edit: op de een of andere manier per abuis dubbel gepost
[ Voor 89% gewijzigd door Faraz op 19-12-2025 20:49 ]
[ Voor 89% gewijzigd door Faraz op 19-12-2025 20:49 ]
Ik gebruik de NIBE integratie, die volgens mij direct via Modbus over TCP de data van de warmtepomp ophaalt. Dus buiten de cloud/myuplink om. Die geeft wezenloos veel parameters (1453!) terug, 1 daarvan is sensor.energy_log_current_power_consumption_32306Faraz schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:48:
[...]
Ik heb vrijwel precies hetzelfde (in HA ‘gebouwd’), maar hoe kom je aan het WP specifieke verbruik? Heb je bijv een shelly op die groep staan, of modbus oid?
Ja daar moet ik ook nog iets voor maken. Ook de legionella run wil ik nog automatiseren.Die SWW-piek in de middag heb ik overigens niet, ook na douchen in de ochtend. Ook die run laat ik met een trucje ‘s nachts plaatsvinden.
Ik had eerst "oplaan plus", de meest agressieve stand. Maar die ging te hard van keer. De setpoint temperatuur ging zo hard omhoog dat de WP dat nooit kon bijbenen (vloerverwarming is te traag). Gevolg was flinke overshoot van graadminuten waar de WP dan weer op reageerde door op vol vermogen te gaan draaien.Welke SPA parameters (mate van effect) gebruiken jullie trouwens?
Ah, dat dacht ik al (via modbus). Ik heb helaas de MyUplink route + HA. Alsnog met veel data en mogelijkheden, maar niet zoveel als met modbus mogelijk is.fabudop schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:46:
[...]
Ik gebruik de NIBE integratie, die volgens mij direct via Modbus over TCP de data van de warmtepomp ophaalt. Dus buiten de cloud/myuplink om. Die geeft wezenloos veel parameters (1453!) terug, 1 daarvan is sensor.energy_log_current_power_consumption_32306
[...]
Ja daar moet ik ook nog iets voor maken. Ook de legionella run wil ik nog automatiseren.
[...]
Ik had eerst "oplaan plus", de meest agressieve stand. Maar die ging te hard van keer. De setpoint temperatuur ging zo hard omhoog dat de WP dat nooit kon bijbenen (vloerverwarming is te traag). Gevolg was flinke overshoot van graadminuten waar de WP dan weer op reageerde door op vol vermogen te gaan draaien.
"Opslaan" was al iets beter, maar nog steeds overshoot.
Heb hem nu op 'çomfort' staan. Dat werkt aardig. Zou nog beter kunnen omdat die graadminuten er nog tussen zitten. Hij loop nu vaak wat achter (half uur of zo) op de actuele prijs. En op sterk schommelende kwartierprijzen reageert die ook niet.
Maar, vergeleken met een jaar geleden gaat het al een stuk beter. Temperatuur in de kamer is ook redelijk stabiel. Heb nu bijna alles op 'smart' gezet, stooklijn gebruik ik niet meer.
Vroeger (half tot 1 jaar geleden?) waren de standen van SPA inderdaad 1 tm 4 (geloof ik). Na een firmware update is dat veranderd in uit, comfort, opslaan en opslaan plus. Maar dat is eigenlijk gewoon hetzelfde als de vroegere stand 1 t/m 4.Opslaan (plus) etcetera gebruik ik dus totaal niet. Wat zou daar het voordeel van zijn, tov puur SPA en mate van effect? Ik meen me te herinneren dat dat puur voor SWW was.
Ik zie trouwens met de laaste myuplink app update het actuele vermogen ook in myuplink staan. Tegeltje toevoegen en 'Direct gebruikt vermogen' opzoeken.fabudop schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:46:
[...]
Ik gebruik de NIBE integratie, die volgens mij direct via Modbus over TCP de data van de warmtepomp ophaalt. Dus buiten de cloud/myuplink om. Die geeft wezenloos veel parameters (1453!) terug, 1 daarvan is sensor.energy_log_current_power_consumption_32306
[...]
Ik ga direct even kijken (de app had ik een tijd geleden verwijderd omdat hij zoveel minder kon en toonde dan HA). Dank voor de tip.fabudop schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:36:
[...]
Ik zie trouwens met de laaste myuplink app update het actuele vermogen ook in myuplink staan. Tegeltje toevoegen en 'Direct gebruikt vermogen' opzoeken.
Dus het staat op myuplink. Wellicht is die daarmee ook beschikbaar gekomen in de myuplink integratie van HA?
[ Voor 4% gewijzigd door Faraz op 20-12-2025 21:43 ]
Hmm. Interessant. Ik kan alleen SPA met mate van effect 1-10 instellen, op de Nibe F1253-4 PCfabudop schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:19:
[...]
Vroeger (half tot 1 jaar geleden?) waren de standen van SPA inderdaad 1 tm 4 (geloof ik). Na een firmware update is dat veranderd in uit, comfort, opslaan en opslaan plus. Maar dat is eigenlijk gewoon hetzelfde als de vroegere stand 1 t/m 4.
Je kan dat onafhankelijk van elkaar voor verwarming en SWW instellen. Voor verwarming heb ik hem staan op comfort, voor SWW op opslaan.
Dat is op mijn NIBE S1255PC met firmware 4.7.5
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq