Ik heb daar nog niks voor gevonden. Sowieso moet de machine wel vol geladen worden eerst natuurlijk. Hij zou gaan automatisch op pauze moeten springen na het starten als de prijs niet gunstig is maar daar vergt ingrijpen in de elektronica en logica van de machine.Superbeagle schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 07:32:
[...]
Valt dat laatste stukje ook niet te automatiseren zodat de wasmachine zelf bepaalt wanneer zij aangaat obv de meest gunstigste tarief? Genoeg Tweakers in dit topic die dat gedaan hebben of nog gaan doen.
@thehog Het hangt af wat het gedrag is van jullie wasmachine na een stroomonderbreking.
Als zij vrolijk verder gaat nadat de onderbreking zou je iets met een slimme schakelaar kunnen programmeren.
Als zij echter op stand-by springt dan wordt het moeilijker.
Als zij vrolijk verder gaat nadat de onderbreking zou je iets met een slimme schakelaar kunnen programmeren.
Ja dat dus helaas.Superbeagle schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 07:50:
@thehog Het hangt af wat het gedrag is van jullie wasmachine na een stroomonderbreking.
Ik heb dat dus in het begin ook uitgeprobeert, en mijn wasmachine gaat vrolijk verder waar hij gebleven is, probleem is alleen dat je was water koud is geworden en dus opnieuw op 30/40/90 graden gebracht moet worden.Superbeagle schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 07:50:
Wat ik dus nu heb gedaan is gemonitord, ieder programma (behalve die met voorweken) gaat in het eerste uur het water verwarmen, daarna is hij eigenlijk alleen maar een beetje heen en weer aan het slingeren.
Ik zorg er dus voor dat ik de wasmachine (met uigestelde start) zo instel dat het eerste uur het goedkoopst is. De rest is eigenlijk bijna verwaarloosbaar.
Kijk even met je eigen machine hoe hij energie verbruikt, en kijk dan of die ook 90% van de energie binnen het eerste uur gebruikt.
Met de droger hetzelfde. Heb een wamtepompdroger, die gaat de eerste 20 minuten verbruiken, daarna stelt het verbruik niet zo heel veel meer voor, dus als ik een droogje doe kost me dat 1,1kWh
Stel om 3 uur 's nachts kost een kwh 10 cent maar om 4 uur kost het 39 cent en ik droog 2 uur
Het eerste uur verbrukt dat ding 1kWh en het 2e uur 100Wh ik betaal dus 10 cent het eerste uur en 3,9 cent het tweede uur.
En meestal liggen die prijzen niet ZO ver uit elkaar....
[ Voor 17% gewijzigd door Philos31 op 19-02-2022 11:01 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Klopt maar dan is het nog niet automatischPhilos31 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:56:
[...]
Ik zorg er dus voor dat ik de wasmachine (met uigestelde start) zo instel dat het eerste uur het goedkoopst is. De rest is eigenlijk bijna verwaarloosbaar.
Zie pbthehog schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:35:
[...]
Waar heb je deze HYD gekocht? Ik vind in nederland alleen de ES versie (en enig idee wat het verschil is met de EP)?
En heb je dan ook die Seplos BMS er bij welke als enige blijkbaar de juiste BMS protocol kan praten met de Sofar? En zo ja, waar heb je die gehaald?
Ik wil hetzelfde gaan bouwen binnenkort.
Ik heb nu gewoon een aliexpress Daly bms erop met BT. Werkt prima. Seplos kan ook, als je nog moey beginnen zou ik Seplos gaan proberen.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
kun je mij dat ook eens laten weten? ik zit nog wat te dubben tussen victron of de hyd.PCJR schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:44:
[...]
Zie pb![]()
Ik heb nu gewoon een aliexpress Daly bms erop met BT. Werkt prima. Seplos kan ook, als je nog moey beginnen zou ik Seplos gaan proberen.
duh, electrons are life
Hoe stuur jij je hele huis op basis van de uurtarieven?thehog schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:21:
Hoi allen,
Ik ben al dik drie jaar gebruiker van flexibele tarieven. Eerst easyenergy (toen het nog niet over was genomen was door nieuwestroom) en momenteel Frank. Ik wacht eigenlijk op release van Tibber maar ondertussen ook maar zonneplan als ik bovenstaande lees(edit: en inmiddels aangemeld)
Ik stuur zolang ook al mijn hele huis aan op deze dynamische prijzen en heb ook op de Toon thermostaat een app destijds gemaakt die altijd zichtbaar maakt wat de huidige prijs is zodat ook voor de vrouw zichtbaar is wanneer de wasmachine aan mag (https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=99&t=11770)
Ik zie nu voor het eerst pas dit forum :-) en ben blij om te zien dat er nog meer gekken zijn zoals ik.
Inmiddels aan het nadenken om accuopslag toe te voegen dus leuk om te lezen dat ook dat hier besproken wordt.
Door mijn drie jaar heb ik al redelijk wat ervaring met dynamische prijzen en dynamische verbruik. Zelf mijn vriezer gaat gewoon uit als de prijs te hoog is. Het spul blijft wel koud genoeg zolang de prijs niet zakt :-)
(Hoe lees je die in en hoe verwerk je die tot een sturing)
Ik ben klant bij Zonneplan heb een elektrische auto (nog) geen warmtepomp en gebruik middels een splitter de Zonneplan dongel en een raspberry pi met Domoticz…
Ook ik ben een tevreden klant van Zonneplan, kleine aanvulling op jouw bericht, Zonneplan heeft in de app prijzen incl.btw/ODE/belasting echter moet je er nog 0,3ct bij optellen, ze werken er aan om dit ook in de app op te nemen, maar die 0,3ct is niet zo ban belang…Philos31 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:43:
Omdat ik erg teleurgesteld was over de nieuwe app van Frank met hun "nieuwe prijzen" waarin ze maar even voor het gemak de ODE en Energiebelasting vergeten ben ik overgestapt naar zonneplan.
Nog 2 weken en dan zit ik daar ook (voordeel van direct op te kunnen zeggen)
Maar hun p1 dongle heb ik al in huis en de app werkt ook al en dat is wel een verademing in vergelijk met Frank.
Je kunt live je verbruik zien (live=5 minuten)
Eenvoudig zien welke uren goedkoop/normaal/duur zijn, je gemiddelde prijs die je over een periode betaald voor je energie. (toch fijn je auto opladen voor 12 cnt per kw/h en wat ik belangrijk vind prijzen inclusief alles, ik kan dus nu zien wat het werkelijk in de portemonee scheelt.
Verder kun je ook gewoon de klantenservice BELLEN... altijd fijn...
Ik heb Frank een maand geprobeert en toen "boos" weggelopen, kijken hoe lang deze leverancier blijft![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf gebruik ik als stap 1 mijn rooted Toon (thermostaat). Daar draait mijn app op die ik hier een paar jaar geleden voor gemaakt hebt (https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=99&t=11770).famrossel3 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:12:
[...]
Hoe stuur jij je hele huis op basis van de uurtarieven?
(Hoe lees je die in en hoe verwerk je die tot een sturing)
Die haalt de uurtarieven op van verschillende bronnen (afhankelijk welke werkt), zoals easyenergy json output maar ook de EPEX site.
Dit wordt dan zichtbaar op het scherm en de app bepaalt ook de gemiddelde prijzen en deelt dan de 24 uur in 4 delen, hoog tarief, hoog-midden, laag-midden en laag tarief. Dat niveau, plus de prijs zelf, stuur hij dan elk uur naar mijn domoticz. Vanuit daar stuur ik dan weer allerlei zaken aan. Maar dat hangt met van alles aan elkaar vast (node-red, scripts etc).
Maakt natuurlijk niet uit HOE je de data krijgt en HOE je het aanstuurt. Als je maar een manier kan vinden wat voor jou goed werkt.
idemjavaboon schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:42:
[...]
kun je mij dat ook eens laten weten? ik zit nog wat te dubben tussen victron of de hyd.
Ik heb de keuze gemaakt voor de Sofar HYD. Voordeel dat het zelf ook een omvormer is. Bij victron moet dan de veel duurdere easysolar II-GX nemen. Nadeel is dat de Sofar zich (voor zover ik nu begrijp) niet laat combineren tot uiteindelijk een 3-fase systeem. Je kan wel 3 afzonderlijke fases gaan balanceren maar je krijgt nooit 3-fase nood-output.
Je kan de Sofar HYD5000EP bestellen bij https://liionstore.nl/
De site is offline maar je kan via whatsapp, zie telefoonnummer daar, hem bereiken.
Ik heb de overstap naar Frank energie gemaakt en zit nog in mijn wettelijke (14 dagen?) bedenk termijn. Gezien de ontwikkelingen in het oosten en de stijgende energieprijzen, is het misschien verstandiger om toch nog even bij het variabele contract van Powerpeers te blijven. Ik twijfel nu toch wel erg...
Ik zit al drie jaar met dynamische uurprijzen. Was altijd erg fijn tot de stijging sinds september vorig jaar en de pieken in december. Je wordt ineens heel bewust in je verbruik.trobbelsjoeter schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:06:
Ik heb de overstap naar Frank energie gemaakt en zit nog in mijn wettelijke (14 dagen?) bedenk termijn. Gezien de ontwikkelingen in het oosten en de stijgende energieprijzen, is het misschien verstandiger om toch nog even bij het variabele contract van Powerpeers te blijven. Ik twijfel nu toch wel erg...
Wat de komende tijd gaat brengen qua prijzen is maar de vraag. De zon gaat wel weer meer schijnen dus zullen de prijzen overdag gunstiger worden. De pieken rond 18:00u tot zo'n 23:00u en in de ochtend rond 8:00u zullen er dan nog wel zijn. Als je rond die tijd je verbruik kan beperken kan het gunstig uitvallen.
Nadeel is wel dat als je eenmaal op deze dynamische prijzen zit nu nergens ander heen kan of je moet een duur contract vinden. Je variable contract zal echter ook niet erg goedkoop zijn.
Waarom Frank? Ik ben zojuist overgestapt van Frank naar Zonneplan vanwege de lagere toeslag op de kale marktprijs en de schijnbare beter support.
Uiteindelijk betaald de consument altijd de prijs van energie.trobbelsjoeter schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:06:
Met een flex tarief ben je zelf in controle en betaal je zo min mogelijk aan de energie leverancier.
Met een variabel tarief heb je geen controle meer. Het maakt niet uit of je in een hoog of laat tarief je wasje draait, maar je betaald wel de rekening.
Kortom, als je in staat bent om je energie behoefte een beetje te verschuiven naar lage uurprijzen loont het al snel om een variabel tarief te nemen.
Dat ligt natuurlijk helemaal aan
1. hoeveel het uurvariabele (gemiddelde) tarief verschilt van het halfjaarlijks variabele (gemiddelde) tarief, dat wil nog wel eens tegenvallen.
2. hoe laat de tarieven echt laag worden, mijn ervaring van de afgelopen anderhalve jaar is dat de tarieven doorgaans laag waren tussen 23u en 6u.
Als je dus tussen 23 uur en 6 uur al je (vaat)wassen kan draaien, je auto opladen en je tv, computer, verwarming, koffiezetter etc overdag niet teveel verbruiken in de dure periode kan je idd besparen. Maar wel opletten, want overdag is het tarief doorgaans juist vrij hoog, zeker tussen 7 en 10 en 17 en 19.
Althans, dit is mijn ervaring geweest de afgelopen ruim 2 jaar bij Energyzero. Ik had eerst een jaarcontract, toen een uurvariabel contract. Ik deed wel een beetje mijn best op te letten in de lage tarieven de vaatwasser aan te zetten e.d., maar in mijn geval was het uurvariabele contract niet goedkoper dan het 1 jaar vaste. Ook niet duurder trouwens, uitgezonderd natuurlijk de periode okt-januari ivm de hoge energieprijzen.
Het kwam in de maanden daarvoor onder de streep op hetzelfde neer.
1. hoeveel het uurvariabele (gemiddelde) tarief verschilt van het halfjaarlijks variabele (gemiddelde) tarief, dat wil nog wel eens tegenvallen.
2. hoe laat de tarieven echt laag worden, mijn ervaring van de afgelopen anderhalve jaar is dat de tarieven doorgaans laag waren tussen 23u en 6u.
Als je dus tussen 23 uur en 6 uur al je (vaat)wassen kan draaien, je auto opladen en je tv, computer, verwarming, koffiezetter etc overdag niet teveel verbruiken in de dure periode kan je idd besparen. Maar wel opletten, want overdag is het tarief doorgaans juist vrij hoog, zeker tussen 7 en 10 en 17 en 19.
Althans, dit is mijn ervaring geweest de afgelopen ruim 2 jaar bij Energyzero. Ik had eerst een jaarcontract, toen een uurvariabel contract. Ik deed wel een beetje mijn best op te letten in de lage tarieven de vaatwasser aan te zetten e.d., maar in mijn geval was het uurvariabele contract niet goedkoper dan het 1 jaar vaste. Ook niet duurder trouwens, uitgezonderd natuurlijk de periode okt-januari ivm de hoge energieprijzen.
[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 27-02-2022 12:29 ]
En met een beetje accu, hoef je niks te verschuiven, maar laadt je de accu gewoon met solar + tijdens de goedkope uren.AJediIAm schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:47:
[...]
Uiteindelijk betaald de consument altijd de prijs van energie.
Met een flex tarief ben je zelf in controle en betaal je zo min mogelijk aan de energie leverancier.
Met een variabel tarief heb je geen controle meer. Het maakt niet uit of je in een hoog of laat tarief je wasje draait, maar je betaald wel de rekening.
Kortom, als je in staat bent om je energie behoefte een beetje te verschuiven naar lage uurprijzen loont het al snel om een variabel tarief te nemen.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Frank werkt samen met een slimme laadpaal om tijdens daltarieven je auto op te laden. Hierdoor kwam Frank bij mij over als een vooruitstrevende slimme energie leverancier. Ik hoopte dat Frank ook meer andere slimme integraties zou ontwikkelen of ondersteunen. Echter denk ik nu dat ik zelf meer op zoek moet gaan naar slimme ideeën.thehog schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:14:
[...]
Waarom Frank? Ik ben zojuist overgestapt van Frank naar Zonneplan vanwege de lagere toeslag op de kale marktprijs en de schijnbare beter support.
Zelf heb ik een laadpaal, de wallbox pulsar plus. Ik zoek een mogelijkheid om deze laadpaal tijdens lage stroomprijzen te ontgrendelen. Iemand ervaring in?
Vooralsnog kwam ik alleen deze homey oplossing tegen. Maar dan moet ik weer een homey aanschaffen.
https://community.homey.a...unlock-pause-resume/54616
[ Voor 7% gewijzigd door trobbelsjoeter op 01-03-2022 23:00 ]
Even zoeken in github: https://github.com/cliviu74/wallboxtrobbelsjoeter schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:57:
[...]
Frank werkt samen met een slimme laadpaal om tijdens daltarieven je auto op te laden. Hierdoor kwam Frank bij mij over als een vooruitstrevende slimme energie leverancier. Ik hoopte dat Frank ook meer andere slimme integraties zou ontwikkelen of ondersteunen. Echter denk ik nu dat ik zelf meer op zoek moet gaan naar slimme ideeën.
Zelf heb ik een laadpaal, de wallbox pulsar plus. Ik zoek een mogelijkheid om deze laadpaal tijdens lage stroomprijzen te ontgrendelen. Iemand ervaring in?
Vooralsnog kwam ik alleen deze homey oplossing tegen. Maar dan moet ik weer een homey aanschaffen.
https://community.homey.a...unlock-pause-resume/54616
Goedendag,
ik weet niet of ik hier goed zit er zijn nogal wat sub-topics ondertussen.
maar ik had een vraag over mijn energiecontract.
mijn contract liep in december af en mij werd toen een variabel contract geadviseerd (door vattenfal) want ik kon altijd de prijs vastzetten.
Toen kwam Poetin en nu mag het ineens niet meer. Is het echt niet mogelijk? of doen ze gewoon moeilijk zodat de meesten afhaken? ik kan geen duidelijke contractgegevens vinden op hun site.
mijn contract liep in december af en mij werd toen een variabel contract geadviseerd (door vattenfal) want ik kon altijd de prijs vastzetten.
Toen kwam Poetin en nu mag het ineens niet meer. Is het echt niet mogelijk? of doen ze gewoon moeilijk zodat de meesten afhaken? ik kan geen duidelijke contractgegevens vinden op hun site.
Steam: Evert
Dit topic gaat over leveranciers die met uurprijzen werken, daar kan je nog altijd direct naar overstappen.Evert134 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:35:
Goedendag,
Voor variabele contracten en vaste contracten van andere leveranciers kan je naar dit topic:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Bedankt ik zal het in het goede topic zettenSmuggler schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:54:
[...]
Dit topic gaat over leveranciers die met uurprijzen werken, daar kan je nog altijd direct naar overstappen.
Voor variabele contracten en vaste contracten van andere leveranciers kan je naar dit topic:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Steam: Evert
wie van jullie heeft als leverancier Mijndomein Energie en werkt met de app 'LAADJE' voor slimladen met je Tesla
Dan kan je beter laden met Jedlix, dat levert nog extra centen op, ook lijkt die app beter ontwikkeld.tator schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:09:
wie van jullie heeft als leverancier Mijndomein Energie en werkt met de app 'LAADJE' voor slimladen met je Tesla
Mijn vergelijk is wel van een half jaar geleden, Jedlix is verbeterd in die tijd, geen idee of Laadje ondertussen de achterstand heeft kunnen inhalen.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Mijn slimme meter heeft een storing en moet worden vervangen omdat de communicatiemodule geen data meer doorgeeft. De meter kan dus niet op afstand uitgelezen worden. Die meter wordt helaas niet snel vervangen, want het is een niet-essentiële functie van de slimme meter aldus Liander en staat daarmee niet hoog op de prio-lijst (hele idee van zo'n slimme meter is dat ie z'n data toch kan verzenden?).
Het probleem is gelukkig maar tijdelijk, want per 11-03 stap ik over naar Zonneplan en die hebben een P1-meter die zelf de data ophaalt en doorgeeft. Maar nu ik nog bij FrankEnergie zit is het even heel erg matig. Als de slimme meter namelijk niet uitgelezen kan worden wordt je verbruik tegen modelcontract-tarief gefactureerd. Dus in plaats van de uren met 30-32 cent waarin ik 75% van mijn verbruik heb is het een flat-rate van 42 cent.
Het probleem is gelukkig maar tijdelijk, want per 11-03 stap ik over naar Zonneplan en die hebben een P1-meter die zelf de data ophaalt en doorgeeft. Maar nu ik nog bij FrankEnergie zit is het even heel erg matig. Als de slimme meter namelijk niet uitgelezen kan worden wordt je verbruik tegen modelcontract-tarief gefactureerd. Dus in plaats van de uren met 30-32 cent waarin ik 75% van mijn verbruik heb is het een flat-rate van 42 cent.
Ik lees veel naiviteit bij mensen die denken dat ze hier echt mee kunnen besparen. Dat is natuurlijk niet zo: slimme meters maken het energiegebruik ook inzichtelijk voor energieleveranciers. Die leren hiervan en zullen de productie aanpassen zodat er op termijn geen grote productieoverschotten meer zijn die tegen bodemprijzen de markt op gaan. We zuillen voornamelijk winstmaximalisatie zien bij energieproducenten/leveranciers en geen voordeel voor de afnemers van energie.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
ari3 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:26:
Ik lees veel naiviteit bij mensen die denken dat ze hier echt mee kunnen besparen. Dat is natuurlijk niet zo: slimme meters maken het energiegebruik ook inzichtelijk voor energieleveranciers. Die leren hiervan en zullen de productie aanpassen zodat er op termijn geen grote productieoverschotten meer zijn die tegen bodemprijzen de markt op gaan. We zuillen voornamelijk winstmaximalisatie zien bij energieproducenten/leveranciers en geen voordeel voor de afnemers van energie.

Je haalt hier dynamische tarieven en slimme meters door elkaar. Je wilt blijkbaar een punt maken over het 'gevaar' van slimme meters en je wilt ons vervolgens vertellen dat dynamische tarieven daarom niet besparend kunnen werken.

Stel jou punt is waar over de slimme meters en dat de energieleveranciers hier winstmaximalitie op nahouden, fijn. Ook dan zullen er dynamische tarieven blijven en zullen wij kunnen besparen. Die leveranciers veel winst, wij een beetje. Mooi toch?
Ik zou bezwaar maken en aangeven dat jij dynamische prijzen hebt. Ik neem aan dat ze er van uitgaan dat je een normaal contract hebt en daarbij is het natuurlijk niet echt een probleem.thijsq schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:15:
Die meter wordt helaas niet snel vervangen, want het is een niet-essentiële functie van de slimme meter aldus Liander en staat daarmee niet hoog op de prio-lijst (hele idee van zo'n slimme meter is dat ie z'n data toch kan verzenden?).
Tja, dan is het maar de vraag of het voor die tijd lukt. Vaak heb je toch een a twee weken die het duurt om iets te plannen en tegen die tijd ben je al overgestapt op iets anders.Het probleem is gelukkig maar tijdelijk, want per 11-03 stap ik over naar Zonneplan en die hebben een P1-meter die zelf de data ophaalt en doorgeeft.
Heb je al eens bij hun nagevraagd hoe ze daar mee omgaan als dit buiten de schuld van de klant zo is? Wellicht hebben zij andere ingangen bij de netbeheerder waardoor je meter sneller gerepareerd of vervangen kan worden.Maar nu ik nog bij FrankEnergie zit is het even heel erg matig.
Gisteren uitvoerig contact gehad met Liander, maar zij zien het niet als prioriteit. Daarin was het een helaas voor mij. Hun verplichting was alleen het correct registreren van de meterstanden en dat is wel essentieel aldus Liander. Ze hebben me enigszins naar voren geschoven omdat ik contact opnam, maar 14-03 was de eerste mogelijkheid.
Ook nu contact met FrankEnergie. Zij hebben data tot en met 21-02. Maar aangezien er daarna niets meer doorkwam, word ik nu overgezet op modelcontract. Daar kan ik mee inkomen, maar dat kan Frank blijkbaar alleen per hele maand, oftewel ze willen dit ook voor de hele maand februari doen. Daar ga ik natuurlijk niet mee akkoord.
@thijsq Tja, ik weet verder niet of je de hogere prijzen dan aan Liander kan aanrekenen. Zij kunnen je blijkbaar wel binnen twee weken helpen en ik neem aan dat ook bij een rechter gezien zal worden als een "redelijke termijn".
Ander idee (wat natuurlijk alleen voor de toekomst werkt): kan jij niet zelf de waardes via P1 uitlezen en iedere dag doorgeven aan FrankEnergie? Wellicht omslachtig, maar als jou dat veel scheelt is het misschien toch de moeite waard.
Ik heb verder geen idee wat de slimme meter zelf onthoudt. Als er op de 14e een nieuwe module wordt geplaatst kunnen dan de "oude" meterstanden met terugwerkende kracht worden doorgegeven? Of is het een kwestie van pech, die gegevens zijn weg?
Ander idee (wat natuurlijk alleen voor de toekomst werkt): kan jij niet zelf de waardes via P1 uitlezen en iedere dag doorgeven aan FrankEnergie? Wellicht omslachtig, maar als jou dat veel scheelt is het misschien toch de moeite waard.
Ik heb verder geen idee wat de slimme meter zelf onthoudt. Als er op de 14e een nieuwe module wordt geplaatst kunnen dan de "oude" meterstanden met terugwerkende kracht worden doorgegeven? Of is het een kwestie van pech, die gegevens zijn weg?
@thijsq Hoe kwam je er trouwens achter dat dit niet meer werkte? Kreeg je een melding van FrankEnergie of kwam je er zelf achter?
@JeroenE De situatie met Liander is iets waar ik me bij heb neergelegd. 2 weken is redelijk voor iets als dit.
Liander meldt er niets over op hun website, maar Stedin zegt dat slimme meters voor 40 dagen data opslaan, dus dat is een route die ik nog wil volgen.
EDIT: net de handleiding erop nageslagen voor mijn specifieke meter. Kwartierstanden worden 10 dagen opgeslagen en daarna overschreven. De dagstanden worden 40 dagen bewaard. Maandstanden 13 maanden.
Ik kwam erachter omdat de data in de app niet meer bijgewerkt werd (meestal liep het maximaal 2 dagen achter). Frank vertelde dat er een storing werd gemeld door Liander en toen ben ik maar even bij hen gaan checken.
Liander meldt er niets over op hun website, maar Stedin zegt dat slimme meters voor 40 dagen data opslaan, dus dat is een route die ik nog wil volgen.
EDIT: net de handleiding erop nageslagen voor mijn specifieke meter. Kwartierstanden worden 10 dagen opgeslagen en daarna overschreven. De dagstanden worden 40 dagen bewaard. Maandstanden 13 maanden.
Ik kwam erachter omdat de data in de app niet meer bijgewerkt werd (meestal liep het maximaal 2 dagen achter). Frank vertelde dat er een storing werd gemeld door Liander en toen ben ik maar even bij hen gaan checken.
[ Voor 17% gewijzigd door thijsq op 03-03-2022 10:34 ]
@thijsq Wel balen dus en eerlijk gezegd ook slecht dat jij hier zelf achter moet komen. Je zou verwachten dat een leverancier die dynamische prijzen aanbiedt dan ook zelf aan de bel trekt als de daarvoor benodigde gegevens niet binnen komen in hun systeem.
enexis heeft hetzelfde probleemthijsq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:28:
@JeroenE De situatie met Liander is iets waar ik me bij heb neergelegd. 2 weken is redelijk voor iets als dit.
Niet ideaal maar 42 cent is op het ogenblik een heel schappelijk tarief.thijsq schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:15:
Mijn slimme meter heeft een storing en moet worden vervangen omdat de communicatiemodule geen data meer doorgeeft. De meter kan dus niet op afstand uitgelezen worden. Die meter wordt helaas niet snel vervangen, want het is een niet-essentiële functie van de slimme meter aldus Liander en staat daarmee niet hoog op de prio-lijst (hele idee van zo'n slimme meter is dat ie z'n data toch kan verzenden?).
Als je het op vandaag bekijkt zeker. Maar de gehele maand februari? Dat vind ik nogal ver gaan.AJediIAm schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:29:
[...]
Niet ideaal maar 42 cent is op het ogenblik een heel schappelijk tarief.
Ik maak gebruik van de Frank Energie Home Assistant integratie. https://github.com/bajansen/home-assistant-frank_energie
Binnen het Energy dashboard heb ik aangegeven dat de prijs wordt bepaald door een entity en hier de entity sensor.current_electricity_price_all_in voor gebruikt. Als ik de waarde van deze sensor opvraag dan krijg ik (op het moment) een prijs van 0.49657 €/kWh.
Als ik op de website van Frank Energie kijk (https://www.frankenergie.nl/goedkoop) en ik selecteer in de grafiek Inkoopprijs+ dan zie ik een prijs van 0,436 €/kWh.
Waar zit dit verschil in?
Binnen het Energy dashboard heb ik aangegeven dat de prijs wordt bepaald door een entity en hier de entity sensor.current_electricity_price_all_in voor gebruikt. Als ik de waarde van deze sensor opvraag dan krijg ik (op het moment) een prijs van 0.49657 €/kWh.
Als ik op de website van Frank Energie kijk (https://www.frankenergie.nl/goedkoop) en ik selecteer in de grafiek Inkoopprijs+ dan zie ik een prijs van 0,436 €/kWh.
Waar zit dit verschil in?
In de winter wekken de zonnepanelen geregeld niet zo veel op om de batterij goed vol te laden. Ik stuur mijn batterij aan om er ook in de niet zo zonnige wintermaanden zo veel mogelijk uit te halen.PCJR schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:28:
[...]
En met een beetje accu, hoef je niks te verschuiven, maar laadt je de accu gewoon met solar + tijdens de goedkope uren.
Hier een leuk voorbeeld van afgelopen maand. Om 03:00 laden voor € 0.01 /kWh en vervolgens om 08:00 ontladen voor € 0,33 /kWh (kale prijzen).
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 18% gewijzigd door paulvd89 op 05-03-2022 02:35 ]
Dat ga ik hier ook doen. Welke omvormer gebruik jij hiervoor?paulvd89 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 02:33:
[...]
In de winter wekken de zonnepanelen geregeld niet zo veel op om de batterij goed vol te laden. Ik stuur mijn batterij aan om er ook in de niet zo zonnige wintermaanden zo veel mogelijk uit te halen.
Hier een leuk voorbeeld van afgelopen maand. Om 03:00 laden voor € 0.01 /kWh en vervolgens om 08:00 ontladen voor € 0,33 /kWh (kale prijzen).![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Kan iemand uitleggen hoe het salderen wordt verrekend als je een contract hebt met uur prijzen??
Er wordt gewoon per uur verrekend op de uurprijs.sideriusj schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:05:
Kan iemand uitleggen hoe het salderen wordt verrekend als je een contract hebt met uur prijzen??
De meeste aanbieders kennen bovenop de uurprijs nog een opslag. Bij de ene wordt ook deze opslag verrekend en de andere niet (wat daar de wettelijke basis voor is begrijp ik niet, want salderen is salderen volgens mij maar ok).
Het wordt iets lastiger als na een jaar blijkt dat je meer opgewekt hebt dan verbruikt. Wat er werkelijk gebeurd is dat je alleen de kale prijs (plus eventuele opslag) en de BTW verrekend krijgt per uur (dat betekend dus ook winst bij verbruik bij negatieve tarieven!). De verbruikte en opgewekte totale kWh over een jaar wordt vervolgens in de jaarafrekening gesaldeerd met elkaar en daarop wordt dan de energiebelasting en ODE berekend. Op deze twee belastingen krijg je geen geld terug bij overschot dus wordt het op deze manier berekend. Hier wordt overigens ook de vermindering energiebelasting verrerekend. Om de kosten per jaar niet te groot te maken maakt de leverancier hiervan een maandelijkse schatting en verrekenen het daar alvast. Als de schattingen goed waren van de leverancier kwam je per maand precies goed uit en is de jaarafrekening 0 maar in de praktiek is dat altijd wel wat in de plus of min.
Ik heb hier een SolaX hybrid omvormer hangen, maar het kan ook met andere merken. De aansturing wordt automatisch gedaan door een Bliq-vanger, dat is een gateway waarmee je verschillende merken zonne-energie/batterij omvormers kunt uitlezen en aansturen. (voor de volledigheid: ik werk voor Bliq)thehog schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 07:19:
[...]
Dat ga ik hier ook doen. Welke omvormer gebruik jij hiervoor?
[ Voor 6% gewijzigd door paulvd89 op 05-03-2022 22:03 ]
ivm salderen is uurtarief voorlopig nog niet interessant, de tijden dat energie goedkoop is ben ik niet thuis of werken mijn zonnepanelen voluit.
Ondanks een warmtepomp heb ik er ook weinig aan want als de zon schijnt staat de verwarming laag...
In de toekomst zie ik hier wel wat in zodra salderen afgebouwd wordt en je dan zaken bewust moet gaan plannen.
Ondanks een warmtepomp heb ik er ook weinig aan want als de zon schijnt staat de verwarming laag...
In de toekomst zie ik hier wel wat in zodra salderen afgebouwd wordt en je dan zaken bewust moet gaan plannen.
[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 05-03-2022 22:06 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Als ik lees op internet over deze bliq krijg ik alleen de indruk dat het kan uitlezen. Niks over aansturen. Hoe werkt dat dan? Ik zoek al heel lang naar omvormers die je kan aansturen waarbij je zelf aangeeft hoeveel hij gaat laden of ontladen en ben tot nu toe alleen op de victron en sofar uitgekomen.paulvd89 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:00:
[...]
Ik heb hier een SolaX hybrid omvormer hangen, maar het kan ook met andere merken. De aansturing wordt automatisch gedaan door een Bliq-vanger, dat is een gateway waarmee je verschillende merken zonne-energie/batterij omvormers kunt uitlezen en aansturen. (voor de volledigheid: ik werk voor Bliq)
Ben nog even verder gaan neuzen en vond deze lijst https://bliq.energy/wp-co...tslijst_Feb-2022-V1-1.pdf
Geeft wel aan dat er nu meer omvormers zijn die je zou kunnen aansturen maar helaas zijn ze allemaal niet erg publiek in het geven van die informatie hoe je het dan zou moeten aansturen helaas.
Leuk wat bliq.energy doet wat dat is precies wat ik (en sommigen hier) nu zelf aan het bouwen zijn. Vind wel de prijs van de bliq.vanger veel te hoog anders was het misschien wel interessant om het niet meer DIY te doen maar gewoon aan te kopen.
Geeft wel aan dat er nu meer omvormers zijn die je zou kunnen aansturen maar helaas zijn ze allemaal niet erg publiek in het geven van die informatie hoe je het dan zou moeten aansturen helaas.
Leuk wat bliq.energy doet wat dat is precies wat ik (en sommigen hier) nu zelf aan het bouwen zijn. Vind wel de prijs van de bliq.vanger veel te hoog anders was het misschien wel interessant om het niet meer DIY te doen maar gewoon aan te kopen.
Ik heb een pv systeem met solaredge (en optimizers). Zijn er hier mensen met ervaring met een Solaredge Energybank (de powerbank van Solar Edge). Hoe komt deze eruit kwa kosten en wat zijn de ervaringen met stuurmogelijkheden (bijv. via Home Assistant)?
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Vermoed dat er nog niet veel ervaringen zullen zijn. Voor zover mij bekend is hij per mei leverbaar in Nederland.KC27 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:34:
Ik heb een pv systeem met solaredge (en optimizers). Zijn er hier mensen met ervaring met een Solaredge Energybank (de powerbank van Solar Edge). Hoe komt deze eruit kwa kosten en wat zijn de ervaringen met stuurmogelijkheden (bijv. via Home Assistant)?
Uiteindelijk betalen we allemaal voor de zelfde stroom. Een energie maatschappij berekend de prijs plus een risico marge direct door aan de klanten. Ik steeds die extra marge liever in eigen zak.mr_evil08 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:04:
ivm salderen is uurtarief voorlopig nog niet interessant, de tijden dat energie goedkoop is ben ik niet thuis of werken mijn zonnepanelen voluit.
There is no such thing as a free lunch.
Morgen een prijsverschil van 60 cent tussen piek en dal gedurende een paar uur zelfs.
Had ik nu mijn batterij systeem maar al klaar. Terugleveren met verschil van 60 cent (exclusief de verliezen die optreden) is toch wel erg interessant
Had ik nu mijn batterij systeem maar al klaar. Terugleveren met verschil van 60 cent (exclusief de verliezen die optreden) is toch wel erg interessant
Verwijderd
Die extra marge steken de variabele leveranciers grotendeels in hun zak. En jij blijft met het risico zitten.AJediIAm schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:39:
[...]
Uiteindelijk betalen we allemaal voor de zelfde stroom. Een energie maatschappij berekend de prijs plus een risico marge direct door aan de klanten. Ik steeds die extra marge liever in eigen zak.
There is no such thing as a free lunch.
Voor de aanbieders is er een lekkere gratis lunch. Dat zie je ook aan de groei van het aantal aanbieders. Geen risico, wel winst.
Overigens hoeft een energiemaatschappij die de stroom zelf opwekt helemaal niet met een risico-opslag te werken.
Ehm? Zit jij wel in het juiste topic?Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:15:
[...]
Die extra marge steken de variabele leveranciers grotendeels in hun zak. En jij blijft met het risico zitten.
Voor de aanbieders is er een lekkere gratis lunch. Dat zie je ook aan de groei van het aantal aanbieders. Geen risico, wel winst.
Overigens hoeft een energiemaatschappij die de stroom zelf opwekt helemaal niet met een risico-opslag te werken.
Weet je wat day-ahead energie prijzen zijn?
Waar haal je dat vandaan dat variabele leveranciers (als je het over day-ahead leveranciers hebt) in hun zak steken?
De prijzen die op de markt berekend worden zijn gewoon open te checken en de enige opslag die je betaald is een kleine marge op die prijs.
Het risico is dus hier volledig bij de klant, maar het voordeel ook. (als je in deze afgelopen dagen nog van voordeel kunt spreken)
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Verwijderd
Die "kleine" marge is groter dan het gemiddelde voordeel dat uit het onderzoeksrapport naar voren kwam om deze vorm van leverantie te promoten.Philos31 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:41:
[...]
Ehm? Zit jij wel in het juiste topic?
Weet je wat day-ahead energie prijzen zijn?
Waar haal je dat vandaan dat variabele leveranciers (als je het over day-ahead leveranciers hebt) in hun zak steken?
De prijzen die op de markt berekend worden zijn gewoon open te checken en de enige opslag die je betaald is een kleine marge op die prijs.
Het risico is dus hier volledig bij de klant, maar het voordeel ook. (als je in deze afgelopen dagen nog van voordeel kunt spreken)
Er zit namelijk niet heel veel risico-opslag op variabele (modelcontract) energieprijzen tov uurprijzen.
het onderzoeksrapport ?Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:08:
[...]
Die "kleine" marge is groter dan het gemiddelde voordeel dat uit het onderzoeksrapport naar voren kwam om deze vorm van leverantie te promoten.
Er zit namelijk niet heel veel risico-opslag op variabele (modelcontract) energieprijzen tov uurprijzen.
Heb je een linkje ergens naar toe dan weten we ook waar je het over hebt
Verwijderd
Er is een onderzoek gepubliceerd gelinked ergens op de websites van een van de aanbieders. Kan het niet meer terugvinden. Het verschil tussen gemiddelde consumentenprijs en day-ahead-prijzen was 1,4ct over 2014-2017.
Over aug 2019 - aug 2021 exclusief de energiecrisis is de day ahead prijs
https://www.nordpoolgroup...es/nl/monthly/?view=table
gemiddeld minder dan 2ct lager dan gemiddelde consumentenprijs
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84672NED
en dat is inclusief mensen met een duurder jaarcontract ipv variabel.
Als je kijkt dat leveranciers 1,3ct of meer pakken gaat zo goed als al het voordeel op aan de "kleine" inkoopmarge.
Niet zo vreemd ook, want energieproducenten die ook grootste leveranciers zijn (Vattenfall, Eneco, Essent, Engie) hebben helemaal geen risico-opslag nodig.
Over aug 2019 - aug 2021 exclusief de energiecrisis is de day ahead prijs
https://www.nordpoolgroup...es/nl/monthly/?view=table
gemiddeld minder dan 2ct lager dan gemiddelde consumentenprijs
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84672NED
en dat is inclusief mensen met een duurder jaarcontract ipv variabel.
Als je kijkt dat leveranciers 1,3ct of meer pakken gaat zo goed als al het voordeel op aan de "kleine" inkoopmarge.
Niet zo vreemd ook, want energieproducenten die ook grootste leveranciers zijn (Vattenfall, Eneco, Essent, Engie) hebben helemaal geen risico-opslag nodig.
Ik vind die opslag ook maar niks hoor. Drie jaar van easyenergy gebruik kunnen maken zonder opslag tot ze begin vorig jaar ineens wel opslag gingen toepassen. Vond de periode zonder opslag toch wel het meest eerlijke.
Het is gewoon nu kijken welke partij de laagste opslag heeft met de laagste vaste kosten.
Het is gewoon nu kijken welke partij de laagste opslag heeft met de laagste vaste kosten.
Vandaar ook dat ik nu bij zonneplan zit met maar 0,3ct opslag. Dan is die 1,7ct in mijn voordeel (hoewel ik nu wel heel veel nadeel ervaar door enorme hoge prijzen).Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:47:
Weet je zeker dat dat klopt?Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:47:
Zeker de groene energie die ze produceren zal niet altijd op dezelfde momenten opgewekt en verbruikt worden.
Het lijkt me dat ze die ook gewoon verhandelen op de markt.
Ik ervaar momenteel voordeel. Mijn netto verbruik is nu al negatief. Dus die uurtarieven steek ik nu zo in mijn zak
Verwijderd
Tuurlijk, maar dat is niet waar de veronderstelde risico-opslag in zit volgens mij. Dat is intra-dag.Noshi schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:58:
[...]
Weet je zeker dat dat klopt?
Zeker de groene energie die ze produceren zal niet altijd op dezelfde momenten opgewekt en verbruikt worden.
Het lijkt me dat ze die ook gewoon verhandelen op de markt.
Dagprijzen versus halfjaarprijzen spelen andere factoren mee lijkt mij.
Idem, ben net mijn stalen frame aan het bouwen, inverter ligt al klaar. Maar 16 Tesla modules moet je wel 'netjes' huisvesten.. Is toch wel veel, ~500kg aan accu's.thehog schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:12:
Morgen een prijsverschil van 60 cent tussen piek en dal gedurende een paar uur zelfs.
Dit zijn verschillen die zelf buiten de salderingsregelen zelfs interessant zijn om mee te nemen! Bij dit soort prijzen voor stroom valt de belastings in het 'niet'.
Maarja, iedere cycle die je door je accu heen gooit kost ook weer geld (slijtage accu).
[ Voor 12% gewijzigd door campr112 op 07-03-2022 17:21 ]
Be more, use Linux.
Enthousiast geworden door dit topic en vanwege 41/51 ct/kWh en 2.05/kuub bij Greenchoice sinds mijn contract op 13-2 afliep, heb ik mij vorige week aangemeld bij EasyEnergy. De 14 dagen bedenktijd loopt dus nog. Op 30-3 gaan we over.
Maar man man, wat worden mijn zenuwen op de proef gesteld. Gemiddelde stroomprijs morgen: 63 cent met uitschieters naar 93 cent. Zelfs in de nacht (als onze EV's willen laden) komt het nog amper onder de 60 cent. Gas is helemaal schrikken. Ik hoopte dat het nu wel even klaar was, maar morgen gaat het naar 3.72 per kuub!
Intussen geen idee wat Greenchoice per 1/4 gaat doen. Op dit moment geven ze helemaal geen tarieven weer..
Nou verwacht ik van niemand dat ze in de glazen bol kunnen kijken, maar wat is nou wijsheid? Als de prijzen blijven stijgen, wordt GC ook duur. Als ze ooit gaan dalen, dan profiteer ik eerder bij EE. Maar dit soort pieken gaan hard aankomen.
Wat ik me serieus afvraag: Deze day-ahead bedrijven kopen op de spotmarkt. Kan het zijn dat de traditionele maatschappijen op een andere markt kopen waar de prijzen iets stabieler zijn? Dan zou het mogelijk toch verstandiger zijn om dat cancel-formuliertje toch maar op te sturen.
Maar man man, wat worden mijn zenuwen op de proef gesteld. Gemiddelde stroomprijs morgen: 63 cent met uitschieters naar 93 cent. Zelfs in de nacht (als onze EV's willen laden) komt het nog amper onder de 60 cent. Gas is helemaal schrikken. Ik hoopte dat het nu wel even klaar was, maar morgen gaat het naar 3.72 per kuub!
Intussen geen idee wat Greenchoice per 1/4 gaat doen. Op dit moment geven ze helemaal geen tarieven weer..
Nou verwacht ik van niemand dat ze in de glazen bol kunnen kijken, maar wat is nou wijsheid? Als de prijzen blijven stijgen, wordt GC ook duur. Als ze ooit gaan dalen, dan profiteer ik eerder bij EE. Maar dit soort pieken gaan hard aankomen.
Wat ik me serieus afvraag: Deze day-ahead bedrijven kopen op de spotmarkt. Kan het zijn dat de traditionele maatschappijen op een andere markt kopen waar de prijzen iets stabieler zijn? Dan zou het mogelijk toch verstandiger zijn om dat cancel-formuliertje toch maar op te sturen.
[J|O|R] <- .signature.gz
Ik heb dit voorgelegd (bij Frank Energie dan) maar dit schiet niet echt op omdat eerst per maand/week gesaldeerd zal worden. Pas het overschot dan krijg je geld voor, en dat tarief is een gemiddelde. Een gemiddelde ja, van die week meen ik.campr112 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:20:
[...]
Idem, ben net mijn stalen frame aan het bouwen, inverter ligt al klaar. Maar 16 Tesla modules moet je wel 'netjes' huisvesten.. Is toch wel veel, ~500kg aan accu's.
Dit zijn verschillen die zelf buiten de salderingsregelen zelfs interessant zijn om mee te nemen! Bij dit soort prijzen voor stroom valt de belastings in het 'niet'.
Maarja, iedere cycle die je door je accu heen gooit kost ook weer geld (slijtage accu).
Dus in dit geval is rijk worden (of al iets verdienen dan) met laden/ontladen van mijn accu niet echt te doen denk ik.
Wordt tijd voor een energie leverancier die particulieren mee laat doen op de onbalansmarkt
"schat, je moet even wachten op je thee/avondeten, het land zit short".thehog schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:48:
Wordt tijd voor een energie leverancier die particulieren mee laat doen op de onbalansmarkt
Het is wel een stuk minder praktisch. Je hebt met 2-3 minuten vertraging een indicate van de prijs van het lopende kwartier, wat ook nog kan veranderen. Bij spotprijzen weet je ruim vooraf al wat je betaald/krijgt.
Nee, die is er niet. Het enige wat ze kunnen doen, is zelf een betere inschatting doen wat de settlement gaat worden (en die jij betaald) om op die manier wat extra geld te verdienen. Maar rond het settlementmoment zijn er tig partijen die de prijs beinvloeden of daar al hun volume handelen om zo min mogelijk risico te lopen. Dat is voor gas. Voor power, kan je geen losse uurtjes kopen op de markt.TwOkkie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:20:
[ Voor 44% gewijzigd door mat.hi.as op 07-03-2022 22:06 ]
Zou een leverancier niet voor de base load (de stroom die ze verwachten sowieso kwijt te kunnen) naar de ENDEX markt kunnen gaan? Daar zijn de prijzen nog altijd rond de 5/6 ct/kWh voor lange termijn contracten.mat.hi.as schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:01:
[...]
Nee, die is er niet. Het enige wat ze kunnen doen, is zelf een betere inschatting doen wat de settlement gaat worden (en die jij betaald) om op die manier wat extra geld te verdienen. Maar rond het settlementmoment zijn er tig partijen die de prijs beinvloeden of daar al hun volume handelen om zo min mogelijk risico te lopen. Dat is voor gas. Voor power, kan je geen losse uurtjes kopen op de markt.
Dat kan, maar dan lopen ze het risico dat jij meer teruglevert bij hoge zonopbrengsten bij lage prijzen (wat ze hebben gekocht tegen een relatief hogere prijs) en meer gebruikt op de duurdere donkere dagen/momenten. De kosten voor profielshaping (of hoe je het ook wilt noemen) zijn niet mals, zeker niet bij dit soort hoge prijzen, kijk maar naar de spotprijzen voor levering morgen.Prikvorkje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:45:
[...]
Zou een leverancier niet voor de base load (de stroom die ze verwachten sowieso kwijt te kunnen) naar de ENDEX markt kunnen gaan? Daar zijn de prijzen nog altijd rond de 5/6 ct/kWh voor lange termijn contracten.
Het profiel van klanten met uurprijzen zal er wel anders uit ziet dan gemiddeld. Ik lees hier meer over demand steering of opslag dan elders, maar of dat genoeg is om de shapingkosten te drukken, vraag ik me af.
Verwijderd
Dat lijkt me heel sterk gezien de prijzen van german base load futures. Waar zie jij stroom voor 5//6 ct in de aanbieding dan?Prikvorkje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:45:
[...]
Zou een leverancier niet voor de base load (de stroom die ze verwachten sowieso kwijt te kunnen) naar de ENDEX markt kunnen gaan? Daar zijn de prijzen nog altijd rond de 5/6 ct/kWh voor lange termijn contracten.
Oké, ik ga mij even schamen in een donker hoekje... Had verouderde cijfers voor me, dus die 5/6 cent slaat natuurlijk helemaal nergens op (gelukkig maar, begreep er al helemaal niks meer van). Blijft alsnog wel bijzonder dat de ENDEX nu goedkoper is dan de EPEX.Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:04:
[...]
Dat lijkt me heel sterk gezien de prijzen van german base load futures. Waar zie jij stroom voor 5//6 ct in de aanbieding dan?
Dan hoef ik me nu alleen nog maar te verbazen over de immense prijsstijgingen sinds afgelopen zomer. Het is logisch dat elektriciteit duurder wordt met de stijgende gas (en kolen) prijzen, maar kan iemand uitleggen waarom de elektriciteit ruim 8 keer duurder wordt op de EPEX terwijl gas "slechts" verviervoudigd in dezelfde periode?
Omdat je 2 MWh gas nodig hebt voor 1 MWh power.Prikvorkje schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:14:
[...]
Oké, ik ga mij even schamen in een donker hoekje... Had verouderde cijfers voor me, dus die 5/6 cent slaat natuurlijk helemaal nergens op (gelukkig maar, begreep er al helemaal niks meer van). Blijft alsnog wel bijzonder dat de ENDEX nu goedkoper is dan de EPEX.
Dan hoef ik me nu alleen nog maar te verbazen over de immense prijsstijgingen sinds afgelopen zomer. Het is logisch dat elektriciteit duurder wordt met de stijgende gas (en kolen) prijzen, maar kan iemand uitleggen waarom de elektriciteit ruim 8 keer duurder wordt op de EPEX terwijl gas "slechts" verviervoudigd in dezelfde periode?
Je vergeet de tarieven. Ten eerste: als je saldeert heb je niks, ten tweede, als je tegen spotprijzen afrekent kun je een uur lang voor € 0,325 / kWh laden (prijs incl. BTW), maar terugleveren gaat maar tegen € 0,70 / kWh (prijs excl. BTW).thehog schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:12:
Maar het is wel een groot verschil ja.
Signatures zijn voor boomers.
Ik vergeet 'de tarieven'? En 'als je saldeert heb je niks' Wat bedoel je daarmee?Maasluip schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:16:
[...]
Je vergeet de tarieven. Ten eerste: als je saldeert heb je niks, ten tweede, als je tegen spotprijzen afrekent kun je een uur lang voor € 0,325 / kWh laden (prijs incl. BTW), maar terugleveren gaat maar tegen € 0,70 / kWh (prijs excl. BTW).
Maar het is wel een groot verschil ja.
Terugleveren gaat ook incl BTW hoor. Althans zolang we de huidige salderingregels hebben. Zou anders raar zijn dat je als dynamische tarieven klant geen BTW saldering krijgt en als statische tarieven klant wel.
Energiebelasting en IDE wordt ook gesaldeerd uiteraard maar dat is op basis van de totale netto per jaar zoals ik hierboven al ergens heb uitgelegd.
Als je saldeert heb je geen teruglevertarief. 2000 kWh afnemen en 2000 kwh terugleveren is 0 kWh verbruiken, op welk moment je ook afneemt of teruglevert.thehog schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:36:
[...]
Ik vergeet 'de tarieven'? En 'als je saldeert heb je niks' Wat bedoel je daarmee?
Terugleveren gaat ook incl BTW hoor. Althans zolang we de huidige salderingregels hebben. Zou anders raar zijn dat je als dynamische tarieven klant geen BTW saldering krijgt en als statische tarieven klant wel.
Als je teruglevert krijg je "een redelijke vergoeding", meestal de kale stroomprijs. Maar je hebt gelijk, dat is inclusief BTW, dus geen € 0,70 maar € 0,847.
Signatures zijn voor boomers.
Ok, in mijn optiek spreek je over hetzelfde. Beiden zijn saldering. De eerste in de oude statische wereld en je tweede uitleg in de dynamische wereld. Maar we salderen gewoon kWh. Bij statische tarieven wordt dat eens per jaar verrerekend en levert dat een bepaalde rekening op in euro's. In dynamische contracten wordt de kWh per uur afgerekend tegen het tarief wat er voor dat uur stond en levert dat gelijk een bedrag, de ene uur positief en de andere uur een negatief bedrag.Maasluip schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:39:
[...]
Als je saldeert heb je geen teruglevertarief. 2000 kWh afnemen en 2000 kwh terugleveren is 0 kWh verbruiken, op welk moment je ook afneemt of teruglevert.
Als je teruglevert krijg je "een redelijke vergoeding", meestal de kale stroomprijs. Maar je hebt gelijk, dat is inclusief BTW, dus geen € 0,70 maar € 0,847.
[ Voor 5% gewijzigd door thehog op 08-03-2022 08:46 ]
Werken met Philips HUE lampen in je huis. Rood als het even niet mag en groen als de prijzen gunstig zijn ;-)mat.hi.as schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:01:
[...]
"schat, je moet even wachten op je thee/avondeten, het land zit short".
Verwijderd
Zo werkt rekenen nietmat.hi.as schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 06:51:
[...]
Omdat je 2 MWh gas nodig hebt voor 1 MWh power.
Als ik 2kg meel nodig heb voor 1kg brood en meel verdubbeld in prijs wordt mijn brood niet 4x zo duur...
NB:
Ik snap de observatie trouwens niet dat gas 2x zo duur is geworden en elektra 4x zo duur.
Sinds wanneer?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2022 09:27 ]
@Verwijderd volgens mij rekent ie met all-in prijzen, dat is natuurlijk onzinnig want een flink deel bestaat uit belasting / ODE. Dus naar de kale prijzen kijken.
Als je de gas future van april 2022 bekijkt dan was die een jaar geleden 17,5 nu is ie, ik rond even conservatief af naar beneden, 200. Dat is meer dan 11x zoveel.
Voor stroom zat de EPEX een jaar geleden rond de 50, nu weer conservatief genomen op zo'n 300. Dat is een factor 6.
Ergo gas is veel meer gestegen dan stroom, dat is de conclusie.
Edit, even rekenen met werkelijke flextarieven (inkoopprijs ex btw van Energyzero):
Maart 2020: stroom 2 ct, gas 8 ct (dit was toevallig ook het allergoedkoopste moment in tijden ivm corona crisis)
Maart 2021: stroom 5 ct (+150% tov het vorige jaar), gas 17 ct (+113%)
Maart 2022: stroom 34 ct (+580%), gas 170 ct (+900%)
Als je de gas future van april 2022 bekijkt dan was die een jaar geleden 17,5 nu is ie, ik rond even conservatief af naar beneden, 200. Dat is meer dan 11x zoveel.
Voor stroom zat de EPEX een jaar geleden rond de 50, nu weer conservatief genomen op zo'n 300. Dat is een factor 6.
Ergo gas is veel meer gestegen dan stroom, dat is de conclusie.
Edit, even rekenen met werkelijke flextarieven (inkoopprijs ex btw van Energyzero):
Maart 2020: stroom 2 ct, gas 8 ct (dit was toevallig ook het allergoedkoopste moment in tijden ivm corona crisis)
Maart 2021: stroom 5 ct (+150% tov het vorige jaar), gas 17 ct (+113%)
Maart 2022: stroom 34 ct (+580%), gas 170 ct (+900%)
[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 08-03-2022 09:50 ]
<rant>Dit is natuurlijk erg off-topic maar ik maak me wel zorgen over mensen met een minimum inkomen. Hier hebben we bijna allemaal panelen en komen we netto wellicht een beetje slechter uit. Maar met kWh prijzen van bijna een euro loopt een gemiddeld huishuiden leeg op de energiekosten.
De belasting die gewoon lekker procentueel over de prijs berekend wordt is echt een oneerlijk iets, de staat zuigt hiermee de armen naar het armenhuis.
Sorry, ik moest dit even kwijt....</rant>
Continue....
De belasting die gewoon lekker procentueel over de prijs berekend wordt is echt een oneerlijk iets, de staat zuigt hiermee de armen naar het armenhuis.
Sorry, ik moest dit even kwijt....</rant>
Continue....
Ha, uiteraard. Was waarschijnlijk nog half aan het slapen. Ik dacht dat er bedoeld werd dat gas (bijvoorbeeld) 100 euro omhoog ging, en power 200 euro.Verwijderd schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:21:
[...]
Zo werkt rekenen niet
Als ik 2kg meel nodig heb voor 1kg brood en meel verdubbeld in prijs wordt mijn brood niet 4x zo duur...
NB:
Ik snap de observatie trouwens niet dat gas 2x zo duur is geworden en elektra 4x zo duur.
Sinds wanneer?
Bliq stuurt volledig automatisch aan op basis van de weersvoorspelling en historische data. Je hoeft dus zelf geen sturingsprogramma te maken.thehog schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:13:
Ben nog even verder gaan neuzen en vond deze lijst https://bliq.energy/wp-co...tslijst_Feb-2022-V1-1.pdf
Het is dus meer gericht op de doorsnee consument die de technische kennis (en interesse) in huis heeft om zelf voor de sturing te zorgen.
Als je het als tweaker ziet als leuk hobby project is het misschien minder geschikt.
Als de bliq vanger nou eens onder de 100 euro zat dan zou het interessant zijn om aan te schaffen en het advies over aanschaf van een accu te overwegen. Maar voor 299 euro moet je echt wel eerst achter je oren krabben en wel zeker weten of je daarna ook echt het advies (koop een accu) gaat opvolgen. Althans dat is mijn beeld. Neem aan dat jullie marketing en finance mensen er vast wel over nagedacht hebben ;-)paulvd89 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:49:
[...]
Bliq stuurt volledig automatisch aan op basis van de weersvoorspelling en historische data. Je hoeft dus zelf geen sturingsprogramma te maken.
Het is dus meer gericht op de doorsnee consument die de technische kennis (en interesse) in huis heeft om zelf voor de sturing te zorgen.
Als je het als tweaker ziet als leuk hobby project is het misschien minder geschikt.
Neemt niet weg dat ik het een top initiatief vind en leuk om te zien dat het dus nu ook commercieel beschikbaar komt. Er zijn inmiddels al meer initiatieven en zijn we hier niet meer de enigen
Bedoel je dan de BTW van 21% ? Misschien dat energie als eerste levensbehoefte naar 9% kan.Philos31 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:15:
<rant>[...]
[...]</rant>
Volgens mij is misverstand nummer 1 in NL op dit moment dat energiebelastingen en accijnzen een percentage van de handelsprijs zijn. Dat is niet zo. Energiebelasting is een vast bedrag. Accijns op brandstoffen ook.
<rant>
Helaas maken al die clickbait artikelen met "zo is de benzineprijs opgebouwd" het niet veel duidelijker door toch stiekem accijns als een percentage van de prijs weer te geven. Zouden ze dat eerlijk doen, dan zouden ze ook moeten melden dat de component "accijns" door de prijsstijgingen gedaald is.
</rant>
En om het toch weer on-topic te krijgen: De energiebelastingen op Gas&Licht zijn dit jaar juist fors verlaagd, juist om ons een beetje tegenmoet te komen.
[J|O|R] <- .signature.gz
@TwOkkie, om precies te zijn, de belasting / ODE op stroom is gedaald én er zit een verhoogde heffingskorting ("vermindering energiebelasqting") op. De belasting / ODE op gas is gestegen. Dit is bewust beleid om de transitie van gas naar elektrisch te versnellen, en gas heeft geen heffingskorting.
https://www.rijksoverheid...astingen/energiebelasting
[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 08-03-2022 19:43 ]
Heffingskorting is algemeen en niet specifiek voor alleen electraCap schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:42:
@TwOkkie, om precies te zijn, de belasting / ODE op stroom is gedaald én er zit een verhoogde heffingskorting ("vermindering energiebelasqting") op. De belasting / ODE op gas is gestegen. Dit is bewust beleid om de transitie van gas naar elektrisch te versnellen, en gas heeft geen heffingskorting.
@thehog Nee, de vermindering wordt alleen uitgekeerd als je een elektriciteitsaansluiting hebt en op de jaarrekening / facturen ook altijd specifiek op het elektriciteitsverbruik in mindering gebracht. Nou heeft (vrijwel?) iedereen die een gasaansluiting heeft ook wel een elektriciteitsaansluiting dus in die zin loopt het wel los, maar de korting wordt dus alleen per elektriciteitsaansluiting gegeven. 
Zie o.a.
Zie o.a.
https://www.eigenhuis.nl/energie/energiebelastingtool#/Per elektriciteitsaansluiting geldt een belastingvermindering. U krijgt deze belastingvermindering omdat de Belastingdienst een deel van het energieverbruik als basisbehoefte ziet. Over dat deel betaalt u geen belasting. Het huidige tarief per elektriciteitsaansluiting vindt u in de tabel 'Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting 2013-2021' op de website van de Belastingdienst.
*Een energiebelastingvermindering wordt alleen toegekend/uitgekeerd als je een elektriciteitsaansluiting hebt en bovendien elektriciteit hebt afgenomen.
Ok thanks. Wat geleerd. Ik dacht echt dat het een heffingskorting voor algemene energiebelasting was en niet voor electra energiebelasting specifiekCap schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:42:
@thehog Nee, de vermindering wordt alleen uitgekeerd als je een elektriciteitsaansluiting hebt en op de jaarrekening / facturen ook altijd specifiek op het elektriciteitsverbruik in mindering gebracht. Nou heeft (vrijwel?) iedereen die een gasaansluiting heeft ook wel een elektriciteitsaansluiting dus in die zin loopt het wel los, maar de korting wordt dus alleen per elektriciteitsaansluiting gegeven.
Zie o.a.
[...]
https://www.eigenhuis.nl/energie/energiebelastingtool#/
[...]
Maar in de praktijk maakt het niet veel uit inderdaad.
Vandaag ook al die hoge gasbedragen en negatieve stroombedragen op de afrekeningen. Het is maar psychologisch, maar het helpt natuurlijk wel met het beeld dat gas 'duur' is en stroom 'goedkoop'. Uiteraard belet het de overheid verder niet om de "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting" (zo heet ie voluit) te verhogen als de gasprijzen de pan uit rijzen. Zo pragmatisch zijn ze dan ook wel weer.
[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 08-03-2022 20:57 ]
Verwijderd
Dat is dan iets van de laatste jaren. Wij zijn al een tijdje van het gas af, maar op de laatste jaarrekening van 2016 stonden aparte kopjes elektra/gas/belastingen.Cap schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:42:
@thehog Nee, de vermindering wordt alleen uitgekeerd als je een elektriciteitsaansluiting hebt en op de jaarrekening / facturen ook altijd specifiek op het elektriciteitsverbruik in mindering gebracht.
Het is al een hele tijd zo, zie bijvoorbeeld de tabellen in de rijksoverheid link: van 2013 tot heden, maar ook dit document over de Nuon tarieven uit 2010:
http://www.alle-energieleveranciers.nl/p/375/tarieven-nuon/
"De teruggave energiebelasting geldt voor een elektriciteitsaansluiting in een pand met woonfunctie."
Het kan wel zijn dat je energieleverancier dit in de eindafrekening op één hoop gooit, zie hier bijvoorbeeld mijn van de Bron jaarrekening van 2017. Maar strikt genomen is de korting echt op de electriciteitsaansluiting. Kijk ook maar bij alle voorbeeldberekeningen op de sites van de leverancier, allemaal trekken ze de vermindering energiebelasting van het stroombedrag af. (Ik kan het weten omdat ik dagelijks al die sites doorploeter ivm de energieprijzensheet.
)
:fill(white):strip_exif()/f/image/IYeeOWoL0B1AXCp9VSXo43pR.png?f=user_large)
Edit: of bedoel je de gewone energiebelasting omdat je het hebt over 'aparte kopjes elektra / gas / belastingen'? Uiteraard heb je wel aparte belastingen voor zowel stroom op gas, en dat is per kWh / m³, maar we hadden het specifiek over de "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting", in de volksmond vaak vermindering energiebelasting of teruggave energiebelasting of heffingskorting energiebelasting, wat een algemene vaste korting is die aan iedereen met elektriciteitsverbruik gegeven wordt.
http://www.alle-energieleveranciers.nl/p/375/tarieven-nuon/
"De teruggave energiebelasting geldt voor een elektriciteitsaansluiting in een pand met woonfunctie."
Het kan wel zijn dat je energieleverancier dit in de eindafrekening op één hoop gooit, zie hier bijvoorbeeld mijn van de Bron jaarrekening van 2017. Maar strikt genomen is de korting echt op de electriciteitsaansluiting. Kijk ook maar bij alle voorbeeldberekeningen op de sites van de leverancier, allemaal trekken ze de vermindering energiebelasting van het stroombedrag af. (Ik kan het weten omdat ik dagelijks al die sites doorploeter ivm de energieprijzensheet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/IYeeOWoL0B1AXCp9VSXo43pR.png?f=user_large)
Edit: of bedoel je de gewone energiebelasting omdat je het hebt over 'aparte kopjes elektra / gas / belastingen'? Uiteraard heb je wel aparte belastingen voor zowel stroom op gas, en dat is per kWh / m³, maar we hadden het specifiek over de "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting", in de volksmond vaak vermindering energiebelasting of teruggave energiebelasting of heffingskorting energiebelasting, wat een algemene vaste korting is die aan iedereen met elektriciteitsverbruik gegeven wordt.
[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 08-03-2022 21:35 ]
Losse uren kopen kan prima hoor, alleen OTC zijn ze niet echt gebruikelijk. Day-ahead kun je prima voor een enkel uur een bod neerleggen (en intraday voor een enkel kwartier).mat.hi.as schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:01:
[...]
[...]
Nee, die is er niet. Het enige wat ze kunnen doen, is zelf een betere inschatting doen wat de settlement gaat worden (en die jij betaald) om op die manier wat extra geld te verdienen. Maar rond het settlementmoment zijn er tig partijen die de prijs beinvloeden of daar al hun volume handelen om zo min mogelijk risico te lopen. Dat is voor gas. Voor power, kan je geen losse uurtjes kopen op de markt.
Ik laad m'n auto op als de prijs €0,33 is of lager. Dat scheelt mij €400 per jaar ten opzichten van een regulier contract bij bijvoorbeeld Greenchoice.thehog schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:49:
[...]
Werken met Philips HUE lampen in je huis. Rood als het even niet mag en groen als de prijzen gunstig zijn ;-)
Wat ik verder doe maakt relatief weinig uit.
Verwijderd
Ik geloof je meteen op je blauwe ogen. Het was me nog nooit opgevallen.Cap schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:27:
Ik kan het weten omdat ik dagelijks al die sites doorploeter ivm de energieprijzensheet.)
Ik kreeg altijd dit soort jaarafrekeningen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/dAElWWns7XtVkITvAQFFlURA.png?f=user_large)
In de goeie ouwe tijd dat elektra kaal 3,29ct kostte en gas 36ct.
Wat is het energieprijzensheet? Klinkt interessant, kan ik die ergens vinden?Cap schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:27:
(Ik kan het weten omdat ik dagelijks al die sites doorploeter ivm de energieprijzensheet.)
Ik heb zitten kijken naar "easyenergy", zijn die niet wat?thehog schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:48:
Van hun site: "Bij easyEnergy kun je zelf opgewekte energie terugleveren aan het net. Heb je zonnepanelen of een windmolen en lever je stroom terug aan het stroomnet? Dan krijg je bij ons de inkoopprijs zoals die op het moment van terugleveren op de handelsmarkt voor stroom geldt."
https://www.easyenergy.com/nl/energie-terugleveren
Be more, use Linux.
Dat zijn de day-ahead prijzen waar dit hele topic voor is!campr112 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:06:
[...]
Ik heb zitten kijken naar "easyenergy", zijn die niet wat?
Van hun site: "Bij easyEnergy kun je zelf opgewekte energie terugleveren aan het net. Heb je zonnepanelen of een windmolen en lever je stroom terug aan het stroomnet? Dan krijg je bij ons de inkoopprijs zoals die op het moment van terugleveren op de handelsmarkt voor stroom geldt."
https://www.easyenergy.com/nl/energie-terugleveren
De onbalans prijzen, zijn de prijzen van 15 minuten van te voren, om heel precies het stroomnet te volgen.
Day-ahead kan bijvoorbeeld 60 cent kosten.
De onbelansprijs kan dan alsnog -5 cent zijn op dit moment. maar dat weet je echt pas op het moment zelf.
Jedlix handelt in deze onbelansprijzen. alleen krijg je daar maar een cent per kwh uur voor. bovenop je normale tarief.
Scheelt toch weer een cent!. (en alleen als zij controle hebben over dat stukje energie verbruik)
Met prijsverschillen van ~50 eurocent tussen de laagste prijs en de hoogte prijs, vind ik die laatste eurocent niet zo belangrijk om eerlijk te zijn. En ja, eergisteren was er zo'n moment waar er een verschil was van 49,9 eurocent tussen laag/hoog. Was trouwens aan het terugkijken wanneer de stroom 'gratis' was, maar dat was al een hele tijde geleden..Smuggler schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:19:
[...]
Dat zijn de day-ahead prijzen waar dit hele topic voor is!
De onbalans prijzen, zijn de prijzen van 15 minuten van te voren, om heel precies het stroomnet te volgen.
Day-ahead kan bijvoorbeeld 60 cent kosten.
De onbelansprijs kan dan alsnog -5 cent zijn op dit moment. maar dat weet je echt pas op het moment zelf.
Jedlix handelt in deze onbelansprijzen. alleen krijg je daar maar een cent per kwh uur voor. bovenop je normale tarief.
Scheelt toch weer een cent!. (en alleen als zij controle hebben over dat stukje energie verbruik)
Be more, use Linux.
Het valt me op dat easyenergy met hun uurprijzen een redelijk stuk boven de APX prijzen zit.
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
Dit lijkt erop dat hun inkoop niet optimaal is.
Ik weet er niet veel vanaf maar met inkoop en day-ahead prijs lijkt het dat je met inkoopvolumes te maken hebt en dat het verschil met daadwerkelijke volumes op de onbalansmarkt verrekend wordt.
Easyenergy adverteert met "daadwerkelijke inkoopprijs". Is er hier iemand die weet hoe de vork in de steel zit en wat toelichting kan geven hoe dit precies werkt?
Ik weet er niet veel vanaf maar met inkoop en day-ahead prijs lijkt het dat je met inkoopvolumes te maken hebt en dat het verschil met daadwerkelijke volumes op de onbalansmarkt verrekend wordt.
Easyenergy adverteert met "daadwerkelijke inkoopprijs". Is er hier iemand die weet hoe de vork in de steel zit en wat toelichting kan geven hoe dit precies werkt?

Lijkt mij dat ze hiermee bedoelen dat ze de inkoopprijs die zij hebben betaald doorberekenen.ff_tweake schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:45:
Dit is dan afhankelijk van op welk moment zij inkopen tov het moment waarop jij kijkt.
Verwijderd
De prijzen zijn toch gelijk aan de lichtblauwe APX prijzen die weer gelijk zijn aan EPEX day ahead prijzen?ff_tweake schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:45:
Het valt me op dat easyenergy met hun uurprijzen een redelijk stuk boven de APX prijzen zit.
dat niet, dat is precies wat ik me afvraag hoe dit zit.Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:16:
[...]
De prijzen zijn toch gelijk aan de lichtblauwe APX prijzen die weer gelijk zijn aan EPEX day ahead prijzen?
Dit zijn prijzen van vanochtend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| 10-3-2022 €/MWh €/MWh €/MWh APX Easyenergy verschil 00:00 312,06 377,59 65,53 01:00 320 387,2 67,2 02:00 321,59 389,12 67,53 03:00 310,09 375,21 65,12 04:00 310,07 375,21 65,14 05:00 335,01 405,36 70,35 06:00 414,66 501,75 87,09 07:00 436,06 527,63 91,57 08:00 396,97 480,33 83,36 09:00 311,38 376,77 65,39 10:00 252,2 304,92 52,72 |
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels