Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 173 Laatste
Acties:
  • 609.114 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:14
is het niet een idee om deze tabel te voorzien van,
Type huis
Bouwjaar
welke aanvoertemperatuur bij 0c
hoe hoog is de Flow
waar ong in NL. scheelt nogal of je in noord Groningen woont of in zeeland.

dan krijg je een beter totaal beeld lijkt me.
de WP zelf is namelijk behoorlijk afhankelijk van de rest van het systeem :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

corsat schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:33:
Mijn war staat op 40/-8, 28/22 en 39/-4 ingesteld, aan/uit sturing op temperatuur in de studeerkamer en ik probeer overdag met hoge temp de wp zoveel mogelijk te laten draaien waardoor hij snachts niet aanslaat, s'avonds gaat de temp instelling dan ook 1 tot 2 graden.
Regelgedrag ecodan, het viel mij vandaag op dat de ecodan zijn sp had bereikt + 1 graad want hij gaat altijd 1 graad hoger dan zijn ingestelde waarde, de ecodan stopte, pomp stopte ook direct, na enkele minuten ging hij weer aan, draaide zon 5 tot 10 minuten en schakelde dan af, pomp draaide daarna nog 10 minuten door zoals ingesteld staat. De eerste stop is dus het totaal stoppen van inverter en pomp en dat begrijp ik niet waarom hij dat doet. Overigens 3 uur gedraaid met aanvoer van 32 a 33 graden en geen defrost.
Klopt de volgende redenatie ? Ik denk te begrijpen dat je 's nachts minimaal 'lawaai' v.d. WP wilt, het gevolg is om het met een auto te vergelijken, dat je 3/4 v.d. tijd harder rijdt om vervolgens 1/4 pauze te nemen, uiteindelijk leg je dezelfde afstand af. Dat resulteert in 'aanmerkelijk' hoger verbruik vanwege de hogere watertemperatuur en als gevolg daar van de lagere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomexergie schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 09:11:
Bij de vorige tabel 2.1 stond hannibal2206 in het verkeerde vakje. Zijn cijfers zijn met DHW. De pana's springen er in positieve zin uit. Interessant om te weten;wat heeft panasonic aan de WP L/W verbeterd?
Nu de tabel versie 2.2

[afbeelding]
Een andere extra functie in de tabel is wellicht ook nog interessant, wel of geen nachtverlaging. Geen nachtverlaging resulteert wellicht in gemiddeld lagere aanvoertemperatuur en daarmee een hogere COP. En misschien nog 100%LTV/ZLTV en radiatoren/gemengd ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2016 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Rol-Co schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 09:15:
[...]

Zal het niet gewoon de korte koel leiding zijn met de precies goede hoeveelheid vulling wat het verschil maakt?
We hebben nog te weinig gegevens om echte conclusies te trekken. 3 pana's die het beter doen dan gemiddeld kan ook nog andere oorzaken hebben dan alleen het ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:46:
[...]

Als we een maand verder zijn een tweede tabel er bij maken met meer inhoudelijke informatie b.v.:
Relatie Ta met Tb en soort CV systeem
Regeling WA of ruimte regeling
Afstand tot binnenunit
Flow
Geluid; meten en vergelijken.
Nachtverlaging
enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 06:42
Tomexergie schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:58:
[...]

We hebben nog te weinig gegevens om echte conclusies te trekken. 3 pana's die het beter doen dan gemiddeld kan ook nog andere oorzaken hebben dan alleen het ontwerp.
Ik denk dat het vooral lastig vergelijken is omdat de meetmethodes verschillen. Neemt een externe warmtemeter de standby verliezen mee bijvoorbeeld. (als ik die er bij mij afhaal gaat de COP bijv van 4,23 naar 4,53).
Wat doet de externe warmtemeter tijdens een defrost, neemt hij de negatieve delta T mee? etc.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 11:14:
[...]

Ik denk dat het vooral lastig vergelijken is omdat de meetmethodes verschillen. Neemt een externe warmtemeter de standby verliezen mee bijvoorbeeld. (als ik die er bij mij afhaal gaat de COP bijv van 4,23 naar 4,53).
Wat doet de externe warmtemeter tijdens een defrost, neemt hij de negatieve delta T mee? etc.
Ben ik met je eens, maar op maand basis worden stilstandverliezen mee genomen via een intergrerende warmte en kWh meter neem ik aan. Vandaar dat MCOP altijd lager is dan de moment metingen.

De defrotst worden bij mijn multical 302 meegenomen, ik denk bij andere warmtemeters ook. Het energieverlies door defrosts valt erg mee. Tegenover defrosts staan ook voordelen die bij vochtige lucht daar tegenover staan. Condensatie en het begin van aanvriezen verbetert de warmteoverdracht juist. Ik heb daaraan met het mollier diagram proberen te rekenen en kwam tot de conclusie dat voor- en nadelen elkaar opheffen, mits de buitenunit op tijd ontdooit. Je ziet bij drooge vries lucht bijna geen defrosts meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:46
corsat schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:33:
Mijn war staat op 40/-8, 28/22 en 39/-4 ingesteld, aan/uit sturing op temperatuur in de studeerkamer en ik probeer overdag met hoge temp de wp zoveel mogelijk te laten draaien waardoor hij snachts niet aanslaat, s'avonds gaat de temp instelling dan ook 1 tot 2 graden.
Regelgedrag ecodan, het viel mij vandaag op dat de ecodan zijn sp had bereikt + 1 graad want hij gaat altijd 1 graad hoger dan zijn ingestelde waarde, de ecodan stopte, pomp stopte ook direct, na enkele minuten ging hij weer aan, draaide zon 5 tot 10 minuten en schakelde dan af, pomp draaide daarna nog 10 minuten door zoals ingesteld staat. De eerste stop is dus het totaal stoppen van inverter en pomp en dat begrijp ik niet waarom hij dat doet. Overigens 3 uur gedraaid met aanvoer van 32 a 33 graden en geen defrost.
ik deed dat eerst met de ELGA ook, nu gewoon continu dezelfde binnentemperatuur. Dan is de vermogensvraag toch gelijkmatiger.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:58
BarryH schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 12:53:
[...]

ik deed dat eerst met de ELGA ook, nu gewoon continu dezelfde binnentemperatuur. Dan is de vermogensvraag toch gelijkmatiger.
Sluit ik me bij aan, beter comfort en minder verbruik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:00
De redenatie klopt aardig, aanvulling snachts is het kouder dus lagere cop en ik wil minder geluid. Door de war gaat de wp niet harder lopen tijdens de 3/4 deel.
Verwijderd schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:41:
[...]

Klopt de volgende redenatie ? Ik denk te begrijpen dat je 's nachts minimaal 'lawaai' v.d. WP wilt, het gevolg is om het met een auto te vergelijken, dat je 3/4 v.d. tijd harder rijdt om vervolgens 1/4 pauze te nemen, uiteindelijk leg je dezelfde afstand af. Dat resulteert in 'aanmerkelijk' hoger verbruik vanwege de hogere watertemperatuur en als gevolg daar van de lagere COP.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Laatst online: 06:00
Mijn temp opnemer staat in de studeerkamer en die kamer is bovenop mijn garage gebouwd en is anders geïsoleerd dan de rest van mijn huis waardoor deze sneller afkoelt. Als er iemand aanwezig is moet er een aangename temp zijn, snachts en soms overdag niet en dan gaat de temp vraag handmatig omlaag, tsja niet optimaal dus.
BarryH schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 12:53:
[...]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben bij pa de opstelling nu bijna helemaal naar wens werkend, d'r moet nog een doorsteek in met een keerklep om te voorkomen dat de warmtepomp geen flow meer heeft als de ketel tapwater moet leveren en ik ga met een arduino een vertraging inbouwen dat de ketel pas na een minuut of anderhalf start indien de Nest daarom vraagt. De warmtepomp vindt flow in het systeem als 'ie zelf niet draait niet grappig en valt in een storing.

Het lijkt er sterk op dat dit gaat werken :) De warmtepomp staat in de retour van de ketel en doet het meeste werk, onder de 0 (in te stellen op de Nest, of zelf uit laten zoek aan de hand van de snelheid van het opwarmen) graden komt de ketel in maar dan nog levert de warmtepomp het leeuwendeel van de warmte. De WP is efficient, de ketel brandt daardoor ook op de laagste modulatie en dankzij de intelligentie van de Nest komt hij alleen in indien nodig. Defrosts gaan echt als een malle (3min ipv een minuut of 10) en de ketel moduleert op dat moment even bij zodat de uitgaande watertemperatuur niet eens zakt. Best nifty al zeg ik het zelf.

Net ook de boel hier buiten aan de mono gehangen, morgen afmaken en dan ben ik buiten 100% klaar. Dan is het nog een kwestie van binnen de boiler aansluiten :) Stond net nog te werken voor de compressor, slaat 'ie aan, tering: je wil dan snel weg daar, wat een kou komt daaruit

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:25
Eigenlijk wil ik hem niet als cv gebruiken, tenminste niet geregeld op 1 thermostaat. Het liefst wil ik d.m.v. domoticz en alle temperatuur sensoren in huis bepalen of hij aan moet blijven of uit mag. En dus op alle radiatoren ook thermostaatknoppen i.p.v. alleen boven, maar ik weet nog even niet hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. Eigenlijk zou ik hem niet meer rechtstreeks op de groep moeten aan sluiten maar op een stopcontact met een kaku schakelaar ertussen.

