Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.615 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:35
Krilo_89 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:30:
[...]

Ehm, nee dat weet ik niet zeker. Maar daar kan ik ook weinig aan veranderen als ze hem niet komen vervangen. Ik kan wel even bellen me Eneco.
Aanmelden bij energie leveren punt nl en je hebt zo een nieuwe

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:19
@Krilo_89 Voorheen met de oude meters kwamen ze eens in de zoveel jaar opmeten bij je thuis.
Geen idee of ze dat bij oude meters nog steeds doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Roos79 op 22-10-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:55
Krilo_89 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:23:
Ik heb dus nog een oude meter, maakt niet veel uit toch?
Het is niet verplicht om slimme meter te hebben. Sommige oude meters zijn niet geschikt (schijf draait niet terug, er is ergens een lijst op kema website). En, natuurlijk, sommige leveranciers gaan het moeilijk doen met oude meters. Maar volgens de wet mogen energie bedrijven niet verplichten om “slimme” meters te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
bbbrumbrum schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:50:
Je kan voorschot dus ook wijzigen naar een negatief bedrag?
Ik heb het toevallig gevraagd aan Eneco. Dit was het antwoord:
Als je termijnbedrag op een min bedrag uitkomt, innen we geen maandtermijnen in. Je ontvangt dan een jaarlijkse afrekening. Het minimale termijnbedrag is 9 euro. Alles wat hieronder ligt wordt jaarlijks afgerekend, alles boven 9 euro maandelijks.

Zit ook te denken om naar Eneco over te stappen. Maar dit is best wel jammer.
Zit nu bij Powerpeers en krijg nu elke maand netjes 70 euro. Wordt straks nog meer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:12
ACM grijpt in.
https://nos.nl/artikel/24...en-contractbreuk-verboden

Nou, wie zou het zijn? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 22-10-2021 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 16:07
Ik ben al aangemeld bij energieleveren en mijn meter draait hartstikke mooi terug. Liander is nu bij andere gemeentes bezig, dus ik hoor wel wanneer ik weer aan de beurt ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
sambalbaj schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:09:
[...]

Iets van vroeger volgens mij.
Mijn ouders hebben dat ook en die zweren nog steeds bij pas in de avond de wasmachine/ droger / vaatwasser aanzetten.
Heb ze wel eens uitgelegd dat het voordeel maar 10 tot 15 euro per jaar is, maar goed lekker blijven doen.
In de week is het laag tarief pas na 23 uur bij ons. Bij oude contracten met lage prijzen is het verschil inderdaad heel klein. Maar bij nieuw contracten is het verschil tot 12 cent per kwh en dat is wel iets meer dan 10-15 euro.

Bij een beetje zon is tegenwoordig de uurprijs van de inkoop op epex-apx beurs in middag rondt 14 uur het laagst (zaterdag 14 cent) Bij wind is het vaak nachts het laagst zoals van de week een keer 0 cent.
De duurdere uren zijn in week 8-10 en in de avond 19-22 uur

[ Voor 3% gewijzigd door space-one op 23-10-2021 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
space-one schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:02:
[...]

In de week is het laag tarief pas na 23 uur bij ons. Bij oude contracten met lage prijzen is het verschil inderdaad heel klein. Maar bij nieuw contracten is het verschil tot 12 cent per kwh en dat is wel iets meer dan 10-15 euro.

Bij een beetje zon is tegenwoordig de uurprijs van de inkoop op epex-apx beurs in middag rondt 14 uur het laagst (zaterdag 14 cent) Bij wind is het vaak nachts het laagst zoals van de week een keer 0 cent.
De duurdere uren zijn in week 8-10 en in de avond 19-22 uur
En weer een (tijdelijk) voordeeltje voor zonnepaneel-houders. Want men streept meestal eerst het hoogtarief weg tegen je opwekking, en dan pas je laagtarief. Dat scheelt dus nu 12 cent per kWh mocht je nu moeten overstappen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:39
Waah schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:56:
[...]

En weer een (tijdelijk) voordeeltje voor zonnepaneel-houders. Want men streept meestal eerst het hoogtarief weg tegen je opwekking, en dan pas je laagtarief. Dat scheelt dus nu 12 cent per kWh mocht je nu moeten overstappen :D
Nu doen je panelen natuurlijk ook het meeste werk tijdens de hoogtarief periode, alleen in het weekend niet.

Ik heb overigens een meter met 4 telwerken, hoog en laag voor zowel leveren als terugleveren en volgens mij worden die elk tegen elkaar weggestreept. Ik krijg ook verschillende bedragen terug als ik netto teruglever.

Komt overigens niet vaak voor doordat we beide een EV rijden maar afgelopen jaar wel en zag het op de laatste jaar afrekening ineens wel zo gespecificeerd.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
Bij vandebron weten ze het wel mooi te verkopen. Ook ik en mijn moeder kregen de mail dat de prijzen zouden worden verhoogd. Dus ik bekeek die mail en zag die gasprijzen en stroom staan. Ik dacht Ow dat valt best mee! Prima!

Tot ik de kleine lettertjes even niet had gezien ….. :X

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
Possible schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:36:
Bij vandebron weten ze het wel mooi te verkopen. Ook ik en mijn moeder kregen de mail dat de prijzen zouden worden verhoogd. Dus ik bekeek die mail en zag die gasprijzen en stroom staan. Ik dacht Ow dat valt best mee! Prima!

Mensen worden nu pas wakker dat ze een slapend contract hebben en jaren was dat prima maar nu is dat wel even schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:11
Op 3 november loopt mijn jaarcontract bij gc af en daarna ga ik voorlopig over op variabele prijzen van gc. Ik gebruik 6000 kW en lever zo’n 4500 kW terug op jaarbasis. Hoe wordt de salderingsregeling toegepast bij een variabel contract.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Roos79 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:50:
[...]

Mensen worden nu pas wakker dat ze een slapend contract hebben en jaren was dat prima maar nu is dat wel even schrikken.
Het was geen slapend contract maar een jaar contract. Uiteraard ben ik op de hoogte van de ontwikkelingen. Waar het mij om gaat is dat vandebron het voordoet komen alsof het super scherpe prijzen zijn.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Roos79 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:50:
[...]

Die mensen worden pas wakker op 1 januari als hun tarieven wijzigen van hun variabele contract en hun maand bedrag omhoog wordt bijgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

corsat schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:16:
Op 3 november loopt mijn jaarcontract bij gc af en daarna ga ik voorlopig over op variabele prijzen van gc. Ik gebruik 6000 kW en lever zo’n 4500 kW terug op jaarbasis. Hoe wordt de salderingsregeling toegepast bij een variabel contract.
Salderen gaat op basis van de leveringsprijs van dat moment, variabel is niet moeilijker dan dag/nacht stroom ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 10:39
YakuzA schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:45:
[...]

Salderen gaat op basis van de leveringsprijs van dat moment, variabel is niet moeilijker dan dag/nacht stroom ;)
Nou... Dat verschilt dus per energiemaatschappij begrijp ik.

Bij ons werd het totaal aantal kwh terug geleverd, eerst van het hoogtarief afgetrokken. Wat er over was werd dan van het laag tarief afgehaald.

Maar genoeg ook waar het dus anders werkt.

Hier is trouwens zonne-leruglevering aardig gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Waah schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:18:
[...]

Nou... Dat verschilt dus per energiemaatschappij begrijp ik.

Bij ons werd het totaal aantal kwh terug geleverd, eerst van het hoogtarief afgetrokken. Wat er over was werd dan van het laag tarief afgehaald.

Maar genoeg ook waar het dus anders werkt.

Hier is trouwens zonne-leruglevering aardig gelijk.
Ah grappig, dat had ik niet verwacht idd.
Hier heeft de meter namelijk 4 tellers die die bij houd :)
Hoog in/laag in en voor terug leveren hoog uit / laag uit.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:11
Ik heb ook 4 tellers maar wordt het per maand gerekend of op jaarbasis want per maand is dus financieel ongunstig. In dat geval moet ik vanaf maart zorgen dat ik een jaar contract afsluit of als er een goede aanbieding voorbij komt afsluiten.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
corsat schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:22:
Ik heb ook 4 tellers maar wordt het per maand gerekend of op jaarbasis want per maand is dus financieel ongunstig. In dat geval moet ik vanaf maart zorgen dat ik een jaar contract afsluit of als er een goede aanbieding voorbij komt afsluiten.
Het wordt afgerekend per contractjaar. Sluit je in maart een contract af dan wordt dus in maart 2023 bekeken wat je hebt teruggeleverd en verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Possible schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:36:
Welke cijfers stond er in de brief, en wat zeggen kleine letters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
Possible schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:34:
[...]

Het was geen slapend contract maar een jaar contract. Uiteraard ben ik op de hoogte van de ontwikkelingen. Waar het mij om gaat is dat vandebron het voordoet komen alsof het super scherpe prijzen zijn.
Loopt het contract bijna af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@andru123

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/54hD3F6/Schermafbeelding-2021-10-23-184906.png

@Roos79 Ja het contract loopt tot 1 november uit mn hoofd. Mijn eigen 2 november.

[ Voor 35% gewijzigd door Possible op 23-10-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulletdodger
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
@Possible en wat zeggen de kleine letters?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik vermoed dat de energiebelasting en de ODE er nog bij komen. Dus de genoemde tarieven zijn alleen de kale tarieven en niet de all-in tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
abalone schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:04:
[...]

Ik vermoed dat de energiebelasting en de ODE er nog bij komen. Dus de genoemde tarieven zijn alleen de kale tarieven en niet de all-in tarieven.
Klopt!

Dus uiteindelijk wordt het alsnog 1,22 voor gas en 37 ct voor electra..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
Wat een stelletje oplichters die vandebron.
In Nederland is er ook BTW berekend over de energiebelasting. btw.

[ Voor 44% gewijzigd door andru123 op 24-10-2021 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:20
RoD schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:19:
Mijn gascontract loopt per 1 november af, dus ik ben redelijk de sjaak momenteel. Ik denk erover om een modelcontract (variabel en maandelijks opzegbaar dus) af te sluiten bij een leverancier die de prijzen nog niet heeft aangepast. Ik denk aan Engie, want nog de "oude" prijzen en daar kan ik voor alleen gas kiezen (stroom heb ik langer vastliggen).

Iemand die een betere strategie weet? :) Als Engie de tarieven niet aanpast, zit ik in ieder geval tot 1 januari goed.
Zelfde hier naar dan met elektra. Eind november stopt ons contact bij Vandebron en twijfel om te wachten tot de lente zodat de prijzen wat normaliseren maar ~50 cent de kWh is wel erg flink.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
andru123 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 07:28:
Wat een stelletje oplichters die vandebron.
In Nederland is er ook BTW berekend over de energiebelasting. btw.
Wel leuk dat vdb zichzelf altijd als groen, duurzaam, en energie van eigen boer bla bla uitgeeft. Maar zodra het moeilijk word je gewoon naait. Als je zelf de fiets pakt of loopt weet je dat je groen bezigt bent. Maar bedrijven geloven in hun idealen? No way José. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:31
Dacuuu schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 07:57:
[...]

Wel leuk dat vdb zichzelf altijd als groen, duurzaam, en energie van eigen boer bla bla uitgeeft. Maar zodra het moeilijk word je gewoon naait. Als je zelf de fiets pakt of loopt weet je dat je groen bezigt bent. Maar bedrijven geloven in hun idealen? No way José. ;)
Inderdaad, beweren dat je de stroom lokaal opgewekt is en doorverkoopt aan je klanten, de kosten hiervan veranderen niet zo heel veel.
VDB liegt dus waarschijnlijk en moet gewoon veel stroom inkopen. Ik denk dat vooral de kleinere energieboeren te weinig inkopen in verhouding tot de contracten die ze met consumenten hebben open staan. Als energie leverancier kan je dit doen en hopen dat je goedkoop op de spotmarkt kunt blijven kopen op korte termijn contracten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Possible schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:10:
[...]

Klopt!

Dus uiteindelijk wordt het alsnog 1,22 voor gas en 37 ct voor electra..
Met 110,- per product vaste leveringskosten toch niet heel interessant, ongeacht de prijzen.
Er zijn er ook van 39,- pp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:37
habbekrats schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

Inderdaad, beweren dat je de stroom lokaal opgewekt is en doorverkoopt aan je klanten, de kosten hiervan veranderen niet zo heel veel.
VDB liegt dus waarschijnlijk en moet gewoon veel stroom inkopen. Ik denk dat vooral de kleinere energieboeren te weinig inkopen in verhouding tot de contracten die ze met consumenten hebben open staan. Als energie leverancier kan je dit doen en hopen dat je goedkoop op de spotmarkt kunt blijven kopen op korte termijn contracten.
Natuurlijk moet VDB stroom inkopen, zon en wind zijn er tenslotte niet altijd.
Gelukkig hebben we bio-centrales, maar of je die nou zo groen kunt noemen....

[ Voor 9% gewijzigd door gerritjan op 25-10-2021 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Wrong. Zie Wolly in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:31
Echt niet, de daadwerkelijke productiekosten van lokale productie en helemaal van elektra zijn nagenoeg gelijk. Dat de markt wat anders doet is niet interessant in de lokale opwekkings kosten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:58:
[...]

Echt niet, de daadwerkelijke productiekosten van lokale productie en helemaal van elektra zijn nagenoeg gelijk. Dat de markt wat anders doet is niet interessant in de lokale opwekkings kosten.
Je schrijft de kosten veranderen niet zoveel.

Als VdB een contract sluit met een leverancier, waarbij is afgesproken dat de leverancier de tarieven mag wijzigen nav de marktprijzen dan wijzigen de inkoopkosten voor VdB toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:28
,,Als klanten meer verbruiken, moeten we het extra verbruik inkopen voor de prijs van nu. Dat is het risico dat wij nu lopen. Maar dat gaat niet om het hele bedrag, verre van. Als een klant bij ons binnenkomt, kopen we direct de stroom voor het verwachte verbruik in. Of dat nu voor één of drie jaar is. Kleinere energiebedrijven die per maand inkopen, zijn nu stukken kwetsbaarder.”

Aldus Essent:
https://www.bd.nl/brabant...et-nu-iets-doen~a3e22d67/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 16:17
Wie kan mij even adviseren:

Op dit moment loopt mijn contract bij Welkom Energie t/m 16-12. Nu wil ik het liefst zsm weg bij Welkom, ongeacht of ze failliet zijn verklaard. Maar wat is wijsheid?

1. Toch bij Welkom blijven na deze periode op variabel?

2. Varial/modelcontract afsluiten bij een grotere speler op de markt en dan rond april/mei de prijzen op de markt bekijken

3. Contract afsluiten bij Easy Energy die dagelijks leveren op basis van de op dat moment geldende inkoopprijs van stroom/gas en dan rond april/mei kijken naar de prijzen op de markt

4. Andere ideeën?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Misschien nog een tip voor de mensen die nu moeten verlengen, maar liever een 1-jarig in plaats van 3-jarig contract willen.

Ik heb in juli bij Vattenfall verlengd met de €300 Bol.com cadeaubon en ik was benieuwd hoeveel ik nu kwijt zou zijn. Alhoewel de stijging nog steeds flink is, zijn de tarieven wel flink lager dan de 'normale aanbiedingen' en ook lager dan wat Vattenfall elders aanbied op hun eigen site. Voor een 1-jarig contract ben je ongeveer even veel kwijt als voor een 3-jarig contract bij de goedkoopste aanbieder bij de gemiddelde prijsvergelijker. Met daar bovenop dus een Bol.com cadeaubon van €300.

Tarieven grijs
Totaal stroom: €0,337445 per kWh
Totaal gas: €1,455461 per m³
Vaste leveringskosten: €5,99 per maand
Welkomstbonus: Bol.com cadeaubon t.w.v. €300

Tarieven groene stroom en MixGroen gas
Totaal gas: €1,475426 per m³

Nog steeds niet de tarieven die we tot begin dit jaar gewend waren, maar wel een heel stuk goedkoper vergeleken met alle andere aanbieders - zeker aangezien het maar voor 1 jaar is. Hier bovenop komt dus nog de Bol.com cadeaubon.

https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/bol-com-300/
https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/bol300groen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:32
Exterminator schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:34:
Wie kan mij even adviseren:

Op dit moment loopt mijn contract bij Welkom Energie t/m 16-12. Nu wil ik het liefst zsm weg bij Welkom, ongeacht of ze failliet zijn verklaard. Maar wat is wijsheid?

1. Toch bij Welkom blijven na deze periode op variabel?

2. Varial/modelcontract afsluiten bij een grotere speler op de markt en dan rond april/mei de prijzen op de markt bekijken

3. Contract afsluiten bij Easy Energy die dagelijks leveren op basis van de op dat moment geldende inkoopprijs van stroom/gas en dan rond april/mei kijken naar de prijzen op de markt

4. Andere ideeën?
Kon je hier maar een eenduidig anrwoord op krijgen.... allses is afhankelijk van je verbruik.
Komende maanden zijn de dure maanden dus of optie 3 dan wijs is, denk het niet.

Zoek het goedkoopste contract 1 of 3 jaar en kijk of je voordeel tov variabel tijdens de verbruik maanden (oktober-maart) meer is dan de boete bij eerder opzeggen. Dan vast contract anders variabel of keuze 3. ( anwb biedt een gelijk contract als easy energy).
En vergeet niet de hoogte van de vaste leveringstarieven mee te nemen in je vergelijk, daar zit nogal verschil in en als je verbruik laag ligt is dit een component wat zwaar meeweegt.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Uniciteit schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:28:
Misschien nog een tip voor de mensen die nu moeten verlengen, maar liever een 1-jarig in plaats van 3-jarig contract willen.

Ik heb in juli bij Vattenfall verlengd met de €300 Bol.com cadeaubon en ik was benieuwd hoeveel ik nu kwijt zou zijn. Alhoewel de stijging nog steeds flink is, zijn de tarieven wel flink lager dan de 'normale aanbiedingen' en ook lager dan wat Vattenfall elders aanbied op hun eigen site. Voor een 1-jarig contract ben je ongeveer even veel kwijt als voor een 3-jarig contract bij de goedkoopste aanbieder bij de gemiddelde prijsvergelijker. Met daar bovenop dus een Bol.com cadeaubon van €300.

Tarieven grijs

Nog steeds niet de tarieven die we tot begin dit jaar gewend waren, maar wel een heel stuk goedkoper vergeleken met alle andere aanbieders - zeker aangezien het maar voor 1 jaar is. Hier bovenop komt dus nog de Bol.com cadeaubon.

ik wacht nog ff het aanbod af van de CB.
Maar heb nog goede tarieven tot 1 januari en dan hopen op een milde winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:18

Tarieven grijs

Ter vergelijking, mijn huidige tarieven bij Vattenfal. Die per januari afloopt.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/K3GjLCQh/Screenshot-20211026-085759.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

NeutraleTeun schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:05:
[...]

Ter vergelijking, mijn huidige tarieven bij Vattenfal. Die per januari afloopt.

[Afbeelding]
De prijzen zijn natuurlijk niet meer wat ze waren, maar het lijkt op dit moment alsnog het goedkoopste 1-jarig contract met ook nog eens een welkomstcadeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Uniciteit schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:23:
[...]

De prijzen zijn natuurlijk niet meer wat ze waren, maar het lijkt op dit moment alsnog het goedkoopste 1-jarig contract met ook nog eens een welkomstcadeau.
Volgens mij is het inderdaad de goedkoopste. Helaas is 1 oktober, mijn contract bij mij huidige leverancier afgelopen dus zit ik aan een variabel tarief.
Vattenval is in ieder geval een stuk goedkoper dan dit variabele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
dongilles schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:27:
[...]

Volgens mij is het inderdaad de goedkoopste. Helaas is 1 oktober, mijn contract bij mij huidige leverancier afgelopen dus zit ik aan een variabel tarief.
Vattenval is in ieder geval een stuk goedkoper dan dit variabele.
Die snap ik niet "dus zit ik aan een variabel tarief".... Da's toch lekker, overstappen wanneer je wil met 1 maand opzegtermijn.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:19
Mijn ouder zitten ook met een "probleem".

Verbruik elektrisch = 7000KWH
Opwerk PV = 4000KWH
Netto verbruik = 3000KWH

Gasverbruik per jaar 2000m3

Ze zaten t/m vorige week onder contract bij greenchoice, die hebben nu dus het contract omgezet naar "variabel" stroom laag 0,41 euro /kwh stroom hoog 0,54 euro /kwh en gas 2,05 euro /m3.

Dat is nogal fors, dus wat kunnen ze doen.....

Optie 1 = 3 jaar vast, ik kom via de sites op INNOVA, gas 1,35/m3 stroom 0,33/KWH
Optie 2 = 1 jaar vast, ik kom via de sites op UNITED CONSUMES, gas 1,89/m3 stroom 0,42/KWH
Optie 3 = variabel , ik kom via de sites op MIJNDOMEIN ENERGIE, gas 1,45/m3 / stroom 0,34/KWH

Wat is jullie advies? Ik neig naar variabel, vooral omdat de voorspellingen zijn dat de prijzen weer gaan dalen voorjaar 2022.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Grolsch Ik zou overstappen naar bijvoorbeeld Vattenfall (zoek even op modelcontract). Dan heb je variabele tarieven die nu nog acceptabel zijn. Per 1 januari zullen ze wel wijzigen.. Maar, de kans is aanwezig dat ze lager blijven dan de door jou genoemde opties.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Grolsch
Heb je bij eneco gekeken? De groten houden niet zulke tarieven aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikromanic
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:52

Mikromanic

Onder de titel

Zelfde probleem hier, Eneco contract loopt over twee weken af.
Wat is nou verstandig, niet verlengen en gaan voor variabele tarieven of toch overstappen ?

Van;
Leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
• daltarief* ¤ 0,20722 per kWh
• normaaltarief ¤ 0,22243 per kWh

Naar:
Leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
• daltarief* ¤ 0,38396 per kWh
• normaaltarief ¤ 0,41741 per kWh

Up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trousercough
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-06 11:55
JanHenk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:05:
@Grolsch Ik zou overstappen naar bijvoorbeeld Vattenfall (zoek even op modelcontract). Dan heb je variabele tarieven die nu nog acceptabel zijn. Per 1 januari zullen ze wel wijzigen.. Maar, de kans is aanwezig dat ze lager blijven dan de door jou genoemde opties.
Als aanvulling hierop:
Elke leverancier is verplicht een modelcontract aan te bieden. Dus als je deze in de eerste instantie niet kan vinden op de website kan je altijd even contact opnemen met de betreffende leverancier. Veelal zijn modelcontract spiegelcontracten van het normale variabele contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@Grolsch Wonen ze met zijn tweetjes of met meer en een groot huis?
Energie is best veel lijkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:54
[...]

VDB liegt dus waarschijnlijk en moet gewoon veel stroom inkopen.
Niet helemaal waar wat je hier zegt. Vandebron werkt samen met kleine producenten en betaalt hen de marktprijs voor hun energie. Dat die marktprijs nu door de wolken schiet, dat doet pijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Wanneer de lokale opwekking niet gedaan wordt met installaties de VDB in eigendom heeft, zal VDB toch echt de marktprijs voor elektriciteit moeten betalen voor die lokaal opgewekte stroom. Want de eigenaar van die lokale zonnepanelen of windmolens is niet gek en zal gewoon de stroom aan andere partijen verkopen wanneer VDB niet de (hoge) marktprijs wil betalen.

Leveranciers die ook zelf installaties voor het opwekken van duurzame energie in eigendom hebben zijn momenteel spekkoper. Zij kunnen hun stroomprijzen relatief scherp houden en tegelijkertijd versneld hun investeringen terugverdienen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zat even te kijken bij powerpeers (of alle aanbieders eigenlijk), maar de prijzen voor 1 en 3 jaar contracten zijn behoorlijk hoog in verhouding met variabel.

100% Groene Stroom 1 jaar 3 jaar Variabel
Totaaltarief 0,378948 0,322683 0,241129

0.38 vs 0.24

Variabel zou wel omhoog gaan, maar ik twijfel toch om voor variabel te gaan ipv 1/3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Viper® schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:11:
[...]

Ik zat even te kijken bij powerpeers (of alle aanbieders eigenlijk), maar de prijzen voor 1 en 3 jaar contracten zijn behoorlijk hoog in verhouding met variabel.

100% Groene Stroom 1 jaar 3 jaar Variabel
Totaaltarief 0,378948 0,322683 0,241129

0.38 vs 0.24

Variabel zou wel omhoog gaan, maar ik twijfel toch om voor variabel te gaan ipv 1/3 jaar.
het variabele tarief is vastgesteld op 1 juli, In januari gaat het, vermoed ik, omhoog... :P ;)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Kees-Jan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

het variabele tarief is vastgesteld op 1 juli, In januari gaat het, vermoed ik, omhoog... :P ;)
Apart, ik dacht dat variabel juist elk maand geindexeerd werd. Maar bij variabel kan je elk moment overstappen. Dus nu variabel tot 1 januari en dan over naar 1/3 jaar maybe.

[ Voor 8% gewijzigd door Viper® op 27-10-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Viper® schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:14:
[...]

Apart, ik dacht dat variabel juist elk maand geindexeerd werd. Maar bij variabel kan je elk moment overstappen. Dus nu variabel tot 1 januari en dan over naar 1/3 jaar maybe.
Ja, voor "nieuwe contracten"; normaal wordt per 1 juli en en 1 januari het tarief voor het komende half jaar vastgesteld (,toch?) :X :?

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Modbreak:De situatie bij Welkom graag hier verder bespreken: Welkom Energie raakt vergunning kwijt

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:37
Per wanneer mag ik eigenlijk verwachten dat leveranciers hun variabel tarief per 1-1-2022 bekend maken? Ik lees bijvoorbeeld bij vattenfall 'voor 1 december', dan tel ik dus eind November. Is dit normaal gesproken bij andere leveranciers ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trousercough
Mania-92 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:45:
Per wanneer mag ik eigenlijk verwachten dat leveranciers hun variabel tarief per 1-1-2022 bekend maken? Ik lees bijvoorbeeld bij vattenfall 'voor 1 december', dan tel ik dus eind November. Is dit normaal gesproken bij andere leveranciers ook zo?
Dit hangt heel erg af van de leverancier. Als het een grote leverancier is kan je er vanuit gaan dat de leverancier gefaseerd de communicatie doet over meerdere weken om te voorkomen dat de klantenservice ineens overspoeld raakt. Wat voor de een begin november kan zijn, kan voor een ander dus eind november zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:19
Rol-Co schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 01:17:
@Grolsch
Heb je bij eneco gekeken? De groten houden niet zulke tarieven aan.
Ik kan bij Eneco geen mogelijkheid vinden om voor variabel te gaan?
Gevonden, tnx, is een serieuze optie!
Roos79 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:36:
@Grolsch Wonen ze met zijn tweetjes of met meer en een groot huis?
Energie is best veel lijkt het?
Wonen met z'n 2'en, maar hebben een groot huis, en een elektrische auto, staat verder los van de vraagstelling :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Grolsch schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:42:
[...]

[...]

Gevonden, tnx, is een serieuze optie!

[...]

Wonen met z'n 2'en, maar hebben een groot huis, en een elektrische auto, staat verder los van de vraagstelling :)
Je zou ook nog even naar het modelcontract bij Engie kunnen kijken. Is ook een grote partij waarvan de stijging wellicht meevalt per 1-1. En icm een EV en Jedlix krijg je daar (en bij eneco ook trouwens) een veel hogere slim-laden vergoeding dan bij Vattenfall, dat scheelt flink als je net als ik het merendeel van het verbruik in je auto stopt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
[quote]Grolsch schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:42:
[...]
[...]
/quote]
Op de site van Eneco:
Eneco modelcontract
Bel ons op 088 - 8 955 955 en we regelen het voor je (gebruikelijke belkosten). We zijn op werkdagen bereikbaar tussen 8:00 en 18:00 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 13:02
ArjoK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:22:
[quote]Grolsch schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:42:
[...]
[...]
/quote]
Op de site van Eneco:
Eneco modelcontract
Bel ons op 088 - 8 955 955 en we regelen het voor je (gebruikelijke belkosten). We zijn op werkdagen bereikbaar tussen 8:00 en 18:00 uur.
Nou Eneco kun je wel wegstrepen. De eerste keer toen ik belde werd ik door de "automatisch spraakassistent" al opgehangen nadat ik ingesproken had dat ik "belde over een modelcontract".

Bij een tweede poging kreeg ik toch iemand aan de lijn die mij het volgende vertelde:
Die contracten mogen wij niet meer verkopen aan nieuwe klanten. We hebben momenteel alleen maar 1 jarig vast.
Toen ik haar vertelde dat alle energiebedrijven volgens mij verplicht zijn om die contracten te leveren, en dat het ook nog gewoon op hun website staat moest ze even overleggen en werd ik in de wacht geplaatst. Dat duurde zo'n 6 minuten en toen werd er opnieuw opgehangen. Waarschijnlijk heeft de collega haar die tip gegeven: "Mogen we niet verkopen, verbreek de verbinding maar".

Dus een modelcontract bij Eneco kun je vergeten. En Eneco kan mij als toekomstige klant ook vergeten.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
Saeverix schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

Nou Eneco kun je wel wegstrepen. De eerste keer toen ik belde werd ik door de "automatisch spraakassistent" al opgehangen nadat ik ingesproken had dat ik "belde over een modelcontract".

Bij een tweede poging kreeg ik toch iemand aan de lijn die mij het volgende vertelde:
[...]

Toen ik haar vertelde dat alle energiebedrijven volgens mij verplicht zijn om die contracten te leveren, en dat het ook nog gewoon op hun website staat moest ze even overleggen en werd ik in de wacht geplaatst. Dat duurde zo'n 6 minuten en toen werd er opnieuw opgehangen. Waarschijnlijk heeft de collega haar die tip gegeven: "Mogen we niet verkopen, verbreek de verbinding maar".

Dus een modelcontract bij Eneco kun je vergeten. En Eneco kan mij als toekomstige klant ook vergeten.
Gevalletje voor ACM dan,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:36
Ik ben per 15 Oktober overgestapt naar Greenchoice via de CB deal
Blijkbaar zit ik nog bij energiedirect in het email-bestand.

Ik krijg net een email,dat de variabele prijzen bij Energiedirect
per 1 November wijzigen

Ik zat eerst nog in twijfel….zal ik wachten tot 1 januari om gebruik te maken van de goedkopere variabele tarieven.
Achteraf blij dat ik per direkt ben overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Tarieven grijs

Rofdof schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:38:
[...]

ik wacht nog ff het aanbod af van de CB.
Maar heb nog goede tarieven tot 1 januari en dan hopen op een milde winter.
Doe je goed. Houd er wel rekening mee dat die tarieven meestal per de eerste van de maand veranderen. Die zullen 1 november dus waarschijnlijk wel weer omhoog gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroepoekoe
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Hier ook een gedupeerde. Ben alvast verder aan het kijken, woon in een woning uit 1920 dus ga het aardig koud krijgen deze winter en dan wil ik goed voorbereid zijn.

Maar er is dus iets wat ik niet begrijp, en waarvan ik hoop dat iemand mij dit in Jip en Janneke-taal kan uitleggen: Waarom is een Vattenfall 1-jarig contract bijna 2x duurder dan wat ik nu kwijt ben, terwijl een variabel contract maar 10% duurder is?

Ik snap dat dit 1 januari omhoog kan, en waarschijnlijk ook zal, gaan maar wordt dat dan ineens meer dan 2x zo duur? Anders zie ik de downside niet echt.

[ Voor 184% gewijzigd door Yorinn op 27-10-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Kroepoekoe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:32:
Maar er is dus iets wat ik niet begrijp, en waarvan ik hoop dat iemand mij dit in Jip en Janneke-taal kan uitleggen: Waarom is een Vattenfall 1-jarig contract bijna 2x duurder dan wat ik nu kwijt ben, terwijl een variabel contract maar 10% duurder is?
Omdat ze dat nog goedkoop hebben ingekocht en het 1 jaar contract een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie001
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-02 14:38
Hier ook een gedupeerde. Ben alvast verder aan het kijken, woon in een woning uit 1920 dus ga het aardig koud krijgen deze winter en dan wil ik goed voorbereid zijn.

Ik snap dat dit 1 januari omhoog kan, en waarschijnlijk ook zal, gaan maar wordt dat dan ineens meer dan 2x zo duur? Anders zie ik de downside niet echt.
Onzekerheden.
Een variabel tarief kunnen ze wanneer ze willen verhogen.
Maar een contract voor een jaar vastleggen is zo enorm onzeker, dat ze aan de bovenkant gaan zitten met de prijs.
Zo weinig mogelijk risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trousercough

De huidige variabele tarieven gelden vanaf juli 2021 en gelden tot 1 januari 2022. Omdat dit tarief al in juli is vastgesteld zit. Daar nog geen verhoging in van de laatste paar weken. De vasteprijs contracten gaan van de huidige en verwachtte tarieven uit.

Grote kans dus dat vanaf 1 januari ook de variabele tarieven fors stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Trousercough schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:38:
[...]

De huidige variabele tarieven gelden vanaf juli 2021 en gelden tot 1 januari 2022. Omdat dit tarief al in juli is vastgesteld zit. Daar nog geen verhoging in van de laatste paar weken. De vasteprijs contracten gaan van de huidige en verwachtte tarieven uit.

Hoe dan ook heb je 1 wintermaand met een “voordelig” tarief. En kan je snel wisselen wanneer de tarieven voor jaarcontracten naar beneden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroepoekoe
jobr schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:36:
[...]

Omdat ze dat nog goedkoop hebben ingekocht en het 1 jaar contract een stuk duurder.
Markie001 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Onzekerheden.
Een variabel tarief kunnen ze wanneer ze willen verhogen.
Maar een contract voor een jaar vastleggen is zo enorm onzeker, dat ze aan de bovenkant gaan zitten met de prijs.
Zo weinig mogelijk risico.
Trousercough schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:38:
[...]

Dus de risico zou dan zijn dat per 1 januari dit ook minstens 2x zo duur wordt? Of kan dat dan ineens 3x zo duur worden?

Zelfs al wordt het dan ongeveer evenredig duur, als de prijzen vervolgens vanaf de lente weer dalen, wat ik namelijk wel verwacht, dan kun je er maandelijks makkelijker uitstappen dan een 1-jarig contract af te kopen lijkt mij?

Ik probeer te begrijpen waarom iemand dit niet zou nemen :+ Heeft een nieuw 1-jarig contract nu afsluiten dan enkel zin als je verwacht dat het in heel 2022 blijft stijgen, en je dus in janauri én juni dubbelgenaaid gaat zijn? (Excuses voor taalgebruik.)
hereweare67893 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:39:
[...]

Hoe dan ook heb je 1 wintermaand met een “voordelig” tarief. En kan je snel wisselen wanneer de tarieven voor jaarcontracten naar beneden gaan.
Dat is dus precies wat ik zit te denken om te doen.

@Yorinn sorry :$

[ Voor 11% gewijzigd door Kroepoekoe op 27-10-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Kroepoekoe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:43:

Dus de risico zou dan zijn dat per 1 januari dit ook minstens 2x zo duur wordt? Of kan dat dan ineens 3x zo duur worden?
Een aantal zeggen dat ze variabel voor volgend jaar goedkoper gaan aanbieden dan huidige 1 jaars contract.
https://www.vattenfall.nl/service/nieuwetarieven/
Als je nu een glazen bol zou hebben ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroepoekoe
jobr schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:48:
[...]

Een aantal zeggen dat ze variabel voor volgend jaar goedkoper gaan aanbieden dan huidige 1 jaars contract.
https://www.vattenfall.nl/service/nieuwetarieven/
Als je nu een glazen bol zou hebben ....
Frappant dat dat zó sterk verschilt met andere aanbieders. Men noemde GC, ik neem aan dat dat GreenChoice is, en daar is het variabele tarief nu al hoger dan het huidige vaste tarief. Ik wil dan niet eens weten wat dat in januari gaat zijn 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Kroepoekoe op 27-10-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@Kroepoekoe GC is idd green choice en aan aantal hier hebben via een collectief via hun een mooi aanbod aangepakt.
Misschien voor jouw ook een idee om ook dat in de gaten de houden/inschrijven zodat je op de hoogte bent van dat aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
Ik ben ook de sjaak bij Welkom Energie.

Nu zag ik het modelcontract/variabel contract voorbij komen van Vattenfall. Zij lijken in ieder geval tot 1-1-2022 een gunstig tarief te hanteren bij een variabel contract. 0,82 eur voor een kuub gas en 0,23 eur per kWh. Toevallig iemand die voor een variabel contract al gunstigere tarieven heeft gespot?

Een optie zou dan zijn om 1-11-2021 direct Eneco op te zeggen en per 1-12-2021 een variabel contract te hebben bij Vattenfall. Dan tarieven voor variabele contracten 1-1-2022 afwachten en eventueel weer overstappen?

Ben benieuwd of dit een goede strategie is of dat er nog andere goede opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:21
Hier ook de Sjaak. Energiedirect zat ik vanaf ca juli na een 1 jarig contract nog in variabel. Met op zich nog gewoon goede variabele prijzen. Ik was in de veronderstelling dat ze per 1-1-2022 pas gingen verhogen, tot voor kort suggereerde zij dit ook op hun website, met termen " u zit voorlopig goed". "Niks doen".

Nu kreeg ik dus een mailtje vanavond om 2000 uur, slim getimed net na sluitingstijd van de klantenservice, dat de variabele tarieven over 4 dagen al omhoog gaan van ca 0.86 per m3 naar 1.56 per m3.

De elektra prijzen stijgen ook met gemiddeld 70% naar ( 35 a 40 ct per kwh)Maar deze zijn nu nog niet echt van belang aangezien ik iets meer opwek met mijn zonnepanelen dan ik gebruik..Salderingsregeling.

Ik vind het wel vreemd dat Energie Direct 4 dagen na melding vanavond per email en dan op 1 november al mag in laten gaan kennelijk!? Terwijl normaal gesproken, ook door hen aangehaald, de geijkte momenten om aan te passen 1 januari en 1 juli waren.
Wat vindt u hiervan?

Verder zijn er nog suggesties wat ik kan doen nu? 2000 kwh hoog verbruik, 2000kwh laag verbruik, totaal 4000 kwh dus....4800 opwekking met mijn zonnepanelen. En verder gebruik ik ca 900m3 gas....

Graag uw gewaardeerde visie op bovenstaande
Hendriks

Edit ** Heeft het nog zin om naar een andere maatschappij te stappen voor variabel tot 1-1-2022. Kortom ergens waar je nog gas kan afsluiten met een lager tarief dan 1.56?

[ Voor 11% gewijzigd door Hendriks1 op 27-10-2021 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Niet online
Arno90 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:14:

Nu zag ik het modelcontract/variabel contract voorbij komen van Vattenfall. Zij lijken in ieder geval tot 1-1-2022 een gunstig tarief te hanteren bij een variabel contract. 0,82 eur voor een kuub gas en 0,23 eur per kWh. Toevallig iemand die voor een variabel contract al gunstigere tarieven heeft gespot?

Een optie zou dan zijn om 1-11-2021 direct Eneco op te zeggen en per 1-12-2021 een variabel contract te hebben bij Vattenfall. Dan tarieven voor variabele contracten 1-1-2022 afwachten en eventueel weer overstappen?

Ben benieuwd of dit een goede strategie is of dat er nog andere goede opties zijn.
In de voorwaarden staat dat ze op 1 januari en 1 juli de prijzen aanpassen. Dat betekent dat je in ieder geval een maand “goedkoop” uit bent. Mocht het nieuwe tarief niet voordelig zijn kan je opzeggen met 30 dagen opzegtermijn. Aangezien je een contract aan gaat voor onbepaalde tijd zitten hier geen kosten aan vast. Bron: productenvoorwaarden Vattenfall.

Bij mij is het, omgerekend naar een vol jaar, 9 euro duurder voor december met wat ik nu betaal bij Welkom. Klinkt als een goede deal voor december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
hereweare67893 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:45:
[...]

In de voorwaarden staat dat ze op 1 januari en 1 juli de prijzen aanpassen. Dat betekent dat je in ieder geval een maand “goedkoop” uit bent. Mocht het nieuwe tarief niet voordelig zijn kan je opzeggen met 30 dagen opzegtermijn. Aangezien je een contract aan gaat voor onbepaalde tijd zitten hier geen kosten aan vast. Bron: productenvoorwaarden Vattenfall.

Bij mij is het, omgerekend naar een vol jaar, 9 euro duurder voor december met wat ik nu betaal bij Welkom. Klinkt als een goede deal voor december.
Check! Het is natuurlijk inderdaad afwachten wat hun tarieven per 1-1-2022 worden en/of ze ook niet het variabele tarief eerder aanpassen. Daarnaast ook nog het aanbod van Eneco afwachten, dat komt als het goed is de 29e. Maar ik schat in dat die niet gunstiger gaat zijn dan Vattenfall. In december kan via deze constructie de pijn nog meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
Ik heb net alvast een contract afgesloten bij Vattenfall met ingangsdatum 01-12.
We hebben toch 14 dagen bedenktijd, dus mochten er andere/betere mogelijkheden ontstaan de komende week, dan kun je er nog onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroepoekoe
RonaldPK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:35:
Ik heb net alvast een contract afgesloten bij Vattenfall met ingangsdatum 01-12.
We hebben toch 14 dagen bedenktijd, dus mochten er andere/betere mogelijkheden ontstaan de komende week, dan kun je er nog onderuit.
Dit vind ik nog steeds vaag, klinkt alsof je pas 10 december mag overstappen?
Vanaf 1 december 2021 kun je je contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
RonaldPK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:35:
Het variabele contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Niet online
Denk het wel. Heb ik in ieder geval wel gedaan.

Je kan het opzeggen binnen 14 dagen. Stel dat Vattenfall dit intrekt heb je het alvast. Stel dat het aanbod van Eneco beter is (…) kan je het opzeggen. En dan is het in december kijken wat de nieuwe prijzen worden per 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indoow
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-01 14:53
Vraag mbt het modelcontract, krijg je maandelijks inzicht in de prijzen van aankomende maand? Net zoals je nu zou afsluiten bij een nieuw contract je de komende periode weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Niet online
indoow schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:37:
Vraag mbt het modelcontract, krijg je maandelijks inzicht in de prijzen van aankomende maand? Net zoals je nu zou afsluiten bij een nieuw contract je de komende periode weet?
Prijzen wijzigen in principe op 1 januari en 1 juli. Dus nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
[/quote]

Ja dat was in principe ook zo bij energiedirect, tot vanavond er een mailtje kwam dat ze niet 1 januari wijzigen maar 1 november, over 4 dgn dus. Zie mijn vorige bericht van 2 uur terug. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Niet online
Hendriks1 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:44:
[/quote]

Ja dat was in principe ook zo bij energiedirect, tot vanavond er een mailtje kwam dat ze niet 1 januari wijzigen maar 1 november, over 4 dgn dus. Zie mijn vorige bericht van 2 uur terug. 8)7
Vandaar het in principe :+ Wat wel voor Vattenfall werkt is dat het een zeer grote partij is en wat minder op het scherpst van de snede werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
hereweare67893 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:48:
[...]

Vandaar het in principe :+ Wat wel voor Vattenfall werkt is dat het een zeer grote partij is en wat minder op het scherpst van de snede werkt.
Klopt zeker. Maar EnergieDirect is ook geen kleintje volgens mij. En 100% dochter van Essent als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Arno90 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:14:

Ik zie nergens bij Vattenfall een variabel contract? Alleen een vast contract, en dan betaal je € 1,826447 per m³

Of mis ik ergens iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroepoekoe
olafmol schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:05:
[...]

Ik zie nergens bij Vattenfall een variabel contract? Alleen een vast contract, en dan betaal je € 1,826447 per m³

Of mis ik ergens iets?
Googelen op modelcontract, dan vind je een directe link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Kroepoekoe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:12:
[...]

Googelen op modelcontract, dan vind je een directe link.
en waarom denk je dat ze dit product en onder deze voorwaarden nu momenteel zouden verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroepoekoe
olafmol schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:15:
[...]

en waarom denk je dat ze dit product en onder deze voorwaarden nu momenteel zouden verkopen?
Geen idee, ik laat alleen weten waar het staat omdat je daarnaar vroeg :P

Er werd wel gezegd dat leveranciers verplicht zijn dergelijke modelcontracten aan te bieden, maar ja ze kunnen de prijs naar wat ik begrijp ook zomaar weer omhoog knallen zoals dat nu met energiedirect gebeurd is. (En anders sowieso vanaf januari.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
Inderdaad variabele (model) contract.
Kun je vinden via Google. Het is hier ook al ergens gepost volgens mij.
ENGIE was ook nog redelijk oké.
Ik heb het contract inclusief anneleringsformier al in mijn mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 23:11
Concreet misschien nog even de beste (enige?) variabele opties als je nu moet overstappen:

Variabel:
Vattenfall Modelcontract:
0,236047 per KWh
Gas: 0,824567 per M3
5,99 per product per maand vastrecht

Engie Modelcontract:
0,23345 per KWh
0,82677 per M3
6,49 per product per maand vastrecht

Powerpeers variabel
0,241129 per KWh
0,829770 per M3
8,99 per product per maand vastrecht

Al deze aanbieders zullen vermoedelijk 1-1 weer met hun tarieven omhoog gaan, waarbij op dat moment de verhoging van de KWh-tarieven waarschijnlijk grotendeels gedempt zullen worden door de verlaging van de energiebelasting op elektriciteit. Gas zal waarschijnlijk > 50% duurder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Laatst online: 21:14
olafmol schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:15:
[...]

Een leverancier is te allen tijde dat ze watvoor ander product dan ook aanbieden ook verplicht een modelcontract aan te bieden.
De regelgeving schrijft echter niet voor hoe makkelijk dit af te sluiten moet zijn waardoor er veel moeite in gestoken wordt dit zo lastig mogelijk te maken op het moment lijkt het wel.
Zie bijvoorbeeld ook dit bericht van Psyveira hier: Saeverix in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Ik heb voor 18 april 2021 bij budget energie voorlopig een contract afgesloten. Het tarief lijkt zo laag als m'n huidige contract opvallende aan bieding heb 0 electra koste en 700 kuub gas prijs 44,- per maand. Lijkt een soort van termijn kontrakt . Of is dat de volgende die omvalt. 😅

[ Voor 8% gewijzigd door Snarfie31 op 28-10-2021 11:21 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Snarfie31 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:18:
Ik heb voor 18 april 2021 bij budget energie voorlopig een contract afgesloten. Het tarief lijkt zo laag als m'n huidige contract opvallende aan bieding heb 0 electra koste en 700 kuub gas prijs 44,- per maand. Lijkt een soort van termijn kontrakt . Of is dat de volgende die omvalt. 😅
Bedoel je 18 april 2022??
Zonder eenheidstarieven te noemen kan niemand hier iets mee. Voorschotbedrag per maand zegt niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
ArjoK schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:38:
[...]

Bedoel je 18 april 2022??
Zonder eenheidstarieven te noemen kan niemand hier iets mee. Voorschotbedrag per maand zegt niet veel.
Ben onderweg als ik terug ben zet ik de tarieven erop is ook een welkoms bonus van 250,- euro inbegrepen. Is een 1 jarig contract. Wat je ook kan doen ga naar budget energie vul 1kwh en 700 kuub gas in kom je uit met 250,- euro welkoms bonus uit op 560,- euro start vandaag vanaf 13 april. Ze hebben geen vinkje voor zonnepanelen ik moest dus 1kwh invullen.

[ Voor 25% gewijzigd door Snarfie31 op 28-10-2021 11:53 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:15

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Zag net dat Budget Energie een incasso voor morgen heeft ingeschoten bij de bank die meer dan 3,5 keer hoger is dan afgesproken voorschot voor gas van € 45 per maand.
Stroom heb ik via een andere provider.

Per begin 2022 heb ik allang nieuw betaalbaar contract afgesloten bij GC.

Uiteraard direct de incasso geannuleerd bij de bank en gebeld met Budget.

Ze deden dit uit " voorzorg " voor hun cliënten omdat winter 2021 een zware was met hoger verbruik en hun cliënten willen behoeden voor een nabetaling :?

Afgesproken dat mijn voorschot weer naar € 45 gaat en ik bij de jaarafrekening in januari gewoon de gebruikte m3 ga betalen.
Ik ben tenslotte niet verantwoordelijk voor hun liquiditeit en betaal al >35 jaar bewust een laag voorschotbedrag.

Het moet niet gekker worden met die energiecowboys

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
MadBear schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:19:
Concreet misschien nog even de beste (enige?) variabele opties als je nu moet overstappen:

Variabel:
Vattenfall Modelcontract:
0,236047 per KWh
Gas: 0,824567 per M3
5,99 per product per maand vastrecht

Engie Modelcontract:
0,23345 per KWh
0,82677 per M3
6,49 per product per maand vastrecht

Powerpeers variabel
0,241129 per KWh
0,829770 per M3
8,99 per product per maand vastrecht

Al deze aanbieders zullen vermoedelijk 1-1 weer met hun tarieven omhoog gaan, waarbij op dat moment de verhoging van de KWh-tarieven waarschijnlijk grotendeels gedempt zullen worden door de verlaging van de energiebelasting op elektriciteit. Gas zal waarschijnlijk > 50% duurder worden.
Aanvullend, Powerpeers zegt
De energietarieven zijn hoog en de marktontwikkelingen onvoorspelbaar. Daarom adviseren wij momenteel om te kiezen voor een contract van 1 jaar of variabel. Voor een variabel contract hoef je niets te doen, als je contract afloopt passen wij dit automatisch aan.
Als je contract dus afloopt hoef je niks te doen en ga je automatisch over op variabel.
Pagina: 1 ... 64 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4