Ik zie 'm nu met extra grafiek tot een maand terug. Nice!Maasluip schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:34:
Ik heb eens een webpagina in elkaar gedraaid om de spotprijzen en consumentenprijzen van de laatste 5 dagen te laten zien:
http://www.maasluip.nl/GoT/SPOT.html
Volgende dag wordt op 13:37 ingeladen.
Net gemaakt
Ik kan nog wel meer laten zien maar dan wordt het misschien een beetje druk.
Signatures zijn voor boomers.
Als ik de tarieven van frankenergie vergelijk met die van easyEnergie dan valt mij op dat die van easy Energie lager (meerdere centen) zijn dan die van frankenergie. Dat verbaast mij omdat beide leveranciers zeggen de inkoop prijzen te hanteren.
Zit er niet bij Frank al alle vaste kosten en bij Easy niet?
Als ik ze vergelijk:
https://www.frankenergie.nl/goedkoop en https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
Dan zie ik de goedkopere (inkoop) tarieven bij frank. en zie ik bij easyenergie de tarieven 21% hoger staan. die kloppen 1 op 1.
Vervolgens zie ik ook de all-inprijzen bij Frank energy. dus inlcusief acijnsen.
kale prijs: 25 cent (frank) (op enig moment van de dag).
inclusief btw (21%): 30,25 cent. (Easy energy).
inclusief heffingen (16,07? cent): 46,32 cent (frank is 47 cent). en easy energie dus stiekem 46,32 cent.
Kleine verschillen kunnen nog voorkomen in hoe ze de energie vergroenen.
Ik zie verder geen grote verschillen.
https://www.frankenergie.nl/goedkoop en https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
Dan zie ik de goedkopere (inkoop) tarieven bij frank. en zie ik bij easyenergie de tarieven 21% hoger staan. die kloppen 1 op 1.
Vervolgens zie ik ook de all-inprijzen bij Frank energy. dus inlcusief acijnsen.
inclusief heffingen (16,07? cent): 46,32 cent (frank is 47 cent). en easy energie dus stiekem 46,32 cent.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Als ik bij gas kijk dan is dat bij Frankenergie 1,728 op 18 november en bij easyEnergie 1,66476 als ik het allemaal netjes uitreken. Dat verschil is toch flink groter dan bij elektra.
Ik zie het, ook zie ik een verschil per dag.
Ik zie frank energy van 1,728 naar 1,731 om 6:00 op 18 november. 0,3 cent stijging
Easyenergie gaat van 1,07106 naar 1,18860 om 6:00 op 18 november. 11,754 stijging.
Lijkt bijna of ze van verschillende beurzen hun gas halen. gezien het verschil dynamisch is.
Ga er van de week eens beter naar kijken.
Ik zie frank energy van 1,728 naar 1,731 om 6:00 op 18 november. 0,3 cent stijging
Easyenergie gaat van 1,07106 naar 1,18860 om 6:00 op 18 november. 11,754 stijging.
Lijkt bijna of ze van verschillende beurzen hun gas halen. gezien het verschil dynamisch is.
Ga er van de week eens beter naar kijken.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Anoniem: 512943
easy energy rekent een opslag van bijna een cent per kwh.Smuggler schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:01:
Als ik ze vergelijk:
https://www.epexspot.com/...0&data_mode=table&period=
tussen 5 en 6 28.599
klopt met frankenergy en easy energy (34,605 inclusief 21% BTW)
All in prijzen bij Frank Energy kloppen niet of die moeten ook een extra opslag rekenen.
Want 28.599 + BTW + 15.04 heffingen zou 49,65 moeten zijn ipv 51,3
tussen 5 en 6 28.599
klopt met frankenergy en easy energy (34,605 inclusief 21% BTW)
All in prijzen bij Frank Energy kloppen niet of die moeten ook een extra opslag rekenen.
Want 28.599 + BTW + 15.04 heffingen zou 49,65 moeten zijn ipv 51,3
In een chat met frankenergie kreeg ik op de vraag hoe hoog zijn de inkoopvergoedingen? als antwoord:
"het is onmogelijk om een percentage te geven hoor ik net omdat de kosten vast zijn en de inkoopvergoeding dynamiasch is, daardoor zal dat percentage steeds wisselen. Wanneer u echter op onze website een proefberekeing maakt kan u bij stroomkosten zien hoe deze is opgebouwt. Daar staat een gemiddeld bedrag opgenoemd voor de inkoopvergoeding"
"het is onmogelijk om een percentage te geven hoor ik net omdat de kosten vast zijn en de inkoopvergoeding dynamiasch is, daardoor zal dat percentage steeds wisselen. Wanneer u echter op onze website een proefberekeing maakt kan u bij stroomkosten zien hoe deze is opgebouwt. Daar staat een gemiddeld bedrag opgenoemd voor de inkoopvergoeding"
Aha, dus niks geen transparantie
Zie in mijn voorbeeld berekening 1,69ct per kwh inkoopkosten.
Misleidend dus:
Bij Frank betaal je de inkoopprijs. Dat is dezelfde prijs als waar alle grote energiemaatschappijen hun gas en stroom voor inkopen. Die brengen we in rekening zonder marge!
Het maandoverzicht is sowieso al misleidend omdat ze de gemiddelde stroomprijs per dag pakken, maar werkelijke kosten zullen hoger zijn omdat je de meeste stroom in de duurdere uren gebruikt.
Zie in mijn voorbeeld berekening 1,69ct per kwh inkoopkosten.
Misleidend dus:
Bij Frank betaal je de inkoopprijs. Dat is dezelfde prijs als waar alle grote energiemaatschappijen hun gas en stroom voor inkopen. Die brengen we in rekening zonder marge!
Het maandoverzicht is sowieso al misleidend omdat ze de gemiddelde stroomprijs per dag pakken, maar werkelijke kosten zullen hoger zijn omdat je de meeste stroom in de duurdere uren gebruikt.
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 18-11-2021 09:33 ]
Bij frankenergie is er een verschil tussen de tarieven die zij tonen op hun website met de tarieven die zij tonen in hun app. Het probleem heb ik aangekaart, "de techneuten gaan er naar kijken"
Binnenkort stap ik over naar Zonneplan slimme energie (EPEX day ahead uurprijzen) en het lijkt mij geweldig om het met Infludb en Grafana te volgen. Wil je jou scraper delen? Het zelf programmeren is te hoog gegrepen voor mij…Supermario16 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:20:
[...]
Ter informatie: ik ben er vandaag achter gekomen dat mijn scraper niet meer werkt. Epexspot heeft de parameters in zijn URL aangepast.
Before: https://www.epexspot.com/...roduct=60&data_mode=table
Now: https://www.epexspot.com/...0&data_mode=table&period=
Even de scrapers aanpassen dus.
Zelf pak ik gewoon de api van EasyEnergy, deze levert in je browser als XML maar via curl word het een JSON (waarom dit is weet ik ook niet).opwierde schreef op donderdag 18 november 2021 @ 23:31:
[...]
Binnenkort stap ik over naar Zonneplan slimme energie (EPEX day ahead uurprijzen) en het lijkt mij geweldig om het met Infludb en Grafana te volgen. Wil je jou scraper delen? Het zelf programmeren is te hoog gegrepen voor mij…
Enige nadeel hier aan is dat deze api soms stuk is en niet optijd de nieuwe data van de volgende dag laat zien. Komt 1 keer per maand gemiddeld voor, beetje brak aan hun kant geprogrammeerd dus.
API is wel echt verdomde makkelijk, dit is van vandaag bijvoorbeeld:
https://mijn.easyenergy.c...1-11-19T23%3A00%3A00.000Z
Let wel ff goed op de timestamps die je gebruikt, ze accepteren een hele boel verschillende formaten (Ik verwacht dat dit gewoon een generic conversion functie is), maar ze defaulten naar UTC.
Voor homeassistent heb ik hier een hele simpele price api gemaakt:
https://bartstuff.eu/easyenergy/current_price.php -- Deze haalt 2 keer per dag de lijst op van EasyEnergy en serveert die dan in stukken.
Deze laat altijd de huidige prijs zien bij EasyEnergy (incl. belastingen etc.) en loopt vanzelf door per uur.
Optimaal verbeter ik dit zodat het lokaal in homeassistant gebeurt en dan push ik gewoon updates, ipv. een zielige refresh iedere 2 minuten. Maar dit was het eerste ding dat ik maakte voor homeassistent en wist nauwelijks wat ik deed
:fill(white):strip_exif()/f/image/IuguEKkSPvgO7OcW99uVVMm7.png?f=user_large)
[ Voor 25% gewijzigd door smiba op 19-11-2021 11:58 ]
Dank! Hier kan ik wel wat mee. Ik gebruik Domoticz-Node Red-InfluDB-Grafana en JSON is in Node Red vrij makkelijk mee te werken. Ik kom er zo wel uitsmiba schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:54:
[...]
Zelf pak ik gewoon de api van EasyEnergy, deze levert in je browser als XML maar via curl word het een JSON (waarom dit is weet ik ook niet).
