Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.102 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-09 22:28
Maikie18 schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:04:
[...]

WP is nu om 21.30 uit gegaan en binnen 30 minuten is de kamer temperatuur al 0.4 graden gedaald, ben benieuwd morgen ochtend.
Met vloerverwarming ben je van dit probleem af, maar krijg je wel een mate van traagheid bij opwarming voor terug.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
Knowbody schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:15:
[...]

mijn inzicht is dat als je weinig verliest in een nacht, je juist geen nachtverlaging hoeft toe te passen.

Hoe meer je verliest, hoe rendabeler nachtverlaging uitpakt.
Idd, maar op een dag als vandaag heeft mijn wp 's nacht nog een 8 kwh weggestookt. Met nachtverlaging was hij niet aangeslagen en was het door de warmte van de zon weer opgewarmd. Als dat mooi samenvalt, had ik geen kwh verstookt.

Aan de andere kant heb ik nog een overschot van 2500 kwh tot begin maart en ga ik die tenzij het een maand -30 wordt niet meer opstoken. Maar duurzaamheid speelt ook een rol in mijn afwegingen. Wat je niet nodig hebt, moet je ook niet verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:19:
[...]

Ik heb geen thermostaat >:) (nee echt niet)
Maar het huis heeft dus spouw, vloer, dak isolatie van "88, ok, het is geen standaard a la 2016 en ook het glas is geen Hr++ maar standaard dubbel glas. Ga ik dan zoveel winnen ergens?
Glas denk ik soms wel, die alu pui met die grote ruiten kan best wat kou af geven als er wind op staat, en dat is vaak zuid-west.
Geen idee waar precies, maar de suggestie dat wind 'veel' invloed heeft suggereert dat de kierdichtheid een upgrade zou kunnen gebruiken. Maar dat is mijn speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:25
jerh schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:26:
[...]

Idd, maar op een dag als vandaag heeft mijn wp 's nacht nog een 8 kwh weggestookt. Met nachtverlaging was hij niet aangeslagen en was het door de warmte van de zon weer opgewarmd. Als dat mooi samenvalt, had ik geen kwh verstookt.
Dat is ook niet helemaal waar. De zon verwarmt de lucht, maar niet de vloer of massa en meubelen. Het buffer blijft dus koud. Het nadeel van een tegelvloer is dat er warmte in moet anders is het niet lekker in deze periode.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:26:
[...]

Aan de andere kant heb ik nog een overschot van 2500 kwh tot begin maart en ga ik die tenzij het een maand -30 wordt niet meer opstoken. Maar duurzaamheid speelt ook een rol in mijn afwegingen. Wat je niet nodig hebt, moet je ook niet verspillen.
Door de zon gratis gegeven energie kun je toch niet verspillen ? Als je geen PV-panelen had gehad waren ze ook al lang weer verdwenen in het universum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:28:
[...]

Geen idee waar precies, maar de suggestie dat wind 'veel' invloed heeft suggereert dat de kierdichtheid een upgrade zou kunnen gebruiken. Maar dat is mijn speculatie.
Volgens mijn ervaring waait de warmte uit je steenwol wat in je muren zit, toen ik in 2012 een aanbouw realiseerde tochtte het door de isolatie heen in mijn woonkamer via een kier in de kalkzand stenen.
Dus bij harde wind waait je isolatie waarde gewoon omlaag denk ik, bij windstil geniet je dan wel van de volledige isolatie waarde.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

stel als je tegen een potdichte theeketel met heet water ijskoude lucht blaast, dan koelt de thee toch versnelt af of niet.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:15:
[...]

mijn inzicht is dat als je weinig verliest in een nacht, je juist geen nachtverlaging hoeft toe te passen.

Hoe meer je verliest, hoe rendabeler nachtverlaging uitpakt.
Heeft niets met nacht verlaging te maken, je kunt dan ook zeggen dat je minder hoeft aan te warmen dus dat nacht verlaging rendabeler is :)

Het is een feit dat hoe minder je verliest hoe minder je hoeft te verwarmen :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:31:
[...]

Volgens mijn ervaring waait de warmte uit je steenwol wat in je muren zit, toen ik in 2012 een aanbouw realiseerde tochtte het door de isolatie heen in mijn woonkamer via een kier in de kalkzand stenen.
Dus bij harde wind waait je isolatie waarde gewoon omlaag denk ik, bij windstil geniet je dan wel van de volledige isolatie waarde.
Nou die steenwol heeft als "taken" om warmte niet te geleiden en om lucht zo veel mogelijk 'stil' te laten staan zodat er geen convectie optreed. Maar als er een kier in die kalkzand stenen zit zou ik dat meer eens gaan herstellen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:36:
[...]

Nou die steenwol heeft als "taken" om warmte niet te geleiden en om lucht zo veel mogelijk 'stil' te laten staan zodat er geen convectie optreed. Maar als er een kier in die kalkzand stenen zit zou ik dat meer eens gaan herstellen lijkt me.
Het probleem is inmiddels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:33:
[...]

stel als je tegen een potdichte theeketel met heet water ijskoude lucht blaast, dan koelt de thee toch versnelt af of niet.
Ja geforceerde koeling pas je dan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:33:
[...]

Heeft niets met nacht verlaging te maken, je kunt dan ook zeggen dat je minder hoeft aan te warmen dus dat nacht verlaging rendabeler is :)

Het is een feit dat hoe minder je verliest hoe minder je hoeft te verwarmen :)
Dat laatste is natuurlijk waarheid als een koe.
Er zit echter ergens een kantelpunt. Als je langszaam verliest, maar je gaat volgas aan de bak in de ochtend om de boel weer op normale temperatuur te krijgen, is er dan nog winst? En als je overshoot krijgt, ben je te ver gegaan. Dat is dus weer verlies.

Op constante temperatuurhouden bij LTV en ZLTV systemen ligt het meest voor de hand. (En bij een LWWP is het volgens mij handig om bij lager buitentemp dat ding niet aan te hebben, oftewel overdag bufferen, 's nachts zo weinig mogelijk aan)

Ik ben wel van mening dat als je maar weer langszaam ('op de begrenzer') aanwarmt dat het mee zal vallen.

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 05-12-2016 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:37:
[...]

Ja geforceerde koeling pas je dan toe.
hebben we het dan over kierdichtheid of wind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:31:
[...]

De vochtigheidsgraad v.d. muur kan ook nog een belangrijke rol spelen, denk aan uit water stappen in zwembad of zee en het waait een beetje. Opgedroogd prima weertje, maar nat beetje frisjes.
Als het de vochtigheidsgraad v.d. muur zou zijn dan is het te hopen dat het niet vocht vanuit de binnenkant van je woning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:39:
[...]

