WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik denk onder andere aan:
- stopt de batterij met stroom leveren bij stroomuitval van het net?
- Is je verdeelkast voorzien op de mogelijke som van de stromen? Net+PV+batterij?
- Eventuele aardlekschakelaars waar er meer stroom door zou kunnen lopen dan waar ze voor gemaakt zijn?
In België moeten wijzigingen aan je huisinstallatie telkens gekeurd worden. En ben je niet verzekerd als de verzekering kan bewijzen dat de oorzaak van een brand of ongeval veroorzaakt werd door een ondeugdelijke installatie.
Ik hou het enkel op mijn persoonlijke gevoel, mijn eigen veiligheid als ik in bed lig. Daarom koop ik ook geen goedkope adapters bij Ali.KC27 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:53:
[...]
Er zijn heel veel parkeergarages onder flatgebouwen met laadstations. Daar heb ik nog nooit gehoord over echte problemen, alleen VVE's waar het bij voorbaat dun door de broek loopt onder het mom van "ik heb ergens gelezen" (waar heb ik dat meer gehoord).
Van parkeergarage's mag je hopen dat deze een goede brandmeldings systeem hebben. Vaak ook met sprinklers. Vaak zijn dit toch meer betonnen bunkers die niet zomaar snel uitbranden en instorten.
Niet elke VVE heeft het goed voor elkaar, of hebben misschien wel een oud gebouw.
Stel je hebt een oud huis met houten verdiepingsvloeren en misschien riet op het dak, dan kan het snel gaan.
België is echt een andere wereld (Ik heb 5 jaar bij een bedrijf in Leuven gewerkt dus ik weet er een klein beetje van)Wozmro schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:09:
In België moeten wijzigingen aan je huisinstallatie telkens gekeurd worden. En ben je niet verzekerd als de verzekering kan bewijzen dat de oorzaak van een brand of ongeval veroorzaakt werd door een ondeugdelijke installatie.
Op zich hebben ze wel gelijk, al is ook daar de praktijk niet altijd ideaal en goed.
Maar we gaan erg off-topic vrees ik.
[ Voor 3% gewijzigd door DjAntoon op 19-01-2022 17:38 ]
Ik heb ook geen bezwaar tegen die vermindering hoor :-) we hebben een samengevoegde boven- en benedenwoning met beide nog een eigen elektriciteitsmeter. Ik denk dat ik dat voorlopig lekker zo laat ;-)Galapogos schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:40:
[...]
De vermindering van de energiebelasting wordt -zeker in 2022- ook gebruikt als een verkapte subsidie op elektriciteit, zodat de energieprijzen voor huishoudens niet de pan uitrijzen.
Laat ik dan voorstellen dat deze subsidie op een andere manier bij huishoudens terecht komt, dan is afschaffing van de energiebelasting op elektriciteit toch geen slecht idee?Dat het netto resultaat van de energiebelasting negatief is, is dus een bewust beleid. Stellen dat iedereen blij is als die wordt afgeschaft is dus wat kort door de bocht.
Je hobbyaccu in de brand vliegen? zo'n vaart zal het zeker niet lopen. Een LiFePO4 batterij zal hooguit ontgassen, en dat is niet heel erg bevorderlijk voor je gezondheid, maar in de brand vliegen.... Dat gaat niet gebeuren.CP1977 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:40:
[...]
Denk dat het ook goed is om naar je verzekering te kijken, wat als je hobby accu in de brand vliegt, is het dan nog gedekt bijvoorbeeld. Eerst maar even wachten wat men met belasting gaat doen enz.
Wieweet heeft iedereen straks een windmolen
LiFePO4 cellen zijn de veiligste Lithium cellen die er zijn
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Ik heb HBO elektrotechniek gedaan, dus ik kan met je meepraten denk ik.DjAntoon schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:42:
[...]
Ik zit zelf in de electronica, maar zou het niet graag in huis willen zetten. (Los ervan of het verzekert is)
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik een stalen kast in de tuin, bijvoorbeeld tegen de achtergevel overwegen. En dan dusdanig dat bij overdruk het deurtje open kan vliegen, waardoor er een alarm af gaat.
Ik denk zelf aan de thuisaccu in een electrische auto als oplossing. Staat ook los van de bebouwing, is uitermate goed getest (tov een zelfbouw) en betekent niet meteen binnenshuis brand.
Moet je wel een oprit hebben natuurlijk...
Maar wat voor kennis heb je van batterijen? Als je buiten een stalen kast gaat bouwen en daar je LiFePO4 batterijen in zet kun je ze in de winter niet meer laden, want die dingen gaan stuk als je ze laad on der de 0 graden. Enneh? Overduk? Heb je het over lood/zuur accus? Daar zou ik sowieso niet meer aan beginnen.
Maar goed, ik denk dat dit ook binnen dit topic teveel off-topic is.
[ Voor 3% gewijzigd door Philos31 op 20-01-2022 14:13 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Zelf een powerwall bouwen
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik maak gebruik van slim laden door zelf te bepalen wanneer er opgeladen wordt met home assistant.tator schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:43:
binnenkort verloopt mijn vast contract bij energie-leverancier Cool Blue en was benieuwd wie zijn Tesla slim laadt met de app Jedlix of Laadje of Stekker en met welke energie-leverancier voor de beste prijs
Nu is dat enkel aftoppen op het laagste uurtarief en handmatig overschrijven maar ik wil dit upgraden naar iets slimmere logica:
- tot 100km range: zo snel mogelijk
- tot 200km range: dure pieken vermijden
- de rest met de goedkoopste uurtarieven
Jediz en vandebron doen iets vergelijkbaars maar stopt zelf nog wat winst in hun zak.
Nu nog deze maand door zien te komen met een zo laag mogelijk vebruik
Ik heb ook net een victron inverter besteld, die komt hopelijk deze week nog binnen. Het initeele idee is om met 1 phase te beginnen, en door te gaan naar 3 phasen.
Het plan is dmv de dagelijkse energieprijzen (spot-prijzen) de energiemarkt te 'bespelen'. Dus energie kopen wanneer het goedkoop is. In de zomer de overtallige energie 'dumpen' als de prijs het hoogste is.
Laden van de accu's is met max (14A x 240V x 3) 10Kw en terugleveren is met max (16A x 240V x 3) 11.5Kw
Ik heb 32 zonnepanelen op het dak van mijn garage om nog een beetje te 'helpen' in de zomer. Die zullen dus tijdens zonnige perioden de accu's laden, en dan s'avonds (tijdens de piek qua prijs) weer ontladen naar het net.
[ Voor 25% gewijzigd door campr112 op 27-01-2022 11:40 . Reden: meer info. ]
Be more, use Linux.
Dat is genoeg voor een week energieverbruik. Zal geen goedkope accu zijn?campr112 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:37:
Ik heb, om te kunnen 'spelen' met de energiemarkt een Tesla accu gekocht, 85kwh. SimpBMS ook al klaar voor actie.
Ik heb ook net een victron inverter besteld, die komt hopelijk deze week nog binnen. Het initeele idee is om met 1 phase te beginnen, en door te gaan naar 3 phasen.
Het plan is dmv de dagelijkse energieprijzen (spot-prijzen) de energiemarkt te 'bespelen'. Dus energie kopen wanneer het goedkoop is. In de zomer de overtallige energie 'dumpen' als de prijs het hoogste is.
Laden van de accu's is met max (14A x 240V x 3) 10Kw en terugleveren is met max (16A x 240V x 3) 11.5Kw
Ik heb 32 zonnepanelen op het dak van mijn garage om nog een beetje te 'helpen' in de zomer. Die zullen dus tijdens zonnige perioden de accu's laden, en dan s'avonds (tijdens de piek qua prijs) weer ontladen naar het net.
Leuk om je vorderingen ter volgen. Heb je een item lijst met prijzen die je met ons wil delen?campr112 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:37:
Ik heb, om te kunnen 'spelen' met de energiemarkt een Tesla accu gekocht, 85kwh. SimpBMS ook al klaar voor actie.
campr112 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:08:
Fotos zijn altijd de mooiste manier om een verhaal te vertellen, toch?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Intieel heb ik de spullen voor 1 phase besteld. Zodra dit allemaal draait, breiden we uit naar 3 phasen.
Robert
Maak anders een eigen topic, zijn er genoeg die het leuk vinden om te volgen denk ik

Ja, eens, dit verdient een eigen topic!ybos schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:55:
[...]
![]()
![]()
![]()
Maak anders een eigen topic, zijn er genoeg die het leuk vinden om te volgen denk ik
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Gewoon zo eentje in de wijk zetten.
Ik heb deze beroepshalve van dichtbij gezien. Een grote werf (in een woonwijk) met 2 torenkranen, bemaling, werfkasten,... op een openbare aansluiting 3N400V 80A.
In een 15 voet container, gewicht 4,5ton.
Leuk ding.
Wat mijn installatie bijzonder gaat maken zijn de PVT panelen, de naar schatting 48 zonnepanelen (heb er nu 32) en de 10,000 of 20,000 liter aan warm-water opslag in de kruipruimte.
Ook ben ik van plan alles via node-red, modbus en KNX aan te sturen.
Uiteindelijk wordt het een totaaloplossing, niet alleen een stroomoplossing.
Be more, use Linux.
Zeker, de werkelijkheid is nu vaker dat er elektrische machines op een bouwplaats moeten zijn. (Eis of plus vanuit de aannemer / gemeente) Maar die worden dan opgeladen door diesel generatoren die ook een groot gedeelte van de avond / nacht lopen om alles weer vol te krijgen. (Want geen aansluiting op het net beschikbaar)Wozmro schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:59:
https://www.bouwkroniek.b...biele-stadsbatterij.36064
Gewoon zo eentje in de wijk zetten.
Ik heb deze beroepshalve van dichtbij gezien. Een grote werf (in een woonwijk) met 2 torenkranen, bemaling, werfkasten,... op een openbare aansluiting 3N400V 80A.
In een 15 voet container, gewicht 4,5ton.
Leuk ding.
@Xerox1988 Ik heb inmiddels bovenstaande code toegevoegd aan Home Assistant maar krijg geen prijs te zien als ik deze entity in een card gooi, alleen een "Ok" klopt dat?babananana schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:38:
Bedankt @Xerox1988!
Ik heb het uitgeprobeerd en volgens mij kan het nog makkelijker:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 sensor: - platform: command_line command: "curl -X POST -H 'Content-Type: application/json' -H 'User-Agent: Mozilla/5.0' -d '{\"query\":\"query MarketPrices($startDate: Date!, $endDate: Date!) {marketPricesElectricity(startDate: $startDate, endDate: $endDate) { from priceIncludingMarkup}}\",\"variables\":{\"startDate\":\"{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%Y-%m-%d') }}\",\"endDate\":\"{{ as_timestamp(now() + timedelta(days=1)) | timestamp_custom('%Y-%m-%d') }}\"}}' https://frank-graphql-prod.graphcdn.app" name: Frank Electricity json_attributes: - data value_template: 'OK' - platform: template sensors: current_electricity_price: friendly_name: Current Electricity Price unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[now().hour].priceIncludingMarkup }}" automation: - alias: "update electricity prices" trigger: - platform: time at: "00:00:30" action: - service: homeassistant.update_entity entity_id: sensor.frank_electricity
Mijn contract begint 1 maart en wil graag voor die tijd alles geregeld hebben binnen HA :-)
Laad je wel de juiste entity in de Lovelace card? Sensor.frank_electricity zal Ok geven… in de attributes van die sensor zit de data payload.
Sensor.current_electricity_price zal de huidige prijs qua stroom in euro’s geven :-)
Ik heb deze integration inmiddels draaien binnen HA en het updaten van de stroom gaat prima met de automation zoals deze in de repo staat.BAJansen schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:11:
Ik zie nu voor het eerst dit topic, maar ik ben vorige week begonnen met het schrijven van een custom component voor Home Assistant voor de prijsinformatie van Frank Energie. Zoals het uitgelegd wordt in de readme is het nog een beetje hacky, maar wanneer je de daar ook aangegeven instructies volgt zou je het wel aan de praat moeten krijgen.
Hier de repo: https://github.com/bajansen/home-assistant-frank_energie
Ik heb die automation gekopieerd en sensor.current_electricity_price_all_in vervangen door sensor.current_gas_price_all_in maar deze wordt niet netjes bijgewerkt. De trigger staat op 00.00.30
Is hiervoor een andere automation nodig?
De gasprijs wisselt per 24 uur, maar niet per dag. Nieuwe gasprijzen gaan iedere dag om 06:00 in, en mijn eigen automation om de gasprijs te updaten heb ik dan ook exact op dit tijdstip staan.Robbie T schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:33:
[...]
Ik heb deze integration inmiddels draaien binnen HA en het updaten van de stroom gaat prima met de automation zoals deze in de repo staat.
Ik heb die automation gekopieerd en sensor.current_electricity_price_all_in vervangen door sensor.current_gas_price_all_in maar deze wordt niet netjes bijgewerkt. De trigger staat op 00.00.30
Is hiervoor een andere automation nodig?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| alias: Update gasprijs trigger: - platform: time_pattern hours: '6' minutes: '0' seconds: '0' action: - service: homeassistant.update_entity target: entity_id: sensor.current_gas_price_all_in mode: single |
Ik wil ook graag de kWh prijsinfo van die site in een database zetten, kan je me (op weg) helpen, vast bedankt!Supermario16 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:58:
[...]
Ik ben al aan het scrapen bij epexspot sinds een aantal maanden. Met een paar uurtjes had ik dat in elkaar gezet en ik dump het nu 1x per dag in een InfluxDB database.
Dit topic ging ook over een gelijksoortige vraag: Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit
[...]
Edit: up-to-date overzicht van de afgelopen week inclusief belastingen:
[Afbeelding]
Ik gebruik scrape zelf nog steeds van EpexSpot, maar er zijn andere Tweakers die de API van EasyEnergy gebruiken. Als je deze gebruikt hoef je geen HTML te parsen.famrossel3 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:59:
[...]
Ik wil ook graag de kWh prijsinfo van die site in een database zetten, kan je me (op weg) helpen, vast bedankt!
Ik heb zelf een .NET Core parser gemaakt die de HTML scraped, opzoek gaat naar de tabel met de tarieven, deze parsed, en in een InfluxDB database wegschrijft. Als je interesse hebt kan ik dit project wel op Github publiceren, maar dan moet je me even een paar dagen geven dat voor elkaar te krijgen.smiba schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:54:
[...]
Zelf pak ik gewoon de api van EasyEnergy, deze levert in je browser als XML maar via curl word het een JSON (waarom dit is weet ik ook niet).
Enige nadeel hier aan is dat deze api soms stuk is en niet optijd de nieuwe data van de volgende dag laat zien. Komt 1 keer per maand gemiddeld voor, beetje brak aan hun kant geprogrammeerd dus.
API is wel echt verdomde makkelijk, dit is van vandaag bijvoorbeeld:
https://mijn.easyenergy.c...1-11-19T23%3A00%3A00.000Z
Let wel ff goed op de timestamps die je gebruikt, ze accepteren een hele boel verschillende formaten (Ik verwacht dat dit gewoon een generic conversion functie is), maar ze defaulten naar UTC.
Voor homeassistent heb ik hier een hele simpele price api gemaakt:
https://bartstuff.eu/easyenergy/current_price.php -- Deze haalt 2 keer per dag de lijst op van EasyEnergy en serveert die dan in stukken.
Deze laat altijd de huidige prijs zien bij EasyEnergy (incl. belastingen etc.) en loopt vanzelf door per uur.
Optimaal verbeter ik dit zodat het lokaal in homeassistant gebeurt en dan push ik gewoon updates, ipv. een zielige refresh iedere 2 minuten. Maar dit was het eerste ding dat ik maakte voor homeassistent en wist nauwelijks wat ik deed
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Supermario16 op 09-02-2022 08:37 ]
Ik heb ook de update gedownload, maar kreeg nog steeds geen data binnen.Bard1982 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:44:
De app van Frank Energie heeft een update gekregen, waardoor hij weer werkt. Fijn, kan eindelijk mijn verbruik en berekende stroomprijzen weer zien. (iOS).
Na contact met de klanten service bleek dat ze mijn contract 30 dagen na de afgesproken overgangsdatum nog niet overgezet hadden. Hierdoor zat ik een maand op het woekertarief van mijn oude leverancier.
Zeer teleurstellend. Ik ga zo snel mogelijk opzoek naar een partij die z'n administratie wel een beetje op orde heeft. Zo iets kan je toch niet maken.
Heel graag, ik kan wat met een database zodra die gevuld is, maar het vullen lukt me niet, als je het op GitHub wil zetten heeeel graag!Supermario16 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:36:
[...]
Ik gebruik scrape zelf nog steeds van EpexSpot, maar er zijn andere Tweakers die de API van EasyEnergy gebruiken. Als je deze gebruikt hoef je geen HTML te parsen.
[...]
Ik heb zelf een .NET Core parser gemaakt die de HTML scraped, opzoek gaat naar de tabel met de tarieven, deze parsed, en in een InfluxDB database wegschrijft. Als je interesse hebt kan ik dit project wel op Github publiceren, maar dan moet je me even een paar dagen geven dat voor elkaar te krijgen.
Prima. Ik moet even wat ombouwen. Ik kom er in het weekend op terugfamrossel3 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:33:
[...]
Heel graag, ik kan wat met een database zodra die gevuld is, maar het vullen lukt me niet, als je het op GitHub wil zetten heeeel graag!
1. we mogen dit jaar nog volledig salderen. Maar wat doet een partij als bv Frank Energie als je in juni onder de streep teruglevert en in november onder de streep afneemt? Strepen ze die kWh’s netjes tegen elkaar weg of betalen ze je in juni uit tegen een lage prijs en factureren ze je verbruik in november tegen een hoge prijs?
Met andere woorden: heb je met zo’n leverancier wel het voordeel van saldering?
2. iemand ervaring met de home automation van een Daikin/Intergas hybride warmtepomp?
Dat apparaat kan schakelen tussen gas en stroom afhankelijk van CoP en tarieven. Dan is bijvoorbeeld gas gunstiger zodra de CoP onder 2.5 zakt. Dus bij lage buitentemperaturen en hoge temperatuurvraag leidingwater is gas beter.
Ik krijg over een half jaar zo’n apparaat en ik wil alvast vooruit kijken hoe ik het inladen van tarieven kan automatiseren.
Bij mij minimaal al de hele dag stuk, geen idee of het daarvoor ook al defect was. Beetje raar is het weltrippelb schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:08:
Nog meer mensen hier die al een paar dagen niet kunnen inloggen bij EasyEnergy?
Klopt. Error 500. Nog steeds niet toegankelijk nu. Schept niet veel vertrouwen.trippelb schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:08:
als je zonnepanelen hebt is de saldering bij uurtarief leveranciers minder voordelig.t_captain schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:29:
Twee vragen over van die supervariabele energiecontracten:
1. we mogen dit jaar nog volledig salderen. Maar wat doet een partij als bv Frank Energie als je in juni onder de streep teruglevert en in november onder de streep afneemt? Strepen ze die kWh’s netjes tegen elkaar weg of betalen ze je in juni uit tegen een lage prijs en factureren ze je verbruik in november tegen een hoge prijs?
2. iemand ervaring met de home automation van een Daikin/Intergas hybride warmtepomp?
Dat apparaat kan schakelen tussen gas en stroom afhankelijk van CoP en tarieven. Dan is bijvoorbeeld gas gunstiger zodra de CoP onder 2.5 zakt. Dus bij lage buitentemperaturen en hoge temperatuurvraag leidingwater is gas beter.
Ik krijg over een half jaar zo’n apparaat en ik wil alvast vooruit kijken hoe ik het inladen van tarieven kan automatiseren.
de prijzen zullen in de zomer lager liggen, je krijgt dan misschien wel een paar cent minder per kwh dan in de winter wanneer je de stroom weer nodig hebt.
Nog een ander nadeel, die ik bedenk, als je in februari 2022 lid wordt en ergens in de sept van 2022 zijn de tarieven dusdanig gedaald dat je wil overstappen naar vast. je saldo van gebruik en terugleveren is dan dusdanig dat je door de zomermaanden meer geleverd hebt dan verbruikt, dan krijg je de belasting ODE etc. niet terug. bij je volgende leverancier staat je teller weer op 0 dus daar krijg je het ook niet terug. dus het overstapmoment moet je dus goed kiezen! of natuurlijk gewoon blijven bij, in mijn geval zonneplan.
Dat zijn de nadelen van uurtarieven en zonnepanelen, maar er zijn natuurlijk ook voordelen, zeker als je optimaal profiteert van de daluren, nu vaak rond 3 uur in de nacht...
Wat zegt de wet over salderen? Schrijft die niets voor over het tarief, dat het een gemiddeld tarief moet zijn?famrossel3 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:40:
[...]
als je zonnepanelen hebt is de saldering bij uurtarief leveranciers minder voordelig.
de prijzen zullen in de zomer lager liggen, je krijgt dan misschien wel een paar cent minder per kwh dan in de winter wanneer je de stroom weer nodig hebt.
Ja alleen hebben ze nu geen all-in prijzen meer, maar laten ze alleen inkoop en inkoop+ zien (+=inclusief btw en inkoopvergoeding, maar exclusief ODE, energiebelasting en gvo) waar ze eerst dus hun all-in prijs lieten zien. Je zult dus nu overal 8,207 cent bij moeten optellen, maar het ziet er op de site wel lekker goedkoop uit natuurlijk.Bard1982 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:44:
De app van Frank Energie heeft een update gekregen, waardoor hij weer werkt. Fijn, kan eindelijk mijn verbruik en berekende stroomprijzen weer zien. (iOS).
Dat vind ik ook wel irritant inderdaad. Had het aangegeven op hun chat. Die zei dat het zo doen omdat dit tarief (dus zonder belasting) gefactureerd wordt.Philos31 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:33:
[...]
Ja alleen hebben ze nu geen all-in prijzen meer, maar laten ze alleen inkoop en inkoop+ zien (+=inclusief btw en inkoopvergoeding, maar exclusief ODE, energiebelasting en gvo) waar ze eerst dus hun all-in prijs lieten zien. Je zult dus nu overal 8,207 cent bij moeten optellen, maar het ziet er op de site wel lekker goedkoop uit natuurlijk.
Bijzonder trouwens hoe ze de energiebelasting facturen. Mijn verbruik wordt steevast te hoog ingeschat. Maar de teveel betaalde belasting daarover wordt pas op de jaarfactuur verrekend. Dat moet toch ook gewoon maandelijks kunnen?
Slaat natuurlijk nergens op, je wilt als consument gewoon de all in prijs zien, nu maken ze het juist weer ondoorzichtig.Bard1982 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:47:
[...]
Dat vind ik ook wel irritant inderdaad. Had het aangegeven op hun chat. Die zei dat het zo doen omdat dit tarief (dus zonder belasting) gefactureerd wordt.
Bijzonder trouwens hoe ze de energiebelasting facturen. Mijn verbruik wordt steevast te hoog ingeschat. Maar de teveel betaalde belasting daarover wordt pas op de jaarfactuur verrekend. Dat moet toch ook gewoon maandelijks kunnen?
Maar als je nu als toekomstige klant de prijzen gaat vergelijken tussen de verschillende aanbieders komt Frank er opeens 8 cent goedkoper uit.
Ik ben 3 maanden geleden overgestapt, krijg sinds een maand energie van ze en ik denk dat ik nu al genoeg heb gezien. Ik ga eens snel naar andere day ahead aanbieders kijken.
Salderen betekent dat je de energiebelasting+ODE volledig terugkrijgt. Die is elk uur hetzelfde, dus daarin maakt het niet uit. Terugleveren gaat (in ieder geval bij easyenergy) vervolgens tegen het geldende uurtarief, dus dat is in de zomer vaak lager.t_captain schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:29:
Twee vragen over van die supervariabele energiecontracten:
Je moet wel iets met vraag- en aanbodsturing kunnen doen in je huis, anders is een flexcontract niet (veel) voordeliger. Bedenkt wel dat een leverancier die jou een vast tarief aanbiedt hetzelfde prijsrisico loopt en dit ook aan jou doorberekent in het kWh tarief.
Het laatste, wat voor mij dus een reden is om niet bij zo'n leverancier te zitten. De opslagen etc worden wel tegen elkaar weggestreept.t_captain schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:29:
Strepen ze die kWh’s netjes tegen elkaar weg of betalen ze je in juni uit tegen een lage prijs en factureren ze je verbruik in november tegen een hoge prijs?
Nee, dat zou ook al gek zijn voor leveranciers die piek en daltarief hebben. Hier kan je lezen hoe het er staat. Het is draait dus om de leveringskosten en de saldering van het verbruik en invoeding.t_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:25:
Wat zegt de wet over salderen? Schrijft die niets voor over het tarief, dat het een gemiddeld tarief moet zijn?
Ik vind het persoonlijk wel logisch dat je dan een goedkope kWh niet saldeert met een dure kWh.
Let wel even op dat wanneer je niet-duurzame elektriciteit opwekt mag je maar maximaal 5k kWh salderen. Al is het natuurlijkd e vraag hoe jou energieleverancier dat zou kunnen weten.t_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:46:
Voor mijn opwekking zit ik nog 100% op solar, dat zou ik graag wat diversificeren.
Zo'n kolencentrale in de achtertuin gaat toch een keer opvallen, neem ik aan.JeroenE schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:49:
Al is het natuurlijkd e vraag hoe jou energieleverancier dat zou kunnen weten.
Wordt het misschien tijd voor een thuisaccu en/of de nieuwe techniek die eraan zit te komen: V2G.t_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:46:
Voor mijn opwekking zit ik nog 100% op solar, dat zou ik graag wat diversificeren.
En een beetje sturen met je verbruik: in de zomer overdag meer verbruiken, in de winter 's nachts meer verbruiken. Denk aan wp (buffer, boiler), opladen elektrische auto, vaatwasser, wasmachine.
Vermogen zonnestroom installatie (Wattpiek): 6400
Orientatie: Oost-West
Geregistreerde opwek omvormer in 2021 (kWh): 3660
Geregistreerde teruglevering slimme meter in 2021 (kWh): 2264
Eigen verbruik = (opwek-teruglevering) / opwek = 38%
Opmerking: installatie operationeel vanaf 26 maart 2021
Dit kun je natuurlijk niet gaan vergelijken als je pas eind maart begint, dan mis je 3 belangrijke maanden waarin je nauwelijks opwek hebt.Bastardi schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:38:
Leuk vergelijkend onderzoekje
Ik zit afgelopen maand onder de 10%.
In augustus afgelopen jaar zat ik over 8 maanden boven de 40%, maar toen deed ik mijn douche warm water 100% uit boilers (COP=1) Met een zelfbouw slimme boiler verwarming die maximaal uit zonnestroom probeert te halen. (Gelukkig weinig gekost)
Nu staan ze uit en zit ik weer op gas
Ik ben benieuwd welke kant het volgend jaar op gaat, investeren word er zo niet makkelijker op.
Misschien ga ik dan ook wel naar variabel en duw ik de boilers 's nachts vol.
Ik verwacht dat je zonder accu's niet over de 50% kunt komen...
[ Voor 19% gewijzigd door DjAntoon op 10-02-2022 11:01 ]
Deze posts maken natuurlijk helemaal niets uit op dit moment in dit topic en pas beter in het PV topic op tweakers.Bastardi schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:38:
Leuk vergelijkend onderzoekje: ik ben benieuwd hoe goed jullie er in zijn geslaagd om je eigen opwek zelf te gebruiken. Misschien kun je ook de volgende gegevens invullen, zodat we met elkaar kunnen vergelijken:
Vermogen zonnestroom installatie (Wattpiek): 6400
Orientatie: Oost-West
Geregistreerde opwek omvormer in 2021 (kWh): 3660
Geregistreerde teruglevering slimme meter in 2021 (kWh): 2264
Immers heb ik genoeg momenten gehad dat ik graag overdag aan het terug leveren was vanwege de hoge prijs, en 's nachts graag het energie van het net afhaalde.
Pas als salderen weg valt kan dit intressant worden.
Het enige dat echt intressant is, tegen welke prijs verkoop je de stroom, en tegen welke prijs koop je de stroom in.
zie ook:
Hier zie je dus dat ik de zonnestroom gemiddeld 5 cent duurder weet te verkopen om deze hoeveelheid energie daarna weer 5 cent goedkoper weet in te kopen.
De hoeveelheid eigen gebruik is hier dan ook totaal ondergeschikt aan op variabele tarieven.
Vermogen zonnestroom installatie (Wattpiek): 9700
Orientatie: Oost-Zuid(Schaduw)-West
Geregistreerde opwek omvormer in 2021 (kWh): 6.850 kWh
Geregistreerde teruglevering slimme meter in 2021 (kWh): 4.543
Eigen verbruik = (opwek-teruglevering) / opwek = 33,5%
Zelf gebruikt van het Net: 5575 kWh.
Netto verbruik per jaar: 1032kWh
Opmerking: ik mis nog 10 dagen opwek vorig jaar, de instalatie is toen op 20 Februari afgerond
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Jaja, dus je wilt gewoon goedkoop over komen...En daarom maak je het nog ondoorzichtiger....Goedemorgen! Ik snap je wens
We hebben hiervoor gekozen zodat je ons beter kan vergelijken met andere leveranciers
Daarnaast komen de prijzen die je in de app ziet nu overeen met wat je straks op onze facturen terug gaat zien
We merkten dat hier voorheen veel vragen over ontstonden
over 21 dagen zit ik bij een ander.... (wel day ahead)
Dus Frank is een klantje kwijt
Ja hier ook, ben nieuwe klant en heb nog niet kunnen inloggen. Op 7 feb heb ik - een denk ik geautomatiseerde - e-mail ontvangen dat de overstap afgerond was, want volgens de netbeheerder heb ik op dit moment geen leverancier. Het lijkt allemaal niet zo goed te lopen daar.trippelb schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:08:
8oq411ea
Ik hoor de laatste tijd heel veel klachten over easyenergie.NGM schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Ja hier ook, ben nieuwe klant en heb nog niet kunnen inloggen. Op 7 feb heb ik - een denk ik geautomatiseerde - e-mail ontvangen dat de overstap afgerond was, want volgens de netbeheerder heb ik op dit moment geen leverancier. Het lijkt allemaal niet zo goed te lopen daar.
De online chat helpdesk op de website is al sinds december niet meer bereikbaar.
Evenals de telefonische helpdesk.
Ook op de mail wordt er al een maand niet meer gereageerd.
Tevens lijkt de overstap bij een aantal klanten verkeerd te gaan en zien ze hun verbruik niet terug in de portal van de website.
En nu is de portal zelfs in zijn geheel offline.
Het zijn voor mij zeer slechte tekenen over easy energie, en zou op dit moment dat ook niemand aanraden om voor deze energiemaatschappij te gaan.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Volgens de Gedragscode consument en energieleverancier hebben ze de Aanvullende verklaring voor leveringsovereenkomsten met dynamische prijzen ondertekent en daarin staat dat de prijzen inclusief belasting en alle opslagen gecommuniceerd moet worden.Philos31 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:35:
Jaja, dus je wilt gewoon goedkoop over komen...En daarom maak je het nog ondoorzichtiger....
Die afspraken zijn samen met de ACM genomen, dus bij 1 van die partijen kan je ook nog klagen als ze dit niet willen aanpassen.
Een klein voorbeeld: Een huid produceert 3500 kWh en verbruikt 3000 kWh op jaar basis.t_captain schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:29:
De 500 kWh "overproductie" wordt altijd tegen een heel mager tarief terug geleverd. Saldering is hier als niet meer van toepassing.
De overige 3000 kWh productie wordt altijd tegen het huidige uurtarief verrekend.
Let op: FrankEnergie vergoed de opslag niet trekt dit nogmaals af van de terugleververgoeding. Je betaalt dit deel dus dubbel.
Jazeker, overdag is het uurtarief bijna altijd hoger dan snachts (met uitzondering van een paar weken in de zomer). Een warmtepomp moet over het algemeen snachts het hardst werken. Op jaar basis middelt dit redelijk goed uit en voor mij is het zo goed als altijd voordeliger om de stroom te verkopen en later tegen een lager tarief in te kopen om een wasje te draaien of de auto op te laden.
Ik heb geen ervaring met Daikin en ik betwijfel of er veel hybride warmtepompen zijn waarin je de electriciteit en gas prijs elk uur kan updaten zodat deze de beste beslissing maakt.2. iemand ervaring met de home automation van een Daikin/Intergas hybride warmtepomp?
Mijn Alpha Innotec warmtepomp (all-electric) heeft een relais waarmee ik kan aan kan geven of ik stroom over heb of dat de warmtepomp even in eco-mode moet draaien.
Zelfs als domme warmtepomp is uurtarrief zo goed als altijd voordeling. Savonds en snachts moet er het meest verwarmd worden en het uur tarrief is zo goed als altijd gunstig rond deze tijd. Op jaar basis ben ik zeker voordeliger uit.
Was net nog kapot, maar de Mijn EasyEnergy pagina lijkt nu weer te werkensmiba schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:07:
[...]
Bij mij minimaal al de hele dag stuk, geen idee of het daarvoor ook al defect was. Beetje raar is het wel
Ik heb zelf de airco getimed om van 6:30- 7:00 de woonkamer te verwarmen, dan is het tarief meestal laag. Eerder verwarmen kan niet uit door warmte verlies.t_captain schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:29:
...
Ik heb zelf een Mitshibusi electric als airco. Deze (melcloud) wordt ondersteunt door Home assistant even als Frank Energie waardoor er mogelijk wat te knutselen is.
https://github.com/bajansen/home-assistant-frank_energie
Het gaat alleen niet enkel over dag en nacht, maar juist over zomer en winter. Als je in de zomer gemiddeld 4 cent terug krijgt voor iedere kWh die je teruglevert, maar in de winter 6 cent per kWh moet betalen, dan moet je dus anderhalf keer zoveel opwekken bij een leverancier met dynamische prijzen dan bij een "traditionele" leverancier met een jaarcontract waarbij iedere kWh hetzelfde kost.AJediIAm schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:05:
Jazeker, overdag is het uurtarief bijna altijd hoger dan snachts (met uitzondering van een paar weken in de zomer). Een warmtepomp moet over het algemeen snachts het hardst werken. Op jaar basis middelt dit redelijk goed uit en voor mij is het zo goed als altijd voordeliger om de stroom te verkopen en later tegen een lager tarief in te kopen om een wasje te draaien of de auto op te laden.
Het is natuurlijk altijd verschillend voor iedereen omdat de situatie steeds anders is. Maar als je veel zonnepanelen hebt liggen en in de zomer dus veel stroom produceert (en weinig gebruikt) en je wil in de winter juist veel stroom verbruiken omdat je een warmtepomp hebt voor de verwarming is dan is het mogen salderen tussen zomer en winter ook heel lucratief.
Als je het dan ook nog zo hebt dat je opwek en verbruik bij elkaar in de buurt liggen is het zelfs soort van onbelangrijk hoe duur een kWh nu eigenlijk is omdat je er dan maar weinig hoeft af te rekenen. Als je zeker weet dat je altijd meer produceert dan je verbruikt is een hogere kWh prijs zelf gunstig omdat je dan meer betaald krijgt. Er zijn zelfs mensen die daarom juist zijn overgestapt van een 5 jarig contract naar een jaarcontract. Ze kregen namelijk 4 keer meer terug voor iedere kWh.
Dit is allemaal wel zo lang je nog mag salderen natuurlijk, maar voorlopig is dat nog niet afgeschaft.
Mijn punt is dus dat zomer en winter niet uit maakt (op een paar weken na). Met uurtarieven kan je de meeste dagen geld verdienen door stroom voor een gemiddelde prijs te verkopen en de zelfde dag stroom voor een lager tarief in te kopen.JeroenE schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:26:
[...]
Het gaat alleen niet enkel over dag en nacht, maar juist over zomer en winter. Als je in de zomer gemiddeld 4 cent terug krijgt voor iedere kWh die je teruglevert, maar in de winter 6 cent per kWh moet betalen, dan moet je dus anderhalf keer zoveel opwekken bij een leverancier met dynamische prijzen dan bij een "traditionele" leverancier met een jaarcontract waarbij iedere kWh hetzelfde kost.
Met een dubbele meter is dat verschil 2 tot 4 cent. Met uurtarieven is dat verschil 2 tot 20 cent.
Thanks, ik ga er naar kijken👍👍👍Supermario16 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:39:
@famrossel3 PM met link naar binaries en uitleg.
Is er ergens documentatie van de Frank energie API?Tazzios schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:13:
[...]
Deze (melcloud) wordt ondersteunt door Home assistant even als Frank Energie waardoor er mogelijk wat te knutselen is.
https://github.com/bajansen/home-assistant-frank_energie
Hier staat alles, https://github.com/bajansen/home-assistant-frank_energieAJediIAm schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:08:
[...]
Is er ergens documentatie van de Frank energie API?
Mijn python skills zijn niet zo al te best.
Is er ook een manier om de all-in buy/sell prijs op te vragen?
Kan enkel geen prijzen vinden op de website.
Als ik in de Frank Energie app kijk dan heb ik op 13 februari 13,17 kWh verbruikt en 3,76 kWh terug geleverd. Dit is dan netto 9,41 kWh.
Op Umeter heb ik 15,42 kWh verbruikt en 9,11 kWh terug geleverd. Dit is dan netto 6,31 kWh.
Moet ik dit verschil zoeken de zonne-energie dit ik direct verbruik ?
Heb wat proberen te plussen en minnen, maar kom nog niet bepaald om een logische berekening uit wat dit verklaard.
Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .
Dit zou gelijk aan elkaar moeten zijn, ook ivm de meterstanden.Derk GTT schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:24:
Probeerde vandaag te bekijken hoe Frank de energieafname berekend t.o.v. de gegevens die ik heb op Umeter.
Als ik in de Frank Energie app kijk dan heb ik op 13 februari 13,17 kWh verbruikt en 3,76 kWh terug geleverd. Dit is dan netto 9,41 kWh.
Op Umeter heb ik 15,42 kWh verbruikt en 9,11 kWh terug geleverd. Dit is dan netto 6,31 kWh.
Moet ik dit verschil zoeken de zonne-energie dit ik direct verbruik ?
Heb wat proberen te plussen en minnen, maar kom nog niet bepaald om een logische berekening uit wat dit verklaard.
Wat zeggen de meterstanden op Umeter, en wat zeggen de meterstanden in je meterkast?
Lijkt me lastig dit dan te kunnen vergelijken.
De hoeveelheid verbruikt gas komt overigens wel exact overeen met de app van Frank Energie.
Het viel me ook op dat de waardes met betrekking tot werkelijke kosten tussen de 'Home' pagina en de 'Inzicht' pagina in de app ook verschillen.
Dit alles helpt niet mee aan het opbouwen van vertrouwen naar Frank Energie.
Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .
Bij mij klopt het precies. Alles van Umeter komt overeen met wat ik meet met diverse andere tools. Ik heb alleen electrisch. Ik heb ook gekeken naar Frank Energie, maar ben uiteindelijk klant geworden bij www.zonneplan.nl. Frank kwam bij mij over als veel marketing, veel geschreeuw maar weinig wol. Bij zonneplan heb je realtime verbruiks inzicht. En ze zijn nog iets goedkoperDerk GTT schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:59:
Ik heb geen U meter live, dus de meterstanden van U meter lopen wat achter.
Lijkt me lastig dit dan te kunnen vergelijken.
De hoeveelheid verbruikt gas komt overigens wel exact overeen met de app van Frank Energie.
Het viel me ook op dat de waardes met betrekking tot werkelijke kosten tussen de 'Home' pagina en de 'Inzicht' pagina in de app ook verschillen.
Dit alles helpt niet mee aan het opbouwen van vertrouwen naar Frank Energie.
[ Voor 8% gewijzigd door sideriusj op 15-02-2022 17:45 ]
https://all-in-power.verk...rgie-tegen-inkoopprijzen/
https://www.omniaenergy.nl/stroom-gas/
[ Voor 16% gewijzigd door sideriusj op 16-02-2022 14:11 ]
Vroeg me even af of deze prijzen 1 op 1 te vergelijken zijn (van Domein en Frank dan):
:strip_exif()/f/image/oIbvrfdFyaaVaTnfmTZDFmuW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c79dxU0dQcTome6rY8Tz0uiz.jpg?f=fotoalbum_large)
In kwh, zit er iets van 1-1.5 cent verschil. Met gas iets van 4-5 cent (ik meen dat Frank wat meer inkoopvergoeding rekende).
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Gas is niet helemaal hetzelfde. Frank kiest maandelijks bepaalde futures uit om de prijs op te baseren,
MijnDomein baseert naar eigen zeggen de prijs ook op LEBA data maar de kale tarieven zijn niet hetzelfde als bij Frank.
https://all-in-power.verkooptenergie.nl/ kost 5 euro pr maand en €0,005 per kwhSmuggler schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:56:
particulier: (tarieven opgevraagd op 5 januari 2022, indien er dingen veranderd zijn, graag melden!)
Aanbieder Vastrecht stroom per maand Vastrecht Gas per maand Vergroenings certificaten GVO (dus opslag) opslag Stroom (inkoop vergoeding) per kWh opslag Gas (inkoop vergoeding) per M³ Factuur variatie https://energie.mijndomein.nl/ 5 5 Ja 1,331 ct 2,316 ct Onbekend https://energie.anwb.nl/klant 6 6 Ja 1,331 ct 2,316 ct Alles wordt op de eind afrekening pas verrekend! https://energie.energyzero.nl/klant/ 6 6 Nee 1,331 ct 2,316 ct Onbekend https://www.easyenergy.com/ 5 5 Ja 0,968 ct 4,7 ct Alle vaste kosten zoals belastingen worden met een vast ritme gefactueerd, Variabele tarieven, per maand wat er is gebruikt. https://www.frankenergie.nl/ 5 5 ja 1,69 ct 9,67ct Onbekend https://www.groenestroomlokaal.nl/ ? ? ? ? ? Onbekend https://tibber.com/nl 3,99 Geen Gas Ja 0,2 ct Geen Gas Onbekend https://zonneplan.nl/ 6,25 6,25 Ja 0,3 ct 5 ct Onbekend
Ik zie geen app, web portal of andere manier van inzicht in het verbruik of de kosten.
Nog 2 weken en dan zit ik daar ook (voordeel van direct op te kunnen zeggen)
Maar hun p1 dongle heb ik al in huis en de app werkt ook al en dat is wel een verademing in vergelijk met Frank.
Je kunt live je verbruik zien (live=5 minuten)
Eenvoudig zien welke uren goedkoop/normaal/duur zijn, je gemiddelde prijs die je over een periode betaald voor je energie. (toch fijn je auto opladen voor 12 cnt per kw/h en wat ik belangrijk vind prijzen inclusief alles, ik kan dus nu zien wat het werkelijk in de portemonee scheelt.
Verder kun je ook gewoon de klantenservice BELLEN... altijd fijn...
Ik heb Frank een maand geprobeert en toen "boos" weggelopen, kijken hoe lang deze leverancier blijft
:strip_exif()/f/image/SN37LVRLUw7Z1zlEJT6WQvgU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/heLt90rkkZA8wyAZSe6yBOSN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8nQhFJsm8NAWhdIKhYpVmhAQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2E5cJaDWb5qg4tv96QkkiBvv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben ook klant sinds begin deze maand (edit: bij EasyEnergy). Had eerst ook wat problemen, maar sinds een week kan ik gewoon inloggen en alle data inzien. Ik ben blijkbaar 3 februari officieel begonnen, want dat is de eerste dag met verbruikNGM schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Ja hier ook, ben nieuwe klant en heb nog niet kunnen inloggen. Op 7 feb heb ik - een denk ik geautomatiseerde - e-mail ontvangen dat de overstap afgerond was, want volgens de netbeheerder heb ik op dit moment geen leverancier. Het lijkt allemaal niet zo goed te lopen daar.
[ Voor 4% gewijzigd door Rick24-7 op 18-02-2022 10:51 . Reden: Naam leverancier toegevoegd voor de duidelijkheid. ]
Ik ben al dik drie jaar gebruiker van flexibele tarieven. Eerst easyenergy (toen het nog niet over was genomen was door nieuwestroom) en momenteel Frank. Ik wacht eigenlijk op release van Tibber maar ondertussen ook maar zonneplan als ik bovenstaande lees
Ik stuur zolang ook al mijn hele huis aan op deze dynamische prijzen en heb ook op de Toon thermostaat een app destijds gemaakt die altijd zichtbaar maakt wat de huidige prijs is zodat ook voor de vrouw zichtbaar is wanneer de wasmachine aan mag (https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=99&t=11770)
Ik zie nu voor het eerst pas dit forum :-) en ben blij om te zien dat er nog meer gekken zijn zoals ik.
Inmiddels aan het nadenken om accuopslag toe te voegen dus leuk om te lezen dat ook dat hier besproken wordt.
Door mijn drie jaar heb ik al redelijk wat ervaring met dynamische prijzen en dynamische verbruik. Zelf mijn vriezer gaat gewoon uit als de prijs te hoog is. Het spul blijft wel koud genoeg zolang de prijs niet zakt :-)
Dit klinkt als een tof bedrijf. De website ziet er goed uit en het concept klinkt goed. Ik ga ze eens bellen.sideriusj schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:53:
@Philos31 Ik ben sinds begin dit jaar ook klant bij Zonneplan, en ben tot nu zeer tevreden. Er is ook een goede Zonneplan-integratie voor HomeAssistent.
Edit: ze hebben me net gebeld op mijn verzoek. Ze leveren zelf zonnepanelen, een metertje voor de P1 poort en ze kunnen me zelfs een splitter meeleveren om zelf ook nog de P1 gegevens in Home Assistant te krijgen.
Ik had geen idee van dit bedrijf maar ze hebben blijkbaar 100.000 installaties van zonnepanelen gedaan. En die moest ik ook nog. En ze werken aan een eigen thuisaccu die je kan aansturen met autobidder software.
Bedrijf naar mijn hart, heb meteen een offerte aangevraagd.
[ Voor 39% gewijzigd door ApexAlpha op 18-02-2022 11:55 ]
Heb je een link? Ben erg geïnteresseerd.sideriusj schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:53:
@Philos31 Ik ben sinds begin dit jaar ook klant bij Zonneplan, en ben tot nu zeer tevreden. Er is ook een goede Zonneplan-integratie voor HomeAssistent.
www.zonneplan.nlAJediIAm schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:35:
[...]
Heb je een link? Ben erg geïnteresseerd.
Ik ga er van uit dat hij de HA integratie bedoelde...
Daar ben ik ook naar op zoek.
[ Voor 7% gewijzigd door Philos31 op 18-02-2022 13:43 ]
Helaas ook slechte ervaring met Frank. Ze doen hun best maar hebben hun zaakjes simpelweg niet op orde.Philos31 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:43:
Omdat ik erg teleurgesteld was over de nieuwe app van Frank met hun "nieuwe prijzen" waarin ze maar even voor het gemak de ODE en Energiebelasting vergeten ben ik overgestapt naar zonneplan.
Nog 2 weken en dan zit ik daar ook (voordeel van direct op te kunnen zeggen)
Maar hun p1 dongle heb ik al in huis en de app werkt ook al en dat is wel een verademing in vergelijk met Frank.
Ik zou 11 januari overstappen (na eerdere miscommunicatie, maar daar draag ik zelf ook een stukje schuld). Pas toen de nieuwe app live kwam en ik nog steeds geen data binnen kreeg bleek dat ze nooit zijn begonnen met leveren. Daardoor zat ik een maand op het woekertarief van mijn vorige leverancier en dat is best een dure grap.
Ze steken het op een technische fout. Wat de oorzaak is doet er voor mij niet toe. Ze hadden het zelf moeten constateren en oplossen.
Ze hebben uitvoerig hun excuus aangeboden en ik begrijp dat ze misschien niet de middelen hebben om beter compensatie aan te bieden.
In alle eerlijkheid vind ik hun app niet het slechtste. Jammer dat ze niet de echte all-in-prijs laten zien en jammer dat ze geld vragen om stroom terug te leveren.
Op basis van de reacties hier toch maar elweer overstappen naar de volgende (zonneplan) want dat blijft een voordeel van flex tarieven.
Hoe bedoel je het geld vragen om stroom terug te leveren?AJediIAm schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:43:
[...]
In alle eerlijkheid vind ik hun app niet het slechtste. Jammer dat ze niet de echte all-in-prijs laten zien en jammer dat ze geld vragen om stroom terug te leveren.
Ik heb deze gevonden: https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-onePhilos31 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:42:
[...]
Ik ga er van uit dat hij de HA integratie bedoelde...
Daar ben ik ook naar op zoek.
Helaas maar een 8 uur forecast.
Bij Frank Energie moet je ook opslag betalen voor elke kWh die je terug levert. Dit wordt ingehouden op het teruglevertarief
/f/image/y5Rn5CCwZ9ZQ6RFq0WjYGX2K.png?f=fotoalbum_large)
Dit doe ik met HomeAssistant.
Eerste grafiek: Uurprijs Zonneplan
tweede : levering (import)
derde : Opwek zonnepanelen
vierde : teruglevering (export)
Wat je hier ziet is:
dat ik veel import heb met hogere uurprijs
Veel opwek met lage uurprijs
Veel teruglevering met lage prijs.
Waar ik naar toe wil is dat de warmtepomp aangaat bij lage uurprijzen.
Ik heb nu 13 zonnepanelen op zuid, maar ga nu een paar panelen op west installeren zodat ik in de dure uren (16-19 uur) meer opwek heb.
Dit doe ik al een tijdje (meerdere seizoenen). Mijn ervaring is inmiddels dat je beter de stooklijn kan aanpassen dynamisch ipv echt uit en aan schakelen. Dus warm het huis (je vloer als buffer) meer op als de prijs gunstig is en minder als het ongunstig is. Echt uitschakelen is funest voor de uiteindelijk comfort in je huis. In de herfst, begin lente gaat dat nog wel maar vanaf dec t/m feb werkt die strategie (aan/uit) niet meer.sideriusj schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:10:
Waar ik naar toe wil is dat de warmtepomp aangaat bij lage uurprijzen.
Wat ik uiteraard ook doe is de warmwater tank alleen opwarmen op laag tarief. En als de prijzen negatief zijn (of eigenlijk, ivm belasting, zeer laag) doe ik een extra hoge anti-legionella run en pas de weekschema aan automatisch dat de volgende run minstens een week daarna is (en weer op een laag tarief valt).
Is dat enkel warm tapwater of ook buffer voor je verwarming?thehog schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:28:
[...]
Dit doe ik al een tijdje (meerdere seizoenen). Mijn ervaring is inmiddels dat je beter de stooklijn kan aanpassen dynamisch ipv echt uit en aan schakelen. Dus warm het huis (je vloer als buffer) meer op als de prijs gunstig is en minder als het ongunstig is. Echt uitschakelen is funest voor de uiteindelijk comfort in je huis. In de herfst, begin lente gaat dat nog wel maar vanaf dec t/m feb werkt die strategie (aan/uit) niet meer.
Wat ik uiteraard ook doe is de warmwater tank alleen opwarmen op laag tarief. En als de prijzen negatief zijn (of eigenlijk, ivm belasting, zeer laag) doe ik een extra hoge anti-legionella run en pas de weekschema aan automatisch dat de volgende run minstens een week daarna is (en weer op een laag tarief valt).
Dat is alleen tapwater.ApexAlpha schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:34:
[...]
Is dat enkel warm tapwater of ook buffer voor je verwarming?
Ik heb ook wel een kleine buffer voor verwarming maar dat doet weinig. De vloerverwarming is de beste buffer.
Waar heb je deze HYD gekocht? Ik vind in nederland alleen de ES versie (en enig idee wat het verschil is met de EP)?PCJR schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:22:
[...]
ps: ik heb hier een zelfbouw 48v LiFePo4 accu (5.7kWh) van 16x 3,2v cellen, a 120Ah, en een Sofar HYD5000EP (met oostwest 2x9x415wp panelen). Kan ik leuk met opladen/ontladen gaan spelen op goedkope en sure momenten van de dag
En heb je dan ook die Seplos BMS er bij welke als enige blijkbaar de juiste BMS protocol kan praten met de Sofar? En zo ja, waar heb je die gehaald?
Ik wil hetzelfde gaan bouwen binnenkort.
Valt dat laatste stukje ook niet te automatiseren zodat de wasmachine zelf bepaalt wanneer zij aangaat obv de meest gunstigste tarief? Genoeg Tweakers in dit topic die dat gedaan hebben of nog gaan doen.thehog schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:21:
…Ik stuur zolang ook al mijn hele huis aan op deze dynamische prijzen en heb ook op de Toon thermostaat een app destijds gemaakt die altijd zichtbaar maakt wat de huidige prijs is zodat ook voor de vrouw zichtbaar is wanneer de wasmachine aan mag (https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=99&t=11770)…
“zodat ook voor de vrouw ons zichtbaar is wanneer de wasmachine aan mag”
Klinkt minder traditioneel.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels