Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.167.360 views

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
964C2 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:59:
Ze deden dit uit " voorzorg " voor hun cliënten omdat winter 2021 een zware was met hoger verbruik en hun cliënten willen behoeden voor een nabetaling :?

Het moet niet gekker worden met die energiecowboys
Wat een ongelofelijke bullshit haha. Zeker als je een vast contract hebt. En deze winter wordt een zware met hoog verbruik? Die glazen bol willen ze bij het KNMI maar al te graag lenen ;)

Dit soort praktijken zou ik ook pissed van worden. Hun eigen cashpositie versterken onder het mom van een betuttelende "cliënten beschermen".

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:00
hmmm interessant. Na de ongelovelijk achterlijke communicatie -blunder van Vandebron ben ik eigenlijk wel klaar met ze, en Vattenfall is wel interessant...

Vind het lastig om te vergelijken..Vattenfall doet € 0,299838 per m3, Vandebron doet vanaf 1-11 €0,66754 per m3. Is dus bij Vattenfall ongeveer de helft. Maar het gaat natuurlijk maar om 2 maanden totdat Vattenfall ook de tarieven op 1-1-22 omhoog gooit.

hmmm...tricky...gaat bij ons verbruik om ca. 200-250 euro over 2 maanden tijd schat ik in....

de vraag is dus: gaat Vattenfall niet ineens per 1-1-22 de tarieven nog weer hoger gooien dan Vandebron nu heeft... want de echt koude maanden beginnen dan pas...

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:35
olafmol schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:22:
hmmm interessant. Na de ongelovelijk achterlijke communicatie -blunder van Vandebron ben ik eigenlijk wel klaar met ze, en Vattenfall is wel interessant...

Vind het lastig om te vergelijken..Vattenfall doet € 0,299838 per m3, Vandebron doet vanaf 1-11 €0,66754 per m3. Is dus bij Vattenfall ongeveer de helft. Maar het gaat natuurlijk maar om 2 maanden totdat Vattenfall ook de tarieven op 1-1-22 omhoog gooit.

hmmm...tricky...gaat bij ons verbruik om ca. 200-250 euro over 2 maanden tijd schat ik in....

de vraag is dus: gaat Vattenfall niet ineens per 1-1-22 de tarieven nog weer hoger gooien dan Vandebron nu heeft... want de echt koude maanden beginnen dan pas...
Bij iedere leverancier word uiterlijk de variabele prijs aangepast op 1 januari.
Dus ik vraag mij af waarom jij je het jezelf afvraagt.....

1 PVoutput . Dongen NB

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Zag net dat Budget Energie een incasso voor morgen heeft ingeschoten bij de bank die meer dan 3,5 keer hoger is dan afgesproken voorschot voor gas van € 45 per maand.
Stroom heb ik via een andere provider.

Per begin 2022 heb ik allang nieuw betaalbaar contract afgesloten bij GC.

Uiteraard direct de incasso geannuleerd bij de bank en gebeld met Budget.

Ze deden dit uit " voorzorg " voor hun cliënten omdat winter 2021 een zware was met hoger verbruik en hun cliënten willen behoeden voor een nabetaling :?

Afgesproken dat mijn voorschot weer naar € 45 gaat en ik bij de jaarafrekening in januari gewoon de gebruikte m3 ga betalen.
Ik ben tenslotte niet verantwoordelijk voor hun liquiditeit en betaal al >35 jaar bewust een laag voorschotbedrag.

Vandebron heeft ook ineens mijn maandbedrag wat omhoog gegooid, laatste maand dat ik er zit dus kan het ook al maanden niet meer aanpassen 'want uw contract verloopt binnenkort' .

WTF? Ik spreek een maandbedrag af voor mijn jaarcontract, gaan ze dat eenzijdig en zonder communicatie even verhogen?
Nu komt de jaarafrekening er wel aan en wordt het wel weer rechtgetrokken neem ik aan, maar toch, doe eens niet 😡

Ook ben ik al 2 weken bezig mijn vaste klanten korting terug te krijgen, die bleek ineens verdwenen en blijkbaar is dat moeilijk, ofzo.
Als ze dat niet rechtgezet hebben voor de eindafrekening ga ik daar mijn rechtsbijstand eens op zetten 😕

Ben al 3 jaar klant bij vandebron, was er blij mee, maar nu zijn ze aan het mutsen 😡

• olafmol
reneeke1970 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Bij iedere leverancier word uiterlijk de variabele prijs aangepast op 1 januari.
Dus ik vraag mij af waarom jij je het jezelf afvraagt.....
de zin liep iets langer door, het ging om dit stukje "nog weer hoger gooien dan Vandebron nu zit" ;P

• reneeke1970
olafmol schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:59:
[...]

de zin liep iets langer door, het ging om dit stukje "nog weer hoger gooien dan Vandebron nu zit" ;P
Hoe lagen verhoudingen afgelopen jaren?
Zal volgend jaar niet anders zijn

1 PVoutput . Dongen NB

• olafmol
reneeke1970 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:03:
[...]

Hoe lagen verhoudingen afgelopen jaren?
Zal volgend jaar niet anders zijn
ik heb geen idee, jij?

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11 13:43
Mijn budget contract van 0 kWh en 700 kuub gas - 250,- welkoms korting = 12x 44,- p/m = 528,- p/j

Kontrakt gaat in 18 april 2022 in moet dus november tm.18 april overbruggen .

Bovenstaande tarieven zijn gebaseerd op

Gas 1,196 per kuub en Electra 0,307 per kWh

Is dit op termijn nou een goeie deal . ?

Ik vermoed dat als de gas en electra prijs naar beneden gaat de 250,- korting ook niet meer gegeven word. Tja dus wat is wijsheid.

[ Voor 17% gewijzigd door Snarfie31 op 28-10-2021 13:49 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• reneeke1970
Nee leek nooit naar hun, vond ze beide duur

1 PVoutput . Dongen NB

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11 13:16

Racing_Reporter

Contentmaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTLtWcANoGileK1OfqW8U3Ulzm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UNA5NmGiO5I3lQn4o0Y9iFT1.png?f=fotoalbum_large

Lijkt me gezien mijn verbruik als alleenstaande (1400-700 aan zonnepanelen, weinig gas alleen voor douche) niet heel onaardig? Het schijnt niet zo makkelijk te zijn om eronder te duiken, en ik ben wel van de duurzamere partijen na veulll te lang bij de grote, grijze spelers als Vattenfall te hebben gezeten :)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zag net dat Budget Energie een incasso voor morgen heeft ingeschoten bij de bank die meer dan 3,5 keer hoger is dan afgesproken voorschot voor gas van € 45 per maand.
Stroom heb ik via een andere provider.

Per begin 2022 heb ik allang nieuw betaalbaar contract afgesloten bij GC.

Uiteraard direct de incasso geannuleerd bij de bank en gebeld met Budget.

Afgesproken dat mijn voorschot weer naar € 45 gaat en ik bij de jaarafrekening in januari gewoon de gebruikte m3 ga betalen.
Ik ben tenslotte niet verantwoordelijk voor hun liquiditeit en betaal al >35 jaar bewust een laag voorschotbedrag.

Oh bijzonder, hier is gewoon m'n normale termijnbedrag 'ingschoten'. Is maar goed ook, want het is de laatste termijn van m'n 1-jaarscontract.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
mensen nog die voor 3 jaarscontracten zijn gegaan?

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Cheesy schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:53:
[...]

Oh bijzonder, hier is gewoon m'n normale termijnbedrag 'ingschoten'. Is maar goed ook, want het is de laatste termijn van m'n 1-jaarscontract.
Zojuist gechecked en hier ook het bedrag wat normaal wordt afgeschreven. Dus wel vreemd dat dit willekeur lijkt?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-10 14:22
mijn 1 jaar vast contract bij budget energie liep op 26 oktober af, ik zou vanaf gisteren overgaan op welkom. Nu heeft welkom gemeld dat ze niet gaan leveren en dat ze mijn huidige contract niet hadden opgezegd. Ondertussen wel een voorschot geïncasseerd dat ik gelukkig kon storneren :) .

Dus nu ben ik op een variabel contract overgegaan van Budget energie. Zij geven aan dat de variabele tarieven lager zijn dan hun vaste tarieven en dat het daarom niet aantrekkelijk is om vast te zetten tot januari. Hun aanbod voor vaste klanten is 2x zo hoog als wat ik nu betaal.

Ik heb geen idee wat nu het beste is, toch even wachten of het zekere voor het onzekere nemen en 1 jaar vastzetten.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@drernie Je kunt sowieso even controleren of je huidige variabele tarieven bij Budget Energie beter zijn dan deze opties: MadBear in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier". Zo niet, dan kun je misschien naar een van deze opties overstappen. Dat zijn ook variabele tarieven, zodat je in november en december even aan kunt kijken wat nu echt het verstandigst is voor het jaar 2022.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Hendriks1 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:39:
Ik vind het wel vreemd dat Energie Direct 4 dagen na melding vanavond per email en dan op 1 november al mag in laten gaan kennelijk!? Terwijl normaal gesproken, ook door hen aangehaald, de geijkte momenten om aan te passen 1 januari en 1 juli waren.
Wat vindt u hiervan?
Staat vast in de voorwaarden dat dit mag. Effe de kleine lettertjes lezen de volgende keer.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:06

Animal_X

Rodin

Dat was even zweten toen ik deze mail zag binnen komen zojuist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5vZezgukg_vt6L_eibvJpT-tSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ac1VQVOBosrTh6fHB4K3mBT.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig viel de inhoud mee... :p
Op dit moment heb je een vast contract waarin de energietarieven zijn vastgezet tot 18-10-2024. Je krijgt voorlopig dus niet te maken met de stijgende energietarieven en hoeft niets te doen.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• cyberdyne
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-10 14:00
MadBear schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:19:
Concreet misschien nog even de beste (enige?) variabele opties als je nu moet overstappen:

Variabel:
Vattenfall Modelcontract:
0,236047 per KWh
Gas: 0,824567 per M3
5,99 per product per maand vastrecht

Engie Modelcontract:
0,23345 per KWh
0,82677 per M3
6,49 per product per maand vastrecht

Powerpeers variabel
0,241129 per KWh
0,829770 per M3
8,99 per product per maand vastrecht

Al deze aanbieders zullen vermoedelijk 1-1 weer met hun tarieven omhoog gaan, waarbij op dat moment de verhoging van de KWh-tarieven waarschijnlijk grotendeels gedempt zullen worden door de verlaging van de energiebelasting op elektriciteit. Gas zal waarschijnlijk > 50% duurder worden.
Als men bijvoorbeeld de Vattenfall modelcontract kiest per 1-12-2021, dan geldt een opzegtermijn van 30 dagen. Dus men moet dan ook meteen opzeggen op 01-12-2021 als men direct per 01-01-2022 voor een ander contract wilt kunnen kiezen.
Ik neem aan dat opzeggingen ook teruggedraaid kunnen worden, mocht men toch bij Vattenfall willen blijven.

• olafmol
cyberdyne schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:39:
[...]

Als men bijvoorbeeld de Vattenfall modelcontract kiest per 1-12-2021, dan geldt een opzegtermijn van 30 dagen. Dus men moet dan ook meteen opzeggen op 01-12-2021 als men direct per 01-01-2022 voor een ander contract wilt kunnen kiezen.
Ik neem aan dat opzeggingen ook teruggedraaid kunnen worden, mocht men toch bij Vattenfall willen blijven.
ja ik zag die opzegtermijn van 30 dagen ook al, daarom blijf ik nu toch maar even bij mijn variable Vandebron contract tot 1-1-22 om te zien wat Vattenfall ed doen met hun tarieven. Voor die ene maand ga ik het risico niet nemen dat Vattenfall ed ineens 1,5x hoger dan de huidige Vandebron tarieven gaat zitten, aangezien Vandebron z'n "bandenwissel" al heeft gedaan en nu pas over een paar maanden tegen de lente pas weer kan veranderen. En dan is het gasverbruik een stuk lager tegen die tijd.

• pwgpengelbert
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-10-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_YpanHaGZXV4CuHIj6vnK7TYUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Lndj2sBkryOdcM9hXKLhI1e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUw78xxkTRez1UasLuwlJckke9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QhvDEo4k8XpflIBLEXBc5Lux.png?f=fotoalbum_large

4 weken geleden nog kunnen afsluiten.

Delta Energie.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45
Wat is nu iedereens aanpak voor de toekomst?

Kreeg gisteren een mail van de consumentenbond over een nieuw energiecollectief. die loopt nu en kun je 23 november een aanbieding krijgen. Vorige aanbieding was best goed (maar was toen te vroeg voor mij om opnieuw af te sluiten :( omdat ik nog tijd vast zat)

Twijfel nu om hier op te wachten en dan 1 dec op te zeggen en dit collectief te nemen vanaf 9 dec.

of al voor 1 nov iets zoeken en meteen op dag 1 opzeggen bij eneco en 1 december ergens anders zitten.

Vind het gewoon echt niet kunnen dat we max 5 november pas de prijzen te horen krijgen en je wel al vanaf 1 november geleverd krijgt.

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-11 11:39

T-8one

take it easy, take a sisi

Crysania schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:56:

Kreeg gisteren een mail van de consumentenbond over een nieuw energiecollectief. die loopt nu en kun je 23 november een aanbieding krijgen. Vorige aanbieding was best goed (maar was toen te vroeg voor mij om opnieuw af te sluiten :( omdat ik nog tijd vast zat)

Twijfel nu om hier op te wachten en dan 1 dec op te zeggen en dit collectief te nemen vanaf 9 dec.

of al voor 1 nov iets zoeken en meteen op dag 1 opzeggen bij eneco en 1 december ergens anders zitten.

Vind het gewoon echt niet kunnen dat we max 5 november pas de prijzen te horen krijgen en je wel al vanaf 1 november geleverd krijgt.
Ik wacht heel even het aanbod van Eneco af, ik verwacht een goed bod, Eneco is (of was) een redelijk sociaal betrokken leverancier, we zullen zien of ze dat waar kunnen maken.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:21

GieltjE

Niks te zien...

Met Rusland die weer wat gas gaat leveren hoop ik dat de prijzen wat zakken, dus misschien is een of twee maanden wachten niet zo'n slecht idee om daarna weer een jaar contract met welkomst bonus te pakken.

Misschien is er hier iemand die meer weet dan mijn op dom gevoel gebaseerde gok.

Hell / 0

• VluggeJapie
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:03
T-8one schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:02:
[...]

Ik wacht heel even het aanbod van Eneco af, ik verwacht een goed bod, Eneco is (of was) een redelijk sociaal betrokken leverancier, we zullen zien of ze dat waar kunnen maken.
Zelfde plan hier, ik ga nog niet shoppen of verder kijken.
Met een beetje mazzel dalen de prijzen wellicht nog, al zal het maar minimaal zijn.

Erg vreemd vind ik wel dat je vanuit de overheid niks hoort, een kleine 90.000 man wordt hier "genaaid"......

• Crysania
GieltjE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:05:
Met Rusland die weer wat gas gaat leveren hoop ik dat de prijzen wat zakken, dus misschien is een of twee maanden wachten niet zo'n slecht idee om daarna weer een jaar contract met welkomst bonus te pakken.

Misschien is er hier iemand die meer weet dan mijn op dom gevoel gebaseerde gok.
ja dit is ook telkens wat in mijn hoofd speelt. die gas prijzen lijken mij 100% zo hoog door het spelletje van rusland. Op de NOS enzo lees je dan wel dat "het minder hard gewaait heeft afgelopen jaar" en dat dat ook invloed heeft op de prijs maar dat lijkt me zo marginaal. rusland heeft de levering zowat gehalveerd wat zorgt voor woeker prijzen. zodra die nieuwe pijp open gaat gaan alle 3 de pijpen weer max aan en zullen de prijzen zakken (hoop/verwacht ik)

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Crysania schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:56:

Verschil tussen 1 december en 9 december is bijna verwaarloosbaar, dus ik zou mezelf nu nog niet te druk maken over overstappen en even de komende weken afwachten. Eventueel wel de aanbieding van de CB in de gaten houden.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:03
GieltjE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:05:

De marktprijzen zijn alweer lekker aan het zakken de laatste dagen. Nu weer op niveau September. Ik wacht zelf nog even lekker af met mn variabele contract.

All-electric.

• neolite
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:56

neolite

Immer kritisch

Crysania schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

ja dit is ook telkens wat in mijn hoofd speelt. die gas prijzen lijken mij 100% zo hoog door het spelletje van rusland. Op de NOS enzo lees je dan wel dat "het minder hard gewaait heeft afgelopen jaar" en dat dat ook invloed heeft op de prijs maar dat lijkt me zo marginaal. rusland heeft de levering zowat gehalveerd wat zorgt voor woeker prijzen. zodra die nieuwe pijp open gaat gaan alle 3 de pijpen weer max aan en zullen de prijzen zakken (hoop/verwacht ik)
Het probleem ligt iets complexer dan Rusland die politieke druk uitvoert op de EU met betrekking tot de Nordstream 2. Rusland komt zijn contracten op dit moment namelijk gewoon na. Wij hebben in Nederland historisch gezien geen lange leveringscontracten afgesloten met buitenlandse partijen vanwege het gasveld Slochteren.

Daarnaast is er sprake geweest van een koudere periode tot aan mei dit jaar. Met gevolg, de opslagvelden zaten niet vol. Hier is in Nederland geen wettelijke verplichting met betrekking tot vulgraad voor, zoals die er in andere EU landen wel is. Direct op deze periode volgde een periode van stijgende gasprijzen. Geen aantrekkelijk moment om de gasvelden te vullen. Nederland heeft dus weinig voorraden, geen lange termijncontracten en is daarmee veroordeeld tot de energiespotmarkt.

Grotere leveranciers hebben dit financieel afgedekt met het inkopen gas en energie van blokken voor de vaste contracten. De kleinere jongens zoals "welkom energie" hebben dit niet gedaan en nemen daardoor een enorm bewust risico. De gasprijzen zullen overigens waarschijnlijk gaan dalen naarmate de toevoer opgevoerd zal worden en de vraag na de winter weer afneemt. Energieleveranciers verwachten dit April/Mei volgend jaar.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
neolite schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Het probleem ligt iets complexer dan Rusland die politieke druk uitvoert op de EU met betrekking tot de Nordstream 2. Rusland komt zijn contracten op dit moment namelijk gewoon na. Wij hebben in Nederland historisch gezien geen lange leveringscontracten afgesloten met buitenlandse partijen vanwege het gasveld Slochteren.

Daarnaast is er sprake geweest van een koudere periode tot aan mei dit jaar. Met gevolg, de opslagvelden zaten niet vol. Hier is in Nederland geen wettelijke verplichting met betrekking tot vulgraad voor, zoals die er in andere EU landen wel is. Direct op deze periode volgde een periode van stijgende gasprijzen. Geen aantrekkelijk moment om de gasvelden te vullen. Nederland heeft dus weinig voorraden, geen lange termijncontracten en is daarmee veroordeeld tot de energiespotmarkt.

Grotere leveranciers hebben dit financieel afgedekt met het inkopen gas en energie van blokken voor de vaste contracten. De kleinere jongens zoals "welkom energie" hebben dit niet gedaan en nemen daardoor een enorm bewust risico. De gasprijzen zullen overigens waarschijnlijk gaan dalen naarmate de toevoer opgevoerd zal worden en de vraag na de winter weer afneemt. Energieleveranciers verwachten dit April/Mei volgend jaar.
Vraagje, wie is Nederland in deze? Is het de overheid die de gasvelden vult en de betaling doet aan Gazprom? Zijn dat de netbeheerders? Wie heeft nagelaten om de velden te vullen in de goedkope zomer 2020?

De leveranciers zijn het in ieder geval niet, die handelen alleen in meterstanden en contracten.

• Wolly
  • Niet online
Crysania schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Rusland heeft zich juist aan elke overeenkomst gehouden, waar haal je vandaan dat zij de levering gehalveerd hebben?
Rusland heeft aan al zijn contractuele verplichtingen voldaan. Peters: "Poetin heeft altijd aan Europa geleverd. Hij draait de gaskraan niet dicht. Als hij dat zou doen, dan zou dat zijn eigen positie schaden. Landen zouden dan alternatieven zoeken." De Russen benadrukken ook graag dat ze zelfs op het hoogtepunt van de Koude Oorlog leverden.
https://nos.nl/collectie/...europa-op-scherp-door-gas

• Crysania
Wolly schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:00:

Rusland heeft zich juist aan elke overeenkomst gehouden, waar haal je vandaan dat zij de levering gehalveerd hebben?
onder andere hieruit: https://joop.bnnvara.nl/n...s-moet-onrust-aanwakkeren

70% minder gas via de pijp -> wit rusland en polen
20% minder gas via de pijp -> oekraine

gemakshalve had ik die samen op 50% gegooid. Is dit niet correct?

• KaliBaba
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:37
Zojuist Vattenfall aan de lijn gehad: modelcontract geldt alleen voor bestaande klanten.

'Ow menneke. Als je alle verschillen tussen mensen en zagen op zou moeten schrijven, da's niet te doen...'

• Wolly
  • Niet online
KaliBaba schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:33:
Zojuist Vattenfall aan de lijn gehad: modelcontract geldt alleen voor bestaande klanten.
Bel ze nog maar een keer en vraag of ze het op de mail willen zetten zodat je het bij de ACM kan neerleggen.
In de Elektriciteitswet en de Gaswet staat dat leveranciers aan kleinverbruikers levering volgens een modelcontract moeten aanbieden. ACM moet het modelcontract vaststellen.

Naast het modelcontract mogen leveranciers andere contracten aanbieden. Hoe die contracten eruit zien mogen leveranciers zelf bepalen.
Besluit nieuw modelcontract energielevering kleinverbruikers

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:32
Bijzonder, die restrictie staat niet op hun website.

the older I get, the better I was...

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-11 23:16
Dan zou ik nog eens bellen. Als je het online probeert aan te vragen kom je het zinnetje 'Wij regelen jouw overstap, beloofd' tegen. Dat lijkt me toch niet op bestaande klanten te slaan... Ik kan als WE klant online ook gewoon de aanvraag invullen.

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Wolly schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Vraagje, wie is Nederland in deze? Is het de overheid die de gasvelden vult en de betaling doet aan Gazprom? Zijn dat de netbeheerders? Wie heeft nagelaten om de velden te vullen in de goedkope zomer 2020?

De leveranciers zijn het in ieder geval niet, die handelen alleen in meterstanden en contracten.
De gasvoorraad was voor de winter 2020/2021 op peil maar ze zijn 2 maand langer door gegaan met het gebruiken van de voorraad daardoor was de voorraad 20 % lager t.o.v de jaren daarvoor (gasprijs op de markt was toen al hoger dan van het gas in de voorraad zat). Het vullen gaat langzaam maar omdat je 2 maand later begint en ook nog 20% extra moet bijvullen en dat gas ook nog beschikbaar moet zijn op de vrije markt kom je voor de winter dus te kort.

Rusland levert gewoon gas volgens contract en NL heeft weinig van die contracten maar is gegaan voor om goedkoop de laatste jaren op de vrije markt in te kopen. Rusland beperkt inderdaad de vrije markt.

[ Voor 9% gewijzigd door space-one op 29-10-2021 11:48 ]

• champain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-05 14:41
Voor de Welkom-gedupeerden onder ons / contractzoekers:

Zojuist mijn contract met de variabele tarieven gekregen voor een Vattenfall Modelcontract - zie: https://www.vattenfall.nl...nergie/modelcontract/#ps1

Tarieven gelden uiteraard tot januari maar is dan wel weer opzegbaar.

Vooral opmerkelijk dat de kosten behoorlijk gelijkwaardig zijn aan elkaar in deze tijd van chaos (enkeltarief):

Welkom 1jr vast was (ex de vaste kosten)
- elektriciteit: 0,22 € per kwh
- gas: 0,78 € per m3

Vattenfall variabel (model contract) is nu:
- elektriciteit: 0,23 € per kwh
- gas: 0,82 € per m3

Ben benieuwd waar Eneco mee komt...!

• Markie001
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-02 14:38
Dit was afgelopen woensdag nog niet zo.
Online afgesloten en een uurtje later netjes het contract met ingangsdatum en de juiste tarieven ontvangen.

• MissM1966
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-12-2021
Gisteren Vattenfall gebeld; telefonisch mogen de medewerkers geen modelcontract meer afsluiten voor nieuwe klanten. Terwijl ik met de medewerkster aan de telefoon zat het online formulier voor model contact ingevuld. Medewerkster was hoogst verbaasd dat dat nog mogelijk was omdat zij gisteren per mail geïnformeerd waren over het niet meer kunnen afsluiten van modelcontract voor nieuwe klanten. Ik raad aan om NU aan te vragen want met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat deze contacten bij alle energiemaatschappijen er uit!!!!! Bij heel veel energiemaatschappijen moet je nu al telefonisch contact opnemen voor zo'n contract. Ik kreeg gisteren binnen een uur mijn contract binnen. Ik ga van 160 € bij Welkom Energie naar 215 € bij Vattenfall. 55 € omhoog en dat is te behappen. Natuurlijk zijn het variabel tarieven en gaan ze in Januari 2022 waarschijnlijk omhoog maar ik kan per maand opzeggen. 1 jaar of 3 jaar contracten zou mij 300 € per maand meer gaan kosten. Dit is voor nu een goede oplossing, maar nogmaals ga NU een modelcontract afsluiten (als dat al een overweging was) bij Vattenfall. Nu kan het nog waarschijnlijk binnen nu en een paar dagen niet meer.

• KaliBaba
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:37
Kees-Jan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:38:
[...]

Bijzonder, die restrictie staat niet op hun website.
Ik denk dat het ook niet kan, je kan als consument toch niet alleen jaarcontracten afsluiten? Variabel moet imo altijd een optie zijn. Ze zullen daar op het callcenter geïnstrueerd zijn dit ontmoedigingsbeleid uit te dragen.

'Ow menneke. Als je alle verschillen tussen mensen en zagen op zou moeten schrijven, da's niet te doen...'

• asvogel
MadBear schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:19:
Concreet misschien nog even de beste (enige?) variabele opties als je nu moet overstappen:

Variabel:
Vattenfall Modelcontract:
0,236047 per KWh
Gas: 0,824567 per M3
5,99 per product per maand vastrecht

Engie Modelcontract:
0,23345 per KWh
0,82677 per M3
6,49 per product per maand vastrecht

Powerpeers variabel
0,241129 per KWh
0,829770 per M3
8,99 per product per maand vastrecht

Al deze aanbieders zullen vermoedelijk 1-1 weer met hun tarieven omhoog gaan, waarbij op dat moment de verhoging van de KWh-tarieven waarschijnlijk grotendeels gedempt zullen worden door de verlaging van de energiebelasting op elektriciteit. Gas zal waarschijnlijk > 50% duurder worden.
Net even Eneco gebeld voor hun modelcontract. Ik kreeg eerst van verschillende medewerkers te horen dat dat nu niet werd aangeboden. Met wat aandringen kom je er wel doorheen. Tarieven zijn dan ongeveer 0,22 per kWh en 0,84 per m3. Vastrecht was ik vergeten te vragen, maar ik ga niet weer in de wacht hangen daarvoor...

• MissM1966
Dubbel met MissM1966 in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Hier dus verder :)

[ Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 29-10-2021 12:32 ]

• wimpod
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Heb je misschien een link naar de Vattenfall pagina waar je het kunt aanvragen?

[ Voor 50% gewijzigd door wimpod op 29-10-2021 21:28 ]

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

wimpod schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:13:
Heb je misschien een link naar de Vattenfall pagina waar je het kunt aanvragen?

Ik vind het weghalen van overstapberichten, hoewel waarschijnlijk terecht, misschien iets te overdone. Het is m.i. wel van toepassing en handig bij dit topic.
https://www.vattenfall.nl...nergie/modelcontract/#ps1

Zelf net aangevraagd, kijken of dadelijk de bevestiging nog komt.

[ Voor 7% gewijzigd door GieltjE op 29-10-2021 12:15 ]

Hell / 0

• MissM1966
Ik wilde eerst nog het aanbod van Eneco afwachten maar ben blij dat ik niet gewacht heb; ik heb nog 14 dagen bedenktijd dus.......
Wat ik ook ga doen; als ik het aanbod van Eneco binnen krijg en ik vind het te hoog, toch proberen om per 01 november naar Vattenfall over te stappen. Gaat waarschijnlijk niet lukken maar niet geschoten.........

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:16
Mag niet, ze zijn wettelijk verplicht je het modelcontract aan te bieden:
https://wetten.overheid.n...z=2021-07-01&g=2021-07-01

Dus gewoon met het wetboek om de oren slaan ;)

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:58
Ik was net even wat tarieven aan het bekijken om een proefberekening te maken voor mijn ouders.
Daarbij vulde ik bij budgetenerige per ongeluk het adres van de buren in en kreeg ik de volgende melding:

"
Fijn! Je bent al klant bij ons.

Wij leveren al stroom en/of gas op dit adres. Nieuwsgierig naar onze lage tarieven als je je contract verlengt? Klik op ‘Bekijk verlengaanbod’ óf bel met ons op 010 – 240 6061. "

Nu las ik laatst dat het geven van de melding 'Er is een mail met je wachtwoord verstuurd' AVG technisch al niet helemaal oké is omdat op die manier bekend is dat je ergens een account hebt. In diezelfde lijn lijkt me dit toch ook niet helemaal de bedoeling, ik weet nu dat de buren klant zijn bij Budgetenergie. Kan ik natuurlijk helemaal niks mee, maar toch vreemd.

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

Als ik ons verbruik invul bij de vattenfal modelcontract pagina kom ik op 63 p/m uit, maar als ik dezelfde gegevens bij de online vergelijkers invul kom ik op 2x dat bedrag uit.
Zit er een addertje onder het gras of hoe kan dit nog zo goedkoop zijn?

Hell / 0

• mwa
  • Laatst online: 14:18

mwa

GieltjE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:43:
Als ik ons verbruik invul bij de vattenfal modelcontract pagina kom ik op 63 p/m uit, maar als ik dezelfde gegevens bij de online vergelijkers invul kom ik op 2x dat bedrag uit.
Zit er een addertje onder het gras of hoe kan dit nog zo goedkoop zijn?
Modelcontract met tarieven die tot 1 januari geldig zijn. Daarna zal het oplopen. Bij vergelijking sites zijn het jaarcontracten die al de hoge tarieven gebruiken.

• silmic1612
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-11 16:44
laten jullie het vattenfall modelcontract dan per 01-12-2021 ingaan
aangezien eneco sowieso verplicht de eerste maand gaat leveren (als ex welkom energie klant) ?

• mwa
  • Laatst online: 14:18

mwa

silmic1612 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:47:
aangezien eneco sowieso verplicht de eerste maand gaat leveren (als ex welkom energie klant) ?
Ja, ik wel. Mochten de tarieven van Eneco lager zijn (doubt it) dan cancel ik Vattenfall

• silmic1612
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-11 16:44
mwa schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:49:
[...]

Ja, ik wel. Mochten de tarieven van Eneco lager zijn (doubt it) dan cancel ik Vattenfall
Bedankt, ook aangevraagd per 01-12 :)

• MissM1966
silmic1612 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:47:
Op dit moment is er geen andere keus dan het op 01-12 in te laten gaan. Vattenfall ziet een blokkering staan voor de maand november, want we zijn verplicht om november bij Eneco af te nemen. Wil niet zeggen dat ik het hierbij laat zitten. Waarschijnlijk weinig kans maar niet geschoten........check wel bij je nieuwe energieleverancier of zij het contract bij Eneco per 1 november opzeggen. Dat zou duidelijk moeten zijn maar je weet het maar nooit.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

mwa schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:45:
[...]Modelcontract met tarieven die tot 1 januari geldig zijn. Daarna zal het oplopen. Bij vergelijking sites zijn het jaarcontracten die al de hoge tarieven gebruiken.
Dit staat er in hun voorwaarden v/h modelcontract
https://businessspecifica...orwaarden%20Modelcontract
3. Tarieven en betaling
3.1 Wijziging variabele leveringskosten: 2 keer per jaar
• De variabele leveringskosten (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het Modelcontract
worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
• Wij kunnen de variabele leveringskosten aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar.
• Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kunnen wij de leveringskosten ook op andere momenten aanpassen.
De kosten worden 2x jaar aangepast... maar iets verder staat dat het ook andere momenten kan....
"bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden "......
Ergo... tis zo variabel als maar kan als het hen zo uitkomt....

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Ik zie iedereen een paar mooie bruggen slaan naar begin van het voorjaar, zodat ze erna kunnen reageren op de waarschijnlijk andere omstandigheden. Hoe zou je hier het beste mee om kunnen gaan als je contract aan het aflopen is, net voordat de nieuwe prijzen in werking treden begin nov? Enerzijds wil ik niet afhankelijk zijn van schommelingen, maar breaking the bank om de boel vast te zetten (best een heftige financiële penalty wat de nodige euro's scheelt) is weer ietsss te ver de andere kant op.

• Koekemoeroetoe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-11 19:34
Vergeef het me als deze vraag al gesteld is en ik er overheen gelezen heb. Ook hier een ex Welkom Energie klant. Ik heb gister ook het modelcontract voor Vattenfall aangevraagd en een contractbevestiging gekregen, gaat in per 1-12. Nu geldt bij Eneco een opzegtermijn van in eerste instantie 30 dagen, dus dat zou betekenen dat ik 1-11 direct moet opzeggen. Weet iemand of, aangezien nu al duidelijk is dat ik naar Eneco moet, ik niet nu alvast mijn opzegging voor per 1-12 kan indienen (al dan niet schriftelijk)? Ik kan me namelijk voorstellen dat het 1-11 ontiegelijk druk gaat zijn bij Eneco's klantenservice, en bovendien heb ik die hele dag een cursus waardoor ik ook nog eens zeer beperkt de tijd heb om te bellen.

Hoewel Vattenfall wel een overstapservice biedt, vertrouw ik er niet op dat zij ook direct op 1-11 de opzegging indienen bij Eneco en mijn levering bij Vattenfall dus per 1-12 kan starten.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Racing_Reporter doe eerst zelf een paar proefberekeningen.
Niemand gaat je een garantie geven hoe het tussen nu en een half jaar of jaar eruit gaat zien....
Er zijn zoveel onzekerheden, neem alleen al het gebrek aan chips die een giga domino effect heeft gehad, de grondstoffen/bouwmaterialen prijzen die wel tot 50% hoger geworden zijn zodat aanleg van een aantal zaken gecanceld wordt.

Met jouw cijfers erbij kan wellicht nog feedback op gegeven worden, maar verwacht geen wonderen.

• asvogel
Koekemoeroetoe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:11:
Vergeef het me als deze vraag al gesteld is en ik er overheen gelezen heb. Ook hier een ex Welkom Energie klant. Ik heb gister ook het modelcontract voor Vattenfall aangevraagd en een contractbevestiging gekregen, gaat in per 1-12. Nu geldt bij Eneco een opzegtermijn van in eerste instantie 30 dagen, dus dat zou betekenen dat ik 1-11 direct moet opzeggen. Weet iemand of, aangezien nu al duidelijk is dat ik naar Eneco moet, ik niet nu alvast mijn opzegging voor per 1-12 kan indienen (al dan niet schriftelijk)? Ik kan me namelijk voorstellen dat het 1-11 ontiegelijk druk gaat zijn bij Eneco's klantenservice, en bovendien heb ik die hele dag een cursus waardoor ik ook nog eens zeer beperkt de tijd heb om te bellen.

Hoewel Vattenfall wel een overstapservice biedt, vertrouw ik er niet op dat zij ook direct op 1-11 de opzegging indienen bij Eneco en mijn levering bij Vattenfall dus per 1-12 kan starten.
Dan bel je Eneco toch op 2 november ipv 1 november?

• Koekemoeroetoe
asvogel schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:15:
[...]

Dan bel je Eneco toch op 2 november ipv 1 november?
Gezien de 30 dagen opzegtermijn kan mijn Vattenfall contract dan toch ook niet per 1-12 in gaan?

• cyberdyne

Je zou de klantenservice een e-mail kunnen sturen of de contactformulier invullen.

• olafmol
Koekemoeroetoe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:17:
[...]

Gezien de 30 dagen opzegtermijn kan mijn Vattenfall contract dan toch ook niet per 1-12 in gaan?
het is een combinatie van opzegtermijn van je huidige leverancier (bv bij Vandebron is dat "maximaal 30 dagen" dus dat betekent dat je met ze moet bellen en iets regelen, coulance etc.) en de aanvangstermijn van de nieuwe leverancier (bv bij Vattenfall wordt het oude contract na 14 dagen bedenktijd opgezegd:

"6. Uw nieuwe contract direct in laten gaan?
Wij zeggen uw huidige contract op, na de 14 dagen bedenktijd. Natuurlijk kan het gebeuren dat u zo snel mogelijk energie van ons nodig heeft. Laat het ons weten. In dat geval zeggen we uw huidige contract onmiddellijk op. Dat kan kosten met zich meebrengen. Die hangen af van de afspraken die u met uw vorige leverancier heeft gemaakt. Bel ons op 0900 0808, dan zoeken we dat voor u uit."

Kortom, standaard zal het op z'n snelst 14 dagen vanaf NU zijn, en als de huidige leverancier niet mee wil werken 30 dagen vanaf NU. Tenzij je dus iets kan regelen...

UPDATE: Vandebron gesproken, variabele contracten kunnen altijd per dag, dus vanaf de volgende dag opgezegd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 29-10-2021 13:45 ]

• cyberdyne
Heb voor de zekerheid ook een Vattenfall modelcontract voor onbepaalde tijd aangevraagd met ingangsdatum 01-12-2021.

Mocht Eneco een beter of vergelijkbaar voorstel aanbieden, dan kan ik altijd nog annuleren binnen 14 dagen na ontvangst van het contract van Vattenfall.

• Koekemoeroetoe
olafmol schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

het is een combinatie van opzegtermijn van je huidige leverancier (bv bij Vandebron is dat "maximaal 30 dagen" dus dat betekent dat je met ze moet bellen en iets regelen, coulance etc.) en de aanvangstermijn van de nieuwe leverancier (bv bij Vattenfall wordt het oude contract na 14 dagen bedenktijd opgezegd:

"6. Uw nieuwe contract direct in laten gaan?
Wij zeggen uw huidige contract op, na de 14 dagen bedenktijd. Natuurlijk kan het gebeuren dat u zo snel mogelijk energie van ons nodig heeft. Laat het ons weten. In dat geval zeggen we uw huidige contract onmiddellijk op. Dat kan kosten met zich meebrengen. Die hangen af van de afspraken die u met uw vorige leverancier heeft gemaakt. Bel ons op 0900 0808, dan zoeken we dat voor u uit."

Kortom, standaard zal het op z'n snelst 14 dagen vanaf NU zijn, en als de huidige leverancier niet mee wil werken 30 dagen vanaf NU. Tenzij je dus iets kan regelen...
Die 14 dagen bedenktijd eindigen na 1-11, dus dan zegt Vattenfall in dat geval te laat op. Officieel ben ik ook nog geen klant van Eneco, want dat is pas per 1-11. Als ik echter Eneco nu al wel vast een mail stuur dat ik mijn aanstaande contract per direct wil opzeggen (met inachtname van de opzegtermijn van 30 dagen), is dat dan een rechtsgeldige opzegging? Ik zie op de Eneco site enkel de mogelijkheid om telefonisch op te zeggen namelijk.
cyberdyne schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:23:
Heb voor de zekerheid ook een Vattenfall modelcontract voor onbepaalde tijd aangevraagd met ingangsdatum 01-12-2021.

Mocht Eneco een beter of vergelijkbaar voorstel aanbieden, dan kan ik altijd nog annuleren binnen 14 dagen na ontvangst van het contract van Vattenfall.
Dat is inderdaad het alternatief, maar wat ik zo lees wat Eneco aan tarieven hanteert voor variabele contracten, dan is Vattenfall best een stukje goedkoper...

[ Voor 15% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 29-10-2021 13:27 ]

• appie1983
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-01 20:15
Dat model contract van Vattenfall, hoe kan dat zoveel lager uitvallen als een contract voor 1 jaar vast bij hun? ( scheelt de helft!)

Betreft het model contract een variabel contract welke vrijwel zeker veel duurder wordt op 1 januari?

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
appie1983 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:29:
Dat model contract van Vattenfall, hoe kan dat zoveel lager uitvallen als een contract voor 1 jaar vast bij hun? ( scheelt de helft!)

Betreft het model contract een variabel contract welke vrijwel zeker veel duurder wordt op 1 januari?
Met 1 jaar vast heb je tussendoor geen stijgingen. Met het model contract kunnen ze de prijs verhogen. Kennelijk anticiperen ze erop dat de prijs nog verder omhoog gaat. Met 1 jaar vast ben jij dus meer risico voor Vattenfall waardoor ze een hogere basisprijs vragen.

• MissM1966
appie1983 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:29:

Het valt lager uit omdat het idd een variabel contract is. De prijzen gaan waarschijnlijk stijgen, maar linksom rechtsom is dit op dit moment de goedkoopste oplossing. Zelfs als de prijzen stijgen in Januari zit je met je variabele tarieven gunstiger dan met een 1 jarig of 3 jarig contract (ook Vattenfall bevestigt dit). Die zijn niet te betalen en je wil op dit moment zeker niet aan een contract voor 3 jaar vastzitten. Je kunt variabel altijd na een maand opzeggen en alsnog anders beslissen. Vast is vast.

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:01
Is het ook mogelijk om de tarieven van Vattenfall voor variabel te zien? Ik krijg alleen het maandbedrag en jaarbedrag te zien, maar niet de prijs per kw/h en m3?

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

• Cheesy
  • Niet online
Gezien de steeds schaarser wordende mogelijkheden om modelcontracten online af te sluiten, en bovenstaande berichten over Vattenfall ook maar snel een modelcontractje afgesloten voor die paar weken in december. Ik was het al langer van plan, maar heb ook geen zin om telefonisch contact op te nemen en eventueel lang in de wacht te staan.

Bij m'n huidige leverancier lijk ik een contract te hebben van 1 jaar en 1 dag. Voor de zekerheid voor 8 december gekozen bij Vattenfall.

Uit het contract: "De vaste prijsperiode gaat in op 07-12-2020 en eindigt op 07-12-2021. Daarna gelden variabele tarieven."

• appie1983
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-01 20:15
MissM1966 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:36:
[...]

Het valt lager uit omdat het idd een variabel contract is. De prijzen gaan waarschijnlijk stijgen, maar linksom rechtsom is dit op dit moment de goedkoopste oplossing. Zelfs als de prijzen stijgen in Januari zit je met je variabele tarieven gunstiger dan met een 1 jarig of 3 jarig contract (ook Vattenfall bevestigt dit). Die zijn niet te betalen en je wil op dit moment zeker niet aan een contract voor 3 jaar vastzitten. Je kunt variabel altijd na een maand opzeggen en alsnog anders beslissen. Vast is vast.
Bedankt voor de verduidelijking.
Ik heb nog voor de laatste prijsverhoging een contract bij Vattenfall afgesloten voor een jaar.
Daar betaal ik €222 euro per maand voor met mijn verbruik en een cashback van €240.
Komt netto op €200 per maand.
Als ze niet over de kop gaan..

Bij dat model contract ben ik €180 per maand kwijt.

Ik denk dat ik er dan toch verstandig aan doe niet te gokken en het jaarcontract af neem.

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
appie1983 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Bedankt voor de verduidelijking.
Ik heb nog voor de laatste prijsverhoging een contract bij Vattenfall afgesloten voor een jaar.
Daar betaal ik €222 euro per maand voor met mijn verbruik en een cashback van €240.
Komt netto op €200 per maand.
Als ze niet over de kop gaan..

Bij dat model contract ben ik €180 per maand kwijt.

Ik denk dat ik er dan toch verstandig aan doe niet te gokken en het jaarcontract af neem.
Correct. Het modelcontract is tegenover een 1 jarig contract met bonus zeker niet voordeliger. Bedenk ook dat het nog maar een zeer korte tijd is voor 1 januari. Een kleine verhoging kan het "voordeel" dus al teniet doen.

• MissM1966
Beefhead schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:42:
Is het ook mogelijk om de tarieven van Vattenfall voor variabel te zien? Ik krijg alleen het maandbedrag en jaarbedrag te zien, maar niet de prijs per kw/h en m3?
Hoop dat je met dit overzicht wat kuntAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9ViUqSJD9QdgeCGg4q4DCIUQOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQml2TIiPO2bKh2zjEEbuFOB.jpg?f=fotoalbum_large

• Beefhead
MissM1966 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:48:
[...]

Hoop dat je met dit overzicht wat kunt[Afbeelding]
Zeker. Dank je wel.

Deze bedragen zijn vrijwel identiek aan wat ik bij WE betaalde. Toch komt mijn maandbedrag bij Vattenfall 100 euro p/m hoger uit. Enig idee waar dat aan kan liggen?

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

• Strudelpopje447
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-10 19:36
Nu heb ik onderstaand aanbod gehad (contract loopt helaas 12 november af). Dit ziet er wel redelijk uit in mijn opzicht als ik het vergelijk met andere aanbieders, of zie ik iets over het hoofd?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verder hoor ik weinig over het maandcontract van Naked Energy: https://www.naked-energy.nl/tarieven/
Dit maandelijks opzegbaar contract lijkt me toch ook wel interessant.

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Strudelpopje447 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:56:
Nu heb ik onderstaand aanbod gehad (contract loopt helaas 12 november af). Dit ziet er wel redelijk uit in mijn opzicht als ik het vergelijk met andere aanbieders, of zie ik iets over het hoofd?

***members only***

Verder hoor ik weinig over het maandcontract van Naked Energy: https://www.naked-energy.nl/tarieven/
Wat een vaag aanbod. Prijzen ex btw zijn groter dan incl btw en nergens staat de prijs per eenheid, maar alleen de totalen?

Anyway, 1,67 per kuub gas voor een flexibel contract, weet niet of dat hoog is?
25 cent per kwh is in ieder geval prima.

[ Voor 8% gewijzigd door EWK op 29-10-2021 13:59 ]

Hoi!

• Strudelpopje447
EWK schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

Wat een vaag aanbod. Prijzen ex btw zijn groter dan incl btw en nergens staat de prijs per eenheid, maar alleen de totalen?

Anyway, 1,67 per kuub gas voor een flexibel contract, weet niet of dat hoog is?
25 cent per kwh is in ieder geval prima.
Prijzen ex btw zijn niet hoger? Omgerekend betaal ik dan 0,2389/kWh en 1,62272/m3 gas.

• MissM1966
Strudelpopje447 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:56:

***members only***

Pas op, Naked Energy staat op de solvabiliteitslijst!

• EWK
  • Niet online

EWK

Strudelpopje447 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

Prijzen ex btw zijn niet hoger? Omgerekend betaal ik dan 0,2389/kWh en 1,62272/m3 gas.
Nee, dat is ex btw. Maar dat in een grotere lettergrootte doen, daar begrijp ik dan niets van. Flauw trucje en zou daarom al afhaken en het al niet vertrouwen. En dan nog eens wat @MissM1966 zegt. Rode vlaggen genoeg.

Ik maak een andere berekening
765/3000=25,5 cent per kwh
1670/1000= 1,67 per kuub

[ Voor 8% gewijzigd door EWK op 29-10-2021 14:08 ]

Hoi!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Goedemiddag,

Mijn vaste prijs energiecontract loopt pas begin December af. Ik zit bij Essent. Even geen idee wat te doen, maar net als velen schrik ik wel behoorlijk van de prijzen.

De websites van diverse grote Energieleveranciers stroom+gas lijken alleen nog maar 3 jaar contracten aan te bieden en vooral te adviseren om voorlopig niks te doen; oftewel, laat het contract aflopen en ga dan de komende tijd variabel verder. Want zo zeggen ze... "de variabele prijzen zijn nog steeds lager dan die van de vaste prijs contracten"... maar het gaat om de huidige variabele prijzen, terwijl die 1 januari toch juist flink gaan stijgen? (Ik neem half aan dat de vaste prijs contracten dan ook meestijgen?)

Mijn (gezins) verbruik is iets van ca. 2500kWh electra / 770 m3 gas; even naar overzicht bij Essent gekeken en de waarden van de afgelopen jaren vergeleken voor een "gewogen" verbruik.

Ik zag @Uniciteit het volgende posten over een 1 jaar contract bij Vattenfall met €300 Bol bonus. Ik ben daar gekomen via de directe link die @Uniciteit deed posten:
Uniciteit in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Met het genoemde verbruik zou ik dan uitkomen op € 165,15 p.m. (€ 1.981,82 per jaar).

Ik had trouwens maandbedragen tussen de €200-250 verwacht door alle mediaberichten. Of ons verbruik is gewoon erg laag?! :?

Even geen idee wat wijsheid is. Wel 1 jaar contract vaste prijs of doen wat de energiebedrijven zetten en gewoon variabel gaan komende tijd zonder verlenging. Daarnaast kwam ik in dit topic ook nog iets tegen dat het kon zijn dat je wel kunt proberen om over te stappn naar dat 1 jaar contract, maar dat Vattenfall het kan weigeren?

[ Voor 13% gewijzigd door Gim op 29-10-2021 14:17 ]

• MissM1966

Vattenfall regelt jouw overstap dus als het contract 01-12 ingaat dan begrijpt Vattenfall dat zij op 01-11 al het contract op moeten zeggen. Doen ze dat niet zullen ze het met Eneco moeten gaan oplossen. Dit is hun werk dus ga er vanuit dat ze dat naar behoren doen.

• Strudelpopje447
EWK schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:07:
[...]

Nee, dat is ex btw. Maar dat in een grotere lettergrootte doen, daar begrijp ik dan niets van. Flauw trucje en zou daarom al afhaken en het al niet vertrouwen. En dan nog eens wat @MissM1966 zegt. Rode vlaggen genoeg.

Ik maak een andere berekening
765/3000=25,5 cent per kwh
1670/1000= 1,67 per kuub
Ja oke, ik had er misschien bij moeten zetten dat het zakelijk is vandaar. Maar qua tarief denk ik dan dat ik goed zit.

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-11 10:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik heb eergisteren gewoon dat contract kunnen afsluiten. Ik ben nog geen klant bij ze.

You are NIJL-ed!

• EWK
  • Niet online

EWK

Strudelpopje447 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Ja oke, ik had er misschien bij moeten zetten dat het zakelijk is vandaar. Maar qua tarief denk ik dan dat ik goed zit.
Extreem laag voorschot doen, dan kan je niet zoveel gebeuren. En of je het een goede deal vindt/vs risico, dat kun je het beste zelf beslissen.

[ Voor 11% gewijzigd door EWK op 29-10-2021 14:13 ]

Hoi!

• Nijl

Nijl

Beefhead schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:55:
[...]

Zeker. Dank je wel.

Deze bedragen zijn vrijwel identiek aan wat ik bij WE betaalde. Toch komt mijn maandbedrag bij Vattenfall 100 euro p/m hoger uit. Enig idee waar dat aan kan liggen?
Heb je wel de juiste pagina voor je ?

You are NIJL-ed!

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

MissM1966 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Vattenfall regelt jouw overstap dus als het contract 01-12 ingaat dan begrijpt Vattenfall dat zij op 01-11 al het contract op moeten zeggen. Doen ze dat niet zullen ze het met Eneco moeten gaan oplossen. Dit is hun werk dus ga er vanuit dat ze dat naar behoren doen.
Weet niet of dat werkt gezien je 14 dagen bedenk termijn langer zijn, zou het preventief de 1ste zelf opzeggen.
Of kunnen we dat nu al doen?

Hell / 0

• Koekemoeroetoe
GieltjE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

Weet niet of dat werkt gezien je 14 dagen bedenk termijn langer zijn, zou het preventief de 1ste zelf opzeggen.
Of kunnen we dat nu al doen?
Dit dus: kan ik nu zelf (preventief) al opzeggen?
En is het rechtsgeldig als ik nu, per mail, Eneco meld dat ik als (gedwongen) aanstaande klant per eerstvolgende mogelijkheid, wat dus 1-12-2021 is, mijn nog te ontvangen contract wil beëindigen?

• olafmol
Nijl schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

Ik heb eergisteren gewoon dat contract kunnen afsluiten. Ik ben nog geen klant bij ze.
ik heb het net gedaan, via het online formulier. Ik moet nog wel een "bevestigingsbrief" krijgen... ik heb de boel per morgen (dat is het snelste) laten ingaan, zou volgens Vandebron ook moeten kunnen aan hun kant.

Ik zou nu zelf nooit voor vast gaan, je hebt geen idee waar het naartoe gaat in de markt maar ik kan me niet voorstellen dat de Europese overheden de kosten van energie, als ze nog meer stijgen dan nu, op de consument overhevelen. Maar goed, ik kan me vergissen..

• Nijl

Nijl

olafmol schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

ik heb het net gedaan, via het online formulier. Ik moet nog wel een "bevestigingsbrief" krijgen... ik heb de boel per morgen (dat is het snelste) laten ingaan, zou volgens Vandebron ook moeten kunnen aan hun kant.

Ik zou nu zelf nooit voor vast gaan, je hebt geen idee waar het naartoe gaat in de markt maar ik kan me niet voorstellen dat de Europese overheden de kosten van energie, als ze nog meer stijgen dan nu, op de consument overhevelen. Maar goed, ik kan me vergissen..
Die datum passen ze met 14 dagen aan i.v.m. afkoelingsperiode. Ik kon hem ook niet eerder zetten.

You are NIJL-ed!

• Beefhead
Nijl schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:20:
[...]

Heb je wel de juiste pagina voor je ?
Ik neem aan van wel. Ben er via de link die hier eerder gedeeld werd gekomen.

https://www.vattenfall.nl...nergie/modelcontract/#ps1

• asvogel
Koekemoeroetoe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:17:
[...]

Nee, dat zal dan 2-12 worden. Als dat echt een groot probleem is, dan moet je toch maar even bij die cursus verstek laten gaan. Maar het lijkt mij dat een dagje later overstappen een vrij beperkte impact heeft.

• MissM1966
Koekemoeroetoe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Dit dus: kan ik nu zelf (preventief) al opzeggen?
En is het rechtsgeldig als ik nu, per mail, Eneco meld dat ik als (gedwongen) aanstaande klant per eerstvolgende mogelijkheid, wat dus 1-12-2021 is, mijn nog te ontvangen contract wil beëindigen?
Net gebeld met Vattenfall: zij regelen de overstap, maar omdat zoals Vattenfall het zelf aangeeft de regels omtrent het opzeggen bij Eneco (30 dagen opzegtermijn, maar zeg je op 1 december op dan kan het per 09 december) op zijn zachtst gezegd niet handig zijn adviseren zij om wanneer de mogelijkheid daar is aan Eneco door te geven dat je per 01/12 naar naar een andere maatschappij vertrekt. Dubbel borgen juist vanwege de 'rare' opzegregels. Ook nog even geïnformeerd of de prijzen in Januari echt zoveel ga stijgen en deze mijnheer vertelde mij dat dat nergens op gestoeld is, maar dan ook nergens op. Model contract is nu echt het beste om te doen: 0,86 per m3 variabel ten opzichte van 1,45 per m3 vast contract. Ik ben niet alwetend en nu gewoon een informatie doorgeefluik dus zeker weten doe ik het ook niet. Hoop dat ik zoveel mogelijk kan 'helpen' in deze situatie.

• Koekemoeroetoe
asvogel schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:50:
[...]

Nee, dat zal dan 2-12 worden. Als dat echt een groot probleem is, dan moet je toch maar even bij die cursus verstek laten gaan. Maar het lijkt mij dat een dagje later overstappen een vrij beperkte impact heeft.
Dat denk ik bij nader inzien inderdaad ook. Ik las de voorwaarden van Eneco als dat het of per 1-12 daar weg was, of per 10-12. Niet daar tussenin. Maar volgens mij heb ik dat verkeerd gelezen.

Quote van de Eneco website:
Zoals bepaald door de ACM geldt in november een overgangsperiode, waarin je het contract kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kun je je contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen.

Verwijderd

MissM1966 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:52:
[...]
Ook nog even geïnformeerd of de prijzen in Januari echt zoveel ga stijgen en deze mijnheer vertelde mij dat dat nergens op gestoeld is, maar dan ook nergens op.
Behalve dan dat de marktprijzen voor gas en elektra meer dan verdubbeld zijn sinds medio dit jaar ;)

Misschien kun je met hem een weddenschap afsluiten zodat je je hogere stookkosten kunt terugverdienen.

• MissM1966
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:57:
[...]

Behalve dan dat de marktprijzen voor gas en elektra meer dan verdubbeld zijn sinds medio dit jaar ;)

Misschien kun je met hem een weddenschap afsluiten zodat je je hogere stookkosten kunt terugverdienen.
Werk zelf in het casino en weet wat daar van kan komen, laten we dat maar niet doen🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

MissM1966 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:52:
[...]

Net gebeld met Vattenfall: zij regelen de overstap, maar omdat zoals Vattenfall het zelf aangeeft de regels omtrent het opzeggen bij Eneco (30 dagen opzegtermijn, maar zeg je op 1 december op dan kan het per 09 december) op zijn zachtst gezegd niet handig zijn adviseren zij om wanneer de mogelijkheid daar is aan Eneco door te geven dat je per 01/12 naar naar een andere maatschappij vertrekt. Dubbel borgen juist vanwege de 'rare' opzegregels. Ook nog even geïnformeerd of de prijzen in Januari echt zoveel ga stijgen en deze mijnheer vertelde mij dat dat nergens op gestoeld is, maar dan ook nergens op. Model contract is nu echt het beste om te doen: 0,86 per m3 variabel ten opzichte van 1,45 per m3 vast contract. Ik ben niet alwetend en nu gewoon een informatie doorgeefluik dus zeker weten doe ik het ook niet. Hoop dat ik zoveel mogelijk kan 'helpen' in deze situatie.
Ook even met eneco gechat, ze geven aan dat je gewoon een ander energie contract kan afsluiten per 01-12 :)

Hell / 0

• Sheppie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-11 07:15
GieltjE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:04:
[...]

Ook even met eneco gechat, ze geven aan dat je gewoon een ander energie contract kan afsluiten per 01-12 :)
Ok, maar moet je dan direct op 1 november opzeggen, samen met veel andere klanten of heb je een cooldown periode van een paar dagen/je nieuwe energieleverancier zorgt daarvoor.

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

Sheppie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:10:
[...]

Ok, maar moet je dan direct op 1 november opzeggen, samen met veel andere klanten of heb je een cooldown periode van een paar dagen/je nieuwe energieleverancier zorgt daarvoor.
Voor zover ik weet (niet expleciet gevraagd, wel of de 14 dagen nog iets uit maakten) hoefd dat niet.
Maar als je wilt start even een chat met ze, ze antwoorden snel.

Hell / 0

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11 13:43
Ik heb dat Vattenfall contract ook net afgesloten 0.82 cent voor 1 kuub gas scheelt behoorlijk. ben benieuwd waar Eneco mee komt. Kan het voorlopige contract zo wie zo met Vattenfall binnen 14 dagen opzeggen. We gaan het zien

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

route99 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:15:
@Racing_Reporter doe eerst zelf een paar proefberekeningen.
Niemand gaat je een garantie geven hoe het tussen nu en een half jaar of jaar eruit gaat zien....
Er zijn zoveel onzekerheden, neem alleen al het gebrek aan chips die een giga domino effect heeft gehad, de grondstoffen/bouwmaterialen prijzen die wel tot 50% hoger geworden zijn zodat aanleg van een aantal zaken gecanceld wordt.

Met jouw cijfers erbij kan wellicht nog feedback op gegeven worden, maar verwacht geen wonderen.
Racing_Reporter schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:27:
[Afbeelding]

Lijkt me gezien mijn verbruik als alleenstaande (1400-700 aan zonnepanelen, weinig gas alleen voor douche) niet heel onaardig? Het schijnt niet zo makkelijk te zijn om eronder te duiken, en ik ben wel van de duurzamere partijen na veulll te lang bij de grote, grijze spelers als Vattenfall te hebben gezeten :)
Fijn dat je even reageert (: Nu had ik stiekem al het een en ander gepost... Het kan nog iets specifieker natuurlijk, maar in feite komt het erop neer dat ik een kleine speler ben, mede dankzij de zonnepanelen. Verder staat er hier een pc geregeld aan vanwege onder meer Folding en dus gratiesch verwarming, maar dat is de grootste slurper naast nog een koelkast en een koelkastje.

Het aanbod van Pure Energie is als volgt:
Mijn geschatte jaarverbruik
2484 kWh Verbruik 96 m³
Kies je looptijd
Kies de looptijd waarmee je het contract wil verlengen.

1 jaar vast

Groenste leverancier 2020
Beste leverancier Gaslicht 2021
Dezelfde korting als nieuwe klanten
Tot € 70,00 korting
€ 102,38
Geschatte kosten per maand

Prijzen zijn inclusief BTW.
Bekijk de prijsopbouw
Prijsopbouw
Stroom
Tarief: € 0,31321 per kWh
Terugleververgoeding: € 0,07260 per kWh
Verbruik:€ 778,01
Vaste leveringskosten:€ 72,60
Netbeheerkosten:€ 237,99
Energiebelasting 0-10000 kWh:€ 283,37
Opslag Duurzame Energie-
en Klimaattransitie 0-10000 kWh:€ 90,17
Vermindering energiebelasting:€ -558,56
Totaal:€ 903,58
Gas
Tarief: € 1,54002 per m3
Verbruik:€ 147,84
Vaste leveringskosten:€ 72,60
Netbeheerkosten:€ 124,14
Energiebelasting:€ 40,49
Opslag Duurzame Energie-
en Klimaattransitie:€ 9,89
Totaal:€ 394,96
Kortingen
Extra Windvoordeel (verlenging) 2020 Actiekorting:- € 70,00
Totaal:- € 70,00
€ 102,38
€ 1.228,54 (per jaar)
Geschat gaan ze dus uit van 2500, maar dat is een glitch (want eerder gedoe dit jaar door het telwerk wat veranderd is) dus in de praktijk is dat 1500-700. Gas doe ik alleen maar voor de boiler gebruiken, dus douchen. De rest gaat allemaal elektrisch hier (: Let's play it safe en zetten hem dan op 800/100 (dus 1/3 van dit). Dan denk ik dat ik van pak hem beet 20 naar 35 vast ga. Natuurlijk wil je liever niet hoger uitkomen, maar gezien wat ik ervoor terugkrijg... why wait? Zie ik dit goed?

Variabel daar is 45, 1 jaar vast is 38 pm. Elders lijkt het uit te komen rond de 44 pm, maar niet echt bonussen.

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Ik ben voor nu ook maar naar Vattenfal gegaan haha.

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Sheppie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:10:
[...]

Ik vraag me ook af hoe dit zit. Toen ik van Oxxio maar Welkom Energie ging regelde Welkom alles. Moet ik 1 november meteen Eneco bellen? Heb nu mijn Vattenfal contract per 1 december gedaan.
Pagina: 1 ... 65 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4