Waar bestellen de meeste van jullie de multical?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 20:19
Maikie18 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 16:42:

Waar bestellen de meeste van jullie de multical?
Nieuw bij zaehleronlineshop.de of gebruikt op eBay.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jaari schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 18:59:
[...]

Nieuw bij zaehleronlineshop.de of gebruikt op eBay.
Of nieuw op ebay ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04:01
Hallo Tweakers,

Ik dacht nog een account te hebben maar nee....heb er dus eentje aangemaakt.

Dit is mijn 1e post. En ik ben wat lang van stof....;-)

Dit topic en voorgaande topics heb ik nu gedurende enkele weken vanaf het begin gelezen en volg jullie ervaringen met veel voorpret!

Bij mij is de situatie:

-redelijk ruim huis uit '98 in Drenthe. Isolatiewaarde RC 2.5. Slaapkamers nageïsoleerd waardoor deels RC ca 5.0. De zolder wordt niet gestookt.
-erker en aanbouw voorzien van best wat m2 aan HR++ U1.2 glas, vermoedelijk het meest verantwoordelijk voor warmteverlies. Dit is echter een bouwkundig gegeven, niet lonend om aan te passen.
-schoorsteen van de houtkachel die ook zorgt voor enig warmteverlies

Vloerverwarming beneden en badkamer, boven radiatoren.

Ventilatie type C. Dit ga ik niet veranderen. Ik neem dat warmteverlies. De ventilatieunit is wel een zuinige ITHO met DC motor.

Verlichting is over het algemeen LED. Het sluimerverbruik volgens de slimme meter portal is rond de 300-350 Wh.

Ik stook al jaren met een aanvoertemperatuur van < 40 graden. Dit lukt prima. Nachtverlaging kan, maar ik doe het liever niet. Het verschil is namelijk best moeilijk uit te drukken in centen. Laat ik het zo zeggen als het jaarlijks 100 m3 gas scheelt dan neem ik dat voor lief. 7x24 een stabiele temperatuur in huis is namelijk veel prettiger.

Er ligt nu 6000 Wp aan zonnepanelen en de volgende stap lijkt mij om een warmtepomp in te zetten. Aan isolatie kan ik niet zoveel verbeteren. Ja de vloer zou kunnen maar ik denk dat het verschil tussen RC 2.5 of RC 5 voor de vloer niet zo heel merkbaar meer is. Maar sta open voor commentaar!

Het gasverbruik is 2200-2400 m3 per jaar. Koken doen we al jaren mbv inductie. SWW is 1 m3 per dag.

Opzich een case die zich leent voor een LW warmtepomp.

Twijfels:

gaat een WP eigenlijk wel wat opleveren?

scenario 1
Bij een investering van pak 'em beet € 5000 heb ik geen compleet plaatje (twee aparte systemen, WP op de vloer, CV voor slaapkamers en SWW). Oftewel in dit geval is er nog een CV ketel in gebruik.
Stel dat dankzij een WP het gasverbruik 1200 * 0,6 = 720 euro afneemt, dan is de kleinst mogelijke tvt 6,94 jaar, uitgaande van gratis Kwh (en dat is niet het geval).

scenario 2
Bij een investering van pak 'em beet € 5000 heb ik weer geen compleet plaatje (bivalent, CV voor SWW). Oftewel in dit geval is er nog een CV ketel in gebruik.
Stel dat dankzij een WP het gasverbruik 1500 * 0,6 = 900 euro afneemt, dan is de kleinst mogelijke tvt 5,55 jaar, uitgaande van gratis Kwh (en dat is niet het geval. Heb hier meer Kwh nodig dan bij scenario 1).

scenario 3
Bij een investering van € 10000 kan er een compleet plaatje komen. Voor ongeveer dat bedrag staat er een installatie waarbij de gasaansluiting kan vervallen. Dat betekenT (!) een voldoende gedimensioneerde WP, een ca. 300L boiler, en een buffervat.
Dan is de kleinst mogelijke tvt 6,67 jaar, uitgaande van gratis Kwh (en dat is niet het geval)

De scenario's liggen wat betreft tvt dicht bij elkaar en de scenario's gaan uit van installatie uitbesteden. De subsidie is of 1300 of 2300
De grote variabele in deze is de benodigde Kwh. Deels produceert het dak, deels moet worden ingekocht.

Mijn verwachting is dat de salderingsregeling nog wel enige tijd een rol speelt, ook al wordt dat vast en zeker afgebouwd, de overgangsregeling zal nog best enige jaren na 2020 interessant zijn.

Stel ik hanteer 2x jaarverbruik = 4500 Kwh per jaar. Maar die is rooskleurig.

Ik ga uit van de volgende: 2250 m3 = 19000 Kwh. SCOP = 3.5 dan wordt het 5400 Kwh.

Dat is € 972 aan stroom als je 100% moet inkopen.
Doordat een deel van de Kwh rechtstreeks of via saldering van de panelen komen is het bedrag lager.

Die 2250 m3 was dan € 1350 aan gas. Vastrecht erbij en dat maakt 1500.

Als de WP installatie gratis zou zijn is de rekensom niet moeilijk. Stroom is goedkoper dan gas. De nadelen: de installatie is complexer, kan meer overlast veroorzaken en het kan net als CV kapot.

Maar stel dat de energiekosten per jaar 500 euro lager uitvallen, dan is een terugverdientijd van een installatie van 10 mille 20 jaar. Dat maakt het NIET interessant.

Ik begrijp dat een aantal van jullie de installatie zelf doet en daarbij ook nog de spullenboel importeert, en dat loont natuurlijk veel sneller. Ook als je het kunt doen met een kleine 5 Kw WP en een kleinere boiler dan valt het mee.

Verschillende berekeningen tonen mij dat er minstens een 9 Kw WP moet komen. En de 300L boiler is gebaseerd op een huishouden van 5 personen. Hoewel niet alle 5 elke dag een douche nemen. Dus een installatie kost dan al gauw 10 mille.

Met de PV installatie wordt niet een heel groot overschot geproduceerd. Wellicht kunnen we bereiken dat er 1500 a 2000 kWh aan overschot ontstaat, dan moet er nog een aantal kWh worden afgenomen uit het net om de WP te laten draaien.

Stel nou dat de PV opbrengst inderdaad zo gunstig is en er 3500 Kwh moet worden ingekocht: dan zijn de kosten daarvan €630,-

oftewel: gasloos betekent een energierekening die €870,- (1500-630) per jaar lager zal kunnen uitvallen.

tvt 11,5 jaar

rekening houdend met de subside van 2300 dan kom ik op 8,8 jaar. Dat lijkt dan een haalbare case.

Zie ik dingen over het hoofd?

[ Voor 0% gewijzigd door Knowbody op 03-12-2016 21:33 . Reden: typo ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:30
Volgens mij heb jij je er aardig goed in verdiept, ik zou compleet gasloos gaan, al lijkt 9,2kw me wat weinig vermogen voor+2000m3 gas per jaar

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Knowbody schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:15:
Hallo Tweakers,

Dit topic en voorgaande topics heb ik nu gedurende enkele weken vanaf het begin gelezen en volg jullie ervaringen met veel voorpret!

Bij mij is de situatie:

-redelijk ruim huis uit '98 in Drenthe. Isolatiewaarde RC 2.5. Slaapkamers nageïsoleerd waardoor deels RC ca 5.0. De zolder wordt niet gestookt.
-erker en aanbouw voorzien van best wat m2 aan HR++ U1.2 glas, vermoedelijk het meest verantwoordelijk voor warmteverlies. Dit is echter een bouwkundig gegeven, niet lonend om aan te passen.

Ventilatie type C. Dit ga ik niet veranderen. Ik neem dat warmteverlies. De ventilatieunit is wel een zuinige ITHO met DC motor.

Verlichting is over het algemeen LED. Het sluimerverbruik volgens de slimme meter portal is rond de 300-350 Wh.

Ik stook al jaren met een aanvoertemperatuur van < 40 graden. Dit lukt prima. Nachtverlaging kan, maar ik doe het liever niet. Het verschil is namelijk best moeilijk uit te drukken in centen. Laat ik het zo zeggen als het jaarlijks 100 m3 gas scheelt dan neem ik dat voor lief. 7x24 een stabiele temperatuur in huis is namelijk veel prettiger.

Er ligt nu 6000 Wp aan zonnepanelen en de volgende stap lijkt mij om een warmtepomp in te zetten. Aan isolatie kan ik niet zoveel verbeteren. Ja de vloer zou kunnen maar ik denk dat het verschil tussen RC 2.5 of RC 5 voor de vloer niet zo heel merkbaar meer is. Maar sta open voor commentaar!

Het gasverbruik is 2200-2400 m3 per jaar. Koken doen we al jaren mbv inductie. SWW is 1 m3 per dag.

Twijfels:

scenario 1
Bij een investering van pak 'em beet € 5000 heb ik geen compleet plaatje (twee aparte systemen, WP op de vloer, CV voor slaapkamers en SWW). Oftewel in dit geval is er nog een CV ketel in gebruik.
Stel dat dankzij een WP het gasverbruik 1200 * 0,6 = 720 euro afneemt, dan is de kleinst mogelijke tvt 6,94 jaar, uitgaande van gratis Kwh (en dat is niet het geval).

scenario 2
Bij een investering van pak 'em beet € 5000 heb ik weer geen compleet plaatje (bivalent, CV voor SWW). Oftewel in dit geval is er nog een CV ketel in gebruik.
Stel dat dankzij een WP het gasverbruik 1500 * 0,6 = 900 euro afneemt, dan is de kleinst mogelijke tvt 5,55 jaar, uitgaande van gratis Kwh (en dat is niet het geval. Heb hier meer Kwh nodig dan bij scenario 1).

scenario 3
Bij een investering van € 10000 kan er een compleet plaatje komen. Voor ongeveer dat bedrag staat er een installatie waarbij de gasaansluiting kan vervallen. Dat betekenT (!) een voldoende gedimensioneerde WP, een ca. 300L boiler, en een buffervat.
Dan is de kleinst mogelijke tvt 6,67 jaar, uitgaande van gratis Kwh (en dat is niet het geval)

De scenario's liggen wat betreft tvt dicht bij elkaar en de scenario's gaan uit van installatie uitbesteden. De subsidie is of 1300 of 2300
De grote variabele in deze is de benodigde Kwh. Deels produceert het dak, deels moet worden ingekocht.

Mijn verwachting is dat de salderingsregeling nog wel enige tijd een rol speelt, ook al wordt dat vast en zeker afgebouwd, de overgangsregeling zal nog best enige jaren na 2020 interessant zijn.

Ik ga uit van de volgende: 2250 m3 = 19000 Kwh. SCOP = 3.5 dan wordt het 5400 Kwh.

Doordat een deel van de Kwh rechtstreeks of via saldering van de panelen komen is het bedrag lager.

Als de WP installatie gratis zou zijn is de rekensom niet moeilijk. Stroom is goedkoper dan gas. De nadelen: de installatie is complexer, kan meer overlast veroorzaken en het kan net als CV kapot.

Maar stel dat de energiekosten per jaar 500 euro lager uitvallen, dan is een terugverdientijd van een installatie van 10 mille 20 jaar. Dat maakt het NIET interessant.

Ik begrijp dat een aantal van jullie de installatie zelf doet en daarbij ook nog de spullenboel importeert, en dat loont natuurlijk veel sneller. Ook als je het kunt doen met een kleine 5 Kw WP en een kleinere boiler dan valt het mee.

Verschillende berekeningen tonen mij dat er minstens een 9 Kw WP moet komen. En de 300L boiler is gebaseerd op een huishouden van 5 personen. Hoewel niet alle 5 elke dag een douche nemen. Dus een installatie kost dan al gauw 10 mille.

Met de PV installatie wordt niet een heel groot overschot geproduceerd. Wellicht kunnen we bereiken dat er 1500 a 2000 kWh aan overschot ontstaat, dan moet er nog een aantal kWh worden afgenomen uit het net om de WP te laten draaien.

Stel nou dat de PV opbrengst inderdaad zo gunstig is en er 3500 Kwh moet worden ingekocht: dan zijn de kosten daarvan €630,-

oftewel: gasloos betekent een energierekening die €870,- (1500-630) per jaar lager zal kunnen uitvallen.

tvt 11,5 jaar

rekening houdend met de subside van 2300 dan kom ik op 8,8 jaar. Dat lijkt dan een haalbare case.

Je benadert het wel erg van de economische kant. Wat je over het hoofd ziet is dat we een WP nemen om een bijdrage te leveren aan duurzaamheid. Een paar centen verdienen met een WP en daarbij ook nog al dat gedoe met de installatie en geluid. Daar moet je het niet voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-09 11:37

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Tomexergie schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:55:
[...]

Je benadert het wel erg van de economische kant. Wat je over het hoofd ziet is dat we een WP nemen om een bijdrage te leveren aan duurzaamheid. Een paar centen verdienen met een WP en daarbij ook nog al dat gedoe met de installatie en geluid. Daar moet je het niet voor doen.
Niet iedereen doet het vanuit de Duurzaamheid kant. Er zijn genoeg die puur en alleen naar tvt kijken.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-09 21:54
develdonk schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 09:00:
en plaatjes zeggen meer dan woorden:
performance elga (aan/uit) en ecodan (war regeling) bij mij tot nu toe. Eigenlijk zie je dat de Ecodan als het warmer wordt het beter doet maar de Elga in het koude bereik zeker zijn mannetje staat!

Afbeeldingslocatie: http://www.polderhuis.org/images/wandtemperatie/20161203-Develdonk-Elga-en-Ecodan-COP-Tb.jpg
Toch wel interessant om deze scatterplots met elkaar te vergelijken. Heb mijn (nog beperkte) data van november nu ook geplot tegen de KNMI-gegevens van het dichtstbijzijnde meetstation (Schiphol).
Afbeeldingslocatie: http://www.polderhuis.org/images/wandtemperatie/20161130-DCOP-ELGA-Polderhuis-nov-2016-KNMI.png

Wat mij opvalt: de Elga van Develdonk levert ruwweg dezelfde lage aanvoertemperatuur, en heeft 2,5 keer meer flow dan de mijne, maar mijn DCOP is 0,5 hoger. De enige verklaring die ik daarvoor kan verzinnen is de vermogensbeperking (B4=ON) die ik structureel aan heb staan. Gegeven het feit dat ik een suboptimale lage flow heb én regeltechnisch nog steeds een AAN/UIT Elga heb, moet die deellast in andere gevallen waarschijnlijk nog hogere DCOPs geven.

Tomexergie: kun jij ook zulke scatterplots van jouw data met de Elga maken? Dan kunnen we kijken of aanvoertemperatuur veel uitmaakt.
Mkleinman: ik ben ook wel benieuwd naar jouw data in relatie tot de Tb.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Hallo Tweakers,

Bij mij is de situatie:

Twijfels:

scenario 1

scenario 2

scenario 3

tvt 11,5 jaar

Heb je al gerekend om twee wp 6 kW te nemen voor dubbel subsidie. De ene voor sww en andere voor verwarming. De buffer en boiler beide een extra spiraal met circulatie pomp er tussen om eventueel warmte van de ene naar andere over te brengen voor als verwarming wp even niet bij kan houden als het te koud is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:27
reneeke1970 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:35:
[...]

Heb je al gerekend om twee wp 6 kW te nemen voor dubbel subsidie. De ene voor sww en andere voor verwarming. De buffer en boiler beide een extra spiraal met circulatie pomp er tussen om eventueel warmte van de ene naar andere over te brengen voor als verwarming wp even niet bij kan houden als het te koud is?
Met enkel 6kW gaat die het niet redden voor de verwarming zelfs 9kW zal krap zijn en warmte injecteren heeft zo zijn beperkingen met de Pana mono WA-regeling, het kan maar ik zou meer data nodig om dat te vergelijken met mijn warmte injectie,
In dit geval zou ik beide gewoon een gezanelijke buffer laten verwarmen waarbij 1 kan omschakelen via 3 wegklep om boiler te verwarmen en een aparte transportpomp voor afgifte vloerverwarming/radiators.
Je kunt temperatuur vanaf wanneer 2e pana mono inschakelt instellen, bijv pas vanaf 5C.
RobJ heeft daarmee getest 2x 5kW (wel Duitstalig),

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Tweakers,

Bij mij is de situatie:

Twijfels:

scenario 1

scenario 2

scenario 3

tvt 11,5 jaar

Heel kort door de bocht 'goedkoopste/laagste investering' niet helemaal hetzelfde natuurlijk. Je berekening van 9kW lijkt me krap, maar mogelijk net niet te krap. Ik zou zoals reneeke1970 al suggereerde 2 5kW of 6kW's nemen indien je die in Frankrijk koopt na aftrek van subsidie ben je voor < 1400,00 klaar, voor beide., < 700,00 per stuk. Verdeel het afgiftesysteem gelijk over beide WPen. Even rekenend met 2000m3 gas voor verwarming, want je SWW verbruik was 1m3 per dag trek ik dan van de 2200-2400 af.
2000m3 gas kost als goedkoopste op dit moment op gaslicht.com 1378.41
Om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen middels 4000kWh welke je moet inkopen kost 743.28
Verwarmen kost je op die manier 635.13 minder.
Indien je het met eigen PV-opwek kunt, kostprijs kWh ongeveer 0.06 , kost het ipv 743.28 nog maar 247.76, afschrijving over 25 jaar.
SWW laat je door je huidige CV-ketel doen, geen investeringskosten, die 365m3 gas kost je dan 379,39, dure m3's meer dan 1.00 per kuub, komt door de vaste kosten.
Alternatief kun je de 2 WP's of 1 v.d. 2 een boiler laten verwarmen. De investeringen voor dit deel weet ik niet.
De kosten van installeren heb ik nog niet genoemd, maar 2 monobloks zou niet al te kostbaar mogen zijn. 400-1000 moet het naar mijn idee voor kunnen.
Het berekenen v.d. TVT lukt je denk ik wel, moeilijk om te kiezen ? Lijkt me niet zo ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:45:
Volgens mij heb jij je er aardig goed in verdiept, ik zou compleet gasloos gaan, al lijkt 9,2kw me wat weinig vermogen voor+2000m3 gas per jaar
Bedankt Grolsch.

Van de 2200 m3 is 1800 voor de verwarming.

Ik lees vooral dat een WP juist aan de 'lichte' kant gekozen moet worden. Neem ik als vuistregel 65 W/meter en ik heb 100 m2 aan vloerverwarming dan is dat 6,5 kWh. De rest van het vermogen heb ik dan nodig voor de vertrekken waar geen vloerverwarming aanwezig is. Dat zijn slaapkamers.
Wordt het echt te koud dan is er een backup in de vorm van brandhout :9

De vraag is en daar heb ik nog nul komma nul ervaring mee is het verstandig een WP op z'n max te laten lopen. En loopt een grotere WP rustiger dan bijvoorbeeld een kleine 5 Kw 'er die op z'n tenen loopt.

BTW het gaat natuurlijk vooral om de warmhoudfunctie van het geheel. Een warmteverliesrekening heb ik niet. Enkele kw's lijken mij afdoende behalve als het vries dat het kraakt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:24:
[...]

Bedankt Grolsch.

Ik lees vooral dat een WP juist aan de 'lichte' kant gekozen moet worden. Neem ik als vuistregel 65 W/meter en ik heb 100 m2 aan vloerverwarming dan is dat 6,5 kWh. De rest van het vermogen heb ik dan nodig voor de vertrekken waar geen vloerverwarming aanwezig is. Dat zijn slaapkamers.

De vraag is en daar heb ik nog nul komma nul ervaring mee is het verstandig een WP op z'n max te laten lopen. En loopt een grotere WP rustiger dan bijvoorbeeld een kleine 5 Kw 'er die op z'n tenen loopt.

BTW het gaat natuurlijk vooral om de warmhoudfunctie van het geheel. Een warmteverliesrekening heb ik niet. Enkele kw's lijken mij afdoende behalve als het vries dat het kraakt.
Voor capaciteitsberekening is gemiddeld-jaarverbruik/250 een redelijk betrouwbare indicator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:32:
[...]

Toch wel interessant om deze scatterplots met elkaar te vergelijken. Heb mijn (nog beperkte) data van november nu ook geplot tegen de KNMI-gegevens van het dichtstbijzijnde meetstation (Schiphol).
[afbeelding]

Wat mij opvalt: de Elga van Develdonk levert ruwweg dezelfde lage aanvoertemperatuur, en heeft 2,5 keer meer flow dan de mijne, maar mijn DCOP is 0,5 hoger. De enige verklaring die ik daarvoor kan verzinnen is de vermogensbeperking (B4=ON) die ik structureel aan heb staan. Gegeven het feit dat ik een suboptimale lage flow heb én regeltechnisch nog steeds een AAN/UIT Elga heb, moet die deellast in andere gevallen waarschijnlijk nog hogere DCOPs geven.

Tomexergie: kun jij ook zulke scatterplots van jouw data met de Elga maken? Dan kunnen we kijken of aanvoertemperatuur veel uitmaakt.
Mkleinman: ik ben ook wel benieuwd naar jouw data in relatie tot de Tb.
Ik heb heel veel meetgegevens en kan ook zo'n grafiek maken. Morgen als ik tijd heb. De vraag is welke warmtemeter Develdonk heeft gebruikt. de Chinese geeft 10% te weinig aan omdat hij dT< 2 C slecht integreert.
Jij draait op deellast via de inverter. Dan krijg je automatisch een hogere COP door kleinere dT's over de condensor en verdamper en minder drukverlies in de R410A damp leiding (Normaal meer dan 0,5 bar bij L=12 m).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Knowbody schreef op zondag 4 december 2016 @ 00:24:
[...]

Bedankt Grolsch.

Van belang is hoeveel groepen je aan vloerverwarming hebt als ook het aantal radiatoren en dat het gemakkelijker is als de gehele begane grond enkel vloerverwarming heeft, zodat bij lagere temperatuur de 2e WP wat later met verwarmen kan laten starten.

100 m2 VV zou wel direct op een 6kW Pana Monobloc kunnen mits maar voldoende groepen of wel hoh 10cm verlegd is, ik zelf heb 98m2 erop.
En dan een 2e WP voor de radiatoren die eventueel ook nog een boiler verwarmt, ook hier hoe meer radiatoren, hoe eenvoudiger en eerder het mogelijk is om een WP ook direct aan te sluiten, een 6kW Pana Mono block heeft namelijk wel beetje flow nodig 16-18l/min.

De prestaties van de 5kW Pana mono die wat duurder is zijn waarschijnlijk net iets beter dan van de 6kW, alhoewel ik nog niet max uit mijn 6kW heb, Ik denk niet dat ik die ca 10% in Maand-COP helemaal kan weg tweaken.

Als indicatie Pana mono 6kW (eigen import) is €560/WP na aftrek ISDE en daar komt nog (zelf) aansluiten en aansluitmateriaal bij.
De compressor zelf zoals die in een 6kW Pana Mono zit, loopt niet op zijn max, die is begrenst, namelijk hoe lager de temperatuur wordt hoe meer RPM de firmware vrij geeft
In de 9kW zit de zelfde compressor en firmware geeft daar wat eerder meer RPM's vrij,
Over meer of minder geluid kan ik geen oordeel geven ook al heb er twee en maar wel dat een monobloc bij voorkeur op de grond plaatst en niet op een platdak, vanwege contactgeluid (zachte brom).
Tussen laagste deellast 50% van de warmte en max beschikbare loopt de COP wel wat terug maar belangrijker is de benodigde temperatuur om mee te verwarmen, hoe lager hoe beter.

Het is nu min 2 buiten en ik heb maar 1 WP (vloerverwarming) in gebruik met een COP van 3.1, het verschil is naar ik inschat nog geen 10% met als ik beide op iets meer dan halve kracht zou laten lopen omdat ik voor radiatoren een 4-5C hogere aanvoertemperatuur benodig

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tomexergie schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:55:
[...]

Je praat niet voor iedereen, in ieder geval niet voor mij.

Zonder subsidie regeling had er bij mij gewoon een cv ketel lopen te pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Fijn al die meedenkers!

De vv bestaat uit 10 groepen en op de hal na, zijn al die groepen dezelfde ruimte. Geen zoneregeling van toepassing.

In totaal heb ik slechts 6 radiatoren, klein, waarvan er 5 in gebruik zijn. Die zouden dan op een nog wel kleinere WP kunnen als het plan wordt om 2 WP's te kiezen.

Ik vind dat op zich wel interessant, en verbaas me dat dat subsidie-technisch mogelijk is.

Ruimte aan de andere kant van de muur is er wel. Ik was niet van plan op het plat dak een buitenunit of 2 te plaatsen.

Importeren uit F of ESP is in mijn situatie niet aan de orde.

De verdeler aanpassen naar pomploos lijkt me ook een goede. Hoe wordt gewaarborgd dat er genoeg flow is. Extra pomp na een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Over geluid met een panasonic zou ik mezelf eigenlijk niet zo druk maken, ik heb hem dus wel op plat dak staan maar alleen recht eronder hoor je een lichte brom, de buren of ikzelf binnen horen hem totaal niet. Ik weet niet hoe het zou zijn als ik hem tegen de muur zou hangen want dat was oorspronkelijk de bedoeling maar gezien het geringe geluid dat hij maakt ga ik dat niet eens meer doen.

-----
Vannacht 15 defrosts gehad! temperatuur binnen is uiteindelijk van 21.7 naar 20.7 gedaald en totaal heb ik 15kW verbruikt.Aanvoer is nu 35 en retour is 32, buitentemp -2

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maikie18 schreef op zondag 4 december 2016 @ 08:41:
-----
Vannacht 15 defrosts gehad! temperatuur binnen is uiteindelijk van 21.7 naar 20.7 gedaald en totaal heb ik 15kW verbruikt.Aanvoer is nu 35 en retour is 32, buitentemp -2
15 kW over de nacht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
PS

Het is grappig dat Panasonic steeds voorbij komt. Toevallig heeft die bij mij ook de voorkeur (H series)
Maar een Mitsu zou ik ook totaal niet erg vinden.

Heb ook interesse getoond in de Daikin hybrid en zelfs een Nefit Enviline. En verder zoekende dan spreken General mij wel aan en AWB

Bij Nefit heb je hoe dan ook een binnenunit. Als ik het goed begrepen heb is de monoblock erg stil en zelfs een voorkeur van Nefit. Doordat ze zelfs dan een binnenunit hebben (2 types:monovalent of bivalent) is het systeem met glycol alleen tussen buiten-en binnenunit en het CV circuit is dus gewoon water.

Iemand daar een mening over?

[ Voor 0% gewijzigd door Knowbody op 04-12-2016 09:53 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dat zal hier ook makkelijk zo kunnen zijn. De laatste tijd is het gasverbruik maximaal 15 m3 per dag. En het moet nog echt winter worden. 30 kWh per dag zou ik dan ook niet vreemd vinden.

De dagen dat het 10 graden buiten is zijn de warmteverliezen merkbaar laag. Richting het vriespunt dan moet de CV wel aan de bak. Allemaal logisch verklaarbaar. En als de zon schijnt komt er ook wat warmte het huis binnen ;)

ter indicatie het gasverbruik:

september 26 m3
oktober 155 m3
november 314 m3

[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 04-12-2016 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:03
Ik zit vanaf middernacht tot nu op 8 defrost en 10 kWh , die defrost zijn niet vreemd met dit mist hier en -3. Aanvoer 26 graden en retour 24 graden.

[ Voor 15% gewijzigd door pwiebing op 04-12-2016 08:55 ]

4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
pwiebing schreef op zondag 4 december 2016 @ 08:53:
Ik zit vanaf middernacht tot nu op 8 defrost en 10 kWh , die defrost zijn niet vreemd met dit mist hier en -3.
ik zou er niet wakker van liggen als het gewoon goed werkt en als de buren er ook niet wakker van liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Wat ik lastig vind is prijslijsten. Gewoon bruto prijslijsten uit NL. Eigenlijk heeft alleen Nefit een prijslijst de rest vind ik wat vaag hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ik heb wel een jaren 70 huis, dan wel met hr++ glas en spouwmuur isolatie maar spouw heeft bijvoorbeeld maar een isolatiewaarde van 1.7. En daarnaast heb ik bijna 30m2 glas aan de noordkant. Vraag me ook af hoe goed dat glas eigenlijk is want dat zit er volgens mij ook al heel lang in.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dmcKhmi.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Grolsch schreef op zondag 4 december 2016 @ 02:08:
[...]

Je praat niet voor iedereen, in ieder geval niet voor mij.

Zonder subsidie regeling had er bij mij gewoon een cv ketel lopen te pruttelen.
Ach ja, het is een kwestie van visie. Natuurlijk speelt geld een rol, je moet het maar hebben en dan is subsidie een belangrijke stimulans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 29-09 21:35
Maikie18 schreef op zondag 4 december 2016 @ 08:59:
Ik heb wel een jaren 70 huis, dan wel met hr++ glas en spouwmuur isolatie maar spouw heeft bijvoorbeeld maar een isolatiewaarde van 1.7. En daarnaast heb ik bijna 30m2 glas aan de noordkant. Vraag me ook af hoe goed dat glas eigenlijk is want dat zit er volgens mij ook al heel lang in.

[afbeelding]
je weet dat er nu ook subsidie is op vervangen glas? (wel samen met 1 andere besparende maatregel)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Knowbody schreef op zondag 4 december 2016 @ 08:51:
[...]

Dat zal hier ook makkelijk zo kunnen zijn. De laatste tijd is het gasverbruik maximaal 15 m3 per dag. En het moet nog echt winter worden. 30 kWh per dag zou ik dan ook niet vreemd vinden.

De dagen dat het 10 graden buiten is zijn de warmteverliezen merkbaar laag. Richting het vriespunt dan moet de CV wel aan de bak. Allemaal logisch verklaarbaar. En als de zon schijnt komt er ook wat warmte het huis binnen ;)

ter indicatie het gasverbruik:

september 26 m3
oktober 155 m3
november 314 m3
Ik had in oktober pas 45m3 en in november 137. Daarna is de pomp aangegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

pwiebing schreef op zondag 4 december 2016 @ 08:53:
Ik zit vanaf middernacht tot nu op 8 defrost en 10 kWh , die defrost zijn niet vreemd met dit mist hier en -3. Aanvoer 26 graden en retour 24 graden.
Hier ook, 8 defrosts en nu net 9kWh verbruik.
Erger vind ik dat het met dit weer een beetje te warm word boven, dus die moet iets lager.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

-5 buiten en mist, nu komt de zon er op natuurlijk dus eigenlijk zou hij in de vroege ochtend een 2 uurtjes uit moeten, dat bespaard wat.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 04-12-2016 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
develdonk schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:01:
[...]

je weet dat er nu ook subsidie is op vervangen glas? (wel samen met 1 andere besparende maatregel)
Ja, maar ik heb al hr++, ik weet niet hoeveel ik er nog op vooruit zal gaan en wat het gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Als ik naar het verbruik van deze nacht kijk dan lijkt het erop dat de WP toch wel degelijk terug moduleert. Er zit alleen wel een vreemde piek tussen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w6gK7pI.png

[ Voor 4% gewijzigd door Maikie18 op 04-12-2016 09:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:44
Hier 14Kwh verbruikt (00:00 tot 09:00). 11 defrosts, aanvoer 29 graden retour varieert door de zone regeling tussen 22 en 25 graden.

Voor wie het leuk vindt hierbij mijn dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hZB4pI289Sh8RSLIfdLgvxWM/full.png

[ Voor 33% gewijzigd door barteg op 04-12-2016 10:02 ]

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:45:
Als ik naar het verbruik van deze nacht kijk dan lijkt het erop dat de WP toch wel degelijk terug moduleert. Er zit alleen wel een vreemde piek tussen

[afbeelding]
Die nul waarde is defrost,de schommeling in vermogen is reactie op retour temperatuur, de piek van 4000 heb ik ook eens gehad, onverklaarbaar.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op zondag 4 december 2016 @ 08:41:
Over geluid met een panasonic zou ik mezelf eigenlijk niet zo druk maken, ik heb hem dus wel op plat dak staan maar alleen recht eronder hoor je een lichte brom, de buren of ikzelf binnen horen hem totaal niet. Ik weet niet hoe het zou zijn als ik hem tegen de muur zou hangen want dat was oorspronkelijk de bedoeling maar gezien het geringe geluid dat hij maakt ga ik dat niet eens meer doen.

-----
Grappig dat je boven nul minder gebruikt dan ik, en onder nul juist meer, sterker nog je huis koelt af. Zou toch eens serieus dat glas laten bekijken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tennisballen onder de warmtepomp gooien, probleem voor 80% opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
barteg schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:53:
Hier 14Kwh verbruikt (00:00 tot 09:00). 11 defrosts, aanvoer 29 graden retour varieert door de zone regeling tussen 22 en 25 graden.

[afbeelding]
Mooie grafieken! Welk zoneregeling systeem gebruik jij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 16:18
barteg schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:53:

[afbeelding]
mega stoere en interessante overzichtspagina ! Vraag mij idd het zelfde af , heb zelf ook warmtepomp, zonneboiler, etc maar niet gelogd. Zie wel de voordlen daarvan in , immers inzicht geeft overzicht en inzicht

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:01
Knowbody schreef op zondag 4 december 2016 @ 08:48:
PS

Het is grappig dat Panasonic steeds voorbij komt. Toevallig heeft die bij mij ook de voorkeur (H series)
Maar een Mitsu zou ik ook totaal niet erg vinden.

Heb ook interesse getoond in de Daikin hybrid en zelfs een Nefit Enviline. En verder zoekende dan spreken General mij wel aan en AWB

Bij Nefit heb je hoe dan ook een binnenunit. Als ik het goed begrepen heb is de monoblock erg stil en zelfs een voorkeur van Nefit. Doordat ze zelfs dan een binnenunit hebben (2 types:monovalent of bivalent) is het systeem met glycol alleen tussen buiten-en binnenunit en het CV circuit is dus gewoon water.

Iemand daar een mening over?
Nefit mist wel een buffervat. Remeha heeft ook een leuk hybride systeem (maar kan niet koelen als je dat belangrijk vindt en is slechts 5 kW.
Overigens denk ik dat je met een WP nooit goedkoper bent dan met gas, zeker niet als je hetzelfde comfort wil houden. Duurzaam kost altijd geld. PV leuk zolang de salderingsregeling bestaat. Daarnaast denk ik dat de onderhoudkosten en afschrijving van een WP systeem aanzienlijk hoger liggen dan een ketel. Als je op de hobbytoer gaat komt er ook nog een bedrag bij voor appendages.

Overigens heeft Remha wel een 8,5 kw wp, maar deze is 230/25A. Heb je 400V/3x25A dan gaat dat niet en moet je verzwaren wat weer € 600,- per jaar extra kost.
Wil je op centen rekenen dan moet je dus wel alles meerekenen. Op het moment is het meer waar je voorkeur ligt of dat je uit principe gedreven wordt.
O,ja, je moet de komende 10 jaar ook niet verhuizen wordt ook vaak vergeten.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Hallo Tweakers,

Bij mij is de situatie:

Twijfels:

scenario 1

scenario 2

scenario 3

tvt 11,5 jaar

ik zou de WP niet te licht kiezen ivm de vermogens opgaven is wel bij optimale weersomstandigheden ( droge lucht )

met jou verbruik zou ik gaan voor 2 monoblocks parallel geschakeld over een klein buffervat.
650e per unit 2x6kw

mijn 7,5kw ecodan haalt een gemiddeld vermogen van 6,8kw per uur terwel de piek rond de 10kw zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Pietje555 schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:03:
[...]

Nefit mist wel een buffervat. Remeha heeft ook een leuk hybride systeem (maar kan niet koelen als je dat belangrijk vindt en is slechts 5 kW.
Overigens denk ik dat je met een WP nooit goedkoper bent dan met gas, zeker niet als je hetzelfde comfort wil houden. Duurzaam kost altijd geld. PV leuk zolang de salderingsregeling bestaat. Daarnaast denk ik dat de onderhoudkosten en afschrijving van een WP systeem aanzienlijk hoger liggen dan een ketel. Als je op de hobbytoer gaat komt er ook nog een bedrag bij voor appendages.

Overigens heeft Remha wel een 8,5 kw wp, maar deze is 230/25A. Heb je 400V/3x25A dan gaat dat niet en moet je verzwaren wat weer € 600,- per jaar extra kost.
Wil je op centen rekenen dan moet je dus wel alles meerekenen. Op het moment is het meer waar je voorkeur ligt of dat je uit principe gedreven wordt.
ik denk dat je het nu te zwart wit ziet. als je kijkt wat de inverstering is van een para monoblock.
zodra je COP hoger is dan +- 2.1 stook je goedkoper als gas.

over die 3x25a is al genoeg gezegd. 25a knalt er niet zomaar uit.
Laat voor 200e automaten plaatsen. dan zit vrij safe.

die 8.5kw unit van Remha is gewoon een ecodan 8.5kw monoblock met Remha logo, 0.0 ontwikkeling. kosten wel een leuke marge voor Remha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maikie18 schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:24:
[...]

Ja, maar ik heb al hr++, ik weet niet hoeveel ik er nog op vooruit zal gaan en wat het gaat kosten.
Je zal er niets mee opschieten! Kost alleen maar. Zolang het niet lek is dan laten zitten. Is gemaakt voor 30 jaar.

Pas als je naar HR+++ gaat kan dat interessant zijn. Maar dat is een logische stap als de kozijnen aan vervanging toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Pietje555 schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:03:
Overigens denk ik dat je met een WP nooit goedkoper bent dan met gas, zeker niet als je hetzelfde comfort wil houden. Duurzaam kost altijd geld. PV leuk zolang de salderingsregeling bestaat.
Best zwart/wit, investering in installatie kunnen flink verschillen afhankelijk van hoe je het aanpakt , maar niet zo in gebruik kosten van LT-verwarming zelf.
Hoe hard ik mijn WP's ook laat werken mijn actuele COP is nog niet onder 3.0 geweest ook niet bij -7 buiten, pas als ik naar MT-verwarming of SWW ga >38C kan het lager uitvallen
En ik tel alle benodigde hulp energie mee, die bij een gas-CV vaak even wordt vergeten en enkel de m3 aardgas worden gerekend en niet de elektra die nodig is om het te laten werken.
Voor een monobloc WP is dat niet zo van toepassing, voor andere type mogelijk wel,
Het is echt een kwestie van hoe je de installatie doet en bereid bent om wat extra afsluiters te plaatsen, en de gas CV ketel nog even laat hangen, die heeft wel volledig onderhoud nodig voor je hem weer kunt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Afkoeling van je huis kan ook betekenen te weinig radiatorvermogen. (bij WP temperaturen)

Dus Maikie. De frees door die vloer halen. >:)
Levert meer op dan HR++ vervangen voor HR++ ;)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2016 11:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
reneeke1970 schreef op zondag 4 december 2016 @ 10:13:
[...]

Grappig dat je boven nul minder gebruikt dan ik, en onder nul juist meer, sterker nog je huis koelt af. Zou toch eens serieus dat glas laten bekijken
Voor glas geldt eigenlijk ook een soort SCOP denk ik. De ene keer win je er wat mee, de andere verlies je wat. Alles van spouwmuur maken is niet perse voordeliger, dan komt er immers nooit warmte in!

Natuurlijk is er met 3 dubbelglas winst te halen m.b.v. warmteverlies, de vraag is echter of dat zinvol is. In mijn geval moet ik alle kozijnen aan laten passen of vernieuwen, terwijl ze nog erg jong zijn. Het kan gewoon niet uit om goed HR++ glas te vervangen door 3-dubbel.

natuurlijk: bij nieuwbouw: alles 3-dubbel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
@Grolsch, Cybersijp

Ik gebruik al jaren homeseer als domotica systeem en heb daarop vele sensoren en schakelmateriaal aan gekoppeld zitten van vele merken. De zone regeling heb ik zelf gemaakt. Met servo motoren kan ik alle segmenten van mijn vloerverwarming open/dicht schakelen (21 stuks. Hiermee heb ik 12 zones gemaakt). Daarnaast heb ik in de meeste ruimtes een temperatuur sensor hangen. Op basis van de temperatuur schakel ik de zones. Dit doe ik in een cyclus van een uur. Voordeel van trage vloerverwarming is, is dat dit meer dan vaak genoeg is. Onder de 6 graden hou ik de keuken en woonkamer altijd open en onder de 4 graden schakel ik de warmtepomp niet meer uit. De warmtepomp zelf draait op WAR.

Alle sensoren log ik in een database waarmee ik de leuke dashboards kan maken. Je kan zien dat woonkamer temperatuur gisteravond een graadje opliep door de gashaard wat je in het gasverbruik terug ziet. Dat gaf in het begin voor de WP regeling problemen omdat hij dan denk dat de kamer op temperatuur is maar de vloer koelt dan af. Dan heeft hij daarna veel moeite om het weer op temperatuur te krijgen. Met de CV nooit een probleem door het grote oververmogen. Vandaar dat ik nu bij lage buiten temperaturen de woonkamer open hou en de WP aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-09 16:46
Driedubbelglas houdt meer zonnewarmte tegen. Dus deze ruiten in een gevel aan de zuidkant plaatsen kan tegen je werken.
Knowbody schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:48:
[...]

Voor glas geldt eigenlijk ook een soort SCOP denk ik. De ene keer win je er wat mee, de andere verlies je wat. Alles van spouwmuur maken is niet perse voordeliger, dan komt er immers nooit warmte in!

Natuurlijk is er met 3 dubbelglas winst te halen m.b.v. warmteverlies, de vraag is echter of dat zinvol is. In mijn geval moet ik alle kozijnen aan laten passen of vernieuwen, terwijl ze nog erg jong zijn. Het kan gewoon niet uit om goed HR++ glas te vervangen door 3-dubbel.

natuurlijk: bij nieuwbouw: alles 3-dubbel!

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
arnnold schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:12:
Driedubbelglas houdt meer zonnewarmte tegen. Dus deze ruiten in een gevel aan de zuidkant plaatsen kan tegen je werken.
[...]
wilde ik ook net toevoegen en doe ik nu lekker alsnog :P

Snap dat het kosten met zich meebrengt om over te gaan op warmtepomp/boilers etc, vind wel dat erg wordt gefocust op de terugverdientijd. Wat je ook nog mee kan nemen en wat ook met zonnepanelen gebeurd is dat je huis meer waard wordt doordat het energielabel omlaag gaat, of simpel omdat er zo 50/100e minder vaste lasten zijn per maand.

2 warmtepompen zou ik zelf niet aan beginnen, ik zou dan de combi met een dikke zonneboiler maken (ook leuke subsidie). klein vat voor warm water en los buffervat voor verwarming. Uiteraard heb je er midden in de winter het minst aan, maar wel van april/oktober 0 verbruik.

Ik vind dat 2x subsidie (voor hetzelfde product) op hetzelfde adres niet zou moeten kunnen, vind ik misbruik maken van de regeling.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]
Correct!

Bij renovatie inderdaad een overweging om op de zuidkant gewoon HR++ aan te houden. De extra kosten van aanpassingen lonen dan niet.

Bij nieuwbouw en passiefbouw (en bij nieuwe kozijnen!) zou ik altijd 3 dubbel kiezen. Ook voor ander comfort (geluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]
Ja en nee
Ik heb geen tripple glas maar door de pui op zuid is het nu wel lastig om een constante temperatuur te houden in de kamer, met de zon er op vaak net wat te warm en als die weg is om een uur of 4-5 is de vloer net wat te traag om het op de temperatuur te krijgen. Dus veel meer schommeling.
Zou het glas meer tegenhouden is het beter te reguleren in huis, het is alleen zo zonde om die gratis warmte buiten te houden. ;)

Er zijn er ook die het zonnescherm uit draaien, ook zonde maar wel het zelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Powrskin schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:23:
[...]

wilde ik ook net toevoegen en doe ik nu lekker alsnog :P

Snap dat het kosten met zich meebrengt om over te gaan op warmtepomp/boilers etc, vind wel dat erg wordt gefocust op de terugverdientijd. Wat je ook nog mee kan nemen en wat ook met zonnepanelen gebeurd is dat je huis meer waard wordt doordat het energielabel omlaag gaat, of simpel omdat er zo 50/100e minder vaste lasten zijn per maand.

2 warmtepompen zou ik zelf niet aan beginnen, ik zou dan de combi met een dikke zonneboiler maken (ook leuke subsidie). klein vat voor warm water en los buffervat voor verwarming. Uiteraard heb je er midden in de winter het minst aan, maar wel van april/oktober 0 verbruik.

Ik vind dat 2x subsidie (voor hetzelfde product) op hetzelfde adres niet zou moeten kunnen, vind ik misbruik maken van de regeling.
Deze punten deel ik ook met je. Het ligt eraan hoe het huis staat. De collectoren / heat pipes kunnen bij mij geen ideaal plekkie krijgen (schaduw van het huis zelf).

Ik heb de subsidie regeling niet bedacht. Hij is al wat aangescherpt in juli, maar goed subsidie is om de markt in beweging te krijgen. Het nadeel is dat de prijzen daardoor ook weer kunstmatig hoog gehouden worden. Misbruik is dat dus niet helemaal. (lees:BTW).

[ Voor 0% gewijzigd door Knowbody op 04-12-2016 12:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
"In 2017 stel ik de ISDE wederom open met een subsidieplafond van € 70 miljoen.
Daarnaast voer ik enkele aanpassingen aan de ISDE door om de stimulerende
werking van de ISDE te optimaliseren. Voor 2017 wordt de aanvraagtermijn voor
particulieren verlengd van 3 maanden na aanschaf tot 6 maanden na installatie
van het apparaat. Daarnaast pas ik de subsidiebedragen voor enkele apparaten
aan. Zo worden grotere biomassaketels en zonneboilers iets meer en kleine
biomassaketels iets minder gestimuleerd. Ten slotte wordt de regeling voor
warmtepompen vereenvoudigd en beter uitvoerbaar gemaakt. Daarnaast richt ik
mij in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties en de Versnellingstafel Duurzame Warmte ook op het
vergroten van de bekendheid van de regeling, onder andere met
publiekscampagnes."

Henk Kamp "openstelling-van-de-sde-in-2017.pdf"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:01
Knowbody schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:23:
[...]

Correct!

Bij renovatie inderdaad een overweging om op de zuidkant gewoon HR++ aan te houden. De extra kosten van aanpassingen lonen dan niet.

Bij nieuwbouw en passiefbouw (en bij nieuwe kozijnen!) zou ik altijd 3 dubbel kiezen. Ook voor ander comfort (geluid).
Denk niet dat het zo werkt. Glas heeft een LTA en een ZTA waarde. Ofwel een isolatie waarde en een zondoorlatendheid. Trippel glas houdt het warmteverlies goed tegen maar kan best meer licht doorlaten dan dubbelglas zodat er meer opwarming binnen door de zon plaats vindt. De lichtdoorlatendheid is overigens niet de kleur, maar welke coating op de ruiten is aangebracht. Zonlichtwerende ruiten spiegelen door deze coating vaak meer.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
reneeke1970 schreef op zondag 4 december 2016 @ 10:13:
[...]

Ik denk dat het juist afkoelt door de vele defrosts dus het liefst zou ik willen weten hoe ik die kan beperken, ik denk dat het met het glas wel goed zit, is thermobel thermosplus starlight n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
AUijtdehaag schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:42:
Afkoeling van je huis kan ook betekenen te weinig radiatorvermogen. (bij WP temperaturen)

Dus Maikie. De frees door die vloer halen. >:)
Levert meer op dan HR++ vervangen voor HR++ ;)
Liever niet frezen maar die uponor matten die jij ook gebruikt hebt, zal iets voor het voorjaar worden denk ik. Ik heb wel geen vloerisolatie, maakt dat nog uit? Zag ook matten met 5cm isolatie maar dan kom je wel heel ver omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maikie18 schreef op zondag 4 december 2016 @ 16:15:
[...]

...Ik heb wel geen vloerisolatie, maakt dat nog uit? ...
begin daar dan maar eens mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 20:19
Domba schreef op zondag 4 december 2016 @ 01:42:
[...]
De compressor zelf zoals die in een 6kW Pana Mono zit, loopt niet op zijn max, die is begrenst, namelijk hoe lager de temperatuur wordt hoe meer RPM de firmware vrij geeft
In de 9kW zit de zelfde compressor en firmware geeft daar wat eerder meer RPM's vrij,
interessante informatie :)
Verklaart waarschijnlijk waarom ik op mijn 5kW F-versie Pana als hoogste frequentie 44Hz zie, terwijl ik ook veel hogere getallen bij andere forumleden zie.
Opent dit mogelijkheden voor chiptuning/overklokken? >:)

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op zondag 4 december 2016 @ 17:04:
[...]

Verklaart waarschijnlijk waarom ik op mijn 5kW F-versie Pana als hoogste frequentie 44Hz zie, terwijl ik ook veel hogere getallen bij andere forumleden zie.
Als het een simpele frequentie regelaar was kon je dat instellen in de parameters maar bij een wp kom je daar niet bij gok ik.
47Hrtz heb ik normaal en 52Hrtz is 100%
Maar heb ook een keer 125% gezien dus ik vermoed dat ze zo 55-60Hrtz kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jaari schreef op zondag 4 december 2016 @ 17:04:
[...]
Ik zou eerst wel eens de RS-485 communicatie willen weten, want het zou me niet verbazen als meeste in de controller zit, er zijn tenminste 3 modelen en die onderling niet uitwisselbaar zijn en nog de HPM controller.
Volgens de documentatie berekend de HPM verschillende dingen als die aangesloten is op de RS-485, op andere wijze aangesloten maakt ook deze gebruik van de standaard WA-regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 29-09 22:41
Rol-Co schreef op zondag 4 december 2016 @ 17:13:
[...]

Als het een simpele frequentie regelaar was kon je dat instellen in de parameters maar bij een wp kom je daar niet bij gok ik.
50 Hz is de netfrequentie, is dit toevallig ook volgas ? In America kan je dan naar 60 Hz :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 4 december 2016 @ 17:13:
[...]

Aan de hand van welke waardes zou je de frequentie willen aansturen?
koevlaas2 schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:44:
[...]

50 Hz is de netfrequentie, is dit toevallig ook volgas ? In America kan je dan naar 60 Hz :)
Je compressor draait op DC +/- 500volt niet op AC 230, de frequentie van het net heeft niets met je sturing te maken.

Hier gaat de compressor sowieso al naar max 60hz in normaal bedrijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QdN1YFYVKurcX6hSvYpoX2cM/full.jpg
Bij extreme kou of stand "turbo" gaat hij max een half uur naar 75Hz

Echt grote jongens gaan rustig naar de 120Hz. Ik heb zelfs al gehoord dat nieuwe modellen tot 180Hz kunnen.

[ Voor 44% gewijzigd door Oxellaar op 04-12-2016 19:01 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:44:
[...]

Je weet toch dat er een inverter in zit. ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:48:
[...]

Je weet toch dat er een inverter in zit. ....
Ja, dat weet ik. Zeg ik iets geks dan ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:53:
[...]

Ja, dat weet ik. Zeg ik iets geks dan ?
Iets raars niet maar dan begrijp ik je niet denk ik.
De netfrequentie doet niet te zake wordt toch eerst in de gelijkrichter gestopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
Tomexergie schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:01:
[...]

Ach ja, het is een kwestie van visie. Natuurlijk speelt geld een rol, je moet het maar hebben en dan is subsidie een belangrijke stimulans.
Daarnaast bestaat er nog steeds een zeer goedkope duurzame lening tegen 1,6%. Via oa de gemeente te verkrijgen bij SVN.

Mijn ELGA kost me 25 euro p mnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op zondag 4 december 2016 @ 19:21:
[...]

Iets raars niet maar dan begrijp ik je niet denk ik.
De netfrequentie doet niet te zake wordt toch eerst in de gelijkrichter gestopt ;)
Ik snap eigenlijk niet waarom de compressor belasting in Hz word uitgedrukt, in % zou veel duidelijker zijn.
Ja, waarom koeling in BTU en verwarmen in KW net zo stom eigenlijk.
Waarom rijden ze in de UK aan de andere kant en lullen ze over pond per meter e.d. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Oxellaar schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:45:
[...]

[...]

Je compressor draait op DC +/- 500volt niet op AC 230, de frequentie van het net heeft niets met je sturing te maken.

[afbeelding]

Echt grote jongens gaan rustig naar de 120Hz. Ik heb zelfs al gehoord dat nieuwe modellen tot 180Hz kunnen.
niet dat het heel relevant is. Maar,
In een 1 fase Wp zit een inverter.
welke 230vac via B4 gelijkrichtbrug omvormt naar
325Vdc tussenkringspanning
welke weer via een B6-mutator 3 fase AC maakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wodan89 schreef op zondag 4 december 2016 @ 19:48:
[...]

niet dat het heel relevant is. Maar,
In een 1 fase Wp zit een inverter.
welke 230vac via B4 gelijkrichtbrug omvormt naar
325Vdc tussenkringspanning
welke weer via een B6-mutator 3 fase AC maakt. :P
Nou...niet relevant, dat wil ik niet zeggen.
Als men de frequentie van de compressor wil gaan beïnvloeden, dan moet je dat toch ook weten ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Oxellaar schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:02:
[...]

Nou...niet relevant, dat wil ik niet zeggen.
Als men de frequentie van de compressor wil gaan beïnvloeden, dan moet je dat toch ook weten ;)
Ha dat klopt ja.

Alleen is het niet zo eenvoudig als alleen de Frequentie van de compressor aan passen.
Extreem voorbeeld
stel ik hang een losse VFD drive aan de compressor die laat ik 150hz draaien :+
dan draait alles in no time in puin omdat de overige componenten niet bijgestuurd worden.
(elektronische expansie ventiel, snelheid van de ventilator enz)

het lijkt mij nog al een hele klus om hier een complete werkende regeling op te zetten die beter werkt dan het orgineel :P

Bij mijn ecodan erger ik me wel aan het trage optoeren na een defrost. vanaf het moment dat hij weer gaat verwarmen duurt het zeker 8min voordat hij weer op 2500Wac 7,5kw+ zit :/

is dit bij de andere WP,s ook zo traag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:06:
[...]

Ha dat klopt ja.

Alleen is het niet zo eenvoudig als alleen de Frequentie van de compressor aan passen.
Extreem voorbeeld
dan draait alles in no time in puin omdat de overige componenten niet bijgestuurd worden.

het lijkt mij nog al een hele klus om hier een complete werkende regeling op te zetten die beter werkt dan het orgineel :P

Bij mijn ecodan erger ik me wel aan het trage optoeren na een defrost. vanaf het moment dat hij weer gaat verwarmen duurt het zeker 8min voordat hij weer op 2500Wac 7,5kw+ zit :/

Ik erger me aan het feit dat hij van verwarmen naar sww zonder stoppen gaat, maar van sww naar verwarmen gaat de WP eerst uit om vervolgens flink af te koelen en daarna moet hij weer loeien om zijn temperatuur te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
[...]

Panasonic WP is binnen een minuut weer op toeren na een defrost. (gaat in stapjes Hz verhogen)

[ Voor 40% gewijzigd door BenEco op 04-12-2016 20:11 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
BenEco schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:09:
[...]

Panasonic WP is binnen een minuut weer op toeren na een defrost.
weer op 100% ? wat trekt hij dan aan vermogen AC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Wodan89 schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:10:
[...]

Nee, staat op silent modus 3, max. 58Hz. AC vermogen moet ik de meterkast even voor openen de volgende keer na een defrost.
Op dit moment 700Wac bij 38Hz, inlet 44 en outlet 46 graden. Buitentemperatuur -1.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
[...]

Ha dat klopt ja.

Extreem voorbeeld

Dat is bij mij ook zo traag. Voordat de uitgaande temperatuur weer op het niveau van voor de defrost is ben je meer dan 20 min verder. Duurt ongeveer 8 min voor hij weer evenveel vermogen opneemt. Misschien dat de setting "kamertemp regeling" hier invloed op heeft. Staat bij mij op normaal maar kan naar krachtig.

Grootste probleem is dat hierdoor veel minder dan de 7,5Kw per uur haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
barteg schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:24:
[...]

Dat is bij mij ook zo traag. Voordat de uitgaande temperatuur weer op het niveau van voor de defrost is ben je meer dan 20 min verder. Duurt ongeveer 8 min voor hij weer evenveel vermogen opneemt. Misschien dat de setting "kamertemp regeling" hier invloed op heeft. Staat bij mij op normaal maar kan naar krachtig.

Grootste probleem is dat hierdoor veel minder dan de 7,5Kw per uur haalt.
vanochtend even een paar keer gemonitord, bij -2 haal ik over 1 uur 6,7KW gemiddeld
bij 1c over 1 uur 6kw gemiddeld....

ik snap ook niet helemaal dat er nog mensen zijn die beweren dat je hem iets te klein moet kiezen...
voor een klein goed geïsoleerd huis mss.

in mijn geval betekend het dat ik de wp op koude dagen nu 24/7 laat draaien anders krijgt hij het niet warm gestookt.
:+ miss eens kijken of niet een para monoblock er bij kan zetten.

Ik zit nog te denken of ik de contacten van het backup element niet door kan schakelen naar mijn cv ketel.
dan krijg je feitelijk een Elga XL lijkt me >:) :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:30:
[...]

vanochtend even een paar keer gemonitord, bij -2 haal ik over 1 uur 6,7KW gemiddeld
bij 1c over 1 uur 6kw gemiddeld....

ik snap ook niet helemaal dat er nog mensen zijn die beweren dat je hem iets te klein moet kiezen...
voor een klein goed geïsoleerd huis mss.

in mijn geval betekend het dat ik de wp op koude dagen nu 24/7 laat draaien anders krijgt hij het niet warm gestookt.
:+ miss eens kijken of niet een para monoblock er bij kan zetten.

Ik zit nog te denken of ik de contacten van het backup element niet door kan schakelen naar mijn cv ketel.
dan krijg je feitelijk een Elga XL lijkt me >:) :+ ?
Mee eens, bij mij komt ie niet onder de 1 KW ac en het gas gaat zeg 40c de waterwisselaar in en komt er ijskoud weer uit. Dan nog heeft de WP een zware dobber aan het huis hier, maar weet na nachtverlaging wel de boel weer omhoog te trekken na een hele dag draaien. Vorig jaar ging het met 9 KW WP iets beter.
MCOP voor december is wel hoog, 4.31

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Ok daar kan ik wat mee.

Niet onderbemeten kiezen ivm defrost en het lijkt me verstandig sowieso een buffervat te kiezen ook als het niet perse nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Knowbody schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:50:
Ok daar kan ik wat mee.

Niet onderbemeten kiezen ivm defrost en het lijkt me verstandig sowieso een buffervat te kiezen ook als het niet perse nodig is.
wel verstandiger beter voor je installatie. alleen een wat langere TVT
( mogelijk wel een langere levensduur van je WP )

je kan denk ook beter kiezen voor 2 kleinen wp,s als 1 grote. maar dat is hier een andere discussie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
Op zich vindt ik het niet erg dat de unit 24/7 staat te draaien. Ik kreeg een mooi overzicht over het te verwachten verbruik van de ecodan bij mijn levering. In een "average climate" 3735Kwh per jaar en in een "colder climate" maar liefst 5099Khw. Denk dus dat we ons geen zorgen hoeven te maken zolang hij het huis warm weet te houden. Dit trouwens voor lage temperatuur toepassing. Anders is het nog hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door barteg op 04-12-2016 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:45:
[...]

[...]

[afbeelding]

Puur informatief,
Maar er had van mij wel een gewone enkelfase regelaar in mogen zitten zoals een danfos VLT bijvoorbeeld.
Min en max zou ik niet willen veranderen maar de tussenstappen wel bijv, kan je zelf de toerentallen overslaan waar je het meeste resonantie geluid hebt.
Harder hoeft ie niet, ik heb hem nog nooit op zijn max gezien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Wodan89 schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:10:
[...]

Net een defrost gehad, water in de wisselaar buffervat van 46 naar 25 graden (20 sec.) 1 minuut later start de WP op 20Hz en weer 1 minuut later 58 Hz 1190Wac bij -2. temperatuur inlet 44 en outlet 46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Knowbody schreef op zondag 4 december 2016 @ 16:30:
[...]

begin daar dan maar eens mee!
Ik heb geen kruipruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maikie18 schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:49:
[...]

aha vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BenEco schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:45:
[...]

Net een defrost gehad, water in de wisselaar buffervat van 46 naar 25 graden (20 sec.) 1 minuut later start de WP op 20Hz en weer 1 minuut later 58 Hz 1190Wac bij -2. temperatuur inlet 44 en outlet 46
Dat is eigenlijk ook niet goed, een vochtige condensor vriest zo weer aan. Normaal heb je een drip time tussen defrost en weer verwarmen, dan draait alleen de ventilator even voor 1-2 minuten en slaat de compressor aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maikie18 schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:49:
[...]

Ik ook niet. >:)

Vandaag weer even de hand gelegd aan de laatste verbindingen die nodig zijn voor de WP installatie.
Koppelingen te weinig... :+
Skybad.de doet weer goede zaken...
Bizar: Skybad.de: 160 euro incl verzenden. Warmteservice: 190 euro, afhalen, wildkamp: 249 euro, afhalen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zd3g3poj6r4j6.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2016 23:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
tja. kruipruimte. Of dat nou alles is. Akoestisch gezien had ik liever geen kruipruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:59:
[...]

Dat is eigenlijk ook niet goed, een vochtige condensor vriest zo weer aan. Normaal heb je een drip time tussen defrost en weer verwarmen, dan draait alleen de ventilator even voor 1-2 minuten en slaat de compressor aan.
Geen idee, echt droog zal de condensor/verdamper niet worden met dit weer :) , Panasonic heeft het zo bedacht (staat op default fabrieksinstellingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rol-Co schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:59:
[...]

Ik denk dat je verdamper bedoelt ?
Wikipedia: Verdamper

Note: bij koelbedrijf: binnenunit is verdamper, buitenunit is condensor
bij verwarmbedrijf: binnenunit is condensor buitenunit is verdamper.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Pagina: 1 ... 109 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic