07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Sorry spraakverwarring. De Atag regelt de aanvoer met WAR, de zoncv (3-weg) klep regelt op basis van temperatuur van de retour.
OTGW is heel leuk voor OT ketels, dat is de mijne helaas niet.
Je moet ook niet te veel van de maanden november-februari verwachten qua zoncv ondersteuning. Juist voor en najaar zijn erg geschikt om rond uur of 15.30-18.00 de vloer lekker op te stoken voor de wat koudere avonden. Dat lukt vaak erg goed met alleen zon.
Ik hoef en wil niet hoger dan 35gr aanvoer tot -5gr buitentemp. Dit ivm de warmtepomp. Daarom wil ik ook niet dat de drie-weg vol open gaat, dan vliegt de retour zo naar 40-50 graden. Liever geleidelijk aan verwarmen.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Als geen buffervat hebt, zal je vloerverwarming als buffer dienen tijdens een defrost.pwiebing schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:28:
Vraagje , ik heb deze vloerverdeler en ik wil zonder buffervat gaan werken, het evohome systeem gaat de deur uit en ik sluit de warmte pomp hier op aan , moet de pomp op de verdeler zo continue aanstaan of niet ?
Of ben ik een andere verdeler nodig ?
[afbeelding]
Dat kan alleen goed werken als de pomp continu draait op de verdeler. Je moet al snel 8 tot 10 liter buffer hebben per kW vermogen.
Let dus ook op dat er voldoende zones continu open staan om een defrost aan te kunnen.
Eigenlijk moet je deze verdeler vervangen, volgens mij is het een hoge temperatuur verdeler. Met een lage aanvoertemperatuur is het lastig om een juiste mengtemperatuur te krijgen met deze verdeler.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L
Maar na het lezen van dit topic vraag ik me af of een Ecodan geen betere keuze is, zeker gelet op de subsidie.
De situatie: Beneden vloerverwarming, boven klassieke radiatoren.
Naast de Ecodan hebben we dan nog een kleine HR ketel nodig voor warm water en evt ondersteuning op hele koude dagen, maar dat kan kostentechnisch ook prima uit.
Klopt dit? En mag dit, een Ecodan naast een cv-ketel?
Wat staat er op 30? De aanvoer van je cv ketel, of de mengtemperatuur van je vloer?pwiebing schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 23:24:
Hij staat nu ook op 30 en doet dat goed dus met die temperatuur zal het wel gaan denk ik, ze gaan straks dus allemaal open staan en haal dan makkelijk die 40-50 liter denk ik ( 90m2 vloerverwarmig 10 cm hoh ) , waar ik mee zit is zit de pomp van de verdeler en de pomp van de wp elkaar in de weg ? Ik denk dat ik het eerts maar eens aanzie en als het dan echt niet goed gaat zal ik de verdeler vervangen. ( weer een onverwachte onkosten post )
Als je ketel op 30 staat verwacht ik geen problemen, maar een mengtemp van 30 is heel wat anders.
Deze verdeler zal altijd retour bijmengen, eigenlijk wil je dat niet bij een lage aanvoer.
Maar proberen kan altijd.
Als het goed is werken de pompen elkaar niet tegen, beide pompen hebben een eigen circuit.
De wp naar de verdeler en terug, de pomp op de verdeler over de vloer.
En wat betreft vloer als buffer ivm defrost, de massa van de vloer helpt ook mee.
Je zult veel minder waterinhoud nodig hebben dan bij een buffervat alleen.
Hier zelfde situatie vwb verdelers met de Elga en werkt prima; Als je specifieke foto's wilt van verdeler laat dan weten doe ik dat vanavond even.Oxellaar schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 23:15:
[...]
Als geen buffervat hebt, zal je vloerverwarming als buffer dienen tijdens een defrost.
Dat kan alleen goed werken als de pomp continu draait op de verdeler. Je moet al snel 8 tot 10 liter buffer hebben per kW vermogen.
Let dus ook op dat er voldoende zones continu open staan om een defrost aan te kunnen.
Eigenlijk moet je deze verdeler vervangen, volgens mij is het een hoge temperatuur verdeler. Met een lage aanvoertemperatuur is het lastig om een juiste mengtemperatuur te krijgen met deze verdeler.
Ik heb hier zo'n 2km vloerverwarming liggen met 17mm diameter. inhoud is dan ook 1000L dus heb je niet echt een buffer voor nodig. Ik zie bij jou 9 groepen dus dat is zo'n 900M leiding neem ik aan en dus zo'n 400-500L water (ik weet diameter niet anders kun je het zo uitrekenen). Zolang er voldoende groepen open staan heb je dus buffer zat!
[ Voor 16% gewijzigd door develdonk op 10-03-2016 07:18 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Ik had ook een meng verdeler, deze heb ik vervangen voor een passieve.pwiebing schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:28:
Vraagje , ik heb deze vloerverdeler en ik wil zonder buffervat gaan werken, het evohome systeem gaat de deur uit en ik sluit de warmte pomp hier op aan , moet de pomp op de verdeler zo continue aanstaan of niet ?
[afbeelding]
Voordeel is dat je alleen de pomp van de wp gebruikt, en er geen energieverlies van het mengen van aanvoer en retourtroom is.
Het wordt allemaal beter regelbaar voor de WP, zuiniger in verbruik.
Maar je kunt het proberen.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Ecodan naast cv ketel, tuurlijk mag/kan dit.Hkuit schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 23:48:
Ik heb plannen om in ons nieuwe huis uit 1977 een Itho DAALDEROP cool cube te plaatsen; de cv ketel is heel oud en gaat eruit. Zie ook mijn topic hierover.
Maar na het lezen van dit topic vraag ik me af of een Ecodan geen betere keuze is, zeker gelet op de subsidie.
De situatie: Beneden vloerverwarming, boven klassieke radiatoren.
Naast de Ecodan hebben we dan nog een kleine HR ketel nodig voor warm water en evt ondersteuning op hele koude dagen, maar dat kan kostentechnisch ook prima uit.
Klopt dit? En mag dit, een Ecodan naast een cv-ketel?
Enige punt van aandacht is dat als je ze tegelijk wil laten werken er voldoende flow opgang komt en geen errors.
Echter dit is geen belemmering, de mijne kan niet samen met de ketel draaien, dit is ook niet nodig.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Helemaal eens dat dit beter is hoor! Vraag is echter of de kosten opwegen tegen de bate... Ik heb die overweging gemaakt en vooralsnog niet de keuze gemaakt om het te doen. Overigens mengt hij volgens mij alleen retour bij als de temp aanvoer hoger is dan de ingestelde thermosstaat maar dat zou ik (nog een keer) moeten valideren met de temp sensoren thuis dus is even hoe ik het op mijn netvlies had staan...crazyharrie schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:10:
[...]
Ik had ook een meng verdeler, deze heb ik vervangen voor een passieve.
Voordeel is dat je alleen de pomp van de wp gebruikt, en er geen energieverlies van het mengen van aanvoer en retourtroom is.
Het wordt allemaal beter regelbaar voor de WP, zuiniger in verbruik.
Maar je kunt het proberen.
Nieuwe verdeler passief is gauw EUR 200 en ik heb er 3 hangen. Dus die 5 maanden dat de pompen op laagste stand (35 watt) 24/7 draaien kost me 2,4kwh per dag * 17 cent = 0,408 eur per dag = 62 EUR per jaar (5 mnd continue).
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Die bonk roest die er hing verving ik eigenlijk ook preventief, dan wordt het idd al veel aantrekkelijker om te doen.develdonk schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:44:
[...]
Helemaal eens dat dit beter is hoor! Vraag is echter of de kosten opwegen tegen de bate... Ik heb die overweging gemaakt en vooralsnog niet de keuze gemaakt om het te doen. Overigens mengt hij volgens mij alleen retour bij als de temp aanvoer hoger is dan de ingestelde thermosstaat maar dat zou ik (nog een keer) moeten valideren met de temp sensoren thuis dus is even hoe ik het op mijn netvlies had staan...
Nieuwe verdeler passief is gauw EUR 200 en ik heb er 3 hangen. Dus die 5 maanden dat de pompen op laagste stand (35 watt) 24/7 draaien kost me 2,4kwh per dag * 17 cent = 0,408 eur per dag = 62 EUR per jaar (5 mnd continue).
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Oké, ik heb research gedaan: de Ecodan laat zich ook als hybride installatie aansluiten, met een cv-ketel of evt. met een elektrische naverwarmer.Hkuit schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 23:48:
Ik heb plannen om in ons nieuwe huis uit 1977 een Itho DAALDEROP cool cube te plaatsen; de cv ketel is heel oud en gaat eruit. Zie ook mijn topic hierover. Maar na het lezen van dit topic vraag ik me af of een Ecodan geen betere keuze is, zeker gelet op de subsidie.
Wie wil er even met mij meedenken?
Ik moet een huis verwarmen uit 1977, met spouwmuurisolatie uit die tijd (steenwol) en met nieuwe HR++-beglazing. Beneden vloerverwarming, 10 cm hartafstand dus geschikt voor LTV. Inhoud vh huis 550 m³, ongeveer 150 m² vloeroppervlak.
- welke capaciteit Ecodan past daarbij?
- zou ik bij zo'n huis kiezen voor een monovalent oplossing, dus alles met de warmtepomp, of beter voor een hybride oplossing; een kleinere warmtepomp en een cv-ketel ter ondersteuning?
- Wat zouden ongeveer de kosten worden, rekening houdend met de subsidie?
Ik hou hier een woning van 153m2 en 400m3 bj 1980 warm met een 9 KW WP, de WP werkt bijna nooit op zijn maximale vermogen. CV ketel heeft tot nu toe 1x aangestaan ipv de WP.Hkuit schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:27:
[...]
Oké, ik heb research gedaan: de Ecodan laat zich ook als hybride installatie aansluiten, met een cv-ketel of evt. met een elektrische naverwarmer.
Wie wil er even met mij meedenken?
Ik moet een huis verwarmen uit 1977, met spouwmuurisolatie uit die tijd (steenwol) en met nieuwe HR++-beglazing. Beneden vloerverwarming, 10 cm hartafstand dus geschikt voor LTV. Inhoud vh huis 550 m³, ongeveer 150 m² vloeroppervlak.
- welke capaciteit Ecodan past daarbij?
- zou ik bij zo'n huis kiezen voor een monovalent oplossing, dus alles met de warmtepomp, of beter voor een hybride oplossing; een kleinere warmtepomp en een cv-ketel ter ondersteuning?
- Wat zouden ongeveer de kosten worden, rekening houdend met de subsidie?
Wel is het zo dat wij een aanbouw hebben waardoor onze 9 meter lange noordmuur voor 2/3 vernieuwd is met 12 cm steenwol isolatie ipv de 4,5 cm orgineel. Het is ook nog een hoekhuis, gasverbruik voor WP was 898 m3 incl. koken en douchen.
Mogelijk dat je aan een 7,5 KW Ecodan genoeg hebt.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
wat je ook kan proberen is de thermostaat kraan ( heimeier volgens mij?) vervangen door 1 met een zeer lage weerstand + je installatie pomp iets harder laten draaien. als de volumestroom door depwiebing schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:28:
[afbeelding]
vloerverwarmings slangen gelijk is aan het volume wat je via de cv leidingen naar je vloerverwarming verdeler pompt zullen de temperaturen ook gelijk worden.
aan de foto te zijn zijn je aanvoerleidingen op je verdeler 22mm? volgens mij zit hier een 3/4 kraan op
deze zou je kunnen vervangen door dit type
http://www.imi-hydronic.c...bijzonder-lage-weerstand/
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Ik heb hier 2100 meter liggen aan vv en de installateur had het over 300 liter. Die 1000 liter lijkt me wat veel. Ik heb wel gezien als ik rechtstreeks op de vv stook ipv van via de boiler. ik het sneller kan opwarmen. Dat scheelt dan weer het opwarmen van de boiler van 800liter. Mijn wp moduleert, dus qua cop maakt het allemaal niet zoveel uit.develdonk schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 07:16:
[...]
Ik heb hier zo'n 2km vloerverwarming liggen met 17mm diameter. inhoud is dan ook 1000L dus heb je niet echt een buffer voor nodig. Ik zie bij jou 9 groepen dus dat is zo'n 900M leiding neem ik aan en dus zo'n 400-500L water (ik weet diameter niet anders kun je het zo uitrekenen). Zolang er voldoende groepen open staan heb je dus buffer zat!
volgens mij is het:jerh schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:11:
[...]
Ik heb hier 2100 meter liggen aan vv en de installateur had het over 300 liter. Die 1000 liter lijkt me wat veel. Ik heb wel gezien als ik rechtstreeks op de vv stook ipv van via de boiler. ik het sneller kan opwarmen. Dat scheelt dan weer het opwarmen van de boiler van 800liter. Mijn wp moduleert, dus qua cop maakt het allemaal niet zoveel uit.
1900 meter
0,013 m dikte buis (17mm-2mm-2mm)
3,14159 = pie (oppervlakte = pi.r kwadraat)
dus: 3,12159265359 * (0,013/2)^2 = 0,000132732
0,000132732 * 1900 meter = 0,25m3 inhoud
= 252 liter excl leidingwerk naar ketel, verdeelunits etc.
ik had geen r kwadraat genomen maar d kwadraat! excuus!
[ Voor 22% gewijzigd door develdonk op 10-03-2016 22:10 ]
Ik doe hier hetzelfde. Heb wel verschillende dingen uitgeprobeerd maar continue werkte toch het beste. Mocht jij andere bevindingen hebben hoor ik het ook graag!peterpijpelink schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 19:55:
Morgenochtend komt Techneco langs voor de firmware update. Ga gelijk vragen of hij mijn historie in Domoticz wil beoordelen en of een andere regeling meer nut kan hebben. Stook nu puur op vloerverwarming en zonder nachtverlaging op 22graden kamertemperatuur, en dan is het volgens de netatmo meestal 20.5/21 graden in huis.
Verwijderd
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2016 23:57 ]
Waarschijnlijk zit het prijsverschil in:Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 23:54:
Even een misschien off-topic vraagje, wat is het principiele verschil in werking tussen alle genoemde WPen en een WP t.b.v. zwembadverwarming ? Die kosten nl. 20% van een 'gewone' WP. 6kW is 6kW, beide gebruiken ze lucht als bron om water te verwarmen. Ik zal het wel te simpel benaderen maar leer graag bij.
Aan/uit of een "geavanceerde" inverter warmtepomp
oa buitentemperatuur beveiliging kun je nu zelf aan/uit schakelen. Ook start de ELGA voortaan 5 minuten op in pre-check, dus de rode led knippert en pas dan schakelt de ELGA in. Dit is wel met de 12.65 versie van de software.
[ Voor 22% gewijzigd door peterpijpelink op 11-03-2016 11:56 ]
Klopt, ook is bij veel zwembadwarmtepompen niet veel moeite gedaan om het rendement bij lage buitentemperatuur zo hoog mogelijk te houden.AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:51:
[...]
Waarschijnlijk zit het prijsverschil in:
Meestal ontbreekt er ook een circulatiepomp in een zwembadwarmtepomp.
Rolco doet/deed het met een ZB WP. Met zo'n WP kies je min of meer voor aan/uit constructie.Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 23:54:
Even een misschien off-topic vraagje, wat is het principiele verschil in werking tussen alle genoemde WPen en een WP t.b.v. zwembadverwarming ? Die kosten nl. 20% van een 'gewone' WP. 6kW is 6kW, beide gebruiken ze lucht als bron om water te verwarmen. Ik zal het wel te simpel benaderen maar leer graag bij.
Op dit moment rond het vriespunt buiten en de wp loopt op zijn eigen intern programma hetgeen inhoud dat op basis van de meting retourtemperatuur uit de middelste spiraal van de voorheen Atag Q-Solar de buitenunit aangestuurd wordt.
Wat opvalt is dat er blijkbaar een soort WAR regeling ingebakken zit want als de buiten temperatuur verder zakt de aanvoertemperatuur iets omhoog gaat. op dit moment temperatuur naar de cenvax vloerverwarming 32 graden en retour 20 graden, de 4 radiatoren op de 1e verdieping zijn iets lauw en doen blijkbaar ook nog mee. Het hele huis op een comfortabele 21/22 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 11-03-2016 20:26 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Dagverlaging helpt wel wat, nou heb ik wel een schuifpui op het zuiden maar ik stop de Wp in de middag voor een uur of 4-5 en werkt super.develdonk schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:27:
[...]
Ik doe hier hetzelfde. Heb wel verschillende dingen uitgeprobeerd maar continue werkte toch het beste. Mocht jij andere bevindingen hebben hoor ik het ook graag!
Tegen etenstijd word het vaak wat frisser en dan is de Wp al vol aan de bak wat toch net wat lekkere stralingswarmte geeft.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dank je voor de tip !Wodan89 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 21:02:
[...]
wat je ook kan proberen is de thermostaat kraan ( heimeier volgens mij?) vervangen door 1 met een zeer lage weerstand + je installatie pomp iets harder laten draaien. als de volumestroom door de
vloerverwarmings slangen gelijk is aan het volume wat je via de cv leidingen naar je vloerverwarming verdeler pompt zullen de temperaturen ook gelijk worden.![]()
aan de foto te zijn zijn je aanvoerleidingen op je verdeler 22mm? volgens mij zit hier een 3/4 kraan op
deze zou je kunnen vervangen door dit type
http://www.imi-hydronic.c...bijzonder-lage-weerstand/
Weet iemand ook op welke webshop hier in nederland waar ik zo'n intesishome controler kan kopen voor mijn panasonic wh-mdc05f3e5 ?
[ Voor 0% gewijzigd door pwiebing op 11-03-2016 21:23 . Reden: teipfout ]

Dit is een wp boiler met losse buitenunit, maar hij staat niet in de subsidielijst

Kent iemand een model als deze die wel subsidie krijgt?
200 liter moet genoeg zijn om een bad te vullen.
[edit]
De Hitachi Yutampo met 270l boiler en cop van 3,01 zou kunnen, kost alleen €2K

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-03-2016 22:00 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
volgens mij ontbreekt bij de meeste zwembadwarmtepompen in het goedkopere segment een ontdooifunctieOxellaar schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:39:
[...]
Klopt, ook is bij veel zwembadwarmtepompen niet veel moeite gedaan om het rendement bij lage buitentemperatuur zo hoog mogelijk te houden.
Meestal ontbreekt er ook een circulatiepomp in een zwembadwarmtepomp.
voor temperaturen lager dan 7c
Mijn fonteyn heeft wel degelijk een ontdooi functie, maar is niet nodig aangezien hij binnen staatWodan89 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 22:46:
[...]
volgens mij ontbreekt bij de meeste zwembadwarmtepompen in het goedkopere segment een ontdooifunctie
voor temperaturen lager dan 7c
Geen pomp, dus kan je mooi een energie zuinige monteren, ook werkt dit alleen met vloerverwarming, radiatoren doet het niets.
Laatste jaar denk ik wel, hij is al 2x terugverdiend en vanaf volgend jaar met een 7kW split unit die gewoon buiten staat.
Ik ben benieuwd naar het verschil.
Wat is die binnen unit groot (imposant) zeg. Ik ga hem morgen ophangen. Het was een heel gedoe om hem twee trappen waarvan een een vliesotrap op te krijgen, maar het is gelukt.

Inplaats van een 7 Kw heb ik dus een 9 Kw gekregen.
Als ik nu de aanvoer van de gasketel op 45 graden beperk dan is de retour ongeveer 30 en brand de ketel best lang. Ik ben benieuwd of het met 35 aanvoer ook lukt. Ik heb een soort wip gemaakt waar de buiten unit op komt te staan (op een dakkapel) en natuurlijk aan de binnenkant een wat groter gewicht geplaatst zodat de trillingen hopelijk volledig gedempt worden.

Nou wees gerust, dat gaat vast wel lukken bij een redelijk goed geïsoleerd huis met 9kW. (weet natuurlijk niet in wat voor kasteel je woont.Joris Jasper schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 23:30:
Ik heb de warmtepomp binnen gekregen. Volgens de sticker die ik erop gevonden heb komt hij uit Riga in Ledland. Het komt er dus op neer dat je zoiets ook in Griekenland kunt kopen Bij karkas.gr en dan ben je waarschijnlijk 700 eurie goedkoper uit. karkas verkoopt veel merken.
Wat is die binnen unit groot (imposant) zeg. Ik ga hem morgen ophangen. Het was een heel gedoe om hem twee trappen waarvan een een vliesotrap op te krijgen, maar het is gelukt.[afbeelding]
[afbeelding]
Als ik nu de aanvoer van de gasketel op 45 graden beperk dan is de retour ongeveer 30 en brand de ketel best lang. Ik ben benieuwd of het met 35 aanvoer ook lukt. Ik heb een soort wip gemaakt waar de buiten unit op komt te staan (op een dakkapel) en natuurlijk aan de binnenkant een wat groter gewicht geplaatst zodat de trillingen hopelijk volledig gedempt worden.[afbeelding]
[afbeelding]
Draai hier sinds kort met de 5kW versie en die houdt het op dit moment met 0-1 graden buiten met 35 graden aanvoer naar de vloerverwarming (22 retour) netjes op 21/22 graden (ook de radiatoren op de 1e verdieping nemen nog iets warmte op.)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Mitsubishi
PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C € 3502.95 incl
PUHZ-SW50VHA + ERST20D-VM2C € 4713 incl
PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C € 4229 incl
PUHZ-SHW112VHA + EHSC-VM2C € 5378.45 incl
PUHZ-SHW112VHA + EHST20C-VM2C € 6225.45 incl
Panasonic
WH-MDC05F3E5 € 2958.24 incl
WH-MDF06E3E5 € 3018.95 incl
WH-MDC06G3E5 € 3019 incl
WH-MDC09G3E5 € 3624 incl
WH-MDF09E3E5 € 3382 incl
WH-MDC12G6E5 € 4108 incl
KIT-ADC7GE5 + PAW-AW-WIFI-1TE voorlopig niet leverbaar
Joris Jasper schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 23:30:
uit Riga in Ledland.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
waar baseer je die prijzen op? op de website kost de sw75-vha nog steeds 4.712,95 ?tim-1985 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 23:56:
Hier een prijzen overzicht van comfortklimaat.
Mitsubishi
PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C € 3502.95 incl
PUHZ-SW50VHA + ERST20D-VM2C € 4713 incl
PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C € 4229 incl
PUHZ-SHW112VHA + EHSC-VM2C € 5378.45 incl
PUHZ-SHW112VHA + EHST20C-VM2C € 6225.45 incl
Panasonic
WH-MDC05F3E5 € 2958.24 incl
WH-MDF06E3E5 € 3018.95 incl
WH-MDC06G3E5 € 3019 incl
WH-MDC09G3E5 € 3624 incl
WH-MDF09E3E5 € 3382 incl
WH-MDC12G6E5 € 4108 incl
KIT-ADC7GE5 + PAW-AW-WIFI-1TE voorlopig niet leverbaar
ik heb de mijne afgelopen maandag binnen gekregen. beetje zuur als dit waar is.
Verwijderd
Maar dat zou dan in de COP tot uiting moeten komen.AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:51:
[...]
Waarschijnlijk zit het prijsverschil in:
Daar mogen we het hier niet meer over hebbenWodan89 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 00:37:
[...]
waar baseer je die prijzen op? op de website kost de sw75-vha nog steeds 4.712,95 ?
ik heb de mijne afgelopen maandag binnen gekregen. beetje zuur als dit waar is.
[ Voor 33% gewijzigd door Pascal Saul op 12-03-2016 07:54 ]
Op die plaats een opening in je dak maken is niet erg slim.Joris Jasper schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 23:30:
Ik heb de warmtepomp binnen gekregen. Volgens de sticker die ik erop gevonden heb komt hij uit Riga in Ledland. Het komt er dus op neer dat je zoiets ook in Griekenland kunt kopen Bij karkas.gr en dan ben je waarschijnlijk 700 eurie goedkoper uit. karkas verkoopt veel merken.
Wat is die binnen unit groot (imposant) zeg. Ik ga hem morgen ophangen. Het was een heel gedoe om hem twee trappen waarvan een een vliesotrap op te krijgen, maar het is gelukt.[afbeelding]
[afbeelding]
Als ik nu de aanvoer van de gasketel op 45 graden beperk dan is de retour ongeveer 30 en brand de ketel best lang. Ik ben benieuwd of het met 35 aanvoer ook lukt. Ik heb een soort wip gemaakt waar de buiten unit op komt te staan (op een dakkapel) en natuurlijk aan de binnenkant een wat groter gewicht geplaatst zodat de trillingen hopelijk volledig gedempt worden.[afbeelding]
[afbeelding]
De opening zit nu lager dan de de dakopstand, dat is vragen om lekkage.
Of zitten de gaten hoger?
Zonnecellen (zomeropbrengst) + warmtepomp (winterverbruik):
https://solarmagazine.nl/...-niet-in-2016-geevalueerd
https://solarmagazine.nl/...0-nette-overgangsregeling
Mede naar aanleiding van Kamervragen van Liesbeth van Tongeren heeft minister Kamp gisteren in de Tweede Kamer tijdens het Algemeen Overleg Decentrale Energie verklaart dat de huidige salderingsregeling tenminste tot het jaar 2020 blijft. In 2017 zal zoals eerder al bekendgemaakt werd een grondige evaluatie plaatsvinden. Vanaf het jaar 2020 denkt minister Kamp aan een 'nette overgangsregeling' van twee jaar. Verder gaf Kamp in het overleg ook aan de postcoderoosregeling onder de loep te zullen nemen en daar waar mogelijk te verbeteren.
[ Voor 81% gewijzigd door develdonk op 12-03-2016 11:05 ]
Hij vind een overgangs regeling van 2 Jaar netjes, ik dacht persoonlijk meer aan een overgangs regeling van minimaal 10 jaar, dat zou netjes zijndeveldonk schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 10:50:
Beetje offtopic maar denk ik wel interessant (voor het eerst dat ik ergens 2 jaar zie staan):
Zonnecellen (zomeropbrengst) + warmtepomp (winterverbruik):
https://solarmagazine.nl/...-niet-in-2016-geevalueerd
https://solarmagazine.nl/...0-nette-overgangsregeling
Mede naar aanleiding van Kamervragen van Liesbeth van Tongeren heeft minister Kamp gisteren in de Tweede Kamer tijdens het Algemeen Overleg Decentrale Energie verklaart dat de huidige salderingsregeling tenminste tot het jaar 2020 blijft. In 2017 zal zoals eerder al bekendgemaakt werd een grondige evaluatie plaatsvinden. Vanaf het jaar 2020 denkt minister Kamp aan een 'nette overgangsregeling' van twee jaar. Verder gaf Kamp in het overleg ook aan de postcoderoosregeling onder de loep te zullen nemen en daar waar mogelijk te verbeteren.
Maar 2 jaar maakt waarschijnlijk geen indruk bij velen die nu overwegen zonnepanelen te nemen.
Maar met zijn gedachte zal minister Kamp niet veel stemmen voor zijn partij de VVD winnen.
De salderings regeling is de eenigste regeling welke goed was om de CO2 uitstoot te beperken, maar deze wordt stiekem de nek omgedraait door de lobby van de energie reuzen, deze hebben de VVD bewindsvoerders waarschijnlijk veel stroop om de mond gesmeerd om hun winsten te kunnen verhogen.
[ Voor 12% gewijzigd door Raolte op 12-03-2016 12:54 ]
Ik zie niet in wat een lobby van energiereuzen met de saldering te maken heeft. Salderen heeft betrekking op de verrekening van de energiebelasting, energiebedrijven worden daar niet beter of slechter van.Raolte schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:45:
[...]
De salderings regeling is de eenigste regeling welke goed was om de CO2 uitstoot te beperken, maar deze wordt stiekem de nek omgedraait door de lobby van de energie reuzen, deze hebben de VVD bewindsvoerders waarschijnlijk veel stroop om de mond gesmeerd om hun winsten te kunnen verhogen.
Wat iedereen over het hoofd lijkt te zien is dat er in 2017 verkiezingen zijn en dat de kans groot is dat er dan een andere regering aan de macht komt. Uitspraken en toezeggingen van deze minister hebben dan ook geen enkele waarde.
De nieuwe regering zal beslissen hoe de saldering er uit gaat zien, Het is zelfs mogelijk dat ze deze eerder dan 2020 aanpassen.
Ik zou, als het je echt. interesseert. Me eens gaan verdiepen hoe het landelijk net is opgebouwd en dan eens kijken naar hoe bepaalde type centrales te regelen zijn en wat de aangevoerde energie kosthanev001 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:10:
[...]
Ik zie niet in wat een lobby van energiereuzen met de saldering te maken heeft. Salderen heeft betrekking op de verrekening van de energiebelasting, energiebedrijven worden daar niet beter of slechter van.
Wat iedereen over het hoofd lijkt te zien is dat er in 2017 verkiezingen zijn en dat de kans groot is dat er dan een andere regering aan de macht komt. Uitspraken en toezeggingen van deze minister hebben dan ook geen enkele waarde.
De nieuwe regering zal beslissen hoe de saldering er uit gaat zien, Het is zelfs mogelijk dat ze deze eerder dan 2020 aanpassen.
er staat nu in NL -+ 1300Mw aan pv vermogen + windmolens enz. dit is bijna 2,5x een normale centrale a 500Mw. nu is het punt dat deze centrales normaal gebouwd werden tegen een verdien model van 24/7 52weken per jaar draaien.
Maar dan kom de duurzame energie om de hoek welke voor pieken en dalen op het net zorgt, dit moet gecompenseerd worden door grote centrales te laten op en af toeren.
Echter alleen grote GAS centrales en kerncentrales kunnen dat redelijk.
een kolen centrale is niet echt goed terug regelen ivm een gas centrale.
Bv als de zon fel schijnt moeten er centrales afgeschakeld worden, dan word er niks verdient..
Echter laten nu net die Kolen zo lekker goedkoop zijn en maakt 70% van NL zich niet druk om kolen centrales. daarom staan er nu diverse recente schone gas centrales stil...
* Gas is relatief duurder dan kolen.

* het schijn dat de usa en canada kolen dumpen op de wereldmarkt omdat ze daar nu stoken met schaliegas.
Ook de netbeheerders staan niet te springen op laagspannings netten waarbij het vermogen 2 kanten op kan gaan. dit zou betekenden dat ze grootschalig moeten gaan investeren in zwaardere/regelbaren 10kv trafo,s in de wijken , kabels enz.
korte versie van dit lange verhaal.
De energie reuze /netbeheerder hebben er weldegelijk een GROOT belang om de PVinstallatie
klein te houden
Ik hoop alleen dat het algemeen belang hierin wel Wint in den haag, anders gaan onze warmtepomp straks voornamelijk koelen ipv verwarmen
Maar veel roepen dat salderen afgeschaft word is zeker geen goed idee, dan is het makkelijk doorvoeren als het verwacht word.
Het is zinvoller om met argumenten te komen om het niet af te schaffen, dat geeft nog wat om over te denken.
Hoe on aantrekkelijker zonne energie wordt, heeft tot gevolg dat er minder zonnepanelen bij de gebruiker worden geplaatst, want het kan er moeilijker uit en des te meer kunnen de energiereuzen hun KWH duur verkopen aan de consument.hanev001 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:10:
[...]
Ik zie niet in wat een lobby van energiereuzen met de saldering te maken heeft. Salderen heeft betrekking op de verrekening van de energiebelasting, energiebedrijven worden daar niet beter of slechter van
Wanneer de gebruiker zijn eigen energie opwekt, kunnen de energie reuzen er geen geld aan verdienen.
Wanneer Minister Kamp niet snel tot andere gedachten komt stort de gehele zonne installatie markt in elkaar, met vele werklozen tot gevolg. De winst die de minister haalt uit zijn belasting zal hij vele malen meer kwijt zijn aan de vergoeding voor de werklozen, en omzet verlies van de detailhandel.
Hebben netbeheerders belang bij een zo evenwichtige mogelijke netbelasting? Geen enkele twijfel.
Dat veranderd niets aan mijn opmerking dat de salderingsregel op zich betrekking heeft op de energie belasting.
Dat Kamp heeft toegezegd de regel tot 2020 in stand te houden is een feit maar hij zal niet de persoon zijn die beslist hoe de regeling er in de toekomst gaat uit zien of wanneer een wijziging in gaat.
Elke opmerking over de toekomst van saldering is speculatie en de regeling kan zowel slechter als beter worden.
Dat komt het ook zeker.Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 03:52:
[...]
Maar dat zou dan in de COP tot uiting moeten komen.
De COP van zwembadwp is vaak weergegeven bij een buitentemperatuur van ongeveer 25 graden en zwemwater 25 graden. Erg gunstige omstandigheden dus.
De vermelde COP van een normale warmtepomp is vaak bij een temperatuur van 7 graden en 35 graden cv water.
Vergelijken is lastig zo, maar een moderne inverter doet het echt stukken beter.
[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 12-03-2016 19:49 ]
Daar hebben politici al eeuwen schijt geen boodschap aan.Raolte schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:32:
[...]
.... De winst die de minister haalt uit zijn belasting zal hij vele malen meer kwijt zijn aan de vergoeding voor de werklozen, en omzet verlies van de detailhandel.
Dat stuk staal door je dak is een giga koudebrug, dit kan je beter anders doen.Joris Jasper schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 23:30:
[afbeelding]
[afbeelding]
Buitenunit met voldoende rubber op je dak zetten lijkt mij beter.
Achter de rechter-afdekplaatAppie Heijn schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 19:10:
Iemand die mij kan vertellen waar ik de afstandbediening vindt van de panasonic mono? Ik ben hem niet tegen gekomen tijdens het gedeeltelijk uitpakken namelijk.
Ik ben vanochtend ook bezig geweest om een plekje waf-proof te maken

[ Voor 5% gewijzigd door pwiebing op 13-03-2016 16:21 ]
Leg eens uitdeveldonk schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:26:
verboden zijn met de vloer
wijntje teveel
Men zou jou Moderator moeten maken
Da's voor mensen met te veel vrijetijd, ik zie wel in mijn profiel 'mod status actief' staan

develdonk schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:26:
Helemaal eens Koevlaas2. Vanuit koudebrug, vanuit trillingen (massieven staven die rusten op het dak en verbonden zijn met de vloer) en vanuit lekkage had ik het eerlijk gezegd niet gedaan...
nu viel me op dat het nog niet meevalt om de warmtewisselaar te ontluchten
op dit hoogste punt zit geen ontluchter?
Er zit alleen een ontluchter op het tankje van de elec bijverwarming?
hierdoor krijg je een lus met lucht bij de warmtewisselaar en de pomp?
ik heb hem uiteindelijk ontlucht door de koppeling van de warmtewisselaar bovenin even los te nemen.
Maar volgens mij moet dit eenvoudiger kunnen?
Iemand met een mitsubishi ecodan of zubadan hier ervaring mee?
Ziet er goed uit!pwiebing schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:31:
[...]
[afbeelding]
Ik moet ook nog zoiets maken, dus een paar detailvragen:
de trillingsdempers; staan die los op de balken of zijn die vastgeschroefd (door en door)?
Hoe is de afvoer van condenswater geregeld? Heb je gebruik gemaakt van de afvoer van de HWA die ik achterin zie lopen?
[ Voor 3% gewijzigd door jaari op 13-03-2016 13:45 ]
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Ik heb inderdaad de hwa gebruikt .

pwiebing schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:26:
In de bielsen heb ik pluggen geboord en de trillingsdempers daar in gedraaid .
[afbeelding]
Ik heb inderdaad de hwa gebruikt .
[afbeelding]
Thanks! Gevonden.pwiebing schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:31:
[...]
Achter de rechter-afdekplaat
[afbeelding]
Meteen ook maar wat aan het tweaken geslagen aan de Panasonic 5kW Mono

Uitpakken, hij is beste groot

Rechts zie je een piepschuimblok. Hier zit een expansievat in, deze is voor als je de WP standalone gebruikt. Dus zonder ketel. Omdat de WP bij mij op een bestaande cv installatie aangesloten wordt heb ik reeds een expansievat, lekker warm binnen. Dus deze in de WP gaat eruit. Zit een tracing lint op welke 80W schijnt te gebruiken. Stekker loshalen en bout onderaan los draaien en je tilt hem er zo uit.
Ik zet er van de week een afsluiter met automatische ontluchter op. Deze heeft 3/4 binnendraad, vervolgens een verloop naar 3/8 en daar de automatische vlotterontluchter op.
Voor de rest heb ik met armaflex de leidingen nageisoleerd waar ik bij kon, en wanneer bovenstaande uitgevoerd is ga ik het water gedeelte nog vol stouwen met glas of steenwol.
Voor de liefhebbers alle foto's welke ik genomen heb.
https://www.dropbox.com/s...SnMBUhcp4X_FKtL6p0Na?dl=0

Haha, daar kan je geld mee verdienenJoris Jasper schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:49:
Heb je aan eendrugstroomklepje gedacht ?
[...]
Verwijderd
Ik zit met de plaatsing van de buitenunit. Ik heb een ZB op de zolder staan met 300 liter (tapwater, met retour CV ook over de boiler), maar ik heb daar geen goede mogelijkheden voor plaatsing van een buitenunit.
Bovenop de garage heb ik wel een mooie plek, echter kom ik niet met de leidingen naar de zolder. Ik zou graag warmte bufferen in het voorraadvat.
Ik heb wel de vloerverwarmingverdeler voor de begane grond in de garage staan. Zou ik de leidingen daarvan kunnen gebruiken? Dus buitenunit op de garage, dakdoorvoer en binnenunit in de garage ophangen bij de vloerverwarmingverdeler.
De leidingen naar de verdeler hebben een witte mantel, maar de isolatiewaarde daarvan lijkt me niet echt denderend? (huis is gebouwd in 2012)
Zolang je hem ergens rechtstreeks bij een verdeler kan aansluiten (en dus een leiding van min 22mm hebt) zit je goed. Of hij naast de CV hangt of ergens anders maakt helemaal niks uit. M.a.w. hij kan prima bij de garage!Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 00:08:
Ik heb het topic met interesse doorgelezen en overweeg ook de aanschaf van een warmtepomp.
Ik zit met de plaatsing van de buitenunit. Ik heb een ZB op de zolder staan met 300 liter (tapwater, met retour CV ook over de boiler), maar ik heb daar geen goede mogelijkheden voor plaatsing van een buitenunit.
Bovenop de garage heb ik wel een mooie plek, echter kom ik niet met de leidingen naar de zolder. Ik zou graag warmte bufferen in het voorraadvat.
Ik heb wel de vloerverwarmingverdeler voor de begane grond in de garage staan. Zou ik de leidingen daarvan kunnen gebruiken? Dus buitenunit op de garage, dakdoorvoer en binnenunit in de garage ophangen bij de vloerverwarmingverdeler.
De leidingen naar de verdeler hebben een witte mantel, maar de isolatiewaarde daarvan lijkt me niet echt denderend? (huis is gebouwd in 2012)
Weet je al hoeveel kw je wilt hebben en/of hoeveel gas je nu per jaar verbruikt?
Als dit zo is heeft bijvoorbeeld een Elga het beter geregeld.
Heb de WP compressor (system check) zien moduleren tussen een gebied van 24hz en 85hz.Christian M. schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:14:
Een vraagje aan de Panasonic Aquarea warmtepomp bezitters: klopt het dat de compressor maximaal 20% in toeren kan terug toeren/moduleren? Dus een 9 kW warmtepomp zal niet zover terug kunnen moduleren dat hij aan een warmtevraag van bijv. 2 kW kan voldoen. Het word dan zeg maar een aan uit warmtepomp die op een opwek van zeg 7 kW aan en uit zal blijven schakelen.
Als dit zo is heeft bijvoorbeeld een Elga het beter geregeld.
Kun je een indicatie geven voor het afgegeven vermogen van de warmtepomp? Heb je het idee dat de warmtepomp op halve kracht draaide?BenEco schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:42:
[...]
Heb de WP compressor (system check) zien moduleren tussen een gebied van 24hz en 85hz.
Op het moment dat de warmtevraag van het huis het laagst is (hoge buitentemperatuur dus weinig warmteverlies) is de COP het hoogst vanwege diezelfde hoge buitentemperatuur. Van daar dat ik nieuwsgierig ben in hoeverre de Panasonic terug kan regelen om een start stop start ritme te voorkomen.
buffervat doet wonderenChristian M. schreef op maandag 14 maart 2016 @ 20:20:
[...]
Kun je een indicatie geven voor het afgegeven vermogen van de warmtepomp? Heb je het idee dat de warmtepomp op halve kracht draaide?
Op het moment dat de warmtevraag van het huis het laagst is (hoge buitentemperatuur dus weinig warmteverlies) is de COP het hoogst vanwege diezelfde hoge buitentemperatuur. Van daar dat ik nieuwsgierig ben in hoeverre de Panasonic terug kan regelen om een start stop start ritme te voorkomen.
Cop van mijn ecodan is volgens de specs het hoogste tussen 40 60%
start stop ritme ga je denk ik altijd wel krijgen bij buiten temperaturen boven de 12 graden.
Mijn airco stond van 9-16u stil en toch was het 20 graden binnen
opgenomen 0,8kW gemiddeld bij 24hz en afgegeven 2,88kW afgelopen nacht.(cop 3.6 bij 0/-1 graden buiten temperatuur ).Christian M. schreef op maandag 14 maart 2016 @ 20:20:
[...]
Kun je een indicatie geven voor het afgegeven vermogen van de warmtepomp? Heb je het idee dat de warmtepomp op halve kracht draaide?
Alleen mijn buffervat wordt op dit moment door de ZB van +/- 09.00 tot 18.00 gevoed en de cv heeft hier tot 22.00 genoeg aan en dus gaat de WP overdag niet aan. 1 start stop moment start +/- 22.00 stop +/- 09.00.
Als dit zo blijft ben ik zeer tevreden met het geheel.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Dit zegt weinig over de wp, zonder de zon is het een ander verhaal.BenEco schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:04:
[...]
Alleen mijn buffervat wordt op dit moment door de ZB van +/- 09.00 tot 18.00 gevoed en de cv heeft hier tot 22.00 genoeg aan en dus gaat de WP overdag niet aan. 1 start stop moment start +/- 22.00 stop +/- 09.00.
Morgen is dat het geval als ik de weerman mag geloven
Ja, dat is de reden dat ik het er bij vermeld, inderdaad morgen weer een (minder zonnige) dag.Speedy-Andre schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:46:
[...]
Dit zegt weinig over de wp, zonder de zon is het een ander verhaal.
Morgen is dat het geval als ik de weerman mag geloven
Deze Panasonic heeft een energy monitor waarmee je werkelijk alles uit kunt lezen.
Hierin worden trouwens de momenten waarin de ZB het overneemt niet mee genomen dus het zegt toch wel iets over de prestaties van de WP. Is alleen actief op dit moment in de nacht en dan doet de zon niet veel en zijn de buitentemperaturen lager als overdag.
Leuk dat dit standaard erin zit. Zal hier de bevindingen over langere periodes hier natuurlijk posten.
heeft een present, day, week en year vergelijk van cop, draaiuren, opgenomen vermogen en afgegeven vermogen.
Ook een hoop info over de compressor tijdens het in bedrijf zijn hiervan.
[ Voor 14% gewijzigd door BenEco op 14-03-2016 21:59 ]
Een L/W wp ontkom ik niet aan als ik het jaar door warm tapwater wil hebben.
Helaas heb ik geen grote boiler dus alles wat er nodig is kost kapitalen

Voor gas ben ik misschien maar €220 per jaar kwijt aan verbruik en vaste kosten.
Zo`n bedrag is lastig terug te verdienen als je een 10-voud of meer kwijt bent aan apparatuur ...
Hoeveel gas gebruik je voor warm tapwater? Boilervat aan je bestaande wp hangen + doorstroomverwarmer hoeft toch niet zoveel te kosten?Speedy-Andre schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:00:
Ik zit nog steeds te dubben of- en hoe ik van het gas kan komen.
Helaas heb ik geen grote boiler dus alles wat er nodig is kost kapitalen![]()
Voor gas ben ik misschien maar €220 per jaar kwijt aan verbruik en vaste kosten.
Zo`n bedrag is lastig terug te verdienen als je een 10-voud of meer kwijt bent aan apparatuur ...
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
De laatste gasloze loodjes kosten het meest helaas.
Tapwater hoeft geen kapitalen te kosten hoor, enkel wat discipline:Speedy-Andre schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:00:
https://www.bol.com/nl/p/...44016749-9200000011701553
http://www.amazon.de/Veit...68&sr=8-11&keywords=veito
https://www.warmteservice...-lengte-2100mm/p/A0062956
En geen waf
Ik kom misschien aan 50m3 gas per jaar voor alles, incl. koken.Bram-Bos schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:11:
[...]
Hoeveel gas gebruik je voor warm tapwater? Boilervat aan je bestaande wp hangen + doorstroomverwarmer hoeft toch niet zoveel te kosten?
Een doorstromer zie ik niet zo zitten omdat dan de groepenkast verzwaard moet worden (nu1 fase 25A).
Idem voor elektrisch koken, dat gaat ook niet zomaar.
Ik stook idd met 2 L/L wp]s sinds oktober, speciaal omdat ik ook efficiënt wil koelen.
Dan hoef ik geen water en gas te verspillen door lange leidingen (ruim 10m).
[edit]Waar laat ik die pijp van ruim 2m lang?
Koken en stoken doe ik wel tegelijk, airco uit tijdens douchen en koken?
[ Voor 33% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-03-2016 22:25 ]
Cop gem. 3,9 over deze periode, inclusief tapwater.
3.816 Gj ( 1060KWh ) met de WP tegen gem. 13,5Gj ( 3750KWh ) stadsverwarming
Ik lach de financiële gaten in mijn broek, jongens wat is dit leuk.

Volgende week komen er 2 monteurs van SV kijken hoe het werkt ( prive uit pure nieuwsgierigheid ) en nemen een cadeautje voor mij mee. Een kamstrup Multical uit een kapotte unit ( zgan ).
Kan ik eindelijk 100% nauwkeurig meten, ipv de Ecodan gegevens.
Wordt vervolgt....
Moet eerlijk toegeven dat de huidige subsidie regeling voor WP en het nu vervallen van vastrecht gas wel de doorslag hebben gegeven, anders was de gasketel niet vervangen voor dit alles.Speedy-Andre schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:00:
Die subsidie prikkelt mij ook wel erg, maar je zit toch zo aan €5K waar dan €2300 af gaat.BenEco schreef op maandag 14 maart 2016 @ 23:01:
[...]
Moet eerlijk toegeven dat de huidige subsidie regeling voor WP en het nu vervallen van vastrecht gas wel de doorslag hebben gegeven, anders was de gasketel niet vervangen voor dit alles.
Je krijgt dan stroomverbruik als alternatief en dat kan ik niet afdekken met 2350Wp.
Momenteel is stroom goedkoper aan het worden, maar dat blijft denk ik niet 10 jaar zo.
Een Wpb? Of evolution combi evt met doorstroomverwarmer. Maar 7l qooker à 100 graden kan je ook op douchenSpeedy-Andre schreef op maandag 14 maart 2016 @ 23:08:
[...]
Die subsidie prikkelt mij ook wel erg, maar je zit toch zo aan €5K waar dan €2300 af gaat.
Je krijgt dan stroomverbruik als alternatief en dat kan ik niet afdekken met 2350Wp.
Momenteel is stroom goedkoper aan het worden, maar dat blijft denk ik niet 10 jaar zo.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Een wpb ben ik mee bezig, daar kan je €500 subsidie op krijgen.BarryH schreef op maandag 14 maart 2016 @ 23:20:
[...]
Een Wpb? Of evolution combi evt met doorstroomverwarmer. Maar 7l qooker à 100 graden kan je ook op douchen
Echter heb je dan een herriemaker in huis (goedkoopste model) of een split unit met meer installatiekosten.
De Ecolution overtuigt me niet, kans op over-ventilatie, herrie en best wat stroomverbruik.
Een kokend water boiler zou ik eens aan moeten rekenen, mijn Grohe kan ook een instelbare lagere temperatuur water geven.
Ik heb mijn multical ook binnen. Ben benieuwd naar het verschil met mijn Cninees.crazyharrie schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:33:
1060KWh in de Ecodan gestopt in exact 3 maanden. 11-12-2015 / 11-03-2016.
Volgende week komen er 2 monteurs van SV kijken hoe het werkt ( prive uit pure nieuwsgierigheid ) en nemen een cadeautje voor mij mee. Een kamstrup Multical uit een kapotte unit ( zgan ).
Wordt vervolgt....
Dat zijn mooie cijfers (maar, met een milde winter)crazyharrie schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:33:
1060KWh in de Ecodan gestopt in exact 3 maanden. 11-12-2015 / 11-03-2016.
Wordt vervolgt....
Waar staat SV voor? Standaard verbruik?
Hier nog ruim 800 kWh in de pocket, en ook de ecodan bijna draaiend op wat solderinkjes na.
Wel de (licht brommende) relais uit de binnenunit vervangen voor solid state. Stilte wil ik in huis.
En de boel nog eens extra geisoleerd in binnen en buitenunit. Ik zie nog teveel bloot koper. (voor dat geld)
Tweak or not to tweak, that is question
Verwarm jij nu alleen met de lucht-water warmtepomp of doen de airco's ook mee?BenEco schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:04:
[...]
opgenomen 0,8kW gemiddeld bij 24hz en afgegeven 2,88kW afgelopen nacht.(cop 3.6 bij 0/-1 graden buiten temperatuur ).
Heb jij een warmteverliesberekening gemaakt of niet?
@ Wodan89
Buffervat staat zeker in de planning, hier moeten ook een 2-tal standalone oost/west zonneboilers hun warmte kwijt.
Ik heb een warmteverliesberekening gemaakt en kom uit op 3 kW warmte. Dit is exclusief jaren 30 doorwaaihuis na-isolatie kierafdichting, onoplosbare koudebruggen, ventilatie (type d), en een grote zolder die nu nog buiten isolatieschil en leefgebied valt maar in de toekomst als slaapkamer en hobbykamer dienst gaat doen. Dus ik zou niet verbaast zijn als het warmteverlies verdubbeld.
Je zit aardig in de richting met je kostenplaatje.Speedy-Andre schreef op maandag 14 maart 2016 @ 23:08:
[...]
Die subsidie prikkelt mij ook wel erg, maar je zit toch zo aan €5K waar dan €2300 af gaat.
@Christian M.,
Heb in goede samenwerking met mijn vaste installateur een plan gemaakt op basis van mijn ideeën.
Op basis van dit plan, warmteberekening woning, historie gasverbruik en verbruik afgelopen 2 jaar met 2.5kW en 3.5kW L/L WP in dit huis is de keuze op de 5kW variant gevallen die nu alleen het hele huis verwarmt.
Zo te zien geen slechte keuze.

[ Voor 85% gewijzigd door BenEco op 15-03-2016 15:21 ]
Ik verstook nu ook weinig met een pendelende airco op het laagste vermogen, maar toch al 2kW vandaag.BenEco schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 15:10:
[...]
Je zit aardig in de richting met je kostenplaatje.
Zo te zien geen slechte keuze.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Kennelijk is je warmtevraag laag en isolatie goed, da's bij mij anders met oud dubbelglas en houten kozijnen.
Op zich zou ik wel extra ondersteuning voor de cv willen, maar met alleen ht radiatoren schiet dat niet op.
Dan moet ik naar een HT Panasonic kijken en iets verzinnen met een boiler er tussen voor tapwater.
Zijn er hier mensen die slaapkamers met warmtepomp en Jaga's (op 30-35) verwarmen?
Niks
[ Voor 10% gewijzigd door Jan Treur op 15-03-2016 15:44 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Maar (hier spreekt de noob) gaat dan niet de COP van je warmtepomp down the drain als ie op 40 graden moet leveren?Jan Treur schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 15:41:
Vreemd; met Jaga convectoren zonder ventilatoren erin gaat het prima (in mijn woonkamer). Wel gaat de watertemperatuur naar de 40 wanneer het buiten naar de 0 gaat.
Aan de andere kant zou je dan idd wel denken dat Jaga met DBE wel 30/35 aan moet kunnen.
(Ik bedoel: het kan toch niet zo zijn dat Jaga adverteert met geschikt voor lage temperatuur en dat ze dat niet kunnen waarmaken?)
Niks
[ Voor 38% gewijzigd door Jan Treur op 15-03-2016 17:04 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ik warm mijn slaapkamers op met gewone jaren 80 radiatoren, aanvoer op 36 - 38cminitrue schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 15:37:
Grrr. Bouwbedrijf weigert te werken met Jaga DBA's op lage temperatuur voor op de slaapkamers. Zeggen dat het niet warm te stoken is daarmee. Terwijl ik echt geen behoefte heb aan vloerverwarming op die slaapkamers (en überhaupt bijna nooit verwarming op slaapkamer aanheb.)
Zijn er hier mensen die slaapkamers met warmtepomp en Jaga's (op 30-35) verwarmen?
Kan je het bouwbedrijf niet rechts laten liggen en zelf je installatie regelen ?
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 15-03-2016 19:01 ]
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic