Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.883 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
koevlaas2 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:50:
[...]

Ik warm mijn slaapkamers op met gewone jaren 80 radiatoren, aanvoer op 36 - 38c

Kan je het bouwbedrijf niet rechts laten liggen en zelf je installatie regelen ?
Ik ben wel erg benieuwd naar wat voor een formaat radiatoren :)?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:02
Ach, installatie bedrijven..... Wat weten die er nu van? Kreeg laatst nog de opmerking dat het beter was om in PV te inverteren dan in een WP. Daarnaast was een WP niet in staat een dergelijk grote woning te verwarmen (+-200m2). Die gasten snappen er niets van en leven nog steeds 25 jaar terug. Als je een moderne woning hebt mag dat geen enkel probleem zijn.

Echter, wat ik je wel mee wil geven is dat die conrectoren niet echt stil zijn. Ik heb de bijhorende Jaga thermostaten en als die gaat knijpen dan hoor je hem best wel en ook al knijpt hij niet dan hoor je het water er door heen lopen. De flow in een WP is best hoog.

Ik heb de keus gemaakt om wel met vloerverwarming te gaan verwarmen in onze nieuwe woning. Per vertrek komt er dan 1 of meerdere zones te liggen welke ik op de verdeler kan regelen van uit tot maximaal. Waarschijnlijk staan ze gewoon uit, of maximaal zeer geknepen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
minitrue schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 15:37:
Grrr. Bouwbedrijf weigert te werken met Jaga DBA's op lage temperatuur voor op de slaapkamers. Zeggen dat het niet warm te stoken is daarmee. Terwijl ik echt geen behoefte heb aan vloerverwarming op die slaapkamers (en überhaupt bijna nooit verwarming op slaapkamer aanheb.)

Zijn er hier mensen die slaapkamers met warmtepomp en Jaga's (op 30-35) verwarmen?
Bouwbedrijf weigert Jaga met DBE?? Daar heeft een bouwbedrijf totaal geen verstand van.
Hebben ze het voorgelegd aan de installateur?
Als die hetzelfde zegt, dan weet je genoeg, dan is het een waardeloos bedrijf.

Het bedrijf waar ik werk installeren Jaga's met DBE vaak genoeg, zonder problemen.
Je kunt er ook prima mee koelen, zeker icm met vloerkoeling werkt het geweldig.
De enige klacht die wij krijgen is over het geluid van de DBE, ze zijn verre van stil.
Voor een slaapkamer eigenlijk te luidruchtig.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

minitrue schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 15:37:
Grrr. Bouwbedrijf weigert te werken met Jaga DBA's op lage temperatuur voor op de slaapkamers. Zeggen dat het niet warm te stoken is daarmee. Terwijl ik echt geen behoefte heb aan vloerverwarming op die slaapkamers (en überhaupt bijna nooit verwarming op slaapkamer aanheb.)

Zijn er hier mensen die slaapkamers met warmtepomp en Jaga's (op 30-35) verwarmen?
Zou je de slaapkamers niet kunnen uitrusten met een elektrische verwarming. Dus een COP van 1. Bij mij thuis hangen er ook CV-radiatoren en CV-leidingen in kamers die ik niet verwarm, een beetje zonde van het materiaal, arbeid en milieu om die daar op te hangen, voor zoals ik die ruimte gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dan is een lucht/lucht wat efficienter en heb je op warme dagen ook schik van.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Oxellaar schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:21:
[...]

Bouwbedrijf weigert Jaga met DBE?? Daar heeft een bouwbedrijf totaal geen verstand van.
Hebben ze het voorgelegd aan de installateur?
Als die hetzelfde zegt, dan weet je genoeg, dan is het een waardeloos bedrijf.

Het bedrijf waar ik werk installeren Jaga's met DBE vaak genoeg, zonder problemen.
Je kunt er ook prima mee koelen, zeker icm met vloerkoeling werkt het geweldig.
De enige klacht die wij krijgen is over het geluid van de DBE, ze zijn verre van stil.
Voor een slaapkamer eigenlijk te luidruchtig.
Koelen kan met Jaga DBE ventilatoren enkel met de Pro versie toch?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 22:37:
[...]

Koelen kan met Jaga DBE ventilatoren enkel met de Pro versie toch?
Ja volgens mij wel, de gewone versie heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee. Zeker weten doe ik het niet.

De meerwaarde van DBE koeling icm met vloerkoeling is dat je de gelaagdheid in de lucht doorbreekt. De vloerkoeling werkt dus ook beter. Je kunt dan echt meer dan een paar graden koelen.

Wil je echt flink los gaan met Jaga, kijk dan eens naar de Briza of Hybrid, die hebben een condensafvoer.
Alleen moet je niet naar het prijskaartje kijken...

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 15-03-2016 23:27 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Oxellaar schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 23:26:
Wil je echt flink los gaan met Jaga, kijk dan eens naar de Briza of Hybrid, die hebben een condensafvoer.
Alleen moet je niet naar het prijskaartje kijken...
Ik heb inderdaad zo'n Briza op mijn bovenverdieping. Hij heeft 3 standen; op stand 3 hoor je hem goed, maar op stand 1 hoor je hem vrijwel niet.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 12-09 22:43
Wodan89 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:57:
[...]

Per slaapkamer gaat het om 2KW HT radiatoren, ik schat 80x100cm / type 22
Ik zal ze vanavond wel even opmeten.

Als ik eraan ga rekenen dan kom ik aan afgifte bij 35c van 109 W.

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 16-03-2016 09:39 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik kan me niet voorstellen dat bij zo'n lage afgifte de slaapkamers op temperatuur blijven. Het leeuwendeel van de mensen hier schijnen hun slaapkamers niet te verwarmen maar ik vind het wel prettig als het 18-19 °C is en zeker op de kinderkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Rhaelak schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:43:
Ik kan me niet voorstellen dat bij zo'n lage afgifte de slaapkamers op temperatuur blijven. Het leeuwendeel van de mensen hier schijnen hun slaapkamers niet te verwarmen maar ik vind het wel prettig als het 18-19 °C is en zeker op de kinderkamer.
Het word 20c in mijn slaapkamer. Ik denk dat omdat de kamer beneden ook opwarmt de vloer in de slaapkamer toch een beetje als vloerverwarming meehelpt.
Echter alleen rekenen met 109W dan krijg je het volgens de berekening niet warm. 8)7

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
koevlaas2 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:35:
[...]

Het word 20c in mijn slaapkamer. Ik denk dat omdat de kamer beneden ook opwarmt de vloer in de slaapkamer toch een beetje als vloerverwarming meehelpt.
Echter alleen rekenen met 109W dan krijg je het volgens de berekening niet warm. 8)7
Maak eens een warmteverlies berekening per kamer. Dan zie je dat betonnen vloeren nauwelijks isoleren. Dus als je de buitenmuur isoleert en bv triple glas in geïsoleerd kozijn, dan is er weinig meer nodig.
Zeker in combinatie met een constante temperatuur

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BarryH schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:39:
[...]

Maak eens een warmteverlies berekening per kamer. Dan zie je dat betonnen vloeren nauwelijks isoleren. Dus als je de buitenmuur isoleert en bv triple glas in geïsoleerd kozijn, dan is er weinig meer nodig.
Zeker in combinatie met een constante temperatuur
Wij hebben boven standaard dubbelglas, gevelisolatie kopsekant ruk 4,5cm, noord buitenmuur is wel goed geisoleerd.
Dakkapel die in deze kamer is is ook knudde. Maar ik ben wel blij dat het er warm word.
Berekening is onbegonnen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:33
koevlaas2 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:50:
[...]

Ik warm mijn slaapkamers op met gewone jaren 80 radiatoren, aanvoer op 36 - 38c

Kan je het bouwbedrijf niet rechts laten liggen en zelf je installatie regelen ?
Dank voor alle reacties. De optie is inderdaad om zelf de verwarming te gaan regelen en het ziet er na jullie commentaar uit dat we daar voor gaan kiezen. Blijf het topic met veel interesse volgen.

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook hier maar ff deze vraag: heeft het nu echt zin om HT radiatoren te vervangen door LT radiatoren (of Low-H2O) en te gaan voor een warmtepomp? Onze HR-ketel is nu 11 jaar oud en zal niet meer zo lang mee gaan.

Ik heb het idee dat een warmtepomp met hele grote afstand het beste werkt met vloerverwarming, hoe verhouden LT radiatoren zich tot vloerverwarming in combinatie met een warmtepomp?

Die LT radiatoren lijken me een beetje een hype. Misschien zie ik dat verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:42:
Ook hier maar ff deze vraag: heeft het nu echt zin om HT radiatoren te vervangen door LT radiatoren (of Low-H2O) en te gaan voor een warmtepomp? Onze HR-ketel is nu 11 jaar oud en zal niet meer zo lang mee gaan.

Ik heb het idee dat een warmtepomp met hele grote afstand het beste werkt met vloerverwarming, hoe verhouden LT radiatoren zich tot vloerverwarming in combinatie met een warmtepomp?

Die LT radiatoren lijken me een beetje een hype. Misschien zie ik dat verkeerd.
WP's houden van lang en lage temp. laat je de WP de hele dag draaien word het toch wel warm ook met HT radiatoren.
E.e.a. hangt allemaal af van hoeveel warmte je nodig hebt op welke plaats en welk afgifte vermogen je daar hebt hangen.

In mijn geval 12 uur 109 W = ruim 1300 W per slaapkamer, blijkbaar genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Een warmtepomp functioneert het beste met een lage aanvoertemperatuur.

Vloerverwarming (en of muur) en LT radiatoren/convectoren lenen zich daar het beste voor.
Ik denk niet dat LT radiatoren een hype zijn of dat ze zullen verdwijnen onder het mom van overal vloerverwarming in nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:14

Theo

moederbord

Ik heb ik huis (150m2) naast vloerverwarming (80m2) enkel HT radiatoren hangen. Het voordeel is wel dat ze zwaar over zijn gedimensioneerd (12 stuks totaal), en met 35-40 graden aanvoer krijg ik het huis nog goed warm. Uitzondering is 1 kamer die niet echt warm wil worden; deze heeft geen VV en enkel een kleine radiator hangen.

Met hoge temperatuurverwarming krijg ik de kamer wel goed warm. met lage temperatuur ook wel een beetje, maar dat duurt heel lang. De kamer is 8m2 en er hangt een radiator van (ongeveer) 50cm hoog en 70cm breed, type 22. . De kamer heeft een thermisch verlies naar buiten toe van ongeveer 10 watt per kelvin.

Ik heb een 10tal 60mm fannetjes besteld en ga deze binnenkort eens onder de verwarming naast elkaar monteren en ze op een hele lage snelheid laten draaien. (net genoeg spanning om ze te laten draaien) In theorie zou daarmee de warmteafgifte enorm omhoog kunnen gaan van de radiator met een aanvoer van 35 graden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:16

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hallo, wat zijn jullie ervaringen en inspanningen geweest om de energieleverancier (greenchoice) zo ver te krijgen dat ze netjes (zoals ik ook kan aantonen) mij te verrekenen aan 0-500m3 ipv 500-4000m3 vastrecht tarief voor gas?

Greenchoice gaat kastje-muur spelletje opstarten tussen Stedin en Greenchoice. Heb ik weinig zin en boodschap aan, ik wil het teveel betaalde vastrecht terug ontvangen en ook vanaf heden het juiste tarief gaan betalen.

Wie heeft hier ervaring mee? Wat is de beste aanpak ? Greenchoice stuurt me dit antwoord op email nr 4:
Bedankt voor uw reactie, ik begrijp deze ook goed. Graag leg ik u het volgende uit.
De kosten van de netbeheerder hangen samen met de capaciteit van de meter. De capaciteit en dus ook de kosten worden altijd voor het nieuwe jaar vastgesteld en eventueel aangepast. Wij brengen deze kosten namens de netbeheerder in rekening. Wanneer uw capaciteit eenmaal is vastgesteld staan deze kosten vast. Netbeheerkosten worden dan ook niet terugwerkende kracht gerestitueerd.

Indien u in deze toch nog iets wilt bereiken zou ik u aanraden contact op te nemen met uw netbeheerder Stedin, u zou eventueel ook een klacht kunnen indienen bij hen, waarin u duidelijk maakt het niet eens te zijn met de capaciteit van uw meter in 2015.

Ik hoop dat alles duidelijk voor u is. Mocht dit niet zo zijn neemt u dan gerust contact met ons op via het nummer 010 478 23 26. Wij helpen u graag.
.

Iemand goede tips ?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:31
Ik vind hun mail eigenlijk wel duidelijk, je moet je melden bij de netbeheerder die deze kosten berekend.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Daar is al een topic over, ik zit in het zelfde schuitje met Gc/Liander.
Ik heb gelezen dat de netbeheerder een paar weken eerder dan je het jaaroverzicht krijgt de nieuwe gegevens moet ontvangen, ze hebben dan 2 weken om dit te verwerken en aan Gc door te geven.
Gc handelt denk ik correct omdat Stedin de nieuwe gegevens blijkbaar niet heeft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:15:
[...]

WP's houden van lang en lage temp. laat je de WP de hele dag draaien word het toch wel warm ook met HT radiatoren.
E.e.a. hangt allemaal af van hoeveel warmte je nodig hebt op welke plaats en welk afgifte vermogen je daar hebt hangen.

In mijn geval 12 uur 109 W = ruim 1300 W per slaapkamer, blijkbaar genoeg.
De vraag is niet zozeer of het kan (al is dat ook cruciaal), maar of het rendabel is. Als de warmtepomp 3000 kWh per jaar nodig heeft om mijn huis warm te krijgen/houden + bijverwarmen met gas in de winter, wil ik uiteraard geen warmtepomp. Als dat 1000 kWh is, wordt het interessant.

Het is een goed geïsoleerd huis van 135 m2, we verwarmen woonkamer en badkamer. In de woonkamer hebben we een convectorput en 2 radiatoren, in de badkamer een radiator. Gasverbruik was afgelopen jaar 900 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Theo schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:41:
Ik heb ik huis (150m2) naast vloerverwarming (80m2) enkel HT radiatoren hangen. Het voordeel is wel dat ze zwaar over zijn gedimensioneerd (12 stuks totaal), en met 35-40 graden aanvoer krijg ik het huis nog goed warm. Uitzondering is 1 kamer die niet echt warm wil worden; deze heeft geen VV en enkel een kleine radiator hangen.

Met hoge temperatuurverwarming krijg ik de kamer wel goed warm. met lage temperatuur ook wel een beetje, maar dat duurt heel lang. De kamer is 8m2 en er hangt een radiator van (ongeveer) 50cm hoog en 70cm breed, type 22. . De kamer heeft een thermisch verlies naar buiten toe van ongeveer 10 watt per kelvin.

Ik heb een 10tal 60mm fannetjes besteld en ga deze binnenkort eens onder de verwarming naast elkaar monteren en ze op een hele lage snelheid laten draaien. (net genoeg spanning om ze te laten draaien) In theorie zou daarmee de warmteafgifte enorm omhoog kunnen gaan van de radiator met een aanvoer van 35 graden.
is een 2e hands T33 in de zelfde maat geen optie? staan er zat op marktplaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 12:17
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 18:10:
[...]

De vraag is niet zozeer of het kan (al is dat ook cruciaal), maar of het rendabel is. Als de warmtepomp 3000 kWh per jaar nodig heeft om mijn huis warm te krijgen/houden + bijverwarmen met gas in de winter, wil ik uiteraard geen warmtepomp. Als dat 1000 kWh is, wordt het interessant.

Het is een goed geïsoleerd huis van 135 m2, we verwarmen woonkamer en badkamer. In de woonkamer hebben we een convectorput en 2 radiatoren, in de badkamer een radiator. Gasverbruik was afgelopen jaar 900 m3.
900m3 = 1800kwh is de vuistregel die al keer op keer bewezen is in dit forum bij verschillende configuraties en warmtepompen.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Vraag aan Ecodan bezitters:

misschien gekke vraag maar de Ecodan die ik naast de Elga wil hangen wil ik vanaf een bepaalde temperatuur eigenlijk 100% van de tijd aan hebben staan en dan op pakweg 60% van zijn capaciteit (was geloof ik de max bovengrens voor goede COP). Is het mogelijk die 60% in te stellen?

[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 16-03-2016 19:41 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:16

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Speedy-Andre schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:07:
Daar is al een topic over, ik zit in het zelfde schuitje met Gc/Liander.
Ik heb gelezen dat de netbeheerder een paar weken eerder dan je het jaaroverzicht krijgt de nieuwe gegevens moet ontvangen, ze hebben dan 2 weken om dit te verwerken en aan Gc door te geven.
Gc handelt denk ik correct omdat Stedin de nieuwe gegevens blijkbaar niet heeft.
Heb ook een mail gestuurd aan Stedin. Afgelopen jaar ook doorgegeven aan Greenchoice, maar die heeft er niets mee gedaan.

Welk ander topic is dit?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 18:10:
[...]

Wat Develdonk zegt klopt wel, ik heb sinds 11-11-2015 1370 KWH in de wp gestopt. Uitgerekend naar een jaar saldo praten we over ca. 1800 KWH en mijn verbruik was ca 900m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
develdonk schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 19:41:
Vraag aan Ecodan bezitters:

misschien gekke vraag maar de Ecodan die ik naast de Elga wil hangen wil ik vanaf een bepaalde temperatuur eigenlijk 100% van de tijd aan hebben staan en dan op pakweg 60% van zijn capaciteit (was geloof ik de max bovengrens voor goede COP). Is het mogelijk die 60% in te stellen?
Je kan de Ecodan op 50 en 75% vermogen zetten (heb het setje al thuis liggen, van de week even proberen)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A9Dzor2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
TLer schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:58:
...............

Echter, wat ik je wel mee wil geven is dat die conrectoren niet echt stil zijn. Ik heb de bijhorende Jaga thermostaten en als die gaat knijpen dan hoor je hem best wel en ook al knijpt hij niet dan hoor je het water er ........
Je hebt er 1 gemist André

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
develdonk schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 18:35:
[...]

900m3 = 1800kwh is de vuistregel die al keer op keer bewezen is in dit forum bij verschillende configuraties en warmtepompen.
koevlaas2 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:02:
[...]

Wat Develdonk zegt klopt wel, ik heb sinds 11-11-2015 1370 KWH in de wp gestopt. Uitgerekend naar een jaar saldo praten we over ca. 1800 KWH en mijn verbruik was ca 900m3
even de data over geheel 2014 en 2015 bekeken, gemiddeld 1692 kWh p/j met 6kW WP vermogen.
Gemiddeld jaarverbruik gas over een 6 tal jaren 952m3 (voor alle aanpassingen)
peterpijpelink schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 19:49:
[...]

Heb ook een mail gestuurd aan Stedin. Afgelopen jaar ook doorgegeven aan Greenchoice, maar die heeft er niets mee gedaan.

Welk ander topic is dit?
Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:15:
[...]

Zeer bruikbare vuistregel. Maar geldt die ook met LT radiatoren? Het lijkt me veel minder efficiënt dan vloer-/muurverwarming.

Heeft iemand van jullie LT's, Develdonk, Koevlaas, BenEco?
Beneden vloerverwarming en boven vier van onderstaande type radiatoren in diverse formaten.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/155nxj4.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door BenEco op 16-03-2016 20:28 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

develdonk schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 18:35:
[...]

Zeer bruikbare vuistregel. Maar geldt die ook met LT radiatoren? Het lijkt me veel minder efficiënt dan vloer-/muurverwarming.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2016 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Hangt af van je aanvoer temp. af, < 40c dan geldt dit.
Ik heb geen lt's, zelfs mijn vloerverwarmingverdeler is HT.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 16-03-2016 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
[...]

hier met radiatoren en 30-35 graden aanvoer temp voor het cvwater: 1300m3=3000 kwh ofzo

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 16-03-2016 20:32 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:06:

[...]

Je hebt er 1 gemist André
Die voldoet zeker aan de vermaak factor :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BenEco schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:14:

even de data over geheel 2014 en 2015 bekeken, gemiddeld 1692 kWh p/j met 6kW WP vermogen.
Gemiddeld jaarverbruik gas over een 6 tal jaren 952m3 (voor alle aanpassingen)
Da`s vals spelen met airco`s :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BarryH schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:31:
[...]

hier met radiatoren en 30-35 graden aanvoer temp voor het cvwater: 1300m3=3000 kwh ofzo
Jij werkt 24/7 met 30/35 aanvoer, heb ik ook nog over nagedacht maar dan had ik er ook 3 MWH doorheen gejaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 05:52:
[...]

Dat zijn mooie cijfers (maar, met een milde winter)
Waar staat SV voor? Standaard verbruik? ;)
Hier nog ruim 800 kWh in de pocket, en ook de ecodan bijna draaiend op wat solderinkjes na.
Wel de (licht brommende) relais uit de binnenunit vervangen voor solid state. Stilte wil ik in huis.
En de boel nog eens extra geisoleerd in binnen en buitenunit. Ik zie nog teveel bloot koper. (voor dat geld)
Tweak or not to tweak, that is question ;)
SV = StadsVer(w)arming :+

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:44
koevlaas2 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:50:
[...]

Jij werkt 24/7 met 30/35 aanvoer, heb ik ook nog over nagedacht maar dan had ik er ook 3 MWH doorheen gejaagd.
Jij doet wel aan nachtverlaging?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
[...]

Ik ben van 1200 m3 gas naar ca 1800 kWh warmtepomp gegaan met LT convectoren van Jaga (zonder ingebouwde ventilatortjes), maar ik heb tegelijk een ruit van dubbel naar drievoudig glas gebracht, en met gordijnen een afscheiding gemaakt met de minder goed geisoleerde aanbouwkeuken. Ik laat het in de nacht en bij afwezigheid naar 15 graden zakken. Opwarmen neemt dan ongeveer 1 tot 1.5 uur.

Vanwege dat opwarmen heb ik de stooklijn iets hoger staan, met daardoor een een paar graden hogere watertemperatuur, want anders zou dat opwarmen vele uren gaan duren. Als ik ervoor zou kiezen om bij afwezigheid en in de nacht het huis niet te laten afkoelen, dan kan ik de watertemperartuur ook een aantal graden lager houden. Het verschil met vloerverwarming wordt dan kleiner. En dat geldt nog sterker als je ventilatortjes in je convectoren neemt. Maar het nadeel is dan dat je zo'n 8 tot 16 uur per dag je huis voor niemand aan het verwarmen bent. Je wint dus aan de ene kant door de lagere watertemperatuur, maar je verliest door die vele uren van het voor niemand verwarmen van je huis.

Ik denk dat de keuze uiteindelijk vooral een kwestie van comfort is. Vind je het plezierig als je voeten verwarmd worden en dat het warm is als je even je bed uit gaat in de nacht, dan geeft vloerverwarming je een duidelijke meerwaarde. Als dat niet je overweging is, maar financieel en energetisch gewin, dan is het maar de vraag of het je in die zin veel oplevert, gezien de verliezen die je hebt door de constant hoge temperatuur. Ik heb de indruk dat sommige installateurs je wat al te gemakkelijk gouden bergen voorspiegelen als je maar vloerverwarming neemt.

Uiteindelijk zou het heel goed kunnen zijn dat als je Jaga convectoren neemt met ventilatortjes, zoals bijvoorbeeld hun Briza, je dan het beste van twee werelden kunt hebben: een lage watertemperatuur en toch vrij snel kunnen opwarmen, waardoor je de temperatuur wel kunt laten dalen bij afwezigheid en in de nacht.

[ Voor 55% gewijzigd door Jan Treur op 17-03-2016 08:04 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
[...]

Ik heb "helaas" vloerverwarming overal. Ben lichtelijk allergisch voor stofmijt, huismijt en dat soort rotzooi (hooikoorts) dus vandaar dat wij voor vloerverwarming gingen (gelukkig achteraf gezien met de warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
alberthakvoort schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:03:
[...]

Je kan de Ecodan op 50 en 75% vermogen zetten (heb het setje al thuis liggen, van de week even proberen)

[afbeelding]
Dat is wel lekker! dan kan je de ecodan warmtepomp namelijk "vastzetten" op 75% vanaf zeg maar een graad of 5 en dan levert hij nog uitstekende COP's. Toch wel bizar hoeveel een Ecodan kan... De Ecodan pakt dan met 75% van 5kw = 3,75KW tegen COP 5,4 de basislast voor zijn rekening en de Elga kan lekker gaan moduleren naar gelang de gewenste binnentemperatuur. Door subsidie zeer zeker economisch rendabel en levert een erg goede COP op en veel minder defrosts.... :9~

(nu gem sCOP van 4,091, als ik dit met bovenstaand naar 5,0 kan brengen scheelt dit een kwart aan kwh's en het verbruik tot nu toe is 2.341kwh. Scheelt dus zo'n 580 kwh of EUR 105 per jaar)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2hqywaw.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door develdonk op 17-03-2016 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 01:39:
[...]

Jij doet wel aan nachtverlaging?
Ja, nachtverlaging gaat om ca. 19:30 al in, de volgende morgen is het dan ca. 1,5c afgekoelt
Als het erg koud is (rond de 0c) dan draaien we in de avonduren een uurtje langer door.

Zou ik de boel 24/7 laten draaien dan neemt de rekening denk ik fors toe, al heb ik wel gemerkt dat als ik de water temp laat zakken naar 33c de pomp echt veel minder hoeft 'werken'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:57:
[...]

Ik heb ze opgemeten, 95 lang x 70 hoog type 22 type eind jaren 70 .
Hier heb ik er 2 van, verder nog 2 slaapkamers met nieuwe 2 KW radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
develdonk schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 07:30:
[...]

Dat is wel lekker! dan kan je de ecodan warmtepomp namelijk "vastzetten" op 75% vanaf zeg maar een graad of 5 en dan levert hij nog uitstekende COP's. Toch wel bizar hoeveel een Ecodan kan... De Ecodan pakt dan met 75% van 5kw = 3,75KW tegen COP 5,4 de basislast voor zijn rekening en de Elga kan lekker gaan moduleren naar gelang de gewenste binnentemperatuur. Door subsidie zeer zeker economisch rendabel en levert een erg goede COP op en veel minder defrosts.... :9~

(nu gem sCOP van 4,091, als ik dit met bovenstaand naar 5,0 kan brengen scheelt dit een kwart aan kwh's en het verbruik tot nu toe is 2.341kwh. Scheelt dus zo'n 580 kwh of EUR 105 per jaar)

[afbeelding]
Ik wil er een relay aan hangen, dan in geval van nood (als hij het niet trekt, of even sneller de sww boiler op moeten warmen) hij dan wel op 100% kan tuffen.

Zover ik nu kan beoordelen kan ik tot het vriespunt wel met 50% vermogen toe. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Welke warmtemeters gebruiken jullie eigenlijk? En dan ren Qn 1,5 of 2,5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

[afbeelding]
Waarom zou je de Ecodan vastzetten? Deze bepaald zelf al door de sensor gegevens op welke last hij gaat draaien. Het is een inverter model.
De set is bedoeld als oplossing voor geluidoverlast ( snachts bijv. ) Ik zie het nut er niet van in?

I

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Tot welk vermogen heb je genoeg aan 22mm aanvoer, en wanneer moet je over naar 28mm? (300 m2 / hart op hart 10cm / 12 kW warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
alberthakvoort schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:40:
Tot welk vermogen heb je genoeg aan 22mm aanvoer, en wanneer moet je over naar 28mm? (300 m2 / hart op hart 10cm / 12 kW warmtepomp)
Ik kan mijn 10 KW nog prima kwijt in 22mm.
Hoeveel flow heeft de pomp, 22mm kan natuurlijk maar een maximaal aantal liters per minuut verwerken.
Mijn WP waterpomp staat op een hele lage stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
alberthakvoort schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:40:
12kw gaat wel in 22mm echter reken eens na wat voor een stroomsnelheid je haalt.
die WP koop je voor 10 20 jaar? wat is dan de relatieve meer prijs van 28mm?
scheeld je ook die 10 20 jaar , minder benodig vermogen van je waterpomp...
en meer flow = meer rendement..
lijkt me dat als je geld hebt voor 300m2 vloerverwarming die paar euro voor 28mm leidingen het verschil niet gaan maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Wodan89 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:26:
[...]

12kw gaat wel in 22mm echter reken eens na wat voor een stroomsnelheid je haalt.
die WP koop je voor 10 20 jaar? wat is dan de relatieve meer prijs van 28mm?
scheeld je ook die 10 20 jaar , minder benodig vermogen van je waterpomp...
en meer flow = meer rendement..
lijkt me dat als je geld hebt voor 300m2 vloerverwarming die paar euro voor 28mm leidingen het verschil niet gaan maken ;)
Het is voor nieuw kantoor pand, kan ik de gegevens/adviezen van de installateur een beetje in de gaten houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
http://www.atho.nl/leidingdiameters
22mm 13,4 kW
28mm 22,5 kW

Ik ben wel voor 28mm gegaan, mede omdat mijn qsolar ook zo uitgevoerd is. Icm hoge flow heb je met 28mm minder last van stromingsgeluiden.

Schrok wel even van de factuur van de groothandel. 700 euri voor buizen, koppelingen en hoogwaardige isolatie. Daar kom de warmtemeter nog over heen. En 4 flex slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Appie Heijn schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:18:
http://www.atho.nl/leidingdiameters
22mm 13,4 kW
28mm 22,5 kW

Ik ben wel voor 28mm gegaan, mede omdat mijn qsolar ook zo uitgevoerd is. Icm hoge flow heb je met 28mm minder last van stromingsgeluiden.

Schrok wel even van de factuur van de groothandel. 700 euri voor buizen, koppelingen en hoogwaardige isolatie. Daar kom de warmtemeter nog over heen. En 4 flex slangen.
Voor 22mm gaan ze daar wel uit van een cv ketel met een delta T van 20c.... De flow bij een Wp met een delta T van 5c zal op zijn minst een stuk groter zijn voor het zelfde vermogen lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Aangezien de WP zelf een 28mm aansluiting heeft, zit je met 28mm aanvoer safe dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Die van mij heeft zelfs 32mm, dat wordt wel heel erg onhandig en duur. Zeker nu ik weet wat 28mm kost. Dus ik reduceer hem meteen naar 28mm.

Iemand die antwoord heeft op mijn vraag mbt de warmtemeter en dan met name welke Qn waarde?

[ Voor 25% gewijzigd door Appie Heijn op 17-03-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Appie Heijn schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:24:
Die van mij heeft zelfs 32mm, dat wordt wel heel erg onhandig en duur. Zeker nu ik weet wat 28mm kost. Dus ik reduceer hem meteen naar 28mm.

Iemand die antwoord heeft op mijn vraag mbt de warmtemeter en dan met name welke Qn waarde?
ik heb zelf een meter met een Qn waarden van 2,5 echter deze geeft al een behoorlijke tegendruk ( 0,6bar) bij 1,6m3/h .
besten kun je even in de spec,s kijken welk drukverval je krijgt bij de nominale flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
crazyharrie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:20:
[...]

Waarom zou je de Ecodan vastzetten? Deze bepaald zelf al door de sensor gegevens op welke last hij gaat draaien. Het is een inverter model.
De set is bedoeld als oplossing voor geluidoverlast ( snachts bijv. ) Ik zie het nut er niet van in?

I
De Elga krijgt alleen de woning niet warm dus draait in jan/feb groot gedeelte 24/7 op 100% vermogen waardoor sCOP daalt. Ik wil dus vanaf een graad of 7 de Ecodan inzetten 24/7 op 75% vermogen voor een goede COP. De woning krijgt dan standaard zo'n 3,75kw warmte geleverd en de Elga kan het moduleren doen. Daarbij komt dat dit moduleren in mijn ogen niet heel goed werkt met vloerverwarming vanwege de traagheid van een paar uur in het systeem.

Overigens hier alles met 22mm gedaan en geen problemen

[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 17-03-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:10:
[...]
De Elga krijgt alleen de woning niet warm dus draait in jan/feb groot gedeelte 24/7 op 100% vermogen waardoor sCOP daalt. Ik wil dus vanaf een graad of 7 de Ecodan inzetten 24/7 op 75% vermogen voor een goede COP. De woning krijgt dan standaard zo'n 3,75kw warmte geleverd en de Elga kan het moduleren doen. Daarbij komt dat dit moduleren in mijn ogen niet heel goed werkt met vloerverwarming vanwege de traagheid van een paar uur in het systeem.

Je Ecodan krijgt je huis (alleen) wel warm, volgens mij moet je eerst eens testen of dit niet in deellast al lukt.
1 apparaat in deellast is natuurlijk het meest zuinig.
.
Edit: Je hebt de 5 KW versie dus mijn verhaal klopt niet, ik ging uit van 7,5 KW

Als je de 28mm in een t-stuk 22-28-22 stopt is er haast geen verlies, zoals Develdonk ervaren heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 17-03-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Appie Heijn schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:02:
Welke warmtemeters gebruiken jullie eigenlijk? En dan ren Qn 1,5 of 2,5?
Ja al die fantastische cijfers moeten wel met een warmtemeter worden getoetst.

Om nog even toe te lichten over mijn warmtemeting: Ik had een Chinese warmtemeter gemonteerd en die bleek niet te meten onder de dT =2C. Warmtepompen werken juiste met kleine dT, dus veel geleverde warmte wordt dan niet gemeten. Omdat ik echt de performance van mijn warmtepomp wil weten heb ik een nieuwe meter gemonteerd. Op dit forum heb ik altijd Meter=Weten rond gekraaid dus moest ik wel een betere meter monteren.

Ik heb de Kampstrup Multical 302 (Qn 2,5) gemonteerd die nu drie dagen werkt. Hij integreert inderdaad tot kleine dT. De COP afgelopen 3 dagen met temperaturen tussen -2 en 9C:

Warmte levering Elga: 151,2 kWh
Elektr; 37,4 kWh
COP gemiddeld 4,04

Een interessante moment meting: P(e) 344W warmtelevering 1740W dus COP 5,3 bij buiten 7C. De dT was 1,1 C en hiermee is aangetoont dat de meter door blijft intergreren maar ook dat Elga bij deellast met de inverter een hoge COP kan produceren.

Vanaf nu kan ik betrouwbare resultaten van de Elga op het forum presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

develdonk schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:10:
[...]

Dat moduleren is geen enkel probleem, een LT-WP is gemaakt voor een traag systeem. er wordt gemoduleerd op dT dus als de aanvoer en retour waardes elkaar benaderen. ( in te stellen door stooklijn en flow ).
Verder denk ik dat je gaat ondervinden dat een Ecodan zich kan meten met een Elga qua COP. Alleen je tapwater gooit roet in het COP eten.
Je gaat alleen de Ecodan gebruiken straks voorspel ik je nu al 8)

Maar we gaan het zien, je cijfers zie ik tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:32
crazyharrie schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:33:
1060KWh in de Ecodan gestopt in exact 3 maanden. 11-12-2015 / 11-03-2016.
Cop gem. 3,9 over deze periode, inclusief tapwater.

3.816 Gj ( 1060KWh ) met de WP tegen gem. 13,5Gj ( 3750KWh ) stadsverwarming

Ik lach de financiële gaten in mijn broek, jongens wat is dit leuk. _O-

Volgende week komen er 2 monteurs van SV kijken hoe het werkt ( prive uit pure nieuwsgierigheid ) en nemen een cadeautje voor mij mee. Een kamstrup Multical uit een kapotte unit ( zgan ).

Kan ik eindelijk 100% nauwkeurig meten, ipv de Ecodan gegevens.

Wordt vervolgt....
Wat verbruik betreft zijn we aardig aan elkaar gewaagd.
Ik zit op de zelfde periode op 495 m3 gas dus *2 maakt 990 Kwh met wp (volgens een rekensom verderop in dit forum) , echter ik heb een 5 Kw monoblock en ben bang dat het toch een beetje ondermaats is. wat denk jij ivm 7.5 kwh van jouw ecodan .

Mijn plan is dus ook verwarming + sww .

4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Ik heb een transmissie berekening gemaakt zo goed als ik informatie had.
Samen met mijn verbruik over de afgelopen jaren resulteerde dat op een wp van 6 kw.
Tapwater erbij, en wat reserve maakt 7,5kw

Moet wel zeggen dat hij het op de sloffen af kan tot nu toe.
Nog nooit meer als 40% vermogen gedraaid voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
Mijn gevoel zegt dat ik het dan red ;) , dat laatste zinnetje maakte me blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Het is tot nu toe een milde winter geweest....

Ik durf nog niets te zeggen bij een paar dagen -10C, en dan moet hij het wel waarmaken.

Tenminste, ik heb geen gas ondersteuning. WP solo en een pelletkachel als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
Ik zit in een vrijstaande nieuwbouw net 6 mnd oud en ben me pas gaan inlezen over warmtepompen.

Als ik alles van te voren geweten had was ik ook voor de ecodan gegaan , ik kan nu nog terug vallen op gas als het moet . Maar 5 kwh is gewoon aan de krappe kant , de toekomst zal het uitwijzen.

Aanstaande week wordt de wp waterzijdig aangesloten en als de kou voorbij is kan hij eerst mooi als airco werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Dat is een voordeel van een wp, geen plofketel die dat kan.
Maar niet te koud, anders kun je de vloer dweilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

[afbeelding]
Dat tabelletje ziet er wel mooi uit maar is gebaseerd op 25C aanvoer temperatuur:
Bij een Carnot factor van 0,41 van een A-merk WP (Elga e.a.)
Tb=2C COP wordt 6,79
Tb=7C COP wordt 5,3

Ik begrijp dat je de Ecodan aan je vloerverwarming wilt koppelen, maar met 25C aanvoer temp en b.v. 21 C ruimte temperatuur heb je nog nauwelijk warmte overdrachts vermogen. (dT=2C dan Ta=25, Tr=23 en Tgem dus 24 C). Bij 3500W vermogen heb je 3500/(3*7)= 166 m2 vloerverwarming nodig. Dan verwaarloos ik nog het temperatuurverschil tussen water en vloeroppervlakte en de verliezen.
Wel goed idee: Econdan de basis laten doen en Elga on top off modulerend inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Sorry omgekeerd: 7C COP=6,79 en 2C COP=5,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 07:18:
[...]

Dat tabelletje ziet er wel mooi uit maar is gebaseerd op 25C aanvoer temperatuur:
Bij een Carnot factor van 0,41 van een A-merk WP (Elga e.a.)
Tb=2C COP wordt 6,79
Tb=7C COP wordt 5,3

Ik begrijp dat je de Ecodan aan je vloerverwarming wilt koppelen, maar met 25C aanvoer temp en b.v. 21 C ruimte temperatuur heb je nog nauwelijk warmte overdrachts vermogen. (dT=2C dan Ta=25, Tr=23 en Tgem dus 24 C). Bij 3500W vermogen heb je 3500/(3*7)= 166 m2 vloerverwarming nodig. Dan verwaarloos ik nog het temperatuurverschil tussen water en vloeroppervlakte en de verliezen.
Wel goed idee: Econdan de basis laten doen en Elga on top off modulerend inzetten.
Hi Tom,

Klopt helemaal, ik heb echter tijdens de winter de aanvoer en retour bijgehouden en dit is 27 graden en 21 graden geweest. Dus wellicht als het benden 0 gaat als etmaaltemp dan ga ik richting 30 graden aanvoer maar tot die tijd lukt het prima met een graad of 27.

Verder ga ik hem oppikken in Spanje. Netto kost dat ding dan EUR 500 dus dat geeft de mens de ruimte om te experimenteren. In ergste geval werkt het niet zoals bedacht en gaat hij op marktplaats en maak ik er iemand anders blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
crazyharrie schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 22:07:
[...]

Dat moduleren is geen enkel probleem, een LT-WP is gemaakt voor een traag systeem. er wordt gemoduleerd op dT dus als de aanvoer en retour waardes elkaar benaderen. ( in te stellen door stooklijn en flow ).
Verder denk ik dat je gaat ondervinden dat een Ecodan zich kan meten met een Elga qua COP. Alleen je tapwater gooit roet in het COP eten.
Je gaat alleen de Ecodan gebruiken straks voorspel ik je nu al 8)

Maar we gaan het zien, je cijfers zie ik tegemoet.
De Elga krijgt het nu ook zwaar zo rond het vriespunt. De Elga is vwb vermogen gelijk aan de Ecodan. Dus denk niet dat Ecodan het alleen af kan :)

edit:
snel ff tabel in elkaar gedraaid, wellicht moet ik gewoon een Ecodan 7,5kw aanschaffen ipv 5kw als ik dit zo zie... (en ja kwh moet kw zijn maar geen zin nieuw plaatje te uploaden ;) )

edit 2:
ecodan 7,5 gaat ook niet werken bedenk ik me nu want die 6,8kw is nodig bij -10 graden

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/211jn5x.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door develdonk op 18-03-2016 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:38:
[...]

De Elga krijgt het nu ook zwaar zo rond het vriespunt. De Elga is vwb vermogen gelijk aan de Ecodan. Dus denk niet dat Ecodan het alleen af kan :)

edit:
snel ff tabel in elkaar gedraaid, wellicht moet ik gewoon een Ecodan 7,5kw aanschaffen ipv 5kw als ik dit zo zie... (en ja kwh moet kw zijn maar geen zin nieuw plaatje te uploaden ;) )

edit 2:
ecodan 7,5 gaat ook niet werken bedenk ik me nu want die 6,8kw is nodig bij -10 graden

[afbeelding]
Als je Ecodan 7,5 het moeilijk krijgt schakel je de ELGA erbij in.
En anders, hoe lang is die -10c ? Lever je binnen iets in in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
Zit te kijken naar een 9kw panasonic voor in de toekomst. Maar ik dacht ik heb een krachtstroom aansluiting dus doe dan ook maar een krachtstroom wp. Is die gewoon 730 euro duurder. Waar zit dat enorme verschil nou in? €3850 vs €4580, voordeel is wel dat de cop een stuk hoger is. 4.13 vs 4.84.

Zie nu dat de buitenunit een stuk groter is bij de 3fase variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Misschien dan toch maar de Elga schakelen voor de benedenverdieping en de etage's met de Ecodan. Ik heb afsluiters in het verwarmings circuit dus dit kan ik zo instellen. Ik weet alleen niet of de kringen dan wellicht te klein worden want dan heb ik 10 groepen van 100m per warmtepomp. Dus schat zo'n 150L water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:01:
Misschien dan toch maar de Elga schakelen voor de benedenverdieping en de etage's met de Ecodan. Ik heb afsluiters in het verwarmings circuit dus dit kan ik zo instellen. Ik weet alleen niet of de kringen dan wellicht te klein worden want dan heb ik 10 groepen van 100m per warmtepomp. Dus schat zo'n 150L water.
10 groepen van 100m per WP is hartstikke veel, zeker met de 5 KW versie die ver kan terug moduleren geen enkel probleem denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
martijnr17 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:00:
Zit te kijken naar een 9kw panasonic voor in de toekomst. Maar ik dacht ik heb een krachtstroom aansluiting dus doe dan ook maar een krachtstroom wp. Is die gewoon 730 euro duurder. Waar zit dat enorme verschil nou in? €3850 vs €4580, voordeel is wel dat de cop een stuk hoger is. 4.13 vs 4.84.

Het is dus een hele andere (en betere) unit.
Dus de meerkosten zitten overal in: grotere warmtewisselaar, andere VFD, andere fan, andere compressor,...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
martijnr17 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:00:

Grotere buitenunit is een voordeel (maar ook duurder).
Techniek is iets ander ivm 3 fasen.
Met een hogere COP betaald dit zichzelf terug als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Bedankt voor alle terugkoppeling mbt keuze warmtemeter, ik ga een Qp=2,5 variant bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
zomaar benieuwd maar iemand al subsidie terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
develdonk schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:44:
zomaar benieuwd maar iemand al subsidie terug?
De friese energiesubsidie wel maar de landelijke nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:00:
Ik zit nog steeds te dubben of- en hoe ik van het gas kan komen.
Een L/W wp ontkom ik niet aan als ik het jaar door warm tapwater wil hebben.
Helaas heb ik geen grote boiler dus alles wat er nodig is kost kapitalen :/
Voor gas ben ik misschien maar €220 per jaar kwijt aan verbruik en vaste kosten.
Zo`n bedrag is lastig terug te verdienen als je een 10-voud of meer kwijt bent aan apparatuur ...
Een TVT van +/- 10 jaar is bij mij meestal een GO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Vandaag mijn WH-MDC05F3E5 ontvangen van Confort, dus het feest kan beginnen. Wie heeft al de ISDE subsidie aanvraag gedaan voor dit toestel ? Welke factuur hebben jullie gebruikt ? Print van de site oid ?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:14:
[...]

Een TVT van +/- 10 jaar is bij mij meestal een GO.
Da's lastig met een klein huishouden, ik heb nog maar 50m3 gas per jaar voor alles behalve stoken nodig.
Een wp met losse boiler en aansluitmateriaal is 1, het stroomverbruik (zonder overschot) is 2.
Uiteindelijk gaat het niet alleen om geld, maar de investering in 1 keer is pittig als je eerder 2 airco's kocht :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 15:25:
[...]

Da's lastig met een klein huishouden, ik heb nog maar 50m3 gas per jaar voor alles behalve stoken nodig.
Een wp met losse boiler en aansluitmateriaal is 1, het stroomverbruik (zonder overschot) is 2.
Uiteindelijk gaat het niet alleen om geld, maar de investering in 1 keer is pittig als je eerder 2 airco's kocht :/
Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken, rekenen kan ik echter wel.
50 m3 kost ongeveer € 240 (incl. vastrecht), €4,80 per m3
Lijkt mij dan best aantrekkelijk deze 50m3 weg te werken, heel erg duur hoeft dit natuurlijk niet te zijn.
Voor jou minimale verbruik kun je misschien met een 30 - 50 liter boiler uit de voeten.

Wij zijn hier met z'n 5-en, maar hebben een verbruik van 1 persoon (volgens de energieboeren staffel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 18:28:
[...]

Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken, rekenen kan ik echter wel.
50 m3 kost ongeveer € 240 (incl. vastrecht), €4,80 per m3
Lijkt mij dan best aantrekkelijk deze 50m3 weg te werken, heel erg duur hoeft dit natuurlijk niet te zijn.
Voor jou minimale verbruik kun je misschien met een 30 - 50 liter boiler uit de voeten.

Wij zijn hier met z'n 5-en, maar hebben een verbruik van 1 persoon (volgens de energieboeren staffel).
op zich eens met de berekening maar je vergeet de jaarlijkse overstap kortingen als je gas afneemt.... Dit is gauw EUR 150-200 wat de prijs per m3 heel anders maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 18:42:
[...]

op zich eens met de berekening maar je vergeet de jaarlijkse overstap kortingen als je gas afneemt.... Dit is gauw EUR 150-200 wat de prijs per m3 heel anders maakt...
Maw je gasaansluiting is zowat gratis. Ik stap eigenlijk niet over, met tarieven vergelijken ben ik ook gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat bij elkaar maakt het ook zo lastig, als ik die 2 tientjes nou niet kon missen ...
Aan overstappen doe ik niet omdat ik niet steeds wil uitzoeken of er wel correct wordt gesaldeerd e.d.
Bovendien is de cv een backup voor als de airco`s het niet zouden redden.
Een kleine wp met tapwater zou in principe volstaan maar ik heb alleen normale radiators.
Met 50-55 graden stoken gaat wel goed btw.
Nog een paar facts:

1 persoon
ligbad 300l met douche
koken op gas
alleen standaard radiators
1 fase, afgezekerd op 25A

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-03-2016 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 18:56:
Dat bij elkaar maakt het ook zo lastig, als ik die 2 tientjes nou niet kon missen ...
Aan overstappen doe ik niet omdat ik niet steeds wil uitzoeken of er wel correct wordt gesaldeerd e.d.
Bovendien is de cv een backup voor als de airco`s het niet zouden redden.
Een kleine wp met tapwater zou in principe volstaan maar ik heb alleen normale radiators.
Met 50-55 graden stoken gaat wel goed btw.
Nog een paar facts:

1 persoon
ligbad 300l met douche
koken op gas
alleen standaard radiators
1 fase, afgezekerd op 25A
50-55c voor je radiatoren is best een hoge temp, niet geschikt voor de WP in iedergeval.
En ja, van het een komt het ander, het moet wel je hobby zijn want iedere keer kan het beter (en moet je investeren).

Wij hadden hier ook 1x25A, maar deze is inmiddels geupgrade naar 1x35A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:18:
[...]

Grotere buitenunit is een voordeel (maar ook duurder).
Techniek is iets ander ivm 3 fasen.
Met een hogere COP betaald dit zichzelf terug als het goed is.
Ja daar heb je gelijk in. Door die subsidie wordt het allemaal wel moeilijker. Want misschien is het wel slimmer om 2x 6kw ofzo te nemen. Dan kan je in de zomer 1 laten koelen en de andere warm water laten maken. Of als er 1 stuk is op de anders draaien, legio mogelijkheden met 2 units. Nadeel wel meer ruimte binnen en buiten kwijt. Moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
martijnr17 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 19:23:
[...]

Ja daar heb je gelijk in. Door die subsidie wordt het allemaal wel moeilijker. Want misschien is het wel slimmer om 2x 6kw ofzo te nemen. Dan kan je in de zomer 1 laten koelen en de andere warm water laten maken. Of als er 1 stuk is op de anders draaien, legio mogelijkheden met 2 units. Nadeel wel meer ruimte binnen en buiten kwijt. Moeilijk!
2x 6KW is natuurlijk wel duurder dan 1x 12, zowel in ophangen , verbruik en onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 19:26:
[...]

2x 6KW is natuurlijk wel duurder dan 1x 12, zowel in ophangen , verbruik en onderhoud.
Ja maar ik kan alles zelf. Het aansluiten cv en wp zelf ook vacumeren enzo. Heb alles gekocht tijdens het diy wp project. Mag officieel natuurlijk niet maar weet wel dat het goed gebeurd.
Gelukkig kan ik er nog een klein jaartje over denken. Heb er nu het geld niet voor en mijn zelf gebouwde systeem werkt ook goed (9kw). Alleen de cop is een stuk lager dan de nieuwste modellen. Mijn unit is al 12 of 14 jaar oud. Als je dan ook ziet dat die panasonic monoblock z'n hoge cop heeft ga je soms twijfelen wat zal ik doen. Split heb je natuurlijk nooit kans op kapot bevroren leidingen dus dat is wel een grote plus.
2 units is weer nadelig je moet alles dubbel doen wat altijd duurder zal zijn. Ook dubbele standby stroom natuurlijk. Denk toch maar een enkele unit en dan 9kw. Heb zelf een warmteberekening van mijn huis gemaakt die gelukkig overeen komt met mijn verbruik. Bij 0 graden heb ik 4kw nodig en bij -10 6kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
en 2x subsidie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

develdonk schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:38:
[...]

edit:

edit 2:

[afbeelding]
Ik denk dat het wel gaat werken met een Ecodan als je aanvoer T maar onder de 35C blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik lees in dit forum al een tijdje mee. Ik wil zeer binnenkort een lucht-water warmtepomp systeem aan gaan leggen. Maar ik zit met het probleem dat ik beneden geen buffet/boilervat kwijt kan. Dus hij zal over twee trappen naar de zolder moeten. Diameter van het vat mag niet meer zijn als 70 cm, de hoogte is niet zo'n probleem. Ik wil minimaal 500 liter inhoud hebben omdat ik een 400 liter ligbad heb. Verder wil ik gaan voor een 11,2kw zubadan wp met hydro unit op krachtstroom.
Ik zal twee buffer/boilervaten moeten gaan plaatsen i.v.m. de afmetingen. Dit zullen rvs vaten zijn i.v.m. het gewicht.

Nu is mijn vraag: is hier een goed, duidelijk schema van ( wil het zelf aan gaan leggen)?
Moet bv. één buffer vat en één boilervat kopen, of twee boilervaten? En met welke (tap)spiralen er in?
Ik heb nu nog een cv ketel van 10 jaar oud, die ik na overlijden wil laten vervallen. Beneden ligt overal vloerverwarming, en evt. hangt er ook nog een enkele radiator. Boven verwarm ik nooit, alleen de badkamer, ook met vloer en wand verwarming.

En die 11,2kw zubadan heb ik niet echt nodig, maar het prijs verschil met de lichtere 8kw is maar 300 euro.
Mijn plan is om hem in te stellen op een lager max. vermogen, om zodoende het geluid een stuk te reduceren van de buitenunit. Is dit mogelijk? En tot hoeveel procent kan hij terug moduleren voor hij uitschakeld?

[ Voor 6% gewijzigd door patrickvanvalen op 19-03-2016 00:13 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Hoeveel vermogen heb je dan wel nodig?
Hoe vaak gebruik je het bad?

Stel dat je het bad maar 1x in de week gebruikt, kun je ook tijdelijk de temperatuur van je SWW boiler verhogen (als je je bad vult met 38 graden water en de boiler is 50 graden red je het al)

Ook kun voordat je je bad gaat vullen de warmtepomp het val al laten verwarmen, wordt het vat gelijk weer opgewarmd terwijl jij je bad laat vol lopen (en met 11,2 kW heeft ie wel wat power)

De zubadan heeft bij 7 graden buiten / 35 aanvoer 4,6 kW aan minimaal vermogen, dat is best veel...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gxlNbOQ.png

[ Voor 14% gewijzigd door alberthakvoort op 19-03-2016 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
  • Laatst online: 13-09 15:52
Een goede morgen mensen, ik heb gisteren een Elga, laten installeren, ervaringen zijn tot nu toe wat minder.

- Elga staat aan, oranje vlammetje op display gaat aan, ik zie geen verhoogd electriciteitsverbruik ?
Zie ook geen groen sysmbool op de display staan wat aangeeft dat de buitenunit het doet.
- Mijn Remeha ketel lijkt vol aan en uit te gaan met de meegeleverde Honeywell Thermostaat, ik zweet echt peentjes nu als ik de kamertemperatuur instel op 19 graden.Ik zie nergens in het menu van de Honeywell een OT regeling ?

Dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Ik heb ongeveer 7kw nodig voor het verwarmen van mijn huis.
Garage wil ik ook af en toe kunnen verwarmen. Verder staat er nog een tuinhuis met vloer verwarming die een beetje verwarmt moet worden, en een vijver met vloerverwarming die vorst vrij gehouden moet worden ( nee, geen koi's).

Ik krijg van mijn installateur ook te horen dat Misubishi zelf de zubadan in bedrijf komt stellen, om garantie problemen te voorkomen! Is dit normaal, of is het onkunde van de installateur?

En de besturing? Gewoon van Mitsubishi nemen, of iets anders?

[ Voor 6% gewijzigd door patrickvanvalen op 19-03-2016 10:29 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mikeyverhoef schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 08:34:
Een goede morgen mensen, ik heb gisteren een Elga, laten installeren, ervaringen zijn tot nu toe wat minder.

- Elga staat aan, oranje vlammetje op display gaat aan, ik zie geen verhoogd electriciteitsverbruik ?
Zie ook geen groen sysmbool op de display staan wat aangeeft dat de buitenunit het doet.
- Mijn Remeha ketel lijkt vol aan en uit te gaan met de meegeleverde Honeywell Thermostaat, ik zweet echt peentjes nu als ik de kamertemperatuur instel op 19 graden.Ik zie nergens in het menu van de Honeywell een OT regeling ?

Dank alvast
Kun je eens wat meer vertellen hoe eea is aangesloten? hangt de remeha bijv aan eigen thermosstaat en elga ook? of hangen ze beide aan de honeywell? (dus eerst elga aan de honeywell en vervolgens doorgelust naar de remeha ketel)

verder kan het zomaar zo zijn dat de remeha geen opentherm heeft waardoor de elga de ketel bijschakelet met 100% vermogen (dus gewoon aan/uit regeling.

[ Voor 7% gewijzigd door develdonk op 19-03-2016 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10

Dank alvast
Oranje vlammetje en geen groen symbool betekent dat de ketel aangestuurd wordt en de Elga niet. Vandaar dus ook geen verhoogd elektraverbruik op dat moment.
Oranje vlammetje is voor de ketel en het groene symbooltje voor de Elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
patrickvanvalen schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 09:19:
Ik heb ongeveer 7kw nodig voor het verwarmen van mijn huis.
Garage wil ik ook af en toe kunnen verwarmen. Verder staat er nog een tuinhuis met vloer verwarming die een beetje verwarmt moet worden, en een vijver met vloerverwarming die vorst vrij gehouden moet worden ( nee, geen koi's).

Ik krijg van mijn installateur ook te horen dat Misubishi zelf de zubadan in bedrijf komt stellen, om garantie problemen te voorkomen! Is dit normaal, of is het onkunde van de installateur?

En de besturing? Gewoon van Mitsubishi nemen, of iets anders?
Hoe ziet je systeem eruit? (vloerverwarming etc) Op welke temperaturen stook je nu?

"Enigste" voorwaarde van garantie is dat de monteur Stek heeft.
Qua besturing is er weinig keus aangezien het een "gesloten" protocol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Ik heb ongeveer 70 m2 vloer verwarming. Ik stook nu op een temp van 30 graden. Als het erg koud is misschien iets meer. Maar de laatste wnters was dat voldoende. Anders kan ik altijd nog een radiator open draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:16

Hoe staan de dipswitches? Welke van belang zijn lijkt me:
A2 (mogen ketel en Elga gelijktijdig werken?
A4 (bij lager dan 4 graden gaat de ketel aan (en afhankelijk van A2 de elga uit).
A8 (openterm of aan/uit ). Dit stuurt de Remeha aan, niet de honywell.

Zelf heb de elga nu 1 maand, in het begin was het even uitzoeken wat de juiste settings waren, maar nu vind ik het ideaal.
Tip zoals al vaker is gegeven: werk met een constante temperatuur, geen nacht verlaging ofzo.

Ik verwach ook niet dat in de Honywell een OT regelings menu zit, het is gewoon openterm.
Pagina: 1 ... 13 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic