Hallo Tweakers,
Ik dacht nog een account te hebben maar nee....heb er dus eentje aangemaakt.
Dit is mijn 1e post. En ik ben wat lang van stof....;-)
Dit topic en voorgaande topics heb ik nu gedurende enkele weken vanaf het begin gelezen en volg jullie ervaringen met veel voorpret!
Bij mij is de situatie:
-redelijk ruim huis uit '98 in Drenthe. Isolatiewaarde RC 2.5. Slaapkamers nageïsoleerd waardoor deels RC ca 5.0. De zolder wordt niet gestookt.
-erker en aanbouw voorzien van best wat m2 aan HR++ U1.2 glas, vermoedelijk het meest verantwoordelijk voor warmteverlies. Dit is echter een bouwkundig gegeven, niet lonend om aan te passen.
-schoorsteen van de houtkachel die ook zorgt voor enig warmteverlies
Vloerverwarming beneden en badkamer, boven radiatoren.
Ventilatie type C. Dit ga ik niet veranderen. Ik neem dat warmteverlies. De ventilatieunit is wel een zuinige ITHO met DC motor.
Verlichting is over het algemeen LED. Het sluimerverbruik volgens de slimme meter portal is rond de 300-350 Wh.
Ik stook al jaren met een aanvoertemperatuur van < 40 graden. Dit lukt prima. Nachtverlaging kan, maar ik doe het liever niet. Het verschil is namelijk best moeilijk uit te drukken in centen. Laat ik het zo zeggen als het jaarlijks 100 m3 gas scheelt dan neem ik dat voor lief. 7x24 een stabiele temperatuur in huis is namelijk veel prettiger.
Er ligt nu 6000 Wp aan zonnepanelen en de volgende stap lijkt mij om een warmtepomp in te zetten. Aan isolatie kan ik niet zoveel verbeteren. Ja de vloer zou kunnen maar ik denk dat het verschil tussen RC 2.5 of RC 5 voor de vloer niet zo heel merkbaar meer is. Maar sta open voor commentaar!
Het gasverbruik is 2200-2400 m3 per jaar. Koken doen we al jaren mbv inductie. SWW is 1 m3 per dag.
Opzich een case die zich leent voor een LW warmtepomp.
Twijfels:
gaat een WP eigenlijk wel wat opleveren?
scenario 1
Bij een investering van pak 'em beet € 5000 heb ik geen compleet plaatje (twee aparte systemen, WP op de vloer, CV voor slaapkamers en SWW). Oftewel in dit geval is er nog een CV ketel in gebruik.
Stel dat dankzij een WP het gasverbruik 1200 * 0,6 = 720 euro afneemt, dan is de kleinst mogelijke tvt 6,94 jaar, uitgaande van gratis Kwh (en dat is niet het geval).
scenario 2
Bij een investering van pak 'em beet € 5000 heb ik weer geen compleet plaatje (bivalent, CV voor SWW). Oftewel in dit geval is er nog een CV ketel in gebruik.
Stel dat dankzij een WP het gasverbruik 1500 * 0,6 = 900 euro afneemt, dan is de kleinst mogelijke tvt 5,55 jaar, uitgaande van gratis Kwh (en dat is niet het geval. Heb hier meer Kwh nodig dan bij scenario 1).
scenario 3
Bij een investering van € 10000 kan er een compleet plaatje komen. Voor ongeveer dat bedrag staat er een installatie waarbij de gasaansluiting kan vervallen. Dat betekenT (!) een voldoende gedimensioneerde WP, een ca. 300L boiler, en een buffervat.
Dan is de kleinst mogelijke tvt 6,67 jaar, uitgaande van gratis Kwh (en dat is niet het geval)
De scenario's liggen wat betreft tvt dicht bij elkaar en de scenario's gaan uit van installatie uitbesteden. De subsidie is of 1300 of 2300
De grote variabele in deze is de benodigde Kwh. Deels produceert het dak, deels moet worden ingekocht.
Mijn verwachting is dat de salderingsregeling nog wel enige tijd een rol speelt, ook al wordt dat vast en zeker afgebouwd, de overgangsregeling zal nog best enige jaren na 2020 interessant zijn.
Stel ik hanteer 2x jaarverbruik = 4500 Kwh per jaar. Maar die is rooskleurig.
Ik ga uit van de volgende: 2250 m3 = 19000 Kwh. SCOP = 3.5 dan wordt het 5400 Kwh.
Dat is € 972 aan stroom als je 100% moet inkopen.
Doordat een deel van de Kwh rechtstreeks of via saldering van de panelen komen is het bedrag lager.
Die 2250 m3 was dan € 1350 aan gas. Vastrecht erbij en dat maakt 1500.
Als de WP installatie gratis zou zijn is de rekensom niet moeilijk. Stroom is goedkoper dan gas. De nadelen: de installatie is complexer, kan meer overlast veroorzaken en het kan net als CV kapot.
Maar stel dat de energiekosten per jaar 500 euro lager uitvallen, dan is een terugverdientijd van een installatie van 10 mille 20 jaar. Dat maakt het NIET interessant.
Ik begrijp dat een aantal van jullie de installatie zelf doet en daarbij ook nog de spullenboel importeert, en dat loont natuurlijk veel sneller. Ook als je het kunt doen met een kleine 5 Kw WP en een kleinere boiler dan valt het mee.
Verschillende berekeningen tonen mij dat er minstens een 9 Kw WP moet komen. En de 300L boiler is gebaseerd op een huishouden van 5 personen. Hoewel niet alle 5 elke dag een douche nemen. Dus een installatie kost dan al gauw 10 mille.
Met de PV installatie wordt niet een heel groot overschot geproduceerd. Wellicht kunnen we bereiken dat er 1500 a 2000 kWh aan overschot ontstaat, dan moet er nog een aantal kWh worden afgenomen uit het net om de WP te laten draaien.
Stel nou dat de PV opbrengst inderdaad zo gunstig is en er 3500 Kwh moet worden ingekocht: dan zijn de kosten daarvan €630,-
oftewel: gasloos betekent een energierekening die €870,- (1500-630) per jaar lager zal kunnen uitvallen.
tvt 11,5 jaar
rekening houdend met de subside van 2300 dan kom ik op 8,8 jaar. Dat lijkt dan een haalbare case.
Zie ik dingen over het hoofd?
[
Voor 0% gewijzigd door
Knowbody op 03-12-2016 21:33
. Reden: typo ]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO