Nog niet, maar we willen wel over van benzine naar een electrische....
Dan moet ik straks de hele tijd op mijn telefoon kijken en opeens naar buiten sprinten en de stekker erin stoppen voor het voordeligste tarief...😂😂😂
Op zonneplan zie ik niet veel informatie over alle extra kosten, waar zit dat verstopt Dat overzicht?famrossel3 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:14:
wat ik er tot nu toe van weet is dat regiotoeslag is vervallen, de nieuwe naam is transportkosten.
Het schimmige is dat veel partijen net doen alsof dit vaste kosten zijn, maar dit is door de leverancier zelf te bepalen en mag ook 0 zijn.
De tabel van Smuggler, die mij overigens heel goed geholpen heeft, is nog niet up to date als het gaat om transport/regiokosten, eigenlijk moet er nog een kolom bij.
Ik ben zojuist klant geworden bij Zonneplan, zij hebben weliswaar 6.25 per product maar kleine opslagen en zijn daarmee het goedkoopst zelfs bij mijn netto verbruik van 774 kwh en 1466 m3 dus bij jou zeker.
Daarnaast leveren zij een leuk apparaatje dat je aan de p1 poort van je meter kan koppelen, je kan dan zien wanneer je de wasmachine / el auto moet laden
ik hou jullie hier wel op de hoogte van mijn ervaringen, ben lid vanaf 1-2-2022
Het automatisch laten laden kan al met:RobinStaal schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:58:
[...]
Dan moet ik straks de hele tijd op mijn telefoon kijken en opeens naar buiten sprinten en de stekker erin stoppen voor het voordeligste tarief...😂😂😂
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ja bedankt voor die tip, die las ik ook in deze post, Jedlix, dit heb ik gelijk ingesteld (Tesla)Smuggler schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:41:
[...]
Het automatisch laten laden kan al met:
alle Tesla-modellen, de BMW i3, Jaguar I-PACE, MINI, Audi e-tron en Renault Zoë.
Verder zijn auto's waar je op enig manier het laden kan plannen natuurlijk handig. Zodat je niet snachts je bed uit hoeft te komen. Van dat ene voordelige uurtje.
Ik zie de tabel hierboven dankjewel ik ga net doorspitten! 👍👍famrossel3 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:44:
Dat is het fijne, niks verstopt, in mijn vorige post (bron 2) staat een link naar de voorbeeld factuur ban Zonneplan.
Ik heb ze gisterenavond 2 vragen gesteld per mail, voor 9.00uur beide antwoorden binnen, dus ze reageren ook snel. Ze hebben per mail bevestigd dat regiotoeslag niet meer ban toepassing is en dat ze daar 2ct transportkosten voor hanteren bij Gas, wat ze netjes op de site vermelden…
Dat gaat nog wel even duren want ik moet eerst nog mijn slimme meter geïnstalleerd krijgen maar daarna zal ik wat updates geven,... Bedankt voor het goede advies en de informatie allemaal 🎉🎉famrossel3 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:42:
ook jouw bevindingen kunnen bijdragen aan een betere tabel, dan kunnen we deze topic gebruiken als vergelijking om te zien of we nog bij de beste provider zitten, dus ik denk dat het goed is om als je die hebt, verbetervoorstellen te posten, volgens mij is Smuggler daar blij mee...
In de opslag zitten nog geen abbonnement en handelingskosten (opslag) provider?Maasluip schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:34:
Ik heb eens een webpagina in elkaar gedraaid om de spotprijzen en consumentenprijzen van de laatste 5 dagen te laten zien:
http://www.maasluip.nl/GoT/SPOT.html
Volgende dag wordt op 13:37 ingeladen.
Signatures zijn voor boomers.
Mooie grafiek! Maar kan het zijn dat de energiebelasting inmiddels (2022) niet meer klopt? Volgens de Belastingdienst is het tarief voor kleinverbruikers in 2022 vastgesteld op € 0,03679 excl. btw.Maasluip schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:34:
Ik heb eens een webpagina in elkaar gedraaid om de spotprijzen en consumentenprijzen van de laatste 5 dagen te laten zien:
http://www.maasluip.nl/GoT/SPOT.html
Dat kan, ik had vorig jaar de informatie dat het € 0,02163 ex BTW zou zijn. Ik heb het aangepast.Galapogos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:25:
Mooie grafiek! Maar kan het zijn dat de energiebelasting inmiddels (2022) niet meer klopt? Volgens de Belastingdienst is het tarief voor kleinverbruikers in 2022 vastgesteld op € 0,03679 excl. btw.
Hoe werkt dat dan op een windstille bewolkte winterse dag?Martijn-HK schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:41:
Overigens kan in dezelfde tabel bij Frank een 'Ja' bij GVO: "Wij leveren uitsluitend groene elektriciteit. U krijgt elektriciteit die wordt opgewerkt uit duurzame bronnen, te weten Europese wind of Nederlandse Wind/Zon. Wij kopen hiervoor garanties van oorsprong (GvOřs) in en registreren deze bij CertiQ. "
https://www.anwb.nl/huis/...wMS4zLjEuMTY0MTU0OTcwNC4wDjAntoon schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Hoe werkt dat dan op een windstille bewolkte winterse dag?
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
1
2
3
4
5
| - platform: template sensors: prijsopslag_energie: friendly_name: "Prijsopslag Energie" value_template: "{{(0.968+4.452+3.691+0.064)/100}}" |
[ Voor 101% gewijzigd door trippelb op 07-01-2022 19:22 . Reden: code weggehaald en link naar github geplaatst ]
Maar waar zijn de screenshots!trippelb schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:50:
Zo contract afgesloten bij Easy Energy, vanaf 1 febrauri begint het experiment.
...
Tip: https://gist.github.com/trippelb schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:50:
...
(Sorry voor de enorme lappen code, als dit niet gewenst is, ik krijg het niet ingekort weergeven. Indien niet gewenst snap ik als het verwijderd wordt.
[/code]
Het ziet er formidabele uit. Bedankt voor het delen van de code. Ik ga dit schaamteloos kopiëren en hier aan de muur hangen.trippelb schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:33:
Je hebt helemaal gelijk, ziet er niet zo spannend uit, hierbij het dashboard. Bovenste deel is energieprijs, daarna gaat het over de rest van het verbruik:
1
2
3
4
| - resource_template: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp={{now().strftime('%Y-%m-%d')}}&endTimestamp={{as_datetime(as_timestamp(now())+172800).strftime('%Y-%m-%d')}} scan_interval: 900 sensor: - name: "energieprijs uur 0" |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - platform: rest resource_template: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp={{now().strftime('%Y-%m-%d')}}&endTimestamp={{as_datetime(as_timestamp(now())+172800).strftime('%Y-%m-%d')}} scan_interval: 900 sensor: - name: "energieprijs uur 0" value_template: "{{value_json[0]['TariffUsage']|float + states('sensor.prijsopslag_energie')|float}}" json_attributes_path: "$[0]" json_attributes: - SupplierID - TariffReturn - TariffUsage - Timestamp |
weer wat geleerd, dankjewelBatilan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:52:
[...]
Tip: https://gist.github.com/
Eventueel kun je een 'Secret gist' aanmaken en deze hier posten
1
| resource_template: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp={{now().strftime('%Y-%m-%d')}}&endTimestamp={{(now()+ timedelta(days=2)).strftime('%Y-%m-%d')}} |
@Smuggler Heb jij nog gekeken of een extra kolom voor regiotoeslag/transportkosten/ bij gas en vergoeningskosten bij stroom toegevoegde waarde heeft?Smuggler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:29:
[...]
dat staat denk ik dus nog niet goed in de eerste tabel, zal daar morgen eens goed naar kijken.
Dankjewel, handige tip ook om zo de dagen uit te rekenen XD is wat makkelijker dan het aantal seconden inderdaad.Galapogos schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:26:
Mooi werk @trippelb!
Bij mij mekkert-ie over een typefout binnen de resource_template. Opgelost door de endTimestamp op een andere (eenvoudigere?) manier te berekenen:
code:
1 resource_template: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp={{now().strftime('%Y-%m-%d')}}&endTimestamp={{(now()+ timedelta(days=2)).strftime('%Y-%m-%d')}}
Ook krijg ik een melding "No filter named average", maar ik vind de gemiddelde prijs sowieso niet zo interessant dus die laat ik maar gewoon helemaal achterwege.
Ziet er goed uit zo in Lovelace! @AJediIAm Denk er aan dat je ook de custom card mini-graph-card moet installeren binnen HA.
Via het min/max-platform heb ik een extra sensor gemaakt die op basis van de uur-sensoren berekent wat de goedkoopste prijs gedurende een dag is. Die waarde gebruik ik vervolgens weer in automations die bepaalde grootverbruikers in huis moeten triggeren. Kan uiteraard nog slimmer, maar alles op zijn tijd.
Het regende vandaag en ik had wat vrije tijdfamrossel3 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:55:
[...]
@Smuggler Heb jij nog gekeken of een extra kolom voor regiotoeslag/transportkosten/ bij gas en vergoeningskosten bij stroom toegevoegde waarde heeft?
Bij Zonneplan is het de regiotransport 2 ct
Bij de andere meer dan 2ct..
[ Voor 134% gewijzigd door Señor Sjon op 03-01-2023 16:33 ]
trippelb schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:50:
Rest sensor voor het binnenhalen van de tarieven:
Let op dit is voor een include in een los bestand, in je configuration dus nog een rest: include! toevoegen
https://gist.github.com/t...efa97c0961593a019035c61ec
Dan nog wat template sensoren om de gemiddelde en huidige prijzen te berekenen:
https://gist.github.com/t...6c70490e11f50aaf1be22fb93
En een stukje lovelace:
https://gist.github.com/t...46acf7bf48cbd5a526342f2e3
1
2
| <TariffReturn>0.17620</TariffReturn> <TariffUsage>0.213202000000000000</TariffUsage> |
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Nice, I twijfel tussen mijndomein of easyenergy, wat was jou overweging? Wat ik kan achterhalen pakt mijndomein geen (marge/winst)opslag voor zichzelf, alleen inkomsten uit de 5 euro per maand, per aansluiting die je afneemt. Easyenergy pakt (ook nog) 4.7cnt /m3, en xx.009 cent of zoiets per kwh...trippelb schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:50:
Zo contract afgesloten bij Easy Energy, vanaf 1 febrauri begint het experiment
[ Voor 30% gewijzigd door PCJR op 10-01-2022 14:59 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik ben sinds 3 januari klant en ik ervaar die bug ook nog. ook een iOS gebruikerBard1982 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:50:
Ik ben sinds vrijdag klant bij Frank Energie. Kan alleen mijn verbruik nog niet zien in de app. 'Even geduld nog. Een of twee dagen na de start van de levering kun je hier je tussenstand zien', is de melding.
Nu lees ik bij de app reviews dat er veel mensen zijn bij wie die melding blijft, omdat Frank kennelijk een bug heeft die eerst opgelost moet worden.
Wat zijn jullie ervaringen? (gebruik iOS)
Ik ben hard aan het denken hoe het het beste kan, maar het beste waar ik mee kan komen is om voor iedere bar een color: attribute te hebben.trippelb schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:43:
@smiba Ja daar ben ik ook nog naar op zoek, hoe dat handig te doen, ik houd me van harte aanbevolen
Verder leunt de template nog op de oude sensor platform: template ipv de nieuwe notatie, dat moet ik nog ombouwen, zal wel even een update plaatsen als dat zover is.
[ Voor 15% gewijzigd door smiba op 10-01-2022 16:08 ]
Zou het geheel niet makkelijker zijn met een "day ahead" custom component. Dan kun je alles mooi in python zetten en kun je een aangepaste lovelace component maken (een beetje zoals het energy dashboard).smiba schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:45:
[...]
Ik ben hard aan het denken hoe het het beste kan, maar het beste waar ik mee kan komen is om voor iedere bar een color: attribute te hebben.
Dan kan je met templating een if statement maken per state, en die dan of de juiste kleur geven voor die waarde of als het het huidige uur is bijvoorbeeld grijs.
Zorgt wel direct voor een hele berg aan extra states (een voor ieder uur) en een lap aan code, dus echt mooi vind ik het niet. (Daarom ook maar nog niet geprobeerd te maken)
Balen dat je niet gewoon ff if statements in de lovelace .yaml kan duwen...
Simpele if(time.hour == "15"){ color: grey } had van mij wel gemogen
EDIT: Toch even geprobeerd, maar werkt ook niet omdat de color: attribute direct een string moet zijn, dit kan geen andere sensor bevatten. Voor een smart home dashboard vind ik het toch altijd wel vrij moeilijk om ook maar iets smart te krijgen
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ook mijndomein en Frank hebben inkoopkosten, alleen zijn daar niet heel transparant over. Als je echter een berekening maakt op hun website en de prijsopbouw bekijkt staan die er gewoon tussen. Dezen zijn hoger dan bij Easy Energy, en ook het niet transparant daarover zijn waren reden voor mij om niet voor hun te kiezen.PCJR schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Nice, I twijfel tussen mijndomein of easyenergy, wat was jou overweging? Wat ik kan achterhalen pakt mijndomein geen (marge/winst)opslag voor zichzelf, alleen inkomsten uit de 5 euro per maand, per aansluiting die je afneemt. Easyenergy pakt (ook nog) 4.7cnt /m3, en xx.009 cent of zoiets per kwh...
ps: ik heb hier een zelfbouw 48v LiFePo4 accu (5.7kWh) van 16x 3,2v cellen, a 120Ah, en een Sofar HYD5000EP (met oostwest 2x9x415wp panelen). Kan ik leuk met opladen/ontladen gaan spelen op goedkope en sure momenten van de dag
ps2: Frank Energie ziet ook prima uit, met een fijne app, en enkel 5 euro aan marge en geen extra m3/kwh opslag tarief lijkt het.Nog lastiger...Frank, Mijndomein of Easy...
Ik heb een excel gepubliceerd waar je de kosten kan vergelijken gebaseerd op de tabel van de topicstarter met kleine aanvullingenPCJR schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Nice, I twijfel tussen mijndomein of easyenergy, wat was jou overweging? Wat ik kan achterhalen pakt mijndomein geen (marge/winst)opslag voor zichzelf, alleen inkomsten uit de 5 euro per maand, per aansluiting die je afneemt. Easyenergy pakt (ook nog) 4.7cnt /m3, en xx.009 cent of zoiets per kwh...
ps: ik heb hier een zelfbouw 48v LiFePo4 accu (5.7kWh) van 16x 3,2v cellen, a 120Ah, en een Sofar HYD5000EP (met oostwest 2x9x415wp panelen). Kan ik leuk met opladen/ontladen gaan spelen op goedkope en sure momenten van de dag
ps2: Frank Energie ziet ook prima uit, met een fijne app, en enkel 5 euro aan marge en geen extra m3/kwh opslag tarief lijkt het.Nog lastiger...Frank, Mijndomein of Easy...
Bij teruglevering, is dat totale opwek van de panelen, of is dat wat je na saldering netto aan overschot het net op gedrukt hebtfamrossel3 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:15:
[...]
Ik heb een excel gepubliceerd waar je de kosten kan vergelijken gebaseerd op de tabel van de topicstarter met kleine aanvullingen
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Het zijn de telewerken van je slimme meter, terugleveren aan het net, dus het eigen verbruik is er al vanaf👍PCJR schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:30:
[...]
Bij teruglevering, is dat totale opwek van de panelen, of is dat wat je na saldering netto aan overschot het net op gedrukt hebt
Tis gelukt ja, maar ik kom op een 30-40 euro maximaal veschil tussen de bovenste 5 (de opties voor mij eigenlijk). Het maakt geen super verschil dus, aleen de rode 0,0000 missen we nog denk ik?famrossel3 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:34:
[...]
Het zijn de telewerken van je slimme meter, terugleveren aan het net, dus het eigen verbruik is er al vanaf👍
Je kan ook het nettoverbuik invullen in het groene veld
| PS5 PSN: Hitting-Apex89
Heb je een link naar deze publicatie?famrossel3 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:15:
[...]
