Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.167.372 views

• Sheppie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-11 07:15
Mnaada schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:57:
[...]

Ik vraag me ook af hoe dit zit. Toen ik van Oxxio maar Welkom Energie ging regelde Welkom alles. Moet ik 1 november meteen Eneco bellen? Heb nu mijn Vattenfal contract per 1 december gedaan.
Ik chat nu via whatsapp met Vattenvall en heb hetzelfde gevraagd. Dit kreeg ik als antwoord:
Wij kunnen helaas per 1 november de overstap niet voor je melden, dit omdat alle berichten over overstappen zullen worden geblokkeerd tot waarschijnlijk 1 december. .
Wat ik wel voor je kan doen, is het contract wat jij vanmorgen hebt aangevraagd per vandaag als en verhuismelding doorgeven.
Dan zal dit vandaag nog verwerkt worden en zal je contract bij ons ook per vandaag ingaan.
Uiteraard behoudt jij dan alle voorwaarden van het contract en je opzegtermijn van 14 dagen.
Echter wil ik je er dan wel op wijzen dat alle correspondentie die je van ons gaat ontvangen vermeld zal worden als een verhuizing, dat dit geen verwarring bij je oplevert 😉, Het gaat dan om een andere administratieve handeling.
EDIT
Ik ga maandag gewoon bellen naar Eneco en opzeggen zodat de 30 dagen termijn ingaan. Als het dan toevallig door Vattenfall ook gebeurd (mocht deze persoon het fout hebben) dan zit ik tenminste goed.

Ze heeft nog geen antwoord gegeven op mijn vraag dat als ik het vandaag zou laten ingaan, ik geen contractbreuk zou plegen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sheppie op 29-10-2021 16:00 ]

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-11 16:32
Strudelpopje447 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

Prijzen ex btw zijn niet hoger? Omgerekend betaal ik dan 0,2389/kWh en 1,62272/m3 gas.
Ik kom op wat anders.

(levering + EB + ODE) / verbruik

stroom: (465.60+282.84+90.00)/3000 = 0.2793 ex btw -> 0.3380 / kWh
gas: (732.00+348.56+85.10)/1000 = 1.1657 ex btw -> 1.4104 / m3

De andere posten zijn vaste posten los van verbruik, deze mag je niet bij de stukprijs tellen.

[ Voor 18% gewijzigd door ArjoK op 29-10-2021 16:09 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Sheppie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:59:
[...]

Ik chat nu via whatsapp met Vattenvall en heb hetzelfde gevraagd. Dit kreeg ik als antwoord:

[...]

EDIT
Ik ga maandag gewoon bellen naar Eneco en opzeggen zodat de 30 dagen termijn ingaan. Als het dan toevallig door Vattenfall ook gebeurd (mocht deze persoon het fout hebben) dan zit ik tenminste goed.

Ze heeft nog geen antwoord gegeven op mijn vraag dat als ik het vandaag zou laten ingaan, ik geen contractbreuk zou plegen.
Goeie ik ga maandag ook wel gewoon bellen, ik weet ook niet zo goed wat wijsheid is nu haha. Ik switch nu voor de 3de keer dus het is ook niet alsof ik vet veel ervaring met dit heb.

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-11 11:38
olafmol schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:49:
[...]
ja ik zag die opzegtermijn van 30 dagen ook al, daarom blijf ik nu toch maar even bij mijn variable Vandebron contract tot 1-1-22 om te zien wat Vattenfall ed doen met hun tarieven. Voor die ene maand ga ik het risico niet nemen dat Vattenfall ed ineens 1,5x hoger dan de huidige Vandebron tarieven gaat zitten, aangezien Vandebron z'n "bandenwissel" al heeft gedaan en nu pas over een paar maanden tegen de lente pas weer kan veranderen. En dan is het gasverbruik een stuk lager tegen die tijd.
Mijn contract bij GC loopt per 1/11 af en zou dan variabel gaan; dal 0,40 normaal 0,53. Met een verbruik van ca. 1000 kwh scheelt me dat bijna € 600 in 2 maand. Met variabel is er geen opzegboete dus als een aanbieder significant goedkoper is per 1/1/2022 ook zo weer weg.

• MissM1966
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-12-2021

'Wij kunnen helaas per 1 november de overstap niet voor je melden, dit omdat alle berichten over overstappen zullen worden geblokkeerd tot waarschijnlijk 1 december.'

Dit staat dus haaks op wat ze mij telefonisch gemeld hebben (zie mijn post daarover).
Heel apart allemaal weer 🤔

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:17
Ik was er al vanuit gegaan dat 1 Nov niet kan, ik heb de overstap van eneco naar vattenfall voor 1 Dec staan.

• Mnaada
menzo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:32:
Ik was er al vanuit gegaan dat 1 Nov niet kan, ik heb de overstap van eneco naar vattenfall voor 1 Dec staan.
Ja ik dus ook maar ik vraag me nu af of dat wel kan vanaf 1 december? #noob

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 09:09

joeri1

Cloud Engineer

Mnaada schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:39:
[...]

Moet ik het contract van Eneco accepteren?
Zoals bepaald door de ACM geldt in november een overgangsperiode, waarin je het contract kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kun je je contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen.
Bron: https://www.eneco.nl/klantenservice/welkom/

Dus:
Als je opzegt in november kun je naar een andere leverancier vanaf 1 december. Zeg je op in december dan kun je naar een andere leverancier vanaf 9 december.

Heb ik het goed toch?

• MissM1966
Mnaada schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:39:
[...]

Er werd mij vanmorgen telefonisch door Vattenfall verteld dat het geen probleem is dat het contract per 01/12 ingaat. Zij regelen dat. Er werd mij ook verteld dat voor de zekerheid (dubbel borgen) dat je Eneco op de hoogte stelt dat je per 01/12 een andere energieleverancier hebt. Dus je zegt je contract wel op maar dat doe je door ze mede te delen dat je per 01/12 vertrekt. Je laat ze geen opening om te bullshitten.
Zo is het mij verteld 🤞

• Sheppie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-11 07:15
Volgens mij heb ik een andere medewerker van Vattenfall nu achter de whatsapp knoppen, kreeg net het volgende:
Goedemiddag! Mijn excuses even.. De berichtjes van hierboven zijn niet de bedoeling en kunnen we ook niet mogelijk maken. Wat een narigheid in deze situatie hè.. 😔 Ik kan begrijpen dat je graag duidelijkheid wilt hierover, en die ga ik je geven!

Alle klanten van WelkomEnergie worden in eerste instantie overgenomen door Eneco. Ongeacht of je nou een overstap hebt lopen naar ons. We kunnen je niet eerder overnemen dan dat het allemaal bij hen is geregeld. Dat betekent dat jouw overstap wel gewoon doorgaat, maar dat je kans hebt dat jouw startdatum bij ons iets later is dan dat je had aangegeven.

Op het moment dat wij jou zouden overnemen per 1 december, zeggen wij uiteraard het contract op bij Eneco. Dit hoef jij zelf niet te doen.
Ze hebben ook aangegeven dat ze flexibel zullen zijn in de startdatum, als het per 9 december moet gebeuren, dan gebeurd het per 9 december. Ga het wel alsnog per 1 nov opzeggen.

• Mnaada
Bedankt! :) (Soms moeten dingen even in Jip en Janneke taal worden uitgelegd haha)

[ Voor 74% gewijzigd door Mnaada op 29-10-2021 17:33 ]

• Japiooo
  • Laatst online: 13-11 11:38
Heb het Vattenfall contractje en account inmiddels binnen. Op mijn persoonlijke pagina lees ik:

Ons advies: heb je een contract voor onbepaalde tijd, dan kun je dit het beste zo laten. Je betaalt een variabele prijs. Deze prijs is op dit moment een stuk lager dan onze vaste prijzen. Ook in januari blijft dit zo.

:?

[ Voor 0% gewijzigd door Japiooo op 29-10-2021 17:38 . Reden: Typo ]

• MissM1966
Denk ook niet dat Eneco dwars gaat liggen. Eén zekerheid heb je: je hebt nooit overlapping van contracten dus klein mazzeltje 🤣

• MissM1966
Japiooo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:37:
Heb het Vattenfall contractje en account inmiddels binnen. Op mijn persoonlijke pagina lees ik:

Ons advies: heb je een contract voor onbepaalde tijd, dan kun je dit het beste zo laten. Je betaalt een variabele prijs. Deze prijs is op dit moment een stuk lager dan onze vaste prijzen. Ook in januari blijft dit zo.

Dat heb ik ook geprobeerd uit te leggen in mijn posts, fijn dat er iemand is die dit ook post 🤗

• MissM1966
Japiooo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:37:

En voor de mensen die niet goed lezen: er staat niet dat de prijzen niet omhoog gaan maar dat ze wel lager blijven dan de prijzen van vaste contracten........laten we het hopen toch 🙏

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
MissM1966 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:45:
En voor de mensen die niet goed lezen: er staat niet dat de prijzen niet omhoog gaan maar dat ze wel lager blijven dan de prijzen van vaste contracten........laten we het hopen toch 🙏
Wat ook kan: dan verhogen ze de prijzen van het 1 jaar contract ook. Dan zitten ze er nog steeds onder. :)

• Heph84
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
MissM1966 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:45:
[...]

Is dat niet gewoon altijd zo? Je betaalt voor de zekerheid van een vaste prijs. Hoe langer de zekerheid, hoe meer je betaalt.

• Japsuh
  • Laatst online: 19:50
Ik heb gisteren het modelcontract bij Vattenfall afgesloten per 1/12, omdat ik dacht dat vandaag ook de tarieven bekend zouden worden. Op die manier dacht ik in ieder geval de maand december nog relatief goedkoop energie af te nemen. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat te doen nu.

Vattenfall geeft in de bevestiging aan dat zij de opzegging regelen. Het lijkt me dus dat er nu per 1/11 wordt opgezegd via Vattenfall? Of hoe gaat dat in zijn werk?

En stel dat de tarieven toch gunstig zijn bij Eneco, kan ik dan die opzegging bij Eneco nog annuleren (gezien ik pas 5/11 weet wat de tarieven gaan zijn).

• ArjoK
Heph84 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:01:
[...]

Is dat niet gewoon altijd zo? Je betaalt voor de zekerheid van een vaste prijs. Hoe langer de zekerheid, hoe meer je betaalt.
Nee, mijn nieuwe 5 jaar contract (al eind augustus ingekocht met ingang v.a. 1 december) was goedkoper dan het 3 jaar contract en die was veel goedkoper dan het 1 jarig contract die al weer enorm veel goedkoper was dan de huidige 1 jaars aanbiedingen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Koekemoeroetoe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-11 19:34
Japsuh schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:34:
Ik heb gisteren het modelcontract bij Vattenfall afgesloten per 1/12, omdat ik dacht dat vandaag ook de tarieven bekend zouden worden. Op die manier dacht ik in ieder geval de maand december nog relatief goedkoop energie af te nemen. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat te doen nu.

Vattenfall geeft in de bevestiging aan dat zij de opzegging regelen. Het lijkt me dus dat er nu per 1/11 wordt opgezegd via Vattenfall? Of hoe gaat dat in zijn werk?

En stel dat de tarieven toch gunstig zijn bij Eneco, kan ik dan die opzegging bij Eneco nog annuleren (gezien ik pas 5/11 weet wat de tarieven gaan zijn).
Vattenfall bevestigde mij via Whatsapp ook dat de overstap per 1-12-2021 kan gebeuren, en dat zij de overstap inderdaad gewoon voor je regelen.

Ik denk dat ik dan dus ook zelf niet ga opzeggen bij Eneco, stel dat de tarieven veel beter zijn dan kan ik Vattenfall nog annuleren, maar mochten de tarieven exorbitant hoog zijn dan ben ik in principe per 1-12 weer weg.

Mocht dat uiteindelijk toch niet lukken, dan is wat mij betreft Vattenfall degene die het verschil in tarief mag compenseren voor de periode van 1-12 tot de daadwerkelijke overstap. Zij hebben immers toegezegd dat ze de overstap zouden regelen. (Maar goed, je gelijk daarin krijgen is natuurlijk niet gegarandeerd).

En als het Eneco tarief echt helemaal ruk is hebben we ook weer een uitdaging om nog zuiniger met energie om te gaan dan normaal ;)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:35
Koekemoeroetoe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:49:
[...]

Vattenfall bevestigde mij via Whatsapp ook dat de overstap per 1-12-2021 kan gebeuren, en dat zij de overstap inderdaad gewoon voor je regelen.

Ik denk dat ik dan dus ook zelf niet ga opzeggen bij Eneco, stel dat de tarieven veel beter zijn dan kan ik Vattenfall nog annuleren, maar mochten de tarieven exorbitant hoog zijn dan ben ik in principe per 1-12 weer weg.

Mocht dat uiteindelijk toch niet lukken, dan is wat mij betreft Vattenfall degene die het verschil in tarief mag compenseren voor de periode van 1-12 tot de daadwerkelijke overstap. Zij hebben immers toegezegd dat ze de overstap zouden regelen. (Maar goed, je gelijk daarin krijgen is natuurlijk niet gegarandeerd).

En als het Eneco tarief echt helemaal ruk is hebben we ook weer een uitdaging om nog zuiniger met energie om te gaan dan normaal ;)
Waarom vragen jullle je allemaal af wat de tarieven zijn van Eneco? Ga naar hun website, vul je gebruik in en je ziet gelijk wat je moet betalen.
Of denken jullie dat je tarieven op maat krijgt ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

• cyberdyne
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-10 14:00
ArjoK schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:48:
[...]

Nee, mijn nieuwe 5 jaar contract (al eind augustus ingekocht met ingang v.a. 1 december) was goedkoper dan het 3 jaar contract en die was veel goedkoper dan het 1 jarig contract die al weer enorm veel goedkoper was dan de huidige 1 jaars aanbiedingen.
Bij welke leverancier heb je een 5 jarig contract ontvangen? Ik dacht dat het maximum 3 jaar was.

• cyberdyne
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:55:
[...]

Waarom vragen jullle je allemaal af wat de tarieven zijn van Eneco? Ga naar hun website, vul je gebruik in en je ziet gelijk wat je moet betalen.
Misschien dat de tarieven lager zullen zijn vanwege de recente ontwikkelingen op de markt (Gas via Rusland).

• reneeke1970
cyberdyne schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:58:
[...]

Misschien dat de tarieven lager zullen zijn vanwege de recente ontwikkelingen op de markt (Gas via Rusland).
Als je op hun website net doet alsof je klant word heb je recentste prijs toch?

1 PVoutput . Dongen NB

• Koekemoeroetoe
[...]

Omdat die tarieven op de site voor een 1 jaar vast contract zijn, de variabele tarieven staan volgens mij niet rechtstreeks op de site genoemd maar schijnen (aanzienlijk) lager te zijn. Er is echter voor zover ik weet nog niet gecommuniceerd welke van die tarieven we krijgen, of dat we inderdaad een tarief op maat krijgen. In geval van dat laatste kan dat heel verschillend uitpakken, misschien zit het tussen variabel en het vast tarief in, maar kan natuurlijk ook fors hoger zijn dan het vast tarief.

• cyberdyne
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:00:
[...]

Als je op hun website net doet alsof je klant word heb je recentste prijs toch?
Ja, maar de recente prijs van op dit moment kan anders zijn dan de prijs op 8 November. Dit is de verwachte datum waarop Rusland het tekort aan gas in Europa zal beginnen aan te vullen.

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11 13:43
Indien Eneco niet het tarief van vattenfall kan matchen dan zijn zij toch gehouden aan een model contract inclusief de 2 weken bedenk tijd. Ook de ACM kan toch niet om die regels voorwaarden heen ?? Ik kan dat aanbod van Eneco resoluut afwijzen en meteen overgaan naar vattenfall middels een formeel mailtje met de speciale regels wetgeving rond een model contracts met de bedenktijd van 2 weken. Of bestaat er een regelgeving bij de ACM mbt een faillissement van een energie bedrijf. Zijn hier geen juristen op dit forum die hier wat meer over kunnen zeggen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Het zou me erg verbazen als Eneco aan 90k nieuwe klanten de variabele tarieven aanbiedt die ver onder de huidige marktprijs liggen. Dat kost serieus geld. Het is geen liefdadigheidsinstelling ;)

Aan de andere kant, misschien zien ze het als investering, maximaal 2 maanden (tot 1 januari) geld toeleggen, en hopen dat een hoop blijven plakken als per 1 januari de variabele tarieven omhoog gaan. Ik help het jullie hopen.

• Snarfie31
abalone schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:14:
[...]

Het zou me erg verbazen als Eneco aan 90k nieuwe klanten de variabele tarieven aanbiedt die ver onder de huidige marktprijs liggen. Dat kost serieus geld. Het is geen liefdadigheidsinstelling ;)

Aan de andere kant, misschien zien ze het als investering, maximaal 2 maanden (tot 1 januari) geld toeleggen, en hopen dat een hoop blijven plakken als per 1 januari de variabele tarieven omhoog gaan. Ik help het jullie hopen.
Volgens Vattenfall hebben zij bijzonder scherp ingekocht en kunnen daarom deze byzonder scherpe prijzen aan bieden. Volgens hun ook na 1 januari zal het variabele tarief duidelijk onder een vast contract tarief blijven.

Vandaar mijn mail hierboven en onder wat dan te doen als Eneco met een tarief komt dat mogelijk 2x zo duur is.

Indien Eneco niet het tarief van vattenfall kan matchen dan zijn zij toch gehouden aan een model contract inclusief de 2 weken bedenk tijd. Ook de ACM kan toch niet om die regels voorwaarden heen ?? Ik kan dat aanbod van Eneco resoluut afwijzen en meteen overgaan naar vattenfall middels een formeel mailtje met de speciale regels wetgeving rond een model contracts met de bedenktijd van 2 weken. Of bestaat er een regelgeving bij de ACM mbt een faillissement van een energie bedrijf. Zijn hier geen juristen op dit forum die hier wat meer over kunnen zeggen.

We zijn al genoeg genaaid

[ Voor 30% gewijzigd door Snarfie31 op 29-10-2021 20:20 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Verwijderd

Koekemoeroetoe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:01:
[...]

Omdat die tarieven op de site voor een 1 jaar vast contract zijn, de variabele tarieven staan volgens mij niet rechtstreeks op de site genoemd maar schijnen (aanzienlijk) lager te zijn. Er is echter voor zover ik weet nog niet gecommuniceerd welke van die tarieven we krijgen, of dat we inderdaad een tarief op maat krijgen. In geval van dat laatste kan dat heel verschillend uitpakken, misschien zit het tussen variabel en het vast tarief in, maar kan natuurlijk ook fors hoger zijn dan het vast tarief.
41ct krijg ik als aanbod per kwh

Verwijderd

Snarfie31 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:17:
[...]

Volgens Vattenfall hebben zij bijzonder scherp ingekocht en kunnen daarom deze byzonder scherpe prijzen aan bieden. Volgens hun ook na 1 januari zal het variabele tarief duidelijk onder een vast contract tarief blijven
Klinkt als een broodje aap. Ook al hebben ze scherp ingekocht ga je het toch niet onder de marktprijs aan nieuwe klanten leveren als je gewoon meer winst haalt door het op de markt te verkopen.

En ongetwijfeld zal het nieuwe variabele tarief lager liggen dan een jaarcontract.

Alhoewel met name de stroomprijs in de wintermaanden hoog ligt.

• Snarfie31
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

Klinkt als een broodje aap. Ook al hebben ze scherp ingekocht ga je het toch niet onder de marktprijs aan nieuwe klanten leveren als je gewoon meer winst haalt door het op de markt te verkopen.

En ongetwijfeld zal het nieuwe variabele tarief lager liggen dan een jaarcontract.

Broodje aap is het niet heb hier me contract binnen met een kuub prijs van 0,86 ipv gemiddeld 1,40 vandaag afgesloten.

• abalone
  • Niet online
[...]

Volgens Vattenfall hebben zij bijzonder scherp ingekocht en kunnen daarom deze byzonder scherpe prijzen aan bieden. Volgens hun ook na 1 januari zal het variabele tarief duidelijk onder een vast contract tarief blijven.

Vandaar mijn mail hierboven en onder wat dan te doen als Eneco met een tarief komt dat mogelijk 2x zo duur is.

De standaard procedure hier, zoals ook door ACM gecommuniceerd, is dat je aan een leverancier wordt toegewezen (dit geval Eneco, bij energieflex was het Innova), en dan na een maand weg mag. Hier gelden dus inderdaad andere regels dan de gebruikelijke opzegtermijn bij variabel (soms maar 1 dag).

Sommige energiebedrijven kopen inderdaad energie vroeg in (op de termijnmarkten). WE heeft dat duidelijk niet gedaan, daarom is de tent nu dicht. Als we ervan uitgaan dat eneco / vattenfal dat wel gedaan hebben, en ze doen dat ook voor de variabele tarieven, dan is het waarschijnlijk niet genoeg om de 90k nieuwe klanten voor datzelfde tarief van energie te voorzien. Ze kopen in wat ze denken nodig te hebben. Ik denk niet dat Eneco voorzien had op 1 juli dat ze op 1 november 90k nieuwe klanten moesten leveren.

Verwijderd

Snarfie31 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:24:
[...]

Broodje aap is het niet heb hier me contract binnen met een kuub prijs van 0,86 ipv gemiddeld 1,40 vandaag afgesloten.
incl. of excl. energiebelastingen?

marktprijs voor december is ongeveer 78ct per m3 incl. btw

• Snarfie31
.

[ Voor 99% gewijzigd door Snarfie31 op 29-10-2021 20:43 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:00
Crysania schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

ja dit is ook telkens wat in mijn hoofd speelt. die gas prijzen lijken mij 100% zo hoog door het spelletje van rusland. Op de NOS enzo lees je dan wel dat "het minder hard gewaait heeft afgelopen jaar" en dat dat ook invloed heeft op de prijs maar dat lijkt me zo marginaal. rusland heeft de levering zowat gehalveerd wat zorgt voor woeker prijzen. zodra die nieuwe pijp open gaat gaan alle 3 de pijpen weer max aan en zullen de prijzen zakken (hoop/verwacht ik)
Ik zou niet gek opkijken als het niet meer zakt naar het oude normaal. De energie transitie gaat wat kosten (renewables zijn duurder, ontmoedigingsbeleid) en de inflatie gaat hard.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Snarfie31
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

incl. of excl. energiebelastingen?

marktprijs voor december is ongeveer 78ct per m3 incl. btw
Uit mijn Vattenfall model contract is trouwens 0,82 ipv 0,86 cent

Uw tarieven voor gas
Modelcontract Gas
Tarief (incl. btw)
Variabele kosten per m3
Variabele leveringskosten € 0,299838
Overheidsheffingen € 0,524729
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m3) € 0,824567

Als Eneco dit niet minimaal matched dan word ik voor de 2de keer genaaid 8)7 dankzij de ACM die mij uitlevert aan Eneco

[ Voor 11% gewijzigd door Snarfie31 op 29-10-2021 20:39 ]

• Koekemoeroetoe
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:19:
[...]

41ct krijg ik als aanbod per kwh
Als ik bij Eneco voor een vast contract ga krijg ik ca. €0,41/kWh en €1,75/m3. Ter vergelijking, variabele tarieven bij Vattenfall via het modelcontract heb je het over ongeveer €0,23/kWh en €0,83/m3. Scheelt nogal wat...

• Snarfie31
Koekemoeroetoe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:37:
[...]

Als ik bij Eneco voor een vast contract ga krijg ik ca. €0,41/kWh en €1,75/m3. Ter vergelijking, variabele tarieven bij Vattenfall via het modelcontract heb je het over ongeveer €0,23/kWh en €0,83/m3. Scheelt nogal wat...
Precies en ik en 90.000 met mij zijn al genoeg gepakt.

• Snarfie31
abalone schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:25:
[...]

De standaard procedure hier, zoals ook door ACM gecommuniceerd, is dat je aan een leverancier wordt toegewezen (dit geval Eneco, bij energieflex was het Innova), en dan na een maand weg mag. Hier gelden dus inderdaad andere regels dan de gebruikelijke opzegtermijn bij variabel (soms maar 1 dag).

Sommige energiebedrijven kopen inderdaad energie vroeg in (op de termijnmarkten). WE heeft dat duidelijk niet gedaan, daarom is de tent nu dicht. Als we ervan uitgaan dat eneco / vattenfal dat wel gedaan hebben, en ze doen dat ook voor de variabele tarieven, dan is het waarschijnlijk niet genoeg om de 90k nieuwe klanten voor datzelfde tarief van energie te voorzien. Ze kopen in wat ze denken nodig te hebben. Ik denk niet dat Eneco voorzien had op 1 juli dat ze op 1 november 90k nieuwe klanten moesten leveren.
Ik begrijp dat bij een dergelijke calamiteit de ACM daar op is voorbereid echter de regels met bedenktijd die gelden anders ook niet meer ? Dat vraag ik me (juridische) af. Indien je bijvoorbeeld gaat verhuizen kan het contract per omgaande worden omgezet meende ik bijvoorbeeld . Het overzetten naar een andere energie maatschappij lijkt met geen tijd te kosten dan hooguit een paar dagen papier werk. Maar ja wat is wijsheid en wat is er daadwerkelijk mogelijk that's te question.

Je begint je af te vragen wat de onderliggende redenen zijn om met Eneco in zee te gaan. Is er uberhaupt met bijvoorbeeld Vattenfall gesproken. Ha ha iets voor een nieuwe tweede kamer onderzoek/ enquête _O- .

[ Voor 6% gewijzigd door Snarfie31 op 29-10-2021 20:51 ]

• silmic1612
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-11 16:44
onze situatie is ook nog zo dat we 3 november de sleutel van onze nieuwbouwwoning krijgen. ik had dus bij welkomenergie ook levering op dat adres aangevraagd wat nu dus geannuleerd is.

Morgen of maandag maar eens vragen aan Vattenfall of ze op het nieuwe adres al per 03-november kunnen leveren (en Eneco nog tot 1-12 op ons huidige adres. zou moeten kunnen toch ?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

sdk1985 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:33:
[...]

Ik zou niet gek opkijken als het niet meer zakt naar het oude normaal. De energie transitie gaat wat kosten (renewables zijn duurder, ontmoedigingsbeleid) en de inflatie gaat hard.
En alle verliezen die nu gemaakt worden, moeten nog gecompenseerd worden. Dus de prijzen verwacht ik ook de aankomende jaren niet op het oude niveau.

Hoi!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
EWK schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:58:
[...]

En alle verliezen die nu gemaakt worden, moeten nog gecompenseerd worden. Dus de prijzen verwacht ik ook de aankomende jaren niet op het oude niveau.
Dan stapt er wel een nieuwe partij in die zonder oude contracten wel goedkoop kan leveren. Dat is het mooie van vrije markt.

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Z___Z schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:00:
[...]

Dan stapt er wel een nieuwe partij in die zonder oude contracten wel goedkoop kan leveren. Dat is het mooie van vrije markt.
Jaap weer zeker :+

Hoi!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
[...]

Geen jurist maar in het Besluit leveringszekerheid Gaswet
https://wetten.overheid.nl/BWBR0016605/2018-10-01
3.6.c staat dit :
c. zet de aldus aangewezen vergunninghouder met een overeenkomst voor onbepaalde tijd en verder onder zijn voorwaarden de levering van gas aan de aan hem toegewezen kleinverbruikers vanaf de datum van toedeling voort;

Dat lijkt er dan op dat je per datum toedeling op kunt zeggen conform voorwaarden Eneco, dus met 1 maand opzegtermijn .

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• olafmol
  • Laatst online: 19:00
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

Idd, de enige reden die ik kan bedenken voor het argument van de energie boeren om je op variabel te houden is dat ze verwachten dat binnenkort hun variabele tarieven zodanig omhoog gaan dat je goedkoper uit bent met een vast contract. Het zijn commerciële bedrijven dus ze zullen altijd aan zichzelf denken en niet aan jou of mij.

• olafmol
Nijl schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Die datum passen ze met 14 dagen aan i.v.m. afkoelingsperiode. Ik kon hem ook niet eerder zetten.
Yes, bij mij ook gebeurd. Maargoed dan nog steeds minimaal 6 weken voor de helft minder dan vandebron.

• ArjoK
cyberdyne schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:57:
[...]

Bij welke leverancier heb je een 5 jarig contract ontvangen? Ik dacht dat het maximum 3 jaar was.
GreenChoice

• Spacenoodle
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-05 17:54
Ik heb recent een nieuw jaarcontract gekregen van Budget Energie, en ik vroeg me af of ik hier wel verstandig aan doe.

Vooral de nieuwe gasprijs heb ik wel mijn bedenkingen over.
Ik zit nog in de bedenktermijn, dus annuleren kan nog.

ElektriciteitNormaalDal
Huidig€ 0,244030,23193
Nieuw€ 0,47473€ 0,44327
---
GasNormaal
Huidig€ 0,82856
Nieuw€ 1,88614
----
Huidig Termijnbedrag€ 96

Zal ik dit contract aangaan, of moet ik de gok maken voor een prijsverhoging, die ongetwijfeld gaat plaatsvinden.

Wat ik wel lastig vind, we zijn recent verhuist (appartement naar hoekwoning), dus het verbruik is wat onzeker.
We hebben wel een nieuwe CV-ketel laten plaatsen.

Gasverbruik van oktober was 41m³.
Stroomverbruik 206 kWh.

Ik heb de gemiddelde leveringscijfers van het CBS erbij gehaald.
Die komen met 1040 m³ en 2800 kWh op onze postcode.

Jullie gedachten hierover zijn welkom.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Spacenoodle schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:43:
Ik heb recent een nieuw jaarcontract gekregen van Budget Energie, en ik vroeg me af of ik hier wel verstandig aan doe.

Vooral de nieuwe gasprijs heb ik wel mijn bedenkingen over.
Ik zit nog in de bedenktermijn, dus annuleren kan nog.

ElektriciteitNormaalDal
Huidig€ 0,244030,23193
Nieuw€ 0,47473€ 0,44327
---
GasNormaal
Huidig€ 0,82856
Nieuw€ 1,88614
----
Huidig Termijnbedrag€ 96

Zal ik dit contract aangaan, of moet ik de gok maken voor een prijsverhoging, die ongetwijfeld gaat plaatsvinden.

Wat ik wel lastig vind, we zijn recent verhuist (appartement naar hoekwoning), dus het verbruik is wat onzeker.
We hebben wel een nieuwe CV-ketel laten plaatsen.

Gasverbruik van oktober was 41m³.
Stroomverbruik 206 kWh.

Ik heb de gemiddelde leveringscijfers van het CBS erbij gehaald.
Die komen met 1040 m³ en 2800 kWh op onze postcode.

Jullie gedachten hierover zijn welkom.
Ik zou een variabel contract nemen. Deze tarieven een jaar vast zijn niet super.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:16
Wellicht ook goed om hier te noemen voor alle oud WE klanten die overgaan op Eneco.
1. Ja, dit is wettelijk geregeld in de elektriciteits- en gaswet. In het andere topic heeft Arnoud Engelfriet, t.net lid en jurist op het gebied van ict, daar al het een en ander over gemeld.
Afhandeling faillissement Welkom Energie

2. Op grond van artikel 95m van de elektriciteitswet is het Eneco contract potentieel vernietigbaar. Deze wet schrijft voor dat een klant duidelijke voorwaarden moet hebben en altijd de tarieven moet kunnen opvragen. Het is duidelijk dat Eneco hier te kort schiet. Tot zover heb ik geen wetten of besluiten gezien die artikel 95m buitenspel zetten bij een geforceerd contract door intrekking van een leveringsvergunning. Zie mijn posts in het andere topic.
Afhandeling faillissement Welkom Energie

Note: ik ben geen jurist, dus hecht er niet direct waarde aan. Als iemand bekend zijn met tegenargumenten op mijn verhaal dan hoor ik het graag!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:57
Modbreak:Nogmaals, WE kan hier verder besproken worden: Afhandeling faillissement Welkom Energie

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-11 08:01
Misschien een bleude vraag...

Hoezo stapt iedereen van WE over naar variabel van Vattenfall, simpelweg omdat zij de goedkoopste zijn of zit hier nog meer achter?

Ik begrijp dus dat we nu al kunnen overstappen naar een andere leverancier en dit per 01-12 kunnen laten ingaan?

• reneeke1970
Exterminator schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:29:
Misschien een bleude vraag...

Hoezo stapt iedereen van WE over naar variabel van Vattenfall, simpelweg omdat zij de goedkoopste zijn of zit hier nog meer achter?

Ik begrijp dus dat we nu al kunnen overstappen naar een andere leverancier en dit per 01-12 kunnen laten ingaan?
Wat staat er een bericht boven je?

1 PVoutput . Dongen NB

• Exterminator
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

Wat staat er een bericht boven je?
Volgens mij is mijn vraag meer overstap gerelateerd dan WE gerelateerd ;)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:57
Ook die vraag kan beter daar gesteld worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Exterminator
Mod Yorinn, had mijn bericht weer hier heen verplaatst. Heb inmiddels al antwoord ;)

[ Voor 77% gewijzigd door Exterminator op 30-10-2021 11:56 ]

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 21:36
3 jaar 300 euro cashback en best redelijke tarieven. In ieder geval beter dan datgene wat ik afgelopen tijd voor bij heb zien komen.

https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/overstapdeal/

Zie ik iets over het hoofd?

Als het echt elders veel goedkoper gaat worden kun je het contract altijd afkopen (contractbreuk). De boete kan dan wel uit.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• olafmol
RaymondD schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:14:
3 jaar 300 euro cashback en best redelijke tarieven. In ieder geval beter dan datgene wat ik afgelopen tijd voor bij heb zien komen.

Als het echt elders veel goedkoper gaat worden kun je het contract altijd afkopen (contractbreuk). De boete kan dan wel uit.
Ik weet niet hoe het bij jou persoonlijk zit, maar bij mij zijn alle vaste aanbiedingen, inclusief Vattenfall, zo 100 euro per maand hoger dan het huidige variabele tarief. Ja dit gaat natuurlijk per 1-1 ook bij Vattenfall omhoog, maar als straks de ergste paniek weer is weggezakt en er wat nieuwe/extra bronnen en pijpleidingen zijn aangeschakeld ben ik binnen 1 a 2 maanden met een variabel contract goedkoper uit dan met een vast contract onder de huidige aanbiedingen. Laat staan dat ik er meerdere jaren aan vastzit.

Verwijderd

olafmol schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:37:
[...]

Ik weet niet hoe het bij jou persoonlijk zit, maar bij mij zijn alle vaste aanbiedingen, inclusief Vattenfall, zo 100 euro per maand hoger dan het huidige variabele tarief. Ja dit gaat natuurlijk per 1-1 ook bij Vattenfall omhoog, maar als straks de ergste paniek weer is weggezakt en er wat nieuwe/extra bronnen en pijpleidingen zijn aangeschakeld ben ik binnen 1 a 2 maanden met een variabel contract goedkoper uit dan met een vast contract onder de huidige aanbiedingen. Laat staan dat ik er meerdere jaren aan vastzit.
Bij een variabel contract worden prijzen toch 2x per jaar vastgesteld?

• reneeke1970
olafmol schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:37:
[...]

Jij denkt echt dat als 1 januari variabel stijgt, dat het daarna in februari weer zakt omdat Rusland wat extra doet?
Denk dat ze dan tot 1 juli wachten tot volgende prijs verlaging hoor.

1 PVoutput . Dongen NB

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:30
Ik zit wat te rekenen of het slim is om het VEH aanbod voor budget energie te houden of toch binnen de 14 dagen op te zeggen en voor variabel te gaan.

Weet iemand of het mogelijk is een contract ook 'half' te beëindigen. Dus dat ik, bij veel lagere gasprijzen per 1 jul 2022, het gas bij budget energie opzeg = 100 euro boete, maar dat ik elektriciteit laat doorlopen.

Kon op de site er zo niet iets over vinden. Iemand ervaring mee?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
EvtK schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:30:
Ik zit wat te rekenen of het slim is om het VEH aanbod voor budget energie te houden of toch binnen de 14 dagen op te zeggen en voor variabel te gaan.

Weet iemand of het mogelijk is een contract ook 'half' te beëindigen. Dus dat ik, bij veel lagere gasprijzen per 1 jul 2022, het gas bij budget energie opzeg = 100 euro boete, maar dat ik elektriciteit laat doorlopen.

Kon op de site er zo niet iets over vinden. Iemand ervaring mee?
Je kan gewoon gas of elektra opzeggen, de boetes zijn per product en je kan prima bij de ene leverancier gas afnemen en bij een ander elektra.

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:30
Wolly schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:31:
[...]

Je kan gewoon gas of elektra opzeggen, de boetes zijn per product en je kan prima bij de ene leverancier gas afnemen en bij een ander elektra.
top, dank voor de snelle reactie!

• olafmol
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:30:
[...]

Jij denkt echt dat als 1 januari variabel stijgt, dat het daarna in februari weer zakt omdat Rusland wat extra doet?
Zou kunnen. Maar als vattenfall per 1-1 de boel extreem omhoog knalt ga ik gewoon weer terug naar variabel vandebron, die gaan pas in april/mei hun tarieven weer veranderen.

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:30:
[...]

Met de nieuwe variabele tarieven van Vattenfall wel ja. Maar als de tarieven idd aanmerkelijk zouden dalen in het voorjaar (mij lijkt maart / april aannemelijker), dan komen er waarschijnlijk weer meer aantrekkelijke (jaarcontract) aanbiedingen, van diverse aanbieders. Uiteraard dan wel voor een financieel stabielere / grotere partij kiezen (of een dochter van de grote 3).

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:23:
Bij een variabel contract worden prijzen toch 2x per jaar vastgesteld?
Normaal gezegd wel. Maar daar mogen ze vast van afwijken, zoals al een aantal hebben gedaan..
Check de voorwaarden.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:21
ik werd vandaag ook gebeld door essent (0382006518) ... geen verkoop praatje.
Gewoon een aardige medewerker.

Hij vertelde mij dat momenteel beter niet kan overstappen. (en dat ik beter bij mijn huidige energiemaatschappij kan blijven met een variabel contract) ook al zit ik niet bij essent.

Vervolgens heb ik hem uitgelegd dat ik in december overstap naar de geenchoice energie collectief. (stroom iets van +2- 4 cent en gas +- 87cent) en meteen voor 3 jaar.

Hij gaf aan dat dit een scherp aanbod is.
En verder vroeg hij of hij later mocht terugbellen ... dan zou hij dit in het systeem zetten. (hier heb ik voor bedankt.... waarschijnlijk om weer klant te worden)

Verder niet opdringerig niks ...

[ Voor 4% gewijzigd door Aggressor op 30-10-2021 18:49 ]

• Wolly
  • Niet online
Aggressor schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:47:
ik werd vandaag ook gebeld door essent (0382006518) ... geen verkoop praatje.
Gewoon een aardige medewerker.

Hij vertelde mij dat momenteel beter niet kan overstappen. (en dat ik beter bij mijn huidige energiemaatschappij kan blijven met een variabel contract) ook al zit ik niet bij essent.

Vervolgens heb ik hem uitgelegd dat ik in december overstap naar de geenchoice energie collectief. (stroom iets van +2- 4 cent en gas +- 87cent) en meteen voor 3 jaar.

Hij gaf aan dat dit een scherp aanbod is.
En verder vroeg hij of hij later mocht terugbellen ... dan zou hij dit in het systeem zetten. (hier heb ik voor bedankt.... waarschijnlijk om weer klant te worden)

Verder niet opdringerig niks ...
Dus een medewerker van Essent belt klanten van andere leverancier op om te zeggen dat je beter niet kan overstappen naar Essent :?

Die mensen vervelen zich echt :o

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:32
Snarfie31 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:37:
[...]

Uw tarieven voor gas
Modelcontract Gas
Tarief (incl. btw)
Variabele kosten per m3

Als Eneco dit niet minimaal matched dan word ik voor de 2de keer genaaid 8)7 dankzij de ACM die mij uitlevert aan Eneco
Je moet alleen wel even de levering en overheidsheffingen erbij rekenen per m3
Of had je daar rekening mee gehouden en noem je bewust de kale prijs?

• KaliBaba
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:37
RaymondD schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:14:

Hier neig ik dus ook naar. Ik wil vooral niet steeds switchen in de dure wintermaanden, want dan valt er niets te compenseren in het jaar.

'Ow menneke. Als je alle verschillen tussen mensen en zagen op zou moeten schrijven, da's niet te doen...'

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 19:48
Volgende maand loopt mijn 1 jarig contract af bij budgetenergie😱 Nu dacht ik aan overstappen op EasyEnergie omdat die rekenen met dagkoers en de gasprijs toch aan het dalen is en je kan maandelijks overstappen.Heeft iemand hier ervaring met EasyEnergie? Zelf kan ik op dit moment geen goedkoper alternatief vinden.

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 21:36
Hoi1966 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:23:
Volgende maand loopt mijn 1 jarig contract af bij budgetenergie😱 Nu dacht ik aan overstappen op EasyEnergie omdat die rekenen met dagkoers en de gasprijs toch aan het dalen is en je kan maandelijks overstappen.Heeft iemand hier ervaring met EasyEnergie? Zelf kan ik op dit moment geen goedkoper alternatief vinden.
Zat ik ook naar te kijken. Blijft wel een beetje een gok. Als je je verbruikspatroon weet aan te passen of op goedkope momenten auto kan laden zeker interessant. Kijk ook naar ANWB energie.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 19:48
ANWB vraagt 12 euro per maand voor gas en stroom en EasyEnergie vraagt 10 euro voor gas en stroom als kosten. Het is altijd een gok, maar je profiteert wel direct van de veranderingen in koers zowel positief als negatief. Maar goedkoper kan ik het niet vinden
RaymondD schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:03:
[...]

Zat ik ook naar te kijken. Blijft wel een beetje een gok. Als je je verbruikspatroon weet aan te passen of op goedkope momenten auto kan laden zeker interessant. Kijk ook naar ANWB energie.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoi1966 op 31-10-2021 18:16 ]

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:34
Snarfie31 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:37:
[...]

Uw tarieven voor gas
Modelcontract Gas
Tarief (incl. btw)
Variabele kosten per m3

Ik heb hem zojuist afgesloten. Het aanbod is te goed om te laten lopen. Als veel mensen van Welkom diezelfde overstap maken, kan het ook zomaar gebeuren dat Vattenfall een tijdelijk stop inlast en dan ben je alsnog een aap gelogeerd..

Mocht je een idee willen hebben van het Eneco aanbod, kun je via gaslicht.com een berekening doen. Daar komt Eneco als grijs naar voren (niet af te sluiten via gaslicht), maar geeft wel een prijsberekening van variabel, 1 jaar en 3 jaar... vattenfall staat er dan ook tussen en Eneco is bij mij meer dan dubbel zo duur.

[ Voor 17% gewijzigd door coldasice op 31-10-2021 20:26 ]

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
coldasice schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

Ik heb hem zojuist afgesloten. Het aanbod is te goed om te laten lopen. Als veel mensen van Welkom diezelfde overstap maken, kan het ook zomaar gebeuren dat Vattenfall een tijdelijk stop inlast en dan ben je alsnog een aap gelogeerd..

Mocht je een idee willen hebben van het Eneco aanbod, kun je via gaslicht.com een berekening doen. Daar komt Eneco als grijs naar voren (niet af te sluiten via gaslicht), maar geeft wel een prijsberekening van variabel, 1 jaar en 3 jaar... vattenfall staat er dan ook tussen en Eneco is bij mij meer dan dubbel zo duur.
ik zie dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpuHZo36xpx3eoi-SUrGZjOuFCM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KAeiGWvE2alGqRAJMKslJR7b.png?f=fotoalbum_large
Eneco is (meer dan) 2x zo veel |:( 8)7

Ik kan me niet voorstellen dat Eneco op 1 juli al deze prijzen had voor een model- of variabel contract :?

the older I get, the better I was...

• cyberdyne
olafmol schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

ik heb het net gedaan, via het online formulier. Ik moet nog wel een "bevestigingsbrief" krijgen... ik heb de boel per morgen (dat is het snelste) laten ingaan, zou volgens Vandebron ook moeten kunnen aan hun kant.

Ik zou nu zelf nooit voor vast gaan, je hebt geen idee waar het naartoe gaat in de markt maar ik kan me niet voorstellen dat de Europese overheden de kosten van energie, als ze nog meer stijgen dan nu, op de consument overhevelen. Maar goed, ik kan me vergissen..
Welk online formulier heb je gebruikt bij eneco? Ik heb er een gevonden maar je moet je klantennummer opgeven en dat heb ik dus nog niet. https://www.eneco.nl/klantenservice/contactformulier/

Of heb je de annuleringsformulier gebuikt?
https://www.eneco.nl/klan...tract-tarieven/annuleren/

[ Voor 3% gewijzigd door cyberdyne op 31-10-2021 21:13 ]

• olafmol
cyberdyne schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:12:
[...]

Welk online formulier heb je gebruikt bij eneco? Ik heb er een gevonden maar je moet je klantennummer opgeven en dat heb ik dus nog niet. https://www.eneco.nl/klantenservice/contactformulier/

Of heb je de annuleringsformulier gebuikt?
https://www.eneco.nl/klan...tract-tarieven/annuleren/
Ik ben van Vandebron naar Vattenfall gegaan. Beide variabel. Vattenfall is modelcontract. Link staat hier ergens boven wel of anders Google.

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-11 18:01
olafmol schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:53:
[...]

Ik ben van Vandebron naar Vattenfall gegaan. Beide variabel. Vattenfall is modelcontract. Link staat hier ergens boven wel of anders Google.
Zojuist hetzelfde gedaan. Had bij WE een contract afgesloten op 31-9 die nooit is ingegaan en zat dus nog bij vandebron. Twijfelde tussen easyenergy en vattenfall. Die laatste leek momenteel het meest gunstig. Maandelijks opzegbaar (30 dagen opzegtermijn) dus eens kijken wat de prijzen per 1-1 gaan worden, wat geloof ik 1-12 bekend wordt, en dan weer eens orienteren. Wat een gedoe dit jaar :P

PS hier de link voor dat modelcontract variabele energie
https://www.vattenfall.nl/producten/energie/modelcontract/

[ Voor 8% gewijzigd door Slaveofthewave op 31-10-2021 22:13 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:16
coldasice schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

Dat mag niet. Iedere vergunninghouder (leverancier dus) is bij wet verplicht een modelcontract aan te bieden en is ook bij wet verplicht geen kleinverbruikers (normale consument) te weigeren.

Kan je terugvinden in de elektriciteitswet en gaswet. Als ze moeilijk doen hier tegen iemand, dan zou ik ook gelijk een melding bij ACM doen. Hopelijk gaat ACM/politiek dan snel ingrijpen om dit wilde westen eindelijk eens van wat beschaving re voorzien.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 31-10-2021 22:43 ]

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:17
Beste mensen,

Graag uw gewaardeerde advies.

Huidige situatie per 31/10 nog bij energie direct: ca 500 kwh "over" van mijn zonnepanelen, ontstaan vanaf medio juli, het moment toen ik de laatste jaarafrekening van hen kreeg.

Prijzen bij energiedirect tot 31/10 ca 0.22 per kwh. Kale terugleververgoeding 0.05.
Vanaf 1/11 veranderen de tarieven bij energiedirect naar 35 laag en 40 hoog.
Gas van 0.81m3 naar ruim 1.56m3. Terugleververgoeding zelfde dacht ik 0.05.

Ik heb tot 11-11-21 (28/10 aangevraagd en bevestigd) de zogenaamde wettelijke bedenktijd en vanaf diezelfde datum ,11-11, direct de ingang van een modelcontract bij Vattenfall a 0.82m3 voor gas en ca 0.23 per kwh. (tot 1-1-22 welke daarna ook zal stijgen natuurlijk, maar hoeveel tsja)

Ik verbruik tussen 11-11-21 en 1-1-22 ca 200m3 gas.

Wat is nou wijsheid in mijn geval?
Laat ik dus best wel wat kwh (ca 500)op de eindafrekening van energiedirect afrekenen tegen 0.05, wat best zonde is, maar daar tegenover staat waarschijnlijk nog wel tot 1-1-22 ca 200m3 a bijna 0.75 per m3 goedkoper.

Normaal gesproken is volgens mij in november overstappen met zonnepanelen niet zo slim. Maar nu? Zie ik wat over het hoofd? Bijvoorbeeld een probleem als ik mijn variabele modelcontract van Vattenfall zeg feb/maart weer wil vastzetten ergens.
Mijn productie van de zonnepanelen is in nov tm feb ronduit slecht. Ik haal ca 85% van mijn opbrengst tussen 1 maart en 1 oktober
Tot slot nog een paar uitgangspunten 8)
2000 kwh gebruik hoog, 2000kwh laag, 4800kwh opwekking, zie boven in welke periode vooral, En verbruik ca 850m3 gas.
Kortom blijven bij energiedirect of naar modelcontract Vattenfall....Help... 8)7

Super dank voor uw advies _/-\o_ _/-\o_

Hendriks

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
Hoi1966 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:23:
Daar is natuurlijk een separaat topic voor:

het grote day ahead energie prijzen topic.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:34
GENETX schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:37:
[...]

Dat mag niet. Iedere vergunninghouder (leverancier dus) is bij wet verplicht een modelcontract aan te bieden en is ook bij wet verplicht geen kleinverbruikers (normale consument) te weigeren.

Kan je terugvinden in de elektriciteitswet en gaswet. Als ze moeilijk doen hier tegen iemand, dan zou ik ook gelijk een melding bij ACM doen. Hopelijk gaat ACM/politiek dan snel ingrijpen om dit wilde westen eindelijk eens van wat beschaving re voorzien.
Oke, maar op gaslicht.com staat op dit moment dat er door prijsschommelingen maar een beperkt aanbod is. En het onbepaalde tijd contract (variabel) van Eneco biedt een gasprijs van ongeveer €1.50 per kuub. Wie zegt me dat Vattenfall dit niet gaat doen als iedereen dit al gedaan heeft? De mensen die variabel hadden bij Eneco kregen op 1 juli (de laatste verhoging) een tarief van 0.87 cent per kuub. Dat tarief is niet af te sluiten bij Eneco op dit moment....

https://www.atriensis.nl/...ajaar-2021-forse-stijging

• Kees-Jan
coldasice schreef op maandag 1 november 2021 @ 06:31:
[...]

Oke, maar op gaslicht.com staat op dit moment dat er door prijsschommelingen maar een beperkt aanbod is. En het onbepaalde tijd contract (variabel) van Eneco biedt een gasprijs van ongeveer €1.50 per kuub. Wie zegt me dat Vattenfall dit niet gaat doen als iedereen dit al gedaan heeft? De mensen die variabel hadden bij Eneco kregen op 1 juli (de laatste verhoging) een tarief van 0.87 cent per kuub. Dat tarief is niet af te sluiten bij Eneco op dit moment....

https://www.atriensis.nl/...ajaar-2021-forse-stijging
Het lijkt er op dat Eneco zijn variabele tarief ook al "tussendoor" heeft gewijzigd... |:(

• Kees-Jan
even een vraag:
bij een vast contract lijkt het er op dat je vóóraf de komende maand betaald cq een incasso krijgt.

hoe is dat, normaal gesproken, bij een variabel contract? ook vóóraf of achteraf?

• abalone
  • Niet online
Kees-Jan schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:11:
even een vraag:
bij een vast contract lijkt het er op dat je vóóraf de komende maand betaald cq een incasso krijgt.

hoe is dat, normaal gesproken, bij een variabel contract? ook vóóraf of achteraf?
Dat verschilt per energieleverancier. Bij sommige betaal je vooraf, bij anderen achteraf en bij sommigen in dezelfde maand.

• Hendriks1
Hendriks1 schreef op maandag 1 november 2021 @ 03:10:
Beste mensen,

Graag uw gewaardeerde advies.

Huidige situatie per 31/10 nog bij energie direct: ca 500 kwh "over" van mijn zonnepanelen, ontstaan vanaf medio juli, het moment toen ik de laatste jaarafrekening van hen kreeg.

Prijzen bij energiedirect tot 31/10 ca 0.22 per kwh. Kale terugleververgoeding 0.05.
Vanaf 1/11 veranderen de tarieven bij energiedirect naar 35 laag en 40 hoog.
Gas van 0.81m3 naar ruim 1.56m3. Terugleververgoeding zelfde dacht ik 0.05.

Ik heb tot 11-11-21 (28/10 aangevraagd en bevestigd) de zogenaamde wettelijke bedenktijd en vanaf diezelfde datum ,11-11, direct de ingang van een modelcontract bij Vattenfall a 0.82m3 voor gas en ca 0.23 per kwh. (tot 1-1-22 welke daarna ook zal stijgen natuurlijk, maar hoeveel tsja)

Ik verbruik tussen 11-11-21 en 1-1-22 ca 200m3 gas.

Wat is nou wijsheid in mijn geval?
Laat ik dus best wel wat kwh (ca 500)op de eindafrekening van energiedirect afrekenen tegen 0.05, wat best zonde is, maar daar tegenover staat waarschijnlijk nog wel tot 1-1-22 ca 200m3 a bijna 0.75 per m3 goedkoper.

Normaal gesproken is volgens mij in november overstappen met zonnepanelen niet zo slim. Maar nu? Zie ik wat over het hoofd? Bijvoorbeeld een probleem als ik mijn variabele modelcontract van Vattenfall zeg feb/maart weer wil vastzetten ergens.
Mijn productie van de zonnepanelen is in nov tm feb ronduit slecht. Ik haal ca 85% van mijn opbrengst tussen 1 maart en 1 oktober
Tot slot nog een paar uitgangspunten 8)
2000 kwh gebruik hoog, 2000kwh laag, 4800kwh opwekking, zie boven in welke periode vooral, En verbruik ca 850m3 gas.
Kortom blijven bij energiedirect of naar modelcontract Vattenfall....Help... 8)7

Super dank voor uw advies _/-\o_ _/-\o_

Hendriks
Niemand met een goede tip of in een soort zelfde situatie. Dank! ;w _/-\o_

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jelte schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:48:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk, want ik ga per 3 november over naar Greenchoice en heb daar bevestiging van gehad en kan ook inloggen op het portal en daar staat ook dat per 3 november ze gaan leveren. Maar moeten ze dan niet allang opgezegd hebben bij mijn huidige leverancier (dus vandebron)? Hoever van tevoren doen ze dat?
Hmm, nog twee dagen te gaan en vandebron lijkt nog steeds van niets te weten. Greenchoice blijft wel aangeven dat ze woensdag beginnen met leveren.

Is het vaker zo krap, of moet ik gaan communiceren?

• Cheesy
  • Niet online
Hendriks1 schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:58:
[...]

Niemand met een goede tip of in een soort zelfde situatie. Dank! ;w _/-\o_
Je kan die getallen zelf in een Excel stoppen en kijken of het voor jou interessant is.

Met het overschot van 500kWh kun je niet veel. Of je nou overstapt of niet, je krijgt sowieso de eindafrekening. Wellicht heb je een airco die kan verwarmen om het af te fakkelen?

• Wolly
  • Niet online
Jelte schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:59:
[...]
Hmm, nog twee dagen te gaan en vandebron lijkt nog steeds van niets te weten. Greenchoice blijft wel aangeven dat ze woensdag beginnen met leveren.

Is het vaker zo krap, of moet ik gaan communiceren?
Dat is vaker zo krap. Je kan ook maar via 1 leverancier beleverd worden dus zodra GC het aanpast in het register is je overeenkomst met je oude leverancier automatisch beeindigd.

• Hendriks1
Cheesy schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:08:
[...]

Je kan die getallen zelf in een Excel stoppen en kijken of het voor jou interessant is.

Met het overschot van 500kWh kun je niet veel. Of je nou overstapt of niet, je krijgt sowieso de eindafrekening. Wellicht heb je een airco die kan verwarmen om het af te fakkelen?
Dank voor je reactie.
Maar wat bedoel je met het overschot van 500kwh kan je niet veel mee? Bij het afzeggen eventueel van Vattenfall vóór 11 november en dus bij energiedirect blijven gebruik ik toch dat opgebouwde overschot van 500kwh in nov en dec etc. bij energiedirect? Mijn jaarcontract liep telkens van medio juli tm medio juli. Dus ook de jaarafrekening. De eindafrekening, incl de 500 kwh overschot zal nu dus lopen van medio juli tot 11 novembe, indien ik overstap maak toch?

En even 500 kwh uur affakkelen in 10dgn hoe doe ik dat zo snel..Elke dag paar uur stofzuigen heb ik ook geen zin in. ;)

Groet

[ Voor 11% gewijzigd door Hendriks1 op 01-11-2021 10:22 ]

• Kees-Jan
Hendriks1 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:18:
[...]

Dank voor je reactie.
Maar wat bedoel je met het overschot van 500kwh kan je niet veel mee? Bij het afzeggen eventueel van Vattenfall vóór 11 november en dus bij energiedirect blijven gebruik ik toch dat opgebouwde overschot van 500kwh in nov en dec bij energiedirect?

En even 500 kwh uur affakkelen in 10dgn hoe doe ik dat zo snel..Elke dag paar uur stofzuigen heb ik ook geen zin in. ;)

Groet
dus wordt die 500kWh bij je eindafrekening verrekend. Bij de nieuwe leverancier staan alle meterstanden voor verbruik en teruglevering weer op "0" (nul).
Je kan niets meenemen van de ene naar de andere leverancier...

alleen als je bij je leverancier blijft kan je het in de winter "zélf gebruiken"

[ Voor 33% gewijzigd door Kees-Jan op 01-11-2021 10:25 ]

• Wolly
  • Niet online
Kees-Jan schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:20:
[...]
Je kan niets meenemen van de ene naar de andere leverancier...
Als je meter niet slim is dan is dat administratief wel mogelijk.

• Kees-Jan
Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:21:
[...]

Als je meter niet slim is dan is dat administratief wel mogelijk.
ja, dan wel... gewoon de meterstand - 500kWh opgeven... :+

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 09:11
Nou loopt mijn contract binnenkort ook af en volg het aanbod op gaslicht.com.
Ik zie dat maatschappijen een verschillend tarief rekenen voor stroom en teruglevering. Zo heb je soms een maatschappij met een laag lever en teruglevertarief, of dat beide tarieven hoog zijn.

Nou hebben we toch te maken met saldering, dus deze teruglevertarieven zijn nu toch irrelevant?

• Kees-Jan
com2,1ghz schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:26:
Nou loopt mijn contract binnenkort ook af en volg het aanbod op gaslicht.com.
Ik zie dat maatschappijen een verschillend tarief rekenen voor stroom en teruglevering. Zo heb je soms een maatschappij met een laag lever en teruglevertarief, of dat beide tarieven hoog zijn.

Nou hebben we toch te maken met saldering, dus deze teruglevertarieven zijn nu toch irrelevant?
als je niet méér teruglevert dan je verbruik (zoals bij mij) dan zijn de teruglevertarieven "overbodig".

• Wolly
  • Niet online
Kees-Jan schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:24:
[...]

ja, dan wel... gewoon de meterstand - 500kWh opgeven... :+
+500

Die wordt dan verrekend met je teruglevering, 1 op 1.

Bij je nieuwe leverancier sta je dan 500 in de min op het moment dat je start.

[ Voor 26% gewijzigd door Wolly op 01-11-2021 10:33 ]

• Cheesy
  • Niet online
Hendriks1 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:18:
[...]

Dank voor je reactie.
Maar wat bedoel je met het overschot van 500kwh kan je niet veel mee? Bij het afzeggen eventueel van Vattenfall vóór 11 november en dus bij energiedirect blijven gebruik ik toch dat opgebouwde overschot van 500kwh in nov en dec etc. bij energiedirect? Mijn jaarcontract liep telkens van medio juli tm medio juli. Dus ook de jaarafrekening. De eindafrekening, incl de 500 kwh overschot zal nu dus lopen van medio juli tot 11 novembe, indien ik overstap maak toch?

Groet
Ik had in het hele geval niet gezien dat je in juli al een afrekening hebt gehad, dus als je bij energiedirect blijft kun je het overschot nog verbruiken inderdaad.

Conclusie is hetzelfde: als je het overschot effectief wil gebruiken / verbruiken dan moet je nu niet overstappen. Zet het af tegen wél overstappen in een Excelletje, en je kan zien wat voordeliger is.

• Hendriks1
Cheesy schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:47:
[...]
Ik had in het hele geval niet gezien dat je in juli al een afrekening hebt gehad, dus als je bij energiedirect blijft kun je het overschot nog verbruiken inderdaad.

Conclusie is hetzelfde: als je het overschot effectief wil gebruiken / verbruiken dan moet je nu niet overstappen. Zet het af tegen wél overstappen in een Excelletje, en je kan zien wat voordeliger is.
Keuzes, keuzes. Lastig. Ik had gehoopt op een dát moet je doen of juist niet. :) Ik heb er allemaal niet al te veel kaas van gegeten vandaar. Het komt er eigenlijk op neer of ik mijn 500kwh overschot tegen 0.05 wil afrekenen óf de komende ca 2 maanden wil opmaken bij energiedirect. Dit ten opzichte van mijn ca 200m3 gas verbruik va 11 nov tot 1 januari... welke bij vattenfall ca 0.75m3 goedkoper is tot 1 januari (als ze niet wijzigen)....hmm

• reneeke1970
Hendriks1 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:14:
[...]

Keuzes, keuzes. Lastig. Ik had gehoopt op een dát moet je doen of juist niet. :) Ik heb er allemaal niet al te veel kaas van gegeten vandaar. Het komt er eigenlijk op neer of ik mijn 500kwh overschot tegen 0.05 wil afrekenen óf de komende ca 2 maanden wil opmaken bij energiedirect. Dit ten opzichte van mijn ca 200m3 gas verbruik va 11 nov tot 1 januari... welke bij vattenfall ca 0.75m3 goedkoper is tot 1 januari (als ze niet wijzigen)....hmm
Ook al aan gedacht om stroom en gas bij verschillende leveranciers onder te brengen?
Dus blijven zitten met stroom en over stappen met gas.....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 66 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4