Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:52

theo66

NIBE S1155-6

Sinds 16 november heb ik een NIBE S1155-6PC met twee SRV 10 draadloze radiator kranen. Die doen wat anders dan wat ik verwacht en de handleiding zegt er niets over. Is er hier iemand die meer ervaring heeft met de SRV 10?

Setup: NIBE S1155-6PC, boiler VPB S300, buffer in retour UKV40, RMU S40 in de woonkamer. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren waarvan 2 met een SRV 10 in badkamer en kantoor. Slaapkamers worden niet verwarmd.
De RMU S40 is bedraad verbonden en beïnvloed de regeling.
De SRV 10 hebben geen invloed op de regeling.

Verbinding is goed, de temperatuur van de SRV 10 is zichtbaar in het menu op de WP en op de RMU.
Waar ik vragen over heb is de functie van de toetsen op de SRV

Als ik een knop indruk krijg ik de melding “ON” in het display en verder gebeurt er niets. Dit lijkt op lokaal geblocked, alleen centraal in te stellen op de warmtepomp of de RMU-S40, maar ik kan hier niets over terugvinden in de (online) handleiding.

De lokale blok is niet actief. Als ik iets probeer met de toets blokkering door gelijktijdig op de + en – toets te drukken voor 3-9 seconden dan verschijnt er een tekst “Eng” in beeld.
Daar kan ik verder niets mee, tekst blijft knipperen, toetsen indrukken heeft geen effect, na een tijdje gaat de kraan terug naar basis display (temperatuur)

Deze functionaliteit, de teksten in beeld, etc. komt niet terug in de handleiding. Ook niet in de laatste online versie. Gevraagd bij NIBE NL, halve antwoorden gehad van de verkoop afdeling. De supportdesk werkt alleen voor installateurs. Mijn installateur kent de SRV 10 niet, zagen ze bij mij voor het eerst.

Iemand enig idee hoe dit werkt of wat NIBE hier mee bedoeld heeft?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-04 21:10
Gerbenvl schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:05:
[...]

Nice, waar heb je deze details gevonden hoe de EME20 dit doet?

Wat ik wel denk: als je dit in zo'n detail zelf wil aansturen dan zou je beter met de SMO40 met het LilyGo bordje kunnen doen met Home Assistant? Homewizard P1 kan je ook koppelen. Vanuit daar kan je dan alles sturen wat je wil: stooklijn, tapwater, etc.
De installateur heeft dit uitgezocht in contact met Nibe Support. Ik weet niet of dit instellingen in de EME20 zijn of in de SMO40 zelf. Vond het wel een vreemde instelling.

Voorlopig wil ik eerst proberen het niet via aanvullende software etc te doen. Zoals hierboven aangegeven kan dat allemaal wel, maar we hebben ook een Fronius + Nibe gekozen om dit vrij simpel te houden en te werken met de bestaande mogelijkheden. Het tweaker gehalte is hier niet heel hoog, dus het systeem moet vrij simpel blijven. Wie weet doen we dat op termijn nog als het echt niet lukt met bestaand systeem.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steenman
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
HI Theo66,

ik ben benieuwd of je al verder bent hiermee, want ik overweeg om ook de mylink NIBE accessoires te gebruiken. Werkt het nu naar behoren?

groet, Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Da's wel heel toevallig qua timing.
Nee, ik ben er helaas nog niet verder mee, maar heb er ook niet veel energie aan besteed. Heb zojuist (23:13u :) ) de vraag gesteld in het Nibe L/W warmtepomp optimalisatie forum of daar iemand raad weet.

SRV doet het prima, stuurt de radiator dicht als de temperatuur op niveau is maar de bediening van de knoppen is nog een raadsel voor mij. De temperatuur van de badkamer en kantoor (beide boven) is zichtbaar op de RMU S40 in de woonkamer. Leuk, maar je hebt er zo nog niet zoveel aan.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:02

JHe

Hier al 2 jaar in bezit van een S1155 in combinatie met Loxone huis automatisering waar ik de warmtepomp via modbus TCP heb geintergreerd. Een paar maanden geleden de flow temperature via modbus naar de warmte pomp gestuurd om te kijken of Loxone dit beter kan dan de warmtepomp, maar eigenlijk merk ik dat Nibe dit beter kan besturen ondanks dat de naregeling volledig via Loxone verloopt. Een 2e reden om de warmtepomp standalone te laten werken was dat als het netwerk plat ligt, dan blijft de warmtepomp sturen op zijn laatst ontvangen flow temperatuur van Loxone, de warmtepomp schakelt niet automatisch terug naar zijn eigen stooklijn.
Ook wat gestoeid met de adaptive pricing van Nibe, maar ook daar zie ik nog niet veel winst.
Nu heeft Nibe wel de mogelijkheid om de zonnepaneel omvormer te integreren, maar deze zijn al geintergreed met Loxone en bovendien is het veel logischer om niet je zonnepaneel opwekking naar de warmtepomp te sturen, maar je net teruglevering. Is er iemand die weet welke registers je hiervoor in de Nibe moet schrijven? Heb een export gemaakt van alle registers, maar kan niets vinden wat erop lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
SPA vind ik hier best OK werken icm dynamisch contract. Staat maximaal voor warmwater en tapwater, en gevolg is langere runs en vooral wanneer de prijs laag is. Wij kunnen bufferen in het beton, en wat wisseling van temperatuur is niet erg (en WP is wat overgediimensioneerd) dat helpt.

Zonnepanelen: met dynamisch contract wil je productie wel gebruiken ipv terugleveren. Koppeling is nog wel lastig, zie Kandidat in "Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit"

[ Voor 3% gewijzigd door Kandidat op 01-02-2024 23:42 ]

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe

JHe

Kandidat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:38:
SPA vind ik hier best OK werken icm dynamisch contract. Staat maximaal voor warmwater en tapwater, en gevolg is langere runs en vooral wanneer de prijs laag is. Wij kunnen bufferen in het beton, en wat wisseling van temperatuur is niet erg (en WP is wat overgediimensioneerd) dat helpt.

Zonnepanelen: met dynamisch contract wil je productie wel gebruiken ipv terugleveren. Koppeling is nog wel lastig, zie Kandidat in "Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit"
Als je de auto aan het laden bent wanneer de zon schijnt, dan verbruik je zoveel dat je dan niet wilt dat de warmtepomp dan ook gaat lopen, vandaar zou ik graag willen dat er gekeken wordt naar de teruglevering.
Wanneer de netto energieprijs onder 0 duikt, dan schroef ik mijn SolarEdge omvormer terug naar 0% via Modbus TCP, dus dan wek je eigenlijk niets op en ga je maximaal verbruiken. In deze situaties zet ik de vraag naar warm tap water hoog in de warmtepomp.
Wat me nog niet gelukt is om het tijdstip van de SWW runs via modbus te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
JHe schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:07:
[...]

Als je de auto aan het laden bent wanneer de zon schijnt, dan verbruik je zoveel dat je dan niet wilt dat de warmtepomp dan ook gaat lopen, vandaar zou ik graag willen dat er gekeken wordt naar de teruglevering.
Wanneer de netto energieprijs onder 0 duikt, dan schroef ik mijn SolarEdge omvormer terug naar 0% via Modbus TCP, dus dan wek je eigenlijk niets op en ga je maximaal verbruiken. In deze situaties zet ik de vraag naar warm tap water hoog in de warmtepomp.
Wat me nog niet gelukt is om het tijdstip van de SWW runs via modbus te schrijven.
Door SPA maximaal effect te geven worden SWW hier vooral gedaan bij hele lage prijspunten, zoals 0 cent, dat regelt SPA dan zelf.

Wij laden hier geen auto. Dat maakt je gebruiksscenario wel complexer ja.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cableboy3
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
Sinds een jaar hebben wij een WP Nibe S2125 met een VVM S320. Hierbij hebben we een EME20 aangeschaft maar krijgen deze niet werkend op de PV. We hebben 2 omvormers van Solaredge. SE5000H en SE3680H. De EME20 is aangesloten en wordt herkend door de WP. Iemand tips want de installateur van de WP en de installateur van de PV hebben hier nog geen ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Cableboy3 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:06:
Sinds een jaar hebben wij een WP Nibe S2125 met een VVM S320. Hierbij hebben we een EME20 aangeschaft maar krijgen deze niet werkend op de PV. We hebben 2 omvormers van Solaredge. SE5000H en SE3680H. De EME20 is aangesloten en wordt herkend door de WP. Iemand tips want de installateur van de WP en de installateur van de PV hebben hier nog geen ervaringen mee?
Herkenbaar. Dit hebben we ook bij onze Nibe F2120-16 met SMO 40 en EME 20.
Zie mijn eerdere post: https://gathering.tweaker...message/77588660#77588660

Vooralsnog lijkt het erop dat het PV signaal via een AUX gericht ingesteld moet worden. Anders overruled de interne instelling van Nibe alles - waarin vreemd genoeg de PV nooit tot bedrijfsstand 4 leidt.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Cableboy3 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:06:
Dit zou op de S-serie moeten werken zonder de EME20 te gebruiken maar door modbus over TCP/IP toe te passen. In het forum https://gathering.tweaker...message/78035684#78035684 (NIBE L/W warmtepomp optimalisatie) is er veel over geschreven. Daar zoeken op modbus geeft veel info, vooral in september 2023 goede uitleg waarmee het mij is gelukt (S1155 en SE3680H)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JHe

JHe

Kandidat schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:37:
[...]

Door SPA maximaal effect te geven worden SWW hier vooral gedaan bij hele lage prijspunten, zoals 0 cent, dat regelt SPA dan zelf.

Wij laden hier geen auto. Dat maakt je gebruiksscenario wel complexer ja.
Sorry mijn probleemstelling was denk ik niet duidelijk. Ik bedoelde eigenlijk of iemand weet hoe je de wekelijkse legionella run kan aanpassen via Modbus op een makkelijke manier?

En als we dan toch bezig zijn, weet er iemand ook of er een register aanwezig is om het totaal verbruik van de warmtepomp uit te lezen? Niet het verbruik van vandaag of maandelijk, maar echt het totaal verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:59
Ik weet niet of hij heel de legionella run doet, niet gecontroleerd, maar bij mij begint hij wel warmwater te maken zodra ik een aanpassing aan het legionella s CV schema maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cableboy3
Bedankt @theo66 het is gelukt om de SE5000 te koppelen. Nu nog de se3680. Hiervoor moet ik even kijken hoe in het instellen te komen en of deze ook Modbus heeft of dat dit via een andere instelling gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Cableboy3 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:37:
Bedankt @theo66 het is gelukt om de SE5000 te koppelen. Nu nog de se3680. Hiervoor moet ik even kijken hoe in het instellen te komen en of deze ook Modbus heeft of dat dit via een andere instelling gaat.
Zie wat Martius schreef https://gathering.tweaker...message/76525112#76525112

Dat werkte bij mij op de SE3680H zonder SettApp rechten

[ Voor 11% gewijzigd door theo66 op 09-02-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:44
Cableboy3 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:37:
Ben heel benieuwd of je het lukt om twee omvormers te koppelen. Ik heb mijn SE gekoppeld via ModBus, maar krijg van mijn andere omvormer de gegevens nog niet hard binnen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cableboy3
theo66 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:29:
[...]

Zie wat Martius schreef op vrijdag 15 september 2023 om 10:05u
Dat werkte bij mij op de SE3680H zonder SettApp rechten
Dat is inderdaad het bericht waardoor het me gelukt is met de se5000h maar ik kan de QRcode van de se3680h niet scannen en gegevens invoeren pakt hij niet. Dit is een omvormer met display uit 2018. In de instellingen op het display kan ik de modus niet vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cableboy3
Het is gelukt en beide omvormers zijn gekoppeld middels Modbus. Was even zoeken in de instellingen van de Se3680. Nu de komende tijd monitoren. Bedankt voor jullie input hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Op dit moment lees ik onze S1155 uit met een Loxone Miniserver via Modbus. Dat is niet heel flexibel en ook niet heel betrouwbaar. Daarom aan het kijken of Node Red (met MTTQ, InfluxDB en Grafana) een goed alternatief is.

Heeft iemand een S-series warmtepomp al aan de praat in NodeRed? Zou je je flow(s) willen delen? Heb al wel wat ideeen over hoe ik dat kan doen, maar dat neigt allemaal wat naar over-engineering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik probeer mijn Solaredge SE6K te koppelen via modbus. Modbus stond al aan op de SE6K, en ook op de Nibe (VVM-S320). Echter als ik bij 'modbus accesoire toevoegen' klik moet ik een 'type inverter' aangeven, daar staan 3 opties, maar geen 'solaredge'? Standaard staat 'sunselect' aangevinkt. Is dat dan 1 of ander protocol?

Ik geef verder een 'inverter naam' en het ip adres en het poortnr op (1502, volgens de setapp/lokale solaredge wifi) maar... de status is 'geen verbinding'. De extra menu's etc verschijnen wel. Maar verder geen actuele info etc.

Zowel de Nibe als de SE6K hangen bedraad aan het netwerk.
Reboot van de Nibe na deze wijzigingen had ook geen effect.

Wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Als ik me niet vergis moet je SunSpec als protocol hebben en even goed zoeken of je wel het juiste poortnummer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ja, ik heb sunspec, ip adres en port zijn correct, standaard staat 'unit id' op 1? Ik las elders dat dit 3 moet zijn, en dat je er dan 123 bij op moet tellen, dus 126. Ook dan geen succes... "not connected"

[ Voor 4% gewijzigd door Borisvkr op 18-05-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:21
Open deur maar je hebt het protocol wel aangezet in de webportal van de S.E. ?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Bedoel je modbus op de solaredge? Ja dat stond al aan, heb ook de poort gechecked in de setapp. Of moet ik nog iets voor dat sunspec protocol aanzetten in de solaredge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Laatst online: 02:06
@Borisvkr, wellicht heb je hier wat aan.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
eelke.burgers schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:11:
[...]

Kleine update van mijn kant, mijn installatie leverancier heeft de firmware naar een hogere versie gebracht en sindsdien is de optie om SPA te continueren actief. Met name als de warmtepomp elektra nodig heeft om bij te verwarmen kiest deze het moment waarop het stroomtarief laag is. Momenten zoals warmwater extra verwarmen (tegen legionella, gebeurt elke twee weken) gebeurt nog steeds op momenten dat de stroomprijs hoog is. Ik had eigenlijk verwacht dat dit ook rekening hield met de tarieven, maar dat is blijkbaar niet het geval.
De stroomprijs is ALTIJD laag op de zaterdag - en zondagmiddag. Dat kun je gewoon zien op de grafieken. Programmeer dus gewoon die legionella run op de zaterdagmiddag startend rond 13.00 u, dan zit je qua elektriciteit op een gunstig moment en qua buitentemperatuur ook.

Als je na zo'n run -die dan eigenlijk ook gewoon tot 65 graden moet voor minstens 15 minuten- niet alle tappunten in de woning enkele minuten vol open zet op de heetste stand is het alsnog niet zo heel zinvol. Vergeet daarbij niet de handdouche van de badkuip, dat zijn namelijk de beruchtste verzamelplaatsen. Ook koudwater tappunten moeten worden doorgespoeld.

Daarom doe ik het niet. Althans niet op de automatische manier. Als ik zin heb doe ik het handmatig (als de stroomprijs ver negatief is!) en loop dus dan ook alles even bij langs. Maar zeer beperkt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-04 20:22
Knowbody schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:35:
[...]

Daarom doe ik het niet. Althans niet op de automatische manier. Als ik zin heb doe ik het handmatig (als de stroomprijs ver negatief is!) en loop dus dan ook alles even bij langs. Maar zeer beperkt.
Hoe vaak per jaar / maand zou je het dan moeten doen als je het handmatig doet?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Zowel de solaredge als de nibe zitten bedraad aangesloten, al meer dan een jaar. Wifi staat uit, dus geen kans dat modbus zowel op wifi als op ethernet zit. Op beide systemen staat modbus aan, ook al meer dan een jaar. Ik kan via Home Assistant keurig alles uitlezen van de SE6K via de modbus integratie (poort 1502), dat werkt dus allemaal perfect. Ook kan ik via Home Assistant de Nibe S320 uitlezen en aansturen via modbus. Ik kan dus in HA beide systemen zien en bedienen via HA, maar ze zien elkaar niet...

Als ik in de Nibe menu's de solaredge wil connecten met de Nibe, werkt het dus niet... default staat daar echter het poortnr op 502 ipv 1502, dat verander ik daar dus naar 1502.

Ik zou kunnen proberen het poortnummer op de nibe op 502 te laten? En het dan in de setapp op de solaredge ook op 502 te zetten? Dan moet ik wel de integratie in HA aanpassen maar goed, het is te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Borisvkr schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Zowel de solaredge als de nibe zitten bedraad aangesloten, al meer dan een jaar. Wifi staat uit, dus geen kans dat modbus zowel op wifi als op ethernet zit. Op beide systemen staat modbus aan, ook al meer dan een jaar. Ik kan via Home Assistant keurig alles uitlezen van de SE6K via de modbus integratie (poort 1502), dat werkt dus allemaal perfect. Ook kan ik via Home Assistant de Nibe S320 uitlezen en aansturen via modbus. Ik kan dus in HA beide systemen zien en bedienen via HA, maar ze zien elkaar niet...

Als ik in de Nibe menu's de solaredge wil connecten met de Nibe, werkt het dus niet... default staat daar echter het poortnr op 502 ipv 1502, dat verander ik daar dus naar 1502.

Ik zou kunnen proberen het poortnummer op de nibe op 502 te laten? En het dan in de setapp op de solaredge ook op 502 te zetten? Dan moet ik wel de integratie in HA aanpassen maar goed, het is te proberen.
zo heeft het bij mij gewerkt

ikzelf ben nog niet zo ver dat ik HA aan het werk heb, maar wel al ruim 2 jaar de SE aan de NIBE S1255PC..

[ Voor 4% gewijzigd door jurgen purgen op 19-05-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gerbenvl schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:02:
[...]

Hoe vaak per jaar / maand zou je het dan moeten doen als je het handmatig doet?
Ik doe dat puur vanwege "meehelpen het grid te ontlasten" en niet vanwege preventie.
En als ik dan extra warme boiler heb pak ik ook sowieso een bad :-) maar dat doe ik normaliter ook wel.

Preventie is niet verplicht in een huishouden, ook niet bij schoolgebouwen. Wel in hotels en op campings, verpleegtehuizen.
Oftewel je bent er vrij in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
Bizar... ik stel 502 in op de solaredge unit ipv de ingestelde 1502, en nu ziet de Nibe hem direct... duidelijk een bug in de Nibe S320 software; het veranderen van het poortnr heeft geen effect, staat blijkbaar hardcoded op 502.

Nu nog uitzoeken waar home assistant de modbus yaml heeft verstopt... ik kan werkelijk nooit iets vinden in ha. Want nu werkt de solaredge integratie natuurlijk niet meer, want die staat ergens in ha op 1502 ingesteld...

[ Voor 13% gewijzigd door Borisvkr op 19-05-2024 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
Nou lekker is dat. Nu krijg ik dus na het opnieuw toevoegen van de solaredge integratie verbindingsfouten, ha kan niet meer in de solaredge kijken. HA logging staat vol met connectiefouten op poort 502 op het ip adres van de solaredge converter...

Het zal toch niet zo zijn dat de modbus integratie in solaredge maar 1 connectie toestaat over tcp/ip? Dat zou f*cking lame zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
Ja dus... zodra ik de inverter WEG haal uit de Nibe, kan Home Assistant er direct weer bij.

Dus... SolarEdge laat maar 1 connectie toe op modbus via tcp/ip. Dat is, om het netjes te zeggen, nogal suf.
Eens kijken of eea te melden is bij SolarEdge, want dit zou echt geen beperking moeten zijn voor modbus over tcp/ip.

Dus... De Nibe S320 heeft een bug waardoor poort 502 hardcoded is (ondanks dat je er iets anders van maakt) en de Solaredge (SE6K) kan maar 1 actieve modbus client aan... 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Borisvkr op 19-05-2024 19:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:29
Borisvkr schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:58:
Ja dus... zodra ik de inverter WEG haal uit de Nibe, kan Home Assistant er direct weer bij.

Dus... SolarEdge laat maar 1 connectie toe op modbus via tcp/ip. Dat is, om het netjes te zeggen, nogal suf.
Eens kijken of eea te melden is bij SolarEdge, want dit zou echt geen beperking moeten zijn voor modbus over tcp/ip.

Dus... De Nibe S320 heeft een bug waardoor poort 502 hardcoded is (ondanks dat je er iets anders van maakt) en de Solaredge (SE6K) kan maar 1 actieve modbus client aan... 8)7
Solaredge kan iid maar 1 connectie aan, dit is op te lossen door in ha de modbus proxy addon te installeren en deze naar de solaredge te laten connecteren, en dan ha en de nibe naar de proxy.
https://github.com/Akulatraxas/ha-modbusproxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ah mooi, ik wist niet dat dat bestond, morgen even uitproberen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Borisvkr
Het lijkt te werken! De solaredge modbus integratie pakte meteen de info vanaf de proxy, de Nibe strubbelde nog wat tegen. Ik zag in de logging van de proxy dat er niks vanaf de Nibe binnenkwam, gelukkig had ik een helder momentje, de Nibe zit, net als alle devices, in een IoT vlan. En de Home Assistant server niet. Dus ik moest nog even een uitzonderingsrule maken in PFSense voor de Nibe, zodat deze wel op het interne LAN mag kijken naar het specifieke ip adres/port van HA. En nu loopt het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Borisvkr schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:14:
Het lijkt te werken! De solaredge modbus integratie pakte meteen de info vanaf de proxy, de Nibe strubbelde nog wat tegen. Ik zag in de logging van de proxy dat er niks vanaf de Nibe binnenkwam, gelukkig had ik een helder momentje, de Nibe zit, net als alle devices, in een IoT vlan. En de Home Assistant server niet. Dus ik moest nog even een uitzonderingsrule maken in PFSense voor de Nibe, zodat deze wel op het interne LAN mag kijken naar het specifieke ip adres/port van HA. En nu loopt het!
goed om te horen . zo leer ik ook wat als ik mettertijd met HA aan de slag ga.

thnx voor het delen
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ja, dat vlan is natuurlijk wel iets specifieks, good practice maar niet iedereen doet dat. Als je gewoon alles op hetzelfde lan/netwerk hebt hangen moet de Nibe de proxy gewoon meteen kunnen zien.

Ben wel benieuwd hoe slim de Nibe S320 nu met de zonneenergie omgaat, en hoe je dat kunt zien.

[ Voor 20% gewijzigd door Borisvkr op 20-05-2024 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borisvkr
Werd vanmorgen gebeld door SolarEdge n.a.v. een vraag die ik gister online stelde over de modbus integratie.

Ze bevestigden dat er nu maar 1 client mogelijk is, maar dat ze er mee bezig zijn en dat het in de nabije toekomst wordt aangepast. Ze zien ook in dat er meer en meer geautomatiseerd gaat worden, en dat er meer en meer devices komen die dynamische naar de pv installatie kijken. Dus... het komt er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunkmeister
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-04 17:48
Knowbody schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:35:
[...]

...

Kan je verduidelijken hoe je de legionella-run handmatig activeert? Kan je dit "aan" en "uit" zetten? Want in de MyUplink app moet je een periode instellen en kan je niet gewoon "nu activeren".

Is er een modbus register waarmee je dit kan activeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
Drunkmeister schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:15:
[...]

Kan je verduidelijken hoe je de legionella-run handmatig activeert? Kan je dit "aan" en "uit" zetten? Want in de MyUplink app moet je een periode instellen en kan je niet gewoon "nu activeren".

Ik heb bij mij steeds dat als ik de legionela run weer activeer om het in te plannen dat ie gelijk een run doet. En daarna weer op het geplande moment. Dus als ik een run zou willen, deactiveer en activeer ik 'm weer en heb gelijk mn run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Drunkmeister schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:15:
[...]

De "groot" stand van warmwater staat op 65 en die stand kies ik dan even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:45
Ik heb de Smart Price Adaption nu voor het eerst geactiveerd op mijn warmtepomp. Ik heb de meest extreme instelling gekozen, dus niveau 4 op mijn F1255-6 PC warmtepomp.
De eerste dag ging het goed en ging de warmtepomp op een logisch moment de boiler verwarmen. De dag erna ging het niet goed, aan het eind van de middag (met de laagste energietarieven van die dag) had de boiler niet opgewarmd terwijl de temperatuur <42°C was gedaald. Aan de koudwater zijde van het vat was de temperatuur zelfs tot <26°C gedaald. Genoeg argumenten dus om het vat te verwarmen lijkt mij. Toen dus even een boost gestart om het vat voldoende warm te krijgen om te douchen.

Daarna instelling aangepast naar 3.
Toen ging de boiler precies om middernacht verwarmen tot bovenkant vat 51°C. Afgelopen middag ging het vat opnieuw verwarmen tot 58°C tijdens de laagste tarieven. Ik ga het even monitoren de komende tijd.

Welke instellingen gebruiken jullie en wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
its_me_ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:05:
Ik heb de Smart Price Adaption nu voor het eerst geactiveerd op mijn warmtepomp. Ik heb de meest extreme instelling gekozen, dus niveau 4 op mijn F1255-6 PC warmtepomp.
De eerste dag ging het goed en ging de warmtepomp op een logisch moment de boiler verwarmen. De dag erna ging het niet goed, aan het eind van de middag (met de laagste energietarieven van die dag) had de boiler niet opgewarmd terwijl de temperatuur <42°C was gedaald. Aan de koudwater zijde van het vat was de temperatuur zelfs tot <26°C gedaald. Genoeg argumenten dus om het vat te verwarmen lijkt mij. Toen dus even een boost gestart om het vat voldoende warm te krijgen om te douchen.

Toen ging de boiler precies om middernacht verwarmen tot bovenkant vat 51°C. Afgelopen middag ging het vat opnieuw verwarmen tot 58°C tijdens de laagste tarieven. Ik ga het even monitoren de komende tijd.

Eigenlijk is het als je zonnepanelen hebt onzin om SPA te gebruiken in de zomer. Koelen en boilervat verwarmen gaat meestal op de eigen opwekking (of die van de buren erbij) als je de juiste tijdschema's instelt.
Dat is momenteel het beste en groenste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
Knowbody schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:35:
[...]

Eigenlijk is het als je zonnepanelen hebt onzin om SPA te gebruiken in de zomer. Koelen en boilervat verwarmen gaat meestal op de eigen opwekking (of die van de buren erbij) als je de juiste tijdschema's instelt.
Dat is momenteel het beste en groenste.
Is dat zo?
Ik ben overgestapt naar dynamische energietarieven. Dan is het juist mijn doel om tijdens lage energieprijzen de energie te verbruiken. Vandaar mijn overweging. En ja, ik heb zonnepanelen.

Het koelen heb ik ook geactiveerd in SPA, doel is om het koelen te beperken tijdens de piekuren. Zodra de koeling aanspringt ga ik dit ook monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
its_me_ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:03:
[...]

Is dat zo?
Ik ben overgestapt naar dynamische energietarieven. Dan is het juist mijn doel om tijdens lage energieprijzen de energie te verbruiken. Vandaar mijn overweging. En ja, ik heb zonnepanelen.

Het koelen heb ik ook geactiveerd in SPA, doel is om het koelen te beperken tijdens de piekuren. Zodra de koeling aanspringt ga ik dit ook monitoren.
Wij hebben zonnepanelen, dynamisch contract en SPA zoveel mogelijk vol aan staan voor alles. Lage energieprijzen en hoge productie PV lopen doorgaans best gelijk op, dus SPA regelt dan best goed dat de WP op piekmomenten aan de slag gaat. Idealiter zou ik daarnaast OOK een regeling vanuit PV willen, maar aansturing met de EME20 wil nog niet echt lukken, ondanks een Sunspec geregistreerde omvormer. Dat heeft Nibe nog maar matig geintegreerd. (en ja weet dat het met omwegen via andere applicaties ook kan, maar hier is het doel nog even om het simpel te houden).

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ja dat is zo.

SPA is handig in de winter.

Eigen PV systeem maakt het in de zomer overbodig.

SPA vertelt jouw systeem immers niet wanneer jouw eigen stroom gratis is. Daar kun je wel een modbus koppeling voor realiseren maar dat vind ik niet echt zinvol. Je weet immers op welke momenten jouw systeem doorgaans goed opwekt. Daar kun je bij wijze van spreken een klok op gelijk zetten. De warmtepomp neemt doorgaans ook maar een fractie weg van het overschot, de rest wordt alsnog het net in geïnjecteerd. Dat geldt voor een vrij brede periode over de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
Knowbody schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:27:
[...]

Ja dat is zo.

SPA is handig in de winter.

Eigen PV systeem maakt het in de zomer overbodig.

SPA vertelt jouw systeem immers niet wanneer jouw eigen stroom gratis is. Daar kun je wel een modbus koppeling voor realiseren maar dat vind ik niet echt zinvol. Je weet immers op welke momenten jouw systeem doorgaans goed opwekt. Daar kun je bij wijze van spreken een klok op gelijk zetten. De warmtepomp neemt doorgaans ook maar een fractie weg van het overschot, de rest wordt alsnog het net in geïnjecteerd. Dat geldt voor een vrij brede periode over de dag.
Mijn eigen stroom is niet gratis.
De kWh die mijn panelen opwekken hebben een financiële waarde. Die waarde is hoger als de dynamische energietarieven van dat moment hoger zijn. Op die momenten kan ik dus het beste de geproduceerde kWh terugleveren. Als de energie tarieven lager of zelfs negatief zijn (vaak in de middag) kan ik dus beter warm water produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
its_me_ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:01:
[...]

Mijn eigen stroom is niet gratis.
De kWh die mijn panelen opwekken hebben een financiële waarde. Die waarde is hoger als de dynamische energietarieven van dat moment hoger zijn. Op die momenten kan ik dus het beste de geproduceerde kWh terugleveren. Als de energie tarieven lager of zelfs negatief zijn (vaak in de middag) kan ik dus beter warm water produceren.
Fair.

Maar daar kun je zonder alle hulpmiddelen als Sunspec en SPA redelijk de klok op gelijk zetten. Als je in de middag een SWW run programmeert doe je het al slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Dat kan natuurlijk ook.
Maar nu SPA maximaal staat voor SWW gebeurt dat eigenlijk ook.
De correlatie veel zonnestroom/lage prijs doet hier zijn werk.
SPA is ingebouwd dus dit vraagt erg weinig gedoe. (Sunspec is wel een ander verhaal).

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelke.burgers
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-04 15:14

Ik heb het intussen weer uitgezet, teveel onverwacht gedoe. Als geen warm water meer na een keer het bad vol laten lopen. Ook vond ik dat de wp niet echt inspeelde op de goedkope stroom momenten. Klinkt leuk die functie maar in de praktijk werkt het (voor mij) niet zo goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-04 07:37

Nibe SMO40 met F2040 warmtepomp hier. Heb de SPA instelling op maximaal staan (10 en 4). Gisteren (26 juni) was de kale stroomprijs in de middag zwaar negatief, -9 cent op het dal tussen 13:00 en 15:00. In MyUplink zie ik voor de productie warm tapwater (BT6) dat de temperatuur gedurende de nacht ervoor redelijk constant is op 32 graden, dan een dipje maakt rond 13:00 (naar 28 graden) en dan stijl omhoog naar 45 gaat tot 15:00. Daar blijft de temperatuur de rest van de dag.
Op 22 juni was het scenario soortgelijk: vanaf 13:00 goedkoopste stroom, ook dan in MyUplink een geleidelijke daling van 44 naar 38 gedurende de nacht/ ochtend en een spike terug naar 44 vanaf 13:00. Dus het lijkt hier goed te werken?

Zijn er trouwens Tibber klanten die de prijssturing van Tibber gebruiken ipv de SPA van Nibe? Ik krijg mijn warmtepomp alleen niet gekoppeld. Schijnt dat de F-serie icm MyUplink niet werkt in de Tibber app. Moet Nibe oplossen schijnbaar.

Nog een vraag: is het iemand al gelukt om makkelijk de legionella run ook automatisch op een daluur te doen? Hij staat nu tweewekelijks om 14:00. Maar dat is een redelijk "domme" instelling. Het verbruikt wel iets van 10kWh, bij uitstek iets om alleen te doen als de stroomprijs negatief is (of onder een bepaalde waarde).

[ Voor 12% gewijzigd door Evanesco op 27-06-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Is er iemand die ervaring heeft met de SRV 10 draadloze thermostaatkraan van NIBE?
Ik heb nl. twee problemen

1. Een kraan geeft een foutmelding AO3 of A03, geen idee wat het is.
Gebeurt na opnieuw opstarten / kalibreren. Krijg 'm er niet uit

2. Ik had de verwachting dat tijdens koelen de SRV10 de radiator dicht zet. Koelen staat als functie voor de SRV 10 uit in de Warmtepomp (NIBE S1155-6PC) vinkje staat uit. Toch hoor ik water door de radiator stromen

Er is online en op tweakers helaas maar weinig te vinden over die dingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

theo66 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:09:
Is er iemand die ervaring heeft met de SRV 10 draadloze thermostaatkraan van NIBE?
Echt niemand? Oh boy, I'm all alone out there....

Om verder te komen toch maar gaan experimenteren. De foutmelding A03, hij zal toch niet klagen over de batterijen? Nieuwe batterijen geplaatst, en ja hoor, foutmelding weg. Nu nog een manier om uit te vinden hoe de instellingen voor koeling moeten staan c.q. moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:46

Pinjataaa

Hit me!

Evanesco schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:17:
[...]

Zijn er trouwens Tibber klanten die de prijssturing van Tibber gebruiken ipv de SPA van Nibe? Ik krijg mijn warmtepomp alleen niet gekoppeld. Schijnt dat de F-serie icm MyUplink niet werkt in de Tibber app. Moet Nibe oplossen schijnbaar.
Had jij dit van Tibber vernomen? Ik dacht ook slim te zijn door naar Tibber over te stappen icm mijn F1256 maar idd MyUplink werkt niet eens :-( dus heb er weinig aan.

Gelukkig kan je veel instellen met dynamische NL prijzen op de warmtepomp zelf, dus zou ik er geen omkijken naar moeten hebben :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanesco
Pinjataaa schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:14:
[...]
Had jij dit van Tibber vernomen? Ik dacht ook slim te zijn door naar Tibber over te stappen icm mijn F1256 maar idd MyUplink werkt niet eens :-( dus heb er weinig aan.

Gelukkig kan je veel instellen met dynamische NL prijzen op de warmtepomp zelf, dus zou ik er geen omkijken naar moeten hebben :-)
Klopt, maar na doorvragen ligt het toch aan de Tibber kant, niet Nibe. Wat Tibber zei over mijn F2040 (moest het model dubbel checken):
Goed dat je het hebt gecontroleerd, maar ook Nibe kan het niet fixen op dit moment.
Door de migratie naar het nieuwe platform moet aan onze zijde voor de F-serie de koppeling weer helemaal opnieuw gebouwd worden.
Wanneer en of dat gaat gebeuren kan ik, hoe graag ik het ook zou willen, nog niet met zekerheid zeggen.
Overigens werkt het smart deel van de SMO40 waar mijn warmtepomp door wordt aangestuurd tot zover prima. Ik kan in Nibe Myuplink in ieder geval zien dat hij afgelopen zomer netjes warm water produceert in de uren dat de stroom het goedkoopste is. Gaan deze winter meemaken of hij hetzelfde gedrag vertoont wat betreft de vloerverwarming (die stond uiteraard uit deze zomer).

[ Voor 18% gewijzigd door Evanesco op 01-10-2024 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Evanesco schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:55:
[...]

Klopt, maar na doorvragen ligt het toch aan de Tibber kant, niet Nibe. Wat Tibber zei over mijn F2040 (moest het model dubbel checken):

[...]

Overigens werkt het smart deel van de SMO40 waar mijn warmtepomp door wordt aangestuurd tot zover prima. Ik kan in Nibe Myuplink in ieder geval zien dat hij afgelopen zomer netjes warm water produceert in de uren dat de stroom het goedkoopste is. Gaan deze winter meemaken of hij hetzelfde gedrag vertoont wat betreft de vloerverwarming (die stond uiteraard uit deze zomer).
Interessant, bedankt voor je uitgebreide antwoord :-) ik ga ook even navragen bij Tibber, al is het maar om duidelijk te maken dat er meer mensen op zitten te wachten.

Volgens mij heeft de f1255 hetzelfde programmaatje dus dat geeft mij wat zekerheid voor de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eF7g7LbP2CfrtnOx7PVoq8Of_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlgLnoqUfuOTcf9okGwlMCw3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanesco
Pinjataaa schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:15:
Volgens mij heeft de f1255 hetzelfde programmaatje dus dat geeft mij wat zekerheid voor de winter.
Klopt, zo ziet het er bij mij ook uit. Ik heb die waarden wel op de hoogste nummers gezet (maximale invloed). Nergens echt kunnen vinden wat het verschil is tussen zeg 1, 5 of 10. Of waarom de ene van 0-4 loopt en de andere van 1-10.

Overigens: als dit mechanisme van Nibe zijn werk goed doet (lees: maximaal stoken bij lage stroomprijs), is het ook niet echt meer nodig dit door Tibber te laten regelen. Wel benieuwd wat Tibber zegt, als je dat nog wilt delen? Al verwacht ik geen nieuws, de F-serie is volgens mij legacy (en dus geen prioriteit).

[ Voor 10% gewijzigd door Evanesco op 01-10-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Evanesco schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:57:
[...]

Klopt, zo ziet het er bij mij ook uit. Ik heb die waarden wel op de hoogste nummers gezet (maximale invloed). Nergens echt kunnen vinden wat het verschil is tussen zeg 1, 5 of 10. Of waarom de ene van 0-4 loopt en de andere van 1-10.

Overigens: als dit mechanisme van Nibe zijn werk goed doet (lees: maximaal stoken bij lage stroomprijs), is het ook niet echt meer nodig dit door Tibber te laten regelen. Wel benieuwd wat Tibber zegt, als je dat nog wilt delen? Al verwacht ik geen nieuws, de F-serie is volgens mij legacy (en dus geen prioriteit).
Yes ik zal het delen.

F serie legacy, die hebben ze net in alle nieuwbouw woningen geplaatst in mijn wijk :p dat zou wel zuur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Tibber meldt het volgende
Bedankt voor je bericht. Door de migratie naar het nieuwe platform van Nibe, myUplink, kunnen we enkel nog de S-serie koppelen met de Tibber-app. De koppeling met de F-serie is door de migratie helaas niet meer beschikbaar.

Tibber is met updates als deze ook afhankelijk van de partij die de updates uitvoert. Soms is een kleine update nodig, maar soms kost het met updates veel ontwikkelcapaciteit om het weer werkende te krijgen. Wellicht dat de F-serie wordt hersteld in de toekomst maar daar kunnen we nog niks met zekerheid over zeggen.
​
Maar het zou goed mogelijk zijn dat je warmtepomp, voor de tussenliggende tijd, wel de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van de https://www.nibe.eu/nl-nl...home/smart-price-adaption van Nibe zelf. Indien die functie beschikbaar is, dan is die aan te zetten in de MyUpLink app. Excuses voor het ongemak. 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanesco
Thanks! Maar geen informatie die we nog niet hadden, zoals verwacht... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-04 16:16
ApexAlpha schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:18:
[...]

Ik heb ook de 3 fase 2125 besteld, ergens in April, maar die zou eind deze maand hier zijn volgens mij installateur. Hij heeft de mensen al ingepland dus ik ga ervan uit dat hij zekerheid heeft.
Inmiddels zijn we twee jaar verder en dit bleek een grote grap, haha. Heb uiteindelijk technische unie de deur gewezen en mijn S2125 zelf geimporteerd uit Zweden.

Draait inmiddels wel al 2 jaar prima. Nu voor deze winter een dynmisch contract erbij en de Price Adaptiation lijkt fantastisch te gaan. Ik zie in HA dat de compressor altijd uit is tijdens de duurste uren van de dag.

Ik denk dat dat aanzienlijk scheelt in de kosten en met de extra windenergie die Nederland de komende jaren realiseert zal het verschil alleen maar toenemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LP3eii3AzFnXyFDcIfnEclPzcc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VgrriQjm1Oe3XvvcaTn4Yk98.jpg?f=user_large

Nu aan de slag om mijn twee omvormers toe te voegen. Nadeel is dat er al dongels in zitten van Zonneplan, dus die moet ik denk ik eerst splitten om de rauwe sunspec naar de SMO te kunnen sturen.

Lijkt mij simpeler om het op basis van de slimme meter te doen maar dat zal te Nederlands zijn voor iets als dit.

Alvast bedankt voor alle info, ben benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door ApexAlpha op 17-10-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
ApexAlpha schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Inmiddels zijn we twee jaar verder en dit bleek een grote grap, haha. Heb uiteindelijk technische unie de deur gewezen en mijn S2125 zelf geimporteerd uit Zweden.

Draait inmiddels wel al 2 jaar prima. Nu voor deze winter een dynmisch contract erbij en de Price Adaptiation lijkt fantastisch te gaan. Ik zie in HA dat de compressor altijd uit is tijdens de duurste uren van de dag.

Ik denk dat dat aanzienlijk scheelt in de kosten en met de extra windenergie die Nederland de komende jaren realiseert zal het verschil alleen maar toenemen.

[Afbeelding]

Nu aan de slag om mijn twee omvormers toe te voegen. Nadeel is dat er al dongels in zitten van Zonneplan, dus die moet ik denk ik eerst splitten om de rauwe sunspec naar de SMO te kunnen sturen.

Lijkt mij simpeler om het op basis van de slimme meter te doen maar dat zal te Nederlands zijn voor iets als dit.

Alvast bedankt voor alle info, ben benieuwd.
Je kan ook kijken of je via een kWh-meter met pulse-uitgang, via Be6 of Be7 de data zo naar de NIBE stuurt. Eenmaal zo aangesloten heeft de NIBE live de opwek van de zonnepanelen in zicht. Na activatie komt er in het menu ook de mogelijkheid om het effect van de opwek te regelen. Bv Sww of CV. Sws ook zorgen voor loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Laatst online: 26-04 16:16
Wat is een CV ketel toch heerlijk simpel eigenlijk. :+

Thanks voor het idee, ik ga dit weekend eens kijken wat handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
ApexAlpha schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:25:
Wat is een CV ketel toch heerlijk simpel eigenlijk. :+

Thanks voor het idee, ik ga dit weekend eens kijken wat handig is.
Als je alles eenmaal ingeregeld hebt wordt t vanzelf weer simpel.

De overstap van gas naar stadsverwarming was niet zo groot. De stap van stadsverwarming naar een warmtepomp was wat groter idd. Maar gas kon ik zelf niet produceren en stroom kan ik zelf opwekken. Dus het koppelen van systemen kan in het begin wat lastig zijn, maar de beloning is er wel degelijk.
Ik heb ook even moeten speuren en ben ook dagen of zelfs weken achtereen bezig geweest the sweetspot te vinden. Maar nu ben ik blij dat ik die tijd ervoor genomen heb, want 't loopt nu als een Zwitsers uurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartN
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-02 09:23
Kandidat schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:09:
[...]

Update rond dit probleem:

De SMO 40 blijkt een standaard instelling te kennen (die niet aangepast kan) bij het uitlezen van zonnestroom productie:
- Bedrijfsstand 1: productie is onder 250 Watt
- Bedrijfsstand 2: productie is tusse 250-1000 Watt
- Bedrijfsstand 3: productie is boven 1000 Watt
Bij stand 3 zou er een gevolg moeten zijn voor de compressor. Stand 1 en 2 is eigenlijk alleen: er wordt iets geproduceerd (overigens raar, beetje willekeurig dit en het botst met zelf inregelen van drempelwaarden).

MAAR: wij 'sturen' dus ook vanuit de omvormer zelf via de EME 20 (modbus). Pas boven 4 kW productie (dit hebben we zelf ingesteld) geeft de Fronius omvormer een signaal dat er geschakeld mag naar extra stroomverbruik door de Nibe.

De vraag is nu: Wat krijgt voorrang?
1) de eigen instelling in de SMO 40 of
2) het signaal vanuit de Fronius via de EME 20.
Even afwachten tot er een zonnige dag is en er meer dan 1kW productie is.

Daarnaast kan er nog een extra instelling plaatsvinden: een AUX2 instelling, waardoor een 'Bedrijfsstand 4'
kan optreden. Die overruled kennelijk bedrijfsstand 3 dan.

Noot: Idealiter schakelt het systeem natuurlijk op 'surplus power', niet op kale productie. Maar we hebben nog geen Fronius Smartmeter geinstalleerd, dus dat kan nu nog niet. En omdat er nog een tweede PV systeem draait met een andere omvormer, is het nog even de vraag of we tzt misschien een heel andere oplossing gaan kiezen, bv via de P1 poort, homewizzard, relais dat de SMO 40 aanstuurt - maar dan op basis van teruglevering door beide PV systemen.
Interessant bericht. Ik probeer een SolarEdge SE8K omvormer te koppelen aan de Nibe SMO S40 regelmodule. De omvormer geeft een signaal middels RS485 modbus RTU (sunspec protocol) aan de Nibe EME 20 PV-module (welke met 4 adertjes weer gekoppeld is aan de SMO S40, met >98% constante communicatiekwaliteit). Instelling aan SolarEdge-zijde is 9600 Baudrate en Adres 1 (of 4). Verder gebruik ik of een goede signaalkabel of een goede UTP-kabel, altijd twee adertjes (in de B en A).
Issue: als er überhaupt communicatie is tussen SolarEdge en EME 20, dan is de communicatiekwaliteit hooguit 75%, maar neemt dan vrij snel stapsgewijs af naar uiteindelijk 0%, en blijft dan ook zo. Weten jullie wat hier misgaat en hoe ik het op kan lossen? Moet ik misschien iets met de dipswitches van de EME 20 (staan nu allemaal op off) doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
BartN schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Interessant bericht. Ik probeer een SolarEdge SE8K omvormer te koppelen aan de Nibe SMO S40 regelmodule. De omvormer geeft een signaal middels RS485 modbus RTU (sunspec protocol) aan de Nibe EME 20 PV-module (welke met 4 adertjes weer gekoppeld is aan de SMO S40, met >98% constante communicatiekwaliteit). Instelling aan SolarEdge-zijde is 9600 Baudrate en Adres 1 (of 4). Verder gebruik ik of een goede signaalkabel of een goede UTP-kabel, altijd twee adertjes (in de B en A).
Issue: als er überhaupt communicatie is tussen SolarEdge en EME 20, dan is de communicatiekwaliteit hooguit 75%, maar neemt dan vrij snel stapsgewijs af naar uiteindelijk 0%, en blijft dan ook zo. Weten jullie wat hier misgaat en hoe ik het op kan lossen? Moet ik misschien iets met de dipswitches van de EME 20 (staan nu allemaal op off) doen?
Ben je die EME echt nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Knowbody schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

Ben je die EME echt nodig ?
Volgens mij alleen bij een S-serie wp niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
jurgen purgen schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:44:
[...]

Volgens mij alleen bij een S-serie wp niet
Maar is de SMO S40 niet gewoon een S-serie zonder boiler? Bij de S-serie binnenunits kan het inderdaad via Modbus.

[ Voor 11% gewijzigd door Aziraphale op 29-10-2024 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

Maar is de SMO S40 niet gewoon een S-serie zonder boiler? Bij de S-serie binnenunits kan het inderdaad via Modbus.
Daarom. De S40 praat al modbus van zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartN
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-02 09:23
Knowbody schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:22:
[...]

Daarom. De S40 praat al modbus van zichzelf.
Maar de SMO S40 heeft alleen Modbus TCP/IP, als ik het wel heb (dus geen RS485). En de omvormer moet via RS485, vandaar. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
BartN schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

Maar de SMO S40 heeft alleen Modbus TCP/IP, als ik het wel heb (dus geen RS485). En de omvormer moet via RS485, vandaar. Of mis ik iets?
Je hoeft mijn inziens alleen maar in de SE het vinkje te zetten. Modbus staat standaard uit.

ID is 1502

Ethernet eraan is dan voldoende. Zie de documentatie.
Google de pdf
"sunspec-implementation-technical-note.pdf"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shthpnz
  • Laatst online: 19:00
Evanesco schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:17:
[...]

Ja hier een F2120 met VVM S320. SPA werkte bij mij wat hokkerig. Omdat ik via de Tibber app ook de Nibe Power-up kon gebruiken, ben ik daarop overgestapt. De S320 snapte meteen dat Tibber de baas was en deed vanaf dat moment deemoedig zijn best om het Tibber naar de zin te maken. Werkt hier nu 2 maanden zonder klachten. De kou moet echter nog komen. Dat het bij mij werkt zit 'm vast in de S van S320

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Had de verkeerde besturing bij jouw systeem gelezen maar naast de SMO S40 heeft bv ook de SMO 40 SPA. Dus het zijn niet perse alleen de S-serie apparaten die SPA hebben.

[ Voor 197% gewijzigd door jurgen purgen op 31-10-2024 10:03 . Reden: Verkeerd gelezen, soms beter om maar te gaan slapen 🤔 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
jurgen purgen schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:45:
Had de verkeerde besturing bij jouw systeem gelezen maar naast de SMO S40 heeft bv ook de SMO 40 SPA. Dus het zijn niet perse alleen de S-serie apparaten die SPA hebben.
Klopt. Hier SPA op onze SMO 40. Doet het nu prima.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.Danyluk
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-04 12:02
Ik heb een NIBE F1145 warmtepomp (met RMU 40) met NIBE VPB300R indirecte spiraalboiler en daarnaast 11,15kWP zonnepanelen aan een SolarEdge SE8K omvormer. De F1145 is bedraad aangesloten op MyUplink. Jaarlijks lever ik ca 5500KW terug en in verband met de recent ingevoerde terugleververgoeding ben ik van plan om een EME20-module te installeren om mijn warmwatertemperatuur te verhogen als er meeropbrengst van de zonnepanelen is.

Omdat ik geen installateur gevonden krijg die tijd heeft of een 'normale prijs' rekent wil ik het zelf installeren. Ik heb mij al verdiept in de installatie via RS485 en heb het volgende stappenplan gemaakt. Zijn er nog tips waar ik rekening mee moeten houden?
-EME20 aansluiten via AA23-X1 (9,10) op SolarEdge RS485-1
-EME20 aansluiten via AA23-XA (1,2,3,4) op NIBE F1145 via printplaat AA3-X4 (9,10,11,12)
-EME20 aanmelden op omvormer SE8K via SetApp
-EME20 activeren in menu 5.2.4 van de warmtepomp
-In menu 4.1.10 "warmtewatertemperatuur" activeren
-In menu 4.1.10 "geef voorrang aan huishoudelijke apparaten" activeren (ivm opladen elektrische auto)

Daarnaast de vraag welke kabel het beste gebruikt kan worden gebruikt (Cat5?). Verder zijn alle tips welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Aangezien dit het forum is voor NIBE warmtepomp met smart home functionaliteit:

Ik heb in het verleden wat berichten en vragen geplaatst over de SRV 10 draadloze radiatorkraan van Nibe. Inmiddels kan ik zeggen dat het werkt naar tevredenheid, en waarschijnlijk zoals bedoeld.
Mijn systeem bestaat uit de NIBE S1155-6PC, RMU S40 en 2 keer de SRV 10 op 2 radiatoren boven, in badkamer en kantoor.

Ik kan de temperatuur op de SRV 10 niet lokaal instellen, dat moet dan centraal op de WP of de RMU S40.
Ik had daarnaast problemen met de verbinding tussen de SRV10 en de warmtepomp, die viel regelmatig weg. Al één keer meegemaakt dat de warmtepomp ging koelen terwijl de verbinding weg gevallen was en de radiator dus niet dicht werd gestuurd. Die stond dus vol met condens. Daarom uiteindelijk toch maar een Nibe repeater RPP 10 gekocht en die er tussen geprikt. Dat werkt beter als verwacht, sindsdien is de verbinding geen enkele keer meer weggevallen en beide radiatoren worden netjes dicht gestuurd als de warmtepomp gaat koelen. Je kan dat zien in de myUplink App, waar je ook de batterijstatus en de kwaliteit van de verbinding kan zien. (onder info - accessoires)

De warmtepomp is inmiddels precies een jaar in gebruik. In dat jaar 839 starts en 4890 draaiuren. Wat dat betreft kan ik er jaren mee vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalnietemin
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-04 11:16
Mooi hoe dit topic zich ontwikkeld heeft, ik poste in januari 2021 de vraag en heb vervolgens de jaren daarna geen tijd meer gevonden om met slimme sturing aan de slag te gaan.
Nu mijn energierekening stevig aan het oplopen is door overschot van PV en terugleverkosten ga ik er toch maar eens actief mee aan de slag. Als eerste heb ik Smart Price Adaption aangezet en ben ik geswitched naar een dynamisch energiecontract obv de EPEX prijzen, dat is de kortste klap lijkt me. Als volgende stap wilde ik aan de slag gaan met met het koppelen aan mijn HAS middels het prachtige NibeGW project: Haal meer uit je NIBE Warmtepomp met NibeGW. Ik heb een SolarEdge omvormer die sunspec praat.
Ik vroeg me echter af of er iemand is die al echt slimme sturing aan de praat heeft via HAS tussen de omvormer en de NibeWP.
Bijvoorbeeld hetzelfde wat de hardwarematige oplossing van Nibe (de EME 20 unit) doet: bij PV-overschot: de CV-systeem stooklijn ophogen, de warmtapwatertemperatuur boiler verhogen naar “tijdelijk luxe stand” en evt. de zwembadtemperatuurregeling met +x ophogen.

Ik ben benieuwd! Alvast bedankt en groet

Nibe F1145-15 EXP | PCM42 koeling | KV300 buffervat vloerverwarming | VPA300 boilervat | UKV20 500L buffervat zwembad + ELK9(kW) elek.backup element | POOL40 | 80L E-boiler | NibeGW voor HASS MODBUS koppeling | Zon-PV: 23,49 kWP + SE25K Solaredge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
Wat cool @ApexAlpha dat plaatje waar je het effect kunt zien van het afschakelen van de compressor als de EPEX prijs laag is dmv de smart price Adaptation. Ik vroeg me nog even af welke instellingen je gehanteerd hebt binnen SPA. Alles maximaal? Heeft dit dan een effe t op het comfort?

Nibe F1145-15 EXP | PCM42 koeling | KV300 buffervat vloerverwarming | VPA300 boilervat | UKV20 500L buffervat zwembad + ELK9(kW) elek.backup element | POOL40 | 80L E-boiler | NibeGW voor HASS MODBUS koppeling | Zon-PV: 23,49 kWP + SE25K Solaredge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Al mijn ModBus sensoren in HA zijn weer eens 'unavailable'. Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen? VVM opnieuw opstarten, misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

desalnietemin schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:50:
Wat cool @ApexAlpha dat plaatje waar je het effect kunt zien van het afschakelen van de compressor als de EPEX prijs laag is dmv de smart price Adaptation. Ik vroeg me nog even af welke instellingen je gehanteerd hebt binnen SPA. Alles maximaal? Heeft dit dan een effe t op het comfort?
Ik heb op advies van Evanesco alles op max gezet en moet zeggen dat het erg goed werkt!
Ik heb de boiler wel iets minder dominant gezet omdat ik een soms opeens een koude douche kreeg :p dat heb ik met 1 stapje minder niet meer gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDcesiH_p9MOO5zF-i-ZqXe4bgM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XbeaJU3MDHBtbgZ0zyL2QH0B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kx8LLIRjzFRfmDYwRYErw0LBto=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7QJx0ikkzYTpCfNxhz6zbWti.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6X2erGsT-xbQWFSMu-X4dEP_cI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YWbApEeX7G7EZvVHIZ1gOAqo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielb88
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-04 08:24
Ik heb mijn S1255-6 nu ook een paar maanden smart price adaption ingesteld, maar helaas nog niet het gewenste resultaat.
In menu 4.2.5 alles op maximaal besparen gezet. (vooral om het affect te zien)
menu 2.2 staat warmtevraag op smart control.
Zie screenshots van settings en prijzen van Tibber en verbruik van HomeWizard.

Navraag van Nibe NL:
Er zijn namelijk twee opties:
In menu 2.2 warmwatervraag, als je een tapwaterstand hebt gekozen tussen Klein, Gemiddeld of Luxe, kun je vervolgens in menu 4.2.5 Smart Price Adaption alleen kiezen voor de optie "Gebruik elektriciteitsprijs alleen WW" of "Uit". De elektriciteitsprijs kan dan de tapwaterstand beïnvloeden door deze automatisch te verlagen als de elektriciteitsprijzen hoog zijn, en te verhogen als de elektriciteitsprijs laag is.
Je kunt in menu 2.2 ook de optie "Smart Control" kiezen. Vervolgens heb je in menu 4.2.5 SPA de mogelijkheid om te kiezen tussen Opslaan PLUS, Opslaan en Comfort.

Heb je je warmtepomp op tapwaterstand Klein ingesteld, dan heeft de regeling een start- en stoptemperatuur, bijvoorbeeld 40°C en 45°C. Als je boiler op 44°C staat, maar de tarieven zijn zeer laag, zal de warmtepomp niets doen, omdat de boiler al op temperatuur is tussen 40 en 45 graden. Wat je hieronder aangeeft klopt dan ook waarschijnlijk: de warmtepomp zal op dit moment niets doen.
Voor maximale kostenbesparing kiest men Smart Control en Opslaan PLUS.

Kies een van de gewenste opties en zorg ervoor dat er geen andere 'hinder' is voor de Smart Price Adaption, zoals andere programma's of eventuele smart-functionaliteiten.
Welke andere regeling zou hier roet in het eten kunnen gooien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPCJmpjVFeImacVpSH9Bc6PePwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDn1ku36qHu4W9PTMqpAiXIp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEUEOy4Buqrdj0YR-KGurs7IaEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Eaveau8RluJAmtoFsiysLJ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LnvU2qC9CRulSBph7HrvmoSiiU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HyvfNFVmbref4WYmNYAVsy4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQdTY6a6HEg2eXj05OISeUyscKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3qfAJ5JEA46xlg9fqXVZnnz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicosp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-04 17:29
Ik had dit ook, maar met de nieuwe update (versie 3.4) werkt dit wel nu heb ik gezien, ik blijf het monitoren en meld het nog wel als het toch niet werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
michielb88 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:04:
Ik heb mijn S1255-6 nu ook een paar maanden smart price adaption ingesteld, maar helaas nog niet het gewenste resultaat.
In menu 4.2.5 alles op maximaal besparen gezet. (vooral om het affect te zien)
menu 2.2 staat warmtevraag op smart control.
Zie screenshots van settings en prijzen van Tibber en verbruik van HomeWizard.

Navraag van Nibe NL:

[...]

Welke andere regeling zou hier roet in het eten kunnen gooien?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Als ik het goed heb, leert Smart Controle jouw SWW verbruik aan. Dus op basis van jouw verbruik zal hij SWW op temp brengen. Kan het zijn dat jij laat in de avond onder de douche gaat?? Heb je al geprobeerd een stapje terug te gaan naar Opslaan ipv Opslaan Plus? Misschien dat ie dan alleen de allerlaagste prijzen aanhoudt.

Ik heb ook een S1255 en zal nadat mijn contract afloopt in maart overgaan naar dynamische tarieven. Ooit wel eens de wp op dynamisch gezet, maar was er toen niet echt blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Smart Control regelt niet op basis van de stroomprijs, maar puur op basis van warm waterverbruik. Hij zal er dus idealiter voor zorgen dat je voldoende beschikbaar hebt op de momenten dat hij heeft geleerd dat je het nodig hebt. Nadeel daarvan is wel dat je geen onverwachte dingen moet gaan doen, zoals ineens op een heel ander moment gaan douchen. Daarom heb ik het ook weer uitgezet, want ik vond het qua comfort niet echt optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielb88
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-04 08:24
Inderdaad overwegend avond douchers hier.
En de jonge kids gaan vaak om 18.30 ofzo al douchen, tijdens hoog tarief. En de WP springt direct altijd bij terwijl ik dat liever verschuif naar goedkopere tariefuren.

Voorheen had ik warmwatercomfort op laag staan. En eigenlijk zie ik nu de boiler niet naar hogere temperaturen gaan. Dus ik zie hier geen verschil in.

Ik heb geen betaald Nibe account.
Stooklijn op buitentemperatuur.
RMU S40
Via klokprogramma wordt er snachts geschoven op de stooklijn van -2 naar +2 (details nu even niet scherp)

Nibe NL over boilertemp:
Het hangt af van wat jij als gebruiker wil.

Opslaan Plus = maximale kostenbesparing

Opslaan = balans tussen comfort en besparing

Comfort = hoogste comfort, beperkte besparing

Bij Opslaan Plus wordt er meer gefocust op goedkopere tarieven dan op je comfortniveau van 'wonen en leven'. Bij stand Comfort is het precies andersom.

Je kunt het zo zien: voor tapwater in menu 2 heb je gekozen voor 'gemiddeld'. Als de tarieven erg laag zijn, schakelt de warmtepomp naar de stand Luxe. Zijn de tarieven juist heel hoog, dan gebeurt er niks en wacht de SPA met het opwarmen tot er goedkopere tarieven zijn. Stel de boiler begint in temperatuur af te koelen, dan behoud je wel altijd het minimale (verplichte) comfort, maar dan in tapwaterstand Zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
michielb88 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:11:
Inderdaad overwegend avond douchers hier.
En de jonge kids gaan vaak om 18.30 ofzo al douchen, tijdens hoog tarief. En de WP springt direct altijd bij terwijl ik dat liever verschuif naar goedkopere tariefuren.
[...]
Dan is de nacht het goedkoopst in dit jaargetijde. Wat je kunt doen is naar 48 a 49 graden gaan met SWW (zet hem op gemiddeld en stel die goed in (van bv 02.30 - 05.30) en zet hem op overige uren op klein en stel die ook goed in dat hij alleen overdag bijspringt als het echt moet)
Je verliest dan wel warmte over de dag maar hebt dan waarschijnlijk nog voldoende in de avond beschikbaar.

Het punt is dat als je kijkt naar de marktwaarde van elektriciteit, ze graag willen dat je in de nacht stroom afneemt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELc8mNYafKCqi6B8yaM6pCPghk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0obMZAHJg2W58SEC1g55VShA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvhk_nDitKHVB2OZ8KQfc9kaZuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1tZTkLBdpiP1AJuNU2gsHpo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Ik zit een beetje te kijken in de nieuwe update en kwam de parameter EIGEN VERBRUIK tegen.
De verbinding heb ik via modbus met mn zonnepanelen en heb het ook inzichtelijk via de ZONNEPANELEN tegel.

Alleen krijg ik geen waarde in de geschiedenis als ik bij EIGEN VERBRUIK kijk.

Hebben anderen wel data bij deze parameter want er komt bij mij helemaal niks in de grafiek te staan.

Hoe zou deze parameter aan zijn waarden komen??

[ Voor 3% gewijzigd door jurgen purgen op 05-12-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
jurgen purgen schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:25:
Ik zit een beetje te kijken in de nieuwe update en kwam de parameter EIGEN VERBRUIK tegen.
De verbinding heb ik via modbus met mn zonnepanelen en heb het ook inzichtelijk via de ZONNEPANELEN tegel.

Alleen krijg ik geen waarde in de geschiedenis als ik bij EIGEN VERBRUIK kijk.

Hebben anderen wel data bij deze parameter want er komt bij mij helemaal niks in de grafiek te staan.

Hoe zou deze parameter aan zijn waarden komen??
Ik zou dan denken dat kan alleen als de 3 stroomspoelen op de hoofdaansluiting zijn aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Knowbody schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:04:
[...]

Ik zou dan denken dat kan alleen als de 3 stroomspoelen op de hoofdaansluiting zijn aangesloten.
Ik heb de stroomspoelen ook aangesloten. Ben er tijden mee bezig geweest, omdat ik bij de fase volgorde check steeds geen resultaat kreeg. Ik gebruik de spoelen ook als loadbalancing.

Waar ik ook aan dacht is wellicht verbruik uit een accu. Sinds een jaar ofzo kan je in je usb data uit de wp ook het verbruik uit een accu aflezen. K denk dat die data nu in een grafiek verwerkt is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
@Pinjataaa Dank voor de tip, ik heb zojuist ook alles op maximaal gezet in de smart price adaption opties. Eens kijken wat dat gaat doen. Nog even een vraagje, het 2e plaatje wat je laat zien (met een balkje waar je kunt wanneer de compressor in en uit bedrijf is) is dat gemaakt in Home Assistant? Alvast dank voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

desalnietemin schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:58:
@Pinjataaa Dank voor de tip, ik heb zojuist ook alles op maximaal gezet in de smart price adaption opties. Eens kijken wat dat gaat doen. Nog even een vraagje, het 2e plaatje wat je laat zien (met een balkje waar je kunt wanneer de compressor in en uit bedrijf is) is dat gemaakt in Home Assistant? Alvast dank voor je reactie.
Klopt, dat is home assistant.
Alle credits naar ApexAlpha btw ;-)

• bterstege
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-04 20:31
Zou iemand kunnen uitleggen op welke wijze ik de cijfers moet lezen (wat is hoog en of laat en wat is het effect)? Ik had in de zomer de stand aangezet, maar hij gaf bij mij constant de voorkeur aan het koelen, waardoor het water niet meer werd verwarmd. Warm water heeft toch wel mijn voorkeur. Binnenkort gaan we over op een dynamisch contract. Dus dacht; handig om dit weer aan te zetten, maar nu wel goed. :P

XBL: bterstege

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Volgens mij geef je alleen de dominantie aan van de price adaption.
Overall dominantie 1 tot 10 min-max
Warm water 1 tot 4
Koelen 1 tot 8

Ik heb warm water op 3 staan anders had ik soms ook koud water tijdens het douchen in de ochtend.
Je moet het denk ik gewoon tweaken tot het comfortabel genoeg is, ik kan nergens andere uitleg vinden.

Het werkt wel, vooral gisteren fijn met die achterlijke prijzen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYzbkEfwXToEiw1F1LEu1ZX8a1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6z4I2ecW21IFmrF5M2zjoFWR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dsdy3LXK1iRJrpQE1jndLYTuwHc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LNEe64GFzOAQaaAzLGgbVFGj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sv_R27MiseAegcyRKMcL9jJd7yI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wl9nmsShsFaY8HxOpN7yh48a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bterstege
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-04 20:31
Ah, ik begrijp het. Dus hoe hoger je de waarde zet, hoe extremer die zich aanpast aan de prijs. Wellicht heb ik de vorige keer het warm water te hoog gezet. Thanks voor de uitleg.

XBL: bterstege

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:34
Waarmee lees je het verbruik uit ?
Dat kan niet direct uit de Nibe toch ?
Pinjataaa schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:03:
[...]

Ik heb op advies van Evanesco alles op max gezet en moet zeggen dat het erg goed werkt!
Ik heb de boiler wel iets minder dominant gezet omdat ik een soms opeens een koude douche kreeg :p dat heb ik met 1 stapje minder niet meer gehad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

kalmma schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:01:
Waarmee lees je het verbruik uit ?
Dat kan niet direct uit de Nibe toch ?

[...]
Mijn screenshots zijn uit Home Assistant en Tibber.

In de Nibe app kan je alleen de compressorfrequentie zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:34
Oh ok dankje dus is niet alleen het verbruik van je warmtepomp dan maar van het totaal gebruik.
Pinjataaa schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:20:
[...]

Mijn screenshots zijn uit Home Assistant en Tibber.

In de Nibe app kan je alleen de compressorfrequentie zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

kalmma schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:14:
Oh ok dankje dus is niet alleen het verbruik van je warmtepomp dan maar van het totaal gebruik.

[...]
Klopt inderdaad, die optie zit niet op de Nibe warmtepompen.

Misschien zou dat kunnen met een smart energiemeter die genoeg wattage aan kan. Zou wel mooi zijn

[ Voor 6% gewijzigd door Pinjataaa op 15-12-2024 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Pinjataaa schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:24:
[...]

Klopt inderdaad, die optie zit niet op de Nibe warmtepompen.

Misschien zou dat kunnen met een smart energiemeter die genoeg wattage aan kan. Zou wel mooi zijn
Als je het gehele verbruik van de machine in de regeling wil aflezen, moet je idd een kWh-meter in d3 groepenkast plaatsen en die verbinden met de pulseteller vd wp..
Zoek naar BE6 en BE7.
https://www.nibe.eu/nl-nl...ische-aansluitoverzichten

Edit: Via USB kan je het verbruik downloaden per periode( maand, jaar etc)

[ Voor 7% gewijzigd door jurgen purgen op 15-12-2024 18:51 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste