Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.884 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:17
mijn tip zou zijn: lekker de opentherm geheel niet aansluiten op de ketel en ff de draadjes er uit trekken. Elga moet het makkelijk in zijn eentje kunnen nu. Sowieso zou ik de ketel en de elga beide op een aparte thermosstaat zetten. De thermosstaat van de ketel zet je dan 0.5 graad lager. Zo gaat de ketel nooit aan tenzij de huiskamer minimaal 0,5 graad onder de gewenste temp ligt wat dus inhoud dat de elga het niet alleen af kan. dan (en alleen dan) mag hij van mij aan. Resultaat dit jaar: van 1.441m3 gas vorig jaar naar 88 m3 gas dit jaar (9 dagen in jan en 19 dagen in feb; op alle dagen lag etmaaltemp van knmi rond de 2 graden of lager).

verder raad ik obv mijn data/huiskenmerken een constante temp aan (geen nachtverlaging/dagverhoging etc) werkt hier als een trein.

[ Voor 9% gewijzigd door develdonk op 19-03-2016 14:28 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 15:52
Heb de Elga laten installeren door een installateur, de dipswitches staan goed, ik heb de installateursmanual er bij gehad. Elga en Remeha hangen aan 1 thermostaat de Honeywell i.d.d.

De Remeha is een opentherm cv....

Tjah, de installateur vandaag maar eens een mail gestuurd...Jammer had me er zo op verheugd dat alles in 1 maal zou werken....

:0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mikeyverhoef schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 18:30:
Heb de Elga laten installeren door een installateur, de dipswitches staan goed, ik heb de installateursmanual er bij gehad. Elga en Remeha hangen aan 1 thermostaat de Honeywell i.d.d.

De Remeha is een opentherm cv....

Tjah, de installateur vandaag maar eens een mail gestuurd...Jammer had me er zo op verheugd dat alles in 1 maal zou werken....

:0)
verstrek dan wat info; zo kunne wij niet meedenken. we kennen je type ketel niet, hoe is hij aangesloten, wat is je afgitesysteem, wat zie je dat er gebeurd, etc etc...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
Wat me wel opvalt is dat ik mijn hand niet meer op mijn radiatoren kan leggen zo warm zijn ze....Retour temp te hoog miscchien bedenk ik me opeens ?

@ develdonk, ik ga je tip opvolgen, ga morgen de cv ketel eens loskoppelen van de Elga, ns kijken of ie dan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
Type ketel is Remeha Tzerra......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mikeyverhoef schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 19:27:
Wat me wel opvalt is dat ik mijn hand niet meer op mijn radiatoren kan leggen zo warm zijn ze....Retour temp te hoog miscchien bedenk ik me opeens ?

@ develdonk, ik ga je tip opvolgen, ga morgen de cv ketel eens loskoppelen van de Elga, ns kijken of ie dan werkt.
Elga werkt niet boven retour van 42 graden. Graag de Remeha op een verwarmingstemp zetten van max 45-50 graden; zo druk hij de Elga er nooit uit (ik zou eerder voor 40-45 graden gaan omdat Elga jouw ketel meteen 100% bijschakelt en niet moduleert. Zo "demp" je de warmtetoevoer toch iets...)

http://www.remeha.nl/2._I...ndleiding_Tzerra_Plus.pdf

kijk bij 9.1 blz 51 parameter 1 = temp instelling
als je durft: p3 op 3 zetten, dan draait enkel de Elga en kun je zien of de Elga het alleen af kan. Aangezien het nu een graad of 8 buiten is zou dit makkelijk moeten kunnen... In ergste geval zet je hem morgenochtend terug maar mijn inschatting is: gewoon doen.

owh ja; ff de warmtevraag een paar minuten uitzetten; de elga heb je er nu uitgedrukt met je ketel dus die doet nu niks totdat warmtevraag voorbij is ;)

[ Voor 37% gewijzigd door develdonk op 19-03-2016 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:16
mikeyverhoef schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 18:30:
Heb de Elga laten installeren door een installateur, de dipswitches staan goed, ik heb de installateursmanual er bij gehad.
Maar.... wat is goed, hoe staan ze?
Ik heb het ook door een installateur laten doen, ze stonden ook goed, maar niet zoals ik het wou.
Ik heb de standen zoals het opgeleverd is genoteerd, maar heb daarna het fine getuned zoals ik het wil.
Wat me wel opvalt is dat ik mijn hand niet meer op mijn radiatoren kan leggen zo warm zijn ze....Retour temp te hoog misschien bedenk ik me opeens ?
Als het zo warm is, zal je inderdaad gaan zweten. Hou je de temperatuur op constante temperatuur?
Elga en Remeha hangen aan 1 thermostaat de Honeywell i.d.d.
Ze kunnen niet beide aan 1 thermostaat hangen (kan op zich wel, maar zo is opentherm niet bedoelt). Als het goed is hangt de Elga aan de thermostaat, en de Remeha aan de elga, zo hoort het in iedergeval. De Elga gebruikt alleen de thermostaat voor de gewenste en de gemete temperatuur, en stuurt de Remeha (via opentherm) aan als bv het verschil tussen gemeten en gewenst meer dan 1 graad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
Ik heb net de cv losgegooid van de Elga, dat werkt niet igg, gaat het storingscode lampje branden.
Ik blijf het vreemd vinden dat mijn ketel op 100 % draait nu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
Via de Honeywel zie ik dat de retourtemp 56 graden is :0(
Kan ik niet instellen via de Honeywell.....
Ik heb een oude Tzerra CW4 ( 2 jaar oud )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:26
mikeyverhoef schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 22:04:
Via de Honeywel zie ik dat de retourtemp 56 graden is :0(
Kan ik niet instellen via de Honeywell.....
Ik heb een oude Tzerra CW4 ( 2 jaar oud )
Geef nu eens precies aan hoe je dipswitches staan, hoe je de flow van de Elga hebt ingesteld, hoe je cv-ketel aangesloten is/was op de Elga, en zo mogelijk: hoe pompvermogen en maximale aanvoertemperatuur op de Remeha staan ingesteld. Ik denk dat dat ons helpt om mee te denken.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyverhoef
Ik krijg morgen een service tool van een collega van me, kan ik alles uitlezen/aanpassen op de remeha.

Wordt vervolgd :0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:16

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Met de huidige subsidie op warmtepompen denk ik er serieus aan om de gas aansluiting op te zeggen. 279 euro per jaar voor 112m3 gas is beetje duur gas aan worden. Wat zou een goed alternatief zijn voor tapwater/douchen ? Comfort (WAF) moet toch identiek zijn, maar bijna 300 euro p/jaar zou je toch wel iets voor moeten kunnen doen denk ik zo?

Ik heb al een ELGA en een 200L vat, mogelijk een warmte element of iets anders...??

iemand een goed idee?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
peterpijpelink schreef op zondag 20 maart 2016 @ 13:56:
Met de huidige subsidie op warmtepompen denk ik er serieus aan om de gas aansluiting op te zeggen. 279 euro per jaar voor 112m3 gas is beetje duur gas aan worden. Wat zou een goed alternatief zijn voor tapwater/douchen ? Comfort (WAF) moet toch identiek zijn, maar bijna 300 euro p/jaar zou je toch wel iets voor moeten kunnen doen denk ik zo?

Ik heb al een ELGA en een 200L vat, mogelijk een warmte element of iets anders...??

iemand een goed idee?
monoblock warmtepomp kopen, en deze aan een los wp boilervat koppelen.
lijkt me met subidie wel redelijk interessant?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Wodan89 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 13:59:
[...]

monoblock warmtepomp kopen, en deze aan een los wp boilervat koppelen.
lijkt me met subidie wel redelijk interessant?
Zijn daar nog zaken waar je rekening mee moet houden? Vanaf deze maand tot eind sept kan ik af met de huidige opstelling, 200L vat met 2 panelen buiten gaat goed. Een monoblock wp ken ik nog niet zo goed, ga me eens inlezen :) bedankt voor de tip.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
peterpijpelink schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:05:
[...]

Zijn daar nog zaken waar je rekening mee moet houden? Vanaf deze maand tot eind sept kan ik af met de huidige opstelling, 200L vat met 2 panelen buiten gaat goed. Een monoblock wp ken ik nog niet zo goed, ga me eens inlezen :) bedankt voor de tip.
2300e subsidie ,,, aanschaf in F 3000e... ik zou het wel weten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@peterpijpelink:

Even nagaan of je wel een monoblock wilt of een Splt unit (tesamen met de na en voordelen)

Hier zit zojuist de freon in de ecodan 5 kW met 14 mtr koelleiding.
Even aangezet, maar er zit nog geen water op. Daar moet ik maar eens werk van gaan maken.
Word een beetje gek van al die dipswitches. Ook melding LL op de bedieningsunit.
Maar het begint al ergens op te lijken.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

AUijtdehaag schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:26:
@peterpijpelink:

Even nagaan of je wel een monoblock wilt of een Splt unit (tesamen met de na en voordelen)

Even aangezet, maar er zit nog geen water op. Daar moet ik maar eens werk van gaan maken.
Word een beetje gek van al die dipswitches. Ook melding LL op de bedieningsunit.
Ik heb nu deze opstelling, twijfel of ik nog een unit op het dak erbij wil :) Past wel hoor, maar zou mooiste zijn als ik iets kan combineren met de Elga/Toshiba of zo..

dit is wat ik nu gebruik:

https://www.vbus.net/scheme/df53d551e49610d7771fd5a5d80da102

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
peterpijpelink schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:42:
[...]

Ik heb nu deze opstelling, twijfel of ik nog een unit op het dak erbij wil :) Past wel hoor, maar zou mooiste zijn als ik iets kan combineren met de Elga/Toshiba of zo..

dit is wat ik nu gebruik:

https://www.vbus.net/scheme/df53d551e49610d7771fd5a5d80da102
as we speak zie ik onderkant boiler van 19 naar 12 graden gaan. je instellingen staan niet goed want je collector is je vat aan het afkoelen. ik zou maar eens checken... printscreens in word om het te bewijzen :)

[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 20-03-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
vandaag de ecodan 7,5kw inbedrijf genomen,
na wat kleine problemen met de dipswitch instelling draait hij nu,
wat valt me tot nu toe op.

op laag vermogen 1200< Watt ac zijn er kleine trillingen in de gasleidingen te voelen
dit is minimaal waarneembaar binnen, buiten is de unit op laag vermogen redelijk stil
echter bij + 1200w hoor je hem en bij max 2700w is hij wel aanwezig.

de vermogens begrenzing geactiveerd (50%??)
en de nachtstand, echter dan kan hij nog steeds 2000W opnemen.

nu nog opzoek naar een geluidsdempende omkasting,
dacht iets van een soort kachelhout opslag hokje met rubber tegels binnen als geluids demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:01
peterpijpelink schreef op zondag 20 maart 2016 @ 13:56:

iemand een goed idee?
3 fase elektrische doorstromer, simpeler kan het niet. Werkt erg doeltreffend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

jerh schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:54:
[...]

3 fase elektrische doorstromer, simpeler kan het niet. Werkt erg doeltreffend.
Simpeler kan het niet.. eh kun je het mij simpel uitleggen? Past het in een bestaande installatie of komt het in/combinatie met het boilervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan moet je die 3 fases maar net op de plek hebben waar de doorstromer komt.
Bij mij gaat dat niet op met 1 fase 25A, dan zou ik de meterkast `even` om moeten bouwen/verzwaren.
Omdat ik een bad heb van 300l is het extra lastig om het op te lossen zonder flinke ingrepen.
Ik zag ergens een wpboiler als split voor €1400, die gebruikt tenminste niet de warme lucht in huis.
Op de subsidielijst staat hij niet, maar je kan wel de specs opsturen en hopen dat hij wordt erkend.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Wodan89 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:33:

op laag vermogen 1200< Watt ac zijn er kleine trillingen in de gasleidingen te voelen
dit is minimaal waarneembaar binnen, buiten is de unit op laag vermogen redelijk stil

dacht iets van een soort kachelhout opslag hokje met rubber tegels binnen als geluids demping.
Gefeliciteerd man :+

Ik zou geen rubber tegels nemen maar op zoek gaan naar echte geluidsisolatie.
Dan weet je zeker dat je de buitenunit zo stil als een muis krijgt, zelfs bij 75% vermogen.
Is mij ook gelukt, en mijn unit staat bijna naast de voordeur O-)
Niet vergeten de koelleidingen te voorzien van een dikke armaflex isolatie schil.
Scheelt verlies en geluid.

Ik zie je cijfers tegemoetkomen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
crazyharrie schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:18:
[...]

Gefeliciteerd man :+

Ik zou geen rubber tegels nemen maar op zoek gaan naar echte geluidsisolatie.
Dan weet je zeker dat je de buitenunit zo stil als een muis krijgt, zelfs bij 75% vermogen.
Is mij ook gelukt, en mijn unit staat bijna naast de voordeur O-)
Niet vergeten de koelleidingen te voorzien van een dikke armaflex isolatie schil.
Scheelt verlies en geluid.

Ik zie je cijfers tegemoetkomen.
waarmee kan ik dat hok het beste aan de binnenkant bekleden dan :)?

de 13M leiding die buiten in een goot loopt is geïsoleerd met
13mm amarcell + 2 lagen isolatiefolie in de goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:01
peterpijpelink schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:03:
[...]

Simpeler kan het niet.. eh kun je het mij simpel uitleggen? Past het in een bestaande installatie of komt het in/combinatie met het boilervat?
Als naverwarmer op je zonneboiler (ipv cv ketel), past prima in het schema wat je neer hebt gezet. Is relatief simpel en goedkoop (<300 euro).
Speedy-Andre schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:14:
Dan moet je die 3 fases maar net op de plek hebben waar de doorstromer komt.
Bij mij gaat dat niet op met 1 fase 25A, dan zou ik de meterkast `even` om moeten bouwen/verzwaren.
Omdat ik een bad heb van 300l is het extra lastig om het op te lossen zonder flinke ingrepen.
Tja, dat moet je dan inderdaad hebben, gezien het feit dat steeds meer zaken elektrisch worden lijkt me dat je dat op termijn toch nodig gaat hebben. Maar mijn beeld is gekleurd, ik kook al jaren op inductie en dan heb je standaard 3x 25a nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vraag me af hoe dat koken zich verhoudt tot gas.
Als ik maar 60l gas per dag nodig heb, dan is inductie al snel duurder.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
Speedy-Andre schreef op zondag 20 maart 2016 @ 22:15:
Ik vraag me af hoe dat koken zich verhoudt tot gas.
Als ik maar 60l gas per dag nodig heb, dan is inductie al snel duurder.
niet als je het zelf kan opwekken :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

jerh schreef op zondag 20 maart 2016 @ 22:09:
[...]

Als naverwarmer op je zonneboiler (ipv cv ketel), past prima in het schema wat je neer hebt gezet. Is relatief simpel en goedkoop (<300 euro).

[...]

Tja, dat moet je dan inderdaad hebben, gezien het feit dat steeds meer zaken elektrisch worden lijkt me dat je dat op termijn toch nodig gaat hebben. Maar mijn beeld is gekleurd, ik kook al jaren op inductie en dan heb je standaard 3x 25a nodig.
Ik heb hier al 3x25a liggen, dus dat mag geen probleem zijn. Als dit ook naar boven moet kan dit wel zonder problemen, er is al e.e.a ivm de omvormer die ook boven hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Wodan89 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:33:

Als toekomstig Ecodan bezitter ben ik wel benieuwd naar de dipswitch settings.. wat was daar mee aan hand?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
AUijtdehaag schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:26:
@peterpijpelink:

Als je LL in beeld hebt staat er inderdaad een dipswitch verkeerd. Je moet de unit wel compleet van de spanning halen, dan pas worden de aanpassingen van de dipswitches doorgevoerd.. (ervaringsdeskundige... >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
mightym schreef op maandag 21 maart 2016 @ 07:20:
[...]

Als toekomstig Ecodan bezitter ben ik wel benieuwd naar de dipswitch settings.. wat was daar mee aan hand?
standaard staat hij blijkbaar op kamertemperatuur regeling, hierdoor verwacht hij een ruimte temperatuur sensor, deze was niet aangesloten. hierdoor kreeg ik een P1 Error melding.

ook stond de buitenunit ingesteld op voeding voor binnenunit terwel deze een eigen voeding heeft.
hiervoor moest een dipswitchs anders ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:18
Wodan89 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:39:
[...]

waarmee kan ik dat hok het beste aan de binnenkant bekleden dan :)?

de 13M leiding die buiten in een goot loopt is geïsoleerd met
13mm amarcell + 2 lagen isolatiefolie in de goot.
Als je een hok wil maken om je buitenunit zou ik je dat toch echt af willen raden. Die moeten in de open ruimte staan/hangen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

No Hands schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:08:
[...]

Als je een hok wil maken om je buitenunit zou ik je dat toch echt af willen raden. Die moeten in de open ruimte staan/hangen.
Waarom? het enige waar je op moet letten zijn de aanvoer en afvoer luchtwegen, deze moeten voldoende luchtverplaatsing toelaten en mogen absoluut niet gemengd worden. ( koude lucht weer de compressor in ).
Verder is het geen probleem. Er zijn genoeg voorbeelden op dit forum van tweakers die dit gemaakt hebben.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
ken jij er toevallig eentje crazyharrie? _O-

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

O-) Ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
cijfers van 24h constant aan, op WA regelen
19kwh Pac in
95kwh warmte uit :):)

de warmtemeter blijkt toch wel goed overweg te kunnen met een delta T van 2,54c en 1,05m3/h :)

Donderdag even timmerman spelen met de houten kast voor de geluidsdemping.
ben benieuwd wat dat gaat doen met het geluid bij +1000Wac
nu draait hij constant op 650Wac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 16:06
Ecodan maakt weinig lawaai, vergelijk maar eens met deze:
YouTube: Noises a Heat Pump Make
Zelfs mijn Michl maakt niet zoveel kabaal.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 21-03-2016 21:07 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
relatief is hij wel stil,
echter als ik met 200e hem echt stil krijg is het me dan wel waard,
dan kan ik de ecodan ook met een gerust hart zwaarder belasten.

achteraf gezien was het wel makkelijker om hem ver in de achtertuin te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Wauw Amerikanen willen altijd groter,harder en luider _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Deze, bij 2:06 lijkt wel een olifant
YouTube: Heat pump reversing valve noise

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Wodan89 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:04:
cijfers van 24h constant aan, op WA regelen
19kwh Pac in
95kwh warmte uit :):)

de warmtemeter blijkt toch wel goed overweg te kunnen met een delta T van 2,54c en 1,05m3/h :)

Donderdag even timmerman spelen met de houten kast voor de geluidsdemping.
ben benieuwd wat dat gaat doen met het geluid bij +1000Wac
nu draait hij constant op 650Wac
Ik hoor hem amper bij 1500Wac, pas bij 2500 Wac en meer hoor je hem pas duidelijk.
Als je er vlak bij staat tenminste. op 5 meter afstand al helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:15:
[...]

Ik hoor hem amper bij 1500Wac, pas bij 2500 Wac en meer hoor je hem pas duidelijk.
Als je er vlak bij staat tenminste. op 5 meter afstand al helemaal niet meer.
Voordeel voor jou is dat je weinig reflectie van geluid hebt, ik heb 'm in een hoek staan en dat is geen pré

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Dat is zo, ik blaas naar voren dus minimaal resonantie.
Alleen de bosje hebben het koud.
Die staan als enige niet in bloei.... LOL. Ik verstoor het eko systeem daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
hij staat bij mij op 25cm van de buitenmuur van de woonkamer, 4 meter verder staat de gemetselde schutting.
op 5 meter hoor je voornamelijk de compressor lopen. echter dit is idd niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
crazyharrie schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:18:
in de winter er eens water voor proberen te vernevelen?
persoonlijk sneeuwkanon, altijd verzekerd van een witte kerst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:18:
Het zal niet lang meer duren voordat de gemeente handhaaft op basis van artikel 1a woningwet :)

Ik ga mijn Michl binnenkort openmaken, kijken of ik de compressor kan inpakken in isolatie wat veel compressorgeluid zou moeten schelen.
Ik moet wel een beetje opletten dat ik de boel niet sloop, geisoleerd zou de compressor kunnen warmlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Dat is de reden dat ik dat ook niet doe. En ik moet nog maar zien of de gemeente ingrijpt.
Mag toch ook een kliko/biobak kast neerzetten?
Het staat gewoon los van de grond, dus geen nagelvast bouwwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:23:
[...]

Het zal niet lang meer duren voordat de gemeente handhaaft op basis van artikel 1a woningwet :)

Ik ga mijn Michl binnenkort openmaken, kijken of ik de compressor kan inpakken in isolatie wat veel compressorgeluid zou moeten schelen.
Ik moet wel een beetje opletten dat ik de boel niet sloop, geisoleerd zou de compressor kunnen warmlopen.
ik kan je over een week vertellen hoe goed rubberen valtegels dempen 8)

het zal wel mee vallen met de warmte lijkt me,
deze word toch voornamelijk door het hete persgas mee genomen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Het hangt er van af of je hem compleet inpakt of niet.
Een leuk voorbeeld van demping: Ik heb ik eens een geluidsdemper voor luchtkanalen getest.
Dit was een buis van 20cm doorsnede en een meter hoog waarvan de wanden met wol waren bekleed.
Ik liet een gsm die keihard muziek speelde erin zakken en eenmaal op de bodem hoorde ik hem niet meer.
Dit gaat om het middengebied rond 1kHz, wat niet al te lastig is om te dempen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

De compressor zelf wordt uiteraard war / heet. Hoe dat afloopt kunnen andere leden van ditforum je beter vertellen. Oxellaar en gasschuif hebben verstand hiervan geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:28:
[...]

ik kan je over een week vertellen hoe goed rubberen valtegels dempen 8)

het zal wel mee vallen met de warmte lijkt me,
deze word toch voornamelijk door het hete persgas mee genomen lijkt me?
Mijn buitenunit hangt aan de keukenmuur, binnen hoor je er echt weinig van.
Buiten voornamelijk compressorgeluid als er meer vermogen gevraagd word, in lage vermogens ook niet veel geluid.
De compressor heeft geen koelribben, genereert waarschijnlijk niet veel warmte aan de behuizing. Toch ga ik de boel eerst laten draaien en dan voelen hoe warm de compressor normaliter word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:29:
[...]

Het hangt er van af of je hem compleet inpakt of niet.
Een leuk voorbeeld van demping: Ik heb ik eens een geluidsdemper voor luchtkanalen getest.
Dit was een buis van 20cm doorsnede en een meter hoog waarvan de wanden met wol waren bekleed.
Ik liet een gsm die keihard muziek speelde erin zakken en eenmaal op de bodem hoorde ik hem niet meer.
Dit gaat om het middengebied rond 1kHz, wat niet al te lastig is om te dempen :)
Ik zal ook aan een ruim jasje te denken, al kan ik geen meter kwijt.
Maar dan kan ie toch min of meer z'n warmte kwijt. Word vervolgd, het is nu nog te koud buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het geluid wordt versterkt door reflecties van materiaal om de compressor heen, je kan dus de omgeving met zacht/poreus materiaal bekleden.
Eventueel kan je met een app (spectrum analyzer) bepalen welke frequentie het hardst is.
Als je de frequentie kent dan kan je gericht demping plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:39:
Het geluid wordt versterkt door reflecties van materiaal om de compressor heen, je kan dus de omgeving met zacht/poreus materiaal bekleden.
Eventueel kan je met een app (spectrum analyzer) bepalen welke frequentie het hardst is.
Als je de frequentie kent dan kan je gericht demping plaatsen.
Dat is ook een optie, als ik 'm open heb weet ik wat er mogelijk is. Misschien is de ruimte wel heel beperkt en kan het helemaal niet op de manier die ik voor ogen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Ik kan je al vast uit de droom helpen, het helpt niets. Een tweaker hier heeft het ook gedaan met noppenschuim, en nog div dingen maar hij bleef 78 db op de meter.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:07:
[...]

Ik kan je al vast uit de droom helpen, het helpt niets. Een tweaker hier heeft het ook gedaan met noppenschuim, en nog div dingen maar hij bleef 78 db op de meter.
Ik ga ook een deel van het interne leidingwerk isoleren/inpakken, geluid komt deels hier ook uit.
We gaan het zien horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Hmm, sinds Techneco de nieuwste software op mijn Elga heeft geïnstalleerd (26 februari) gebruik ik 115-125% meer energie, omdat de Elga zich nu wél keurig aan de ingebakken regelstrategie houdt. Vergelijk de cijfers voor maart hieronder maar eens met de cijfers voor januari en februari.

Energie WPT-binnen gemT-buiten gemkWh/dTGraaddagenkWh/grdGas gebruikt
September11,0618,6114,950,2548,080,230,0
Oktober90,9818,1412,090,45231,400,360,0
November127,6318,0710,940,57260,700,480,0
December138,9018,0910,260,56290,650,470,0
Januari251,2817,925,850,68444,840,6010,6
Februari243,9218,206,000,68424,050,563,8
Maart*209,9018,705,710,76276,300,700,0
Totaal1073,671976,0214,4

* Tot 21-3-2016
[T-binnen gemeten elke 10 minuten, T-buiten gemeten elke 30 minuten. Graaddagen van mindergas.nl, gecorrigeerd voor binnentemperatuur boven 18 ˚C.]

Tot 26 februari moduleerde de Elga in mijn geval vrijwel altijd op halve tot 2/3 kracht, nu gaat hij altijd voluit, en werkt vrijwel niet meer in deellast. Techneco is aan het kijken of ze nog wat kunnen verzinnen. Ik hoop het van harte!

[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 21-03-2016 22:47 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bram-Bos schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:17:
Hmm, sinds Techneco de nieuwste software op mijn Elga heeft geïnstalleerd (26 februari) gebruik ik 115-125% meer energie, omdat de Elga zich nu wél keurig aan de ingebakken regelstrategie houdt. Vergelijk de cijfers voor maart hieronder maar eens met de cijfers voor januari en februari.

[T-binnen gemeten elke 10 minuten, T-buiten gemeten elke 30 minuten. Graaddagen van mindergas.nl, gecorrigeerd voor binnentemperatuur boven 18 ˚C.]

Tot 26 februari moduleerde de Elga in mijn geval vrijwel altijd op halve tot 2/3 kracht, nu gaat hij altijd voluit, en werkt vrijwel niet meer in deellast. Techneco is aan het kijken of ze nog wat kunnen verzinnen. Ik hoop het van harte!
Grappig he, net als met je auto. Geef je regelmatig volgas is je tank eerder leeg.
Kan de ELGA niet (user instelbaar) begrenst worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Misschien niet het perfecte topic hiervoor, want ik heb een vraag over de kosten van een L/W warmtepomp samen met wat andere installaties in huis.

Ik wil in mijn nieuwbouwwoning wat verduurzamend meerwerk laten uitvoeren in de vorm van een een L/W warmtepomp, balansventilatie+WTW om de warmtebehoefte te verlagen en vloerverwarming op 1e en 2e verdieping (begane grond is al standaard v.v.). Daar komt een onverwacht hoge prijs voor van bijna 28.000 euro. Ik weet welke L/W warmtepomp erin zou komen en wat de prijzen daarvoor zijn, heb al elders een offerte opgevraagd voor installatie van de balansventilatie, idem dito voor vloerverwarming. Ik kom dan uit op iets heel anders.

Het gaat om collectief particulier opdrachtgeverschap bouwen, dus niet projectmatig dezelfde huizen. Daarom wordt ook per woning gekeken wat er mogelijk is.

Minder-werk:
- Weglaten CV + installatie, 2000 euro
- Weglaten MV + installatie, 1500 euro
- Weglaten ventilatieroosters gehele woning 750 euro (?)
- Weglaten gasleiding meterkast -> technische ruimte, paar honderd, nihil.
- Weglaten radiatoren 1e en 2e verdieping + installatie 1500 euro (?)

... minderprijs totaal 5.750 euro. Kan wat minder zijn, laten we zeggen 5000.

Meer-werk:
- Warmtepomp NIBE Split 2 € 8893, installatie plusminus 1000 euro (?)
- Balansventilatie met WTW ca. € 2000, installatie is wat uitgebreider, ook 2000 euro (?). Totaal ongeveer 4000 euro.
- Vloerverwarming 1e en 2e verdieping 1300 per verdieping, totaal 2600 euro.

... meerwerk totaal ca. 15.500 euro. Met dat minderwerk eraf blijft er ruwweg 10.500 euro over. Mag best nog 3000 meer zijn als ik installatiekosten (arbeidsuren) verkeerd geschat heb of klein materiaal ben vergeten, maar dan nog kom ik met 13.5000 op de helft van de prijs uit die door de aannemer is genoemd. Ben dus best geschrokken!

Wat zijn jullie gedachten hierover? Probeert men mij een oor aan te naaien (dan laat ik de hoofdaannemer alleen minder werk uitvoeren en vraag ik een andere aannemer voor de installatie, maar dat is vervelend qua planning en geregel) of zie ik iets compleet over het hoofd wat het zo duur maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Vincm schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:33:
Misschien niet het perfecte topic hiervoor, want ik heb een vraag over de kosten van een L/W warmtepomp samen met wat andere installaties in huis.

Ik wil in mijn nieuwbouwwoning wat verduurzamend meerwerk laten uitvoeren in de vorm van een een L/W warmtepomp, balansventilatie+WTW om de warmtebehoefte te verlagen en vloerverwarming op 1e en 2e verdieping (begane grond is al standaard v.v.). Daar komt een onverwacht hoge prijs voor van bijna 28.000 euro. Ik weet welke L/W warmtepomp erin zou komen en wat de prijzen daarvoor zijn, heb al elders een offerte opgevraagd voor installatie van de balansventilatie, idem dito voor vloerverwarming. Ik kom dan uit op iets heel anders.

Het gaat om collectief particulier opdrachtgeverschap bouwen, dus niet projectmatig dezelfde huizen. Daarom wordt ook per woning gekeken wat er mogelijk is.

Minder-werk:
- Weglaten CV + installatie, 2000 euro
- Weglaten MV + installatie, 1500 euro
- Weglaten ventilatieroosters gehele woning 750 euro (?)
- Weglaten gasleiding meterkast -> technische ruimte, paar honderd, nihil.
- Weglaten radiatoren 1e en 2e verdieping + installatie 1500 euro (?)

... minderprijs totaal 5.750 euro. Kan wat minder zijn, laten we zeggen 5000.

Meer-werk:
- Warmtepomp NIBE Split 2 € 8893, installatie plusminus 1000 euro (?)
- Balansventilatie met WTW ca. € 2000, installatie is wat uitgebreider, ook 2000 euro (?). Totaal ongeveer 4000 euro.
- Vloerverwarming 1e en 2e verdieping 1300 per verdieping, totaal 2600 euro.

... meerwerk totaal ca. 15.500 euro. Met dat minderwerk eraf blijft er ruwweg 10.500 euro over. Mag best nog 3000 meer zijn als ik installatiekosten (arbeidsuren) verkeerd geschat heb of klein materiaal ben vergeten, maar dan nog kom ik met 13.5000 op de helft van de prijs uit die door de aannemer is genoemd. Ben dus best geschrokken!

Wat zijn jullie gedachten hierover? Probeert men mij een oor aan te naaien (dan laat ik de hoofdaannemer alleen minder werk uitvoeren en vraag ik een andere aannemer voor de installatie, maar dat is vervelend qua planning en geregel) of zie ik iets compleet over het hoofd wat het zo duur maakt?
Ook voor dit verhaal geldt weer helemaal zelf doen kost de helft minder.
WP vind ik nogal prijzig, misschien dat je met een Mitsubishi Ecodan (7,5 KW) voor de helft van € 8893 klaar bent.
Je kan ook nog € 2300,- subsidie op de WP krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:40:
[...]

Ook voor dit verhaal geldt weer helemaal zelf doen kost de helft minder.
WP vind ik nogal prijzig, misschien dat je met een Mitsubishi Ecodan (7,5 KW) voor de helft van € 8893 klaar bent.
Je kan ook nog € 2300,- subsidie op de WP krijgen.
Thanks voor je snelle reactie ;)

Waarschijnlijk is - zeker met balansventilatie en v.v. overal - een kleiner model (NIBE split pakket 1) voldoende. 1000 euro goedkoper, en daar zit ook 2300 euro subsidie op. Vind NIBE in ieder geval het meest interessant, geen apart buffetvat, gewoon 1 binnenunit die alles doet.

Zelf installeren gaat mijn pet te boven, ondanks technische opleiding. Wil er geen fouten mee maken en dan zelf verantwoordelijk voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 08:30:
[...]

Grappig he, net als met je auto. Geef je regelmatig volgas is je tank eerder leeg.
Kan de ELGA niet (user instelbaar) begrenst worden ?
Voor zover ik kan nagaan niet, koevlaas2. Je kunt met dipswitches B4 en B5 de FAN-speed instellen op Auto, Min, Med, en Max, maar dat had in mijn geval nauwelijks effect. Uit contact met Techneco begreep ik dat die instelling het gedrag van de binnenunit aanpast (en dus niet direct de fan van de buitenunit), met als gevolg dat de buitenunit iets minder hard gaat draaien. Het effect was in mijn geval minimaal.
Voor de rest zijn er geen regelingen. Weersafhankelijke regeling zou een optie kunnen zijn, maar ook dat gaat niet lekker bij lage aanvoertemperaturen. Honeywell Chyronotherm Touch kapt ermee onder de 29 ˚C...

Ik vraag me af: als dit het standaard-regelsysteem is van de Elga, zouden we hier dan niet mogen concluderen dat alle Elga-gebruikers eigenlijk meer energie gebruiken dan nodig is? Of is dat alleen een probleem voor mensen met zeer lage aanvoertemperaturen? Develdonk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Vincm schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:47:
[...]

Waarschijnlijk is - zeker met balansventilatie en v.v. overal - een kleiner model (NIBE split pakket 1) voldoende. 1000 euro goedkoper, en daar zit ook 2300 euro subsidie op. Vind NIBE in ieder geval het meest interessant, geen apart buffetvat, gewoon 1 binnenunit die alles doet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cg2nSYF.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Zelf installeren gaat mijn pet te boven, ondanks technische opleiding. Wil er geen fouten mee maken en dan zelf verantwoordelijk voor zijn.
Koudwatervrees, het is simpeler dan je denkt.
De WP is gewoon standaard cv en airco installatie, daarna hobby om met de instellingen te spelen.
Ecodan is er in een model met ingebouwde boiler, ben je ook in een keer klaar. Albert Hakvoort postte al een plaatje hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
Kijk nou, ik zat ernaar te zoeken en kwam andere plaatjes tegen (met 3 apparaten waaronder een apart buffervat). Ik ga er eens dieper op in, kijken wat de verschillen zijn.
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:38:
[...]

Koudwatervrees, het is simpeler dan je denkt.
De WP is gewoon standaard cv en airco installatie, daarna hobby om met de instellingen te spelen.
Ik heb dan ook nog nooit een CV of airco geinstalleerd :P I.v.m. leidingen naar buiten (plat dak, bitumen) lijkt me dat toch wel spannend.

[ Voor 54% gewijzigd door Vincm op 22-03-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Vincm schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:54:
Kijk nou, ik zat ernaar te zoeken en kwam andere plaatjes tegen (met 3 apparaten waaronder een apart buffervat). Ik ga er eens dieper op in, kijken wat de verschillen zijn.
[...]
Ik heb dan ook nog nooit een CV of airco geinstalleerd :P I.v.m. leidingen naar buiten (plat dak, bitumen) lijkt me dat toch wel spannend.
Kwestie van gat boren door je dak, daarna eventueel koud lijmen met een passtuk. Nog mooier is als je de leidingen door een bestaand gat kan krijgen, scheelt wat werk.

M.i heb je geen buffervat nodig, de ecodan kan ver terug moduleren en gaat niet snel pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Bram-Bos schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:54:
[...]

Voor zover ik kan nagaan niet, koevlaas2. Je kunt met dipswitches B4 en B5 de FAN-speed instellen op Auto, Min, Med, en Max, maar dat had in mijn geval nauwelijks effect. Uit contact met Techneco begreep ik dat die instelling het gedrag van de binnenunit aanpast (en dus niet direct de fan van de buitenunit), met als gevolg dat de buitenunit iets minder hard gaat draaien. Het effect was in mijn geval minimaal.
Voor de rest zijn er geen regelingen. Weersafhankelijke regeling zou een optie kunnen zijn, maar ook dat gaat niet lekker bij lage aanvoertemperaturen. Honeywell Chyronotherm Touch kapt ermee onder de 29 ˚C...

Ik vraag me af: als dit het standaard-regelsysteem is van de Elga, zouden we hier dan niet mogen concluderen dat alle Elga-gebruikers eigenlijk meer energie gebruiken dan nodig is? Of is dat alleen een probleem voor mensen met zeer lage aanvoertemperaturen? Develdonk??
Mijn aanvoertemperatuur is ook laag 25-33 C nu nadat ik mijn convertorput ben gaan boosten met ventilatoren.
Het regelgedrag wordt mede bepaald door warmtebehoefte van de woning, warmtetraagheid van de CV installatie en de interne warmtebronnen. Dit is voor iedere woning anders. Daarom moeilijk te vergelijken. . Van mij mag het allemaal ook wat rustiger worden. Ik wacht nu op de periode 10-14C buiten. Dan moet Elga tussen 300 en 700w rustig moduleren. We zullen zien: meten=weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:16
[...] Ik vraag me af: als dit het standaard-regelsysteem is van de Elga, zouden we hier dan niet mogen concluderen dat alle Elga-gebruikers eigenlijk meer energie gebruiken dan nodig is? Of is dat alleen een probleem voor mensen met zeer lage aanvoertemperaturen? Develdonk??
Ik heb sinds 1 maand een Elga, met dus alleen ervaring met de laatste software.
Met het wisselvallige weer gaat het soms uit, en bij het terugschakelen weer met teveel vermogen. Gisteren ook een erg grillige dag, ik hou het er op dat het kwam doordat de zon er soms doorkwam en het snel warmer werd, maar dan weer wegviel. Daar had ik ook last van toen het vroor, maar wel een hele felle zon was (ramen op het zuiden), waardoor de elga een lange tijd uitgeschakeld werd, maar als het weer bijschakelde het met veel vermogen deed, omdat de vloer afgekoeld was.
Toen het kouder was ging het terugmoduleren netjes tot 200W, en bleef daar ook lange tijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De Panasonic WP staat hier in de nacht nu uit i.p.v. 24/7 aan.
In de ochtend is het nog 19-20 graden in huis, zal wel komen door de warmte welke nog in de vloeren zit door de vloerverwarming. :) Geeft meer comfort als de L/L WP.
Gaat nu om 08.00 aan en om 22.00 uit. Tussendoor geen start/stops, (zit een teller in de control unit)
Staat op Quiet stand 3 waardoor hij de hele dag tussen de 20Hz en 35Hz moduleert (200W-400W) en een temperatuurverschil tussen inlet en outlet heeft van 1-3 graden. Ingestelde temperatuur is 40 graden. Cop tot nu toe 4.7.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
canonball schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:48:
[...]

Ik heb sinds 1 maand een Elga, met dus alleen ervaring met de laatste software.
Met het wisselvallige weer gaat het soms uit, en bij het terugschakelen weer met teveel vermogen. Gisteren ook een erg grillige dag, ik hou het er op dat het kwam doordat de zon er soms doorkwam en het snel warmer werd, maar dan weer wegviel. Daar had ik ook last van toen het vroor, maar wel een hele felle zon was (ramen op het zuiden), waardoor de elga een lange tijd uitgeschakeld werd, maar als het weer bijschakelde het met veel vermogen deed, omdat de vloer afgekoeld was.
Toen het kouder was ging het terugmoduleren netjes tot 200W, en bleef daar ook lange tijd op.
Hi canonball. Kun je een indicatie geven van het percentage van de tijd dat de Elga in deellast werkt op die meer stabielere (koude) dagen? En hoe ziet jouw afgiftesysteem eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
[...]

De Daikin die ik heb is de compressor af fabriek al helemaal ingepakt met isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 15:58
BenEco schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:04:
De Panasonic WP staat hier in de nacht nu uit i.p.v. 24/7 aan.
In de ochtend is het nog 19-20 graden in huis, zal wel komen door de warmte welke nog in de vloeren zit door de vloerverwarming. :) Geeft meer comfort als de L/L WP.
Gaat nu om 08.00 aan en om 22.00 uit. Tussendoor geen start/stops, (zit een teller in de control unit)
Staat op Quiet stand 3 waardoor hij de hele dag tussen de 20Hz en 35Hz moduleert (200W-400W) en een temperatuurverschil tussen inlet en outlet heeft van 1-3 graden. Ingestelde temperatuur is 40 graden. Cop tot nu toe 4.7.
Kun je niet met 35gr stoken en dan dan wat langer door? Wellicht dat het in COP scheelt?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Appie Heijn schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:33:
[...]

Kun je niet met 35gr stoken en dan dan wat langer door? Wellicht dat het in COP scheelt?
Ja dat kan (al een paar dagen mee getest :) ) maar ben aan het experimenteren met de radiatoren bovenverdieping en die vinden 40 graden lekkerder en ik zelf ook..
De aanvoer naar de vloerverwarming beneden is 2 graden lager als de bovenverdieping mee doet. Dit zal bij 24/7 verwarmen wel weer een ander beeld geven maar ben nog niet klaar met inregelen.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
[...]

nibe in mijn ogen way overpriced voor wat je krijgt (godzijdank dat ik hun offerte niet geaccepteerd heb). lekker een ecodan 7,5 of 10kw kopen met buffervat afhankelijk van je warmtevraag. Kun je prima zelf inkopen bij de goedkoopste leverancier en vervolgens een lokale stek/f-gassen monteur opduiken die het installeert en cv boer die de cv voor zijn rekening neemt (ik zou het al meenemen met de vloerverwarming eerlijk gezegd).

Voor het prijsverschil schaf je buffervat met collectoren aan en je bent spekkoper t/m 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
[...]

Ik zie hier idd een zelfde soort regelgedrag dat de Elga vaak uiteindelijk voluit gaat om het warm te krijgen. Echter bij mij ligt dit aan:
-vloerverwarming is gewoonweg traag en duurt een paar uur
-ik gebruik zeer lage aanvoertemperaturen (is geen keuze maar vloerverwarming kan met 2 vingers in zijn neus een vermogen kwijt tot 10kw dus ligt niet aan de warmtepomp)
-de Elga levert 5kw terwijl warmteverlies berekening bij -10 graden op 14kw uitkomt. maw ondanks dat ik hem monovalent inzet zal de elga verhoudingsgewijs vaak op of nabij zijn piek werken.

resultante is op dit moment een sCOP van 4,092 welke in het naseizoen weer wat zal stijgen. Als sCOP boven de 4 blijft voor de gehele winter dan hoor je mij niet klagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
martijnr17 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:51:
[...]

De Daikin die ik heb is de compressor af fabriek al helemaal ingepakt met isolatie.
De mijne niet, ik heb schuin naar binnen kunnen kijken en zie een grote zwarte pot zitten, de compressor.
Morgen eerst meer zonnepanelen halen om het winterverbruik weer te elimineren.
Als het buiten > 10c dan kan ik eens de buitenunit openmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
develdonk schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 19:23:
[...]

Ik zie hier idd een zelfde soort regelgedrag dat de Elga vaak uiteindelijk voluit gaat om het warm te krijgen. Echter bij mij ligt dit aan:
-vloerverwarming is gewoonweg traag en duurt een paar uur
-ik gebruik zeer lage aanvoertemperaturen (is geen keuze maar vloerverwarming kan met 2 vingers in zijn neus een vermogen kwijt tot 10kw dus ligt niet aan de warmtepomp)
-de Elga levert 5kw terwijl warmteverlies berekening bij -10 graden op 14kw uitkomt. maw ondanks dat ik hem monovalent inzet zal de elga verhoudingsgewijs vaak op of nabij zijn piek werken.

resultante is op dit moment een sCOP van 4,092 welke in het naseizoen weer wat zal stijgen. Als sCOP boven de 4 blijft voor de gehele winter dan hoor je mij niet klagen...
OK, maar zie je in de tussentijd ook langere periodes van stilstand? Zou je niet nog liever langduriger op deellast werken?

Mijn 'boerenverstand' (en mijn cijfermatig te onderbouwen ervaringen van de afgelopen maanden) zeggen me, dat dat ongunstig is voor de COP. Ik heb óók zeer lage aanvoertemperaturen, en ook een traag (wandverwarming)systeem, maar wel een twee keer zo klein huis. Warmteverliesberekening die ooit is gemaakt kwam op 6kW bij -10 uit, maar gebruikte modellen kunnen niet goed overweg met wandtemperatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Bram-Bos schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 19:30:
[...]

OK, maar zie je in de tussentijd ook langere periodes van stilstand? Zou je niet nog liever langduriger op deellast werken?

Mijn 'boerenverstand' (en mijn cijfermatig te onderbouwen ervaringen van de afgelopen maanden) zeggen me, dat dat ongunstig is voor de COP. Ik heb óók zeer lage aanvoertemperaturen, en ook een traag (wandverwarming)systeem, maar wel een twee keer zo klein huis. Warmteverliesberekening die ooit is gemaakt kwam op 6kW bij -10 uit, maar gebruikte modellen kunnen niet goed overweg met wandtemperatie.
laatste 24 uur Elga:
paarse lijn = temp elga aanvoer
zwarte lijn = opgenomen vermogen elga
hobbykamer = de zolder
merel kamer = kinderkamer 1e etage
huiskamer = begane grond
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/f9fdir.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door develdonk op 22-03-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie toch veel liever zo iets :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PTKjpOuBrTTr5tNjQtR32Y6R/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-07-2020
develdonk schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 19:18:
[...]
...
lekker een ecodan 7,5 of 10kw kopen met buffervat afhankelijk van je warmtevraag. Kun je prima zelf inkopen bij de goedkoopste leverancier en vervolgens een lokale stek/f-gassen monteur opduiken die het installeert ......
...
gezien de prijzen v installateurs in NL voel ik daar ook het meeste voor !
maar waar of hoe vind je zo'n lokale stek/f-gassen monteur die de WP installeert?
oproep via marktplaats?
werkspot.nl ?

[ Voor 9% gewijzigd door zon4ever op 22-03-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
zon4ever schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 20:05:
[...]

maar waar of hoe vind je zo'n lokale stek/f-gassen monteur die de WP installeert?
oproep via marktplaats?
werkspot.nl ?
wat is je woonplaats?

google? gids? is toch 10 min werk op internet (zoek ff op "airco installeren")?

richtprijs is 250-300 euro. is nier meer dan een airco aansluiten namelijk... dus google ff op installateur airco of f-gassen monteur of stek monteur

[ Voor 25% gewijzigd door develdonk op 22-03-2016 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

develdonk schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 19:44:
[...]

laatste 24 uur Elga:
hobbykamer = de zolder
huiskamer = begane grond
[afbeelding]
Jammer dat het vermogen zo slingert, dat wil je eigenlijk niet. Mijn meet en regel ervaring zegt mij dat dit beter moet kunnen, rustig door hobbelen op laag vermogen. Weet je waarom dat niet gebeurt?
Zo ja, kan dat dan beter?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Gasschuif schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 20:27:
[...]

Jammer dat het vermogen zo slingert, dat wil je eigenlijk niet. Mijn meet en regel ervaring zegt mij dat dit beter moet kunnen, rustig door hobbelen op laag vermogen. Weet je waarom dat niet gebeurt?
Zo ja, kan dat dan beter?
we hebben veel glas en zwarte vloer. maw zon doet een hoop voor onze woning. je ziet dat Elga nagenoeg uit gaat als zon doorkomt en weer aan gaat als zon onder gaat... Bedenk wel dat wij van 1441 m3 gas terug zijn gegaan t/m vandaag naar 2.431 kwh (geëxtrapoleerd wordt dit 2.814 kwh voor hele seizoen).

gem cop meer dan 4 dus ik ben ruim 40% goedkoper uit voor aankomend decenium...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
zon4ever schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 20:05:
[...]

oproep via marktplaats?
werkspot.nl ?
iedere stek/ F gassen airco monteur kan dit gastechnisch aansluiten.
zoek een lokale airco monteur zo heb ik het ook gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
develdonk schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 19:44:
[...]
laatste 24 uur Elga:
hobbykamer = de zolder
huiskamer = begane grond
[afbeelding]
OK. Helder. Jij hebt dat vermogen gewoon nodig.
Hier staat de Elga met die nieuwe software meer dan de helft van de tijd stil, om tussendoor vol gas te geven.
Hieronder een voorbeeld van drie dagen geleden. Weinig variatie in buitentemperatuur, T-set = 18.5˚C. continu. Pomp op 3.
Afbeeldingslocatie: http://www.polderhuis.org/images/wandtemperatie/Polderhuis-Elga-19-3-2016.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bram-Bos schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 20:52:
[...]

Hier staat de Elga met die nieuwe software meer dan de helft van de tijd stil, om tussendoor vol gas te geven.
Hieronder een voorbeeld van drie dagen geleden. Weinig variatie in buitentemperatuur, T-set = 18.5˚C. continu. Pomp op 3.
[afbeelding]
Hoe staat het dan met het geluid, want daar was het allemaal om begonnen toch ?
Kan het oude anders weer terug ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 20:55:
[...]

Hoe staat het dan met het geluid, want daar was het allemaal om begonnen toch ?
Kan het oude anders weer terug ?
Het gaat me om a. energiegebruik, b. comfort, en c. geluid
  1. energiegebruik: in deellast kan ik zuiniger en gelijkmatiger stoken
  2. comfort: de T van mijn wanden bepaalt mede het comfort. Nu schommelt die teveel, waardoor ik een hogere kamertemperatuur aan moet houden om het behaaglijk te hebben.
  3. geluid: sinds de Elga een paar weken software-gedwongen op vollast heeft gedraaid, is er kennelijk iets ingesleten, waardoor de meest storende hogere frequenties weg zijn gevallen. Overlast is dus duidelijk al minder, ook bij vollast, maar restant aan geluid is -gezien ook a. en b.– onnodig.
Oude software terug laten zetten zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik hoop dat Techneco deze case opvat als een uitdaging om hun regeltechniek verder te verbeteren!

[ Voor 9% gewijzigd door Bram-Bos op 22-03-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-07-2020
develdonk schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 20:25:
[...]

wat is je woonplaats?

google? gids? is toch 10 min werk op internet (zoek ff op "airco installeren")?

richtprijs is 250-300 euro. is nier meer dan een airco aansluiten namelijk... dus google ff op installateur airco of f-gassen monteur of stek monteur
dank je, regio eindhoven
ik zal eens googlen
die richtprijs, hebben we het dan over de verbinden van buitenunit met binnenunit (alleen het f-gassen gebeuren) of de complete plaatsing & gebruiksklaar maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
zon4ever schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:03:
[...]

dank je, regio eindhoven
ik zal eens googlen
die richtprijs, hebben we het dan over de verbinden van buitenunit met binnenunit (alleen het f-gassen gebeuren) of de complete plaatsing & gebruiksklaar maken?
enkel verbinden buitenunit met binnenunit. ik woon bij je om de hoek in uden :) werk op f-forum dus als je een keer ff wil komen kijken kan ik je in 30 min alles laten zien en weet je meteen wat je moet regelen (en hoe simpel het eigenlijk is!)

hier was het ongeveer/precies (alles incl btw overigens!):
EUR 250 = aansluiten buitenunit met warmtepomp (f-gassen monteur incl koelleidingen, materiaal)
EUR 125 = aansluiten CV gedeelte door gewone loodgieter
EUR 150 = warmtemeter
EUR 37 = diverse spullen gekocht bij installatievakwinkel.nl (knelkoppeling, knie, etc)
EUR 95 = vuilfilter (hoeft niet maar we waren toch bezig)
EUR 38 = klein din kastje met een kwh meter van installand.nl en youless.nl
EUR 40 = 2 rubberen voetsteunen voor airco op platdak van ts24.nl
EUR 60 = maken doorgang voor dakdoorvoer, dakdoorvoer monteren door dakdekker incl plakplaat, materiaal etc
EUR 71 = dakdoorvoer gekocht bij 2-improve.com

m.a.w. alles heb ik zelf geregeld en dus zelf "gedaan" voor zo'n EUR 800. als ik bedrijf had laten komen die alles zelf had gedaan was ik duurder uit geweest. koop lekker een goedkope ecodan met genoeg vermogen, tel er EUR 800 bij op en EUR 2.300 van af en je hebt de prijs die je moet betalen.

eindhoven:
1: http://www.aircovierelle....KOBmNKL1csCFYTGGwodN80NPQ
2: http://www.aircobrabant.nl/
3: zoek er maar eentje uit: https://www.google.nl/sea...:;si:10713307499529893669

[ Voor 29% gewijzigd door develdonk op 22-03-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Bram-Bos schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:00:
[...]

Het gaat me om a. energiegebruik, b. comfort, en c. geluid
  1. energiegebruik: in deellast kan ik zuiniger en gelijkmatiger stoken
  2. comfort: de T van mijn wanden bepaalt mede het comfort. Nu schommelt die teveel, waardoor ik een hogere kamertemperatuur aan moet houden om het behaaglijk te hebben.
  3. geluid: sinds de Elga een paar weken software-gedwongen op vollast heeft gedraaid, is er kennelijk iets ingesleten, waardoor de meest storende hogere frequenties weg zijn gevallen. Overlast is dus duidelijk al minder, ook bij vollast, maar restant aan geluid is -gezien ook a. en b.– onnodig.
Oude software terug laten zetten zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik hoop dat Techneco deze case opvat als een uitdaging om hun regeltechniek verder te verbeteren!
Ik zou graag zien dat Techneco er een begrenzer op zet zodat je hem op zeg 60% 80% en 100% als max kan instellen. dat geeft je zelf wat meer instelmogelijkheden. nu moet je maar vertrouwen op het algoritme in de Elga maar die zou ik zelf graag willen bepalen. dus gewoon een paar contactjes maken waarin ik a) de elga kan inschakelen voor koelen of verwarmen en b) vermogen kan bepalen. Kan met stukje software en alle ingangen die er op zitten toch nooit moeilijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
develdonk schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:19:
[...]

Ik zou graag zien dat Techneco er een begrenzer op zet zodat je hem op zeg 60% 80% en 100% als max kan instellen. dat geeft je zelf wat meer instelmogelijkheden. nu moet je maar vertrouwen op het algoritme in de Elga maar die zou ik zelf graag willen bepalen. dus gewoon een paar contactjes maken waarin ik a) de elga kan inschakelen voor koelen of verwarmen en b) vermogen kan bepalen. Kan met stukje software en alle ingangen die er op zitten toch nooit moeilijk zijn?
Ja, hoewel ik ook wel begrijp dat er veel verschillende toepassing-situaties zijn en Techneco natuurlijk voor de 95% van de klanten die níet wil tweaken een zo eenvoudig mogelijk systeem wil, dat weinig trammelant oplevert.

Ik begin ondertussen steeds meer het idee te krijgen dat de Elga regeltechniek enorm aan het schipperen is met een thermostaat die niet ontworpen is voor warmtepompen, en een buitenunit die eigenlijk bedoeld is voor lucht-lucht. Dat maakt aanpassingen voor allerlei situaties wel een stuk lastiger.
Die buitenunit is weliswaar een inverter, maar als ik de handleiding een beetje begrijp zitten daarin ook weer gefixeerde, discrete posities in de regeltechniek van Toshiba.

Mijn diepste wens: traploze regeling van 200 tot 1000W op basis van buitentemperatuur en retourtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
hier ook zo'n zaagtand op de elga. de celcia 20 thermostaat lijkt toch hetzelfde gedrag te creeren als de originele honeywell touch.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
En even alle gezeur terzijde over de regeltechniek van de Elga die beter zou kunnen: ze denken wél mee bij Techneco. _/-\o_

Vandaag op advies van de software-ontwikkelaar geëxperimenteerd met een hybride regeling: HCT op ruimte-regeling; Elga met dipswitch B2 op weersafhankelijk. Op de HCT de maximum aanvoer-temperatuur op 25 gezet, om te kijken of we op die manier een stooklijn konden simuleren.

Conclusie: nope. Elga trekt zich geen jota aan van de maximum aanvoer-temperatuur op de HCT, maar schiet daar ver bovenuit (in mijn geval zelfs naar aanvoer-T 30). Het gekke is wel dat als de retour-T boven de maximum aanvoer-temperatuur uitkomt, de Elga uitschakelt. Dat dan weer wel. Op zich is maximum aanvoer-temperatuur op de HCT dus een manier om deels te sturen op retour-temperatuur.

Het lijkt er verder op dat de Elga in weersafhankelijke regeling een dT tussen aanvoer en retour probeert te handhaven van 7˚C. Niet bruikbaar dus voor ZLTV-systemen.

Verder vanavond nogmaals experiment met Dipswitches B4 en B5 (FAN), en dat lijkt nu toch wel wat op te leveren. Met B4 aan en B5 uit (= FAN LOW) draait de Elga op 600W, i.p.v. op 950W... Nu eens kijken wat dat met de efficiëntie doet. [Eerder zag ik geen effect, maar dat kwam waarschijnlijk omdat de HCT nog per ongeluk op weersafhankelijk stond, en de Elga niet].

[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 22-03-2016 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Bram-Bos schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 20:52:
[...]

[afbeelding]
Dit is geen goed regelgedrag. Maar pomp op 3 is te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Bram-Bos schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:21:
En even alle gezeur terzijde over de regeltechniek van de Elga die beter zou kunnen: ze denken wél mee bij Techneco. _/-\o_

Vandaag op advies van de software-ontwikkelaar geëxperimenteerd met een hybride regeling: HCT op ruimte-regeling; Elga met dipswitch B2 op weersafhankelijk. Op de HCT de maximum aanvoer-temperatuur op 25 gezet, om te kijken of we op die manier een stooklijn konden simuleren.

Conclusie: nope. Elga trekt zich geen jota aan van de maximum aanvoer-temperatuur op de HCT, maar schiet daar ver bovenuit (in mijn geval zelfs naar aanvoer-T 30). Het gekke is wel dat als de retour-T boven de maximum aanvoer-temperatuur uitkomt, de Elga uitschakelt. Dat dan weer wel. Op zich is maximum aanvoer-temperatuur op de HCT dus een manier om deels te sturen op retour-temperatuur.

Het lijkt er verder op dat de Elga in weersafhankelijke regeling een dT tussen aanvoer en retour probeert te handhaven van 7˚C. Niet bruikbaar dus voor ZLTV-systemen.

Verder vanavond nogmaals experiment met Dipswitches B4 en B5 (FAN), en dat lijkt nu toch wel wat op te leveren. Met B4 aan en B5 uit (= FAN LOW) draait de Elga op 600W, i.p.v. op 950W... Nu eens kijken wat dat met de efficiëntie doet. [Eerder zag ik geen effect, maar dat kwam waarschijnlijk omdat de HCT nog per ongeluk op weersafhankelijk stond, en de Elga niet].
vanuit deze hoek ook zeker geen gezeur op Techneco. De service, het meedenken en het komen met oplossingen zijn namelijk prima! Ik denk alleen wel dat ze een geluid moeten hebben uit de community welke verbeteringen er nog zijn voor de Elga. :)

en voor wat het waard is stimuleer ik liever een NL bedrijf dan een chinees/japans of ander bedrijf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39

Theo

moederbord

Recentelijk is bij mij de Panasonic mono block ook geplaatst, al heb ik wel serieuze vragen bij de manier waarop deze is aangesloten.
De WP zit via een open verdeler en een pomp parallel aangesloten op de bestaande CV. Verder zijn er twee keerkleppen geplaats bij de CV ketel en de WP. Zie ook hieronder.
Mijn radiatornetwerk bestaat uit 13 radiatoren en 2 groepen vloerverwarming (80m2) .Alles zit parallel aangesloten. De radiatoren zijn gewone (HT) radiatoren. Hierdoor zit er behoorlijk wat water in het verwarmingsnetwerk.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/AbL8bSFGmexrqPYdBkrgj9FH/full.png

Het idee is dat de WP altijd voor verwarming zorgt. Enkel als het echt koud is zal de CV de warmtepomp ondersteunen, of zal de CV ketel het compleet over gaan nemen. Dit zal pas nodig zijn als het buiten langdurig kouder is dan -5 graden.

De aannemer weigerde de WP aan te sluiten zonder open verdeler, en de extra pomp. Mijn inziens werkt de set beter en efficiënter als de open verdeler en de extra pomp verwijderd worden. (scheelt ook nogal in aanschafkosten) Volgens de aannemer is de open verdeler absoluut noodzakelijk, en wordt deze ook erg aanbevolen door Panasonic omdat het anders gaat pendelen.

Verder ben ik van mening dat door de extra geplaatste pomp de CV ketel moeilijk meer kan draaien. Staat de extra pomp aan dan wordt de helft van het water onverwarmd weer terug de leidingen ingepompt. Staat de pomp uit dan zal bijna al het warmte CV water door de pomp gaan (in tegengestelde richting) daar de pomp dan als een kortsluiting werkt, en water de weg van de minste weerstand zoekt.

Wat is jullie kijk op deze setup? Doe ik er goed aan om de open verdeler en extra pomp weg te halen, of moeten deze blijven zitten en is het correct geïnstalleerd?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
In de panasonic zelf zit al een pomp neem ik aan? Lijkt mij een beetje dubbel om het zo aan te sluiten. Wel 2 keerkleppen natuurlijk zodat als de wp aan is het water niet door de cv gaat en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39

Theo

moederbord

De Panasonic heeft van zichzelf ook al een pomp in het watergedeelte zitten

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:05
Theo schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:28:
Recentelijk is bij mij de Panasonic mono block ook geplaatst, al heb ik wel serieuze vragen bij de manier waarop deze is aangesloten...
Persoonlijk houd ik totaal niet van open verdelers, ik zie deze echt als een noodoplossing.
Zelf geef ik de voorkeur aan serie-opstelling, met de warmtepomp in de retour van de cv(met keerklep) , en een shunt met keerklep voor de cv ketel.
Draait bij mij al ruim een jaar feilloos, maar e.e.a. zal afhankelijk zijn van de situatie.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
Theo schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:28:
Recentelijk is bij mij de Panasonic mono block ook geplaatst, al heb ik wel serieuze vragen bij de manier waarop deze is aangesloten.
De WP zit via een open verdeler en een pomp parallel aangesloten op de bestaande CV. Verder zijn er twee keerkleppen geplaats bij de CV ketel en de WP. Zie ook hieronder.
Mijn radiatornetwerk bestaat uit 13 radiatoren en 2 groepen vloerverwarming (80m2) .Alles zit parallel aangesloten. De radiatoren zijn gewone (HT) radiatoren. Hierdoor zit er behoorlijk wat water in het verwarmingsnetwerk.

[afbeelding]

Het idee is dat de WP altijd voor verwarming zorgt. Enkel als het echt koud is zal de CV de warmtepomp ondersteunen, of zal de CV ketel het compleet over gaan nemen. Dit zal pas nodig zijn als het buiten langdurig kouder is dan -5 graden.

De aannemer weigerde de WP aan te sluiten zonder open verdeler, en de extra pomp. Mijn inziens werkt de set beter en efficiënter als de open verdeler en de extra pomp verwijderd worden. (scheelt ook nogal in aanschafkosten) Volgens de aannemer is de open verdeler absoluut noodzakelijk, en wordt deze ook erg aanbevolen door Panasonic omdat het anders gaat pendelen.

Verder ben ik van mening dat door de extra geplaatste pomp de CV ketel moeilijk meer kan draaien. Staat de extra pomp aan dan wordt de helft van het water onverwarmd weer terug de leidingen ingepompt. Staat de pomp uit dan zal bijna al het warmte CV water door de pomp gaan (in tegengestelde richting) daar de pomp dan als een kortsluiting werkt, en water de weg van de minste weerstand zoekt.

Wat is jullie kijk op deze setup? Doe ik er goed aan om de open verdeler en extra pomp weg te halen, of moeten deze blijven zitten en is het correct geïnstalleerd?
Is een open verdeler niet bedoeld om de twee ketels (hier wp en cv) in cascade-opstelling te laten werken? In dat geval zou je verwachten dat de cv ook achter de open verdeler zit. Dat is in jouw schema niet het geval. Maar wat is dan de functie van de open verdeler?

Pagina: 1 ... 14 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic