Afgelopen week de overstap geregeld naar Vattenfall wat toch nog wel voordelig is. Mijn stroomverbruik is zo goed als nul, en gas wordt enkel gebruikt voor warm water waarmee mijn totale energieverbruik 1 kWh en 200 m
3 is. De gaskosten zijn voor mij minder van belang, en de vaste kosten (en welkomsbonus) daarentegen wel.
Dit jaar bij Greenchoice zijn mijn totale jaarkosten inc alles zo'n -50 euro (negatief 50 euro)
Bij Vattenfall gegaan voor de deal met de 300 euro bol bon. Die kan ik via wissel.nl voor 270 euro verkopen. Als cashback gegaan voor Shopbuddies wat een extra 36 euro aan bonus oplevert.
Volgend jaar kom ik daarmee uit op een jaarpremie (inc verhoogde belastingskorting, cashback en bol bon) op negatief 300 euro, vooral omdat de overstapbonus bij Vattenfall 300 euro is en de belastingkorting met 265 euro stijgt. Ondanks de torenhoge energieprijzen wordt het dus een goedkoop jaar

Die 265 euro belastingvoordeel en 300 euro bol bon zijn leuke meevallers.
Leuk detail; stel ik zou de gasmeter laten verwijderen en (ook) een warmtepomp gebruiken voor warm water, (en deze zou 500 kWh gebruiken om 200 m3 te vervangen, wat best reëel is) dan zouden de kosten per jaar inc alles en alle kortingen ook zo'n negatief 300 euro zijn. Bij veel leveranciers krijg je plots géén leuke welkomspremie als je zonder gas en enkel met stroom aan komt zetten. Daarmee is het best bijzonder om te zien dat de vaste kosten voor een gasaansluiting betaald worden door de (extra) welkomsbonus die je krijgt.
Moraal van het verhaal. Ben je een kleinverbruiker, kijk dan naar Vattenfall vanwege hun bizar hoge welkomsbonus. En heb je enkel een gasaansluiting voor warm water; als je geen PV hebt om een boiler te compenseren dan is warm water uit gas uiteindelijk net zo duur als warm water uit een WPboiler.
Edit: Actie bij Vattenfall is niet vinbaar op de site, maar nog wel actief:
https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/bol-com-300/
[
Voor 3% gewijzigd door
Theo op 09-11-2021 08:49
]