Bedoel je daarmee om nu de voorgaande geïncasseerde maanden van WE zoveel mogelijk te storneren? Want als ik het goed begrijp, de afgelopen zomermaanden heb ik mogelijk meer betaald dan verbruikt. Dus stel ik storneer 4 maanden juli/aug/sep/okt, sinds mijn laatste jaarafrekening. Dat bedrag zou ik dan nu terugkrijgen van de bank. Als de finale afrekening van WE komt over die periode dan is dat naar verwachting minder dan die 4 maanden die ik al had betaald. Is dat een goede gedachtengang?Verwijderd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:11:
Vandaag overgestapt van Welkom Energie -> Eneco -> naar Frank Energie, ben benieuwd!
Zat erg te twijfelen tussen Vattenfall (modelcontract) en Frank, maar gun ze de kans. Businessmodel spreekt mij erg aan. Volgend voorjaar maar weer kijken.
Edit: Tip voor de Welkom Energie slachtoffers, doe bij je bank melding van "melding onterechte incasso" over de maanden dat je klant bent geweest. Grote kans dat ze niet eens een incasso machtiging hebben, kun je in een later stadium, mijn inziens, naar eerlijk verbruik met ze afrekenen ipv. fluiten naar je voorschot.
Verwijderd
Ja correct, en hier dezelfde situatie. Mogelijk kun je 1 á 2 maanden zelf storneren (mij al gelukt), echter via melding 'onterechte incasso' kun je ook van de voorgaande maanden gaan storneren. (nog afwachten of dit lukt)bankhanger1973 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:29:
[...]
Bedoel je daarmee om nu de voorgaande geïncasseerde maanden van WE zoveel mogelijk te storneren? Want als ik het goed begrijp, de afgelopen zomermaanden heb ik mogelijk meer betaald dan verbruikt. Dus stel ik storneer 4 maanden juli/aug/sep/okt, sinds mijn laatste jaarafrekening. Dat bedrag zou ik dan nu terugkrijgen van de bank. Als de finale afrekening van WE komt over die periode dan is dat naar verwachting minder dan die 4 maanden die ik al had betaald. Is dat een goede gedachtengang?
U heeft dezelfde gedachtengang. Ik ben niet van plan om op deze manier mijn voorschot te verliezen. Kortom, ik gok er op dat wanneer ik alles terugboek een nieuwe rekening kan verwachten met de daadwerkelijk gemaakte kosten bij WE. En anders zie ik wel weer..

Je hebt gelijk, ik dacht dat ANWB, Frank e.d. werkten met dagprijzen (ergens gelezen te hebben), maar het zijn wel degelijk uurprijzen.LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:43:
[...]
Dat is toch het systeem dat bijv ANWB Energie aanhoudt?
Dubbeltarief is per 1 juli 2021 alleen mogelijk met een slimme meter.LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:17:
[...]
Thanks, ik ga ook Stedin even benaderen of die slimme meter eerder kan.
Maar lees even de berichten over het gesjoemel door leveranciers met 'slimme meters'.
Lees ook https://www.energielevera...log/nadelen-slimme-meter/
Ik denk niet dat dit zal gaan lukken, want dan zal de bank het geld van de rekening van Welkom moeten gaan halen, en die rekening is momenteel geblokkeerd door de Curator. Dus ondanks dat je door een MOI wellicht een storneringsverzoek kan indienen, zal de stornering niet lukken.Verwijderd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:35:
[...]
Ja correct, en hier dezelfde situatie. Mogelijk kun je 1 á 2 maanden zelf storneren (mij al gelukt), echter via melding 'onterechte incasso' kun je ook van de voorgaande maanden gaan storneren. (nog afwachten of dit lukt)
U heeft dezelfde gedachtengang. Ik ben niet van plan om op deze manier mijn voorschot te verliezen. Kortom, ik gok er op dat wanneer ik alles terugboek een nieuwe rekening kan verwachten met de daadwerkelijk gemaakte kosten bij WE. En anders zie ik wel weer..
Nothing is a problem once you've debugged the code
300 klantenawwexl schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:13:
En de tweede leverancier is omgevallen. Enstroga.
https://www.nu.nl/economi...e-energieleverancier.html

https://www.acm.nl/nl/pub...ingsvergunning-te-trekken
[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 09-11-2021 15:46 ]
Uurprijzen voor Stroom, dagprijzen voor Gasdavidov2008 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:35:
[...]
Je hebt gelijk, ik dacht dat ANWB, Frank e.d. werkten met dagprijzen (ergens gelezen te hebben), maar het zijn wel degelijk uurprijzen.
Dat komt omdat alle energieleveranciers en ook alle prijsvergelijkers werken met maandbedrag. Ze laten niet de tarieven zien die je per m3 en per kwh betaald, maar wat je voorschot per maand gaat zijn. Pas als je in de details gaat, zie je de tarieven. ZO kan het dus zijn dat bij een vergelijker een leverancier met hoger tarief toch bovenaan staat, omdat ze een hogere welkomstbonus bieden.PJW9779 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:03:
Als één ding duidelijk is hier dan is het de totale desinformatiesmog die de meeste leveranciers hebben doen optrekken.
De overheid wilde - via de ACM en Modelcontract - transparantie afdwingen.
Die transparantie is - zoals eerder gezegd- volstrekt afwezig. Modelcontracten en bijbehorende tarieven zijn nauwelijks te vinden.
En nu helemaal doordat leveranciers de verwachte belastingverlaging alvast verwerken in hun tarieven om daarmee een geflatteerd beeld te schetsen. En vermoedelijk afromen.
ACM zou eindelijk zijn werk moeten doen en moeten afdwingen dat uiterlijk per 1/1/22 elke leverancier Modelcontract + geldend tarief duidelijk vermeldt op zijn website. Een dergelijke ministeriële aanwijzing zou volgende week al uit kunnen gaan.
De diverse vergelijkingssites zouden Modelcontract + geldend tarief moeten overnemen, naast hun gebruikelijke informatie.
Vergelijken moet je altijd doen op basis van tarieven, niet op maandbedrag.
Dat is wel te begrijpen, stroom kan men vertragingsloos betrekken op een daadwerkelijk internationale markt, en gas is afhankelijk van langzame pijpen, monopolisten (voor ons, mn. Rusland) en opslagbuffers.DaRealRenzel schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:46:
[...]
Uurprijzen voor Stroom, dagprijzen voor Gas
Dat was voor mij een paar jaar terug de reden om nog geen slimme meter te nemen. Ik mag hopen dat inmiddels de kinderziektes eruit zijn gehaald en dat er geen spooknota's meer zijn? Of heb ik dat helemaal verkeerd?PJW9779 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:43:
[...]
Dubbeltarief is per 1 juli 2021 alleen mogelijk met een slimme meter.
Maar lees even de berichten over het gesjoemel door leveranciers met 'slimme meters'.
Lees ook https://www.energielevera...log/nadelen-slimme-meter/
Ik zou daar niet zo bevreesd voor zijn. Ik heb inmiddels 3 huizen met slimme meter gehad (waarvan de eerste eerst een analoge had), en geen enkel vreemd gedrag geconstateerd. Als dit nog steeds op grote schaal een probleem was, was er wel "toeslagaffaire" formaat aandacht voor.LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:58:
[...]
Dat was voor mij een paar jaar terug de reden om nog geen slimme meter te nemen. Ik mag hopen dat inmiddels de kinderziektes eruit zijn gehaald en dat er geen spooknota's meer zijn? Of heb ik dat helemaal verkeerd?
Het voordeel is dat het verbruik nu transparant en vrij eenvoudig door jezelf bij te houden is. Terwijl niemand voorheen elk uur de meterkast indook. Gratis via portals als Slimmemeterportal of je energieleverancier (stroom per 15min, gas per uur). Met een uitleesapparaatje aan de P1 poort op de slimme meter (zelfbouw Arduino of commercieel verkrijgbaar) kan je eea zelfs realtime inzien, bijhouden enz.
Bij m'n eerste slimme meter heb ik daarom de eerste dagen direct nauwgezet het verbruik bijgehouden en vergeleken met het (gemiddeld) dagverbruik analoog, maar dat klopte prima. Inmiddels vind ik het een groot voordeel om direct (althans; de volgende dag, voor realtime moet je met de P1 poort aan de slag) in te kunnen zien wat aanpassingen in m'n energieverbruikspatroon gedaan hebben.
Uit het artikel: "De klanten van Enstroga blijven stroom en gas ontvangen, en worden volgens een ’restverdeling’ verdeeld onder andere leveranciers".DaRealRenzel schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:53:
[...]
Die neemt Eneco er wel even bij... Of moet ACM nou echt met 300 klantjes gaan leuren ?
Dus daar kan het ineens wel...
Daar was er geen Eneco die vooraf de overdracht bekokstoofd had, en daar zijn er 'maar' 300 klanten die de ACM bij de oveirge leveranciers ' door de strot duwt'.. da's iets anders dan 90.000 klanten....jpedwards schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:24:
[...]
Uit het artikel: "De klanten van Enstroga blijven stroom en gas ontvangen, en worden volgens een ’restverdeling’ verdeeld onder andere leveranciers".
Dus daar kan het ineens wel...
De uiterst belabberde actie van Eneco inderdaad daargelaten, maar juist bij 90.000 klanten zou je verwachten dat een eerlijke verdeling naar marktaandeel minder ontwrichtend werkt dan alles op 1 bedrijf te zetten. Het opnemen van 300 nieuwe klanten zonder verdeling zou elke groter energiebedrijf in principe zonder problemen moeten kunnen dragen.
[deleted - dubbele tekst]
[ Voor 96% gewijzigd door PJW9779 op 09-11-2021 16:40 ]
Ik heb een 3 jarig contract aangeboden gekregen van budget energie met cashback van € 400
gas € 1.138 m3
stroom € 0.329 Kwh normaal
€ 0.297 Kwh dal
Dit lijkt mij toch een goede aanbieding, zeker omdat ik zonnepanelen heb en voornamelijk gas verbruik.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
gas € 1.138 m3
€ 0.297 Kwh dal
Dit lijkt mij toch een goede aanbieding, zeker omdat ik zonnepanelen heb en voornamelijk gas verbruik.
Dat zeg ik. Iedere leverancier dient gewoon het Modelcontract + bijbehorende tarieven op de website te vermelden. Het Modelcontract gaat uit van standaardverbruiken.DaRealRenzel schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:51:
[...]
Dat komt omdat alle energieleveranciers en ook alle prijsvergelijkers werken met maandbedrag. Ze laten niet de tarieven zien die je per m3 en per kwh betaald, maar wat je voorschot per maand gaat zijn. Pas als je in de details gaat, zie je de tarieven. ZO kan het dus zijn dat bij een vergelijker een leverancier met hoger tarief toch bovenaan staat, omdat ze een hogere welkomstbonus bieden.
Vergelijken moet je altijd doen op basis van tarieven, niet op maandbedrag.
Dat je daarnaast op basis van eigen verbruik een rekenvoorbeeld krijgt is geheel iets anders.
Is dat een contract dat pas start in april 2022 ?gvogels schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:35:
Ik heb een 3 jarig contract aangeboden gekregen van budget energie met cashback van € 400
gas € 1.138 m3
€ 0.297 Kwh dal
Ik kreeg mijn slimme meters in 2017, ik weet nog wel dat er toen bepaalde meters negatief in het nieuws waren en zelfs in consumentenprogramma's besproken werden. Ik kreeg gelukkig niet zo'n meter.LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:58:
[...]
Dat was voor mij een paar jaar terug de reden om nog geen slimme meter te nemen. Ik mag hopen dat inmiddels de kinderziektes eruit zijn gehaald en dat er geen spooknota's meer zijn? Of heb ik dat helemaal verkeerd?
Inderdaad, 90.000 klanten, dus ook zoveel woningen, dat is ongeveer de complete stad Utrecht, is wat anders dan een dorpje met 300 huizen.DaRealRenzel schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:28:
[...]
Daar was er geen Eneco die vooraf de overdracht bekokstoofd had, en daar zijn er 'maar' 300 klanten die de ACM bij de oveirge leveranciers ' door de strot duwt'.. da's iets anders dan 90.000 klanten....
p.s., ik lees net dat Enstroga zelfs nog maar 150 klanten had, dus eerder een gehucht dan een dorp.
https://nos.nl/artikel/24...vallen-door-hoge-gasprijs
[ Voor 16% gewijzigd door R0181 op 09-11-2021 16:52 ]
Je vergeet even dat Eneco voor het overgrote deel van de 90.000 klanten voor ten minste 1 maand een forse winst boekt.jpedwards schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:32:
De uiterst belabberde actie van Eneco inderdaad daargelaten, maar juist bij 90.000 klanten zou je verwachten dat een eerlijke verdeling naar marktaandeel minder ontwrichtend werkt dan alles op 1 bedrijf te zetten. Het opnemen van 300 nieuwe klanten zonder verdeling zou elke groter energiebedrijf in principe zonder problemen moeten kunnen dragen.
zal deze wel zijnr.sharp schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:39:
[...]
Is dat een contract dat pas start in april 2022 ?
:strip_exif()/f/image/dIpQsKuA43ozJGx5iEV4BPin.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeker, dat mag je hopen. Maar ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Hetgeen met het IoT opnieuw blijkt. Liander gaat er prat op dat die meters nog nooit gehacked zijn, reden te meer om dat te proberen.LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:58:
[...]
Ik zie geen reden om voor die paar Euro verschil dat ding in huis te laten.
ja inderdaad, zal even bellen of het ook direct in kan gaanr.sharp schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:39:
[...]
Is dat een contract dat pas start in april 2022 ?
heb ik ervaring mee met andere aanbieders, dat ging bij hen niet lukken ......gvogels schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:47:
[...]
ja inderdaad, zal even bellen of het ook direct in kan gaan
Heb een vaag vermoeden dat dat niet kan....gvogels schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:47:
[...]
ja inderdaad, zal even bellen of het ook direct in kan gaan
Maar misschien is dit een alternatief als je echt 3 jaar vast wil:
https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/overstapdeal/
Stroom: € 0,32
Gas: € 1,28
300 euro korting
3 jaar vast
ingangsdatum tussen nu en 60 dagen
[ Voor 34% gewijzigd door RaymondD op 09-11-2021 16:52 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
dank jullie wel, had het niet gezienRaymondD schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:48:
[...]
Heb een vaag vermoeden dat dat niet kan....
En Enstroga was niet eens het laagst in het Solvabiliteits-overzicht :awwexl schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:13:
En de tweede leverancier is omgevallen. Enstroga.
https://www.nu.nl/economi...e-energieleverancier.html
https://www.vastelastenbo...20energieleveranciers.jpg
Die hadden haast geen kosten met zo'n klantenbestand, waarschijnlijk eenmansbedrijf vanuit huis.PJW9779 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:52:
[...]
En Enstroga was niet eens het laagst in het Solvabiliteits-overzicht :
https://www.vastelastenbo...20energieleveranciers.jpg
Dit najaar mogelijk toch meer gaswinning Groningen. Waarschijnlijk gunstig voor gastarieven.
https://www.rtvnoord.nl/n...inning-nodig-in-groningen
https://www.rtvnoord.nl/n...inning-nodig-in-groningen
Kan zijn, maar er zitten mindere broeders in het overzicht.R0181 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:54:
[...]
Die hadden haast geen kosten met zo'n klantenbestand, waarschijnlijk eenmansbedrijf vanuit huis.
Welke volgt?
Nieuwe tarieven nieuw modelcontract vattenfall zijn geldig vanaf nu tot 1 juli.
Klanten met een bestaand modelcontract krijgen per 1-1 wel nieuwe tarieven.
:fill(white):strip_exif()/f/image/m94dPOhNUrvIC1fL09ilF80G.png?f=user_large)
Ik vind dit best redelijke tarieven voor dit moment. Daarnaast heb je de flexibiliteit om elk moment over te stappen wanneer de prijzen aanzienlijk gezakt zijn voor 1 juli 2022.
:fill(white):strip_exif()/f/image/m94dPOhNUrvIC1fL09ilF80G.png?f=user_large)
Ik vind dit best redelijke tarieven voor dit moment. Daarnaast heb je de flexibiliteit om elk moment over te stappen wanneer de prijzen aanzienlijk gezakt zijn voor 1 juli 2022.
[ Voor 20% gewijzigd door RaymondD op 09-11-2021 17:11 ]
Via welke weg heb je dit aanbod gekregen? Want via de site krijg je alleen een duur 1 jaars contract aangeboden.RaymondD schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:10:
[Afbeelding]
Komt van Twitter. Maar ik denk dat je via Whatsapp bij vattenfall dit zo kunt regelen.LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:55:
[...]
Via welke weg heb je dit aanbod gekregen? Want via de site krijg je alleen een duur 1 jaars contract aangeboden.
Vandaag wederom gebeld met Vattenfall voor een modelcontract. Kreeg gelijk alweer te horen dat deze er pas volgende week weer zijn. Dat is gek gaf ik aan, want gisteren vertelden ze nog dat ze er later deze week weer zijn. ''o maar meneer, ik heb wel een variabel maandelijks opzegbaar contract.
Om een lang verhaal kort te maken. Vandaag bij Vattenfall een variabel contract afgesloten met € 0,23 voor elektra en € 0,82 voor gas. Beide tarieven inclusief BTW en overheidsheffingen.
Contract gaat iets eerder dan 1 december in. Daarmee kom ik in ieder geval de maand december wel weer door. Januari zie ik wel weer verder..
Om een lang verhaal kort te maken. Vandaag bij Vattenfall een variabel contract afgesloten met € 0,23 voor elektra en € 0,82 voor gas. Beide tarieven inclusief BTW en overheidsheffingen.
Contract gaat iets eerder dan 1 december in. Daarmee kom ik in ieder geval de maand december wel weer door. Januari zie ik wel weer verder..
[ Voor 12% gewijzigd door bartus1989 op 09-11-2021 18:01 ]
Waarom zit daar zo'n groot verschil in met RaimondD hierboven?bartus1989 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:58:
Vandaag wederom gebeld met Vattenfall voor een modelcontract. Kreeg gelijk alweer te horen dat deze er pas volgende week weer zijn. Dat is gek gaf ik aan, want gisteren vertelden ze nog dat ze er later deze week weer zijn. ''o maar meneer, ik heb wel een variabel maandelijks opzegbaar contract.
Het lijkt soms wel dat elke vattenfall medewerker een andere voorraad contracten heeft om aan te bieden.bartus1989 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:58:
De PDF met modelcontract tarieven van Vattenfall, vandaag bijgewerkt.
Dat idee heb ik ook. Ik denk dan zelf misschien iemand die vandaag net weer begonnen en al het gedoe van gisteren heeft gemist. Heb in ieder geval veel geluk gehad, al is het maar voor een maandje. Geloof het ook eerst niet en geloofde het pas echt zodra ik het contract in de mail hadRaymondD schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:04:
[...]
Het lijkt soms wel dat elke vattenfall medewerker een andere voorraad contracten heeft om aan te bieden.
Er lijkt wel een heel groot verschil te ontstaan per 1 januari in (variabele) tarieven.
Eneco rekent 1,80
Vattenfall rekent 1,23
Greenchoice rekent 2,04 (al is dit het tarief voor variabel op dit moment en nog niet zeker dat dit ook geldt op 1 jan)
Indien dit zo blijft zullen er in december en januari ongekend veel mensen met een variabel tarief gaan overstappen en zullen er zeker nog meer faillissementen gaan volgen.
Eneco rekent 1,80
Vattenfall rekent 1,23
Greenchoice rekent 2,04 (al is dit het tarief voor variabel op dit moment en nog niet zeker dat dit ook geldt op 1 jan)
Indien dit zo blijft zullen er in december en januari ongekend veel mensen met een variabel tarief gaan overstappen en zullen er zeker nog meer faillissementen gaan volgen.
Utrecht-Stad heeft ongeveer 183.304 huishoudensR0181 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:42:
[...]
Inderdaad, 90.000 klanten, dus ook zoveel woningen, dat is ongeveer de complete stad Utrecht, is wat anders dan een dorpje met 300 huizen.
Ik denk dat GC zo hoog gaat zitten met variabel omdat ze geen nieuwe klanten willen, de de gene die toch klant wil zijn voldoende betaald om de inkoop van duur gas af te dekken.S2116 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:12:
Er lijkt wel een heel groot verschil te ontstaan per 1 januari in (variabele) tarieven.
Eneco rekent 1,80
Vattenfall rekent 1,23
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik zit bij Energiedirect en kreeg vandaag het voorstel om mijn maandbedrag op te hogen van €211,- naar €341,- .
Ik/wij zijn een tweepersoons huishouden, in een 2-onder-1 kapper uit ~1988.
Verbruiken volgens energiedirect data:
Normaal: 2035 kWh
Dal: 3523 kWh
Gas: 1300m3
We hebben geen zonnepanelen, zitten hier wel over te denken overigen, we hebben (deels) een platdak van zo'n 3.5x11m.
Via Energiedirect betaal ik vanaf 1 nov:
Totaal elektriciteit incl. Energiebelasting en Opslag duurzame energie- en klimaattransitie Enkeltarief (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,37847 / kWh
Totaal gas incl. Energiebelasting en Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (1 t/m 170.000 m³)
€ 1,56497 / m³
Ik ben totaal niet zeker wat te doen, kan ik hier wellicht advies vinden?
Ik/wij zijn een tweepersoons huishouden, in een 2-onder-1 kapper uit ~1988.
Gas: 1300m3
We hebben geen zonnepanelen, zitten hier wel over te denken overigen, we hebben (deels) een platdak van zo'n 3.5x11m.
Via Energiedirect betaal ik vanaf 1 nov:
Totaal elektriciteit incl. Energiebelasting en Opslag duurzame energie- en klimaattransitie Enkeltarief (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,37847 / kWh
Totaal gas incl. Energiebelasting en Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (1 t/m 170.000 m³)
€ 1,56497 / m³
Ik ben totaal niet zeker wat te doen, kan ik hier wellicht advies vinden?
Dat komt omdat WE zelf bij Eneco aan de deur heeft geklopt en gevraagd heeft om de klanten over te nemen. Ze hebben dat dus onderling geregeld.jpedwards schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:32:
De uiterst belabberde actie van Eneco inderdaad daargelaten, maar juist bij 90.000 klanten zou je verwachten dat een eerlijke verdeling naar marktaandeel minder ontwrichtend werkt dan alles op 1 bedrijf te zetten.
Anders waren WE klanten ook verdeeld.
2 bewoners die 5500 kWh verbruiken?Fietstasss schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:19:
Maar hij gebruikt maar 1300m3 gas, en dat is wel erg weinig voor een 2 onder 1 kap uit '88.gerritjan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:25:
[...]
2 bewoners die 5500 kWh verbruiken?
Waterbed? Of wietplantage?
Dus misschien stookt ie wel bij via elektrische kachels
Laadpaal voor de electrische auto? Inductie kookplaat, electrische oven en stoom oven?gerritjan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:25:
[...]
Het is niet zo moeilijk om aan de 5500 kWh te komen tegenwoordig hoor ..
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Even voor de helderheid. Er bestaan nu 2 verschillende tarieven bij het modelcontract van Vattenfall. Correct? Eentje, met het nieuwe tarief van 1,23 per kuub gas, geldig vanaf vandaag tot in principe 1 juli 2022. En eentje die afgelopen week is afgesloten van 0.82 per kuub gas? Deze laatste loopt van zeg 1 november (globaal) tot 1 januari 2022 en dan daarna ook naar die 1.23?RaymondD schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:10:
[Afbeelding]
Ik heb namelijk 28 oktober afgesloten bij Vattenfall en gelijk bevestigd gekregen per mail met het tarief 0.82, met ingang 11 november.
Wie wil of kan mij definitief duidelijkheid geven?
Met dank,
Hendriks
Wij zitten op 6800 met zijn tweetjes.gerritjan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:25:
[...]
2 grote plasma tv's waarvan er 1 dagelijks uren aan staat. Airco units, vijver, waterkoker die meerdere keren per dag aangaat, download/media pc. Full time thuiswerken met laptop en 2 schermen. Droger.
Ik ga nu met deze prijzen wel proberen er wat beter op te letten 😊
Had gisteren een gesprek met m'n collega en toen kwam dit ook aan bod en hij had vorige week z'n nieuwe model contract van Eneco gekregen (hij was al klant bij hen). En toen vroeg ik wat hij moest betalen van 1/1... en hij kwam daar vandaag op terug; 1,10 euro/m3S2116 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:12:
Eneco rekent 1,80
Vattenfall rekent 1,23

Volgens mij klopt dat zo. Al denk ik dat vattenfall de tarieven elk moment kan aanpassen voor nieuwe contracten. Als je nu een contract bevestigd hebt gekregen met tarief 0.82 dan is dat tot 1 januari. (Tenzij vattenfall dit gaat aanpassen onder noemer "uitzonderlijke omstandigheden")Hendriks1 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:19:
[...]
Even voor de helderheid. Er bestaan nu 2 verschillende tarieven bij het modelcontract van Vattenfall. Correct? Eentje, met het nieuwe tarief van 1,23 per kuub gas, geldig vanaf vandaag tot in principe 1 juli 2022. En eentje die afgelopen week is afgesloten van 0.82 per kuub gas? Deze laatste loopt van zeg 1 november (globaal) tot 1 januari 2022 en dan daarna ook naar die 1.23?
Ik heb namelijk 28 oktober afgesloten bij Vattenfall en gelijk bevestigd gekregen per mail met het tarief 0.82, met ingang 11 november.
Met dank,
Hendriks
Als dat echt zo is, dan bevestigd dit alleen maar de absurde werkwijze / tarieven van Eneco bij de WE klanten.ArcticWolf schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:24:
[...]
Had gisteren een gesprek met m'n collega en toen kwam dit ook aan bod en hij had vorige week z'n nieuwe model contract van Eneco gekregen (hij was al klant bij hen). En toen vroeg ik wat hij moest betalen van 1/1... en hij kwam daar vandaag op terug; 1,10 euro/m3
Die 1,10 hadden ze WE klanten toch ook kunnen bieden ?
Je huidige model contract loopt tot 1-1-22 en vanaf dat moment betaal je de nieuwe tarieven. Echter deze zijn nog excl. belasting verlaging als ik het goed heb (dus kan nog wat dalen).Hendriks1 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:19:
[...]
Even voor de helderheid. Er bestaan nu 2 verschillende tarieven bij het modelcontract van Vattenfall. Correct? Eentje, met het nieuwe tarief van 1,23 per kuub gas, geldig vanaf vandaag tot in principe 1 juli 2022. En eentje die afgelopen week is afgesloten van 0.82 per kuub gas? Deze laatste loopt van zeg 1 november (globaal) tot 1 januari 2022 en dan daarna ook naar die 1.23?
Met dank,
Hendriks
Yes, was sowieso al weggegaan bij Eneco afgelopen keer, heel vervelende werkwijze en er klopt geen bal van wat ze zeggen. Maar de ACM lijkt ook weinig te doen / kunnen doen tegen dit soort praktijken.rick-1975 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:29:
[...]
Als dat echt zo is, dan bevestigd dit alleen maar de absurde werkwijze / tarieven van Eneco bij de WE klanten.
Enige mogelijkheid is klagen, klagen en vooral negatief blijven reviewen.
Weet overigens iemand al de nieuwe tarieven van Engie voor 1/1?
edit:
okay wtf... de energie belasting op elektriciteit gaat omlaag, maar op gas juist omhoog

[ Voor 30% gewijzigd door ArcticWolf op 09-11-2021 19:41 ]
Ja klopt, geniet 1 maand van een leuk tarief en daarna iig een beter tarief dan de meeste concurrentenHendriks1 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:19:
[...]
Met dank,
Hendriks
Dat zou inderdaad ronduit schandalig zijn. Ik vraag me ook af of je wel 2 verschillende variabele tarieven mag hanteren, voor bestaande en nieuwe klanten. Het is immers niet een contract met vaste prijs en looptijd.rick-1975 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:29:
[...]
Als dat echt zo is, dan bevestigd dit alleen maar de absurde werkwijze / tarieven van Eneco bij de WE klanten.
Klinkt alsof wannee je bij Jumbo een brood koopt als je altijd al bij Jumbo kwam, dan is het 1 euro. Ga je meestal naar Appie dan wordt het 1,80 alstublieft.

Wat apart dat jij vandaag deze tarieven hebt gekregen. Weet je zeker dat je goed zit? Mooi natuurlijk. Maar ik lees van iedereen inclusief mijzelf dat het 1.24 en 0.33 is. Bevestiging gehad?bartus1989 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:58:
Vandaag ....
Ja, begrijp het zelf ook niet helemaal. Maar inderdaad bevestiging en contract in de mail gehad.miena21 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:43:
[...]
Wat apart dat jij vandaag deze tarieven hebt gekregen. Weet je zeker dat je goed zit? Mooi natuurlijk. Maar ik lees van iedereen inclusief mijzelf dat het 1.24 en 0.33 is. Bevestiging gehad?
Maar hij gebruikt maar 1300m3 gas, en dat is wel erg weinig voor een 2 onder 1 kap uit '88.
Dus misschien stookt ie wel bij via elektrische kachels
Nope, geen elektrische kachels, auto of andere main items.Laadpaal voor de electrische auto? Inductie kookplaat, electrische oven en stoom oven?
Het is niet zo moeilijk om aan de 5500 kWh te komen tegenwoordig hoor ..
Wel een pc'tje, NAS en laptop die altijd draaien (24/7). Daarnaast inderdaad inductiekookplaat, en een 65" LED-backlight TV die zo'n 2u per dag aan staat.
Hoe wordt er hier tegen de kosten aan gekeken? Ik ben niet zeker wat ik zou moeten doen, overstappen lijkt een licht voordeel te geven op het moment, maar ben niet zeker van de zaak.
Dat zijn (te ruime) cijfers van de complete gemeente Utrecht https://allecijfers.nl/gemeente/utrecht/, Utrecht stad heeft 138.342 woningen. https://allecijfers.nl/woonplaats/utrecht/PJW9779 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:16:
[...]
Utrecht-Stad heeft ongeveer 183.304 huishoudens
Die 90.000 zijn Zwolle en Assen bij elkaar, ik was iets te optimistisch met de stad Utrecht.
[ Voor 29% gewijzigd door R0181 op 09-11-2021 20:36 ]
Ik zit in m'n uppie op 5kgerritjan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:25:
[...]
Ja waterbed, vijver, aquaria, server 24/7, domotica, tv veel aan, laptop veel aan,...
Veel thuis zijn en een tweaker zijn = duur
Vraag voor een vriend van mij.. deze is nog in bezit van een Ferraris meter, moet je bij overstappen atlijd foto's aanleveren van de opgegeven meterstanden aan de energieleverancier?
Doe dan ook een wietplantage erbij, dan kun je in ieder geval die 10.000kwh nog enigszins financierendragon2 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:26:
[...]
Ik zit in m'n uppie op 5k![]()
Ja waterbed, vijver, aquaria, server 24/7, domotica, tv veel aan, laptop veel aan,...
Veel thuis zijn en een tweaker zijn = duur
Nee hoor. Als een energieleverancier serieuze twijfels heeft kunnen ze iemand van de netbeheerder langs laten komen. Maar dat doen ze niet veel want dat is duur.BaBoK schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:46:
Vraag voor een vriend van mij.. deze is nog in bezit van een Ferraris meter, moet je bij overstappen atlijd foto's aanleveren van de opgegeven meterstanden aan de energieleverancier?
Ik heb nog weinig vertrouwen in Vattenfall. Meerdere keren de deur gewezen afgelopen dagen toen ik probeerde een variabel contract af te sluiten...bartus1989 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:16:
[...]
Ja, begrijp het zelf ook niet helemaal. Maar inderdaad bevestiging en contract in de mail gehad.
Inmiddels heb ik een jaarcontract bij Vandebron afgesloten, ben klaar met het gez**k en het uizoeken

Tarieven;
€ 0,37813/kWh piek
€ 0,32141/kWh dal
€ 1,37727/m3 gas
En, dankzij medetweaker @Lemmax, €50 korting op de eindafrekening als ik het jaar weet uit te zitten (afhankelijk van hoe de tarieven zich gaan ontwikkelen komende tijd).
Ik denk dat het anders werkt.davidov2008 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:41:
[...]
Ja klopt, geniet 1 maand van een leuk tarief en daarna iig een beter tarief dan de meeste concurrenten
[...]
Dat zou inderdaad ronduit schandalig zijn. Ik vraag me ook af of je wel 2 verschillende variabele tarieven mag hanteren, voor bestaande en nieuwe klanten. Het is immers niet een contract met vaste prijs en looptijd.
Klinkt alsof wannee je bij Jumbo een brood koopt als je altijd al bij Jumbo kwam, dan is het 1 euro. Ga je meestal naar Appie dan wordt het 1,80 alstublieft.
Jumbo koopt broden in voor 1 euro. Ze hebben 20 broden in stock.
Er worden 18 broden verkocht voor 1,20.
Er komen nog meer aanvragen voor brood, de inkoopprijs is nu echter 1,50.
Ze hebben nu nog 2 broden voor 1,20 in de aanbieding en een hele schap voor 1,70.
Zoiets?
Ik, voormalig WE klant maar nu gegijzeld door Eneco, probeer direct over te gaan naar Delta Energie (Zeeland) maar wacht al de hele dag op bevestigingsmail. Heb ook gebeld, kreeg te horen, die worden s’nachts verstuurd. Beetje vreemd toch?
Wie is het wel al gelukt om over te stappen naar Delta ,of een andere? Ik hoor het graag.
Correctie: ik heb vanavond de bevestigingsmail ontvangen. Gekozen voor 3 jaar vast*
Normaal 2000 kwh, dal 1600 kwh, gas 1600 m3
Kosten totaal: Stroom 75,23, gas 181,43 = 256,66 eur/mnd. Is voor mij te overzien.
Veeeeel betere tarieven als Eneco.
(*) vast is natuurlijk altijd relatief.
Wie is het wel al gelukt om over te stappen naar Delta ,of een andere? Ik hoor het graag.
Correctie: ik heb vanavond de bevestigingsmail ontvangen. Gekozen voor 3 jaar vast*
Normaal 2000 kwh, dal 1600 kwh, gas 1600 m3
Kosten totaal: Stroom 75,23, gas 181,43 = 256,66 eur/mnd. Is voor mij te overzien.
Veeeeel betere tarieven als Eneco.
(*) vast is natuurlijk altijd relatief.
[ Voor 30% gewijzigd door Cornelis M op 10-11-2021 00:12 ]
Is het netjes om het hele schap aan te bieden voor 1,70 en vanachter de toonbank te fluisteren naar een vast klant dat ze er ook nog 1 van 1,20 achter de hand hebben?LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:19:
[...]
Ik denk dat het anders werkt.
Jumbo koopt broden in voor 1 euro. Ze hebben 20 broden in stock.
Er worden 18 broden verkocht voor 1,20.
Er komen nog meer aanvragen voor brood, de inkoopprijs is nu echter 1,50.
Ze hebben nu nog 2 broden voor 1,20 in de aanbieding en een hele schap voor 1,70.
Zoiets?
Dat gebeurt dus met bestaande klanten die nu een variabele "verlenging" krijgen van 1,10 terwijl het modelcontract op 1,80 staat.

Ik wacht ook nog op een bevestigende mail van Delta, ik heb al wel een welkoms-e-mail gehad met het contract en de voorwaarden ik wacht nog op stap 2, ik heb gisteren de aanvraag gedaan, plan is om op 12 november te gaan leveren.Cornelis M schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:28:
Ik, voormalig WE klant maar nu gegijzeld door Eneco, probeer direct over te gaan naar Delta Energie (Zeeland) maar wacht al de hele dag op bevestigingsmail. Heb ook gebeld, kreeg te horen, die worden s’nachts verstuurd. Beetje vreemd toch?
Proces van stap 1 naar stap 2 kan 5 werkdagen in beslag nemen
Ik zal hier een bericht posten als ik de mail ontvangen heb
Ik zit nu al vanaf 4 november bij Vattenfall na 3 dagen bij Eneco vast te hebben gezeten
[ Voor 9% gewijzigd door BertEnergie op 09-11-2021 22:05 ]
Het zou weer niet zo raar zijn als trouwe klanten nog die van 1,20 gegund wordt, maar volgens mij zijn er in dit topic al 2 mensen die verschillende tarieven aangeboden hebben gekregen terwijl ze allebei nieuwe klanten zijn?rick-1975 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:35:
[...]
Is het netjes om het hele schap aan te bieden voor 1,70 en vanachter de toonbank te fluisteren naar een vast klant dat ze er ook nog 1 van 1,20 achter de hand hebben?
Dat gebeurt dus met bestaande klanten die nu een variabele "verlenging" krijgen van 1,10 terwijl het modelcontract op 1,80 staat.
In mijn vorige huis heb ik 1 winter pepers gehad in de hobbykamer. Daar lag dus geen sneeuw op het dakArcticWolf schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:52:
[...]
Doe dan ook een wietplantage erbij, dan kun je in ieder geval die 10.000kwh nog enigszins financieren
Waren wel dure pepertjes uiteindelijk... En een huis vol vliegjes en dopluis

Bij de buren was wel echt spul te halen trouwens
Ik heb ook Eneco (10jaar) en ik ga naar 1.29, dus ze variëren zelfs per klant type contractdavidov2008 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:41:
[...]
Ja klopt, geniet 1 maand van een leuk tarief en daarna iig een beter tarief dan de meeste concurrenten
[...]
Dat zou inderdaad ronduit schandalig zijn. Ik vraag me ook af of je wel 2 verschillende variabele tarieven mag hanteren, voor bestaande en nieuwe klanten. Het is immers niet een contract met vaste prijs en looptijd.
Eneco Gas Variabel Vrij per m3 € 1,29313
Die SuperDalen Extra 3jr van Essent ziet er, gezien de omstandigheden van nu, toch ook erg goed uit. Vanaf 1-4-22 50%korting, daarna nog een keer 20% en 10% in contractperiode.
Ik verbaas me over dit aanbod. Essent lijkt te weten hoe de prijs zich gaat ontwikkelen, hoe kan je dit anders aanbieden (of me newbie?)
[ Voor 17% gewijzigd door sixgirls op 09-11-2021 22:10 ]
Hetzelfde geld voor mij, op 3 oktober geprobeerd een modelcontract af te sluiten bij Vattenfall, kon niet volgens de medewerker toen en niet via WhattsApp. Toen daarna maar een modelcontract per 3 december bij Engie afgesloten voor de nog tot 1 januari lage tarieven.bennierex schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:16:
[...]
Ik heb nog weinig vertrouwen in Vattenfall. Meerdere keren de deur gewezen afgelopen dagen toen ik probeerde een variabel contract af te sluiten...
Ook het gegoochel met de verschillende ingangsdatums bij Vattenfall kwam bij mij niet bepaald vertrouwwekkend over, de 1 kreeg iets gelijk voor elkaar, de ander moest 7 keer bellen en de ander kreeg niets voor elkaar, een klantenservice die verschillende criteria toepaste, bij Engie kwam het voor mij professioneler over.
Ik lees zo af en toe mee hier en dat heeft mij bewogen om een modelcontract bij engie af te sluiten die dan pas 4 december ingaat.
Maar ik zie nu dat Vattenfall misschien wel de betere keuze is?
Hierdoor:sixgirls schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:08:
[...]
Die SuperDalen Extra 3jr van Essent ziet er, gezien de omstandigheden van nu, toch ook erg goed uit. Vanaf 1-4-22 50%korting, daarna nog een keer 20% en 10% in contractperiode.
Ik verbaas me over dit aanbod. Essent lijkt te weten hoe de prijs zich gaat ontwikkelen, hoe kan je dit anders aanbieden (of me newbie?)
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5303640
En dan slim inkopen voor die klant.
Die futures gaan al tot 2024 / 25.
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 09-11-2021 22:22 ]
Engie is in ieder geval wel de meest solvabele leverancier. https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/AMARONE schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:17:
Ik lees zo af en toe mee hier en dat heeft mij bewogen om een modelcontract bij engie af te sluiten die dan pas 4 december ingaat.
ik heb het ff ingevuld met mijn huidige gebruik, maar ik zie 1,78 per m3 tevoorschijn komen (variabele leveringskosten plus toeslagen en belastingen, incl BTW) tot 1-april-2022, dat is een stuk hoger dan de 1,25 waar Vattenfall per 1-1-2022 mee start...sixgirls schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:08:
[...]
En als de boel per april zoveel omlaag gaat als wat Essent inschat (of ingekocht heeft), dan gaat de rest vd markt ook wel mee schat ik zo in.
[ Voor 14% gewijzigd door olafmol op 09-11-2021 22:34 ]
Voor wat het waard is met de dagelijks wijzigende voorwaarden en tarieven.
Ik heb afgelopen vrijdag bij Engie een geaccordeerde aanvraag gedaan voor een Modelcontract op basis van een verbruik over 2020/2021 van 1780M3/2417KWh.
Zoeven de overeenkomst ontvangen. Ingangsdatum 5/12/21
Leveringskosten volgen de marktontwikkelingen en wijzigen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, behoudens onvoorziene tussentijdse stijgingen.
Ik moet nog even verifiëren dat ze de juiste verbruikscijfers hebben gehanteerd. Ze vroegen nl. naar dag-/daltarief, terwijl ik een dubbele meter heb waarvoor eenheidstarief geldt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AMqoKI9CFgSFAZEuw2sFlfy7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WXB0r9G25rBL203RPIM5WKSD.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/daGPK7Fk0CpWqjpvCOwzINUB.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NN4Vt7e21a54MmiqGR7hNLSs.jpg?f=user_large)
Ik heb afgelopen vrijdag bij Engie een geaccordeerde aanvraag gedaan voor een Modelcontract op basis van een verbruik over 2020/2021 van 1780M3/2417KWh.
Leveringskosten volgen de marktontwikkelingen en wijzigen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, behoudens onvoorziene tussentijdse stijgingen.
Ik moet nog even verifiëren dat ze de juiste verbruikscijfers hebben gehanteerd. Ze vroegen nl. naar dag-/daltarief, terwijl ik een dubbele meter heb waarvoor eenheidstarief geldt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AMqoKI9CFgSFAZEuw2sFlfy7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WXB0r9G25rBL203RPIM5WKSD.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/daGPK7Fk0CpWqjpvCOwzINUB.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NN4Vt7e21a54MmiqGR7hNLSs.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mtP5Iouf9Q3da5qzzWxYrpts.jpg?f=user_large)
Is er een ideale periode of maand in het jaar waarop je zou willen dat je vaste contract afloopt? Bijvoorbeeld omdat na de winter prijzen dalen? Of maakt dat niet uit?
Zie ik het verkeerd? Maar dit zijn toch hele forse prijzen voor een modelcontract van nb vorige week?PJW9779 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:47:
Voor wat het waard is met de dagelijks wijzigende voorwaarden en tarieven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat duurt even, ik kreeg op de dag dat ik per direct ging overstappen, in de avond rond 22 uur de bevestigingsmail.Cornelis M schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:28:
Het is een Modelcontract (onbepaalde tijd en variabele tarieven) maar op basis van werkelijk verbruik over 2020/2021.Hendriks1 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:16:
[...]
Zie ik het verkeerd? Maar dit zijn toch hele forse prijzen voor een modelcontract van nb vorige week?
Daarom heb ik ook de diverse tariefcomponenten erbij gezet.
Ook kun je zien dat de aangekondigde belastingverlaging nog niet is meegenomen.
Per 1/1/22 - dus net 2 maanden - wordt alles weer anders.
Ik heb op 3 november een modelcontract afgesloten bij Engie en heb vanaf 3 december tot 1 januari nog de goedkope variabele tarieven. Hopelijk zijn dat niet de nieuwe tarieven voor volgend jaar die hierboven staan.Hendriks1 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:16:
[...]
Zie ik het verkeerd? Maar dit zijn toch hele forse prijzen voor een modelcontract van nb vorige week?
Ik dacht dat Engie deze week ook de nieuwe tarieven voor volgend jaar bekend zou maken.
[ Voor 19% gewijzigd door R0181 op 09-11-2021 23:25 ]
Nee, goed lezen. Dit is uitsluitend over 5/12 - 1/1. Per 1/1 gelden nieuwe tarieven en wordt ook de belastingverlaging meegerekend.R0181 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:21:
[...]
Ik heb op 3 oktober een modelcontract afgesloten bij Engie en heb vanaf 3 december tot 1 januari nog de goedkope variabele tarieven. Als dit hierboven de nieuwe tarieven vanaf 1 januari zijn, ben ik ook weer gauw bij Engie weg.
De 'Verwachte energiekosten per jaar' zijn op basis van het genoemde gerealiseerde verbruik over 2020/2021.
Ik had mijn reactie al een beetje aangepast, je liet me schrikken.PJW9779 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:25:
[...]
Nee, goed lezen. Dit is uitsluitend over 5/12 - 1/1. Per 1/1 gelden nieuwe tarieven en wordt ook de belastingverlaging meegerekend.
De 'Verwachte energiekosten per jaar' zijn op basis van het genoemde gerealiseerde verbruik over 2020/2021.

Als ik zo de contractprijzen langs zie komen lijkt het toch veel op verse vis, maar net wie je aan de lijn krijgt, via welk medium je met een leverancier praat enz enz. Volgens de toezichthouder mag dit helemaal niet, prijzen van je modelcontract liggen 2x per jaar vast. En zo wek je ook niet echt veel vertrouwen bij de consument, als je telkens andere prijzen voor hetzelfde product krijgt. Alsof je bij het tankstation een andere prijs per liter benzine betaald als je pomp 2 gebruikt dan bij pomp 4
Oke, maar wat is dan je m3 gas tarief en kwh elektra tarief nu eind 2021? Ik snap dat in ieder geval de kwh prijs omlaag gaat in 2022, mede vanwege de overheidsmaatregel.PJW9779 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:25:
[...]
Nee, goed lezen. Dit is uitsluitend over 5/12 - 1/1. Per 1/1 gelden nieuwe tarieven en wordt ook de belastingverlaging meegerekend.
Groet Hendriks
Dat maakt vermoedelijk weinig uit omdat de meeste energieleveranciers weten dat er ergens in het jaar een winter komt.sixgirls schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:13:
Is er een ideale periode of maand in het jaar waarop je zou willen dat je vaste contract afloopt? Bijvoorbeeld omdat na de winter prijzen dalen? Of maakt dat niet uit?
Wat je misschien wel zou willen is dat je met je termijnbedragen zodanig uitkomt dat je altijd een openstaande schuld hebt bij de leverancier vwb werkelijk verbruik (indien mogelijk) want dan ben je je teveel betaalde voorschotten niet kwijt bij een faillissement.
Als je nu tot en met 1 januari voor gas ruim 1,70 totaal per kuub gaat betalen, is het Vattenfall modelcontract toch voordeliger? Of is die genoemde prijs van 1,21 ( ? ) die vanaf 2022? Wordt wel een onoverzichtelijk woud van bedragen op deze manier…PJW9779 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:25:
[...]
[ Voor 31% gewijzigd door Ugchel op 09-11-2021 23:34 ]
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Jij deed mij ook schrikken. Dus dat is alleen maar goed.R0181 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:26:
[...]
Ik had mijn reactie al een beetje aangepast, je liet me schrikken.
We zijn hier allemaal op zoek naar de waarheid en de juiste, betrouwbare cijfers. Volgens mij ziet niemand door de bomen het bos nog.
Dat zou het Modelcontract + tarieven voor ons moeten regelen. But here we are.
Ik moet het van 1/12 tot 1/1 even met Engie doen. Ik moet dus nog wel checken of de jaarbedragen ook overeen komen met het door mij opgegeven indicatief verbruik.
Hun afhandeling van mijn aanvraag was net zo netjes als bij WE. Dus zeer tevreden. In december kunnen we met z'n allen weer tarieven vergelijken.
Het zou toch écht prettig zijn als de ACM tegen die tijd ook eens ging doen waarvoor ze betaald worden. En dat is de consument helderheid geven en beschermen. Niet de huidige kongsie met Eneco.
De componenten kun je hierboven zien.Hendriks1 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:30:
[...]
Oke, maar wat is dan je m3 gas tarief en kwh elektra tarief nu eind 2021? Ik snap dat in ieder geval de kwh prijs omlaag gaat in 2022, vanwege de overheidsmaatregel.
Groet Hendriks
Als ik het snel omreken zouden over december de totaaltarieven per eenheid als volgt moeten zijn, dus inclusief alles (BTW, belastingen, etc.) :
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8jljuCjrhQDbJBQHfb7e962p.jpg?f=user_large)
Ik zou van de andere leveranciers óók wel de totaaltarieven per eenheid willen zien. Zodat ik alleen maar hoef te vermenigvuldigen met mijn geprognotiseerd verbruik.
Zoals gezegd is daar het ACM Modelcontract voor bedoeld. Maar bijna alle leveranciers steken een dikke vinger op en trekken een rookgordijn op.
Ja, dat is wel een redelijke weergave van de huidige praktijk.DaRealRenzel schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:28:
Als ik zo de contractprijzen langs zie komen lijkt het toch veel op verse vis, maar net wie je aan de lijn krijgt, via welk medium je met een leverancier praat enz enz. Volgens de toezichthouder mag dit helemaal niet, prijzen van je modelcontract liggen 2x per jaar vast. En zo wek je ook niet echt veel vertrouwen bij de consument, als je telkens andere prijzen voor hetzelfde product krijgt. Alsof je bij het tankstation een andere prijs per liter benzine betaald als je pomp 2 gebruikt dan bij pomp 4
En elke pomp levert ook 3 verschillende soorten brandstof, en je krijgt alleen maar de literprijs excl. BTW, transportkosten en belastingen te zien.
Het gastarief in ieder geval over december kan toch veel goedkoper? Ik heb 1.23per m3 vandaag meerdere malen voorbij zien komen bij de nieuwe tarieven voor het modelcontract van Vattenfall? En dit tarief zou onder voorbehoud ca 1.25 in 2022 gelden tot 1 juli .Lijkt toch stuk gunstiger of krijg je na 1 januari ook bovenstaand tarief of beter?PJW9779 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 00:01:
[...]
De componenten kun je hierboven zien.
Als ik het snel omreken zouden over december de totaaltarieven per eenheid als volgt moeten zijn, dus inclusief alles (BTW, belastingen, etc.) :
[Afbeelding]
Ik zou van de andere leveranciers óók wel de totaaltarieven per eenheid willen zien. Zodat ik alleen maar hoef te vermenigvuldigen met mijn geprognotiseerd verbruik.
Zoals gezegd is daar het ACM Modelcontract voor bedoeld. Maar bijna alle leveranciers steken een dikke vinger op en trekken een rookgordijn op.
Maar is dat alleen de zgn.'leveringskosten' dus excl. netbeheerkosten, overheidsheffingen, BTW en belastingen? Of incl. alles?
Het zijn de tarieven die ik zoeven heb gecopieerd uit mijn Engie-contract dat 5/12 in gaat.R0181 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:21:
[...]
Ik heb op 3 november een modelcontract afgesloten bij Engie en heb vanaf 3 december tot 1 januari nog de goedkope variabele tarieven. Hopelijk zijn dat niet de nieuwe tarieven voor volgend jaar die hierboven staan.
Ik dacht dat Engie deze week ook de nieuwe tarieven voor volgend jaar bekend zou maken.
Per 1/1/22 gelden nieuwe tarieven.
Zie ook hier.Carfanatic schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:08:
De PDF met modelcontract tarieven van Vattenfall, vandaag bijgewerkt.
Tja, ik wordt helemaal suf van al die bedragen die ik voorbij zie komen. En die later blijken nog verhoogd te moeten worden met andere kosten, of die "alvast belastingverlaging per 1/1/22" mee nemen.Hendriks1 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 00:12:
[...]
Het gastarief in ieder geval over december kan toch veel goedkoper? Ik heb 1.23per m3 vandaag meerdere malen voorbij zien komen bij de nieuwe tarieven voor het modelcontract van Vattenfall? En dit tarief zou onder voorbehoud ca 1.25 in 2022 gelden tot 1 juli .Lijkt toch stuk gunstiger of krijg je na 1 januari ook bovenstaand tarief of beter?
Of leveranciers die werken met foefjes.
'Schimmig' is dan nog zacht uitgedrukt.
Ik zoek gewoon een eenheidstarief, dat ik kan vermenigvuldigen met mijn verwachte verbruik, zodat ik weet waar ik aan toe ben.
Het Modelcontract + tarieven is bedoeld om de cosument die transparantie te geven. Maar de meeste leveranciers geven die helderheid niet.
Verwijderd
Goeie vraag. Ik deed het altijd per einde jaar (ongeveer) omdat dat makkelijk is qua administratie. Maar nu val ik dus midden in de chaos. Misschien beter van juli tot juli.sixgirls schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:13:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4