• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 11:34
Ik moet voor 1 november verlengen. Als ik dat niet doe dan rekent budgetenergie me 0,47 voor stroom en 1,88 voor gas :X

Ik vond twee weken terug Welkom Energie met iets van 0,27 en 0,93 voor 1 jaar dus dat vond ik prima. Kijk ik net terug naar de leveringsovereenkomst en staat er ineens 0,45 en 1,55.... eikels. Gelukkig nog binnen 14 dagen dus kan daar wel onderuit....

Maar wat is het alternatief??? Ik wil best variabel doen als dat slimmer is... verwacht niet dat de tarieven zo hoog blijven want dan komen veel mensen in de problemen... maar ik zie bij de meeste leveranciers niet eens variabele contracten.

Facts don't care about your feelings

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:57
YoshiBignose schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:38:
ik zie bij de meeste leveranciers niet eens variabele contracten.
Via Google zoeken op "modelcontract", dan kom je er meestal wel.

[Voor 52% gewijzigd door Kees_B op 19-10-2021 13:39]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• YoshiBignose
Kees_B schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:39:
[...]

Zie variabel bijvoorbeeld bij Greenchoice maar dat is dan wel 0,48 en 2,05 ;(

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Kees_B schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:39:
[...]

Begrijp niet hoe het kan, maar bij vattenfall is het modelcontract 0,236047 per kWh en € 0,824567 per m3.

Niet verkeerd voor dit moment?

• argusb79
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 26-11 09:06
Wolly schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

Begrijp niet hoe het kan, maar bij vattenfall is het modelcontract 0,236047 per kWh en € 0,824567 per m3.

Niet verkeerd voor dit moment?
Dat zijn dan de prijzen tot 1 januari (de meeste "variable" tarieven worden twee maal per jaar gewijzigd, op 1 juli en op 1 januari.

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

• Vincent17
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:42
Iemand ervaring met Nieuwe Stroom? https://www.nieuwestroom.nl/
Wat familieleden zitten hier en die hebben een zeer goedkoop stroom tarief.

• Kees_B
Vincent17 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:05:
Ik kan nergens de vaste leveringskosten vinden. Tijdens mijn zoektoch kwam ik wel tegen dat het alleen voor zakelijke klanten is.

NieuweStroom richt zich op de zakelijke markt. Wij hebben echter veel klanten die naast hun zakelijke aansluiting ook hun privé aansluiting bij NieuweStroom willen onderbrengen. Voor onze zakelijke klanten blijven wij deze dienst ook aanbieden.

Maar als u enkel een privé aansluiting wilt aanmelden, dan adviseren wij u om naar onze partner easyEnergy te gaan. EasyEnergy bedient met hetzelfde concept de consumentenmarkt en klanten die minder dan 10.000 kWh stroom en/of 5.000 m3 gas per jaar verbruiken. Ga naar de website van easyEnergy voor meer informatie of neem direct contact op met easyEnergy via 0858-883658.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Rofdof
  • Registratie: april 2020
  • Nu online
YoshiBignose schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:38:
Ik moet voor 1 november verlengen. Als ik dat niet doe dan rekent budgetenergie me 0,47 voor stroom en 1,88 voor gas :X

Ik vond twee weken terug Welkom Energie met iets van 0,27 en 0,93 voor 1 jaar dus dat vond ik prima. Kijk ik net terug naar de leveringsovereenkomst en staat er ineens 0,45 en 1,55.... eikels. Gelukkig nog binnen 14 dagen dus kan daar wel onderuit....

Maar wat is het alternatief??? Ik wil best variabel doen als dat slimmer is... verwacht niet dat de tarieven zo hoog blijven want dan komen veel mensen in de problemen... maar ik zie bij de meeste leveranciers niet eens variabele contracten.
had je contract via een prijsvergelijker afgesloten of direct bij hun?

bij prijsvergelijker krijg je toch ook direct je contract?
en als je het bij hun afsloot niet direct een mailtje van dit is uw contract?

zijn wel meer problemen daar:
https://www.gaslicht.com/...m-energie/klantervaringen

• YoshiBignose
Rofdof schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:34:
[...]

had je contract via een prijsvergelijker afgesloten of direct bij hun?

zijn wel meer problemen daar:
https://www.gaslicht.com/...m-energie/klantervaringen
Kreeg inderdaad na een halve dag het contract maar toen eigenlijk niet meer gekeken naar de tarieven. Zag later pas dat ze heel anders waren dan op hun eigen site toen ik me aanmeldde.

• Melkunie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:45
Rofdof schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:34:
[...]
[...]
Nee, je krijgt je contract pas van de leverancier zelf. Je ontvangt van de vergelijker een bevestiging met samenvatting van de informatie, maar dit is nog niet bindend.

Meestal ontvang je drie mails:
  1. Bevestiging van de prijsvergelijker
  2. Ontvangstbevestiging van de leverancier
  3. Leverovereenkomst (contract) van de leverancier
Pas bij nummer 3 heb je echt een overeenkomst en gaan de 14 dagen bedenktijd in. Het kan ook zijn dat 2 en 3 dezelfde mail is, dat is per leverancier verschillend.

• Melkunie
YoshiBignose schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:37:
[...]
Kreeg inderdaad na een halve dag het contract maar toen eigenlijk niet meer gekeken naar de tarieven. Zag later pas dat ze heel anders waren dan op hun eigen site toen ik me aanmeldde.
Als je via de eigen website afsluit zouden de tarieven ook hetzelfde moeten zijn. Als je via een prijsvergelijker afsluit hoeft dat helemaal niet hetzelfde product zijn, dan kunnen ze wel verschillen met de tarieven op de eigen website.

• ArjoK
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 12:25
Vincent17 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:05:
Hoezo een zeer goedkoop stroom tarief?? Ze hanteren daar toch uurtarieven op basis van APX. Je weet om 15:00 wat het tarief voor de vorgende dag per uur is. Kijk eens bij vandaag tussen 19:00-20:00 dan is het kale tarief 23,95 cent, gooi daar nog hun opslag bovenop en de energiebelasting en btw, dan zit je al op 45 cent/kWh tijdens dat uur.
Morgen zal de stroom wel een stuk goedkoper zijn ivm meer wind. Ik zie vannacht tussen, 2 en 5 zelfs gratis stroom (je betaalt nog wel hun opslag en de energiebelastingen totaal dus ca. 16 cent/kWh) Dat is het moment om stroom op te slaan in je powerwall en tijdens de dure uren te gebruiken.

Ik zie dat ze ook een modelcontract bieden (variabel tarief 2x per jaar aangepast). Voor het huidige contract sinds juli geldt een kaal tarief van 11,5 cent totaal is dat 29 cent per kWh is dat goedkoop, wetende dat dit in januari wijzigt? Dan heb je ook nog hun vaste kosten van maar liefst 10 euro ex. btw per maand dus € 12,10 dat is € 145,20 per jaar, dat is het dubbele van de meeste aanbieders. 8)7

[Voor 12% gewijzigd door ArjoK op 20-10-2021 09:20]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• SidewalkSuper
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 25-11 16:58
corporalnl schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:27:
[...]

Dat valt best mee, ligt eraan voor welk tarief je zit.

Als ik flexibel zou doen (ipv 3 jaar ) dan betaal ik 40/50 euro meer in de maand. Die overstapboete heb ik dus zo terugverdient. ( ik moest overstappen dus moest wel kiezen )
En bij 1 jaar vast dan?
Ik bedoel dus ook te zeggen dat 3 jaar vast heel lang is ten opzichte van wat voor fluctuatie er nog gaat ontstaan. Voor de situatie zoals geschetst.

[Voor 3% gewijzigd door SidewalkSuper op 19-10-2021 15:49]

• Rofdof
  • Nu online
Melkunie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:50:
[...]

Nee, je krijgt je contract pas van de leverancier zelf. Je ontvangt van de vergelijker een bevestiging met samenvatting van de informatie, maar dit is nog niet bindend.

Meestal ontvang je drie mails:
  1. Bevestiging van de prijsvergelijker
  2. Ontvangstbevestiging van de leverancier
  3. Leverovereenkomst (contract) van de leverancier
Pas bij nummer 3 heb je echt een overeenkomst en gaan de 14 dagen bedenktijd in. Het kan ook zijn dat 2 en 3 dezelfde mail is, dat is per leverancier verschillend.
dus de prijsvergelijker maakt afspraken met de leverancier dat ze op hun site mogen adverteren met aanbiedingen.
de leverancier maakt aanbiedingen op de site van de prijsvergelijker.

klant sluit via prijsvergelijker contract af bij leverancier en krijgt bevestiging en contract.

leverancier kan daarna de prijzen aanpassen....hier klopt iets niet.

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 18:44
SidewalkSuper schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

En bij 1 jaar vast dan?
Ik bedoel dus ook te zeggen dat 3 jaar vast heel lang is ten opzichte van wat voor fluctuatie er nog gaat ontstaan. Voor de situatie zoals geschetst.
Exact hoeveel weet ik niet meer, maar was ongeveer 20 euro verschil per maand tussen 1 jaar en 3 jaar. ( 1 jaar was 20 euro hoger per maand dan 3 jaar ) Daarnaast krijg ik bij het 3 jarig contract 200 euro tegoed ( na 3 maanden ). Wat bij het 1 jaar contract 50 was.

Als ik over 1 jaar overstap moet ik 150 a 200 euro overstapboete betalen. En de 200 euro tegoed mag ik dan houden.

[Voor 13% gewijzigd door corporalnl op 19-10-2021 16:14]

• Melkunie
Rofdof schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

dus de prijsvergelijker maakt afspraken met de leverancier dat ze op hun site mogen adverteren met aanbiedingen.
de leverancier maakt aanbiedingen op de site van de prijsvergelijker.

klant sluit via prijsvergelijker contract af bij leverancier en krijgt bevestiging en contract.

leverancier kan daarna de prijzen aanpassen....hier klopt iets niet.
Dat is niet wat ik zeg. Nadat de overeenkomst door de leverancier aan de klant is gestuurd liggen de tarieven vast en kunnen die voor deze klant niet meer aangepast worden.

Overigens weten we nog steeds niet of YoshiBignose nu via een vergelijker of rechtstreeks heeft afgesloten, op die vraag is is geen antwoord gekomen. Je kunt niet de website van een energievergelijker gebruiken om de boel eerst prettig gegroepeerd te vergelijken en vervolgens rechtstreeks via de leverancier af te sluiten. Op de eigen websites worden simpelweg andere producten, met andere tarieven en voorwaarden verkocht.

Los daar van, bij prijsvergelijkers gaat ook geregeld het een en ander mis, daar zitten ook gewoon mensen handmatig informatie in te voeren. Bijvoorbeeld een aanbieding die al afgelopen is staat nog actief, een verkeerdtarief of welkomstbonus. Daarbij is het alleen wel de bedoeling dat de gedane aanvraag afgewezen wordt en er vanuit de vergelijker of leverancier een correct aanbod gedaan wordt, niet dat ze dan gewoon voor de gecorrigeerde versie een overeenkomst opstellen. Geen groot probleem als de tarieven lager, of de welkomstbonus hoger zijn, maar andersom kan natuurlijk echt niet.

• YoshiBignose
Melkunie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Dat is niet wat ik zeg. Nadat de overeenkomst door de leverancier aan de klant is gestuurd liggen de tarieven vast en kunnen die voor deze klant niet meer aangepast worden.

Overigens weten we nog steeds niet of YoshiBignose nu via een vergelijker of rechtstreeks heeft afgesloten, op die vraag is is geen antwoord gekomen.
Rechtstreeks via hun eigen site. Ze boden me 0,27 en 0,90 ongeveer, maar in de leveringsovereenkomst stond 0,45 en 1,55...

[Voor 8% gewijzigd door YoshiBignose op 19-10-2021 16:39]

• Melkunie
@YoshiBignose, top, dan kan de vergelijkerdiscussie in ieder geval uit het raam :)

Dit is sowieso niet de correcte gang van zaken. Als Welkom had gezegd 'sorry, maar dit aanbod kunnen we helaas niet meer afsluiten' was dat ook al erg klote van ze, maar je maar gewoon hogere tarieven geven kan absoluut niet.

• YoshiBignose
Melkunie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:56:
@YoshiBignose, top, dan kan de vergelijkerdiscussie in ieder geval uit het raam :)

Dit is sowieso niet de correcte gang van zaken. Als Welkom had gezegd 'sorry, maar dit aanbod kunnen we helaas niet meer afsluiten' was dat ook al erg klote van ze, maar je maar gewoon hogere tarieven geven kan absoluut niet.
Lees bij die reviews dat meerdere die ervaring hebben. Toch zijn de tarieven nog niet zo beroerd als wat budget energie me bood. Ik heb net opgezegd (binnen die 14 dagen) en binnen 2 minuten kreeg ik van Welkom een mailtje dat ik had opgezegd... bijna alsof ze blij waren dat ik het aanbod toch niet had geaccepteerd :/ ;(

Nu baal ik toch wel een beetje :') :')

Denk gewoon dat ik voor variabel ga en het even aankijk tot februari ofzo. Verhuis toevallig eind van de maand en heb een open haard dusssssss >:)

• miliomiliano
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 13:51
YoshiBignose schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:58:
[...]

Lees bij die reviews dat meerdere die ervaring hebben. Toch zijn de tarieven nog niet zo beroerd als wat budget energie me bood. Ik heb net opgezegd (binnen die 14 dagen) en binnen 2 minuten kreeg ik van Welkom een mailtje dat ik had opgezegd... bijna alsof ze blij waren dat ik het aanbod toch niet had geaccepteerd :/ ;(

Nu baal ik toch wel een beetje :') :')

Denk gewoon dat ik voor variabel ga en het even aankijk tot februari ofzo. Verhuis toevallig eind van de maand en heb een open haard dusssssss >:)
Reken voor de gein eens uit hoeveel MJ in een m3 hout zit, hoeveel een m3 hout kost en wat het rendement is van een open haard (hoeveel procent van de warmte gaat daadwerkelijk je huis in). Gas is echt veel beter dan hout en je buren zullen er ook blij mee zijn.

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

• Roos79
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 18:27
@YoshiBignose En als je dit leest?
Zo goed staat welkom er niet voor
https://www.acm.nl/nl/pub...nemen-concentratiemelding

• Rofdof
  • Nu online
Ik heb zojuist een mail van Pricewise.
Hierin zeggen ze dat welkom energie mijn contract afgesloten op 1 oktober (en later denk ik) niet in behandeling zullen nemen.

Mag dit zomaar.

Echt wat een tyfus tuig.

• Markie001
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 10-11 17:52
Rofdof schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:30:
Ik heb zojuist een mail van Pricewise.
Hierin zeggen ze dat welkom energie mijn contract afgesloten op 1 oktober (en later denk ik) niet in behandeling zullen nemen.

Mag dit zomaar.

Echt wat een tyfus tuig.
Geen leveringsovereenkomst ontvangen van Welkom?
Dan is het alleen een aanvraag en mag dit inderdaad zomaar.
Niet netjes natuurlijk.

• Glenfiddich
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

In die hele discussie over niet in behandeling genomen contracten, of contracten die bij "bevestiging" ineens veel duurder blijken, is natuurlijk wel het volgende van belang: doe jij een aanvraag voor een energieleveringscontract, of accepteer jij hun aanbod?

Juridisch gezien komt een overeenkomst tussen partijen tot stand door aanbod en aanvaarding (wilsovereenstemming).

Zeker als je rechtstreeks bij zo'n energieleverancier op de site je contract afsluit, lijkt mij dat zij een aanbod doen dat jij accepteert. Dus tenzij ergens nog duidelijk staat dat de leverancier bepaalde voorbehouden maakt, lijkt mij dat zodra jij hun aanbod hebt geaccepteerd er sprake is van een overeenkomst. En niet pas nadat je de overeenkomst op de mail hebt ontvangen.

Misschien dat het anders ligt als je via Pricewise of Gaslicht je contract afsluit, omdat er dan een andere partij tussen zit, maar ook daar valt best te betogen dat zo'n intermediair op dat moment handelt als een vertegenwoordiger van de achterliggende energieleverancier, en dat die leverancier gebonden is aan het aanbod dat die intermediair namens hen gedaan heeft, omdat zij de situatie van de vertegenwoordiging zelf hebben veroorzaakt en jij als klant niet aan de geldigheid van het aanbod en de vertegenwoordigingsbevoegdheid hoeft te twijfelen.

Maar nogmaals, het zal er van af hangen hoe het aanbod is geformuleerd, of er ergens duidelijk wordt gemaakt dat het tot stand komen van de overeenkomst nog afhankelijk is van méér dan de enkele acceptatie ervan via de website.

Mooi fout is niet lelijk

• s020506
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 18:14
Glenfiddich schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:04:
I... maar ook daar valt best te betogen dat zo'n intermediair op dat moment handelt als een vertegenwoordiger van de achterliggende energieleverancier....
LIjkt me niet dat de gaslicht, pricewise of een dergelijke partij vertegenwoordiger van de energieleverancier zijn. Het is eerder een onafhankelijke partij die vraag en aanbod aan elkaar knoopt.

In dit geval lijkt mij dat op moment van vraag en aanbod aan elkaar knopen, het aanbod niet meer geldig bleek. Totdat je een contract hebt, of op zijn minst een mondelinge belofte van de leverancier, is het een beetje naïef om er vanuit te gaan dat je de prijs krijgt waar een 3e partij mee adverteert.

PVoutput

• Rofdof
  • Nu online
Glenfiddich schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:04:
In die hele discussie over niet in behandeling genomen contracten, of contracten die bij "bevestiging" ineens veel duurder blijken, is natuurlijk wel het volgende van belang: doe jij een aanvraag voor een energieleveringscontract, of accepteer jij hun aanbod?

Juridisch gezien komt een overeenkomst tussen partijen tot stand door aanbod en aanvaarding (wilsovereenstemming).

Zeker als je rechtstreeks bij zo'n energieleverancier op de site je contract afsluit, lijkt mij dat zij een aanbod doen dat jij accepteert. Dus tenzij ergens nog duidelijk staat dat de leverancier bepaalde voorbehouden maakt, lijkt mij dat zodra jij hun aanbod hebt geaccepteerd er sprake is van een overeenkomst. En niet pas nadat je de overeenkomst op de mail hebt ontvangen.

Misschien dat het anders ligt als je via Pricewise of Gaslicht je contract afsluit, omdat er dan een andere partij tussen zit, maar ook daar valt best te betogen dat zo'n intermediair op dat moment handelt als een vertegenwoordiger van de achterliggende energieleverancier, en dat die leverancier gebonden is aan het aanbod dat die intermediair namens hen gedaan heeft, omdat zij de situatie van de vertegenwoordiging zelf hebben veroorzaakt en jij als klant niet aan de geldigheid van het aanbod en de vertegenwoordigingsbevoegdheid hoeft te twijfelen.

Maar nogmaals, het zal er van af hangen hoe het aanbod is geformuleerd, of er ergens duidelijk wordt gemaakt dat het tot stand komen van de overeenkomst nog afhankelijk is van méér dan de enkele acceptatie ervan via de website.
Ik neem toch aan dat pricewise afspraken maakt met de leverancier.
En dat er een soort van contract word afgesloten via pricewise waarvoor zij commissie krijgen.

Welkom energie heeft allerlei smoesjes gegeven zoals contracten niet ontvangen van pricewise en gaslicht en wij hebben problemen met onze systemen.

En als leveranciers zo makkelijk onder een deal uit kunnen komen wat heb je dan aan een vergelijker?
Dan moeten ze een pop-up laten verschijnen met daarin "uw contract kan altijd nog wijzigen of niet geaccepteerd worden door de leverancier"

en dat tuig heeft ook 18 dagen gewacht. Als ze binnen een dag het hadden gezegd had je nog een andere deal kunnen pakken.

• Melkunie
Ik begrijp dit wel eigenlijk.

Wat inside info dan maar: de enorme run op energiecontracten die (voornamelijk) Gaslicht heeft gecreëerd via nu.nl op donderdag 30 september heeft tot grote problemen geleid bij veel leveranciers. Op het moment dat leveranciers tegen vergelijkers zeiden ’haal ons aanbod nu weg' gingen vergelijkers ineens, zonder valide redenen, weigeren dit te doen.

Nu doet Pricewise lekker onschuldig ('we hebben ons best gedaan!'), maar die grappen van hun hebben verschillende bedrijven echt miljoenen gekost. Dit is waarschijnlijk een van de laatste druppels geweest waardoor Welkom straks failliet gaat (of gered wordt door Eneco). Hadden ze wel moeten kunnen hebben, net als de andere, maar helaas.

• Tosun
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 28-11 21:51
Is het nu het moment voor zonnepanelen? Kan ik dit ergens lezen?

• YoshiBignose
miliomiliano schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:19:
[...]

Reken voor de gein eens uit hoeveel MJ in een m3 hout zit, hoeveel een m3 hout kost en wat het rendement is van een open haard (hoeveel procent van de warmte gaat daadwerkelijk je huis in). Gas is echt veel beter dan hout en je buren zullen er ook blij mee zijn.
Oh ten eerste bedoelde ik natuurlijk een houtkachel geen open haard, dat is inderdaad niet echt efficient. Een houtkachel of pelletkachel heeft volgens mij zo'n 80% rendement, net als een cv ketel.

2.5m3 hout is ongeveer 300 m3 gas. Dat hout kan je voor zo'n 350,- krijgen.... gas was dus goedkoper bij 0,75 maar niet als je er 2 euro per m3 voor betaalt.
True daar wil je ook helemaal niet zitten...
Tosun schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:04:
Hoe bedoel je nu? Zonnepanelen hebben al jaren lang bewezen rendement. Als de prijs van stroom stijgt is het natuurlijk alleen maar gunstiger. Als je met nu DIRECT bedoelt dan betwijfel ik het... los van het feit dat er meestal lange wachttijden zijn, zijn de wintermaanden nou niet echt goede maanden qua zon. Pas vanaf maart ga je cashen >:) maar dan kunnen de stroom en gas prijzen weer heel anders zijn...

[Voor 38% gewijzigd door YoshiBignose op 19-10-2021 20:44]

• Jogai
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:37
YoshiBignose schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:41:
[...]
Oh ten eerste bedoelde ik natuurlijk een houtkachel geen open haard, dat is inderdaad niet echt efficient. Een houtkachel of pelletkachel heeft volgens mij zo'n 80% rendement, net als een cv ketel.
[...]
CV ketel heeft een rendement van dicht rond de 100%

Full time freelance sinds 2020! Link me =====> www.linkedin.com/in/wdingemanse

• YoshiBignose
Jogai schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

CV ketel heeft een rendement van dicht rond de 100%
Technologische vooruitgang :P maar goed volgens mij zijn er ook pelletkachels van 95% enzo, geneuzel in de marge in ieder geval. Rendement van een warmtepomp is nog hoger maar ja wat heb je eraan als prijzen van gas en stroom stijgen? Uiteindelijk draait het om geld... en als je een beetje sprokkelt naar wat hout kun je relatief goedkoop verwarmen. En het is nog knus ook :)

• 964C2
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 18:25

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

YoshiBignose schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:41:
[...]

2.5m3 hout is ongeveer 300 m3 gas. Dat hout kan je voor zo'n 350,- krijgen.... gas was dus goedkoper bij 0,75 maar niet als je er 2 euro per m3 voor betaalt.
Mijn houtmannetjes hebben dit najaar ook de prijs verhoogd.

Betaal nu voor 8 M3 een bedrag van € 500.
Gaat om goed droog hout en een mix van beuken, berken en eiken. Wil graag stukken die minimaal 40 cm lang zijn.
Alles door hen keurig opgestapeld in de kapschuur.

Waar betalen jullie dit soort prijzen ? :?
Zie een business case 8)

Twente : 9450W (16x315 Oost,14x315 op ZZO) GW 10KN-DT LG65E9

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
964C2 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:33:
[...]

Gaat om goed droog hout en een mix van beuken, berken en eiken. Wil graag stukken die minimaal 40 cm lang zijn.

Zie een business case 8)
Stijgende energieprijzen zorgen voor topdrukte bij houthandelaren: ‘Totale paniek heeft toegeslagen’

https://www.ad.nl/utrecht...eft-toegeslagen~af547ed0/

Dus stookhout wordt ook duurder, en slechter leverbaar.

• YoshiBignose
964C2 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:33:
[...]

Zie een business case 8)
Heb nog een boom in de achtertuin staan die ik weg wil hebben... hoeveel kuub haal ik daar wel niet vanaf :9~

• TheDudez
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 17:43

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Eigenlijk al te laat. Maar ik zou ze zeker nemen en niet nog langer wachten. In de winter heb je er niet super veel aan. Maar in de zomer zodadelijk wel financieel.
Tosun schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:04:

Usenet handleidingen

• Rofdof
  • Nu online
Melkunie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:47:
Ik begrijp dit wel eigenlijk.

Wat inside info dan maar: de enorme run op energiecontracten die (voornamelijk) Gaslicht heeft gecreëerd via nu.nl op donderdag 30 september heeft tot grote problemen geleid bij veel leveranciers. Op het moment dat leveranciers tegen vergelijkers zeiden ’haal ons aanbod nu weg' gingen vergelijkers ineens, zonder valide redenen, weigeren dit te doen.

Nu doet Pricewise lekker onschuldig ('we hebben ons best gedaan!'), maar die grappen van hun hebben verschillende bedrijven echt miljoenen gekost. Dit is waarschijnlijk een van de laatste druppels geweest waardoor Welkom straks failliet gaat (of gered wordt door Eneco). Hadden ze wel moeten kunnen hebben, net als de andere, maar helaas.
Dan had welkom energie (en anderen) gewoon een mailtje naar de nieuwe klant kunnen sturen waarin ze dat mededelen.

"hoi X,

Bedankt dat je interesse hebt in onze producten. Helaas echter nemen wij geen nieuwe klanten aan maar Pricewise en Gaslicht weigeren ons van de site te halen. Helaas moeten wij u weigeren"

Dat eventueel nog met een copy van hun mail aan gaslicht/pricewise.

Nee ze laten het 17 dagen dooretteren en zogenaamd geen mail ontvangen of hun systeem lag plat.

(en als hun mailsysteem plat lag konden ze dat ook op hun site zetten....of tweeten of facebook of de krant bellen)

• Wolly
  • Niet online
Rofdof schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:35:
[...]

Dan had welkom energie (en anderen) gewoon een mailtje naar de nieuwe klant kunnen sturen waarin ze dat mededelen.

"hoi X,

Bedankt dat je interesse hebt in onze producten. Helaas echter nemen wij geen nieuwe klanten aan maar Pricewise en Gaslicht weigeren ons van de site te halen. Helaas moeten wij u weigeren"

Dat eventueel nog met een copy van hun mail aan gaslicht/pricewise.

Nee ze laten het 17 dagen dooretteren en zogenaamd geen mail ontvangen of hun systeem lag plat.

(en als hun mailsysteem plat lag konden ze dat ook op hun site zetten....of tweeten of facebook of de krant bellen)
Het zal wel iets anders zijn gegaan dan wij weten, waardoor het in die 14 dagen spaak is gelopen tussen pricewise en Welkom.

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
Wat @Glenfiddich zegt.

Wel vraag ik me af in hoeverre je blij had moeten zijn met een contract bij een partij die min of meer in een staat van faillissement verkeerd.

Ze hadden op ieder gewenst moment ook contractbreuk kunnen plegen (tarieven verhogen, voorwaarden aanpassen, etc.). Dan kun je twee dingen doen, dit accepteren, of het contract verbreken. Maar dat wil je juist niet, immers wil je ze aan hun tarieven houden. Maar dat gaat niet... Dan blijkt het contract dus waardeloos. Er valt niet veel te halen. Alternatieven zijn ook duur.

Je hebt er kortom niet veel aan, een contract bij zo'n partij, in een markt als deze.

• Rofdof
  • Nu online
de prijzen lijken weer voorzichtig te dalen.
Op gaslicht zie ik engie aanbieden:

stroom 33 cent
gas 134

de andere aanbieders zijn omvallers dus daar kijk ik niet meer naar

• Kees-Jan
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16:59
Rofdof schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:56:
de prijzen lijken weer voorzichtig te dalen.
Op gaslicht zie ik engie aanbieden:

stroom 33 cent
gas 134

de andere aanbieders zijn omvallers dus daar kijk ik niet meer naar
voor 3 jaar vast...

voor 1 jaar:
stroom normaal: €0,48 dal:€0,37
gas: €1,71 (ruim 2x zoveel als mijn huidige tarief) 8)7

[Voor 5% gewijzigd door Kees-Jan op 20-10-2021 10:27]

the older I get, the better I was...

• RAFA
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 06:59
Zojuist een mailtje van Van de Bron dat mijn variabele tarief niet per januari omhoog gaat maar al per 1 november......

Het nieuwe variabele tarief zal dan niet per januari weer worden gewijzigd maar per juli 2022 (voor wat betreft die belofte wat waard is....). Huidige tarief is 0,81 per m3 gas en 0,245 per kWh. Nieuwe tarieven zijn 1,22 per m3 en 0,36 per kWh.

Wanneer ik kijk naar Vattenfal staat variabel nu op 0,8254 per m3 gas en stroom op 0,2360 per kWh...nogal een verschil. Deze staat echter maar 'vast' tot 1 januari.

Ik dacht het uit te zitten tot januari op variabel en dan verder te kijken.....echter nu krijg ik per november de stijging al om mijn oren. En gezien Van de Bron nu al de boel openbreekt zie ik ze het zo weer doen in januari.

Wat is nu wijsheid? Per kwartaal 2 zal (hopelijk) onze nieuwe (gasloze) woning opgeleverd worden. Nu huren we een slecht geïsoleerde huurwoning aangezien onze oude woning verkocht is. Langdurig contract is waarschijnlijk toch al geen optie.

• Kees-Jan
RAFA schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:21:
Zojuist een mailtje van Van de Bron dat mijn variabele tarief niet per januari omhoog gaat maar al per 1 november......

Het nieuwe variabele tarief zal dan niet per januari weer worden gewijzigd maar per juli 2022 (voor wat betreft die belofte wat waard is....). Huidige tarief is 0,81 per m3 gas en 0,245 per kWh. Nieuwe tarieven zijn 1,22 per m3 en 0,36 per kWh.

Wanneer ik kijk naar Vattenfal staat variabel nu op 0,8254 per m3 gas en stroom op 0,2360 per kWh...nogal een verschil. Deze staat echter maar 'vast' tot 1 januari.

Ik dacht het uit te zitten tot januari op variabel en dan verder te kijken.....echter nu krijg ik per november de stijging al om mijn oren. En gezien Van de Bron nu al de boel openbreekt zie ik ze het zo weer doen in januari.

Wat is nu wijsheid? Per kwartaal 2 zal (hopelijk) onze nieuwe (gasloze) woning opgeleverd worden. Nu huren we een slecht geïsoleerde huurwoning aangezien onze oude woning verkocht is. Langdurig contract is waarschijnlijk toch al geen optie.
een langdurig contract mag je toch beeindigen als je verhuist en géén gas meer nodig hebt?
zonder opzegboete?

• RAFA
Kees-Jan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

een langdurig contract mag je toch beeindigen als je verhuist en géén gas meer nodig hebt?
zonder opzegboete?
Geen idee, is dat zo?

• Kees-Jan
Nou, uh, maar ook met een "?", en meer omdat mij dat het meest logische leek... :?

• Rofdof
  • Nu online
*knip*
Aanzetten tot fraude plegen doen we dus niet.

[Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 20-10-2021 19:47]

• corporalnl
Behalve als de persoon niet overleden is, en pleeg je dus fraude... Goed advies |:(

[Voor 26% gewijzigd door tweakduke op 20-10-2021 19:47. Reden: Quote aangepast]

• Rofdof
  • Nu online
Kees-Jan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:40:
[...]

oei, da's wel uitdagend als je zélf de contracthouder bent... :X O-)
*knip*
Ongepast en nog steeds aanzetten tot fraude.

[Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 20-10-2021 19:48]

• Rofdof
  • Nu online
Kees-Jan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:45:
[...]

want een overleden "vrouw/broer/kind/vader..." is wel reden om te beeindigen? :F
Als iemand overlijd moet een naaste al deze dingen afhandelen....zo moeilijk is het toch niet te begrijpen.

• Kees-Jan
Rofdof schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:47:
[...]

Als iemand overlijd moet een naaste al deze dingen afhandelen....zo moeilijk is het toch niet te begrijpen.
Nou, ja, ik begrijp je suggestie(s) niet. En ik heb idd moeite om die te begrijpen... :/

Als ik zou komen te overlijden :S blijft de rest van het gezin hier gewoon wonen. Geen enkele reden om te beeindigen.

De vraag was: "is een verhuizing naar een gasloze woning een reden om het contract (gedeeltelijk) te beeindigen?"

[Voor 11% gewijzigd door Kees-Jan op 20-10-2021 10:55]

• Mawlana
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:26
Rofdof schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:42:
[...]

vrouw/broer/kind/vader...

knutsel er een rouwkaart bij en klaar.
Toen m’n schoonvader vorig jaar overleed heb ik voor het opzeggen van veel zaken toch een overlijdensakte moeten overleggen…

• Rofdof
  • Nu online
Mawlana schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:54:
[...]

Toen m’n schoonvader vorig jaar overleed heb ik voor het opzeggen van veel zaken toch een overlijdensakte moeten overleggen…
*knip*

[Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 20-10-2021 19:51]

• corporalnl
Kees-Jan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Nou, ja, ik begrijp je suggestie(s) niet. En ik heb idd moeite om die te begrijpen... :/

Als ik zou komen te overlijden :S blijft de rest van het gezin hier gewoon wonen. Geen enkele reden om te beeindigen.

De vraag was: "is een verhuizing naar een gasloze woning een reden om het contract (gedeeltelijk) te beeindigen?"
Mogelijk dat je alleen de boete moet betalen. ( weet niet hoelang je contract nog is? )
Neem anders contact op met je leverancier.

Je mag sowieso opzeggen tussendoor.

[Voor 3% gewijzigd door corporalnl op 20-10-2021 11:00]

• argusb79
RAFA schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:21:

...
Brr, mijn jaarcontract met Vandebron loopt op 1 november af. Toen ik ze twee weken geleden belde wat dan per 1 november de nieuwe tarieven werden gaven ze de tarieven van 1 juli.

Dat wordt nu dus opeens 50% hoger.

Per 1 januari gaat ons nieuwe (vaste) contract bij Essent in, misschien voor de tussenliggende twee maanden maar over naar Vattenval? Ben alleen bang dat dat in de soep loopt met Essent...

• Kees-Jan
corporalnl schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:58:
[...]

Mogelijk dat je alleen de boete moet betalen. ( weet niet hoelang je contract nog is? )

het ging oorspronkelijk om deze "vraag", als reactie op @RAFA 8)

niet voor mij persoonlijk.

[Voor 9% gewijzigd door Kees-Jan op 20-10-2021 11:05]

• corporalnl
Kees-Jan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

het ging oorspronkelijk om deze "vraag", als reactie op @RAFA 8)

niet voor mij persoonlijk.
Ah excuus.

@RAFA

• Kees-Jan
argusb79 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Brr, mijn jaarcontract met Vandebron loopt op 1 november af. Toen ik ze twee weken geleden belde wat dan per 1 november de nieuwe tarieven werden gaven ze de tarieven van 1 juli.

Dat wordt nu dus opeens 50% hoger.

Per 1 januari gaat ons nieuwe (vaste) contract bij Essent in, misschien voor de tussenliggende twee maanden maar over naar Vattenval? Ben alleen bang dat dat in de soep loopt met Essent...
dus: per 1 november over naar Vattenval, half november (halve maand bedenktijd en maand opzegtermijn) weer opzeggen om per 1 januari naar Essent te gaan? met opzegboete?

niet verstandig. als het al kan qua (doorloop)tijd.

gewoon die 2 maanden variabel pakken...

[Voor 3% gewijzigd door Kees-Jan op 20-10-2021 11:10]

• Glenfiddich
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

JanHenk schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:54:
Wat @Glenfiddich zegt.

Wel vraag ik me af in hoeverre je blij had moeten zijn met een contract bij een partij die min of meer in een staat van faillissement verkeerd.

Ze hadden op ieder gewenst moment ook contractbreuk kunnen plegen (tarieven verhogen, voorwaarden aanpassen, etc.). Dan kun je twee dingen doen, dit accepteren, of het contract verbreken. Maar dat wil je juist niet, immers wil je ze aan hun tarieven houden. Maar dat gaat niet... Dan blijkt het contract dus waardeloos. Er valt niet veel te halen. Alternatieven zijn ook duur.

Je hebt er kortom niet veel aan, een contract bij zo'n partij, in een markt als deze.
Nee, je kunt drie dingen doen. Waarbij nummer drie is: nakoming vorderen.

Mooi fout is niet lelijk

• Kees_B
[...]

zonder opzegboete?
Een energie-contract is persoonsgebonden. Verhuizing is in ieder geval geen reden om het contract te ontbinden.

Als je verhuist naar een gasloos huis, moet je dus voor het gascontract contractbreuk plegen en een boete betalen. Ik heb nog niet gezien dat dit als ontbindende voorwaarde zou gelden, maar wie weet kan iemand anders iets vinden?
Hetzelfde als 2 personen met een energie-contract gaan (samen)wonen in 1 woning, dan zal een van de twee ook contractbreuk moeten plegen en een boete betalen.

edit: in ieder geval nog een bron die hetzelfde zegt:
Let wel op, heb je een energiecontract voor zowel stroom als gas en in je nieuwe woning heb je bijvoorbeeld geen gasaansluiting? Dan zal je dit product op moeten zeggen en daarvoor brengt je leverancier wel een boete in rekening.

[Voor 19% gewijzigd door Kees_B op 20-10-2021 11:16]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• JanHenk
  • Nu online
Glenfiddich schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

Nee, je kunt drie dingen doen. Waarbij nummer drie is: nakoming vorderen.
Ja, zeker... Maar bij een partij die dermate illiquide en insolvabel is (de welbekende kale kip), is het kiezen of delen...

• RAFA
corporalnl schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

Ah excuus.

@RAFA

Heb momenteel variabel dus kan direct opzeggen. Gaat me erom of ik nu 1,22€ per m3 en 0,36€ per kWh moet accepteren tot Juli 2022 (volgens Van de Bron houden ze nu variabel vast tot Juli) of variabel moet pakken bij een andere partij en kijken wat de prijzen per januari 2022 zijn.

• Glenfiddich
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

JanHenk schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:14:
[...]

Ja, zeker... Maar bij een partij die dermate illiquide en insolvabel is (de welbekende kale kip), is het kiezen of delen...
Dat is zo.

Mooi fout is niet lelijk

• argusb79
Kees-Jan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

dus: per 1 november over naar Vattenval, half november (halve maand bedenktijd en maand opzegtermijn) weer opzeggen om per 1 januari naar Essent te gaan? met opzegboete?

niet verstandig. als het al kan qua (doorloop)tijd.

gewoon die 2 maanden variabel pakken...
Het variabel/modelcontract is maandelijks opzegbaar, maar ik denk dat het idd allemaal niet lekker uit gaat komen. Wordt wel een dure grap.

Ben ook bang dat Essent niet happig zal zijn om het contract eerder in te laten gaan.

• JanHenk
  • Nu online
Kees_B schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Een energie-contract is persoonsgebonden. Verhuizing is in ieder geval geen reden om het contract te ontbinden.

Als je verhuist naar een gasloos huis, moet je dus voor het gascontract contractbreuk plegen en een boete betalen. Ik heb nog niet gezien dat dit als ontbindende voorwaarde zou gelden, maar wie weet kan iemand anders iets vinden?
Hetzelfde als 2 personen met een energie-contract gaan (samen)wonen in 1 woning, dan zal een van de twee ook contractbreuk moeten plegen en een boete betalen.

edit: in ieder geval nog een bron die hetzelfde zegt:

[...]
Waarschijnlijk is om die reden de boete gemaximeerd.

Overigens ben ik van mening dat je, als je een contract hebt voor lage tarieven, je geld toe moet krijgen wanneer je die opzegt .. ;)

• Kees-Jan
JanHenk schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:50:
[...]

Waarschijnlijk is om die reden de boete gemaximeerd.

Overigens ben ik van mening dat je, als je een contract hebt voor lage tarieven, je geld toe moet krijgen wanneer je die opzegt .. ;)
of dat leveranciers óók een "opzegboete" moeten betalen aan klanten als ze zich niet aan (contract)afspraken houden?! O-)

• miliomiliano
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 13:51
Kees-Jan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:53:
[...]

of dat leveranciers óók een "opzegboete" moeten betalen aan klanten als ze zich niet aan (contract)afspraken houden?! O-)
In de nieuwe Europese verordening die al in 2019 is vastgesteld staat dat een boete berekend moet worden op basis van daadwerkelijke inkoop- en margeverlies. Dat betekent dus geen vaste boetes meer van bijvoorbeeld 50 euro. Als de prijzen dan flink stijgen en iemand stapt over mogen ze ook geen boetes meer berekenen. Immers: er wordt zelfs geld verdiend. Als de prijzen daarentegen flink dalen mogen ze ook een veel hogere boete berekenen dan 50 euro.

Gezien het een Europese verordening is wordt dit dus ook in de nieuwe Energiewet zo opgenomen. Dit wordt waarschijnlijk in de loop van 2023 ingevoerd in NL.

Gezien de 50 euro nu absoluut niet dekkend is als de prijzen gaan dalen naar normale niveaus is dit waarschijnlijk ook de reden waarom leveranciers nu minder contracten aanbieden. Als klanten overstappen zitten zij met een (flink) verlies.

[Voor 12% gewijzigd door miliomiliano op 20-10-2021 12:03]

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

• Roos79
[...]

zonder opzegboete?
Een variabel contract mag je toch per maand opzeggen tenzij je dus een bepaalde tijd contract heb dan betaal je een opzeg boete 😉

@argusb79 Dan moet je wel echt een maandelijks opzegbaar contact vragen
Grote kans dat dat duurder is dan een jaar of 3 jaar contract

• argusb79
argusb79 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:48:
[...]
Ben ook bang dat Essent niet happig zal zijn om het contract eerder in te laten gaan.
Mijn vrouw heeft vrijwillig een minuutje of 20 in de wacht gehangen bij Essent, we hebben de ingangsdatum kunnen vervroegen van 1 januari naar 1 november. :)

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16:10

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Duke rules the world...

Paar posts zijn opgeruimd na wat illegale voorstellen.

Tweakers Discord

• Jeltel
  • Niet online
Vreemd krijg een mail van vandebron dat ik in een variabel contract zit, terwijl mijn jaarcontract nog tot 2 november loopt. Zal wel een standaard mail zijn voor de mensen die in een variabel contract zitten. Ze gaan per 1 november de tarieven verhogen en ze beloven dat ze die per 1 januari niet nogmaals verhogen. Nee deze tarieven staan 8 maanden vast.
Ik snap wel waarom ;)

Hoe zit dat eigenlijk, want ik ga per 3 november over naar Greenchoice en heb daar bevestiging van gehad en kan ook inloggen op het portal en daar staat ook dat per 3 november ze gaan leveren. Maar moeten ze dan niet allang opgezegd hebben bij mijn huidige leverancier (dus vandebron)? Hoever van tevoren doen ze dat?

• Kees-Jan
Jeltel schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:48:
Vreemd krijg een mail van vandebron dat ik in een variabel contract zit, terwijl mijn jaarcontract nog tot 2 november loopt. Zal wel een standaard mail zijn voor de mensen die in een variabel contract zitten. Ze gaan per 1 november de tarieven verhogen en ze beloven dat ze die per 1 januari niet nogmaals verhogen. Nee deze tarieven staan 8 maanden vast.
Ik snap wel waarom ;)

Hoe zit dat eigenlijk, want ik ga per 3 november over naar Greenchoice en heb daar bevestiging van gehad en kan ook inloggen op het portal en daar staat ook dat per 3 november ze gaan leveren. Maar moeten ze dan niet allang opgezegd hebben bij mijn huidige leverancier (dus vandebron)? Hoever van tevoren doen ze dat?
volgens het geautomatiseerde berichten protocol tussen leveranciers is dat 10 dagen van tevoren.
Dus VdB weet nog van niets... :P

• gerritjan
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18:28
Jeltel schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:48:

Ik kreeg de avond voordat ik overging een mail van mijn vorige leverancier met de bevestiging van de opzegging. Blijkbaar doen ze dat dus kort van tevoren.

• DingDongGunther
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:33
FWIW, een mail van Oxxio omdat mijn jaarcontract op 29/11 eindigt (heb inmiddels al overgesloten naar CB/GC):

Beste heer XX,

Per 29-11-2021 krijg je nieuwe tarieven voor stroom en gas. Deze nieuwe tarieven horen bij het product LosVast en gaan automatisch in.

In onderstaande tabel zie je je nieuwe LosVast-tarieven per 29-11-2021. Met LosVast heb je de flexibiliteit die hoort bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Je mag namelijk gewoon tussentijds kosteloos opzeggen. Houd dan wel rekening met een opzegtermijn van 30 dagen. Je actuele tarieven vind je trouwens altijd in de Oxxio App.

Stroom Tarieven per 29-11-2021
Leveringstarief stroom per kWh - normaal € 0,17210
Leveringstarief stroom per kWh - dal € 0,13812
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,99
Energiebelasting stroom per kWh € 0,11408
Opslag duurzame energie stroom per kWh € 0,03630

Gas Tarieven per 29-11-2021
Leveringstarief gas per m³ € 0,64108
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,99
Energiebelasting gas per m³ € 0,42176
Opslag duurzame energie gas per m³ € 0,10297

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
@DingDongGunther Dat zijn gewoon de variabele tarieven die sinds 1 juli gelden voor alle klanten.

• pep_82
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 26-11 17:03
Halverwege januari '22 loopt mijn jaarcontract af bij Pure-energie, dit is het verlengingsvoorstel:

Stroom:
Normaaltarief: € 0,36318 per kWh
Daltarief: € 0,25772 per kWh
Enkeltarief: € 0,31321 per kWh
Terugleververgoeding: € 0,07260 per kWh
Vaste leveringskosten:€ 72,60

Huidige tarieven:
Dal € 0,07116 per kWh + 0,15038 energiebelasting en ODE
Normaal € 0,08457 per kWh + 0,15038 energiebelasting en ODE
Terugleververgoeding: € 0,10527 eerst 1500kWh resterend tegen je contractueel vastgelegde
leveringstarieven.
Vaste leveringskosten: € 0,19890 per dag = € 72,60 per jaar

Gas:
Tarief: € 1,54002 per m3

Vaste leveringskosten:€ 72,60

Huidig tarief:
Tarief: € 0,78982 per m3
Vaste leveringskosten: € 0,19890 per dag = € 72,60 per jaar

Gas verdubbelt in prijs, de teruglevergoeding (heb +3000kWh over) wordt karig.
Eneco lijkt mij een serieuze kandidaat vanwege de huidige vergoeding.

• Krilo_89
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 13:26
Mijn contract loopt af op 12 januari 2022, dus ik had bij Eneco (toen het teruglevertarief zo hoog was) alvast een bestelling gestart maar niet afgemaakt. Ik weet niet of het nu nog steeds zo hoog is, maar heb hem nu doorgezet.
In het contract (1 jaar Hollandse Wind & Zon) wat ik zojuist heb binnengekregen staat:

Leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
enkeltarief 0,3982 per kWh
terugleververgoeding -0,22069 per kWh
Vaste kosten van stroom per jaar
Vaste leveringskosten 71,88
netbeheerkosten 274,18

Per 1 juli 2021 heeft u een slimme meter nodig om op het normaal- en daltarief afgerekend te kunnen worden. Heeft u die niet, dan wordt u vanaf dat moment automatisch op het enkeltarief afgerekend.
Ik heb dus nog een oude meter, maakt niet veel uit toch?

Ik heb nog 14 dagen om te annuleren, maar volgens mij is dit wel prima voor iemand die meer opbrengt dan gebruikt.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 18:40
Krilo_89 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:23:
Mijn contract loopt af op 12 januari 2022, dus ik had bij Eneco (toen het teruglevertarief zo hoog was) alvast een bestelling gestart maar niet afgemaakt. Ik weet niet of het nu nog steeds zo hoog is, maar heb hem nu doorgezet.
In het contract (1 jaar Hollandse Wind & Zon) wat ik zojuist heb binnengekregen staat:

Leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
enkeltarief 0,3982 per kWh
terugleververgoeding -0,22069 per kWh
Vaste kosten van stroom per jaar
Vaste leveringskosten 71,88
netbeheerkosten 274,18

Per 1 juli 2021 heeft u een slimme meter nodig om op het normaal- en daltarief afgerekend te kunnen worden. Heeft u die niet, dan wordt u vanaf dat moment automatisch op het enkeltarief afgerekend.

Ik heb nog 14 dagen om te annuleren, maar volgens mij is dit wel prima voor iemand die meer opbrengt dan gebruikt.
Heb ik ook vanaf november, wel met hoog laag tarief, maar voor terug leveren maakt dat niet uit.

1 PVoutput . Dongen NB

• jurjen_g
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:47
Kees_B schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

[...]
Ik heb toevallig een paar weken geleden via Whatsapp aan de helpdesk van Greenchoice gevraagd hoe zij met de opzegboete omgaan als ik tijdens mijn 3 jaars contract van het gas af zou gaan. Volgens de helpdesk geldt in dat geval geen opzegboete. Ik heb maar een screenshot van die chat gemaakt want in de voorwaarden kan ik niet vinden dat dit dan inderdaad zonder boete zou kunnen.

• reneeke1970
jurjen_g schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:36:
[...]

Ik heb toevallig een paar weken geleden via Whatsapp aan de helpdesk van Greenchoice gevraagd hoe zij met de opzegboete omgaan als ik tijdens mijn 3 jaars contract van het gas af zou gaan. Volgens de helpdesk geldt in dat geval geen opzegboete. Ik heb maar een screenshot van die chat gemaakt want in de voorwaarden kan ik niet vinden dat dit dan inderdaad zonder boete zou kunnen.
Ja dat is zonder boete, al twee keer gedaan hier

1 PVoutput . Dongen NB

• Wolly
  • Niet online
jurjen_g schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:36:
[...]

Kan je gewoon op de website vinden.
Je had een vraag over Hoe werkt verhuizing bij een woning zonder gasaansluiting?

Ga je verhuizen naar een adres waar alleen stroom aanwezig is? Lekker duurzaam bezig! Wanneer je jouw verhuizing doorgeeft geef je aan dat alleen stroom nodig is op je nieuwe adres. Je gascontract wordt kosteloos opgezegd, zolang je klant van ons blijft.

• Krilo_89
reneeke1970 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:35:
Heb ik ook vanaf november, wel met hoog laag tarief, maar voor terug leveren maakt dat niet uit.
Dan vertrouw ik erop dat het helemaal prima is ;). Heb net nog even snel gekeken naar de huidige tarieven, maar die zijn hetzelfde. Vanwaar eigenlijk hoog/laag tarief, wat is daar je voordeel van?

Eneco vertrouw ik ook genoeg dat ze niet failliet gaan.
Ik wil alleen zsm mijn termijnbedrag omlaag, want die is vanwege mijn historisch gebruik op 29 euro gezet. Euhm, hun advies rapport laat zien dat ik elke maand meer dan 60 euro terug moet krijgen 8)7 .

[Voor 5% gewijzigd door Krilo_89 op 21-10-2021 21:41]

• reneeke1970
Krilo_89 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:40:
[...]

Dan vertrouw ik erop dat het helemaal prima is ;). Heb net nog even snel gekeken naar de huidige tarieven, maar die zijn hetzelfde. Vanwaar eigenlijk hoog/laag tarief, wat is daar je voordeel van?

Eneco vertrouw ik ook genoeg dat ze niet failliet gaan.
Ik wil alleen zsm mijn termijnbedrag omlaag, want die is vanwege mijn historisch gebruik op 29 euro gezet. Euhm, hun advies rapport laat zien dat ik elke maand meer dan 60 euro terug moet krijgen 8)7 .
Automatisch berekening kijkt alleen naar verbruik en niet naar terug leveren.
Zodra je levering start kun je online wijzigen, ik had ze ook al gemaild....

1 PVoutput . Dongen NB

• Krilo_89
reneeke1970 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:42:
Had later nog een edit ;), maar "Vanwaar eigenlijk hoog/laag tarief, wat is daar je voordeel van?".

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:42:
[...]

Je kan voorschot dus ook wijzigen naar een negatief bedrag?

• reneeke1970
bbbrumbrum schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:50:
[...]

Je kan voorschot dus ook wijzigen naar een negatief bedrag?
Dat weet ik nog niet, verwacht eigenlijk van niet

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Krilo_89 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:43:
[...]

Had later nog een edit ;), maar "Vanwaar eigenlijk hoog/laag tarief, wat is daar je voordeel van?".
Helemaal niks, gaat automatisch als je aan Vinkt slimme meter.
Terug leveren is wel enkel tarief

1 PVoutput . Dongen NB

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Krilo_89 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:43:
[...]

Iets van vroeger volgens mij.
Mijn ouders hebben dat ook en die zweren nog steeds bij pas in de avond de wasmachine/ droger / vaatwasser aanzetten.
Heb ze wel eens uitgelegd dat het voordeel maar 10 tot 15 euro per jaar is, maar goed lekker blijven doen.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Ik ben vanaf vandaag over naar Greenchoice, maar "mijn.greenchoice.nl" heeft nog geen gegevens. Dit is mijn oude account van een paar jaar geleden, maar ik had verwacht daar al wel een update te zien.

Edit: het is zonder te bellen toch goedgekomen.

[Voor 11% gewijzigd door RemcoDelft op 22-10-2021 09:39]

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18:50
sambalbaj schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:09:
[...]

Iets van vroeger volgens mij.
Mijn ouders hebben dat ook en die zweren nog steeds bij pas in de avond de wasmachine/ droger / vaatwasser aanzetten.
Heb ze wel eens uitgelegd dat het voordeel maar 10 tot 15 euro per jaar is, maar goed lekker blijven doen.
Wie het kleine niet eert..

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 28-11 10:47
RemcoDelft schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:16:
Ik ben vanaf vandaag over naar Greenchoice, maar "mijn.greenchoice.nl" heeft nog geen gegevens. Dit is mijn oude account van een paar jaar geleden, maar ik had verwacht daar al wel een update te zien.
Je moet ze bellen, helaas onthouden ze al je oude contracten... Ik heb er al 6 accounts ofzo..... :/

• andru123
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 28-11 22:34
andru123 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 05:08:
In de tussentijd de gemiddelde prijzen van 1-jaar vast:
0,34 per kWh
1,44 per m3
(net op independer gecheckt, bij 500kwh 300m3)
Zeker, de prijzen gaan dalen… net als huizenprijzen. ;) :+
Ondertussen, 3 weken verder:
gemiddelde prijzen van 1-jaar vast:
0,45 per kWh
1,90 per m3
(net op independer gecheckt, bij 500kwh 300m3)

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18:50
Gaan we nog de €2,00 per kuub aantikken?

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:10
Vandebron informeerde mij gisteren over de nieuwe prijzen. Gas 2,5x zo duur, Electra 2x zo duur.

Gelukkig liggen er over een week of 5 48 zonnepanelen op het dak :)

• Roos79
Krilo_89 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:23:

En er al over uit wat er nu gebeurt nu je geen slimme meter heb (die je ook kan laten blokkeren)

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Mijn gascontract loopt per 1 november af, dus ik ben redelijk de sjaak momenteel. Ik denk erover om een modelcontract (variabel en maandelijks opzegbaar dus) af te sluiten bij een leverancier die de prijzen nog niet heeft aangepast. Ik denk aan Engie, want nog de "oude" prijzen en daar kan ik voor alleen gas kiezen (stroom heb ik langer vastliggen).

Iemand die een betere strategie weet? :) Als Engie de tarieven niet aanpast, zit ik in ieder geval tot 1 januari goed.

• Kees-Jan
Roos79 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

En er al over uit wat er nu gebeurt nu je geen slimme meter heb (die je ook kan laten blokkeren)
Ach, het verschil tussen dal/normaal tarief en enkeltarief is over een jaar gezien een paar euro's (is mijn ervaring; via Domoticz laat ik beide 'manieren' uitrekenen)

Dus ik vermoed dat enkeltarief geen extreme kosten gaat geven ;)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Mijn GC/consumentenbond overstap is goed gegaan, blij van. Ik ben nu daar klant, de eindafrekening van Energiedirect viel ook mee. Samen met de net vervangen kozijnen zou ik redelijk kostenneutraal moeten blijven. :)

• Krilo_89
Roos79 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:11:
Niet echt, maar ik krijg vanzelf wel weer een brief als Liander meters gaat vernieuwen in mijn omgeving.

Ik zit nu wel te denken:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• reneeke1970
Krilo_89 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:44:
[...]

Niet echt, maar ik krijg vanzelf wel weer een brief als Liander meters gaat vernieuwen in mijn omgeving.

Ik zit nu wel te denken:

***members only***
Heb ik jaren zo gedaan toen ik nog vaak wisselde van leverancier.
Weet je zeker dat Eneco terug levering accepteerd met analoge meter?

1 PVoutput . Dongen NB

• Krilo_89
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:53:
Heb ik jaren zo gedaan toen ik nog vaak wisselde van leverancier.
Weet je zeker dat Eneco terug levering accepteerd met analoge meter?
Ehm, nee dat weet ik niet zeker. Maar daar kan ik ook weinig aan veranderen als ze hem niet komen vervangen. Ik kan wel even bellen me Eneco.
Pagina: 1 ... 63 ... 94 Laatste

Let op:
De hoge prijzen van herfst 2021 kunnen hier besproken worden: Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Situatie Welkom: Welkom Energie raakt vergunning kwijt
Situatie Enstroga: Energieleverancier Enstroga raakt vergunning kwijt
Situatie Allure: Afhandeling faillissement Allure Energie

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee