Beste allen,
Graag deel ik mijn creatie op meer temperatuur sensoren toe te voegen aan je warmte/koude systeem.
Op internet heb ik wel diverse instructies gevonden maar het vergde toch nog even wat puzzel werk om het geheel werkend te krijgen, dus ik dacht ik kan net zo goed mijn ervaringen even delen.
Waarom zou je dit moeten willen?
In mijn geval is het aantal externe temperatuur sensoren aangesloten op mijn Nibe warmtepomp zeer beperkt. Mijn installateur had bijvoorbeeld ook niet de BT71 (externe retourleiding van buffervat vloerverwarming) en de BT7 (boven in dompelbuis boilervat warmtapwater) aangesloten. Verder wilde ik graag mee zicht op de temperaturen van de verschillende in- en uitgaande leidingen.
Wat heb je nodig?
- x aantal : DS18B20 Temperatuursensormodulekit:
Je hebt ze met 1m, 2m, 3m, 5m en 10m kabel. Het is aan te raden om die terminal adapter modules erbij te nemen. Ik heb geprobeerd de kabels aan elkaar te solderen maar dat werkte minder betrouwbaar dan de adapter modules te gebruiken.
Link (voorbeeld):
https://nl.aliexpress.com...id5I&gatewayAdapt=glo2nld
- x aantal: Wemos D1 Mini V4 bordjes:
Ik gebruik de V4 omdat die een USB-C aansluiting heeft. Dat wil dus zeggen dat je ook een USB-C kabeltje en adapter/voeding nodig hebt. Ik heb gelezen dat je max. 8 sensoren per GPIO kunt koppelen. Er zitten 8 GPIO pinnen op, dus theoretisch kun je aardig wat sensoren aan 1 Wemos bordje hangen maar of dat praktisch is, is een andere zaak. Zelf heb ik nu om te starten 5 sensoren gekoppeld aan een Wemos bordje. Mijn advies koop meteen wat meer van die Wemos bordjes, voor anderhalve euro kun je geen buil vallen.
Voorbeeld:
https://nl.aliexpress.com...id5I&gatewayAdapt=glo2nld
- Om de kabeltjes te bundelen en aan te sluiten op de Wemos gebruik ik verbindingsklemmetjes (bouwmarkt). Solderen moet ook kunnen maar dat gaf gek genoeg bij mij wat problemen.
- Optioneel een klein houdertje voor de Wemos in te doen (zelf heb ik die online gekocht maar als je een 3D printer hebt kun je ook een houdertje printen).
Hoe dan?
Stap 1
- Soldeer de meegeleverde pinnen aan het Wemos bordje. De temperatuur sensoren worden aangesloten op de pinnen:
Stap 2
Stop de 3 draden van de Dallas temperatuur sensoren in de terminal adapter modules.
- Zwart = GND
- Rood = VCC
- Geel = DAT (signaal/data kabel)
Aan de andere zijde gebruik ik de meegeleverde adapter kabeltjes, die schuif je over de pinnen en aan de andere kant afknippen en strippen en in het verbindingsklemmetje stoppen.
Op de foto staan er 2 maar start met 1 sensor aangezien we per sensor eerst het unieke ID moeten opzoeken, totdat je va alle sensoren hun unieke ID-hebt (zie stap 3).
Aan de andere zijde van de verbindingsklem gebruiken we een rood, geel en zwart adapter kabeltje voor de duidelijkheid. Aan een zijde afknippen en strippen en in de verbindingsklem stoppen en de andere zijde de zwarte hulsje over de juiste pinnen in de Wemos schuiven:
* Data = geel kabeltje -> op pin 14 (4e van linksboven gezien met de usb-aansluiting naar je toe gericht) -> deze heb ik genomen, in de programmering is dit pin nummer D5 (GPIO14). Je kunt ook een ander GPIO pinnummer nemen.
* GND = zwarte kabel, aangesloten op GND pin (2e van rechtsbeneden gezien met de usb-aansluiting naar je toe gericht)
* VCC = rode kabel aangesloten op 3V3 (1e pin van linksbeneden gezien met de usb-aansluiting naar je toe gericht).
Stap 3
Let op dat je in eerste instantie 1 sensor hebt aangesloten.
- Sluit de Wemos via USB aan op je computer
- Ga naar HASS - ESP Home Builder en klik op New Device en volg de instructies
- Als het goed is, is je Wemos nu online en kun je de YAML telkens bewerken en wireless installen\
Hierbij tussen beide strepen mijn YAML (Let op api key en password worden aangemaakt door HASS, verder heb ik het bordje voorzien van een vast IP-adres, da hoeft natuurlijk niet)
_________
esphome:
name: temp-logger-warmtepomp
friendly_name: temp-logger-warmtepomp
esp8266:
board: d1_mini
# Enable logging
logger:
# Enable Home Assistant API
api:
encryption:
key: <AANGEMAAKT DOOR HASS>
ota:
- platform: esphome
password: <AANGEMAAKT DOOR HASS>
wifi:
ssid: <JE NETWERK NAAM>
password: <WACHTWOORD>
fast_connect: true
manual_ip:
static_ip: 192.168.2.250
gateway: 192.168.2.1
subnet: 255.255.255.0
dns1: 192.168.2.1
# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
ap:
ssid: "Temp-Logger-Warmtepomp"
password: "w0ml1TF8gV9i"
captive_portal:
# DS18B20 Temperature Sensor
#D1 = GPIO5
#D2 = GPIO4
#D3 = GPIO0
#D4 = GPIO2
#D5 = GPIO14
#D6 = GPIO12
#D7 = GPIO13
#D8 = GPIO15
one_wire:
- platform: gpio
pin:
number: D5
mode:
input: true
pullup: true
_________
- Klik op ESP Home builder op het device wat je aangemaakt heb en klik op EDIT. Zorg dat de juiste YAML erin staat en klik op SAVE-install.
- Indien je device reeds verbonden was met je Wifi dan kun je bij instellen " Wirelessly" kiezen anders " Plug into this computer" kiezen.
- Na de installatie in ESP Home Builder op je device LOGS klikken. Als het goed is zie je in de log nu het unieke adres staan van de Dallas temperatuur sensor die je op dat moment eraan hebt hangen. Copy/paste dit adres naar een documentje met als opmerking " temperatuur sensor 1" en label de sensor met een label "temperatuur sensor 1".
Herhaal dit voor al je sensoren.
LET OP: telkens nadat je een nieuwe sensor aan je Wemos bordje hebt hangen weer opnieuw in ESP Home Builder naar je device gaan op EDIT klikken en op INSTALL klikken. Als je direct op LOGS klikt dan zie je het ID staan van vorig gekoppelde sensor.
Als het goed is heb je nu van elke sensor het unieke ID achterhaald en heb je ze voorzien van een label.
Stap 4
Nu we alle sensor-ID's hebben kan het aanvullende stukje YAML code toegevoegd worden om de temperaturen uit te gaan lezen.
Voeg onderaan de YAML code van je device de volgens YAML code toe (tussen de 2 lijnen) en installeer deze.
Ik heb in de comments mijn sensor-ID's toegevoegd met een = OK, omdat ik een defecte had en ze een voor een langs moest lopen. Die comments zijn evt. niet nodig maar wel handig om je ID's erin te zetten.
# Sensor 3 = 0xe3000000bd2d7c28 = OK
# Sensor 4 = 0x54000000be501028 = OK
# Sensor 5 = 0xaa000000bb0d2528 = OK
sensor:
- platform: dallas_temp
address: 0xfd000000bd2ad228
name: "Sensor 1"
unit_of_measurement: "°C"
icon: "mdi:thermometer"
device_class: "temperature"
state_class: "measurement"
accuracy_decimals: 2
update_interval: 30s
address: 0x87000000bd2e0a28
name: "Sensor 2"
address: 0xe3000000bd2d7c28
name: "Sensor 3"
address: 0x54000000be501028
name: "Sensor 4"
address: 0xaa000000bb0d2528
name: "Sensor 5"
en daar is ie dan, je temperatuur sensoren zichtbaar in HASS
Stap 6
Plaats de sensoren op de punten waar je de temperatuur wil gaan meten. Bijvoorbeeld in vrije dompelbuizen van een buffervat of op leidingen. Voor het bevestigen op leidingen gebruik ik zelf wat thermisch geleidende gel en faraday tape van Ali (met daaromheen de leiding isolatie).
[
Voor 200% gewijzigd door
desalnietemin op 13-04-2025 15:55
]
Nibe F1145-15 EXP | PCM42 koeling | KV300 buffervat vloerverwarming | VPA300 boilervat | UKV20 500L buffervat zwembad + ELK9(kW) elek.backup element | POOL40 | 80L E-boiler | NibeGW voor HASS MODBUS koppeling | Zon-PV: 23,49 kWP + SE25K Solaredge omvormer