Ik heb een excel gepubliceerd waar je de kosten kan vergelijken gebaseerd op de tabel van de topicstarter met kleine aanvullingen
Het lijkt er op dat ze dus geen opslag rekenen.Wij hanteren de publiek beschikbare spotprijzen of groothandelsprijzen.
...
Verder berekenen we alle overige kosten, zoals netbeheer, belastingen en heffingen één-op-één door, zonder opslag of marge.
[ Voor 40% gewijzigd door AJediIAm op 10-01-2022 22:43 ]
Verwijderd
Wel om transparant en winstgevend te zijn. Van 5 euro per maand aan vaste leveringskosten kun je geen bedrijf winstgevend runnen.AJediIAm schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:23:
Zo moeilijk is het toch niet om echt transparant te zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2022 23:51 ]
klopt inderdaad, ik was begonnen bij nieuwe stroom en daarna easyenergy. later zag ik dat alles op 1 adres zatPCJR schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:11:
nieuwe stroom is van easyenergyzei de meneer aan de telefoon van nieuwestroom.
Frank besteld, we gaan t zien, anders next...
Tof! Ik ben dat ook van plan. Heb 2 accu's voor de boot van 48V met 4kWh. De lader inschakelen op het goeie tijdstip moet lukken denk ik, maar welke oplossing heb jij bedacht om teruglevering te starten? Gebruik je aparte omvormer?PCJR schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Ik heb die Sofar HYD5000EP, is alles in 1. Die kun je op veel manieren instellen. Er is een selfuse modus, Time of Use en Timing mode. Manual is op de site te downloaden.Bastardi schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:33:
[...]
Tof! Ik ben dat ook van plan. Heb 2 accu's voor de boot van 48V met 4kWh. De lader inschakelen op het goeie tijdstip moet lukken denk ik, maar welke oplossing heb jij bedacht om teruglevering te starten? Gebruik je aparte omvormer?
FE vermeld op de website dat het "niets aan mijn verbruik" verdiend, en enkel draait op de 5 euro per maand per product. Nergens wordt iets anders vermeld, MAAR, op het contract dat ik uiteindelijk kreeg staat gewoon een inkoopvergoeding voor stroom en gas van respectievelijk 0,01694 en 0,09680. Bij een verbruik van 4000/1250 verdient frank energie dus toch een slordige 300 euro aan mij vs 120 euro die ze pretenderen.AJediIAm schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:14:
In vergelijking met Frank Energie (vaste leveringskosten van €5 per maand) lijkt dit heel goedkoop. Is dat werkelijk zo of mis ik iets?
Klopt, dat zag ik ook pas op het contract zelf. Al zijn ze vervolgens wel heel transparant door dagelijks de 'allin-prijs' te tonen, dus inclusief de belastingen en inkoopvergoeding.michielonline schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:08:
[...]
FE vermeld op de website dat het "niets aan mijn verbruik" verdiend, en enkel draait op de 5 euro per maand per product. Nergens wordt iets anders vermeld, MAAR, op het contract dat ik uiteindelijk kreeg staat gewoon een inkoopvergoeding voor stroom en gas van respectievelijk 0,01694 en 0,09680. Bij een verbruik van 4000/1250 verdient frank energie dus toch een slordige 300 euro aan mij vs 120 euro die ze pretenderen.
Niet echt netjes dat ze daar niet eerlijk over zijn en een vrij hoge inkoopvergoeding hanteren.
Via entsoe kan je per jaar een dump downloaden. Je moet wel even een account aan maken.Bastardi schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:38:
Heeft iemand toevallig een dump van alle day-ahead prijzen per uur van het afgelopen jaar? In excel of Google spreadsheet?
Ik wil wel eens berekenen wat je kunt "verdienen" per kWh opslagcapaciteit.
Dit is dus ook mijn doel, 16x LifePo4 280Ah batterijen voor 13kWh aan opslag, en dan tussen 1 en 4 opladen (maximaal 3kW/h) en dan met CT klem (of meter) zorgen dat het verbruik zo veel mogelijk uit de accu en PV komt.PCJR schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:15:
[...]
Ik heb die Sofar HYD5000EP, is alles in 1. Die kun je op veel manieren instellen. Er is een selfuse modus, Time of Use en Timing mode. Manual is op de site te downloaden.
Nu heb ik nog dag en nacht tarief, maar straks met uur/marktprijs, dan is het doel om van 2300-0700 veel goedkope stroom op te slaan in mijn accu (time of use mode, charge accu met 1000w). De accu zal power leveren aan het huis buiten dit tijdslot. Zodra de solar gaat opwekken zal deze eerst power aan het huis geven, het overschot gaat weer naar de accu. Is de laadstroom (75A) bereikt, zal dan het solar overschot naar het net gaan. Gezien je geen winst kunt maken door op piek momenten overdag (1200-1900h) terug te leveren (want; saldering eerst en bij overcapaciteit pakt Frank Energie de kWh prijs van een gemiddelde! van de maand), moet je dus gewoon vermijden dat je dure stroom moet afnemen. En waar mogelijk goedkope stroom verbruiken en/of opslaan.
Als ik het beter kan doen/snappen hoor ik t
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Had ook een Growatt op t oog, tot ik de specs met de hyd5000ep ging vergelijkenPhilos31 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:35:
[...]
Dit is dus ook mijn doel, 16x LifePo4 280Ah batterijen voor 13kWh aan opslag, en dan tussen 1 en 4 opladen (maximaal 3kW/h) en dan met CT klem (of meter) zorgen dat het verbruik zo veel mogelijk uit de accu en PV komt.
Is allemaal in te stellen in de Growatt hybride omvormer die ik op het oog heb.
Dan dus zo veel mogelijk je hele dagverbruik in de goedkope uren laden en door de dag verbruiken. Afhankelijk van de efficientie van je op en ontladen zou je zo redelijk wat goedkoper dan "de markt" moeten kunnen zijn (hoewel het sowieso weer 4 tot 5 jaar tvt heeft)
[ Voor 13% gewijzigd door PCJR op 12-01-2022 21:22 ]
Om de prijs van de Home Assistant sensor ook in het energy dashboard te kunnen gebruiken moet €/kwh toegevoegd worden. Ik heb het zo gedaan:trippelb schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:50:
Zo contract afgesloten bij Easy Energy, vanaf 1 febrauri begint het experiment
Ondertussen in home assistant al het een en ander aangemaakt om inzicht te krijgen in de energieprijzen. Automatiseringen voor het laden van de de auto, draaien van de wasmachine, opwarmen van de warmtepomp etc ga ik nog doen. Voor de geinteresseerden hier de code/sensoren voor het binnenhalen van de energieprijzen die ik gebruik.
sensor voor opslagen en belastingen
code:
1 2 3 4 5 - platform: template sensors: prijsopslag_energie: friendly_name: "Prijsopslag Energie" value_template: "{{(0.968+4.452+3.691+0.064)/100}}"
Rest sensor voor het binnenhalen van de tarieven:
Let op dit is voor een include in een los bestand, in je configuration dus nog een rest: include! toevoegen
https://gist.github.com/t...efa97c0961593a019035c61ec
Dan nog wat template sensoren om de gemiddelde en huidige prijzen te berekenen:
https://gist.github.com/t...6c70490e11f50aaf1be22fb93
En een stukje lovelace:
https://gist.github.com/t...46acf7bf48cbd5a526342f2e3
1
2
3
4
5
6
| gemiddelde_energieprijs_vandaag: friendly_name: "Gemiddelde energieprijs vandaag" unit_of_measurement: €/kWh device_class: monetary value_template: > ... |
Benieuwd naar je uitkomst en methodiek. Deel je jouw werkstuk hier? 🙂Bastardi schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:38:
Heeft iemand toevallig een dump van alle day-ahead prijzen per uur van het afgelopen jaar? In excel of Google spreadsheet?
Ik wil wel eens berekenen wat je kunt "verdienen" per kWh opslagcapaciteit.
Is dat een eenvoudige omvormer om zelf te installeren?PCJR schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:20:
[...]
Had ook een Growatt op t oog, tot ik de specs met de hyd5000ep ging vergelijken
[...]
Ik heb het hele solar gebeuren hier zelf gedaan (inc. meterkast, backup voorziening in geval van grid down etc.), pm maar voor fotos of info. Ik doe veel zelf, uiteindelijk kun je alles zelfKnikmops schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:37:
[...]
Is dat een eenvoudige omvormer om zelf te installeren?
Zelfs met dag/nacht stroom zit er al een verschil tussen de vergoeding en de werkelijke kosten.-Muncky- schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:20:
Zijn er mensen hier die gebruik maken van een aanbieder (oa Frank Energie) met variable tarieven per uur i.c.m. met een lease EV?
Ik kan via de portal van NewMotion mijn laadpaalvergoeding instellen voor het laden van mijn EV. De kosten voor het laden krijg ik dus achteraf elke maand vergoed dmv een creditnota.
De vergoeding kan ik zelf instellen in deze portal, maar is een vast bedrag (logisch).
Hoe gaan mensen hier om met deze setup? Dus een energieleverancier met tarieven per uur en de laadpaalvergoeding die fixed is? Bij 's nachts opladen krijg je in principe altijd geld toe?
Normaal gesproken geef je aan of je een vast stroomtarief hebt (= je vergoeding) of het gemiddelde van dal vs normaal tarief (= je vergoeding).AJediIAm schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:19:
[...]
Zelfs met dag/nacht stroom zit er al een verschil tussen de vergoeding en de werkelijke kosten.
Ik zie dat er meestal een vergoeding van €0,19 en €0,25 per kwh afgesproken wordt. Sommige mensen verdienen daar een paar cent mee als ze een gunstig energie contract hebben of als ze meer stroom terugleveren dan zelf verbruiken. Voor andere is het minder dan de werkelijke kosten.
Wat redelijk is en of je er aan mag verdienen of niet is tussen jouw en je werkgever.
Een dergelijke oplossing heb ik voor de nabije toekomst ook in m'n hoofd zitten, vandaar dat ik dit dus ook super interessant vind!PCJR schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:20:
[...]
Had ook een Growatt op t oog, tot ik de specs met de hyd5000ep ging vergelijken
Verder heb je van 9h00-16h00 solar (ofja ik iig), dus dan scheelt dat ook, en voerschot gaat de accu in. Heb alles zelf gedaan dus na BTW terug ontvangen heeft het een paar k gekost, terugverdientijd zal de helft zijn van gewoonlijk denk ik.
Heb je een linkje naar die van jou? Thanks man!mat.hi.as schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:39:
[...]
Via entsoe kan je per jaar een dump downloaden. Je moet wel even een account aan maken.
Anders heb ik er morgen eentje voor je, vanaf 2010 ofzo
Haha, ik maak wel een google spreadsheet. Kunnen jullie ook je slimmigheid toevoegen.superyupkent schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:01:
[...]
Benieuwd naar je uitkomst en methodiek. Deel je jouw werkstuk hier? 🙂
Wanneer je structureel meer vergoed krijgt dan je zelf betaalt voor de stroom, lijkt het me dat je daar dan ook belasting over moet betalen. Want is gewoon inkomen.-Muncky- schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:20:
Zijn er mensen hier die gebruik maken van een aanbieder (oa Frank Energie) met variable tarieven per uur i.c.m. met een lease EV?
Ik kan via de portal van NewMotion mijn laadpaalvergoeding instellen voor het laden van mijn EV. De kosten voor het laden krijg ik dus achteraf elke maand vergoed dmv een creditnota.
De vergoeding kan ik zelf instellen in deze portal, maar is een vast bedrag (logisch).
Hoe gaan mensen hier om met deze setup? Dus een energieleverancier met tarieven per uur en de laadpaalvergoeding die fixed is? Bij 's nachts opladen krijg je in principe altijd geld toe?
One time dump. Vanaf 1999 tot (levering) vandaag: GistBastardi schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:05:
[...]
Heb je een linkje naar die van jou? Thanks man!
Zet de specs van de Growatt maar naast de HYD5000EP, zie je het wel. Op de meeste vlakken kan/heeft de HYD meer. De vraag is persoonlijk of het de meerprijs waard is, voor mij wel. BMS heb ik van Daly (Ali), maar je kunt ook een Pylontech pack met communicatie aan de HYD hangen mocht je dat willen (is klap duurder dan zelfbouw).TorpedoX_88 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:01:
[...]
Een dergelijke oplossing heb ik voor de nabije toekomst ook in m'n hoofd zitten, vandaar dat ik dit dus ook super interessant vind!
Ik heb zelf al eens met een schuin oog naar hybride Growatt omvormers zitten kijken, wat zijn precies de voordelen van een Sofar? (geintegreerd BMS wellicht?)
Zover ik kan zien betreft het trouwens een 1-fase systeem, kom je dan wel weg met max. 5000W AC vermogen op een 16A groep (laatste is aanname)?
Bedankt voor je reactie! Duidelijk wat betreft het vergelijk en je installatie klinkt als een hele mooie oplossing, tegen de tijd dat ik er concreet mee aan de gang ga zal ik je zeker eens een pm sturen.PCJR schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:44:
[...]
Zet de specs van de Growatt maar naast de HYD5000EP, zie je het wel. Op de meeste vlakken kan/heeft de HYD meer. De vraag is persoonlijk of het de meerprijs waard is, voor mij wel. BMS heb ik van Daly (Ali), maar je kunt ook een Pylontech pack met communicatie aan de HYD hangen mocht je dat willen (is klap duurder dan zelfbouw).
Ik heb de grid in/out van de HYD aan een 40A (B of C) breaker zitten vlak eronder, hierop loopt een 3x 6mm2 naar de meterkast die daar op een 40A aardlek direct -onder- de hoofdschakelaar zit. Als ik de hoofdschakelaar uitzet is het huis uit, maar blijft de Sofar aan. Op de EPS/backup output van de HYD heb ik een 32A breaker in hetzelfde Gewiss kastje. Hierin worden de grid+backup aan elkaar geknoopt. Ik kan dus kiezen met de breakers of ik grid verbind met het huis of buiten-net, of de EPS uitgang. Nu mag je nooit de grid + de EPS samen verbinden, dus de breaker alle 2 aan, mag nooit.
De EPS mag je ook nooit aan het buiten-net hangen, dus zolang de hoofdschakelaar aan is in de meterkast, mag de backup breaker nooit aanstaan.
Het id is (en dat werkt) dat bij grid uitval, ik de hoofdschakelaar uitzet in de meterkast, de GRID breaker uitzet in de mini meterkast bij de HYD, en vervolgens de EPS breaker aanzet. Nu kan ik het huis poweren op solar + accu, als geen buiten-netspanning aanwezig is. Omslachtig, maar logisch, goedkoop en met controle.Plaatje/schema heb ik voor je, pm.
@mat.hi.as @superyupkent en anderen:mat.hi.as schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:34:
[...]
One time dump. Vanaf 1999 tot (levering) vandaag: Gist
Een 10 kwh kost ongeveer €9000.Bastardi schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:17:
[...]
@mat.hi.as @superyupkent en anderen:
Hierbij mijn brouwsel. Ik ben geen expert ofzo, dus wie weet zien jullie nog hiaten of verbeteringen.
Spotprijs analyse
Er wordt in de sheet uitgegaan van energieopslag van 1MWh. Deze energieopslag kan in één uur volledig worden ontladen of opgeladen. (1C)
In het analyseblad zie je:
- de waarde van de totale ingekochte en verkochte energie in het betreffende jaar
- De Bruto Marge
- De beperking wanneer je de batterij gebruikt tussen 10% en 90% SoC (-20%)
- Conversieverliezen (-4%, aanname)
- de potentiële "winst" in dat jaar
Het rekenblad bekijkt:
- Of de energieprijzen die dag stijgen of dalen
- Wat de aan- en verkoopmomenten zijn
- Wat de waarde is van de aan- of verkoop.
1 MWh in één uur laden? Dat is 1MW aan vermogen! 4.350 A bij 230 Volt. Ik denk dat de kosten voor de netaansluiting dan een groter probleem zijn dan de kosten van de batterij.Bastardi schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:17:
[...]
Er wordt in de sheet uitgegaan van energieopslag van 1MWh. Deze energieopslag kan in één uur volledig worden ontladen of opgeladen. (1C)
Volgens mij wilt @Bastardi berekenen of het rendabel is om een thuisaccu te gebruiken om stroom aan het net te leveren. Je wordt dan feitelijk een loadbalancer voor de netbeheerder.trippelb schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:58:
Behalve dat je dan aan 10kW verbruik gelijktijdig moet organiseren die je ook daadwerkelijk anders in dat ene dure uur zou doen. En dat is nu net waar de schoen wringt. Ik verwacht dat een realistischer tarief zo rond de 5 cent per verplaatste kWh uur ligt.
De winst zit namelijk niet in die 10kWh x de hoogste prijs, maar in die 10kWh op de momenten dat je die anders verbruikt zou hebben.
Een grote verbruiker zou bijvoorbeeld je auto zijn, deze kan je zonder de investering van de accu toch al verplaatsen, dus dat is geen winst die je aan die investering kan toeschrijven.
Even schetsen wat ik wilde onderzoeken:Maasluip schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:18:
[...]
1 MWh in één uur laden? Dat is 1MW aan vermogen! 4.350 A bij 230 Volt. Ik denk dat de kosten voor de netaansluiting dan een groter probleem zijn dan de kosten van de batterij.
Bedoel je niet 1 kWh?
Daarbij is opladen uit het net en weer terugleveren geen usecase. Want opladen doe je tegen consumentenprijs en terugleveren doe je tegen kale stroomprijs. Dat alleen al is meer dan 8 cent (als de kale stroomprijs 0 is) en op de meeste dagen is de laagste consumentenprijs hoger dan de hoogste kale stroomprijs. Dus je verdient niets.
9 januari had je wat kunnen verdienen: 14,1 cent inkoop om 4:00 en 24,4 cent terugleveren om 18:00. 10 cent/kWh verschil. Als je een 1 MWh opslag had had je wel 100 euro verdiend. Maar daar waren je installatiekosten ook naar.
Je kunt alleen gebruik maken van opslag om bijvoorbeeld niet overdag terug te leveren als de stroomprijzen laag zijn, maar even je stroom op te slaan en die dan 's avonds of 's nachts terug te leveren.
Zo zou je op vandaag om 14:00 maar 15,5 cent/kWh krijgen als je teruglevert, maar als je 3 uurtjes wacht krijg je 26,2 cent/kwh.
Maar salderen is geen winst. Dat is terugleveren wegstrepen tegen vebruik. Het enige wat onduidelijk is is hoe dit exact gedaan wordt bij aanbieders die met day-ahead prijzen werken. Maar ik kan me niet indenken dat die per uur gaan salderen.Bastardi schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:41:
[...]
Waar je volgens mij mis zit, (maar corrigeer me als ik er naast zit) is dat je bij terugleveren slechts het kale stroomtarief vergoed krijgt. Zolang we mogen salderen gaat dat volgens het contract-tarief incl energiebelasting.
Net een quote gehad voor 16x280Ah (Eve LF280K) cellen (>6000 Cycles) inclusief busbars.
[ Voor 4% gewijzigd door Philos31 op 16-01-2022 20:16 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Het is eigenlijk niet de verwachting dat de prijsschommelingen verder toe gaan nemen. Door de hoge gas prijs is dit nu redelijk extreem. Als de gas voorraad zich weer wat stabiliseert zal de elektriciteitsprijs het zelfde doen. Als het weer de komende 2 maanden zo mild blijft als nu en als Rusland geen hele gekke dingen gaat doel zal het snel terug naar het oude zijn.Bastardi schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:41:
[...]
@AJediIAm precies het rekensommetje dat jij maakt kun je uit het model halen. In 2021 had je met die 10kWh batterij € 222,- verdiend. Dus echt nog (veel) te weinig om een beetje rendabel te zijn. Mijn verwachting is ook dat de prijsschommelingen de komende jaren nog veel gaan toenemen.
Frank energie vertelde me in de chat dat het over-opwek-kwh, terugbetaald word aan/tegen een gemiddeld tarief van de week of maand (weet even niet welke van de 2).Maasluip schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:58:
[...]
Maar salderen is geen winst. Dat is terugleveren wegstrepen tegen vebruik. Het enige wat onduidelijk is is hoe dit exact gedaan wordt bij aanbieders die met day-ahead prijzen werken. Maar ik kan me niet indenken dat die per uur gaan salderen.
Op de website staat het als volgt bij de teruglevering:PCJR schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:57:
[...]
Frank energie vertelde me in de chat dat het over-opwek-kwh, terugbetaald word aan/tegen een gemiddeld tarief van de week of maand (weet even niet welke van de 2).
Dat heeft nogal wat gevolgen voor ieders berekening...
EDIT:Dit wordt bepaald door het gewogen gemiddelde van je verbruik en de dynamische prijzen van deze maand te nemen.
[ Voor 8% gewijzigd door thijsq op 17-01-2022 14:09 ]
Het lijkt erop dat ze het bij Zonneplan wel per uur uitrekenen.KC27 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:03:
Als ik de voorbeeld berekening op de website goed lees komt het erop neer dat je 3 ct minder voor teruglevering krijgt omdat je in goedkope uren hebt teruggeleverd?
Waarom wordt het niet per uur uitgerekend?
Hebben ze die tekst bij Frank vandaag weggehaald ofzo? Ik kan het nu iig niet vinden.thijsq schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:08:
[...]
Op de website staat het als volgt bij de teruglevering:
[...]
Ah, een DIY thuisbatterij klusser :-) mooi werk! en best te doen denk ik inderdaad.Philos31 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:12:
[...]
Net een quote gehad voor 16x280Ah (Eve LF280K) cellen (>6000 Cycles) inclusief busbars.
1962 euro all in aan de deur geleverd (ook btw al in)
Moet er nog een BMS aan van even 100 euro en een beetje kabel, en zo, zeg 50 euro.
Ben je rond de 2150 klaar voor 13,5kWh
Die tekst is te vinden als je bij de voorbeeldberekening op 'Verwachte inkoopkosten Teruglevering' kliktBastardi schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:29:
[...]
Hebben ze die tekst bij Frank vandaag weggehaald ofzo? Ik kan het nu iig niet vinden.
Bij EasyEnergy ontvang je ook gewoon de uurprijs voor je stroom.
https://www.easyenergy.com/nl/energie-terugleveren
De grote prijsverschillen per uur worden met name veroorzaakt door onbalans tussen enerzijds de productie (en dan met name zon en in iets minder mate wind) en anderzijds het verbruik. Daarom zijn op een zonnige zomerdag de prijzen zo laag (of negatief). De grote winst van accu's (of ev-auto's met V2G) zit erin dat je je eigen productie dan overdag (grotendeels) buffert en 's nachts gebruikt en teruglevert.Bastardi schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:41:
[...]
Ah, een DIY thuisbatterij klusser :-) mooi werk! en best te doen denk ik inderdaad.
Ik hoop alleen nog dat de afbouw van de salderingsregeling het op de nu voorgestelde manier niet gaat halen. Dan betaal je wel belasting voor de ontvangen stroom, maar krijg je het (voor een steeds groter deel) niet meer terug bij teruglevering. Dat haalt sowieso de businesscase van iedere thuisbatterij onderuit.
Oplossing? Energiebelasting op elektriciteit voor kleinverbruikers maar helemaal afschaffen?
Mogelijk, maar hoeveel subsidie denk je dat er komt? 25% misschien 50%?CP1977 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:06:
Denk dat dit ook leuk is om te weten
nieuws: Netbeheerder Liander wil dat overheid thuisaccu's gaat subsidiëren
Mogelijk even wachten met kopen van accu’s:-)
Denk dat het ook goed is om naar je verzekering te kijken, wat als je hobby accu in de brand vliegt, is het dan nog gedekt bijvoorbeeld. Eerst maar even wachten wat men met belasting gaat doen enz.Philos31 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:36:
[...]
Mogelijk, maar hoeveel subsidie denk je dat er komt? 25% misschien 50%?
Dan neem ik even de Growatt ARK 2.5L die kost 930 euro voor 2,5 kWh, krijg ik 50% terug zit ik nog steeds hoger dan mijn zelfbouw prijs.
En zelfbouw is leuk... tenminste, als je het leuk vind. Moeilijk is het niet, wel even oppassen....
Ja, de afbouw van de salderingsregeling gaat idd om die energiebelasting. Die 3,6ct is maar eenmalig dit jaar toch? Ik denk als je dan toch zo'n dure accu neer zet, met schaarse metalen, wil je die ook kunnen inzetten als de zon een dag niet schijnt. Maar laden met netstroom wordt dan wel een dure grap die je niet terugverdient.KC27 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:50:
[...]
De grote prijsverschillen per uur worden met name veroorzaakt door onbalans tussen enerzijds de productie (en dan met name zon en in iets minder mate wind) en anderzijds het verbruik. Daarom zijn op een zonnige zomerdag de prijzen zo laag (of negatief). De grote winst van accu's (of ev-auto's met V2G) zit erin dat je je eigen productie dan overdag (grotendeels) buffert en 's nachts gebruikt en teruglevert.
De energiebelasting op elektriciteit is in 2022 van 9,4 naar 3,6 ct/kWh gegaan (ex BTW). De ODE is ook nog 3 ct/kWh. Bij het afbouwen van de salderingsregeling zal het om die twee gaan. Het doel daarvan is o.a. de overbelasting van het net op piekuren te verminderen. Dat zou kunnen door de vergoeding van energiebelasting en ODE voor netto teruglevering tijdens de piekuren (7 uur 's morgens tot 7 uur 's avonds) versneld af te bouwen. Dan blijft er nog steeds een goede use case over voor spelen met de day ahead prijzen (en accu's voor bufferen).
Ik zit zelf in de electronica, maar zou het niet graag in huis willen zetten. (Los ervan of het verzekert is)CP1977 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:40:
[...]
Denk dat het ook goed is om naar je verzekering te kijken, wat als je hobby accu in de brand vliegt, is het dan nog gedekt bijvoorbeeld.
De vermindering van de energiebelasting wordt -zeker in 2022- ook gebruikt als een verkapte subsidie op elektriciteit, zodat de energieprijzen voor huishoudens niet de pan uitrijzen.Bastardi schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:06:
Op mijn bierviltje levert de energiebelasting voor huishoudens de schatkist ook weinig op. Het kost juist geld:
8 miljoen huishoudens die 2700kWh gebruiken, betalen: €1,5 mld (of 2,7 vorig jaar)
8 miljoen huishoudens die vermindering energiebelasting krijgen: €5,5 mld (of 3,7 mld vorig jaar)
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq