Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalnietemin
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-05 21:17
Dag allen,

Sinds nov 2015 verwarm ik mijn woning met een Nibe F1145-15 EXP (15 kW) water-water warmtepomp.
Deze warmtepomp verbruikt per jaar gemiddeld 44% van ons elektriciteitsverbruik in huis. Het is dus de moeite waard om te onderzoeken of besparing hierin mogelijk is.

Dit bracht mij op de smart homes functionaliteiten, zie: https://www.nibe.eu/nl-nl/kennisbank/smart-homes.
Na wat google werk en het lezen van de laatste versie van de handleiding lees ik een aantal interessante Smart Home functionaliteiten.

Uiteraard de API koppeling waardoor een koppeling met bijvoorbeeld Home Assistant mogelijk wordt, alleen resulteert dit nog niet direct in een besparing.

Wat wel tot een mogelijk flinke kostenreductie kan leiden zijn de Smart Price Adaption (zie pagina 62) en Smart Energy Source (zie pagina 64) functionaliteiten. Zo kun je gebruik gaan maken van variabele elektriciteitstarieven. Afhankelijk van hoeveel elektriciteit er beschikbaar is op de elektriciteitsmarkten, kan de prijs van elektriciteit dalen tot nul. De software in het warmtepompcontrolesysteem detecteert 24 uur van tevoren wanneer elektriciteit de hele dag het gunstigst is. Zonder in te leveren op het verwarmingscomfort verschuiven de bedrijfstijden van de warmtepomp naar perioden met een optimaal lage elektriciteitsprijs. Hiermee kan tot 30% aan kostenbesparing gerealiseerd worden las ik.

Mijn warmtepomp heeft nog geen NIBE uplink hardware (en ik heb ook nog geen abbo). Ik wilde dus een mini business case maken om te kijken of dit een slimme investering is. Als ik tot 30% aan kosten kan besparen om mijn warmtepomp dan kan dat in mijn geval oplopen tot een 370,- per jaar.

Conform de handleiding heb ik naast de NIBE uplink hardware een energieleverancier nodig waarmee ik
een uurtarievenovereenkomst kan afsluiten met ondersteuning voor Smart price adaption™.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Zijn er al Nederlandse energieleveranciers die dit ondersteunen?

Nibe F1145-15 EXP | PCM42 koeling | KV300 buffervat vloerverwarming | VPA300 boilervat | UKV20 500L buffervat zwembad + ELK9(kW) elek.backup element | POOL40 | 80L E-boiler | NibeGW voor HASS MODBUS koppeling | Zon-PV: 23,49 kWP + SE25K Solaredge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-05 20:47
Ik ben bezig met een traject om een nieuwe woning te ontwerpen. Hier moet uiteraard ook een warmtepomp in komen. Hiervoor ben sinds kort mijn (Pure Energy, excl belasting) tarieven aan het vergelijken met de markt tarieven. Deze kun je vinden op epexspot. De afgelopen 7 dagen zit de marktprijs (op enkele uitzonderingen na) constant onder mijn normale tarief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6heIVkA9NscYZh--3badgBuRyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wEvpfE35jU8taw0Odgp0mwaM.png?f=fotoalbum_large

(de data haal ik dagelijks van https://www.epexspot.com/en/market-data en dump ik sinds enkele maanden in een InfluxDB database)

Ik ben ook erg geïnteresseerd in deze toepassing en was eigenlijk aan het denken zelf iets te bouwen, maar als er een mooie dienst beschikbaar is sta ik hier ook zeker voor open.

Edit: https://www.nieuwestroom.nl/ past deze tarieven toe. Ik weet niet of ze een API hebben die werkt met de Nibe warmtepompen.

[ Voor 6% gewijzigd door Supermario16 op 04-01-2021 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmverk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-03 13:45
Hoi,

Ik heb EasyEnergy als energieleverancier. Deze is niet zo lang geleden ook overgenomen door nieuwestroom meen ik. Maar ze bieden nog steeds ook contracten aan via de easyenergy merknaam. Hoewel, contract, je hebt niet echt een contract, je neemt een soort abonnement wat je per maand kunt opzeggen.

Maar, om op je vraag terug te komen, ja, easyenergy heeft een API via het internet beschikbaar waar je elektriciteits en gasprijzen vanaf 14:00 voor de volgende dag kunt opvragen. Ik doe dit in mijn Home Assistant en laat op basis daarvan bijvoorbeeld gedurende de nacht was/droger/afwasmachine op het goedkoopste uur inschakelen. Dit is denk ik wat je zoekt.

Dit is de URL voor 10 sept bijv :
https://mijn.easyenergy.c...%3A00%3A00.000Z&grouping=
Als je dit in de browser plakt, zie je de respons. Ik programmeer HA met NodeRed en ik sla de terugkomende data op in een array die ik kan uitlezen waar ik wil. Wellicht helpt dit je een beetje op weg. Als je, of iemand anders, geinteresseerd bent, kan ik wel meer details geven hoe dit in HA te verwerken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-05 18:04
ik heb weinig verstand van, maar heel interessant onderwerp, per uur flexibele stroomtarieven zouden een enorme vooruitgang zijn in de energietransitie. Voor de kleinverbruiker particulier worden de voordelen vrij snel miniem gemaakt, omdat die het tegen grootverbruikers moet opnemen, die tot 200 keer minder energiebelasting betalen.
Ik heb energie van https://energie.mijndomein.nl/ en baal ervan vanwege de huidige prijsstijgingen. Ben wel van het principe overtuigd, en wil graag een nieuwe hybride warmtepomp met buffervat smart toepassen. Helaas vind ik niemand met ervaring hierover. In andere landen kan je bijvoorbeeld diensten gebruiken zoals https://tibber.com/de/smarte-steuerung/warmesteuerung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Sinds kort ook de Nibe F1154 in bedrijf hiero (woon nu 2 weken in een nieuwe woning), ben daarom ook erg benieuwd naar @desalnietemin zijn bevindingen ondertussen.

Als er andere aanbieders zijn met een dergelijk contract en/of api of ervaringen van andere tweakers, dan ben ik daar ook benieuwd naar natuurlijk :P

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesdeKoper
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-04 15:37
Ik heb sinds aug 2018 een NIBE 2120-16 met VVM 500 tot volle tevredenheid.
Sinds een week heb ik de UTP kabel die daar aan zit aangesloten op mijn netwerk.
Dat aansluiten is simpel en staat goed uitgelegd voor dit type.
Je krijgt van NIbe een code op het bedieningsdisplay display zodra de pomp is aangesloten op het net.
Het geeft je de mogelijkheid om instellingen die via de VVM 500 gedaan worden nu ook vanaf je computer kunnen worden gedaan.
Verder komen er interessante grafieken uit wanneer je de historie wilt zien zodat je daar eventueel op kunt aanpassen.
Ik kon meteen ook de soft/firmware updaten.
Een premium jaarabonnement abonnement bij NIBE kost € 24,90, dat kan je afluiten via de Up-Link.
Mijn Installateur heb ik eveneens toegang gegeven zodat hij op afstand service kan verlenen of aanpassingen doen..

Voor wat betreft de "smart price adaption", die wordt door de Nederlandse elektriciteitsleveranciers (nog) niet aangeboden. In een aantal andere landen is het er al wel.

Ik weet niet wat een up link voor jouw type kost. op F2100 is dat standaard aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famrossel3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-03 21:11
mmverk schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:11:
Hoi,

Ik heb EasyEnergy als energieleverancier. Deze is niet zo lang geleden ook overgenomen door nieuwestroom meen ik. Maar ze bieden nog steeds ook contracten aan via de easyenergy merknaam. Hoewel, contract, je hebt niet echt een contract, je neemt een soort abonnement wat je per maand kunt opzeggen.

Maar, om op je vraag terug te komen, ja, easyenergy heeft een API via het internet beschikbaar waar je elektriciteits en gasprijzen vanaf 14:00 voor de volgende dag kunt opvragen. Ik doe dit in mijn Home Assistant en laat op basis daarvan bijvoorbeeld gedurende de nacht was/droger/afwasmachine op het goedkoopste uur inschakelen. Dit is denk ik wat je zoekt.

Dit is de URL voor 10 sept bijv :
https://mijn.easyenergy.c...%3A00%3A00.000Z&grouping=
Als je dit in de browser plakt, zie je de respons. Ik programmeer HA met NodeRed en ik sla de terugkomende data op in een array die ik kan uitlezen waar ik wil. Wellicht helpt dit je een beetje op weg. Als je, of iemand anders, geinteresseerd bent, kan ik wel meer details geven hoe dit in HA te verwerken etc.
toon volledige bericht
Beste mmverk,

Ik zou graag willen weten hoe je de dagelijkse kwh en/of kwh tarieven in een database krijgt.
vast bedankt!
Guido

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reusje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 22:17
Zelf een S1155, en kan aangeven dat vorige week de smart price adaptation is toegevoegd aan de laatste firmware update (zie change log).
Added Netherlands and Belgium price zones in Smart Price Adaption
Heb deze eerder deze week erop gezet and geactiveerd (menu 4.2.5) en hij lijkt inderdaad ergens prijzen vandaan te halen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA0fJBhnXM1N5SDpGLtwOgfU4Gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJfgbPQhexQm76v4Ok8OnFVE.jpg?f=fotoalbum_large

Uit de handleiding:
This function can only be used if your electricity supplier supports Smart price adaption, if you have an hourly tariff agreement and an active myUplink account.
(zit zelf bij Greenchoice)

Echter... ben zelf meer geïnteresseerd in de mogelijkheden wat de NIBE kan doen met deze informatie. Niet alleen de 'low price mode' maar vooral de 'overcapacity mode'. Dit in verband met de zonnepanelen die ter compensatie van de warmtepomp op het dak liggen.

Ben zelf dus aan het kijken of/hoe dit stukje aangestuurd zou kunnen worden door Home Assistant. Hier hangt de NIBE inmiddels in door middel van de modbus aansluit mogelijkheden.

[ Voor 0% gewijzigd door reusje op 02-03-2022 15:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reusje
Zojuist contact gehad met NIBE hierover. Krijg mede deze link door met meer informatie:

https://www.nibe.eu/nl-nl...home/smart-price-adaption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:56
Ik zag de update net voorbij komen. Hier hetzelfde: veel zonnepanelen op het dak. Maar met een dal/normaal tarief heb ik het verbruik van de warmtepomp het liefst zoveel mogelijk in de daluren. Benieuwd wat de mogelijkheden zijn, daar nu eens verder induiken.
Net alles maar eens op maximaal gezet, kijken wat ‘ie doet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYUe_dXHb-q3wJcGS_1UMHnpLL4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HUviIH6b4iaTXKX9BeyoKerX.png?f=fotoalbum_large

.
reusje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:17:

Heb deze eerder deze week erop gezet and geactiveerd (menu 4.2.5) en hij lijkt inderdaad ergens prijzen vandaan te halen:

[Afbeelding]
Waar in het menu zit dit ergens verstopt? Ik kan het zo niet vinden.

[ Voor 72% gewijzigd door Niek_ op 05-03-2022 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ben ook bezig met warmtepomp offertes, waarvan 1 met nibe. Zo te lezen gaat mijn keus die richting uit! Als die offerte niet extreem duur wordt…
Keuzestress wordt wel een dingetje, hoe ga je dit allemaal met je leefpatroon verenigen. Een flink buffervat lijkt me wel noodzakelijk om goed gebruik hiervan te kunnen maken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
joezzt schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:06:
Ik ben ook bezig met warmtepomp offertes, waarvan 1 met nibe. Zo te lezen gaat mijn keus die richting uit! Als die offerte niet extreem duur wordt…
Keuzestress wordt wel een dingetje, hoe ga je dit allemaal met je leefpatroon verenigen. Een flink buffervat lijkt me wel noodzakelijk om goed gebruik hiervan te kunnen maken.
Neem dan ook vooral even hier een kijkje: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Thx ! Doe ik al een paar jaar ;-) in mijn vorige, vrijstaande, huis had ik een viessmann warmtepomp en 36 panelen. Op zich een goeie stille wp maar met nul innovaties op it gebied. Vandaar mijn enthousiasme als ik dit lees.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reusje
Niek_ schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 07:52:
Waar in het menu zit dit ergens verstopt? Ik kan het zo niet vinden.
Komt volgens mij op een gegeven moment als onderste optie in het menu tevoorschijn. Moet eerlijk toegeven dat ik hem inmiddels weer uit gezet heb. Snap de meerwaarde voor mensen met een (heel) variable tarief, maar had zelf (net als Niek) gehoopt dat het eveneens op een andere wijze mogelijk zou zijn om dit proces aan te sturen. Met huidige opzet ziet hij de nacht als goedkoop, waar ik juist van de (over capaciteit) van de PV panelen rond het middag uur gebruik zou willen maken om de boiler tot de max temp te verwarmen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
reusje schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Komt volgens mij op een gegeven moment als onderste optie in het menu tevoorschijn. Moet eerlijk toegeven dat ik hem inmiddels weer uit gezet heb. Snap de meerwaarde voor mensen met een (heel) variable tarief, maar had zelf (net als Niek) gehoopt dat het eveneens op een andere wijze mogelijk zou zijn om dit proces aan te sturen. Met huidige opzet ziet hij de nacht als goedkoop, waar ik juist van de (over capaciteit) van de PV panelen rond het middag uur gebruik zou willen maken om de boiler tot de max temp te verwarmen etc.
Heb ik de myUplink app de data onder geschiedenis - elektriciteitsprijs gevonden. Wel alleen tot de huidige tijd, dus niet vooruit. Ik ga hem gewoon eens een paar weekjes laten lopen. Kan dan in de geschiedenis van de app de prijs en bijvoorbeeld compressorfrequentie aanzetten en zien of er wat aan de hand van de prijzen gedaan is.

Ondertussen NIBE maar eens mailen wat de WP nou precies wel/niet doet als je de optie aanzet, de informatie is nu wel heel algemeen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqMRTrvKski_r_dSDakzGbtr_ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kR1dY5FvDkceqZEZ0SawY5xv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:15
Vraag me af of dit voor Nederland straks niet enkel in de S series gaat komen. Er zit geen vooruit gang in voor de "oudere" F serie warmtepompen ondanks dat ze in het menu wel een optie hebben voor smart price adoption. Die app is ook al niet meer geupdate sinds 2018 en ze zijn ook over naar een andere portal voor de S series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Vipertje schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:43:
Vraag me af of dit voor Nederland straks niet enkel in de S series gaat komen. Er zit geen vooruit gang in voor de "oudere" F serie warmtepompen ondanks dat ze in het menu wel een optie hebben voor smart price adoption. Die app is ook al niet meer geupdate sinds 2018 en ze zijn ook over naar een andere portal voor de S series.
Ik heb een F2120-20 met SMO S40. Bedoel je de warmtepomp qua ‘F’ of de SMO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
Niek_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 06:33:
[...]

Ik heb een F2120-20 met SMO S40. Bedoel je de warmtepomp qua ‘F’ of de SMO?
Ja dat bedoel ik eigenlijk inderdaad. Verkeerd verwoord. Ik heb een SMO 40 en geen S40. Heeft ook al die opties, alleen ligt voor mijn gevoel daar de ontwikkeling van stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 19:38
reusje schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Volgens de marketing van NIBE zou sturen op basis van de zonnepanelen wel mogelijk moeten zijn met de "Smart Energy Source" functie, zie pagina 11: https://partner.nibe.eu/D...ws/expertnews2016_nr1.pdf
Maar hoe je dit verder koppelt aan je zonnepanelen en configureert kan ik helaas nergens terug vinden :?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reusje
Was die ook tegen gekomen, echter kan ik niet aanzetten. Mijn interpretatie zover is dat hoewel de namen zeer op elkaar lijken het toch wezenlijk iets anders is, lijkt bijna of bij de "Smart Energy Source" er echt een alternatieve bron/aansluiting bedoelt wordt. Waar bij "Smart Price Adaptation" die niet het geval is, maar handig omgegaan wordt met de bestaande aansluiting.

Inmiddels gevonden dat de functionaliteit die we zoeken inderdaad (reeds) bestaat. Echter... hoewel middels modbus een hele hoop mogelijk is lijkt NIBE die als accessoire in je maag te willen splitsen? Als ik deze omschrijving lees is dit precies wat ik zou willen, echter met Home Assistant, de mogelijkheid tot communicatie middels modbus en de Smart Price Adaptation in de pomp zelf begrijp ik niet wat die kastje voor mij kan betekenen.

Moet hier wel aan toevoegen dat ik (toevallig?) gisteren net onder de optie om modbus aan/uit te zetten ook iets van 'Additional modbus features' zag staan. Hier was het mogelijk om de modbus voor PV te activeren. Zou inderdaad allemaal via SunSpec gaan (nieuw voor mij), maar lijkt er bijna op dat NIBE de EME functionaliteit in de pomp zelf aan het stoppen is?

Wordt vervolgt, in ieder geval weer iets om uit te pluizen ;)

Update: zou wel eens wat kunnen worden; zie in ieder geval dat mijn Inverter genoemd staat bij gecertificeerde SunSpec hardware. Verder heeft het menu op de pomp de optie om IP in te vullen. Durfde ik gisteren nog niet aan, maar zal ik straks toch eens proberen... zou het dan...?

[ Voor 9% gewijzigd door reusje op 11-03-2022 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reusje
Follow-up op bovenstaand bericht (voor de volledigheid ik heb hier een S1155 PC staan). Kan nog geen resultaten delen, maar wel welke stappen inmiddels genomen zijn.

Onder installer settings staan in menu 7.5 deze opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9XWl_XanFPIoHHxM_-CXnSd1zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCkjKzPTvxQM5ONTeKV8tmGj.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de laatste ModBus PV aangezet en Inverter toegevoegd (middels opgeven van IP adres).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueCK055AOQd0fXVnoPso3pkf0pQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yq1nfZSX5YI6CgOVfgJxoeEN.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk op het "start menu" verschijnt er nu een extra "pagina":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsUB1vqIbSFf2F_fFG-9E8qzZ1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6nmAF1xrYwrxH8wyR3dsJTZ.jpg?f=fotoalbum_large

En onder system settings - plus functions, naast de smart price adaptation staat nu de "Solar electricity":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBEa6AkVhyJcuHqAb3_WEyrGxLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5d6CIwOtMfGxctu8MyI9FnU.jpg?f=fotoalbum_large

Met hier (enkel) de twee opties (SMA had er meer...) om de verwarming/heet water instelling te beïnvloeden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuCIwQfCLRX04Wd2XBYvrhkrUbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h41j7cTv00PCGh2qInfWcNWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Met een uitleg waar ik (vooralsnog) een warm gevoel van krijg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ-O36KOKZ697f3MY0ui77VrIkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaHBOyMMuPoeeoRwn364FBQf.jpg?f=fotoalbum_large

Is goede dag vandaag qua zon, zal kijken welke effect ik kan waarnemen.

Edit/update: ging uiteraard te gemakkelijk. Communicatie met Invertor (GoodWe) kan enkel na aanschaf van GoodWe Wifi+LAN module (ipv de standaard Wifi only module).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:13
Ik heb toevallig laatst wat meer info opgevraagd wat het EME20 accessoire precies doet en kan want de omschrijving op de site van NIBE was heel summier. Ik kreeg dit als reactie van Nibe nederland:
Mijn vraag: De info de info die jullie delen in de manual en op de website lijkt incompleet. Ook kan in de sunspec Certificaten niet terug vinden op de website van de Sunspec organisatie.

De informatie is voldoende om een inverter met Sunspec Serieel (RS485) protocol te verbinden met een NIBE warmtepomp icm een EME20.

Sunspec is een open protocol (het is bekend welke parameters/informatie verstuur wordt met welke ID's). Iedereen kan er op aansluiten. Doel van sunspec is een éénduidige communicatie methode bieden. Omdat het wel belangrijk is dat dit correct werkt/communiceert kiezen solar/pv/inverter fabrikanten er soms voor om deze certificering wel te regelen. Fabrikanten die actief zijn in andere industrieën zoals HVAC (en dus niet primair pv/solar/inverters) hebben deze certificering doorgaans niet omdat maar één of enkele producten te maken hebben met deze sunspec communicatie. (in het geval van NIBE vooralsnog alleen de EME20).

Mijn vraag: Welke modus registers worden er uitgelezen en wat doet de warmtepomp hiermee?
De relevante parameters die zicht geven op PV opbrengsten worden uitgelezen door de EME20. Op basis van een algoritme bepaald de EME20 of de PV opbrengst direct gebruikt wordt aan de warmtepomp, of dat er nog iets meer PV opbrengst nodig is om uberhaupt de compressor op te starten.
(voorbeeld: als er heel weinig PV opbrengst is kan de warmtepomp nog even wachten met opstarten, omdat hij anders misschien 10% van zijn energie via PV verkrijgt, en alsnog 90% uit het net moet halen).

Afhankelijk van welke functies de warmtepomp vervult in het gebouw kan de warmtepomp de volgende functies vervullen:
- Stooklijn aanpassen voor extra verwarmen
- Tapwater in tijdelijk luxe stand brengen
- Stooklijn aanpassen voor koeling
- Indien aanwezig het zwembad extra verwarmen.

Met vriendelijke groeten,

Nibe Energietechniek B.V
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reusje
Als de functionaliteit zo "simpel" is, kan het dus ook (met Home Assistant) op een andere manier. Deze registers zijn namelijk read/write:
  • Heating curve (#26): R/W
  • Offset curve (#30): R/W
  • Hot water demand (#56): R/W
Home Assistant heeft namelijk wel een (inmiddels standaard) GoodWe inverter (ook lokaal, maar volgens mij dan via UDP en niet modbus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Heb zelf een Nibe F1255 dus zonder modbus tcp helaas. Heb hem wel in home assistant gekregen dmv een NibePi. Maar deze werkt momenteel nog niet met de S series.

Zie wel dat ze voor de GoodWe ook een modbus tcp module hebben: https://kr.goodwe.com/Pub...20Solution%2020200924.pdf

Maar heb zelf een SMA omvormer welke al Modbus TCP uitgeeft.

Voor home assistant is er via hacs ook een Sunspec intergratie welke de sunspec registers kan uitlezen. Je zou het eea zo kunnen koppelen, denk ik. (bij goodwe is er dan wel boven genoemde module nodig als ik de info uit het document hierboven goed begrijp)

Zelf gebruikt Nibe ook Goodwe omvormers voor warmtepomp zonnepanelen combi, quote van de site:
Bij het NIBE PV-systeem worden omvormers van het merk Goodwe toegepast. Bij deze omvormers is het serienummer aan de rechter zijkant aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 22:05
reusje schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:07:
Met hier (enkel) de twee opties (SMA had er meer...) om de verwarming/heet water instelling te beïnvloeden:
Wat van SMA had meer opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reusje
Wim Leers schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:13:
[...]

Wat van SMA had meer opties?
Had het iets anders moeten verwoorden, meer varianten zou een betere benaming zijn. Naast de twee belangrijkste (verwarming en heet water) is er eveneens het koelen van de ruimte, maar ook is het mogelijk om voor alle drie aan te geven met welk gewicht de PV opbrengst moet worden meegenomen (1-9), net als met de weersvoorspelling. Onduidelijk wat precies het effect hiervan is, ik heb het inmiddels namelijk allemaal uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
iCrOn schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:07:
Ik heb toevallig laatst wat meer info opgevraagd wat het EME20 accessoire precies doet en kan want de omschrijving op de site van NIBE was heel summier. Ik kreeg dit als reactie van Nibe nederland:

[...]
Ik heb laatst zo'n EME20 module aangeschaft, maar nog geen tijd gehad om te installeren. Heb een F1255PC en SolarEdge SE7K inverter. Deze heeft een RS485 poort en is geschikt voor Sunspec.

Enkel de instructies zijn onduidelijk. Heb een mail gestuurd met mijn vragen naar Nibe Nederland, maar in eerste instantie willen ze niet helpen omdat ik geen installateur ben, maar ik mocht toch een mail sturen en dan gingen ze op onderzoek uit. Dit antwoord wacht ik nog af en anders ga ik zelf een poging wagen.

Mijn vragen misschien iemand hier die er verstand van heeft
  • Op de inverter moeten er kabels naar pin 1 en 2, maar RS485 kent enkel A,B. Ik kan uiteraard gokken dat A pin 1 is en B pin 2
  • Er zit en blok met 8 dipswitches op. In de installatie handleiding staat enkel dat ze bestaan en in de off positie staan. Moeten ze alle 8 naar on? Welke switches moet ik omzetten. Deze vraag vind ik het belangrijkst.

[ Voor 3% gewijzigd door Vipertje op 16-03-2022 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Vipertje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 01:04:
[...]

Ik heb laatst zo'n EME20 module aangeschaft, maar nog geen tijd gehad om te installeren. Heb een F1255PC en SolarEdge SE7K inverter. Deze heeft een RS485 poort en is geschikt voor Sunspec.

Enkel de instructies zijn onduidelijk. Heb een mail gestuurd met mijn vragen naar Nibe Nederland, maar in eerste instantie willen ze niet helpen omdat ik geen installateur ben, maar ik mocht toch een mail sturen en dan gingen ze op onderzoek uit. Dit antwoord wacht ik nog af en anders ga ik zelf een poging wagen.

Mijn vragen misschien iemand hier die er verstand van heeft
  • Op de inverter moeten er kabels naar pin 1 en 2, maar RS485 kent enkel A,B. Ik kan uiteraard gokken dat A pin 1 is en B pin 2
  • Er zit en blok met 8 dipswitches op. In de installatie handleiding staat enkel dat ze bestaan en in de off positie staan. Moeten ze alle 8 naar on? Welke switches moet ik omzetten. Deze vraag vind ik het belangrijkst.
Als ik dit document zo lees dan kunnen alle SolarEdge omvormer zonder display én de omvormers met display vanaf firmware versie 3.xxxx deze informatie ook via ethernet doorgeven. Wellicht dat dit direct met de NIBE werkt zoals @reusje gedaan heeft. Scheelt weer een extra device. Het document beschrijft overigens ook de RS485 verbinding, dus wellicht dat je hier ook antwoord op jouw vraagt kan vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Niek_ op 16-03-2022 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
De Nibe F1255PC ondersteund geen modbus tcp. Dit is alleen bij de Nieuwe S series welke reusje heeft. Communicatie met een omvormer zal dus alleen gaan met een RS485 op de omvormer en een EME20.. helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-05 14:30

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Ik heb sinds december 2021 ook een Nibe S1255PC en heb ook wel interesse in zoiets als die sunspec-functionaliteit.

Alleen zit ik met een klein probleem: ik heb nóg een systeem dat iets vergelijkbaars doet: mijn Zappi laadpaal. Die staat sinds gisteren weer in de ‘zomerstand’, wat bij mij betekent dat de auto alleen geladen wordt als mijn PV-panelen (40 stuks) anders terug zouden leveren. Die Zappi houdt nu mijn teruglevering keurig op nul.

Maar als ik dan ook de Nibe naar die opbrengst laat kijken, dan gaat het mis. Dan zitten Nibe en Zappi elkaar in de weg. De logica zal ik dus zelf moeten bouwen en daarbij aangeven wie er voorrang heeft: Nibe of Zappi. Of misschien elk een deel?

Gelukkig gebruik ik hier Home Assistant, dus die kan ik inzetten voor de sturing. Helaas ben ik niet echt thuis in het schrijven van de benodigde code (yaml), dus ben ik wat afhankelijk van wat anderen verzinnen, bouwen en delen.
Gelukkig kan HA communiceren met zowel Nibe als Zappi en leest die via iungo real time mijn verbruik/ teruglevering uit. Wat dat betreft is alle info als input aanwezig en alle communicatie voor sturing van Nibe en Zappi ook.

Ik heb dus heel erg veel interesse in wat anderen geschreven hebben (yaml) om hun Nibe aan te sturen in deze zin.

[ Voor 17% gewijzigd door Hippe Lip op 20-03-2022 08:13 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Herhaalde oproep:

Is er iemand die zijn Nibe aanstuurt vanuit Home Assistant? Ik wil dat namelijk (ook) graag gaan doen en ben niet bijzonder thuis in het schrijven van de yaml-code. Ik heb dus een start nodig om op gang te komen, om te zien hoe je de Nibe aanstuurt vanuit HA.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:54

Masselink

Voor de dorst

Ik krijg volgende mijn Nibe S1155 geleleverd. Ik heb dit project gevonden om mee te gaan spelen straks: https://github.com/elupus/hass_nibe

Daarnaast wil ik kijken of ik ook kan koppelen met de envoy metered om te zien of ik overcapaciteit slim kan benutten

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Masselink schreef op zondag 24 april 2022 @ 00:03:
Ik krijg volgende mijn Nibe S1155 geleleverd. Ik heb dit project gevonden om mee te gaan spelen straks: https://github.com/elupus/hass_nibe

Daarnaast wil ik kijken of ik ook kan koppelen met de envoy metered om te zien of ik overcapaciteit slim kan benutten
Dank je voor deze tip. Dit is echter wel een koppeling met Nibe Uplink, en dus via de cloud.
Mijn voorkeur gaat uit naar een lokale koppeling, dus zonder dat de data de deur uitgaat. Dat kan via modbus. Ik vraag me af waarom het project dat je aangaf dit niet doet. Lokaal is ook altijd stabieler, sneller en betrouwbaarder dan via het internet. En heb je lokaal niet meer mogelijkheden?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:25
Zie het topic over NibePi, veel meer parameters die je kunt uitlezen en geen cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

emielbf schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:04:
Zie het topic over NibePi, veel meer parameters die je kunt uitlezen en geen cloud.
Linkje?

Want de genoemde ‘NibePi’ lijkt er niet te zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZG9fORWupz6oMvqUuPHZ47WgTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcxB3vxwLKppqGcE4cbnSaPD.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 1:
Gevonden. Ik zocht verkeerd.
Dank voor de tip! 8)

Edit 2:
Dit lijkt alleen voor de F-serie en ik heb een S. Die heeft geen fysieke modbusaansluiting, maar alleen via TCP/IP.
En verder helpt dit me niet met het vinden van de code, want je krijgt een compleet geprogrammeerde Pi die een aantal dingen doet. Dan kan ik nog steeds niet zien hoe ik iets in de Nibe kan aansturen, wijzigen. En dat is nou net mijn doel.
Verder wel een leuk projectje! :)

[ Voor 29% gewijzigd door Hippe Lip op 26-04-2022 09:00 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:25
De NibePI kan ook parameters aanpassen, maar wel met een hoog knutsel gehalte. En je sluit 'm aan op de SMO, niet op de F of S. Maar ik lees ook inderdaad dat de S via modbus op TCP/IP uitgelezen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

emielbf schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:49:
[…] En je sluit 'm aan op de SMO, niet op de F of S.
Tja, dan is-ie al helemaal niet geschikt voor mijn situatie.

Dan ben ik nog steeds op zoek naar een voorbeeld (in yaml) van hoe je een parameter van een aangesloten apparaat wijzigt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-05 21:48
Masselink schreef op zondag 24 april 2022 @ 00:03:

Ik heb de nibe vvm 320 en ik heb geprobeerd MODBUS te activeren in het service menu. Ik krijg echter een foutmelding op de WP dus ik denk dat de vvm 320 geen modbus module in zich heeft.

Ik ben daarom de HASS_NIBE route ingeslagen (account aangemaakt bij nibe, en dan proberen de hass_nibe integratie toe te voegen aan HA.

Heb je dit aan de praat gekregen ? Ik krijg de repository niet toegevoegd aan mijn HA, deze geeft een foutmelding (Invalid Add-on repository!) als ik https://github.com/elupus/hass_nibe.git of https://github.com/elupus/hass_nibe toevoeg bij HA > Addons > repositories.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

vortexnl1982 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:58:
[...]

Heb je dit aan de praat gekregen ? Ik krijg de repository niet toegevoegd aan mijn HA, deze geeft een foutmelding (Invalid Add-on repository!) als ik https://github.com/elupus/hass_nibe.git of https://github.com/elupus/hass_nibe toevoeg bij HA > Addons > repositories.
Ik ben nog niet zover want de oplevering van mijn woning is uitgesteld. Mag nog niet spelen zoals ik zou willen. Moet nog een paar weken geduld hebben.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-05 14:28
Misschien helemaal een verkeerde plek om de vraag te stellen, maar kun je eigenlijk ook een bestaande (ATAG) zonn boiler aansluiten op een all electric warmtepomp van NIBE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:29
Ik ben aan het kijken naar een S2125 van Nibe. Ik zie in deze forum post dat deze een TCP modbus (sunspec) aansluiting heeft? Maar dat het nog niet lukt deze daarmee aan te sturen?

Het systeem krijgt ook een EME20, maar is deze dan noodzakelijk? Het is een seriële aansluiting voor het sunspec protocol. Ik zou dit graag met Home Assistant willen aansturen.

Heeft iemand dit al voor elkaar gekregen, en zo ja, hoe?

[ Voor 59% gewijzigd door Coder71 op 11-06-2022 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05 11:40

ReLight

echo("What Now ? !")

@Coder71 - Ik heb sinds vorige week de S2125 Staan, icm SMO40.

Ik probeer deze nu uit te lezen met HA & ModBus - Dit lijkt goed te werken, maar niet alle gedocumenteerde registers kloppen met dit model tov de eerdere uit de S serie zo lijkt het.

Ik gebruik deze lijst:
https://www.nibe.eu/downl...ies%20EN%20M12676EN-1.pdf
Met de instructies in deze HS forum post kreeg ik het werkend voor dit S model ook:
https://community.home-as...-without-the-cloud/381099

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtRIsC0vm9tlbLSZxt3hdlGJkDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G29kQ7Y8CTONljWVGtbG81SS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6sGXmoFXs-Tkr2qHCYTtNWf8QQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asT1hxkAmGb1XtGVpn6WNpdr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2J25-wSptqbPWdM7Ljuh6MTBQiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehVqaNFVNrwhtdadxNVXrotT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ReLight op 22-07-2022 10:34 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:12
@ReLight Just out of morbid curiosity: Wat is de levertijd van je S2125 geweest?

[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 22-07-2022 13:11 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Aziraphale schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:11:
@ReLight Just out of morbid curiosity: Wat is de levertijd van je S2125 geweest?
124 dagen, 6h, 3 minuten. (12 maart besteld)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
ReLight schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:52:
[...]

124 dagen, 6h, 3 minuten. (12 maart besteld)
De onze eind maart/begin april (exacte bestelling van de installateur weet ik niet, ik heb 23 maart akkoord gegeven), dus dat zou perspectief kunnen scheppen dat het niet meer heeeeeeel erg lang gaat duren...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Mijn installateur kon het achteraf gezien redelijk goed inschatten. Ik heb onder andere de s2125 genomen omdat de levertijd redelijk was, en hij zat er 1 maand naast.

@Hippe Lip - ping:

Ik heb het register nu ook kunnen uitlezen, en heb nu deze toevoeging in HA configuration.yaml. Dat zal helpen (wel modbus aanzetten in het nibe menu natuurlijk)

(power consumption lijkt niet op dit model te zitten)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
modbus:
   - name: "Nibe2125"
     type: tcp
     host: xxx.xxx.xxx.xxx
     port: 502

sensors:
          # 3.1.2 Overview
        - name: "wp Operating Prioritisation"
          unique_id: "wp_operating_prioritisation"
          data_type: int16  # int8
          # 10: Off, 20: Hot Water, 30: Heat, 40: Pool, 50: Cooling
          address: 1028
          input_type: input  # R/W
          scale: 1
          precision: 0
          state_class: measurement
          slave: 1
        - name: "wp Power Usage"
          unique_id: "wp_power_usage"
          unit_of_measurement: "W"
          data_type: int16
          device_class: power
          address: 2166
          input_type: input
        - name: "wp Outdoortemperatur (BT1)"
          unique_id: "wp_outdoor_temp_bt1" 
          device_class: temperature
          unit_of_measurement: "°C"
          address: 1
          count: 1
          precision: 1
          scale: 0.1
          scan_interval: 60
        - name: "wp AVG Outdoortemperatur (BT1)"
          unique_id: "wp_avg_outdoor_temp_bt1" 
          address: 37
        - name: "wp Room temperature 1 (BT50)"
          unique_id: "wp_room_temp_bt50"
          address: 26
          # To be categorised
        - name: "wp Externe cv-pomp status"
          unique_id: "wp_Externe_cv-pomp_status"
          data_type: int16  # uint8
          address: 1066
        - name: "wp Active Alarm"
          unique_id: "wp_active_alarm"
          address: 2195
        - name: "wp Alarm Number"
          unique_id: "wp_alarm_number"
          data_type: int16  # uint16
          address: 1975
        - name: "wp Hot water Top (BT7)"
          unique_id: "wp_hot_water_top_bt7"
          address: 8
        - name: "wp Hot water charging (BT6)"
          unique_id: "wp_hot_water_charging_bt6"
          address: 9
        - name: "wp External supply line (BT25)"
          unique_id: "wp_external_supply_line_bt25"
          address: 39
        - name: "wp Return temperature (BT71)"
          unique_id: "wp_return_temp_bt71"
          address: 88
        - name: "wp Flow sensor (BF1)"
          unique_id: "wp_flowsensor_bf1" 
          address: 40
        - name: "wp Compressor Status"
          unique_id: "wp_compressor_status"
          # 0: Off, 1: On (Operate)
          address: 1100
          input_type: input  # R
        - name: "wp Snelheid circulatiepomp verwarmingssysteem (GP1)"
          unique_id: "wp_Snelheid_circulatiepomp_verwarmingssysteem_(GP1)"
          device_class: power_factor
          unit_of_measurement: "%"
          address: 1636
        - name: "wp Degree minutes"
          unique_id: "wp_degree_minutes"
          unit_of_measurement: "DM"
          address: 11
          input_type: holding  # R/W
        - name: "wp Limit Degree minutes"
          unique_id: "wp_limit_degree_minutes"
          unit_of_measurement: "DM"
          address: 18
          input_type: holding  # R/W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunkmeister
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-04 22:35
Ik heb een poging ondernomen om mijn S1255 te koppelen met mijn SMA omvormer..

Net zoals Reusje heb ik Modbus PV aangezet. reusje in "Nibe Warmtepomp met smart home functiona..."

Bij het toevoegen van de inverter, wordt het Unit ID gevraagd. Voor SMA is dit by default 3. Echter moet je daar voor het Sunspec protocol 123 bijtellen. Het correcte Unit ID is dus 126; aldus de SMA Handleiding
The Unit ID in the SMA Modbus profile is freely configurable within the area 3 to 123. The default value is 3. The Unit ID in the SunSpec Modbus profile for SMA products derives from the preset Unit ID in the
SMA Modbus profile + 123. The preset value for the Unit ID in the SunSpec Modbus profile is
therefore 126.
De verbinding is actief, maar ik krijg slechts 2 waarden binnen: 39321 en 0. Ik ben blijkbaar niet de enige met dit probleem: Duitse collega's met een Nibe S1x55

Zowel de S1255 als de SMA Tripower draaien de meest recente firmware.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQy7S1I_nSlhKjSoj9TnDvRP0ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VN72xgtYcpDkpY4NSxQzxDxf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikky
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2022
@Aziraphale & @ReLight : welke S2125 unit hebben jullie specifiek? Ik heb mijn S2125-12 (400V) eind maart in bestelling gezet bij mijn installateur, maar schijnbaar voorlopig nog geen nieuws...
(Aziraphale: intussen de unit al geplaatst?)

Bedankt!
Aziraphale schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:05:
[...]

De onze eind maart/begin april (exacte bestelling van de installateur weet ik niet, ik heb 23 maart akkoord gegeven), dus dat zou perspectief kunnen scheppen dat het niet meer heeeeeeel erg lang gaat duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Erikky schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 00:11:
@Aziraphale & @ReLight : welke S2125 unit hebben jullie specifiek? Ik heb mijn S2125-12 (400V) eind maart in bestelling gezet bij mijn installateur, maar schijnbaar voorlopig nog geen nieuws...

Bedankt!

[...]
Ik heb een s2125-8 met een VVMS320 in bestelling staan, maar zowel de installateur als ikzelf hebben nog geen idee wanneer hij komt. Vorige week heb ik nog contact met de installateur gehad en die wist me te vertellen dat de leverdata steeds weer verschoven worden. Het is echt een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:10

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

In februari dit jaar hebben we via onze installateur de Nibe F2040-12 besteld met toebehoor:

-Binnenunit: Nibe SMO S40 regelunit
-Pomp: Nibe modulerende pomp CPD11-25
-Tapwaterboiler: Nibe RSV 300 Spiraalboiler RVS, 280 liter
-Buitenunit: Nibe F2040-12 modulerende monoblock luchtwater warmtepomp (230V)
-Thermostaat: Nibe RMU S40 slimme kamerthermostaat voor luchtwater warmtepomp
-Buffervat: Nibe UKV 100, onbehandeld stalen buffervat 97,5L in de kleur wit

We hebben vloerverwarming in de keuken, woonkamer en gang en 3 airco-units om de boel boven te koelen en verwarmen.

Helaas door leveringsproblemen is de installatie al 2 keer uitgesteld en de verwachte datum is nu 7 november.

We hebben nu tijdelijk een elektrische cv hangen om de boel te verwarmen, maar wil ik graag van af,
en verder hebben we ook 15 zonnepanelen op het dak van het huis gericht op het zuiden.

Gezien dit helemaal nieuw is voor ons zou ik graag willen weten wat de slimme mogelijkheden zijn en waarop ik moet letten met de instellingen.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

[...]
Ik heb hier de s2125-12 240V staan. Met smo s40 en de RMU-s40. Besteld begin maart en in juni dus geplaatst. Ik was ook echt de eerste die hem blijkbaar bestelde. Warmwater gaat dit jaar nog via de cv.

Op dat moment werd over de s2040 al gesteld dat het einde oktober zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:11

Bedankt!

[...]
Ik heb ook de 3 fase 2125 besteld, ergens in April, maar die zou eind deze maand hier zijn volgens mij installateur. Hij heeft de mensen al ingepland dus ik ga ervan uit dat hij zekerheid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ApexAlpha schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:18:
[...]

Ik heb ook de 3 fase 2125 besteld, ergens in April, maar die zou eind deze maand hier zijn volgens mij installateur. Hij heeft de mensen al ingepland dus ik ga ervan uit dat hij zekerheid heeft.
Dat klinkt positief. Enig idee via welke groothandel? Ik heb over de mijne nog immer geen witte rook... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:11
Aziraphale schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:28:
[...]

Dat klinkt positief. Enig idee via welke groothandel? Ik heb over de mijne nog immer geen witte rook... ;(
Ik heb geen idee. Zoals de eigenaar het vertelde koopt hij ze direct bij Nibe?

Ik zou eerst een Split versie (AMS nog iets...) krijgen maar die konden pas volgend jaar geleverd worden. Deze versie was wel duurder maar met de huidige gasprijzen heb ik dat er al uit deze winter...

Maar de man klonk zelf ook verbaasd dat de 2125 wel nog dit jaar zou komen.

[ Voor 19% gewijzigd door ApexAlpha op 07-11-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ApexAlpha schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:56:
[...]

Ik heb geen idee. Zoals de eigenaar het vertelde koopt hij ze direct bij Nibe?

Ik zou eerst een Split versie (AMS nog iets...) krijgen maar die konden pas volgend jaar geleverd worden. Deze versie was wel duurder maar met de huidige gasprijzen heb ik dat er al uit deze winter...

Maar de man klonk zelf ook verbaasd dat de 2125 wel nog dit jaar zou komen.
De mijne besteld ook rechtstreeks bij Nibe, maar dan schijnen ze weer via een groothandel naar keuze geleverd te worden. Ik blijf dat bijzonder vinden, maar goed. Krijg mijn installateur binnenkort weer over de vloer, dus zal hem dan eens ter plekke Nibe laten bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:05
Ik heb hier een Nibe F2120 met SMO 40 gekoppeld aan een buffervat van 1200 liter geloof ik. Nu kwam ik Tibber (energiemaatschappij) tegen en zag ik dat die met Nibe Uplink verbonden kan worden. Volgens de Tibber site zou het mogelijk zijn "om je huis slim te verwarmen op basis van de huidige stroomprijs".

Dat zou dus betekenen dat ik het buffervat mooi warm zou kunnen stoken wanneer de prijs laag is.

Heeft iemand de combinatie van Tibber en Uplink al werkende om dit te kunnen regelen? Het is wat lastig zelf te testen, omdat je dan eerst van energiemaatschappij moet wisselen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
Raling schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:59:
Ik heb hier een Nibe F2120 met SMO 40 gekoppeld aan een buffervat van 1200 liter geloof ik. Nu kwam ik Tibber (energiemaatschappij) tegen en zag ik dat die met Nibe Uplink verbonden kan worden. Volgens de Tibber site zou het mogelijk zijn "om je huis slim te verwarmen op basis van de huidige stroomprijs".

Dat zou dus betekenen dat ik het buffervat mooi warm zou kunnen stoken wanneer de prijs laag is.

Heeft iemand de combinatie van Tibber en Uplink al werkende om dit te kunnen regelen? Het is wat lastig zelf te testen, omdat je dan eerst van energiemaatschappij moet wisselen..
Je hoeft niet te wisselen, kan ook prima als je geen dynamisch energiecontract hebt. Nibe haalt gewoon de marktprijzen op en stuurt daarmee de warmtepomp aan. Je kan het dus gewoon in de instellingen activeren. Hier draait het al een paar maanden zo vooruitlopend op het dynamische contract dat ik volgend jaar denk ik ga afsluiten. Boel paar maanden terug al zo ingesteld om eens te kijken wat het nou concreet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:05
Niek_ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:46:
[...]

Je hoeft niet te wisselen, kan ook prima als je geen dynamisch energiecontract hebt. Nibe haalt gewoon de marktprijzen op en stuurt daarmee de warmtepomp aan. Je kan het dus gewoon in de instellingen activeren. Hier draait het al een paar maanden zo vooruitlopend op het dynamische contract dat ik volgend jaar denk ik ga afsluiten. Boel paar maanden terug al zo ingesteld om eens te kijken wat het nou concreet doet.
Bedankt voor je antwoord! Ik dacht dat je eerst een abonnement voor moest afsluiten om gebruik te maken van de 'Power-Ups'. Maar dan kan ik daar dus al wel gebruik van maken zonder een abonnement?

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:19
Raling schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:44:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Ik dacht dat je eerst een abonnement voor moest afsluiten om gebruik te maken van de 'Power-Ups'. Maar dan kan ik daar dus al wel gebruik van maken zonder een abonnement?
Ik heb Tibber en heb de S2125-12 met de SMO S40 maar deze gaan ze volgende week pas installeren. Ik heb me eigen hier in verdiept en je kunt deze Power-Up gewoon activeren en inloggen met je Nibe Uplink account.

Het mooiste is dat hij dan inderdaad afgesteld kan worden op de prijzen die Tibber je levert en zo op basis van de juiste uren harder kan werken of juist minder hard kan werken. Ik ga dit niet gebruiken omdat ik gebruik maak van Home Assistant en het via die weg ga/wil regelen maar het is wel een hele mooie oplossing!

Mijn Nibe S2125-12 400v heb ik besteld eerste week April en is Week 45 geleverd, hopelijk krijgen de andere uit dit topic hem ook snel!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• Aziraphale
Ik ben heel benieuwd hoe hij je gaat bevallen! Hier is het nog steeds stil rondom de levering. :(

• Niek_
Raling schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:44:
[...]

Je hoeft het niet in de Tibber app in te stellen maar kan het gewoon in het menu van Nibe activeren. Zie ook deze post in dit topic: reusje in "Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit"

[ Voor 12% gewijzigd door Niek_ op 17-11-2022 21:06 ]

• BlowFish
  • Laatst online: 07-05 11:11
Even wat beginners vragen. Ik kom er niet helemaal uit: Ik heb een Nibe VVM 500 en zou ook gebruik maken van uplink. Ik zie echter nergens de UTP dongle aan de achterkant van mijn Nibe? Ik kan het in de handleiding ook niet vinden hoe ik dit aansluit. Zit deze misschien achter een paneel? Ook heb ik geen UTP / CAT kabel waar de warmtepomp staat. Kan ik het aansluiten met een combinatie Google WiFi (cat5 erin?)

Alvast bedankt 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-05 20:54
BlowFish schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:33:
Even wat beginners vragen. Ik kom er niet helemaal uit: Ik heb een Nibe VVM 500 en zou ook gebruik maken van uplink. Ik zie echter nergens de UTP dongle aan de achterkant van mijn Nibe? Ik kan het in de handleiding ook niet vinden hoe ik dit aansluit. Zit deze misschien achter een paneel? Ook heb ik geen UTP / CAT kabel waar de warmtepomp staat. Kan ik het aansluiten met een combinatie Google WiFi (cat5 erin?)

Alvast bedankt 🙏
Ik heb een VVM320 (SMO40, F) en bij mij hing er een losse zwarte UTP cable los aan de achterzijde van de warmtepomp. Als je de complete voorzijde verwijdert worden alle aansluitingen zichtbaar. Daar zit een klemmenstrook / stekkeraansluiting waar de 'andere zijde' op is afgewerkt. Mogelijk zit bij jou die kabel er nog niet aan. Zoek even naar de installatiehandleiding, dan moet vast helder worden waar deze aansluiting exact te vinden is.

Ik heb een TP Link wifi versterker (TL-WA850RE) gebruikt om internet via wifi op te pikken en 'door' te geven via de UTP aansluiting naar de Nibe. Het wifi signaal dat deze versterker zelf uitzendt, heb ik uit gezet.

[ Voor 8% gewijzigd door Skubba op 24-11-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-04 08:03
Weet iemand of de F1155-6 PC warmtepomp met price adaptation ook een Nibe boiler (ba-st 9040-2fe) kan aansturen?
Ik kan het zo snel niet vinden.

En hebben jullie als region NL of ENECO staan? Ik heb NL genomen, want ik heb geen Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Die boiler heeft 0,0 intelligentie. Dat is gewoon een stalen vat met een paar leidingen eraan.

Je warmtepomp schakelt tussen warm water naar je verwarming sturen of naar de boiler. Je kan inderdaad instellen wanneer het water wel/niet moet worden opgewarmd afhankelijk van price adaptation e.d.

Ik heb hier een S1155, fijn topic dit! Ik had nog niet gezien dat je tegenwoordig de warmtepomp ook in Nederland kan gebruiken met price adaptation en dat de Nibe kan praten met mijn inverter. Na een software update praat de S1155 nu met mijn Huawei SUN2000 omvormer. Dat ging vrij soepel :j

Wil eigenlijk eerst een baseline gaan maken zonder deze toeters en bellen. Daarvoor eerst de Nibe statistieken in iets als InfluxDB of VictoriaMetrics te zetten. Jammer is wel dat de modbus functie van de omvormer maximaal 1 client tegelijkertijd aan kan. De omvormer praat dus of met de omvormer, of met een Rpi voor de statistieken, dat kan niet tegelijkertijd/afwisselend. Hopen dat de omvormeropbrengst ook via Modbus TCP uit de Nibe te halen is dan...

Ben ook aan het kijken naar het naregelen van de vloerverwarming via Homematic stelventielen. Groot nadeel van de standaard thermische motoren is dat deze constant stroom gebruiken als ze aangestuurd worden. Die Homematic ventielen hebben een klein DC motortje met wat tandwielen waardoor ze alleen een beetje stroom nodig hebben als de stand van het ventiel wordt veranderd. Ander voordeel is dat je die ventielen proportioneel dicht kan sturen.

In theorie allemaal erg mooi alleen is het integeren van Homematic IP wat minder makkelijk dan ik had gehoopt.

[ Voor 14% gewijzigd door bartvb op 07-12-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik krijg hopelijk half januari mijn S2125 met VVMS320 en ben aan het kijken hoe ik die het beste aan mijn domotica kan gaan koppelen. Momenteel gebruik ik Domoticz voor mijn z-wave, Hue, Ikea, RFXcom, pv, p1 en Wunderground weerstation, maar in dit topic kom ik enkel Home Assistant tegen.

Is het beter om de switch naar HASS te maken of kan de Nibe ook prima in mijn Domoticz omgeving geïntegreerd worden? Let wel: Ik ben verre van een programmeur, Blockly snap ik nog net...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelke.burgers
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-05 20:52
Ik heb zelf sinds 2019 een NIBE f-series warmtepomp (VMM 320 met een F2120 buiten unit). Vanaf komende maand nemen wij onze stroom af van Tibber met dus dynamische tarieven, ik ben er veel aangelegen om NIBE's Smart Price Adoption te gaan gebruiken. Als we alleen ons buffervat al kunnen verwarmen op het moment dat de stroomprijs laag is gaat dit redelijk wat schelen.

Ik voldoe aan alle eisen die NIBE stelt, maar de menuoptie waarin je SPA moet instellen is niet zichtbaar. Wel loopt de firmware wat achter, maar in de changelog van de firmware zie ik niets wat wijst op het activeren van SPA.

Heeft iemand met een vergelijkbare setup dit weten te activeren? Moet ik bijvoorbeeld NIBE uplink premium aanschaffen om te functie zichtbaar te maken? Of is het een kwestie van firmware upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Ik ga ook over naar Tibber als mijn contract verloopt. Ik heb een S1155-6 PC. Ik mijn menu zie ik al wel elektrische prijs informatie.

Ik denk wel dat je myUplink premium nodig hebt.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 19:57
eelke.burgers schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:21:
Ik heb zelf sinds 2019 een NIBE f-series warmtepomp (VMM 320 met een F2120 buiten unit). Vanaf komende maand nemen wij onze stroom af van Tibber met dus dynamische tarieven, ik ben er veel aangelegen om NIBE's Smart Price Adoption te gaan gebruiken. Als we alleen ons buffervat al kunnen verwarmen op het moment dat de stroomprijs laag is gaat dit redelijk wat schelen.

Ik voldoe aan alle eisen die NIBE stelt, maar de menuoptie waarin je SPA moet instellen is niet zichtbaar. Wel loopt de firmware wat achter, maar in de changelog van de firmware zie ik niets wat wijst op het activeren van SPA.

Heeft iemand met een vergelijkbare setup dit weten te activeren? Moet ik bijvoorbeeld NIBE uplink premium aanschaffen om te functie zichtbaar te maken? Of is het een kwestie van firmware upgraden?
Heb een vvm320 /f2120 uit 2020. Heb nibe uplink premium. Firmware 9542R3. Heb dit geactiveerd onder

Mijn systemen - VVM 320 - Beheren - mijn systeem - plusfuncties - smart price adaption

Ga zelf nog aan de slag met een NibePI.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hier geen myUplink premium en een S1155-6 PC maar zie wel gewoon prijsinformatie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:15
Drunkmeister schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:09:
Ik heb een poging ondernomen om mijn S1255 te koppelen met mijn SMA omvormer..

Net zoals Reusje heb ik Modbus PV aangezet. reusje in "Nibe Warmtepomp met smart home functiona..."

Bij het toevoegen van de inverter, wordt het Unit ID gevraagd. Voor SMA is dit by default 3. Echter moet je daar voor het Sunspec protocol 123 bijtellen. Het correcte Unit ID is dus 126; aldus de SMA Handleiding

[...]

De verbinding is actief, maar ik krijg slechts 2 waarden binnen: 39321 en 0. Ik ben blijkbaar niet de enige met dit probleem: Duitse collega's met een Nibe S1x55

Zowel de S1255 als de SMA Tripower draaien de meest recente firmware.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Heb je deze nog in orde gekregen? Hier ook S1255-PC icm SMA tripower, de modbus connectie is gelukt krijg ook juiste waarden binnen. Enkel lijkt mijn WP er niets mee te doen? Of is hier Premium voor vereist? (Staat wel bij de plusfuncties in de interface?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunkmeister
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-04 22:35
Ben_Beton schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:20:
[...]

Heb je deze nog in orde gekregen? Hier ook S1255-PC icm SMA tripower, de modbus connectie is gelukt krijg ook juiste waarden binnen. Enkel lijkt mijn WP er niets mee te doen? Of is hier Premium voor vereist? (Staat wel bij de plusfuncties in de interface?)
Sinds firmware versie 2.15.9 lijkt dit goed te werken. Ik krijg sindsdien correcte waarden binnen op de warmtepomp. Ik heb zowel warmwater als verwarming geactiveerd bij zon en dat lijkt wel te werken - denk ik. In onderstaande grafiek zie je wel dat de baseline van de WP hoger gaat als er opbrengst is van de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGyGBzeBLNL-HGKN84e1nwwtGsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2rYc1P4YfP2XcA4NLLe9M11.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook toevallig ook een MyUplink abbo sinds de update naar 2.15.9, maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat dit invloed zou kunnen hebben gehad op bovenstaande...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:29
Heeft hier iemand een nibe s serie warmte pomp met een nibe wtw ers-s10-400 welke gekoppeld is aan home assistant middels de home assistant integratie? en is het dan mogelijk om de fan speed in te stellen met home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooggetuigen
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-06-2024
De WTW NIBE ERS S10-400 kan je schijnbaar ook via het display op de warmtepomp bedienen, hoe interfaced dit?
Gaat dat via de WiFi of is er een actieve kabel tussen de WTW en de warmtepomp?

Alvast dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Waar maken jullie dit soort grafieken mee? Want die uplink app of website kun je niet veel mee... al helemaal geen 2 parameters tegelijk in 1 grafiek. Ook niet als je betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben_Beton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:15
gronoco schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:53:
[...]

Waar maken jullie dit soort grafieken mee? Want die uplink app of website kun je niet veel mee... al helemaal geen 2 parameters tegelijk in 1 grafiek. Ook niet als je betaald.
Home assistant - History

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Ah ok, zo ver was ik nog niet :) heb wel HA draaiend gehad hier, ga ik even nieuw leven inblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Ik probeer de S320 toe te voegen aan HA, maar dat wil niet lukken. De wp is wired aangesloten op mijn netwerk. Ik gebruik de 'standaard' integratie. Daar staat wel de S320 tussen, ik selecteer modbus, tcp://192.168.1.xxx:502, maar dan volgt een error. Ik heb modbus wel aangezet op de S320. Ik gebruik de laatste versie van HA, en de laatste fw op de S320.

Ik kan echter ook geen telnet sessie naar port 502 openen; kan het zijn dat de S320 even gerestart moet worden voor eea daadwerkelijk werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door gronoco op 28-04-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronoco
Restart was blijkbaar de oplossing. Had dat al eerder gemerkt toen ik de wp op mijn router aansloot; kreeg keurig een ip adres maar de machine was niet te benaderen, pas na een restart. Was hier dus ook zo.

Nu verder zoeken hoe ik info van de wp in HA te zien krijg... vooralsnog heb ik alleen een kaart met aan en uit, en iets van 1000 parameters die ik niet kan benaderen... ik moet eerst maar eens goed inlezen in hoe dat nu precies zit met devices, sensors, entiteiten, attributen. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Te weinig HA ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvb
Ik zie net de release notes van 2.21.1 voor deze warmtepompen en iets dat al heeeeel lang op mijn wensenlijst staat is geïmplementeerd:
Added menus and functionality to be able to write temperature values via Modbus, activated in menu
7.5.9.2
- BT1 = 5217
- BT25 = 5218
- BT5 = 5220
- BT6 = 5221
- BT7 = 5222
- BT51 pool 1 = 5223
- BT51 pool 2 = 5224
- BT52 = 5225
- BT71 = 5219
Kan ik eindelijk de buitenvoeler van de warmtepomp van de gevel halen. Lelijk en onnodig ding :) Het huis weet al lang hoe warm het buiten is, daar is geen losse kabel + voeler van de warmtepomp voor nodig.

Grootste openstaande issue nu is dat Modbus vastloopt als mijn Loxone Miniserver een tijdje data op heeft gehaald bij de warmtepomp. De Nibe houdt ineens gewoon op met reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb nu een half jaar mijn S2125 en vvm s320 draaien en die ook via modbus aan HA gekoppeld. Draait perfect en ik kan alles in de gaten houden wat ik maar wil.

Maar nu heb ik twee PV omvormers draaien (Solax en Solar Edge), die volgens mij beide met SunSpec werken. De Solax hangt aan een ethernet kabel en de SE is via wifi aangesloten op mijn netwerk. Kan ik deze nu beide zonder extra module met de Nibe verbinden om hem rekening met de opwek te laten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Voor zover ik weet kan je maximaal 1 PV systeem aansluiten.

Is er geen modbus adres om de totaalopbrengst van je PV installaties richting de warmtepomp te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:18
bartvb schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:13:
Voor zover ik weet kan je maximaal 1 PV systeem aansluiten.

Is er geen modbus adres om de totaalopbrengst van je PV installaties richting de warmtepomp te sturen?
Ik heb maar 1 inverter van SE, maar volgens mij kan hij met meerdere verbinden

reusje in "Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit"

2e foto geeft aan dat er een optie "add inverter" aanwezig is

Zelf geen ervaring of bekenden met twee inverters en een Nibe S-serie

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
jurgen purgen schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 00:55:
[...]

Ik heb maar 1 inverter van SE, maar volgens mij kan hij met meerdere verbinden

reusje in "Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit"

2e foto geeft aan dat er een optie "add inverter" aanwezig is

Zelf geen ervaring of bekenden met twee inverters en een Nibe S-serie
Ik wil het dit weekend eens gaan proberen en dan ook direct met een switch de SE in plaats van via wifi met een kabel aansluiten. Ik laat wel weten of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Aziraphale schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:26:
[...]

Ik wil het dit weekend eens gaan proberen en dan ook direct met een switch de SE in plaats van via wifi met een kabel aansluiten. Ik laat wel weten of het werkt.
Bij mij was voorheen idd de bekabelde verbinding nodig voor de modbus verbinding. een tijdje terug tijdens wat werk thuis was de switch een paar dagen offline, en tot mijn verbazing was er nog steeds contact tussen de inverter en de warmtepomp. Inverter was ook via wifi verbonden als backup, en daar "liep" de modbus dus ook gewoon overheen. Dat was eerder niet zo, dus ik was op dat moment wel blij verrast dat het nu wel zo werkte.

In het Grote SE-topic zag ik ook een keer een post met deze bovengenoemde melding voorbijkomen.

Bij mij is de WP wel via wifi aangesloten. Originele plan was om die bekabeld aan te sluiten, maar doordat het nu al bijna twee jaar zonder problemen verloopt, geen reden gezien om weer een kabel te trekken naar boven. Heb wel meerdere netwerken in huis en allen daarvan ingevoerd in de WP. Ik klus nog welleens in huis en daarbij moet af en toen de automaat die de wifi boven voorziet van stroom, uitgeschakeld worden en de WP schiet dan automatisch naar de andere verbinding in huis.

Let wel even op de 502 poort ipv 1502 in de SE, en de device id. het beste is om een raar nr te verzinnen ipv 1,2 of 3 beter 26 oid. kan zijn dat 1,2of 3 al in gebruik zijn in een kleine omgeving.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
jurgen purgen schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:31:
[...]

Bij mij was voorheen idd de bekabelde verbinding nodig voor de modbus verbinding. een tijdje terug tijdens wat werk thuis was de switch een paar dagen offline, en tot mijn verbazing was er nog steeds contact tussen de inverter en de warmtepomp. Inverter was ook via wifi verbonden als backup, en daar "liep" de modbus dus ook gewoon overheen. Dat was eerder niet zo, dus ik was op dat moment wel blij verrast dat het nu wel zo werkte.

In het Grote SE-topic zag ik ook een keer een post met deze bovengenoemde melding voorbijkomen.

Bij mij is de WP wel via wifi aangesloten. Originele plan was om die bekabeld aan te sluiten, maar doordat het nu al bijna twee jaar zonder problemen verloopt, geen reden gezien om weer een kabel te trekken naar boven. Heb wel meerdere netwerken in huis en allen daarvan ingevoerd in de WP. Ik klus nog welleens in huis en daarbij moet af en toen de automaat die de wifi boven voorziet van stroom, uitgeschakeld worden en de WP schiet dan automatisch naar de andere verbinding in huis.

Let wel even op de 502 poort ipv 1502 in de SE, en de device id. het beste is om een raar nr te verzinnen ipv 1,2 of 3 beter 26 oid. kan zijn dat 1,2of 3 al in gebruik zijn in een kleine omgeving.

;)
toon volledige bericht
ps. heb jij full-admin rechten over je SE? Ik wel, maar weet niet of ik daardoor met SETAPP hem heb kunnen updaten. Wellicht dat daarna de modbus over wifi kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
jurgen purgen schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:34:
[...]

ps. heb jij full-admin rechten over je SE? Ik wel, maar weet niet of ik daardoor met SETAPP hem heb kunnen updaten. Wellicht dat daarna de modbus over wifi kon.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik heb volledige toegang in het account, is dat hetzelfde als de full-admin? Sowieso heb ik nog nooit iets geupdate en SETAPP zegt me zo ook niets... :?

Edit: SetApp gevonden, maar daar kan ik met mijn SE account niet in...

[ Voor 7% gewijzigd door Aziraphale op 09-09-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Aziraphale schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:05:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik heb volledige toegang in het account, is dat hetzelfde als de full-admin? Sowieso heb ik nog nooit iets geupdate en SETAPP zegt me zo ook niets... :?

Edit: SetApp gevonden, maar daar kan ik met mijn SE account niet in...
Na plaatsing van mij zonnepanelen heb ik de installateur gelijk gevraagd naar full-admin rechten , en die heb ik toen ook gekregen.

Nadat hij failliet ging had ik dus iig wel alle toegang tot mijn omvormer. Toen ik wat ging neuzen in de mogelijlkheden kwam ik erachter dat hij verkeerde optimizers gebruikt had.
Omdat ik niet van een kale kip kon plukken ben ik zelf aan de slag gegaan om de optimizers te vervangen. Daarvoor heb ik een self-installer account aangemaakt, en mijn oude account als gebruiker hier toegvoegd. Eerste actie was zijn logo verwijderen van mijn account.

Hoe precies weet ik niet meer. Het was iig niet ff 1,2,3 gedaan. Met hulp van SE (en een klein leugentje dat ik elektricien was ) alles geregeld gekregen.
Daarna in Designer mijn huis en plan gemaakt.

Als jouw installateur nog actief is vraag hem/haar naar de full admin
je weet het of je dat hebt als je dit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3RsaJxzAgWoplvZg69qyqpf6kY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jC013xwzJ80tEFLg4Vusof0H.png?f=user_large

Je krijgt meer inzichten in bv voltages per paneel en veel meer zaken die voor jou van belang kunnen zijn.

Niet lang na plaatsing van de SE kwam de NIBE. En binnen een paar weken na speuren in beide systemen zelf de verbinding gemaakt om communicatie tussen beiden op te zetten. Onlangs dus de pulse verbinding pas gemaakt tussen WP en kWh-meter. Draait vanaf 1 september. Elke maand houdt ik de startwaarden en eindwaarden bij in een Excel zodat ik het gehele verbruik inzichtelijk heb. Sww en CV ook apart, het verschil is dus pomperk tbv passieve koeling en de regeling zelf .

Ik wil me hierna storten op HomeAssistent. Daar begrijp ik nu nog helemaal niks van, maar zag op de site dat er een kant en klaar bordje te koop is, the Yellow. Nu even eerst klein kluswerk afmaken voorts ik weer een ander avontuur begin. Met de laatste update zag ik dat er veel data, die via Modbus aan te spreken is, is bijgekomen.

Als iemand hier een draadje weet waar ik mijn kennis van deze materie een boost kan geven zou ik dat erg waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@jurgen purgen Die rechten heb ik dan, want ik heb hetzelfde in beeld als jij. Ik kan daar echter niet zien of modbus actief is, maar volgens mij moet ik daarvoor iets bij de omvormer doen en dan via een apart wifi netwerk van de omvormer verbinding maken?

De Solax X1 heb ik nu wel gekoppeld, maar daar krijg ik geen data van binnen. Vemoedelijk moet dus ook daar modbus nog geactiveerd worden, maar de enige handleiding die ik daarvoor kan vinden heeft betrekking op de wifi dongle en ik heb de ethernet dongle.... Wordt dus allemaal nog wel even een dingetje...

HA is trouwens geweldig en heeft een kant en klare integratie om de modbus van je Nibe uit te lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 09-09-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Aziraphale schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:45:
@jurgen purgen Die rechten heb ik dan, want ik heb hetzelfde in beeld als jij. Ik kan daar echter niet zien of modbus actief is, maar volgens mij moet ik daarvoor iets bij de omvormer doen en dan via een apart wifi netwerk van de omvormer verbinding maken?
Hiervoor moet je idd via het wifi netwerk van de omvormer in de configuratie komen en daar een beetje zoeken naar de verbindingen en daar naar de modbus. Bij mij stond de poort op 1502. Dit moet 502 worden.
De Solax X1 heb ik nu wel gekoppeld, maar daar krijg ik geen data van binnen. Vemoedelijk moet dus ook daar modbus nog geactiveerd worden, maar de enige handleiding die ik daarvoor kan vinden heeft betrekking op de wifi dongle en ik heb de ethernet dongle.... Wordt dus allemaal nog wel even een dingetje...
Over de Solax kan ik niks zeggen, ik ken ze niet maar k weet wel dat als je echt de connectie voorelkaar hebt met de NIBE, het zonnetje geel oplicht. Ik had ook eerst geen gekleurd zonnetje. Grijs van geworden :9 :P
HA is trouwens geweldig en heeft een kant en klare integratie om de modbus van je Nibe uit te lezen.
Ik kijk uit naar het moment dat ik 'm kan bestellen. K zal dan eerst de topics erover doorskimmen voor ik vragen kom stellen..

• eelke.burgers
eelke.burgers schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:21:

Kleine update van mijn kant, mijn installatie leverancier heeft de firmware naar een hogere versie gebracht en sindsdien is de optie om SPA te continueren actief. Met name als de warmtepomp elektra nodig heeft om bij te verwarmen kiest deze het moment waarop het stroomtarief laag is. Momenten zoals warmwater extra verwarmen (tegen legionella, gebeurt elke twee weken) gebeurt nog steeds op momenten dat de stroomprijs hoog is. Ik had eigenlijk verwacht dat dit ook rekening hield met de tarieven, maar dat is blijkbaar niet het geval.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
Goedemiddag allemaal.

Bij ons is er ook een warmtepomp geplaatst, de Nibe F2040.
Deze is rechtstreeks aangesloten op de vloerverwarming. Douchen doen we op een warmtepomp boiler die we al hadden.

Het verwarmen van de vloer is ook het enige wat de unit moet doen. Nou heeft de installateur een thermostaat (nest) voor ons aangesloten en hij doet zijn werk..

Ik ben zelf ook bezig met thuisaccu's, automatisering etc en vroeg me af of ik de buitenunit niet iets intelligenter aan kan sturen? Bijvoorbeeld de unit in een lagere stand zetten wanneer de stroomprijzen pieken en normale modus als de stroom goedkoper is?

De Nest kan ik natuurlijk aansturen gebaseerd op deze dynamische stroomprijzen (Met Homey) maar deze moduleert, dus gooit daar zijn eigen logica overheen.

Iemand tips om dit te kunnen gaan doen zonder dure binnenunit te kopen van 1000+ euro?

• iCrOn
Weet niet of dit type SG-ready ondersteund anders zou je met wat logica en een shelly of iets dergelijks de SG-ready contacten kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
procyon schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:03:
Goedemiddag allemaal.

Bij ons is er ook een warmtepomp geplaatst, de Nibe F2040.
Deze is rechtstreeks aangesloten op de vloerverwarming. Douchen doen we op een warmtepomp boiler die we al hadden.

Het verwarmen van de vloer is ook het enige wat de unit moet doen. Nou heeft de installateur een thermostaat (nest) voor ons aangesloten en hij doet zijn werk..

Ik ben zelf ook bezig met thuisaccu's, automatisering etc en vroeg me af of ik de buitenunit niet iets intelligenter aan kan sturen? Bijvoorbeeld de unit in een lagere stand zetten wanneer de stroomprijzen pieken en normale modus als de stroom goedkoper is?

De Nest kan ik natuurlijk aansturen gebaseerd op deze dynamische stroomprijzen (Met Homey) maar deze moduleert, dus gooit daar zijn eigen logica overheen.

Iemand tips om dit te kunnen gaan doen zonder dure binnenunit te kopen van 1000+ euro?
toon volledige bericht
Om de F2040 aan te sturen zal er een regelaar geplaatst zijn. Afhankelijk welke er geplaatst is heeft deze zelf de functie om dynamische stroomlijnen te zien en daar op te acteren.
Bij Nibe heet dat Smart Price Adaption en zal je dus zelf aan moete zetten en de invloed daarvan moeten bepalen op de verwarming van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05 13:38
Hier draait een Nibe F2120-16 met SMO40, inclusief Fronius Symo Gen24 omvormer met 28 panelen (435 Wp/stuk).

Het is hier gelukt om de Fronius te koppelen aan de SMO40 via modbus, en er is een EME20 geinstalleerd. Omdat er nog geen kWh/smartmeter bij zit, reageert de Nibe op de 'ruwe' zonnestroom productie (niet op het surplus aan stroom). We hebben ook Tibber.

Helaas nog drie problemen:

1) De Nibe ziet wel wanneer de panelen meer produceren dan de (in Fronius) ingestelde drempelwaarde, maar schakelt dan toch niet naar tapwater luxe (of comfort, wat is het). Dus werkt nog niet.
2) Wanneer Smart Price Adaptation aan staat, krijgen we geregeld een alarm melding dat er teveel stroom naar de compressor gaat, waarna die geblokkeerd wordt. Geen ramp, uit/aanzetten en alarm wissen, maar dit zou niet moeten. Het lijkt mis te gaan bij het schakelen van tapwater naar verwarmen, de 3-wegklep doet dan ook raar (halvewerge omschakelen weer terugschakelen).
3) Fronius aan Tibber koppelen levert wel informatie op in de Tibber app, maar dan kan ik die informatie niet meer in het eigen webplatform (Solarweb) van Fronius zien. Tibber toont alleen dagwaardes, Solarweb veel meer. Dus helaas maar ontkoppeld.

Als iemand soortgelijke problemen als 2) heeft gehad (met of zonder smart price adaptation), benieuwd naar gevonden oplossingen. Hoop hier dat de installateur iets kan doen.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelke.burgers
Kandidat schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:55:
Hier draait een Nibe F2120-16 met SMO40, inclusief Fronius Symo Gen24 omvormer met 28 panelen (435 Wp/stuk).

Het is hier gelukt om de Fronius te koppelen aan de SMO40 via modbus, en er is een EME20 geinstalleerd. Omdat er nog geen kWh/smartmeter bij zit, reageert de Nibe op de 'ruwe' zonnestroom productie (niet op het surplus aan stroom). We hebben ook Tibber.

1) De Nibe ziet wel wanneer de panelen meer produceren dan de (in Fronius) ingestelde drempelwaarde, maar schakelt dan toch niet naar tapwater luxe (of comfort, wat is het). Dus werkt nog niet.
2) Wanneer Smart Price Adaptation aan staat, krijgen we geregeld een alarm melding dat er teveel stroom naar de compressor gaat, waarna die geblokkeerd wordt. Geen ramp, uit/aanzetten en alarm wissen, maar dit zou niet moeten. Het lijkt mis te gaan bij het schakelen van tapwater naar verwarmen, de 3-wegklep doet dan ook raar (halvewerge omschakelen weer terugschakelen).
3) Fronius aan Tibber koppelen levert wel informatie op in de Tibber app, maar dan kan ik die informatie niet meer in het eigen webplatform (Solarweb) van Fronius zien. Tibber toont alleen dagwaardes, Solarweb veel meer. Dus helaas maar ontkoppeld.

Als iemand soortgelijke problemen als 2) heeft gehad (met of zonder smart price adaptation), benieuwd naar gevonden oplossingen. Hoop hier dat de installateur iets kan doen.
toon volledige bericht
Ik weet niet zeker of dit het zelfde is, maar ik heb een tijd dit soort meldingen op de NIBE gehad:

NIBE Uplink
Krt bedr. tijd op VVM 320 R / 26-8-2023 14:25:07
Er is een alarmmelding geregistreerd op VVM 320 R, 26-8-2023 14:25:07. Log in voor meer informatie.

SLAVE 1

Korte bedrijfstijd voor compr.

https://www.nibeuplink.com/System/[redacted]/History/AlarmInfo/714688523
Best regards,
NIBE

Na een alarm reset verdween de melding weer, gedurende een maand heeft deze melding zich 30 keer voorgedaan. Als het de melding niet een reset zou geven, dan zou het boilervat langzaam afkoelen.

Sinds eind Augustus heb ik de melding niet meer gezien.

Voorafgaand aan deze melding is 1) Smart Price Adoption aangezet, en 2) is de ventilator van de buiten unit vervangen.

Ik vermoed dat èèn van de twee aanpassingen deze alarm meldingen heeft veroorzaakt. Maar zoals gezegd, laatste melding is van eind Augustus, dus op het moment nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
DIY schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:50:
@Kandidat nog niet eerder gezien. ik kom deze omschrijvingen van de foutcode tegen:

-Storing in voedingsspanning naar de compressor.
-Slechte doorstroming klimaat-systeem.
- Defecte compressor

De slechte doorstroming lijkt dan nog het meest plausibel icm de driewegklep die vreemd gedrag vertoond waardoor de flow tijdelijk word geblokkeerd.
Het is alarm 453, het lijkt erop dat SPA ergens een probleem geeft in de keuze tussen tapwater en verwarmen (vooral bij lage energieprijs), dan gaat de 3-wegklep raar doen, dat geeft mogelijk een doorstromingsprobleem (en dan kennelijk hoge stroom naar de compressor?). De installateur komt kijken. De compressor doet het gewoon als SPA uit staat.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Zou een korte bedrijfstijd ook een stroompiek opleveren?

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Kandidat schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:55:

toon volledige bericht
Update rond dit probleem:

De SMO 40 blijkt een standaard instelling te kennen (die niet aangepast kan) bij het uitlezen van zonnestroom productie:
- Bedrijfsstand 1: productie is onder 250 Watt
- Bedrijfsstand 2: productie is tusse 250-1000 Watt
- Bedrijfsstand 3: productie is boven 1000 Watt
Bij stand 3 zou er een gevolg moeten zijn voor de compressor. Stand 1 en 2 is eigenlijk alleen: er wordt iets geproduceerd (overigens raar, beetje willekeurig dit en het botst met zelf inregelen van drempelwaarden).

MAAR: wij 'sturen' dus ook vanuit de omvormer zelf via de EME 20 (modbus). Pas boven 4 kW productie (dit hebben we zelf ingesteld) geeft de Fronius omvormer een signaal dat er geschakeld mag naar extra stroomverbruik door de Nibe.

De vraag is nu: Wat krijgt voorrang?
1) de eigen instelling in de SMO 40 of
2) het signaal vanuit de Fronius via de EME 20.
Even afwachten tot er een zonnige dag is en er meer dan 1kW productie is.

Daarnaast kan er nog een extra instelling plaatsvinden: een AUX2 instelling, waardoor een 'Bedrijfsstand 4'
kan optreden. Die overruled kennelijk bedrijfsstand 3 dan.

Noot: Idealiter schakelt het systeem natuurlijk op 'surplus power', niet op kale productie. Maar we hebben nog geen Fronius Smartmeter geinstalleerd, dus dat kan nu nog niet. En omdat er nog een tweede PV systeem draait met een andere omvormer, is het nog even de vraag of we tzt misschien een heel andere oplossing gaan kiezen, bv via de P1 poort, homewizzard, relais dat de SMO 40 aanstuurt - maar dan op basis van teruglevering door beide PV systemen.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 22:52
Kandidat schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:09:
[...]

Update rond dit probleem:

De SMO 40 blijkt een standaard instelling te kennen (die niet aangepast kan) bij het uitlezen van zonnestroom productie:
- Bedrijfsstand 1: productie is onder 250 Watt
- Bedrijfsstand 2: productie is tusse 250-1000 Watt
- Bedrijfsstand 3: productie is boven 1000 Watt
Bij stand 3 zou er een gevolg moeten zijn voor de compressor. Stand 1 en 2 is eigenlijk alleen: er wordt iets geproduceerd (overigens raar, beetje willekeurig dit en het botst met zelf inregelen van drempelwaarden).
[...]
Nice, waar heb je deze details gevonden hoe de EME20 dit doet?

Wat ik wel denk: als je dit in zo'n detail zelf wil aansturen dan zou je beter met de SMO40 met het LilyGo bordje kunnen doen met Home Assistant? Homewizard P1 kan je ook koppelen. Vanuit daar kan je dan alles sturen wat je wil: stooklijn, tapwater, etc.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Pagina: 1 2 3 Laatste