En en, waarbij ik veronderstel dat bij redelijke isolatie en kierdichtheid niet een significant groot verschil in verbruik is, Maar dat is mede ingegeven door ervaringen met mijn eigen niet erg kierdichte woning. Maar het is inderdaad En En.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Inderdaad, en toch kan ik maar weinig ontdekken, een beetje bij de overgang van de pui delen, maar misschien dat het glas gewoon niet volstaat met de wind er op.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Willie Wortel schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:55:
[...]

Nou, ik ben van de oude stempel, voor het naar bed gaan kachel uit, deur op het nachtslot.....
De verwarming snachts aan laten staan, daar kan ik niet aan wennen. Ook als we weg gaan, verwarming uit.
Gelukkig, niet vanwege de herrie van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:54:
[...]

Inderdaad, en toch kan ik maar weinig ontdekken, een beetje bij de overgang van de pui delen, maar misschien dat het glas gewoon niet volstaat met de wind er op.
Het waait in ieder geval niet door het glas :) En de besparingen welke ECN berekend van oud dubbel glas naar HR++ of Triple zijn niet rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 23:08:
[...]

Het waait in ieder geval niet door het glas :) En de besparingen welke ECN berekend van oud dubbel glas naar HR++ of Triple zijn niet rendabel.
Maar wellicht wél comfortabel ?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:39:
[...]

In mijn antwoord kwam zowel het woord suggestie als suggereert voor, alles onder voorbehoud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyharrie schreef op maandag 5 december 2016 @ 23:11:
[...]

Maar wellicht wél comfortabel ?
Zeker. De oppervlakte temperatuur v.h. glas aan de binnenzijde is hoger wat heel goed voor de WAF is en jij hebt oog voor die zaken, jij weet wat er werkelijk toe doet. Ben ondertussen wel nieuwsgierig naar die vrouw van je, die moet wel heel speciaal zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:34:

[...]

Echt? Enige wat ik lees is dat er nog mensen zijn die de regelstrategie van de gasketel aan houden. :+
Zou dat niet komen omdat er een warmtepomp draait in een woning die, in theorie, niet helemaal geschikt is om te verwarmen met een warmtepomp.
Knowbody schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:31:
[...]

Dat is ook niet helemaal waar. De zon verwarmt de lucht, maar niet de vloer of massa en meubelen. Het buffer blijft dus koud. Het nadeel van een tegelvloer is dat er warmte in moet anders is het niet lekker in deze periode.
Volgens mij klopt dit niet. De zon verwarmt nagenoeg geen lucht, maar alleen oppervlakten en dus massa. De massa warmt de lucht op. Vandaar dat het op vlieghoogte.... 10km....ijskoud is, er is daar wel zonnestraling, maar geen massa om op te warmen.

[ Voor 44% gewijzigd door Oxellaar op 05-12-2016 23:44 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Tomexergie schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:59:
[...]

Gelukkig, niet vanwege de herrie van de buitenunit.
Dat ding hoor je niet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Oxellaar schreef op maandag 5 december 2016 @ 23:31:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. De zon verwarmt nagenoeg geen lucht, maar alleen oppervlakten en dus massa. De massa warmt de lucht op. Vandaar dat het op vlieghoogte.... 10km....ijskoud is, er is daar wel zonnestraling, maar geen massa om op te warmen.
ja je hebt gelijk. infrarood he. Pas bij reflectie voel je de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zou dat niet komen omdat er een warmtepomp draait in een woning die, in theorie, niet helemaal geschikt is om te verwarmen met een warmtepomp.
Ik ben benieuwd naar die theorie. Ik denk wel te weten dat er afgiftesystemen bestaan diet niet helemaal of helemaal niet geschikt zijn. Maar geen woningen die niet helemaal geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Mijn inziens kan in elke woning een WP. Maar het zal heel vaak economisch niet rendabel zijn. Technisch krijg je het huis er wel warm mee. Als je maar genoeg kwartjes in de machine stopt.

Echter: gas wordt alleen maar duurder en stroom kunnen we deels zelf opwekken. Voor goed geïsoleerde woningen met een grotendeels LTV verwarming lijkt het mij een goed alternatief voor de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op maandag 5 december 2016 @ 23:51:
[...]

ja je hebt gelijk. infrarood he. Pas bij reflectie voel je de warmte.
Als het een object/massa bereikt en de moleculen in dat object met de energie van de straling in beweging brengt en het object/massa daardoor verwarmd wordt dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op maandag 5 december 2016 @ 23:59:
Mijn inziens kan in elke woning een WP. Maar het zal heel vaak economisch niet rendabel zijn. Technisch krijg je het huis er wel warm mee. Als je maar genoeg kwartjes in de machine stopt.

Echter: gas wordt alleen maar duurder en stroom kunnen we deels zelf opwekken. Voor goed geïsoleerde woningen met een grotendeels LTV verwarming lijkt het mij een goed alternatief voor de CV ketel.
Volgens mij is het altijd rendabel onder voorbehoud dat de LTV/ZLTV voor een enigszins betaalbaar bedrag te plaatsen is. kWh warmte uit WP met een COP > 0.18/0.08=2.25 is even duur als gas als het uit het net afgenomen wordt. Bij kWh's uit eigen PV, kostprijs plusminus 0.06 kun je al toe met een COP=1.
Goed geisoleerd is geen voorwaarde, althans ik kan hem niet bedenken. Als afgiftesysteem afgestemd is op de goede/slechte isolatie en de WP daar ook op afgestemd is, dan ben je er naar mijn mening.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2016 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Willie Wortel schreef op maandag 5 december 2016 @ 23:45:
[...]

Dat ding hoor je niet draaien.
Mijn Elga Toshiba wel. Die hoor je behoorlijke bij 1000W. Waardoor zulke verschillen. De roterende compressoren lijken allemaal op elkaar, waarom is pana zoveel stiller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

[...]

Meer omdat die mensen de verwarming willen "voelen" net als bij de ketel, maar LTV en wp voel je niet.

Dat vliegtuig heeft op die hoogte ook geen lucht om te verwarmen, immers de lucht is ijl op 10 km

Die zon op je huis is een straalkachel, zet je hem uit word het fris om te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 23:53:
[...]

Ik ben benieuwd naar die theorie. Ik denk wel te weten dat er afgiftesystemen bestaan diet niet helemaal of helemaal niet geschikt zijn. Maar geen woningen die niet helemaal geschikt zijn.
Geen theorie, maar een feit. Het gaat maar om één ding en dat is isolatie.
Als die niet op orde is, dan is een warmtepomp niet geschikt voor je woning.
Rol-Co schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 05:41:
[...]

Meer omdat die mensen de verwarming willen "voelen" net als bij de ketel, maar LTV en wp voel je niet.

Dat vliegtuig heeft op die hoogte ook geen lucht om te verwarmen, immers de lucht is ijl op 10 km

Die zon op je huis is een straalkachel, zet je hem uit word het fris om te voelen.
Zoals al iemand zei, de zon is grotendeels infrarood. Infrarood verwarmd geen lucht.
Verder kun je stikstof in ijle lucht ook prima opwarmen.

En dat veel licht het idee geeft dat het warm is, dat zit tussen de oren ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Oxellaar op 06-12-2016 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:02
Tomexergie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 01:37:
[...]

Mijn Elga Toshiba wel. Die hoor je behoorlijke bij 1000W. Waardoor zulke verschillen. De roterende compressoren lijken allemaal op elkaar, waarom is pana zoveel stiller?
de rubber voeten, etc?
bij mij scheelde het aanzienlijk toen ik naar grotere trillingsdempers ging en nog wat isolatie tussen de ophangbeugel en de muur deed.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 06:26:
[...]

Geen theorie, maar een feit. Het gaat maar om één ding en dat is isolatie.
Als die niet op orde is, dan is een warmtepomp niet geschikt voor je woning.
Dat feit kun je neem ik aan ook onderbuwen met een rekenvoorbeeld ? Sommige mensen beweren iets als een feit als het op Facebook staat, ik acht jou van een andere orde mbt feiten. Dus iets van WP/Rc < ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik neem even aan dat je zonlicht bedoeld. Glas laat 'geen IR' door, dat suggereren IR opnames inderdaad. Echter als het glas zelf opwarmt door de zon zal het IR gaan stralen, de kleur van vloeibaar glas doet het al vermoeden. Veel IR panelen werken met een een verwarmingselement achter een glasplaat. Passief verwarmen van een huis zonder een behoorlijke glaspartij op het zuiden wordt ook lastig. ;) Denk ook even aan kassen in de zon, die moeten behoorlijk wat doen om hun overtollige warmte bij veel zon kwijt te raken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2016 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
BarryH schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 08:26:
[...]

de rubber voeten, etc?
bij mij scheelde het aanzienlijk toen ik naar grotere trillingsdempers ging en nog wat isolatie tussen de ophangbeugel en de muur deed.
belangrijk is dat de bouten niet een contactbrug zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-09 21:58
Ik had mijn ecodan inverter op rubberen tegels gezet maar hij was nog redelijk hoorbaar, tegels vervangen door dikke armaflex en dat zorgde voor minder geluid.
Knowbody schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 08:46:
[...]

belangrijk is dat de bouten niet een contactbrug zijn.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
corsat schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 08:54:
Ik had mijn ecodan inverter op rubberen tegels gezet maar hij was nog redelijk hoorbaar, tegels vervangen door dikke armaflex en dat zorgde voor minder geluid.

[...]
Pomp ombouw zoals bij mij, indien mogelijk moet je dit gewoon overwegen, zeker bij een mono. Ik heb dit gedaan en heb ordinair glaswol onder de pomp. Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Willie Wortel schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 08:57:
[...]

Pomp ombouw zoals bij mij, indien mogelijk moet je dit gewoon overwegen, zeker bij een mono. Ik heb dit gedaan en heb ordinair glaswol onder de pomp. Werkt uitstekend.
Heb ik ook ter bescherming voor regen en vorst, maar met toen het er nog niet omheen zat, maakt het geen verschil, was geluid precies hetzelfde, komt via ventilator naar buiten. Apparaat is gewoon muisstil, ook zonder ombouw

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
Tomexergie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 01:37:
[...]

mijn Elga/Toshiba is bij 1000W stiller dan rond de 450w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
corsat schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 08:54:

[...]
hoe dik is de armaflex die je hebt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
BarryH schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 08:26:
[...]

de rubber voeten, etc?
Ik heb geen contactgeluid. WP staat op een dak op rubber tegels daarop dikke balken en rubber tussen de bevestigings bouten (Wasmachine rubber). Het gaat om het directe geluid dat naar de omgeving straalt via de lucht. Bij een stille nacht is dat goed hoorbaar als je slaapkamerraam op een kier hebt. Ik heb er al een doos om heen geplaatst met zware isolatie. Dat helpt. Het probleem met geluid is dat er ook een psychologische factor is die het ongenoegen bepaalt. Een maal als storend ervaren dan blijf je het horen WAF--- ;(

Ik heb de indruk als ik de ervaring van ecodan en pana lees op het forum dat toshiba niet een van de stilste is. Meten = weten ;Met een app op je smartphone kun je geluidmeting doen. B.v. op 3 meter rechtvoor bij c.a 1000W in de nacht meten(Zonder achtergrond geluid, overdag is het niet te doen). Deze dB op nemen in onze tabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:31:
[...]

Door de zon gratis gegeven energie kun je toch niet verspillen ? Als je geen PV-panelen had gehad waren ze ook al lang weer verdwenen in het universum.
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Waar ik naar zit te kijken is of ik de nachtverlaging zou kunnen misbruiken om te voorkomen dat de wp aanslaat en daarna de warmte van de zon gebruiken om het huis weer te verwarmen. Het koelt hier slechts gering af. De afgelopen dagen slaat de wp ergens rond 02.00 uur aan om rond 10 uur weer uit te gaan. Dan is er dus 8 kwh afgerond verstookt. De zon warmt de woning daarna nog een graad verderop. Ik zit dus te kijken of de afkoeling acceptabel is om idd nachtverlaging toe te passen. Maar als er dan geen zon schijnt, ben ik de klos. En dat is soms best lastig te voorspellen. En de waf zegt dat het altijd comfortabel moet zijn, zeker als ze onverwachts besluit thuis te werken. En dat die 8 kwh niet belangrijk is omdat we nu al overhouden op de energienota. Ze heeft liever dat het warmer is, dan dat we ipv 1000 kwh, 1400 kwh overhouden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomexergie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:05:
[...]

Ik heb geen contactgeluid. WP staat op een dak op rubber tegels daarop dikke balken en rubber tussen de bevestigings bouten (Wasmachine rubber). Het gaat om het directe geluid dat naar de omgeving straalt via de lucht. Bij een stille nacht is dat goed hoorbaar als je slaapkamerraam op een kier hebt. Ik heb er al een doos om heen geplaatst met zware isolatie. Dat helpt. Het probleem met geluid is dat er ook een psychologische factor is die het ongenoegen bepaalt. Een maal als storend ervaren dan blijf je het horen WAF--- ;(

Ik heb de indruk als ik de ervaring van ecodan en pana lees op het forum dat toshiba niet een van de stilste is. Meten = weten ;Met een app op je smartphone kun je geluidmeting doen. B.v. op 3 meter rechtvoor bij c.a 1000W in de nacht meten(Zonder achtergrond geluid, overdag is het niet te doen). Deze dB op nemen in onze tabel
Iemand een idee voor een slimme anti-geluids oplossing ? Misschien een alternatief voor dempen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
jerh schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:10:
[...]

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Waar ik naar zit te kijken is of ik de nachtverlaging zou kunnen misbruiken om te voorkomen dat de wp aanslaat en daarna de warmte van de zon gebruiken om het huis weer te verwarmen. Het koelt hier slechts gering af. De afgelopen dagen slaat de wp ergens rond 02.00 uur aan om rond 10 uur weer uit te gaan. Dan is er dus 8 kwh afgerond verstookt. De zon warmt de woning daarna nog een graad verderop. Ik zit dus te kijken of de afkoeling acceptabel is om idd nachtverlaging toe te passen. Maar als er dan geen zon schijnt, ben ik de klos. En dat is soms best lastig te voorspellen. En de waf zegt dat het altijd comfortabel moet zijn, zeker als ze onverwachts besluit thuis te werken. En dat die 8 kwh niet belangrijk is omdat we nu al overhouden op de energienota. Ze heeft liever dat het warmer is, dan dat we ipv 1000 kwh, 1400 kwh overhouden.....
Heeft vrouwtje lief daar niet gelijk in dan??
Nou geloof ik niet dat nacht verlaging zoveel scheelt, maar al zou het wel, wat kan jou die 150 euro per jaar schelen, je verwarmt toch al heel goedkoop je huis.
Zo denk ik er tenminste over, fuck de cop,gewoon warm maken en paar honderd kWh minder per jaar over houden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:20:
[...]

Nou geloof ik niet dat nacht verlaging zoveel scheelt, maar al zou het wel, wat kan jou die 150 euro per jaar schelen, je verwarmt toch al heel goedkoop je huis.
Zo denk ik er tenminste over, fuck de cop,gewoon warm maken en paar honderd kWh minder per jaar over houden.
ze heeft altijd gelijk ook als ze geen gelijk heeft :)

Ik probeer zelf ook enigzins duurzaam te zijn en verspilling te voorkomen. Het gaat niet alleen om geld in deze wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:20:
[...]

Amen! Reneeke for president ;)
In de kou zitten kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor degenen die het Duits enigszins machtig zijn en een beetje ironie wel kunnen waarderen. Die verpackte Republik. YouTube: Die verpackte Republik met name het stukje tussen 11:54 en 12:45. LTV/ZLTV Wandverwarming maar dan anders dan je het ooit gezien hebt. Vergelijk: Dokter ik heb klacht X, ok dan geef ik u medicijn A, paar dagen later ik heb nu klacht Y, ja dat is de bijwerking van medicijn A, ik zal u medicijn B geven, dokter ik heb nu klacht Z, ja dat is de bijwerking van ..... ik zal ....
Oorzaak van klacht X was/is ..... Symptoombestrijding is ook een vak. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 13:54
Gister de offertes binnen gehad voor de Stiebel Eltron installatie. Krijg er kompleet de rol beroerte van, van dik hout zaagt men planken.

WPL 10 AC met buffervat en warmwater boiler: 16.487 excl BTW incl installatie
en de convectoren: 5.655 excl BTW incl installatie
Totaal inclusief BTW 26.792 eurootjes 8)7

Zelfde grapje met een WPL 25 A, 30.292 euro

Dit alles exclusief hak, breek, boren en aanpassing meterkast van 1 fase naar 3 fase.

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 08:39:
[...]

Ik neem even aan dat je zonlicht bedoeld. Glas laat 'geen IR' door, dat suggereren IR opnames inderdaad. Echter als het glas zelf opwarmt door de zon zal het IR gaan stralen, de kleur van vloeibaar glas doet het al vermoeden. Veel IR panelen werken met een een verwarmingselement achter een glasplaat. Passief verwarmen van een huis zonder een behoorlijke glaspartij op het zuiden wordt ook lastig. ;) Denk ook even aan kassen in de zon, die moeten behoorlijk wat doen om hun overtollige warmte bij veel zon kwijt te raken.
Begrijp me goed, ik beweer ook niet dat de zon geen warmte, lijkt me logisch :+
Maar zonlicht zelf warmt nagenoeg geen lucht op, dat moet via reflectie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:00:
[...]

Begrijp me goed, ik beweer ook niet dat de zon geen warmte, lijkt me logisch :+
Maar zonlicht zelf warmt nagenoeg geen lucht op, dat moet via reflectie gaan.
Ik vraag me dan even af hoe die reflectie dan moet functioneren. Reflectie op wat en met welk effect ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:10:
[...]

Jij hebt een heel verstandige vrouw volgens mij. 400kWh met een kostprijs van 0.06 = 24.00.
24.00 op jaarbasis voor een constant hoge WAF. Ik zou het wel weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
boot77 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:55:
Gister de offertes binnen gehad voor de Stiebel Eltron installatie. Krijg er kompleet de rol beroerte van, van dik hout zaagt men planken.

WPL 10 AC met buffervat en warmwater boiler: 16.487 excl BTW incl installatie
en de convectoren: 5.655 excl BTW incl installatie
Totaal inclusief BTW 26.792 eurootjes 8)7

Zelfde grapje met een WPL 25 A, 30.292 euro

Dit alles exclusief hak, breek, boren en aanpassing meterkast van 1 fase naar 3 fase.
Ughe ughe... Dat is de Nederlandse VOC mentaliteit.
Incl. alles dus een 30 ruggen, gefeliciteerd je hebt het record in handen van duurste offerte die hier voorbij kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 13:08
Wat is jouw afgifte systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
jerh schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:22:
[...]

ze heeft altijd gelijk ook als ze geen gelijk heeft :)

Ik probeer zelf ook enigzins duurzaam te zijn en verspilling te voorkomen. Het gaat niet alleen om geld in deze wereld.
Een waar woord.

Je opmerking over de nachtverlaging begrijp ik goed. Misschien is het dynamisch te bepalen aan de hand van het weerbericht? Volgende dag zon? Dan een graadje laten afkoelen 's nachts. Die 8 kW is toch weer mooi bespaard.

Het weer van de afgelopen dagen is prachtig. Mooie opwek overdag van zowel PV als ZB en het huis wordt ook nog eens een groot gedeelte van de dag warm gehouden door de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
koevlaas2 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:15:
[...]

Ughe ughe... Dat is de Nederlandse VOC mentaliteit.
Incl. alles dus een 30 ruggen, gefeliciteerd je hebt het record in handen van duurste offerte die hier voorbij kwam.
De subsidie gaat er nog van af, of niet?
Je hebt dan wel oerdegelijke Duitse kwaliteit plus sCOP garantie :+ .

Ik had hier net ook een quick&dirty offerte voor een 8 kW monobloc NIBE F2120-8 (plus boilervat + buffertje etc.) voor pakweg 15 k€ excl. btw (wel beproefde Zweedse kwaliteit!).

[ Voor 0% gewijzigd door dunklefaser op 06-12-2016 13:46 . Reden: 8 kW i.p.v. 5 kW ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat IR nou wel of niet door glas ?
De zon, de straling v.d. zon op object en schaduw er naast en de feitelijke situatie.

Zon door Glas
In de zon - schaduw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yXexRXr1WCJCITMZ9fh3iZWP/thumb.jpg

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glas houdt wel flink tegen overigens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qt4m6jciapucxWnzVIkWYEY2/full.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:46:
Glas houdt wel flink tegen overigens.
Wat wil je precies weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moest mijn jpg er nog bijvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De suggestie dat het IR blokkeert komt van dit soort opnames:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W5yRb46mgpUHwiKYqstifdOo/full.jpg

Buitentemp 5C Muurtemp 22C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J0xn7q1xFPZPyHCf1TTEKPh3/full.jpg

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het zit niet tussen de oren, maar in de sensoren van je huid en die hebben gelijk, in ieder geval in deze situatie. Allebei 'oren' maar toch verschillend. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:18:
[...]

Het zit niet tussen de oren, maar in de sensoren van je huid en die hebben gelijk, in ieder geval in deze situatie. Allebei 'oren' maar toch verschillend. ;)
Misschien kan je de plaatjes etc. beter verplaatsen?
Bijvoorbeeld naar "Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Een raam heeft een ZTA waarde; zontoetredingsfactor. Of te wel hoeveel zonnestraling laat het raam door.

Als je een ZTA waarde van 0,65 hebt dan houdt het 35% tegen en 65% laat het door.

De doorgelaten zonnestraling gebeurd convectief (nadat het glasoppervlakte is opgewarmd geeft het de warmte via convectie af aan de ruimte/omgeving) en via kortgolvige en langgolvige straling. De straling treft een wand, vloer of een stuk inventaris welke de straling gedeeltelijk absorbeert en weer op hun beurt de warmte via convectie afgeeft aan de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:34:
Een raam heeft een ZTA waarde; zontoetredingsfactor. Of te wel hoeveel zonnestraling laat het raam door.

Als je een ZTA waarde van 0,65 hebt dan houdt het 35% tegen en 65% laat het door.

De doorgelaten zonnestraling gebeurd convectief (nadat het glasoppervlakte is opgewarmd geeft het de warmte via convectie af aan de ruimte/omgeving) en via kortgolvige en langgolvige straling. De straling treft een wand, vloer of een stuk inventaris welke de straling gedeeltelijk absorbeert en weer op hun beurt de warmte via convectie afgeeft aan de ruimte.
Het genoemde fenomeen verklaard naar mijn idee niet/onvolledig/onvoldoende de verschillende temperaturen binnen wel en niet in de zon op een paar centimeter afstand een temperatuur verschil van 29-21=8C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Kwestie van ramen zemen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

dunklefaser schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:23:
[...]

Misschien kan je de plaatjes etc. beter verplaatsen?
Bijvoorbeeld naar "Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"?
De discussies op dit forum gaan over het verwarmen met een warmtepomp. Inherent daar aan verbonden is het afgiftesysteem en isolatie denk ik. Als er misconcepties zijn mbt tot een onderdeel daar van lijkt het me de inzichtelijkheid van eea te vergroten door daar feiten/IR-foto's ter ondersteuning en verifieerbaarheid aan toe te voegen. Je opmerking vind ik dan ook weinig passend, maar ieder zijn/haar mening uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Het is mij niet duidelijk waar je nou precies de verschillen hebt gemeten. Binnenzijde raam op een paar centimeter verschil een temperatuur verschil van 8°C? Of binnenkant 29°C, buitenkant 21°C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:49:
Het is mij niet duidelijk waar je nou precies de verschillen hebt gemeten. Binnenzijde raam op een paar centimeter verschil een temperatuur verschil van 8°C? Of binnenkant 29°C, buitenkant 21°C?
Ik maakte binnen een foto van de muur in mijn keuken, 29C is in de zon, een paar centimeter links daarvan is schaduw en is het 21C. De 3e foto is een normale foto v.d. situatie, foto 2 is de IR-foto met die verschillende temperaturen. Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Nou ja dan vind ik 8°C verschil niet zo gek als dat stuk van de muur in de schaduw staat.
Vergelijk het maar met een IR paneel. Als je er recht voor staat is het aangenaam, doe je een stap opzij is het koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:08:
Nou ja dan vind ik 8°C verschil niet zo gek als dat stuk van de muur in de schaduw staat.
Vergelijk het maar met een IR paneel. Als je er recht voor staat is het aangenaam, doe je een stap opzij is het koud.
Nee maar mijn reactie 'moet' je plaatsen in de vorige opmerkingen mbt blokkeren van IR door glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Het leeuwendeel van de thermische straling van de zon die door de atmosfeer op aarde komt is IR straling. En door ramen wordt een gedeelte van de zonnestraling geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
Krijg net bericht dat de subsidie voor de Elga voor 2017 opnieuw is opgetrokken naar 2300 euro. Dit omdat de kenmerking "hybride" voor verwarring zorgde. Basis-subsidie is nu 2000 euro, bij A++ apparatuur komt er nog 300 euro bij.

E.e.a. volgens Techneco...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokse
  • Laatst online: 15-06-2023
Wie heeft er advies voor mij.
Volgend jaar ga ik een 2 onder 1 kap woning bouwen in het buitengebied met een inhoud van 500m3. Woning wil ik laten voorzien van vloerverwarming en ik zou graag een houtkachel willen. De woning staat 40mtr vanaf de weg en als ik gas wil dan zal er nog een nieuwe gasleiding vanaf de weg moeten komen. Voorgeschreven is om de EPC waarde te halen een Itho Daalderop Coolcube met bijbehorende CV ketel. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zit zelf ook te denken aan de Nefti Enviline maar lees hier ook weining reviews van. Een grondwarmtepomp zal geen optie zijn gezien de investeringskosten. Bij de Enviline zou ik de gasleiding kunnen laten vervallen en dat trekt mij ook wel aan. Graag hoor ik ervaringen en/of tips t.b.v. mijn plannen en de keuze die ik zou moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Hokse schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:52:
Volgend jaar ga ik een 2 onder 1 kap woning bouwen in het buitengebied met een inhoud van 500m3. Woning wil ik laten voorzien van vloerverwarming en ik zou graag een houtkachel willen. De woning staat 40mtr vanaf de weg en als ik gas wil dan zal er nog een nieuwe gasleiding vanaf de weg moeten komen. Voorgeschreven is om de EPC waarde te halen een Itho Daalderop Coolcube met bijbehorende CV ketel. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zit zelf ook te denken aan de Nefti Enviline maar lees hier ook weining reviews van. Een grondwarmtepomp zal geen optie zijn gezien de investeringskosten. Bij de Enviline zou ik de gasleiding kunnen laten vervallen en dat trekt mij ook wel aan. Graag hoor ik ervaringen en/of tips t.b.v. mijn plannen en de keuze die ik zou moeten maken.
Een hightech huis met een houtkachel 8)7
Neem dan tenminste pellet, scheelt een hoop stank in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hokse schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:52:
Mijn 'advies' niet gehinderd door enige kennis over bouwvoorschriften:
In ieder geval geen gas CV-ketel, bespaart je de aansluitkosten en de jaarlijkse aansluitvergoeding van op dit moment 152,00 per jaar. Gerekend over een periode van x levert dat al een aardig kapitaaltje op.
Op dit moment kost het om bijv. 700m3 gas te verstoken volgens gaslicht.com als goedkoopste 609.92
Diezelfde hoeveelheid warmte 1400kWh kost je met een WP bij een COP=4 als je het niet zelf opwekt met PV-panelen 259.74
Besparing 609.92 - 259.74 = 350.18 per jaar. Hier zit de eerder genoemde 152,00 in verdisconteerd.
Volgens mij levert een WP meer punten voor je EPC op dan een HR-107 CV gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:24:
[...]

Een hightech huis met een houtkachel 8)7
Neem dan tenminste pellet, scheelt een hoop stank in de straat.
Hij zei 'in buitengebied'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Houtkachel stank komt wel 1 km ver wist je dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:29:
[...]

Houtkachel stank komt wel 1 km ver wist je dat.
Nee dat wist ik niet, zal er eens op letten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
stamppot schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:26:
[...]

Wat is jouw afgifte systeem?
-WPbuitenunit heeft 6.5 mtr(dus 2x) gasleiding met standaard isolatieafstand tot onder de dakgoot, daarna 7,5mtr binnenleiding tot aan de Elga-binnenunit ook met standaard (witte bobbeltjes) isolatie.

-cvleiding grofweg 27mtr (2x dus) 22mm naar huiskamer beneden, alles goed geisoleerd.

-huiskamer/openkeuken met 2x Jaga tempo met elk 6 DBE-fan's 20X140x20 in de huiskamer, 1x Thermrad super 8 compact type 22 700 x 700 in de keuken als knuffelradiator.

-gang, enkelplaats radiator van 100x70, welke zeer minimaal open staat.

-1e verdieping, 2 enkelplaats radiatoren welke zeer minimaal open staan.

-2e verdieping geen radiators die open staan, waarmte van gang en 1e verdieping gaat door trappenhuis naar boven.

-huiskamer temperatuur 23.30-08.00 op 19c
08.00-10.00 op 19,5
10.00-23.30 eventueel op resp. 20 - 20,5 (afgelopen week 1x ivm ziekte op 21gr)

Elga stuurt CV perfect aan, heb ze niet in DUO staan om flow problemen te voorkomen. zit ik snachts nl niet op te wachten.

NB. als ik 't koud heb trek ik regelmatig een lekker vest aan. Daar kan geen verwarming tegenop.

[ Voor 4% gewijzigd door amarkest op 06-12-2016 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

stamppot schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:42:
Krijg net bericht dat de subsidie voor de Elga voor 2017 opnieuw is opgetrokken naar 2300 euro. Dit omdat de kenmerking "hybride" voor verwarring zorgde. Basis-subsidie is nu 2000 euro, bij A++ apparatuur komt er nog 300 euro bij.

Dat zou top zijn als dat inderdaad door gaat.
Heb ik straks een Elga voor nog geen 350 euro excl installatie >:)
En hoe kom je dan aan die 300 euro extra subsidie ivm A++ apperatuur?
Dan zou ik voor 50 euro spekkoper zijn :7

Edit: Damn, inderdaad 2300 euro subsidie op de lijst van 30 november.
Dat is zeer interresant!

[ Voor 10% gewijzigd door DJKroon op 06-12-2016 18:49 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Met mijn laatste zin heb ik Michl in de tang :)

http://www.kaelte-treffpu....php?f=23&t=7079&start=14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:31
Maikie18 schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:04:
[...]

Dat is wel heel extreem hoor, een paar dagen, want ik had van de week een keer in de ochtend 16.5 en het was binnen 2 uur alweer ruim boven de 20 graden.

WP is nu om 21.30 uit gegaan en binnen 30 minuten is de kamer temperatuur al 0.4 graden gedaald, ben benieuwd morgen ochtend.
Helaas is de test afgelopen nacht mislukt. Omdat ik gisteren het programma op de toon thermostaat aan moest zetten om de programma instellingen over te nemen voor de afstandsbediening van de WP te programmeren had ik daarna het programma weer wel uitgezet maar deze stond op 19 graden continue. Ik werd vannacht een keer wakker van een geluid in de radiator dus ik dacht, hey dat is de vorstbeveiliging en viel meteen weer in slaap, daarna was ik om 4 uur weer wakker en toen voelde ik dat de radiator aan was, ik keek even op mijn telefoon en bleek dus dat de cv was aangegaan om het op 19 graden te houden :) (Die heb ik toen meteen uitgezet)

In de ochtend bleek ik 1m3 gas gebruikt te hebben tot 04:00. Dat tegenover 13kW als de WP continue aan was geweest tot 06:00 (Maar dan wel 21.5 graden)

Toch ben ik er zelf nu wel van overtuigd dat ik gewoon best nachtverlaging kan toepassen. Het was namelijk om 6 uur 18 graden toen hij aan ging en toen ik er om 07:00 uit ging was het al 19.5. Vervolgens is hij weer uit gegaan tot 12 uur en toen was het 17.2, toen mijn vrouw om 14u thuis kwam was het weer 20.5 (ook mede door de zon denk ik) Zit nu op 8kW verbruik tegenover 35 gister. Dit zonder dat we last hebben van kou want telkens als we er zijn is het lekker op temperatuur.

Draai nu met 35C aanvoer

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
stamppot schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:42:

meer dan 2000 kan ik er niet van maken.

de monovalente units dalen dus 300 en de hybride units steigen 700.

warmtepompboiler steigt als ik het goed interpreteer 500

rvo.nl

De ISDE in 2017
Op 30 november informeerde Minister Kamp de Kamer (in een kamerbrief) over de SDE+ de Kamer. Daarin benoemde hij ook de plannen voor de ISDE 2017. De regeling is in de Staatcourant gepubliceerd op 6 december. De ISDE 2017 opent 2 januari 2017 met een totaal budget van €70 miljoen. Voor aanvragen die nog in 2016 worden ingediend gelden de huidige subsidiebedragen en voorwaarden.
De ISDE wordt vanaf 2017 aangepast. Een overzicht van de wijzigingen zijn:
De aanvraagtermijn wijzigt in 2017 voor particulieren van 3 maanden na aanschaf in 6 maanden na installatie van het apparaat. Voor zakelijke aanvragers blijft de indieningstermijn hetzelfde. Zakelijke aanvragers vragen bovendien eerst de subsidie aan waarna ze pas de aankoopverplichting mogen aangaan.
Warmtepompen: de categorieën hybride warmtepomp en warmtepomp boiler vervallen. Apparaten uit deze twee categorieën komen nog wel in aanmerking voor subsidie en worden op basis van hun bron lucht, water, en grond in gedeeld. De grenzen van het vermogen voor de lucht-water warmtepomp zijn gewijzigd, evenals bijbehorende subsidiebedragen voor lucht-water warmtepompen met een vermogen kleiner dan 3,5 kW:
-3,5 kW: € 1.000
-van 3,5 kW tot en met 10 kW: € 2.000
-van meer dan 10 kW: € 2.000, vermeerderd met € 100 voor elke kW thermisch vermogen hoger dan 10 kW.
Biomassaketel: Het basisbedrag wordt verlaagd en de toeslag per kW bij ketels vanaf 40 kW wordt verhoogd
-tot en met 40 kW: € 2.500
-vanaf 40 kW: € 2.500 (dat was € 3.200) vermeerderd met € 110 (dat was € 80) per kW vermogen van de ketel hoger dan 40 kW.
Zonneboiler: De subsidie per kWh voor zowel de kleine als de grote systemen wordt verhoogd:
-De subsidie wordt € 0,75 (was € 0,50) per kWh jaarlijkse zonne-energiebijdrage bij een apertuuroppervlakte van ten hoogste 10 vierkante meter
-Bij een apertuuroppervlakte van meer dan 10 vierkante meter bedraagt de subsidie € 0,30 was (€ 0,25) per kWh jaarlijkse zonne-energiebijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Da's waardeloos, 300,- minder subsidie per wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:41:
Je hebt nog 25 dagen :)

@ koevlaas2

In de tang is wat optimistisch, stel dat ze zeggen: stuur maar terug dan repareren we hem..... Dan hebben ze jou in de tang.
Waarom nog vechten als je hem al weggegooid hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
enerzijds wel, maar ik neig toevallig toch naar bivalent ipv all-electric. En dan is die aanpassing gunstiger.

Persoonlijk denk ik voor bestaande bouw en afbouw van de aardgasbehoefte dat als overgang een hybride meer gestimuleerd moet worden en dat is wat er nu dus gaat gebeuren. Dat is dan toch wel weer doordacht.

Eigenlijk kan ik niet om de Daikin/Altherma heen. Wie heeft er zo eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:45:
[...]

Je hebt nog 25 dagen :)

@ koevlaas2

In de tang is wat optimistisch, stel dat ze zeggen: stuur maar terug dan repareren we hem..... Dan hebben ze jou in de tang.
Waarom nog vechten als je hem al weggegooid hebt?
Tja, zit in de aard van het beestje. Ze zijn niet blij met mijn verhaal daar en ik niet blij met de geen garantie.
Ik ga niet voor minder dan nieuw sturen en gelijk heb ik.
Loopt het op niets uit dan pech, maar dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan weer een werkende set te hebben. Set die ik vervolgens verkoop.

Maar ik verwacht niet een mailtje : Meneer uw buitenunit komt eraan ( maar je weet maar nooit, want 1000% gelijk heb ik).

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 06-12-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Mijn nog te bouwen huis wordt pas juni/juli volgend jaar opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:12:
[...]

Hang 'm eerst even op in je oude huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DJKroon schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:40:
[...]

Dat zou top zijn als dat inderdaad door gaat.
Heb ik straks een Elga voor nog geen 350 euro excl installatie >:)
En hoe kom je dan aan die 300 euro extra subsidie ivm A++ apperatuur?
Dan zou ik voor 50 euro spekkoper zijn :7

Edit: Damn, inderdaad 2300 euro subsidie op de lijst van 30 november.
Dat is zeer interresant!
Bij ons in Waterland DIY geld toe :)

'Stichting Duurzaam Waterland
2 uur ·

Nieuwe ISDE subsidieregeling bekend! Per 1 januari 2017 subsidiebedrag van de Elga warmtepomp op € 2.300,- onafhankelijk van de toepassing. + € 600 van SDW.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:12:
[...]

Kan je hem toch wel kopen, of denk je dat ze komen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamppot
amarkest schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:00:
[...]

-WPbuitenunit heeft 6.5 mtr(dus 2x) gasleiding met standaard isolatieafstand tot onder de dakgoot, daarna 7,5mtr binnenleiding tot aan de Elga-binnenunit ook met standaard (witte bobbeltjes) isolatie.

-cvleiding grofweg 27mtr (2x dus) 22mm naar huiskamer beneden, alles goed geisoleerd.

-huiskamer/openkeuken met 2x Jaga tempo met elk 6 DBE-fan's 20X140x20 in de huiskamer, 1x Thermrad super 8 compact type 22 700 x 700 in de keuken als knuffelradiator.

-gang, enkelplaats radiator van 100x70, welke zeer minimaal open staat.

-1e verdieping, 2 enkelplaats radiatoren welke zeer minimaal open staan.

-2e verdieping geen radiators die open staan, waarmte van gang en 1e verdieping gaat door trappenhuis naar boven.

-huiskamer temperatuur 23.30-08.00 op 19c
08.00-10.00 op 19,5
10.00-23.30 eventueel op resp. 20 - 20,5 (afgelopen week 1x ivm ziekte op 21gr)

Elga stuurt CV perfect aan, heb ze niet in DUO staan om flow problemen te voorkomen. zit ik snachts nl niet op te wachten.

NB. als ik 't koud heb trek ik regelmatig een lekker vest aan. Daar kan geen verwarming tegenop.
Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik zou de unit op mijn platte dak krijgen, tussen twee huizen in. Ik neig nu naar plaatsing op het dak zelf, parallel aan de muur, ipv tegen de muur aan op een beugel. Wat zijn jouw bevindingen qua lawaai? En hoe is de isolatie in jouw huis?

Ter vergelijk:
Het betreft bij ons een 2-onder-1 kap met 450m3 inhoud, bj 1994. Het dak, spouw en ramen zijn allen geisoleerd bij bouw, de vloer is ook geisoleerd met voorgevormd piepschuim. Tuin ligt op het noorden, keuken in de zon. Ik kan bij plaatsing op het platte dak met max 4 meter slang bij de opstelplaats van de Elga.
Ik heb alleen geen vloerverwarming, en dat gaat er op korte termijn ook niet komen. Is wel ooit de planning, maar dat is onderdeel van een grotere verbouwing van de keuken. Wel weet ik dat ik iets met mijn afgifte systeem moet doen, want dat is met lagere stook temperatuur ontoereikend. Ik ga deze maand de boel nog waterzijdig inregelen, want ook dat is nog niet gebeurd.
Op welke watertemperatuur stook jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-09 21:40
Is de subsidie vanaf moment aanschaf of vanaf moment dat je aanvraagt?
Wil namelijk een 11,2 Mitsubishi bestellen in Spanje.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
bbn_ldp schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:18:
[...]

Is de subsidie vanaf moment aanschaf of vanaf moment dat je aanvraagt?
Wil namelijk een 11,2 Mitsubishi bestellen in Spanje.
de subsidie geldt voor de factuurdatum en de WP moet in bedrijf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Knowbody schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:50:
[...]

enerzijds wel, maar ik neig toevallig toch naar bivalent ipv all-electric. En dan is die aanpassing gunstiger.

Persoonlijk denk ik voor bestaande bouw en afbouw van de aardgasbehoefte dat als overgang een hybride meer gestimuleerd moet worden en dat is wat er nu dus gaat gebeuren. Dat is dan toch wel weer doordacht.

Eigenlijk kan ik niet om de Daikin/Altherma heen. Wie heeft er zo eentje.
In de subsidie regeling 2016 is hybride /bivalent niet goed gedefinieerd geweest. Infeite zijn de meeste warmtepompen op die markt zijn hybride als ze elektrisch bijstoken bij lage temperaturen. Een beta facor van 1 (100% warmtepomp bij -10C) is economisch erg onrendabel voor die paar dagen per jaar (5%) van het energiegebruik. Het is eenvoudiger dat ze de regeling op het warmtevermogen baseren, geen gedoe meer over hybride enz. De aardgas reductie is immers rechtstreeks gekoppeld aan het warmtevermogen en daar krijg je subsidie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 19:50
Tomexergie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:42:
[...]

In de subsidie regeling 2016 is hybride /bivalent niet goed gedefinieerd geweest. Infeite zijn de meeste warmtepompen op die markt zijn hybride als ze elektrisch bijstoken bij lage temperaturen. Een beta facor van 1 (100% warmtepomp bij -10C) is economisch erg onrendabel voor die paar dagen per jaar (5%) van het energiegebruik. Het is eenvoudiger dat ze de regeling op het warmtevermogen baseren, geen gedoe meer over hybride enz. De aardgas reductie is immers rechtstreeks gekoppeld aan het warmtevermogen en daar krijg je subsidie voor.
Wat is nu precies het verschil tussen hybride en bivalent?
Want ik dacht dat hybride een WP in combinatie met gas was.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mgroen81 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:03:
[...]

Wat is nu precies het verschil tussen hybride en bivalent?
Want ik dacht dat hybride een WP in combinatie met gas was.
dat zijn 2 termen voor hetzelfde als je het mij vraagt.

wellicht dat hybride meer slaat op de Daikin waarbij de combinatie in 1 behuizing zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
stamppot schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:55:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik zou de unit op mijn platte dak krijgen, tussen twee huizen in. Ik neig nu naar plaatsing op het dak zelf, parallel aan de muur, ipv tegen de muur aan op een beugel. Wat zijn jouw bevindingen qua lawaai? En hoe is de isolatie in jouw huis?

Ter vergelijk:
Het betreft bij ons een 2-onder-1 kap met 450m3 inhoud, bj 1994. Het dak, spouw en ramen zijn allen geisoleerd bij bouw, de vloer is ook geisoleerd met voorgevormd piepschuim. Tuin ligt op het noorden, keuken in de zon. Ik kan bij plaatsing op het platte dak met max 4 meter slang bij de opstelplaats van de Elga.
Ik heb alleen geen vloerverwarming, en dat gaat er op korte termijn ook niet komen. Is wel ooit de planning, maar dat is onderdeel van een grotere verbouwing van de keuken. Wel weet ik dat ik iets met mijn afgifte systeem moet doen, want dat is met lagere stook temperatuur ontoereikend. Ik ga deze maand de boel nog waterzijdig inregelen, want ook dat is nog niet gebeurd.
Op welke watertemperatuur stook jij?
ff snel door de bocht, want ik heb hier een WAF die momenteel heel laag is ivm urgente Laptop problemen.

-voordat ik besloot tot aanschaf van een WP heb ik eerst een paar maanden (nov/dec 2015) op 30/45 gedraaid. om te zien of ik het uberhaupt wel warm kreeg met die lagere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

koevlaas2 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:25:
[...]

Bij ons in Waterland DIY geld toe :)

'Stichting Duurzaam Waterland
2 uur ·

Nieuwe ISDE subsidieregeling bekend! Per 1 januari 2017 subsidiebedrag van de Elga warmtepomp op € 2.300,- onafhankelijk van de toepassing. + € 600 van SDW.'
Dat zie ik ze in Purmerend nog niet doen !!
Maar het wordt wel erg aantrekkelijk zo om dat ding bij mijn ouders neer te plempen.
Die wonen wel in Waterland.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:32:
[...]

Dat zie ik ze in Purmerend nog niet doen !!
Maar het wordt wel erg aantrekkelijk zo om dat ding bij mijn ouders neer te plempen.
Die wonen wel in Waterland.
Ik zeg doen.

Pagina: 1 ... 111 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic