Zonneboiler in Spaanse woning werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-05 18:14
We hebben een huisje gekocht in Spanje.
Daar zit een zonneboiler in voor de vloerverwarming, het zwembad en de warmwatervoorziening.
Probleem is dat het voor geen meter werkt.
Eerst maar een opsomming van de spullen die er gebruikt zijn.
1 x Aquaflex Volter Ser, een buffervat van 300 liter met 2 spiralen
4 x Wilo Yonos Pico pompjes
1 x expansievat
1x warmtewisselaar voor zwembadwater
1 x warmtewisselaar voor sanitair warm water
1 x electrische boiler 80 liter
1 x BAXI pelletkachel Alae Agua 17 kW
6 x panelen op het dak
Een heleboel buisthermostaten die op de meest knullige manier bevestigd zijn.
Voor de duidelijkheid ook maar een paar foto's van de installatie.

Overzicht

Troep ??

Buffervat

Troep-2

Zwembad warmtewisselaar

Sanitair water warmtewisselaar

Wilo Yonos Pico pomp

Flow sensor ??

En niet gelijk gaan "schelden" want we weten dat het er niet uit ziet .
Eventueel slopen we er alles uit maar ik vind dat eigenlijk ook wel zonde van alle materiaal.
Volgens mij is het ook nog gevaarlijk want er zit geen overdrukklep op het buffervat.
De zonnepanelen zijn aan gesloten op 1 spiraal, de pellet kachel op de andere spiraal maar ik moet nog een schema maken wat nu eigenlijk waar zit en dat ga ik in september doen.
Concreet is mijn vraag : kan iemand mij misschien een tip geven wat ik hiervan moet gaan maken ?
Zit echt met m'n handen in het haar. |:( |:( |:(

[ Voor 51% gewijzigd door geewizz25 op 03-08-2016 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Maak je geen zorgen over die foto's, die zien we niet :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
Had een probleem met de foto's maar ze komen er aan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
Speedy-Andre schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:59:
Maak je geen zorgen over die foto's, die zien we niet :P
en ja Speedy-Andre, de foto's zijn er nu wel...dus geduld is een schone zaak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Wat werkt er niet?
Wordt het buffervat niet warm of wordt het zwembad niet warm of het water voor het sanitair niet ?
Ik kan me voorstellen dat het (bij)verwarmen van een compleet zwembad de temperatuur laag houdt en dus ongeschikt voor andere doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
TWyk schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:42:
Wat werkt er niet?
Wordt het buffervat niet warm of wordt het zwembad niet warm of het water voor het sanitair niet ?
Ik kan me voorstellen dat het (bij)verwarmen van een compleet zwembad de temperatuur laag houdt en dus ongeschikt voor andere doeleinden.
Buffervat wordt niet warmer dan 45 graden.
Het pompje voor het zwembad heb ik al uitgeschakeld
Uit de wisselaar voor het sanitair water komt nooit meer dan water waar net de kou vanaf is, nog niet eens handwarm, vandaar dat ze de elektrische boiler er waarschijnlijk hebben aangeknoopt..
Als ik het goed bekijk wordt de totale inhoud van het buffervat gebruikt om naar de sanitair w.w. te sturen
en volgens mij is dat volkomen verkeerd gezien de zaken die ik al op Google etc. heb nagekeken.
Helaas zie ik ook heeeel veel verschillende meningen hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54
Ik zou eerst eens beginnen bij de collectoren, komt daar wel heet water uit.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
Naar aanleiding van de opmerking van PeterZ even een opsomming van dingen die ik al gecontroleerd
heb.
Er komt warmwater uit de collectoren maar de retour word bijna niet warm ook niet als de zaak een dag gedraaid heeft bij plm. 34 graden en een helder blauwe lucht....

Inmiddels gevonden dat de ontluchter op het dak niet lijkt te werken dus zal er wel lucht in het systeem zitten. Er is geen mogelijkheid om bij te vullen dan alleen via een kogelkraan op het dak, zie de foto.
Vulkraan en thermostaat..echt erg.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat dit mag en veilig is...maar ik heb in middels wel geleerd dat in Spanje blijkbaar alles mogelijk is...
Die op de foto zichtbare thermostaat is trouwens overal gebruikt....

Het Wilo pompje voor de circulatie van de collectors zat met de as verticaal gemonteerd, deze heb ik al horizontaal gezet daar deze pompjes water lagers hebben en nooit met de pomp as verticaal gemonteerd mogen worden.

Er zit waarschijnlijk wel glycol o.i.d. in het systeem want het kan daar nog wel eens wat vriezen in de winter.
De thermostaten op de pijpen maken slecht contact en zijn volgens mij ook niet echt geschikt voor dit soort installaties.

Zoals gezegd, ik ga er begin september weer heen om dit alles eens goed in kaart te brengen en hopelijk te repareren hoewel ik meer geneigd ben om alles er uit te halen en er een normale combi gasketel neer te hangen. Zit dan nog wel met de panelen op het dak....
Ik heb trouwens ook de groene (kunststof) pijpen nooit gezien is dat iets wat in NL ook gebruikt word?

Overigens is dit hele systeem vorig jaar door een lokale "installateur" in elkaar gezet.
Volgens de vorige eigenaar van het pand heeft het nooit goed gewekt (kan ik me heel goed voorstellen.!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:11
Ik zou alle buizen eruit trekken en aanleggen zoals het hoort.
Kans is groot dat er gewoon ergens een installatiefout is gemaakt.
Dit is toch wel echt beunwerk. Buizen die niet vast zitten enzo. Er zal er maar 1 knappen door het doorhangen.

Of inderdaad gewoon alles eruit trekken en een normale combi gasketel erin hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
.Maarten schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:31:
<...knip...>
Of inderdaad gewoon alles eruit trekken en een normale combi gasketel erin hangen.
jaja, een particulier zwembad in spanje verwarmen met een gasketel. Goed idee...

(edit: quote toegevoegd)

[ Voor 63% gewijzigd door gysman11 op 03-08-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hoe warm is warm, is dat 50gr of 100gr en waar meet je dat? In de collector of de leiding op een meter afstand. Wat voor regeling heb je en heeft die geen display met temperaturen. Met zes vlakkeplaat collectoren moet je dat vat, en zeker in Spanje, in no-time, heet krijgen. Dus een graad of 80.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:33
geewizz25 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:44:
Concreet is mijn vraag : kan iemand mij misschien een tip geven wat ik hiervan moet gaan maken ?
Zit echt met m'n handen in het haar. |:( |:( |:(
ach mooi is anders, maar zo heel erg slecht ziet het er niet uit.
maar doe rustig aan, valt vast iets leuks werkende van te maken. ;)

(pas op met mensen die zeggen dat het nooit gewerkt heeft, voor het zelfde geld is de persoon die het zegt wel het probleem omdat die er de ballen geen verstand van had en het gewoon verkeerd gebruikte. ;) )

doe eerst eens de collector ontluchten, dat is dodelijk voor de opbrengst. ;)

check of je glycol in het systeem hebt zitten, en tap een bekertje af.
(glycol je ruikt het wel. ;) )

het bekertje zet je in de vriezer, en zet de vriezer zo laag mogelijk, bevriest het glycol water, dan moet er glycol bijgevoegd worden. ;)
(zo laag mogelijke vries stand doen we in Nederland, maar spanje kan misschien met een hogere temperatuur ook goed zijn, die durf ik je niet te schatten met deze gegevens.)

een goed schema, help wel met het buizen verhaal uit elkaar te halen.
ik kan het slecht overzien op de foto's, maar als ik het allemaal begrijp zal het altijd een beetje buizen knoop blijven, het is gewoon niet simpel met zoveel dingen aan elkaar geknoopt. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-05 16:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Over het ontbreken van een overdruk klep : deze moet er natuurlijk als extra veiligheid op, Maar voor die tijd kun je altijd warmte je zwembad in pompen, dat moet te schakelen zijn.

Vervangen voor een gas CV zou ik zonde vinden. Dit moet werkend te krijgen zijn en is dan icm die pelletkachel een altijd werkende oplossing..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Als je binnen 24h iets wil toevoegen aan het topic en je bent de laatste die gepost heeft, bewerk dan a.u.b. je bericht i.p.v. een dubbelpost te maken. Bewerken van reeds geplaatste berichten kan via de 'Wijzig' link in de rechterbovenhoek van je bericht.

Alvast bedankt :)

P.S. Heb je topictitel ook even wat duidelijker gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 03-08-2016 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
PeterZ(on) schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:45:
Hoe warm is warm, is dat 50gr of 100gr en waar meet je dat? In de collector of de leiding op een meter afstand. Wat voor regeling heb je en heeft die geen display met temperaturen. Met zes vlakkeplaat collectoren moet je dat vat, en zeker in Spanje, in no-time, heet krijgen. Dus een graad of 80.
Dat is nu net het probleem.
1. Er zit nergens een temperatuur meter maar ik brand m'n handen aan de pomp !
2. Regeling?? Er zit geen regeling op, er zitten een aantal thermostaten op de leidingen en bij de collector Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YQt5XG8EEAtlkzeOWnDXcqG2/full.jpg
Er zit er ook 1 op het dak bij de collector !! en er zitten er nog een paar in de buizenwirwar rechts van het buffervat.
Deze hebben ze overal gebruikt, die schijnen het te moeten doen, imho totaal onzinnig.

Ik ben het met je eens dat 6 collectoren het hele vat in no time op temperatuur zouden moeten hebben.
Verder kan ik de zaak alleen maar vullen op het dak want een aftap of vulpunt in de garage is er niet!!

Heb inmiddels de foto's laten zien aan een Nederlandse installateur en die was er snel mee klaar: beunwerk en gevaarlijk o.a. omdat het buffervat z'n druk niet kwijt kan; te zien aan de leksporen bij de diverse afsluitdoppen op het vat.

In de nabije toekomst ga ik weer naar het huis en dan zal ik eerst eens een tekening zien te maken wat er nu eigenlijk precies aan elkaar hangt.
Heb daar de laatste keer domweg geen tijd voor gehad, weet alleen dat de collectoren aan een spiraal in het vat hangen en de pellet kachel op de 2e spiraal.
Het buffervat water word rondgepompt door een warmtewisselaar om het sanitair water te verwarmen, daar is denk ik de flowswitch voor, maar heb geen idee waar dan de vloerverwarming en de zwembadverwarming aanhangt.
Verder neem ik in ieder geval een ketelveiligheidsgroep mee met een manometer, overdrukventiel en beluchter. Verder een nieuwe beluchter voor op het dak bij de collector en kijken of ik in de garage een vulpunt kan installeren. Dan is dat een beetje afgedekt.
Kan op dit moment ook niet veel doen gezien de hoge temperaturen, je kan er alleen 's morgens vroeg aan werken en gezien het feit dat er geen aftap mogelijkheid is ga ik geen enkel risico lopen met het loshalen van b.v. de aansluiting van het expansievat, heb geen zin in verbrande handen :(

Ik realiseer me dat het nogal een chaotisch verhaal is maar het is ook een chaos in dat huis, maar ja, de prijs was interessant en dan moet je er wat voor over hebben. :+ :+
In ieder val bedankt voor het meedenken tot nu toe en ik kom hier zeker op terug.

[ Voor 18% gewijzigd door geewizz25 op 04-08-2016 23:48 . Reden: Toevoeging en typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik vermoed dat veel van je problemen al opgelost worden als je er een fatsoenlijke solar controller op aansluit met temperatuurvoelers en een juiste configuratie te selecteren (inclusief je houtkachel).

Edit; als je wat langer aan het systeem wilt kunnen werken, bedek dan de collectoren met een paar lakens/dekens. Zo warmen de collectoren minder snel op.

[ Voor 27% gewijzigd door Rhaelak op 05-08-2016 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Je hebt het ook over een lokale installateur, heb je die al gevraagd hoe het zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
@Rhaelak:
Daar ben ik me nu op aan het orienteren.
Denk dat ik geen controllerbox nodig heb met een pomp gezien het feit dat die Wilo pompjes niet slecht zijn.
Zoek dus een controllerbox met een aantal sensor ingangen en (relais) uitgangen voor de aansturing van de 4 aanwezige pompen. Heb via ons onvolprezen Google o.a. een aantal Delta T controlllers gevonden maar eigenlijk nog niet je van het, omdat ik met 1 controller eigenlijk 4 zaken wil regelen: de combi collector/pelletkachel/buffervat, de toevoer naar de vloerverwarming, het sanitair water en de zwembad verwarming.
Ik zoek dus eigelijk 4 controllers in een ;) m.a.w. suggesties welkom.

@PeterZ(on):
Ja ik heb er een Spaanse installateur bijgehad maar ik moet je zeggen dat ik daar ook niet veel vertrouwen in kreeg.
Hij wilde de hele installatie vervangen, althans het leidingwerk, en de zwembad verwarming laten vervallen. Deze zou hij dan vervangen voor een warmte pomp.
Dat vind ik dan weer zonde omdat m.i. de panelen meer dan genoeg capaciteit hebben om in het voor en najaar het zwembad wat bij te verwarmen. Zo'n warmtepomp gebruikt ook weer heel wat elektriciteit, ik denk dat dat niet nodig is en eigenlijk wil ik dat ook niet omdat ik het huis zo energiezuinig mogelijk wil laten zijn.
Overigens vroeg deze Spaanse meneer 2500 euro voor het vervangen van het leidingwerk en daar zou nog eens zo'n 2000 euro bijkomen voor de warmtepomp, naar mijn mening een nogal groot bedrag, zeker gezien het feit dat de leidingen naar het zwembad er al liggen........
We gaan dus eerst maar eens kijken wat ik er zelf aan kan doen; met of zonder hulp van deskundige Nederlandse tweakers >:) >:)

Ik heb ook de indruk dat een vakopleiding niet echt een dingetje is in Spanje.
Er word m.i. heel wat af geprutst daar....maar misschien in NL ook wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-05 16:52
geewizz25 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 01:07:
Zoek dus een controllerbox met een aantal sensor ingangen en (relais) uitgangen voor de aansturing van de 4 aanwezige pompen. Heb via ons onvolprezen Google o.a. een aantal Delta T controlllers gevonden maar eigenlijk nog niet je van het, omdat ik met 1 controller eigenlijk 4 zaken wil regelen: de combi collector/pelletkachel/buffervat, de toevoer naar de vloerverwarming, het sanitair water en de zwembad verwarming.
Ik zoek dus eigelijk 4 controllers in een ;) m.a.w. suggesties welkom.
resol.de zou ik als startpunt nemen. En dan op ebay of google kijken waar je die in duitsland het goedkoopst inkoopt.

En ook steca heeft wel een aardige variant. De chinese variant heet geloof ik sr1168.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
jerh schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 07:48:
[...]

resol.de zou ik als startpunt nemen. En dan op ebay of google kijken waar je die in duitsland het goedkoopst inkoopt.

En ook steca heeft wel een aardige variant. De chinese variant heet geloof ik sr1168.
Dank voor de tip, de site van Resol heb ik met belangstelling bekeken en qua prijs viel me dat ook 100% mee.
Vond diverse aanbiedingen voor complete sets in Duitsland voor zeer redelijke prijzen.
Ga nu even verder zoeken naar "Steca"
Nogmaals bedankt voor de tip

[ Voor 37% gewijzigd door geewizz25 op 07-08-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 22:09

ericplan

5180 Wp PV

geewizz25 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 16:26:
[...]
Dank voor de tip, de site van Resol heb ik met belangstelling bekeken en qua prijs viel me dat ook 100% mee.
Vond diverse aanbiedingen voor complete sets in Duitsland voor zeer redelijke prijzen.
Ga nu even verder zoeken naar "Steca"
Nogmaals bedankt voor de tip
Resol heeft ook nog een configuratie-assistent, geen idee of daar in jouw situatie iets bruikbaars uitkomt, maar het proberen waard.

http://www.resol.de/index/rosa/sprache/en

Steca is hier te vinden:
http://www.steca.com/index.php?Solarregler

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
ericplan schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:22:
[...]

Resol heeft ook nog een configuratie-assistent, geen idee of daar in jouw situatie iets bruikbaars uitkomt, maar het proberen waard.

http://www.resol.de/index/rosa/sprache/en

Steca is hier te vinden:
http://www.steca.com/index.php?Solarregler
Muchas Gracias Signor _/-\o_
Die configurator heeft me een heel eind op weg geholpen, ik had zelf na wat puzzelen eigenlijk al besloten voor de Resol Deltasol BX maar na het gebruik van de configurator zijn er toch wat vragen opgedoken en die staan nu uit naar Resol.
Dat heeft dan m.n. te maken met het feit dat de zwembadverwarming niet via de filterpomp van het zwembad loopt maar z'n eigen circuit pomp heeft.
Dit, alweer volgens de vorige eigenaar O+ , omdat het filter pomp hok zo'n 35 mtr. van het huis en het zwembad afstaat. Het was dus blijkbaar makkelijker (geen terras opbreken !!) om vanaf de locatie van het buffervat 2 pijpen van 22 mm naar het zwembad te leggen en daar een apart (weer zo'n Wilo Yonos Pico) pompje aan te hangen dan om twee keer 50mm pvc pijp naar het filterpomphok te brengen. Zwembad ligt namelijk maar 10 meter van het huis af. Hierbij vraag ik me wel af of die 22 mm wel voldoende zal zijn om het zwembad wat op temperatuur te brengen.
Daarbij dan ook nog het feit dat die Wilo bij mijn weten niet zelf aanzuigend is, dus maar hopen dat er genoeg water in dat circuit blijft lopen. In juni werkte het echter wel omdat zowel de aanvoer als de return ongeveer een meter onder het wateroppervlak zitten.
Ik denk dus dat ze met een tuinslang o.i.d. water in de buizen hebben geperst en als het dan eenmaal draait dan werkt het wel... Ik had in ieder geval nog nooit zoiets gezien :?
Vanwege bovenstaande situatie moet dat zwembadpompje dus ook apart aangestuurd worden want dat loopt dus niet via de zwembad filter regeling/klok.

Verder nog bedankt voor de link naar Steca.
Denk dat die het niet gaat worden omdat die alleen maar regelaars hebben met max 3 relais uitgangen en het ziet er naar uit dat ik er minimaal 4 nodig zal hebben die ik apart of volgens prioriteit kan aansturen t.w. 1 x collectorpomp, 1 x vloerverwamingspomp, 1 x zwembadverwarmingspomp (circulatie via externe warmtewisselaar) en 1 x sanitairwater pomp (circulatie via een 2e externe warmterwisselaar).

Volgens mij had het allemaal veel simpeler gekund, ik ben me nu al een paar dagen aan het inlezen.
Wist bijna niets van deze materie maar ik heb veel bijgeleerd dezer dagen ;)
Nu maar hopen dat ik het allemaal op een rijtje krijg en geen spijt van de aankoop van een goedkoop huis (halfweg tussen Alicante en Albacete en daar kan het soms zelfs wat vriezen :o ) waar ik nog een vermogen moet instoppen om het aankomende winter warm te krijgen en te kunnen douchen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
En na veel zaniken eindelijk tekeningen gekregen van de "installatie".
Begrijp waarom dat zo lang heeft geduurd....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IudFUQmRHEdWqmNiOHrIirnv/thumb.jpg
Deze tekening klopt volgens mij niet omdat er in totaal 4 pompen in het systeem zitten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UDC7OshutQRkcMloXb6WBFi2/thumb.jpg
Hier is met de rechte lijnen de hoek van de ruimte aangegeven waar het buffervat staat...wel mooi drie-dimensionaal dus :9
Lijkt wel getekend voor iemand die geen flauw idee had wat hij moest doen...
De teksten in de tweede tekening heb ik er voor de duidelijkheid zelf ingezet.

Weet alleen niet of ik hiervan nu veel wijzer word want ik heb sterk het idee dat er niets van klopt... kijk alleen al maar naar de aansluiting voor het koude water op het buffervat.... 7(8)7
Professioneel is het zeker....... :N .... 8)7 |:(

Ik vraag me in alle oprechtheid af of dit symptomatisch is voor Spaanse vakmensen, if so, dan gaat het daar nooit wat worden, wat een zooitje.

Zoals gezegd ga ik er binnenkort zelf naar kijken en zal proberen een nieuwe tekening te maken hoe dit rommeltje in elkaar zit maar, als iemand het nu al snapt, hou ik me aanbevolen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-05 13:00
Als er glycol door de panelen wordt gepompt en de pomp wordt warm maar er komt geen warme glycol in de spiraal in het vat dan kan het zijn dat er ergens een luchtbel in de collector zit.
De pomp draait dan dol omdat ie de collectortemperatuur niet kan verlagen want de luchtbel houdt de circulatie tegen...

Ff flushen met glycol kan dit oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
Leader98 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:23:
Als er glycol door de panelen wordt gepompt en de pomp wordt warm maar er komt geen warme glycol in de spiraal in het vat dan kan het zijn dat er ergens een luchtbel in de collector zit.
De pomp draait dan dol omdat ie de collectortemperatuur niet kan verlagen want de luchtbel houdt de circulatie tegen...

Ff flushen met glycol kan dit oplossen.
Mee eens, heb inmiddels een vriend van me in Spanje het dak op laten gaan en de boel laten ontluchten, volgens hem kwam er stoom uit.....
Hij heeft het systeem voor nood bijgevuld met water (moest op het dak gebeuren want er zit bij het buffervat geen vulinstallatie !!) en nu schijnt het buffervat wel warm te worden, althans de retourleiding word in ieder geval ook wat warm volgens hem..
Blijft nog steeds het feit dat de pomp door die stommelingen ook nog eens aan de warme collector kant is gemonteerd dus dat moet ook veranderd worden.
Inmiddels op zoek naar een 2 strang pomp unit zodat ik alles aan de collector kant in 1 keer kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
19:22 uur, Excuus aan iedereen die al wat gepost had. :F
Door allerlei omstandigheden heeft het wat langer geduurd dan de bedoeling was.
Ben nu de tekening aan het maken en hoop dat iemand zijn licht erover wil laten schijnen.
Vanavond zet ik de tekening op het forum.

22:50 uur, tekening klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BuZcNul1nXEZbGwofe5MvNmj/thumb.jpg

Heb het maar even getekend zoals het in elkaar zit, ben geen technisch tekenaar en heb dit met Publisher in elkaar geknutseld. Hopelijk kan iemand me vertellen of dit kan werken. M.i. is het een rommeltje.
V.w.b. de tekening, de pompen zijn getekend zoals het hoort v.w.b. de stroomrichting van het water, idem voor de terugslagkleppen. De pomp van het zonnecollector circuit zit n.b. direct op het buffervat geschroefd en ook nog aan de hete kant. Hoe fout kun je het doen. 8)7

Paar opmerkingen/vragen:
1.
Er zit geen overdruk/inlaat combinatie vanaf de koud waterleiding naar het buffervat.Ook geen expansievat in dat circuit!! Lijkt me niet gezond voor het buffervat. De druk word gewoon terug geperst het waterleiding net in want de kraan stond gewoon open... Ook een manier van overdruk kwijtraken maar ik wil dat water niet drinken want het is geen sanitair goedgekeurd buffervat!!
2.
Zijn alle terugslagkleppen nodig??
3.
Alles word nu bestuurd met een aantal buisthermostaten. Ik heb inmiddels een Resol Deltasol BX op de kop getikt en een 2 strang pompunit, ik wil eerst het zonnepaneel gedeelte aanpakken en zo maken dat ik het vanuit de garage kan vullen en niet het dak op moet. De ontluchter ga ik vervangen voor een Spirotop Solar Autoclose.

Ben benieuwd naar jullie commentaar/suggesties op het secundaire gedeelte ((de verbruikerskant zeg maar) Alle suggesties zijn uiterst welkom want dit is helemaal niet mijn vak maar...ik kan wel goed sleutelen want kom uit de luchtvaartindustrie, alleen hebben vliegtuigen geen zonneboilers ;) ;)

EDIT 04-11-2016: Tekening gewijzigd

[ Voor 80% gewijzigd door geewizz25 op 04-11-2016 15:00 . Reden: Tekening gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

:? de collectoren zitten op de bovenste spiraal? Dan krijg je moeilijk het hele vat warm.
De secundaire kant zit aan de onderste spiraal, dan wordt niet het hele vat gebruikt. Het warmste water stijgt op en zit immers bovenin.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
geewizz25 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 19:22:

[afbeelding]

Heb het maar even getekend zoals het in elkaar zit, ben geen technisch tekenaar en heb dit met Publisher in elkaar geknutseld. Hopelijk kan iemand me vertellen of dit kan werken. M.i. is het een rommeltje.
V.w.b. de tekening, de pompen zijn getekend zoals het hoort v.w.b. de stroomrichting van het water, idem voor de terugslagkleppen. De pomp van het zonnecollector circuit zit n.b. direct op het buffervat geschroefd en ook nog aan de hete kant. Hoe fout kun je het doen. 8)7

Paar opmerkingen/vragen:
1.
Er zit geen overdruk/inlaat combinatie vanaf de koud waterleiding naar het buffervat.Ook geen expansievat in dat circuit!! Lijkt me niet gezond voor het buffervat. De druk word gewoon terug geperst het waterleiding net in want de kraan stond gewoon open... Ook een manier van overdruk kwijtraken maar ik wil dat water niet drinken want het is geen sanitair goedgekeurd buffervat!!
2.
Zijn alle terugslagkleppen nodig??
3.
Alles word nu bestuurd met een aantal buisthermostaten. Ik heb inmiddels een Resol Deltasol BX op de kop getikt en een 2 strang pompunit, ik wil eerst het zonnepaneel gedeelte aanpakken en zo maken dat ik het vanuit de garage kan vullen en niet het dak op moet. De ontluchter ga ik vervangen voor een Spirotop Solar Autoclose.

Ben benieuwd naar jullie commentaar/suggesties op het secundaire gedeelte ((de verbruikerskant zeg maar) Alle suggesties zijn uiterst welkom want dit is helemaal niet mijn vak maar...ik kan wel goed sleutelen want kom uit de luchtvaartindustrie, alleen hebben vliegtuigen geen zonneboilers ;) ;)
Als ik jouw tekening goed interpreteer dan heb je eigenlijk een gescheiden systeem? Tapwater wordt verwarmd door de warmtewisselaar sanitair warm water en verder naverwarmd door de elektrische boiler?

De collectoren zijn in ieder geval aangesloten op de verkeerde spiraal. Die wil je onder aangesloten hebben, en dus de houtkachel op de bovenste spiraal.

Expansievat van de collectoren vind ik niet schokkend groot hoor. Als ik kijk bij een set van 4 x HRSolar 2,5 collector wordt er al een expansievat van 35 liter geselecteerd.

Inlaatcombinatie; normaal zit dat bij een boiler waar SWW uit wordt getapt er inderdaad op. Hier lijkt het erop dat dat achterwege is gelaten door de gedachte dat SWW indirect wordt verwarmd en is er een terugslagklep geplaatst.

Maar een inlaatcombinatie heeft ook een overstort functie, een terugslagklep heeft dat niet. Je vraag over wel of geen expansievat in dit gedeelte kan ik niet beantwoorden, misschien iemand anders?

Als ik zo verder kijk naar de verbruikerszijde zie ik eigenlijk (schematisch) geen gekke dingen. Het is wel een ietwat bijzondere installatie, dat wel. Ik vraag me verder wel af of de componenten verhoudingsgewijs groot genoeg zijn geselecteerd t.o.v. van elkaar. Zoals een 300 liter buffervat is met 6 collectoren wel een beetje aan de kleine kant. De gedachte kan natuurlijk zijn dat het zwembad jaarrond wordt mee verwarmd? Wordt dat zomers dan niet een erg warm bad?

EDIT: Hoe pompt de pomp het water rond tussen het vat en de twee wisselaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
@Rhaelak
Bedankt voor je reactie.
Ik loop je opmerkingen even door:

Ik heb op de tekening de pompen even een nummer gegeven, dat praat wat makkelijker.

Tapwater:
Wordt inderdaad verwarmd door de warmtewisselaar en na verwarmd door de elektrische boiler en is dus een gescheiden systeem.
Collectoren:
Heb het nagevraagd bij de vorige eigenaar en de reden voor het aansluiten van de collectoren op de bovenste spiraal is dat het buffervat anders m.n. in de zomer te heet zou worden (het is tenslotte Spanje)Er zit een buisthermostaat op het systeem die pomp P2 en P3 voor de warmtewisselaars in schakelt op het moment dat het vat boven de 80 graden komt. Ik heb die thermostaat al lager (70 gr) gezet want die zit gemonteerd aan de uitgaande kant van de collector spiraal van het buffervat en is volgens mij dus niet echt een goede indicatie van de temperatuur van het vat zelf.
Verder is mij opgevallen dat de flow switch ook pomp P2 en P3 inschakelt bij gebruik van SWW dus niet erg efficiënt imho.
Expansievat collectorkant:
Ik heb gekeken naar de inhoud van de collectoren, die is 1,3 ltr. per paneel x 6 is dus totaal plm. 8 ltr, tel daarbij de inhoud van de spiraal en de leidingen dan schat ik zo'n 15 liter totaal. Zou dan een expansievat van 30 liter niet genoeg zijn?
Inlaatcombinatie Ik bedoelde niet een inlaatcombi voor de elektrische boiler maar voor het buffervat zelf. Er zit geen overdrukklep o.i.d. op Als ik het systeem goed bekijk denk ik dat de druk in het buffervat en het daarop aangesloten vloerverwarmingssysteem nogal varieert afhankelijk van de temperatuur van het buffervat
Als de vulkraan open staat zal de druk wel terug persen het waterleidingnet in maar als de vulkraan dichtstaat (wat m.i. moet) kan de oplopende druk nergens heen zonder expansievat. Dat lijkt mij niet gezond :P maar ik hoor graag of ik verkeerd denk.
Vanwege bovenstaande zie ik ook de logica van de terugslagklep voor P2 niet....

Ben het met je eens dat de verhoudingen niet kloppen maar...het is Spanje en ik heb gemerkt dat de temperatuur zeer snel oploopt als de zon schijnt dus misschien daarom die voor NL vreemde dimensionering. Ik heb er ook geen sluitende verklaring voor kunnen vinden.

Voor je laatste EDIT zie het verhaaltje bij Collectoren.

Ter toelichting: Pomp P1 voor de vloerverwarming wordt gestuurd door een relais op de elektronica gemonteerd op vloerverwarmingbuizen aansluitunit die een signaaltje krijgt van de diverse thermostaten in het huis. Elke ruimte heeft z'n eigen thermostaat en op de vloerverwarmings aansluitunit een elektrisch gestuurd regelventiel per water groep. Hopelijk heb ik dit een beetje begrijpelijk uitgelegd ;) ben helaas geen cv installateur dus de terminologie is mij niet helemaal bekend. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
Proton_ schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 09:07:
:? de collectoren zitten op de bovenste spiraal? Dan krijg je moeilijk het hele vat warm.
De secundaire kant zit aan de onderste spiraal, dan wordt niet het hele vat gebruikt. Het warmste water stijgt op en zit immers bovenin.
Bedankt voor je opmerking zie mijn antwoord aan Rhaelak onder het kopje Collectoren.
Er was dus blijkbaar een reden voor maar ik heb ook ernstige twijfels of dat wel goed is.
Ben het dus met je eens, m.i. moeten de collectoren aan de onderste spiraal en de pelletkachel aan de bovenste spiraal.
De redenatie is misschien geweest dat het in de winter daar ook koud kan zijn (in januari en februari gemiddelde temperatuur tussen de 2 en de 12 graden, het huisje ligt in de bergen op plm. anderhalf uur rijden vanaf Alicante richting Albacete/Madrid) en dat dan de pelletkachel het leeuwenaandeel zou moeten leveren voor de vloerverwarming, dan zou deze keuze wel te verklaren zijn.
Aan de andere kant; het zijn ook veel meer zonnige maanden dan hier in NL (maar dat moeten we nog ervaren) dus helemaal logisch is het allemaal niet.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
geewizz25 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:54:
@Rhaelak
Bedankt voor je reactie.
Ik loop je opmerkingen even door:

Ik heb op de tekening de pompen even een nummer gegeven, dat praat wat makkelijker.

Tapwater:
Wordt inderdaad verwarmd door de warmtewisselaar en na verwarmd door de elektrische boiler en is dus een gescheiden systeem.
Collectoren:
Heb het nagevraagd bij de vorige eigenaar en de reden voor het aansluiten van de collectoren op de bovenste spiraal is dat het buffervat anders m.n. in de zomer te heet zou worden (het is tenslotte Spanje)Er zit een buisthermostaat op het systeem die pomp P2 en P3 voor de warmtewisselaars in schakelt op het moment dat het vat boven de 80 graden komt. Ik heb die thermostaat al lager (70 gr) gezet want die zit gemonteerd aan de uitgaande kant van de collector spiraal van het buffervat en is volgens mij dus niet echt een goede indicatie van de temperatuur van het vat zelf.
Verder is mij opgevallen dat de flow switch ook pomp P2 en P3 inschakelt bij gebruik van SWW dus niet erg efficiënt imho.
De collector is nog op de verkeerde spiraal aangesloten. Door hem aan te sluiten op de bovenste spiraal halveer je je opslagmogelijkheid en zal de maximale temperatuur nog veel sneller bereikt zijn!

Dat P2 en P3 inschakelen bij een temperatuur van 80°C in het vat is een goede heatdump optie.
Bij SWW vraag zou idealiter enkel P2 moeten gaan draaien, zodat het water richting de electrische boiler wordt voorverwarmd.
Expansievat collectorkant:
Ik heb gekeken naar de inhoud van de collectoren, die is 1,3 ltr. per paneel x 6 is dus totaal plm. 8 ltr, tel daarbij de inhoud van de spiraal en de leidingen dan schat ik zo'n 15 liter totaal. Zou dan een expansievat van 30 liter niet genoeg zijn?
Inlaatcombinatie Ik bedoelde niet een inlaatcombi voor de elektrische boiler maar voor het buffervat zelf. Er zit geen overdrukklep o.i.d. op Als ik het systeem goed bekijk denk ik dat de druk in het buffervat en het daarop aangesloten vloerverwarmingssysteem nogal varieert afhankelijk van de temperatuur van het buffervat
Als de vulkraan open staat zal de druk wel terug persen het waterleidingnet in maar als de vulkraan dichtstaat (wat m.i. moet) kan de oplopende druk nergens heen zonder expansievat. Dat lijkt mij niet gezond :P maar ik hoor graag of ik verkeerd denk.
Ik heb wederom de handleiding van HR Solar erop nageslagen en hun 2,5 m2 collectoren hebben een inhoud per stuk van 1,15 liter.

Ik zou het expansievat bij de collectoren laten voor wat het is, het lijkt erop dat dat gewoon in orde is.
Ik begrijp je verhaal nu beter. Mijn inziens zou die vulkraan ook dicht moeten staan, en je zal dan inderdaad iets van een expansievat moeten hebben om drukschommelingen op te vangen en een overstort denk ik voor als het echt fout gaat.
Ter toelichting: Pomp P1 voor de vloerverwarming wordt gestuurd door een relais op de elektronica gemonteerd op vloerverwarmingbuizen aansluitunit die een signaaltje krijgt van de diverse thermostaten in het huis. Elke ruimte heeft z'n eigen thermostaat en op de vloerverwarmings aansluitunit een elektrisch gestuurd regelventiel per water groep. Hopelijk heb ik dit een beetje begrijpelijk uitgelegd ;) ben helaas geen cv installateur dus de terminologie is mij niet helemaal bekend. :+
Duidelijk verhaal.

Wat dat betreft is het regeltechnisch een mooi systeem met potentie maar ik ben van mening dat het vat veel te klein is gedimensioneerd. Als dat vat 500 liter meer inhoud had gehad dan kan je tenminste ook wat warmte erin stoppen met je houtkachel en op het moment dat de zon schijnt, en dat doet het daar, veel meer warmte oogsten en benutten dan nu.

Ik heb de foto's nog eens bekeken en het is wel dramatisch aangelegd zeg....Op papier een goed systeem, nu nog netjes in de praktijk werkend krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
@Rhaelak
Bedankt wederom voor je reactie, zet me in ieder geval op het spoor om het systeem in orde te krijgen.

De collector ga ik in ieder geval op de onderste spiraal aansluiten want ik denk dat je gelijk hebt v.w.b. de warmteopslag. Het is, denk ik, echter wel zo in de huidige situatie dat, op het moment dat m.n. P2 gaat draaien, er circulatie gaat optreden in de buffer dus de warmte dan ook wel meer in het hele vat verspreid zal worden, lijkt mij.

Ik denk dat de achterliggende gedachte om de houtkachel op de onderste spiraal aan te sluiten geweest is om daar meer rendement uit te halen, m.n. in de winter, om op die manier de vloerverwarming zo goed mogelijk te voorzien van warmte toevoer.
Dan zorgt P1 hoe dan ook voor de circulatie door het vat omdat P1 direct door de diverse kamer thermostaten wordt aangestuurd.
Daar zit namelijk een schakelaartje op om de thermostaat aan of uit te zetten en zodra op een van de ruimtethermostaten dat schakelaartje aanstaat, loopt P1 altijd waardoor het water meer door het vat verdeeld wordt.
De zon is er toch genoeg zal de redenering geweest zijn en dan is het niet zo erg als je in de zomer wat verliezen hebt, maar dat is redeneren met mijn beperkte kennis van dit systeem dus misschien helemaal fout gedacht.

V.w.b. het expansievat heb ik ook even gekeken op de site van HR Solar en dan heb jij volledig gelijk want zij adviseren daar per 3 panelen een expansievat van 25 liter, dat klopt dus mooi met het expansievat van 50 liter wat er nu staat voor mijn 6 panelen.
Overigens vond ik daar ook de info dat de collectoren altijd op de onderste spiraal moeten worden aangesloten en de bovenste spiraal voor bijverwarming via, in mijn geval, de houtkachel gebruikt zou moeten worden.
In overeenstemming dus met wat ik her en der al op het net gevonden had.

We zijn er in de afgelopen zomer 2 keer 6 weken geweest en wat mij wel is opgevallen dat er erg veel warmte uit de panelen komt (nadat ze ontlucht waren) die er in no-time voor zorgt dat de temp in het buffervat oploopt.
Overigens moest ik het systeem alweer vullen toen we eind augustus terugkwamen, dus daar moet ik ook naar gaan kijken.

In oktober zijn we er ook even geweest, toen was het veel kouder met meer bewolking en sloeg de collector pomp ‘s morgens pas redelijk laat aan en ook ’s middags al weer vroeg uit.

V.w.b. de dimensionering had ik het ook graag anders gezien want met mijn boerenverstand vond ik ook al dat het allemaal wat krap is maar misschien kan er, juist omdat het Spanje is, volstaan worden met een relatief kleine buffer.

Ik ga er in ieder geval eind november weer 2 weken naar toe en ga dan eens kijken hoe het in de koude tijd werkt en dan vooral hoeveel warmte de pellet kachel af gaat geven als de vloerverwarming draait. M.a.w. of ik er überhaupt het huis mee warm kan krijgen. Gaat dat niet lukken zal ik op zoek moeten naar een elektrische kachel 8)7 want de temperaturen daar zijn op dit moment ook niet al te hoog, afgelopen nacht plm.3 graden :S

Ga in november nog niet beginnen aan de revisie want wil eerst de hele situatie goed duidelijk hebben en goed geïnformeerd zijn.
Mijn hele probleem is eigenlijk dat ik niet goed kan inschatten wat nu in Spanje de beste oplossing zou zijn, de weersomstandigheden zijn toch wel wat anders dan in NL.

Helaas bestaat het bedrijf van de “originele” installateur niet meer (als die er al is geweest, lijkt me meer op een “handige” knutselaar ) daarom heb ik er om mijzelf te oriënteren twee Spaanse installateurs bijgehaald maar mijn ervaring daarmee was niet zo heel gunstig, misschien omdat wij in het binnenland zitten. Had het idee dat ze er niet veel zicht op hadden waarbij er eentje ook aangaf dat hij niet zoveel met dit soort installaties deed, stond echter wel op z’n website dat hij die installaties deed…
Kan natuurlijk ook zijn dat ze er niet aan wilden beginnen vanwege de “spaghetti” installatie….

Dan heb ik nog een vraag aan jou, kun jij in je handboek van HR Solar vinden hoe groot dan het expansievat zou moeten zijn voor het buffervat? Ik heb wel diverse rekenmodules gevonden maar de uitkomsten daarvan verschillen nogal, vandaar mijn vraag.

Wel weer een lang verhaal maar zoals gezegd; ik kom graag goed beslagen ten ijs voordat ik aan dit soort zaken begin. ;)

[ Voor 2% gewijzigd door geewizz25 op 08-11-2016 12:44 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
geewizz25 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:35:

Dan heb ik nog een vraag aan jou, kun jij in je handboek van HR Solar vinden hoe groot dan het expansievat zou moeten zijn voor het buffervat? Ik heb wel diverse rekenmodules gevonden maar de uitkomsten daarvan verschillen nogal, vandaar mijn vraag.
Daar staat niets in over een expansievat voor het boilervat.

Ik zou ook niet weten hoe je dat zou moeten berekenen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Expansievat voor gesloten systemen is doorgaans 12-14% van het systeemvolume. Als het buffervat een drukvat is (dat denk ik niet) dat kun je met iets minder volstaan, omdat het vat een deel van het drukverschil opvangt. En ja, in het buffervat/vloerverwarmingscircuit hoort een expansievat.

Een 50 liter expansievat voor zonnecollectoren is vrij normaal. Heeft met name te maken met stagnatie: als het buffervat vol is en de pomp stopt, verdampt het water in zonnecollectoren en bouwt er veel druk op. Je mag dus ook nooit in de volle zon, of aan het einde van een zonnige dag ontluchten! Doe dat op een bewolkte dag, bij voorkeur 's ochtends vroeg, als de panelen nog helemaal koud zijn.

Ik begrijp dat er waarschijnlijk een glycol-oplossing in het zonnecollector circuit is. Dat kun je niet continue blijven bijvullen met water. Op een gegeven moment is de oplossing zodanig verdund, dat het effect van glycol minimaal is. Daarnaast geldt dat je bij ontluchten moet oppassen de lucht niet in te ademen: glycol is zeer giftig en je kunt er ernstige en langdurige gezondheidsklachten van krijgen.

Ik mis het aftappunt in het warmwatercircuit. En waar haalt de elektrische boiler zijn water vandaan?

Ik zou de pelletkachel juist op de bovenste spiraal zetten. Dan heb je altijd heet water. En ik neem aan dat de 'kraan' dicht zit en de pelletketel een gesloten circuit heeft. Ook dit circuit moet een expansievat hebben.

Overigens kudos voor de tekening. Die is heel wat duidelijker dan die van de beunhaas :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
Skyaero schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:03:
Expansievat voor gesloten systemen is doorgaans 12-14% van het systeemvolume. Als het buffervat een drukvat is (dat denk ik niet) dat kun je met iets minder volstaan, omdat het vat een deel van het drukverschil opvangt. En ja, in het buffervat/vloerverwarmingscircuit hoort een expansievat.
Buffervat is niet echt drukvat maar mag/kan een werkdruk hebben van 6 bar.
Humor: dat zou dan ook op de slangen van de vloerverwaming kunnen komen te staan...wil ik niet meemaken. Verder bevestigd dit wat ik al van diverse kanten heb gehoord en ik ga dus ook een expansievat installeren.
Heb trouwens wel een site gevonden waar diverse rekenmodules staan en wel http://www.econo.nl/berekeningen (mag ik dit eigenlijk wel doen?)
Een 50 liter expansievat voor zonnecollectoren is vrij normaal. Heeft met name te maken met stagnatie: als het buffervat vol is en de pomp stopt, verdampt het water in zonnecollectoren en bouwt er veel druk op. Je mag dus ook nooit in de volle zon, of aan het einde van een zonnige dag ontluchten! Doe dat op een bewolkte dag, bij voorkeur 's ochtends vroeg, als de panelen nog helemaal koud zijn.
Blij met de opmerking over stagnatie, had er al iets over gelezen. Ik wil dat voorkomen door het zwembad als "heatdump" te gebruiken m.a.w. als de temperatuur van het vat te hoog wordt de pomp van de warmtewisselaar van het zwembad starten om op die manier van de overtollige warmte af te komen, moet alleen kijken of ik dat met die Resol Deltasol BX kan gaan aansturen.
Volgens mij gebeurt dat in de huidige situatie ook al want pomp P2 en P3 starten al als de temperatuur in het buffervat te hoog wordt.
Overigens wil ik t.b.v. het ontluchten een Spyrotop autoclose installeren, die ontlucht normaal maar zodra de temp boven het kookpunt komt sluit hij automatisch af, dan heb ik ook geen afsluiter meer nodig op het dak en hoef ik dus ook het dak niet meer op, ben de jongste niet meer en dus ook geen dakhaas....
Ik begrijp dat er waarschijnlijk een glycol-oplossing in het zonnecollector circuit is. Dat kun je niet continue blijven bijvullen met water. Op een gegeven moment is de oplossing zodanig verdund, dat het effect van glycol minimaal is. Daarnaast geldt dat je bij ontluchten moet oppassen de lucht niet in te ademen: glycol is zeer giftig en je kunt er ernstige en langdurige gezondheidsklachten van krijgen.
Bedankt voor de tip, zal ik rekening mee houden.
Skyaero schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:03: Ik mis het aftappunt in het warmwatercircuit. En waar haalt de elektrische boiler zijn water vandaan?
Weet niet wat je bedoelt met aftappunt warmwater circuit Als je de tappunten bedoelt na de electrische boiler, dat zijn gewoon de kranen van wastafels en douche. Die had ik idd niet getekend.
De elektrisch boiler (overigens gewoon een standaard ding van 80 liter) krijgt z'n water van de warmtewisselaar sanitair. M.a.w. hij wordt dus gevuld met warm water als het buffervat warm is. Is de buffer koud dan moet de elektra boiler dus de boel zelf opwarmen. Krom systeem maar zo zit het nu in elkaar.[/quote]
Skyaero schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:03: Ik zou de pelletkachel juist op de bovenste spiraal zetten. Dan heb je altijd heet water. En ik neem aan dat de 'kraan' dicht zit en de pelletketel een gesloten circuit heeft. Ook dit circuit moet een expansievat hebben.
Dat ga ik ook doen want van diverse kanten heb ik te horen gekregen dat de collector toch echt op de verkeerde spiraal zit. Pelletkachel is idd gesloten cicuit met eigen pomp en expansievat, die hoef ik alleen om te zetten naar de bovenste spiraal en ja de kraan staat dicht want anders gaat de pelletkachel onmiddellijk in de fout wegens te hoge druk in zijn watercircuit, dat werkt dus goed.
Skyaero schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:03:Overigens kudos voor de tekening. Die is heel wat duidelijker dan die van de beunhaas :).
_/-\o_ _/-\o_
Ben voor die installatie gaan zitten en heb alle T stukken en andere onderdelen een nummertje gegeven en heb op die manier uitgezocht hoe het aan elkaar hangt.
Heb dat ook gedaan met het elektrische deel maar daar blijkbaar toch niet goed gekeken, was ook nogal lastig met al die kroonstenen !!
Kroonstenen !!
Verder kijken ze in Spanje blijkbaar ook niet naar de kleurtjes v.w.b. fase en nul etc. ;w
Wat ik getekend heb maakt kortsluiting op papier 8)7 maar daar werkt het wel, dat ga ik dus eind november nog een keertje nalopen. Logisch dat ik met zo'n zooitje een foutje gemaakt heb toch ? :P ......

[ Voor 10% gewijzigd door geewizz25 op 12-11-2016 16:53 . Reden: Toevoeging en typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geewizz25
Rhaelak schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:12:
[...]

Daar staat niets in over een expansievat voor het boilervat.

Ik zou ook niet weten hoe je dat zou moeten berekenen verder.
Heb een site gevonden met rekenmodellen, (zie mijn antwoord aan Skyaero) daar kwam ik uit op een expansievat inhoud van plm. 60 liter, uitgaande van een bufferinhoud van 300 liter en een inhoud van de vloerverwarming etc, van 250 liter.
Inhoud vloer gebaseerd op het aantal m2 en hoeveel buis daarin zou moeten liggen voor hoofdverwarming, of dat werkelijk ook zo is weet ik niet want ik kan helaas niet in de vloer kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
Zo daar zijn we weer, zit inmiddels een week in Spanje en zijn bijna verz@&en door de regen..de beelden uit Malaga e.o. logen er niet om
Spanjaarden hadden ons verteld dat dit soort buien zeer zelden in onze streek voorkomen maar dit is nu al de derde keer in 1 jaar dat we heeeel veeel regen hebben gezien en wij hebben er hier in de omgeving Valencia/Alicante ook goed last van gehad.

Over naar het topic onderwerp.
Heb door het slechte weer niets kunnen doen aan de zonnecollectoren dus dat komt de volgende keer.

Ik heb wel een vraag waar hopelijk iemand mij antwoord op kan geven.
Er zit een warmtewisselaar van Secespol in het systeem t.b.v warm sanitair water: zie het plaatje

Warmte Wisselaar

Mijn vraag is nu: welke aansluitingen moeten aan het buffervat en welke aan de warmwaterleiding.
Heb verder geen gegevens van het ding en op mijn vraag aan de (Poolse) fabrikant heb ik helaas geen antwoord gekregen.
Bij het googlen zie ik wel overal de term primair en secundair circuit gebruikt worden maar is b.v. de buffervat kant het primaire circuit of de sanitair water kant.
M.a.w. moeten K1/K4 aan het buffervat worden aangesloten of K2/K3

Logisch gedacht aan de hand van het tekeningetje zou ik denken dat K1/K4 aan het buffervat aangesloten moeten worden.
Dus K1 bovenkant buffervat en K4 onderkant buffervat.

Op dit moment zit het net andersom dus K2/K3 aan het buffervat en K1/K4 aan de warmwaterleidingen waarbij K4 de koudwater toevoer is en K1 naar de elektrische naverwarmer gaat.

Daarbij is de stromings richting vanuit het buffervat ook nog eens van van K3 naar K2 en dat is bij mijn weten ook verkeerd. Dacht dat bij warmtewisselaars van dit type de stromingsrichting tegengesteld moet zijn. Dat maak ik ook uit het tekeningetje van Secespol op.
Vond dit dus nogal vreemd en als het nu fout zit vind ik dit van de z.g. "installateur" wel een hele domme fout alhoewel me het niet zou verbazen... 8)7 8)7

Dus wie maakt me wijzer ;)

[ Voor 0% gewijzigd door geewizz25 op 05-12-2016 23:45 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Dat zit dus fout aangesloten.

Als je de boiler als primaire bron beschouwd gaat het als volgt; bovenzijde boiler (warm) intrede K1, uitrede K4.
SWW koud intrede K3, warm uittrede K2.

Met bovenstaande configuratie warmt het SWW op voordat het door de elektrische boiler verder wordt opgestookt. Dit soort wisselaars worden altijd aangesloten conform het tegenstroom principe voor het hoogste rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
Ik neem aan dat je in de zin "Als je de boiler als primaire bron beschouwd...." voor boiler het buffervat bedoelt.
Verder helemaal eens met je opmerking en dat is dus waarschijnlijk ook de reden dat er op dit moment weinig tot geen warm water uit de SWW komt en de elektrische naverwarmer/boiler al het werk moet doen..

Overigens op de site van Secespol ook gevonden dat de warmtewisselaar normaal geleverd word met een isolerende behuizing.... die is hier dus ook in geen velden of wegen te bekennen... :'( .

In ieder geval bedankt voor de uitleg, bevestigd dus mijn vermoeden en ook het feit dat er hier een vreselijke knutselaar aan het werk is geweest zonder enige kennis van zaken. |:(

Hoop alleen maar dat ik ook niet als knutselaar bestempeld ga worden...... ;)

[ Voor 26% gewijzigd door geewizz25 op 08-12-2016 14:12 . Reden: Toevoeging tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
Zo, inmiddels weer in NL, het weer is hier gelukkig beter dan de laatste weken in Spanje :'( .

Nog een vraag:
In het sanitair water circuit zit nu een drieweg mengventiel.
Tekening: (https://tweakers.net/ext/f/BuZcNul1nXEZbGwofe5MvNmj/full.jpg

Volgens mij is die niet nodig daar de temperatuur van het buffervat nooit boven de 70 graden gaat komen.
Het lijkt mij dan ook niet nodig om dit mengventiel weer terug te monteren of hebben jullie daar andere ideeën over?

Ik heb zo langzamerhand wel alles op een rijtje en als ik begin maart terug ga naar Spanje ga ik er definitief aan beginnen. Hopelijk gaat het allemaal lukken.

Iemand nog advies wat ik voor buizen zou moeten gebruiken ?
De groene PPR buizen etc. die er nu zitten is wel mooi maar je hebt er speciaal gereedschap voor nodig en het is niet buigbaar.
Dacht zelf aan dit systeem. daar ik dat lokaal kan kopen, buizen zijn op de rol en als rechte lengtes te koop.
http://www.leroymerlin.es...agId=141561,141568,141570
met deze koppelingen: http://www.leroymerlin.es...agId=141559,141561,141565
Hou me zoals gewoonlijk weer aanbevolen voor suggesties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
geewizz25 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:16:
Nog een vraag:

Volgens mij is die niet nodig daar de temperatuur van het buffervat nooit boven de 70 graden gaat komen.
Het lijkt mij dan ook niet nodig om dit mengventiel weer terug te monteren of hebben jullie daar andere ideeën over?
Volgens mij wordt het mengventiel gebruikt om te bepalen hoeveel heet water uit de elektrische boiler wordt bijgemengd. Stel je wilt 65 graden celsius warm water en het buffervat is 65 graden celsius of meer. Dan heb je geen heet water uit de boiler nodig. Is het buffervat echter 50 graden, dan moet er heet water uit de elektrische boiler worden bijgemengd. Is het buffervat nog kouder, moet er nog meer water worden bijgemengd (of helemaal niet gemengd, maar volledig uit de elektrische boiler). Mengventiel lijk je dus gewoon nodig te hebben.

Wat niet duidelijk is in het huidige schema is of er een kans bestaat dat de elektrische boiler het buffervat gaat opwarmen.

Ik heb zo langzamerhand wel alles op een rijtje en als ik begin maart terug ga naar Spanje ga ik er definitief aan beginnen. Hopelijk gaat het allemaal lukken.
Iemand nog advies wat ik voor buizen zou moeten gebruiken ?
De groene PPR buizen etc. die er nu zitten is wel mooi maar je hebt er speciaal gereedschap voor nodig en het is niet buigbaar.
Dacht zelf aan dit systeem. daar ik dat lokaal kan kopen, buizen zijn op de rol en als rechte lengtes te koop.
http://www.leroymerlin.es...agId=141561,141568,141570
met deze koppelingen: http://www.leroymerlin.es...agId=141559,141561,141565
Hou me zoals gewoonlijk weer aanbevolen voor suggesties :)
Ik heb niet veel ervaring met flexibele buizen. Let in ieder geval op dat ze geïsoleerd zijn (of kunnen worden), ze de druk, temperatuur en vloeistof (bijv glycol) aan kunnen.

Vast leidingen (koper/staal) is beter te isoleren en kun je m.i. netter wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
geewizz25 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:16:

Nog een vraag:

Volgens de tekening tap je uiteindelijk je SWW uit de boiler.

Ik zou de drieweg ventiel laten zitten, maar stel hem wel in op bijvoorbeeld 60 graden en kijk waar je elektrische boiler op ingesteld staat.

Hoewel je misschien nooit water heter dan 70 graden eruit kan krijgen is dat toch echt serieus warm als je een pan staat af te wassen en het is gewoon verspilling, beter is het om te mengen naar een lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
Skyaero schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:35:
[...]
Volgens mij wordt het mengventiel gebruikt om te bepalen hoeveel heet water uit de elektrische boiler wordt bijgemengd. Stel je wilt 65 graden celsius warm water en het buffervat is 65 graden celsius of meer. Dan heb je geen heet water uit de boiler nodig. Is het buffervat echter 50 graden, dan moet er heet water uit de elektrische boiler worden bijgemengd. Is het buffervat nog kouder, moet er nog meer water worden bijgemengd (of helemaal niet gemengd, maar volledig uit de elektrische boiler). Mengventiel lijk je dus gewoon nodig te hebben.
Dat zou mooi zijn maar helaas werkt het niet zo op dit moment.
In de huidige situatie word de elektrische boiler alleen gevoed met meer of minder warm water uit de warmtewisselaar zodat hij niet koud water moet opwarmen. M.i. is die boiler er dus later bijgezet omdat de capaciteit van de warmtewisselaar waarschijnlijk niet genoeg was.

Zoals het mengventiel er nu tussen zit krijgt de elektrische boiler alleen water van een bepaalde temperatuur uit de warmtewisselaar toegevoerd. Dat was ook de reden dat ik er aan dacht om die er tussen uit te halen en de elektrische boiler te voeden met de maximale temperatuur uit de warmtewisselaar. Het thermostatisch meng ventiel zou dan aan de uitlaat van de elektrische boiler moeten komen.

We hebben al gemerkt dat als het buffervat koud is en de elektrische boiler leeg we dus geen warmwater meer hebben. De warmwaterleiding naar de kranen etc.zit aan de elektrische boiler en de elektrische boiler word dus gevoed met het warme water dat uit de warmtewisselaar komt. Er is dus geen sprake van een "keuze" tussen warm water uit de warmtewisselaar of de boiler.

Het idee om het op die manier te doen vind ik echter wel interessant. De elektrische boiler is gewoon een standaard boiler van 80 liter en het "keuze" idee zou dus een interessant alternatief kunnen zijn mits de warmtewisselaar genoeg capaciteit heeft om voldoende warm water te leveren. Dan zou ik dus het mengventiel op een andere manier moeten aansluiten zodat het sanitair water uit zowel elektrische boiler als de warmtewisselaar gemengd word afhankelijk van de temperatuur uit de warmtewisselaar die weer afhankelijk is van de temperatuur in het buffervat!

Echter heb ik dan, denk ik, een probleem want dan moet het waarschijnlijk geen thermostatisch mengventiel zijn maar een (elektrisch)gestuurde driewegklep omdat een thermostatisch mengventiel eigenlijk een koud en warm water inlaat heeft met als resultaat mengwater van een bepaalde temperatuur. Als je bij zo'n ding twee warm water toevoeren hebt zal het misschien niet werken zoals verwacht. Verder mis ik dan de mogelijkheid om koud water bij te mengen met het risico op te heet water zoals Rhaelak in zijn reactie ook al aanhaalt.

Verder vraag ik me af of dit energie technisch wel werkt daar de elektrische boiler nu meestal warm water toegevoerd krijgt, dus niet veel hoeft te verwarmen en dus weinig stroom verbruikt. Met het "keuze" idee krijgt hij altijd koud water toegevoerd wat hij op temperatuur moet houden.
Ga hier dus even mee aan de slag omdat dit wel een nuttige optie zou kunnen zijn.
Ga het even uittekenen en dan post ik dat weer .

Overigens; graag reactie als mijn bovenstaande redenatie verkeerd zou zijn. :Y
Wat niet duidelijk is in het huidige schema is of er een kans bestaat dat de elektrische boiler het buffervat gaat opwarmen.
Nee, m.i. niet zoals het op dit moment is aangesloten.
Ik heb niet veel ervaring met flexibele buizen. Let in ieder geval op dat ze geïsoleerd zijn (of kunnen worden), ze de druk, temperatuur en vloeistof (bijv glycol) aan kunnen.
Vaste leidingen (koper/staal) is beter te isoleren en kun je m.i. netter wegwerken.
Het gedeelte aan de zonnecollectorkant ga ik inderdaad aansluiten met koper o.a. i.v.m. de glycol maar het gedeelte aan de secundaire kant wil ik dus met flexibele buizen aansluiten omdat daar alleen maar water gebruikt word zonder glycol o.i.d.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

[ Voor 18% gewijzigd door geewizz25 op 20-12-2016 10:58 . Reden: Leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
Rhaelak schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:40:
[...]

Volgens de tekening tap je uiteindelijk je SWW uit de boiler.

Ik zou de drieweg ventiel laten zitten, maar stel hem wel in op bijvoorbeeld 60 graden en kijk waar je elektrische boiler op ingesteld staat.

Hoewel je misschien nooit water heter dan 70 graden eruit kan krijgen is dat toch echt serieus warm als je een pan staat af te wassen en het is gewoon verspilling, beter is het om te mengen naar een lagere temperatuur.
Ben ik op zich met je eens daarom nu het idee om het mengventiel na de elektrische boiler monteren.
Dat is er eentje met een vast ingestelde temperatuur van plm. 80 graden en dat is inderdaad gevaarlijk.
Zie verder mijn antwoord aan Skyaero voor een verdere uitwerking van het systeem.

Verder hier een tekening zoals ik denk dat het moet worden.
2016-12-20-Definitief
Ben nog aan het denken v.w.b. de setup zoals Skyaero die benoemde maar ben nog niet echt overtuigd dat dat beter zou werken. M.n over het energie verbruik heb ik zo mijn twijfels.

[ Voor 21% gewijzigd door geewizz25 op 20-12-2016 16:16 . Reden: Toevoeging tekening ]

Pagina: 1