Enige nadeel hier aan is dat deze api soms stuk is en niet optijd de nieuwe data van de volgende dag laat zien. Komt 1 keer per maand gemiddeld voor, beetje brak aan hun kant geprogrammeerd dus.
API is wel echt verdomde makkelijk, dit is van vandaag bijvoorbeeld:
https://mijn.easyenergy.c...1-11-19T23%3A00%3A00.000Z
Let wel ff goed op de timestamps die je gebruikt, ze accepteren een hele boel verschillende formaten (Ik verwacht dat dit gewoon een generic conversion functie is), maar ze defaulten naar UTC.
Voor homeassistent heb ik hier een hele simpele price api gemaakt:
https://bartstuff.eu/easyenergy/current_price.php -- Deze haalt 2 keer per dag de lijst op van EasyEnergy en serveert die dan in stukken.
Deze laat altijd de huidige prijs zien bij EasyEnergy (incl. belastingen etc.) en loopt vanzelf door per uur.
Optimaal verbeter ik dit zodat het lokaal in homeassistant gebeurt en dan push ik gewoon updates, ipv. een zielige refresh iedere 2 minuten. Maar dit was het eerste ding dat ik maakte voor homeassistent en wist nauwelijks wat ik deed
[Afbeelding]
Volgens mij hebben we morgen een nieuw record te pakken.
Morgen 66 cent per Kwh
gelukkig zijn de nacht prijzen wel weer onder de 35 cent
.
Morgen 66 cent per Kwh
geen zon, geen wind, geen kolen ...
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Ze hebben zeker een nette app, ik zit nu nog in een vast contract, maar ga in Januari naar flexibel / model.superyupkent schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:22:
Tip voor de android gebruikers, mooie app met prijzen én historie: Engie energie app
Het weerhoud me ook wel een beetje om te switchen naar een andere leverancier.
Ik hou namelijk mijn verbruik goed in de gaten om mijn stroomoverschot te minimaliseren (gas naar stroom).
De Engie app helpt daar goed bij.
Heeft Engie een dynamisch / day ahead uur tarief in nederland?
Ik kom enkel informatie voor belgië tegen.
Aangezien mijn contract in december afloopt en de 'aanbiedingen' voor vaste contracten nogal hoge tarieven hebben voor de rest van hun looptijd ga ik overstappen naar Frank Energie.
Duur is het toch wel, maar hopelijk kunnen we ook gelijk profiteren als de prijzen weer dalen. Aangezien hier alles in Home Assistant geknalt wordt qua verbruik zocht ik een manier om de prijzen van Frank beschikbaar te hebben als sensor om te gebruiken in het Energy Dashboard.
Na wat werk en reverse engineering hierbij het resultaat. @smiba Wellicht heb jij wat aan onderstaande om jou API om te bouwen naar HA native...
Wat uitleg over de configuratie:
Duur is het toch wel, maar hopelijk kunnen we ook gelijk profiteren als de prijzen weer dalen. Aangezien hier alles in Home Assistant geknalt wordt qua verbruik zocht ik een manier om de prijzen van Frank beschikbaar te hebben als sensor om te gebruiken in het Energy Dashboard.
Na wat werk en reverse engineering hierbij het resultaat. @smiba Wellicht heb jij wat aan onderstaande om jou API om te bouwen naar HA native...
Wat uitleg over de configuratie:
- Er wordt een sensor aangemaakt die als Attribute de data payload heeft van het graphql endpoint van Frank Energie
- Er wordt een automation aangemaakt die elke dag 30 seconde na middernacht de voorgaande sensor update
- Per uur wordt er een sensor aangemaakt die als state de prijs van dat lopende uur heeft
- Er wordt een Currect Price sensor aangemaakt die elk uur geupdate wordt op basis van eerder genoemde sensors
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
| sensor: - platform: command_line command: "curl -X POST -H 'Content-Type: application/json' -H 'User-Agent: Mozilla/5.0' -d '{\"query\":\"query MarketPrices($startDate: Date!, $endDate: Date!) {marketPricesElectricity(startDate: $startDate, endDate: $endDate) { from priceIncludingMarkup}}\",\"variables\":{\"startDate\":\"{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%Y-%m-%d') }}\",\"endDate\":\"{{ as_timestamp(now() + timedelta(days=1)) | timestamp_custom('%Y-%m-%d') }}\"}}' https://frank-graphql-prod.graphcdn.app" name: Frank Electricity json_attributes: - data value_template: 'OK' - platform: template sensors: current_electricity_price: friendly_name: Current Electricity Price unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states('sensor.electricity_price_' + now().hour|string + '_00') }}" electricity_price_0_00: friendly_name: "Electricity Price 00:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[0].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_1_00: friendly_name: "Electricity Price 01:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[1].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_2_00: friendly_name: "Electricity Price 02:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[2].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_3_00: friendly_name: "Electricity Price 03:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[3].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_4_00: friendly_name: "Electricity Price 04:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[4].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_5_00: friendly_name: "Electricity Price 05:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[5].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_6_00: friendly_name: "Electricity Price 06:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[6].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_7_00: friendly_name: "Electricity Price 07:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[7].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_8_00: friendly_name: "Electricity Price 08:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[8].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_9_00: friendly_name: "Electricity Price 09:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[9].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_10_00: friendly_name: "Electricity Price 10:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[10].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_11_00: friendly_name: "Electricity Price 11:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[11].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_12_00: friendly_name: "Electricity Price 12:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[12].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_13_00: friendly_name: "Electricity Price 13:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[13].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_14_00: friendly_name: "Electricity Price 14:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[14].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_15_00: friendly_name: "Electricity Price 15:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[15].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_16_00: friendly_name: "Electricity Price 16:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[16].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_17_00: friendly_name: "Electricity Price 17:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[17].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_18_00: friendly_name: "Electricity Price 18:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[18].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_19_00: friendly_name: "Electricity Price 19:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[19].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_20_00: friendly_name: "Electricity Price 20:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[20].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_21_00: friendly_name: "Electricity Price 21:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[21].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_22_00: friendly_name: "Electricity Price 22:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[22].priceIncludingMarkup }}" electricity_price_23_00: friendly_name: "Electricity Price 23:00" unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[23].priceIncludingMarkup }}" automation: - alias: "update electricity prices" trigger: - platform: time at: "00:00:30" action: - service: homeassistant.update_entity entity_id: sensor.frank_electricity |
Super bedankt, ik ga er even mee stoeienXerox1988 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:23:
Bedankt @Xerox1988!
Ik heb het uitgeprobeerd en volgens mij kan het nog makkelijker:
Ik heb het uitgeprobeerd en volgens mij kan het nog makkelijker:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| sensor: - platform: command_line command: "curl -X POST -H 'Content-Type: application/json' -H 'User-Agent: Mozilla/5.0' -d '{\"query\":\"query MarketPrices($startDate: Date!, $endDate: Date!) {marketPricesElectricity(startDate: $startDate, endDate: $endDate) { from priceIncludingMarkup}}\",\"variables\":{\"startDate\":\"{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%Y-%m-%d') }}\",\"endDate\":\"{{ as_timestamp(now() + timedelta(days=1)) | timestamp_custom('%Y-%m-%d') }}\"}}' https://frank-graphql-prod.graphcdn.app" name: Frank Electricity json_attributes: - data value_template: 'OK' - platform: template sensors: current_electricity_price: friendly_name: Current Electricity Price unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_electricity.attributes.data.marketPricesElectricity[now().hour].priceIncludingMarkup }}" automation: - alias: "update electricity prices" trigger: - platform: time at: "00:00:30" action: - service: homeassistant.update_entity entity_id: sensor.frank_electricity |
Ha, dat ziet er inderdaad een stuk simpeler uit. In eerste instantie had ik het op een andere manier gedaan, maar toen kwam ik erachter dat ik de variables niet variabel kon maken.
Dat is uiteindelijk de commandline sensor geworden en de rest van de sensoren heb ik min of meer daarop aangepast.
Met de 24 sensoren die ik aanmaak kan je dan wel weer heel gemakkelijk het volgende doen, Geeft een sensor met de gemiddelde prijs voor die dag. Op basis van de attributes van die sensor nog 2 sensoren: de tijden wanneer electriciteit het goedkoopst / duurst is.
Dat is uiteindelijk de commandline sensor geworden en de rest van de sensoren heb ik min of meer daarop aangepast.
Met de 24 sensoren die ik aanmaak kan je dan wel weer heel gemakkelijk het volgende doen, Geeft een sensor met de gemiddelde prijs voor die dag. Op basis van de attributes van die sensor nog 2 sensoren: de tijden wanneer electriciteit het goedkoopst / duurst is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| lowest_electricity_hour: friendly_name: "Lowest Electricity Today" value_template: "{{ (states.sensor.average_electricity_price_today.attributes.min_entity_id)[25:27]|regex_replace(find='_', replace='') + ':00' }}" highest_electricity_hour: friendly_name: "Highest Electricity Today" value_template: "{{ (states.sensor.average_electricity_price_today.attributes.max_entity_id)[25:27]|regex_replace(find='_', replace='') + ':00' }}" - platform: min_max name: Average Electricity Price Today type: mean entity_ids: - sensor.electricity_price_0_00 - sensor.electricity_price_1_00 - sensor.electricity_price_2_00 - sensor.electricity_price_3_00 - sensor.electricity_price_4_00 - sensor.electricity_price_5_00 - sensor.electricity_price_6_00 - sensor.electricity_price_7_00 - sensor.electricity_price_8_00 - sensor.electricity_price_9_00 - sensor.electricity_price_10_00 - sensor.electricity_price_11_00 - sensor.electricity_price_12_00 - sensor.electricity_price_13_00 - sensor.electricity_price_14_00 - sensor.electricity_price_15_00 - sensor.electricity_price_16_00 - sensor.electricity_price_17_00 - sensor.electricity_price_18_00 - sensor.electricity_price_19_00 - sensor.electricity_price_20_00 - sensor.electricity_price_21_00 - sensor.electricity_price_22_00 - sensor.electricity_price_23_00 |
[ Voor 36% gewijzigd door Xerox1988 op 02-12-2021 16:00 ]
Voor de volledigheid hierbij ook nog de configuratie van de gas prijzen van Frank:
Met dank aan @babananana voor de versimpeling van de sensor :-)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| sensor: - platform: command_line command: "curl -X POST -H 'Content-Type: application/json' -H 'User-Agent: Mozilla/5.0' -d '{\"query\":\"query MarketPrices($startDate: Date!, $endDate: Date!) {marketPricesGas(startDate: $startDate, endDate: $endDate) { from priceIncludingMarkup}}\",\"variables\":{\"startDate\":\"{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%Y-%m-%d') }}\",\"endDate\":\"{{ as_timestamp(now() + timedelta(days=1)) | timestamp_custom('%Y-%m-%d') }}\"}}' https://frank-graphql-prod.graphcdn.app" name: Frank Gas json_attributes: - data value_template: 'OK' - platform: template sensors: current_gas_price: friendly_name: Current Gas Price unit_of_measurement: "EUR" value_template: "{{ states.sensor.frank_gas.attributes.data.marketPricesGas[now().hour].priceIncludingMarkup }}" automation: - alias: "update gas prices" trigger: - platform: time at: "00:00:50" action: - service: homeassistant.update_entity entity_id: sensor.frank_gas |
Met dank aan @babananana voor de versimpeling van de sensor :-)
[ Voor 8% gewijzigd door Xerox1988 op 02-12-2021 19:44 ]
Ik zie nu voor het eerst dit topic, maar ik ben vorige week begonnen met het schrijven van een custom component voor Home Assistant voor de prijsinformatie van Frank Energie. Zoals het uitgelegd wordt in de readme is het nog een beetje hacky, maar wanneer je de daar ook aangegeven instructies volgt zou je het wel aan de praat moeten krijgen.
Hier de repo: https://github.com/bajansen/home-assistant-frank_energie
Er bestaan al integraties voor flex tarieven in andere landen. Ik zat al te kijken of ik zo iets kon kopieren en customize, maar er komt nogal wat bij kwam kijken bij het maken van een component en het opzetten van een project en ontwikkelomgeving is nooit m'n sterke kant geweest.BAJansen schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:11:
Ik zie nu voor het eerst dit topic, maar ik ben vorige week begonnen met het schrijven van een custom component voor Home Assistant voor de prijsinformatie van Frank Energie. Zoals het uitgelegd wordt in de readme is het nog een beetje hacky, maar wanneer je de daar ook aangegeven instructies volgt zou je het wel aan de praat moeten krijgen.
Uiteindelijk wil ik op basis van de verwachte prijs home assistant de auto laten opladen en vaatwasser aan zetten.
Ik ga dit weekend jouw component eens bekijken. Alvast bedankt voor de moeite.
Ik heb een aantal integraties bekeken ter inspiratie, maar het is wat een gepruts om te vinden wat nu de meest nette manier is om met de data van Frank te werken. Er is namelijk data voor meerdere sensoren, en alvast enige uren vooruit. Je hoeft dus minder vaak de data te verversen dan de sensoren zelf (hoewel de huidige configuratie ieder kwartier nieuwe data opvraagt). Als iemand anders meer begaafd is in Home Assistant-logica dan zijn bijdragen erg welkom.AJediIAm schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:29:
[...]
Er bestaan al integraties voor flex tarieven in andere landen. Ik zat al te kijken of ik zo iets kon kopieren en customize, maar er komt nogal wat bij kwam kijken bij het maken van een component en het opzetten van een project en ontwikkelomgeving is nooit m'n sterke kant geweest.
Uiteindelijk wil ik op basis van de verwachte prijs home assistant de auto laten opladen en vaatwasser aan zetten.
Ik ga dit weekend jouw component eens bekijken. Alvast bedankt voor de moeite.
Ik denk dat er in Home Assistant zelf ook nog wel aanpassingen gemaakt kunnen worden om beter om te gaan met flextarieven. Op dit moment kun je (voor zover ik weet) niet handig toekomstige prijzen laten zien binnen Home Assistant, terwijl deze informatie wel beschikbaar is en tevens erg handig is om te bepalen of het een opportuun moment is om de vaatwasser aan te zetten.
Best interessant dit, maar ik moet me wel nog een beetje verdiepen.
Aangezien ik stadswarmte heb en dat er nog niet uitgegooid heb omdat ik nog warm water moet hebben zit ik te kijken naar een oplossing daarvoor.
Een doorstromer was een mooie optie geweest, maar met uurprijzen zit ik nu te kijken naar een boiler, om dat de boiler zo heet mogelijk te stoken in de goedkoopste uurtjes, maar het is nog niet zo makkelijk om uit te zoeken welke boiler je dan moet hebben en al helemaal niet om uit terekenen of dat dan ook economisch eruit kan.
Het sturen van de vaatwasser, wasmachine en auto is geen probleem, dat rammel ik wel ergens met een script via homey in elkaar, de droger is een ander probleem, de droger gaat niet terug naar de state waarin hij was als de stroom er af gaat maar terug naar standby. Dus daar moet ik nog wat op zoeken (Switchbot knopje wellicht)
Het is natuurlijk lang niet zo interessant als in het buitenland omdat we hier die belachelijke vaste belasting erop hebben zitten, maar het is wel leuke hobby...
Als iemand toevallig al eens naar een boiler heeft gekeken, ik hoor graag wat je hebt gekozen.
Aangezien ik stadswarmte heb en dat er nog niet uitgegooid heb omdat ik nog warm water moet hebben zit ik te kijken naar een oplossing daarvoor.
Een doorstromer was een mooie optie geweest, maar met uurprijzen zit ik nu te kijken naar een boiler, om dat de boiler zo heet mogelijk te stoken in de goedkoopste uurtjes, maar het is nog niet zo makkelijk om uit te zoeken welke boiler je dan moet hebben en al helemaal niet om uit terekenen of dat dan ook economisch eruit kan.
Het sturen van de vaatwasser, wasmachine en auto is geen probleem, dat rammel ik wel ergens met een script via homey in elkaar, de droger is een ander probleem, de droger gaat niet terug naar de state waarin hij was als de stroom er af gaat maar terug naar standby. Dus daar moet ik nog wat op zoeken (Switchbot knopje wellicht)
Het is natuurlijk lang niet zo interessant als in het buitenland omdat we hier die belachelijke vaste belasting erop hebben zitten, maar het is wel leuke hobby...
Als iemand toevallig al eens naar een boiler heeft gekeken, ik hoor graag wat je hebt gekozen.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Ik kan je garanderen dat stadsverwarming meermaals goedkoper is per liter warm water, helemaal omdat de prijs hier van gelimiteerd word door de overheid en de stroomprijs op het moment wel hard omhoog is gegaan.
Hooguit dat je misschien als je de hele installatie weghaalt hier +/- gelijk op kan spelen omdat je de vaste kosten bespaard, maar in het algemeen is stadsverwarming nu relatief goedkoop.
Hooguit dat je misschien als je de hele installatie weghaalt hier +/- gelijk op kan spelen omdat je de vaste kosten bespaard, maar in het algemeen is stadsverwarming nu relatief goedkoop.
[ Voor 4% gewijzigd door smiba op 08-12-2021 14:40 ]
smiba schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:39:
Ik kan je garanderen dat stadsverwarming meermaals goedkoper is per liter warm water, helemaal omdat de prijs hier van gelimiteerd word door de overheid en de stroomprijs op het moment wel hard omhoog is gegaan.
/f/image/JK2cMsVCJUELBZ0y0m0gdbNM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CycAT2Pafz7sf6ReyoVmNbyp.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Rt83hReAyIbfIYhvpnlGSF3d.png?f=user_large)
Ik betaal nu 600 euro per jaar voor de afleverset en 25 kuub warm (65 graden) water.
Reken het nog eens uit....
Als je ALLEEN het warm water neemt dan ben je inderdaad goedkoper uit.
Verder is stadsverwarming hier off-topic en erger ik me te veel aan stadverwarming en alles wat er mee te maken heeft dus ik wil er niets over horen
[ Voor 33% gewijzigd door Philos31 op 08-12-2021 17:28 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Ik heb even snel wat berekend en ben eigenlijk verbaast, het is denk ik inderdaad iets goedkoper om een elektrische boiler te hebben.
Om 25000L (25m3) aan water van 10c naar 65c (55c verschil) te verwarmen kost het grofweg 230,45MJ/m3. (4.19kJ/graden/L). Op 25m3 is dat dus 5.76GJ totaal.
Dat is 1600kWh aan energie, stel nou dat je dit inderdaad heel gunstig weet te verwarmen op goedkope momenten zodat je maar €0,25/kWh kwijt bent (na belastingen) kost dit je €400,09/jaar.
De huidige energieprijs (gebaseerd op het gemiddelde van vorige maand) is wel iets duurder, maar er van uitgaand dat je inderdaad slim timed en een groot genoeg buffer hebt zodat je niet juist heet water hoeft te verwarmen op de dure piektijden kan je hier wat op besparen.
Overwoog om gewoon niet meer te reageren maar vond het toch zonde van het bericht dat ik al had uitgeschreven.
Om 25000L (25m3) aan water van 10c naar 65c (55c verschil) te verwarmen kost het grofweg 230,45MJ/m3. (4.19kJ/graden/L). Op 25m3 is dat dus 5.76GJ totaal.
Dat is 1600kWh aan energie, stel nou dat je dit inderdaad heel gunstig weet te verwarmen op goedkope momenten zodat je maar €0,25/kWh kwijt bent (na belastingen) kost dit je €400,09/jaar.
De huidige energieprijs (gebaseerd op het gemiddelde van vorige maand) is wel iets duurder, maar er van uitgaand dat je inderdaad slim timed en een groot genoeg buffer hebt zodat je niet juist heet water hoeft te verwarmen op de dure piektijden kan je hier wat op besparen.
Overwoog om gewoon niet meer te reageren maar vond het toch zonde van het bericht dat ik al had uitgeschreven.
Je hebt absoluut gelijk hoor, met een eclectische boiler je water verwarmen is stervensduur. Aan de andere kant ben ik ook gekke henkie dat ik zoveel geld blijf betalen aan vattevall voor niet geleverde diensten. Ik ben die gasten echt zat....smiba schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:00:
Ik heb even snel wat berekend en ben eigenlijk verbaast, het is denk ik inderdaad iets goedkoper om een elektrische boiler te hebben.
Wellicht kijken of ik ergens een warmtepomp boiler kwijt kan.....
Jullie vergeten een aantal dingen in de berekening. Zo zorgt de inzet van een warmtepomp-boiler voor een hogere COP, de douche wtw voor 60% herbruikbare warmte en zonnepanelen ervoor dat je over 7 jaar de benodigde energie gratis opwekt.
Kan best uit volgens mij.
Kan best uit volgens mij.
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Ow de WP-boiler is al wel bekend, maar nog niet in de berekening opgenomen
Ik heb 2 gebruikte koperen ketel boilers gekocht (geen onderhoud) 1 van 150L met 3 verwarmingselementen (Origineel 3 fase) en een 120L op 1 fase. Beide van Daalderop, de 120L is misschien al 40 jaar oud...Philos31 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:49:
De 120L stook ik naar normaal 40 graden en de 150L maakt daar minstens 50 tot 75 graden van. Op beide zit een anti legionella programma, de 120L op vrijdag, de 150L op zaterdag.
Hier zit een slimme sturing achter (gekoppeld aan de P1 poort van de slimme meter) en daardoor stook ik mijn zonnepanelen overschot op. Zo succesvol dat ik inmiddels geen overschot meer heb en nu een maandje terug ben gegaan naar gas.
Mijn overweging was ook om in de toekomst een warmtepomp boiler te plaatsen, maar misschien is een thuis accu (EV auto) erbij en dan dynamisch gaan een net zo goede oplossing. (Financieel bekeken)
Om een beetje terug on-topic te raken:DjAntoon schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:07:
[...]
Mijn overweging was ook om in de toekomst een warmtepomp boiler te plaatsen, maar misschien is een thuis accu (EV auto) erbij en dan dynamisch gaan een net zo goede oplossing. (Financieel bekeken)
Flex tarieven zijn een mooie manier om kosten te besparen door stroomverbruik te verschuiven. Eigen zonnestroom gebruik gaat een vergelijkbaar effect hebben als de saldering afgebouwd wordt. Tot die tijd is terugleveren tegen een hoog tarief en stroom inkopen tegen een laag tarief gunstiger.
Energie besparende maatregelen zoals een warmtepomp boiler komen daar bovenop en staat verder los van energieverbruik verschuiven. Energie besparen altijd goed.
Als ik het zo lees lijkt het er op dat Frank Energie een populaire leverancier is.
Ik zit nu een maand bij Energie Zero en ik vroeg me af of dit nu de beste keus is. Frank Energie lijkt immers een populaire keus te zijn. Het verdien model van Energie Zero is door inkoopkosten te berekenen. Als ik mijn financieel overzicht goed interpreteer lijkt dit €0.011 per kWh.
Met een netto jaarverbruik van 2000kWh komt dit neer op €22 per jaar.
In vergelijking met Frank Energie (vaste leveringskosten van €5 per maand) lijkt dit heel goedkoop. Is dat werkelijk zo of mis ik iets?
Hoe zit dit bij andere flex leveranciers?
Ik zit nu een maand bij Energie Zero en ik vroeg me af of dit nu de beste keus is. Frank Energie lijkt immers een populaire keus te zijn. Het verdien model van Energie Zero is door inkoopkosten te berekenen. Als ik mijn financieel overzicht goed interpreteer lijkt dit €0.011 per kWh.
Met een netto jaarverbruik van 2000kWh komt dit neer op €22 per jaar.
In vergelijking met Frank Energie (vaste leveringskosten van €5 per maand) lijkt dit heel goedkoop. Is dat werkelijk zo of mis ik iets?
Hoe zit dit bij andere flex leveranciers?
Als ik kijk op de website dan zie ik vaste kosten van 6 euro per maand. per geleverde dienst.
Dus voor Elektra en Gas dus een totaal van 12 euro per maand.
+ 0,01331 per kWh die is ingekocht.
Dus voor Elektra en Gas dus een totaal van 12 euro per maand.
+ 0,01331 per kWh die is ingekocht.
De website van https://www.energyzero.nl/ geeft momenteel een prachtige error-page:
406 Not Acceptable
openresty
Wekt vertrouwen....
406 Not Acceptable
openresty
Wekt vertrouwen....
Dat is dan tijdelijk geweest, kan er momenteel gewoon bij.markjanssen schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:13:
De website van https://www.energyzero.nl/ geeft momenteel een prachtige error-page:
406 Not Acceptable
openresty
Wekt vertrouwen....
lijkt dan vooral een eigen probleem te zijn, probeer eens een ander browser of incognito?
Serieuze vraag, maar hoe gaan jullie nu om met energieprijzen die 'bruto' 91 cent / kWh zijn? Dan betaal je ruim een euro / kWh vermoed ik? Dat is toch op geen enkele manier meer terug te verdienen?
Ik ben oprecht benieuwd. Een aantal jaar geleden heb ik meegedaan aan een uurprijs pilot van Eneco, en dat was erg leuk (maar waren heel andere tarieven). Op dit moment verwarm ik met een warmtepomp, heb ik een hybrid (18kWh) voor de deur staan. Ik zou dus prima kunnen balanceren over de dag heen, maar met een verbruik van zo'n 30 kWh in december / dag moet ik niet denken aan de prijzen die ik nu langs zie komen. Zie ik iets over het hoofd?
Ik ben oprecht benieuwd. Een aantal jaar geleden heb ik meegedaan aan een uurprijs pilot van Eneco, en dat was erg leuk (maar waren heel andere tarieven). Op dit moment verwarm ik met een warmtepomp, heb ik een hybrid (18kWh) voor de deur staan. Ik zou dus prima kunnen balanceren over de dag heen, maar met een verbruik van zo'n 30 kWh in december / dag moet ik niet denken aan de prijzen die ik nu langs zie komen. Zie ik iets over het hoofd?
Tja ik krijg er echt helemaal niets uit, want zelfs de dal momenten zijn op het moment vrij duur.vistu schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:15:
Serieuze vraag, maar hoe gaan jullie nu om met energieprijzen die 'bruto' 91 cent / kWh zijn? Dan betaal je ruim een euro / kWh vermoed ik? Dat is toch op geen enkele manier meer terug te verdienen?
Heb ook geen zonnepanelen of iets, dan had je overdag nu nog goed kunnen terugleveren.
Heb puur een uur-tarief genomen omdat ik wel wat flexibel kan zijn met mijn stroomgebruik, maar op het moment lijkt het er op dat ik 4 maanden geleden beter een vast contract had kunnen nemen haha
Ik lever stroom aan het net terug als de energie prijs hoog is. Verreweg het grootste deel van mijn stroom verbruik ik snachts voor verwarmen met warmtepomp en EV. De verkoop van stroom levert regelmatig dubbel zo veel op als de bulk van m'n verbruik.vistu schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:15:
Ik ben oprecht benieuwd.
De truc is door veel stroomverbruik te kunnen verschuiven naar lage tarieven. Met een EV, warmtepomp en home assistant is dat goed te automatiseren.
Bij een normale energie leverancier betaal je uiteindelijk ook de rekening, maar dan altijd de volle mep zonder te kunnen profiteren van slim energie verbruik.
Op jaar basis middelt het allemaal wel uit en de winst van schuiven met stroom steek je in eigen zak.
Goede vraag,vistu schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:15:
Ik zie een steeds groter verschil tussen de gemiddelde maand prijs en de prijs die ik betaal.
De verschillen per dag zijn gewoon groter, waardoor er relatief veel winst te behalen is met het plannen van de energie.
Waar voorheen het verschil op een dag hooguit 4 cent was, en per maand hooguit 10 cent (tussen de -2 en 8 cent).
Zijn de verschillen nu per dag meestal minimaal 20 cent. en op maand basis. al 50 cent (tussen de 9 en 59 cent).
Er is dus meer te kiezen als je enigszins de tijdstippen kan uitzoeken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Klm0UJJ5wPM4EHbIleLvCPWj.png?f=user_large)
Dit is mijn verbruik van afgelopen jaar.
en wordt de soep dus nog niet zo heet gegeten, Ja 20 cent kaal tarief is alles behalve fijn maar incl belastingen zijn we nu van 20 naar 35 gegaan.
Gas is wel een stuk pijnlijker, daar kan ik weinig sturen, de prijs van vandaag 1,65 (2,30 incl belastingen). is gewoon erg pijnlijk. we verbruiken zo'n 5m³ per dag. dus 12,50 per dag is een stuk minder leuk dan de 4 euro die het eerst was.
Ik ga er niet aan failliet, en dit is gewoon de keerzijde van het risico op jezelf nemen. je kan niet altijd winst hebben.
Kan het goed mitigeren met de stroom, en het gas is even door de zure appel heen bijten.
Als de prijzen ooit weer gaan zakken, dan zit ik immers ook vooraan.
SPOT prijs piekte vandaag op 62 cent. Dat is 91 cent consumentenprijs
De consumentenprijs komt vandaag niet noemenswaardig onder de 50 cent gekomen en komt daar morgen ook niet onder.

Ik ga de auto maar volladen op een fastcharger en daarna die stroom gebruikenMaasluip schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:20:
SPOT prijs piekte vandaag op 62 cent. Dat is 91 cent consumentenprijsDe consumentenprijs komt vandaag niet noemenswaardig onder de 50 cent gekomen en komt daar morgen ook niet onder.

Verdienmodel
Hou er ook rekening mee dat het nu hard waait in heel CWE en demand erg laag is door de vakantie.
Afgelopen dagen was de stroom soms gratis. Dat maakt die piek van december in 1 klap goed.
Ja vannacht weer
de eerste 6 uur van 3 januari zijn weer gratis of zelf een klein beetje negatief!.
ben alleen niet thuis om er van te kunnen profiteren!
.
Hopelijk is het 4 januari ook weer zo goedkoop.
En een gemiddelde prijs van 7 tot 10 cent is echt weer beduidend beter dan de 50 van december op sommige dagen!.
wel mooi, iedereen heeft 1 januari weer nieuwe tarieven gekregen.
Ok wij hebben een beetje moeten bloeden in Q3 en Q4 van 2021, maar we zakken wel weer als eerste.
Nog niet te vroeg juichen, de winter is nog niet voorbij.
ben alleen niet thuis om er van te kunnen profiteren!
Hopelijk is het 4 januari ook weer zo goedkoop.
En een gemiddelde prijs van 7 tot 10 cent is echt weer beduidend beter dan de 50 van december op sommige dagen!.
wel mooi, iedereen heeft 1 januari weer nieuwe tarieven gekregen.
Ok wij hebben een beetje moeten bloeden in Q3 en Q4 van 2021, maar we zakken wel weer als eerste.
Nog niet te vroeg juichen, de winter is nog niet voorbij.
Probeer alleen nog te achterhalen wat die inkoopvergoeding nou precies is. Is toch een aardig percentage. Als ik mijn oude tarieven van Budget erbij haal zit er ongeveer 0,54cent tussen inkoop en de prijs die ik betaalde, maar bij Frank is dat toch een stuk groter. Zou mooi zijn als men daar ook wat transparanter over is.
Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .
Bij EnergyZero heel transparant €0,00575.
Een overzicht van de vaste kosten en inkooptarieven zou een goede toevoeging zijn aan dit topic...superyupkent schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:44:
Bij EnergyZero heel transparant €0,00575.
Nu ik mezelf zo aan het inlezen ben over de uurprijzen vraag ik mezelf af of het niet handig is om een kleine thuisbatterij te bouwen die in de daluren oplaad en in de piekuren het verbruik een beetje kan aftoppen. Dan heb je geen 15kWh batterij nodig maar kom je wellicht met 3-4 kWh al een heel eind. Er zijn batterijen genoeg te vinden voor niet zo heel veel geld (waarschijnlijk gestolen) scooterbatterijen op marktplaats of die EVE LiFePO cellen op Aliexpress. Dan heb je voor een paar 100 euro je piekbelasting er af.
De vraag is alleen hoe je dat gaat sturen..... Zo ver ben ik nog niet, maar wellicht best interessant
De vraag is alleen hoe je dat gaat sturen..... Zo ver ben ik nog niet, maar wellicht best interessant
Dit topic al gevonden? Kan wellicht interessant zijn.Philos31 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:10:
Nu ik mezelf zo aan het inlezen ben over de uurprijzen vraag ik mezelf af of het niet handig is om een kleine thuisbatterij te bouwen die in de daluren oplaad en in de piekuren het verbruik een beetje kan aftoppen. Dan heb je geen 15kWh batterij nodig maar kom je wellicht met 3-4 kWh al een heel eind. Er zijn batterijen genoeg te vinden voor niet zo heel veel geld (waarschijnlijk gestolen) scooterbatterijen op marktplaats of die EVE LiFePO cellen op Aliexpress. Dan heb je voor een paar 100 euro je piekbelasting er af.
Zelf ben ik nu voornamelijk veel aan het lezen én ondertussen data aan het verzamelen van ons verbruik. Wonen nu een maand of 6 hier en verwacht op ongeveer 18.000kWh uit te komen (warmtepomp en 2 EV’s). Wil toch eens kijken wat het verbruik over een jaar heen is per kwartier en dan zien of het voordeliger is om over te stappen naar een aanbieder met uurprijzen.
Vraagje, er staat me bij dat er kwartierprijzen zouden zijn maar ik kom enkel uurprijzen tegen. Heb ik dit nou verkeerd onthouden of is er iets veranderd?
Er is iedere dag een 'veiling' voor de stroom van de volgende dag, dit is in uurblokken (ook wel spot/APX genoemd). Uiteindelijk wordt er per kwartier gekeken hoeveel je hebt verbruikt versus wat er verwacht was. Daar wordt ook een prijs (en dus per kwartier) aan gehangen (onbalansprijs), maar is veel volatieler, extremer en lastiger te voorspellen dan de uurprijzen. En de prijs is pas duidelijk tijdens het kwartier (en de echte prijs pas de volgende werkdag). De spotprijs is al duidelijk om 12:42 (al is het tegenwoordig 12:47) voor de volgende dag.Niek_ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:35:
[...]
Dit topic al gevonden? Kan wellicht interessant zijn.
Vraagje, er staat me bij dat er kwartierprijzen zouden zijn maar ik kom enkel uurprijzen tegen. Heb ik dit nou verkeerd onthouden of is er iets veranderd?
Je kan voor je ev nog wel gebruikmaken van de kwartier prijzen via jedlix. Krijg je niet het volledige verschil. Maar nog wel een cent korting per kwh
Ik ben hier ook serieus naar het kijken, met de Pi en home assistant kan ik warmtepomp, boiler, airco en de laadpaal sturen dus ben best flexibel met welke momenten ik elektriciteit afneem.
Wat ik me echter afvraag is hoe Frank/ANWB/mijn domein met negatieve prijzen omgaan. Ik weet en lees ook in de start post dat dit soms voorkomt maar als ik op de websites van de leveranciers kijk zie ik het tarief nergens lager dan 0 gaan. Zo ook bij de staatjes van gisteren. Iemand hier ervaring mee?
Wat ik me echter afvraag is hoe Frank/ANWB/mijn domein met negatieve prijzen omgaan. Ik weet en lees ook in de start post dat dit soms voorkomt maar als ik op de websites van de leveranciers kijk zie ik het tarief nergens lager dan 0 gaan. Zo ook bij de staatjes van gisteren. Iemand hier ervaring mee?
Voor zover ik heb kunnen nagaan gaan de prijzen wel negatief, maar niet zover dat je ook de energiebelasting, ODE en BTW terug zou krijgen. De stroomprijs zou dan al -6 cent moeten zijn om voor jou op 0 te komen (even snelle gok, geen zin om precies uit te rekenen, vooral niet met de veranderingen in belasting per 2022)trippelb schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 06:01:
Ik ben hier ook serieus naar het kijken, met de Pi en home assistant kan ik warmtepomp, boiler, airco en de laadpaal sturen dus ben best flexibel met welke momenten ik elektriciteit afneem.
6,3 cent. Ik hou het bij sinds april vorig jaar en er zijn twee uren geweest waar je (met de huidige belastingtarieven) onder de 0 euro uit zou zijn gekomen, 8-8-2021 14:00 € -63.03/Mwh en 9-5-2021 14:00 € -66.18/MWh
Ik heb dit zojuist toegevoegd aan de Topicstart.AJediIAm schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:15:
[...]
Een overzicht van de vaste kosten en inkooptarieven zou een goede toevoeging zijn aan dit topic...
Een paar onderdelen kon ik niet vinden, dus eventuele aanvulling daar is zeer welkom.
Bij een negatieve prijs (easyenegy) wordt er ook gewoon negatief belast.trippelb schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 06:01:
dus krijg dan geld terug van de kale prijs. echter met alle belastingen en toeslagen erboven op, blijf je toch wel betalen.
Dankje voor de melding dat de ANWB dit nu ook aanbied, heb hem in de TS gezet.
[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 05-01-2022 12:16 ]
Heel fijn!Smuggler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:29:
[...]
Ik heb dit zojuist toegevoegd aan de Topicstart.
Een paar onderdelen kon ik niet vinden, dus eventuele aanvulling daar is zeer welkom.
Dit is mijn overzicht van EnergyZero.
:strip_exif()/f/image/z8YdVogs5gaA1rHaOgbsuoLj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kom uit op variabele leveringskosten van €0,011 per kwh en vaste leveringskosten van €5 per maand. Ik heb het nagezocht op hun website en daar staat vaste leveringskosten van €6 per maand... Vreemd.
Op de website van de ANWB las ik bij de FAQ:
Dit suggereert dat ze wel een GvO certificaat hebben.Wij leveren 100% gecertificeerde Nederlandse stroom uit wind en zon. In ons stroometiket zie je terug dat we met Garanties van Oorsprong (GvO’s) garanderen dat al jouw stroom duurzaam wordt opgewekt in Nederland. Maar dat is slechts op papier: wat als de zon niet schijnt én het niet waait? Lees daar hier meer over. Ook over hoe we de CO2 compenseren van het gas dat je verbruikt.
Als ik een berekening aanmaak dan krijg ik de volgende gegevens terug:AJediIAm schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:57:
[...]
Heel fijn!
[Afbeelding]
Ik kom uit op variabele leveringskosten van €0,011 per kwh en vaste leveringskosten van €5 per maand. Ik heb het nagezocht op hun website en daar staat vaste leveringskosten van €6 per maand... Vreemd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/l4sVhZPErtTLyzgMy3nRnwNY.png?f=user_large)
Wellicht ook in de openingspost meenemen hoe een factuur eruit ziet per aanbieder.Op de website van de ANWB las ik bij de FAQ:
[...]
Dit suggereert dat ze wel een GvO certificaat hebben.
en hoe het elke maand wordt gefactureerd.
Bij Easy energy zijn mijn winter facturen vele malen hoger dan in de zomer. (zeker deze winter)
ANWB verrekend het allemaal achteraf waardoor je elke maand even veel kwijt bent.
Beste Tweaker, ik wil voorlopig voor variabel kiezen, mijn contract loopt 1-2 af.Smuggler schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:56:
[[Afbeelding]
welkom in het Day-ahead energie topic
Geld besparen op je energie rekening.
Er zijn vandaag de dag verschillende aanbieders die energie tarieven aanbieden tegen uurtarieven. Dit is nogal specifieke manier van energie aanbieden.
Je betaalt namelijk een extreem variable tarief, dat per uur anders is.
https://transparency.ents...in/r2/dayAheadPrices/show
Je ziet echter ook dat deze energie tarieven zelfs negatief kunnen worden op bepaalde momenten, -5 cent per uur is zeker niet wereld vreemd.
Inhoudsopgave
Een kort overzicht van de verschillende topics die in de TS behandeld worden:
- Huidige aanbieders
- Is dit echt goedkoper?
- Hoe stuur ik de energierekening?
- Prijzen vandaag
- Wat heb ik nodig?
- Prijzen vandaag
- Salderen en terugleveren
- Voorbeeld
- Sturen
- FAQ
- Links naar relevante topics
Voorlopig kom ik enkel aanbieders in nederland tegen, Als iemand iets weet in belgië geef dit dan even door.
Nederland:
particulier: (tarieven opgevraagd op 5 januari 2022, indien er dingen veranderd zijn, graag melden!)
Aanbieder Vastrecht stroom per maand Vastrecht Gas per maand Vergroenings certificaten GVO (dus opslag) opslag Stroom (inkoop vergoeding) per kWh opslag Gas (inkoop vergoeding) per M³ https://energie.mijndomein.nl/ 5 5 Ja 1,331 ct 2,316 ct https://energie.anwb.nl/klant 6 6 Ja 1,331 ct 2,316 ct https://energie.energyzero.nl/klant/ 6 6 Nee 1,331 ct 2,316 ct https://www.easyenergy.com/ 5 5 Ja 0,968 ct 4,7 ct https://www.frankenergie.nl/ 5 5 ? 1,69 ct 9,67ct https://www.groenestroomlokaal.nl/ ? ? ? ? ? https://tibber.com/nl ? Geen Gas Ja ? Geen Gas
De leverancier rekent uurprijzen, wordt de info van mijn slimme meter draadloos ieder kwartier gedeeld?
Mijn P1 is namelijk al bezet met een Pi / domotizc
Ik lever 5000 per jaar terug en verbruik per saldo 800kwh
Klopt het dat als ik alleen in de zomermaanden klant ben en dus meer oowek dan verbruik dat dat niet slim is qua salderen?
Ben jij bij mijn.domein klant of een ander en waarom en bevalt het?
Mvg Guido
De info wordt direct bij de slimme meter door de netbeheerder opgevraagd, netjes per uur, als je de netbeheerder toestemming hebt gegeven om de meterstanden uit te lezen hoef je dus niets meer te doen.
Als je 5000kwh terug levert en in totaal maar 800kwh verbruikt. dan heb je sowieso problemen met salderen
.
Kan dan beter adviseren om bij een partij te gaan zitten die veel betaald voor het terugleveren.
In het andere topic Overstappen naar een nieuwe energieleverancier is daar meer over te vinden.
Dan kan je het hele jaar door de energie voor 40 cent verkopen
.
Sowieso zou ik met dit overschot aan zonnepanelen niet enkel in de zomermaanden dit doen, de energie van je zonnepanelen is dan relatief weinig waard.
Zit zelf bij easy energy, Die waren toen gewoon de grootste op dit gebied, naar mijn gevoel.
Als je 5000kwh terug levert en in totaal maar 800kwh verbruikt. dan heb je sowieso problemen met salderen
Kan dan beter adviseren om bij een partij te gaan zitten die veel betaald voor het terugleveren.
In het andere topic Overstappen naar een nieuwe energieleverancier is daar meer over te vinden.
Dan kan je het hele jaar door de energie voor 40 cent verkopen
Sowieso zou ik met dit overschot aan zonnepanelen niet enkel in de zomermaanden dit doen, de energie van je zonnepanelen is dan relatief weinig waard.
Zit zelf bij easy energy, Die waren toen gewoon de grootste op dit gebied, naar mijn gevoel.
Als je de BTW opteld bij die €5 dan kom je op €6 en de €0,011 wordt dan 13,3ctAJediIAm schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:57:
[...]
Heel fijn!
[Afbeelding]
Op de website van de ANWB las ik bij de FAQ:
[...]
Dit suggereert dat ze wel een GvO certificaat hebben.
Dit komt overeen met de tabelprijzen uit dit topic gecheckt op 5-1
Sorry per saldo 800kwh, ik verbruik dus 5800kwhSmuggler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:58:
De info wordt direct bij de slimme meter door de netbeheerder opgevraagd, netjes per uur, als je de netbeheerder toestemming hebt gegeven om de meterstanden uit te lezen hoef je dus niets meer te doen.
Als je 5000kwh terug levert en in totaal maar 800kwh verbruikt. dan heb je sowieso problemen met salderen.
Dan kan je het hele jaar door de energie voor 40 cent verkopen.
Ik bedoel dat ik klant moet blijven totdat ik tenminste net zoveel verbruikt heb als geleverd en dan pas kan overstappen, ik heb naar mijn verbruik vorig jaar gekeken, als ik feb mrt en april klant blijf dan is het break-even en ook als ik tot december blijf…
Overstapoen met zonnepanelen is best link…
Aha, ja, zorg dat je netto hebt afgenomen als je de kans hebt, maar hetzelfde geld voor een overstap naar elke andere energieleverancier.famrossel3 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:10:
[...]
Sorry per saldo 800kwh, ik verbruik dus 5800kwh
Ik bedoel dat ik klant moet blijven totdat ik tenminste net zoveel verbruikt heb als geleverd en dan pas kan overstappen, ik heb naar mijn verbruik vorig jaar gekeken, als ik feb mrt en april klant blijf dan is het break-even en ook als ik tot december blijf…
Overstapoen met zonnepanelen is best link…
Zonnepanelen blijven een ding, je kan immers niet kiezen wanneer ze stroom leveren.
Afgelopen zomer meermaals moeten betalen om mijn energie aan het net kwijt te kunnen.
nouja betalen... salderen
Een extra optie die ik aan het bekijken ben voor die momenten: automatisch alle computers aan en alle bitcoin miners starten!, naast de EV opladen wat nu ook al gebeurd.
Jij hebt er veel verstand van😀
Toch nog even voor de zekerheid easy energy heeft niet mijn P1 poort nodig?
En bedoel je dat je de panelen uit zet als de stroomprijs op de markt negatief wordt?
M.i. Krijg je elk jaar aan het eind van het jaar de belastingen die boven op het tarief zitten terug van easy energy. Als je de panelen uitzet, dan verlies je dat toch?
Toch nog even voor de zekerheid easy energy heeft niet mijn P1 poort nodig?
En bedoel je dat je de panelen uit zet als de stroomprijs op de markt negatief wordt?
M.i. Krijg je elk jaar aan het eind van het jaar de belastingen die boven op het tarief zitten terug van easy energy. Als je de panelen uitzet, dan verlies je dat toch?
Nee, geen enkele leverancier heeft de P1 poort nodig.
Ja als je die belastingen betaald wel, dit jaar gaan die belastingen omlaag bron:
Maasluip in "het grote day ahead energie prijzen topic."
dus als het tarief -7 cent is, dan betaal je alsnog voor je zonne energie, dat gaan die belastingen op dat moment echt niet compenseren. want dat is maar 6,3 cent
.
Tevens wek ik 7000kwh per jaar op met mijn panelen, er is dus een kans dat ik uiteindelijk totaal niet genoeg verbruik om dat op te maken, dan is alles dat ik extra terug lever met een negatief tarief zonde van het geld.
Ja als je die belastingen betaald wel, dit jaar gaan die belastingen omlaag bron:
dus als het tarief -7 cent is, dan betaal je alsnog voor je zonne energie, dat gaan die belastingen op dat moment echt niet compenseren. want dat is maar 6,3 cent
Tevens wek ik 7000kwh per jaar op met mijn panelen, er is dus een kans dat ik uiteindelijk totaal niet genoeg verbruik om dat op te maken, dan is alles dat ik extra terug lever met een negatief tarief zonde van het geld.
Scherp. Ik snap het weerfamrossel3 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:06:
[...]
Als je de BTW opteld bij die €5 dan kom je op €6 en de €0,011 wordt dan 13,3ct
Dit komt overeen met de tabelprijzen uit dit topic gecheckt op 5-1
Nog even gezocht naar Tibber.
bron: https://tibber.com/nl/faqAls Tibber-klant krijg je je groene stroom voor de prijs die per uur op de beurs wordt bepaald, zonder marges en met 0,2 cent (€0,002) per kWh voor onbalanskosten (kosten die worden gemaakt als er meer of minder vraag naar stroom is dan dat er aanbod is) en de Garantie van Oorsprong (het certificaat dat de hoeveelheid stroom die jij verbruikt herleidt naar eenzelfde hoeveelheid lokaal geproduceerde groene energie).
...
Je betaalt bij Tibber een vast maandelijks bedrag van €3,99.
Misschien dat Smuggler deze ook in de start van het topic mee kan nemen?
Deze lijkt nog veel goedkoper?..
Wordt jouw P1 poort gebruikt door de energieleverancier voor uurlijkse verrekening?
Deze lijkt nog veel goedkoper?..
Wordt jouw P1 poort gebruikt door de energieleverancier voor uurlijkse verrekening?
zonneplan wel, daar kan je een P1 splitter kopen voor € 30 als je de P1 al gebruikt, vandaag mijn vraag, maar ik vond het ook al vreemd, want volgend=s mij kan elk kwartier de merterstand doorgegeven worden...Smuggler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:00:
Nee, geen enkele leverancier heeft de P1 poort nodig.
dus als het tarief -7 cent is, dan betaal je alsnog voor je zonne energie, dat gaan die belastingen op dat moment echt niet compenseren. want dat is maar 6,3 cent.
De P1 poort is enkel voor eigen gebruik.
Of in geval van zonneplan om direct feedback te kunnen geven
.
Want die P1 poort is live, en via de netbeheerder kan het tot 10 dagen achter lopen (meestal is het de volgende dag al beschikbaar).
Je krijgt dus geen extra apparatuur in huis om dit uit te meten.
Als je wilt weten of de upload goed gaat naar de netbeheerder dan kan je je bijvoorbeeld aanmelden bij:
enelogic.com of umeter.nl
Zonneplan.nl is nu ook opgenomen in de topicstart.
Of in geval van zonneplan om direct feedback te kunnen geven
Want die P1 poort is live, en via de netbeheerder kan het tot 10 dagen achter lopen (meestal is het de volgende dag al beschikbaar).
Als je wilt weten of de upload goed gaat naar de netbeheerder dan kan je je bijvoorbeeld aanmelden bij:
[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 05-01-2022 16:36 ]
Klopt ze zetten je 'allocatiemethodiek' vanuit de Netbeheerder op Individuele Slimme Meter Allocatie, dan kan de uurprijzen leverancier jou uur voor uur afrekenen. Zon/teruglevering gaan in mijn ogen niet samen met uurprijzen. De spotprijzen worden beïnvloedt door duurzaam (wind/Zon), dus al er veel zon of wind zal de spotprijs per definitie lager zijn dan op een dag zonder wind of zon. Dus als je zonnepanelen hebt zijn uur/spot prijzen in mijn ogen niet rendabel. Over een aantal jaar gaat dit anders zijn.Smuggler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:58:
Als je 5000kwh terug levert en in totaal maar 800kwh verbruikt. dan heb je sowieso problemen met salderen.
Dan kan je het hele jaar door de energie voor 40 cent verkopen.
Bedankt voor je reactie, nu las ik in dit topic dat iemand schreef dat de spotprijzen van groene energie meer beïnvloed zijn door wind dan door zon, op zonnige dagen waait het niet, op zonnige dagen gaat de airco aan.konehead schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:32:
[...]
Klopt ze zetten je 'allocatiemethodiek' vanuit de Netbeheerder op Individuele Slimme Meter Allocatie, dan kan de uurprijzen leverancier jou uur voor uur afrekenen. Zon/teruglevering gaan in mijn ogen niet samen met uurprijzen. De spotprijzen worden beïnvloedt door duurzaam (wind/Zon), dus al er veel zon of wind zal de spotprijs per definitie lager zijn dan op een dag zonder wind of zon. Dus als je zonnepanelen hebt zijn uur/spot prijzen in mijn ogen niet rendabel. Over een aantal jaar gaat dit anders zijn.
Dit klonk logisch, maar klopt het ook
je ziet 5 grafieken door de stroomprijs heen lopen:
De hoeveelheid wind: Zodra het windkracht 7 of meer is, dan is de stroom lekker goedkoop.
De hoeveelheid Zon: Vooral te zien in de maanden: April t/m Augustus. rond 13:00 altijd erg goedkope stroom op een zonnige (liefst koude dag).
De Gasprijs: Helaas is dat dit jaar goed zichtbaar geworden.
En in het verbruik:
Dag / nacht ritme: 's nachts is de stroom gewoon goedkoper, tussen 1:00 en 6:00 zijn de laagste tarieven te vinden.
Week / weekend ritme: Weekenden zijn altijd goedkoper dan door de weeks, zondag al helemaal.
Nu kan je mij op mijn blauwe ogen vertrouwen, maar zal eens kijken of ik wat mooie grafieken kan maken die deze beweringen ondersteunen
, of juist ontkrachten!
De hoeveelheid wind: Zodra het windkracht 7 of meer is, dan is de stroom lekker goedkoop.
De hoeveelheid Zon: Vooral te zien in de maanden: April t/m Augustus. rond 13:00 altijd erg goedkope stroom op een zonnige (liefst koude dag).
En in het verbruik:
Dag / nacht ritme: 's nachts is de stroom gewoon goedkoper, tussen 1:00 en 6:00 zijn de laagste tarieven te vinden.
Week / weekend ritme: Weekenden zijn altijd goedkoper dan door de weeks, zondag al helemaal.
Nu kan je mij op mijn blauwe ogen vertrouwen, maar zal eens kijken of ik wat mooie grafieken kan maken die deze beweringen ondersteunen
Door de mooie prijstabel van Smuggler denk ik dat ik kies voorkonehead schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:32:
[...]
Klopt ze zetten je 'allocatiemethodiek' vanuit de Netbeheerder op Individuele Slimme Meter Allocatie, dan kan de uurprijzen leverancier jou uur voor uur afrekenen. Zon/teruglevering gaan in mijn ogen niet samen met uurprijzen. De spotprijzen worden beïnvloedt door duurzaam (wind/Zon), dus al er veel zon of wind zal de spotprijs per definitie lager zijn dan op een dag zonder wind of zon. Dus als je zonnepanelen hebt zijn uur/spot prijzen in mijn ogen niet rendabel. Over een aantal jaar gaat dit anders zijn.
a) stroom van Zonneplan.nl
b) gas van mijndomein.nl
Zou dit technisch een probleem kunnen opleveren nu dat mijn gegevens met 2 partijen gedeeld moet worden?
iemand al ervaring mee?
Smuggler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:54:
je ziet 5 grafieken door de stroomprijs heen lopen:
En in het verbruik:
Nu kan je mij op mijn blauwe ogen vertrouwen, maar zal eens kijken of ik wat mooie grafieken kan maken die deze beweringen ondersteunen, of juist ontkrachten!
graag
Beste Smuggler,Smuggler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:29:
De P1 poort is enkel voor eigen gebruik.
Of in geval van zonneplan om direct feedback te kunnen geven.
Bedankt voor het toevoegen van Zonneplan, ik zie dat je 5 ct per m3 gas hebt toegevoegd. 3 ct opslag en 2ct transportkosten / regiotoeslag (volgens mij is transportkosten namelijk de oude regiotoeslag)
Nu zie ik bij mijndomein het volgende;
Leveringskosten gas € 206,73
Variabele kosten
Dagprijs LEBA per m³ 122 m3 × € 0,93873 = € 114,53
Inkoopkosten per m³ 122 m3 × € 0,02316 = € 2,83
Regiotoeslag per m³ 122 m3 × € 0,02366 = € 2,89
Energiebelasting per m³ 122 m3 × € 0,43950 = € 53,62
ODE per m³ 122 m3 × € 0,10467 = € 12,77
Subtotaal € 186,64
Als de regiotoeslag inderdaad transportkosten zijn dan ben je bij mijndomein dus 2,316 ct + 2,366 ct kwijt toch?
en bij easyenergie regio/transport 2,197 ct en opslag 4,7 ctfamrossel3 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:17:
[...]
Beste Smuggler,
Bedankt voor het toevoegen van Zonneplan, ik zie dat je 5 ct per m3 gas hebt toegevoegd. 3 ct opslag en 2ct transportkosten / regiotoeslag (volgens mij is transportkosten namelijk de oude regiotoeslag)
Nu zie ik bij mijndomein het volgende;
Leveringskosten gas € 206,73
Variabele kosten
Dagprijs LEBA per m³ 122 m3 × € 0,93873 = € 114,53
Inkoopkosten per m³ 122 m3 × € 0,02316 = € 2,83
Regiotoeslag per m³ 122 m3 × € 0,02366 = € 2,89
Energiebelasting per m³ 122 m3 × € 0,43950 = € 53,62
ODE per m³ 122 m3 × € 0,10467 = € 12,77
Subtotaal € 186,64
Als de regiotoeslag inderdaad transportkosten zijn dan ben je bij mijndomein dus 2,316 ct + 2,366 ct kwijt toch?
Regiotoeslag = landelijke transportkosten
Het idee van tien regio’s én het begrip ‘regiotoeslag’ wordt onterecht in stand gehouden door de energiemarkt: van energieleveranciers tot aan de ACM. Als ondernemer hoor je het tarief te betalen van één van de 666 gasontvangststations: het station waarop jouw wijk, buurt of plaats is aangesloten. Dat is overigens niet per se het station dat het dichtst bij jouw bedrijf in de buurt staat. De term ‘regiotoeslag’ is dus feitelijk onjuist. Daarom noemen wíj deze toeslag zoals het is: landelijke transportkosten. De GTS gaat immers over het landelijke gastransport. Energieleveranciers mogen - onder toezicht van de ACM – zelf de hoogte van landelijke transportkosten bepalen, waardoor deze bedragen sterk verschillen tussen leveranciers.
Het idee van tien regio’s én het begrip ‘regiotoeslag’ wordt onterecht in stand gehouden door de energiemarkt: van energieleveranciers tot aan de ACM. Als ondernemer hoor je het tarief te betalen van één van de 666 gasontvangststations: het station waarop jouw wijk, buurt of plaats is aangesloten. Dat is overigens niet per se het station dat het dichtst bij jouw bedrijf in de buurt staat. De term ‘regiotoeslag’ is dus feitelijk onjuist. Daarom noemen wíj deze toeslag zoals het is: landelijke transportkosten. De GTS gaat immers over het landelijke gastransport. Energieleveranciers mogen - onder toezicht van de ACM – zelf de hoogte van landelijke transportkosten bepalen, waardoor deze bedragen sterk verschillen tussen leveranciers.
dat staat denk ik dus nog niet goed in de eerste tabel, zal daar morgen eens goed naar kijken.famrossel3 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:25:
Regiotoeslag = landelijke transportkosten
bij easyenergie zie ik bij stroom; Vergroening / Opslag 0,064 0,968
vergroening klinkt ook als opslag?...
vergroening klinkt ook als opslag?...
Smuggler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:29:
[...]
dat staat denk ik dus nog niet goed in de eerste tabel, zal daar morgen eens goed naar kijken.
als het klopt, dan kan ik net zo goed ook mijn gas gaan afnemen bij zonneplan, dan is mijndomein voor mij op jaarbasis nog maar € 5,91 goedkoper, daar ga ik dan net moeilijk over doen
https://zonneplan.s3.eu-w...tuur-met-zonnepanelen.pdf
bron 2 voorbeeldfactuur, staan inderdaad Regiotoeslag kosten op
bron 2 voorbeeldfactuur, staan inderdaad Regiotoeslag kosten op
Ik zie door de bomen het bos niet meer kan iemand mij hiermee helpen:
Verbruik:
9000 kw per jaar
1850m3 per jaar
Bijna al mijn energie probeer ik in het daltarief te gebruiken en dat lukt heel goed gelukkig.....
ik wil een variabel tarief en ik zit tussen deze drie te denken:
Mijndomein
easyenergie
Zonneplan
Regio toeslag, vergroening, regio kosten, transportkosten enz!!! ???? Waarom moet het nou zo moeilijk? 😔
Bedankt alvast 🎉👍
Verbruik:
9000 kw per jaar
1850m3 per jaar
Bijna al mijn energie probeer ik in het daltarief te gebruiken en dat lukt heel goed gelukkig.....
ik wil een variabel tarief en ik zit tussen deze drie te denken:
Mijndomein
easyenergie
Zonneplan
Regio toeslag, vergroening, regio kosten, transportkosten enz!!! ???? Waarom moet het nou zo moeilijk? 😔
Bedankt alvast 🎉👍
wat ik er tot nu toe van weet is dat regiotoeslag is vervallen, de nieuwe naam is transportkosten.
Het schimmige is dat veel partijen net doen alsof dit vaste kosten zijn, maar dit is door de leverancier zelf te bepalen en mag ook 0 zijn.
De tabel van Smuggler, die mij overigens heel goed geholpen heeft, is nog niet up to date als het gaat om transport/regiokosten, eigenlijk moet er nog een kolom bij.
Ik ben zojuist klant geworden bij Zonneplan, zij hebben weliswaar 6.25 per product maar kleine opslagen en zijn daarmee het goedkoopst zelfs bij mijn netto verbruik van 774 kwh en 1466 m3 dus bij jou zeker.
Daarnaast leveren zij een leuk apparaatje dat je aan de p1 poort van je meter kan koppelen, je kan dan zien wanneer je de wasmachine / el auto moet laden
ik hou jullie hier wel op de hoogte van mijn ervaringen, ben lid vanaf 1-2-2022
Het schimmige is dat veel partijen net doen alsof dit vaste kosten zijn, maar dit is door de leverancier zelf te bepalen en mag ook 0 zijn.
De tabel van Smuggler, die mij overigens heel goed geholpen heeft, is nog niet up to date als het gaat om transport/regiokosten, eigenlijk moet er nog een kolom bij.
Ik ben zojuist klant geworden bij Zonneplan, zij hebben weliswaar 6.25 per product maar kleine opslagen en zijn daarmee het goedkoopst zelfs bij mijn netto verbruik van 774 kwh en 1466 m3 dus bij jou zeker.
Daarnaast leveren zij een leuk apparaatje dat je aan de p1 poort van je meter kan koppelen, je kan dan zien wanneer je de wasmachine / el auto moet laden
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord daar ben ik al fantastisch mee geholpen.famrossel3 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:14:
wat ik er tot nu toe van weet is dat regiotoeslag is vervallen, de nieuwe naam is transportkosten.
Binnen 2 weken wordt mijn slimme meter geplaatst en dan kan ik pas een aanvraag doen.... Dus nog even afwachten.....
Dat apparaatje is ook wel handig inderdaad want dan kan ik zien wanneer we de auto het beste kunnen laden....
Bedankt! 😀
Welke elektrische auto heb je?RobinStaal schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:24:
[...]
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord daar ben ik al fantastisch mee geholpen.
Binnen 2 weken wordt mijn slimme meter geplaatst en dan kan ik pas een aanvraag doen.... Dus nog even afwachten.....
Dat apparaatje is ook wel handig inderdaad want dan kan ik zien wanneer we de auto het beste kunnen laden....
Bedankt! 😀
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels