Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.098 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 19:50
Huis: 2 onder 1 kap uit 1976, 150m2 woonoppervlak, begane vloer 50m2.
Isolatie: vloer 8cm PUR, muren 6cm PUR, Dak 2cm PUR, kunststof kozijnen met alles triple glas.
Verwarming: Jaga TEMPO TWIN +DBE 11310W 90x300x21 (nog aan te schaffen)
+ Henrad Alto Line verticale radiator 2376W 2000 x 600 x T22
Gas verbruik afgelopen jaar was 1500m3 en dat was nog voordat het trippleglas geïnstalleerd was.
Ik denk nu meer richting de 1000a1200m3 uit te komen.
Water temperatuur van CV op 50 graden werkt, alleen opwarmen gaat dan tergend traag als het buiten -4 is.
En dat is met 2x Henrad Alto Line verticale radiator 2376W. Ik verwacht dat het met de Jaga ook met 35 graden water nog wel warm te houden is.

Het plan is om deze maand nog de: https://www.instaladoratermica.com/ecodan/534-mitsubishi-electric-puhz-w85vha-ehpt20x-vm2c.html te gaan bestellen in spanje.
Waarom deze? Ik wil alles zelf kunnen installeren. Ik wil een compacte unit die gelijk SWW kan verwarmen. En ik kan deze op 20A afzekeren en misschien zelfs wel op 16A.
Wie houdt me tegen? ;)

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:01
Is de subsidie van 2300 op de elga alleen in combinatie met stadsverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:01:
Is de subsidie van 2300 op de elga alleen in combinatie met stadsverwarming?
Icm stadsverwarming heb je niet veel aan een elga.
SV temperaturen zijn veel hoger dan een Elga kan evenaren, je krijgt je huis niet warm met LT als je HT afgifte hebt.
Je krijgt wél subsidie :-)

[ Voor 3% gewijzigd door crazyharrie op 06-12-2016 23:04 ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
crazyharrie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:04:
[...]

Icm stadsverwarming heb je niet veel aan een elga.
SV temperaturen zijn veel hoger dan een Elga kan evenaren, je krijgt je huis niet warm met LT als je HT afgifte hebt.
Je krijgt wél subsidie :-)
Hier staat de cv ketel op 35 graden, en dan wordt het huis lekker warm van.
Ben alleen benieuwd of de subsidie van 2300 geldt als je een gas aansluiting hebt, of alleen met stadsverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-09 21:58
Armaflex was tussen de 4,5 en 5cm dik en na belasting zo'n 3cm, dit moest ook wel want de rubberen tegels waren 2,5cm hoog en ik kan mijn inverter niet los koppelen, gelukkig zit er wel en beetje speling op de leidingen.
De armaflex was AF en bedoelt voor grote leiding, ik heb hem plat gevouwen en onder mijn 60x40 tegels geschoven.
amarkest schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:15:
[...]

hoe dik is de armaflex die je hebt gebruikt?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:09:
[...]

Hier staat de cv ketel op 35 graden, en dan wordt het huis lekker warm van.
Ben alleen benieuwd of de subsidie van 2300 geldt als je een gas aansluiting hebt, of alleen met stadsverwarming.
Dan zou een Elga heel interessant zijn voor je.
Je krijgt gewoon subsidie, gas og sv maakt niet uit.
Ik neem aan dat je in Purmerend woont, en de gelukkige bezitter van gas bent?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
stamppot schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:55:
[...]

Op welke watertemperatuur stook jij?
-kijk ff op mn tweakersprofile, daar staat e.e.a.

-ik heb ook geen vloerverwarming.

vwbt dba's van de ELGA/Toshiba, bij mij naast de voordeur. als je er naast staat hoor je 'm duidelijk brommen, een paar meter verder veel minder of helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 15:43
stamppot schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:42:
Krijg net bericht dat de subsidie voor de Elga voor 2017 opnieuw is opgetrokken naar 2300 euro. Dit omdat de kenmerking "hybride" voor verwarring zorgde. Basis-subsidie is nu 2000 euro, bij A++ apparatuur komt er nog 300 euro bij.

E.e.a. volgens Techneco...
Betekend dit dat de aanbieding van Qurrent (https://www.qurrent.nl/inkoopactie-warmtepomp) dan super interessant wordt? Helemaal omdat de subsidie tot 6 maanden na installatie aangevraagd mag worden en de aktie van Qurrent tot 31-12-2016 loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 15:38

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:47
Kort samengevat voor dit topic:
Lucht-waterwarmtepompen
Kleine lucht-waterpompen worden in de gewijzigde regeling in twee vermogenscategorieën verdeeld. Voor lucht-waterpompen met een vermogen tot 3,5 kW bedraagt de subsidie 1000 euro. Dit bedrag sluit aan bij het subsidiebedrag voor kleine hybride warmtepompen zoals dat in 2016 gold. Voor de lucht-waterwarmtepompen met een vermogen vanaf 3,5 kW wijzigen de subsidiebedragen niet.
Het maakt voor mij dus niet uit of ik dit jaar of volgend jaar een WP bestel, dus wordt het volgend jaar :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:30
Bij dat 'vermogen tot 3,5 kW' gaat het dan om verwarmingsvermogen en niet om elektrisch vermogen, toch?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:47
Dat neem ik aan, want dat is de standaard waarde die wordt meegegeven.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik ben momenteel bezig met de aanschaf van een warmtepomp van ongeveer 14Kw voor mijn huis. Met deze warmtepomp zou ik in de zomer ook graag mijn zwembad verwarmen. De kosten voor de aanleg/installatie van de leidingen (lengte leidingen plus isolatie ongeveer 30meter oneway) etc naar het zwembad kosten ongeveer € 1500,-. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden of die het eigenlijk oninteressant maken om voor deze optie te gaan (rendement zwembadwarmtepomp hoger etc?) en dus beter een losse warmtepomp voor het zwembad gekocht kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
siepie77 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:52:
Ik ben momenteel bezig met de aanschaf van een warmtepomp van ongeveer 14Kw voor mijn huis. Met deze warmtepomp zou ik in de zomer ook graag mijn zwembad verwarmen. De kosten voor de aanleg/installatie van de leidingen (lengte leidingen plus isolatie ongeveer 30meter oneway) etc naar het zwembad kosten ongeveer € 1500,-. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden of die het eigenlijk oninteressant maken om voor deze optie te gaan (rendement zwembadwarmtepomp hoger etc?) en dus beter een losse warmtepomp voor het zwembad gekocht kan worden?
Toch wel leuk te lezen dat ik straks meebetaal (subsidie = de een de lusten de ander de lasten) aan de verwarming van een ander zijn zwembad. 8)

Het wordt steeds gekker in dit achterlijke land.

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 07-12-2016 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
Of je nou een zwembad of een huis verwarmt, het gaat om comfort. In hoeverre je comfort overbodig noemt of niet, is voor iedereen persoonlijk. Zo zijn er weer anderen die met een gesubsidieerde WP hun niet briljant geïsoleerde huis 24/7 op 22 graden stoken.

Nee, als het alternatief zou zijn dat het zwembad met gas wordt verwarmd, dan is een WP voor het milieu en voor onze Groningse vrienden een veel betere keuze. En dus subsidie waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
8) _/-\o_ Zit nog een aansluiting op mijn vat. Zonde om hem niet te gebruiken als dat een goede optie blijkt.... Schrale troost (voor je) is dat ik hem in NL koop en door NL installateur laat installeren omdat ik (nog) niet voldoende kennis en kunde heb om dat zelf te doen en dus de hoofdprijs moet betalen en de betaalde bedragen en belastingen in het Nederlandse systeem blijven.
Neemt nog steeds niet weg dat het subsidiesysteem niet klopt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
dreamscape schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:02:
Nee, als het alternatief zou zijn dat het zwembad met gas wordt verwarmd, dan is een WP voor het milieu en voor onze Groningse vrienden een veel betere keuze. En dus subsidie waard :)
Het zwembad wordt nu op gas verwarmd en daar wil ik zeker vanaf...daar loop je helemaal op leeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
mgroen81 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:03:
[...]

Wat is nu precies het verschil tussen hybride en bivalent?
Want ik dacht dat hybride een WP in combinatie met gas was.
Tja daar liep het Ministerie ook op vast. Inderdaad zou je bij hybride meer aan een duo denken in één kast met twee krachtbronnen aardgas /WP. Maar dan is juist een WP met elektrische na verwarming (Back-up) ook in één kast hybride. In de subsidie regeling 2016 plaatste men de Elga in het hybride vakje met maar 1000 Euro subsidie omdat Techneco er de naam hybride warmtepomp aan had gegeven vanwege de regeltechnische mogelijkheid om met een CV ketel samen te werken terwijl de Elga ook stand-alone kan werken dus mono valent kan draaien, maar je zou er ook een back-up elektrisch element via aan/uit regeling in serie kunnen plaatsen. Het is net welke naam je er aan geeft en hoe je het in het systeem plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 13:08
JTibben schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:42:
[...]

Betekend dit dat de aanbieding van Qurrent (https://www.qurrent.nl/inkoopactie-warmtepomp) dan super interessant wordt? Helemaal omdat de subsidie tot 6 maanden na installatie aangevraagd mag worden en de aktie van Qurrent tot 31-12-2016 loopt
Ja, dat betekent het. Daarom keek ik er ook naar. Zit alleen met de warmte-afgifte van het systeem. Isolatie kan ik weinig meer aan doen, die is al voorzien en een passiefhuis krijg ik hier nooit voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-09 22:28
siepie77 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:52:
Voor € 1500,- kan je ook een aardige zwembad WP kopen, bovendien wil je in de toekomst zomers misschien wel in huis koelen en dan is aan de andere kant verwarmen een blok aan je been.
Let wel op dat je de juiste zwembad WP koopt, sommige merken maken nogal veel lawaai en zomers slapen je buren veelal met de ramen open. Een gillende compressor zit niet iedereen op te wachten, krijg je hoogstwaarschijnlijk gezeur mee.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
koevlaas2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:18:
[...]

Voor € 1500,- kan je ook een aardige zwembad WP kopen, bovendien wil je in de toekomst zomers misschien wel in huis koelen en dan is aan de andere kant verwarmen een blok aan je been.
Let wel op dat je de juiste zwembad WP koopt, sommige merken maken nogal veel lawaai en zomers slapen je buren veelal met de ramen open. Een gillende compressor zit niet iedereen op te wachten, krijg je hoogstwaarschijnlijk gezeur mee.
In deze situatie is een water water WP misschien wel beter. In plaats van de warmte uit je huis af te voeren met lucht kun je dit dumpen in het zwembad. Het is dan gewoon een warmte verplaatsing. Twee vliegen in één klap. Met PV panelen verwarm je dan gratis je zwembad. Hier heb je natuurlijk wel een apart systeem voor nodig, want 's winters verwarmen lukt dan niet ( of je moet in de herfst al willen schaatsen).

[ Voor 11% gewijzigd door Pietje555 op 07-12-2016 10:29 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:25:
[...]

In deze situatie is een water water WP misschien wel beter. In plaats van de warmte uit je huis af te voeren met lucht kun je dit dumpen in het zwembad. Het is dan gewoon een warmte verplaatsing. Twee vliegen in één klap.
Hoe wil je dit technisch dan uitvoeren, je moet toch warmte uit je huis ontrekken, in de grond stoppen , er weer uithalen en naar je zwembad brengen. Of je zou 2 grond WP's moeten hebben.
Volgens mij is het de bedoeling dat je je bron zomers verwarmt door te koelen en in de winter profiteer je hier dan van.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Je hebt warmtepompen die dus warmte in een gebouw kan ontrekken (laten we zeggen de zuidkant) en dan aan de andere kant afgeven (aan de noordkant).
Daar haal je nog hogere rendementen mee (je hebt 1 compressor voor zowel verwarmen als koelen)
Deze warmtepompen hebben 3 (koel)leidingen en zijn een beetje heel erg duur ;)
koevlaas2 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:25:
[...]

Bij ons in Waterland DIY geld toe :)

'Stichting Duurzaam Waterland
2 uur ·

Nieuwe ISDE subsidieregeling bekend! Per 1 januari 2017 subsidiebedrag van de Elga warmtepomp op € 2.300,- onafhankelijk van de toepassing. + € 600 van SDW.'
Me wijze vader zei altijd, pas op voor die mensen aan de noordzijde van het kanaal,
ze hebben hem niet voor niks gegraven ;)

Maar extra geld is altijd leuk.

[ Voor 45% gewijzigd door DJKroon op 07-12-2016 10:45 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Je kunt en WP gebruiken op een buffer (de bodem) of in dit geval het zwembad. De condensor voert zijn warmte niet af naar de bodembron, maar naar het zwembad. Een gewone zwembad WP haalt de warmte uit de lucht, je bent dan voor de vogeltjes aan het koelen. Deze energie kun je ook uit het huis onttrekken.
Ik heb het niet over het huis verwarmen, maar de goedkoopste manier om je huis te koelen en je zwembad te verwarmen. Vandaar een los systeem.
Overigens vind ik koelen van een huis een luxe probleem wat onnodig energie kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
DJKroon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:38:
Je hebt warmtepompen die dus warmte in een gebouw kan ontrekken (laten we zeggen de zuidkant) en dan aan de andere kant afgeven (aan de noordkant).
Daar haal je nog hogere rendementen mee (je hebt 1 compressor voor zowel verwarmen als koelen)
Er zijn er die zelfs kunnen verwarmen of koelen per ruimte. Vaak toegepast in hotels. Idd met 3 pijpen, maar wel middels Freon. Wordt ook erg duur met verplicht onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
koevlaas2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:18:
[...]

Er zit een groot verschil in prijs tussen verschillende warmtepompen. De meeste warmtepompen voor het verwarmen tot 60m3 kosten zo'n 1500euro en lopen op tot 4000euro. Waar echt het verschil in zit is mij nog niet helemaal duidelijk.
Binnen koelen is niet iets wat ik waarschijnlijk nodig ga hebben (maar warmtepomp wel kan).
Grootste vraag voor mij is of het rendement van een aparte warmtepomp voor het zwembad hoger is dan als ik mijn 'huis'warmtepomp zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Pietje555 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:42:
[...]

Er zijn er die zelfs kunnen verwarmen of koelen per ruimte. Vaak toegepast in hotels. Idd met 3 pijpen, maar wel middels Freon. Wordt ook erg duur met verplicht onderhoud.
Boven de 3 kg is iedereen straks de pineut.
Het speelt nog niet heel erg in NL, maar europees moet elk gebouw een EPBD keuring ondergaan (naast de stek controle's)
Al zie ik de milieuambtenaar nog niet elk woonhuis controleren dus dat zal nog wel even duren ;)

Maar dat zijn wel hele mooie systemen, ideaal voor koel en verwarm mogelijkheden tegelijkertijd.

[ Voor 7% gewijzigd door DJKroon op 07-12-2016 10:51 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
DJKroon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:49:
[...]

Boven de 3 kg is iedereen straks de pineut.
Het speelt nog niet heel erg in NL, maar europees moet elk gebouw een EPBD keuring ondergaan (naast de stek controle's)

Maar dat zijn wel hele mooie systemen, ideaal voor koel en verwarm mogelijkheden tegelijkertijd.
Ik denk ook dat we over moeten naar andere koelmiddelen. Propaan of ammoniak. Zeker voor monoblocks is dit veel beter zonder veel risico omdat het hele systeem buiten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Pietje555 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:54:
[...]

Ik denk ook dat we over moeten naar andere koelmiddelen. Propaan of ammoniak. Zeker voor monoblocks is dit veel beter zonder veel risico omdat het hele systeem buiten staat.
Voor de kleine monoblocks maar ook split units gaat dat ook wel komen, maar dat zijn systemen die een druppel op de hete plaat gooien.
Ze hebben immers weinig inhoud dus daar kan niet veel geks mee gebeuren.

Zolang het in grote installatie's nog niet mag schieten we daar nog weinig mee op.
Zeker in de grote hoeveelheden leveren die alternatieve gassen een probleem.
Hoevaak de brandweer niet uitrukt voor ammoniaklekken bij fabrieken etc, gevolgen zijn niet grappig als je dat lek ontdekt en niet weet hoe je moet handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Mijn wijze vader zei altijd, pas op voor die mensen aan de noordzijde van het kanaal,
ze hebben hem niet voor niks gegraven ;)

Maar extra geld is altijd leuk.
Wij wekken het geld hier zelf op, 3 windmolens bij de Nes richting Marken financieren deze subsidie(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
siepie77 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:48:
[...]

Er zit een groot verschil in prijs tussen verschillende warmtepompen. De meeste warmtepompen voor het verwarmen tot 60m3 kosten zo'n 1500euro en lopen op tot 4000euro. Waar echt het verschil in zit is mij nog niet helemaal duidelijk.
Binnen koelen is niet iets wat ik waarschijnlijk nodig ga hebben (maar warmtepomp wel kan).
Grootste vraag voor mij is of het rendement van een aparte warmtepomp voor het zwembad hoger is dan als ik mijn 'huis'warmtepomp zal gebruiken.
30 meter leiding geeft ongeveer 20% verlies, als je zwembad WP naast je zwembad staat heb je al een mooie voorsprong.
Verder moet Rol-Co er maar in komen, hij heeft ervaring met zwembad WP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
koevlaas2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:16:
[...]

30 meter leiding geeft ongeveer 20% verlies, als je zwembad WP naast je zwembad staat heb je al een mooie voorsprong.
Verder moet Rol-Co er maar in komen, hij heeft ervaring met zwembad WP's.
De bedoeling is om de leidingen in een pvc-buis te stoppen en dan de pvc buis helemaal vol te purren. Is het verlies dan nog steeds zo groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

koevlaas2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:14:
[...]

Wij wekken het geld hier zelf op, 3 windmolens bij de Nes richting Marken financieren deze subsidie(s).
Dat is mooi zeker mooi, zijn die turbine's van de gemeente zelf?
Maar zoals ik het begreep kan het elektranetwerk in broek in waterland e.o. wel een goede upgrade gebruiken.

Ik lees nog wel is dat ze daar regelmatig wat storingen hebben die het hele dorp donker maken, wat apart is gezien de opwekkers die dicht in de buurt staan.
*of er staan veel geldbomen in de gemeente :P *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
siepie77 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:25:
[...]

De bedoeling is om de leidingen in een pvc-buis te stoppen en dan de pvc buis helemaal vol te purren. Is het verlies dan nog steeds zo groot?
Zijn dit cv leidingen of R410A leidingen ?
Met R410A is het verlies ongeveer genoemde 20%, van cv weet ik niet deze hebben dan een lagere temp dus ook minder verlies lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietje555 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:25:
[...]

In deze situatie is een water water WP misschien wel beter. In plaats van de warmte uit je huis af te voeren met lucht kun je dit dumpen in het zwembad. Het is dan gewoon een warmte verplaatsing. Twee vliegen in één klap. Met PV panelen verwarm je dan gratis je zwembad. Hier heb je natuurlijk wel een apart systeem voor nodig, want 's winters verwarmen lukt dan niet ( of je moet in de herfst al willen schaatsen).
Alles ligt natuurlijk aan het aantal m3 in je zwembad, cq. de hoeveelheid energie welke er in opgeslagen is/kan worden. Misschien optie om het zwembad uit breiden mocht capaciteit wat krap zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
DJKroon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:27:
[...]

Maar zoals ik het begreep kan het elektranetwerk in broek in waterland e.o. wel een goede upgrade gebruiken.

Ik lees nog wel is dat ze daar regelmatig wat storingen hebben die het hele dorp donker maken, wat apart is gezien de opwekkers die dicht in de buurt staan.
Mijn zwager heeft een pannenkoekenhuis in Broek in Waterland en ik moest hem laatst een bericht sturen omdat ik in de krant las dat hij geen stroom had, maar van structuele problemen heb ik geen weet.
Windmolens staan nog wel een eindje van Broek vandaan en Monnickendam zit er ook nog tussen. De windmolens wekken wel genoeg op voor 1/3 van Waterland dacht ik. De molens zijn van een of andere stichting, maar niet Stichting duurzaam Waterland als ik juist geïnformeerd ben, SDW doet alleen sinterklaas spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Het zijn CV-leidingen
koevlaas2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:29:
[...]

Zijn dit cv leidingen of R410A leidingen ?
Met R410A is het verlies ongeveer genoemde 20%, van cv weet ik niet deze hebben dan een lagere temp dus ook minder verlies lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
DJKroon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:27:
[...]

De molens zijn van een coöperatie (Coöperatie Windenergie Waterland) en mede gefinancierd door inwoners uit de regio middels obligaties.

Er zijn speciaal nieuwe kabels aangelegd door de Gouwzee naar een hoogspanningsinstallatie in Edam-Volendam omdat het reeds bestaande netwerk het niet aan kon.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:32:
[...]

Alles ligt natuurlijk aan het aantal m3 in je zwembad, cq. de hoeveelheid energie welke er in opgeslagen is/kan worden. Misschien optie om het zwembad uit breiden mocht capaciteit wat krap zijn. ;)
Ik was laatst in een villa, met een bad van 20x10 meter. Behaaglijke 28 graden. Daar gaat wel wat energie in. Pui kon geheel open in de zomer voor het buitengevoel. Werd gestookt op gas. Een WP had me hier wel leuk geleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:36:
[...]

Ik was laatst in een villa, met een bad van 20x10 meter. Behaaglijke 28 graden. Daar gaat wel wat energie in. Pui kon geheel open in de zomer voor het buitengevoel. Werd gestookt op gas. Een WP had me hier wel leuk geleken.
Die mensen hebben blijkbaar geld zat, want volgens mij stook je zo 5000m3 weg in een jaar.
20x10 zal het wel > 10000m3 per jaar zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 07-12-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
Mijn zwembad is 8 bij 4 bij 1,5m, groot zat en is al een crime om te onderhouden. Het is dat de kids het leuk vinden...
Ik heb het huis pas recentelijk gekocht en de vorige bewoners vertelden dat alleen al de eerste keer opwarmen van het zwembad in het voorjaar op gas al 1000euro kost....
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn (te) simpele voorstelling van zaken is een WP een compressor met aan twee kanten een warmtewisselaar. Afhankelijk van de schakeling van een aantal kleppen wordt warmte/energie v.d. ene kant naar de andere verplaatst. Koelen of verwarmen is in principe hetzelfde, alleen de richting is omgekeerd. Vraag: Is er een technische reden dat het heel erg duur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

20x10x1.5??=300m3. Daar kan een hele berg energie in opgeslagen worden. Ik kan het niet berekenen, maar er zijn er hier die daar vast iets verstandigs over kunnen zeggen.
Lijkt me nu er over nadenk een geweldige energie-opslag oplossing. Wat extra isolatiemaatregelen en je hebt een geweldige energiebuffer.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:41:
[...]

20x10x1.5??=300m3. Daar kan een hele berg energie in opgeslagen worden. Ik kan het niet berekenen, maar er zijn er hier die daar vast iets verstandigs over kunnen zeggen.
Is een mooi buffervat, helaas alleen in theorie.
Zou mij niks verbazen als onder en naast het zwembad minimaal geïsoleerd is, wat zo'n zwembad een bodemloze (energie) put maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
[...]

Lijkt me nu er over nadenk een geweldige energie-opslag oplossing. Wat extra isolatiemaatregelen en je hebt een geweldige energiebuffer.
Daar is je warmtepompje van 5 kW dik 200 dagen op vol vermogen mee bezig als ik de verliezen door afkoeling buiten beschouwing laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:46:
[...]

Zou mij niks verbazen als onder en naast het zwembad minimaal geïsoleerd is, wat zo'n zwembad een bodemloze (energie) put maakt.
Niet veel slechter dan een bodembron denk ik. Als je de bovenzijde, straling richting het universum 's nachts goed weet te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:52:
[...]

Daar is je warmtepompje van 5 kW dik 200 dagen op vol vermogen mee bezig als ik de verliezen door afkoeling buiten beschouwing laat.
Kan je nagaan wat verwarmen op gas wel niet kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietje555 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:52:
[...]

Hoe ziet jouw berekening er uit dat je tot die conclusie komt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
koevlaas2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:46:
[...]

Bad is heel goed geisoleerd, dat wel. Dit om spanningen in de constructie laag te houden. De hele betonnen bak heeft dezelfde temperatuur als het water. Maar zolang je de pui niet openzet, wordt de warmte uit de ventilatie (grootste deel van de afkoeling) weer via een wtw gebruikt om de rest van de woning te verwarmen.
Dit is ook de basis van energie beheer. Zorg dat je ingebrachte energie de buitenschil niet verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:58:
[...]

Hoe ziet jouw berekening er uit dat je tot die conclusie komt ?
Q= m*c*dT= 300*4.2*18 = 22680 kW om van 10 naar 28 graden te gaan (kraanwater is ~10 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:05:
[...]

Q= m*c*dT= 300*4.2*18 = 22680 kW om van 10 naar 28 graden te gaan (kraanwater is ~10 graden).
Wow, dat is 2830m3 gas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
crazyharrie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:11:
[...]

Dan zou een Elga heel interessant zijn voor je.
Je krijgt gewoon subsidie, gas og sv maakt niet uit.
Ik neem aan dat je in Purmerend woont, en de gelukkige bezitter van gas bent?
Ik woon in wormer, en heb ook een gas aansluiting.
Maar als je 2300 euro sunsidie krijgt dan is dat wel intresant.

Misschien is mogelijk om binnenkort bij iemand op het forum eens te kijken.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:06:
[...]

Ik woon in wormer, en heb ook een gas aansluiting.
Maar als je 2300 euro sunsidie krijgt dan is dat wel intresant.

Misschien is mogelijk om binnenkort bij iemand op het forum eens te kijken.?
Ik woon vlakbij, in ilpendam en je mag hier komen kijken als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

300 m3 water = 300.000 liter. Water opwarmen naar 28°C.

Uitgaande koud leidingwater van 10°C, 18 °C opwarmen.

3000.000 x 4,2 x 18/3600 = 6300 kW / 5 kW WP = 1260 draaiuren (52,5 dag) om het op temperatuur te krijgen.

Exclusief alle verliezen.

Wat verder erg belangrijk is bij een zwembad dat de ruimtetemperatuur hetzelfde of iets hoger is. Verdamping van water is hierin ook niet opgenomen. Wat ook nog aanzienlijk is per uur, dat water moet weer worden aangevuld en worden opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

siepie77 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:38:
Mijn zwembad is 8 bij 4 bij 1,5m, groot zat en is al een crime om te onderhouden. Het is dat de kids het leuk vinden...
Ik heb het huis pas recentelijk gekocht en de vorige bewoners vertelden dat alleen al de eerste keer opwarmen van het zwembad in het voorjaar op gas al 1000euro kost....

[...]
Als 8x4x1.5=48m3 1000euro kost dan heb je 1666.67m3 gas(oude prijs 0,60 per m3) kunnen verstoken voor dat geld. Om dezelfde hoeveelheid energie met een WP te krijgen moet jer 3333.33kWh in stoppen, bij die temperatuur verschillen zal het gunstiger zijn want de deltaT is kleiner. Die 3333.33kWh kost je indien gekocht 600,00. De tijd die nodig is om die kWh's te produceren is 3333.33/capaciteit v.d. WP = het aantal uren. Een 10kWh WP = 333.33 uur is < 14 dagen. Een gas CV-ketel van huis-tuin-keuken formaat van 28kW kan het in principe in 119 uur is net geen 5 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Beetje apart dat die baden met gas worden verwarmd. Een WP doet juist goede zaken bij de gewense badtemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rhaelak schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:11:
[...]

3000.000 x 4,2 x 18/3600 = 6300 kW / 5 kW WP = 1260 draaiuren (52,5 dag) om het op temperatuur te krijgen.

Wat verder erg belangrijk is bij een zwembad dat de ruimtetemperatuur hetzelfde of iets hoger is. Verdamping van water is hierin ook niet opgenomen. Wat ook nog aanzienlijk is per uur, dat water moet weer worden aangevuld en worden opgewarmd.
Reken op een WP van >20 KW , of je moet eerst opwarmen op gas en dan warmhouden met een WP van 15 KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:07:
[...]

Ik woon vlakbij, in ilpendam en je mag hier komen kijken als je wil.
Klinkt super!
Zou graag willen komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:16:
[...]

Klinkt super!
Zou graag willen komen kijken.
Ik weet niet wanneer je tijd hebt, maar begin volgende week ofzo ?
Kan ook overdag, ik ben aan huis gekluisterd :)
De rest via DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:11:
[...]

De verliezen zijn de te betalen kosten voor het genot van het zwembad. Maar die 6300kW kun je er aan het begin van het stookseizoen weer uithalen om je woning mee te verwarmen. Bij een stookseizoen van 200 dagen toch een gemiddelde van 31.5kWh per dag wat weer overeenkomt met bijna 4m3 per dag. Of gaat mijn fantasie met mij op de loop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Pietje555 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:05:
[...]

kan je de berekening herhalen met de eenheden erbij? Ik denk dat je kW, kJ, kWh, liter en m³ door elkaar haalt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:39:
[...]

In mijn (te) simpele voorstelling van zaken is een WP een compressor met aan twee kanten een warmtewisselaar. Afhankelijk van de schakeling van een aantal kleppen wordt warmte/energie v.d. ene kant naar de andere verplaatst. Koelen of verwarmen is in principe hetzelfde, alleen de richting is omgekeerd. Vraag: Is er een technische reden dat het heel erg duur is?
Daar heb je zeker gelijk in.
Zoals je het beschrijft werkt het ook.
Alleen zeg je zelf dat koelen of verwarmen hetzelfde is maar dat alleen de richting andersom.

Over de warmtepompen die ik het heb kunnen koelen en verwarmen zonder de richting om te keren.
Je krijgt een ingewikkeldere installatie met kleppen die zowel koude als warmte kan sturen.
Je te koele ruimte worden bronnen voor de te verwarmde ruimte en omgekeerd.
Daarbij is een bron niet perse nodig, maar wel handig om extra vermogen te krijgen.
De 3 leidingen die je hebt is Aanvoer warmte, Aanvoer koude en een retour warmte-koude.

En doordat je met 1x arbeid 2 functies kan ondersteunen is dit rendement 2x zo hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door DJKroon op 07-12-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Proton_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:35:
[...]

kan je de berekening herhalen met de eenheden erbij? Ik denk dat je kW, kJ, kWh, liter en m³ door elkaar haalt :)
Hij vergeet aan het eind te delen door 3,6.

De berekening zou voluit zijn; 300.000 liter (=kg) x soortgelijke warmte water = 4,2 kj/kg (afgerond) x deltaT = 18 graden = 22.680.000 kJ / 3600 = 6300 kWh.

Vereenvoudigt 300 x 4.2 x 18 /3.6 = 6300 kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, gisteren drie Solar Frontier 170wp paneeltjes voor op de erker gehaald. Komen plat te liggen, nut is drievoudig: ik kom waarschijnlijk net wat tekort met de huidige set panelen voor de warmtepomp, het scheelt in de zomer een hoop warmteinstraling op het platte dak en in de winter uitstraling. Bituum zal ook nog wel wat langer meegaan.

Wel leuk hobbydingetje en de kosten vielen te overzien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Rhaelak schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:12:
[...]

Hij vergeet aan het eind te delen door 3,6.

De berekening zou voluit zijn; 300.000 liter (=kg) x soortgelijke warmte water = 4,2 kj/kg (afgerond) x deltaT = 18 graden = 22.680.000 kJ / 3600 = 6300 kWh.

Vereenvoudigt 300 x 4.2 x 18 /3.6 = 6300 kwh.
Klopt, sorry even niet opgelet.
Overigens wordt de ruimte temp bij dit bad op 24 graden gehouden. Vinden het anders te warm/ benauwd. Ook krijg je anders erg veel condens op wanden/ramen. Maar zoals gezegd wordt deze afgevoerde energie gebruikt om de rest van het huis te verwarmen middels een WTW. Bordessen langs zwembad zijn dmv vloerverwarming verwarmd voor het comfort. De luchttemperatuur kan daardoor lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:29:
[...]

De verliezen zijn de te betalen kosten voor het genot van het zwembad. Maar die 6300kW kun je er aan het begin van het stookseizoen weer uithalen om je woning mee te verwarmen. Bij een stookseizoen van 200 dagen toch een gemiddelde van 31.5kWh per dag wat weer overeenkomt met bijna 4m3 per dag. Of gaat mijn fantasie met mij op de loop ?
Je zou inderdaad het zwembad water kunnen gebruiken als bron om een WP mee te voeden in het stookseizoen.

Je zal alleen niet de volledige 6300 kw aan energie kunnen benutten. Je hebt de transmissieverliezen rondom het bad en de verdamping van het water. Vooral dat laatste hakt er flink in.

Bijkomend nadeel is dat het bad wel erg fris wordt om baantjes in te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Pietje555 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:20:
[...]

Klopt, sorry even niet opgelet.
Overigens wordt de ruimte temp bij dit bad op 24 graden gehouden. Vinden het anders te warm/ benauwd. Ook krijg je anders erg veel condens op wanden/ramen. Maar zoals gezegd wordt deze afgevoerde energie gebruikt om de rest van het huis te verwarmen middels een WTW. Bordessen langs zwembad zijn dmv vloerverwarming verwarmd voor het comfort. De luchttemperatuur kan daardoor lager zijn.
24 graden lijkt mij ook aangenamer om te zwemmen.

Hoe regel je verder het binnenklimaat van de zwembadruimte? Gebruik je een ontvochtiger o.i.d.? Of een kleine LBK voor recirculatie van lucht en ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJKroon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:39:
[...]

Daar heb je zeker gelijk in.
Zoals je het beschrijft werkt het ook.
Alleen zeg je zelf dat koelen of verwarmen hetzelfde is maar dat alleen de richting andersom.

Over de warmtepompen die ik het heb kunnen koelen en verwarmen zonder de richting om te keren.
Je krijgt een ingewikkeldere installatie met kleppen die zowel koude als warmte kan sturen.
Je te koele ruimte worden bronnen voor de te verwarmde ruimte en omgekeerd.
Daarbij is een bron niet perse nodig, maar wel handig om extra vermogen te krijgen.
De 3 leidingen die je hebt is Aanvoer warmte, Aanvoer koude en een retour warmte-koude.

En doordat je met 1x arbeid 2 functies kan ondersteunen is dit rendement 2x zo hoog.
Ik denk te begrijpen wat je zegt, ik zei of of, en jij zegt de installatie is en en.
In hoeverre is het vanuit die ingewikkelder installatie te verklaren dat het zo heel veel duurder zou moeten zijn ? Dat ze er meer geld voor vragen begrijp ik, maar is het werkelijk zo veel duurder om te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Rhaelak schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:40:
[...]

24 graden lijkt mij ook aangenamer om te zwemmen.

Hoe regel je verder het binnenklimaat van de zwembadruimte? Gebruik je een ontvochtiger o.i.d.? Of een kleine LBK voor recirculatie van lucht en ventilatie?
Ik geloof dat er een LBK met een kruisstroomwisselaar staat. Ontvochtigen is niet nodig afgevoerde lucht is warmer dan ingeblazen en kan dus nog vocht opnemen. Ventilatie systeem is zover ik zag op verdringing gebasseerd. Er wordt langs de vloer ingeblazen met lage snelheid en hoog afgevoerd. Overigens hebben ze geen last van chloor omdat het een zoutwater bad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Welke WP werkt op 400V, 3 fasen? 230V, 25A afgezekerd gaat niet werken op mijn 3x25A hoofdaansluiting. Mijn fasen zijn allen al redelijk belast omdat het huis over de 3 fasen verdeeld is, en oa een inductieplaat op 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:53:
[...]

Ik denk te begrijpen wat je zegt, ik zei of of, en jij zegt de installatie is en en.
In hoeverre is het vanuit die ingewikkelder installatie te verklaren dat het zo heel veel duurder zou moeten zijn ? Dat ze er meer geld voor vragen begrijp ik, maar is het werkelijk zo veel duurder om te maken ?
Je krijgt 3pijpsboxen ertussen, daar zit elektronica etc in en afhankelijk van de hoeveelheid, toepassing en grote van de ruimte wordt dat duurder.
De warmtepomp zelf is vaak gewoon een VRF en hoeft niet veel duurder te zijn.
Het is de extra apperatuur wat erbij moet die zo'n systeem duurder maakt.
Maar de hogere investering verdien je terug met rendementen van theoretisch 800% en minder capaciteit die je nodig hebt voor het totaalplaatje.
Je hoeft immers geen energie op te wekken, maar alleen te verplaatsen en indien nodig kan er energie opgewekt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
:)

[ Voor 105% gewijzigd door Willie Wortel op 08-12-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Willie Wortel schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:34:
[...]

[geintje]

Ja gezellig, dagje uit. Kijken naar koevlaas zijn WP. Ik meld je wel aan bij "rollator enzo". Zie je het al voor je, een bunch oudjes uit de touringcar vechtend om het beste stekkie voor als je je verhaal afsteekt. >:)

Edit: ik doe de chocolade melk, Domba de gevulde koeken.

[/geintje]
X-project Koevlaas >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJKroon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:19:
[...]

Je krijgt 3pijpsboxen ertussen, daar zit elektronica etc in en afhankelijk van de hoeveelheid, toepassing en grote van de ruimte wordt dat duurder.
De warmtepomp zelf is vaak gewoon een VRF en hoeft niet veel duurder te zijn.
Het is de extra apperatuur wat erbij moet die zo'n systeem duurder maakt.
Maar de hogere investering verdien je terug met rendementen van theoretisch 800% en minder capaciteit die je nodig hebt voor het totaalplaatje.
Je hoeft immers geen energie op te wekken, maar alleen te verplaatsen en indien nodig kan er energie opgewekt worden.
Die '3 pijps box' dingen zijn allemaal flinke jongens waar je 'thuis' weinig mee kunt, qua capaciteit. Dan is een 2WP oplossing - 2Subsidie aantrekkelijker en neem je de meerkosten qua verbruik tot max 200% voor lief. De besparing tot max 50% die voor de '3 pijps box' genoemd wordt gaat ook van die 200% uit. En dan is de afweging hoe vaak heb ik zowel de verwarm- als koelfunctie gelijktijdig nodig. Klopt deze redenatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Hahaha, zal de burgermeester blij mee zijn, noodverordening in het dorp.
Zonder dollen, vanuit heel Nederland komen mensen hierheen om mijn WP te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:02:
Welke WP werkt op 400V, 3 fasen? 230V, 25A afgezekerd gaat niet werken op mijn 3x25A hoofdaansluiting. Mijn fasen zijn allen al redelijk belast omdat het huis over de 3 fasen verdeeld is, en oa een inductieplaat op 3 fasen.
Je inductieplaat trekt niet zoveel, ik installeerde ook 3x25A en toen we uiteindelijk kookten op inductie trok de plaat maar zo'n beetje 2500 W max. Alleen als je alle pitten vol aanzet dan ga je naar het maximale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
koevlaas2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:54:
[...]

Je inductieplaat trekt niet zoveel, ik installeerde ook 3x25A en toen we uiteindelijk kookten op inductie trok de plaat maar zo'n beetje 2500 W max. Alleen als je alle pitten vol aanzet dan ga je naar het maximale vermogen.
Ik heb nooit gemeten wat hij precies trekt. Ik heb een groot gezin (dus veel grote pannen) en de opgave voor de plaat is 10,8 kW.
Mijn E verbruik per jaar ligt rond de 8000-9000 kWu dus de 3x25A moet al wat leveren.
Een 3x40A is meteen € 600,- meer per jaar met vastrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:05:
[...]

Ik heb nooit gemeten wat hij precies trekt. Ik heb een groot gezin (dus veel grote pannen) en de opgave voor de plaat is 10,8 kW.
Mijn E verbruik per jaar ligt rond de 8000-9000 kWu dus de 3x25A moet al wat leveren.
Een 3x40A is meteen € 600,- meer per jaar met vastrecht
3x40A krijgen we in de toekomst voor de huidige 3x25A prijs, ik heb in de loop der jaren ook sneller internet gekregen en niet veel meer hoeven betalen.
Als electrisch rijden e.d. straks gemeengoed is.

Edit: Je E verbruik is erg hoog, +/- 25 KWH per dag 365 dagen per jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 07-12-2016 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:34:
[...]

[geintje]

Ja gezellig, dagje uit. Kijken naar koevlaas zijn WP. Ik meld je wel aan bij "rollator enzo". Zie je het al voor je, een bunch oudjes uit de touringcar vechtend om het beste stekkie voor als je je verhaal afsteekt. >:)

Edit: ik doe de chocolade melk, Domba de gevulde koeken.

[/geintje]
Oude vandagen eten graag soep met brood weet ik uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:57:
[...]

Die '3 pijps box' dingen zijn allemaal flinke jongens waar je 'thuis' weinig mee kunt, qua capaciteit. Dan is een 2WP oplossing - 2Subsidie aantrekkelijker en neem je de meerkosten qua verbruik tot max 200% voor lief. De besparing tot max 50% die voor de '3 pijps box' genoemd wordt gaat ook van die 200% uit. En dan is de afweging hoe vaak heb ik zowel de verwarm- als koelfunctie gelijktijdig nodig. Klopt deze redenatie ?
Voor thuis heb je nog de Jaga Briza, in twee of drie pijps variant. Maar die is bijna net zo duur als een L/L warmtepomp terwijl je er bij de Jaga dan nog een centrale unit voor moet hebben.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb de ds18b20 temperatuur sensoren gehatseflatst, netjes met hennep touw zodat het absoluut waterdicht is. Kosten minder dan 10 euro, morgen monteren.

[ Voor 21% gewijzigd door Willie Wortel op 08-12-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Willie Wortel schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:13:
Ik heb de ds18b20 temperatuur sensoren gehatseflatst, netjes met hennep touw zodat het absoluut waterdicht is. Kosten minder dan 10 euro, morgen monteren.

[afbeelding]
Hopen dat de hennep lekdicht is, ik moest toch overal fitterskit op smeren anders liep het water er toch tussendoor, hoe dik ik het hennep ook deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:01
Ik gebruik tegenwoordig afdichtmiddel van loctite, werkt ook heel goed.

Ps. WP blijkt toch terug te kunnen moduleren, draait nu op +- 950 watt met een aT van 35 en een retour van 32. Binnen is het 21.5

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Maikie18 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:30:
Ik gebruik tegenwoordig afdichtmiddel van loctite, werkt ook heel goed.

Ps. WP blijkt toch terug te kunnen moduleren, draait nu op +- 950 watt met een aT van 35 en een retour van 32. Binnen is het 21.5
Wel loctite 55 gebruiken dan. Is synthetische hennep met een teflon coating, ipv fitterskit, geen vieze vingers :+

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Willie Wortel schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:13:

[afbeelding]
De gouden truck met hennep is dat je met een ijzerzaag even bramen rondom draait op de buitendraad, maar dat wist je waarschijnlijk al ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Even een vraag over de subsidie voor in het buitenland (frankrijk) gekochte WP (Panasonic WH-MDF06E3E5).

Hier krijg je dus ook gewoon 2300 euro subsidie over? Mits voor 31-12-2016 aangeschaft...

Mensen met ervaringen hier toch?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Gasschuif schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:49:
[...]

De gouden truck met hennep is dat je met een ijzerzaag even bramen rondom draait op de buitendraad, maar dat wist je waarschijnlijk al ;)
Bramen zijn niet de bedoeling! Ruw maken wel.... maar vaak zijn fittingen met conisch draad al "beschadigd".

Ik doe het altijd met een "scherpe" pompetang.... >:)

[ Voor 6% gewijzigd door hrt op 07-12-2016 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

hrt schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:39:
[...]

Wel loctite 55 gebruiken dan. Is synthetische hennep met een teflon coating, ipv fitterskit, geen vieze vingers :+
Topspul dat Loctite. Gebruik het altijd met de waterklusjes. Nooit lekkage achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Gasschuif schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:49:
[...]

Nou, de hennep mag niet mee schuiven indien eea vastgedraaid wordt, waarvoor je kiest maakt verder niet uit, ik doe het begin met speeksel vochtig maken maar een ouwe maat van me had weer een andere truck. Lekt in ieder geval nooit en heb er meer vertrouwen in als de moderne middelen, daarnaast is het veel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
offtopic:
truc, niet truck.

Tenzij je met vrachtwagens aan de gang gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willie Wortel schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:18:
[...]

Nou, de hennep mag niet mee schuiven indien eea vastgedraaid wordt, waarvoor je kiest maakt verder niet uit, ik doe het begin met speeksel vochtig maken maar een ouwe maat van me had weer een andere truck. Lekt in ieder geval nooit en heb er meer vertrouwen in als de moderne middelen, daarnaast is het veel goedkoper.
Hennep is biologisch afbreekbaar en heeft CO2 opgenomen tijdens zijn groei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
:)

[ Voor 98% gewijzigd door Willie Wortel op 08-12-2016 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:24
Een groot deel van de posts op de laatste pagina zijn nogal offtopic (gevulde koeken etc :? ).
Graag vanaf hier weer ontopic.
Slap ouwehoeren is meer iets voor De Duurzame Kroeg Deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
hrt schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:53:
Even een vraag over de subsidie voor in het buitenland (frankrijk) gekochte WP (Panasonic WH-MDF06E3E5).

Hier krijg je dus ook gewoon 2300 euro subsidie over? Mits voor 31-12-2016 aangeschaft...

Mensen met ervaringen hier toch?
Ik heb de aanvraag 2 weken geleden ingediend dus zal het binnenkort weten. Ben wel benieuwd want ik heb maar 2230 betaald

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maikie18 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:19:
[...]

Ik heb de aanvraag 2 weken geleden ingediend dus zal het binnenkort weten. Ben wel benieuwd want ik heb maar 2230 betaald
Even benieuwd hoe je die 2230 voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

[quote]Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:37:
[...]

Even benieuwd hoe je die 2230 voor elkaar krijgt.
[/quot
https://goo.gl/photos/Fx3YrqypJFLBtAcN8 >:)

[ Voor 21% gewijzigd door hrt op 08-12-2016 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zei niet dat ik er aan twijfelde, maar welke aanbieder biedt dit voor die prijs aan ? Transportkosten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:54:
[...]

Ik zei niet dat ik er aan twijfelde, maar welke aanbieder biedt dit voor die prijs aan ? Transportkosten ?
MAISON ENERGY

300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:48
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:54:
[...]

Dat was denk ik het bedrijf die een fout maakte en waar hij nu 2900 kost

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ja klopt, daar kost hij nu 2940 o.i.d.

Ik heb transport niet via hun geregeld dus was nog iets goedkoper uit.

Denk niet dat het een fout was van hun maar dat ze gewoon weten dat er zoveel vraag naar is en dat mensen misschien zelfs voor 2900 euro waarschijnlijk nog steeds bij hun bestellen

Pagina: 1 ... 112 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic