0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Interessant! Geloof het of niet, ik kan het menu waarin ik eerder had gezien dat je inderdaad “opslaan plus, opslaan en comfort” kon kiezen totaal niet meer vinden. Staat in ieder geval niet onder SPA bij mij.Knowbody schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:58:
@Faraz
Opslaan Plus ipv comfort. Probeer dat eens.
Het lijkt mij nu ik het zo lees een vertaal fout, en zou het Bespaar Plus moeten heten.
Ik kan geen Eneco kiezen. [Afbeelding]
En ook als ik onder SPA “invloed op warm water” uitschakel (stond overigens op 4 = max), verschijnt dat menu niet, noch bovenstaande opties. Wellicht moet ik SPA in z’n geheel uitzetten om dat
menu te zien ipv alleen invloed op warm water?
:strip_exif()/f/image/5lQAA4NFp5DUun08ugh34TPz.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: SPA deactiveren lijkt ook geen effect te hebben. Dat menu is plots nergens te bekennen. Kan het door de laatste firmware/software update komen, of kijk ik niet goed? Zoveel menu’s zijn er namelijk niet..

[ Voor 7% gewijzigd door Faraz op 28-03-2025 23:36 ]
Zet die terug op smart control en in menu 4 kun je dan de mate kiezen.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
@KnowbodyKnowbody schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 00:35:
@faraz dan heb jij warmwater vraag veranderd in menu 2.
Zet die terug op smart control en in menu 4 kun je dan de mate kiezen.
Volgens mij had ik dat gisteravond laat ook nog geprobeerd, maar zal het zo nog een keer testen voor de zekerheid.
Kom later weer op de radar
F1145 EXP met laatste firmware update met upLink (koelen en verwarmen, geen andere modules)
Buffervat van 200l
HaOS met upLink (https://github.com/jaroschek/home-assistant-myuplink)
3 goodwe omvormers, ook ingelezen via HaOS met 16k wp
Nog een oud energiecontract tot sept (dus geen boetes ed), maar wel aan het nadenken over toekomst.
Net maar eens Smart Price Adaption aangezet.
/f/image/i1aDZb2sRxoqHTfkOXXXL3tJ.png?f=fotoalbum_large)
Om maar eens te zien wat dit doet qua comfort.
ik denk niet dat ik zo maar even die omvomers in de Nibe gekoppeld krijg. Smart grid?
Maar is dat uberhaupt interessant?
Wat heb je dan voor kastjes nodig? EME 20? SMO40 ?
Of kan ik met een ESP hetzelfde voor elkaar krijgen?
Anderzijds:
Is een extra buffervat mogelijk interessant? Om zo meer gebruik te maken van Smart Price Adaption?
Hi @Chielos ,Chielos schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:03:
Situatie:
F1145 EXP met laatste firmware update met upLink (koelen en verwarmen, geen andere modules)
Buffervat van 200l
HaOS met upLink (https://github.com/jaroschek/home-assistant-myuplink)
3 goodwe omvormers, ook ingelezen via HaOS met 16k wp
Nog een oud energiecontract tot sept (dus geen boetes ed), maar wel aan het nadenken over toekomst.
Net maar eens Smart Price Adaption aangezet.
[Afbeelding]
Om maar eens te zien wat dit doet qua comfort.
ik denk niet dat ik zo maar even die omvomers in de Nibe gekoppeld krijg. Smart grid?
Maar is dat uberhaupt interessant?
Wat heb je dan voor kastjes nodig? EME 20? SMO40 ?
Of kan ik met een ESP hetzelfde voor elkaar krijgen?
Anderzijds:
Is een extra buffervat mogelijk interessant? Om zo meer gebruik te maken van Smart Price Adaption?
Zelf heb ik een Nibe F1145-15 EXP met passieve koeling (Nibe PCM42). Met daarbij: een Nibe UKV300 (300 Liter) buffervat voor de vloerverwarming, een Nibe VPA 300/200 (300 Liter) boilervat voor warmtapwater en een Nibe UKV-20 (500 liter) buffervat voor zwembad (met 9 kW Nibe ELK9 elektrisch backup element). Gekoppeld aan HASS via modus met met de NibeGW integratie.
Zon-PV: 23,49 kWP met een solaredge omvormer (gekoppeld aan HASS met de solaredge integratie).
Ik ben een beetje aan het spelen met wat verschillende opties om het geheel te optimaliseren
- Als eerste heb ik de Smart Price Adaption (SPA) functie in de Nibe-WP geactiveerd voor alle opties met de maximaal mate van effect instelling. Dat werkt best aardig. Afhankelijk van de prijs komt er een waarde 0 t/m 5 (volgens mij) is de HASS entiteit "Smart Price Adaption Price Level" te staan, waarbij de 0 het goedkoopste is en 5 het duurste (ik weet niet zeker of 5 de juiste bovengrens is). Je ziet in het screenshot van gisteren dat de warmtepomp aanspringt als het pricelevel 1 is en uit staat als het pricelevel 3 is.
- Hoe het exact werkt met meerdere price levels en hoe Nibe de price levels bepaald is mij nog niet duidelijk (Nibe geeft deze informatie niet vrij).
- Ook is de schakeling nog niet optimaal tussen het price-level en de WP. De WP gaat altijd eerder aan dat het lage pricelevel ingegaan is.
- Welke functies SPA exact aanstuurt is mij ook nog niet duidelijk. Een reactie van Nibe uplink support "Helaas kunnen we niet in detail vertellen hoe we dit regelen, omdat het onze bedrijfsgeheimen zijn, maar we kunnen wel zeggen dat als je volledige invloed hebt, het de binnentemperatuur ongeveer 2-3 graden laat stijgen/dalen, afhankelijk van de prijs.". Ik vermoed dus dat de stooklijn tijdelijk aangepast wordt en wellicht het warmtapwater op " Tijdelijk in luxe". stand wordt gezet om de boiler wat extra op te warmen. Wellicht kan ik dit met het uitlezen van die entiteiten nog wat beter analyseren.
- Het nadeel van SPA is dat deze niet naar je Zon-PV kijkt en enkele naar de variabele prijzen. Daar is natuurlijk wel een correlatie tussen, maar idealiter wil je echt rekening houden met je eigen opwek. Daarnaast houdt SPA natuurlijk ook geen rekening met verdere optimalisaties (van b.v. je energievreters in huis of een thuislaadpunt).
- Nibe verkoopt wel een EME 20 communicatiemodule tussen de NIBE warmtepomp en een Zon-PV-omvormer (mits die kan communiceren middels het "Sunspec" (serieel) protocol RS485) . Echter hier valt weinig aan in te stellen (zie: https://professional.nibe...ual%20(IHB)/431668-10.pdf).
/f/image/dGurH2dHfUZasltHF9nJBTRV.png?f=fotoalbum_large)
Verder heb ik zelf het AIO energy management Home assistent component draaien en schakelt mijn hotfill boiler o.b.v. de 5 goedkoopste dag uurprijzen. Deze integratie is echter heel beperkt aangezien enkel naar de ENTSO-E prijzen gekeken wordt en ik ook graag mijn Zon-PV en warmtepomp buffers wil kunnen optimaliseren.
Nu wil ik aan de slag gaan met de Day Ahead Optimizer (DAO) (Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO), die ziet er uitgebreider uit dan het AIO Energy Management component en toch weer een stuk gebruiksvriendelijker dan EMHASS of Flexmeasures (twee andere energy management integraties). Ik wil in eerste instantie kijken of ik met DAO de energievreters in huis kan optimaliseren obv Zon-PV en variabele elektra prijs. Als dat draait wil ik kijken in hoeverre ik de warmtepomp slimmer kan gaan aansturen dan de Nibe SPA regeling en wat de Nibe EME 20 kan.
Nibe F1145-15 EXP | PCM42 koeling | KV300 buffervat vloerverwarming | VPA300 boilervat | UKV20 500L buffervat zwembad + ELK9(kW) elek.backup element | POOL40 | 80L E-boiler | NibeGW voor HASS MODBUS koppeling | Zon-PV: 23,49 kWP + SE25K Solaredge omvormer
/f/image/lveOHJtivJkKwPCe9c9Ius2y.png?f=fotoalbum_large)
Als ik naar gisteren kijk dan is het vreemde dat als de prijs 0 of negatief is dat het SPA price level 0 wordt (goedkoopste prijzen) echter de heating en cooling offset op 0 wordt gezet. Als ook de Hot Water Comfort mode op "ECO". wordt gezet. Dat lijkt mij vreemd gedrag voor het goedkoopste moment van de dag.
/f/image/H3akx3O7LkU4DDFGowPnEAgC.png?f=fotoalbum_large)
Nibe F1145-15 EXP | PCM42 koeling | KV300 buffervat vloerverwarming | VPA300 boilervat | UKV20 500L buffervat zwembad + ELK9(kW) elek.backup element | POOL40 | 80L E-boiler | NibeGW voor HASS MODBUS koppeling | Zon-PV: 23,49 kWP + SE25K Solaredge omvormer
Dat scheelt me potentieel de aanschaf van een 3 fase kWh meter van Homewizard, om het te kunnen monitoren. :-)
De HW meet het zuivere verbruik. Ik zou die er sowieso bij willen hebben.Den Segg schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:47:
Weet iemand of je op de Nibe F1253 kunt aflezen wat het dagelijks/maandelijks verbruik is, incl historie? Of kan dat in de MyUplink app?
Dat scheelt me potentieel de aanschaf van een 3 fase kWh meter van Homewizard, om het te kunnen monitoren. :-)
In menu 3.6 zit een energielog.
Uiteraard stuurt die beperkt data naar Myuplink zodat je daar een eenvoudig overzicht hebt over energie. Maar 3.6 op het bedieningspaneel geeft meer info.
De stroommeting is echter niet heel zuiver, vandaar dat je beter de HW kun gebruiken.
Export naar USB kan ook.
[ Voor 26% gewijzigd door Knowbody op 06-04-2025 21:36 ]
Hoe snel koelt bij jullie het warmwater in het boilervat af?
Ik zit namelijk sinds kort in een nieuwbouwwoning, en ik heb eerder meegemaakt bij een vergelijkbare bodemwarmtepomp+boiler combi (destijds eentje van Itho) dat de aan- en afvoerslangen voor warm en koud water verwisseld waren, hetgeen leidde tot een zeer hoog verbruik en zeer snel dalende temperaturen van het water in het boilervat, waardoor je zonder verbruik van 200L warm sanitairwater binnen ca. 12u al nauwelijks warm water meer had.
Nu lijkt het niet zo erg als toen, maar ik merk wel dat ik dankzij die vorige ervaring extra alert ben. Ik monitor het nu in HA.
Is een daling van 5 - 5,5 graden Celcius (van ca. 54,5 gr C naar 49,1 gr C) in 15 uur tijd zonder verbruik (niemand thuis geweest) bijvoorbeeld normaal, bij een boilervat van 180L?
Wellicht kan iemand dit ook in HA zien, of weet iemand dit gewoon (te berekenen?).
Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de dalingFaraz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:40:
Ik heb een algemeen vraagje voor alle NIBE eigenaren/gebruikers hier met een boiler, bijv @Knowbody & @desalnietemin :
Ik zit namelijk sinds kort in een nieuwbouwwoning, en ik heb eerder meegemaakt bij een vergelijkbare bodemwarmtepomp+boiler combi (destijds eentje van Itho) dat de aan- en afvoerslangen voor warm en koud water verwisseld waren, hetgeen leidde tot een zeer hoog verbruik en zeer snel dalende temperaturen van het water in het boilervat, waardoor je zonder verbruik van 200L warm sanitairwater binnen ca. 12u al nauwelijks warm water meer had.
Nu lijkt het niet zo erg als toen, maar ik merk wel dat ik dankzij die vorige ervaring extra alert ben. Ik monitor het nu in HA.
Is een daling van 5 - 5,5 graden Celcius (van ca. 54,5 gr C naar 49,1 gr C) in 15 uur tijd zonder verbruik (niemand thuis geweest) bijvoorbeeld normaal, bij een boilervat van 180L?
Wellicht kan iemand dit ook in HA zien, of weet iemand dit gewoon (te berekenen?).
Ik snap dat je met 180 liter al gauw 55 graden nodig hebt.
Met 360 liter heb ik aan 47 ook voldoende maar goed hij gaat meestal 2x per dag weer opwarmen.
Nu met overschot zonnestroom gaat hij z'n gang en wordt het soms ook 55 gr.
Ik heb geen warmwaterleiding die direct vanaf het boilervat omhoog gaat, dus geen last van thermo effect. Anders moet je een thermosifon toepassen.
BT6 zit halverwege in het vat en daalt (vooral bij gebruik) stijler dan BT7, die hoger in het vat zit. Dat heeft met de gelaagdheid te maken.
Welke sensor lees jij uit in HA ?
BT6 daalt hier ongeveer 4 graden in 10 nachtelijke uren waarbij er geen verbruik is. In dit geval van 52 naar 48. Ligt er ook aan of de inhoud lekker is doorgewarmd. Bij hogere temperatuur gaat het laatste stukje trager en warmt het beter door.
Het kan vast beter, Nibe geeft een label C volgens mij. Geweldig zuinig is het sowieso niet. Maar vele momenten van het jaar op goedkope danwel gratis stroom opwarmen maakt het superfijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 09-04-2025 18:09 ]
Dank voor je snelle en uitgebreide reactie!Knowbody schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:43:
[...]
Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de daling
Ik snap dat je met 180 liter al gauw 55 graden nodig hebt.
Met 360 liter heb ik aan 47 ook voldoende maar goed hij gaat meestal 2x per dag weer opwarmen.
Nu met overschot zonnestroom gaat hij z'n gang en wordt het soms ook 55 gr.
Ik heb geen warmwaterleiding die direct vanaf het boilervat omhoog gaat, dus geen last van thermo effect. Anders moet je een thermosifon toepassen.
BT6 zit halverwege in het vat en daalt (vooral bij gebruik) stijler dan BT7, die hoger in het vat zit. Dat heeft met de gelaagdheid te maken.
Welke sensor lees jij uit in HA ?
BT6 daalt hier ongeveer 4 graden in 10 nachtelijke uren waarbij er geen verbruik is. In dit geval van 52 naar 48. Ligt er ook aan of de inhoud lekker is doorgewarmd. Bij hogere temperatuur gaat het laatste stukje trager en warmt het beter door.
Het kan vast beter, Nibe geeft een label C volgens mij. Geweldig zuinig is het sowieso niet. Maar vele momenten van het jaar op goedkope danwel gratis stroom opwarmen maakt het superfijn.
Ik monitor zowel BT6 als BT7, maar ik doelde op BT6 (had ik even moeten vermelden toen ik het had over de temp.daling). Op BT7 zie ik - in vergelijking met BT6 - nauwelijks wat gebeuren, zelfs tijdens/na een douchesessie. BT6 zit inderdaad midden in het vat, dus dat is grotendeels daarmee te verklaren.
Wat volgens mij alleen niet klopt: “Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de daling”. Natuurkundig gezien zou een grotere massa (aan warmte) juist minder snel moeten afkoelen, en dat zie ik volgens mij ook in de praktijk terug in HA.
In 10 nachtelijke uren daalt BT6 tussen de 3.5 - 4 graden Celsius bij mij, dus lijkt overeen te komen met jouw situatie.
Mogelijk zijn de boilervaten van Nibe minder geïsoleerd - en dus minder energiezuinig - dan de (twee) vaten van Itho die ik de laatste jaren heb gehad.
Waar heb je het energielabel (van het vat?) gevonden, @Knowbody ?
Volgens mij is in de F-serie het energieverbruik alleen zichtbaar als je monteur de 3 stroomklemmen over de 3-fases heeft aangesloten. Dat was bij mij niet het geval maar ze lagen wel nog in een zakje in de warmtepomp (als je de voorkant eraf haalt is er aardig wat loze ruimteDen Segg schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:47:
Weet iemand of je op de Nibe F1253 kunt aflezen wat het dagelijks/maandelijks verbruik is, incl historie? Of kan dat in de MyUplink app?
Oh, dat is interessant!desalnietemin schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:39:
[...]
Volgens mij is in de F-serie het energieverbruik alleen zichtbaar als je monteur de 3 stroomklemmen over de 3-fases heeft aangesloten. Dat was bij mij niet het geval maar ze lagen wel nog in een zakje in de warmtepomp (als je de voorkant eraf haalt is er aardig wat loze ruimte). Dus ik heb die klemmen alsnog aangesloten en dan kun je Ampere uitlezen middels de entiteiten: sensor.eb100_be1_current_40083, sensor.eb100_be2_current_40081 en sensor.eb100_be3_current_40079.
Jammer, bij mij tonen die entiteiten geen data (alle drie 0A), dus ze zullen bij mij ook wel niet aangesloten zijn dan.
Mijn warmtepomp staat in de garage, vorstvrij maar niet super geïsoleerd. Wel spouw en dubbel glas, geen dikke isolatie. Betreft een S1155-6 en een boiler VPB S300. Ik zie die ca 2,5 tot 3 graden (eind maart) of 3 tot 3,5 graden (begin maart) dalen op BT6 van 00:00u tot 09:00 in de ochtend. Lijkt dus ook vergelijkbaarFaraz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:40:
Ik heb een algemeen vraagje voor alle NIBE eigenaren/gebruikers hier met een boiler, bijv @Knowbody & @desalnietemin :
Energie labels zijn hier te vinden: https://professional.nibe.eu/en-se/documents
[ Voor 3% gewijzigd door theo66 op 09-04-2025 21:52 ]
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Die sensoren hebben als doel het totale verbruik vd woning te meten, zodat de bijverwarming terug kan moduleren indien nodig.desalnietemin schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:39:
[...]
Volgens mij is in de F-serie het energieverbruik alleen zichtbaar als je monteur de 3 stroomklemmen over de 3-fases heeft aangesloten. Dat was bij mij niet het geval maar ze lagen wel nog in een zakje in de warmtepomp (als je de voorkant eraf haalt is er aardig wat loze ruimte). Dus ik heb die klemmen alsnog aangesloten en dan kun je Ampere uitlezen middels de entiteiten: sensor.eb100_be1_current_40083, sensor.eb100_be2_current_40081 en sensor.eb100_be3_current_40079.
Meer niet.
Hmm, mijn F1253-4 zou label A+++ (verwarming) en A (SWW/boiler) moeten hebben, maar zie zeer vergelijkbare resultaten als jullie.theo66 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:49:
[...]
Mijn warmtepomp staat in de garage, vorstvrij maar niet super geïsoleerd. Wel spouw en dubbel glas, geen dikke isolatie. Betreft een S1155-6 en een boiler VPB S300. Ik zie die ca 2,5 tot 3 graden (eind maart) of 3 tot 3,5 graden (begin maart) dalen op BT6 van 00:00u tot 09:00 in de ochtend. Lijkt dus ook vergelijkbaar
Energie labels zijn hier te vinden: https://professional.nibe.eu/en-se/documents
https://professional.nibe...(ELI)/NIBE%20F1253-4%20-2
* Chielos staat meteen die kap er af te halen.desalnietemin schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:39:
[...]
Die begrijp ik niet? Het totaalverbruik van mijn woning is veel meer dan deze 3 sensoren van mijn Nibe WP.Knowbody schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:28:
[...]
Die sensoren hebben als doel het totale verbruik vd woning te meten, zodat de bijverwarming terug kan moduleren indien nodig.
Meer niet.
In mijn geval geven deze 3 registers het stroomverbruik in Ampere pr fase weer op het moment dat de warmtepomp draait.
Dat klopt niet, de snelheid is juist erg afhankelijk van de temperatuur(verschillen).Faraz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:33:
[...]
Wat volgens mij alleen niet klopt: “Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de daling”. Natuurkundig gezien zou een grotere massa (aan warmte) juist minder snel moeten afkoelen
De massa's van hetzelfde volume warm of koud water zijn nagenoeg gelijk hoewel warm water iets lichter is dan koud water. Aangezien het volume in je vat niet verandert, verandert de massa ook niet. In dat geval zijn alleen de isolatie en ΔT tussen inhoud en omgeving bepalend voor de afkoelsnelheid. Dit is een niet-lineaire relatie; bij gelijke omgevingstemperatuur gaat afkoelen van 60 naar 50 sneller dan afkoelen van 50 naar 40.
Bij hogere aanvangstemperatuur duurt het natuurlijk wel langer voordat een bepaalde minimumtemperatuur bereikt wordt. Van 60 naar 40 duurt langer dan van 50 naar 40.
Aangezien opwarmen met een warmtepomp ook niet-lineair inefficiënter wordt met een hogere doeltemperatuur, is het zuiniger om je vat 2x op te warmen naar 50°C dan 1x naar 60°C. Beter nog lager als je verbruikspatroon dat toelaat. Je profiteert dan van efficiënter opwarmen en minder afkoelingsverliezen.
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k
@theo66 @Faraz @Knowbody , zojuist even gekeken naar mijn temperatuur daling van mijn boiletvat.theo66 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:49:
[...]
Mijn warmtepomp staat in de garage, vorstvrij maar niet super geïsoleerd. Wel spouw en dubbel glas, geen dikke isolatie. Betreft een S1155-6 en een boiler VPB S300. Ik zie die ca 2,5 tot 3 graden (eind maart) of 3 tot 3,5 graden (begin maart) dalen op BT6 van 00:00u tot 09:00 in de ochtend. Lijkt dus ook vergelijkbaar
- Het betreft een VPA 300/200-Cu 300L tank. Productiejaar: 2011 Volgens Nibe label C:
/f/image/tzpUxb4ZYQJcLQBDOlbMdLPz.png?f=fotoalbum_large)
Enkele metingen:
- Als ik kijk naar de afgelopen dagen dan zet mijn Nibe Smart Price Adaption zo ergens tussen 12:00 -13:00 mijn warmtapwater naar de Luxe stand (die een stop temperatuur heeft van 51 graden). Ik heb pas sinds gisteren enkele HW (Hotwater) entiteiten geactiveerd dus ik kan nog niet goed zien of er andere HW registers aangepast worden bij een verandering.
- Gisteren (9-april) zakte mijn temperatuur van 52 graden (14:30 uur) naar 42 graden (07:00 uur) zonder gebruik = 10 graden in 16,5 uur. Dat lijkt wel flink meer dan @Faraz (5-5,5 graden n 15 uur tijd)
- Gisteren moment 2: van 43,4 (00:00 uur) naar 42,2 (06:00 uur) = 1,2 graden in 6 uur
/f/image/Jc10bqDc4mZ6jiEcTrgCEH0Q.png?f=fotoalbum_large)
- 1 maart (nog geen SPA geactiveerd) van 54 graden (14:00 uur) naar 2 maart 10:00 uur 42 graden = 12 graden in 20 uur. Of van 54 graden (14:00 uur) naar 47,5 graden (06:30 uur) = 6,5 graden in 16,5 uur (ongeveer vergelijkbaar met @Faraz
/f/image/SIZiX42bo2sJltqAkNOzXB46.png?f=fotoalbum_large)
Dat begrijp ik nog niet helemaal...
Ik zie trouwen nog een warmtapwater configuratie register staan (switch.charge_method_hw_48281) waar je de laadmethode mee k unt instellen:
- Switch aanzetten = delta temp (staat bij mij nu aan)
- Switch uitzetten = doeltemperatuur.
ChatGPT: de delta T-methode is afhankelijk van temperatuurverschillen, terwijl de doeltemperatuur-methode gericht is op een specifieke eindtemperatuur (dit is directer en houdt het water op een constante temperatuur.).
Heeft iemand hier ervaring mee qua pros en cons?
[ Voor 5% gewijzigd door desalnietemin op 10-04-2025 20:36 ]
Chielos schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:26:
[...]
* Chielos staat meteen die kap er af te halen.
* Chielos staat meteen die kap er af te halen.desalnietemin schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:39:
[...]
@Chielos Ik zag trouwens op mijn F1145 dat in menu 3.61 ik een energielog kan bekijken (1 jaar en 10 jaars). Van die staafdiagrammen. Elk maand bevat 2 kleuren met 2 waardes, er staat geen uitleg bij en ik kan er niks over vinden in mijn gebruikershandleiding of installatiehandleiding. Verder kan ik de kWh waardes totaal niet matchen met mijn WP klemmenmeting meting in HASS, weird...
Helaas is mijn WP in juli voorzien van een nieuwe printplaat en de monteur heeft geen backup gemaakt waardoor ik geen data heb van de jaren daarvoor (warmtepomp draait sinds begin 2014).
Dat energielabel gaat over het rendement van de warmtepomp voor verwarming en warm water. Dat zegt niets over het afkoelen van het boilervat. Die boiler van mij heeft een label C.Faraz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:34:
[...]
Hmm, mijn F1253-4 zou label A+++ (verwarming) en A (SWW/boiler) moeten hebben, maar zie zeer vergelijkbare resultaten als jullie.![]()
https://professional.nibe...(ELI)/NIBE%20F1253-4%20-2
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Interesting! Ik zal morgen eens kijken naar die switch op 48281. Geen idee wat dat is. De Nibe is sowieso nieuw voor mij, maar zo te lezen kun je dus ook eigen doeltemperaturen voor SWW instellen? Waar precies?desalnietemin schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:35:
[...]
@theo66 @Faraz @Knowbody , zojuist even gekeken naar mijn temperatuur daling van mijn boiletvat.
- Het betreft een VPA 300/200-Cu 300L tank. Productiejaar: 2011 Volgens Nibe label C:
[Afbeelding]
Enkele metingen:
- Als ik kijk naar de afgelopen dagen dan zet mijn Nibe Smart Price Adaption zo ergens tussen 12:00 -13:00 mijn warmtapwater naar de Luxe stand (die een stop temperatuur heeft van 51 graden). Ik heb pas sinds gisteren enkele HW (Hotwater) entiteiten geactiveerd dus ik kan nog niet goed zien of er andere HW registers aangepast worden bij een verandering.
- Gisteren (9-april) zakte mijn temperatuur van 52 graden (14:30 uur) naar 42 graden (07:00 uur) zonder gebruik = 10 graden in 16,5 uur. Dat lijkt wel flink meer dan @Faraz (5-5,5 graden n 15 uur tijd)
- Gisteren moment 2: van 43,4 (00:00 uur) naar 42,2 (06:00 uur) = 1,2 graden in 6 uur
[Afbeelding]
- 1 maart (nog geen SPA geactiveerd) van 54 graden (14:00 uur) naar 2 maart 10:00 uur 42 graden = 12 graden in 20 uur. Of van 54 graden (14:00 uur) naar 47,5 graden (06:30 uur) = 6,5 graden in 16,5 uur (ongeveer vergelijkbaar met @Faraz
[Afbeelding]
Dat begrijp ik nog niet helemaal...
Ik zie trouwen nog een warmtapwater configuratie register staan (switch.charge_method_hw_48281) waar je de laadmethode mee k unt instellen:
- Switch aanzetten = delta temp (staat bij mij nu aan)
- Switch uitzetten = doeltemperatuur.
ChatGPT: de delta T-methode is afhankelijk van temperatuurverschillen, terwijl de doeltemperatuur-methode gericht is op een specifieke eindtemperatuur (dit is directer en houdt het water op een constante temperatuur.).
Heeft iemand hier ervaring mee qua pros en cons?
En wat betreft je eerste vergelijking met mijn afkoelsnelheid: ik heb een nieuwe Nibe uit 2024. Waarschijnlijk is deze wat beter geïsoleerd. Dat hoop ik althans.
Dat wist ik niet! En had ik niet verwacht. Dank voor het delen.gaafst schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:47:
[...]
Aangezien opwarmen met een warmtepomp ook niet-lineair inefficiënter wordt met een hogere doeltemperatuur, is het zuiniger om je vat 2x op te warmen naar 50°C dan 1x naar 60°C. Beter nog lager als je verbruikspatroon dat toelaat. Je profiteert dan van efficiënter opwarmen en minder afkoelingsverliezen.
Doeltemperatuur niet doen. Dat is voor hygiëne boilers. Die werken precies andersom. (Leidingwater door het spiraal).Faraz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:46:
[...]
Interesting! Ik zal morgen eens kijken naar die switch op 48281. Geen idee wat dat is. De Nibe is sowieso nieuw voor mij, maar zo te lezen kun je dus ook eigen doeltemperaturen voor SWW instellen? Waar precies?
En wat betreft je eerste vergelijking met mijn afkoelsnelheid: ik heb een nieuwe Nibe uit 2024. Waarschijnlijk is deze wat beter geïsoleerd. Dat hoop ik althans.
Dat impliceert dat een warmtepomp met een COP voor warmwater van 2.4 ongeveer met 1 kWh verbruik dat verlies weer goed kan maken.
Dus als je geen WW verbruikt.
Even voor de beeldvorming.
Helaas geen CT klemmen bij mij
En ja ik 3.6.1 en 2, alleen bij mij ook alleen sinds 2024 november.
Ik denk een keer power outage gehad, en de data verdwenen, of deze functie zit er nog niet zo lang in.
gaafst schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:47:
Aangezien opwarmen met een warmtepomp ook niet-lineair inefficiënter wordt met een hogere doeltemperatuur, is het zuiniger om je vat 2x op te warmen naar 50°C dan 1x naar 60°C.
Ik moet dat iets nuanceren, het verschil zal kleiner zijn. Beter is om aan te houden dat, analoog aan het afkoeltraject, het opwarmen van 40°C naar 50°C minder energie kost dan opwarmen van 50°C naar 60°C.Faraz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:46:
Dat wist ik niet! En had ik niet verwacht. Dank voor het delen.
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k
Kan ik dat ergens aanpassen, naar bijv 50*C, @gaafst @Knowbody @desalnietemin ?
:strip_exif()/f/image/di3sOLedyg51JB0hKefTmH3k.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Faraz op 12-04-2025 09:01 ]
[ Voor 114% gewijzigd door Faraz op 12-04-2025 09:00 . Reden: Dubbel ]
@Faraz : Ja dat kan. Ik weet niet welke model warmtepomp je hebt? In mijn geval (F1145):Faraz schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:58:
Zo te zien warmt hij vrijwel altijd op tot 55*C bij mij.
[Afbeelding]
- Op dit moment heb ik enkel een BT6 temperatuur sensor voor warmtapwater (ik ga vandaag een aantal aanvullende temperatuur sensoren bijplaatsen op de leidingen van mijn systeem om meer inzicht te krijgen in de temperaturen en zal daar een aparte post over opstellen).
- Die BT6 zit halverwege mijn boilervat in een dompelbuis.
- BT6 wordt gebruikt als input voor de meting om te bepalen of het warmtapwater opgewarmd moet gaan worden.
De bepaling gaat als volgt:
1. In welke modus staat het warmtapwater (keuze uit: Economy, Normal. Luxe en Smart Control)?
2. Voor Economy, Normal en Luxe modus worden de daarvoor ingestelde start- en stoptemperaturen gehanteerd (die stel je in via het service menu op je warmtepomp of via HASS).
Aandachtspunt:
- Zelf weet ik nog niet precies wat die " Smart Control" doet. Die zou de warmtapwater temperatuur moet aanpassen op basis van je verbruik om energie te besparen.
- Zelf gebruik ik nog de Smart Price Adaption (SPA) optie, als de prijs laag is dan stookt hij het warmtapwater op door deze tijdelijk op luxe modus te zetten. Geen idee of SPA goed samenwerkt met Smart Control.
- Zelf wil ik de SPA sturingen gaan vervangen door Smart Grid ready sturing te gaan gebruiken i.c.m de HASS Day Ahead Optimizer. Of wellicht zelf de Smart Grid Ready registers gaan aansturen (nog enigszins afwachtend van het antwoord van Nibe i.r.t. of dit risico is op vroegtijdige slijtage door het frequent schrijven in deregisters)
- Als ik naar mijn BT6 kijk dan zie ik dat de stoptemperatuur telkens zo'n 2 graden hoger is dan de ingestelde stoptemperatuur. Dus vooral ik SPA aangezet had hanteerde ik modus " Normal" met een ingestelde stoptemperatuur van 46 graden. In mijn historie grafiek zie ik echter dat hij veelal opwarmt tot 48 graden. Met SPA (lage prijzen stand naar luxe zetten) is dat 52-53 graden (i.p.v. de 51 graden stoptemperatuur). Wellicht heeft dat te maken met de onnauwkeurigheid van de sensor of de reactiesnelheid .
Nu is het boven in het warmtapwater boilervat natuurlijk warmer als in het midden (BT6 positie). Ik vroeg me af welke start en stoptemperaturen voor warmtapwater jullie hanteren?
Settings:
/f/image/PBES0rKsehbvUvACeKy8Hiz8.png?f=fotoalbum_large)
Ja.Faraz schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:58:
Zo te zien warmt hij vrijwel altijd op tot 55*C bij mij.
[Afbeelding]
Ik kan de start en stop temperaturen helemaal niet zien in HA. Vreemd. Hebben die entiteiten een nummer?desalnietemin schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:06:
[...]
@Faraz : Ja dat kan. Ik weet niet welke model warmtepomp je hebt? In mijn geval (F1145):
- Op dit moment heb ik enkel een BT6 temperatuur sensor voor warmtapwater (ik ga vandaag een aantal aanvullende temperatuur sensoren bijplaatsen op de leidingen van mijn systeem om meer inzicht te krijgen in de temperaturen en zal daar een aparte post over opstellen).
- Die BT6 zit halverwege mijn boilervat in een dompelbuis.
- BT6 wordt gebruikt als input voor de meting om te bepalen of het warmtapwater opgewarmd moet gaan worden.
De bepaling gaat als volgt:
1. In welke modus staat het warmtapwater (keuze uit: Economy, Normal. Luxe en Smart Control)?
2. Voor Economy, Normal en Luxe modus worden de daarvoor ingestelde start- en stoptemperaturen gehanteerd (die stel je in via het service menu op je warmtepomp of via HASS).
Aandachtspunt:
- Zelf weet ik nog niet precies wat die " Smart Control" doet. Die zou de warmtapwater temperatuur moet aanpassen op basis van je verbruik om energie te besparen.
- Zelf gebruik ik nog de Smart Price Adaption (SPA) optie, als de prijs laag is dan stookt hij het warmtapwater op door deze tijdelijk op luxe modus te zetten. Geen idee of SPA goed samenwerkt met Smart Control.
- Zelf wil ik de SPA sturingen gaan vervangen door Smart Grid ready sturing te gaan gebruiken i.c.m de HASS Day Ahead Optimizer. Of wellicht zelf de Smart Grid Ready registers gaan aansturen (nog enigszins afwachtend van het antwoord van Nibe i.r.t. of dit risico is op vroegtijdige slijtage door het frequent schrijven in deregisters)
- Als ik naar mijn BT6 kijk dan zie ik dat de stoptemperatuur telkens zo'n 2 graden hoger is dan de ingestelde stoptemperatuur. Dus vooral ik SPA aangezet had hanteerde ik modus " Normal" met een ingestelde stoptemperatuur van 46 graden. In mijn historie grafiek zie ik echter dat hij veelal opwarmt tot 48 graden. Met SPA (lage prijzen stand naar luxe zetten) is dat 52-53 graden (i.p.v. de 51 graden stoptemperatuur). Wellicht heeft dat te maken met de onnauwkeurigheid van de sensor of de reactiesnelheid .
Nu is het boven in het warmtapwater boilervat natuurlijk warmer als in het midden (BT6 positie). Ik vroeg me af welke start en stoptemperaturen voor warmtapwater jullie hanteren?
Settings:
[Afbeelding]
Ik zie BT6 en BT7 uiteraard wel gewoon.
Jammer dat ik op de iPhone niet een ‘scroll-screenshot’ kan maken in de HA app, anders had ik de lijst met de wél beschikbare entiteiten in HA laten zien.
Welke integratie en/of add-on gebruik jij precies, @desalnietemin ?
Edit:
Ik heb overigens de F1253-4 PC.
Ik heb NIET een NibeGW oid, maar enkel een directe verbinding via de MyUplink integratie in HA. Jij misschien wel? Dat zou kunnen verklaren waarom jij wel andere/meer dingen kunt instellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Faraz op 13-04-2025 06:31 ]
Klopt, ik gebruik de NibeGW die via modbus aangesloten op de warmtepomp en dan maak ik gebruik van de standaard Nibe Heat Pump integratie die in de HASS core zit (van developer @elupus).
Via Modbus kun je in principe alle warmtepomp registers lezen of schrijven (mits het schrijf registers zijn).
Het is zo dat de developer enkel de registers via de integratie beschikbaar heeft gemaakt die door Nibe in de Modbus manager app (een database met de modbus adressen en hun functie) staan. Dat zijn er veel maar niet alles, zeker niet recht toegevoegde features. Dat komt omdat die database met registers in de modbus manager niet echt frequent bijgewerkt wordt door Nibe. Om recentere registers beschikbaar te krijgen kun je wel registeres pollen maar dan is het lastig om de functies te achterhalen. Ik heb Nibe support hierover aangeschreven. Zie: https://community.home-as...registers-entities/876852.
Ik ben niet bekend met een directe verbinding via Nibe MyUplink in HASS. Als je naar de integratie gaat en dan naar apparaatinfo hoeveel entiteiten zie je dan (zie screenshot als voorbeeld)? He tis wel zo dat het merendeel van de entiteiten standaard uit staan. De entiteiten die je wilt gebruiken dien je even aan te zetten, dan duurt het circa 30 seconden om waardes op te halen en dan zin ze zichtbaar.
/f/image/DL4w4oFEqKpXFFWr0H5KwL8s.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij mijn warmtapwater instellingen kaart, daar staan de nummers in van de entiteiten:
type: entities
entities:
- entity: select.hot_water_comfort_mode_47041
name: Warmtapwater comfort modus
- entity: select.temporary_lux_48132
secondary_info: none
name: Tijdelijk in luxe
- entity: switch.periodic_hw_47050
name: Periodieke toename geactiveerd
- entity: number.stop_temperature_periodic_hw_47046
name: Stop temp. periodiek
- entity: number.periodic_hw_interval_47051
name: Periode
- entity: switch.hw_comfort_48120
name: Comfort mode
- entity: number.start_temperature_hw_economy_47045
name: Start temp. HW Economy
- entity: number.stop_temperature_hw_economy_47049
name: Stop temp. HW Economy
- entity: number.start_temperature_hw_normal_47044
name: Start temp. HW Normal
- entity: number.stop_temperature_hw_normal_47048
name: Stop temp. HW Normal
- entity: number.start_temperature_hw_luxury_47043
name: Start temp. HW Luxe
- entity: number.stop_temperature_hw_luxury_47047
name: Stop temp. HW Luxe
- entity: switch.charge_method_hw_48281
name: "Laadmethode: Aan = delta temp Uit = doeltemp."
show_header_toggle: false
state_color: false
Graag deel ik mijn creatie op meer temperatuur sensoren toe te voegen aan je warmte/koude systeem.
Op internet heb ik wel diverse instructies gevonden maar het vergde toch nog even wat puzzel werk om het geheel werkend te krijgen, dus ik dacht ik kan net zo goed mijn ervaringen even delen.
Waarom zou je dit moeten willen?
In mijn geval is het aantal externe temperatuur sensoren aangesloten op mijn Nibe warmtepomp zeer beperkt. Mijn installateur had bijvoorbeeld ook niet de BT71 (externe retourleiding van buffervat vloerverwarming) en de BT7 (boven in dompelbuis boilervat warmtapwater) aangesloten. Verder wilde ik graag mee zicht op de temperaturen van de verschillende in- en uitgaande leidingen.
Wat heb je nodig?
- x aantal : DS18B20 Temperatuursensormodulekit:
Je hebt ze met 1m, 2m, 3m, 5m en 10m kabel. Het is aan te raden om die terminal adapter modules erbij te nemen. Ik heb geprobeerd de kabels aan elkaar te solderen maar dat werkte minder betrouwbaar dan de adapter modules te gebruiken.
Link (voorbeeld): https://nl.aliexpress.com...id5I&gatewayAdapt=glo2nld
- x aantal: Wemos D1 Mini V4 bordjes:
Ik gebruik de V4 omdat die een USB-C aansluiting heeft. Dat wil dus zeggen dat je ook een USB-C kabeltje en adapter/voeding nodig hebt. Ik heb gelezen dat je max. 8 sensoren per GPIO kunt koppelen. Er zitten 8 GPIO pinnen op, dus theoretisch kun je aardig wat sensoren aan 1 Wemos bordje hangen maar of dat praktisch is, is een andere zaak. Zelf heb ik nu om te starten 5 sensoren gekoppeld aan een Wemos bordje. Mijn advies koop meteen wat meer van die Wemos bordjes, voor anderhalve euro kun je geen buil vallen.
Voorbeeld: https://nl.aliexpress.com...id5I&gatewayAdapt=glo2nld
- Om de kabeltjes te bundelen en aan te sluiten op de Wemos gebruik ik verbindingsklemmetjes (bouwmarkt). Solderen moet ook kunnen maar dat gaf gek genoeg bij mij wat problemen.
- Optioneel een klein houdertje voor de Wemos in te doen (zelf heb ik die online gekocht maar als je een 3D printer hebt kun je ook een houdertje printen).
Hoe dan?
Stap 1
- Soldeer de meegeleverde pinnen aan het Wemos bordje. De temperatuur sensoren worden aangesloten op de pinnen:
:strip_exif()/f/image/QgMOG2EOgPCIWyf8xJ3dUTQC.gif?f=fotoalbum_large)
Stap 2
Stop de 3 draden van de Dallas temperatuur sensoren in de terminal adapter modules.
- Zwart = GND
- Rood = VCC
- Geel = DAT (signaal/data kabel)
Aan de andere zijde gebruik ik de meegeleverde adapter kabeltjes, die schuif je over de pinnen en aan de andere kant afknippen en strippen en in het verbindingsklemmetje stoppen.
Op de foto staan er 2 maar start met 1 sensor aangezien we per sensor eerst het unieke ID moeten opzoeken, totdat je va alle sensoren hun unieke ID-hebt (zie stap 3).
Aan de andere zijde van de verbindingsklem gebruiken we een rood, geel en zwart adapter kabeltje voor de duidelijkheid. Aan een zijde afknippen en strippen en in de verbindingsklem stoppen en de andere zijde de zwarte hulsje over de juiste pinnen in de Wemos schuiven:
* Data = geel kabeltje -> op pin 14 (4e van linksboven gezien met de usb-aansluiting naar je toe gericht) -> deze heb ik genomen, in de programmering is dit pin nummer D5 (GPIO14). Je kunt ook een ander GPIO pinnummer nemen.
* GND = zwarte kabel, aangesloten op GND pin (2e van rechtsbeneden gezien met de usb-aansluiting naar je toe gericht)
* VCC = rode kabel aangesloten op 3V3 (1e pin van linksbeneden gezien met de usb-aansluiting naar je toe gericht).
:strip_exif()/f/image/rZZU94TC5sX9gOIVjDVXrKIL.gif?f=fotoalbum_large)
Stap 3
Let op dat je in eerste instantie 1 sensor hebt aangesloten.
- Sluit de Wemos via USB aan op je computer
- Ga naar HASS - ESP Home Builder en klik op New Device en volg de instructies
- Als het goed is, is je Wemos nu online en kun je de YAML telkens bewerken en wireless installen\
Hierbij tussen beide strepen mijn YAML (Let op api key en password worden aangemaakt door HASS, verder heb ik het bordje voorzien van een vast IP-adres, da hoeft natuurlijk niet)
_________
esphome:
name: temp-logger-warmtepomp
friendly_name: temp-logger-warmtepomp
esp8266:
board: d1_mini
# Enable logging
logger:
# Enable Home Assistant API
api:
encryption:
key: <AANGEMAAKT DOOR HASS>
ota:
- platform: esphome
password: <AANGEMAAKT DOOR HASS>
wifi:
ssid: <JE NETWERK NAAM>
password: <WACHTWOORD>
fast_connect: true
manual_ip:
static_ip: 192.168.2.250
gateway: 192.168.2.1
subnet: 255.255.255.0
dns1: 192.168.2.1
# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
ap:
ssid: "Temp-Logger-Warmtepomp"
password: "w0ml1TF8gV9i"
captive_portal:
# DS18B20 Temperature Sensor
#D1 = GPIO5
#D2 = GPIO4
#D3 = GPIO0
#D4 = GPIO2
#D5 = GPIO14
#D6 = GPIO12
#D7 = GPIO13
#D8 = GPIO15
one_wire:
- platform: gpio
pin:
number: D5
mode:
input: true
pullup: true
_________
- Klik op ESP Home builder op het device wat je aangemaakt heb en klik op EDIT. Zorg dat de juiste YAML erin staat en klik op SAVE-install.
- Indien je device reeds verbonden was met je Wifi dan kun je bij instellen " Wirelessly" kiezen anders " Plug into this computer" kiezen.
- Na de installatie in ESP Home Builder op je device LOGS klikken. Als het goed is zie je in de log nu het unieke adres staan van de Dallas temperatuur sensor die je op dat moment eraan hebt hangen. Copy/paste dit adres naar een documentje met als opmerking " temperatuur sensor 1" en label de sensor met een label "temperatuur sensor 1".
/f/image/xFl7NWg8nTx28zxDGBZY1PBB.png?f=fotoalbum_large)
Herhaal dit voor al je sensoren.
LET OP: telkens nadat je een nieuwe sensor aan je Wemos bordje hebt hangen weer opnieuw in ESP Home Builder naar je device gaan op EDIT klikken en op INSTALL klikken. Als je direct op LOGS klikt dan zie je het ID staan van vorig gekoppelde sensor.
Als het goed is heb je nu van elke sensor het unieke ID achterhaald en heb je ze voorzien van een label.
Stap 4
Nu we alle sensor-ID's hebben kan het aanvullende stukje YAML code toegevoegd worden om de temperaturen uit te gaan lezen.
Voeg onderaan de YAML code van je device de volgens YAML code toe (tussen de 2 lijnen) en installeer deze.
Ik heb in de comments mijn sensor-ID's toegevoegd met een = OK, omdat ik een defecte had en ze een voor een langs moest lopen. Die comments zijn evt. niet nodig maar wel handig om je ID's erin te zetten.
# Sensor 3 = 0xe3000000bd2d7c28 = OK
# Sensor 4 = 0x54000000be501028 = OK
# Sensor 5 = 0xaa000000bb0d2528 = OK
sensor:
- platform: dallas_temp
address: 0xfd000000bd2ad228
name: "Sensor 1"
unit_of_measurement: "°C"
icon: "mdi:thermometer"
device_class: "temperature"
state_class: "measurement"
accuracy_decimals: 2
update_interval: 30s
address: 0x87000000bd2e0a28
name: "Sensor 2"
address: 0xe3000000bd2d7c28
name: "Sensor 3"
address: 0x54000000be501028
name: "Sensor 4"
address: 0xaa000000bb0d2528
name: "Sensor 5"
Ga in HASS naar instellingen - Integraties. Je nieuwe device is zichtbaar en klik op toevoegen:
:strip_exif()/f/image/KrRlmESPm4KkonrNWV7T3akE.png?f=user_large)
en daar is ie dan, je temperatuur sensoren zichtbaar in HASS
/f/image/dkaSs13bzy4SO5IBNTaZuZtc.png?f=fotoalbum_large)
Stap 6
Plaats de sensoren op de punten waar je de temperatuur wil gaan meten. Bijvoorbeeld in vrije dompelbuizen van een buffervat of op leidingen. Voor het bevestigen op leidingen gebruik ik zelf wat thermisch geleidende gel en faraday tape van Ali (met daaromheen de leiding isolatie).
[ Voor 200% gewijzigd door desalnietemin op 13-04-2025 15:55 ]
[ Voor 99% gewijzigd door desalnietemin op 13-04-2025 15:57 ]
Hi @desalnietemin , dank voor je reactie.desalnietemin schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:19:
Hi @Faraz ,
Klopt, ik gebruik de NibeGW die via modbus aangesloten op de warmtepomp en dan maak ik gebruik van de standaard Nibe Heat Pump integratie die in de HASS core zit (van developer @elupus).
Via Modbus kun je in principe alle warmtepomp registers lezen of schrijven (mits het schrijf registers zijn).
Het is zo dat de developer enkel de registers via de integratie beschikbaar heeft gemaakt die door Nibe in de Modbus manager app (een database met de modbus adressen en hun functie) staan. Dat zijn er veel maar niet alles, zeker niet recht toegevoegde features. Dat komt omdat die database met registers in de modbus manager niet echt frequent bijgewerkt wordt door Nibe. Om recentere registers beschikbaar te krijgen kun je wel registeres pollen maar dan is het lastig om de functies te achterhalen. Ik heb Nibe support hierover aangeschreven. Zie: https://community.home-as...registers-entities/876852.
Ik ben niet bekend met een directe verbinding via Nibe MyUplink in HASS. Als je naar de integratie gaat en dan naar apparaatinfo hoeveel entiteiten zie je dan (zie screenshot als voorbeeld)? He tis wel zo dat het merendeel van de entiteiten standaard uit staan. De entiteiten die je wilt gebruiken dien je even aan te zetten, dan duurt het circa 30 seconden om waardes op te halen en dan zin ze zichtbaar.
[Afbeelding]
Hierbij mijn warmtapwater instellingen kaart, daar staan de nummers in van de entiteiten:
type: entities
entities:
- entity: select.hot_water_comfort_mode_47041
name: Warmtapwater comfort modus
- entity: select.temporary_lux_48132
name: Tijdelijk in luxe
- entity: switch.periodic_hw_47050
name: Periodieke toename geactiveerd
- entity: number.stop_temperature_periodic_hw_47046
name: Stop temp. periodiek
- entity: number.periodic_hw_interval_47051
name: Periode
- entity: switch.hw_comfort_48120
name: Comfort mode
- entity: number.start_temperature_hw_economy_47045
name: Start temp. HW Economy
- entity: number.stop_temperature_hw_economy_47049
name: Stop temp. HW Economy
- entity: number.start_temperature_hw_normal_47044
name: Start temp. HW Normal
- entity: number.stop_temperature_hw_normal_47048
name: Stop temp. HW Normal
- entity: number.start_temperature_hw_luxury_47043
name: Start temp. HW Luxe
- entity: number.stop_temperature_hw_luxury_47047
name: Stop temp. HW Luxe
- entity: switch.charge_method_hw_48281
name: "Laadmethode: Aan = delta temp Uit = doeltemp."
show_header_toggle: false
state_color: false
Ik heb ‘slechts’ 122 entiteiten beschikbaar staan, en kan bijv 47041 (en de start/stop temp entiteit entiteit) niet zien noch vinden. Waarschijnlijk kan dat enkel mbv NibeGW.
Gaf jij echter niet eerder aan dat deze parameters ook op de WP zelf (dus op het schermpje) kunnen worden ingesteld? Zo ja, waar dan exact? Ik kan het namelijk niet vinden in mijn menu’s.
In mijn geval 5 seconden de " terug" knop inhouden op je warmtepomp. Dan verschijnt er een service icoontje, waarna je naar het juiste menu kunt scrollen.
:strip_exif()/f/image/txSeVAuSzbnpe1y7uYD7AJNQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uATFCjT7RdPejUgZNAWPSDnf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dEDn9VZC8rzVuZEaFpktFTfk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s1raPBudYUpvxR6ChZtrMR7p.jpg?f=fotoalbum_large)
Super! Gelijk getest & wat zaken gewijzigd.desalnietemin schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:43:
@Faraz , dat klopt. Je kunt deze instellingen aanpassen in het servicemenu.
In mijn geval 5 seconden de " terug" knop inhouden op je warmtepomp. Dan verschijnt er een service icoontje, waarna je naar het juiste menu kunt scrollen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn dat (op de laatste screenshot) jouw daadwerkelijke instellingen? Kun je s.v.p. delen waarom je voor die temperaturen hebt gekozen?
En met welke modus (en dus temperaturen) gaat de Nibe aan de haal als SPA aan staat? Ik gok ‘normaal’, maar ben benieuwd of iemand dat zeker weet.
De klopt, mijn installateur heeft dit destijds zo ingesteld. Wellicht zijn dit de gangbare instellingen.
Ik ben pas net gestart om te kijken hoe dit te optimaliseren.
- Het effect van Smart Control heb ik nog niet uitgevonden (nog niet geprobeerd).
- Het effect van Smart Price Adaption is voor zover ik kan zien dat als de prijs laag is Warmtapwater op luxe/comfort mode zet. Ik zie bij lage prijzen telkens een piek van mijn BT6 naar 52 graden (circa 1 graad hoger dan mijn HW-luxe stoptemperatuur, kleine afwijking).
Ik heb zojuist mijn HW-luxe stoptemperatuur op 60 graden gezet om het eens te testen.
/f/image/gTX50ong10bPbk1zU72C83SY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rq5TayR4XPXz8rOZDPDti5Jv.png?f=fotoalbum_large)
Smart Control is eerder al door een paar mensen hier uitgelegd (in ieder geval de theorie). Die modus lijkt alleen zin te hebben als je altijd op vaste momenten warm water verbruikt, want hij leert obv het verbruik van de laatste 7 dagen wanneer het water op z’n warmst moet zijn. Dit is volgens mij daarom alleen handig als je dus vaste (douche-/bad)patronen hebt én non-dynamische tarieven.desalnietemin schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:07:
Hi @Faraz ,
De klopt, mijn installateur heeft dit destijds zo ingesteld. Wellicht zijn dit de gangbare instellingen.
Ik ben pas net gestart om te kijken hoe dit te optimaliseren.
- Het effect van Smart Control heb ik nog niet uitgevonden (nog niet geprobeerd).
- Het effect van Smart Price Adaption is voor zover ik kan zien dat als de prijs laag is Warmtapwater op luxe/comfort mode zet. Ik zie bij lage prijzen telkens een piek van mijn BT6 naar 52 graden (circa 1 graad hoger dan mijn HW-luxe stoptemperatuur, kleine afwijking).
Ik heb zojuist mijn HW-luxe stoptemperatuur op 60 graden gezet om het eens te testen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik neem aan dat jij ook dynamische tarieven hebt, aangezien jij zo te zien ook SPA hebt aanstaan, @desalnietemin ?
Wat betreft de stoptemp & SPA: ik heb vannacht de stoptemperaturen verlaagd, maar er lijkt vandaag niets te zijn veranderd. Hij heeft vandaag wederom tot 55 gr C verwarmd, zoals de afgelopen weken (afgezien van 1 dag toen hij tot een lagere temp heeft verwarmd).
Denk wel dat hij al heel gauw de luxe stand gebruikt, inderdaad, maar dat hoeft eigenlijk helemaal niet in mijn geval.. jammer dat je dat niet kunt instellen icm SPA.
T.a.v. SPA, klopt, ik heb een dynamisch energiecontract en ben bezig om zoveel mogelijk van mijn energieverbruik wat ik kan verplaatsen in tijd te verplaatsen naar de goedkoopste uren (load shifting).
Voor de warmtepomp doe ik dat op dit moment nog via de Nibe SPA functionaliteit. Je kunt trouwens de mate van effect van SPA instellen in menu: 4.1.6 (nadat je SPA aangezet hebt. Dat wil zeggen dat je kunt instellen of SPA: WEL of NIET de kamertemperatuur/warmteafgite, warmtapwater, koelen en evt. zwembadtemp mag beïnvloeden en in welke mate (cijfer 1 t/m 10 en voor warmtapwater cijfer: 1 t/m 4).
Gisteren heb ik mijn stop-temperatuur voor warmtapwater luxe stand op 60 graden gezet om te testen en ik zie nog geen verschik in mijn BT6. Die verwarmt nog steeds tot 52 graden...
Wellicht kijkt SPA dus niet naar de warmtapwater comfort modus instellingen maar gebruikt het eigen vooraf gedefinieerde instellingen i.c.m. de mate van effect van SPA(menu: 4.1.6). Ik zal dit nog wat verder testen.
Bij overcapaciteit (=wek meer stroom op dan eigen verbruik) wil ik mijn warmtepomp extra te laten werken door deze te schakelen op Smart Grid Ready stand 1 (zie link) . Op de manier zoals @Hermarcel heeft gefixt (zie link).
Daarna ga ik verder optimaliseren met de Day-Ahead-Optimizer integratie (door steeds meer apparaten toe te gaan voegen aan de optimizer).
[ Voor 5% gewijzigd door desalnietemin op 16-04-2025 15:02 ]
Ja, precies. SPA lijkt vooralsnog niet heel logisch te werken, vind ik. En jij hebt dus ook hetzelfde ervaren qua niet naleven van de stop temperatuur. Ik vermoed dat dat alleen zonder SPA werkt, maar dat heb ik niet getest & weet ik niet zeker.desalnietemin schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:00:
@Faraz , ik had ook al zoiets gelezen over smart control, het lijkt gericht te zijn om op energiebesparing door te kijken naar verbruikspatronen en buiten temperatuur. Het kijkt echter niet naar tarieven. Wellicht dat het interessant kan zijn om beide (Smart Control en SPA) te gaan combineren.
T.a.v. SPA, klopt, ik heb een dynamisch energiecontract en ben bezig om zoveel mogelijk van mijn energieverbruik wat ik kan verplaatsen in tijd te verplaatsen naar de goedkoopste uren (load shifting).
Voor de warmtepomp doe ik dat op dit moment nog via de Nibe SPA functionaliteit. Je kunt trouwens de mate van effect van SPA instellen in menu: 4.1.6 (nadat je SPA aangezet hebt. Dat wil zeggen dat je kunt instellen of SPA: WEL of NIET de kamertemperatuur/warmteafgite, warmtapwater, koelen en evt. zwembadtemp mag beïnvloeden en in welke mate (cijfer 1 t/m 10 en voor warmtapwater cijfer: 1 t/m 4).
Gisteren heb ik mijn stop-temperatuur voor warmtapwater luxe stand op 60 graden gezet om te testen en ik zie nog geen verschik in mijn BT6. Die verwarmt nog steeds tot 52 graden...
Wellicht kijkt SPA dus niet naar de warmtapwater comfort modus instellingen maar gebruikt het eigen vooraf gedefinieerde instellingen i.c.m. de mate van effect van SPA(menu: 4.1.6). Ik zal dit nog wat verder testen.
Bij overcapaciteit (=wek meer stroom op dan eigen verbruik) wil ik mijn warmtepomp extra te laten werken door deze te schakelen op Smart Grid Ready stand 1 (zie link) . Op de manier zoals @Hermarcel heeft gefixt (zie link).
Daarna ga ik verder optimaliseren met de Day-Ahead-Optimizer integratie (door steeds meer apparaten toe te gaan voegen aan de optimizer).
Hoor het graag als jij meer info en/of getest hebt.
Ik moet mij nog verdiepen in SG (en de DAO). Mijn overcapaciteit gebruik ik momenteel al volledig voor mijn EV (solar charging), tenzij ik niet thuis ben natuurlijk.
Wat ik zojuist heb aangepast is de SPA instelling (menu: 4.1.6):
- beïnvloedt warm tapwater: AAN (ongewijzigd)
- mate van effect: van 4 (max stand) naar 1 (min. stand) gezet
Ik ga kijken welk effect dit heeft op de temperatuur en/of timing.
Daarna zal ik enkele dagen testen met de SPA instelling: beïnvloedt warm tapwater: UIT. Als het goed is worden dan de start/stop-temperaturen gebruikt en zal die random gaan opwarmen o.b.v. Delta-T.
Interessant! Zoiets wilde ik ook nog een keer doen, om de logica en functionaliteit te achterhalen.desalnietemin schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:49:
@Faraz , wat ik in ieder geval nu zeker weet is dat SPA niet kijkt naar de ingestelde stoptemperatuur-waarde van de luxe stand. Deze heb ik nu sinds dinsdag ochtend op 60 graden gezet en zie geen enkele wijziging. Hij blijft het warmtapwater opwarmen tot circa 52 graden. Dus de Economy/Normal/Lux start en stop temperaturen worden alleen gebruikt als je SPA niet hebt aanstaan op warmwater.
Wat ik zojuist heb aangepast is de SPA instelling (menu: 4.1.6):
Ik ga kijken welk effect dit heeft op de temperatuur en/of timing.
Daarna zal ik enkele dagen testen met de SPA instelling: beïnvloedt warm tapwater: UIT. Als het goed is worden dan de start/stop-temperaturen gebruikt en zal die random gaan opwarmen o.b.v. Delta-T.
Ben heel benieuwd wat daar uitkomt, dus ik lees het graag hier terug @desalnietemin. Dank alvast voor de moeite
Sinds 17 april rond 10:00 uur had ik de SPA instelling (menu: 4.1.6) als volgt aangepast:
Als ik naar de curves (BT6 temperatuur i.c.m. power warmtepomp en energieprijs) kijk dan vind ik het verschil minimaal tussen stand 1 en 4. Hij lijkt iets meer trapsgewijs het warmtapwater te verwarmen maar het is niet duidelijk zien dat de WP met setting 4 bijvoorbeeld meer verwarmt in de goedkoopste uren.
Aangezien ik geen last had van koud douchewater zet ik hem weer terug naar stand 4.
Ik blij de aansturing van SPA niet optimaal vinden, maar als je een dynamisch contract hebt is dit wel de meest eenvoudige methode op wat van het verbruik te optimaliseren o.b.v. de prijzen. Ik ga nu kijken wat ik kan bereiken qua optimalisatie door zelf te gaan sturen o.b.v. de Smart Grid ready standen 1 t/m 4.
Groet
Dank voor het delen @desalnietemin. Goed om te weten. Ben benieuwd wat de SG standen doen.desalnietemin schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:30:
@Faraz , dank, leek me idd logisch dat zonder SPA de stoptemperatuur werkt.
Sinds 17 april rond 10:00 uur had ik de SPA instelling (menu: 4.1.6) als volgt aangepast:
Als ik naar de curves (BT6 temperatuur i.c.m. power warmtepomp en energieprijs) kijk dan vind ik het verschil minimaal tussen stand 1 en 4. Hij lijkt iets meer trapsgewijs het warmtapwater te verwarmen maar het is niet duidelijk zien dat de WP met setting 4 bijvoorbeeld meer verwarmt in de goedkoopste uren.
Aangezien ik geen last had van koud douchewater zet ik hem weer terug naar stand 4.
Ik blij de aansturing van SPA niet optimaal vinden, maar als je een dynamisch contract hebt is dit wel de meest eenvoudige methode op wat van het verbruik te optimaliseren o.b.v. de prijzen. Ik ga nu kijken wat ik kan bereiken qua optimalisatie door zelf te gaan sturen o.b.v. de Smart Grid ready standen 1 t/m 4.
Groet
Dank voor je update. Heb de spullen al liggen om SG aan te sturen, ben benieuwd naar je ervaringen.desalnietemin schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:30:
@Faraz , dank, leek me idd logisch dat zonder SPA de stoptemperatuur werkt.
Groet
Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82226880.
Nu moet dat ook prima werken alleen had ik ook geen FT232 USB-naar serial) adaptertje waardoor ik het bordje niet kan via USB kan programmeren met ESPHome. Dus ik heb nog even wat spulletjes bijbesteld. Zodra het binnen is ga ik ermee aan de slag.
Ondertussen heb ik ook nog een andere post gevonden die ook een basis geeft: https://community.home-as...-nordpool-price/466862/21.
Wat ik voor de sturing van de SG ready modes 1 t/m 4 wil doen is een combinatie gebruiken van de Tibber pricelevels (https://developer.tibber.com/docs/reference#pricelevel) icm een check op Zon-PV overproductie (> productie dan eigen gebruik). Als je geen Tibber hebt kun je trouwens ook zelf prijsniveaus bepalen o.b.v. de gemiddelde prijs van de dag (zie vorige link op de HAS community).
Zodra ik het e.e.a. heb draaien zal ik update posten.
Ik heb price adaption ook aan staan voor f1145
10 voor verwarming
3 voor warmwater
10 voor koeling
Kamer thermostaat staat op 20.5, en dat was altijd wel stabiel, behalve als het heel warm wordt buiten.
Maar nadat ik price adaption aanzet, dipt hij naar 18.
Weet iemand hoe je de onderlimiet instelt? Ik heb price adaption nu ook maar eens op 8 ingesteld, kijken wat dat brengt.
Voor zover ik weet zou hij alsnog de streeftemp. van jouw sensor/kamerthermostaat (in dit geval voor koeling) moeten nastreven, en niet puur door SPA keihard moeten gaan koelen - in jouw geval naar 18*C...Chielos schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:12:
Hey
Ik heb price adaption ook aan staan voor f1145
10 voor verwarming
3 voor warmwater
10 voor koeling
Kamer thermostaat staat op 20.5, en dat was altijd wel stabiel, behalve als het heel warm wordt buiten.
Maar nadat ik price adaption aanzet, dipt hij naar 18.
Weet iemand hoe je de onderlimiet instelt? Ik heb price adaption nu ook maar eens op 8 ingesteld, kijken wat dat brengt.
- Qua hardware heb ik de ESP32-VROOM draaien met een simpele sturing van 5 relais voor de 5 AUX ingangen die ik heb op mijn Nibe F1145). Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82383922. Indien er meer detaillering nodig is over de stappen dan zoek ik nog wel een vrij uurtje om alles stapsgewijs onder elkaar te zetten
- Qua sturing heb ik vandaag de volgende basis geïmplementeerd:
/f/image/jUxVlGwsWdzOrSsXyHCRgY0N.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit zelf bij Tibber dus gebruik de Tibber prijsniveaus. Als je een andere energieleverancier hebt dan kun je ook zelf het prijsniveau bepalen op basis van de Norpool of ENTSO-E integratie. Mocht dat niet lukken dan laat maar even weten dan denk ik even mee.
Korte omschrijving van het Lovelace kaartje:
- Actieve mart Grid Ready Modus -> geeft de huidige SG-ready status weer
- Overproductie actie -> geeft aan of er op dit moment overproductie Zon-PV is (in Watt)
- Overproductie aan -> daarmee stel ik de drempelwaarde in vanaf wanneer SG-ready o.b.v. overproductie in de stand " overcapaciteit" gezet dient te worden (in dit voorbeeld inschakelen indien > 1500 W)
- Overproductie uit -> daarmee tel ik de onderste drempelwaarde in vanaf wanneer SG-ready o.b.v. Overproductie aan en uit zijn de hysterese (dit voorkomt aan/uit-gefladder)
- Selecteer SG-ready modus -> kan gebruiken worden om handmatig een SG-ready modus te selecteren
:strip_exif()/f/image/doX5xzJqCBie19iEs1zx8qje.png?f=user_large)
- SG Ready A -> geeft de status weer van relais1/aux1 (schakelaar/relais uit = Open | schakelaar/relais aan = Dicht). In mijn Nibe WP heb ik op AUX1 SG Ready A geselecteerd.
- SG Ready A -> geeft de status weer van relais2/aux2 (schakelaar/relais uit = Open | schakelaar/relais aan = Dicht). n mijn Nibe WP heb ik op AUX1 SG Ready A geselecteerd.
- Beïnvloedt kamertemperatuur = de instelling op de Nibe WP op SG-ready de kamertemperatuur mag beïnvloeden (NibeGW modbus entiteit: switch.sg_ready_heating_48282
- Beïnvloedt warm water = de instelling op de Nibe WP op SG-ready warmtapwater mag beïnvloeden (NibeGW modbus entiteit: switch.sg_ready_hot_water_48284
- Bij aanwezig eventueel beïnvloeden zwembad (switch.sg_ready_pool_48285) en/of actieve koeling (switch.sg_ready_cooling_48283). Zelf heb ik passieve koeling via (PCM42 van Nibe), die kun je niet sturen (gebruik ook nauwelijks stroom).
De SG-ready modi conform handleiding:
/f/image/EhcQI3VEu7ZP52JOZExA9PKm.png?f=fotoalbum_large)
De entiteit Actieve Smart Grid Ready Modus
Betreft een helper. Ga naar helpers - helper aanmaken - kies template en dan sensor
YAML code voor in de statustemplate:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| {% set aux2 = is_state('switch.nibe_relais_sturing_aux1_relay', 'on') %} {% set aux1 = is_state('switch.nibe_relais_sturing_aux2_relay', 'on') %} {% if aux1 and aux2 %} Overcapaciteit modus - maximaal draaien {% elif aux2 %} Lage prijs modus {% elif aux1 %} Blokkering modus - Hoge prijs {% else %} Normale modus {% endif %} |
De entiteit overproductie actief:
Om te bepalen of en zo ja hoeveel Watt overproductie je hebt dien je gebruik te maken van een P1 meter die gekoppeld is met HASS. Zelf heb ik deze: https://www.hashop.nl/Sli...meter-voor-Home-Assistant) maar andere werken natuurlijk ook prima.
Dit betreft een helper. Ga naar helpers - helper aanmaken - kies template en dan sensor
YAML code voor in de statustemplate (vervang door andere sensor namen indien je in HASS voor de verschillende fases productie en consumptie andere entiteiten hebt):
{{
max(0, (
states('sensor.power_produced_phase_1') | float +
states('sensor.power_produced_phase_2') | float +
states('sensor.power_produced_phase_3') | float
) - (
states('sensor.power_consumed_phase_1') | float +
states('sensor.power_consumed_phase_2') | float +
states('sensor.power_consumed_phase_3') | float
))
}}
De entiteiten overproductie aan en overproductie uit:
Dit betreft een helper. Ga naar helpers - helper aanmaken - kies template en dan numeriek
- Naam: Overproductie Aan Drempelwaarde en Overproductie Uit Drempelwaarde
- Stel je minimum en maximum waarden in (in mijn huidige situatie minimum 0 W en maximaal 5000W) en kies je eenheid: W.
De entiteit selecteer SG ready modus:
Om dit werkend te krijgen heb je een helper, een automatisering en een script nodig.De helper: ga naar helpers - helper aanmaken - kies keuzelijst en dan:
/f/image/F1YlTD41AEssGeDDCiASqIRW.png?f=fotoalbum_large)
Het script:
Ga naar scripts - script toevoegen:
Voeg deze YAML code in.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| alias: Zet SG Ready relais volgens keuze sequence: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: input_select.nibe_sg_ready_modus_select state: Normale modus sequence: - target: entity_id: - switch.nibe_relais_sturing_aux1_relay - switch.nibe_relais_sturing_aux2_relay action: switch.turn_off data: {} - conditions: - condition: state entity_id: input_select.nibe_sg_ready_modus_select state: Lage prijs modus sequence: - target: entity_id: switch.nibe_relais_sturing_aux1_relay action: switch.turn_on data: {} - target: entity_id: switch.nibe_relais_sturing_aux2_relay action: switch.turn_off data: {} - conditions: - condition: state entity_id: input_select.nibe_sg_ready_modus_select state: Hoge prijs modus (blokkering) sequence: - target: entity_id: switch.nibe_relais_sturing_aux1_relay action: switch.turn_off data: {} - target: entity_id: switch.nibe_relais_sturing_aux2_relay action: switch.turn_on data: {} - conditions: - condition: state entity_id: input_select.nibe_sg_ready_modus_select state: Overcapaciteit modus (maximaal draaien) sequence: - target: entity_id: - switch.nibe_relais_sturing_aux1_relay - switch.nibe_relais_sturing_aux2_relay action: switch.turn_on data: {} mode: single |
De automatisering:
Ga naar automatisering - automatisering toevoegen en voeg deze YAML in:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| alias: SG Ready modus automatisch toepassen description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - input_select.nibe_sg_ready_modus_select conditions: [] actions: - action: script.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: script.zet_sg_ready_relais_volgens_keuze mode: single |
De switch SG Ready A:
Dit betreft de feitelijke relais sturing via de hardware (ESP32 VROOM relais bordje)
Entiteit: switch.nibe_relais_sturing_aux1_relay
De switch SG Ready B
Dit betreft de feitelijke relais sturing via de hardware (ESP32 VROOM relais bordje)
Entiteit: switch.nibe_relais_sturing_aux2_relay
Dan mijn automatisering: Slimme SG Ready sturing – Tibber + Overproductie:
Ga naar automatisering - voeg automatisering toe en kopieer/plak deze YAML code. Pas de entiteit sensor.tibber_price_level_nederlands met de state aan indien je de prijsniveaus bepaald obv ENTSO-E of NORDPOOL integratie.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
| alias: Slimme SG Ready sturing – Tibber + Overproductie (NL) description: "" triggers: - minutes: /5 trigger: time_pattern - entity_id: - sensor.tibber_price_level_nederlands - sensor.overproductie_actief trigger: state conditions: [] actions: - entity_id: - switch.aux1 - switch.aux2 action: switch.turn_off - choose: - conditions: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: sensor.tibber_price_level_nederlands state: zeer goedkoop - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.overproductie_actief') | float > states('input_number.overproductie_aan_drempelwaarde') | float }} sequence: - entity_id: switch.aux1 action: switch.turn_on - conditions: - condition: state entity_id: sensor.tibber_price_level_nederlands state: goedkoop sequence: - entity_id: switch.aux2 action: switch.turn_on - conditions: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: sensor.tibber_price_level_nederlands state: duur - condition: state entity_id: sensor.tibber_price_level_nederlands state: zeer duur sequence: - entity_id: switch.aux1 action: switch.turn_on - conditions: - condition: state entity_id: sensor.tibber_price_level_nederlands state: normaal - condition: template value_template: >- {{ states('sensor.overproductie_actief') | float < states('input_number.overproductie_uit_drempelwaarde') | float }} sequence: - entity_id: - switch.aux1 - switch.aux2 action: switch.turn_off mode: single variables: price_level: "{{ states('sensor.tibber_price_level_nederlands') }}" overprod: "{{ states('sensor.overproductie_actief') | float }}" |
De komende dagen wordt het mooi weer, ik ga monitoren hoe dit gaat uitpakken.
Ik heb even twee vragen.
1. Heeft iemand het automatisch laten koelen al voor elkaar gekregen na de update naar 4.2.4?
Ik heb de gevraagde kamertemperatuur in de app al op 20 gezet. Huidige temp is al voorbij de 22. Met versie 4.1.5 was die al gestart tijdens de vorige warme periode. Ik verwacht niet dat dmv vloerkoeling de temp zal zakken maar ik wil wel dat bij die temperaturen al wel de koeling start op verdere opwarming te voorkomen. Koelcurve staat nu op 2/-5 en dan zou ik bij een buiten temp van 22 een aanvoer van 19 moeten hebben. Maar na een ochtendje thuis en zitten wachten op resultaat heb ik voordat ik om 1400 uit huis moest toch maar zelf de koeling handmatig ingeschakeld.
Edit:

2.
:strip_exif()/f/image/ZKZd2t3VteOzKnT5YzxRz5cK.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanochtend dus ff sinds een lange tijd weer bij de wp gestaan om een paar instellingen daar maar aan te passen. De grafiek van de stooklijn maakt instellen toch wat makkelijker. Maar ik zag dat er in de visuals, op je startscherm, er bij sommigen een extra "knopje" bijgekomen is. Hierboven dus wat er tevoorschijn komt als je bij zonneopwek op dat knopje drukt. Kwam er voor het leuke net te laat achter want ik moest uit huis. Zijn deze knopjes sinds 4.2.4 of waren die er eerder al.
En de dan rijzende vraag is dan hoe krijg ik het voor elkaar om het zichtbaar te maken wat het huis verbruikt in deze weergave. Zou ik daar de SE meter in de groepenkast voor moeten installeren denk je? Want dan krijg je dat inzicht ook in jouw SE-app. Ik zit nu ook te denken..🤔.. dat er misschien een P1 gekoppeld kan worden.🤞
Als je smart energy source kiest in het menu (4.6) krijg je te zien dat er een andere energiebron geïnstalleerd dient te worden. Waar kan ik dat dan doen. Geldt dit ook voor een accu of bv een noodgenerator??
Vragen vragen vragen

Is iemand hier al mee aan de slag gegaan?
[ Voor 5% gewijzigd door jurgen purgen op 12-05-2025 18:43 ]
Hoi,jurgen purgen schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:39:
Hallo aanwezigen hier.
Ik heb even twee vragen.
1. Heeft iemand het automatisch laten koelen al voor elkaar gekregen na de update naar 4.2.4?
Ik heb de gevraagde kamertemperatuur in de app al op 20 gezet. Huidige temp is al voorbij de 22. Met versie 4.1.5 was die al gestart tijdens de vorige warme periode. Ik verwacht niet dat dmv vloerkoeling de temp zal zakken maar ik wil wel dat bij die temperaturen al wel de koeling start op verdere opwarming te voorkomen. Koelcurve staat nu op 2/-5 en dan zou ik bij een buiten temp van 22 een aanvoer van 19 moeten hebben. Maar na een ochtendje thuis en zitten wachten op resultaat heb ik voordat ik om 1400 uit huis moest toch maar zelf de koeling handmatig ingeschakeld.
Edit:. Ik heb d filtertijd niet gecheckt. Vannacht als ik thuis kom is t te laat om te checken. K kijk morgen in de ochtend. Zou raar zijn als die veranderd zou zij na de update. Maar als ik aan @Knowbody zijn intermittent instelling denk............
Helaas heb ik niet direct het antwoord op jouw 1e vraag, maar wil wel meedenken (en het allereerst begrijpen).
Kun je uitleggen wat je exact bedoelt met de zin “ Koelcurve staat nu op 2/-5 en dan zou ik bij een buiten temp van 22 een aanvoer van 19 moeten hebben”? Ik kom er namelijk met gezond boerenverstand en logica niet uit als ik naar die woorden en (vooral) getallen kijk.
Ik heb zelf de bedrijfsstand voor nu op handmatig & alleen koelen staan. Zo voorkom ik dat hij bijv in de nacht onnodig gaat verwarmen (dit pingpongen van de kamertemperatuur gebeurde met mijn vorige Itho WP wel vrij vaak).
Mijn eerste gedachte was dat jij inderdaad misschien niet de filtertijd hebt en/of de ingestelde minimale buitentemp. hebt afgewacht, want anders zou hij sowieso niet moeten gaan koelen.
Geen idee of de Nibe dit overigens ook op de handmatige stand doet (en dus afwacht & rekening houdt met de filtertijd).. of koelt hij dan 24/7 zolang hij de streeftemperatuur nog niet heeft bereikt, ongeacht buitentemperatuur? Weet iemand dit toevallig? Kon dit niet terugvinden.
[ Voor 4% gewijzigd door Faraz op 12-05-2025 23:53 ]
Koelcurve op 2 met verschuiving -5 is niet gebruikelijk.
Het advies is de koelcurve op 0 en alle customized temperaturen in 1.30.7 op 18 graden te zetten. 17 kan ook nog wel.
Laagste waarde voor koelen op 10. Hij gaat dan ook echt wel ver onder de 18 door maar dan heb je er ook echt wat aan.
Met de machine learning update 4.x gaat koelen veel prettiger, lange runs door slim om te gaan met de berekende temperatuur.
Met de vochtmeting van de RMU S40 erbij zal de SMO ook rekening houden met het dauwpunt dus is die 18 geen keiharde beperking.
Koelen gaat nu perfect bij mij. Koelen vanaf BT1 temp 17 graden, filtertijd heb ik op 3 uur staan.
Omschakelen tussen verwarmen en koelen op 48 anders gaat het alsnog in de nachten mis.
Belangrijk is dat je niet koelt met overschot PV. Zie 4.2.2, dat menu verschijnt als je het SunSpec protocol hebt geactiveerd. Dat was bij mij de reden dat ik het koelen niet gestart kreeg! Hij koelt dan ALLEEN maar met overschot en anders niet.
Tja, de pomp springt (alleen voor koelen) steeds op intermitterend terug na een herstart van de SMO, dus ook na een update.
Bij mij werkt het nu prettig met een verlaagd maar vast pompdebiet. GP12 vast op 25% geeft voldoende flow over alle groepen en geeft hier totaal ongeveer 19 lpm. Daarmee wil ik ook het stookseizoen in. Mijn afgiftesysteem kan meer dan 30 lpm aan, wat hoort bij een 12 kW systeem maar ik heb dat vermogen niet nodig en de automatische pompsnelheid regelt telkens veel te hoog. En geeft teveel lawaai.
Ik heb aan 4 a 5 kW vermogen voldoende. De AMS 10-12 is veel te zwaar dus ik heb de zaakjes nu zo gecommissioned dat er 6,5 kW vermogen geleverd kan worden bij dT van 5K.
De maximale temperatuur voor verwarming staat niet op 35 graden of daar in de buurt maar op 26.
Nooit eerder aan gedacht om daarmee te spelen.
DOT 5k bij -3. Maar die heeft nu ook geen effect omdat de pompsnelheid vast staat ingesteld.
ja dat weet ik maar wilde even een start forcerenKnowbody schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 00:20:
@jurgen purgen
Koelcurve op 2 met verschuiving -5 is niet gebruikelijk.
zo had ik dat ook altijd staan. Minimale temp staat op 18 bij mijHet advies is de koelcurve op 0 en alle customized temperaturen in 1.30.7 op 18 graden te zetten. 17 kan ook nog wel.
daar wil ik dus ook heen. Heb voorheen (wp sinds november '21) altijd tegen deze tijd de koeling handmatig aangezet om de warmte uit het beton te trekken. En koelde nonstop tot of de retour te laag werd of dat het buiten zelf weer wat koeler werd.Laagste waarde voor koelen op 10. Hij gaat dan ook echt wel ver onder de 18 door maar dan heb je er ook echt wat aan.
Met de machine learning update 4.x gaat koelen veel prettiger, lange runs door slim om te gaan met de berekende temperatuur.
Ik heb (helaas) geen RMU, bij mij hangt het meegeleverde kastje dat bij de wp meekwam. Is hetzelfde als de buitensensor. Ik zal ff de boekjes naslaan welke dat precies is.Met de vochtmeting van de RMU S40 erbij zal de SMO ook rekening houden met het dauwpunt dus is die 18 geen keiharde beperking.
grappig dat je dit zegt. K heb 'm idd ook aangepast. Zag vorig jaar toen ik m'n Excel aan het bijwerken was dat er op rare tijden idd verwarmt werd. Aanvoer te koud?? Maar nu toch even aangepast.Koelen gaat nu perfect bij mij. Koelen vanaf BT1 temp 17 graden, filtertijd heb ik op 3 uur staan.
Omschakelen tussen verwarmen en koelen op 48 anders gaat het alsnog in de nachten mis.
Ik kan niet actief koelen. Totaal verbruik van systeem is 150w, constant. Wel even voor de test de pomp op 100% gezet. Ff kijken wat dat doet. 🤷♂️Belangrijk is dat je niet koelt met overschot PV. Zie 4.2.2, dat menu verschijnt als je het SunSpec protocol hebt geactiveerd. Dat was bij mij de reden dat ik het koelen niet gestart kreeg! Hij koelt dan ALLEEN maar met overschot en anders niet.
hier heb ik het probleem dat ik van stadsverwarming kom en mijn verdeler (tegen beter weten in) tijdens de renovatie niet heb aangepast. Er zit dus nog een pomp en allerlei crap op. De reden dat ik het niet vervangen heb is omdat ik mezelf had overtuigd dat door die pomp het huis buiten het stookseizoen egaal opwarmt ipv hotspots in de woning. Door de constante flow krijgt het water een vaste temp en houdt zo al het beton in de woning zo ook op een vaste temp.Tja, de pomp springt (alleen voor koelen) steeds op intermitterend terug na een herstart van de SMO, dus ook na een update.
Bij mij werkt het nu prettig met een verlaagd maar vast pompdebiet. GP12 vast op 25% geeft voldoende flow over alle groepen en geeft hier totaal ongeveer 19 lpm. Daarmee wil ik ook het stookseizoen in. Mijn afgiftesysteem kan meer dan 30 lpm aan, wat hoort bij een 12 kW systeem maar ik heb dat vermogen niet nodig en de automatische pompsnelheid regelt telkens veel te hoog. En geeft teveel lawaai.
die heb ik ook verlaagd naar 24Ik heb aan 4 a 5 kW vermogen voldoende. De AMS 10-12 is veel te zwaar dus ik heb de zaakjes nu zo gecommissioned dat er 6,5 kW vermogen geleverd kan worden bij dT van 5K.
De maximale temperatuur voor verwarming staat niet op 35 graden of daar in de buurt maar op 26.
Nooit eerder aan gedacht om daarmee te spelen.
Ik durf te zeggen dat ik m'n wp ken mbt verwarmen. Hij staat precies op de sweetspot. Schema's tbv SWW. Maximaal PV gebruik via Sunspec en Smart Controle. Eigen stooklijn. Pompen van bron en cv uit als er geen vraag is.DOT 5k bij -3. Maar die heeft nu ook geen effect omdat de pompsnelheid vast staat ingesteld.
Alleen ik heb zoals gezegd altijd handmatig de koeling ingeschakeld. Dit jaar wilde ik zien hoe de wp het zelf zou doen en of ik het daarmee eens was. Het seizoen is nog jong, maar waarom ik de vraag stelde was het feit dat de wp in de vorige warme periode wel zelf startte. En toen het buiten afkoelde ook zelf stopte ....en toen kwam 4.2.4. Ik ga woensdag wel verder pielen. Ik zal later op de dag even de filtertijd aanpassen en dan weer op het werk naar het resultaat kijken.
Ik weet dat jij best veel kennis hebt van de instellingen daarom had ik jou ook getagt.
Super bedankt voor het meedenken en het delen van jouw instellingen.
we zijn hier om van elkaar te leren😌Faraz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:51:
[...]
Hoi,
Helaas heb ik niet direct het antwoord op jouw 1e vraag, maar wil wel meedenken (en het allereerst begrijpen).
hierboven in mijn antwoord aan @Knowbody wordt het wat duidelijker. Een eigen stooklijn zoeken was een project van wel 3 stookseizoenen. Winters hebben we niet meer dus ook niet veel kunnen testen. Bij 7°C weer te warm maar als het regende was weer het weer te koud. Bij de ene nacht met een temp van -7 was het weer te warm en zo blijf je zoeken en opschrijven wat je hebt gedaan. Tot je er bent en dat was eind vorig stookseizoen en dit jaar niks aangeraakt. Dat voelt dan wel tof.. like you've made it to the finals.Kun je uitleggen wat je exact bedoelt met de zin “ Koelcurve staat nu op 2/-5 en dan zou ik bij een buiten temp van 22 een aanvoer van 19 moeten hebben”? Ik kom er namelijk met gezond boerenverstand en logica niet uit als ik naar die woorden en (vooral) getallen kijk.Ik heb zelf vooralsnog ook geen curves of stooklijnen/GM aangepast.
hierboven ook besprokenIk heb zelf de bedrijfsstand voor nu op handmatig & alleen koelen staan. Zo voorkom ik dat hij bijv in de nacht onnodig gaat verwarmen (dit pingpongen van de kamertemperatuur gebeurde met mijn vorige Itho WP wel vrij vaak).
de min en max temp heb ik 2 jaar geleden ingesteld. Ivm de stooklijn. Zo maak je een onder en bovengrens.Mijn eerste gedachte was dat jij inderdaad misschien niet de filtertijd hebt en/of de ingestelde minimale buitentemp. hebt afgewacht, want anders zou hij sowieso niet moeten gaan koelen.
In de handmatige stand stopt ie alleen voor SWW. Laat je het aanstaan dan heb je iig de restwarmte uit de zomer aan temp door je vloeren lopen in de winter maar dat zal met het verlies van je woning toch heel snel heel koud worden. Ik heb namelijk een bufferzak ipv een grondboring. Ik sla warmte uit de zomer op in water via pvt. En ik ga, als ik m'n systeem goed afstel, met 12°C december in en dat is dan met mijn passieve koelen dan ook temp die de vloer in gaat cq bijgemengt zal worden. Maar de minimale aanvoer temp zal door de aansturing als te laag worden gezien en zal er waarschijnlijk wel een alarm opdoemen over een te lage aanvoer temp voor passief koelen.Geen idee of de Nibe dit overigens ook op de handmatige stand doet (en dus afwacht & rekening houdt met de filtertijd).. of koelt hij dan 24/7 zolang hij de streeftemperatuur nog niet heeft bereikt, ongeacht buitentemperatuur? Weet iemand dit toevallig? Kon dit niet terugvinden.
Ik weet niet of jij actief of passief koelt, maar ik moet 5 maanden aan verwarming vd woning voorkomen met 10000 liter water en pvt in de nachten. Dus constant koelen is voor mij erg nadelig want ik kan niet te vroeg starten want dan ben ik in september te warm. Maar ook niet te laat want de bodem warmt ook op en ik heb heel de winter energie aan de zak onttrokken zodat ik ijs kon maken. De bodem is 9.4°C tegenover 6.8°C in maart. De bufferzak was 2 graden op de sensor maar ik kreeg met lage flow een aanvoer naar de wp van 0°C. De energie uit de bodem trekt ook mijn bufferzak in dus ik moet niet te lang wachten want dan is mn ijs weg.
Jij ook bedankt voor het meedenken en als je vragen hebt..... Stel ze aan @Knowbody 😄😁😄😁😄
Al met al leuk volwassenen speelgoed🤗 ni bedtijd
Oja dat vergat ik even... Jouw water-water systeem met passief koelen.
Bijzonder mooie installatie heb jij!
De sensor is BT50. Die meet alleen temperatuur.
Jammer van die mengpomp op je verdeler. Ga je die nog ombouwen? Zit er misschien een voeler op de pomp die de pomp niet laat starten bij koelen? Of start die mengpomp vanuit de SMO (in dat geval GP10).
Als je SunSpec hebt, en daar lijkt het op, heb je dat vinkje gecontroleerd ?
:strip_exif()/f/image/FRdqEkaYsGmqiJoiquYG4DoS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 13-05-2025 14:43 ]
Wat een geinig systeem heb jij, @jurgen purgen. Daar had ik persoonlijk niet eerder iets over gelezen of gehoord.
Om antwoord te geven op een van je vragen: Ik heb zelf een NIBE F1253-4 R PC met passieve koeling (bodemwarmtepomp met grondboringen) + ~200L boiler in een nieuwbouwwoning.
Ik zal mij binnenkort eens gaan verdiepen in de theorie en mogelijkheden van verschillende stooklijnen instellen e.d.
Klopt het dat je m.b.v. (of in) de stooklijn de onder en bovengrens qua temp (dus wanneer hij moet aan-/uitslaan) zelf kan instellen? En kan dit gewoon op de warmtepomp of in HA, zonder NibeGW/Modbus modules etcetera? Ik heb enkel in de menu's op het schermpje van de Nibe ergens 'stooklijn' zien staan, maar weet niet of die uit zichzelf voldoende functionaliteit biedt voor wat je hierboven beschrijft.
En begrijp ik goed (uit de reactie van Jurgen hierboven) dat de Nibe - in de handmatige bedrijfsstand met alleen koelen aan - bij wijze van spreken 24/7 blijft koelen, onafhankelijk van de buitentemp en/of filtertijd?
Ten slotte nog 1 hele algemene vraag aan jullie beiden: wat zouden jullie aanbevelen om direct aan te passen als je een dergelijke WP in bezit hebt (i.c.m. HA en de Nibe integratie)?
Tot nu toe heb ik met name:
- SPA getest (eerst aan en later weer uitgezet), zie hieronder
- bedrijfsstand op handmatig gezet en alleen koelen aangezet (ivm de hogere temperaturen de laatste tijd)
- de compressor tijdens bepaalde uren geblokkeerd onder menu 'geavanceerd', omdat SPA niet top werkte en ik op deze manier het beter kan laten werken i.c.m. dynamische prijzen
het is wel de bedoeling idd om er een keer een installateur naar te laten kijken. Wil eerst zelf info inwinnen over de verdeler van WTH. Ik heb het na een tijdje ook aangegeven bij de installateur dat ik denk dat de pomp een storende factor is in het hele systeem en hij erkende dat ook. Maar toen wilde iedereen plots een wp en was de man z'n schema voor een jaar gevuld. Tot op heden een pietsie duurder, maar de incentive om er nu (ivm salderen) er wat aan te doen is niet erg groot. Ik heb wel dat bv de bovenverdieping pas verwarmd wordt als op de beganegrond verdeler de groepen sluiten. Dus er moet of een pomp bij of een pomp weg. Mettertijd. Er zit al sinds voordat ik aan de wp begon een systeem met een WLHP (van INNOVA, NIBE had er ook 1, alleen niet in NL) in mijn kop. Ik wil dat samen met de verdelers in 1 keer aanpakken. Maar voor en van moeder de vrouw moet ik eerst ff een EV regelen.Knowbody schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:04:
@jurgen purgen
Oja dat vergat ik even... Jouw water-water systeem met passief koelen.
Bijzonder mooie installatie heb jij!
De sensor is BT50. Die meet alleen temperatuur.
Jammer van die mengpomp op je verdeler. Ga je die nog ombouwen? Zit er misschien een voeler op de pomp die de pomp niet laat starten bij koelen? Of start die mengpomp vanuit de SMO (in dat geval GP10).
:strip_exif()/f/image/Aw7JJOunrjw3DYARKmAGEKqd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1qIV2uCN95FryGuEcO76n3TQ.jpg?f=fotoalbum_large)
K moet bij mij de BE6 nog aanpassen. BE7 registreert bij mij het verbruik van de wp en vertelt dat aan de wp zodat ik het verbruik in de geschiedenis kan uitlezen en loggen in m'n Excel. Ooit na een update niet in de gaten gehad dat BE6, nadat ik 'm echt uitgeschakeld had, toch weer was gaan tellen en nu op een stand staat die niet meer te resetten is.
:strip_exif()/f/image/ZIfb2ZY1C93LLXapTxwptfsG.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag te laat wakker om nog de filtertijd aan te passen. Maar morgen heb ik meer tijd. Zal ik weer even voor de wp gaan staan.
K ben erg tevreden met mijn systeem. Hier in een 8 jaar oude woning. Voorheen dus stadsverwarming. Mag in mijn woongebied niet boren in de grond omdat ik in een grondwaterwingebied woon. Woning warmt te snel op en koelt niet meer af. Leuk in de winter en het najaar. De andere seizoenen is dat ruk. En wil geen buitenunit voor een airco. Ivm aanzicht en efficiënte. Eigenlijk zou elke woning hiermee opgeleverd moeten worden.Faraz schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:39:
Dank voor het delen, @jurgen purgen & @Knowbody! Leerzaam (voor zover ik het zelf kan volgen met mijn nog zeer beperkte kennis van dergelijke curves en stooklijnen etc.)!
Wat een geinig systeem heb jij, @jurgen purgen. Daar had ik persoonlijk niet eerder iets over gelezen of gehoord.
Ik heb een S-serie wp. Ik heb myuplink en weet wel dat alles een tijd terug over is gegaan naar Myuplink. In menu 1.30.4 stel ik bij mij de laagste aanvoer temp in. Dat is dan ook de bodem van je stooklijn.Om antwoord te geven op een van je vragen: Ik heb zelf een NIBE F1253-4 R PC met passieve koeling (bodemwarmtepomp met grondboringen) + ~200L boiler in een nieuwbouwwoning.
Ik zal mij binnenkort eens gaan verdiepen in de theorie en mogelijkheden van verschillende stooklijnen instellen e.d.
Klopt het dat je m.b.v. (of in) de stooklijn de onder en bovengrens qua temp (dus wanneer hij moet aan-/uitslaan) zelf kan instellen?
het meeste kan op de wp zelf. Ik heb een wp met een SMO ingebouwd en doe het meeste via de app. Maar de meer technische aanpassingen doe ik in menu 7. Die is op de app niet toegankelijk, Home Assistant is idd ook een stap die ik wil zetten om de wp aan te sturen, maar vooralsnog lukt het goed met Myuplink en zou ik HA eigenlijk vooral inzetten als bronbeheer(of bufferzak of pvt of beiden). Heb binnenkort weer een accountmanager over de vloer om het een en ander te bespreken. Hoe de F serie zonder modbus en alle andere bordjes werkt weet ik niet. Ik zou ook een F krijgen maar heb m'n poot stijf gehouden voor de S ivm Sunspec en ingebouwde modbus. Wellicht dat er hier anderen zijn met ervaringen mbt aansturen via HA. Ik zie vaak lappen code voorbij komen, waar ik nu nog niks van snap. Kijk ook eens op https://professional.nibe...roup/23031/subgroup/44564. Dr gaat een wereld voor je open. Alle beschikbare machines met hun handleidingen.En kan dit gewoon op de warmtepomp of in HA, zonder NibeGW/Modbus modules etcetera?
een eigen stooklijn maken vergt wat tijd, je moet na het instellen wachten op het resultaat, maar dan moet het weer ook meewerken.Ik heb enkel in de menu's op het schermpje van de Nibe ergens 'stooklijn' zien staan, maar weet niet of die uit zichzelf voldoende functionaliteit biedt voor wat je hierboven beschrijft.
yepEn begrijp ik goed (uit de reactie van Jurgen hierboven) dat de Nibe - in de handmatige bedrijfsstand met alleen koelen aan - bij wijze van spreken 24/7 blijft koelen, onafhankelijk van de buitentemp en/of filtertijd?
Ik heb daar niet 1,2,3 een vast antwoord op anders dan aanpassen waar je last van hebt. Elk huis is anders en de eisen vd bewoners verschillen ook. Waar loop je tegen aan? Te weinig SWW? Vaak zie ik die integratie gebruikt worden als logging. Voor mij is de HA daarom nog geen directe prio. Als je PV hebt is het handig om de wp inzicht te geven in de opwek. De F heeft volgens mij geen SunSpec en daarom kan het via BE6 en BE7. Doe ff een search op het forum naar die 2 en je komt meerdere berichten tegen (oa 1 van mij) hoe dit aan te sluiten. De website is weeer veranderd en ik kan het installateursgedeelte niet meer vinden. Daar kon je vaak verkorte uitleg vinden mbt instellen PV en aansluiten van accessoires. Ik zal als ik meer tijd heb even de site doorzoeken. Nibe.euTen slotte nog 1 hele algemene vraag aan jullie beiden: wat zouden jullie aanbevelen om direct aan te passen als je een dergelijke WP in bezit hebt (i.c.m. HA en de Nibe integratie)?
Ik heb SPA ook aanstaan, maar het heeft nergens invloed op. Hij staat alleen aan zodat ik de dagprijzen kan zien op m'n startscherm. Heeft bij mij ook niet het verwachte effect gehad. Zelf koel ik ook constant want het gaat om het beton en niet perse om de temp in de ruimte. Je maakt als het ware een accu waar warmte uit de woning intrekt en die warmte moet je afvoeren. Als ik te lang wacht, warmt het beton zo ver op dat het dagen duurt voordat ik op 18/19°C ben.Tot nu toe heb ik met name:
- SPA getest (eerst aan en later weer uitgezet), zie hieronder
- bedrijfsstand op handmatig gezet en alleen koelen aangezet (ivm de hogere temperaturen de laatste tijd)
- de compressor tijdens bepaalde uren geblokkeerd onder menu 'geavanceerd', omdat SPA niet top werkte en ik op deze manier het beter kan laten werken i.c.m. dynamische prijzen
Jij heb een bodemlus en kan dus zonder problemen lekker tot 28 september in een stuk doorkoelen zonder dat je met een te warme bron komt te zitten.
In het begin is het vooral kijken en afvragen. En mettertijd begrijp je steeds meer. Ook dat een update niet altijd veilig is. En dat er dus instellingen naar een domme default springen die dan alles in de war kunnen gooien.
Zelf heb ik een water-water systeem (Nibe F1145-15 EXP) met de PCM42 passieve koeling.
Ik vond deze handleiding wel behulpzaam: https://www.nibe.eu/nl-be...len/instellen-koelfunctie . Heb je die gecheckt voor jouw model?
Zo ziet mijn dashboard kaart er nu uit:
/f/image/M7jqg2uLck7YUE4b9Bhn3JHv.png?f=fotoalbum_large)
Zodra je op "Handmatige sturing activeren" klikt dan verschijnt er een pull-down menu om zelf een van de SG-ready modi te kiezen (maak je geen keuze binnen 5 seconden dan verdwijnt die optie weer van het scherm):
/f/image/YrE7GaVIjlds7FkZIkHTQ1JB.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik mushroom-cards om ook de icons mee te stylen.
De sturing werkt nu goed o.b.v. de Tibber prijsniveaus.
Daarnaast is het nu zo ingesteld dat indien er overproductie Zon-PV is (in mijn voorbeeld > 1500W) de SG-ready modus altijd naar "Overcapaciteit modus (maximaal draaien)" gaat. Ik ga de komende dagen de effecten eens meten en dan deel ik wat grafieken.
Zodra dit goed werkt dan ga ik een nieuwe automatisering maken die ervoor dient te zorgen dat bij echt. overproductie Zon-PV en negatieve prijs mijn Zon-PV gaat dimmen (indien ik dit technisch kan sturen met mijn omvormer).
Ik heb dit document jaren terug al een keertje uitgeprint en bij de wp gelegd. Hiermee heb ik een paar weken terug idd de koeling ingesteld en hij deed het wel maar niet echt zoals ik het wilde maar er werd gekoeld. Alleen sinds de update van vorige week start ie niet meer zoals hij dat drie weken terug deed.
Morgen zal ik weer even gaan kijken wat nog aangepast kan worden. Tot dan sws op Handmatige stand. Thnx voor het meedenken.
@jurgen purgen hoe kom je überhaupt bij dit systeem? Werd dit bij de woning aangeboden?jurgen purgen schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:48:
[...]
Ik heb een S-serie wp. Ik heb myuplink en weet wel dat alles een tijd terug over is gegaan naar Myuplink. In menu 1.30.4 stel ik bij mij de laagste aanvoer temp in. Dat is dan ook de bodem van je stooklijn.
[...]
het meeste kan op de wp zelf. Ik heb een wp met een SMO ingebouwd en doe het meeste via de app. Maar de meer technische aanpassingen doe ik in menu 7. Die is op de app niet toegankelijk, Home Assistant is idd ook een stap die ik wil zetten om de wp aan te sturen, maar vooralsnog lukt het goed met Myuplink en zou ik HA eigenlijk vooral inzetten als bronbeheer(of bufferzak of pvt of beiden). Heb binnenkort weer een accountmanager over de vloer om het een en ander te bespreken. Hoe de F serie zonder modbus en alle andere bordjes werkt weet ik niet. Ik zou ook een F krijgen maar heb m'n poot stijf gehouden voor de S ivm Sunspec en ingebouwde modbus. Wellicht dat er hier anderen zijn met ervaringen mbt aansturen via HA. Ik zie vaak lappen code voorbij komen, waar ik nu nog niks van snap. Kijk ook eens op https://professional.nibe...roup/23031/subgroup/44564. Dr gaat een wereld voor je open. Alle beschikbare machines met hun handleidingen.
[...]
een eigen stooklijn maken vergt wat tijd, je moet na het instellen wachten op het resultaat, maar dan moet het weer ook meewerken.
[...]
yep
[...]
Ik heb daar niet 1,2,3 een vast antwoord op anders dan aanpassen waar je last van hebt. Elk huis is anders en de eisen vd bewoners verschillen ook. Waar loop je tegen aan? Te weinig SWW? Vaak zie ik die integratie gebruikt worden als logging. Voor mij is de HA daarom nog geen directe prio. Als je PV hebt is het handig om de wp inzicht te geven in de opwek. De F heeft volgens mij geen SunSpec en daarom kan het via BE6 en BE7. Doe ff een search op het forum naar die 2 en je komt meerdere berichten tegen (oa 1 van mij) hoe dit aan te sluiten. De website is weeer veranderd en ik kan het installateursgedeelte niet meer vinden. Daar kon je vaak verkorte uitleg vinden mbt instellen PV en aansluiten van accessoires. Ik zal als ik meer tijd heb even de site doorzoeken. Nibe.eu
[...]
Ik heb SPA ook aanstaan, maar het heeft nergens invloed op. Hij staat alleen aan zodat ik de dagprijzen kan zien op m'n startscherm. Heeft bij mij ook niet het verwachte effect gehad. Zelf koel ik ook constant want het gaat om het beton en niet perse om de temp in de ruimte. Je maakt als het ware een accu waar warmte uit de woning intrekt en die warmte moet je afvoeren. Als ik te lang wacht, warmt het beton zo ver op dat het dagen duurt voordat ik op 18/19°C ben.
Jij heb een bodemlus en kan dus zonder problemen lekker tot 28 september in een stuk doorkoelen zonder dat je met een te warme bron komt te zitten.
In het begin is het vooral kijken en afvragen. En mettertijd begrijp je steeds meer. Ook dat een update niet altijd veilig is. En dat er dus instellingen naar een domme default springen die dan alles in de war kunnen gooien.
Bij mij heeft MyUplink vrijwel geen nut / functionaliteit: zonder premium abo kan ik nauwelijks tot niets instellen en zeer beperkt uitlezen. Met HA gelukkig wel.
Ik zal me later inlezen over (en klooien met) de aanvoertemp en stooklijnen. Welke aanvoertemp houden jullie aan? Ik las dat iemand 17*C had gebruikt of in ieder geval benoemd.
Waar ik vooral ‘last’ van heb tot nu toe, na 2 maanden in deze nieuwbouwwoning, en wat ik idealiter zou willen verbeteren:
1. de vloer in de woonkamer/op begane grond voelt soms te koud (vooral in de avond). De ruimtetemp zelf voelt met 22-23 graden wel prima. Dit betreft wel een ander type vloer dan op de bovenverdiepingen, zie ook hieronder. Idealiter zou ik de vloer dus minder hard willen laten koelen beneden dan boven.
2. Bovenverdiepingen koelen ogenschijnlijk (te) weinig (laminaat versus egaline + extra doorlatende PVC beneden). Bij veel zon op het zuiden met de gordijnen dicht krijg ik nog steeds te warme slaapkamers (22.5-23,X graden), laat staan als het dadelijk buiten echt 30-40 graden wordt hartje zomer. Zou boven dus meer mogen koelen dan beneden (aparte verdelers zijn aanwezig per verdieping, geen idee of dit apart in te stellen is?)
3. Het SWW in de boiler van de WP laat ik op het goedkoopste moment (dynamische tarieven) opwarmen, wat ervoor zorgt dat er water (midden in het vat) van tussen 50-55gr is, vaak rond 14:00u in de middag. Dit water koelt echter helaas een stuk sneller af dan bij mijn vorige Itho warmtepompen, die mogelijk beter geïsoleerde boilers hadden. Daardoor is het water de volgende ochtend al aardig afgekoeld wanneer er pas meestal gedoucht wordt.
NB: heb nog geen winter meegemaakt in deze woning, met de huidige Nibe WP. Kan dus nog niets zeggen over het comfort in de koudere maanden.
- Is er aan de koelinggerelateerde zaken (punt 1 en 2) iets te doen? Ze hebben natuurlijk met elkaar te maken.
- wat raden jullie aan voor punt 3? Later in de middag SWW verwarmen (op PV energie), of juist tot hogere temp laten verwarmen op nog steeds de goedkoopste tijd? In de winter zijn de goedkopere momenten in de macht, dus dat zal t.z.t. wel weer schelen.
Ben erg benieuwd naar jullie tips!
De handmatige stand is prima.jurgen purgen schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:40:
@desalnietemin
Ik heb dit document jaren terug al een keertje uitgeprint en bij de wp gelegd. Hiermee heb ik een paar weken terug idd de koeling ingesteld en hij deed het wel maar niet echt zoals ik het wilde maar er werd gekoeld. Alleen sinds de update van vorige week start ie niet meer zoals hij dat drie weken terug deed.
Morgen zal ik weer even gaan kijken wat nog aangepast kan worden. Tot dan sws op Handmatige stand. Thnx voor het meedenken.
Nibe biedt ook voorbeelden door bijvoorbeeld een schakelaar te gebruiken om te wisselen tussen koelen en verwarmen.
Dan kan het net zo makkelijk met de app en is de handmatige manier gewoon prima.
Dat bij jou het koelen niet werkt - ook niet genoemd wordt in 4.2.2. - zal misschien te simpel gedacht toch een ergens een vinkje zijn.
Ik ben juist blij met Myuplink en doe niets met HA.
De basis goed hebben en begrijpen vind ik het belangrijkst. Volgens mij heb ik daar geen HA voor nodig.
Veel tijd stoppen in dit systeem is voornamelijk vanuit hobby perspectief en kennis opdoen.
Het zou eigenlijk allemaal niet zo ingewikkeld moeten zijn, en eigenlijk is het dat ik ook niet. Dat wordt het wel als het niet geheel lekker loopt.
Dat is hier ook de situatie. De warmtepomp is te groot bemeten. Ik zou eigenlijk een andere buitenunit moeten hebben.
Dus ik tweak om de problemen heen.
Aanpassingen voor jou:
Als het een nieuwbouw is dan geeft Nibe in hun documenten eigenlijk te conservatieve informatie. Zo hebben ze het nog steeds over een stooklijn van 5 of 6 voor NL.
Dat betekent een temperatuur van 35 graden en hoger. Dat haalt de WP niet eens met vloerverwarming waarbij de retourtemperatuur tussen de 22 en 24 graden ligt.
Ik heb nu na het stookseizoen nog wat meer nagedacht en de maximale temperatuur niet op 35 gezet maar op 26. Want ik weet dat met die temperatuur het huis warm blijft. Ook heb ik de flow verlaagd naar een debiet dat hoort bij een warmtepomp met een vermogen van 6 a 7 kW ipv 12 kW.
Bij 0 graden heb ik ongeveer 4 kW nodig including defrosts. Voor water-water systemen komen dit soort praktijken van te grote warmtepompen niet zo gauw voor. Daar wordt beter gerekend.
Omdat een nieuwbouw woning een lage warmtebehoefte heeft, gaat het helemaal niet veel uitmaken wat al die leuke gadgets bieden: SPA, weerregeling, zonnepanelen overschot etc.
Die extra's zijn vooral nuttig bij systemen met radiatoren.
Om je boiler maar wat warmer te stoken omdat de zon toch gratis stroom biedt, klinkt logisch. Het brengt vooral een hoger verbruik (of hoger gebruik -draaiuren-) met zich mee en meer stilstandverlies van (gratis) warmte.
Ik zou dus geen blokkeringen aanbrengen. Als stooklijn kies je ongeveer nummer 2. Zet de maximale aanvoertemperatuur op 28 a 30 om mee te beginnen. Dan rekent hij nooit te snel te hoog en gaan de graadminuten er niet vandoor...
Heb je zoneregeling, dan sloop je die eraf. Buitenspel zetten.
Voor warmwater kun je een programma maken die in de middag om 14.00 begint.
In de winter is de nacht een goed moment, dan is elektriciteit het goedkoopst.
[ Voor 60% gewijzigd door Knowbody op 13-05-2025 23:44 ]
Ah, dat kan ik zeker begrijpen. Zo te horen kunnen we gelukkig dan (grotendeels) hetzelfde zien en instellen, dus komt op hetzelfde neer.Knowbody schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:19:
@Faraz
Ik ben juist blij met Myuplink en doe niets met HA.
De basis goed hebben en begrijpen vind ik het belangrijkst. Volgens mij heb ik daar geen HA voor nodig.
Heb jij zelf wel een premium abo van Nibe/MyUplink?
Mocht je tips hebben als expert voor mijn ‘issues’ zoals hierboven beschreven, dan hoor ik het heel graag.
Ik heb hierboven nog wat uitbreiding gedaan ... Voor jou.Faraz schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:31:
[...]
Ah, dat kan ik zeker begrijpen. Zo te horen kunnen we gelukkig dan (grotendeels) hetzelfde zien en instellen, dus komt op hetzelfde neer.Alleen heb ik zo te lezen nog heel wat te leren.
Heb jij zelf wel een premium abo van Nibe/MyUplink?
Mocht je tips hebben als expert voor mijn ‘issues’ zoals hierboven beschreven, dan hoor ik het heel graag.
Ja premium.
Ik wilde geen buitenunit en ik mocht niet boren. En toen ik de WLHP vond, was het oorspronkelijke plan om die in elke kamer te plaatsen met een 300L buffervat. Maar toen ik eenmaal ging rekenen met de data van de leverancier kwam ik erachter dat ik de warmte uit het vat nergens kwijt kon en de prestaties zouden in de winter tegenvallen. Dit alles met ook nog een gigantisch waterverbruik.
Toen op een gegeven moment via warmtepomp-weetjes.nl achter de techniek gekomen van PVT. En vanuit daar het bedrijf gevonden die een compleet systeem verkocht. Met een bufferzak of met betonnen ketels onder de oprit naast de woning. De laatste optie was gewoonweg te duur voor mijn budget. Eigenlijk even duur als een grondboring.
Er waren wel wat aanpassingen nodig om de leidingen van zolder naar de kruipruimte te krijgen. Ik heb toen ook de kruipruimte uitgediept en met Tonzonfolie geïsoleerd. Waarna het systeem geplaatst is.
Ik heb idd een betaald abonnement bij Myuplink. Dat vergeet ik vaak dat ik ervoor betaal. Maar ik betaal meer voor Disney+, HBO, Netflix etc dus die €50 ach.. de bijkomende controle over mn systeem vindt ik meer waard dan al die streamingdiensten. Als je nooit naar je wp zou kijken en alles door de installateur wil laten regelen dan is het idd zonde van je geld.
HA biedt dan idd uitkomst als je wel controle wil en niet het abonnement wil afsluiten. Zelf heb ik er ook vaker over nagedacht. Alleen geen tijd gehad om de focus naar HA te verleggen.
Mbt de vloeren.. heb jij een IR thermometer om de temp van de vloeren te meten? Dat kan je wat inzicht geven. Je zou bv dan ook de retour per groep kunnen meten om te zien hoeveel warmte afgevoerd wordt.
Voor de westkant van het huis heb ik op alle ramen screens aan de buitenkant van het glas. Dit zorgt voor de grootste winst. En dat samen met nachtkoeling via de ventilatie. De vloerkoeling is meer om opwarming te voorkomen.
Je kan bij de bouwer van de woning vragen hoe de vloerverwarming/koeling is ontworpen. Als er niet genoeg leidingen op de verdieping ligt zal het misschien wel goed genoeg opwarmen maar slecht kunnen koelen. Met waterzijdig inregelen kan je wellicht bepaalde groepen knijpen en andere verder open zetten.
Qua losse boilers heb ik niet veel ervaring maar ik heb laatst ook de max temp van mijn SWW verhoogd naar 62°C. Ik merk wel dat het in het washok nu 1,5°C warmer is dan normaal. Ik verlies zo'n 4°C in 9 uur. Des te hoger je opstookt des te meer je verliest aan de ruimte om de boiler. Dus meer je opwek en verbruik dichter bijelkaar krijgen. Tuurlijk willen we allemaal zo goedkoop/gratis mogelijk de tank opwarmen, maar comfort heeft nu eenmaal een prijs. Ik ben strx om 0300 pas klaar en voor vertrek kijk ik hoeveel warmte er nog in mijn SWW vat over is. Als het niet genoeg is, doe ik 'm handmatig starten via de app.
@Knowbody
Ik denk dat ik idd gewoon vast houdt aan de handmatige stand. En ik kijk toch meerdere keren per dag naar m'n tel dus kan altijd zeggen dat als de retour op een bepaald punt is dat ik ff een dagje het koelen ff pauzeer.
Het gaat me nu even om de aansturing te begrijpen en naar mijn wil kan instellen.
Dank voor de genomen moeite @Knowbody !Knowbody schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:19:
@Faraz
Om je boiler maar wat warmer te stoken omdat de zon toch gratis stroom biedt, klinkt logisch. Het brengt vooral een hoger verbruik (of hoger gebruik -draaiuren-) met zich mee en meer stilstandverlies van (gratis) warmte.
Ik zou dus geen blokkeringen aanbrengen.
Als stooklijn kies je ongeveer nummer 2. Zet de maximale aanvoertemperatuur op 28 a 30 om mee te beginnen. Dan rekent hij nooit te snel te hoog en gaan de graadminuten er niet vandoor...
Heb je zoneregeling, dan sloop je die eraf. Buitenspel zetten.
Voor warmwater kun je een programma maken die in de middag om 14.00 begint.
In de winter is de nacht een goed moment, dan is elektriciteit het goedkoopst.
Boiler: waarom zou je de compressor niet (volgens een programma) op bepaalde tijden blokkeren? Het is eigenlijk hetzelfde als een omgekeerd normaal programma, behalve dat hij in mijn geval niet aan slaat buiten de ingestelde tijden (bij een temp in het vat onder het ingestelde minimum), toch?
De niet-geblokkeerde tijden zijn vaak 13-15u, op basis van de laagste dynamische prijzen (en toevallig meestal ruim PV overschot). Het nadeel daarvan is alleen het stilstandverlies vanwege afkoeling tot de volgende ochtend. Of zie ik nog iets anders over het hoofd?
Ik ga eens kijken naar het stooklijn menu. Dan kom ik vast vanzelf het nummer (jij had “ongeveer 2” aanbevolen - nog geen idee wat ongeveer inhoudt
Dan gaat hij dus minder hard en lang stoken, niet waar?
EDIT: stooklijn nummer heb ik zojuist gevonden en gewijzigd naar 3. Stond op 5 (met -1 ernaast). De aanvoertemp bij 0 graden zouden dan 28 graden Celsius zijn (volgens diezelfde curve/stooklijn). Is dat wat je ook bedoelde met *max* aanvoertemp? Volgens mij kon ik dit niet ergens anders nog aanpassen namelijk.
Hoe zie je of je zoneregeling hebt? Dat ben ik nog niet tegengekomen in de menu’s. Ik heb wel in alle slaapkamers etc. eigen kamerthermostaten, mocht je dat bedoelen.
Zou je willen uitleggen waarom dat (zoneregeling) buitenspel moet worden gezet? Dan snap ik wat ik aan het doen ben & leer ik ervan.
Bij voorbaat dank!
[ Voor 9% gewijzigd door Faraz op 15-05-2025 23:26 ]
@jurgen purgen jij ook dank voor het opnieuw meedenken en delen!jurgen purgen schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:57:
@Faraz
Mbt de vloeren.. heb jij een IR thermometer om de temp van de vloeren te meten? Dat kan je wat inzicht geven. Je zou bv dan ook de retour per groep kunnen meten om te zien hoeveel warmte afgevoerd wordt.
Je kan bij de bouwer van de woning vragen hoe de vloerverwarming/koeling is ontworpen. Als er niet genoeg leidingen op de verdieping ligt zal het misschien wel goed genoeg opwarmen maar slecht kunnen koelen. Met waterzijdig inregelen kan je wellicht bepaalde groepen knijpen en andere verder open zetten.
Qua losse boilers heb ik niet veel ervaring maar ik heb laatst ook de max temp van mijn SWW verhoogd naar 62°C. Ik merk wel dat het in het washok nu 1,5°C warmer is dan normaal. Ik verlies zo'n 4°C in 9 uur. Des te hoger je opstookt des te meer je verliest aan de ruimte om de boiler. Dus meer je opwek en verbruik dichter bijelkaar krijgen. Tuurlijk willen we allemaal zo goedkoop/gratis mogelijk de tank opwarmen, maar comfort heeft nu eenmaal een prijs. Ik ben strx om 0300 pas klaar en voor vertrek kijk ik hoeveel warmte er nog in mijn SWW vat over is. Als het niet genoeg is, doe ik 'm handmatig starten via de app.
Ik heb ergens wel een IR thermometer. Je bedoelt dus de retour temp meten direct op de verdeler, niet waar?
Er liggen letterlijk overal leidingen in alle vloeren, incl de badkamer. Heb hier ook tekeningen van. Zal even googlen op waterzijidig inregelen, thanks. Kan je met waterzijdig inregelen ook zorgen dat er meer koeling een bepaalde kamer/kant op gaat?
En waarom heb je jouw SWW verhoogd naar 62°C? Puur zodat je meer (of langer?) warm water tot je beschikking hebt?
[ Voor 3% gewijzigd door Faraz op 15-05-2025 23:24 ]
het is het slimst idd om op de verdeler op de retourbalk een zwarte, niet reflecterende, sticker te plakken. Dan kan je daarop meten. Voor de fijnere data kan je ook alle leidingen uit je aan en afvoer zo'n sticker plakken en daarop meten. Het is handig om een kladblok bij de hand te hebben. Als je ergens de flow per groep kan beperken of verhogen op de verdeler kan je daar even mee spelen. De veranderingen hou je bij op je kladblok. Geef de flow d3 tijd om door de groep heen te bewegen natuurlijk. Je wil eigen uit elke groep dezelfde retourtemperatuur hebben. Dit is dus waterzijdig inregelenFaraz schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:56:
[...]
@jurgen purgen jij ook dank voor het opnieuw meedenken en delen!![]()
Ik heb ergens wel een IR thermometer. Je bedoelt dus de retour temp meten direct op de verdeler, niet waar?
Ik wilde gewoon meer eigen PV opwek verbruiken en dat zorgt dus voor een warmere ruimte. Maar het is niet alleen de boiler. De PV-omvormer hangt ook in de ruimte en zorgt ook voor veel warmte nu. Eigenlijk is het hier nu te warm want de vloer verwarmt ook en dus mijn retour richting mijn bron dus ook. Wel lekker om de was te drogen.Er liggen letterlijk overal leidingen in alle vloeren, incl de badkamer. Heb hier ook tekeningen van. Hoe werkt het “waterzijdig inregelen“ ?
En waarom heb je jouw SWW verhoogd naar 62°C? Puur zodat je meer (of langer?) warm water tot je beschikking hebt?
De zone-regeling is als je naast je wp een andere manier van bediening hebt op je vvw verdeler. Mijn WTH verdeler wordt aangestuurd door de thermostaten in de kamers en knijpen groepen open of dicht op de verdeler. Honeywell kan bv ook. Op de tekeningen die ik bij mijn vvw kreeg stond alles op papier zodat ik zo al kon zien welke groep waar lag en hoe lang die was en welk verwarmingsvermogen die op gedimensioneerd is. Die zal jij ook wel hebben als ik t zo lees. Bij een wp wil je eigenlijk dat de cvpomp vd wp gewoon blijft draaien en elke ruimte ongehinderd van flow voorziet. Na het inregelen xal er dus de juiste flow gestuurd zijn per ruimte en is de zone-regeling dus niet meer nodig. Is het idee.
Bij nieuwbouw, in mijn ervaring, wordt het hele huis 1 temperatuur. 'T kan een halve graad schelen met de begane grond. Daarom ook heel het jaar hetzelfde dekbed.
Thanks voor de uitleg! Ik had een filmpje op youtube bekeken, maar daar deden ze het zonder zwarte stickers oid (gewoon aan de bovenkant van de buisjes met water). Moet eerst uitzoeken wat precies waarvoor is, want volgens mij heb ik 2 sets aan buizen (voor warm en koud water, per groep), of zeg ik nou iets geks? Het zit allemaal per verdieping achter een grote koof, dus ik kan er niet nu even naar kijken.jurgen purgen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 04:03:
[...]
het is het slimst idd om op de verdeler op de retourbalk een zwarte, niet reflecterende, sticker te plakken. Dan kan je daarop meten. Voor de fijnere data kan je ook alle leidingen uit je aan en afvoer zo'n sticker plakken en daarop meten. Het is handig om een kladblok bij de hand te hebben. Als je ergens de flow per groep kan beperken of verhogen op de verdeler kan je daar even mee spelen. De veranderingen hou je bij op je kladblok. Geef de flow d3 tijd om door de groep heen te bewegen natuurlijk. Je wil eigen uit elke groep dezelfde retourtemperatuur hebben. Dit is dus waterzijdig inregelen
Aha. Ik weet wel dat er in de koof, direct naast de vww verdelers op iedere verdieping een of andere horizontaal, elektrisch apparaat zit wat aangesloten is op de verdeler. ik vermoed dat die verbonden is met alle individuele kamerthermostaten (die ik overigens niet kan vinden op de productlijst op de website van Nibe die iemand hier laatst had gedeeld). Ik denk dat dat de zone-regeling is/beinvloedt, en de groepen op de verdelers automatisch opent en knijpt. Kan er een foto van maken.De zone-regeling is als je naast je wp een andere manier van bediening hebt op je vvw verdeler. Mijn WTH verdeler wordt aangestuurd door de thermostaten in de kamers en knijpen groepen open of dicht op de verdeler. Honeywell kan bv ook. Op de tekeningen die ik bij mijn vvw kreeg stond alles op papier zodat ik zo al kon zien welke groep waar lag en hoe lang die was en welk verwarmingsvermogen die op gedimensioneerd is. Die zal jij ook wel hebben als ik t zo lees. Bij een wp wil je eigenlijk dat de cvpomp vd wp gewoon blijft draaien en elke ruimte ongehinderd van flow voorziet. Na het inregelen xal er dus de juiste flow gestuurd zijn per ruimte en is de zone-regeling dus niet meer nodig. Is het idee.
Zou je tijdens (bijvoorbeeld) een lange reis/vakantie ook de wp draaiende houden, of kan de wp uit staan zonder dat de verdelers ook de flow van het water in de vloerverwarming stoppen? Ik vermoed het laatste, maar misschien weten jullie het wel zeker.
Mijn ervaring is juist dat het boven een stuk warmer is/wordt (tot wel 2-3 graden), vooral bij een plat dak. Dit is mijn 2e nieuwbouwwoning, en het gebeurde ook bij de vorige - met een schuin dak. Koeling boven vind ik daarom eigenlijk belangrijker en bruikbaarder in de zomer (en zou ik het liefst de vloer kouder willen hebben dan beneden), en beneden is het minder noodzakelijk en voelt het juist heel snel al iets te koud - mede vanwege de dunne PVC vloer. Misschien dat dit na het knijpen van de (koel?)groepen op de vvw verdeler op de begane grond beter zal gaan?Bij nieuwbouw, in mijn ervaring, wordt het hele huis 1 temperatuur. 'T kan een halve graad schelen met de begane grond. Daarom ook heel het jaar hetzelfde dekbed.
Om dit topic niet teveel in beslag te nemen, lijkt t handig om even een topic aan te maken..
Daar kunnen we wat meer op je setup ingaan.
Gooi de link ff int topic dan komt alles goed
Nu wil ik ook overstappen naar een dynamische contract en mijn warmtepomp daarop instellen. Maar ik wil dan niet dat hij 's morgens vroeg al het overschot aan energie gaat stoppen in de warmtepomp maar dat alleen doet als de prijzen erg laag zijn. Weet iemand of dit te regelen is?
Yes, dat doe ik ook (zonder tegelijkertijd automatisch rekening te houden met overschot).jameij schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:33:
Ik wil mijn Nibe warmtepomp en een SolarEdge omvormer. Die wil ik aan elkaar koppelen zodat mijn tapwater en eventueel verwarmingswater verhoogd wordt als er overschot is aan zonne-energie. Ik heb een offerte opgevraagd voor een EME20 waarmee dit zou kunnen.
Nu wil ik ook overstappen naar een dynamische contract en mijn warmtepomp daarop instellen. Maar ik wil dan niet dat hij 's morgens vroeg al het overschot aan energie gaat stoppen in de warmtepomp maar dat alleen doet als de prijzen erg laag zijn. Weet iemand of dit te regelen is?
Dit Kan met de SPA modus op de NIBE, maar dat werkt niet heel accuraat. Daarom gebruik ik een blokkade op tijden dat hij niet mag aanslaan, maar andersom kan het schijnbaar ook: programma met eigen ingestelde tijden dat hij juist wél mag opwarmen.
Ik heb dit via het Sunspec protocol.jameij schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:33:
Ik wil mijn Nibe warmtepomp en een SolarEdge omvormer. Die wil ik aan elkaar koppelen zodat mijn tapwater en eventueel verwarmingswater verhoogd wordt als er overschot is aan zonne-energie. Ik heb een offerte opgevraagd voor een EME20 waarmee dit zou kunnen.
Gevolg is dat SWW al bij de eerste de beste overschot aan stroom, in de ochtend, extra gaat opwarmen.
En later op de dag doet hij dat nog een keer of 2.
Het koelen wordt onderbroken, de compressor schakelt om, wacht een aantal minuten etc.
Ben er maar vanaf gestapt.
Programmeer nu gewoon een paar uren SWW Gemiddeld in de middag, en de rest van de dag staat het op standaard (klein) en van die programma's heb ik de temperaturen wat getweakt.
In de middag is er vrijwel altijd overschot. Ook is de prijs van elektriciteit op z'n laagst dan (behalve in de winter). Zonder alle Smart poespas werkt dat gewoon prima.
Die EME20 ga je er niet mee terugverdienen!
Belangrijkste is eerst om te weten of jij een F of S serie Wp hebt.jameij schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:33:
De S serie behoeft geen EME. Die kan via modbus je omvormer "friend"en en samen regelen ze iig je SWW.
Heb je een F serie dan is de EME als het ware jouw tussenpersoon tussen d3 omvormer en je wp. Zorgt voor de verbinding tussen beiden apparaten.
Zorgt voor wat verbruik tijdens opwek. Tijdens piek opwek idd koelstop, en SWW productie. Bij actieve, constante koelers kan dit als negatief worden ervaren. Ik verbruik de energie uit het koelen meteen weer tijdens mijn SWW run. Ieder systeem z'n eigen eigenschappen 🤓😎
Ps: kies jouw wp voor beknopt overzicht
[ Voor 5% gewijzigd door jurgen purgen op 18-05-2025 01:40 ]
Zelf heb ik ook een Solaredge (SE25K). Deze heb ik home assistant (HASS) gekoppeld (via de standaard SolarEdge integratie).
Zodra ik een overschot aan Zon-PV heb en de overproductie > dan de ingestelde drempelwaarde dan activeert HASS de Nibe Smart Grid ready overproductie modus (maximaal draaien).
Wat ik nog ga toevoegen aan de logica is dat indien de stroomprijs negatief is (zelf heb ik een dynamisch contract en moet ik gaan betalen indien ik Zon-PV overschot heb met een negatieve prijs) de omvormer dynamisch gedimd wordt. Hiervoor dien je wel SolarEdge SE-MTR-3Y-400V-A (EM340) energiemeter te hebben (die had ik niet dus afgelopen week besteld). Als ik het werkend hebt zal ik de code delen.
/f/image/EhcQI3VEu7ZP52JOZExA9PKm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lDsi31bNHL6YqGMEYVIwIuB0.png?f=fotoalbum_large)
Dat klinkt inderdaad precies zoals ik het wil hebben. Mooi inderdaad om ook de omvormer dynamische te dimmen, ik heb zeker interesse in de code.desalnietemin schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:54:
Beste @jameij ,
Zelf heb ik ook een Solaredge (SE25K). Deze heb ik home assistant (HASS) gekoppeld (via de standaard SolarEdge integratie).
Zodra ik een overschot aan Zon-PV heb en de overproductie > dan de ingestelde drempelwaarde dan activeert HASS de Nibe Smart Grid ready overproductie modus (maximaal draaien).
Wat ik nog ga toevoegen aan de logica is dat indien de stroomprijs negatief is (zelf heb ik een dynamisch contract en moet ik gaan betalen indien ik Zon-PV overschot heb met een negatieve prijs) de omvormer dynamisch gedimd wordt. Hiervoor dien je wel SolarEdge SE-MTR-3Y-400V-A (EM340) energiemeter te hebben (die had ik niet dus afgelopen week besteld). Als ik het werkend hebt zal ik de code delen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet op zich wat ik wil, maar technisch nog een beetje onwetend. Hoe werkt dat met die HASS en wat moet je dan nog doen met de wartepomp om in te stellen dat de waardes veranderd worden?
@Farazjurgen purgen schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 03:52:
In de handmatige stand stopt ie alleen voor SWW. Laat je het aanstaan dan heb je iig de restwarmte uit de zomer aan temp door je vloeren lopen in de winter maar dat zal met het verlies van je woning toch heel snel heel koud worden. Ik heb namelijk een bufferzak ipv een grondboring. Ik sla warmte uit de zomer op in water via pvt. En ik ga, als ik m'n systeem goed afstel, met 12°C december in en dat is dan met mijn passieve koelen dan ook temp die de vloer in gaat cq bijgemengt zal worden. Maar de minimale aanvoer temp zal door de aansturing als te laag worden gezien en zal er waarschijnlijk wel een alarm opdoemen over een te lage aanvoer temp voor passief koelen.
Ik weet niet of jij actief of passief koelt, maar ik moet 5 maanden aan verwarming vd woning voorkomen met 10000 liter water en pvt in de nachten. Dus constant koelen is voor mij erg nadelig want ik kan niet te vroeg starten want dan ben ik in september te warm. Maar ook niet te laat want de bodem warmt ook op en ik heb heel de winter energie aan de zak onttrokken zodat ik ijs kon maken. De bodem is 9.4°C tegenover 6.8°C in maart. De bufferzak was 2 graden op de sensor maar ik kreeg met lage flow een aanvoer naar de wp van 0°C. De energie uit de bodem trekt ook mijn bufferzak in dus ik moet niet te lang wachten want dan is mn ijs weg.
Even een rectificatie
In de handmatige koel stand zal hij idd tot setpoint koelen. Dus niet doorkoelen tot t vriest. Hij staat wel actief maar hij reageert op vraag. Ik heb wat zitten spelen. En zie bv mijn aan en afvoer een gelijke temp hebben tot ik het setpoint weer aanpas. Als dat setpoint bereikt is wordt er geen energie meer overgedragen. Ter verduidelijking even een screenshot
:strip_exif()/f/image/bs7KGRGh9hJajRoFC9rDcX3v.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de onderkant vd afbeelding zie je de blauwe lijn onder de groene vlakken uitkomen . Dat is de energie die afgevoerd is. De delta tussen bron in en uit. In deze afbeelding zie ik niet hoeveel kWht er afgevoerd is. Daarvoor moet je in de, betaalde, app de data voor ophalen bij geschiedenis
:strip_exif()/f/image/WE9JIpHUwgPBFxBB8a6Zrg20.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: Met mijn systeem zal de bron opwarmen tot wel 23°C en ik kan dan een beetje passief verwarmen, echter, dat ging vorig jaar helemaal goed. Daar wil ik dit jaar dus beter naar toe werken 🤞
[ Voor 3% gewijzigd door jurgen purgen op 25-05-2025 12:18 . Reden: Verduidelijking ]
Thanks @jurgen purgen !jurgen purgen schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:03:
[...]
@Faraz
Even een rectificatie
In de handmatige koel stand zal hij idd tot setpoint koelen. Dus niet doorkoelen tot t vriest. Hij staat wel actief maar hij reageert op vraag. Ik heb wat zitten spelen. En zie bv mijn aan en afvoer een gelijke temp hebben tot ik het setpoint weer aanpas. Als dat setpoint bereikt is wordt er geen energie meer overgedragen.
Goed om te weten. Dank voor het testen!
Neem aan (en hoop) dat mijn systeem dan ook op die manier werkt, al kreeg ik het idee dat hij de RMU in de woonkamer (met setpoint op 22/23) negeerde en bleef doorkoelen. Maar dat was geen objectieve meting - maar puur gevoelsmatig (koude vloer).
Als dat ook op die manier werkt met mijn systeem zou dat betekenen dat ik beneden de koeling kan ‘stopzetten’ met een hogere setpoint, waardoor er op de bovenverdiepingen meer/harder gekoeld zou kunnen worden.
Of wordt de hoeveelheid ‘koeling’ normaliter niet verveeld over alle verdelers, en maakt het elders dus niets uit als je op 1 van de 3 verdiepingen niet zou koelen?
Bij verwarmen ben je eigenlijk 'onbegrensd'. Bij koelen zit je met het dauwpunt.
Daardoor heb je veel oppervlakte nodig om de warmtepomp redelijke runs te laten maken, en vooral als het dauwpunt hoog ligt.
Hoe meer oppervlakte, hoe kleiner de kans op korte runs.
Als ik op de bank zit voelt het soms alsof ik een koudere laag zit in vergelijking met als ik sta of de trap op ga. Maar als ik mijn vrouw of dochter hier iets over vraag heeft niemand er ooit wat van gemerkt. Tis gewoon koud is dan het antwoord en iets over dat de ramen dicht moeten in de nacht. Ik voel het zo.. omdat ik t denk te snappen. De rest ervaart dat helemaal niet. Wp zal in de automatische stand meer naar de berekende aanvoer temp kijken en de delta die hij aan moet houden. Op de plek van de RMU kan het al lekker koel aanvoelen, maar je heb alle warmte naar boven geduwd en die warmte moet nog afgevoerd worden. Dan blijft het systeem dus doorkoelen tot de delta bereikt is.Faraz schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:55:
[...]
Thanks @jurgen purgen !
Goed om te weten. Dank voor het testen!
Neem aan (en hoop) dat mijn systeem dan ook op die manier werkt, al kreeg ik het idee dat hij de RMU in de woonkamer (met setpoint op 22/23) negeerde en bleef doorkoelen. Maar dat was geen objectieve meting - maar puur gevoelsmatig (koude vloer).
Het systeem ziet alleen de aanvoer en retour. Mocht er communicatie zijn met afzonderlijke verdelers dan heb je meer controle opties en kan je vanuit de aansturing aanpassingen doorvoeren. Anders is de enige optie om per groep de retourtemp balanceren. En als een verdeler niet meedoet cq afgesloten is wordt idd de flow over er de andere verdelers verdeelt. Tot de max flow uit de pomp bereikt wordt. Er moet genoeg flow in stand gehouden kunnen worden.Als dat ook op die manier werkt met mijn systeem zou dat betekenen dat ik beneden de koeling kan ‘stopzetten’ met een hogere setpoint, waardoor er op de bovenverdiepingen meer/harder gekoeld zou kunnen worden.
Of wordt de hoeveelheid ‘koeling’ normaliter niet verveeld over alle verdelers, en maakt het elders dus niets uit als je op 1 van de 3 verdiepingen niet zou koelen?
K lees net m'n vorige bericht terug en zag n typo.. passief verwarmen ging dus niet goed. Moet daar nog even de juiste afstelling voor vinden
Op de handmatige stand (plus bijvoorbeeld koelen in warme slaapkamers boven) heb je sowieso geen korte runs, toch?Knowbody schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:19:
@Faraz het koel vermogen via de vloer is afhankelijk van de temperatuur.
Bij verwarmen ben je eigenlijk 'onbegrensd'. Bij koelen zit je met het dauwpunt.
Daardoor heb je veel oppervlakte nodig om de warmtepomp redelijke runs te laten maken, en vooral als het dauwpunt hoog ligt.
Hoe meer oppervlakte, hoe kleiner de kans op korte runs.
En hoe weet je hoe hoog het dauwpunt is (berekenen?)? Of is dat gewoon een kwestie van testen met bijv een lage aanvoertemp & kijken of er condens optreedt rondom de verdelers?
Dauwpunt berekenen: de ingrediënten zijn rel. Vochtigheid en temperatuur.Faraz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 01:09:
[...]
Op de handmatige stand (plus bijvoorbeeld koelen in warme slaapkamers boven) heb je sowieso geen korte runs, toch?
En hoe weet je hoe hoog het dauwpunt is (berekenen?)? Of is dat gewoon een kwestie van testen met bijv een lage aanvoertemp & kijken of er condens optreedt rondom de verdelers?
De rmu-s40 heeft een vochtigheidsmeter en daar kan de Nibe dan weer wat mee, als je dat aanvinkt.
Het is niet alleen de vochtigheid dat op de verdeler ontstaat. In hartje zomer slaat de koude vloer ook klam uit. Of droogt zeer traag als er gedweild is.
Ik heb geen airco in huis, en plaats een actieve luchtontvochtiger. Dat helpt wel wat om de rel. vochtigheidsgraad omlaag te krijgen.
Handmatige of automatische stand staat los van de lengte van de runs.
Wil je een lange run dan moet je of heel laat beginnen met koelen (standaard waarde is 25 graden buitentemperatuur), want dan is er voldoende warmte af te voeren, of naar een lage temperatuur (ver onder de 18 graden, waarbij dus ook de kans op condensatie toeneemt).
Ik heb helaas de RMU-40, en niet de S40. Heb wel een hygrometer aangeschaft. Daar wacht ik nu nog even op.Knowbody schreef op maandag 26 mei 2025 @ 06:45:
[...]
Dauwpunt berekenen: de ingrediënten zijn rel. Vochtigheid en temperatuur.
De rmu-s40 heeft een vochtigheidsmeter en daar kan de Nibe dan weer wat mee, als je dat aanvinkt.
Het is niet alleen de vochtigheid dat op de verdeler ontstaat. In hartje zomer slaat de koude vloer ook klam uit. Of droogt zeer traag als er gedweild is.
Ik heb geen airco in huis, en plaats een actieve luchtontvochtiger. Dat helpt wel wat om de rel. vochtigheidsgraad omlaag te krijgen.
Wil je een lange run dan moet je of heel laat beginnen met koelen (standaard waarde is 25 graden buitentemperatuur), want dan is er voldoende warmte af te voeren, of naar een lage temperatuur (ver onder de 18 graden, waarbij dus ook de kans op condensatie toeneemt).
Zal opletten of ik condens en ‘klamheid’ ga ervaren. Heb de aanvoertemp wel al verlaagd naar 17*C vanwege een tip van iemand hier op het forum.
Volgens mij staat de buitentemp voor start koeling nu ingesteld op 23*C (ben momenteel op reis - dus kan ik niet dubbelchecken). De korte/lange runs maak ik me overigens nog geen zorgen over, omdat het een zeer goed geïsoleerde nieuwbouwwoning betreft waarbij ik het boven tot nu toe niet gekoeld krijg tot de streeftemp op de thermostaten (o.a. vanwege zoninval). Of begrijp ik jouw (vetgedrukte) zin verkeerd?
Van de eigenaren die deze unit in gebruik hebben zou ik r graag horen: is de unit stil genoeg om de WP aan de gevel te plaatsen, bij een slaapkamer raam (triple glas en zonder roosters)?
Dat zou hier namelijk best een goede plek zijn, de verdeler en SWW vat bevinden zich aan de andere kant van de muur.
Omdat de S2125 een stuk stiller is dan mijn AMS10 hoop ik dat dit best wel zou kunnen.
Ik zet de unit dan op een in de grond gegoten betonnen stiep.
[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 31-05-2025 16:06 ]
Als het raam dicht is verwacht ik niet dat je er iets van hoort. Als ik bij ons binnen bij de dicht achterdeur sta (waar hij naast staat) dan hoor ik alleen de pompen van de binnenunit.Knowbody schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:04:
We hebben het plan om mogelijk nog dit jaar een S2125 aan te schaffen.
Van de eigenaren die deze unit in gebruik hebben zou ik r graag horen: is de unit stil genoeg om de WP aan de gevel te plaatsen, bij een slaapkamer raam (triple glas en zonder roosters)?
Dat zou hier namelijk best een goede plek zijn, de verdeler en SWW vat bevinden zich aan de andere kant van de muur.
Omdat de S2125 een stuk stiller is dan mijn AMS10 hoop ik dat dit best wel zou kunnen.
Ik zet de unit dan op een in de grond gegoten betonnen stiep.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Klinkt als muziek.Aziraphale schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:04:
[...]
Als het raam dicht is verwacht ik niet dat je er iets van hoort. Als ik bij ons binnen bij de dicht achterdeur sta (waar hij naast staat) dan hoor ik alleen de pompen van de binnenunit.
Enige keren dat je wat meer zal horen is tijdens de defrosts denk ik ?
Ja het geluid uit leidingen speelt hier ook. Ik heb een te zware Grundfos pomp dus die is moet ik handmatig zetten om te temperen.
Ja, maar of dat de binnen- of buitenunit is weet ik niet. Ze staan tegen dezelfde muur en ik heb het idee dat ik alleen de binnenunit hoor.Knowbody schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:17:
[...]
Klinkt als muziek.
Enige keren dat je wat meer zal horen is tijdens de defrosts denk ik ?
Ja het geluid uit leidingen speelt hier ook. Ik heb een te zware Grundfos pomp dus die is moet ik handmatig zetten om te temperen.
Maar als jij een trucje weet om hem vol gas te laten draaien, dan ben je van harte welkom om te komen luisteren.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
@Knowbody Dauwpunt lag gisteren op verschillende momenten tussen de 12.5 - 13.5 *C, bij luchtvochtigheid van ca 60-63%.Knowbody schreef op maandag 26 mei 2025 @ 06:45:
[...]
Dauwpunt berekenen: de ingrediënten zijn rel. Vochtigheid en temperatuur.
Gisteren zag ik dat met voldoende buitentemperatuur de aanvoertemp op een gegeven moment idd zakte naar 17*C, conform de instellingen en stooklijn. De “retourtemp” bleef volgens de Nibe zelf echter stabiel op ca 21*C staan (heb nog niet direct op de leidingen bij de verdelers gemeten).
NB: Met aanvoertemp op 17*C waren de vloeren beneden en op de 1e verd. tussen de 9-13*C volgens de IR thermometer.
Met name beneden voelde het behoorlijk koud aan aan de voeten, terwijl de thermostaat/RMU ruimtesensor op 23*C stond qua streeftemp & het binnen al tegen de 22*C aan zat beneden.
Wat @jurgen purgen dus beschreef over dat hij zou moeten stoppen bij het bereiken van de streeftemperatuur lijkt helaas dus echt niet te gebeuren bij mij in de handmatige bedrijfsstand + koelmodus. Vandaar de (iets te) koude PVC vloer beneden, ondanks de relatief hoge streeftemp. Enig idee wat ik hier nog aan kan testen en/of doen?
Wellicht ten overvloede: Ik wil op de bovenverdieping (in de slaapkamers) meer koeling, en beneden geen (of in ieder geval een minder) koude PVC vloer.
Het lijkt mij lastig om boven wel te willen koelen en beneden nauwelijks. Meestal ben je de totale capaciteit vh afgiftesysteem volledig nodig namelijk.
Als er 17 graden in gaat en 21 retour, is je vloer niet kouder dan 19. Die IR thermometer is wellicht niet heel nauwkeurig?
Hier was de luchtvochtigheid volgens weather apps 73% en dat merkte ik ook aan de berekende aanvoertemperatuur. Die zat rond de 17 a 18.
Overigens de ruimtevoeler is geen keiharde thermostaat.
Als hij de streeftemperatuur van beneden zou respecteren is er toch niets aan de hand? Of werkt dat alleen in de automatische modus?Knowbody schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:46:
@Faraz als je wilt koelen met de warmtepomp en geen koude vloer wilt, Tja... Daar zijn airco's dan voor lijkt me.
Het lijkt mij lastig om boven wel te willen koelen en beneden nauwelijks. Meestal ben je de totale capaciteit vh afgiftesysteem volledig nodig namelijk.
Ja, was zelf ook erg verbaasd.Als er 17 graden in gaat en 21 retour, is je vloer niet kouder dan 19. Die IR thermometer is wellicht niet heel nauwkeurig?
Hier was de luchtvochtigheid volgens weather apps 73% en dat merkte ik ook aan de berekende aanvoertemperatuur. Die zat rond de 17 a 18.
Overigens de ruimtevoeler is geen keiharde thermostaat.
Wellicht is hij inderdaad niet nauwkeurig of kapot, maar hij lag ook even daarvoor nog in de (warmere) schuur. Volgens de handleiding moet je 30-60 min wachten tot hij is geacclimatiseerd, zag ik daarnet, dus wellicht lag het daaraan.
De vloerkoeling stond sinds gisteravond overigens uit en vanochtend (~10u later) gaf de IR thermometer ca. 17-18*C aan.
De ruimtevoeler van de RMU-40 lijkt me zelf inderdaad ook niet zo nauwkeurig. Hij geeft al gauw 23-24*C aan, maar zo warm voelt het niet (uiteraard zonder vloerkoeling).
even een vraagje over hoe de wp zijn data krijgt. Het idee is dat als je hier achter komt, je de vloeren apart van elkaar kan instellen.
Ik heb je pas docking principles gestuurd. Heb je daar jouw systeem weten na te bouwen? Als je dat een beetje neer weet te zetten, zie je ook een beetje de logica in van het systeem.
Is er voor de hele woning 1 RMU die in de woonkamer hangt of heeft elke kamer een RMU (of iets wat daar de temp meet)?
Hoe maken deze meetunits contact met de wp of de controller op de verdelers?
Je kan ruimtes op de juiste manier scheiden als er meerdere klimaatsystemen bij de wp zijn ingevoerd. Een klimaatsysteem kan bestaan uit 1 of meerdere verdelers.
Ik heb bv 2 verdelers. 1 voor de begane en 1e verdiepingsvloer. En 1 voor de 2e verdiepingsvloer. Maar ik heb maar 1 klimaatsysteem. Wil ik van de 2e verdieping een apart klimaatsysteem maken dan moet ik een ECS (Extra Climate System) toevoegen in de installatie.
.
:strip_exif()/f/image/HDh8MkRWvgFMsMK3aYk8SokN.png?f=user_large)
Hierdoor kan je dan per klimaatsysteem een andere aanvoer temp regelen. De AXC module (uit de ECS) zorgt voor contact tussen controller vd verdeler en de wp. Het is mogelijk dat dit bij jou al in de installatie zit. Daarom de vraag of er in elke ruimte een RMU, RTS (Room temp Sensor) THS10 (Temp Humid Sensor)of BT50 oid hangt die de wp vertelt hoe groot de delta tot setpiont is.
Elk KS(KlimaatSysteem) heeft een eigen pomp en pompt dus ook constant zijn eigen medium rond als er geen aanvoeruit de wp is. Als er meerdere kamers op een vloer op de verdeler zitten, wordt warmte uit de ene ruimte naar de andere ruimte gepompt. Warmte trekt in het beton en warmt het medium op dat door de vloeren loopt. T kan zijn dat die pomp dan achter een mengventiel zit ( als die überhaupt aanwezig is)
We weten dus teveel niet van je systeem om je te kunne vertellen hoe je de boven en ondervloer kan scheiden in jouw opstelling.
Zoek ff je pomp op in de docking en voeg bv een klimaatsyteem toe om te zien of er overeenkomsten zijn tussen jouw systeem en de weergave.
Belangerijkste is dus erachter te komen hoe de pomp aan zn data komt over de ruimte temp en hoe hij daar zelf op kan reageren door bv groepen te knijpen.
Nu zijn we hier vooral om elkaar te helpen en dat vind ik ook leuk om te doen.
Maar Faraz, ik krijg een beetje de indruk dat je niet heel bekend bent met het fenomeen warmtepomp. Dat is niet erg, integendeel, maar ik vraag me wel af in hoeverre je jezelf hebt ingelezen.
Dit topic is al een paar jaar oud en kan leuk zijn om helemaal door te lezen. Dan zie je ook waar deze en genen vandaan komen en waar ze een paar jaar later staan, of nog steeds strubbelen.
Zo geven we elkaar adviezen die in sommige gevallen achteraf gezien totaal nergens op sloegen maar wel leerzaam zijn gebleken.
Persoonlijk geef ik de voorkeur om als het kan veel te monitoren via Myuplink en die paar tientjes per jaar daar ook voor over te hebben. HA is prachtig, maar voor mezelf gesproken vind ik dat pas een optie als het systeem met z'n mitsen en maren in grote lijnen zonder HA in de basis gewoon goed werkt.
Als techneut gebruik ik mijn eigen systeem en het WWW om warmtepomp systemen te leren begrijpen en experimenteer veel te veel. Maar dat vind ik leuk.
Enerzijds is dat nodig om te ervaren en te leren, anderzijds vind ik het nodig om een optimaal systeem te verkrijgen.
Dat laatste moet eigenlijk niet nodig zijn. Een Nibe systeem met al dat Smart gedoe eromheen moet gewoon goed zijn werk doen en ik vind voor een fabrikant die al 45 jaar actief is met warmtepompen dat het tijd wordt dat zo'n systeem gewoon uit de doos goed de werkt.
Dat laatste zijn ze nu middels Machine Learning aan het oplossen, dus het zal goed komen.
De basis blijft correcte dimensionering. Dat is de verantwoordelijkheid van de installateur danwel ontwerper vh verwarmingssysteem. Als het Just Right ontworpen en inbedrijfgesteld is, zal het systeem gewoon redelijk spot on moeten werken met automatische settings. Eigenlijk moet het niet nodig zijn om steeds te tweaken!!
Wel moet de gebruiker - de eigenaar - een goede overdracht hebben gehad van de installateur, en dat is ook weer een illusie, want daarvoor lijkt een dosis geluk nodig en dat men een Installateur treft die helemaal thuis is in Nibe. Ze weten redelijk hoe ze het aan de muur moeten bakken en dat is het dan meestal.
Bij mij heb ik een te zware warmtepomp. Ik ga waarschijnlijk dat ding vervangen, en ben van plan dat zelf te gaan doen. Subsidie is er voor mij toch niet bij, want bouwjaar na 2019 dus gasloos.
Maar omdat mijn wp eigenlijk teveel vermogen heeft en dus het minimale vermogen daardoor te hoog is gedurende de meeste stookdagen, ben ik steeds zoekende.
Als voorbeeld mijn inzicht die waarschijnlijk compleet verkeerd is gebleken voor mij situatie:
Ik dacht altijd dat warmtepompen zoveel mogelijk flow nodig hebben. Daar kom ik van terug!
Wat je vaak leest is dat problemen gerelateerd zijn aan te weinig flow (debiet, pompsnelheid) en dat hoe hoger de flow, hoe lager de aanvoertemperatuur kan worden ingesteld en hoe beter de COP. Dat klopt. In theorie.
Hierover zeg ik nu: kijk in de datasheet.
Wat is de minimale flow en wat is de maximale. En in het midden daarvan ligt mogelijk een optimum.
Mijn systeem heeft geen flowmeter. Op automatische snelheid van de pomp is er weinig verschil in flow tussen de 40% en 100% pompsnelheid. Als het systeem wel een flowmeter zou hebben, zoals de BF1 in een VVM bijvoorbeeld, dan kan hij mogelijk ook beter sturen.
Nu komt het. Mijn warmtepomp is (overdreven) 12 kW, maar dat is een beetje jokken want het gaat om het vermogen tussen -10 en 0 graden (en niet die 12 kW die hij kan leveren bij pak m beet +10 gr buitentemperatuur). 9 kW komt eruit bij -10 en ik heb ongeveer 4 kW nodig bij 0 graden.
Ik heb mijn systeem nu ingesteld als een zegmaar 7 kW warmtepomp. Begrensd op permanente stille modus en max op 60 Hz, en de pompsnelheid vastgezet op 30%.
Ik hoef namelijk helemaal geen flow van >30 lpm en heb aan 18 lpm ook voldoende. Daarmee test ik nu, tijdens het koelen.
Elke situatie is verschillend. Bijvoorbeeld over het instellen van flowmeters op de verdeler. Als je een systeem hebt met bv 6 groepen en waarschijnlijk zijn er dan ook radiatoren aanwezig dan heb je bijvoorbeeld een WP van 6 a 8 kW. Die wil 15 a 23 lpm zien.
Dan moeten die flowmeters inderdaad wel op 2,5 lpm ofzoiets. Ze zullen dat waarschijnlijk ook kunnen halen.
Bij mij heb ik 20 groepen totaal. Daar gaat het echter niet lukken om overal 2 lpm te halen en dat is ook niet nodig. 20 x 1 lpm is namelijk ook voldoende om het maximale vermogen van de warmtepomp kwijt te kunnen bij een deftige delta T. Dus wat ik maar wil zeggen, en dat geldt in het algemeen: het heeft niet zoveel zin om zomaar wat getallen te roepen. Het komt vooral op inzicht aan.
Hier staan de flowmeters dus volledig open, tenzij het een korte groep betreft, en wordt de flow beperkt door de pompsnelheid. De automatische stand regelt veel te hoog en begrenzen kan op 80% maar dat maakt zoals gezegd niet veel verschil. De pomp doet nu op z'n sloffen voldoende debiet leveren. Keihard vastgezet op 20 a 30%, daar speel ik nog mee.
Lang verhaal weer...nou ja!
Het heeft er idd wat van weg dat @Faraz nog niet over de kennis en ervaringen beschikt die wij hebben opgebouwd tijdens onze tochten. Ik ben nog steeds lerende, na 4 jaar.
Ik merk ook bij @Faraz dat er echt de wil is om het te leren, maar dat er wat obstakels zijn die een makkelijke les even in de weg staan.
Hij heeft een best complex systeem dat hij bij zijn huis geleverd heeft gekregen. Ik ben zelf op zoek gegaan en ik zie ook bij jou dat je zelf op zoek bent naar oplossingen voor problemen.
Maar jij en ik begrijpen onze problemen beter dan dat Faraz dat nu even heeft en wij hebben door ervaring ook de kennis om op bepaalde plekken wel of juist niet te kijken voor onze info.
Al deze kanalen heeft Faraz nog niet en daarom ben ik bereid om toch open te staan voor zijn vragen. en plein public of prive.
Ik heb redelijk wat geleerd van jouw ervaringen en ben ook dankbaar voor de moeite die jij genomen hebt om met ons allen hier jouw kennis te delen.
Je geeft zelf al aan dat jij de quest bent begonnen als techneut en dus met redelijke voorkennis werkt om tot keuzes en bepalingen te komen.
Waar ik vooral met je eens ben is dat ik soms iets dacht te begrijpen en het hier deelde om er later achter te komen dat ik fout zat en niet alles in de berekening meegenomen had. Dat zorgt bij mij idd dat ik minder snel zal reageren om eerst voor mezelf duidelijk te hebben dat ik het probleem helemaal begrepen heb. Maar ook dat is een onderdeel van de reis. Ook die van Faraz.
Ik weet niet precies wat de achtegrond is van Faraz, maar het heeft er wat van weg dat dat niet in de warmtepompwereld is. Het is voor sommige vastgeroeste loodgieters al moeilijk om die switch te maken, laat staan een koper van een woning. Mijn allereerste gedachte ooit was ook van een warmteopwekker is een warmteopwekker. Diesel, gas of stroom. Dat was wel een gewaarwording toen ik achter de verschillen kwam. Een ieder zijn eigen leercurve dus.
Mijn advies voor Faraz blijft ongewijzigd.
Start een eigen topic zodat hij daar even de tijd kan nemen om zijn systeem daar aan ons voor te stellen. Ga zelf eerst ff zitten en leer de componenten te onderscheiden. Lees een catalogus door. Speel met de docking principles. leer over de verschillen tussen systemen.
Die route heb ik ook gelopen en jij wss ook, alleen hadden wij bepaalde begrippen wellicht sneller door vanwege onze achtergrond.
Dit is absoluut geen aanval op jou, maar ik denk dat Faraz niet de standaard Tweaker is als dat wij dat zijn.
Ik hoop dat Faraz zn eigen topic aanmaakt en hier even een linkje dropt. Hij zal dan zien dat er toch anderen zullen komen die hem in deze zullen willen helpen.