Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.098 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Achterkant sigarendoos berekening.
(Te) simpele warmte verlies berekening ?
Van 23:00 - 08:00 gemiddelde buitentemperatuur 7C
Vrijwel constante binnentemperatuur zelfde periode 20C
Er wordt constant 1.8kW electrisch COP=1 verstookt.
1800/(20-7)=138W per 1C
Benodigde capaciteit voor -10C is (20+10)*138=4140W
Klopt dit of waar ga ik de mist in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:44
Hokse schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:52:
Wie heeft er advies voor mij.
Volgend jaar ga ik een 2 onder 1 kap woning bouwen in het buitengebied met een inhoud van 500m3. Woning wil ik laten voorzien van vloerverwarming en ik zou graag een houtkachel willen. De woning staat 40mtr vanaf de weg en als ik gas wil dan zal er nog een nieuwe gasleiding vanaf de weg moeten komen. Voorgeschreven is om de EPC waarde te halen een Itho Daalderop Coolcube met bijbehorende CV ketel. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zit zelf ook te denken aan de Nefti Enviline maar lees hier ook weining reviews van. Een grondwarmtepomp zal geen optie zijn gezien de investeringskosten. Bij de Enviline zou ik de gasleiding kunnen laten vervallen en dat trekt mij ook wel aan. Graag hoor ik ervaringen en/of tips t.b.v. mijn plannen en de keuze die ik zou moeten maken.
Persoonlijk:
Nieuwbouw = geen gasaansluiting

1. Regel een warmteverliesberekening.
Meeste woningen kunnen met een 7,5KW ecodan wel af. Bouw je groter of wil je "echt" op safe. Koop dan een 11,2 KW Zubadan, deze houden hun vermogen bij zeer lage buitentemperaturen(dan heb je dat vermogen nodig).

Zowieso een buffervat. 2 optie's naar mijn mening.
Optie 1:
100L is in principe altijd wel voldoende. Zet je warmtepomp hier op. Pompgroep(of systeempomp) zorgt voor transport uit buffervat naar afgiftesysteem(mag hopen 100% vloerverwarming).
Optie 2:
Een groter buffervat passend bij het vermogen van de aan te schaffen HoutCVkachel (standaard houtkachel is tegen mijn principe ivm teveel warmte via schoorsteen naar buiten). Zowel warmtepomp als houtcvkachel komen op het zelfde buffervat. Stook je hout, is warmtepomp uit. Stookje een aantal uren/dagen geen hout en slaat je thermostaat aan dan neemt de warmtepomp het over.
Wel moet je nu een GEMENGDE pompgroep hebben voor je afgiftesysteem, aangezien temperaturen in het buffervat wel op kunnen lopen tot 80-90gr. Dat wil je niet door je vloer hebben.

En het gedeelte wat het duur maakt, een 200L of een 300L (afhankelijk van je gezinsituatie/plannen) boiler.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 08-12-2016 13:47 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:18:
1800/(20-7)=138W per 1C
Hij is simpel maar ook te simpel.
Je houdt op deze manier geen rekening met windaanval op je woning. Hierdoor koelt je woning sneller af / infiltreert koude buitenlucht makkelijker je woning.

Dus je zou nog een extra marge moeten aanhouden. Hoeveel? Geen idee. 30%? Dan zou je wel veilig moeten zitten.

Is dit gemeten in 1 vertrek, of door heel de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:47
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:18:
1800/(20-7)=138W per 1C
Dit is hooguit een 0de benadering,
je moet zeker bij verschillende buitentemperaturen data hebben.
Dan kan je ook, zoals anderen in dit topic, een grafiekje tekenen
en kom je er ook achter wat je stookgrens is.

Bij mij is dit bijvoorbeeld 14,5 °C bij een gemiddelde kamertemperatuur van 19°C,
d.w.z. boven de 14,5°C gemiddelde etmaaltemperatuur is voor de 19°C geen verwarming nodig.

Dan zou de schatting met jouw vermogen bij 7°C iets anders uitzien:
1800/(14,5-7) = 240 W/K
Vermogen voor -10°C is dan (14,5+10)*240 = 5880 W.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:48:
[...]

Hij is simpel maar ook te simpel.
Je houdt op deze manier geen rekening met windaanval op je woning. Hierdoor koelt je woning sneller af / infiltreert koude buitenlucht makkelijker je woning.

Dus je zou nog een extra marge moeten aanhouden. Hoeveel? Geen idee. 30%? Dan zou je wel veilig moeten zitten.

Is dit gemeten in 1 vertrek, of door heel de woning?
Je antwoord zegt met andere woorden was die 7C voldoende representatief vwb vochtigheid en wind als ik het groed begrijp. Een voordeel, qua safety is dat er geen positieve invloed v.d. zon was.
De ruimtes waar het voor mij van belang is. De andere niet actief verwarmde ruimtes, slaapkamers liften voldoende mee op de 20C ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:53
Appie Heijn schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:42:
[...]

Persoonlijk:
Nieuwbouw = geen gasaansluiting

1. Regel een warmteverliesberekening.
Meeste woningen kunnen met een 7,5KW ecodan wel af. Bouw je groter of wil je "echt" op safe. Koop dan een 11,2 KW Zubadan, deze houden hun vermogen bij zeer lage buitentemperaturen(dan heb je dat vermogen nodig).

Zowieso een buffervat. 2 optie's naar mijn mening.
Optie 1:
100L is in principe altijd wel voldoende. Zet je warmtepomp hier op. Pompgroep(of systeempomp) zorgt voor transport uit buffervat naar afgiftesysteem(mag hopen 100% vloerverwarming).
Optie 2:
Een groter buffervat passend bij het vermogen van de aan te schaffen HoutCVkachel (standaard houtkachel is tegen mijn principe ivm teveel warmte via schoorsteen naar buiten). Zowel warmtepomp als houtcvkachel komen op het zelfde buffervat. Stook je hout, is warmtepomp uit. Stookje een aantal uren/dagen geen hout en slaat je thermostaat aan dan neemt de warmtepomp het over.
Wel moet je nu een GEMENGDE pompgroep hebben voor je afgiftesysteem, aangezien temperaturen in het buffervat wel op kunnen lopen tot 80-90gr. Dat wil je niet door je vloer hebben.

En het gedeelte wat het duur maakt, een 200L of een 300L (afhankelijk van je gezinsituatie/plannen) boiler.
Er is een derde mogelijkheid, de warmte uit de houtCVkachel kun je ook tijdelijk opslaan in een HT-buffer en via een variabel mix ventiel weer toe te voegen, zie mijn schema, maar de verdere opzet, stelt wel de nodige eisen aan het afgifte systeem omdat WP direct aangesloten is, een open verdeler met bijv die 100ltr buffer is heel wat minder kritisch.

Ik heb nog een houtCVkachel, daar ik hout uit eigen kap heb, maar je kan een houtCVkachel niet altijd op elk gewenst moment stoken, daar heeft een pelletCVkachel een plus.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dunklefaser schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:57:
[...]

Dit is hooguit een 0de benadering,
je moet zeker bij verschillende buitentemperaturen data hebben.
Dan kan je ook, zoals anderen in dit topic, een grafiekje tekenen
en kom je er ook achter wat je stookgrens is.

Bij mij is dit bijvoorbeeld 14,5 °C bij een gemiddelde kamertemperatuur van 19°C,
d.w.z. boven de 14,5°C gemiddelde etmaaltemperatuur is voor de 19°C geen verwarming nodig.

Dan zou de schatting met jouw vermogen bij 7°C iets anders uitzien:
1800/(14,5-7) = 240 W/K
Vermogen voor -10°C is dan (14,5+10)*240 = 5880 W.
YMMV
Even mijn gegevens op mindergas.nl bekeken. Over de laatste 3 periodes van een jaar kom ik op 0,532m3 per graaddag. Stookgrens van 18C ingesteld, tevens de standaardwaarde, daar mijn woonkamer op het Noorden is. (18-7)x.532/24=0.244m3 aan gas, wat overeenkomt met 1952W voor de 11C verschil en 177W voor 1C.
Voor (18+10)*177 = 4.956kWh aan capaciteit nodig. Binnen 20% marge, valt me niet tegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5kW WP en een fohn van 2kW achter de hand en dan komt het helemaal goed, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:09
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:17:
5kW WP en een fohn van 2kW achter de hand en dan komt het helemaal goed, denk ik.
dan moet de WP wel 5kW capaciteit hebben bij -10...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:46:
[...]

dan moet de WP wel 5kW capaciteit hebben bij -10...
4.5kW bij -7C dan gaat het met die fohn er bij wel lukken als het -10C mocht worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat in volgens de 'mythes' v.d. 'deskundigen' in een voor LTV/ZLTV kansloos geachte niet geisoleerde jaren 70 woning. Met 50m2 LTV/ZLTV kan e.e.a. afgegeven worden met Ta 32 en Tr 29. Ta, wat nog 3C beneden de waarde waarop de COP in de specs gebaseerd is volgens mij. COP zou dus nog iets beter kunnen zijn onder die 'barre' omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Tja, het is nog niet getoetst aan de praktijk hé? Maar het zou mooi zijn als je het inderdaad met dat vermogen warm krijgt en houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:51:
Tja, het is nog niet getoetst aan de praktijk hé? Maar het zou mooi zijn als je het inderdaad met dat vermogen warm krijgt en houdt.
Als er geen grote gaten in de berekening geschoten (kunnen) worden, zie ik weinig/geen reden waarom dat niet zou lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 22:28
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:17:
Fohn werkt erg goed, ik heb laatst een half uur in de auto gezeten met een fohn aan. Mooi alle ruiten ontdooit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt deze redenatie ?
Aan de hand v.d. COP bij 7/35 en de COP voor het maken van SWW 55?? zou je de relatie COP en temperatuur uit moeten kunnen rekenen denk ik. De COP voor SWW van bijv een Ecodan heeft iemand die gegevens of weet waar ik die kan vinden ? COP 4.55 @7/35 = 4.55, voor een Ecodan, en stel een COP voor SWW van 2.55 @7/55 dan heb je globaal een verbetering v.d. van de COP (4.55-2.55)/(55-35). Elke verlaging van de aanvoer temperatuur suggereert een verbetering v.d. COP met 0.1 bij elke graad verlaging. TempA verlagen van 35 naar 27 heeft een verhoging v.d. COP van 4.55 > 5.35 tot gevolg en de benodigde input voor dezelfde hoeveelheid warmte daalt met 1-4.55/5.35= 15%.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:22:
Klopt deze redenatie ?
Aan de hand v.d. COP bij 7/35 en de COP voor het maken van SWW 55?? zou je de relatie COP en temperatuur uit moeten kunnen rekenen denk ik. De COP voor SWW van bijv een Ecodan heeft iemand die gegevens of weet waar ik die kan vinden ? COP 4.55 @7/35 = 4.55, voor een Ecodan, en stel een COP voor SWW van 2.55 @7/55 dan heb je globaal een verbetering v.d. van de COP (4.55-2.55)/(55-35). Elke verlaging van de aanvoer temperatuur suggereert een verbetering v.d. COP met 0.1 bij elke graad verlaging. TempA verlagen van 35 naar 27 heeft een verhoging v.d. COP van 4.55 > 5.35 tot gevolg en de benodigde input voor dezelfde hoeveelheid warmte daalt met 1-4.55/5.35= 15%.
Je lijkt een lineair verband te trekken tussen twee extremen, en die dan door te trekken. Ik denk dat dat verband onder de 35˚C aanvoertemperatuur niet helemaal opgaat. Verbetering van de COP zal je wel zien, maar het effect vlakt af, o.a. door de grotere invloed van de (fixed) benodigde hulpenergie. Hier zie ik in ieder geval bij 26-27˚C Ta een momentane COP van zo'n 5 bij een buiten-T van 7 (met de Elga), terwijl ik meen dat die Elga op 4.7 staat bij 7/35. Geen 0.1 verbetering COP per graad lagere Ta dus.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bram-Bos schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:09:
[...]

Je lijkt een lineair verband te trekken tussen twee extremen, en die dan door te trekken. Ik denk dat dat verband onder de 35˚C aanvoertemperatuur niet helemaal opgaat. Verbetering van de COP zal je wel zien, maar het effect vlakt af, o.a. door de grotere invloed van de (fixed) benodigde hulpenergie. Hier zie ik in ieder geval bij 26-27˚C Ta een momentane COP van zo'n 5 bij een buiten-T van 7 (met de Elga), terwijl ik meen dat die Elga op 4.7 staat bij 7/35. Geen 0.1 verbetering COP per graad lagere Ta dus.
Klopt, ik neem/nam 2 waardes waarvan de 2e mijn fantasie was en bij gebrek aan beter trok ik een lineair verband in de hoop op reacties zoals van jou dat het wel eens heel anders zou kunnen zijn en dat ik vervolgens op basis van ervaringscijfers een betere benadering zou kunnen krijgen.Jij ziet een verbetering van COP 0.3 bij verschil van Ta van 8-9C

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 12:51
koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:23:
[...]

Bij mij is het in de woonkamer 20+ c, maar helemaal op zolder slechts 17c, hier moet nog meer geïsoleerd worden.
Slaap kamers zijn 18c, wat wij een lekkere slaap temperatuur vinden.
Ik heb boven nu een balansventilatie WTW draaien anders was het er waarschijnlijk 15c geweest. De standaard radiatoren komen met 30c aanvoer toch wel wat te kort.
Koevlaas2 welke WTW heb je nu in je huis hangen en hoe heb je de retour leidingen gemaakt? Gaten boren in vloeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 07:35
Zo, de Ecodan draait *O*
Ik ben benieuwd, we gaan de komende tijd lekker experimenteren :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:23:
[...]

Bij mij is het in de woonkamer 20+ c, maar helemaal op zolder slechts 17c, hier moet nog meer geïsoleerd worden.
Slaap kamers zijn 18c, wat wij een lekkere slaap temperatuur vinden.
Ik heb boven nu een balansventilatie WTW draaien anders was het er waarschijnlijk 15c geweest. De standaard radiatoren komen met 30c aanvoer toch wel wat te kort.
Je moet er naar mijn idee rekening mee houden dat als je zolder temperatuur omhoog gaat er op die manier minder warmteverlies v.d. slaapkamers daar onder plaatsvindt en die dus warmer zullen worden cq. de verwarmingsbronnen moeten daar geknepen worden als je dat niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:16:
[...]

Klopt, ik neem/nam 2 waardes waarvan de 2e mijn fantasie was en bij gebrek aan beter trok ik een lineair verband in de hoop op reacties zoals van jou dat het wel eens heel anders zou kunnen zijn en dat ik vervolgens op basis van ervaringscijfers een betere benadering zou kunnen krijgen.Jij ziet een verbetering van COP 0.3 bij verschil van Ta van 8-9C
Net even gekeken op een moment dat hij vrijwel optimaal draait: Ta=26,5; W-AC = 0,562kW; W-th = 2,9-3.0kW; Tb = 8,9˚C (waarschijnlijk een halve graad kouder bij de wp). Momentane COP=5,25.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:01
Bram-Bos schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:32:
[...]

Net even gekeken op een moment dat hij vrijwel optimaal draait: Ta=26,5; W-AC = 0,562kW; W-th = 2,9-3.0kW; Tb = 8,9˚C (waarschijnlijk een halve graad kouder bij de wp). Momentane COP=5,25.
Woonkamer temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
18.6-19.0 ˚C (setpoint 18.5) - wandtemperatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Stoofie schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:23:
Zo, de Ecodan draait *O*
Ik ben benieuwd, we gaan de komende tijd lekker experimenteren :)
Pictures or it didn't happened...... ;)
Ik hoop hem alles dit weekende draaiende te krijgen....
Eindelijk weer eens geen storingdiensten of weekendwerk. :'(

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
foxie10 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:23:
[...]

Koevlaas2 welke WTW heb je nu in je huis hangen en hoe heb je de retour leidingen gemaakt? Gaten boren in vloeren?
Itho HRU Eco fan 3.
Gaten zijn gemaakt via een aanbouw met houten vloeren.
De WTW draait nog op proef, morgen ga ik 'm ophangen en verder aansluiten.
De WTW staat nu los op de grond en de aanvoerbuis hangt halverwege de trap, de WAF loves it (not).

Afzuigen ga ik doen via een kanaal dat naar de keuken loopt en al aanwezig is, verder zuig ik nog op zolder bij de trap af en voer aan via 4 slaapkamers en de woonkamer.

[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 08-12-2016 21:21 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
AUijtdehaag schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:43:
[...]
Pictures or it didn't happened...... ;)
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/14j6hzp.jpg

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:42:
[...]

18.6-19.0 ˚C (setpoint 18.5) - wandtemperatie
aanvoer 28 graden.
ruimte temperatuur 20.5
Wandverwarming met 6cm leemstuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:27:
[...]

Je moet er naar mijn idee rekening mee houden dat als je zolder temperatuur omhoog gaat er op die manier minder warmteverlies v.d. slaapkamers daar onder plaatsvindt en die dus warmer zullen worden cq. de verwarmingsbronnen moeten daar geknepen worden als je dat niet wilt.
We gaan het zien, ik heb geen idee op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:55:
[...]

aanvoer 28 graden.
ruimte temperatuur 20.5
Wandverwarming met 6cm leemstuc.
Geinig. Lijkt sterk op mijn situatie. Hoeveel m2 wandverwarming heb je (en hoeveel verwarmd vloeroppervlak)?
Hier ca 90m2 wandtemperatie voor twee verdiepingen van ieder zo'n 30 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bram-Bos schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:00:
[...]

Geinig. Lijkt sterk op mijn situatie. Hoeveel m2 wandverwarming heb je (en hoeveel verwarmd vloeroppervlak)?
Hier ca 90m2 wandtemperatie voor twee verdiepingen van ieder zo'n 30 m2.
Hoe krijg je meer opp. wandtemperatie, 1.5 maal, dan vloeroppervlak ? Heel erg hoge verdiepingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Beneden verdieping 45m2
Totaal 10 groepen 16x2 80meter
4 woonkamer leemstuc
2 plafond verwarming woonkamer + keuken
1 gang leemstuc
1wc achter de tegels tussen de rachels.

Boven verdieping 17 groepen 10mm 40m lang
Daarvan 4 met leemstuc, 1 vloerverwarming en de rest in de plafonds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:06:
[...]

Hoe krijg je meer opp. wandtemperatie, 1.5 maal, dan vloeroppervlak ? Heel erg hoge verdiepingen ?
Alle vier buitenwanden zijn uitgerust met wandtemperatie. Niet extreem hoog, eerder laag (2m tot 2.30m hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Netjes. ;) Mooi systeem he?
Ben ik nou zo kippig, of heb je de sensor van de kamstrup in dezelfde leiding zitten?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
AUijtdehaag schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:24:
[...]

Netjes. ;) Mooi systeem he?
Ben ik nou zo kippig, of heb je de sensor van de kamstrup in dezelfde leiding zitten?
Er zit ook eentje in de andere, maar die zie je niet...
De staander van de trapleuning staat ervoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:15:
[...]

Alle vier buitenwanden zijn uitgerust met wandtemperatie. Niet extreem hoog, eerder laag (2m tot 2.30m hoog)
Ik lees op dit forum dat je een elga hebt?
Hoe bevalt jou dit op de leemstuc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:37:
[...]

Ik lees op dit forum dat je een elga hebt?
Hoe bevalt jou dit op de leemstuc?
Als de Elga warmte levert is het helemaal prima. De regeltechniek van de Elga is echter nog steeds niet zodanig dat ik langdurig, gelijkmatig op een laag pitje kan stoken, waardoor ik nog steeds last heb van afkoelende muren, en dan weer aanwarmende muren. En dat heeft bij wandtemperatie flinke gevolgen voor het comfortgevoel. Heb het enigszins onder controle gekregen door het vermogen te beperken tot max 60%, maar zelfs dan heb ik eigenlijk nog veel teveel pieken en dalen vanaf 5-6 graden buiten-T.

Techneco is al een tijdje bezig om uit te zoeken wat daar aan te doen is. Het móet kunnen, volgens hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opgelder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-05 19:17

Opgelder

WH-MDC05F3E5

Stoofie schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:28:
[...]

Er zit ook eentje in de andere, maar die zie je niet...
De staander van de trapleuning staat ervoor ;)
Stoofie, ik neem aan dat de voelers van de kamstrup in T-stuk dompelbuizen zitten?
Is er misschien een link naar deze T-stukken? Heb de kamstrup multical 302 Qn 2,5-5,2
in bestelling, dus moet er nog mee a d slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:49:
[...]

Als de Elga warmte levert is het helemaal prima. De regeltechniek van de Elga is echter nog steeds niet zodanig dat ik langdurig, gelijkmatig op een laag pitje kan stoken, waardoor ik nog steeds last heb van afkoelende muren, en dan weer aanwarmende muren. En dat heeft bij wandtemperatie flinke gevolgen voor het comfortgevoel. Heb het enigszins onder controle gekregen door het vermogen te beperken tot max 60%, maar zelfs dan heb ik eigenlijk nog veel teveel pieken en dalen vanaf 5-6 graden buiten-T.

Techneco is al een tijdje bezig om uit te zoeken wat daar aan te doen is. Het móet kunnen, volgens hen.
Ik heb hier een cv ketel, nog geen warmtepomp.
Het probleem dat jij omschrijft wil ik dus voorkomen.
Als de temperatuur in de wanden gaat schommelen dan wordt mijn vriendin niet blij ;)

https://www.oeg.net/nl/oe...0016?code=126&icp=AKTUELL
Zou je dit niet kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:13:
[...]

Ik heb hier een cv ketel, nog geen warmtepomp.
Het probleem dat jij omschrijft wil ik dus voorkomen.
Als de temperatuur in de wanden gaat schommelen dan wordt mijn vriendin niet blij ;)

https://www.oeg.net/nl/oe...0016?code=126&icp=AKTUELL
Zou je dit niet kunnen plaatsen?
Het comfort-probleem wordt natuurlijk minder als je op een hogere ruimte-T stuurt, zoals jij. Dat kan ook met de Elga, maar ik (en ook vrouwen hier ter plaatse) vind het bij setpoint 19,5 al voelen als een solarium hier, als de wanden stralen. Bovendien zie ik de energiezuinige potentie van wandtemperatie (lage ruimte-T, relatief hoge (20˚C) en constante T van de omringende oppervlakken).

Jouw suggestie is niet echt een oplossing, omdat die een constante aanvoer van warmte veronderstelt. De Elga gaat hier voor langere periodes uit omdat setpoint bereikt is.

Overigens: knap dat jij Ta=28˚C haalt met een CV-ketel!

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 08-12-2016 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:24:
[...]

Het comfort-probleem wordt natuurlijk minder als je op een hogere ruimte-T stuurt, zoals jij. Dat kan ook met de Elga, maar ik (en ook vrouwen hier ter plaatse) vind het bij setpoint 19,5 al voelen als een solarium hier, als de wanden stralen. Bovendien zie ik de energiezuinige potentie van wandtemperatie (lage ruimte-T, relatief hoge (20˚C) en constante T van de omringende oppervlakken).

Jouw suggestie is niet echt een oplossing, omdat die een constante aanvoer van warmte veronderstelt. De Elga gaat hier voor langere periodes uit omdat setpoint bereikt is.

Overigens: knap dat jij Ta=28˚C haalt met een CV-ketel!
Alles wordt hier aangestuurd door een oeg kmsd regelaar, gebruik hier ook geen kamer thermosstaat.
Stuur alles op aanvoer temperatuur, dit voorkomt schommelingen in de wanden en een mooie constante temperatuur in de kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:32:
[...]

Alles wordt hier aangestuurd door een oeg kmsd regelaar, gebruik hier ook geen kamer thermosstaat.
Stuur alles op aanvoer temperatuur, dit voorkomt schommelingen in de wanden en een mooie constande temperatuur in de kamer
Kun je wat gebruikscijfers delen over het afgelopen stookseizoen?
Op wat voor Ta brandt jouw cv-ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:33:
[...]

Kun je wat gebruikscijfers delen over het afgelopen stookseizoen?
Op wat voor Ta brandt jouw cv-ketel?
Cv ketel 35c

Gas verbruik:
2013: 3300m3 oude bewonners
2014 1900 m3 woning gekocht, wand isolatie en wandverwarming aangebracht.
2015 1650 m3 vloer isolatie aangebracht.
2016 zal ik zo rond de 1400 m3 uitkomen, volgens de nuon website
2017 worden de kozijnen op de bovenverdieping worden vervangen, zijn nu nog enkel glas.

grootste probleem is hier de cv ketel....

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon_1984 op 08-12-2016 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:44:
[...]

Cv ketel 35c

Gas verbruik:
2013: 3300m3 oude bewonners
2014 1900 m3 woning gekocht, wand isolatie en wandverwarming aangebracht.
2015 1650 m3 vloer isolatie aangebracht.
2016 zal ik zo rond de 1400 m3 uitkomen, volgens de nuon website
2017 worden de kozijnen op de bovenverdieping worden vervangen, zijn nu nog enkel glas.

grootste probleem is hier de cv ketel....
Oh My, en hoeveel m2 van je huis verwarm je daadwerkelijk? Alleen die 45 m2? Je stookt eerst 35˚C en mengt dat dan met koud water om een constante temperatuur te krijgen? En die cv-ketel draait dus (?) continu? Daar valt nog heel veel te winnen!

Ter vergelijking: ik heb tien jaar met een cv-ketel gedraaid + wandtemperatie, en het hoogste m3 gas gebruik was in 2009 (toen de boel nog half open lag aan de achterzijde) met zo'n 950 m3. In de definitieve situatie in de stookseizoenen 2014 en 2015 zo'n 500 m3 gebruikt. Grootste deel verwarming. Daarbij deed ik aan nachtverlaging, en verlaging als ik langere tijd niet thuis was, en verwarmde ik de bovenverdieping nauwelijks. Afgelopen stookseizoen 1200 kWh gebruikt voor 24/7 verwarming van benedenverdieping, en 17 m3 gas. Nu iets ruimer aan het stoken op de bovenverdieping, met bescheiden verhoging van energiegebruik door eerdere optimalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:54:
[...]

Oh My, en hoeveel m2 van je huis verwarm je daadwerkelijk? Alleen die 45 m2? Je stookt eerst 35˚C en mengt dat dan met koud water om een constante temperatuur te krijgen? En die cv-ketel draait dus (?) continu? Daar valt nog heel veel te winnen!

Ter vergelijking: ik heb tien jaar met een cv-ketel gedraaid + wandtemperatie, en het hoogste m3 gas gebruik was in 2009 (toen de boel nog half open lag aan de achterzijde) met zo'n 950 m3. In de definitieve situatie in de stookseizoenen 2014 en 2015 zo'n 500 m3 gebruikt. Grootste deel verwarming. Daarbij deed ik aan nachtverlaging, en verlaging als ik langere tijd niet thuis was, en verwarmde ik de bovenverdieping nauwelijks. Afgelopen stookseizoen 1200 kWh gebruikt voor 24/7 verwarming van benedenverdieping, en 17 m3 gas. Nu iets ruimer aan het stoken op de bovenverdieping, met bescheiden verhoging van energiegebruik door eerdere optimalisatie.
Ik stook boven en beneden, slaapkamers 18c en beneden 20.5 / 21.5.

De servo motor zit tussen de retour en aanvoer, hierdoor krijg ik een mooie aanvoer.
35 graden cv ketel is omdat anders de temperatuur gaat schommelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 23:01:
[...]

Ik stook boven en beneden, slaapkamers 18c en beneden 20.5 / 21.5.

De servo motor zit tussen de retour en aanvoer, hierdoor krijg ik een mooie aanvoer.
35 graden cv ketel is omdat anders de temperatuur gaat schommelen
Toch een prikkelende gedachte. Dankjewel!
Staat je cv nu continu te branden? Of recirculeer je warmte uit je leem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 8 december 2016 @ 23:12:
[...]

Toch een prikkelende gedachte. Dankjewel!
Staat je cv nu continu te branden? Of recirculeer je warmte uit je leem ?
Cv ketel staat niet continu te branden, maar als hij aanslaat dan min 5 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 23:17:
[...]

Cv ketel staat niet continu te branden, maar als hij aanslaat dan min 5 min.
Heb je nog een buffer(vat) naast je leem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 8 december 2016 @ 23:24:
[...]

Heb je nog een buffer(vat) naast je leem?
Neej geen buffervat, wellicht zal ik in de toekomst dit wel gaan toepassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Vraagje aan de ecodanners en zubadanners ;) volgens mij hebben een aantal van jullie de bedrade en draadloze thermostaat geprobeerd. Ik meen te herinneren dat de meeste wat teleurgesteld waren qua functionaliteit.

Ik ga binnenkort de zubadan regeling proberen te finetunen, schijnt dat hij nogal veel verbruikt op dit moment en de temperatuurregeling is ook niet helemaal 100% op zich niet vreemd omdat we behalve de aanvoertemp niets gewijzigd hebben. Hangt ook geen thermostaat aan.

Een paar optie's:
1. Netatmo weerstation + Melcloud (die heb ik zelf maar dan van panasonic) (via IFTTT kun je leuke dingen doen)
2. Originele mitsubishi thermostaat(bedraad of draadloos)
3. NEST USA thermostaat(deze heeft ook een koel functie)
4. Andere thermostaat

Wens is een resolutie van 0,1 graad. Meeste thermostaten gaan met 0,5 graad. Ik regel thuis met netatmo via IFTTT, netatmo meet tot 0,1 nauwkeurig, eventuele invloeden van zon instraling worden zeer snel getackeld op deze manier, in het minst gunstige geval met een (0,5gr thermostaat), wordt het eerst 0,5gr te warm en dan pas gaat de WP uit, met als gevolg ruime overshoot.

Wat heeft jullie voorkeur? IS 1 van beide originele thermostaten 0,1gr nauwkeurig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn avonturen met de Nest US:linkje. Na dit gevecht heb ik nu wel iets waar ik bijzonder blij mee ben, erg fijne regeling, hoewel er wel een paar functies bij hadden gemogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:58
Hier een ecodan met draadloze thermostaat die in de koudste ruimte staat en op een sp tussen de 18 en 19,5 graad de wp aanstuurt. De woonkamertemperatuur blijft tussen de 20,5 en 21,5 graad. De regeling zelf is niet evht nauwkeurig, hij heeft een overshoot van 0,5 tot 1,0 graad, starten doet hij als de kamertemperatuur op zijn ingestelde waarde komt.
Mijn wp staat ook met war ingesteld.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 08:55
Appie Heijn schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:37:
Vraagje aan de ecodanners en zubadanners ;) volgens mij hebben een aantal van jullie de bedrade en draadloze thermostaat geprobeerd. Ik meen te herinneren dat de meeste wat teleurgesteld waren qua functionaliteit.

Ik ga binnenkort de zubadan regeling proberen te finetunen, schijnt dat hij nogal veel verbruikt op dit moment en de temperatuurregeling is ook niet helemaal 100% op zich niet vreemd omdat we behalve de aanvoertemp niets gewijzigd hebben. Hangt ook geen thermostaat aan.

Een paar optie's:
1. Netatmo weerstation + Melcloud (die heb ik zelf maar dan van panasonic) (via IFTTT kun je leuke dingen doen)
4. Andere thermostaat

Wens is een resolutie van 0,1 graad. Meeste thermostaten gaan met 0,5 graad. Ik regel thuis met netatmo via IFTTT, netatmo meet tot 0,1 nauwkeurig, eventuele invloeden van zon instraling worden zeer snel getackeld op deze manier, in het minst gunstige geval met een (0,5gr thermostaat), wordt het eerst 0,5gr te warm en dan pas gaat de WP uit, met als gevolg ruime overshoot.

Wat heeft jullie voorkeur? IS 1 van beide originele thermostaten 0,1gr nauwkeurig?
Mijn eigen gebouwde thermostaat valt onder optie 4. Hiermee kan ik de temperatuur redelijk goed binnen 0.2 graden houden van de instelling. Alleen zon instraling kan geen regeling tegen op :)
Ik gebruik WAR met thermostaat "stop". De WAR heb ik geprobeerd zo nauwkeurig mogelijk in te regelen. Bij lage buiten temperaturen grijpt de thermostaat nauwelijks in en loopt de WP 24/7. Bij hogere buiten temperaturen stopt de thermostaat de WP keurig

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 28-09 11:47

Een paar optie's:
4. Andere thermostaat

ik gebruik een draadloze thermostaat van,, computherm q8,, deze kun je instellen op een schakel verschil van 0,1c en per 0,5c instelbaar ook kun je deze exact afstellen.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 07:23

Een paar optie's:
4. Andere thermostaat

Hier optie 2. Eerste dagen was de regeling waardeloos. Maar na een paar dagen draaien ging het prima.
Hij regelt op de 0,5 graad en dat voldoet eigenlijk goed. (icm LT-Vloerverwarming)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-09 16:46
Hallo Appie,
ik heb een Nefit Easy en deze geeft per 0,1 graag de temperatuur. Ik ben bijna klaar met mijn Pana. Zou de Nefit een rol kunnen spelen met IFTTT uiteraard met WIFI module?

Een paar optie's:
4. Andere thermostaat

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:40
Hoi Tweakers,

De Daikin Altherma Hybride wordt waarschijnlijk mijn keuze!

Momenteel heb ik geen zone aansturing, maar daar wil ik dan wel naar toe.

Volstaat dat dan met een 2-weg klepje die via de Daikin wordt aangestuurd? Het klepje komt dan in de zone naar de vloerverdeler neem ik aan. Dan kan die zone (zone 2) worden afgesloten als:

-er warmer aanvoerwater naar de radiatoren gaat (zone 1)
-er een houtkachel brandt en er warmtevraag van de radiatoren komt.

Is het dan wijsheid om daar een Honeywell exemplaar voor te kiezen die in een later stadium ook te gebruiken is voor Evohome?

Wat Evohome betreft dat is iets op de wenslijst. Ik wil eerst het 2-zone principe ervaren met de Daikin hybrid.

Of Evohome goed werkt met de Daikin aansturing moet ik eigenlijk nog zien.

Wat me nou mooi lijkt aan Evohome is dit:

de vloer is op temperatuur. De studeerkamer moet op temperatuur. Deze radiator zit in zone 1. Om dit lekker vlot op temperatuur te laten komen gaat de aanvoertemperatuur voor zone 1 omhoog. Dat is niet zo'n probleem met een hybrid WP lijkt me. Het is ook maar van korte duur, zo'n kamertje is snel warm.
Zone 2 wordt dan afgesloten want die is op temperatuur.

Als er wel warmtevraag is in zone 2, dan wordt die niet afgesloten, en mixt de verdeler terug naar een voor de vloer geschikte temperatuur.

Wanneer er geen explicitie warmtevraag uit zone1 komt gaat de aanvoertemperatuur weer naar de instelling van zone 2. Zone 1 en 2 mogen tegelijk actief zijn.

Is dit een beetje hoe het moet kunnen?

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 09-12-2016 23:38 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

barteg schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:08:
[...]

Mijn eigen gebouwde thermostaat valt onder optie 4. Hiermee kan ik de temperatuur redelijk goed binnen 0.2 graden houden van de instelling. Alleen zon instraling kan geen regeling tegen op :)
Ik gebruik WAR met thermostaat "stop". De WAR heb ik geprobeerd zo nauwkeurig mogelijk in te regelen. Bij lage buiten temperaturen grijpt de thermostaat nauwelijks in en loopt de WP 24/7. Bij hogere buiten temperaturen stopt de thermostaat de WP keurig
Dan zit je net onder of gelijk aan minimum aanvoer temperatuur als je bij lage temperatuur niet op je thermostaat instelling komt.
Niets mis mee hoor, vaker of langer lopen van de wp geeft een beter gevoel in huis.

Ik gebruik helemaal geen thermostaat, ik stook op war met een +5 , -5 curve en gaat super na een tijdje monitoren en instellen.
Enige wat ik nog eens moet doen is een soort zonne sensor maken die de wp uit schakelt als de zon op het huis staat. Of de buiten temperatuur van de unit naar de zuid kant verlengen en de curve veranderen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 21:58

Een paar optie's:
4. Andere thermostaat

ik heb hier 2 setups:
1x met draadloze Mitsubishi thermosstaat
1x met goedkoopste thermosstaat die ik kon vinden met relais

die 2e werkt het beste :) de Mitsubishi houdt een dode band aan van 0,5 graad. Hij schakelt dus in bij 21,8 graad en verwarmd dan door tot 22,3 graad en springt dan uit (de vloerverwarming zorgt dan voor lichte overshoot van nog eens 0,3 grd.

De goedkope thermosstaat van 25 euries staat gewoon gesteld op 1 stand en schakelt ook bij die stand. doordat ik met vloerverwarming werk heb je niet het risico dat je op een bepaald punt aan/uit/aan/uit schakelingen krijgt omdat er natuurlijkerwijs al een vertraging op vloerverwarming zit. Dit werkt de afgelopen maand perfect.

voor diegene die interesse hebben: heb 4x een PAC-se41ts-e sensor liggen. Mogen weg voor 15 eur per stuk... achteraf niet meer nodig... stuur maar DM als je interesse hebt...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Hoe heb je dit ingesteld en wat is jouw regelende factor dan ? Maak je contine warm cv water en lopen en temp regelingen open/dicht in bepaalde ruimtes en schakelt de wp dan op -5 en +5 graden?
Rol-Co schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 09:01:
[...]

Dan zit je net onder of gelijk aan minimum aanvoer temperatuur als je bij lage temperatuur niet op je thermostaat instelling komt.
Niets mis mee hoor, vaker of langer lopen van de wp geeft een beter gevoel in huis.

Ik gebruik helemaal geen thermostaat, ik stook op war met een +5 , -5 curve en gaat super na een tijdje monitoren en instellen.
Enige wat ik nog eens moet doen is een soort zonne sensor maken die de wp uit schakelt als de zon op het huis staat. Of de buiten temperatuur van de unit naar de zuid kant verlengen en de curve veranderen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

corsat schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:23:
Hoe heb je dit ingesteld en wat is jouw regelende factor dan ? Maak je contine warm cv water en lopen en temp regelingen open/dicht in bepaalde ruimtes en schakelt de wp dan op -5 en +5 graden?

[...]
De regelende factor is tijd en buiten temperatuur, ook een setting integral s afhankelijk en daar kan ik de unit langere blokken laten lopen. Met deze temperatuur loopt hij ongeveer een half uur, uurtje uit, half uur, enz.

Als het buiten warmer word gaat hij op een lagere stap in de curve kwa temperatuur en ook korter lopen, bij kou op een hogere temperatuur maar ook langer. Dat staat weer precies gelijk met de afkoeling van het huis.

De ruimtes hebben allemaal een thermostaat kraan behalve de badkamervloer en benedenvloer, boven zijn de slaapkamers 19 graden continue, beneden 21,5-22,4 afhankelijk van de hoeveelheid personen.

Zolder is een graad of 18 en heeft zelfs geen verwarming maar krijgt zijn warmte van de gangradiator beneden en de 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:34:
De Daikin Altherma Hybride wordt waarschijnlijk mijn keuze!
Forummer detim heeft dit systeem sinds een paar weken draaien, misschien kun je hem eens vragen hoe deze bevalt.

https://www.wasco.nl/nieu...ngdaikin-altherma-hybride

[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 10-12-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:40
koevlaas2 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 17:01:
[...]

Forummer detim heeft dit systeem sinds een paar weken draaien, misschien kun je hem eens vragen hoe deze bevalt.

https://www.wasco.nl/nieu...ngdaikin-altherma-hybride
Dank. Van mensen die het hebben hoor ik goede verhalen. Heb het systeem reeds in werking gezien en ja dat gaat hem gewoon worden.

Misschien is zone regeling niet eens aan de orde bij gebruik vd stooklijn wie heeft daar ervaring mee?

(Maar ja als de waterdruk er toch af is kan ik best een klepje monteren vlak voor de verdeler terwijl de monteur de installatie monteert...)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Op http://www.haustechnikdia...asser-Waermepumpe?page=18 is een aanbieding in groepsverband van €2460 via confortmarket voor de 5kW monoblock Panasonic. Iemand anders ook zin om te proberen hier aan mee te doen vanuit Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
En wat is dan de relatie met de +5 en -5 graden ?
Jouw omschrijving lijkt wel op mijn huis, temp bg 21,5 graad, 1e verdieping 20 en zolder 20,5,
vloerverwarming beneden en overal thermostaat kranen behalve badkamer.
Ik heb op de 1e verdieping 1 relatief koude kamer die ik binnenkort extra ga isoleren.
Rol-Co schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:39:
[...]

De regelende factor is tijd en buiten temperatuur, ook een setting integral s afhankelijk en daar kan ik de unit langere blokken laten lopen. Met deze temperatuur loopt hij ongeveer een half uur, uurtje uit, half uur, enz.

Als het buiten warmer word gaat hij op een lagere stap in de curve kwa temperatuur en ook korter lopen, bij kou op een hogere temperatuur maar ook langer. Dat staat weer precies gelijk met de afkoeling van het huis.

De ruimtes hebben allemaal een thermostaat kraan behalve de badkamervloer en benedenvloer, boven zijn de slaapkamers 19 graden continue, beneden 21,5-22,4 afhankelijk van de hoeveelheid personen.

Zolder is een graad of 18 en heeft zelfs geen verwarming maar krijgt zijn warmte van de gangradiator beneden en de 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

corsat schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:15:
En wat is dan de relatie met de +5 en -5 graden ?
Jouw omschrijving lijkt wel op mijn huis, temp bg 21,5 graad, 1e verdieping 20 en zolder 20,5,
vloerverwarming beneden en overal thermostaat kranen behalve badkamer.
Ik heb op de 1e verdieping 1 relatief koude kamer die ik binnenkort extra ga isoleren.

[...]
Ik heb op de eerste verdieping ook 1 wat koudere kamer omdat die op noord zit, die staat ook verder open dan de rest. Huis is van "88 met standaard dak, spouw, vloer isolatie. Vvw badkamer en bgg en staan 100% open.

De relatie -5 en +5 is de curve, tot +5 is het 27 graden instelling en bij -5 is het 31 graden instelling, de curve staat zo goed als plat en dat ging prima tot -7 buiten, dan blijft het netjes 21,5/22 in de kamer doordat hij op de integral setting langer gaat lopen.
Verbruik komt zo op 17-18 kWh bij -7 tot 6-7 kWh bij + 8 graden, wat in warmte synchroon loopt met de afkoeling en dus geen thermostaat nodig heb.

Ik kan ook op een ruimte sensor verwarmen maar die hysterese is veel te groot, slaat pas aan als het te koud is en af als het te warm is dus gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Thks rol-co duidelijke uitleg. Ik zal eens naar de instellingen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Voor de mensen die er interesse in hebben wat een Ecodan verbruikt op jaarbasis all-in:

32Gj a 35Gj stadsverwarming verbruik is ingewisseld voor 2346KWH

Kosten voor SV minimaal €720,= versus €422,= electriciteit heden.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 21:34:
Voor de mensen die er interesse in hebben wat een Ecodan verbruikt op jaarbasis all-in:

32Gj a 35Gj stadsverwarming verbruik is ingewisseld voor 2346KWH

Kosten voor SV minimaal €720,= versus €422,= electriciteit heden.
Valt mij nog mee.
Kosten SV = alleen vastrecht of incl. verbruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 22:00:
[...]

Valt mij nog mee.
Kosten SV = alleen vastrecht of incl. verbruik ?
Kosten SV, alleen verbruik. Vastrecht even 52 weken maal €15,75 bijtellen.
Ik zeg het wel vaker toch? Prima tvt _/-\o_

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op zondag 11 december 2016 @ 00:46:
[...]

Kosten SV, alleen verbruik. Vastrecht even 52 weken maal €15,75 bijtellen.
Ik zeg het wel vaker toch? Prima tvt _/-\o_
Je betaald helemaal niets meer aan sv? Geen service kosten of een eigenaren toelage of iets van dat.
Dan scheelt het veel bijna 1150,- p/j minder nu, hoewel ik het verbruik nog best pittig vind al is het met sww natuurlijk.

Misschien moet die sv eens na gaan denken over swp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 20:12:
[...]

Verbruik komt zo op 17-18 kWh bij -7 tot 6-7 kWh bij + 8 graden, wat in warmte synchroon loopt met de afkoeling en dus geen thermostaat nodig heb.
Klopt deze berekening ongeveer ?
Bij 18C stookgrens, gemiddeld volgens mindergas.nl, is je warmteverlies (17*3.5COP)/(18+7)=2.3kWh per graaddag of (6*4COP)/(18-8)=2.4kWh. Uitgedrukt in m3 gas 0,29m3 per graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 11 december 2016 @ 08:32:
[...]

Je betaald helemaal niets meer aan sv? Geen service kosten of een eigenaren toelage of iets van dat.
Dan scheelt het veel bijna 1150,- p/j minder nu, hoewel ik het verbruik nog best pittig vind al is het met sww natuurlijk.

Als ze een winst per aansluiting van 1.000,- maken, gaat die winst natuurlijk teruglopen met swp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:12:
[...]

Klopt deze berekening ongeveer ?
Bij 18C stookgrens, gemiddeld volgens mindergas.nl, is je warmteverlies (17*3.5COP)/(18+7)=2.3kWh per graaddag of (6*4COP)/(18-8)=2.4kWh. Uitgedrukt in m3 gas 0,29m3 per graaddag.
Stookgrens mindergas staat al jaren op 20,5 en om naar gas te kijken moet ik terug naar 2012.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202150/WXrnfSmd.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202151/dFD2XEuW.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 11-12-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:22:
[...]

Stookgrens mindergas staat al jaren op 20,5 en om naar gas te kijken moet ik terug naar 2012.

[afbeelding]

[afbeelding]
Toch redelijk in de buurt met mijn berekening.
En die 20,5 staat misschien op een andere mindergas.nl dan ik ken ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6KyNa0gDolyA6kRY5LxtsXW8/thumb.png
En de berekening lijkt ook ongeveer te kloppen met die 18C die ik gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:42:
[...]

Toch redelijk in de buurt met mijn berekening.
En die 20,5 staat misschien op een andere mindergas.nl dan ik ken ;)
[afbeelding]
En de berekening lijkt ook ongeveer te kloppen met die 18C die ik gebruik.
Kan je instellen zoals jij wilt he, bij mij ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202154/DjUof1pg.jpeg

Maar ik stook met de wp een graad warmer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

(19+22+18)/3=19.66C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co volgens mindergas.nl
Stookgrens
Graaddagen voor een dag worden alleen meegeteld als de etmaalgemiddelde buitentemperatuur onder deze grenswaarde ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zou een iets 'steilere' curve maar in totaal 'lager' mogelijk leiden tot gemiddeld langere looptijden bij lagere, maar wel constante/comfortable temperaturen en daarmee een hogere COP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee of het met een WP werkt zoals met een auto, maar bij een auto nemen lucht- en ik dacht ook rolweerstand kwadratisch toe met de snelheid. Bijv. 1 uur 80km/h rijden t.o.v. 25%*160+25%*pauze+23.3%*160+25%*pauze+1.7%*37.33. De laatste zal aanmerkelijk meer energie verbruikt hebben dan de eerste. Pauze/Stilstandsverlies + 1m langzaam rijden zal het meerverbruik 160 t.o.v. 80 nooit kunnen compenseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 12:50:
[...]

Zou een iets 'steilere' curve maar in totaal 'lager' mogelijk leiden tot gemiddeld langere looptijden bij lagere, maar wel constante/comfortable temperaturen en daarmee een hogere COP ?
Niet hier, omdat het ook gebaseert is op tijd (integral) waardoor het op hogere temperaturen nog korter word en op de lage temperaturen langer op hoger vermogen.
Hij begint namelijk altijd op 90% tot de compressor 70 graden bereikt.
En 27 of 25 graden aanvoer geeft waarschijnlijk weinig verschil in COP, was het 35-40 graden zou verlagen misschien wat schelen.
Vergeet niet dat het een 7kW is wat ruim voldoende is voor mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:19:
[...]

Niet hier, omdat het ook gebaseert is op tijd (integral) waardoor het op hogere temperaturen nog korter word en op de lage temperaturen langer op hoger vermogen.
De hele stooklijn omlaag zorgt voor lagere aanvoer temperatuur en dan dien je langere draaitijden te gebruiken om het gewenste resultaat te krijgen. Ik kan het niet, maar slimmerikken hier op dit forum wellicht wel. M.a.w. hoe zou de stooklijn er uitzien als je onder 'alle' omstandigheden voor 100% draaien zou kiezen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

Geen ene cent!!
En die centrale hier stookt met houtsnippers, restafval van staats bosbeheer.
Dat vinden ze lekker milieuvriendelijk....

Als ik het verbruik wegzet tegen voormalig 32/35Gj stadswarmte, is het rond de cop van 4 incl sww en stilstand verliezen.
Daar ben ik heel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
develdonk schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 10:39:
[...]

ik heb hier 2 setups:
1x met draadloze Mitsubishi thermosstaat
1x met goedkoopste thermosstaat die ik kon vinden met relais

die 2e werkt het beste :) de Mitsubishi houdt een dode band aan van 0,5 graad. Hij schakelt dus in bij 21,8 graad en verwarmd dan door tot 22,3 graad en springt dan uit (de vloerverwarming zorgt dan voor lichte overshoot van nog eens 0,3 grd.

De goedkope thermosstaat van 25 euries staat gewoon gesteld op 1 stand en schakelt ook bij die stand. doordat ik met vloerverwarming werk heb je niet het risico dat je op een bepaald punt aan/uit/aan/uit schakelingen krijgt omdat er natuurlijkerwijs al een vertraging op vloerverwarming zit. Dit werkt de afgelopen maand perfect.

voor diegene die interesse hebben: heb 4x een PAC-se41ts-e sensor liggen. Mogen weg voor 15 eur per stuk... achteraf niet meer nodig... stuur maar DM als je interesse hebt...
Wellicht toch even het proberen waard, voor 15 euro :) zal het doorgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:47
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:07:
Geen idee of het met een WP werkt zoals met een auto, maar bij een auto nemen lucht- en ik dacht ook rolweerstand kwadratisch toe met de snelheid. Bijv. 1 uur 80km/h rijden t.o.v. 25%*160+25%*pauze+23.3%*160+25%*pauze+1.7%*37.33. De laatste zal aanmerkelijk meer energie verbruikt hebben dan de eerste. Pauze/Stilstandsverlies + 1m langzaam rijden zal het meerverbruik 160 t.o.v. 80 nooit kunnen compenseren.
Ik ben me er niet helemaal zeker van, maar een normale cv werkt waarschijnlijk ook niet als een raket :+ .
Serieus - wp en automotor - beide zijn in zekere zin warmekrachtmachines, alhoewel de wp is eerder een krachtwarmtemachine. That's all :?

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 11-12-2016 16:16 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
Opgelder schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:04:
[...]
Stoofie, ik neem aan dat de voelers van de kamstrup in T-stuk dompelbuizen zitten?
Is er misschien een link naar deze T-stukken? Heb de kamstrup multical 302 Qn 2,5-5,2
in bestelling, dus moet er nog mee a d slag.
Niet in een speciaal t-stuk, gewoon een T-stuk met 1/2" binnendraad, met daarin een dompelbuis.
Ik had dat spul hier gewoon liggen, de linkjes gebruik ik alleen als voorbeeld.
Al is het linkje van de dompelbuis wel een van goedkoopste die ik zo snel kon vinden,houd je er ook nog een thermometer aan over...
Overigens hebben ze hier afsluiters met schroefdraad waar de meetnippels in passen...

[ Voor 0% gewijzigd door Stoofie op 11-12-2016 16:16 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dunklefaser schreef op zondag 11 december 2016 @ 16:02:
[...]

Ik ben me er niet helemaal zeker van, maar een normale cv werkt waarschijnlijk ook niet als een raket :+ .
Serieus - wp en automotor - beide zijn in zekere zin warmekrachtmachines, alhoewel de wp is eerder een krachtwarmtemachine. That's all :?
Uit Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2" meen ik te mogen concluderen dat het produceren van hoge temperatuur water aanmerkelijk minder efficient is dan lagere temperaturen. Bijv. Koevlaas2 4.09 t.o.v. 2.32 een rendementsachteruitgang van 43.27% of anders gezegd een rendements verbetering van 76.29% als je v.d. slechtste COP uitgaat. Ditzelfde geldt voor een CV-ketel op gas, waarbij SWW productie aanmerkelijk minder efficient is dan het maken van laag temperatuur water t.b.v. verwarming. Volgens specs. in de handleiding voor een Remeha ketel 94% t.o.v. 86%. Om welke reden heb je moeite met mijn vergelijking daar waar ik er aan het begin bij vermeld dat ik niet weet of de vergelijking op gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2016 17:22 . Reden: CV ketel efficiency gegevens toegevoegd. COP verschil toegelicht. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 21:58
Appie Heijn schreef op zondag 11 december 2016 @ 15:24:
[...]

Wellicht toch even het proberen waard, voor 15 euro :) zal het doorgeven
geen probleem, doosjes zijn zelfs nog dicht maar als je wat foto's wilt oid dan maak ik er wel 1 open :)

Hier meetdata t/m vanochtend nu we wat koudere dagen achter de rug hebben:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/24w6fyo.jpg

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 16:32:
[...]

Uit Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2" meen ik te mogen concluderen dat het produceren van hoge temperatuur water aanmerkelijk minder efficient is dan lagere temperaturen. Bijv. Koevlaas2 4.09 t.o.v. 2.32 een rendementsachteruitgang van 43.27% of anders gezegd een rendements verbetering van 76.29% als je v.d. slechtste COP uitgaat. Ditzelfde geldt voor een CV-ketel op gas, waarbij SWW productie aanmerkelijk minder efficient is dan het maken van laag temperatuur water t.b.v. verwarming. Volgens specs. in de handleiding voor een Remeha ketel 94% t.o.v. 86%. Om welke reden heb je moeite met mijn vergelijking daar waar ik er aan het begin bij vermeld dat ik niet weet of de vergelijking op gaat.
Zojuist mijn sww temp verlaagd naar 45c om zo het rendement op te krikken. In de sheet gaan we het verschil binnenkort zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
develdonk schreef op zondag 11 december 2016 @ 16:39:
[...]

geen probleem, doosjes zijn zelfs nog dicht maar als je wat foto's wilt oid dan maak ik er wel 1 open :)

Hier meetdata t/m vanochtend nu we wat koudere dagen achter de rug hebben:

[afbeelding]
Als je de WP's opgesplitst hebt mook met warmtemeters, kun je dan ook de maand resultaten vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:35:
[...]

De hele stooklijn omlaag zorgt voor lagere aanvoer temperatuur en dan dien je langere draaitijden te gebruiken om het gewenste resultaat te krijgen. Ik kan het niet, maar slimmerikken hier op dit forum wellicht wel. M.a.w. hoe zou de stooklijn er uitzien als je onder 'alle' omstandigheden voor 100% draaien zou kiezen ?
De hele stooklijn omlaag kan niet, let wel, het is een 7kW die minimaal 700W doet. COP 4 zou dus 2,8kW warmte doen?
Kijk hoe hij nu al loopt met een graad of 7 buiten, de 750W is dus minimaal.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:27:
[...]

De hele stooklijn omlaag kan niet, let wel, het is een 7kW die minimaal 700W doet. COP 4 zou dus 2,8kW warmte doen?
Kijk hoe hij nu al loopt met een graad of 7 buiten, de 750W is dus minimaal.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Dan zou een kleinere WP die verder terug kan moduleren achteraf misschien beter geweest zijn ? Uit je historisch gebruik op basis van graaddagen lijkt het dat je bij een temperatuur van -10C een capaciteit nodig bent van (18+10)*0,262m3=7,336m3 * 2, bij COP4, 14.672kWh / 24h = 0,6kW input om er bij COP=4 2,4kW aan warmte voor terug te krijgen. Het lijkt of je WP een factor 3 te groot is. Of ben ik helemaal v.d. ... gerukt. Waar ga ik de mist in met mijn berekening ?
Mijn situatie is (18+10)*0.533=14,924m3 * 2, bij COP4, 29.848kWh / 24h = 1,24kW input om er bij COP=4 5kW voor terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:58:
[...]

Dan zou een kleinere WP die verder terug kan moduleren achteraf misschien beter geweest zijn ? Uit je historisch gebruik op basis van graaddagen lijkt het dat je bij een temperatuur van -10C een capaciteit nodig bent van (18+10)*0,262m3=7,336m3 * 2, bij COP4, 14.672kWh / 24h = 0,6kW input om er bij COP=4 2,4kW aan warmte voor terug te krijgen. Het lijkt of je WP een factor 3 te groot is. Of ben ik helemaal v.d. ... gerukt. Waar ga ik de mist in met mijn berekening ?
Mijn situatie is (18+10)*0.533=14,924m3 * 2, bij COP4, 29.848kWh / 24h = 1,24kW input om er bij COP=4 5kW voor terug te krijgen.
Het zal iets hoger liggen maar alsnog is de 7kW misschien wel te groot inderdaad, ik liep er nou eenmaal tegenaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 11 december 2016 @ 22:05:
[...]

Het zal iets hoger liggen maar alsnog is de 7kW misschien wel te groot inderdaad, ik liep er nou eenmaal tegenaan. :)
Jij of medelezers schieten mijn berekening dus niet lek ?!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Ik zit nu op 700 KWH sinds eind augustus incl. SWW, ik denk dat ik ook wel op zo'n crazyharrie gebruik uitkom, eind augustus 2017 sluit ik het jaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 22:11:
[...]

Jij of medelezers schieten mijn berekening dus niet lek ?!?!
Je berekening zou in theorie best kloppen wat de COP aan gaat maar het voelt lekkerder als je met een wat hogere temperatuur werkt, 27-30 graden is namelijk al nauwelijks voelbare warmte.
Ik vermoed ook dat het achter de komma verschil is in efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 11 december 2016 @ 22:41:
[...]

Ik zit nu op 700 KWH sinds eind augustus incl. SWW, ik denk dat ik ook wel op zo'n crazyharrie gebruik uitkom, eind augustus 2017 sluit ik het jaar af.
Sww kost meer dan je verwacht dus? Ik ga (als ik incl maart reken) op een 1500kWh uit komen schat ik,en het is nog nooit zo comfy geweest hier, zelfs niet met de cv.
Krijg nu eerder klachten te warm dan te koud, pelletkachel ligt eendikke laag stof op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 11 december 2016 @ 22:44:
[...]

Sww kost meer dan je verwacht dus? Ik ga (als ik incl maart reken) op een 1500kWh uit komen schat ik,en het is nog nooit zo comfy geweest hier, zelfs niet met de cv.
Krijg nu eerder klachten te warm dan te koud, pelletkachel ligt eendikke laag stof op. :)
Voor SWW komt er nog wel een WTW, scheelt dan weer een hoop want nu koelt de boiler snel af met het koude water dat binnenkomt. En het opwarmen kost ook wat meer moeite dan begin September.

Met verwarmen zit ik trouwens op een TNTCop van 4.14 dus nog steeds op het 2 KWH =1 m3 gas equivalent schema.
Met SWW erbij is de TNTCop 3.75 ook niet slecht vind ik.

[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 11-12-2016 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 11 december 2016 @ 22:41:
[...]

Je berekening zou in theorie best kloppen wat de COP aan gaat maar het voelt lekkerder als je met een wat hogere temperatuur werkt, 27-30 graden is namelijk al nauwelijks voelbare warmte.
Ik vermoed ook dat het achter de komma verschil is in efficientie.
De gemiddelde watertemperatuur zal niet dalen of stijgen, want wat je doet is het warmteverlies compenseren, linksom of rechtsom. Aan je grafiek op PV-output zie ik dat je overdag 30m verwarmt om het vervolgens een uur of soms nog iets langer af te laten koelen, voor het proces zich weer herhaald. in die 1,5 uur varieert de temp tussen je aan/uit waardes van je regelsysteem. Er 30% v.d. energie continu instoppen zal een constantere temperatuur opleveren waarbij het gemiddeld hetzelfde is, maar met minder variatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 08:55
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:58:
[...]

Zal ik hem dan lek schieten... bij -10 haal je geen COP van 4. Als je mazzel hebt haal je een COP van 2. Als het windkracht 10 waait bij die -10graden dan zal je ook meer warmte verlies hebben dan de "0,262m3 per graad". Tussendoor ook nog even SWW maken.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 23:35:
[...]

De gemiddelde watertemperatuur zal niet dalen of stijgen, want wat je doet is het warmteverlies compenseren, linksom of rechtsom. Aan je grafiek op PV-output zie ik dat je overdag 30m verwarmt om het vervolgens een uur of soms nog iets langer af te laten koelen, voor het proces zich weer herhaald. in die 1,5 uur varieert de temp tussen je aan/uit waardes van je regelsysteem. Er 30% v.d. energie continu instoppen zal een constantere temperatuur opleveren waarbij het gemiddeld hetzelfde is, maar met minder variatie.
Welke variatie? Het is een vloer dus is vrij constant, daar steek ik af en toe warmte in.
Continue op het laagste vermogen is veel te veel warmte/verbruik.

Pagina: 1 ... 113 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic