Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• michielb88
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-04 08:24
Knowbody schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:44:
[...]

Dan is de nacht het goedkoopst in dit jaargetijde. Wat je kunt doen is naar 48 a 49 graden gaan met SWW (zet hem op gemiddeld en stel die goed in (van bv 02.30 - 05.30) en zet hem op overige uren op klein en stel die ook goed in dat hij alleen overdag bijspringt als het echt moet)
Je verliest dan wel warmte over de dag maar hebt dan waarschijnlijk nog voldoende in de avond beschikbaar.
Goed idee, ik heb dit nu uitgevoerd, en van 01.00 tot 04.00 gaat de SWW naar hoog, en op andere tijden op laag.

Het menu van SPA is nu weer veranderd sinds de laatste update zie ik. Voor verwarming kan ik alleen nog maar aan/uit kiezen. Maar het werkt helaas nog steeds niet bij mij. :-(

De stroomspoelen heb ik niet aangesloten. Ik heb nog geen probleem met de hoofdzekering. Zijn er nog andere functies mogelijk hiermee?

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:57
michielb88 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:17:
[...]

De stroomspoelen heb ik niet aangesloten. Ik heb nog geen probleem met de hoofdzekering. Zijn er nog andere functies mogelijk hiermee?
Weet niet precies wat je bedoelt met dat laatste, maar als je bijvoorbeeld de weerregeling wilt gebruiken, dan moet de WP wel weten wat je regio is.
Die info haalt hij uit het profiel van MyUplink en moet dus correct zijn ingevoerd.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 16:58
michielb88 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:17:
[...]

Het menu van SPA is nu weer veranderd sinds de laatste update zie ik. Voor verwarming kan ik alleen nog maar aan/uit kiezen. Maar het werkt helaas nog steeds niet bij mij. :-(
Bedoel je dat je de (voorkeur)waardes van 1-10 niet meer kunt instellen sinds de update?
Hebben anderen dit ook?

Hoe weet je dat het niet werkt bij jou? Verbruik t.o.v. prijzen bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Hi allemaal,

Werkt smart price adaption (SPA) alleen met een premium account?

Ik dacht kort geleden op de website gelezen te hebben dat SPA gratis te gebruiken is, maar op de warmtepomp (F-1253) zag ik SPA alleen staan onder “premium functies”.

Wie o wie kan mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Faraz schreef op zondag 16 februari 2025 @ 02:18:
Hi allemaal,

Werkt smart price adaption (SPA) alleen met een premium account?

Ik dacht kort geleden op de website gelezen te hebben dat SPA gratis te gebruiken is, maar op de warmtepomp (F-1253) zag ik SPA alleen staan onder “premium functies”.

Wie o wie kan mij hiermee helpen?
25 euro overmaken en je weet het.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Knowbody schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:52:
[...]

25 euro overmaken en je weet het.
Joh.

Website (Link):
Heb ik een premium NIBE Uplink of myUplink abonnement nodig om gebruik te maken van Smart Price Adaption?
Nee. SPA is een functionaliteit die standaard beschikbaar is en gebruikt kan worden in elke F- en S-serie warmtepomp. Als de geschiedenis van de warmtepomp en SPA prijsinformatie teruggekeken wenst te worden, dan kan een premium geschiedenis abonnement wenselijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-04 22:04
Hi @ApexAlpha : mag ik vragen met welke HAS integratie jij beide grafieken hebt gemaakt? Ik zie in je menu links "History" staan, is dat een specifieke integratie? Alvast dank.
ApexAlpha schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Inmiddels zijn we twee jaar verder en dit bleek een grote grap, haha. Heb uiteindelijk technische unie de deur gewezen en mijn S2125 zelf geimporteerd uit Zweden.

Draait inmiddels wel al 2 jaar prima. Nu voor deze winter een dynmisch contract erbij en de Price Adaptiation lijkt fantastisch te gaan. Ik zie in HA dat de compressor altijd uit is tijdens de duurste uren van de dag.

Ik denk dat dat aanzienlijk scheelt in de kosten en met de extra windenergie die Nederland de komende jaren realiseert zal het verschil alleen maar toenemen.

[Afbeelding]

Nu aan de slag om mijn twee omvormers toe te voegen. Nadeel is dat er al dongels in zitten van Zonneplan, dus die moet ik denk ik eerst splitten om de rauwe sunspec naar de SMO te kunnen sturen.

Lijkt mij simpeler om het op basis van de slimme meter te doen maar dat zal te Nederlands zijn voor iets als dit.

Alvast bedankt voor alle info, ben benieuwd.

Nibe F1145-15 EXP | PCM42 koeling | KV300 buffervat vloerverwarming | VPA300 boilervat | UKV20 500L buffervat zwembad + ELK9(kW) elek.backup element | POOL40 | 80L E-boiler | NibeGW voor HASS MODBUS koppeling | Zon-PV: 23,49 kWP + SE25K Solaredge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-04 10:34
desalnietemin schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:23:
Hi @ApexAlpha : mag ik vragen met welke HAS integratie jij beide grafieken hebt gemaakt? Ik zie in je menu links "History" staan, is dat een specifieke integratie? Alvast dank.

[...]
Nee dit is de standaard historie grafiek van de twee entiteiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
Hoi allen,

Ik vroeg me af of er al wat mensen zijn die de logica van Nibe Smart Price Adaption hebben uitgevogeld? Graag wil ik wat beter begrijpen hoe de logica en aansturing werkt t.b.v. verdere optimalisaties.

Ik heb nog niet veel data historie maar o.b.v. screenshot kan ik wel wat afleiden:
  • De sensor: smart_price_adaption_price_41928 geeft bij mij prijs weer (in bar-chart ipv line-chart maar dat kan ik vast nog ergens omzetten). Dit lijkt de marktprijs te zijn (al komt die bij mij niet helemaal overeen met de ENTSO-E prijs) maar dat is lastig te vergelijken omdat het nog geen line-chart is.
  • De sensor: smart_price_adaption_price_level_41929 bepaald op basis van de prijs een waarde, zo te zien: 1 (lage prijs) 2 (gemiddelde prijs) en 3 (hoge prijs). Wat de onderliggende logica/berekening is weet ik niet. Anyone?
Hoe de sturing vervolgens werkt is nog niet logisch af te leiden. In het screenshot is de compressor bijvoorbeeld een keer best lang gestopt gestopt (tijdens price-Level-3 einde middag t/m begin avond). Echter eerder in de ochtend (7-9 uur) was ook een price-level-3 van toepassing en toen stond de compressor gewoon te draaien.

Ik ben heel benieuwd of iemand de logica uitgevogeld heeft, mede ook i.r.t. de smart prices adaption sensoren. Ik zal Nibe ook even even mail sturen (ook al verwacht ik daar weinig respons op).

27-02-205 update: vanuit Nibe uplink een terugkoppeling ontvangen, hierbij de vrije vertaling vanuit het Engels:
- Helaas kunnen we niet in detail vertellen hoe we dit regelen, omdat het onze bedrijfsgeheimen zijn, maar we kunnen wel zeggen dat als je volledige invloed hebt, het de binnentemperatuur met ongeveer 2-3 graden zal laten stijgen/dalen, afhankelijk van de prijs.
- In het geval van warm water wordt Smart Control ook geactiveerd, dat “leert” wanneer warm water nodig is en zorgt ervoor dat het opwarmen van warm tapwater wordt aangepast. Dit kan soms botsen met Smart Price Adaption en dan wordt het warm tapwater zelfs opgeladen als de prijs hoog is (afhankelijk van de behoefte)
Ik zal nog enkele pogingen doen om wat meer details te achterhalen

Groet en alvast dank voor jullie hulp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQxHGWdRZQMds7uB9GAJ5ZxLotE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5DNcV8yGhjnHCXJVJM2I6cE2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door desalnietemin op 27-02-2025 19:54 ]

Nibe F1145-15 EXP | PCM42 koeling | KV300 buffervat vloerverwarming | VPA300 boilervat | UKV20 500L buffervat zwembad + ELK9(kW) elek.backup element | POOL40 | 80L E-boiler | NibeGW voor HASS MODBUS koppeling | Zon-PV: 23,49 kWP + SE25K Solaredge omvormer

• Faraz
desalnietemin schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:43:
Hoi allen,

Ik vroeg me af of er al wat mensen zijn die de logica van Nibe Smart Price Adaption hebben uitgevogeld? Graag wil ik wat beter begrijpen hoe de logica en aansturing werkt t.b.v. verdere optimalisaties.

Ik heb nog niet veel data historie maar o.b.v. screenshot kan ik wel wat afleiden:
  • De sensor: smart_price_adaption_price_41928 geeft bij mij prijs weer (in bar-chart ipv line-chart maar dat kan ik vast nog ergens omzetten). Dit lijkt de marktprijs te zijn (al komt die bij mij niet helemaal overeen met de ENTSO-E prijs) maar dat is lastig te vergelijken omdat het nog geen line-chart is.
  • De sensor: smart_price_adaption_price_level_41929 bepaald op basis van de prijs een waarde, zo te zien: 1 (lage prijs) 2 (gemiddelde prijs) en 3 (hoge prijs). Wat de onderliggende logica/berekening is weet ik niet. Anyone?
Hoe de sturing vervolgens werkt is nog niet logisch af te leiden. In het screenshot is de compressor bijvoorbeeld een keer best lang gestopt gestopt (tijdens price-Level-3 einde middag t/m begin avond). Echter eerder in de ochtend (7-9 uur) was ook een price-level-3 van toepassing en toen stond de compressor gewoon te draaien.

Ik ben heel benieuwd of iemand de logica uitgevogeld heeft, mede ook i.r.t. de smart prices adaption sensoren. Ik zal Nibe ook even even mail sturen (ook al verwacht ik daar weinig respons op).

Groet en alvast dank voor jullie hulp
[Afbeelding]
Goedemorgen,

Kan het zijn dat de WP een afweging maakt (tot op bepaalde hoogte) om toch te ‘leveren’ of stoken - vanwege bijv. het overschrijden van een minimale temp in je woning of boiler - en dat hij dan ongeacht de SMA en marktprijs van zichzelf ‘moet’ gaan leveren en dus afnemen?

Puur op logica gebaseerd hoor, (nog) niet op eigen ervaringen of metingen oid.

Ander vraagje namens mezelf: hoeveel kWh heeft jullie Nibe WP verbruikt de afgelopen dagen, bijvoorbeeld tussen 21-26 feb (en was dat voor VW&tapwater, of alleen 1 van de 2)?
Het valt mij namelijk op dat het verbruik in mijn nieuwbouwwoning (zonder zelf nog iets in de woning te hebben verbruikt/daar te wonen) zeer hoog is tov mijn vorige 2 ItheroDaalderop WPen, met ca. 10 kWh aan sluimerverbruik per dag.

Alvast dank voor jullie reacties/hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Ik ga overmorgen over naar een dynamisch contract bij Tibber en heb daarom gisteren alvast de SPA aangezet op mijn S1155. Hij ging vandaag rond de middag los op de SWW en de boiler werd opgewarmd tot 60C waarbij ook het elektrisch element werd aangezet. Leuk maar dat was niet wat ik in gedachten had, leidt vooral tot verlies als de boiler weer afkoelt. Heeft iemand dit al eens op deze manier gezien of gemerkt en hoe zou ik dat kunnen bijsturen? Ik zou alleen de compressor willen gebruiken en niet het elektrisch element.
(SWW staat op gemiddeld en in SPA kun je dan alleen aan of uit kiezen voor SWW)

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
theo66 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:26:
Ik ga overmorgen over naar een dynamisch contract bij Tibber en heb daarom gisteren alvast de SPA aangezet op mijn S1155. Hij ging vandaag rond de middag los op de SWW en de boiler werd opgewarmd tot 60C waarbij ook het elektrisch element werd aangezet. Leuk maar dat was niet wat ik in gedachten had, leidt vooral tot verlies als de boiler weer afkoelt. Heeft iemand dit al eens op deze manier gezien of gemerkt en hoe zou ik dat kunnen bijsturen? Ik zou alleen de compressor willen gebruiken en niet het elektrisch element.
(SWW staat op gemiddeld en in SPA kun je dan alleen aan of uit kiezen voor SWW)
Je kunt volgens mij ergens “bijverwarming” aan/uit zetten, en tevens de periodieke verhoging instellen. Ik denk dat 1 van die 2 zaken niet goed staan ingesteld bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Faraz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:15:
[...]

Je kunt volgens mij ergens “bijverwarming” aan/uit zetten, en tevens de periodieke verhoging instellen. Ik denk dat 1 van die 2 zaken niet goed staan ingesteld bij jou.
Bijverwarming staat geblokkeerd tot -2C maar dat gaat over gebruik van elektrisch element voor verwarming. Periodieke verhoging staat gepland op zaterdag en dat is het enige waar het elektrisch element voor gebruikt wordt, tot vandaag…

Ik heb wel de Solaredge omvormer via modbus over tcp gekoppeld met invloed op SWW en het was vandaag zonnig en stroom was goedkoop. Zouden die twee regelingen elkaar kunnen versterken en daardoor sturen op zo’n hoge temperatuur in de boiler dat het elek. element aan gaat?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
theo66 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:28:
[...]

Bijverwarming staat geblokkeerd tot -2C maar dat gaat over gebruik van elektrisch element voor verwarming. Periodieke verhoging staat gepland op zaterdag en dat is het enige waar het elektrisch element voor gebruikt wordt, tot vandaag…

Ik heb wel de Solaredge omvormer via modbus over tcp gekoppeld met invloed op SWW en het was vandaag zonnig en stroom was goedkoop. Zouden die twee regelingen elkaar kunnen versterken en daardoor sturen op zo’n hoge temperatuur in de boiler dat het elek. element aan gaat?
Theo wat je moet doen (volgens de help uitleg bij SPA) is om warmwater niet op gemiddeld te zetten maar op smart control.
Daarna kun je bij SPA de mate van de adaptie aanpassen. Comfort, opslaan opslaan plus.

Gisteren was de prijs 0 voor een paar uurtjes dus zo gek is het niet dat Nibe dan kiest voor maximaal. En eigenlijk moet je er dan ook niet van wakker liggen. Efficiënt of niet, als de prijs 0 is of lager moet er simpelweg stroom afgenomen worden !!

Die negatieve prijzen drijven de prijs op voor de andere momenten.

[ Voor 16% gewijzigd door Knowbody op 03-03-2025 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Knowbody schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Theo wat je moet doen (volgens de help uitleg bij SPA) is om warmwater niet op gemiddeld te zetten maar op smart control.
Daarna kun je bij SPA de mate van de adaptie aanpassen. Comfort, opslaan opslaan plus.

Gisteren was de prijs 0 voor een paar uurtjes dus zo gek is het niet dat Nibe dan kiest voor maximaal. En eigenlijk moet je er dan ook niet van wakker liggen. Efficiënt of niet, als de prijs 0 is of lager moet er simpelweg stroom afgenomen worden !!

Die negatieve prijzen drijven de prijs op voor de andere momenten.
Dank voor je reactie.
Ik heb een tijdje geleden 'smart control' voor SWW geprobeerd maar het beviel met niet. Nu i.c.m. SPA weer aangezet, dus SWW op Smart control' en SPA voor SWW op 'Opslaan'. Het elektrisch element was rond 11:00u al weer gestart (lage prijzen) maar ging na de aanpassing gelijk ook weer uit. Nu verder kijken wat-ie doet en hoe het bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:10
theo66 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:20:
[...]

Dank voor je reactie.
Ik heb een tijdje geleden 'smart control' voor SWW geprobeerd maar het beviel met niet. Nu i.c.m. SPA weer aangezet, dus SWW op Smart control' en SPA voor SWW op 'Opslaan'. Het elektrisch element was rond 11:00u al weer gestart (lage prijzen) maar ging na de aanpassing gelijk ook weer uit. Nu verder kijken wat-ie doet en hoe het bevalt
Smart Control en SPA zijn twee compleet verschillende functies die elkaar kunnen bijten. Smart Control baseert zich op jouw SWW gebruik van de voorgaande week. Stel je doucht iedere dag om 19.00 uur. Dan zorgt Smart Control ervoor dat het SWW vat om 19 uur paraat staat. Dat kunnen toevallig net de duurste stroom uren zijn voor SPA.
Als je dit dus allebei activeert is het logisch dat er geen pijl meer is te trekken over het gedrag van je SMO regelaar. Welke keuze je systeem dan maakt hangt of van de door jou gekozen mate van beïnvloeding. Maar dan is het nog steeds niet helemaal te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Taxus schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:17:
[...]
Smart Control en SPA zijn twee compleet verschillende functies die elkaar kunnen bijten. Smart Control baseert zich op jouw SWW gebruik van de voorgaande week. Stel je doucht iedere dag om 19.00 uur. Dan zorgt Smart Control ervoor dat het SWW vat om 19 uur paraat staat. Dat kunnen toevallig net de duurste stroom uren zijn voor SPA.
Als je dit dus allebei activeert is het logisch dat er geen pijl meer is te trekken over het gedrag van je SMO regelaar. Welke keuze je systeem dan maakt hangt of van de door jou gekozen mate van beïnvloeding. Maar dan is het nog steeds niet helemaal te verklaren.
Als je de uitleg van NIBE leest dan sluiten deze twee regelingen wel op een bepaalde manier op elkaar aan. Immers, je moet SWW op 'smart control' zetten dan heb jij bij SPA de vier opties (uit-comform-opslaan-opslaan+). Als je SWW niet op smart control zet dan heb je in SPA alleen Aan of Uit.
Anderzijds: ik heb ook de omvormer gekoppeld via Modbus over TCP zodat hij met zonnestroom de boiler gaat opwarmen. Die regeling lijkt weg te vallen als SPA aan en ook als voor SWW Smart control aan staat.

NIBE maakt wel updates in de software maar handleiding is niet te vinden. Ook op de Zweedse site zie ik alleen maar oude installatie handleidingen voor de S1155 en S1156. Je zou een soort overzicht of white paper willen zien hoe de regelingen zich tot elkaar verhouden, en wat je wel of niet kan combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
[...]

Klopt het dat het elektrisch element enkel aangaat tijdens de periodieke verhoging? Hoe kun je dat checken? En kan dat ook uit worden gezet, want in principe hoeft dat niet nodig te zijn (was bij m’n vorige Itho ook niet zo bij de wekelijkse anti-legionella run)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
[...]

@theo66 mag ik vragen hoe jij jouw solaredge met de Nibe gekoppeld hebt? Ik heb een Nibe F1145 (wat minder functies dan de S-serie) en tevens een solaredge omvormer. Ik zag in het service menu op de warmtepomp wel iets van solar staan.

Alvast dank voor je reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Faraz schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 01:31:
[...]

Klopt het dat het elektrisch element enkel aangaat tijdens de periodieke verhoging? Hoe kun je dat checken? En kan dat ook uit worden gezet, want in principe hoeft dat niet nodig te zijn (was bij m’n vorige Itho ook niet zo bij de wekelijkse anti-legionella run)
Bij mij is dat inderdaad zo, het laatste stukje doet hij met elektrisch element. Vaak maar 10 minuten (0,1 uur).
Ik zie dat in het stroomverbruik en de parameters in de HA integrate. Ik gebruik de standaard integratie met als parameters 31026, 31028 en 31030. Uitzetten heb ik nog niet naar gekeken. Ik heb de periodieke verhoging gepland op zaterdagochtend vanaf 10:30. Dat is vaak wel op zonnestroom. Daarna gaat ‘s middags het gezin onder de douche en komt die bak vol warm water goed van pas.

[ Voor 15% gewijzigd door theo66 op 04-03-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

desalnietemin schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:44:
[...]

@theo66 mag ik vragen hoe jij jouw solaredge met de Nibe gekoppeld hebt? Ik heb een Nibe F1145 (wat minder functies dan de S-serie) en tevens een solaredge omvormer. Ik zag in het service menu op de warmtepomp wel iets van solar staan.

Alvast dank voor je reactie
Bij de S serie kan dat zonder EME20. Als je een SMO S40 hebt kan dit dacht ik ook, F-serie ben ik niet zeker.
Als je even zoekt op Solaredge in het forum NIBE L/W warmtepomp optimalisatie krijg je veel info, ook hoe je met een truck in de Solaredge instellingen komt. Belangrijke punten zijn vast ip adres voor de solaredge en aan beide kanten poort 502 gebruiken/instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:56
theo66 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:14:
[...]

NIBE maakt wel updates in de software maar handleiding is niet te vinden. Ook op de Zweedse site zie ik alleen maar oude installatie handleidingen voor de S1155 en S1156. Je zou een soort overzicht of white paper willen zien hoe de regelingen zich tot elkaar verhouden, en wat je wel of niet kan combineren.
https://professional.nibe...ments/documents/documents

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Daar heb ik gekeken, in Nederlands, Engels en op de Zweedse site. Geen nieuwe installatie handleidingen waarin de nieuwste menu functies worden beschreven. Wel een update van de modbus functies en meest gebruikte registers. Ook belangrijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalnietemin
theo66 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:45:
[...]

Bij de S serie kan dat zonder EME20. Als je een SMO S40 hebt kan dit dacht ik ook, F-serie ben ik niet zeker.
Als je even zoekt op Solaredge in het forum NIBE L/W warmtepomp optimalisatie krijg je veel info, ook hoe je met een truck in de Solaredge instellingen komt. Belangrijke punten zijn vast ip adres voor de solaredge en aan beide kanten poort 502 gebruiken/instellen
Thanks @theo66 ik ga het eens even uitvogelen en als het gelukt is dan deel ik de resultaten. Inmiddels zijn mijn DS18B20 temperatuur sensoren binnen samen met enkele Wemos D1 Mini v4 bordjes om nog wat meer warmtesensoren in mijn systeem te gaan plaatsen om mijn buffervaten beter te kunnen optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

theo66 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:20:
[...]

Het vervolg op mijn zoektocht naar de beste SWW instellingen van mijn S1155. Vanochtend bij het douchen dacht ik: "Water niet zo warm als ik graag wil" Nu maar even gekeken naar het patroon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vArX6n9gxQZYTJQI_B6akdUcHEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sTkYVV9MU2kMc6yvw9V9rh4m.png?f=fotoalbum_large

Ben nog niet blij met dit patroon, wil het water goed warm maar hij laat 'm nu heel laag worden en verwarmt ook niet erg hoog. Had vanmiddag moeten gebeuren met lage stroomprijzen (en veel zonnestroom).
Hij staat dus nu in SPA op Opslaan, en de SWW instelling op 'smart control' Ik bijna geneigd terug te gaan naar de SWW instelling op gemiddeld en SPA op 'aan'. Als hij dan weer het elektrisch element gaat gebruiken blokkeer ik dat op 6 dagen, alleen op zaterdag mag-ie aan voor de periodieke verhoging.
Maar wellicht is er iemand met andere en betere gedachten...

na topic een stukje teruggelezen te hebben heb ik de SPA instelling op 'comfort' ingesteld. Kijken wat er gebeurt. Daarna zou ik nog 'opslaan plus' kunnen proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door theo66 op 06-03-2025 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
theo66 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Daar heb ik gekeken, in Nederlands, Engels en op de Zweedse site. Geen nieuwe installatie handleidingen waarin de nieuwste menu functies worden beschreven. Wel een update van de modbus functies en meest gebruikte registers. Ook belangrijk!
dat klopt idd wat jij zegt, er zijn wel vernieuwde handleidingen te vinden op de site maar uitleg van welke updates er zijn doorgevoerd is er niet echt. In het menu, in 3.7 vind je wel een map met de release opmerkingen van de afgelopen versies. Maar dat is niet echt wat jij zoekt denk ik. Ik denk dat je ze zelf zal moeten leren kennen na een update. 'N beetje als een grote update aan je telefoon.

Ik ben misschien een luie tweaker wat het nieuwe functies aangaat.
Ik heb mijn WP nu al twee jaar als een zonnetje draaien. Gaat half november aan en gaat net als de afgelopen twee seizoenen afbouwen naar het voorjaar. Geheel WAR met SmartContole voor SWW en PV via modbus. Als er, net als vandaag, en een nieuwe update is loop ik wel weer even door het menu voor de eventueel aangepaste menustructuur, maar veel verander ik niet meer. Op een gegeven moment is ie waar die moet zijn en dan ist ook fijn om niks meer te hoeven doen

PS. SmartControle moet je wel iig een week de tijd geven om je cycly te kunnen voorspellen. Ik werk onregelmatig, in een 5 ploegenrooster. Ik heb het, in die vier jaar nu, een tijdje gehad in het eerste jaar dat ik om 0400 thuis kwam en er nog weinig heet water aanwezig was. Genoeg warmte om mee te douchen, maar echt heet was er toen niet. Nu heb ik dat zelden.
Mijn dochter en vrouw douchen na elkaar tussen 1900 en 1930. Die momenten is er altijd voldoende warmte. Mocht er een bad genomen zijn, dan wordt er meteen gestart met SWW productie.Mocht ik thuis verwacht worden dan start de productie ook. Mocht ik pas om 0900 verwacht worden start de productie vaak zo om tegen 0900 heet water te hebben. Wat ik wil zeggen is dat ik niet weet of er maar naar 1 week gekeken wordt, maar zoals ik het meemaak is de periode waar naar terug gekeken wordt aanzienlijk langer dan een week. En als ik soms vertrek van het werk check ik naast de mail e.d. ook ff de water temp en kick ik die som even op voor een hete douche.

[ Voor 28% gewijzigd door jurgen purgen op 07-03-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

jurgen purgen schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:01:
[...]

Ik ben misschien een luie tweaker wat het nieuwe functies aangaat.
.........
Op een gegeven moment is ie waar die moet zijn en dan ist ook fijn om niks meer te hoeven doen

PS. SmartControle moet je wel iig een week de tijd geven om je cycly te kunnen voorspellen.
Ik probeer ook zo weinig mogelijk te veranderen, maar na 2 winters en 1 zomer af en toe nog wat te optimaliseren. Nu over naar een dynamisch energiecontract dus moest SPA aan. De tip om het een week de tijd te geven is een goede, ik ben wat ongeduldig.

Nog even een update op de werking. gisteravond had ik de SWW op Smart control gezet en de SPA op Comfort. Vandaag is op het juiste moment (lage tarieven en zonnestroom) de boiler goed opgewarmd zonder het elektrisch element in te schakelen. Dus voor nu goed, komende dagen verder kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6XcEbgtYgCeVX9FCdE-NgOig3I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kG3lL46CP4EGll5R9qs2eXUt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
theo66 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:18:
[...]

Ik probeer ook zo weinig mogelijk te veranderen, maar na 2 winters en 1 zomer af en toe nog wat te optimaliseren. Nu over naar een dynamisch energiecontract dus moest SPA aan. De tip om het een week de tijd te geven is een goede, ik ben wat ongeduldig.

Nog even een update op de werking. gisteravond had ik de SWW op Smart control gezet en de SPA op Comfort. Vandaag is op het juiste moment (lage tarieven en zonnestroom) de boiler goed opgewarmd zonder het elektrisch element in te schakelen. Dus voor nu goed, komende dagen verder kijken.

[Afbeelding]
Goed om te horen dat je E-element niet is bijgesprongen. Ik wilde voorheen eigenlijk ook alles door de WP laten regelen en zo min mogelijk uren om mn E-element te hebben. Nu probeer ik meer kWh voor de meter op te maken en vindt ik het nu minder erg dat het E-element bijspringt. Maar dan ook alleen als het "gratis" kan. In de nachten wil ik mn E-element niet laten meewerken.

Ik ben nog aan het twijfelen voor een dynamisch contract. Maar zal dan weer even bezig zijn met de leercurve waar jij nu in zit, dus ik lees ff met je mee. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
theo66 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:18:
[...]

[Afbeelding]
Vraagje: hoe weet jij zeker of het elektrisch element wel/niet was (of zal worden) ingeschakeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Faraz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:03:
[...]

Vraagje: hoe weet jij zeker of het elektrisch element wel/niet was (of zal worden) ingeschakeld?
Ik kan het niet voorspellen maar monitor het met Home Assistant. Zie mijn post op 4 maart voor de specifieke parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Inmiddels een nieuwe observatie.
Ik heb de periodieke verhoging ingesteld op zaterdagochtend, 10:30u elke 7 dagen. Gisteren heeft-ie dat (voor het eerst) niet gedaan. Het lijkt wel alsof hij dat in de nacht van vrijdag op zaterdag heeft gedaan, althans toen is het water in de boiler opgewarmd tot bijna 60°C en werd ook het elektrisch element kort gebruikt. Erg vreemd, niet eerder gezien dat de anti legionella run werd overgeslagen. En vreemd dat hij dat 's nachts deed want toen was het stroomtarief aanzienlijk hoger dan zaterdag rond de middag.

In de berichten over AI en machine learning lees ik alleen verwarming, daar wordt niets gezegd over de regeling voor SWW, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
theo66 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:53:
Inmiddels een nieuwe observatie.
Ik heb de periodieke verhoging ingesteld op zaterdagochtend, 10:30u elke 7 dagen. Gisteren heeft-ie dat (voor het eerst) niet gedaan. Het lijkt wel alsof hij dat in de nacht van vrijdag op zaterdag heeft gedaan, althans toen is het water in de boiler opgewarmd tot bijna 60°C en werd ook het elektrisch element kort gebruikt. Erg vreemd, niet eerder gezien dat de anti legionella run werd overgeslagen. En vreemd dat hij dat 's nachts deed want toen was het stroomtarief aanzienlijk hoger dan zaterdag rond de middag.

In de berichten over AI en machine learning lees ik alleen verwarming, daar wordt niets gezegd over de regeling voor SWW, correct?
Is een oude en bestaande bug.

Ik doe niet aan legionella periodiek. Had hem wel een keer aan staan op 56 dagen op zaterdagmiddag 14:30u
Ging prompt de 56e dag om 00:00u beginnen.
SPA voor warmwater stond uit dus dat kon het niet zijn.

Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Knowbody schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Is een oude en bestaande bug.

Ik doe niet aan legionella periodiek. Had hem wel een keer aan staan op 56 dagen op zaterdagmiddag 14:30u
Ging prompt de 56e dag om 00:00u beginnen.
SPA voor warmwater stond uit dus dat kon het niet zijn.

Zucht.
Oh.. Die bug is dan (waarschijnlijk) wel gemeld, niet waar?

En weer er iemand wanneer het elektrisch element wel/niet hoort aan te gaan? En met welke parameter je dat kan controleren? @theo66 , ik zag dat jij een aantal nummers van parameters had genoemd, maar weet niet of daar uitleg of op z’n minst een naam/titel bij genoemd wordt. Moet zelf HA en de Nibe integratie nog installeren in m’n nieuwe woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Faraz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:19:
[...]

Oh.. Die bug is dan (waarschijnlijk) wel gemeld, niet waar?

En weer er iemand wanneer het elektrisch element wel/niet hoort aan te gaan? En met welke parameter je dat kan controleren? @theo66 , ik zag dat jij een aantal nummers van parameters had genoemd, maar weet niet of daar uitleg of op z’n minst een naam/titel bij genoemd wordt. Moet zelf HA en de Nibe integratie nog installeren in m’n nieuwe woning
Ik meld het niet meer. Ben geen installateur. Ze nemen niet veel aan van simpele gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Faraz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:19:
[...]

@theo66 , ik zag dat jij een aantal nummers van parameters had genoemd, maar weet niet of daar uitleg of op z’n minst een naam/titel bij genoemd wordt. Moet zelf HA en de Nibe integratie nog installeren in m’n nieuwe woning
HA installeren en daarin de standaard NIBE Heat pump integratie
Op de website van Nibe vind je een document met uitleg over de modbus parameters en de meest gebruikte. Daar boven op heb ik voor het elektrisch element deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_16PVsKsm0YbLR9Od1OraDvmoPw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xZ8w5sPlpvpNBw7EFOsDZp6h.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vb_ipF31dkJDAZfkFbW_QPbURuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UF5rKX7S14EO6u6DKCfXbTdP.jpg?f=fotoalbum_large

Die 52 uur is de uren dat het element aan was sinds installatie, november 2023. Grootste deel is van de eerste paar weken toen de inbedrijfstelling nog niet goed was en het element ook voor verwarming aan ging. Nu alleen nog voor de anti legionella run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
theo66 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 00:11:
[...]

HA installeren en daarin de standaard NIBE Heat pump integratie
Op de website van Nibe vind je een document met uitleg over de modbus parameters en de meest gebruikte. Daar boven op heb ik voor het elektrisch element deze:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die 52 uur is de uren dat het element aan was sinds installatie, november 2023. Grootste deel is van de eerste paar weken toen de inbedrijfstelling nog niet goed was en het element ook voor verwarming aan ging. Nu alleen nog voor de anti legionella run.
Dank. Dat maakt het helder(der). :)

Even nog een noob-vraagje: Klopt het dat de HA integratie alleen werkt als je een NibeGW of modbus hebt staan, naast de Nibe warmtepomp zelf?
Ik dacht namelijk dat de F1253 wel direct zou kunnen verbinden met HA middels de Nibe integratie, maar krijg hem niet geconnect...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:31

Pinjataaa

Hit me!

Mijn warmtepomp is verbonden via de MyUplink integratie. Heb daar wel een MyUplink abonnement bij

https://github.com/jaroschek/home-assistant-myuplink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Faraz schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:06:
[...]

Dank. Dat maakt het helder(der). :)

Even nog een noob-vraagje: Klopt het dat de HA integratie alleen werkt als je een NibeGW of modbus hebt staan, naast de Nibe warmtepomp zelf?
Ik dacht namelijk dat de F1253 wel direct zou kunnen verbinden met HA middels de Nibe integratie, maar krijg hem niet geconnect...
Bij de S serie of SMO S40 gaat het met de geïntegreerde modbus over TCP. Bij de F serie weet ik dat niet precies, zie de documentatie van de Nibe integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Pinjataaa schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:35:
Mijn warmtepomp is verbonden via de MyUplink integratie. Heb daar wel een MyUplink abonnement bij

https://github.com/jaroschek/home-assistant-myuplink
Dank! Volgens mij had ik alleen de ‘Nibe integratie’ getest. Zal binnenkort de MyUplink testen. Bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desalnietemin
Voor de geïnteresseerden, ik kreeg een melding dat er een nieuwe firmware (9714R2) was voor mijn Nibe F1145 (water-water) warmtepomp. I kon nergens de release notes vinden om te checken welke bugs verholpen zijn en welke changes er doorgevoerd zijn. Daarnaast wilde ik zeker zijn dat dat mijn NibeGW modbus setup niet om zeep wordt geholpen met deze nieuwe firmware. Dus ik heb Nibe even een mail gestuurd.

Ik kreeg netjes een reply. Wat blijkt dat je op: https://myuplink.com/update-firmware van de laatste releases de release notes kunt vinden. Als je op de release notes klikt opent zich een document waarbij je ook de historie te zien krijgt (changes in eerdere versies). Geen idee of jullie die al gevonden hadden maar het leek me nuttig om te delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQCRnbcHVRhSRBOy6fextig8luk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AUUezRXpCU9z8lZ18dJkPgor.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Hallo allemaal,

Ik merk de afgelopen tijd in HA dat mijn Nibe F-1253-4 standaard om 11:00u begint met het opwarmen van het SWW/tapwater middels de compressor. Zie onderstaande screenshot, met daarop de data voor BT6 (watertemperatuur midden boiler).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFjV45jMXfWlYZeAZb3LYLEvWuk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sCfxsRDIBFCwu5clvXjDtFbi.png?f=fotoalbum_large

Ik wil echter graag dat dit opwarmen standaard wat later, bijv. om 13:00u, plaats gaat vinden (zoals dat de laatste dagen met goed werkende SPA het geval zou moeten zijn ivm de laagste dynamische stroomprijzen).

Ik heb al enkele weken SPA aanstaan, voor alle modi (dus ook voor warm tapwater), maar dat lijkt dus niet (goed) te werken hier.

Ik heb inmiddels meerdere dingen getest, waaronder de SPA waarde bij deze modus aanpassen (bijvoorbeeld van 3 naar 4). Ook dit hielp niet.

Mijn vraag: Is er een manier om, desnoods zonder SPA, de ‘standaard opwarmtijd’ aan te passen? Of heeft iemand enig idee waarom SPA niet (goed) werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Faraz schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:51:
Hallo allemaal,

Ik merk de afgelopen tijd in HA dat mijn Nibe F-1253-4 standaard om 11:00u begint met het opwarmen van het SWW/tapwater middels de compressor. Zie onderstaande screenshot, met daarop de data voor BT6 (watertemperatuur midden boiler).
[Afbeelding]

Ik wil echter graag dat dit opwarmen standaard wat later, bijv. om 13:00u, plaats gaat vinden (zoals dat de laatste dagen met goed werkende SPA het geval zou moeten zijn ivm de laagste dynamische stroomprijzen).

Ik heb al enkele weken SPA aanstaan, voor alle modi (dus ook voor warm tapwater), maar dat lijkt dus niet (goed) te werken hier.

Ik heb inmiddels meerdere dingen getest, waaronder de SPA waarde bij deze modus aanpassen (bijvoorbeeld van 3 naar 4). Ook dit hielp niet.

Mijn vraag: Is er een manier om, desnoods zonder SPA, de ‘standaard opwarmtijd’ aan te passen? Of heeft iemand enig idee waarom SPA niet (goed) werkt?
Heb je wellicht Sunspec protocol ook gekoppeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Knowbody schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:37:
[...]

Heb je wellicht Sunspec protocol ook gekoppeld ?
Nee. Ik wist eerlijk gezegd niet eens wat dat was, totdat ik het net ging Googlen.

Vanwaar deze specifieke vraag, @Knowbody ? Kan het ‘normaliter’ daarmee te maken hebben, mogelijk vanwege het vaste tijdstip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Faraz schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:41:
[...]

Nee. Ik wist eerlijk gezegd niet eens wat dat was, totdat ik het net ging Googlen.

Vanwaar deze specifieke vraag, @Knowbody ? Kan het ‘normaliter’ daarmee te maken hebben, mogelijk vanwege het vaste tijdstip?
Meer vanwege dat als je dat had gekoppeld, dat dat ook een invloed had kunnen hebben.

Het kan overigens best zijn dat het op zich goed werkt, er zijn dagen dat het laagste punt van de E-prijs al rond een uur of 10 a 11 u begint, en dan begint hij gewoon.

Mogelijk vind je dat zelf niet ideaal, maar dat kan dat systeem niet ruiken.

Je kunt dan eventueel programmeren dat het systeem tussen xx en yy uur op klein/eco werkt ipv smart.

[ Voor 29% gewijzigd door Knowbody op 28-03-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Knowbody schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:48:
[...]

Het kan overigens best zijn dat het op zich goed werkt, er zijn dagen dat het laagste punt van de E-prijs al rond een uur of 10 a 11 u begint, en dan begint hij gewoon.

Mogelijk vind je dat zelf niet ideaal, maar dat kan dat systeem niet ruiken.
Dat begrijp ik. Daar had ik natuurlijk al naar gekeken. Als dat zo zou zijn werkte het juist goed.
Hij is helaas juist vaak 2 uur te vroeg, of hij slaat zelfs al veel eerder aan (in de nacht).

Ik bedacht me trouwens vandaag dat je in het SPA menu als bron voor de marktprijs 1 van de volgende 2 opties kunt kiezen: “NL” en “Eneco”. Welke gebruiken jullie?

Zou geen verschil moeten uitmaken lijkt mij, maar wie weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Faraz
Opslaan Plus ipv comfort. Probeer dat eens.

Het lijkt mij nu ik het zo lees een vertaal fout, en zou het Bespaar Plus moeten heten.

Ik kan geen Eneco kiezen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EfetL_Hta0_l1t_OX2ZkauZtG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaproYT7lDz3UXPHSMWHUtTt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 28-03-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Knowbody schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:58:
@Faraz
Opslaan Plus ipv comfort. Probeer dat eens.

Het lijkt mij nu ik het zo lees een vertaal fout, en zou het Bespaar Plus moeten heten.

Ik kan geen Eneco kiezen. [Afbeelding]
Interessant! Geloof het of niet, ik kan het menu waarin ik eerder had gezien dat je inderdaad “opslaan plus, opslaan en comfort” kon kiezen totaal niet meer vinden. Staat in ieder geval niet onder SPA bij mij.

En ook als ik onder SPA “invloed op warm water” uitschakel (stond overigens op 4 = max), verschijnt dat menu niet, noch bovenstaande opties. Wellicht moet ik SPA in z’n geheel uitzetten om dat
menu te zien ipv alleen invloed op warm water?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bG98xrLYCPxJvIuI5amILxBq2SQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lQAA4NFp5DUun08ugh34TPz.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: SPA deactiveren lijkt ook geen effect te hebben. Dat menu is plots nergens te bekennen. Kan het door de laatste firmware/software update komen, of kijk ik niet goed? Zoveel menu’s zijn er namelijk niet.. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Faraz op 28-03-2025 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@faraz dan heb jij warmwater vraag veranderd in menu 2.

Zet die terug op smart control en in menu 4 kun je dan de mate kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Knowbody schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 00:35:
@faraz dan heb jij warmwater vraag veranderd in menu 2.

Zet die terug op smart control en in menu 4 kun je dan de mate kiezen.
@Knowbody
Volgens mij had ik dat gisteravond laat ook nog geprobeerd, maar zal het zo nog een keer testen voor de zekerheid.

Kom later weer op de radar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-04 15:15

Chielos

Inno Mini Cooper

Situatie:
F1145 EXP met laatste firmware update met upLink (koelen en verwarmen, geen andere modules)
Buffervat van 200l
HaOS met upLink (https://github.com/jaroschek/home-assistant-myuplink)
3 goodwe omvormers, ook ingelezen via HaOS met 16k wp

Nog een oud energiecontract tot sept (dus geen boetes ed), maar wel aan het nadenken over toekomst.

Net maar eens Smart Price Adaption aangezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R8thqsI0LjrPy3FWHBTDNcWPvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i1aDZb2sRxoqHTfkOXXXL3tJ.png?f=fotoalbum_large
Om maar eens te zien wat dit doet qua comfort.

ik denk niet dat ik zo maar even die omvomers in de Nibe gekoppeld krijg. Smart grid?
Maar is dat uberhaupt interessant?
Wat heb je dan voor kastjes nodig? EME 20? SMO40 ?
Of kan ik met een ESP hetzelfde voor elkaar krijgen?

Anderzijds:
Is een extra buffervat mogelijk interessant? Om zo meer gebruik te maken van Smart Price Adaption?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalnietemin
Chielos schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:03:
Situatie:
F1145 EXP met laatste firmware update met upLink (koelen en verwarmen, geen andere modules)
Buffervat van 200l
HaOS met upLink (https://github.com/jaroschek/home-assistant-myuplink)
3 goodwe omvormers, ook ingelezen via HaOS met 16k wp

Nog een oud energiecontract tot sept (dus geen boetes ed), maar wel aan het nadenken over toekomst.

Net maar eens Smart Price Adaption aangezet.
[Afbeelding]
Om maar eens te zien wat dit doet qua comfort.

ik denk niet dat ik zo maar even die omvomers in de Nibe gekoppeld krijg. Smart grid?
Maar is dat uberhaupt interessant?
Wat heb je dan voor kastjes nodig? EME 20? SMO40 ?
Of kan ik met een ESP hetzelfde voor elkaar krijgen?

Anderzijds:
Is een extra buffervat mogelijk interessant? Om zo meer gebruik te maken van Smart Price Adaption?
Hi @Chielos ,

Zelf heb ik een Nibe F1145-15 EXP met passieve koeling (Nibe PCM42). Met daarbij: een Nibe UKV300 (300 Liter) buffervat voor de vloerverwarming, een Nibe VPA 300/200 (300 Liter) boilervat voor warmtapwater en een Nibe UKV-20 (500 liter) buffervat voor zwembad (met 9 kW Nibe ELK9 elektrisch backup element). Gekoppeld aan HASS via modus met met de NibeGW integratie.
Zon-PV: 23,49 kWP met een solaredge omvormer (gekoppeld aan HASS met de solaredge integratie).

Ik ben een beetje aan het spelen met wat verschillende opties om het geheel te optimaliseren
- Als eerste heb ik de Smart Price Adaption (SPA) functie in de Nibe-WP geactiveerd voor alle opties met de maximaal mate van effect instelling. Dat werkt best aardig. Afhankelijk van de prijs komt er een waarde 0 t/m 5 (volgens mij) is de HASS entiteit "Smart Price Adaption Price Level" te staan, waarbij de 0 het goedkoopste is en 5 het duurste (ik weet niet zeker of 5 de juiste bovengrens is). Je ziet in het screenshot van gisteren dat de warmtepomp aanspringt als het pricelevel 1 is en uit staat als het pricelevel 3 is.
- Hoe het exact werkt met meerdere price levels en hoe Nibe de price levels bepaald is mij nog niet duidelijk (Nibe geeft deze informatie niet vrij).
- Ook is de schakeling nog niet optimaal tussen het price-level en de WP. De WP gaat altijd eerder aan dat het lage pricelevel ingegaan is.
- Welke functies SPA exact aanstuurt is mij ook nog niet duidelijk. Een reactie van Nibe uplink support "Helaas kunnen we niet in detail vertellen hoe we dit regelen, omdat het onze bedrijfsgeheimen zijn, maar we kunnen wel zeggen dat als je volledige invloed hebt, het de binnentemperatuur ongeveer 2-3 graden laat stijgen/dalen, afhankelijk van de prijs.". Ik vermoed dus dat de stooklijn tijdelijk aangepast wordt en wellicht het warmtapwater op " Tijdelijk in luxe". stand wordt gezet om de boiler wat extra op te warmen. Wellicht kan ik dit met het uitlezen van die entiteiten nog wat beter analyseren.
- Het nadeel van SPA is dat deze niet naar je Zon-PV kijkt en enkele naar de variabele prijzen. Daar is natuurlijk wel een correlatie tussen, maar idealiter wil je echt rekening houden met je eigen opwek. Daarnaast houdt SPA natuurlijk ook geen rekening met verdere optimalisaties (van b.v. je energievreters in huis of een thuislaadpunt).
- Nibe verkoopt wel een EME 20 communicatiemodule tussen de NIBE warmtepomp en een Zon-PV-omvormer (mits die kan communiceren middels het "Sunspec" (serieel) protocol RS485) . Echter hier valt weinig aan in te stellen (zie: https://professional.nibe...ual%20(IHB)/431668-10.pdf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7CYeennKZjn-Rr4GVvoVVYXcQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dGurH2dHfUZasltHF9nJBTRV.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik zelf het AIO energy management Home assistent component draaien en schakelt mijn hotfill boiler o.b.v. de 5 goedkoopste dag uurprijzen. Deze integratie is echter heel beperkt aangezien enkel naar de ENTSO-E prijzen gekeken wordt en ik ook graag mijn Zon-PV en warmtepomp buffers wil kunnen optimaliseren.

Nu wil ik aan de slag gaan met de Day Ahead Optimizer (DAO) (Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO), die ziet er uitgebreider uit dan het AIO Energy Management component en toch weer een stuk gebruiksvriendelijker dan EMHASS of Flexmeasures (twee andere energy management integraties). Ik wil in eerste instantie kijken of ik met DAO de energievreters in huis kan optimaliseren obv Zon-PV en variabele elektra prijs. Als dat draait wil ik kijken in hoeverre ik de warmtepomp slimmer kan gaan aansturen dan de Nibe SPA regeling en wat de Nibe EME 20 kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
Aanvullend, hierbij en screenshot met de andere Nibe SPA entiteiten erbij. Het geeft een wat beter beeld hoe de entiteiten reageren op de prijs. Ik begrijp er nog niet veel van. Wat doet de entiteit "Price adaption"? Wat doen die offsets en wat zijn die waardes in die offsets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1bLWUMJabK4bcB6MbyFfqJEPbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lveOHJtivJkKwPCe9c9Ius2y.png?f=fotoalbum_large

Als ik naar gisteren kijk dan is het vreemde dat als de prijs 0 of negatief is dat het SPA price level 0 wordt (goedkoopste prijzen) echter de heating en cooling offset op 0 wordt gezet. Als ook de Hot Water Comfort mode op "ECO". wordt gezet. Dat lijkt mij vreemd gedrag voor het goedkoopste moment van de dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33Yhl06tv-ypU1o3n99bFHaCCqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H3akx3O7LkU4DDFGowPnEAgC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Segg
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 30-04 20:20
Weet iemand of je op de Nibe F1253 kunt aflezen wat het dagelijks/maandelijks verbruik is, incl historie? Of kan dat in de MyUplink app?

Dat scheelt me potentieel de aanschaf van een 3 fase kWh meter van Homewizard, om het te kunnen monitoren. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Den Segg schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:47:
Weet iemand of je op de Nibe F1253 kunt aflezen wat het dagelijks/maandelijks verbruik is, incl historie? Of kan dat in de MyUplink app?

Dat scheelt me potentieel de aanschaf van een 3 fase kWh meter van Homewizard, om het te kunnen monitoren. :-)
De HW meet het zuivere verbruik. Ik zou die er sowieso bij willen hebben.

In menu 3.6 zit een energielog.

Uiteraard stuurt die beperkt data naar Myuplink zodat je daar een eenvoudig overzicht hebt over energie. Maar 3.6 op het bedieningspaneel geeft meer info.

De stroommeting is echter niet heel zuiver, vandaar dat je beter de HW kun gebruiken.

Export naar USB kan ook.

[ Voor 26% gewijzigd door Knowbody op 06-04-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Ik heb een algemeen vraagje voor alle NIBE eigenaren/gebruikers hier met een boiler, bijv @Knowbody & @desalnietemin :

Hoe snel koelt bij jullie het warmwater in het boilervat af?

Ik zit namelijk sinds kort in een nieuwbouwwoning, en ik heb eerder meegemaakt bij een vergelijkbare bodemwarmtepomp+boiler combi (destijds eentje van Itho) dat de aan- en afvoerslangen voor warm en koud water verwisseld waren, hetgeen leidde tot een zeer hoog verbruik en zeer snel dalende temperaturen van het water in het boilervat, waardoor je zonder verbruik van 200L warm sanitairwater binnen ca. 12u al nauwelijks warm water meer had.

Nu lijkt het niet zo erg als toen, maar ik merk wel dat ik dankzij die vorige ervaring extra alert ben. Ik monitor het nu in HA.

Is een daling van 5 - 5,5 graden Celcius (van ca. 54,5 gr C naar 49,1 gr C) in 15 uur tijd zonder verbruik (niemand thuis geweest) bijvoorbeeld normaal, bij een boilervat van 180L?
Wellicht kan iemand dit ook in HA zien, of weet iemand dit gewoon (te berekenen?). :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
Faraz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:40:
Ik heb een algemeen vraagje voor alle NIBE eigenaren/gebruikers hier met een boiler, bijv @Knowbody & @desalnietemin :

Ik zit namelijk sinds kort in een nieuwbouwwoning, en ik heb eerder meegemaakt bij een vergelijkbare bodemwarmtepomp+boiler combi (destijds eentje van Itho) dat de aan- en afvoerslangen voor warm en koud water verwisseld waren, hetgeen leidde tot een zeer hoog verbruik en zeer snel dalende temperaturen van het water in het boilervat, waardoor je zonder verbruik van 200L warm sanitairwater binnen ca. 12u al nauwelijks warm water meer had.

Nu lijkt het niet zo erg als toen, maar ik merk wel dat ik dankzij die vorige ervaring extra alert ben. Ik monitor het nu in HA.

Is een daling van 5 - 5,5 graden Celcius (van ca. 54,5 gr C naar 49,1 gr C) in 15 uur tijd zonder verbruik (niemand thuis geweest) bijvoorbeeld normaal, bij een boilervat van 180L?
Wellicht kan iemand dit ook in HA zien, of weet iemand dit gewoon (te berekenen?). :)
Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de daling

Ik snap dat je met 180 liter al gauw 55 graden nodig hebt.
Met 360 liter heb ik aan 47 ook voldoende maar goed hij gaat meestal 2x per dag weer opwarmen.
Nu met overschot zonnestroom gaat hij z'n gang en wordt het soms ook 55 gr.

Ik heb geen warmwaterleiding die direct vanaf het boilervat omhoog gaat, dus geen last van thermo effect. Anders moet je een thermosifon toepassen.

BT6 zit halverwege in het vat en daalt (vooral bij gebruik) stijler dan BT7, die hoger in het vat zit. Dat heeft met de gelaagdheid te maken.
Welke sensor lees jij uit in HA ?

BT6 daalt hier ongeveer 4 graden in 10 nachtelijke uren waarbij er geen verbruik is. In dit geval van 52 naar 48. Ligt er ook aan of de inhoud lekker is doorgewarmd. Bij hogere temperatuur gaat het laatste stukje trager en warmt het beter door.

Het kan vast beter, Nibe geeft een label C volgens mij. Geweldig zuinig is het sowieso niet. Maar vele momenten van het jaar op goedkope danwel gratis stroom opwarmen maakt het superfijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 09-04-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Knowbody schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:43:
[...]

Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de daling

Ik snap dat je met 180 liter al gauw 55 graden nodig hebt.
Met 360 liter heb ik aan 47 ook voldoende maar goed hij gaat meestal 2x per dag weer opwarmen.
Nu met overschot zonnestroom gaat hij z'n gang en wordt het soms ook 55 gr.

Ik heb geen warmwaterleiding die direct vanaf het boilervat omhoog gaat, dus geen last van thermo effect. Anders moet je een thermosifon toepassen.

BT6 zit halverwege in het vat en daalt (vooral bij gebruik) stijler dan BT7, die hoger in het vat zit. Dat heeft met de gelaagdheid te maken.
Welke sensor lees jij uit in HA ?

BT6 daalt hier ongeveer 4 graden in 10 nachtelijke uren waarbij er geen verbruik is. In dit geval van 52 naar 48. Ligt er ook aan of de inhoud lekker is doorgewarmd. Bij hogere temperatuur gaat het laatste stukje trager en warmt het beter door.

Het kan vast beter, Nibe geeft een label C volgens mij. Geweldig zuinig is het sowieso niet. Maar vele momenten van het jaar op goedkope danwel gratis stroom opwarmen maakt het superfijn.
Dank voor je snelle en uitgebreide reactie! :)

Ik monitor zowel BT6 als BT7, maar ik doelde op BT6 (had ik even moeten vermelden toen ik het had over de temp.daling). Op BT7 zie ik - in vergelijking met BT6 - nauwelijks wat gebeuren, zelfs tijdens/na een douchesessie. BT6 zit inderdaad midden in het vat, dus dat is grotendeels daarmee te verklaren.

Wat volgens mij alleen niet klopt: “Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de daling”. Natuurkundig gezien zou een grotere massa (aan warmte) juist minder snel moeten afkoelen, en dat zie ik volgens mij ook in de praktijk terug in HA.

In 10 nachtelijke uren daalt BT6 tussen de 3.5 - 4 graden Celsius bij mij, dus lijkt overeen te komen met jouw situatie.

Mogelijk zijn de boilervaten van Nibe minder geïsoleerd - en dus minder energiezuinig - dan de (twee) vaten van Itho die ik de laatste jaren heb gehad.
Waar heb je het energielabel (van het vat?) gevonden, @Knowbody ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalnietemin
Den Segg schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:47:

Volgens mij is in de F-serie het energieverbruik alleen zichtbaar als je monteur de 3 stroomklemmen over de 3-fases heeft aangesloten. Dat was bij mij niet het geval maar ze lagen wel nog in een zakje in de warmtepomp (als je de voorkant eraf haalt is er aardig wat loze ruimte ;)). Dus ik heb die klemmen alsnog aangesloten en dan kun je Ampere uitlezen middels de entiteiten: sensor.eb100_be1_current_40083, sensor.eb100_be2_current_40081 en sensor.eb100_be3_current_40079.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
desalnietemin schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:39:
[...]

Volgens mij is in de F-serie het energieverbruik alleen zichtbaar als je monteur de 3 stroomklemmen over de 3-fases heeft aangesloten. Dat was bij mij niet het geval maar ze lagen wel nog in een zakje in de warmtepomp (als je de voorkant eraf haalt is er aardig wat loze ruimte ;)). Dus ik heb die klemmen alsnog aangesloten en dan kun je Ampere uitlezen middels de entiteiten: sensor.eb100_be1_current_40083, sensor.eb100_be2_current_40081 en sensor.eb100_be3_current_40079.
Oh, dat is interessant!

Jammer, bij mij tonen die entiteiten geen data (alle drie 0A), dus ze zullen bij mij ook wel niet aangesloten zijn dan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Faraz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:40:

Mijn warmtepomp staat in de garage, vorstvrij maar niet super geïsoleerd. Wel spouw en dubbel glas, geen dikke isolatie. Betreft een S1155-6 en een boiler VPB S300. Ik zie die ca 2,5 tot 3 graden (eind maart) of 3 tot 3,5 graden (begin maart) dalen op BT6 van 00:00u tot 09:00 in de ochtend. Lijkt dus ook vergelijkbaar

Energie labels zijn hier te vinden: https://professional.nibe.eu/en-se/documents

[ Voor 3% gewijzigd door theo66 op 09-04-2025 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Die sensoren hebben als doel het totale verbruik vd woning te meten, zodat de bijverwarming terug kan moduleren indien nodig.
Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
theo66 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:49:
[...]

Mijn warmtepomp staat in de garage, vorstvrij maar niet super geïsoleerd. Wel spouw en dubbel glas, geen dikke isolatie. Betreft een S1155-6 en een boiler VPB S300. Ik zie die ca 2,5 tot 3 graden (eind maart) of 3 tot 3,5 graden (begin maart) dalen op BT6 van 00:00u tot 09:00 in de ochtend. Lijkt dus ook vergelijkbaar

Energie labels zijn hier te vinden: https://professional.nibe.eu/en-se/documents
Hmm, mijn F1253-4 zou label A+++ (verwarming) en A (SWW/boiler) moeten hebben, maar zie zeer vergelijkbare resultaten als jullie. :*)

https://professional.nibe...(ELI)/NIBE%20F1253-4%20-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

[...]

* Chielos staat meteen die kap er af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
Knowbody schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:28:
[...]

Die sensoren hebben als doel het totale verbruik vd woning te meten, zodat de bijverwarming terug kan moduleren indien nodig.
Meer niet.
Die begrijp ik niet? Het totaalverbruik van mijn woning is veel meer dan deze 3 sensoren van mijn Nibe WP.
In mijn geval geven deze 3 registers het stroomverbruik in Ampere pr fase weer op het moment dat de warmtepomp draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-04 14:54
Faraz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:33:
[...]
Wat volgens mij alleen niet klopt: “Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de daling”. Natuurkundig gezien zou een grotere massa (aan warmte) juist minder snel moeten afkoelen
Dat klopt niet, de snelheid is juist erg afhankelijk van de temperatuur(verschillen).

De massa's van hetzelfde volume warm of koud water zijn nagenoeg gelijk hoewel warm water iets lichter is dan koud water. Aangezien het volume in je vat niet verandert, verandert de massa ook niet. In dat geval zijn alleen de isolatie en ΔT tussen inhoud en omgeving bepalend voor de afkoelsnelheid. Dit is een niet-lineaire relatie; bij gelijke omgevingstemperatuur gaat afkoelen van 60 naar 50 sneller dan afkoelen van 50 naar 40.

Bij hogere aanvangstemperatuur duurt het natuurlijk wel langer voordat een bepaalde minimumtemperatuur bereikt wordt. Van 60 naar 40 duurt langer dan van 50 naar 40.

Aangezien opwarmen met een warmtepomp ook niet-lineair inefficiënter wordt met een hogere doeltemperatuur, is het zuiniger om je vat 2x op te warmen naar 50°C dan 1x naar 60°C. Beter nog lager als je verbruikspatroon dat toelaat. Je profiteert dan van efficiënter opwarmen en minder afkoelingsverliezen.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalnietemin
theo66 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:49:
[...]

@theo66 @Faraz @Knowbody , zojuist even gekeken naar mijn temperatuur daling van mijn boiletvat.

- Het betreft een VPA 300/200-Cu 300L tank. Productiejaar: 2011 Volgens Nibe label C:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wf_jFmmSArcF_C6EDQ5u9Bq2gSY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tzpUxb4ZYQJcLQBDOlbMdLPz.png?f=fotoalbum_large

Enkele metingen:
- Als ik kijk naar de afgelopen dagen dan zet mijn Nibe Smart Price Adaption zo ergens tussen 12:00 -13:00 mijn warmtapwater naar de Luxe stand (die een stop temperatuur heeft van 51 graden). Ik heb pas sinds gisteren enkele HW (Hotwater) entiteiten geactiveerd dus ik kan nog niet goed zien of er andere HW registers aangepast worden bij een verandering.
- Gisteren (9-april) zakte mijn temperatuur van 52 graden (14:30 uur) naar 42 graden (07:00 uur) zonder gebruik = 10 graden in 16,5 uur. Dat lijkt wel flink meer dan @Faraz (5-5,5 graden n 15 uur tijd)
- Gisteren moment 2: van 43,4 (00:00 uur) naar 42,2 (06:00 uur) = 1,2 graden in 6 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjzLJn7YCPvNbPlcKRhFTo4FZDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jc10bqDc4mZ6jiEcTrgCEH0Q.png?f=fotoalbum_large

- 1 maart (nog geen SPA geactiveerd) van 54 graden (14:00 uur) naar 2 maart 10:00 uur 42 graden = 12 graden in 20 uur. Of van 54 graden (14:00 uur) naar 47,5 graden (06:30 uur) = 6,5 graden in 16,5 uur (ongeveer vergelijkbaar met @Faraz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dY3hWENbx09dljIdys1OsFtPau8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SIZiX42bo2sJltqAkNOzXB46.png?f=fotoalbum_large

Dat begrijp ik nog niet helemaal...

Ik zie trouwen nog een warmtapwater configuratie register staan (switch.charge_method_hw_48281) waar je de laadmethode mee k  unt instellen:
- Switch aanzetten = delta temp (staat bij mij nu aan)
- Switch uitzetten = doeltemperatuur.
ChatGPT: de delta T-methode is afhankelijk van temperatuurverschillen, terwijl de doeltemperatuur-methode gericht is op een specifieke eindtemperatuur (dit is directer en houdt het water op een constante temperatuur.).
Heeft iemand hier ervaring mee qua pros en cons?

[ Voor 5% gewijzigd door desalnietemin op 10-04-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
Chielos schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:26:
[...]

[...]

@Chielos Ik zag trouwens op mijn F1145 dat in menu 3.61 ik een energielog kan bekijken (1 jaar en 10 jaars). Van die staafdiagrammen. Elk maand bevat 2 kleuren met 2 waardes, er staat geen uitleg bij en ik kan er niks over vinden in mijn gebruikershandleiding of installatiehandleiding. Verder kan ik de kWh waardes totaal niet matchen met mijn WP klemmenmeting meting in HASS, weird...
Helaas is mijn WP in juli voorzien van een nieuwe printplaat en de monteur heeft geen backup gemaakt waardoor ik geen data heb van de jaren daarvoor (warmtepomp draait sinds begin 2014).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Faraz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:34:
[...]

Hmm, mijn F1253-4 zou label A+++ (verwarming) en A (SWW/boiler) moeten hebben, maar zie zeer vergelijkbare resultaten als jullie. :*)

https://professional.nibe...(ELI)/NIBE%20F1253-4%20-2
Dat energielabel gaat over het rendement van de warmtepomp voor verwarming en warm water. Dat zegt niets over het afkoelen van het boilervat. Die boiler van mij heeft een label C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
desalnietemin schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:35:
[...]

@theo66 @Faraz @Knowbody , zojuist even gekeken naar mijn temperatuur daling van mijn boiletvat.

- Het betreft een VPA 300/200-Cu 300L tank. Productiejaar: 2011 Volgens Nibe label C:

[Afbeelding]

Enkele metingen:
- Als ik kijk naar de afgelopen dagen dan zet mijn Nibe Smart Price Adaption zo ergens tussen 12:00 -13:00 mijn warmtapwater naar de Luxe stand (die een stop temperatuur heeft van 51 graden). Ik heb pas sinds gisteren enkele HW (Hotwater) entiteiten geactiveerd dus ik kan nog niet goed zien of er andere HW registers aangepast worden bij een verandering.
- Gisteren (9-april) zakte mijn temperatuur van 52 graden (14:30 uur) naar 42 graden (07:00 uur) zonder gebruik = 10 graden in 16,5 uur. Dat lijkt wel flink meer dan @Faraz (5-5,5 graden n 15 uur tijd)
- Gisteren moment 2: van 43,4 (00:00 uur) naar 42,2 (06:00 uur) = 1,2 graden in 6 uur
[Afbeelding]

- 1 maart (nog geen SPA geactiveerd) van 54 graden (14:00 uur) naar 2 maart 10:00 uur 42 graden = 12 graden in 20 uur. Of van 54 graden (14:00 uur) naar 47,5 graden (06:30 uur) = 6,5 graden in 16,5 uur (ongeveer vergelijkbaar met @Faraz
[Afbeelding]

Dat begrijp ik nog niet helemaal...

Ik zie trouwen nog een warmtapwater configuratie register staan (switch.charge_method_hw_48281) waar je de laadmethode mee k  unt instellen:
- Switch aanzetten = delta temp (staat bij mij nu aan)
- Switch uitzetten = doeltemperatuur.
ChatGPT: de delta T-methode is afhankelijk van temperatuurverschillen, terwijl de doeltemperatuur-methode gericht is op een specifieke eindtemperatuur (dit is directer en houdt het water op een constante temperatuur.).
Heeft iemand hier ervaring mee qua pros en cons?
Interesting! Ik zal morgen eens kijken naar die switch op 48281. Geen idee wat dat is. De Nibe is sowieso nieuw voor mij, maar zo te lezen kun je dus ook eigen doeltemperaturen voor SWW instellen? Waar precies?

En wat betreft je eerste vergelijking met mijn afkoelsnelheid: ik heb een nieuwe Nibe uit 2024. Waarschijnlijk is deze wat beter geïsoleerd. Dat hoop ik althans. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
gaafst schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:47:
[...]

Aangezien opwarmen met een warmtepomp ook niet-lineair inefficiënter wordt met een hogere doeltemperatuur, is het zuiniger om je vat 2x op te warmen naar 50°C dan 1x naar 60°C. Beter nog lager als je verbruikspatroon dat toelaat. Je profiteert dan van efficiënter opwarmen en minder afkoelingsverliezen.
Dat wist ik niet! En had ik niet verwacht. Dank voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Faraz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:46:
[...]

Interesting! Ik zal morgen eens kijken naar die switch op 48281. Geen idee wat dat is. De Nibe is sowieso nieuw voor mij, maar zo te lezen kun je dus ook eigen doeltemperaturen voor SWW instellen? Waar precies?

En wat betreft je eerste vergelijking met mijn afkoelsnelheid: ik heb een nieuwe Nibe uit 2024. Waarschijnlijk is deze wat beter geïsoleerd. Dat hoop ik althans. :)
Doeltemperatuur niet doen. Dat is voor hygiëne boilers. Die werken precies andersom. (Leidingwater door het spiraal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Als je boiler een warmteverlies heeft van 100 Wh dan verliest het 2400 Wh aan warmte per dag.

Dat impliceert dat een warmtepomp met een COP voor warmwater van 2.4 ongeveer met 1 kWh verbruik dat verlies weer goed kan maken.

Dus als je geen WW verbruikt.

Even voor de beeldvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

@desalnietemin
Helaas geen CT klemmen bij mij
En ja ik 3.6.1 en 2, alleen bij mij ook alleen sinds 2024 november.
Ik denk een keer power outage gehad, en de data verdwenen, of deze functie zit er nog niet zo lang in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-04 14:54
gaafst schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:47:
Aangezien opwarmen met een warmtepomp ook niet-lineair inefficiënter wordt met een hogere doeltemperatuur, is het zuiniger om je vat 2x op te warmen naar 50°C dan 1x naar 60°C.
Faraz schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:46:
Dat wist ik niet! En had ik niet verwacht. Dank voor het delen.
Ik moet dat iets nuanceren, het verschil zal kleiner zijn. Beter is om aan te houden dat, analoog aan het afkoeltraject, het opwarmen van 40°C naar 50°C minder energie kost dan opwarmen van 50°C naar 60°C.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Zo te zien warmt hij vrijwel altijd op tot 55*C bij mij.
Kan ik dat ergens aanpassen, naar bijv 50*C, @gaafst @Knowbody @desalnietemin ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uekbLrMGwsrXt8XtfwEain8Cdao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/di3sOLedyg51JB0hKefTmH3k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Faraz op 12-04-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
per abuis dubbel gepost - delete -

[ Voor 114% gewijzigd door Faraz op 12-04-2025 09:00 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
Faraz schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:58:

[Afbeelding]
@Faraz : Ja dat kan. Ik weet niet welke model warmtepomp je hebt? In mijn geval (F1145):
- Op dit moment heb ik enkel een BT6 temperatuur sensor voor warmtapwater (ik ga vandaag een aantal aanvullende temperatuur sensoren bijplaatsen op de leidingen van mijn systeem om meer inzicht te krijgen in de temperaturen en zal daar een aparte post over opstellen).
- Die BT6 zit halverwege mijn boilervat in een dompelbuis.
- BT6 wordt gebruikt als input voor de meting om te bepalen of het warmtapwater opgewarmd moet gaan worden.

De bepaling gaat als volgt:
1. In welke modus staat het warmtapwater (keuze uit: Economy, Normal. Luxe en Smart Control)?
2. Voor Economy, Normal en Luxe modus worden de daarvoor ingestelde start- en stoptemperaturen gehanteerd (die stel je in via het service menu op je warmtepomp of via HASS).

Aandachtspunt:
- Zelf weet ik nog niet precies wat die " Smart Control" doet. Die zou de warmtapwater temperatuur moet aanpassen op basis van je verbruik om energie te besparen.
- Zelf gebruik ik nog de Smart Price Adaption (SPA) optie, als de prijs laag is dan stookt hij het warmtapwater op door deze tijdelijk op luxe modus te zetten. Geen idee of SPA goed samenwerkt met Smart Control.
- Zelf wil ik de SPA sturingen gaan vervangen door Smart Grid ready sturing te gaan gebruiken i.c.m de HASS Day Ahead Optimizer. Of wellicht zelf de Smart Grid Ready registers gaan aansturen (nog enigszins afwachtend van het antwoord van Nibe i.r.t. of dit risico is op vroegtijdige slijtage door het frequent schrijven in deregisters)
- Als ik naar mijn BT6 kijk dan zie ik dat de stoptemperatuur telkens zo'n 2 graden hoger is dan de ingestelde stoptemperatuur. Dus vooral ik SPA aangezet had hanteerde ik modus " Normal" met een ingestelde stoptemperatuur van 46 graden. In mijn historie grafiek zie ik echter dat hij veelal opwarmt tot 48 graden. Met SPA (lage prijzen stand naar luxe zetten) is dat 52-53 graden (i.p.v. de 51 graden stoptemperatuur). Wellicht heeft dat te maken met de onnauwkeurigheid van de sensor of de reactiesnelheid .

Nu is het boven in het warmtapwater boilervat natuurlijk warmer als in het midden (BT6 positie). Ik vroeg me af welke start en stoptemperaturen voor warmtapwater jullie hanteren?

Settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgTw7nDTdYdG6TetNlqBKHBSRc4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PBES0rKsehbvUvACeKy8Hiz8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Faraz schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:58:

[Afbeelding]
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
desalnietemin schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:06:
[...]

@Faraz : Ja dat kan. Ik weet niet welke model warmtepomp je hebt? In mijn geval (F1145):
- Op dit moment heb ik enkel een BT6 temperatuur sensor voor warmtapwater (ik ga vandaag een aantal aanvullende temperatuur sensoren bijplaatsen op de leidingen van mijn systeem om meer inzicht te krijgen in de temperaturen en zal daar een aparte post over opstellen).
- Die BT6 zit halverwege mijn boilervat in een dompelbuis.
- BT6 wordt gebruikt als input voor de meting om te bepalen of het warmtapwater opgewarmd moet gaan worden.

De bepaling gaat als volgt:
1. In welke modus staat het warmtapwater (keuze uit: Economy, Normal. Luxe en Smart Control)?
2. Voor Economy, Normal en Luxe modus worden de daarvoor ingestelde start- en stoptemperaturen gehanteerd (die stel je in via het service menu op je warmtepomp of via HASS).

Aandachtspunt:
- Zelf weet ik nog niet precies wat die " Smart Control" doet. Die zou de warmtapwater temperatuur moet aanpassen op basis van je verbruik om energie te besparen.
- Zelf gebruik ik nog de Smart Price Adaption (SPA) optie, als de prijs laag is dan stookt hij het warmtapwater op door deze tijdelijk op luxe modus te zetten. Geen idee of SPA goed samenwerkt met Smart Control.
- Zelf wil ik de SPA sturingen gaan vervangen door Smart Grid ready sturing te gaan gebruiken i.c.m de HASS Day Ahead Optimizer. Of wellicht zelf de Smart Grid Ready registers gaan aansturen (nog enigszins afwachtend van het antwoord van Nibe i.r.t. of dit risico is op vroegtijdige slijtage door het frequent schrijven in deregisters)
- Als ik naar mijn BT6 kijk dan zie ik dat de stoptemperatuur telkens zo'n 2 graden hoger is dan de ingestelde stoptemperatuur. Dus vooral ik SPA aangezet had hanteerde ik modus " Normal" met een ingestelde stoptemperatuur van 46 graden. In mijn historie grafiek zie ik echter dat hij veelal opwarmt tot 48 graden. Met SPA (lage prijzen stand naar luxe zetten) is dat 52-53 graden (i.p.v. de 51 graden stoptemperatuur). Wellicht heeft dat te maken met de onnauwkeurigheid van de sensor of de reactiesnelheid .

Nu is het boven in het warmtapwater boilervat natuurlijk warmer als in het midden (BT6 positie). Ik vroeg me af welke start en stoptemperaturen voor warmtapwater jullie hanteren?

Settings:
[Afbeelding]
Ik kan de start en stop temperaturen helemaal niet zien in HA. Vreemd. Hebben die entiteiten een nummer?
Ik zie BT6 en BT7 uiteraard wel gewoon.

Jammer dat ik op de iPhone niet een ‘scroll-screenshot’ kan maken in de HA app, anders had ik de lijst met de wél beschikbare entiteiten in HA laten zien.
Welke integratie en/of add-on gebruik jij precies, @desalnietemin ?

Edit:
Ik heb overigens de F1253-4 PC.

Ik heb NIET een NibeGW oid, maar enkel een directe verbinding via de MyUplink integratie in HA. Jij misschien wel? Dat zou kunnen verklaren waarom jij wel andere/meer dingen kunt instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Faraz op 13-04-2025 06:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalnietemin
Hi @Faraz ,

Klopt, ik gebruik de NibeGW die via modbus aangesloten op de warmtepomp en dan maak ik gebruik van de standaard Nibe Heat Pump integratie die in de HASS core zit (van developer @elupus).

Via Modbus kun je in principe alle warmtepomp registers lezen of schrijven (mits het schrijf registers zijn).
Het is zo dat de developer enkel de registers via de integratie beschikbaar heeft gemaakt die door Nibe in de Modbus manager app (een database met de modbus adressen en hun functie) staan. Dat zijn er veel maar niet alles, zeker niet recht toegevoegde features. Dat komt omdat die database met registers in de modbus manager niet echt frequent bijgewerkt wordt door Nibe. Om recentere registers beschikbaar te krijgen kun je wel registeres pollen maar dan is het lastig om de functies te achterhalen. Ik heb Nibe support hierover aangeschreven. Zie: https://community.home-as...registers-entities/876852.

Ik ben niet bekend met een directe verbinding via Nibe MyUplink in HASS. Als je naar de integratie gaat en dan naar apparaatinfo hoeveel entiteiten zie je dan (zie screenshot als voorbeeld)? He tis wel zo dat het merendeel van de entiteiten standaard uit staan. De entiteiten die je wilt gebruiken dien je even aan te zetten, dan duurt het circa 30 seconden om waardes op te halen en dan zin ze zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZoPx95ohil2sXWGnUSLRIojsDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DL4w4oFEqKpXFFWr0H5KwL8s.png?f=fotoalbum_large

Hierbij mijn warmtapwater instellingen kaart, daar staan de nummers in van de entiteiten:
type: entities
entities:
- entity: select.hot_water_comfort_mode_47041
name: Warmtapwater comfort modus
- entity: select.temporary_lux_48132
secondary_info: none
name: Tijdelijk in luxe
- entity: switch.periodic_hw_47050
name: Periodieke toename geactiveerd
- entity: number.stop_temperature_periodic_hw_47046
name: Stop temp. periodiek
- entity: number.periodic_hw_interval_47051
name: Periode
- entity: switch.hw_comfort_48120
name: Comfort mode
- entity: number.start_temperature_hw_economy_47045
name: Start temp. HW Economy
- entity: number.stop_temperature_hw_economy_47049
name: Stop temp. HW Economy
- entity: number.start_temperature_hw_normal_47044
name: Start temp. HW Normal
- entity: number.stop_temperature_hw_normal_47048
name: Stop temp. HW Normal
- entity: number.start_temperature_hw_luxury_47043
name: Start temp. HW Luxe
- entity: number.stop_temperature_hw_luxury_47047
name: Stop temp. HW Luxe
- entity: switch.charge_method_hw_48281
name: "Laadmethode: Aan = delta temp Uit = doeltemp."
show_header_toggle: false
state_color: false

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desalnietemin
Beste allen,

Graag deel ik mijn creatie op meer temperatuur sensoren toe te voegen aan je warmte/koude systeem.
Op internet heb ik wel diverse instructies gevonden maar het vergde toch nog even wat puzzel werk om het geheel werkend te krijgen, dus ik dacht ik kan net zo goed mijn ervaringen even delen.

Waarom zou je dit moeten willen?

In mijn geval is het aantal externe temperatuur sensoren aangesloten op mijn Nibe warmtepomp zeer beperkt. Mijn installateur had bijvoorbeeld ook niet de BT71 (externe retourleiding van buffervat vloerverwarming) en de BT7 (boven in dompelbuis boilervat warmtapwater) aangesloten. Verder wilde ik graag mee zicht op de temperaturen van de verschillende in- en uitgaande leidingen.

Wat heb je nodig?
- x aantal : DS18B20 Temperatuursensormodulekit:
Je hebt ze met 1m, 2m, 3m, 5m en 10m kabel. Het is aan te raden om die terminal adapter modules erbij te nemen. Ik heb geprobeerd de kabels aan elkaar te solderen maar dat werkte minder betrouwbaar dan de adapter modules te gebruiken.
Link (voorbeeld): https://nl.aliexpress.com...id5I&gatewayAdapt=glo2nld

- x aantal: Wemos D1 Mini V4 bordjes:
Ik gebruik de V4 omdat die een USB-C aansluiting heeft. Dat wil dus zeggen dat je ook een USB-C kabeltje en adapter/voeding nodig hebt. Ik heb gelezen dat je max. 8 sensoren per GPIO kunt koppelen. Er zitten 8 GPIO pinnen op, dus theoretisch kun je aardig wat sensoren aan 1 Wemos bordje hangen maar of dat praktisch is, is een andere zaak. Zelf heb ik nu om te starten 5 sensoren gekoppeld aan een Wemos bordje. Mijn advies koop meteen wat meer van die Wemos bordjes, voor anderhalve euro kun je geen buil vallen.
Voorbeeld: https://nl.aliexpress.com...id5I&gatewayAdapt=glo2nld

- Om de kabeltjes te bundelen en aan te sluiten op de Wemos gebruik ik verbindingsklemmetjes (bouwmarkt). Solderen moet ook kunnen maar dat gaf gek genoeg bij mij wat problemen.

- Optioneel een klein houdertje voor de Wemos in te doen (zelf heb ik die online gekocht maar als je een 3D printer hebt kun je ook een houdertje printen).

Hoe dan?

Stap 1
- Soldeer de meegeleverde pinnen aan het Wemos bordje. De temperatuur sensoren worden aangesloten op de pinnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzdqI2HkSDyOj48HttdSQOya1JU=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/QgMOG2EOgPCIWyf8xJ3dUTQC.gif?f=fotoalbum_large

Stap 2

Stop de 3 draden van de Dallas temperatuur sensoren in de terminal adapter modules.
- Zwart = GND
- Rood = VCC
- Geel = DAT (signaal/data kabel)

Aan de andere zijde gebruik ik de meegeleverde adapter kabeltjes, die schuif je over de pinnen en aan de andere kant afknippen en strippen en in het verbindingsklemmetje stoppen.

Op de foto staan er 2 maar start met 1 sensor aangezien we per sensor eerst het unieke ID moeten opzoeken, totdat je va alle sensoren hun unieke ID-hebt (zie stap 3).

Aan de andere zijde van de verbindingsklem gebruiken we een rood, geel en zwart adapter kabeltje voor de duidelijkheid. Aan een zijde afknippen en strippen en in de verbindingsklem stoppen en de andere zijde de zwarte hulsje over de juiste pinnen in de Wemos schuiven:
* Data = geel kabeltje -> op pin 14 (4e van linksboven gezien met de usb-aansluiting naar je toe gericht) -> deze heb ik genomen, in de programmering is dit pin nummer D5 (GPIO14). Je kunt ook een ander GPIO pinnummer nemen.
* GND = zwarte kabel, aangesloten op GND pin (2e van rechtsbeneden gezien met de usb-aansluiting naar je toe gericht)
* VCC = rode kabel aangesloten op 3V3 (1e pin van linksbeneden gezien met de usb-aansluiting naar je toe gericht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghQ_LjnknDq8PoZ37ZE_BTONO8E=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/rZZU94TC5sX9gOIVjDVXrKIL.gif?f=fotoalbum_large

Stap 3
Let op dat je in eerste instantie 1 sensor hebt aangesloten.
- Sluit de Wemos via USB aan op je computer
- Ga naar HASS - ESP Home Builder en klik op New Device en volg de instructies
- Als het goed is, is je Wemos nu online en kun je de YAML telkens bewerken en wireless installen\
Hierbij tussen beide strepen mijn YAML (Let op api key en password worden aangemaakt door HASS, verder heb ik het bordje voorzien van een vast IP-adres, da hoeft natuurlijk niet)
_________
esphome:
name: temp-logger-warmtepomp
friendly_name: temp-logger-warmtepomp

esp8266:
board: d1_mini

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
encryption:
key: <AANGEMAAKT DOOR HASS>

ota:
- platform: esphome
password: <AANGEMAAKT DOOR HASS>

wifi:
ssid: <JE NETWERK NAAM>
password: <WACHTWOORD>
fast_connect: true
manual_ip:
static_ip: 192.168.2.250
gateway: 192.168.2.1
subnet: 255.255.255.0
dns1: 192.168.2.1

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
ap:
ssid: "Temp-Logger-Warmtepomp"
password: "w0ml1TF8gV9i"

captive_portal:

# DS18B20 Temperature Sensor
#D1 = GPIO5
#D2 = GPIO4
#D3 = GPIO0
#D4 = GPIO2
#D5 = GPIO14
#D6 = GPIO12
#D7 = GPIO13
#D8 = GPIO15
one_wire:
- platform: gpio
pin:
number: D5
mode:
input: true
pullup: true

_________

- Klik op ESP Home builder op het device wat je aangemaakt heb en klik op EDIT. Zorg dat de juiste YAML erin staat en klik op SAVE-install.
- Indien je device reeds verbonden was met je Wifi dan kun je bij instellen " Wirelessly" kiezen anders " Plug into this computer" kiezen.
- Na de installatie in ESP Home Builder op je device LOGS klikken. Als het goed is zie je in de log nu het unieke adres staan van de Dallas temperatuur sensor die je op dat moment eraan hebt hangen. Copy/paste dit adres naar een documentje met als opmerking " temperatuur sensor 1" en label de sensor met een label "temperatuur sensor 1".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SV7gag6crZXhkB4Ju9mLR7gBu9U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xFl7NWg8nTx28zxDGBZY1PBB.png?f=fotoalbum_large

Herhaal dit voor al je sensoren.
LET OP: telkens nadat je een nieuwe sensor aan je Wemos bordje hebt hangen weer opnieuw in ESP Home Builder naar je device gaan op EDIT klikken en op INSTALL klikken. Als je direct op LOGS klikt dan zie je het ID staan van vorig gekoppelde sensor.

Als het goed is heb je nu van elke sensor het unieke ID achterhaald en heb je ze voorzien van een label.

Stap 4
Nu we alle sensor-ID's hebben kan het aanvullende stukje YAML code toegevoegd worden om de temperaturen uit te gaan lezen.
Voeg onderaan de YAML code van je device de volgens YAML code toe (tussen de 2 lijnen) en installeer deze.
Ik heb in de comments mijn sensor-ID's toegevoegd met een = OK, omdat ik een defecte had en ze een voor een langs moest lopen. Die comments zijn evt. niet nodig maar wel handig om je ID's erin te zetten.
# Sensor 3 = 0xe3000000bd2d7c28 = OK
# Sensor 4 = 0x54000000be501028 = OK
# Sensor 5 = 0xaa000000bb0d2528 = OK
sensor:
- platform: dallas_temp
address: 0xfd000000bd2ad228
name: "Sensor 1"
unit_of_measurement: "°C"
icon: "mdi:thermometer"
device_class: "temperature"
state_class: "measurement"
accuracy_decimals: 2
update_interval: 30s
address: 0x87000000bd2e0a28
name: "Sensor 2"
address: 0xe3000000bd2d7c28
name: "Sensor 3"
address: 0x54000000be501028
name: "Sensor 4"
address: 0xaa000000bb0d2528
name: "Sensor 5"

Als je nu op LOGS klikt zie je de temperaturen van de sensoren verschijnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d24YuGpA_TlLU4g9WVXMe1862HY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YSdOgEZzMW2c1Up5I4CIIGUd.png?f=fotoalbum_large

Stap 5
Ga in HASS naar instellingen - Integraties. Je nieuwe device is zichtbaar en klik op toevoegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AQIrgcOay43KCa8RuiQ45wtaOw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KrRlmESPm4KkonrNWV7T3akE.png?f=user_large

en daar is ie dan, je temperatuur sensoren zichtbaar in HASS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXTooAPHT2kkXnP9nbhnm6jENx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dkaSs13bzy4SO5IBNTaZuZtc.png?f=fotoalbum_large

Stap 6
Plaats de sensoren op de punten waar je de temperatuur wil gaan meten. Bijvoorbeeld in vrije dompelbuizen van een buffervat of op leidingen. Voor het bevestigen op leidingen gebruik ik zelf wat thermisch geleidende gel en faraday tape van Ali (met daaromheen de leiding isolatie).

[ Voor 200% gewijzigd door desalnietemin op 13-04-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
Per abuis dubbele post

[ Voor 99% gewijzigd door desalnietemin op 13-04-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
desalnietemin schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:19:
Hi @Faraz ,

Klopt, ik gebruik de NibeGW die via modbus aangesloten op de warmtepomp en dan maak ik gebruik van de standaard Nibe Heat Pump integratie die in de HASS core zit (van developer @elupus).

Via Modbus kun je in principe alle warmtepomp registers lezen of schrijven (mits het schrijf registers zijn).
Het is zo dat de developer enkel de registers via de integratie beschikbaar heeft gemaakt die door Nibe in de Modbus manager app (een database met de modbus adressen en hun functie) staan. Dat zijn er veel maar niet alles, zeker niet recht toegevoegde features. Dat komt omdat die database met registers in de modbus manager niet echt frequent bijgewerkt wordt door Nibe. Om recentere registers beschikbaar te krijgen kun je wel registeres pollen maar dan is het lastig om de functies te achterhalen. Ik heb Nibe support hierover aangeschreven. Zie: https://community.home-as...registers-entities/876852.

Ik ben niet bekend met een directe verbinding via Nibe MyUplink in HASS. Als je naar de integratie gaat en dan naar apparaatinfo hoeveel entiteiten zie je dan (zie screenshot als voorbeeld)? He tis wel zo dat het merendeel van de entiteiten standaard uit staan. De entiteiten die je wilt gebruiken dien je even aan te zetten, dan duurt het circa 30 seconden om waardes op te halen en dan zin ze zichtbaar.
[Afbeelding]

Hierbij mijn warmtapwater instellingen kaart, daar staan de nummers in van de entiteiten:
type: entities
entities:
- entity: select.hot_water_comfort_mode_47041
name: Warmtapwater comfort modus
- entity: select.temporary_lux_48132
name: Tijdelijk in luxe
- entity: switch.periodic_hw_47050
name: Periodieke toename geactiveerd
- entity: number.stop_temperature_periodic_hw_47046
name: Stop temp. periodiek
- entity: number.periodic_hw_interval_47051
name: Periode
- entity: switch.hw_comfort_48120
name: Comfort mode
- entity: number.start_temperature_hw_economy_47045
name: Start temp. HW Economy
- entity: number.stop_temperature_hw_economy_47049
name: Stop temp. HW Economy
- entity: number.start_temperature_hw_normal_47044
name: Start temp. HW Normal
- entity: number.stop_temperature_hw_normal_47048
name: Stop temp. HW Normal
- entity: number.start_temperature_hw_luxury_47043
name: Start temp. HW Luxe
- entity: number.stop_temperature_hw_luxury_47047
name: Stop temp. HW Luxe
- entity: switch.charge_method_hw_48281
name: "Laadmethode: Aan = delta temp Uit = doeltemp."
show_header_toggle: false
state_color: false
Hi @desalnietemin , dank voor je reactie.

Ik heb ‘slechts’ 122 entiteiten beschikbaar staan, en kan bijv 47041 (en de start/stop temp entiteit entiteit) niet zien noch vinden. Waarschijnlijk kan dat enkel mbv NibeGW.

Gaf jij echter niet eerder aan dat deze parameters ook op de WP zelf (dus op het schermpje) kunnen worden ingesteld? Zo ja, waar dan exact? Ik kan het namelijk niet vinden in mijn menu’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalnietemin
@Faraz , dat klopt. Je kunt deze instellingen aanpassen in het servicemenu.

In mijn geval 5 seconden de " terug" knop inhouden op je warmtepomp. Dan verschijnt er een service icoontje, waarna je naar het juiste menu kunt scrollen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98nS1mFJonJOw4b5x1wl0q4W6lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txSeVAuSzbnpe1y7uYD7AJNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJwiqW9SMqonJSdSWCdNR6hiSbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uATFCjT7RdPejUgZNAWPSDnf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AglwYupCFdOpe8SwwYISaIdVpj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEDn9VZC8rzVuZEaFpktFTfk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hH3WCLJEcZH29YrZpicMDJpGj6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1raPBudYUpvxR6ChZtrMR7p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
desalnietemin schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:43:
@Faraz , dat klopt. Je kunt deze instellingen aanpassen in het servicemenu.

In mijn geval 5 seconden de " terug" knop inhouden op je warmtepomp. Dan verschijnt er een service icoontje, waarna je naar het juiste menu kunt scrollen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super! Gelijk getest & wat zaken gewijzigd. :)
Zijn dat (op de laatste screenshot) jouw daadwerkelijke instellingen? Kun je s.v.p. delen waarom je voor die temperaturen hebt gekozen?

En met welke modus (en dus temperaturen) gaat de Nibe aan de haal als SPA aan staat? Ik gok ‘normaal’, maar ben benieuwd of iemand dat zeker weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalnietemin
Hi @Faraz ,

De klopt, mijn installateur heeft dit destijds zo ingesteld. Wellicht zijn dit de gangbare instellingen.

Ik ben pas net gestart om te kijken hoe dit te optimaliseren.
- Het effect van Smart Control heb ik nog niet uitgevonden (nog niet geprobeerd).

- Het effect van Smart Price Adaption is voor zover ik kan zien dat als de prijs laag is Warmtapwater op luxe/comfort mode zet. Ik zie bij lage prijzen telkens een piek van mijn BT6 naar 52 graden (circa 1 graad hoger dan mijn HW-luxe stoptemperatuur, kleine afwijking).
Ik heb zojuist mijn HW-luxe stoptemperatuur op 60 graden gezet om het eens te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6qu_-NPTc7z5AABnnfh8EZoG-8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gTX50ong10bPbk1zU72C83SY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8BiehtL2bqOXsTRDTsduHdaRis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rq5TayR4XPXz8rOZDPDti5Jv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
desalnietemin schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:07:
Hi @Faraz ,

De klopt, mijn installateur heeft dit destijds zo ingesteld. Wellicht zijn dit de gangbare instellingen.

Ik ben pas net gestart om te kijken hoe dit te optimaliseren.
- Het effect van Smart Control heb ik nog niet uitgevonden (nog niet geprobeerd).

- Het effect van Smart Price Adaption is voor zover ik kan zien dat als de prijs laag is Warmtapwater op luxe/comfort mode zet. Ik zie bij lage prijzen telkens een piek van mijn BT6 naar 52 graden (circa 1 graad hoger dan mijn HW-luxe stoptemperatuur, kleine afwijking).
Ik heb zojuist mijn HW-luxe stoptemperatuur op 60 graden gezet om het eens te testen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Smart Control is eerder al door een paar mensen hier uitgelegd (in ieder geval de theorie). Die modus lijkt alleen zin te hebben als je altijd op vaste momenten warm water verbruikt, want hij leert obv het verbruik van de laatste 7 dagen wanneer het water op z’n warmst moet zijn. Dit is volgens mij daarom alleen handig als je dus vaste (douche-/bad)patronen hebt én non-dynamische tarieven.

Ik neem aan dat jij ook dynamische tarieven hebt, aangezien jij zo te zien ook SPA hebt aanstaan, @desalnietemin ?

Wat betreft de stoptemp & SPA: ik heb vannacht de stoptemperaturen verlaagd, maar er lijkt vandaag niets te zijn veranderd. Hij heeft vandaag wederom tot 55 gr C verwarmd, zoals de afgelopen weken (afgezien van 1 dag toen hij tot een lagere temp heeft verwarmd).
Denk wel dat hij al heel gauw de luxe stand gebruikt, inderdaad, maar dat hoeft eigenlijk helemaal niet in mijn geval.. jammer dat je dat niet kunt instellen icm SPA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
@Faraz , ik had ook al zoiets gelezen over smart control, het lijkt gericht te zijn om op energiebesparing door te kijken naar verbruikspatronen en buiten temperatuur. Het kijkt echter niet naar tarieven. Wellicht dat het interessant kan zijn om beide (Smart Control en SPA) te gaan combineren.

T.a.v. SPA, klopt, ik heb een dynamisch energiecontract en ben bezig om zoveel mogelijk van mijn energieverbruik wat ik kan verplaatsen in tijd te verplaatsen naar de goedkoopste uren (load shifting).

Voor de warmtepomp doe ik dat op dit moment nog via de Nibe SPA functionaliteit. Je kunt trouwens de mate van effect van SPA instellen in menu: 4.1.6 (nadat je SPA aangezet hebt. Dat wil zeggen dat je kunt instellen of SPA: WEL of NIET de kamertemperatuur/warmteafgite, warmtapwater, koelen en evt. zwembadtemp mag beïnvloeden en in welke mate (cijfer 1 t/m 10 en voor warmtapwater cijfer: 1 t/m 4).
Gisteren heb ik mijn stop-temperatuur voor warmtapwater luxe stand op 60 graden gezet om te testen en ik zie nog geen verschik in mijn BT6. Die verwarmt nog steeds tot 52 graden...
Wellicht kijkt SPA dus niet naar de warmtapwater comfort modus instellingen maar gebruikt het eigen vooraf gedefinieerde instellingen i.c.m. de mate van effect van SPA(menu: 4.1.6). Ik zal dit nog wat verder testen.

Bij overcapaciteit (=wek meer stroom op dan eigen verbruik) wil ik mijn warmtepomp extra te laten werken door deze te schakelen op Smart Grid Ready stand 1 (zie link) . Op de manier zoals @Hermarcel heeft gefixt (zie link).

Daarna ga ik verder optimaliseren met de Day-Ahead-Optimizer integratie (door steeds meer apparaten toe te gaan voegen aan de optimizer).

[ Voor 5% gewijzigd door desalnietemin op 16-04-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
desalnietemin schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:00:
@Faraz , ik had ook al zoiets gelezen over smart control, het lijkt gericht te zijn om op energiebesparing door te kijken naar verbruikspatronen en buiten temperatuur. Het kijkt echter niet naar tarieven. Wellicht dat het interessant kan zijn om beide (Smart Control en SPA) te gaan combineren.

T.a.v. SPA, klopt, ik heb een dynamisch energiecontract en ben bezig om zoveel mogelijk van mijn energieverbruik wat ik kan verplaatsen in tijd te verplaatsen naar de goedkoopste uren (load shifting).

Voor de warmtepomp doe ik dat op dit moment nog via de Nibe SPA functionaliteit. Je kunt trouwens de mate van effect van SPA instellen in menu: 4.1.6 (nadat je SPA aangezet hebt. Dat wil zeggen dat je kunt instellen of SPA: WEL of NIET de kamertemperatuur/warmteafgite, warmtapwater, koelen en evt. zwembadtemp mag beïnvloeden en in welke mate (cijfer 1 t/m 10 en voor warmtapwater cijfer: 1 t/m 4).
Gisteren heb ik mijn stop-temperatuur voor warmtapwater luxe stand op 60 graden gezet om te testen en ik zie nog geen verschik in mijn BT6. Die verwarmt nog steeds tot 52 graden...
Wellicht kijkt SPA dus niet naar de warmtapwater comfort modus instellingen maar gebruikt het eigen vooraf gedefinieerde instellingen i.c.m. de mate van effect van SPA(menu: 4.1.6). Ik zal dit nog wat verder testen.

Bij overcapaciteit (=wek meer stroom op dan eigen verbruik) wil ik mijn warmtepomp extra te laten werken door deze te schakelen op Smart Grid Ready stand 1 (zie link) . Op de manier zoals @Hermarcel heeft gefixt (zie link).

Daarna ga ik verder optimaliseren met de Day-Ahead-Optimizer integratie (door steeds meer apparaten toe te gaan voegen aan de optimizer).
Ja, precies. SPA lijkt vooralsnog niet heel logisch te werken, vind ik. En jij hebt dus ook hetzelfde ervaren qua niet naleven van de stop temperatuur. Ik vermoed dat dat alleen zonder SPA werkt, maar dat heb ik niet getest & weet ik niet zeker.
Hoor het graag als jij meer info en/of getest hebt.

Ik moet mij nog verdiepen in SG (en de DAO). Mijn overcapaciteit gebruik ik momenteel al volledig voor mijn EV (solar charging), tenzij ik niet thuis ben natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalnietemin
@Faraz , wat ik in ieder geval nu zeker weet is dat SPA niet kijkt naar de ingestelde stoptemperatuur-waarde van de luxe stand. Deze heb ik nu sinds dinsdag ochtend op 60 graden gezet en zie geen enkele wijziging. Hij blijft het warmtapwater opwarmen tot circa 52 graden. Dus de Economy/Normal/Lux start en stop temperaturen worden alleen gebruikt als je SPA niet hebt aanstaan op warmwater.

Wat ik zojuist heb aangepast is de SPA instelling (menu: 4.1.6):
- beïnvloedt warm tapwater: AAN (ongewijzigd)
- mate van effect: van 4 (max stand) naar 1 (min. stand) gezet

Ik ga kijken welk effect dit heeft op de temperatuur en/of timing.

Daarna zal ik enkele dagen testen met de SPA instelling: beïnvloedt warm tapwater: UIT. Als het goed is worden dan de start/stop-temperaturen gebruikt en zal die random gaan opwarmen o.b.v. Delta-T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
desalnietemin schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:49:
@Faraz , wat ik in ieder geval nu zeker weet is dat SPA niet kijkt naar de ingestelde stoptemperatuur-waarde van de luxe stand. Deze heb ik nu sinds dinsdag ochtend op 60 graden gezet en zie geen enkele wijziging. Hij blijft het warmtapwater opwarmen tot circa 52 graden. Dus de Economy/Normal/Lux start en stop temperaturen worden alleen gebruikt als je SPA niet hebt aanstaan op warmwater.

Wat ik zojuist heb aangepast is de SPA instelling (menu: 4.1.6):

Ik ga kijken welk effect dit heeft op de temperatuur en/of timing.

Daarna zal ik enkele dagen testen met de SPA instelling: beïnvloedt warm tapwater: UIT. Als het goed is worden dan de start/stop-temperaturen gebruikt en zal die random gaan opwarmen o.b.v. Delta-T.
Interessant! Zoiets wilde ik ook nog een keer doen, om de logica en functionaliteit te achterhalen.
Ben heel benieuwd wat daar uitkomt, dus ik lees het graag hier terug @desalnietemin. Dank alvast voor de moeite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faraz
@desalnietemin , zonder SPA aan werkt de stoptemp. in ieder geval wel (in ieder geval beter). Vanmiddag even getest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalnietemin
@Faraz , dank, leek me idd logisch dat zonder SPA de stoptemperatuur werkt.

Sinds 17 april rond 10:00 uur had ik de SPA instelling (menu: 4.1.6) als volgt aangepast:

Als ik naar de curves (BT6 temperatuur i.c.m. power warmtepomp en energieprijs) kijk dan vind ik het verschil minimaal tussen stand 1 en 4. Hij lijkt iets meer trapsgewijs het warmtapwater te verwarmen maar het is niet duidelijk zien dat de WP met setting 4 bijvoorbeeld meer verwarmt in de goedkoopste uren.

Aangezien ik geen last had van koud douchewater zet ik hem weer terug naar stand 4.

Ik blij de aansturing van SPA niet optimaal vinden, maar als je een dynamisch contract hebt is dit wel de meest eenvoudige methode op wat van het verbruik te optimaliseren o.b.v. de prijzen. Ik ga nu kijken wat ik kan bereiken qua optimalisatie door zelf te gaan sturen o.b.v. de Smart Grid ready standen 1 t/m 4.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
desalnietemin schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:30:

Sinds 17 april rond 10:00 uur had ik de SPA instelling (menu: 4.1.6) als volgt aangepast:

Als ik naar de curves (BT6 temperatuur i.c.m. power warmtepomp en energieprijs) kijk dan vind ik het verschil minimaal tussen stand 1 en 4. Hij lijkt iets meer trapsgewijs het warmtapwater te verwarmen maar het is niet duidelijk zien dat de WP met setting 4 bijvoorbeeld meer verwarmt in de goedkoopste uren.

Aangezien ik geen last had van koud douchewater zet ik hem weer terug naar stand 4.

Ik blij de aansturing van SPA niet optimaal vinden, maar als je een dynamisch contract hebt is dit wel de meest eenvoudige methode op wat van het verbruik te optimaliseren o.b.v. de prijzen. Ik ga nu kijken wat ik kan bereiken qua optimalisatie door zelf te gaan sturen o.b.v. de Smart Grid ready standen 1 t/m 4.

Groet
Dank voor het delen @desalnietemin. Goed om te weten. Ben benieuwd wat de SG standen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:35
desalnietemin schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:30:

Groet
Dank voor je update. Heb de spullen al liggen om SG aan te sturen, ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalnietemin
@its_me_, ik had per abuis een ESP8266 ESP-12F bordje bij Ali besteld (ipv ESP32-VROOM met 8 relais).
Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82226880.

Nu moet dat ook prima werken alleen had ik ook geen FT232 USB-naar serial) adaptertje waardoor ik het bordje niet kan via USB kan programmeren met ESPHome. Dus ik heb nog even wat spulletjes bijbesteld. Zodra het binnen is ga ik ermee aan de slag.

Ondertussen heb ik ook nog een andere post gevonden die ook een basis geeft: https://community.home-as...-nordpool-price/466862/21.

Wat ik voor de sturing van de SG ready modes 1 t/m 4 wil doen is een combinatie gebruiken van de Tibber pricelevels (https://developer.tibber.com/docs/reference#pricelevel) icm een check op Zon-PV overproductie (> productie dan eigen gebruik). Als je geen Tibber hebt kun je trouwens ook zelf prijsniveaus bepalen o.b.v. de gemiddelde prijs van de dag (zie vorige link op de HAS community).

Zodra ik het e.e.a. heb draaien zal ik update posten.

Pagina: 1 2 3 Laatste