Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.888 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:25

Theo

moederbord

Volgens de aannemer moest de open verdeler geplaatst worden om zowel pendelen tegen te gaan als om zeker te zijn dat er altijd flow is in het leidingnetwerk. mijn inziens zijn beide argumenten invalide daar de warmtepomp kan moduleren en de vloerverwarming fysiek niet dicht kan staan (radiatoren kun je dicht draaien)

Persoonlijk zie ik de open verdeler, en de pomp verdwijnen zodat het aangesloten is zoals onder is weergegeven, daar ik denk dat dit ten voordele is van het rendement van het systeem en de inzetbaarheid van de CV en/of de WP samen. Echter is de vraag of dit daadwerkelijk het geval is.. Werkt dit beter dan met open verdeler en pomp?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/DjipAz2U3gM5zEqrmXhDIM6C/full.png

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:26
Theo schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:39:
Volgens de aannemer moest de open verdeler geplaatst worden om zowel pendelen tegen te gaan als om zeker te zijn dat er altijd flow is in het leidingnetwerk. mijn inziens zijn beide argumenten invalide daar de warmtepomp kan moduleren en de vloerverwarming fysiek niet dicht kan staan (radiatoren kun je dicht draaien)

Persoonlijk zie ik de open verdeler, en de pomp verdwijnen zodat het aangesloten is zoals onder is weergegeven, daar ik denk dat dit ten voordele is van het rendement van het systeem en de inzetbaarheid van de CV en/of de WP samen. Echter is de vraag of dit daadwerkelijk het geval is.. Werkt dit beter dan met open verdeler en pomp?

[afbeelding]
Het klinkt wat vaag wat die aannemer zegt, maar ik ben ook geen expert.

Elga is in hybride-opstelling ook zo geïnstalleerd als jij het voor ogen hebt. Met keerkleppen natuurlijk. Veel mensen hebben daarbij dan wel moeite om cv en Elga tegelijkertijd te laten draaien, omdat de flow van de een de flow van de ander in de weg gaat zitten. Voor die situatie zou een open verdeler misschien een oplossing kunnen zijn? Maar dan zou je verwachten dat de cv-ketel ook achter die open verdeler zit, en niet zoals in je eerste schema.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-07-2020
develdonk schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:06:
[...]

enkel verbinden buitenunit met binnenunit. ik woon bij je om de hoek in uden :) werk op f-forum dus als je een keer ff wil komen kijken kan ik je in 30 min alles laten zien en weet je meteen wat je moet regelen (en hoe simpel het eigenlijk is!)

hier was het ongeveer/precies (alles incl btw overigens!):
EUR 250 = aansluiten buitenunit met warmtepomp (f-gassen monteur incl koelleidingen, materiaal)
EUR 125 = aansluiten CV gedeelte door gewone loodgieter
EUR 150 = warmtemeter
EUR 37 = diverse spullen gekocht bij installatievakwinkel.nl (knelkoppeling, knie, etc)
EUR 95 = vuilfilter (hoeft niet maar we waren toch bezig)
EUR 38 = klein din kastje met een kwh meter van installand.nl en youless.nl
EUR 40 = 2 rubberen voetsteunen voor airco op platdak van ts24.nl
EUR 60 = maken doorgang voor dakdoorvoer, dakdoorvoer monteren door dakdekker incl plakplaat, materiaal etc
EUR 71 = dakdoorvoer gekocht bij 2-improve.com

m.a.w. alles heb ik zelf geregeld en dus zelf "gedaan" voor zo'n EUR 800. als ik bedrijf had laten komen die alles zelf had gedaan was ik duurder uit geweest. koop lekker een goedkope ecodan met genoeg vermogen, tel er EUR 800 bij op en EUR 2.300 van af en je hebt de prijs die je moet betalen.
dank je voor je aanbod Develdonk, daar maak ik graag een keer gebruik van.... :)
eea ziet er zeker behapbaar uit, heb zelf gelukkig ook geen 2 linkerhanden
die watermeter is neem ik aan meer voor de 'fun & wetenschap' ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
de warmtemeter is om de efficientie van je WP te berekenen en kan je gefundeerd vergelijken met andere forumleden. zonder warmtemeter is het bepalen van je COP natte vinger werk :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
zon4ever schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:34:
[...]

dank je voor je aanbod Develdonk, daar maak ik graag een keer gebruik van.... :)
eea ziet er zeker behapbaar uit, heb zelf gelukkig ook geen 2 linkerhanden
die watermeter is neem ik aan meer voor de 'fun & wetenschap' ... :)
Heb je een snelheidmeter op je auto voor de fun? Ik wil graag weten hoe mijn warmtepomp presteert want het rendement kan tussen de 300 en 600% liggen. Een verkeerde afstelling kan je hele besparing om zeep helpen zonder dat je het ziet. Volgens mij had EZ bij de subsidie als voorwaarde een warmtemeter moeten eisen. Misschien vloek ik in de kerk, maar een warmtepomp toepassen zonder monitoring is energetische kamikase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meten is weten dat klopt als een bus. Wat kan er eigenlijk allemaal mis gaan met de installatie van een wp,
zodat heel je energetische verwachte winst verdwijnt als sneeuw voor de zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb ook weer wat interessante cijfers. Ik houd elke 20 seconden het vermogen van de ELGA bij ( vanaf 06-11-2015 ).

Daaruit kan ik de volgende stats destilleren!

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/last.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/vermogen.jpg

Dus 48% in deellast. 52% in vollast ( > 1000W ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
mkleinman schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:28:
Ik heb ook weer wat interessante cijfers. Ik houd elke 20 seconden het vermogen van de ELGA bij ( vanaf 06-11-2015 ).

Daaruit kan ik de volgende stats destilleren!

[afbeelding]

en

[afbeelding]

Dus 48% in deellast. 52% in vollast ( > 1000W ).
Interessant! Komt deellast en vollast altijd voor in één run, of heb je ook runs in alleen deellast? Heb je ook cijfers over hoeveel procent van de tijd de Elga stilstaat?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:43:
[...]

Interessant! Komt deellast en vollast altijd voor in één run, of heb je ook runs in alleen deellast? Heb je ook cijfers over hoeveel procent van de tijd de Elga stilstaat?
Dan moet ik de cijfers dieper gaan analyseren. Ik zie wel dat hij na vollast terugvalt naar 400-499W ( dat zie je ook in de staafgrafiek terug ).

Ik heb nu ongeveer 128000 datapunten. 83616 is vermogen > 100W. Dus ELGA is ongeveer 65% van de tijd druk en 35% van de tijd idle.

Ik zou het nog per maand uit moeten splitsen voor nog meer interessante data.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:54:
[...]

Heb je een snelheidmeter op je auto voor de fun? Ik wil graag weten hoe mijn warmtepomp presteert want het rendement kan tussen de 300 en 600% liggen. Een verkeerde afstelling kan je hele besparing om zeep helpen zonder dat je het ziet. Volgens mij had EZ bij de subsidie als voorwaarde een warmtemeter moeten eisen. Misschien vloek ik in de kerk, maar een warmtepomp toepassen zonder monitoring is energetische kamikase.
Mwah, met een warmtemeter wordt het denk ik vooral makkelijker om snel het effect te zien van bepaalde settings. Als je iets meer geduld hebt kom je m.i. ook al een heel eind met energie-meting + temperatuur-metingen. Maar helemaal niet kijken naar de prestaties is inderdaad onverstandig: er zijn behoorlijk wat variabelen die je kunt instellen, en die per huis ook specifiek kunnen zijn.
Aan de andere kant: ik denk niet dat je met tweaken een verschil van een factor 2 gaat maken met die moderne wp's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
mkleinman schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:47:
[...]

Dus ELGA is ongeveer 65% van de tijd druk en 35% van de tijd idle.
Mijn motto: zolang de Elga nog tussendoor idle staat te zijn, zijn de runs daartussendoor niet efficiënt genoeg geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
develdonk schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 07:22:
[...]

Ik denk alleen wel dat ze een geluid moeten hebben uit de community welke verbeteringen er nog zijn voor de Elga. :)
Develdonk: is het een idee om een gefixeerde post aan het begin van het topic te maken, of aan te vullen in TS, met een gespecificeerd wensenlijstje vanuit de community?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:51:
[...]

Mijn motto: zolang de Elga nog tussendoor idle staat te zijn, zijn de runs daartussendoor niet efficiënt genoeg geweest!
Dat komt ook door de nachtverlaging van 20.5 naar 19.5 tussen 23:00 en 08:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
mkleinman schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:56:
[...]

Dat komt ook door de nachtverlaging van 20.5 naar 19.5 tussen 23:00 en 08:00.
Dat verklaart al heel veel!
Je cijfers suggereren ook twee draai-punten die ik ook wel zie: zeg maar halve kracht en hele kracht. Alles daartussenin is op- of terugmoduleren. Niet bepaald traploos dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:09:
[...]

Dat verklaart al heel veel!
Je cijfers suggereren ook twee draai-punten die ik ook wel zie: zeg maar halve kracht en hele kracht. Alles daartussenin is op- of terugmoduleren. Niet bepaald traploos dus.
klopt. piek rond 1000-1100W en 400 en 500W. Dat zal ook te maken hebben met de indeling van het huis en de installatie. Toen ik bij Eric-PVT was zagen we hetzelfde.

Zit te twijfelen. Zal ik ipv nachtverlaging naar 20.0 continu gaan. Vraag me af of dat zuiniger gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Theo schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:39:

[afbeelding]
in theorie kun je idd het beste zonder open verdeler werken, echter praktijk betekend wel dat de flow over je warmtepomp wisselt. in hoeverre dat verschilt in redement kan ik je nu nog niet vertellen.

ik heb de WP laten circuleren over een buffervat (in feite grote open verdeler )
de installatie pomp pompt het water door
het vat > openverdeler voor CV ketel > Afgifte systeem
( vloerverwarming / Radiatoren )

de installatie pomp regelt zichzelf op constante druk.

wil je het simpel houden, dan zou ik het proberen zonder de genoemte pomp en open verdeler, echter vergelijk dan wel even de karakteristieken van de cv ketelpomp en Warmtepomp.
kleine kans dat deze dezelfde karakteristiek hebben.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
mkleinman schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:11:
[...]

klopt. piek rond 1000-1100W en 400 en 500W. Dat zal ook te maken hebben met de indeling van het huis en de installatie. Toen ik bij Eric-PVT was zagen we hetzelfde.

Zit te twijfelen. Zal ik ipv nachtverlaging naar 20.0 continu gaan. Vraag me af of dat zuiniger gaat zijn.
Ik zie ook die tweedeling. 950 W en 550 W, beetje afhankelijk van flow en buitentemperatuur.
Tja, nachtverlaging of niet: ik heb beide geprobeerd (voor langere tijd), en heb tot nu toe energetisch geen overtuigend verschil kunnen ontdekken voor de ene of de andere. Met die nieuwe software stond ik weer op het punt om het weer in te voeren (als hij toch altijd voluit gaat, dan maar nachtverlaging), maar met dipswitch B4 aan weer terug op structureel 500-600W...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Bram-Bos schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:49:
[...]

Mwah, met een warmtemeter wordt het denk ik vooral makkelijker om snel het effect te zien van bepaalde settings. Als je iets meer geduld hebt kom je m.i. ook al een heel eind met energie-meting + temperatuur-metingen. Maar helemaal niet kijken naar de prestaties is inderdaad onverstandig: er zijn behoorlijk wat variabelen die je kunt instellen, en die per huis ook specifiek kunnen zijn.
Aan de andere kant: ik denk niet dat je met tweaken een verschil van een factor 2 gaat maken met die moderne wp's.
factor 2 niet, maar die laatste 10 20%, ik vraag me af of je die ziet zonder warmtemeter.

anderzijds met 2 nauwkeurige thermometers en een goede flowmeter kun je het zelfde 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:42
Bram-Bos schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:05:
[...]Hi canonball. Kun je een indicatie geven van het percentage van de tijd dat de Elga in deellast werkt op die meer stabielere (koude) dagen? En hoe ziet jouw afgiftesysteem eruit?
Met plugwise meet ik, kan daardoor helaas standaard alleen gemiddelde per uur zien, en max 1 week terug met 1 uur resolutie.
Vooral in het begin heb ik heel vaak live gekeken, bijna altijd deel last. Alleen toen ik nog geen constante temperatuur had ging het soms voluit, en bij een dag met mist net boven het vriespunt (vond ie niet leuk ;) toen heb ik de elga ook maar uitgeschakeld en de cv het laten doen)

toen het vroor ging het de hele nacht door, maar op deellast.
Vanaf 18 maart ziet het er erg piekerig uit, met 20 maart bv tussen 10.00 en 17.00 43W, dan 2u lang 400W, 2u lang 43W, weer 500W enz.
Maar nu ik jouw grafiek zie, dat is niet zoals het bij mij is. Mijn pieken zijn niet maximaal, maar bv vandaag niet boven de 600w. Wel dus de beperking dat ik per uur meet, maar toen ik nog veel live mee keek, zag ik het ook beperkt worden. Jouw grafiek lijkt idd niet zoals het hoort.

Ik heb een redelijk goed geïsoleerd huis (nieuwbouw) met een groot raam op het zuiden. in de woonkamer vloerverwarming als bijverwarming (30 hoh) met een anhydriet dekvloer (betere warmteoverdracht dan cement). Ik had het niet verwacht, maar kan zelf met 30HoH met minder dan 30graden stoken, sinds ik de thermostaat op een constante temp heb staan.
Voor de rest overal "normale" radiotoren, in de woonkamer helpen ze de vloerverwarming een beetje (ik verwacht heel beperkt), boven heb ik er 2 aan staan (badkamer en studie). Door de lage temp worden ze niet meer echt warm, maar het blijft comfortabel.
De Elga staat ingesteld voor vloerverwarming hoog, dat beperkt de maximale temp (bij een bepaalde buiten temp) en en voorkomt daardoor waarschijnlijk ook dat het maximaal gaat.
Ik weet niet waar jij het op ingesteld hebt, maar als je bv vloerverwarming laag heb, zou het daardoor al gedempt worden. Al verwacht ik niet dat het bij jouw aan de maximale temp komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
canonball schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:38:
[...]

toen het vroor ging het de hele nacht door, maar op deellast.
Vanaf 18 maart ziet het er erg piekerig uit, met 20 maart bv tussen 10.00 en 17.00 43W, dan 2u lang 400W, 2u lang 43W, weer 500W enz.
Maar nu ik jouw grafiek zie, dat is niet zoals het bij mij is. Mijn pieken zijn niet maximaal, maar bv vandaag niet boven de 600w. Wel dus de beperking dat ik per uur meet, maar toen ik nog veel live mee keek, zag ik het ook beperkt worden. Jouw grafiek lijkt idd niet zoals het hoort.

De Elga staat ingesteld voor vloerverwarming hoog, dat beperkt de maximale temp (bij een bepaalde buiten temp) en en voorkomt daardoor waarschijnlijk ook dat het maximaal gaat.
Ik weet niet waar jij het op ingesteld hebt, maar als je bv vloerverwarming laag heb, zou het daardoor al gedempt worden. Al verwacht ik niet dat het bij jouw aan de maximale temp komt.
Superinteressant. Hij lijkt bij jou systematisch op deellast te werken. Dat heb ik nog niet veel gezien, hier op het forum. Regel jij op ruimte-T of weersafhankelijk?

Ik heb "vloerverwarming laag" aan, en regel op ruimte-T. Aanvoer-T op dit soort dagen max 26˚C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
Ik heb geen kWh-meter en geen warmtemeter voor mijn Zubadan. Ik houd mijn meterstanden (Ferrarismeter) goed bij, en op basis van mijn historische gas- en elektriciteitsverbruik ga ik uit van een COP van ongeveer 4. Uiteraard is het leuk om exacte gegevens te hebben, maar ik heb besloten om geen meetapparatuur aan te schaffen. Waarom niet? Volgens mij functioneert mijn Zubadan naar behoren. En een 3-fase Finder, (goede) warmtemeter en koppelingen kosten aardig wat geld. Mocht ik stroom tekort komen, dan kan koop ik liever een paar extra zonnepanelen.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Wodan89 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:22:
[...]

factor 2 niet, maar die laatste 10 20%, ik vraag me af of je die ziet zonder warmtemeter.

anderzijds met 2 nauwkeurige thermometers en een goede flowmeter kun je het zelfde 8)
Maar een momentmeting geeft wel indicatie maar integreert niet. Dus defrost en basislast wordt niet meegenomen. De thermometers moeten wel in de flow hangen i.v.m. de kleine dT waarmee de WP werkt.
Verder betwijfel ik of de "gewone" gebruiker Q=flow*c*dT wel kan berekenen. Een warmtemeter geeft eenvoudig de kWh. Bovendien kun je de pomp er goed mee afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Ik zit voor 2016 nu op een gemiddelde cop van 3,86 (verwarmen+sww).

Maart
Verwarmen 95 kWh verbruik -> 385 kWh (cop 4)
SWW 49 kWh verbruik -> 151 kWh (cop 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Keurige cijfers zou ik zeggen.

Ik overweeg ook de aanschaf van een 5 kw ecodan maar twijfel hoe ik mijn SWW oplos.
Een doorstroomverwarmer achter mijn zonneboiler of een ecodan met een geintegreerde boiler.( 200 l)
Heeft iemand ervaring met deze laatste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 13:13
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:32:
Keurige cijfers zou ik zeggen.

Ik overweeg ook de aanschaf van een 5 kw ecodan maar twijfel hoe ik mijn SWW oplos.
Een doorstroomverwarmer achter mijn zonneboiler of een ecodan met een geintegreerde boiler.( 200 l)
Heeft iemand ervaring met deze laatste optie?
Is het niet mogelijk om de 5kw ecodan aan te sluiten op de zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Even voor de COP fielen

In hoeverre is 100 meter / 10cm hart op hart / 16mm buis hetzelfde als 100 meter / 15cm hart op hart / 20mm buis?

Qua vermogen per m2 is het het zelfde, maar wat maakt het voor de COP uit?

bij 10cm HoH zit er 1000 meter buis (op 100m2) en bij 15cm HoH 680meter.

Volumestroom 10cm Hoh = 885,31 kg/h
Volumestroom 15cm Hoh = 874,04 kg/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Als het vermogen hetzelfde is dan zou bij de hogere volumestroom de aanvoertemperatuur iets lager kunnen zijn, en daardoor een iets betere COP.

Het verschil bij een gelijkblijvende deltaT bij deze twee volumestromen is 1,3% mer capaciteit bij de hogere volumestroom.

In die orde van grootte zou de COP verbetering dan ook globaal zijn (iets lagere aanvoertemperatuur om hetzelfde vermogen af te kunnen geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
Heeft iemand nog meer datapunten over de uitputting van de subsidiepot van de site van het RVO:
http://www.rvo.nl/subsidi...subsidie-duurzame-energie

Ik heb tot dusver alleen de huidige stand (14 maart) en de stand per 29 februari gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
alberthakvoort schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:04:
Even voor de COP fielen

In hoeverre is 100 meter / 10cm hart op hart / 16mm buis hetzelfde als 100 meter / 15cm hart op hart / 20mm buis?

Qua vermogen per m2 is het het zelfde, maar wat maakt het voor de COP uit?

bij 10cm HoH zit er 1000 meter buis (op 100m2) en bij 15cm HoH 680meter.

Volumestroom 10cm Hoh = 885,31 kg/h
Volumestroom 15cm Hoh = 874,04 kg/h
Dat is een ingewikkeld sommetje. Uiteraard hoe groter het warmteoverdrachtsvermogen k*A van de vloer hoe beter het is voor de COP. De k W/m2.C het binnen oppervlakte van de buis, de stroomsnelheid en de warmtegeleiding door de vloer, het vineffect.

De 16mm buis heeft een binnen oppervlakte van 0,2 meter en 20mm 0,314 meter.

Daar zal vast wel literatuur over zijn. Het gaat erom dat het verschil tussen vloeroppervlakte temperatuur en watertemperatuur zo klein mogelijk is. (voor de COP)
Ik zou gaan voor 20mm en dan 1000 meter afstand 10 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Ik krijg iets niet goed op mijn netvlies.
Ik lees dat sommige de WP aan een Boilervat koppelen, vanuit het boilervat naar de (vloer)verwarming.

Hoe moet ik hierin de thermostaat zien, dus hoe weet de WP dat hij hoeveel vermogen moet produceren om het water te verwarmen naar x graden. Wat in het boilervat komt ?
Hoe zorg je er dan voor, dat (een andere pomp) zoveel flow geeft je vloerverwarming in, zodat het lekker 20 graden blijft in je woonkamer.

Ik zie wel het voordeel, overdag (hogere buitentemp) kan je met een betere COP warmte verzamelen, welke 's avond weer gebruikt kan worden.

(of snap ik het gewoon niet goed :) )

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Ik bedoel 100 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Tomexergie schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:53:
[...]

Dat is een ingewikkeld sommetje. Uiteraard hoe groter het warmteoverdrachtsvermogen k*A van de vloer hoe beter het is voor de COP. De k W/m2.C het binnen oppervlakte van de buis, de stroomsnelheid en de warmtegeleiding door de vloer, het vineffect.

De 16mm buis heeft een binnen oppervlakte van 0,2 meter en 20mm 0,314 meter.

Daar zal vast wel literatuur over zijn. Het gaat erom dat het verschil tussen vloeroppervlakte temperatuur en watertemperatuur zo klein mogelijk is. (voor de COP)
Ik zou gaan voor 20mm en dan 1000 meter afstand 10 cm
Ze zien geen kans om met 20mm fatsoenlijke bochten te maken op 10cm hoh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:20:
[...]

Ik zie ook die tweedeling. 950 W en 550 W, beetje afhankelijk van flow en buitentemperatuur.
Tja, nachtverlaging of niet: ik heb beide geprobeerd (voor langere tijd), en heb tot nu toe energetisch geen overtuigend verschil kunnen ontdekken voor de ene of de andere. Met die nieuwe software stond ik weer op het punt om het weer in te voeren (als hij toch altijd voluit gaat, dan maar nachtverlaging), maar met dipswitch B4 aan weer terug op structureel 500-600W...
Ik ben nu terug naar 20.0 graden continu. Ik zie voor vandaag meteen al een groot verschil. Ik zie de gebruikelijke nachtelijke runs om alles op temperatuur te houden. Ik zie de lange run van 08:00 tot pak m beet 10:30 nu niet verschijnen omdat alles al op temperatuur is.

Ik heb met vrieskou continu 20.5 gestookt en zag toen iets vergelijkbaars. Qua verbruik kon ik het verschil tussen nachtverlaging en geen nachtverlaging ook niet terug vinden. Of het verschil is erg klein.

Meten is weten de komende tijd dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Zubadan schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 23:33:
Ik heb geen kWh-meter en geen warmtemeter voor mijn Zubadan. Ik houd mijn meterstanden (Ferrarismeter) goed bij, en op basis van mijn historische gas- en elektriciteitsverbruik ga ik uit van een COP van ongeveer 4. Uiteraard is het leuk om exacte gegevens te hebben, maar ik heb besloten om geen meetapparatuur aan te schaffen. Waarom niet? Volgens mij functioneert mijn Zubadan naar behoren. En een 3-fase Finder, (goede) warmtemeter en koppelingen kosten aardig wat geld. Mocht ik stroom tekort komen, dan kan koop ik liever een paar extra zonnepanelen.
Een enorm vertrouwen in Zubadan. Je weet niet of zubadannetje je bankrekening aan het plunderen is. Een warmtepomp is een onbetrouwbaar mechanisch apparaat, ik zou daar maar niet op blind varen. Overigens kost een WP tussen 3000 en 5000 Euro terwijl een kWh meter 15 Eur kost en een warmtemeter 200 Eur. Met 5% van de investering heb je controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Tomexergie schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 16:46:
[...]

Een enorm vertrouwen in Zubadan. Je weet niet of zubadannetje je bankrekening aan het plunderen is. Een warmtepomp is een onbetrouwbaar mechanisch apparaat, ik zou daar maar niet op blind varen. Overigens kost een WP tussen 3000 en 5000 Euro terwijl een kWh meter 15 Eur kost en een warmtemeter 200 Eur. Met 5% van de investering heb je controle.
Dat is wel heel pessimistisch hoor >:)
Hij houd toch zijn standen van de meter bij, mocht die uit de pas lopen, of de woning wordt niet meer warm heb je toch ook een indicatie van een probleem.. O-)

Een slecht werkende CV (of een lekkende gasleiding) is net zo erg/gevaarlijk/duur..

[ Voor 6% gewijzigd door alberthakvoort op 24-03-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
vandaag een kleine test gedaan met een hoes van rubberen terras tegels om het compressor gedeelte en de bovenkant ( 9 tegels van 40x40x2,5cm) aan elkaar genaait met Tyraps,
Ik moet zeggen dat dit toch wel enorm scheelt kwa geluid buiten :),

eenvoudige oplossing voor een ecodan, je hoor buiten nog nauwelijks de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Wodan89 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:15:
vandaag een kleine test gedaan met een hoes van rubberen terras tegels om het compressor gedeelte en de bovenkant ( 9 tegels van 40x40x2,5cm) aan elkaar genaait met Tyraps,
Ik moet zeggen dat dit toch wel enorm scheelt kwa geluid buiten :),

eenvoudige oplossing voor een ecodan, je hoor buiten nog nauwelijks de compressor.
Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Vandaag bericht van het RVO, een verlenging van de beslistermijn met 8 weken.
Indien zij vragen hebben naar aanleiding van de aanvraag nemen zij contact op.
Verder geen info in de standaard brief.

Dit betrof een subsidieaanvraag voor een pelletkachel, maar er kan dus een verlenging op de mat vallen.

Ter info, mijn pelletkachel stond tijdens de aanvraag niet op de lijst, inmiddels reeds weken wel.

Wordt vervolgd, of zijn er meer tweakers met dit nieuws?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Laatst online: 07-09 07:50
Tomexergie schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 16:46:
[...]

Twee maal per week noteer ik mijn meterstanden en de opgewekte stroom in Excel, dus ik weet exact wat mijn stroomverbruik per dag is. Daar trek ik mijn historische stroomverbruik van af, en kan op deze manier redelijk goed bepalen wat het maximale stroomverbruik per dag van mijn Zubadannetje is (met 1,35 bij 0,95 meter zou ik hem niet klein willen noemen :P ). Waarschijnlijk is het stroomverbruik zelfs minder, want ik houdt geen rekening met de kabelverliezen van de omvormers, en het zou zomaar kunnen dat mijn reguliere stroomverbruik de laatste tijd wat hoger is geworden.

Op basis van mijn historische gasverbruik en het voorgaande kan ik redelijk goed beoordelen hoe de Zubadan functioneert.

Indien nodig koop ik liever een paar extra zonnepanelen dan meetapparatuur. Overigens ben ik wel benieuwd waar jij een 3-fase kWh meter kan kopen voor € 15.

Maar iedereen moet zijn eigen afweging maken. Als je geen ruimte hebt voor extra panelen dan snap ik uiteraard dat je volledige zekerheid wil hebben dat je warmtepomp optimaal functioneert.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 22:42
Zubadan schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:05:
[...]

Twee maal per week noteer ik mijn meterstanden en de opgewekte stroom in Excel, dus ik weet exact wat mijn stroomverbruik per dag is. Daar trek ik mijn historische stroomverbruik van af, en kan op deze manier redelijk goed bepalen wat het maximale stroomverbruik per dag van mijn Zubadannetje is (met 1,35 bij 0,95 meter zou ik hem niet klein willen noemen :P ). Waarschijnlijk is het stroomverbruik zelfs minder, want ik houdt geen rekening met de kabelverliezen van de omvormers, en het zou zomaar kunnen dat mijn reguliere stroomverbruik de laatste tijd wat hoger is geworden.

Op basis van mijn historische gasverbruik en het voorgaande kan ik redelijk goed beoordelen hoe de Zubadan functioneert.

Indien nodig koop ik liever een paar extra zonnepanelen dan meetapparatuur. Overigens ben ik wel benieuwd waar jij een 3-fase kWh meter kan kopen voor € 15.

Maar iedereen moet zijn eigen afweging maken. Als je geen ruimte hebt voor extra panelen dan snap ik uiteraard dat je volledige zekerheid wil hebben dat je warmtepomp optimaal functioneert.
Echt schofterig duur zijn ze nou ook weer niet.
http://www.kwhmeter.nl/3-...MGGreaE2ssCFUwq0wodrPQMKg

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:42
Bram-Bos schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:46:
[...]Superinteressant. Hij lijkt bij jou systematisch op deellast te werken. Dat heb ik nog niet veel gezien, hier op het forum. Regel jij op ruimte-T of weersafhankelijk?
Ik heb "vloerverwarming laag" aan, en regel op ruimte-T. Aanvoer-T op dit soort dagen max 26˚C.
Ik stook op ruimte temp, heb er geen vertrouwen in dat WA bij mij goed gaat werken (zon heeft veel te veel invloed).

Een vol jaar met gas heb ik niet, maar van oktober t/m half februari heb ik 400M3 gebruikt, nu was het een zachte winter, maar ik heb een keer omgerekend mbv warmtedagen, en dan zou ik op een normaal jaar 750M3 uit komen. Zou het daaraan kunnen liggen, dat de warmte vraag van deze gewoon niet zo hoog is.
Ik gok dat mijn pieken van de afgelopen tijd komen doordat het even te hard is gegaan (Elga of zon), maar als het eenmaal in een flow zit van laag vermogen, dat het dan ook langere tijd achter elkaar goed gaat. Ik denk dat als mijn vloer is afgekoeld de Elga even langer er over doet om het op te warmen, dan soms de vloer iets te warm stuurt, waardoor het weer even te warm wordt en de Elga weer uit gaat. Toen het vroor, maar overdag een felle zon was, merkte ik dat het als de Elga weer aanging, het even hard ging, maar daarna goed. Dan is het warmte verlies door de koude buiten temp echter groter, momenteel is dat gewoon minder.

Ik zou even niet weten hoe je het gedrag goed kunt aanpassen, misschien met een opentherm gateway, maar liever zou ik direct de Elga willen aansturen (Techneco vragen om een Tweakers.net edition met usb of ethernet :) ). Ik kan me overigens ook goed voorstellen dat dat juist heel veel klachten en vragen oproept.

Momenteel (19.30 t/m 20.30) is mijn aanvoer temp tussen 22 en 27graden, het verbruik schommelt tussen 300 en 400 W. Momenteel zelf een tijdje 43 watt, zover ik weet is dat dat de pomp nog werkt maar er niet meer warmte wordt toegevoerd. Misschien betekent dat hij vind dat meer warmte niet nodig is, maar waarom stopt de pomp dan ook niet na een paar minuten?

Voor de compleetheid mijn instellingen (al zie ik niet in wat relevant is dat jij anders hebt).
A1 tm A6 on, A7 en A8 off
B1 tm 7 off, B8 on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
zal er morgen 1 posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
[...]

http://www.ebay.nl/itm/10...11e534:g:OPAAAOSwstxVNZ~b

Geen 15e maar 37 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik kom er niet helemaal meer uit... 'Nieuw' huis gekocht (1950) en wil van het gas af. Op de begane grond komt een L/L warmtepomp + houtkachel, op de badkamer een infrarood paneeltje en daarmee is de verwarming van het huis wel compleet.
De keuken en badkamer wastafel voorzie ik van een kleine doorstroomverwarmer voor SWW, blijft alleen nog het SWW voor de douche over.

Ik had mijn oog laten vallen op een Sanistage DSW300+ voor op zolder, zodat we 300L tot onze beschikking hebben.

Ik lees nog weinig ervaringen over de Sanistage. Iemand hier met een ervaring of een goed alternatief hiervoor? De Ecodan lijkt me een mooi systeem, maar is dat voor alleen douche SWW overkill?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
--Erik-- schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 21:38:
Ik kom er niet helemaal meer uit... 'Nieuw' huis gekocht (1950) en wil van het gas af. Op de begane grond komt een L/L warmtepomp + houtkachel, op de badkamer een infrarood paneeltje en daarmee is de verwarming van het huis wel compleet.
De keuken en badkamer wastafel voorzie ik van een kleine doorstroomverwarmer voor SWW, blijft alleen nog het SWW voor de douche over.

Ik had mijn oog laten vallen op een Sanistage DSW300+ voor op zolder, zodat we 300L tot onze beschikking hebben.

Ik lees nog weinig ervaringen over de Sanistage. Iemand hier met een ervaring of een goed alternatief hiervoor? De Ecodan lijkt me een mooi systeem, maar is dat voor alleen douche SWW overkill?
Zonder houtkachel vind ik het goed.
Heb je boven dan verder geen verwarming nodig ?
Ecodan is er ook in een heel klein vermogen, die zou je exclusief voor SWW kunnen gebruiken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 22:09:
[...]

Zonder houtkachel vind ik het goed.
Heb je boven dan verder geen verwarming nodig ?
Ecodan is er ook in een heel klein vermogen, die zou je exclusief voor SWW kunnen gebruiken.
Helpt het als ik zeg dat ik zo schoon mogelijk hout stook? :)

Boven hebben we verder nooit de verwarming aanstaan, dus daar hoeven we niets te doen verder.

Hoe snel zal de 200L van de Ecodan cilinderunit weer op temp zijn als de 200L is verbruikt? Ik wil een douche-WTW gaan gebruiken voor de aanvoer naar de warmtepompboiler, dus de aanvoer van het water is al wat op temperatuur.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
--Erik-- schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 22:44:
[...]

Helpt het als ik zeg dat ik zo schoon mogelijk hout stook? :)

Boven hebben we verder nooit de verwarming aanstaan, dus daar hoeven we niets te doen verder.

Hoe snel zal de 200L van de Ecodan cilinderunit weer op temp zijn als de 200L is verbruikt? Ik wil een douche-WTW gaan gebruiken voor de aanvoer naar de warmtepompboiler, dus de aanvoer van het water is al wat op temperatuur.
Ik heb slechte ervaringen met houtkachels, misschien is pellet dan beter.

Crazy Harrie stookt 300 liter warm* in 20 minuten dacht ik.

* 55 graden Celcius 7,5 KW Ecodan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

--Erik-- schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 22:44:
Bij 20 graden aanvoer temp. en 55 graden eind temp. duurt het 65 minuten om 200L op te warmen bij 7,5kW vermogen, uitgaande van een gelijkmatige temperatuur in de boiler.
(5kW warmtepomp = ~100 minuten).
(3kW Sanistage = ~160 minuten).

In de praktijk zal door de gelaagdheid in de boiler de top eerder warm zijn en de warmtepomp wat eerder dan 65 minuten stoppen.

200L op 55 graden is ongeveer 45 minuten douche tijd (bij 9L/min).

[Specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Ik had het over een twee fase(220V) meter. Jouw elektriciteitsverbruik zal wel redelijk te meten zijn zo, maar de warmte op basis van historisch gebruik is erg onbetrouwbaar. Bovendien kun je pas op langere termijn zien of er iets mis is. Jouw warmtepomp moet minstens 10 jaar mee gaan. Na verloop van tijd ga je niet meer opletten en noteren en weet je niets meer. De COP kan b.v. op langere termijn negatief beinvloed worden door vervuiling van binnen en buitenunit. Op dit forum denken een aantal deelnemers dat een warmtemeter iets voor freaks is. Het tegendeel is waar, het is een controle instrument voor je kosten maar vooral voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:22
jerh schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:17:
[...]

Het is een nieuwbouwhuis? Ik doe het hier met een 6kw aardwarmtepomp. Gaat makkelijk. Ik denk dat die 19K voor 10kW redelijk marktconform, zeker als het in de btw is.
Een 8 kW pomp gaat niet zo heel veel goedkoper zijn, zeker niet omdat je schrijft dat de boring al is gedaan. Scheelt denk ik een 1000 euro.

En de prijs is ook afhankelijk van wat er allemaal inzit, de verborgen kosten kunnen best aantikken (koppelingen, isolatie etc).
Eindelijk nieuws van de installateur. We krijgen een Alpha Innotec Alterra WZS 102K3M en bij de warmteverlies berekening is de kierdichting (Qv10 0,25) en spouwmuur isolatie en over het hoofd gezien. In overleg met de installateur is 8kW nu ook haalbaar (82K3M). Scheelt 2400 euro totaal (dus incl. installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

develdonk schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:30:
En weer een nieuw topic :) goed bezig.

zijn er nog meer mensen die voornemens zijn hier iets te bestellen: https://www.instaladorate...cante-mitsubishi_electric. Wellicht interessant samen iets te bestellen ivm verzendkosten...

Ik begrijp dat er nu ongeveer 1,5mln uit de subsidie pot is (In 2016 is er € 70 miljoen subsidie beschikbaar).
Ja ik ben van plan om de PUHZ-SW75 VHA + ERSC-VM2C te bestellen. Wat/waar wil je meer van me weten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik volg dit forum nu een tijdje en heb de illusie dat ik een beetje begrijp wat er nodig is om zo efficient mogelijk een jaren 60 blokkendoos naar NulOpDeMeter te krijgen. Graag commentaar of mijn aannames kloppen.
Beginsituatie: Dubbel glas beneden verdieping, boven nog enkel. Remeha Tzerra welke ik 24/7 stook op 20.5 kamerthermostaat en 44 graden ketel begrenzing middels iSense. Vloerisolatie 'zelf' aangebracht met aluminium noppenfolie. VloerT 20graden, wandbinnenT 20, wandbuitenT 19, plafondT 21.3. Ik stook de radiatoren, zware jongens, als ware het een LTvloerverwarming en dat gaat prima.
Gasverbruik is 1700m3 * 9.75 = 16.575kWh en electraverbruik van 3.500kWh.
Totaal energiebehoefte 20.075kWh
Die 1700m3 kan met een capaciteit van 1700/250 = 6.8kW gedekt worden.
Ik wil overstappen op een Ecodan 7.5kW versie. Met een sCOP van 4 zou ik 16.575/4 = 4.144kWh nodig hebben, vermeerderd met het gewone gebruik wordt dat 7.644kWh capaciteitsbehoefte voor PVpanelen.
Met 8.5kWp aan panelen qua spec zouden voldoende moeten zijn en zou dit moeten lukken dacht ik, ik voeg er 10% aan toe wegens performance verlies omdat ik ze bijna horizontaal wil monteren om beschikbare ruimte max. uit te nutten en dat het water er nog afloopt.
35 maal 270Wp dekt deze behoefte volledig.
Te investeren:
35 * 200,00 =7.000,00 panelen
1 * 1.100 = 1.100 inverter
Plaatsing zelf, aansluiten in meterkast door buurman.
Ecodan 3.650 - 2300 = 1.350,00
Totaal excl. transport en aansluiten Ecodan 9.450,00
Kostprijs kWh 8.100 / 20 jaar = 405,00, opbrengst 7.644 = 0,053
Gerekend naar de oorspronkelijke kWh behoefte, zonder de sCOP er in te betrekken, wordt het
405 / 20.075 = 0,02 per kWh ontvangen energie.
TVT voor de gehele installatie 6 jaar.
Komt nog 170,00 bij voor het niet hebben van een gasaansluiting en de onderhoudsksten voor de CV-ketel komen ook te vervallen.
Welke isolatie maatregel is nog zinvol bij zo'n kWh prijs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Mogelijk is de schatting 4144 kWh wat te hoog. Een vuistregel is ook wel het dubbele van het aantal m3 gas, wat in jouw geval op 3400 kWh zou komen. Ik heb zelf destijds voor mijn situatie precies zo'n berekening gedaan als jij nu, en kwam toen op 3600 kWh uit (ik had voordien 1200 a 1300 m3 gas nodig). In de praktijk bleek naderhand dat ik minder dan 2000 kWh nodig had (misschien mede door nog kleine aanpassingen die ik tegelijk deed, zoals een ruit van dubbel naar triple glas, en minder continu ventileren). Door deze overschatting van de benodigde capaciteit heb ik 29 panelen genomen waarmee ik per jaar nu meer dan 2000 kWh netto terug lever; wat ik overigens niet echt erg vind (voor de goede zaak, en waarschijnlijk ga ik nog wat meer elektrisch rijden in de toekomst). Misschien is de factor 9.75 die je rekent voor de energetische waarde van het gas wat te hoog, dat zou ook onder de 9 kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Treur op 25-03-2016 14:03 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
@ hajeetje. Ik doe ook mee. In ieder geval twee, misschien drie stuks. Zou je twee keer subsidie krijgen op een huisadres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
ook een te overzien bedrag t.o.v. de kosten van een Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:34:
Mogelijk is de schatting 4144 kWh wat te hoog. Een vuistregel is ook wel het dubbele van het aantal m3 gas,
Dan zou je een SCOP van 9.75/2=4.77 moeten halen, het zou mooi zijn, maar als ik op de site http://liveheatpump.com/t/nl/p/degezinnen is er niet een die dat haalt. 9 vd 10 zit onder de 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:27:
Ik volg dit forum nu een tijdje en heb de illusie dat ik een beetje begrijp wat er nodig is om zo efficient mogelijk een jaren 60 blokkendoos naar NulOpDeMeter te krijgen. Graag commentaar of mijn aannames kloppen.
Beginsituatie: Dubbel glas beneden verdieping, boven nog enkel. Remeha Tzerra welke ik 24/7 stook op 20.5 kamerthermostaat en 44 graden ketel begrenzing middels iSense. Vloerisolatie 'zelf' aangebracht met aluminium noppenfolie. VloerT 20graden, wandbinnenT 20, wandbuitenT 19, plafondT 21.3. Ik stook de radiatoren, zware jongens, als ware het een LTvloerverwarming en dat gaat prima.
Gasverbruik is 1700m3 * 9.75 = 16.575kWh en electraverbruik van 3.500kWh.
Totaal energiebehoefte 20.075kWh
Die 1700m3 kan met een capaciteit van 1700/250 = 6.8kW gedekt worden.
Ik wil overstappen op een Ecodan 7.5kW versie. Met een sCOP van 4 zou ik 16.575/4 = 4.144kWh nodig hebben, vermeerderd met het gewone gebruik wordt dat 7.644kWh capaciteitsbehoefte voor PVpanelen.
Met 8.5kWp aan panelen qua spec zouden voldoende moeten zijn en zou dit moeten lukken dacht ik, ik voeg er 10% aan toe wegens performance verlies omdat ik ze bijna horizontaal wil monteren om beschikbare ruimte max. uit te nutten en dat het water er nog afloopt.
35 maal 270Wp dekt deze behoefte volledig.
Te investeren:
35 * 200,00 =7.000,00 panelen
1 * 1.100 = 1.100 inverter
Plaatsing zelf, aansluiten in meterkast door buurman.
Ecodan 3.650 - 2300 = 1.350,00
Totaal excl. transport en aansluiten Ecodan 9.450,00
Kostprijs kWh 8.100 / 20 jaar = 405,00, opbrengst 7.644 = 0,053
Gerekend naar de oorspronkelijke kWh behoefte, zonder de sCOP er in te betrekken, wordt het
405 / 20.075 = 0,02 per kWh ontvangen energie.
TVT voor de gehele installatie 6 jaar.
Komt nog 170,00 bij voor het niet hebben van een gasaansluiting en de onderhoudsksten voor de CV-ketel komen ook te vervallen.
Welke isolatie maatregel is nog zinvol bij zo'n kWh prijs ?
Aansluiten van de Ecodan gaat ook nog een paar euro kosten. Een paar pagina's terug in dit topic staan bedragen genoemd voor het installatiewerk.
Ik hoor nog niets over je warm water voorziening. Je zult de Ecodan met heet water boiler moeten hebben bijv.

Op hoeveel graden aanvoer temperatuur stook je normaliter? 44 graden is wel aan de hoge kant voor een warmtepomp en niet bevorderlijk voor de COP van de WP.

Wat is de isolatiewaarde van je vloerisolatie? Heb je al dakisolatie?

Inspiratie: Zie hier voor wat algemene info en NODM concepten:
https://www.rvo.nl/sites/...e%20Meter_A4_Brochure.pdf
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:11:
[...]

Dan zou je een SCOP van 9.75/2=4.77 moeten halen, het zou mooi zijn, maar als ik op de site http://liveheatpump.com/t/nl/p/degezinnen is er niet een die dat haalt. 9 vd 10 zit onder de 4.
In de praktijk haal je 8kW uit een kuub gas en is een SCOP van 4 haalbaar met LTV.

[ Voor 6% gewijzigd door Jack op 25-03-2016 16:14 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is de factor 9.75 die je rekent voor de energetische waarde van het gas wat te hoog, dat zou ook onder de 9 kunnen zijn.
Er hangt een 2 maanden oude HR ketel en die vergelijk ik met de ketel daarvoor, water begrenst op 44 zou dus maximaal moeten presteren, volgens spec 107%. Wat dat betreft eerder verhogen dan verlagen. Ergste geval terugleveren a 0.036 bij een kostprijs van 0,053. Zoals je al noemt voor de goede zaak, en waar gaat het over centenkwestie. Overigens de netto terugbetaling van 146,35 bij uitkomst 0 was in de opssomming ook nog vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jack schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:13:
[...]

Aansluiten van de Ecodan gaat ook nog een paar euro kosten. Een paar pagina's terug in dit topic staan bedragen genoemd voor het installatiewerk.
Ik hoor nog niets over je warm water voorziening. Je zult de Ecodan met heet water boiler moeten hebben bijv.

Op hoeveel graden aanvoer temperatuur stook je normaliter? 44 graden is wel aan de hoge kant voor een warmtepomp en niet bevorderlijk voor de COP van de WP.

Wat is de isolatiewaarde van je vloerisolatie? Heb je al dakisolatie?

Inspiratie: Zie hier voor wat algemene info en NODM concepten:
https://www.rvo.nl/sites/...e%20Meter_A4_Brochure.pdf

[...]

In de praktijk haal je 8kW uit een kuub gas en is een SCOP van 4 haalbaar met LTV.
De Ecodan zal alles moeten doen, indien tapwater onvoldoende dan een doorstroomverwarmer. De CV is nu begrenst op 44, maar de radiatoren zijn < 38 bovenzijde en 24-32 aan de onderzijde.

Ik geloof niet in de U-waarden Rc modellen, laboratorium opstellingen welke naar mijn idee niets met een woning 'in het wild' te maken hebben. Straling naar mijn idee het belangrijkst, convectie en conductie zijn weer het gevolg van straling, wordt niet gemeten. Als volgens opgaaf een alufolie 95% weerkaatst, dan is wat daar achter zit niet/nauwelijks van belang in mijn optiek. Als ik 2 spiegels achter elkaar houd zie ik mezelf ook niet beter dan met 1. Zeer controversieel ik weet het maar ik ga het op die manier benaderen en verder is die manier ook nog eens spotgoedkoop en reversible.
Er is een ECN - Petten onderzoek door Tigchelaar et all uit 2011 die tot de conclusie komt dat er maar 3 v.d. 8 opties voor meer dan 50% van de mensen rendabel is.
Isoleren werkt 2 kanten op vertraging warmte eruit, maar dat geldt ook voor er in, zonnestraling. Wat is het saldo en moet je het dan wel doen ?

Hoe meet/weet je dat er 8kW uit een m3 gas gehaald word ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:11:
[...]

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:17:
[...]

Er hangt een 2 maanden oude HR ketel en die vergelijk ik met de ketel daarvoor, water begrenst op 44 zou dus maximaal moeten presteren, volgens spec 107%. Wat dat betreft eerder verhogen dan verlagen. Ergste geval terugleveren a 0.036 bij een kostprijs van 0,053. Zoals je al noemt voor de goede zaak, en waar gaat het over centenkwestie. Overigens de netto terugbetaling van 146,35 bij uitkomst 0 was in de opsomming ook nog vergeten.
Een verschil is dat ik een 10 jaar oude CV ketel had op dat moment, dus die zal waarschijnlijk niet meer dan 8 kWh uit 1 m3 gas gehaald hebben. Ik heb daar vermoedelijk een te hoge waarde voor genomen bij mijn berekening. Ik ga er inderdaad vanuit dat mijn COP eerder rond de 3.5 ligt dan boven de 4, hoewel ik dat niet kan meten.

Waar je ook rekening mee moet houden is hoe streng de winters zijn geweest voor de jaren met gas, en hoe streng ze na de overstap (zullen) zijn. De winters vanaf 2013 (toen ik de overstap heb gemaakt) zijn een stuk milder dan voor 2013.

[ Voor 44% gewijzigd door Jan Treur op 25-03-2016 16:56 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:47:
[...]

[...]

Een verschil is dat ik een 10 jaar oude CV ketel had op dat moment, dus die zal waarschijnlijk niet meer dan 8 kWh uit 1 m3 gas gehaald hebben. Ik heb daar vermoedelijk een te hoge waarde voor genomen bij mijn berekening. Ik ga er inderdaad vanuit dat mijn COP eerder rond de 3.5 ligt dan boven de 4, hoewel ik dat niet kan meten.

Waar je ook rekening mee moet houden is hoe streng de winters zijn geweest voor de jaren met gas, en hoe streng ze na de overstap (zullen) zijn. De winters vanaf 2013 (toen ik de overstap heb gemaakt) zijn een stuk milder dan voor 2013.
Een aantal dagen ernstige kou zal een woning van 140ton niet direct merkbaar afkoelen. En mocht het toch gebeuren ik heb nog een paar kW IR-folie liggen waarmee ik geexperimenteerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:36:
[...]

De Ecodan zal alles moeten doen, indien tapwater onvoldoende dan een doorstroomverwarmer. De CV is nu begrenst op 44, maar de radiatoren zijn < 38 bovenzijde en 24-32 aan de onderzijde.
Prima. Ter attentie: een beetje capabele doorstroomverwarmer vergt wel een 3-fase aansluiting.
Ik geloof niet in de U-waarden Rc modellen, laboratorium opstellingen welke naar mijn idee niets met een woning 'in het wild' te maken hebben. Straling naar mijn idee het belangrijkst, convectie en conductie zijn weer het gevolg van straling, wordt niet gemeten. Als volgens opgaaf een alufolie 95% weerkaatst, dan is wat daar achter zit niet/nauwelijks van belang in mijn optiek. Als ik 2 spiegels achter elkaar houd zie ik mezelf ook niet beter dan met 1. Zeer controversieel ik weet het maar ik ga het op die manier benaderen en verder is die manier ook nog eens spotgoedkoop en reversible.
Tja... Na circa 50 jaar gebruik in de bouw heeft de isolatie (en Rc normen) zich wel bewezen, naar mijn idee. Anyway, alleen bij hoge temperatuur, zoals bij kachels, is het aandeel straling groter dan convectie in de warmteoverdracht. In een woning zorgt convectie dus voor een aanzienlijk deel van het verlies. Ik raad je aan om daar toch nog maar eens naar te kijken.
Er is een ECN - Petten onderzoek door Tigchelaar et all uit 2011 die tot de conclusie komt dat er maar 3 v.d. 8 opties voor meer dan 50% van de mensen rendabel is.
Isoleren werkt 2 kanten op vertraging warmte eruit, maar dat geldt ook voor er in, zonnestraling. Wat is het saldo en moet je het dan wel doen ?
Ik ben niet bekend met dit onderzoek. Geen idee wat je hier bedoelt.
Zon instraling behoudt je nog steeds door de ramen. Goed geïsoleerd glas laat nog steeds de straling door en houdt de warmte binnen.
Hoe meet/weet je dat er 8kW uit een m3 gas gehaald word ?
Er staan praktijk cijfers/meetwaarden in dit topic.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jack schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:44:
[...]

Prima. Ter attentie: een beetje capabele doorstroomverwarmer vergt wel een 3-fase aansluiting.

[...]

Tja... Na circa 50 jaar gebruik in de bouw heeft de isolatie (en Rc normen) zich wel bewezen, naar mijn idee. Anyway, alleen bij hoge temperatuur, zoals bij kachels, is het aandeel straling groter dan convectie in de warmteoverdracht. In een woning zorgt convectie dus voor een aanzienlijk deel van het verlies. Ik raad je aan om daar toch nog maar eens naar te kijken.

[...]

Geen idee wat je hier bedoelt.
Zon instraling behoudt je nog steeds door de ramen. Goed geïsoleerd glas laat nog steeds de straling door en houdt de warmte binnen.

[...]
Iedereen gelooft er in dus is het waar, de mensheid heeft de langste tijd van zijn bestaan in een platte aarde gelooft en dat de zon om de aarde draaide, iedereen was het er over eens.
Het ECN en een onderzoek van de universiteit van Oxford, overkoepelend onderzoek over effecten van isolatie http://we.tl/dH6jj1KL0X
Zonder electromachnetische straling, zon, kachel, radiator, het woord zegt het al, kan er geen convectie of conductie/geleiding ontstaan.
Maak maar eens een IR-foto van jezelf, moet je eens zien wat een stralingsbron een mens is.
Isolatie kent geen eenrichtingsverkeer, wat er moeilijk uitgaat gaat er ook moeilijk in. Alleen met onze ogen kunnen we het niet waarnemen met infrarood camera's en sensoren is e.e.a. wel waar te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2016 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Wodan89 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:23:
[...]
helaas kan ik hier niet direct posten :(
Lijkt hier gewoon te werken.
Klik hier onderaan om te zien ik ik dat voor elkaar kreeg :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bdrapf8wiipr0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/n3egshkbadw1q.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 25-03-2016 19:41 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
heeft blijkbaar te maken met je rechten?

https://www.mupload.nl/img/d1q6dkhm1407c.jpg
https://www.mupload.nl/img/wmefe1xfxphne.jpg
https://www.mupload.nl/img/avwzkvpqblzcb.jpg
https://www.mupload.nl/img/a0oweudotr5q3.jpg

hier nog een paar foto,s van de installatie binnen

gasleidingen zijn buiten geisolleert met 13mm NMC insul ( zelfde als amarflex) + 2 lagen alxaflex
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[/quote]

[ Voor 36% gewijzigd door Wodan89 op 25-03-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:08:
[...]

Iedereen gelooft er in dus is het waar, de mensheid heeft de langste tijd van zijn bestaan in een platte aarde gelooft en dat de zon om de aarde draaide, iedereen was het er over eens.
Het ECN en een onderzoek van de universiteit van Oxford, overkoepelend onderzoek over effecten van isolatie http://we.tl/dH6jj1KL0X
Zonder electromachnetische straling, zon, kachel, radiator, het woord zegt het al, kan er geen convectie of conductie/geleiding ontstaan.
Maak maar eens een IR-foto van jezelf, moet je eens zien wat een stralingsbron een mens is.
Isolatie kent geen eenrichtingsverkeer, wat er moeilijk uitgaat gaat er ook moeilijk in. Alleen met onze ogen kunnen we het niet waarnemen met infrarood camera's en sensoren is e.e.a. wel waar te nemen.
Straling != straling.
Door het raampje in je magnetron word je niet gekookt, maar kan je wel kijken.
Op een vergelijkbare manier houdt HR++ glas weinig licht tegen, maar wel het grootste deel langgolvige infrarood.
Interessante link geef je erbij, het ondersteunt je betoog over isolatie alleen niet :)

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 26-03-2016 07:57 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:34
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:08:
[...]

in het engels onderzoek zie ik - scannend- staan dat in slecht geisoleerde huizen mensen opletten op het energieverbruik (en dus relatief minder verbruiken dan verwacht) en in goed geisoleerde het omgekeerde.
Dit herken ik: mijn comfort is enorm toegenomen. Nergens meer een koude kamer in huis... En bijna 0 op de meter (nog 250m3/1100 kwh) :)
en in de ecn paper staat figure1: de enige kosten effectieve maatregelen zijn spouwmuur isolatie, isolerend glas en een HR ketel

Waar staat in deze stukken iets wat aansluit op jouw punt over straling? en het niet effectief zijn van isoleren?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 20:22:
[...]

in het engels onderzoek zie ik - scannend- staan dat in slecht geisoleerde huizen mensen opletten op het energieverbruik (en dus relatief minder verbruiken dan verwacht) en in goed geisoleerde het omgekeerde.
Dit herken ik: mijn comfort is enorm toegenomen. Nergens meer een koude kamer in huis... En bijna 0 op de meter (nog 250m3/1100 kwh) :)
en in de ecn paper staat figure1: de enige kosten effectieve maatregelen zijn spouwmuur isolatie, isolerend glas en een HR ketel

Waar staat in deze stukken iets wat aansluit op jouw punt over straling? en het niet effectief zijn van isoleren?
Het was alleen bedoeld om te ondersteunen dat ik de U-waarde / Rc modellen niet vertrouw. Het materiaal onderzoek/metingen waar de Rc het resultaat van zijn houden geen rekening met straling. Mijn aluminium noppenfolie welke ik als vloerisolatie gebruik, poor man's Tonzon, scoort in de standaard meetmethodes matig tot slecht, terwijl je het effect tijdens plaatsing binnen notime kunt meten.

Het Engelse onderzoek zegt naar mijn idee 2 dingen het energiegebruik van 'slechte' woningen wordt te hoog ingeschat en het effect van isolatie wordt overschat. 2 aannames welke veel geld kosten en weinig opleveren, althans dat is mijn conclusie.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2016 22:25 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
Wodan89 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:50:
heeft blijkbaar te maken met je rechten?

https://www.mupload.nl/img/d1q6dkhm1407c.jpg
https://www.mupload.nl/img/wmefe1xfxphne.jpg
https://www.mupload.nl/img/avwzkvpqblzcb.jpg
https://www.mupload.nl/img/a0oweudotr5q3.jpg

hier nog een paar foto,s van de installatie binnen

gasleidingen zijn buiten geisolleert met 13mm NMC insul ( zelfde als amarflex) + 2 lagen alxaflex
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[/quote]
just sayin'....maar dit ziet er echt puik uit qua leidingwerk!
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/d1q6dkhm1407c.jpg

scheelt wel met hoe het eruit ziet bij ons.... _/-\o_

voordeel denk ik als je alles vanaf scratch kan opbouwen ipv elke keer modulair iets erbij vrotten. |:(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:34
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 21:30:
[...]

Het was alleen bedoeld om te ondersteunen dat ik de U-waarde / Rc modellen niet vertrouw. Het materiaal onderzoek/metingen waar de Rc het resultaat van zijn houden geen rekening met straling. Mijn aluminium noppenfolie welke ik als vloerisolatie gebruik, poor man's Tonzon, scoort in de standaard meetmethodes matig tot slecht, terwijl je het effect tijdens plaatsing binnen notime kunt meten.

Het Engelse onderzoek zegt naar mijn idee 2 dingen het energiegebruik van 'slechte' woningen wordt te hoog ingeschat en het effect van isolatie wordt overschat. 2 aannames welke veel geld kosten en weinig opleveren, althans dat is mijn conclusie.
Volgens mij staat er dat gedrag van bewoners heel belangrijk is. En dat in een goed geïsoleerd huis bewoners minder opletten. Mijn moeder had vroeger altijd de kachel op 18 en alleen in de woonkamer. Hier is het nu 20 in het hele huis.....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 23:15:
[...]

Volgens mij staat er dat gedrag van bewoners heel belangrijk is. En dat in een goed geïsoleerd huis bewoners minder opletten. Mijn moeder had vroeger altijd de kachel op 18 en alleen in de woonkamer. Hier is het nu 20 in het hele huis.....
Nu moeten de bewoners zich aanpassen om het model kloppend te krijgen ? ;-)
CO2 reductie is het doel, mijn oplossing is 0 CO2.
Maar buiten dat, er is overvloedige gratis zonne-energie, als je de juiste/betaalbare conversie methode hebt waarom zou je daar dan in vredesnaam niet royaal mee omgaan, de energie komt van buiten, de zon, het huis in en er uiteindelijk weer uit. Het komt weer terug waar het vandaan kwam en we hebben ons er tussen in en uit lekker aan kunnen warmen. We hoeven alleen maar in het conversie-middel te investeren en vervolgens kun/mag je er zo veel van gebruiken als je conversiemiddelen toelaten. Onvoldoende, paneeltje erbij klaar. Je kunt leven in overvloed qua CO2 vrije energie want er is overvloed.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2016 11:16 . Reden: Kleine aanvulling en spelfout hersteld ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wodan89
fabstar81 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 23:07:
[...]

just sayin'....maar dit ziet er echt puik uit qua leidingwerk!
[afbeelding]

scheelt wel met hoe het eruit ziet bij ons.... _/-\o_

voordeel denk ik als je alles vanaf scratch kan opbouwen ipv elke keer modulair iets erbij vrotten. |:(
dankje

dit is net na het isoleren, de kabels moeten nog gebonden worden.

ik heb alles in 1 dag alle oude leidingen onder de CV weg gesloopt
zodat het via de Vuilafscheider met magneet > Bypass klep > open verdeler > Luchtafscheider > systeem pomp,,
was 13H werk.
het vat aansluiten op het systeem ( afsluiters ) warmtemeter , en binnenunit was 6H werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er valt 900kwh zonneenergie op regionen als Nederland https://nl.wikipedia.org/...S-Solar-map-Europe-en.png
ongeveer 20.000kWh is wat ik nodig heb gezien mijn fosiele gebruik tot nu toe. 23m2 dekt dus de oppervlakte als ik 0 conversieverliezen zou hebben.
De combi warmtepomp zonnepaneel komt al op >50%, .15*3.5=25.5%
Zonnepanelen werken met 15-16% rendement en een warmtepomp met 300-400%. Bedenk de goedkoopste oplossing om het oogsttijd - gebruikstijd probleem op te lossen en zorg dat het onderhoudsvrij is en een lange levensduur kent. Het werkt in wezen hetzelfde als de landbouw zaaien, beetje zon en water en vervolgens oogsten en zodanig veel dat je het jaar goed doorkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2016 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk is de schatting 4144 kWh wat te hoog. Een vuistregel is ook wel het dubbele van het aantal m3 gas, wat in jouw geval op 3400 kWh zou komen. Ik heb zelf destijds voor mijn situatie precies zo'n berekening gedaan als jij nu, en kwam toen op 3600 kWh uit (ik had voordien 1200 a 1300 m3 gas nodig). In de praktijk bleek naderhand dat ik minder dan 2000 kWh nodig had (misschien mede door nog kleine aanpassingen die ik tegelijk deed, zoals een ruit van dubbel naar triple glas, en minder continu ventileren). Door deze overschatting van de benodigde capaciteit heb ik 29 panelen genomen waarmee ik per jaar nu meer dan 2000 kWh netto terug lever; wat ik overigens niet echt erg vind (voor de goede zaak, en waarschijnlijk ga ik nog wat meer elektrisch rijden in de toekomst). Misschien is de factor 9.75 die je rekent voor de energetische waarde van het gas wat te hoog, dat zou ook onder de 9 kunnen zijn.
Jij bent dus ervaringsdeskundige, wat gaat er dan eigenlijk fout volgens jou in de modellen t.o.v. de vuistregels, daar moet toch wat zinnigs over te zeggen zijn ?
4414/3400 afwijking bijna 30%
Jouw 29 panelen leveren ongeveer 6264, waarvan je 2000 netto teruglevert, dat is die ruim 30%
Klopt de energieinhoud van gas niet ?
Klopt de performance van de CV-ketels niet ?
Klopt het warmteverlies van een woning niet ?

In 1 van deze 3 componenten moet een forse afwijking zitten als ik het goed begrijp. Ik hoor graag je mening. Het zou me in potentie een paar duizend aan investering besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 21:30:
[...]

Wat een lariekoek. Emissiviteit van materialen wordt gewoon meegenomen in de berekening. Als je me niet gelooft dan moet je de ISO 6946:2007 er maar even op naslaan en dan vooral even goed kijken naar Annex A en Annex B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 10:58:
[...]

Jij bent dus ervaringsdeskundige, wat gaat er dan eigenlijk fout volgens jou in de modellen t.o.v. de vuistregels, daar moet toch wat zinnigs over te zeggen zijn ?
4414/3400 afwijking bijna 30%
Jouw 29 panelen leveren ongeveer 6264, waarvan je 2000 netto teruglevert, dat is die ruim 30%
Klopt de energieinhoud van gas niet ?
Klopt de performance van de CV-ketels niet ?
Klopt het warmteverlies van een woning niet ?

In 1 van deze 3 componenten moet een forse afwijking zitten als ik het goed begrijp. Ik hoor graag je mening. Het zou me in potentie een paar duizend aan investering besparen.
Dat zijn interessante vragen. Inderdaad begint het met de energie die je CV ketel weet te halen uit 1 m3 gas. In mijn geval heb ik daar 10 kWh voor gekozen; ik had een 10 jaar oude CV-ketel, maar wel HR. Waarschijnlijk had ik dat lager moeten nemen. Je vermenigvuldigt je jaarverbruik aan gas daarmee, in mijn geval 1200 m3, dus dat wordt dan 12000 kWh. Dan moet je een COP over het hele jaar schatten; dat is niet gemakkelijk uit wat er opgegeven wordt door de fabrikant, want de buitentemperatuur varieert per uur (of zelfs minuut). Dan neem je maar een of ander gemiddelde, in mijn geval nam ik bijvoorbeeld rond de 3.5. Ik nam alles een beetje aan de veilige kant. Door dat getal deel je en dan heb je de hoeveelheid kWh per jaar die de warmtepomp nodig heeft voor dezelfde omstandigheden waarin het gas zijn werk deed.

De vuistregel van het verdubbelen betekent dat de energie per m3 gas gedeeld door de COP ongeveer 2 is. Bijvoorbeeld 10/5 is 2, maar ook 8/4. Voor mij zou de vuistregel op 2400 kWh zijn uitgekomen, maar mijn eigen (wat naar de veilige kant ingezette) berekening kwam op 3600 kWh.

Waar dan vervolgens nog het probleem zit, is dat de omstandigheden nooit hetzelfde zijn. De winters zijn sinds 2013 misschien wel 15% milder (zoveel minder graaddagen) dan daarvoor. Dus alleen al om die reden kan je er een stuk naast zitten (wat in mijn geval zo is). Daarnaast kun je misschien in het huis toch nog wat verbeteren (in mijn geval 3-voudig glas in plaats van dubbel glas voor 1 ruit, en een gordijnen afscheiding met de aanbouwkeuken). Tenslotte ga je je misschien ook nog anders gedragen omdat je je overal zo bewust van bent. In mijn geval bijvoorbeeld, ik ben minder gaan ventileren, en misschien ook de perioden van verwarmen wat korter. Dus alles bij elkaar kwam ik het eerste jaar uit op 1800 kWh in plaats van de geschatte 3600 kWh. Daar kwam ook nog bij dat de hoeveelheid zon de laatste jaren boven het gemiddelde is, dus ik produceer van 6700 tot 6900 kWh. Een deel van deze veranderingen zou niet blijvend hoeven zijn, maar ik denk dat de klimaatverandering de buitentemperaturen en hoeveelheid zon toch wel blijvend anders maakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan Treur op 26-03-2016 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 12:17
Keer op keer is aangetoond dat irrelevant van de gekozen warmtepomp de factor 2. Deze factor is 8,5 als gas/warmte factor gedeeld door 4,25 als scop. Ja temperaturen wisselen en daarmee de cop ook maar knmi heeft zo 10 jaar aan data beschikbaar en ieder zichzelf respecterende warmtepomp heeft een cop tabel. Dus gewoon factor 2 gebruiken en er 10% marge overeen gooien als marge 😎

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul C schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:47:
[...]

Wat een lariekoek. Emissiviteit van materialen wordt gewoon meegenomen in de berekening. Als je me niet gelooft dan moet je de ISO 6946:2007 er maar even op naslaan en dan vooral even goed kijken naar Annex A en Annex B.
Vooraf ik heb het niet bestudeerd. Hier levert men gecertificeerde meetapparatuur, lees http://u-value.greenteg.com/

Verder enkele proeven van enkele heren waaronder een Prof in het vak, overigens verketterd door zijn collega's, http://www.konrad-fischer...ichtenfelser%20Experiment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

develdonk schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:06:
Keer op keer is aangetoond dat irrelevant van de gekozen warmtepomp de factor 2. Deze factor is 8,5 als gas/warmte factor gedeeld door 4,25 als scop. Ja temperaturen wisselen en daarmee de cop ook maar knmi heeft zo 10 jaar aan data beschikbaar en ieder zichzelf respecterende warmtepomp heeft een cop tabel. Dus gewoon factor 2 gebruiken en er 10% marge overeen gooien als marge 😎
Je zegt in wezen dat het niets uitmaakt welke warmtepomp je neemt, er zijn dus geen kwaliteitsverschillen qua performance ?
Ik kom alleen geen praktijk-gegevens tegen van werkelijk behaalde SCOP van 4,25. En waarom zou 8,5 voor 1m3 gas geaccepteerd moeten worden als de onderwaarde 9,76 is en met 107% een bovenwaarde van 10,44 gerealiseerd zou kunnen worden. Ik begrijp wel dat verlaging van gasperformance en verhoging van de COP dat je dan op 2 uitkomt, maar waarom is dat zo ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2016 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Voor die 107% rendement moet je op 30 35c stoken. Lijkt me niet realistisch in 99% van de gevallen. Daarbij kijk eens naar het rendement bij tapwater productie. Zit je zo aan 75\55c 90% als je een goede ketel hebt. Daarbij zijn de opgegeven rendement bij nieuwe ketels... In mijn ogen is 8.5kwh m3 gas behoorlijk realistisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wodan89 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:52:
Voor die 107% rendement moet je op 30 35c stoken. Lijkt me niet realistisch in 99% van de gevallen. Daarbij kijk eens naar het rendement bij tapwater productie. Zit je zo aan 75\55c 90% als je een goede ketel hebt. Daarbij zijn de opgegeven rendement bij nieuwe ketels... In mijn ogen is 8.5kwh m3 gas behoorlijk realistisch
Mijn tapwater gebruik 1 persoon is relatief erg laag, 1 keer per maand een korte douche ;-), maar even alle gekheid op een stokje dat laag klopt, beneden de 58 graden werkt de condensering v.d. ketel en zou die 107% gehaald moeten worden. Dat is bij mij dus echt wel die 99% v.d. tijd. Ketel temp is begrenst op 44graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 12:17
Ok eerst huiswerk maken; zoek eens op hoe die 107% berekend is?

Nu nog in gerlis maar als je wil post ik dagdata van de elga vanaf 6 okt en de 2 jaren ervoor dagdata van gasverbruik. Conclusie 1 m3 gas is 2 kwh

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Wodan89 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:52:
Denk je dat? Ga maar naar 28 graden, deellast uiteraard en een oneindige afgiftecapaciteit. En het opgenomen elektrische vermogen wordt niet bij het verbruik geteld, maar wel bij de opbrengst. Ja, ja dat is de norm. Mooi geregeld door de CV fabrikanten...

Het werkelijke rendement van een HR 107 ketel is ca. 93% voor verwarming, en 65% voor warmwater.
https://www.internetconsu...mteregeling/document/1316

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

develdonk schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 17:13:

Nu nog in gerlis maar als je wil post ik dagdata van de elga vanaf 6 okt en de 2 jaren ervoor dagdata van gasverbruik. Conclusie 1 m3 gas is 2 kwh
Het gaat er me niet om of iemand de feiten mooier maakt dan ze zijn of niet, ik probeer alleen maar te begrijpen hoe een verschil van 30% kan ontstaan, dat er variatie is, geen probleem, maar ik vind die 30% zo verschrikkelijk hoog. Dan moet er sprake zijn van een systeemfout. Ik ben dan nieuwsgierig naar wat de systeemfout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:00
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 17:27:
[...]

Het gaat er me niet om of iemand de feiten mooier maakt dan ze zijn of niet, ik probeer alleen maar te begrijpen hoe een verschil van 30% kan ontstaan, dat er variatie is, geen probleem, maar ik vind die 30% zo verschrikkelijk hoog. Dan moet er sprake zijn van een systeemfout. Ik ben dan nieuwsgierig naar wat de systeemfout is.
Mijn idee is dat het komt door het verschil tussen hoge en lage temperatuur verwarming. Warmtepompen doen lage temperatuur en dat geeft veel minder verlies dan hoge temperaturen. Ik denk dat de cop van svv bij gas dan ook beter is dan van een wp....

En de stelling dat 2kwh = 1m3 gas gaat denk ik ook niet overal op, maar bij een goed geisoleerd huis, is het denk ik wel makkelijker te halen. Er is een duitse vergelijkingssite en daar kan je zien dat het best lastig is om een cop van 4 of hoger te halen. Nu zal het in dld kouder zijn, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Voor vergelijkende berekeningen zou de isolatie van het huis niet moeten uitmaken, want daar hebben een gas-ketel en een WP allebei evenzeer mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bezuiniger schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 17:20:
[...]

Denk je dat? Ga maar naar 28 graden, deellast uiteraard en een oneindige afgiftecapaciteit. En het opgenomen elektrische vermogen wordt niet bij het verbruik geteld, maar wel bij de opbrengst. Ja, ja dat is de norm. Mooi geregeld door de CV fabrikanten...

Het werkelijke rendement van een HR 107 ketel is ca. 93% voor verwarming, en 65% voor warmwater.
https://www.internetconsu...mteregeling/document/1316
Fraai stukje proza, wat mij met name verbijsterd is de verschiilende aannames op pag 15. Niemand is kennelijk geinteresseerd in het benaderen van de waar te nemen 'werkelijkheid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

van de VABI.nl website,

Performance gap bij energiegebruik van gebouwen
Er is veel aandacht voor de zogeheten 'performance gap': het verschil tussen het ontworpen energiegebruik en het gerealiseerde energiegebruik. Onze Vabi experts lichten dit toe in het artikel 'Performance gap: energieprestatie en gebouwsimulatie' in het TVVL magazine. Middels een case vergelijken zij de resultaten van een EPG (nieuwbouw) en Gebouwsimulatie berekening om goed inzicht te krijgen in het voorspelde energiegebruik.

Ook nam Vabi onlangs deel aan een rondetafelgesprek omtrent het verschil tussen voorspeld en gerealiseerd energiegebruik. Het verslag 'voorspelling versus werkelijkheid' leest u eveneens in de uitgave.

Of:

<Screen Shot 2015-12-21 at 16.20.47>Hier staat dat het A-label ontwerp een energieverbruik heeft wat eerder op een C-label duidt.

Tussen theorie en praktijk staan kennelijk een heleboel praktische beperkingen.

Wellicht begrijp je nu iets meer van mijn vraagtekens bij de gebruikte modellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2016 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:13:
[...]

Fraai stukje proza, wat mij met name verbijsterd is de verschiilende aannames op pag 15. Niemand is kennelijk geinteresseerd in het benaderen van de waar te nemen 'werkelijkheid'.
De werkelijkheid voor een fabrikant is die versie van het verhaal waardoor zijn merk er zo goed mogelijk uit komt, waardoor zoveel mogelijk verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

develdonk schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 17:13:

Ik heb ondertussen wel 'bewijs' gevonden voor die 1m3 gas en 2kWh electra. In december 2015 heb ik wat correspondentie gevoerd met ClimaLevel Nederland n.a.v. een project beschrijving op hun site:

4.862 / 2.317 = 2.1

Deel van de mailwisseling:

Onderwerp: Heb ik het goed begrepen ?

Goedenmorgen,

Bij mijn zoektocht naar informatie over warmtepompen stuitte ik op jullie site en las o.a. het artikel over de villa in Hardenberg.

Technische specificaties:

Opgeleverd: oktober 2012
Installateur: Morrenhof-Jansen
Vloeroppervlakte: 330 m2
Inhoud: 1050 m3
Rc-waarde: 4,5 m2 K/W
Warmtepomp: Ochsner GMSW 15 Plus (15kW) met horizontale aardwarmtebodemwisselaar.
Warm tapwater m.b.v. aparte luchtwarmtepomp (Ochsner Europa Mini IWP) ca 2000 kWh/jaar (= ca € 34,= / mnd)* Warmte terug win installatie: Auerhaan HR Global 800 (800m³/h; beg gr) Auerhaan HR Mural 600 (600m³/h; etage). Totale energieverbruik ca 5 kWh/week = € 4,50 / mnd op jaarbasis)* Energieverbruik verwarming: winterperiode (1/10 - 31/5): 4.862 kWh (= € 81,04 / mnd op jaarbasis)* Aantal draaiuren: 1.482. Seizoengemiddelde COP-waarde: 4,05
Bijzonderheden: Continue monitoring energieverbruik en energieafgifte warmtepomp plus professioneel weerstation o.m. voor bepaling aantal graaddagen.

*uitgaande van € 0,20 per kWh
—————————————————————

Energieverbruik t.b.v. verwarming 4.862 kWh Seizoensgemiddelde COP-waarde 4,05

De woning heeft dus een feitelijke energiebehoefte gehad van 4,05 * 4.862 = 19.691 kWh.

1 m3 gas komt overeen met 10-11 kWh trek er 10-15% verlies van af dan kom je op 8.5 - 9.9 kWh

We nemen de meest ongunstige variant te weten 8.5kWh

Als we dezelfde woning met gas hadden verwarmd waren we 19.691 / 8.5 = 2.317 m3 gas nodig geweest.

Prijspeil 09-12-2015 op www.gaslicht.com leverancier Greenchoice kost 1 m3 gas 0,4979 en 1 kWh elektriciteit 0,1902

Kosten verwarmen met warmtepomp 4.862 x 0,1902 = 924,75
Kosten verwarmen met CV ketel 2.317 x 0,4979 = 1154,00

Verschil 229,25 op jaarbasis.

Ik neem aan dat de investerings-/afschrijvings-/rentekosten van een warmtepomp installatie behoorlijk veel hoger zijn dan van een CV-ketel. Dan lijkt het er op dat er wellicht wel minder fossiele brandstoffen worden gebruikt met de daar aan gekoppelde CO2 uitstoot, maar dat het in financiële zin weinig/niets oplevert.

In afwachting van uw opmerkingen, waar maak ik een of meerdere denkfouten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bezuiniger schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:41:
[...]

De werkelijkheid voor een fabrikant is die versie van het verhaal waardoor zijn merk er zo goed mogelijk uit komt, waardoor zoveel mogelijk verkocht wordt.
OK, maar ook de overheid heeft toch een rol te vervullen dat zijn/haar burgers niet ge..... worden ? Oh nee die overheid heeft gas in de aanbieding en daar kunnen belastingen in allerlei varianten over geheven worden. Stom stom dat ik daar niet eerder aan dacht, ondanks mijn leeftijd is het kind in mij wat dat betreft nog steeds aanwezig.

Trouwens aan iedereen veel hulde/dank bij het helpen begrijpen van mijn vragen, ik steek hier heel veel op.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2016 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nog een voorbeeld wat mijn allergie voor modellen duidelijk maakt. Het is een mailwisseling met ClimaLevel welke een project beschrijving heeft op hun site.

Geachte heer Boekel,

Dank voor uw uitgebreide antwoord.
Ik heb ook het door Cauberg-Huyben opgestelde gelijkwaardigheidscertificaat bekeken. Wat ik er uit begrijp is dat door toepassing van een fijnmaziger watervoerend net te creëren de Delta T naar beneden gaat waardoor de COP verhoogt wordt.
Als zodanig ben ik niet echt in de COP geïnteresseerd, datgene wat mij interesseert is de filosofie uitgevoerd in een ontwerp en vervolgens de gedragingen en de financiële gevolgen daarvan in de praktijk en dit voor het gehele systeem.

Op jullie site wordt vermeld:

Bijzonderheden: Continue monitoring energieverbruik en energieafgifte warmtepomp plus professioneel weerstation o.m. voor bepaling aantal graaddagen.
Op grond hier van mag ik aannemen dat graaddagen en verbruik correct zijn.

Verder heb ik voor het vergelijk alle waardes voor het vergelijkende gas verbruik zo gunstig mogelijk voorgesteld in het voordeel van de warmtepomp.

Tevens heb ik er niet in betrokken de energie welke nodig is voor tapwater, waarbij de COP i.v.m. de grote Delta T ongunstig is voor de warmtepomp alsook niet de energie welke nodig is voor het gebruik van de pomp van de bron.

Verder dat de hele berekening van de EPC-waardes met zo veel aannames gedaan wordt dat het weinig/niets met de werkelijkheid te maken heeft, ja een papieren werkelijkheid, dat wel. Dat de ontwerpberekening nog uitging van ca 45 MJ/graaddag en een praktijkresultaat van 22 MJ/graaddag, een verschil van meer dan 50% geeft mijns inziens al aan dat het weinig/geen praktische waarde heeft.

Vandaar dat ik ook zo blij was met dit concrete geval, ontwerp-aannames geïnstalleerde systemen en het bereikte resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:43:
[...]

Ik heb ondertussen wel 'bewijs' gevonden voor die 1m3 gas en 2kWh electra. In december 2015 heb ik wat correspondentie gevoerd met ClimaLevel Nederland n.a.v. een project beschrijving op hun site:

4.862 / 2.317 = 2.1

Deel van de mailwisseling:

Onderwerp: Heb ik het goed begrepen ?

Goedenmorgen,

Bij mijn zoektocht naar informatie over warmtepompen stuitte ik op jullie site en las o.a. het artikel over de villa in Hardenberg.

Technische specificaties:

Opgeleverd: oktober 2012
Installateur: Morrenhof-Jansen
Vloeroppervlakte: 330 m2
Inhoud: 1050 m3
Rc-waarde: 4,5 m2 K/W
Warmtepomp: Ochsner GMSW 15 Plus (15kW) met horizontale aardwarmtebodemwisselaar.
Warm tapwater m.b.v. aparte luchtwarmtepomp (Ochsner Europa Mini IWP) ca 2000 kWh/jaar (= ca € 34,= / mnd)* Warmte terug win installatie: Auerhaan HR Global 800 (800m³/h; beg gr) Auerhaan HR Mural 600 (600m³/h; etage). Totale energieverbruik ca 5 kWh/week = € 4,50 / mnd op jaarbasis)* Energieverbruik verwarming: winterperiode (1/10 - 31/5): 4.862 kWh (= € 81,04 / mnd op jaarbasis)* Aantal draaiuren: 1.482. Seizoengemiddelde COP-waarde: 4,05

*uitgaande van € 0,20 per kWh
—————————————————————

Energieverbruik t.b.v. verwarming 4.862 kWh Seizoensgemiddelde COP-waarde 4,05

De woning heeft dus een feitelijke energiebehoefte gehad van 4,05 * 4.862 = 19.691 kWh.

1 m3 gas komt overeen met 10-11 kWh trek er 10-15% verlies van af dan kom je op 8.5 - 9.9 kWh

We nemen de meest ongunstige variant te weten 8.5kWh

Als we dezelfde woning met gas hadden verwarmd waren we 19.691 / 8.5 = 2.317 m3 gas nodig geweest.

Prijspeil 09-12-2015 op www.gaslicht.com leverancier Greenchoice kost 1 m3 gas 0,4979 en 1 kWh elektriciteit 0,1902

Ik neem aan dat de investerings-/afschrijvings-/rentekosten van een warmtepomp installatie behoorlijk veel hoger zijn dan van een CV-ketel. Dan lijkt het er op dat er wellicht wel minder fossiele brandstoffen worden gebruikt met de daar aan gekoppelde CO2 uitstoot, maar dat het in financiële zin weinig/niets oplevert.

zover ik weet is de energie belasting op electra omlaag gegaan met 3 cent Kwh
en gas 7 cent omhoog per m3 gas. per 1-1-2016
https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

dan heb je nog meer voordeel voor een WP ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:43:

Dit topic is ooit gestart met het idee om het overschot van je pv te gebruiken om te verwarmen.
Dat maakt het financiële plaatje al heel anders :)
Ik `stook` met 2 A+++ airco`s en dat is interessanter dan een warmtepomp (tenzij deze ook tapwater doet).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Waarom is dat interessanter?
Warmtepompen doen overigens vaak ook tapwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
Speedy-Andre schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:28:
[...]

Dit topic is ooit gestart met het idee om het overschot van je pv te gebruiken om te verwarmen.
Dat maakt het financiële plaatje al heel anders :)
Ik `stook` met 2 A+++ airco`s en dat is interessanter dan een warmtepomp (tenzij deze ook tapwater doet).
als je maar 2 ruimtes wil verwarmen en genoegen neemt met warme lucht is dit wel een goedkopere oplossing
echter vind ik de warmte van vloerverwarming/ radiatoren veel comfortabeler in de winter
+ maar 1 apparaat nodig voor het hele huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Wodan89 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:23:
[...]

zover ik weet is de energie belasting op electra omlaag gegaan met 3 cent Kwh
en gas 7 cent omhoog per m3 gas. per 1-1-2016
https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

dan heb je nog meer voordeel voor een WP ;)
Dat is op zich een goede stap, maar het lijkt op het eerste gezicht misschien meer dan het is.

Om te beginnen, voor de vergelijkbaarheid moet je die 7 ct/m3 gas naar verhouding nemen met onze bekende factor 8,5 of 9 (zie boven), Dan verdeel je de 7 ct over zeg 8.5 kWh gedeeld door de COP, dat is weer die factor 2, dus je houdt in de vergelijking de helft van de 7 ct over per kWh.

Wat betreft de 3 ct voor elektriciteit, we hebben toch allemaal zonnepanelen, en dat valt dus weg bij het salderen? Alleen degenen die geen zonnepanelen nemen, krijgen wel dat voordeeltje van 3 ct toegeschoven; dat is niet echt het belonen van goed gedrag.

Blijft over in de vergelijking 3.5 ct per kWh; dat is natuurlijk nog steeds wel wat.

[ Voor 27% gewijzigd door Jan Treur op 26-03-2016 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat mij betreft interessanter vanwege de vrij eenvoudige aanleg en het lagere verbruik.
Nog een pluspunt is veel minder herrie van de buitenunit (in mijn geval dan).
Daarbij wilde ik de boven etage goed kunnen koelen (plat dak en slaapkamer op zuid/oost).
Jammer van het tapwater, dat doe ik nog met een boiler en de cv.
Een wp voor tapwater is er wel, maar afhankelijk van de uitvoering heb je herrie in huis, verbruik je lucht in huis en ben je veel ruimte kwijt als er een boiler bij zit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:00
Jan Treur schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:00:
Voor vergelijkende berekeningen zou de isolatie van het huis niet moeten uitmaken, want daar hebben een gas-ketel en een WP allebei evenzeer mee te maken.
Tja, heb je wel een punt aan de andere kant ik ging uit van nieuwbouw. Mijn beeld is (zo doen we hier) dat met een wp je veel gelijkmatiger verwarmt en veel meer continue, terwijl met een gasketel het hollen of stil staan is. Althans het bewonersgedrag den ik. Ik kan niet even de verwarming omhoog draaien, een graad hogere temperatuur kost hier met alleen vv en ww wp een dag. Dus is hier een continue temperatuur.
Pagina: 1 ... 15 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic