Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.466 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:45
caspar M schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:15:
[...]

ik geef aan dat het hier om de totaalprijs gaat , dus inclusief alles. (maar zonder de vaste leverkosten)
was ook geen direct verwijt aan jou, maar in z'n algemeenheid. Maar inclusief alles kan door sommigen dan weer worden geinterpreteerd als "inclusief vaste leverkosten ed", dus het blijft tricky. De truuk is om zo expliciteit mogelijk te beschrijven hoe het tarief precies is opgebouwdl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 07:41
olafmol schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:20:
[...]

was ook geen direct verwijt aan jou, maar in z'n algemeenheid. Maar inclusief alles kan door sommigen dan weer worden geinterpreteerd als "inclusief vaste leverkosten ed", dus het blijft tricky. De truuk is om zo expliciteit mogelijk te beschrijven hoe het tarief precies is opgebouwdl
Ah duidelijk! thanks voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fighter315
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-11-2021
Aadjee schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:19:
Bij oxxio kun je niet meer online een modelcontract aangaan, alleen telefonisch. Iemand die de wachttijd weet ? En de prijzen nog hetzelfde zijn als vorig weekend online ?
De wachttijd weet ik niet, maar de tarieven zijn vermoedelijk niet meer als vorige week. Laatste dagen hebben ze nl. een redirect op hun site gezet voor variabel. Je kon niet meer tegen de oude prijzen afsluiten, maar in plaats daarvan kwam je op een algemene infopagina. Sommigen kwamen nog wel door de redirect heen met hun browser en konden dus nog een contract met oude prijzen afsluiten. Nu lukt die truc niet meer. Je kunt ze nu alleen nog telefonisch benaderen, maar het is (zoals bij velen) of "we verkopen geen model/variabel contract nu" (wat wettelijk niet eens mag, ze moeten je zo'n contract aanbieden), of de prijzen zijn flink intussen gauw gestegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 15:42
miena21 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:53:
Net gebeld met Vattenfal. Ze hadden inderdaad net een bericht gekregen van hogere hand dat ze de contracten weer moeten aanbieden en het tarief is ook vers. Geen indexering pas op 1 januari dus.

Afgesproken dat ik per 25 november een modelcontract krijgt. €1.23 per m³ en €0.31 per kW

nog steeds hoog maar iets beter dan de ratten van Eneco!

Morgen krijg ik als het goed is het aanbod
Bedankt voor het melden net ook Vattenfall gebeld en ook het modelcontract afgesloten.

Zelfde prijzen als bij jouw, die zijn incl. energie belasting van dit moment. De prijzen gelden ook vanaf 1 januari alleen veranderd de energie belasting dan vanwege de regeling van de overheid, dus dan nog wat gunstiger.

Als je belt en om een model contract vraagt weten ze gelijk al dat je van Welkom Energie komt ;)

Je moet telefonisch je gegevens doorgeven dan krijg je een email met een link en moet je de rest, terwijl je aan de telefoon zit, online afmaken, wel apart.

De verhuisoptie doen ze niet meer daar voor hebben ze op hun kop gekregen omdat het niet mag werd mij verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:55
RenaldoN schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:41:
[...]

dit is het trucje wat ze bij vattenfall doen. je einddatum van het contract is 30 september maar om je welkomstbonus te ontvangen moet je een jaar stroomafnemen dus tot die 5 oktober (laatste paar dagen tegen variabel tarief).

je moet er rekening mee houden dat als je een overstap aanvraag ze die vanaf 1 oktober inlaten gaan want dan ben je "contractvrij" en krijg je dus niet je welkomstbonus. kijk hier heel goed na. ik heb dit ooit eens bij ze nagevraagd:
Een trucje, hoe kom je daarbij? Als je het contract uit zit heb je recht op de bonus (dus hier t/m 30 sept) dan wordt het gewoon op je eindafrekening verrrekend. Bij mij in iedergeval wel toen liep het jaarcontract 11 maanden.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Skidmarks schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:28:
[...]

Bedankt voor het melden net ook Vattenfall gebeld en ook het modelcontract afgesloten.

Zelfde prijzen als bij jouw, die zijn incl. energie belasting van dit moment. De prijzen gelden ook vanaf 1 januari alleen veranderd de energie belasting dan vanwege de regeling van de overheid, dus dan nog wat gunstiger.
Is dit bedrag (€1.23 per m³ en €0.31 per kW) inclusief variabele overheids-heffingen, inclusief BTW, en exclusief vaste kosten? En dus ook nog niet gecorrigeerd op de nieuwe overheidsheffingen die volgend jaar ingaan? (die -400 euro zeg maar)

[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 09-11-2021 11:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skidmarks
olafmol schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:31:
[...]

Is dit bedrag (€1.23 per m³ en €0.31 per kW) inclusief variabele overheids-heffingen, inclusief BTW, en exclusief vaste kosten? En dus ook nog niet gecorrigeerd op de nieuwe overheidsheffingen die volgend jaar ingaan? (die -400 euro zeg maar)
Ik heb niet zo goed zitten opletten aan de telefoon dus dat weet ik niet uit m'n hoofd. Heb het contract ook nog niet binnen. Dat kan even duren maar als ik hem heb zal ik de tarieven posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
MadBear schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:04:
[...]

Dat staat erbij; 3300 KWh en 1500 m3 gas.
Het gaat om bruto 60 euro per maand. De verhouding gas/elektra-tarieven is hier lastig te beoordelen, maar het lijkt qua maandprijs verhoging (als ik die op pricewise invul) op de tarieven van Essent 5 jaar t.o.v. de eerdere Vattenfall Modelcontract tarieven:

Gas: 1,14123 (inclusief belastingen)
Elektra: 0,30187 (inclusief belastingen)

Dat zijn bij lange na niet de Eneco-woekertarieven of de huidige tarieven die nog variabel/1 jaar of zelfs 3 jaar worden aangeboden.
De berekening vanuit de rondgang van NOS lijkt inderdaad goed te vertalen naar tarieven die omstreeks dat bedrag liggen, en die per 1 januari zullen gelden en bij Vattenfalls nieuwe modelcontract, zie de div. posts hierboven.

Als je ziet dat het gaat om €60 bruto extra pm bij verbruik van 1500m3/3300kwh , dan kun je uitrekenen dat het gaat om een verhoging van circa 35% (oude voorschot circa 170, nieuwe circa 230).

Tel je dat op bij de laatste variabele tarieven, zoals tot een weekje geleden nog bij Vattenfall enz afgesloten kon worden, dan kom je op:

0,82*1,35= 1,11€ Per kuub
0,23*1,35= 0,31€ Per kWh

Dat ligt erg dichtbij de daadwerkelijke “nieuwe” modelcontract prijs ( bij VF 1,23 / 0,31).

Edit; conclusie nog ver onder de Eneco woekerprijzen die ze ons tot 1 april wouden laten betalen 8)7 :')

[ Voor 4% gewijzigd door davidov2008 op 09-11-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fighter315
  • Laatst online: 30-11-2021
Skidmarks schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:34:
[...]

Ik heb niet zo goed zitten opletten aan de telefoon dus dat weet ik niet uit m'n hoofd. Heb het contract ook nog niet binnen. Dat kan even duren maar als ik hem heb zal ik de tarieven posten.
En dan heb je dus 1,23 gas en 0,31 elektra, beide incl. de huidige heffingen en btw?
En hoe weet je dat het tarief ook per 1-januari geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
Skidmarks schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:28:
[...]

Als je belt en om een model contract vraagt weten ze gelijk al dat je van Welkom Energie komt ;)

Je moet telefonisch je gegevens doorgeven dan krijg je een email met een link en moet je de rest, terwijl je aan de telefoon zit, online afmaken, wel apart.

De verhuisoptie doen ze niet meer daar voor hebben ze op hun kop gekregen omdat het niet mag werd mij verteld.
Mm dat mailtje heb ik niet gehad. Ik zou het contract pas morgen krijgen zei ze. Was bij jou ook gezegd dat ze 14 dagen later het contract pas in laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
davidov2008 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:35:
[...]

De berekening vanuit de rondgang van NOS lijkt inderdaad goed te vertalen naar tarieven die omstreeks dat bedrag liggen, en die per 1 januari zullen gelden en bij Vattenfalls nieuwe modelcontract, zie de div. posts hierboven.

Als je ziet dat het gaat om €60 bruto extra pm bij verbruik van 1500m3/3300kwh , dan kun je uitrekenen dat het gaat om een verhoging van circa 35% (oude voorschot circa 170, nieuwe circa 230).

Tel je dat op bij de laatste variabele tarieven, zoals tot een weekje geleden nog bij Vattenfall enz afgesloten kon worden, dan kom je op:

0,82*1,35= 1,11€ Per kuub
0,23*1,35= 0,31€ Per kWh

Dat ligt erg dichtbij de daadwerkelijke “nieuwe” modelcontract prijs ( bij VF 1,23 / 0,31).
Maar die 0,82 is INCLUSIEF overheidsheffingen. Die worden in 2022 verlaagd toch? (nadat ze in 2021 waren verhoogd haha). Dus als het bedrag inclusief overheidsheffingen 35% hoger wordt, verhogen de energieleveranciers het eigenlijk met een hoger percentage, en verrekenen vervolgens de lagere overheidsheffing er weer in, zodat je op die 35% verhoging uitkomt. Maar daar kan je dan dus NIET nog die 400 euro overheidsheffings-verlaging in 2022 bij op tellen. Denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
Fighter315 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:38:
[...]

En dan heb je dus 1,23 gas en 0,31 elektra, beide incl. de huidige heffingen en btw?
En hoe weet je dat het tarief ook per 1-januari geldt?
De persoon aan de lijn ging er vanuit dat die tarieven ook per 1 januari gelden. Heb dat een paar keer gevraagd. Het is geen garantie want het is een variabel contract maar van wat ik begreep gaan ze er vanuit dat de kans erg klein is dat de tarieven nog veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
miena21 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:38:
[...]

Mm dat mailtje heb ik niet gehad. Ik zou het contract pas morgen krijgen zei ze. Was bij jou ook gezegd dat ze 14 dagen later het contract pas in laten gaan?
Ik moet de mail met het contract ook nog krijgen kon uiterlijk 5 werkdagen duren maar kon ook dat ik het straks al zou krijgen, meestal was het wel redelijk snel zeiden ze.

Ja pas 14 dagen later ingaan dus 25 november. De verhuis loophole mochten ze niet meer aanbieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakeur
  • Laatst online: 13-09-2022
Ik volg dit forum al enige tijd, gaaf om te zien dat er zoveel informatie gedeeld wordt. Zelf heb ik vanaf 1 december een nieuw contract nodig en heb ik ervoor gekozen om de situatie nog even aan te kijken.

Korte opsomming voor anderen in vergelijkbare situatie, als je dit forum al volgt kun je naar de volgende paragraaf :)
- De energie- en gasprijzen zijn op dit moment uitzonderlijk hoog door diverse oorzaken, waaronder de toevoer van gas vanuit Rusland die heeft stil gelegen maar nu weer op gang aan het komen is. De hoge gasprijs zorgt ook voor een hogere elektriciteitsprijs.
- Je hebt de mogelijkheid om uit een modelcontract (variabel/maandelijks opzegbaar vaak met opzegtermijn van een maand of korter) of een vast contract met een looptijd van 1-3 jaar te kiezen.
- De prijzen van een vast contract liggen gedurende de looptijd vast, tenzij jouw energieleverancier failliet gaat. Let daarom bij de keuze van jouw energieleverancier op de voorwaarden en de solvabiliteit van de aanbieder. Een voorbeeld van een energieleverancier waarbij klanten hiervan de dupe zijn geworden is WelkomEnergie.
- De prijzen van een modelcontract veranderen normaal gesproken in januari en juli, zoals veel mensen hier hebben gemerkt hebben energieleveranciers de prijzen nu al verhoogd, in januari kunnen zij dit weer doen en als dit nodig is vaker. Op dit moment weten we van een aantal energieleveranciers dat de gastarieven van nieuwe modelcontracten in plaats van rond de €0,90 sinds afgelopen week rond de €1,70 liggen. Bij sommige energieleveranciers zijn modelcontracten duurder dan vaste contracten, bij anderen is dit juist andersom. Iedere energieleverancier is verplicht een modelcontract aan te bieden.
- De overheid verlaagt de energiebelasting in 2022.

Ik lees dat iedereen massaal modelcontracten aan het afsluiten is om voor de maand december op z'n minst zo laag mogelijke tarieven te hebben, begrijpelijk. Wat ik me wel afvraag is wat de tarieven van de vaste contracten in 2022 gaan doen;

Gezien de situatie waar energieleveranciers in zijn beland lijkt het mij niet onlogisch als de tarieven van de modelcontracten vanaf januari 2022 nog hoger gaan zijn (laten we hopen van niet). Ik ga er vanuit dat geen een energieleverancier op dit moment blij is met het concept van een modelcontract, dat komt voort uit de relatief lage oude tarieven die normaal gesproken in januari en juli verhoogd worden;
- Bij veel energieleveranciers moet je via een omweg op de website bij het modelcontract uitkomen, het modelcontract is vaak niet online af te sluiten en voor de tarieven moet je bij de meeste telefonisch contact opnemen. Daarnaast bieden sommige energieleveranciers tijdelijk zelfs telefonisch helemaal geen modelcontract meer aan. Andere energieleveranciers hebben de gastarieven van de modelcontracten nu verhoogd van zo'n €0,85 naar €1,70.

Ik denk dat iedereen die nu een variabel contract heeft afgesloten er wel vanuit gaat dat zij in januari/februari altijd weer kunnen overstappen op een goedkoper variabel contract of een jaarcontract, maar wat als de prijzen van variabele contracten in januari flink veel hoger uitpakken en de jaarcontracten ook veel duurder zijn dan nu?

Dit hangt af van de gasprijzen, maar ook of de energieleveranciers door financiele schade niet de prijzen kunstmatig op zn minst tot juli hoog houden. In het laatste geval kan het nog weleens verstandig zijn om een jaarcontract af te sluiten om over dit risico heen te stappen. Of je je tegen dit risico wil indekken hangt ook een beetje van je verbruik af.

Aan de andere kant is er begin 2022 een 2e overstap golf te verwachten als de prijzen gaan dalen, hopelijk zorgt de concurrentiewerking ervoor dat de prijzen snel weer gaan dalen. We weten ook dat de gastoevoer vanuit Rusland weer op gang aan het komen is en dat Essent de tarieven vanaf juli durft te halveren.

Mijns inziens is de belangrijkste vraag die nu rest wat de tarieven van de modelcontracten vanaf januari gaan zijn.
Het zou mooi zijn als we met zn allen proberen het volgende hier achter te laten:

- Wanneer heb je met welke energieleverancier contact gehad? Vermeld een linkje indien mogelijk.
- Wat is de looptijd van het contract?
- Wat zijn de gas en stroomtarieven, let er op dat energieleveranciers dit bedrag op een andere manier laten zien, vraag hier naar en vermeld het hier:
○ Zijn deze tarieven Incl/Excl vermindering energiebelasting, heffingen, btw, netbeheerkosten, vaste kosten
○ Zo niet, wat zijn deze kosten?
- Per wanneer tot wanneer gelden deze tarieven?
- Per wanneer start de energielevering?
- Wat laat deze energieleverancier los over de tarieven in 2022?!

Een aantal tarieven van modelcontracten die hier rondzweven die in ieder geval voor december gelden:
Engie
EUR 1,73 / m3

Essent
EUR 1,57 / m3

Oxxio
EUR 1.69 / m3

Op dit moment lijkt door de laatste posts op dit forum de meest gunstige optie om een modelcontract af te sluiten bij Vattenfall met de volgende tarieven die mogelijk vanaf 1 januari gelden:
EUR 1.23 /m3
EUR 0.31 /kW

Het zou mooi zijn als we voor deze tarieven bovengenoemde vragen helder krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron Jeremy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 22:05
Ik had het mailtje van Vattenfal echt per direct, tijdens ophangen van gesprek.
Gas 1,24ct en stroom 0,33ct.
Begin moe te worden van het uitgezoek, dus verwacht dat ik zoals ook andere hier me aan ga melden bij Vattenfal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Skidmarks schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:48:
[...]

De persoon aan de lijn ging er vanuit dat die tarieven ook per 1 januari gelden. Heb dat een paar keer gevraagd. Het is geen garantie want het is een variabel contract maar van wat ik begreep gaan ze er vanuit dat de kans erg klein is dat de tarieven nog veranderen.
Als ik ervan uitga dat dit incusief de variabele overheidsheffingen is, en incl BTW, dan wijkt het heel weinig af van het nieuwe Vandebron tarief voor gas (1,22084 per m3) en electriciteit (0,33229 per kWh). Maw: ook geen reden om weer terug te gaan van Vattenfall naar Vandebron, zeker gezien hun rare communicatie daar (binnen 1 week precies doen wat je 1 week daarvoor beloofd had dat je NIET zou doen).

De energieboeren kijken natuurlijk hardstikke goed naar elkaar nu.

[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 09-11-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Ron Jeremy schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:52:
Ik had het mailtje van Vattenfal echt per direct, tijdens ophangen van gesprek.
Gas 1,24ct en stroom 0,33ct.
Begin moe te worden van het uitgezoek, dus verwacht dat ik zoals ook andere hier me aan ga melden bij Vattenfal.
Wat gek weer. Het is dus weer net wie je aan de lijn hebt.

ik heb innova ook maar gebeld voor een modelcontract. Contract Bevestiging meteen binnen.

Gewenste ingangsdatum : 01-12-2021
All-in tarief gas incl. btw (€) 0,90975 per m3
All-in tarief normaal incl. btw (€) 0,25732 per kWh
All-in tarief dal incl. btw (€) 0,24564 per kWh

Stuk voordeliger weer dan Vattenfall...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpedwards
  • Laatst online: 22-08 00:49
Iemand die mij een advies kan geven betreft het volgende? Ik speculeer niet graag op prijzen en ga liever voor wat vast met voorspelbare en planbare kosten.

Ik had Essent Superdalen 3 jaar gezien waarvoor Bulldock een paar dagen terug een lijstje had gemaakt met de kosten over 3 jaar
https://tweakers.net/i/C6...Lg9RHhaY.png?f=user_large

Voor VF 3 jaar met overstapdeal waren de tarieven:
Stroom enkeltarief variabele leveringskosten + overheidsheffingen en btw: 0,32 ct /kWh
Gas variabele leveringskosten + overheidsheffingen en btw: 1,28 eur / m3
(vaste leveringskosten zitten hier niet bij in, 100 euro 'overstapbonus' per jaar afgerekend).

Met een verbruik van 6-7k stroom en 2k gas (waarvan 1750 in november t/m april), zegt mijn gevoel dat het beter is het VF contract te nemen en dit evt na 1 of 1.5 jaar op te zeggen (met boete al dan niet overgenomen door nieuwe aanbieder) dan het Essent-contract waar je komende 6 maanden veel hogere kosten hebt. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
miena21 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:56:
[...]

ik heb innova ook maar gebeld. Contract meteen binnen.

Dat lijkt me sterk. Ik denk dat ze met "all-in" bedoelen: inclusief variabele overheidsheffingen en BTW, maar EXCLUSIEF de vaste heffingen/kosten. Ik kan me vergissen, maar lijkt me niet dat die bedragen zo ver uit elkaar gaan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
olafmol schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:58:
[...]

Dat lijkt me sterk. Ik denk dat ze met "all-in" bedoelen: inclusief variabele overheidsheffingen en BTW, maar EXCLUSIEF de vaste heffingen/kosten. Ik kan me vergissen, maar lijkt me niet dat die bedragen zo ver uit elkaar gaan liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHKXUTj0KJc3Qq3AO551Rnqqr5I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aIYSAzlab6sB2DKW4H9rpARm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:41

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Net ook gebeld met Vattenfall, model contract ontvangen via de mail met de bovengenoemde prijzen. 1,24/0.33. Ga het even doorlezen en daarna afsluiten, stukken goedkoper dan Eneco!

Nu ff wat rust.....

[ Voor 7% gewijzigd door Harmen op 09-11-2021 13:36 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Precies. Dus je variabele kosten, incl BTW en variabele overheidsheffingen, zijn 0,909 per m3 gas. Bij Vattenfall is dat bij een variabel modelcontract 0,824567 (tenminste vorige week nog, toen werd het volgens mij 0,90 ofzo, en nu lijkt het er 1-1-2022 op 1,24 uit te komen). Dus zoveel ontloopt het elkaar toch niet?

UPDATE: en het bedrag dat je laat zien is het huidige tarief dat per 1-12 gaat gelden, maar Innova zal ook hun tarieven per 1-1-2022 omhoog gooien lijkt me toch? Die gaan echt niet zo ver onder de grote jongens (kunnen) zitten, als ze nog willen overleven.

[ Voor 16% gewijzigd door olafmol op 09-11-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron Jeremy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 22:05
Harmen schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:02:
Net ook gebeld met Vattenfall, model contract ontvangen via de mail met de bovengenoemde prijzen. 1,23/0.30. Ga het even doorlezen en daarna afsluiten, stukken goedkoper dan Eneco!
Veranderd zoiets per minuut haha. 10 minuten geleden gebeld en contract binnen met 1,24/0.33 tarief 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
Apart dat jullie het contract al binnen hebben en ik nog niet terwijl ik eerder had gebeld.

Kan je het stukje over de tarieven uit het contract hier posten of het incl al die belastingen etc zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakeur
  • Laatst online: 13-09-2022
Nogmaals als je toch gaat bellen, achterhaal dan even het volgende zodat het gewoon duidelijk is voor jezelf en iedereen:

- Wanneer heb je met welke energieleverancier contact gehad? Vermeld een linkje indien mogelijk.
- Wat is de looptijd van het contract?
- Wat zijn de gas en stroomtarieven, let er op dat energieleveranciers dit bedrag op een andere manier laten zien, vraag hier naar en vermeld het hier:
○ Zijn deze tarieven Incl/Excl vermindering energiebelasting, heffingen, btw, netbeheerkosten, vaste kosten
○ Zo niet, wat zijn deze kosten?
- Per wanneer tot wanneer gelden deze tarieven?
- Per wanneer start de energielevering?
- Wat laat deze energieleverancier los over de tarieven in 2022?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
[...]

ik zou toch voor vattenfall kiezen, die valt in ieder geval niet zomaar om O-)

https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BsIFFwH9pO33opJhGpfN4kX6LI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mz0wxjUTSUCUXKDfMWX81Rl7.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door dwdd op 09-11-2021 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
olafmol schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:03:
[...]

Precies. Dus je variabele kosten, incl BTW en variabele overheidsheffingen, zijn 0,909 per m3 gas. Bij Vattenfall is dat bij een variabel modelcontract 0,824567 (tenminste vorige week nog, toen werd het volgens mij 0,90 ofzo, en nu lijkt het er 1-1-2022 op 1,24 uit te komen). Dus zoveel ontloopt het elkaar toch niet?

UPDATE: en het bedrag dat je laat zien is het huidige tarief dat per 1-12 gaat gelden, maar Innova zal ook hun tarieven per 1-1-2022 omhoog gooien lijkt me toch? Die gaan echt niet zo ver onder de grote jongens (kunnen) zitten, als ze nog willen overleven.
Bij Vattenfall ging ik inderdaad 1.24 betalen per 25-11-2021. Nu bij Innova 0.91 per 30-11-2021. Dat vind ik toch een aanzienlijk verschil. (voor mijn rond de €125 voor alleen gas.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
dwdd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:07:
[...]

haha ook weer waar. Maar bij variabel contract durf ik het wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
miena21 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:07:
[...]

Bij Vattenfall ging ik inderdaad 1.24 betalen per 25-11-2021. Nu bij Innova 0.91 per 30-11-2021. Dat vind ik toch een aanzienlijk verschil. (voor mijn rond de €125 voor alleen gas.)
Ah op die manier, ja het scheelt inderdaad wanneer je contract ingaat, en met welke tarieven. Nu hopen dat Innova de tarieven zo lang mogelijk op dit niveau houdt en niet per 1-1 de boel weer omhoog gooit.

Weet je ook wanneer ze hun tarieven weer zeggen te herzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
olafmol schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:09:
[...]

Ah op die manier, ja het scheelt inderdaad wanneer je contract ingaat, en met welke tarieven. Nu hopen dat Innova de tarieven zo lang mogelijk op dit niveau houdt en niet per 1-1 de boel weer omhoog gooit.

Weet je ook wanneer ze hun tarieven weer zeggen te herzien?
Nee dat durf ik niet te zeggen.

Ik had het trouwens eerder over een contract. Maar die heb ik nog niet bedenk ik me nu. De komt binnen 7 dagen aldus de mail. Wat ik nu heb is alleen de bevestiging. Hopelijk komt het goed. Maar op dit moment weet je natuurlijk helemaal niks zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-04 09:30
[...]

is dit variabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warques
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-08 20:43
Net contact gehad met Oxxio. Vorige week nog een contract af kunnen sluiten voor €0,23604 dal, €0,25532 normaal en €0,87971 voor gas. Volgens mijn overeenkomst zou ik 28-11 overgaan.

Vanochtend gebeld of dit alsjeblieft niet eerder kon. In eerste instantie werd er meteen nee verkocht, maar na de uitleg van de situatie ging de dame voor mij kijken wat ze kon doen en beloofde ze terug te bellen.

Heeft ze zojuist gedaan. Ze gaat het contract echt niet vervroegen, want ze willen geen gezeik met de officiële overgangsperiode. Nu krijg ik dus pas 1 december m'n nieuwe contract ipv 28-11 8)7

heb ook nog een modelcontract met ongv dezelfde tarieven bij powerpeers liggen, dus die misschien nog bellen. Echter gaf de dame aan de telefoon aan dat er wellicht toch nog iets zou gebeuren met degene die nu al een overstap hadden gemaakt, omdat t dus volgens de wet niet mag. Wat denken jullie? ik zie namelijk gwn al mensen met eindafrekeningen van Eneco pronken... Wat kunnen ze nog doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Warques schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:27:
Net contact gehad met Oxxio. Vorige week nog een contract af kunnen sluiten voor €0,23604 dal, €0,25532 normaal en €0,87971 voor gas. Volgens mijn overeenkomst zou ik 28-11 overgaan.

Vanochtend gebeld of dit alsjeblieft niet eerder kon. In eerste instantie werd er meteen nee verkocht, maar na de uitleg van de situatie ging de dame voor mij kijken wat ze kon doen en beloofde ze terug te bellen.

Heeft ze zojuist gedaan. Ze gaat het contract echt niet vervroegen, want ze willen geen gezeik met de officiële overgangsperiode. Nu krijg ik dus pas 1 december m'n nieuwe contract ipv 28-11 8)7

heb ook nog een modelcontract met ongv dezelfde tarieven bij powerpeers liggen, dus die misschien nog bellen. Echter gaf de dame aan de telefoon aan dat er wellicht toch nog iets zou gebeuren met degene die nu al een overstap hadden gemaakt, omdat t dus volgens de wet niet mag. Wat denken jullie? ik zie namelijk gwn al mensen met eindafrekeningen van Eneco pronken... Wat kunnen ze nog doen?
De dame aan de telefoon heeft daar natuurlijk belang bij. Je kan beter Eneco bellen om te vragen wat ze zouden kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
jpedwards schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:57:
Iemand die mij een advies kan geven betreft het volgende? Ik speculeer niet graag op prijzen en ga liever voor wat vast met voorspelbare en planbare kosten.

Ik had Essent Superdalen 3 jaar gezien waarvoor Bulldock een paar dagen terug een lijstje had gemaakt met de kosten over 3 jaar
https://tweakers.net/i/C6...Lg9RHhaY.png?f=user_large

Voor VF 3 jaar met overstapdeal waren de tarieven:
Stroom enkeltarief variabele leveringskosten + overheidsheffingen en btw: 0,32 ct /kWh
Gas variabele leveringskosten + overheidsheffingen en btw: 1,28 eur / m3
(vaste leveringskosten zitten hier niet bij in, 100 euro 'overstapbonus' per jaar afgerekend).

Met een verbruik van 6-7k stroom en 2k gas (waarvan 1750 in november t/m april), zegt mijn gevoel dat het beter is het VF contract te nemen en dit evt na 1 of 1.5 jaar op te zeggen (met boete al dan niet overgenomen door nieuwe aanbieder) dan het Essent-contract waar je komende 6 maanden veel hogere kosten hebt. Of mis ik iets?
Ik vind 1.79 euro per m3 (totaal variabel!) tot en met april, de duurste maanden van het jaar, schofterig duur voor een 3 jarig vast contract. Bij Delta Energie bijv. kun je nu een 3 jarig contract afsluiten voor 1.21 euro per m3 (ook totaal variabel). Vergelijkbaar prijsverschil voor stroom.

Essent weet heel goed hun hele hoge prijzen voor de komende winter goed in de markt te zetten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 21:49

Ik heb vanmorgen ook nog eens gebeld met Oxxio om te zien of ik het voor elkaar kon krijgen om mijn contract al eerder in te laten gaan. Deze (overigens heel vriendelijke) meneer gaf mij aan dat Eneco als moederbedrijf van Oxxio hier bovenop zit om dit te voorkomen. Meneer gaf eerlijk toe dat zelfs zijn teamleider er op let dat ze mensen niet eerder gaan overzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks

Theoretisch kan Eneco een eerdere overstap blokkeren. Maar in de praktijk lijken ze dit niet te doen zou ook teveel negatieve aandacht krijgen denk ik vanuit PR oogpunt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ULewGBU.jpg

https://twitter.com/ACMCo...tatus/1458026153973780482

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:25
caspar M schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:08:
[...]

ik denk dat je hier wat mist. Ik heb vorig jaar mei voor 3 jaar vast gekozen bij Delta, toen waren de prijzen super laag: (alles inclusief/totaalprijs)

KWH
enkel 0,22
normaal 0,23
dal 0,21

Gas
0,78

destijds met €100 cashback

Als ik je prijzen nu zie zou Delta de prijzen hebben laten zakken, wat mij onwaarschijnlijk lijkt in deze tijden?
Wellicht dat Delta net als enkele anderen met de vermindering energiebelasting aan het goochelen is geslagen, zodat je tarieven niet meer transparant zijn.
Ik vind dit zelf altijd een rode vlag.
Fighter315 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:18:
[...]

Welke prijzen zie je dan van mij? Laat staan lagere prijzen? Ik zei dat gas variabel op € 0,86 zit. Kun je vinden op hun site: https://www.deltaenergie....oen-gas-november-2021.pdf. Actuele lijst per 1-nov. Zie pagina 2 en dan 3e tabel.
Let wel, de vette bedragen links zijn steeds de all-in bedragen, dus Incl. btw en Incl. heffingen. De niet-vette bedragen zijn de onderliggende heffingen Excl. btw. De btw zie je rechts ook apart vermeld.
Overigens bieden ze geen variabel meer aan.
Ik ben er nog niet ingedoken, maar ik neem aan dat de vermindering energiebelasting hier ook al in verrekend zit, waardoor je op het oog op een heel laag bedrag uit komt. Let hier wel goed op tov andere aanbieders die dit niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:07:
[...]

[...]

Ik ben er nog niet ingedoken, maar ik neem aan dat de vermindering energiebelasting hier ook al in verrekend zit, waardoor je op het oog op een heel laag bedrag uit komt. Let hier wel goed op tov andere aanbieders die dit niet doen!
Waar baseer je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:25
deze tekst :+ nogmaals, ik ben er nog niet ingedoken, maar leveranciers goochelen hier wel eens mee!
Per 12 maanden wordt per woning, waarin zich een elektriciteitsaansluiting bevindt, in 2021 een bedrag van € 558,56 (inclusief 21% btw) belastingvermindering gegeven. In uw termijnbedrag wordt hier rekening mee gehouden.

[ Voor 15% gewijzigd door SidewalkSuper op 09-11-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:54

Theo

moederbord

SidewalkSuper schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:15:
deze tekst :+ nogmaals, ik ben er nog niet ingedoken, maar leveranciers goochelen hier wel eens mee!

[...]
DAt doen alle aanbieders met hun vergelijking/aanbieding. De meeste rekenen echter (nog) niet met het bedrag dat in 2022 gaat gelden; een verhoging van de korting van 265 euro. (dus 823 euro korting)
https://www.rijksoverheid...asting-voor-bedrijven-aan
Het kabinet verhoogt daarnaast de vaste belastingkorting op de energierekening tot 265 euro (was 230 euro).

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Barre73 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:57:
[...]

Is voor Eneco al gebeurd. Staan weer op de website inclusief tarief. Verrassing... Tarief is precies hetzelfde als wat de Ex Welkom klanten hebben gekregen. Extreem hoog dus.
Inderdaad geen verrassing dus. Eneco heeft zich reeds grondig de vingers gebrand. En op deze manier kunnen ze beweren dat het allemaal heel netjes hebben gedaan.
In Januari is iedereen het weer vergeten, nieuwe ronde nieuwe kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 01:34
Hoi allemaal, ik ben veel te laks geweest en heb eerst de aanbieding van Eneco afgewacht voordat ik actie ondernam.

Mijn maandbedrag is vastgesteld op 307 euro per maand (was 192 bij WE).

Als ik echter mijn verbruik (en ook het verbruik waar zij mee rekenen) bekijk dan is dat stukken meer dan die 307 euro per maand. Volgens Eneco komt dat omdat ze de belastingkorting er al in hebben verwerkt.

Ik kom uit op deze berekening

kwh 6803 3333
m3 1117 2011
vastrecht 144
belastingkorting -588
4900 pj
408 pm

Zie ik nog wat over het hoofd of hebben ze me een te laag maandbedrag toegekend waardoor ik over een jaar alsnog 1200 euro mag bijlappen?

Ik zou nog per mail de gehanteerde berekening krijgen, maar die is na 2 dagen nog niet binnen.

Hoe dan ook, van wat ik hier heb gelezen is de beste keuze om nog een modelcontract te verkrijgen bij een andere aanbieder en daarmee in elk geval december goedkoper door te komen, hopend op een niet al te hoge prijsverhoging per 1-1?
Daarna na maart een jaarcontract tegen gunstigere prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
olafmol schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:39:
[...]

Maar die 0,82 is INCLUSIEF overheidsheffingen. Die worden in 2022 verlaagd toch? (nadat ze in 2021 waren verhoogd haha). Dus als het bedrag inclusief overheidsheffingen 35% hoger wordt, verhogen de energieleveranciers het eigenlijk met een hoger percentage, en verrekenen vervolgens de lagere overheidsheffing er weer in, zodat je op die 35% verhoging uitkomt. Maar daar kan je dan dus NIET nog die 400 euro overheidsheffings-verlaging in 2022 bij op tellen. Denk ik ;)
De 0,82 is gasprijs per kuub. Hiervan blijven de belastingen hetzelfde in 2022, sterker nog, ze stijgen iets in 2022.

Waar korting op komt, is de energiebelasting op elektriciteit (omlaag met 8,4 cent per Kwh) en stijging van de teruggave energiebelasting op elektriciteit (van 570 naar 790) dit tezamen is circa 400 euro per jaar.

De stijging van 60 euro per maand is bruto (zie het NOS artikel), de NOS komt met 20 euro netto, ná de belastingkortingen.

Voor de gasprijs gaat het dus om 0,82 > ± 1,11/m3
Voor de stroomprijs 0,23 > ± 0,31/kwh, als je hier de verlaagde energiebelasting op toepast, wordt het (weer) 22-23 cent/kwh. Dit is excl. de verhoging van de "teruggave energiebelasting" op elektriciteit, om het makkelijk te maken. Dit is namelijk een vast bedrag per dag, voor totaal 790 euro/365 dagen.

Je komt hiermee in de (door de overheid gewenste) situatie dat elektriciteit per saldo goedkoper wordt in 2022, en gas duurder (even uitgaande van variabele tarieven, tov 2021). Als je maar 1 kamer flink wil verwarmen (het woon/leefvertrek), zou het volgens een ruwe berekening van mij zomaar eens kunnen dat het goedkoper wordt om een elektrisch straalkacheltje de kamer te laten verwarmen, dan de CV (met dichtdraaien van de radiatorkranen in andere kamers). Bijzonder :P...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
davidov2008 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:34:
[...]

De 0,82 is gasprijs per kuub. Hiervan blijven de belastingen hetzelfde in 2022, sterker nog, ze stijgen iets in 2022.

Waar korting op komt, is de energiebelasting op elektriciteit (omlaag met 8,4 cent per Kwh) en stijging van de teruggave energiebelasting op elektriciteit (van 570 naar 790) dit tezamen is circa 400 euro per jaar.

De stijging van 60 euro per maand is bruto (zie het NOS artikel), de NOS komt met 20 euro netto, ná de belastingkortingen.

Voor de gasprijs gaat het dus om 0,82 > ± 1,11/m3
Voor de stroomprijs 0,23 > ± 0,31/kwh, als je hier de verlaagde energiebelasting op toepast, wordt het (weer) 22-23 cent/kwh. Dit is excl. de verhoging van de "teruggave energiebelasting" op elektriciteit, om het makkelijk te maken. Dit is namelijk een vast bedrag per dag, voor totaal 790 euro/365 dagen.

Je komt hiermee in de (door de overheid gewenste) situatie dat elektriciteit per saldo goedkoper wordt in 2022, en gas duurder (even uitgaande van variabele tarieven, tov 2021). Als je maar 1 kamer flink wil verwarmen (het woon/leefvertrek), zou het volgens een ruwe berekening van mij zomaar eens kunnen dat het goedkoper wordt om een elektrisch straalkacheltje de kamer te laten verwarmen, dan de CV (met dichtdraaien van de radiatorkranen in andere kamers). Bijzonder :P...
check, tnx. Had ondertussen idd ook deze uitleg gevonden: https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2022/

Idd bijzonder, maar wel in lijn met de "energie transitie" plannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJW9779
dwdd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:07:
[...]

https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

[Afbeelding]
Gezien het schimmige optreden van Vattenfall de afgelopen dagen zou ik daar zeker niet voor kiezen.
Engie is dan een veel betere kueze.
Overigens mis ik Vandebron in het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
miena21 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:26:
FYI: Even een berekening gemaakt wat het faillissement mij uiteindelijk extra kost / geld ik kwijt ben.

Verbruik periode WE (vanaf februari 2021):
- 1.8.1: 225 Kwh
- 1.8.2: 1732 Kwh
- 2.8.1: 806 Kwh
- 2.8.2: 1794 Kwh
Verbruik Elektra: -643 Kwh

Verbruik Gas: 580 m³

Kosten
643 kwh teruggeleverd x 0.06050 = - €39
gas: €452

Totaal: €413 verbruikkosten.

Al betaald: €1351
Te veel vooruitbetaald: €938
Welkomsbonus: €220
Totaal geld weg: €1158

Schatting extra kosten door mislopen gunstige tarieven vs Eneco (3 maanden):
1000m³ * 1.05 = €1050
500 Kwh (minder opwek donkere maanden) * 0.24 = €120

Totale kosten WE-failliet debacle: 1158 + 1050 + 120 = €2328
Ik neem aan dat je de laatste maand hebt laten storneren?

Misschien kun je de schade nog enigzins beperken door een modelcontract per 9-12(evt eerder) af te sluiten bij de aanbieder die @DaRealRenzel eerder vandaag noemde? Ik geloof dat het gastarief daar 91 cent is.Zie evt ook bericht van @Dennism in het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossedemontu
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-08-2022
Skidmarks schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:06:
[...]

Theoretisch kan Eneco een eerdere overstap blokkeren. Maar in de praktijk lijken ze dit niet te doen zou ook teveel negatieve aandacht krijgen denk ik vanuit PR oogpunt.

[Afbeelding]

Dit doen ze niet, ik heb vandaag mijn netbeheerder gebeld. Die wist mij te vertellen dat ik per vandaag ben overgestapt naar Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Skidmarks schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:06:
[...]

[Afbeelding]

Zoals hier eerder gezegd valt niet te verwachten dat Eneco moeilijk gaat doen richting consumenten. Ze zijn toch al negatief in het nieuws, hebben momenteel veel werk aan het afhandelen van WE-klanten, en zouden bij tegenactie toch alleen maar kwaaie klanten terug krijgen die per eerste gelegenheid opnieuw weg zijn.
Zonde van de moeite dus en liever kwijt dan rijk.

Verwachting is dat de hele gang van zaken in samenspraak met ACM stilletjes op directieniveau onderling wordt verrekend. Eneco heeft immers alle overstapgegevens al voorhanden, uitzoekwerk is hooguit 1 week.
Intussen wringt men de markt maximaal uit. De reputatie van woekeraar had men toch al en heeft men alleen maar bevestigd. 'Reputatie komt te voet en gaat te paard'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:32:
Hoi allemaal, ik ben veel te laks geweest en heb eerst de aanbieding van Eneco afgewacht voordat ik actie ondernam.

Mijn maandbedrag is vastgesteld op 307 euro per maand (was 192 bij WE).

Als ik echter mijn verbruik (en ook het verbruik waar zij mee rekenen) bekijk dan is dat stukken meer dan die 307 euro per maand. Volgens Eneco komt dat omdat ze de belastingkorting er al in hebben verwerkt.

Ik kom uit op deze berekening

kwh 6803 3333
m3 1117 2011
vastrecht 144
belastingkorting -588
4900 pj
408 pm

Zie ik nog wat over het hoofd of hebben ze me een te laag maandbedrag toegekend waardoor ik over een jaar alsnog 1200 euro mag bijlappen?

Ik zou nog per mail de gehanteerde berekening krijgen, maar die is na 2 dagen nog niet binnen.

Hoe dan ook, van wat ik hier heb gelezen is de beste keuze om nog een modelcontract te verkrijgen bij een andere aanbieder en daarmee in elk geval december goedkoper door te komen, hopend op een niet al te hoge prijsverhoging per 1-1?
Daarna na maart een jaarcontract tegen gunstigere prijzen.
Ik zie al wel 2 foutjes, je rekent volgens mij met 0,49 cent/kwh, dat is het piektarief. Gemiddeld zal je 0,44 betalen, bij 50/50 of bij (overschakelen naar) enkeltarief, of minder als je meer kan verbruiken in de daluren (opladen elektrische auto?). Bij 0,44 gemiddeld, scheelt dat zo'n 340 euro per jaar. Hier zal Eneco vanuit gaan, gezien de meeste consumenten in de buurt van 50/50 dal/piek zitten.

En de energiebelastingkortingen van 2022 moet je er ook nog bij rekenen:

code:
1
2
3
4
Vermindering belasting elektriciteit: 0,084/kwh * 6803 = 571
Verhoging teruggave energiebelasting:                    230
------------------------------------------------------------- +
TOTAAL                                                   801

Dan kom je tezamen al 1140 euro lager uit per jaar.

Bovendien gelden de Eneco tarieven tot 1 april, ze gaan er in de jaarberekening mogelijk vanuit dat daarna de prijzen wat lager liggen, en dus je jaargemiddelde ook van nov 21 tot nov 22.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PJW9779
Als één ding duidelijk is hier dan is het de totale desinformatiesmog die de meeste leveranciers hebben doen optrekken.

De overheid wilde - via de ACM en Modelcontract - transparantie afdwingen.
Die transparantie is - zoals eerder gezegd- volstrekt afwezig. Modelcontracten en bijbehorende tarieven zijn nauwelijks te vinden.
En nu helemaal doordat leveranciers de verwachte belastingverlaging alvast verwerken in hun tarieven om daarmee een geflatteerd beeld te schetsen. En vermoedelijk afromen.

ACM zou eindelijk zijn werk moeten doen en moeten afdwingen dat uiterlijk per 1/1/22 elke leverancier Modelcontract + geldend tarief duidelijk vermeldt op zijn website. Een dergelijke ministeriële aanwijzing zou volgende week al uit kunnen gaan.

De diverse vergelijkingssites zouden Modelcontract + geldend tarief moeten overnemen, naast hun gebruikelijke informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
davidov2008 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:00:
[...]

Ik zie al wel 2 foutjes, je rekent volgens mij met 0,49 cent/kwh, dat is het piektarief. Gemiddeld zal je 0,44 betalen, bij 50/50 of bij (overschakelen naar) enkeltarief, of minder als je meer kan verbruiken in de daluren (opladen elektrische auto?). Bij 0,44 gemiddeld, scheelt dat zo'n 340 euro per jaar. Hier zal Eneco vanuit gaan, gezien de meeste consumenten in de buurt van 50/50 dal/piek zitten.

En de energiebelastingkortingen van 2022 moet je er ook nog bij rekenen:

code:
1
2
3
4
Vermindering belasting elektriciteit: 0,084/kwh * 6803 = 571
Verhoging teruggave energiebelasting:                    230
------------------------------------------------------------- +
TOTAAL                                                   801

Dan kom je tezamen al 1140 euro lager uit per jaar.

Bovendien gelden de Eneco tarieven tot 1 april, ze gaan er in de jaarberekening mogelijk vanuit dat daarna de prijzen wat lager liggen, en dus je jaargemiddelde ook van nov 21 tot nov 22.
Thanks for your input!
Ik heb het piektarief gerekend omdat ik nog geen slimme meter heb (die zou ik pas in februari krijgen van Stedin), en ondertussen hebben ze het signaaltje uitgeschakeld waardoor ik altijd piek betaal :(

Die 801 komt bij de 588 euro als korting erbij dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
PJW9779 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:03:
Als één ding duidelijk is hier dan is het de totale desinformatiesmog die de meeste leveranciers hebben doen optrekken.

De overheid wilde - via de ACM en Modelcontract - transparantie afdwingen.
Die transparantie is - zoals eerder gezegd- volstrekt afwezig. Modelcontracten en bijbehorende tarieven zijn nauwelijks te vinden.
En nu helemaal doordat leveranciers de verwachte belastingverlaging alvast verwerken in hun tarieven om daarmee een geflatteerd beeld te schetsen. En vermoedelijk afromen.

ACM zou eindelijk zijn werk moeten doen en moeten afdwingen dat uiterlijk per 1/1/22 elke leverancier Modelcontract + geldend tarief duidelijk vermeldt op zijn website. Een dergelijke ministeriële aanwijzing zou volgende week al uit kunnen gaan.

De diverse vergelijkingssites zouden Modelcontract + geldend tarief moeten overnemen, naast hun gebruikelijke informatie.
Het is helaas al bijna normaal dat door de overheid aangegeven (wets)wijzigingen averechts werken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 10:32
Ik ben relatief nieuw in dit forum, maar door de aankoop van een huis ook genoodzaakt een gas/energie contract af te sluiten. Nu ben ik de afgelopen tijd al zo hier en daar aan het lezen op fora om uit te zoeken wat ik het beste kan doen.

Situatie is dat ik niet heel veel ga gebruiken tot mei 2022, i.v.m. verbouwing. Het liefst op zoek naar een goedkope optie.

Kan iemand mij kort en krachtig een tip geven wat mij het beste uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Vanmiddag de MOI in werking gezet bij de Rabo. Chatdame wist gelijk waar het over ging en ik hoefde niks meer uit te leggen. Ze wees me nog wel op de risico's. Mijn welkombonus is al genoeg om het verbruik van 2 maanden bij Welkom Energie te vereffenen. Maar ik lees net dat bij voortijdige beeindiging van het contract bij WE de bonus komt te vervallen. Hoe dit nu weer zit? Afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
Hendrik H. schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:06:
Vanmiddag de MOI in werking gezet bij de Rabo. Chatdame wist gelijk waar het over ging en ik hoefde niks meer uit te leggen. Ze wees me nog wel op de risico's. Mijn welkombonus is al genoeg om het verbruik van 2 maanden bij Welkom Energie te vereffenen. Maar ik lees net dat bij voortijdige beeindiging van het contract bij WE de bonus komt te vervallen. Hoe dit nu weer zit? Afwachten maar.
Ja fijn he, zelfs als ZIJ dus het contract voortijdig beeindigen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
RADRIGUZ schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:06:
Ik ben relatief nieuw in dit forum, maar door de aankoop van een huis ook genoodzaakt een gas/energie contract af te sluiten. Nu ben ik de afgelopen tijd al zo hier en daar aan het lezen op fora om uit te zoeken wat ik het beste kan doen.

Situatie is dat ik niet heel veel ga gebruiken tot mei 2022, i.v.m. verbouwing. Het liefst op zoek naar een goedkope optie.

het lijkt er op dat dit op het moment het voordeligste modelcontract is
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69359764

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779

Per direct voor volledig gasloos gaan. Moet geen probleem zijn gezien de komende verbouwing.
Overheid faciliteert dat ook maximaal.
En mocht combo electrische auto + zonnepanelen een optie zijn : zeker doen. Auto is te gebruiken als huisaccu, en op veel plekken kun je gratis opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Hendrik H. schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:06:
Je bonus ben je al kwijt. Heel misschien kun je met de curator nog wat afspreken, zie ook de afhandeling van het failissement van Energieflex Afhandeling faillissement EnergieFlex
Maar reken nergens op.

Ik heb ook een MOI verzoek gedaan, maar ik verwacht daar eigenlijk ook niets van.

Edit: ik zie dat deze reactie eigenlijk hier hoort Afhandeling faillissement Welkom Energie

[ Voor 7% gewijzigd door Medione1210 op 09-11-2021 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:04:
[...]

Thanks for your input!
Ik heb het piektarief gerekend omdat ik nog geen slimme meter heb (die zou ik pas in februari krijgen van Stedin), en ondertussen hebben ze het signaaltje uitgeschakeld waardoor ik altijd piek betaal :(

Die 801 komt bij de 588 euro als korting erbij dus?
Volgens mij mag dat helemaal niet. Dan zou je gewoon enkeltarief moeten betalen. Toen ik mijn Vattenfall modelcontract afsloot kon ik, ondanks dat ik een slimme meter heb, kiezen of ik enkel of dubbel tarief wou. Ik heb voor enkel gekozen. Enkel tarief is altijd exact het gemiddelde van dal en piektarief. Dus pas als je >50% dalgebruik hebt, wordt het financieel aantrekkelijk. Let wel: nu is het verschil bij Eneco 9 cent, maar normaal was het maar 1 cent ofzo, dus moest je wel enorm veel dalstroom gebruiken om er echt iets aan te hebben. Ik zou spoedig Eneco bellen om je direct op enkeltarief te laten zetten.

Van Essent website;
Van dubbeltarief naar enkeltarief
Heeft u op dit moment een energiecontract met een dubbeltarief? Dan heeft u in ieder geval een energiemeter met een dubbel telraam of een digitale slimme meter. Als u graag wilt overstappen naar enkeltarief, dan hoeft de meter niet vervangen te worden, maar hoeft u alleen maar bij de energieleverancier aan te geven dat u het dubbeltarief graag wilt omzetten naar een enkeltarief.
De 801 komt inderdaad bij de 588. Dat komt omdat je stroomverbruik zo hoog is, dan heb je relatief groot effect van de verlaging op de energiebelasting van 8,4 cent per kWh. Het effect van de verhoogde teruggave energiebelasting (van 560 naar 790) is voor iedereen even groot.

[ Voor 4% gewijzigd door davidov2008 op 09-11-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADRIGUZ
PJW9779 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:10:
[...]

Per direct voor volledig gasloos gaan. Moet geen probleem zijn gezien de komende verbouwing.
Overheid faciliteert dat ook maximaal.
En mocht combo electrische auto + zonnepanelen een optie zijn : zeker doen. Auto is te gebruiken als huisaccu, en op veel plekken kun je gratis opladen.
Dat is helaas geen optie, door de huidige woningmarkt als starter ben ik helaas niet meer in staat een relatief dure verbouwing te bekostigen. Begrijp me niet verkeerd, we hebben een goed budget, maar niet voor zulke investeringen op dit moment..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 11:50
Innova vraagt nog meer dan Eneco mij nu wil laten betalen, namelijk €210 per maand t.o.v. €171 bij Eneco. Innova is dus helemaal geen betere optie, ondanks dat sommigen dat hier claimen.

ANWB Energie kent mijn adres niet, dus geen idee wat ik daarvan zou moeten verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:08:
[...]

Ja fijn he, zelfs als ZIJ dus het contract voortijdig beeindigen!
Gisteren met ASN gebeld. Men stond op het standpunt dat je zélf een machtiging aan WE hebt gegeven en dat dus geen sprake was van onterechte incasso.
Ik moest er een juridische discussie van maken en vragen naar de huisjurist om er enige beweging in te krijgen.
Ik vraag mij af of het voor mij de moeite is, omdat ik maar 3 termijnen aan WE heb betaald waarvan ik er al 1 heb gestorneerd. Dus ik verwacht dat ik ongeveer quitte speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
TheVivaldi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:13:
Innova vraagt nog meer dan Eneco mij nu wil laten betalen, namelijk €210 per maand t.o.v. €171 bij Eneco. Innova is dus helemaal geen betere optie, ondanks dat sommigen dat hier claimen.

ANWB Energie kent mijn adres niet, dus geen idee wat ik daarvan zou moeten verwachten.
Ik zou proberen je maandbedrag zelf te berekenen met je verbruik en de nieuwe tarieven.
Mijn maandbedrag is 307, ik kom zelf uit op 400+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
TheVivaldi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:13:

Maandbedrag zegt niets. Je moet naar de tarieven kijken, (@DaRealRenzel had het over een gastarief van ongeveer 91 cent bij Innova) en dan zelf uitrekenen op basis van je te verwachten verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Medione1210 op 09-11-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is een tijdelijk leegstandscontract wellicht een optie. Vaak betaal je dan een zeer gering voorschot om alleen de vaste kosten zoals de kosten van de netbeheerder te betalen, maar geen voorschot voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
davidov2008 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:12:
[...]

Volgens mij mag dat helemaal niet. Dan zou je gewoon enkeltarief moeten betalen. Toen ik mijn Vattenfall modelcontract afsloot kon ik, ondanks dat ik een slimme meter heb, kiezen of ik enkel of dubbel tarief wou. Ik heb voor enkel gekozen. Enkel tarief is altijd exact het gemiddelde van dal en piektarief. Dus pas als je >50% dalgebruik hebt, wordt het financieel aantrekkelijk. Let wel: nu is het verschil bij Eneco 9 cent, maar normaal was het maar 1 cent ofzo, dus moest je wel enorm veel dalstroom gebruiken om er echt iets aan te hebben. Ik zou spoedig Eneco bellen om je direct op enkeltarief te laten zetten.

Van Essent website;

[...]

De 801 komt inderdaad bij de 588. Dat komt omdat je stroomverbruik zo hoog is, dan heb je relatief groot effect van de verlaging op de energiebelasting van 8,4 cent per kWh. Het effect van de verhoogde teruggave energiebelasting (van 560 naar 790) is voor iedereen even groot.
Thanks, ik ga ook Stedin even benaderen of die slimme meter eerder kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Medione1210 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:15:
[...]

Maandbedrag zegt niets. Je moet naar de tarieven kijken, (@DaRealRenzel had het over een gastarief van ongeveer 91 cent bij Innova) en dan zelf uitrekenen op basis van je te verwachten verbruik.
Ik zie per 1 november een tarief van 1,10008 van Innova inclusief alles: https://www.innovaenergie...RIABEL-per-01-11-2021.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:15:
[...]

Ik zou proberen je maandbedrag zelf te berekenen met je verbruik en de nieuwe tarieven.
Mijn maandbedrag is 307, ik kom zelf uit op 400+
En dan kom ik dus uit op €210. Dat kan nooit, want ik ben in mijn eentje echt geen grootverbruiker en ik heb al veel gedaan om te besparen, waaronder de kachel heel de dag lager dan 20, inductie koken en nog een aantal dingen. Appartement is de afgelopen jaren best grondig geïsoleerd door de woningcorporatie. Maar goed, Eneco met €171 is ook al raar veel. Het dubbele van wat ik bij WE betaalde en zelfs het dubbele van bij Eneco vóórdat ik naar WE overstapte.

Ik bel nu maar eens even naar ANWB Energie, want mijn adres bestaat toch al vele, vele jaren, dus het kan niet dat ze het niet kennen. Zal wel een foutje van de site zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door TheVivaldi op 09-11-2021 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
RADRIGUZ schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:13:
[...]

Dat is helaas geen optie, door de huidige woningmarkt als starter ben ik helaas niet meer in staat een relatief dure verbouwing te bekostigen. Begrijp me niet verkeerd, we hebben een goed budget, maar niet voor zulke investeringen op dit moment..
Kijk nog maar eens goed. En raadpleeg wat Internetbronnen en adviesbronnen (o.a. gemeente).
Om te beginnen electrisch koken, en volledig electrische CV. Dat zal budgetneutraal zijn, hoofdzakelijk een extra groep in je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADRIGUZ
Verwijderd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:17:
[...]

Dan is een tijdelijk leegstandscontract wellicht een optie. Vaak betaal je dan een zeer gering voorschot om alleen de vaste kosten zoals de kosten van de netbeheerder te betalen, maar geen voorschot voor gebruik.
Dankjewel! Ik ga hier naar kijken!
PJW9779 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:20:
[...]

Kijk nog maar eens goed. En raadpleeg wat Internetbronnen en adviesbronnen (o.a. gemeente).
Om te beginnen electrisch koken, en volledig electrische CV. Dat zal budgetneutraal zijn, hoofdzakelijk een extra groep in je meterkast.
Bedankt! Ik zal hier zeker naar gaan kijken, voor nu dan toch even een variabel contract / leegstaandscontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PJW9779 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:20:
[...]

Red je dat allemaal met een aansluiting van 3x25a? Bij 'zwaardere' aansluitingen dan 3x25a schieten de kosten van de netbeheerder aanzienlijk omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ries_zuid
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-05-2024
Inmiddels de eindnota van Eneco ontvangen. Van 1-11-21 t/m 3-11-21 10 kuub gas verstookt en 18kWh verbruikt. Kosten € 20,15. Met alle leveringskosten/heffingen erbij: € 26,61. Het waren 3 leuke dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 14:08
TheVivaldi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:19:
[...]

En dan kom ik dus uit op €210. Dat kan nooit, want ik ben in mijn eentje echt geen grootverbruiker en ik heb al veel gedaan om te besparen, waaronder de kachel heel de dag lager dan 20, inductie koken en nog een aantal dingen. Appartement is de afgelopen jaren best grondig geïsoleerd door de woningcorporatie. Maar goed, Eneco met €171 is ook al raar veel. Het dubbele van wat ik bij WE betaalde en zelfs het dubbele van bij Eneco vóórdat ik naar WE overstapte.

Ik bel nu maar eens even naar ANWB Energie, want mijn adres bestaat toch al vele, vele jaren, dus het kan niet dat ze het niet kennen. Zal wel een foutje van de site zijn.
Je snapt hopelijk dat het ook om de tarieven gaat en niet alleen het verbruik hé? :+ kreten als 'dat betaalde ik vroeger niet!11!1!' zeggen in de huidige markt natuurlijk helemaal niks, daar de huidige prijzen makkelijk het dubbele (of meer, zeker voor gas) kunnen zijn dan wat je voorheen betaalde, dus je uiteindelijke maandbedrag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
RADRIGUZ schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:13:
[...]

Hoe duur het wordt, hangt er ook vanaf wat voor huis het is. Is oud en volledig ongeisoleerd? Dan is het misschien onhaalbare kaart.

Maar bij redelijke isolatie, die je bij verbouwing nog wat kan opkrikken (vergeet niet de subsidie), met een elektrische CV of een hybride warmtepomp (zeker met extra subsidie in 2022), zou het toch gunstig kunnen zijn. Zeker als je bijv. radiatoren of de CV ketel toch al (bijna) moest gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
[quote]davidov2008 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:12:
[...]

Van Essent website;

Ooit gevraagd of ik met mijn dubbele meter kon kiezen voor enkel tarief maar dat kon niet,alleen normaal en dal. Nu bij Vattenfall hebben ze me op enkel tarief gezet en telef. gevraagd of dit kon, ja was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
[...]

Dat kan zeker wel. Als de tarieven per kwh en m3 verdriedubbeld zijn dan verdriedubbeld dus ook je maandbedrag. Maakt niet uit wat je verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
The_Admin schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:27:
[...]

Je snapt hopelijk dat het ook om de tarieven gaat en niet alleen het verbruik hé? :+ kreten als 'dat betaalde ik vroeger niet!11!1!' zeggen in de huidige markt natuurlijk helemaal niks, daar de huidige prijzen makkelijk het dubbele (of meer, zeker voor gas) kunnen zijn dan wat je voorheen betaalde, dus je uiteindelijke maandbedrag ook.
Dat kan, maar ik kom wel in de problemen want ik kan dit nieuwe bedrag niet betalen. Mijn inkomen is veel te laag daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
Hendrik H. schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:29:
[quote]davidov2008 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:12:
[...]

Van Essent website;

Ooit gevraagd of ik met mijn dubbele meter kon kiezen voor enkel tarief maar dat kon niet,alleen normaal en dal. Nu bij Vattenfall hebben ze me op enkel tarief gezet en telef. gevraagd of dit kon, ja was geen probleem.
Geen reden toe dat ze (Essent?) eerder lastig deden, het is een vrije keuze.
LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:17:
[...]

Thanks, ik ga ook Stedin even benaderen of die slimme meter eerder kan.
Ik zie trouwens het volgende op de Eneco website:
https://www.eneco.nl/klan...enkeltarief-dubbeltarief/

Dubbeltarief: daltarief en normaaltarief
Heeft je meter 2 (actieve) telwerken, dan kun je kiezen voor dubbeltarief. Bij dubbeltarief betaal je 2 verschillende tarieven. ’s Nachts, in het weekend en tijdens feestdagen berekenen we een lagere prijs per kWh, dan doordeweeks overdag. Deze lagere prijs noemen we daltarief. Het tarief voor stroom op doordeweekse dagen heet normaaltarief.

Of dubbeltarief voordeliger voor je is, hangt af van wanneer je het meeste stroom verbruikt. Dubbeltarief is voordeliger als minimaal 40% van je totale stroomverbruik tijdens de daluren plaatsvindt. Verbruik je minder dan 40% in de daluren, dan kun je beter overschakelen op enkeltarief. In Mijn Eneco of op je jaarnota zie je hoeveel je verbruikt en op welke uren van de dag.

TF-signaal staat uit per 1 juli 2021
Neem je stroom af tegen het dubbeltarief en heb je nog geen slimme meter? Dan werkte jouw meter tot voor kort nog met het TF-signaal. Dit signaal gaf aan je meter door wanneer het dag- en nachtverbruik inging. Op 1 juli 2021 is het TF-tariefsignaal uitgezet door de netbeheerders omdat er slimme meters zijn die met een ander signaal werken. Dat betekent dat je onze stroom niet meer tegen dubbeltarief ontvangt, maar alleen tegen enkeltarief.

Goed om te weten: het verschil tussen het daltarief en normaal tarief is erg klein. Als je veel gebruik maakte van het daltarief dan betaal je, bij een gemiddeld energieverbruik, enkele euro’s meer per jaar. Als je weinig gebruik maakte van het daltarief, dan levert het uitzetten van het TF-signaal jou enkele euro’s per jaar aan besparing op. Het verschil wordt op je jaarrekening verrekend. Als je al een slimme meter hebt, kun je gewoon gebruik blijven maken van het daltarief en het normaal tarief. Daar hoef je zelf niets voor te doen.

Je kunt bij je netbeheerder terecht met vragen over het plaatsen van een slimme meter en de eventuele kosten. Het TF-signaal wordt soms ook gebruikt door andere apparaten zoals een elektrische boiler. Meer informatie lees je hier.
Zo zou het inderdaad moeten zijn; als het signaal uitgaat, ga je over op enkeltarief, niet op piektarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
[...]
ANWB gebeld en IT gaat er nu naar kijken waarom mijn adres niet zou bestaan. Dit is de allereerste keer dat ik meemaak dat mijn adres niet zou bestaan, en dat voor een woning die er toch al heel wat jaartjes staat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
davidov2008 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:34:

Zo zou het inderdaad moeten zijn; als het signaal uitgaat, ga je over op enkeltarief, niet op piektarief.
Misschien is enkeltarief sowieso interessanter voor mij aangezien ik 5 dagen pw thuiswerk, mijn vrouw ook avonddiensten heeft en dan ook overdag de Plasma TV aan heeft staan.
De was drogen in het weekend of 's avonds zal dan ook niet zoveel compenseren denk ik...

Mijn oude verdeling was ongeveer 3700 piek om 3100 dal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
TheVivaldi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:33:
[...]

Dat kan, maar ik kom wel in de problemen want ik kan dit nieuwe bedrag niet betalen. Mijn inkomen is veel te laag daarvoor.
Dat is heel naar :> Ik zou inderdaad beetje rondshoppen om te kijken of het goedkoper kan, en ook eens bij de gemeente informeren hoe men met dit soort gevallen omgaat / of er ergens een potje is voor wat extra tegemoetkoming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
TheVivaldi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:35:
[...]

ANWB gebeld en IT gaat er nu naar kijken waarom mijn adres niet zou bestaan. Dit is de allereerste keer dat ik meemaak dat mijn adres niet zou bestaan, en dat voor een woning die er toch al heel wat jaartjes staat…
Vreemd, ik heb me wel net kunnen aanmelden bij de ANWB, gaat wel pas over een maand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
The_Admin schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:38:
[...]

Dat is heel naar :> Ik zou inderdaad beetje rondshoppen om te kijken of het goedkoper kan, en ook eens bij de gemeente informeren hoe men met dit soort gevallen omgaat / of er ergens een potje is voor wat extra tegemoetkoming.
Mijn gemeente heeft hier helaas geen potje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:36:
[...]

Misschien is enkeltarief sowieso interessanter voor mij aangezien ik 5 dagen pw thuiswerk, mijn vrouw ook avonddiensten heeft en dan ook overdag de Plasma TV aan heeft staan.
De was drogen in het weekend of 's avonds zal dan ook niet zoveel compenseren denk ik...

Mijn oude verdeling was ongeveer 3700 piek om 3100 dal
Ohja dan zou ik zeker voor enkeltarief kiezen inderdaad. Bij ons is het 45/55 piek/dal, en dat is al met bewust meer gaan gebruiken in daluren (was/droger/vaatwasser), dus veel beter zal het niet worden. Ook wisseldiensten, en regelmatig overdag thuis. Daarom bij Vattenfall gekozen voor enkeltarief, hoef je ook niet meer na te denken wanneer je wat aanzet (totdat we mss ooit zonnepanelen hebben).

Ben benieuwd of we hier ooit nog het Amerikaanse systeem krijgen, waarbij je echt per uur een bepaald tarief betaald, daar is het dus ook gunstig om midden op de dag stroom te gaan verbruiken en de piek tussen 17-20 te mijden, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
TheVivaldi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:40:
[...]

Mijn gemeente heeft hier helaas geen potje voor.
:/ ;( de zeer pijnlijke keerzijde van dit soort 'marktwerking' in essentiële dienstverlening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
davidov2008 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:41:
[...]

Ohja dan zou ik zeker voor enkeltarief kiezen inderdaad. Bij ons is het 45/55 piek/dal, en dat is al met bewust meer gaan gebruiken in daluren (was/droger/vaatwasser), dus veel beter zal het niet worden. Ook wisseldiensten, en regelmatig overdag thuis. Daarom bij Vattenfall gekozen voor enkeltarief, hoef je ook niet meer na te denken wanneer je wat aanzet (totdat we mss ooit zonnepanelen hebben).

Ben benieuwd of we hier ooit nog het Amerikaanse systeem krijgen, waarbij je echt per uur een bepaald tarief betaald, daar is het dus ook gunstig om midden op de dag stroom te gaan verbruiken en de piek tussen 17-20 te mijden, bijvoorbeeld.
Dat is toch het systeem dat bijv ANWB Energie aanhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:58
TheVivaldi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:33:
[...]

https://www.consuwijzer.n...rgierekening-niet-betalen

Het is helaas voor iedereen duurder die rond nu moet overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Verwijderd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:24:
[...]

Red je dat allemaal met een aansluiting van 3x25a? Bij 'zwaardere' aansluitingen dan 3x25a schieten de kosten van de netbeheerder aanzienlijk omhoog.
Dat bedoel ik dus met 'bronnen raadplegen', Stedin, installateur en gemeente. Zal afhangen van situatie en eigen keuzes. Past op een A4tje.
Maar nu meteen gasloos lijkt mij goedkoper dan later. Alleen al vanwege eenmalige (verbouwings)kosten en de huidige en komende gastarieven. En bijv. Rotterdam geeft subsidie voor overstap op electrisch koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
corporalnl schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:44:
[...]

https://www.consuwijzer.n...rgierekening-niet-betalen

Het is helaas voor iedereen duurder die rond nu moet overstappen.
In mijn geval was het onverwachts, omdat WE failliet ging. Ik was van Eneco naar WE overgestapt, niet omdat WE goedkoper was want ik betaalde precies hetzelfde bedrag als bij Eneco, maar WE had een welkomstbonus (met een laag inkomen zeer welkom) én ze pretendeerden groenere stroom te leveren dan Eneco (in deze tijden dat alles groener moet ook niet onbelangrijk). Normaliter liep mijn WE-contract tot april of mei volgend jaar, als de prijzen weer lager zouden zijn, dus was ik niet in de problemen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:58
TheVivaldi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:48:
[...]

In mijn geval was het onverwachts, omdat WE failliet ging. Ik was van Eneco naar WE overgestapt, niet omdat WE goedkoper was want ik betaalde precies hetzelfde bedrag als bij Eneco, maar WE had een welkomstbonus (met een laag inkomen zeer welkom) én ze pretendeerden groenere stroom te leveren dan Eneco (in deze tijden dat alles groener moet ook niet onbelangrijk). Normaliter liep mijn WE-contract tot april of mei volgend jaar, als de prijzen weer lager zouden zijn, dus was ik niet in de problemen gekomen.
Begrijp ik, maar voor vele mensen was het onverwachts buiten WE. Mijn contract liep af in midden november en heb ook hierdoor hogere tarieven. ( kon net op tijd overstappen dat ik niet op de max zit )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
corporalnl schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:54:
[...]

Begrijp ik, maar voor vele mensen was het onverwachts buiten WE. Mijn contract liep af in midden november en heb ook hierdoor hogere tarieven. ( kon net op tijd overstappen dat ik niet op de max zit )
Dan heb jij geluk gehad. Ik zit nu dus met een groot probleem omdat dit bedrag voor iemand zoals ik met een laag inkomen onbetaalbaar is. Ik hoop maar dat de overheid meer compensatie gaat bieden, maar dan wel snel zodat ik niet te diep in de schulden belandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:24:
[...]

DAt doen alle aanbieders met hun vergelijking/aanbieding. De meeste rekenen echter (nog) niet met het bedrag dat in 2021 gaat gelden; een verhoging van de korting van 265 euro. (dus 823 euro korting)
https://www.rijksoverheid...asting-voor-bedrijven-aan
[...]
2022 ;)

Het zou inderdaad wel heel bizar zijn als aanbieders nu met belasting-tarieven van 2022 rekenen. Die mag de ACM ook wel op de vingers tikken.

Afbeeldingslocatie: https://www.gaslicht.com/UserFiles/Image/Original/vermindering-energiebelasting-heffingskorting-0.png

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 09-11-2021 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:54

Theo

moederbord

Cheesy schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:57:
[...]

Even wakker worden Theo :> Volgend jaar is het 2022 en de informatie in het linkje geldt niet voor consumenten. Ik begrijp je bedoeling, die klopt ;) Om precies te zijn € 824,77

[Afbeelding]
Goed punt; die tikfout hoort (en staat) er niet (meer...)

Maar een paar weken geleden werd overal gecommuniceerd dat de heffingskorting met 230 euro zal stijgen. Echter is dus afgelopen vrijdag bekendgemaakt dat de overheid dit aanpast naar een stijging van 265 euro, iets dat momenteel nog enkel in de link te vinden is die ik deelde (andere bronnen gebruiken deze link als oorsprong/bron). Het is correct dat het bericht grotendeels over zakelijke aansluitingen gaat, echter is de heffingskorting voor iedereen (persoon en bedrijf) gelijk.

Initieel zou de heffingskorting met 230 stijgen en zou de belasting op verbruik iets omlaag gaan zodat een gemiddeld gezin 400 euro 'korting' krijgt. Dit is nu iets verschoven; de vaste korting gaat omhoog en de vermindering van belasting per verbruik gaan iets omlaag. Met een gemiddeld verbruik verandert er niet zoveel en blijft die 400 euro aan 'korting' bestaan.

Dit valt trouwens ook mooi in jouw grafiek te zien, de delta tussen 2021 en 2022 is 266 euro, en niet de 230 euro die een paar weken geleden werd geroepen.

Initieel bekend gemaakt op 15-oct: 8.4 ct korting/ kWh, 230 euro extra heffingskorting.
Afgelopen vrijdag bekend gemaakt: 6.6 ct/kWh korting, 266 euro extra heffingskorting

Gemiddeld verbruik vindt de overheid 2384 kWh. Dus totaal was de totale vermindering 430 euro, en dat is nu bijgesteld naar 422 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door Theo op 09-11-2021 15:16 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag overgestapt van Welkom Energie -> Eneco -> naar Frank Energie, ben benieuwd!

Zat erg te twijfelen tussen Vattenfall (modelcontract) en Frank, maar gun ze de kans. Businessmodel spreekt mij erg aan. Volgend voorjaar maar weer kijken.

Edit: Tip voor de Welkom Energie slachtoffers, doe bij je bank melding van "melding onterechte incasso" over de maanden dat je klant bent geweest. Grote kans dat ze niet eens een incasso machtiging hebben, kun je in een later stadium, mijn inziens, naar eerlijk verbruik met ze afrekenen ipv. fluiten naar je voorschot.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2021 15:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
En de tweede leverancier is omgevallen. Enstroga.

https://www.nu.nl/economi...e-energieleverancier.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:50

basvn

Breezand - NHN

en hier tweet van ACM

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Ik ben door alle gekkigheid helemaal vergeten te kijken naar enkel en dubbeltarief, nu heb ik enkel en sta al 2 dagen in de - bij het bedrag per dag (wat in dit geval positief is haha). Maar ik ben 's nachts weinig actief en om het weekend ben ik van huis. Hier gaat dal pas in vanaf 23:00. Volgens mij kan ik het dan beter zo laten als ik dat zo lees.

[ Voor 12% gewijzigd door Mnaada op 09-11-2021 15:21 ]

Pagina: 1 ... 80 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4