Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Daar gaat het niet om, hier 3 L/L WP's zowel binnen als buiten een ventilator....Rol-Co schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:04:
[...]
Ik denk dat je snapt wat ik bedoel, binnen heb je geen ventilator
Shakespeare zei het al: what's in a name
momenteel staat mijn woonkamer verdamper al weer licht in het ijs.... buiten -2,2 C as we speak
[ Voor 17% gewijzigd door Gasschuif op 04-12-2016 23:23 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Dat was ook precies de reden waarom ik mij afvroeg, waarom je de frequentie in eigen hand zou nemen. Er is al aardig wat werk van gemaakt, lijkt mij.Wodan89 schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:06:
[...]
Ha dat klopt ja.
Alleen is het niet zo eenvoudig als alleen de Frequentie van de compressor aan passen.
Extreem voorbeeld
stel ik hang een losse VFD drive aan de compressor die laat ik 150hz draaien![]()
dan draait alles in no time in puin omdat de overige componenten niet bijgestuurd worden.
(elektronische expansie ventiel, snelheid van de ventilator enz)
het lijkt mij nog al een hele klus om hier een complete werkende regeling op te zetten die beter werkt dan het orgineel
Bijna alles gaat traag bij een warmtepomp, vergeleken met conventionele verwarming.Bij mijn ecodan erger ik me wel aan het trage optoeren na een defrost. vanaf het moment dat hij weer gaat verwarmen duurt het zeker 8min voordat hij weer op 2500Wac 7,5kw+ zit![]()
is dit bij de andere WP,s ook zo traag ?
Tijdens het monitoren van een systeem sta je eigenlijk alleen maar te wachten om weer op een bepaald punt te komen.
Maar na een defrost zijn ze meestal weer erg rap met optoeren.
Vreemd dat de ecodan daar zo lang over doet. Zal best een reden voor zijn.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
2 minKabbie_Kabbie schreef op maandag 5 december 2016 @ 04:38:
Hoe lang duurt bij jullie een defrost eigenlijk? Bijvoorbeeld afgelopen nacht. ( -3 op het moment)
duurt hier bij ecodan 7,5kw exact 4 min afgelopen nacht (10 in totaal in afgelopen 24 uur)Kabbie_Kabbie schreef op maandag 5 december 2016 @ 04:38:
Hoe lang duurt bij jullie een defrost eigenlijk? Bijvoorbeeld afgelopen nacht. ( -3 op het moment)
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Klopt helemaal wat je zegt. Maar toch blijf je het buitendeel altijd condensor noemen en binnendeel verdamper. Ook in verwarmingsbedrijf.Gasschuif schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:55:
[...]
Ik denk dat je verdamper bedoelt ?
Wikipedia: Verdamper
Note: bij koelbedrijf: binnenunit is verdamper, buitenunit is condensor
bij verwarmbedrijf: binnenunit is condensor buitenunit is verdamper.
Om verwarring te voorkomen...
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Jij hebt ervaring met WP L/L. Ik heb voor hobbyruimte/kantoor een kleine Daikin FTX20. Ik kan de timer instellen dag/nacht, maar na 24 uur wordt die weer gereset en moet ik deze opnieuw activeren. Heb jij ook Daikin of weet je hoe ik hierover info kan krijgen. Ik heb hem gekocht bij ComfortClimate, maar deze jongens reageren niet. Is er een hidden menu?Gasschuif schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:10:
[...]
Daar gaat het niet om, hier 3 L/L WP's zowel binnen als buiten een ventilator....![]()
Shakespeare zei het al: what's in a name
momenteel staat mijn woonkamer verdamper al weer licht in het ijs.... buiten -2,2 C as we speak
Ik had gisterenavond de SWW opwarming uitgezet omdat 4 personen gingen douchen en het 3 KW element in de boiler een uurtje aangezet. Toen ik vanmorgen ging kijken of ik ook nog zou kunnen douchen op het 'koude' vat was deze 63c. De boel heeft blijkbaar ook vrolijk anti legionella staan draaien.
Verstookt was ca. 7 KWH ex. anti legionella, hiervan weet ik niet hoe de machine dit gedaan heeft want volgas gilt ie de hele straat bij elkaar en ik heb niks gehoord en ook (nog) geen boze buren aan de deur gehad.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Hier oa een Daikin FVX G35K en RXG-35 K.Tomexergie schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:50:
[...]
Jij hebt ervaring met WP L/L. Ik heb voor hobbyruimte/kantoor een kleine Daikin FTX20. Ik kan de timer instellen dag/nacht, maar na 24 uur wordt die weer gereset en moet ik deze opnieuw activeren. Heb jij ook Daikin of weet je hoe ik hierover info kan krijgen. Ik heb hem gekocht bij ComfortClimate, maar deze jongens reageren niet. Is er een hidden menu?
Hiervan kan ik de week timer starten en stoppen. Type afstand bediening is ARC 466A2 (staat op de achterzijde) Welk type heb jij?
Hidden menu weet ik niet, moet ik navragen bij mijn installateur.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Frank Zengler schreef op 02/12/2016 13:25:
> Dear Mr Koevlaas2,
>
> You've posted a thread on www.kaelte-treffpunkt.de [1] where you
> stated that we wouldn't grant warrenty on our heat pumps.
>
> As we both know, that is not true. However, when complaining after 6
> month from the delivery of an item, the customer has to prove that the
> fault was already there when he received the item.
> You've received the heat pump in October 2015 and as you told us the
> heat pump worked without problems. The problem started more that 6
> months after the delivery so according to the law you are obliged to
> proof that the heat pump had already been faulty when you received it.
> We told you that but you've never even made an attempt to proof that.
>
> Therefore your statement on www.kaelte-treffpunkt.de [2] is not true
> and we ask you to remove it completely within 5 days. If you choose
> not to remove in within this period we'll refer the matter to our
> lawyer.
>
> Kind regards
>
Het gaat om deze post: removed...got chicken
[ Voor 19% gewijzigd door koevlaas2 op 05-12-2016 17:21 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
ARC433A87 dus een andere. Ik kan alleen per dag instellen, maar dat neemt niet weg dat het niet klopt als hij maar een run doet.Gasschuif schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:08:
[...]
Hier oa een Daikin FVX G35K en RXG-35 K.
Hiervan kan ik de week timer starten en stoppen. Type afstand bediening is ARC 466A2 (staat op de achterzijde) Welk type heb jij?
Hidden menu weet ik niet, moet ik navragen bij mijn installateur.
Hoe kun je contact krijgen met Daikin NL?
Ik zou er een mailtje aan wagen hier http://www.daikin.nl/support-and-manuals/helpdesk/Tomexergie schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:23:
[...]
ARC433A87 dus een andere. Ik kan alleen per dag instellen, maar dat neemt niet weg dat het niet klopt als hij maar een run doet.
Hoe kun je contact krijgen met Daikin NL?
service@daikin.nl
Zitten in Capelle aan den IJssel, ik ben er zelf geweest op het training centrum, op uitnodiging van mijn installateur. Was zeer leerzaam, er zit heel veel kennis daar. Tevens kom ik de unit die ik wilde hebben in bedrijf zien en horen.
Wat zaniken ze nou steeds over die 6 maanden vanaf nieuw gedraaid? Je hebt toch zeker wel een jaar garantie op dat ding en moet het opgelost worden?koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:21:
Het gaat goed met de Michl garantie
Frank Zengler schreef op 02/12/2016 13:25:
> Dear Mr Koevlaas2,
>
> You've posted a thread on www.kaelte-treffpunkt.de \[1] where you
> stated that we wouldn't grant warrenty on our heat pumps.
>
> As we both know, that is not true. However, when complaining after 6
> month from the delivery of an item, the customer has to prove that the
> fault was already there when he received the item.
> You've received the heat pump in October 2015 and as you told us the
> heat pump worked without problems. The problem started more that 6
> months after the delivery so according to the law you are obliged to
> proof that the heat pump had already been faulty when you received it.
> We told you that but you've never even made an attempt to proof that.
>
> Therefore your statement on www.kaelte-treffpunkt.de \[2] is not true
> and we ask you to remove it completely within 5 days. If you choose
> not to remove in within this period we'll refer the matter to our
> lawyer.
>
> Kind regards
>
> Frank Zengler
> Sales Department
>
> Michl Technik GmbH
> Leimengrube 10
>
> D-74613 Öhringen
> Zentrale: 0049 (0) 7941/6464-00
> Telefon: 0049 (0) 7941/6464-011
> Fax: 0049 (0) 7941/6464-020
>
> frank.zengler@michl.com
> info@michl.com
> www.michl.com \[3]
>
> Handelsregister: Amtsgericht Stuttgart, HRB 581170 Ö
> Geschäftsführer: S.Michl
> Ust-ID: DE 814612259
Het gaat om deze post: http://www.kaelte-treffpu...viewtopic.php?f=23&t=7079
Dan is die 6 maanden toch niet relevant.
Er geldt wettelijk dat de eerste 6 maanden de fabrikant moet bewijzen dat je het apparaat kapot gemaakt hebt om onder de garantie uit te kunnen en na 6 maanden moet inprincipe de klant bewijzen dat het apparaat niet deugt. Iets wat zelden ter hand genomen word, maar in dit geval dus wel.Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:25:
[...]
Wat zaniken ze nou steeds over die 6 maanden vanaf nieuw gedraaid? Je hebt toch zeker wel een jaar garantie op dat ding en moet het opgelost worden?
Wat ga je nu doen?
Ik moet volgens hun bewijzen dat de pomp stuk was toen ik 'm kocht.Rhaelak schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:27:
En hoe dat te bewijzen na 6 maanden? Nou meneer, eerst deed hij het wel en nu niet meer....
Wat ga je nu doen?
Ik heb een bericht terug gestuurd waarin ik deze reactie van hun als bijzonder stom neergezet heb en dat we met deze schaakmat beide blijkbaar iets willen wat nog opgelost kan worden.
Maar ik verwacht dat ik wel een advocaat in mijn nek ga krijgen, want ze zijn blijkbaar helemaal niet blij met mijn topic op het duitse forum.

de electra consumption tussen 20 en 200 watt
[ Voor 23% gewijzigd door Willie Wortel op 05-12-2016 15:58 ]
De sfeer is aardig verziekt geloof ik.Willie Wortel schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:45:
Garantie termijn is een beperkende regel, uiteraard mag je ervan uit gaan dat het aangekochte product langer meegaat dan 2 jaar. Als na 6mnd blijkt dat de pomp niet juist functioneert is het aan de fabrikant om deze weer op te lappen, mocht blijken dat de storing komt door schuld gebruiker, dan heb je een geschil.
In Nederland is het gebruikelijk dat je een itempje op een forum opent, maar denken ze in DLD hier ook zo over.
Feit is volgens mij dat Michl 'not amused' is van mijn aktie
Edit: Normaal doe ik dit niet, maar ik heb de boel verwijderd/merknaam weggehaald op het duitse forum.
Ik zat te googlen en dat juridisch Duits klinkt toch wel eng
[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 05-12-2016 16:56 ]
Maar lost ook niets op, of komt er nu actie?koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:16:
[...]
De sfeer is aardig verziekt geloof ik.
In Nederland is het gebruikelijk dat je een itempje op een forum opent, maar denken ze in DLD hier ook zo over.
Feit is volgens mij dat Michl 'not amused' is van mijn aktie
Edit: Normaal doe ik dit niet, maar ik heb de boel verwijderd/merknaam weggehaald op het duitse forum.
Ik zat te googlen en dat juridisch Duits klinkt toch wel eng
Anders kan jij ook wel bleren dat ze in gebreke blijven en er een advokaat op gezet word. (In het nederlands)
Klinkt voor hun vast net zo erg
Is er geen EU regelgeving waar je naar kan verwijzen?
Elga hier gisteren op een totaal gebruik van 14,5kw 11x defrost duurt 2min.Kabbie_Kabbie schreef op maandag 5 december 2016 @ 04:38:
Ik heb er geen kracht voor, bovendien wil ik misschien nog wel een keer naar Winterberg oid. Als persona non grata skiet het toch minder lekkerRol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:45:
[...]
Maar lost ook niets op, of komt er nu actie?
Anders kan jij ook wel bleren dat ze in gebreke blijven en er een advokaat op gezet word. (In het nederlands)
Klinkt voor hun vast net zo erg![]()
Is er geen EU regelgeving waar je naar kan verwijzen?
Doel is redelijk bereikt, er komt m.i geen actie, ik heb de buitenunit al weggegooid dus repareren kan niet meer.
Weggegooid ? Dat is wel heel rigoureus vind je niet?koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:09:
[...]
Ik heb er geen kracht voor, bovendien wil ik misschien nog wel een keer naar Winterberg oid. Als persona non grata skiet het toch minder lekker
Doel is redelijk bereikt, er komt m.i geen actie, ik heb de buitenunit al weggegooid dus repareren kan niet meer.
Geen idee.. hier heeft hij nog nooit een defrost geregistreerd..koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:12:
Mijn melcloud registreert geen defrosts meer, ik heb niets noemenswaardig gewijzigd, iemand een idee ?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Waarom heb je de WP s'nachts niet aan?Willie Wortel schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:53:
Hier een WP water UIT grafiek van de vorstbescherming pana mono. Ik heb de pomp snachts niet aan.
[afbeelding]
[afbeelding]
de electra consumption tussen 20 en 200 watt
ff doorgeklikt maar deze vond ik wel noemenswaardig om hier te posten als offtopic:Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:25:
[...]
Wat zaniken ze nou steeds over die 6 maanden vanaf nieuw gedraaid? Je hebt toch zeker wel een jaar garantie op dat ding en moet het opgelost worden?
3 types of service:
no.1 good and cheap: won`t be fast
no.2 good an fast: won`t be cheap
no.3 fast and cheap: won`t be good
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Er is wat warmteverlies onder de vloer, niet veel, maar wel wat (2 graden warmer dan de buitenmuur). De RC van 2.5 is dan ook maar net aan voor vloerverwarming.
Ik wil er een laag pur onderdoor laten spuiten, dan is het luchtdicht en heeft het pakket tevens een hogere RC waarde.
Is er iemand die er wat van kan zeggen (naïsoleren van reeds geïsolleerde vloer)
[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 05-12-2016 19:25 ]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Verwijderd
Concreet voorbeeld kamerT=20C AanvoerT 30C RetourT 27C resulteert in 57W/m2 bij hoh 15cm
AanvoerT 27C retourT 26C geeft 58W/m2 bij hoh 10cm
28C en 25C geeft uiteraard ook dezelfde waarde bij 10cm hoh
27C en 25C geeft zelfs 61W/m2 bij hoh 8.5cm
Bron http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening en dan dikte afwerkvloer op 0 zetten.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2016 19:52 . Reden: Voorbeeld toegevoegd ]
Ik vroeg dit omdat het mij opviel dat ik regelmatig defrost heb (niet altijd) van zo'n 20 minuten, op die momenten meet ik met de youless tegen de 4000watt voor +- 20 minuten lang.amarkest schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:54:
[...]
Elga hier gisteren op een totaal gebruik van 14,5kw 11x defrost duurt 2min.
Dit lijkt me dus best lang. Misschien dat dit een indicatie is voor het (in mijn ogen) hoge verbruik van de LG.
Een tijdje geleden al gemeld hier over je LG, dik 31kWh over de dag tot half 7 is erg fors voor een unit die slechts 2kW zwaarder is dan de mijne.Kabbie_Kabbie schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:30:
[...]
Ik vroeg dit omdat het mij opviel dat ik regelmatig defrost heb (niet altijd) van zo'n 20 minuten, op die momenten meet ik met de youless tegen de 4000watt voor +- 20 minuten lang.
Dit lijkt me dus best lang. Misschien dat dit een indicatie is voor het (in mijn ogen) hoge verbruik van de LG.
Die 4000W is denk ik een elektrisch element, kan je die niet uit zetten? Die kan van je tapwater zijn natuurlijk maar ook van cv als de pomp het niet kan bijhouden bijv.
Geen defrost iedergeval, dat is een lager vermogen dan nominaal van de wp namelijk.
Edit:
Zo ziet defrost er uit
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Al die scherpe dallen
Als het warmer is buiten zo rond een graadje of 6-10 zie ik wel het zelfde beeld als bij mij.
[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 05-12-2016 19:45 ]
Ik heb net de maximale aanvoer temperatuur zowel bij laag als hoog op 35 ingesteld. De verschuiving die ik eerder had gedaan heb ik terug op default gezet. Eens kijken of de WP nu minder gaat verbruiken en of het vannacht warm genoeg blijft.
Ga ook maar meteen een programma instellen want vandaag heeft hij heel de dag voor niks aangestaan eigenlijk. (Kon ik hem maar op afstand aan en uit zetten)
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ja, sorry de roesthoop stond in de tuin en was toch stuk.. ook geen zicht op reparatie dus enige optie was WECYCLE.Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:15:
[...]
Weggegooid ? Dat is wel heel rigoureus vind je niet?
Nou, ik ben van de oude stempel, voor het naar bed gaan kachel uit, deur op het nachtslot.....
De verwarming snachts aan laten staan, daar kan ik niet aan wennen. Ook als we weg gaan, verwarming uit.
Ja ik weet idd dat het ding erg flink verbruikt en als het goed is zijn de elektrische elementen al losgekoppeld...Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:40:
[...]
Een tijdje geleden al gemeld hier over je LG, dik 31kWh over de dag tot half 7 is erg fors voor een unit die slechts 2kW zwaarder is dan de mijne.
Die 4000W is denk ik een elektrisch element, kan je die niet uit zetten? Die kan van je tapwater zijn natuurlijk maar ook van cv als de pomp het niet kan bijhouden bijv.
Geen defrost iedergeval, dat is een lager vermogen dan nominaal van de wp namelijk.
Binnenkort wordt i.i.g. de pomp leeg getrokken om de hoeveelheid koelmiddel te checken. Maar ik vond de defrost tijd wel opvallend... Dus misschien is dit een symptoom van het probleem.
Bij trage verwarming werkt dat mijn inziens toch anders.Willie Wortel schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:55:
[...]
Nou, ik ben van de oude stempel, voor het naar bed gaan kachel uit, deur op het nachtslot.....
De verwarming snachts aan laten staan, daar kan ik niet aan wennen. Ook als we weg gaan, verwarming uit.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Je kan 'm ook op een lagere temp laten door pruttelen om zo de tent op temp te houden.Willie Wortel schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:55:
[...]
Ik heb 'm gisteren op 30c aanvoer gezet en sindsdien houdt de WP de hut warm met deze aanvoer.
Ja, dat zeggen er wel meer, maar ik ga bewijzen dat het toch echt anders is.Knowbody schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:56:
[...]
Bij trage verwarming werkt dat mijn inziens toch anders.
Ik zit te wachten op spullen, dan kan ik verder bouwen.
Ik heb al ideeën zat
vandaag tot nu toe:

zon = zonnepanelen temp (sensor onder een paneel geplakt)
in = water naar WP
out = water uit WP
kwh = verbruik vandaag vanaf 00 uur
gegevens upload ik met een Netduino naar ubidots.com, deze geeft mooie grafieken.
[ Voor 16% gewijzigd door Willie Wortel op 05-12-2016 20:09 ]
Dat betekent dat met de lage buitentemperatuur de verwarming 7x24 op 21 staat (soms 20.5) en vanmorgen was het 19.5
De ketel draait de hele dag en dan komt de temperatuur wel weer in de buurt van 20.5-21
Oftewel beetje onderbemeten maar niet te koud. De vloer is immers constant warm.
Dat wil ik met een WP ook bereiken.
Bij WP wil ik uiteraard met lagere aanvoer stoken. Door de verdeler aan te passen hoop ik dat het comfort niet verslechtert.
Kan je nog lager dan 35 graden ? Uit zetten heeft niet veel zin, zeker niet met vvw, dan ben je te laat als het in de avond kouder word, af en toe wat pruttelen werkt goed maar opletten dat het niet heel lang loopt. (Mijn visie en daar is niet iedereen het mee eens)Maikie18 schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:45:
Sinds 12 uur vannacht tot nu 36kW verbruikt, heel de dag is het 22 graden geweest in de woonkamer en 20 in de slaapkamers.
Ik heb net de maximale aanvoer temperatuur zowel bij laag als hoog op 35 ingesteld. De verschuiving die ik eerder had gedaan heb ik terug op default gezet. Eens kijken of de WP nu minder gaat verbruiken en of het vannacht warm genoeg blijft.
Ga ook maar meteen een programma instellen want vandaag heeft hij heel de dag voor niks aangestaan eigenlijk. (Kon ik hem maar op afstand aan en uit zetten)
-3 buiten en afgelopen nacht -5 , ook op de dag bijna niet boven 0 geweest.
Ik heb het nu op 31-32 graden aanvoer en gaat super.

Dan heb je een hogere aanvoer dan ik, ik heb 'm op 30c staan en de temp is opgelopen (en loopt nog steeds op) naar de gewenste waarde. Ik ga kijken of ie vannacht misschien naar 29c kan.Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:12:
[...]
Kan je nog lager dan 35 graden ? Uit zetten heeft niet veel zin, zeker niet met vvw, dan ben je te laat als het in de avond kouder word, af en toe wat pruttelen werkt goed maar opletten dat het niet heel lang loopt. (Mijn visie en daar is niet iedereen het mee eens)
-3 buiten en afgelopen nacht -5 , ook op de dag bijna niet boven 0 geweest.
Ik heb het nu op 31-32 graden aanvoer en gaat super.
[afbeelding]
Kan misschien nog iets lager maar ik heb alleen radiatoren en ik ga hem vanaf nu elke dag om 21.30 uitschakelen en om 5.30 weer aan dus even kijken hoe dat gaat en dan indien mogelijk nog verlagen maar ik denk dat ik dit wel nodig heb om terug op temperatuur te komen.Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:12:
[...]
Kan je nog lager dan 35 graden ? Uit zetten heeft niet veel zin, zeker niet met vvw, dan ben je te laat als het in de avond kouder word, af en toe wat pruttelen werkt goed maar opletten dat het niet heel lang loopt. (Mijn visie en daar is niet iedereen het mee eens)
aT = 35 rT=33 nu. Pompstand staat ook weer op default (3)
[ Voor 4% gewijzigd door Maikie18 op 05-12-2016 20:18 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Als je 'm 24/7 laat draaien kan er denk ik wel 2 a 3c vanaf, netto heb je dan net zoveel afgifte.Maikie18 schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:17:
[...]
Kan misschien nog iets lager maar ik heb alleen radiatoren en ik ga hem vanaf nu elke dag om 21.30 uitschakelen en om 5.30 weer aan dus even kijken hoe dat gaat en dan indien mogelijk nog verlagen maar ik denk dat ik dit wel nodig heb om terug op temperatuur te komen
Hij staat in de curve op 28 maar hij maakt er 31 van, nou prima, zolang het lekker is in de kamer is het prima (22) en de jaga's doen het ook beter op 31 dan op 28.koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:15:
[...]
Dan heb je een hogere aanvoer dan ik, ik heb 'm op 30c staan en de temp is opgelopen (en loopt nog steeds op) naar de gewenste waarde. Ik ga kijken of ie vannacht misschien naar 29c kan.
Boven en zolder is het zelfs lekker.
Bij mij is het in de woonkamer 20+ c, maar helemaal op zolder slechts 17c, hier moet nog meer geïsoleerd worden.Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:20:
[...]
Hij staat in de curve op 28 maar hij maakt er 31 van, nou prima, zolang het lekker is in de kamer is het prima (22) en de jaga's doen het ook beter op 31 dan op 28.
Boven en zolder is het zelfs lekker.
Slaap kamers zijn 18c, wat wij een lekkere slaap temperatuur vinden.
Ik heb boven nu een balansventilatie WTW draaien anders was het er waarschijnlijk 15c geweest. De standaard radiatoren komen met 30c aanvoer toch wel wat te kort.
Dit is toch de discussie die al een paar keer gevoerd is, maar je geeft nu zelf aan je kan nooit minder stoken dan het warmteverlies van je woning dus of je dan wel of geen verlaging toepast dan zul je de volgende ochtend toch dat hele verlies moeten compenseren terwijl je anders dat verlies continue aanvult? Zelf ben ik er ook nog niet aan uit maar de hele dag aan terwijl er niemand is en bijna 40kW gebruiken vind ik veel. Dus nu kijken of ik met nachtverlaging (of zelfs helemaal uit) snel terug op temperatuur kan zijn.Willie Wortel schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:19:
Jullie kunnen allemaal met prachtige cijfers komen maar je kan nooit minder stoken dan het warmte verlies van je woning. Dat is Willies wet zeg maar. Minder stoken = meer isoleren.Zo simpel kan het leven zijn.
Heb ik het goed gezien ? 16c ? Dat is hier echt te koud dan word mijn WAF echt letterlijk paars van kleur.Willie Wortel schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:24:
Gemiddeld zijn jullie tot 5x meer kwh per dag kwijt dan ikke.En bij mij is het ook lekker warm
Iedere c meer kost heel veel moeite.
Nou die 16c is een censor tegen de buitenmuur, ik heb een hoekwoning. De sensor aan de andere kant geeft 2 graden meer. Maar ik stook nooit boven de 18 graden. Het is maar wat je gewend bent. Vroeger had ik alleen een kolenkachel in de woonkamer en stonden de ijsbloemen op de ramen. Ik ken namelijk ook een andere wereld.koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:26:
[...]
Heb ik het goed gezien ? 16c ? Dat is hier echt te koud dan word mijn WAF echt letterlijk paars van kleur.
Kamer schommelt nog wat van 21,5 in de morgen tot 22,4 in de avondkoevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:23:
[...]
Bij mij is het in de woonkamer 20+ c, maar helemaal op zolder slechts 17c, hier moet nog meer geïsoleerd worden.
Slaap kamers zijn 18c, wat wij een lekkere slaap temperatuur vinden.
Ik heb boven nu een balansventilatie WTW draaien anders was het er waarschijnlijk 15c geweest. De standaard radiatoren komen met 30c aanvoer toch wel wat te kort.
Boven vrij constant
Kamers 19-20
Badkamer 20 (vvw)
Zolder kamers 18 - 19 (geen verwarming)
Die 31 is eigenlijk wat teveel maar ik laat het zo, heb er geen omkijken aan nu, als het warmer word gaat hij korter lopen en ook langer uit, dan klopt het weer met de binnentemperatuur, ik heb immers geen thermostaat sturing.
En 24/7 aan omdat de laatste vaak 0:00 naar bed gaat en de eerste om 5 uur op, ik win er niks mee.
Echt? Enige wat ik lees is dat er nog mensen zijn die de regelstrategie van de gasketel aan houden.Grolsch schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:21:
Klopt als een bus willie wortel, maar sommigen staren blind op COP, dus AT omlaag, te weinig vermogen dus 24/7 stoken
Dan slaap jij vannacht buiten, en is het huis weer gewoon 21C....koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:26:
[...]
Heb ik het goed gezien ? 16c ? Dat is hier echt te koud dan word mijn WAF echt letterlijk paars van kleur.
Maar even serieus, ik heb tot wel 0 kwh gestookt per dag in een winter.
Dat was op oefening in Noorwegen. -19C En het was NIET comfi.
Het gaat om serieus verbruik bij normale T, dat is 16C gewoon niet voor een gezin.
De wet van Harrie: Houd de WAF goed, dat is elke KWh waard.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Uhuh, maar hoe zei oxellaar dat ook al weer:Willie Wortel schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:34:
[...]
Nou die 16c is een censor tegen de buitenmuur, ik heb een hoekwoning. De sensor aan de andere kant geeft 2 graden meer. Maar ik stook nooit boven de 18 graden. Het is maar wat je gewend bent. Vroeger had ik alleen een kolenkachel in de woonkamer en stonden de ijsbloemen op de ramen. Ik ken namelijk ook een andere wereld.
Vroeger woonden we ook in een grot met een vuurtje maar dat doen we ook niet meer.
Oh, ik dacht al.Willie Wortel schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:34:
[...]
Nou die 16c is een censor tegen de buitenmuur, ik heb een hoekwoning. De sensor aan de andere kant geeft 2 graden meer. Maar ik stook nooit boven de 18 graden. Het is maar wat je gewend bent. Vroeger had ik alleen een kolenkachel in de woonkamer en stonden de ijsbloemen op de ramen. Ik ken namelijk ook een andere wereld.
Ja, ik zit hier de hele dag stil achter mijn laptop en dan krijg je het pas met +21c warm. Maar 21+c vind ik te gek/duur en we houden het op 18.5 .....20.5c zo'n beetje. Verder hoeft het in de ochtend niet perse 20 te zijn dus langzaam gedurende de dag kruipen we naar de +20c toe.
Verwijderd
8 uur niet stoken, warmte verlies, verschil binnen buiten, daalt niet/nauwelijks, resulteert dat dan in per saldo minder verbruik ? 24x2=16x3 ? In principe daalt de binnen temperatuur enigszins wat resulteert in een gemiddeld lagere temperatuur, dat is een voordeel. Een ander mogelijk voordeel is dat de gemiddelde buitentemperatuur hoger is. Echter het meestal het koudst aan het einde v.d. nacht en dan ben je even daarvoor weer beginnen op te warmen, dat is dus eigenlijk het slechtste moment.Grolsch schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:21:
Klopt als een bus willie wortel, maar sommigen staren blind op COP, dus AT omlaag, te weinig vermogen dus 24/7 stoken
Maar die 4000W is geen defrost denk ik, weet je zeker dat die elementen uit zijn? Ik denk niet dat een 9kW wp 4000W trekt op zijn compressor.Kabbie_Kabbie schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:55:
[...]
Ja ik weet idd dat het ding erg flink verbruikt en als het goed is zijn de elektrische elementen al losgekoppeld...
Binnenkort wordt i.i.g. de pomp leeg getrokken om de hoeveelheid koelmiddel te checken. Maar ik vond de defrost tijd wel opvallend... Dus misschien is dit een symptoom van het probleem.
Ik niet hoor, mijn vrouw loopt paars aan onder de 18c, maar 22c hoeft van mij ook nietcrazyharrie schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:36:
[...]
Dan slaap jij vannacht buiten, en is het huis weer gewoon 21C....
Maar even serieus, ik heb tot wel 0 kwh gestookt per dag in een winter.
Dat was op oefening in Noorwegen. -19C En het was NIET comfi.
Het gaat om serieus verbruik bij normale T, dat is 16C gewoon niet voor een gezin.
De wet van Harrie: Houd de WAF goed, dat is elke KWh waard.
Dan ligt de optimale WAF tussen de 18,5C en 21,5C, meetbaar op kleurkoevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:56:
[...]
Ik niet hoor, mijn vrouw loopt paars aan onder de 18c, maar 22c hoeft van mij ook niet.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Het is algemeen bekend en berekend dat het warmhouden van een woning meer energie kost als het opnieuw opwarmen van een woning.Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:37:
[...]
8 uur niet stoken, warmte verlies, verschil binnen buiten, daalt niet/nauwelijks, resulteert dat dan in per saldo minder verbruik ? 24x2=16x3 ? In principe daalt de binnen temperatuur enigszins wat resulteert in een gemiddeld lagere temperatuur, dat is een voordeel. Een ander mogelijk voordeel is dat de gemiddelde buitentemperatuur hoger is. Echter het meestal het koudst aan het einde v.d. nacht en dan ben je even daarvoor weer beginnen op te warmen, dat is dus eigenlijk het slechtste moment.
Hoe hoger de binnentemperatuur, hoe groter de verliezen.
Het probleem met een WP is dat het afgiftesysteem dusdanig laag is dat er onvoldoende tijd is om het huis weer op te warmen. Dat is in mijn ogen geen comfort, maar een "nare" bijkomstigheid van lage aanvoertemperaturen.
Maar een huis 24/7 op 22 graden houden terwijl het buiten -8 is, ja dat kost echt veel vermogen, en hoeveel vermogen dat kost is afhankelijk van de isolatiewaarde van je huis. Die isolatiewaarde werkt dan weer 2 kanten op, het huis warmt ook eerder op
In mijn huidige woning (2 onder 1 kap) staat de kachel 's morgens van 6 tot 7 op 17 graden, en 's avonds van 17:00 tot 20:00 op 19 graden en van 20:00 tot 22:00 op 20 graden.
Met dit weer keldert de temperatuur van 's avonds 22:00 tot 04:00 naar 15 graden
Bij ons gaat de nachtverlaging standaard in om 21.30, om 8.30 de volgende dag is het met dit weer ongeveer 18.2 en voordat het weer 19.7 of meer is is het alweer 21.30.Grolsch schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:00:
[...]
Het is algemeen bekend en berekend dat het warmhouden van een woning meer energie kost als het opnieuw opwarmen van een woning.
Hoe hoger de binnentemperatuur, hoe groter de verliezen.
Het probleem met een WP is dat het afgiftesysteem dusdanig laag is dat er onvoldoende tijd is om het huis weer op te warmen. Dat is in mijn ogen geen comfort, maar een "nare" bijkomstigheid van lage aanvoertemperaturen.
Maar een huis 24/7 op 22 graden houden terwijl het buiten -8 is, ja dat kost echt veel vermogen, en hoeveel vermogen dat kost is afhankelijk van de isolatiewaarde van je huis. Die isolatiewaarde werkt dan weer 2 kanten op, het huis warmt ook eerder op
In mijn huidige woning (2 onder 1 kap) staat de kachel 's morgens van 6 tot 7 op 17 graden, en 's avonds van 17:00 tot 20:00 op 19 graden en van 20:00 tot 22:00 op 20 graden.
Met dit weer keldert de temperatuur van 's avonds 22:00 tot 04:00 naar 15 graden
Vanmorgen was de vloer lekker warm met dank aan 24/7 stoken en de aanvoer kon ook 2c omlaag wat nu een COP van rond de 4 oplevert.
Zolang het vriest draaien we zo door.
Dat je woning 's nachts niet veel temp. verlies is natuurlijk het streven. Het zegt dan wel iets over de isolatie van de schil. Maar het zegt ook iets over de warmtebuffer van de massa.
Dan lijkt het alsof er weinig graden verdwenen zijn maar het beton en de muren zijn flink afgekoeld. Die temperatuur moet er weer in.
De staling van koude vloer/muur vind ik niet prettig. Daarom probeer ik dat op een laag pitje warm te houden en dat dat niet lukt (omdat het gaspedaal van de ketel niet dieper mag van mij) is niet erg. In de loop van de dag raakt de boel weer op temperatuur.
Beter isoleren is de beste verwarming die er bestaat. Daarom gaat er bij mij een extra laag pur onder de vloer. De rest van de schil kan ik niet verbeteren.
Dus je afgiftesysteem krijgt je woning niet binnen de door jou gewenste termijn op de gewenste temperatuur.koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:05:
[...]
Bij ons gaat de nachtverlaging standaard in om 21.30, om 8.30 de volgende dag is het met dit weer ongeveer 18.2 en voordat het weer 19.7 of meer is is het alweer 21.30.
Vanmorgen was de vloer lekker warm met dank aan 24/7 stoken en de aanvoer kon ook 2c omlaag wat nu een COP van rond de 4 oplevert.
Zolang het vriest draaien we zo door.
Ik heb liever een COP van 2 voor een periode van 2 uur als een COP van 4 over een periode van 24 uur als je begrijpt wat ik bedoel
Is niet persé een issue van de warmtepomp, mensen met vloerverwarming hebben er ook "last" van.
Als we het er maar over eens zijn dat een huis warm houden per definitie meer energie kost als een huis laten afkoelen en weer opwarmen.
Zeker daar is geen speld tussen te krijgen.Grolsch schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:09:
[...]
Als we het er maar over eens zijn dat een huis warm houden per definitie meer energie kost als een huis laten afkoelen en weer opwarmen.
De vraag is: hoeveel energie kost dat nou extra. Dat is per huis/installatie verschillend.
22 graden vind ik ook wel erg warm. Dan zou je wellicht zo kunnen programmeren dat ie in stapjes vanaf 23.00u een halve graad omlaag gaat maar niet lager dan 20 en dan weer omhoog.
Doe je nachtverlaging van 2 graden in 1x dan trek je je buffer leeg en zak je (in mijn situatie) uiteindelijk onder de 20 en moet de installatie er weer tegenaan.
Maar ik zal het wel meemaken als het doorgaat met de WP. Dat die 's nachts niet draait lijkt me eigenlijk het prettigst voor de omgeving.
Klopt, mijn test met de cv ketel 24/7 het huis op temperatuur houden kostte 25% meer gas dan steeds weer opwarmen. Dit komt omdat je huis 18c houden veel minder energie kost dan 20c en als je halve dag uit 18c bestaat zit hier je winst.Grolsch schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:09:
[...]
Dus je afgiftesysteem krijgt je woning niet binnen de door jou gewenste termijn op de gewenste temperatuur.
Ik heb liever een COP van 2 voor een periode van 2 uur als een COP van 4 over een periode van 24 uur als je begrijpt wat ik bedoel
Is niet persé een issue van de warmtepomp, mensen met vloerverwarming hebben er ook "last" van.
Mijn HT vloerverdeler word voed de vloer met voor de hand 'koud' water, wat vorig jaar ondenkbaar leek (een LTV vloerverdeler) komt deze winter inzicht.
Ik vind het wel lekker als je niks doet en alleen tv kijkt en wat interneppen.koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:56:
[...]
Ik niet hoor, mijn vrouw loopt paars aan onder de 18c, maar 22c hoeft van mij ook niet.

21:15 en nu 13,1 kWh met afgelopen nacht -5 , nou dan maar een kWh tje meer hoor, komt wel weer goed als het wat warmer buiten is.
voor mijzelf is de WP eigenlijk net te krap.
ook het afgifte systeem heeft bij 35c niet veel vermogen over.
met 24/7 red ik het wel met deze temperaturen.
Echter als ik zou gaan verbouwen zou ik voor het dubbele aan vermogen gaan. Vloerverwarming aanpassen naar , 85mm HoH 6m2 per groep. + mss een verwarmde binnenmuur.
vermoedelijk reageert het systeem dan een stuk sneller met een aanvoer temp van 26c?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Je buitenmuur afbreken en dan isolatie ertegen met steensstrips, bijna alles is mogelijk.Knowbody schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:05:
De rest van de schil kan ik niet verbeteren.
De afgelopen 3 dagen gem 14KWH verbruikt aan alleen cv, buitenT tot -5C.
19:30 is de wp spontaan uit gegaan, het is warm genoeg. BuitenT momenteel -3,5C.
Aanvoer 31C Retour 28C
Isolatie of stookgedrag?
Verwijderd
Het algemeen bekend is waar ik 'een probleem mee heb'. Ik zie onderzoeken waarbij men geen/nauwelijks verband weet te leggen tussen totaal verbruik en het 'stookgedrag'. Onderzoek ministerie VROM http://www.lente-akkoord....iegedrag-in-de-woning.pdf er worden wel wat uitspraken gedaan, maar weinig 'hard'. Zie met name pag 25 wat het verschil in kosten per m2 oppervlakte is, hoegenaamd niet.Grolsch schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:00:
[...]
Het is algemeen bekend en berekend dat het warmhouden van een woning meer energie kost als het opnieuw opwarmen van een woning.
Ik weet niet eens wat ik per etmaal verstook, ik ben ermee gestopt dit bij te houden.Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:17:
[...]
Ik vind het wel lekker als je niks doet en alleen tv kijkt en wat interneppen.
[afbeelding]
21:15 en nu 13,1 kWh met afgelopen nacht -5 , nou dan maar een kWh tje meer hoor, komt wel weer goed als het wat warmer buiten is.
We zien het eind van de maand wel, die meterstanden schrijf ik nog wel op.
Volgens de Ecodan ingebouwde meters zit de cop > 4 zelfs bij -4c buiten.
Ik hoef het niet bij te houden, dat doet de youlesskoevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:20:
[...]
Ik weet niet eens wat ik per etmaal verstook, ik ben ermee gestopt dit bij te houden.
We zien het eind van de maand wel, die meterstanden schrijf ik nog wel op.
Volgens de Ecodan ingebouwde meters zit de cop > 4 zelfs bij -4c buiten.
@ crazyharrie
De zon misschien? Mijn wp heeft er geen voordeel aan, die staat op noord achter het huis dus blijft lang koud, de panelen die daar liggen zijn al dagen wit en doen niets. De wp deed om 12 uur in de middag zelfs nog een defrost.

Beide.crazyharrie schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:18:
Waarschijnlijk heb ik het voordeel dat, ondanks dat de wp van 22:30 tot 07:00 uit gaat, de binnenT gedurende die tijd hoogstens 1,5C daalt. Het is comfortabel 20C in de vroege ochtend.
De afgelopen 3 dagen gem 14KWH verbruikt aan alleen cv, buitenT tot -5C.
19:30 is de wp spontaan uit gegaan, het is warm genoeg. BuitenT momenteel -3,5C.
Aanvoer 31C Retour 28C
Isolatie of stookgedrag?
Bij 10 graden buitentemp verlies ik hier nauwelijk warmte.
Maar nu is dat anders. De koude staat tegen het glas te beuken en de warmte wil er naar toe. Hier is aardig wat glas op het noorden. Een erker van 3 x 3 rondom in het glas en plat dak. Een aanbouw met ook 3 meter glaspui.
Het is niet anders. Als dit 3-dubbel glas was geweest wat het beter. Ik ga daar niets aan veranderen voorlopig dat loont nou eenmaal niet. De consequentie is dan maar wat extra stoken voor dat verlies.
Er zijn momenten dat dat glas van de erker de zonnestralen uit het westen laat binnenvallen. Dat is dan weer lekker. Over dik 2 weken worden de dagen al weer wat langer
Het is zo hard en zo duidelijk als het maar kan zijn, het kost bakken met energie om een woning (vooral met deze temperaturen) op +20 graden te houden, zie bijvoorbeeld de post van Koevlaas zojuist, zelf getest en het kostte hem +25% energie.Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:19:
[...]
Het algemeen bekend is waar ik 'een probleem mee heb'. Ik zie onderzoeken waarbij men geen/nauwelijks verband weet te leggen tussen totaal verbruik en het 'stookgedrag'. Onderzoek ministerie VROM http://www.lente-akkoord....iegedrag-in-de-woning.pdf er worden wel wat uitspraken gedaan, maar weinig 'hard'. Zie met name pag 25 wat het verschil in kosten per m2 oppervlakte is, hoegenaamd niet.
Ik heb er al zoveel over gelezen, en ik zie ook in mijn eigen logging dat vooral het gebied van 18 tot 21 graden erg veel energie kost om het daar te houden. Als mijn CV ketel uit gaat is de temperatuur binnen 1 uur 2 graden gezakt van 20 naar 18. Zakken van 18 naar 16 duurt 4 uur.
vandaag 17 kWh vanaf het dak binnengeharkt. Prachtig weer. Mijn 6000 Wp installatie doet het geweldig.
Verwijderd
Dan zou ik voor dat ik dat ging doen youtube eens afstruinen hoe dit functioneert. Steenstrips hebben geen massa, overdag in de zon bloedheet, bij zon weg binnen de kortste keren koud, gevolg douwpunt binnen de kortste keren bereik met condens aan de binnenkant v.d. strips en de isolatie, de rest kun je zelf wel bedenken hoop ik.koevlaas2 schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:18:
[...]
Je buitenmuur afbreken en dan isolatie ertegen met steensstrips, bijna alles is mogelijk.
Isolatie is pir, waterdicht afgewerkt voordat de steenstrips erop gaan. Maar ik ken niemand die dit heeft en heb dus zelf geen ervaring met het bezit van dergelijke constructie.Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:29:
[...]
Dan zou ik voor dat ik dat ging doen youtube eens afstruinen hoe dit functioneert. Steenstrips hebben geen massa, overdag in de zon bloedheet, bij zon weg binnen de kortste keren koud, gevolg douwpunt binnen de kortste keren bereik met condens aan de binnenkant v.d. strips en de isolatie, de rest kun je zelf wel bedenken hoop ik.
precies.Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:29:
[...]
Dan zou ik voor dat ik dat ging doen youtube eens afstruinen hoe dit functioneert. Steenstrips hebben geen massa, overdag in de zon bloedheet, bij zon weg binnen de kortste keren koud, gevolg douwpunt binnen de kortste keren bereik met condens aan de binnenkant v.d. strips en de isolatie, de rest kun je zelf wel bedenken hoop ik.
Ik kan naïsoleren met pur. Dat is een optie er is nog 4 cm spouw. Maar eerst de vloer en eigenlijk is het glas een groter verliespost dan dat die spouwmuren zijn.
Zoiets:Knowbody schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:32:
[...]
precies.
Ik kan naïsoleren met pur. Dat is een optie er is nog 4 cm spouw. Maar eerst de vloer en eigenlijk is het glas een groter verliespost dan dat die spouwmuren zijn.
YouTube: Stroomversnelling Tiwos Tiburg
ik heb een heel ander huis joh
Verwijderd
Ik beschouw dat als anecdotisch, als je 2 periodes vergelijkt ook al zijn de graaddagen identiek zijn ze nog niet betrouwbaar. Ik monitor al jaren op mindergas maar zie het benodigde gas t.o.v. graaddagen enorm varieren. Het is allemaal veel te onnauwkeurig/onbetrouwbaar om er op basis daarvan iets zinnigs over te zeggen naar mijn idee.Grolsch schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:28:
[...]
zie bijvoorbeeld de post van Koevlaas zojuist, zelf getest en het kostte hem +25% energie.
Ik heb er al zoveel over gelezen, en ik zie ook in mijn eigen logging dat vooral het gebied van 18 tot 21 graden erg veel energie kost om het daar te houden. Als mijn CV ketel uit gaat is de temperatuur binnen 1 uur 2 graden gezakt van 20 naar 18. Zakken van 18 naar 16 duurt 4 uur.
Maar als je interessant studiemateriaal hebt die het tegendeel aantoont, met redelijk hard meetmateriaal ben ik daar in zeer geinteresseerd. ik leer graag.
InderdaadVerwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:49:
[...]
Ik beschouw dat als anecdotisch, als je 2 periodes vergelijkt ook al zijn de graaddagen identiek zijn ze nog niet betrouwbaar. Ik monitor al jaren op mindergas maar zie het benodigde gas t.o.v. graaddagen enorm varieren. Het is allemaal veel te onnauwkeurig/onbetrouwbaar om er op basis daarvan iets zinnigs over te zeggen naar mijn idee.
Maar als je interessant studiemateriaal hebt die het tegendeel aantoont, met redelijk hard meetmateriaal ben ik daar in zeer geinteresseerd. ik leer graag.
Ik merk bijv dat ik met +5 graden en wind meer moeite heb om het comfy te krijgen in huis dan met -5 zonder wind.
Dat laatste is te verklaren door de zon. Als die overdag meedoet dan scheelt dat stoken.Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:51:
[...]
Inderdaad
Ik merk bijv dat ik met +5 graden en wind meer moeite heb om het comfy te krijgen in huis dan met -5 zonder wind.
De zon is er meestal gewoon bij bij temperaturen zoals -5. Rond de nul is het meestal bewolkt en waterkou.
Verwijderd
Graaddagen zou evenals 'Gewone Temperatuur" gevoelstemperatuur als tegenhanger heeft ook iets dergelijks moeten hebben, wind vochtig/droog aantal zonuren ed. Met 0C en een zonnetje is het heerlijk op het terras als je op skivakantie bent, toch ?Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:51:
[...]
Inderdaad
Het is een kwestie van keuzes maken. Wil je snel opwarmen heb je gewoon veel vermogen nodig en hoge aanvoer temperaturen. Feitelijk dus geen wp, maar gewoon gasketel. Dat gaat nog wel 10 jaar mee, dus is nog steeds een valide keuze. Maar met een wp ga je huis niet snel opwarmen.Grolsch schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:09:
[...]
Dus je afgiftesysteem krijgt je woning niet binnen de door jou gewenste termijn op de gewenste temperatuur.
Ik heb hier een keer vanwege de vakantie verlaging toegepast en toen we terugkwamen was het 17 graden, geen verwarming hele week gedraaid, Duurde een paar dagen voordat het weer boven de 20 was en een zeer geiirriteerde waf.
Ieder huis kent zijn/haar maatwerk.
Zo zijn er nog meer leuke variabelen. Ik weet dat bijvoorbeeld dat de warmte inhoud van mijn huis erg groot is. Gaat morgen de gemiddelde buiten temperatuur 5 graden omhoog, dan hoef ik 24 uur heel niet te stoken. De andere kant op heb ik het tegenovergestelde probleem.Knowbody schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:53:
[...]
Dat laatste is te verklaren door de zon. Als die overdag meedoet dan scheelt dat stoken.
De zon is er meestal gewoon bij bij temperaturen zoals -5. Rond de nul is het meestal bewolkt en waterkou.
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Ja dat bedoel ik, net als hierboven heeft de zon ook zwaar invloed overdag, zondag liep de temperatuur op naar 24 in de kamer, maar na 16:00 is die zon weg en is het zo weer 22.Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:55:
[...]
Graaddagen zou evenals 'Gewone Temperatuur" gevoelstemperatuur als tegenhanger heeft ook iets dergelijks moeten hebben, wind vochtig/droog aantal zonuren ed. Met 0C en een zonnetje is het heerlijk op het terras als je op skivakantie bent, toch ?
Maar met wind koelt het huis sterker af dan met kou zonder wind, zegt dat misschien iets over de isolatie van het glas? Alles af bouw, thermopane glas, dak, muur, spouw standaard.
Dat is wel heel extreem hoor, een paar dagen, want ik had van de week een keer in de ochtend 16.5 en het was binnen 2 uur alweer ruim boven de 20 graden.jerh schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:56:
[...]
Ik heb hier een keer vanwege de vakantie verlaging toegepast en toen we terugkwamen was het 17 graden, geen verwarming hele week gedraaid, Duurde een paar dagen voordat het weer boven de 20 was en een zeer geiirriteerde waf.
WP is nu om 21.30 uit gegaan en binnen 30 minuten is de kamer temperatuur al 0.4 graden gedaald, ben benieuwd morgen ochtend.
Verwijderd
Als je LTV/ZLTV hebt met maximale dikte buis en de kleinst mogelijke hoh dan heb je indien deze onder een minimale afwerklaag hebt liggen kun je zelfs met zeer lage temperaturen een enorm hoge afgifte-capaciteit realiseren. Echter men kiest er vanwege de geweldige isolatie waardes v.d. woningen tegenwoordig vaak voor om dunnere leidingen te gebruiken, werkt makkelijker/meer is toch niet nodig ?, met een hoh van 15cm. Ja als dan de afwerklaag niet optimaal is en de afwerking de afgifte ook nog belemmert dan blijft je niets anders over om een grotere WP en met hogere temperaturen te werken.jerh schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:56:
[...]
Het is een kwestie van keuzes maken. Wil je snel opwarmen heb je gewoon veel vermogen nodig en hoge aanvoer temperaturen. Feitelijk dus geen wp, maar gewoon gasketel. Dat gaat nog wel 10 jaar mee, dus is nog steeds een valide keuze. Maar met een wp ga je huis niet snel opwarmen.
Tja ik heb hier 10 hoh, 2300 meter buis in huis liggen. Maar wel een massabouw huis, dus als de massa is afgekoeld duurt het lang voordat het weer is opgewarmd. Daarentegen koelt het ook niet heel erg af. Ik verlies bij deze temperaturen minder dan 1 graad 's nachts, waardoor nachtverlaging lonkt. Zeker als overdag de zon schijnt.Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:05:
[...]
Als je LTV/ZLTV hebt met maximale dikte buis en de kleinst mogelijke hoh dan heb je indien deze onder een minimale afwerklaag hebt liggen kun je zelfs met zeer lage temperaturen een enorm hoge afgifte-capaciteit realiseren. Echter men kiest er vanwege de geweldige isolatie waardes v.d. woningen tegenwoordig vaak voor om dunnere leidingen te gebruiken, werkt makkelijker/meer is toch niet nodig ?, met een hoh van 15cm. Ja als dan de afwerklaag niet optimaal is en de afwerking de afgifte ook nog belemmert dan blijft je niets anders over om een grotere WP en met hogere temperaturen te werken.
En ik heb idd geen grote wp, een 6kw w/w wp voor een vrijstaand huis met 800m3 inhoud.
Verwijderd
Ga bij die omstandigheden in een korte broek en t-shirtje buiten staan, hou dat een paar minuten vol, vlieg naar de warmte binnen en ga rustig nadenken wat je overkomen is. Onze woningen 'voelen' precies het zelfde als wijzelf. Wij doen een jas aan om het warmteverlies te beperken, jouw thermostaat in de woning zegt dat er bijgestookt moet worden om het warmteverlies te compenseren.Rol-Co schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:03:
[...]
Ja dat bedoel ik, net als hierboven heeft de zon ook zwaar invloed overdag, zondag liep de temperatuur op naar 24 in de kamer, maar na 16:00 is die zon weg en is het zo weer 22.
Maar met wind koelt het huis sterker af dan met kou zonder wind, zegt dat misschien iets over de isolatie van het glas? Alles af bouw, thermopane glas, dak, muur, spouw standaard.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Heeft bij mij keurig gewerkt:mightym schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:27:
[...]
Geen idee.. hier heeft hij nog nooit een defrost geregistreerd..

dat gebeurt ook met auto's: alles om het gewicht om de vroegere 14% leaseklasse te bereiken. Zo heb je in een heel zuinig Dieseltje maar een 35 liter tank. Tja. Sta je nog vaak te tanken.Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:05:
[...]
Als je LTV/ZLTV hebt met maximale dikte buis en de kleinst mogelijke hoh dan heb je indien deze onder een minimale afwerklaag hebt liggen kun je zelfs met zeer lage temperaturen een enorm hoge afgifte-capaciteit realiseren. Echter men kiest er vanwege de geweldige isolatie waardes v.d. woningen tegenwoordig vaak voor om dunnere leidingen te gebruiken, werkt makkelijker/meer is toch niet nodig ?, met een hoh van 15cm. Ja als dan de afwerklaag niet optimaal is en de afwerking de afgifte ook nog belemmert dan blijft je niets anders over om een grotere WP en met hogere temperaturen te werken.
Verwijderd
Probeer die lonk te weerstaan, zou ik zeggen. 800m3 met een 6kW WP, wat wil je nog meer ?jerh schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:10:
[...]
Tja ik heb hier 10 hoh, 2300 meter buis in huis liggen. Maar wel een massabouw huis, dus als de massa is afgekoeld duurt het lang voordat het weer is opgewarmd. Daarentegen koelt het ook niet heel erg af. Ik verlies bij deze temperaturen minder dan 1 graad 's nachts, waardoor nachtverlaging lonkt. Zeker als overdag de zon schijnt.
En ik heb idd geen grote wp, een 6kw w/w wp voor een vrijstaand huis met 800m3 inhoud.
mijn inzicht is dat als je weinig verliest in een nacht, je juist geen nachtverlaging hoeft toe te passen.jerh schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:10:
[...]
Tja ik heb hier 10 hoh, 2300 meter buis in huis liggen. Maar wel een massabouw huis, dus als de massa is afgekoeld duurt het lang voordat het weer is opgewarmd. Daarentegen koelt het ook niet heel erg af. Ik verlies bij deze temperaturen minder dan 1 graad 's nachts, waardoor nachtverlaging lonkt. Zeker als overdag de zon schijnt.
Hoe meer je verliest, hoe rendabeler nachtverlaging uitpakt.
Ik heb geen thermostaatVerwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:10:
[...]
Ga bij die omstandigheden in een korte broek en t-shirtje buiten staan, hou dat een paar minuten vol, vlieg naar de warmte binnen en ga rustig nadenken wat je overkomen is. Onze woningen 'voelen' precies het zelfde als wijzelf. Wij doen een jas aan om het warmteverlies te beperken, jouw thermostaat in de woning zegt dat er bijgestookt moet worden om het warmteverlies te compenseren.
Maar het huis heeft dus spouw, vloer, dak isolatie van "88, ok, het is geen standaard a la 2016 en ook het glas is geen Hr++ maar standaard dubbel glas. Ga ik dan zoveel winnen ergens?
Glas denk ik soms wel, die alu pui met die grote ruiten kan best wat kou af geven als er wind op staat, en dat is vaak zuid-west.
https://www.instaladorate...+ecodan+holanda&results=1
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic