Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 225 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.165.826 views

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zit per 1 juli bij Greenchoice variabel, stroom standaard/dal voor 0.40 / 0,32 , gas voor 1.61. Verbruik is nu jaarlijks 3800 kWh en 450 M3 gas.

Zit echt enorm te twijfelen of het verstandig is om over te stappen naar 3 jarig dalen contract van Gc/Univé. Op basis van de huidige prijzen wordt het dan eerst duurder, zowel gas als stroom.

Bovendien gaan we april volgend jaar verhuizen naar een gasloze woning met een aantal zonnepanelen. Dus maximaal 3 maanden hogere tarieven dan nu.

Mijn gevoel zegt; nu niet 3 jarig doen, maar advies is welkom!

• sspeelman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 14:12
ObiTewodros schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:59:
Hallo,

Ik lees een tijdje mee met dit topic en wil nu eigenlijk om advies vragen. Ik zit namelijk in een benauwde situatie bij mijn huidige leverancier en voel mij niet prettig bij ze. Het zit namelijk zo:

Tussen 06-2020 en 08-2021 was mijn gasmeter defect. Het heeft niets gemeten. Ik heb van mijn energieleverancier een schatting ontvangen over die periode. De schatting is belachelijk.

Mijn verbruik in de jaren voordat de gasmeter stuk ging was ongeveer 600 - 700 m3 per jaar. Ons verbruik na 08-2021 is ongeveer 1100 m3. Maar we wonen sinds 08-2021 met 2 personen in het huis. Daarvoor was het alleen ik.

Nu de schatting van de leverancier:
Tussen 06-2020 - 06-2021: 1366 m3. Dus het dubbele van mijn daadwerkelijk verbruik voordat de meter defect was.

Tussen 07-2021-08-2021: 718 m3 !? Het lijkt mij vanzelfsprekend dat ik niet zoveel heb verbruik in een maand midden in de zomer.

Met mijn energieleverancier kom ik niet uit. Ze zijn onbehulpzaam en onvriendelijk in communicatie. Ik heb dan ook de geschillencommissie ingeschakeld hiervoor.

Nu heb sinds juni 2022 een losvast contract met volgende tarieven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Leveringstarief stroom per kWh - normaal    € 0,35233
Leveringstarief stroom per kWh - dal    € 0,30203
Vaste leveringskosten stroom per maand  € 7,75
Energiebelasting stroom per kWh     € 0,04452
Opslag duurzame energie stroom per kWh  € 0,03691

Leveringstarief gas per m³  € 1,44812
Vaste leveringskosten gas per maand     € 7,75
Energiebelasting gas per m³     € 0,43950
Opslag duurzame energie gas per m³  € 0,10467

Tenminste dat is wat er staat in de laatste mail die ik van ze heb ontvangen. In de app staat het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Gas:
Normaaltarief: 1.79470 €/m3
Vaste leveringskosten: €83.77 
Netbeheerkosten: €180.35

Stroom: 
Normaaltarief: 0.39074 €/kwh
daltarief: 0.34542 €/kwh
vast leveringskosten: €83.77
netbeheerkosten: €248.34

Als ik de som neem van m3 en kwh prijzen uit de mail, dan kom ik niet op de bedragen die in de app staan. Hoe kan dit?

Hoe dan ook: Omdat ik zo slecht behandeld wordt door de leverancier heb ik eigenlijk geen vertrouwen meer in dat ze mij eerlijk behandelen. Het is erg ondoorzichtig hoe ze aan die tarieven komen. Hoe weet ik dat ze niet een "Klant waar we hekel aan hebben" opslag hebben opgeteld bij de mijn tarieven? Ik heb ook kennissen die rond zelfde tijd overgestapt zijn op de nieuwe lostvast tarieven en ongeveer even lang klant zijn bij de leverancier. Toch zie ik dat zij aanzienlijk lagere tarieven hebben. Het is voor mij nu onmogelijk om te controleren hoe dat komt.

Is het mogelijk om over te stappen naar een andere leverancier zonder meteen mijn hele spaarrekening leeg te trekken? Als ik via gaslicht kijk lijkt het erop dat ik bij het overstappen naar een andere leverancier flink meer ga betalen.
@ObiTewodros,

Een aantal jaar geleden had ik exact hetzelfde probleem. Mijn gasmeter was nog geen maand defect en stedin kwam ook met een schatting van +1000m3. Na heel veel gesteggel met de klantenservice van de energieleverancier zonder oplossing heb ik een geschil ingediend bij de geschillencommissie.
(https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/) Daar heb ik alles omschreven.

Daarna via email de energieleverancier op de hoogte gesteld dat ik een klacht had ingediend bij de commissie. Opeens kon er wel een oplossing worden gevonden voor het bizar hoge verbruik en hebben ze het netjes opgelost. Ook hebben ze de kosten van het indienen van het geschil bij de geschillencommissie vergoed.

Kort daarna ben ik natuurlijk ook overgestapt naar een andere leverancier.

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-08 09:35
koelkast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:45:
Ik zit per 1 juli bij Greenchoice variabel, stroom standaard/dal voor 0.40 / 0,32 , gas voor 1.61. Verbruik is nu jaarlijks 3800 kWh en 450 M3 gas.

Zit echt enorm te twijfelen of het verstandig is om over te stappen naar 3 jarig dalen contract van Gc/Univé. Op basis van de huidige prijzen wordt het dan eerst duurder, zowel gas als stroom.

Bovendien gaan we april volgend jaar verhuizen naar een gasloze woning met een aantal zonnepanelen. Dus maximaal 3 maanden hogere tarieven dan nu.

Wie het weet mag het zeggen; het hangt ervan wat er gaat gebeuren en wat je uiteindelijk gaat verbruiken.

Ik weet niet hoeveel zonnepanelen je gaat krijgen, maar als je netto betaald dan ben je gebaat bij een zo laag mogelijk stroomtarief (TLV maakt dan niet zo uit, je saldeert). Aangezien het tarief voor stroom omhoog gaat als gas omhoog gaat (ivm gas gestookte centrales in NL) dan zal je moeten bedenken wat er gaat gebeuren in de komende maanden.

Als je nu switcht en je moet in april weer switchen, dan zit je per product met een opzegboete van zo'n 125 euro. Weegt dat op tegen de meerprijs in tarief? Nu scheelt het 34 cent per m3, maar wat gaat er gebeuren? Of is zekerheid voor de lange termijn je ook wat waard? Bedenk dat GCUnive in jaar 2 en 3 daalt met de tarieven.

Hou er ook rekening mee dat we met een normale winter en de huidige gasvoorraden de winter waarschijnlijk wel door komen, als je het nieuws zo hoort. Met een paar pijnlijke voorbeelden van hoge tarieven en afsluiten van grootverbruikers waarschijnlijk. Maar dan moet na de winter 2022 de voorraden voor winter 2023 weer worden aangevuld. Wat gaat er dan gebeuren met de tarieven in de warmere maanden? En komt Duitsland op een gegeven moment niet aankloppen omdat de industrie gas nodig heeft?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rumour93 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:34:
[...]

Wie het weet mag het zeggen; het hangt ervan wat er gaat gebeuren en wat je uiteindelijk gaat verbruiken.

Ik weet niet hoeveel zonnepanelen je gaat krijgen, maar als je netto betaald dan ben je gebaat bij een zo laag mogelijk stroomtarief (TLV maakt dan niet zo uit, je saldeert). Aangezien het tarief voor stroom omhoog gaat als gas omhoog gaat (ivm gas gestookte centrales in NL) dan zal je moeten bedenken wat er gaat gebeuren in de komende maanden.

Als je nu switcht en je moet in april weer switchen, dan zit je per product met een opzegboete van zo'n 125 euro. Weegt dat op tegen de meerprijs in tarief? Nu scheelt het 34 cent per m3, maar wat gaat er gebeuren? Of is zekerheid voor de lange termijn je ook wat waard? Bedenk dat GCUnive in jaar 2 en 3 daalt met de tarieven.

Hou er ook rekening mee dat we met een normale winter en de huidige gasvoorraden de winter waarschijnlijk wel door komen, als je het nieuws zo hoort. Met een paar pijnlijke voorbeelden van hoge tarieven en afsluiten van grootverbruikers waarschijnlijk. Maar dan moet na de winter 2022 de voorraden voor winter 2023 weer worden aangevuld. Wat gaat er dan gebeuren met de tarieven in de warmere maanden? En komt Duitsland op een gegeven moment niet aankloppen omdat de industrie gas nodig heeft?
Ik vraag mij af of men niet teveel de aanname doet dat de voorraden voldoende zijn zonder dagelijkse aanvoer van gas zoals voorheen?

Je kan de tank wel volpompen maar als je niet kan bijtanken (of slechts met 20%) schiet het ook niet op?

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-10 12:17
Wolly schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:57:
[...]

Ik vraag mij af of men niet teveel de aanname doet dat de voorraden voldoende zijn zonder dagelijkse aanvoer van gas zoals voorheen?

Je kan de tank wel volpompen maar als je niet kan bijtanken (of slechts met 20%) schiet het ook niet op?
Volgens onze minister Jetten zijn we slechts voor 15% afhankelijk van Russisch gas en zei hij deze week nog dat er dit jaar 30% minder gas verbruikt was vergeleken met dezelfde periodes in voorgaande jaren.
Als je puur op de cijfers afgaat zou er dus geen probleem moeten zijn of komen.

• rumour93
Wolly schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:57:
[...]

Klopt. Ik ga ervan uit dat er dan gekeken wordt naar de grootverbruikers om zo het verbruik te verminderen. Op die manier hoef je dan uiteindelijk minder bij te tanken.

• Wolly
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:16:
[...]

Volgens onze minister Jetten zijn we slechts voor 15% afhankelijk van Russisch gas en zei hij deze week nog dat er dit jaar 30% minder gas verbruikt was vergeleken met dezelfde periodes in voorgaande jaren.
Jetten heeft ook beloofd dat Nederlandse huishoudens niets zouden merken van de gestopte leveringen uit Rusland :+

• rumour93
[...]

Edward Baynes schreef er in 1928 al een mooi boekje over. Is nog steeds actueel (en verbluffend accuraat!). :P

Propaganda - mooi boekje

• nlmobile
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08-2024

nlmobile

bit.ly/3vxU4U8

[...]

Het gaat met name om wat hij NIET zegt, zoals dat LNG duurder is en afgelopen winter was ook zacht en mensen gingen al minder gas verbruiken vanwege de hoge prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door nlmobile op 28-07-2022 16:30 ]

• Wolly
  • Niet online
Die Schocknachricht am Donnerstag: Gas-Kunden müssen trotz laufender Verträge noch vor dem Winter mit zusätzlichen Kosten rechnen – im Extremfall mit fast 1000 Euro im Jahr!

Der Grund: Die Bundesregierung will ab dem 1. Oktober eine Umlage zur Entlastung der Gas-Importeure in Kraft setzen. Sie trifft Haushalts- oder Industriekunden mit eigentlich lang laufenden Verträgen, also diejenigen, die bisher dachten, sie wären noch etwas länger vor dem Teuer-Schock am Gasmarkt geschützt.
https://www.bild.de/polit...m-jahr-80835742.bild.html

Oftewel, de Duitsers die dachten veilig te zijn door een lange termijncontract te hebben voor gas mogen vanaf 1 oktober een extra rekening verwachten.

Ben benieuwd hoe solidair Rob Jetten is met Duitsland als die met de vraag komen of ze uit onze reserves mogen tappen.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-10 21:37
koelkast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:45:

Is er ergens ook een lijst met leveranciers die tijdens de looptijd van je variabele contract niet tussendoor de prijzen veranderd? Dus naast de 1 januari en 1 juli veranderingen (extreme situatie daargelaten).

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Wolly schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:47:
[...]

https://www.bild.de/polit...m-jahr-80835742.bild.html

Oftewel, de Duitsers die dachten veilig te zijn door een lange termijncontract te hebben voor gas mogen vanaf 1 oktober een extra rekening verwachten.
Is hier al meerdere keren besproken, zeg nooit nooit, maar de kans is klein dat dit hier aan de orde gaat zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door EWK op 28-07-2022 17:56 ]

Hoi!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-10 13:57
Wie biedt op dit moment de goedkoopste elektra en gas aan?

Van unive/gc weet ik dat ze heel scherp zitten met gas. Aan vergelijkingssites heb je tegenwoordig ook helemaal niets meer aan.

Alvast bedankt.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
[...]

Nederland is afhankelijk van de internationale LNG markt. Als Duitsland geen Russisch gas meer krijgt moeten we tegen hen gaan opbieden.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-10 19:08
Graag weer on topic.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Tweakers Discord

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
YangWenli schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:34:
[...]

Nederland is afhankelijk van de internationale LNG markt. Als Duitsland geen Russisch gas meer krijgt moeten we tegen hen gaan opbieden.
*knip*
Zie het bericht hierboven ;)

[ Voor 59% gewijzigd door tweakduke op 29-07-2022 10:51 ]

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:42
hoihoi66 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:10:
Wie biedt op dit moment de goedkoopste elektra en gas aan?

Van unive/gc weet ik dat ze heel scherp zitten met gas. Aan vergelijkingssites heb je tegenwoordig ook helemaal niets meer aan.

Alvast bedankt.
Ook ik ben opzoek naar een nieuwe energie leverancier. Iemand tips waar te beginnen?

Hoi

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:09

TFHfony

Professional Weirdo

roelieboelie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Ook ik ben opzoek naar een nieuwe energie leverancier. Iemand tips waar te beginnen?
De laatste pagina's van dit topic doorlezen?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• roelieboelie
TFHfony schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:32:
[...]

De laatste pagina's van dit topic doorlezen?
Ja zeker! Unive 3 jaar beste deal, ben echter geen klant bij hun...

Hoi

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:35
roelieboelie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:44:
[...]

Ja zeker! Unive 3 jaar beste deal, ben echter geen klant bij hun...
Heb je ook gelezen dat je voor 1,nogiets een reisverzekering bij ze hebt en je dan dus 'klant' bent? (& bij aanvragen er niet actief omgevraagt word door de meeste medewerkers)

• roelieboelie
torretje2012 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:46:
[...]

Heb je ook gelezen dat je voor 1,nogiets een reisverzekering bij ze hebt en je dan dus 'klant' bent? (& bij aanvragen er niet actief omgevraagt word door de meeste medewerkers)
Dat heb ik gelezen ja, meerdere malen zelfs. Nog meer vragen?

Hoi

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
roelieboelie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:49:
[...]

Dat heb ik gelezen ja, meerdere malen zelfs. Nog meer vragen?
Nee, want dan weet je alles en kan je dus gewoon bellen + het contract afsluiten :) Klaar.

• roelieboelie
stin00 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Nee, want dan weet je alles en kan je dus gewoon bellen + het contract afsluiten :) Klaar.
Inmiddels gedaan. Eerste bel poging mislukt strenge miep. Mislukt. Tweede belpoging relaxte gast en contract afgesloten. Thnx

Hoi

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54

mno

roelieboelie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:00:
[...]

Inmiddels gedaan. Eerste bel poging mislukt strenge miep. Mislukt. Tweede belpoging relaxte gast en contract afgesloten. Thnx
Welke tarieven heb je aangeboden gekregen voor dit contract?

Gewoon rösti

• roelieboelie
mno schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Welke tarieven heb je aangeboden gekregen voor dit contract?
Tarievenblad en telnr is hier te vinden: https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/

Hoi

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:39
Ik heb mijn huidige tarieven bij vattenfall (variabel) bekeken

Normaal: € 0,364319 per kWh
Dal: 0,308659 per kWh
Vaste leveringskosten: 0,196915 per dag
Vermindering Energiekosten: -2,259650 per dag
Netbeheerkosten: € 0,733381 per dag

Als ik deze vergelijk met Greenchoice/Univé: 1e jaar:
Normaal: € 0,48685
Dal: € 0,40458
Vaste leveringskosten: € 0,18757 per dag
Vermindering Energiekosten: ?
Netbeheerkosten: ?

Dan lijkt Vattenfall echt een stuk goedkoper, natuurlijk variabel, gaan de tarieven nog zoveel stijgen om voor deze zekerheid te kiezen?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:04:
[...]

Dan lijkt Vattenfall echt een stuk goedkoper, natuurlijk variabel, gaan de tarieven nog zoveel stijgen om voor deze zekerheid te kiezen?
Vul voor de grap eens nu je gegevens in bij Vattenfall: https://www.vattenfall.nl/ . Kijk dan wat voor gas + stroom prijzen eruit rollen bij variabel.. je schrikt je dood :+ Gas staat op € 3,287 / m³ en stroom op € 0,691 per kWh. Je krijgt inderdaad als bestaande klant een dikke korting op de tarieven, maar ook die zullen straks naar mijn verwachting gigantisch opgehoogd worden.

Verder heeft Vattenfall al eerder in april laten zien dat ze er geen probleem mee hebben om de prijs tussentijds te verhogen (ipv 2x per jaar op de vaste data). Prijzen gaan sky-high als de gas toevoer nog verder geknepen wordt of de winter aardig streng blijkt..

Normaal ga ik voor gokken, maar ben dit keer toch maar voor zekerheid gegaan :) Ik ben dus weggegaan bij Vattenfall.

• nlmobile

nlmobile

bit.ly/3vxU4U8

[...]

Variabel in de zomer is vaak goedkoper dan de huidige vaste contracten. Kom straks terug in de winter. Dan betaal je de hoofdprijs voor variabel.

Als je al klant bent dan kun je soms lagere tarieven krijgen dan nieuwe klanten.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-10 12:55
nlmobile schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:35:
[...]

Variabel in de zomer is vaak goedkoper dan de huidige vaste contracten. Kom straks terug in de winter. Dan betaal je de hoofdprijs voor variabel.

Als je al klant bent dan kun je soms lagere tarieven krijgen dan nieuwe klanten.
Vattenfall kan toch al ingedekt hebben voor de winter tegen een tarief die lager ligt dan nu/straks indekken voor de winter? Is dan niet de hoofdprijs? Misschien wel iets meer dan huidige tarieven die variabele contracten hebben.

• nlmobile

nlmobile

bit.ly/3vxU4U8

Hongy schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Vattenfall kan toch al ingedekt hebben voor de winter tegen een tarief die lager ligt dan nu/straks indekken voor de winter? Is dan niet de hoofdprijs? Misschien wel iets meer dan huidige tarieven die variabele contracten hebben.
Juli is variabel zomer en januari is variabel winter. Alles tussenin kunnen ze ook meerdere keren verhogen/verlagen. Het aantal wijzigingen mogen ze zelf bepalen, vandaar variabel.

Niemand die het weet wat voor soort contracten een bepaalde energieleverancier heeft.

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
Ook voor de GC Univé deal gegaan. Jongen aan de telefoon stelde geen vragen meer over Univé toen ik zei dat ik een doorlopende reisverzekering had.

[ Voor 5% gewijzigd door Tranze op 29-07-2022 17:33 ]

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
[...]

Ik kreeg ongeveer dezelfde prijzen te horen toen ik vorige week belde. Gas iets van 1,64 all in. En aan de telefoon zei de dame dat dit tot 1 januari is. Maar ik denk dat de kans groot is dat het verhoogd word.

Gaat bij ons om vakantiehuis. Gasverbruik is denk ik 700 m3 en elektra 800 kWh.

Morgen komt er een pv installatie op van 4000 kWh.
Dan heb ik plus minus 2500 kWh over om de winter te verwarmen met de airco. Dat moet lukken. Volgend jaar zonneboiler erbij.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Al diegenen die hier de GC Univé deal nemen zouden wel eens bedrogen uit kunnen komen als men straks reden ziet om van een hoop contracten af te willen. De contracten van degenen die gelogen hebben over het zijn van Univé klant zulken waarschijnlijk juridisch zonder probleem ontbonden kunnen worden. En daar zit je dan met tarieven die sky high zijn. De kans hierop neemt alleen maar toe naarmate meer mensen misbruik maken van deze aanbieding.

Groetjes, FaceDown.

• ArthurMorgan
  • Niet online
FaceDown schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 01:45:
Al diegenen die hier de GC Univé deal nemen zouden wel eens bedrogen uit kunnen komen als men straks reden ziet om van een hoop contracten af te willen. De contracten van degenen die gelogen hebben over het zijn van Univé klant zulken waarschijnlijk juridisch zonder probleem ontbonden kunnen worden. En daar zit je dan met tarieven die sky high zijn. De kans hierop neemt alleen maar toe naarmate meer mensen misbruik maken van deze aanbieding.
Dan zullen ze dat toch echt ergens duidelijk in het contract moeten hebben staan. En voor zover ik weet hebben ze dat niet. Ook is het willekeur dat het de een wel gevraagd wordt en de ander niet. En willekeur mag niet. Dus nee ik denk niet dat het zo makkelijk is om dat te doen.

Ik heb via internet een contract aangegaan, en bij mij werd die vraag nergens gesteld, en stond het nergens aangegeven. Dus hebben ze geen enkele poot om op te staan.

Maar in mijn contract staat ook helemaal nergens dat het zou moeten. Hebben anderen een contract waar het wel in de voorwaarden staat?

Alles bij elkaar is de kans dat een rechter hier een ontbindingsvoorwaarde in ziet echt nihil.

/edit: En dan hebben we het nog niet eens over de redelijkheid en billijkheid en proportionaliteit. Aangezien je met een verzekering van nog geen 2 tientjes per jaar wel zou voldoen. Het opzeggen van een contract is in dat geval een te grote consequentie.
Nee, juridisch is de kans op het opzeggen van contracten vanwege dit echt niet groot.

[ Voor 12% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-07-2022 07:04 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat een lariekoek, ik zou bijna het idee krijgen dat je jaloers bent omdat je het zelf niet afgesloten krijgt. Maar dat terzijde.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

THE_BASE schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:26:
[...]

Wat een lariekoek, ik zou bijna het idee krijgen dat je jaloers bent omdat je het zelf niet afgesloten krijgt. Maar dat terzijde.
Nee want ik heb een 3-jarig Shell contract wat veel goedkoper is.

Groetjes, FaceDown.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

ArthurMorgan schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 06:58:
[...]

Dan zullen ze dat toch echt ergens duidelijk in het contract moeten hebben staan. En voor zover ik weet hebben ze dat niet. Ook is het willekeur dat het de een wel gevraagd wordt en de ander niet. En willekeur mag niet. Dus nee ik denk niet dat het zo makkelijk is om dat te doen.

Ik heb via internet een contract aangegaan, en bij mij werd die vraag nergens gesteld, en stond het nergens aangegeven. Dus hebben ze geen enkele poot om op te staan.
Dat klopt niet. Bij de aanbieding wordt het overal duidelijk aangegeven op de website: Alleen voor klanten. Vervolgens geeft iedereen aan (behalve jij nu) dat men ernaar vraagt aan de telefoon en er wordt hier aangeraden om erover te liegen. Als je onder valse voorwendselen een contract aan gaat dan is dat juridisch nooit houdbaar.
Ik snap dan ook niet dat Tweakers dit actief misbruik überhaupt toestaat. Mensen kunnen er behoorlijk door gedupeerd raken.

Groetjes, FaceDown.

• ArthurMorgan
  • Niet online
FaceDown schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:44:
[...]

Dat klopt niet. Bij de aanbieding wordt het overal duidelijk aangegeven op de website: Alleen voor klanten. Vervolgens geeft iedereen aan (behalve jij nu) dat men ernaar vraagt aan de telefoon en er wordt hier aangeraden om erover te liegen. Als je onder valse voorwendselen een contract aan gaat dan is dat juridisch nooit houdbaar.
Ik snap dan ook niet dat Tweakers dit actief misbruik überhaupt toestaat. Mensen kunnen er behoorlijk door gedupeerd raken.
Ik heb het contract begin juni aangegaan, toen stond het nergens, nu wel inderdaad. Ik heb de pagina toen meerdere keren doorgenomen om te kijken of er een connectie was met Unive. Maar zelfs al zou dat zo zijn, zolang het niet in het contract staat is het gewoon niet rechtsgeldig. Want de voorwaarden moeten in het contract staan wat je aangaat, websites kunnen gewijzigd worden. Een contract moet je jaren later ongewijzigd kunnen nalezen.

Je bekijkt het via een morele bril, niet een juridische.

offtopic:
Als het destijds een eis was geweest had ik gewoon een reisverzekering afgesloten, omdat ook ik geen fan ben van oneigenlijk gebruik. Maar juridisch is echt een ander verhaal

[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-07-2022 08:52 ]

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 14:37
FaceDown schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:44:
[...]

En als je nu wel een reisverzekering bij Unive hebt. Je sluit GC af en daarna stap je over na een x aantal maanden omdat je naar een andere verzekeraar wil. Je hebt niet meer scherp dat je klant moest wezen bij Univé voor GC... En dan? Ik vind het maar een vreemde constructie... Alsof Univé gaat controleren of jij nog een GC contract hebt lopen en andersom.. sterker nog, dat kunnen ze niet, heb nergens toestemming gegeven dat zij mijn gegevens mogen opvragen bij Univé of andersom.

Oftewel, ik denk dat je je nergens over druk hoeft te maken. Maar kunnen we deze discussie nu gewoon stoppen? Daar zijn al zoveel pagina's vol mee geschreven....

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
Wat een onzin. In het begin toen ik mijn contract afsloot stond er duidelijk bij de meest gestelde vragen dat je geen verzekering nodig had bij unive
Weken later is dit aangepast

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:27
Ewivis schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:53:
[...]

En als je nu wel een reisverzekering bij Unive hebt. Je sluit GC af en daarna stap je over na een x aantal maanden omdat je naar een andere verzekeraar wil. Je hebt niet meer scherp dat je klant moest wezen bij Univé voor GC... En dan? Ik vind het maar een vreemde constructie... Alsof Univé gaat controleren of jij nog een GC contract hebt lopen en andersom.. sterker nog, dat kunnen ze niet, heb nergens toestemming gegeven dat zij mijn gegevens mogen opvragen bij Univé of andersom.

Oftewel, ik denk dat je je nergens over druk hoeft te maken. Maar kunnen we deze discussie nu gewoon stoppen? Daar zijn al zoveel pagina's vol mee geschreven....
Ik heb met de vorige meegedaan de GC CB deal, na 3 maand zeg je de CB abbo op ( €3,-/maand), er staat namelijk nergens dat je de hele 3 jaar lid moet zijn. Alleen het moment van afsluiten even snel lid worden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• SaittamW
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-10 11:42
ArthurMorgan schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:51:
[...]

Ik heb het contract begin juni aangegaan, toen stond het nergens, nu wel inderdaad. Ik heb de pagina toen meerdere keren doorgenomen om te kijken of er een connectie was met Unive. Maar zelfs al zou dat zo zijn, zolang het niet in het contract staat is het gewoon niet rechtsgeldig. Want de voorwaarden moeten in het contract staan wat je aangaat, websites kunnen gewijzigd worden. Een contract moet je jaren later ongewijzigd kunnen nalezen.

Je bekijkt het via een morele bril, niet een juridische.

offtopic:
Als het destijds een eis was geweest had ik gewoon een reisverzekering afgesloten, omdat ook ik geen fan ben van oneigenlijk gebruik. Maar juridisch is echt een ander verhaal
Ook ik heb in juni mijn contract bij GC afgesloten. Toen stond nog bij de veel gestelde vragen de vraag of je klant moest zijn bij Univé dat dat niet nodig was. Dat is dus aangepast naar dat het wel nodig is. Alleen zijn de contracten nog hetzelfde. Kortom, ze kunnen niets maken. Voor hetzelfde geldt had je in juni je er in verdiept en in juli afgesloten met de kennis van juni.

Ben blij met de deal die ik hier tegenkwam :D

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Hp68 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:03:
[...]

Wat een onzin. In het begin toen ik mijn contract afsloot stond er duidelijk bij de meest gestelde vragen dat je geen verzekering nodig had bij unive
Weken later is dit aangepast
Heb je een screenshot hiervan? Dit kan sommigen wellicht helpen mocht het echt tot een conflict komen.

Groetjes, FaceDown.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:28
Misbruik? Ik heb me gewoon aangemeld, er werd niets gevraagd of gemeld over Univé, en ik ben gewoon geaccepteerd. Er staat in mijn voorwaarden ook niets over Univé.

Was wel al in juni, begreep dat de voorwaarden vermelding op de website sindsdien is aangepast.
Maar alsnog denk ik dat als het niet in je voorwaarden staat dat ze dan juridisch geen grond hebben om je contract te beëindigen (nog los van de vraag of ze dat überhaupt zouden willen).

[ Voor 16% gewijzigd door migchiell op 30-07-2022 11:10 ]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
migchiell schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Misbruik? Ik heb me gewoon aangemeld, er werd niets gevraagd of gemeld over Univé, en ik ben gewoon geaccepteerd. Er staat in mijn voorwaarden ook niets over Univé.
Hier precies hetzelfde. Het is ook gewoon een contract bij Greenchoice.

Bij GC lijkt alles vlot geregeld te worden en lijkt de online omgeving ook al in orde. Bij Eneco daarentegen waar ik voor elektra naar overgestapt ben, zie ik nog weinig in de online omgeving en lijken daar ook wel wat bugs te zitten. Heb het idee dat daar een en ander niet zo vlot verloopt. De ingangsdatum klopt in het overzicht en dat is voor mij het belangrijkste dus veel zorgen maak ik me niet. Het is toch een modelcontract met een korte opzegtermijn.

• Hp68
Lowlands schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:39:
[...]

Vond deze nog van eerdere datum
Bedoel je deze

• Hp68
Er was ook nog iemand die het in de app had staan
Ik heb helaas geen printscreen

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

migchiell schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Was wel al in juni, begreep dat de voorwaarden vermelding op de website sindsdien is aangepast.
Maar alsnog denk ik dat als het niet in je voorwaarden staat dat ze dan juridisch geen grond hebben om je contract te beëindigen (nog los van de vraag of ze dat überhaupt zouden willen).
Hou toch op.. het gaat hier al pagina's lang over het afsluiten van de GC/Univé aanbieding zonder klant te zijn, over het liegen aan de telefoon etc. En nu doet opeens iedereen alsof ze nergens vanaf weten. Terwijl het overduidelijk op de website staat uitgelegd dat dit een speciale aanbieding voor Univé klanten is.
Maar goed, wellicht gaat het goed. Als ik GC was en ik wilde van een hoop verliesgevende contracten af dan ging ik vragen aan mijn klanten om aan te tonen dat ze ten tijde van het afsluiten van het contract Univé klant waren, vanwege vermoedens van grootschalig misbruik (bewijs te over in dit topic). Zo niet, dan per direct het contract beeindigen en verbruik verrekenen tegen variabele tarieven.
Zolang ze winst blijven maken op de contracten zullen ze dit overigens niet doen. Het vervelende is dat wanneer de contracten zwaar verliesgevend worden ook de prijzen torenhoog zullen zijn.

Groetjes, FaceDown.

• Hp68
FaceDown schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:09:
[...]

Hou toch op.. het gaat hier al pagina's lang over het afsluiten van de GC/Univé aanbieding zonder klant te zijn, over het liegen aan de telefoon etc. En nu doet opeens iedereen alsof ze nergens vanaf weten. Terwijl het overduidelijk op de website staat uitgelegd dat dit een speciale aanbieding voor Univé klanten is.
Maar goed, wellicht gaat het goed. Als ik GC was en ik wilde van een hoop verliesgevende contracten af dan ging ik vragen aan mijn klanten om aan te tonen dat ze ten tijde van het afsluiten van het contract Univé klant waren, vanwege vermoedens van grootschalig misbruik (bewijs te over in dit topic). Zo niet, dan per direct het contract beeindigen en verbruik verrekenen tegen variabele tarieven.
Zolang ze winst blijven maken op de contracten zullen ze dit overigens niet doen. Het vervelende is dat wanneer de contracten zwaar verliesgevend worden ook de prijzen torenhoog zullen zijn.
Ik begrijp niet waarom je zo reageert.
Een deel van de klanten liegt niet
In mei stond er duidelijk bij de fac dat je geen klant v unive hoefde te zijn en dat iedereen deze deal kon afsluiten
Begin juni is dit aangepast dat je wel.klant moest zijn
Je kunt niet zomaar iedereen beschuldigen van liegen en bedriegen
Feit blijft gewoon dat het in mei niet hoefde
Dus stop gewoon met dat vals beschuldigen

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

ArthurMorgan schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:51:
[...]

Maar zelfs al zou dat zo zijn, zolang het niet in het contract staat is het gewoon niet rechtsgeldig. Want de voorwaarden moeten in het contract staan wat je aangaat, websites kunnen gewijzigd worden. Een contract moet je jaren later ongewijzigd kunnen nalezen.
@Facedown heeft echter wel gelijk. Jij hebt ook gelijk dat een contract bindend is en dat iedereen zich aan een contract moet houden, maar dat is niet iets wat Facedown ontkent.

Het gaat juist om de omstandigheden waaronder een contract wordt aangegaan. Als GreenChoice contracten zou willen ontbinden, dan hoeft het alleen maar aan te tonen dat ze het contract nooit zouden zijn aangegaan. Het contract zelf is daarin niet relevant.

Hoe ze dat kunnen aantonen is natuurlijk een tweede verhaal, maar denk aan zaken als telefonische bevestiging, vermelding bij aanmelding of simpelweg dat "Unive" zelfs in de productnaam zit verwerkt.

Er is nu natuurlijk geen sprake van dat Greenchoice contracten annuleert en dat gaat hopelijk ook niet gebeuren. Maar mocht om wat voor reden dan ook de nood aan de man komen, dan zullen ze ongetwijfeld eerst naar mogelijkheden tot contract ontbinding rondom nep-Unive klanten kijken.

Overigens kan ik er ook nog binnen de groep een scheiding worden gemaakt. In juni is alles nog eens extra verduidelijkt. Als je daarvoor het contract hebt afgesloten, dan is de kans kleiner dat je je zorgen hoeft te maken. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Uniciteit op 30-07-2022 13:43 ]

• EWK
  • Niet online

EWK

Uniciteit schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:36:
[...]

@Facedown heeft echter wel gelijk. Jij hebt ook gelijk dat een contract bindend is en dat iedereen zich aan een contract moet houden, maar dat is niet iets wat Facedown ontkent.

Het gaat juist om de omstandigheden waaronder een contract wordt aangegaan. Als GreenChoice contracten zou willen ontbinden, dan hoeft het alleen maar aan te tonen dat ze het contract nooit zouden zijn aangegaan. Het contract zelf is daarin niet relevant.

Hoe ze dat kunnen aantonen is natuurlijk een tweede verhaal, maar denk aan zaken als telefonische bevestiging, vermelding bij aanmelding of simpelweg dat "Unive" zelfs in de productnaam zit verwerkt.

Er is nu natuurlijk geen sprake van dat Greenchoice contracten annuleert en dat gaat hopelijk ook niet gebeuren. Maar mocht om wat voor reden dan ook de nood aan de man komen, dan zullen ze ongetwijfeld eerst naar mogelijkheden tot contract ontbinding rondom nep-Unive klanten kijken.

Overigens kan ik er ook nog binnen de groep een scheiding worden gemaakt. In juni is alles nog eens extra verduidelijkt. Als je daarvoor het contract hebt afgesloten, dan is de kans kleiner dat je je zorgen hoeft te maken. :)
En anders wordt je voor een klein bedrag wél klant van Unive. Je gaat immers door hen waarschijnlijk ook veel geld besparen.

Hoi!

• darkdesign
  • Niet online
Persoonlijk snap ik niet dat je voor die 1,14 euro per maand het risico gaat lopen op discussie met GC.

• ferdi9678
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 31-07-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmVCLujqbAyFq91pVpDdqoHrvog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y1O20XLjEYyZ3Bpi5FMQBGdC.png?f=fotoalbum_large

• ferdi9678
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 31-07-2022
bron
https://www.overstappen.n...wikkeling_energietarieven

heb zojuist offerte gekregen van GC, ga er is over nadenken

• Hp68
darkdesign schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:00:
Persoonlijk snap ik niet dat je voor die 1,14 euro per maand het risico gaat lopen op discussie met GC.
Als er toen duidelijk stond dat je geen klant hoefde te zijn waarom zou je dan klant worden
Je moet duidelijk scheiding maken voor juni of na juni

• ArthurMorgan
  • Niet online
Uniciteit schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:36:
[...]

Nee juridisch is dat niet het geval. Er zijn best zaken mogelijk waarbij onjuiste info vooraf tot ontbinding van een contract kan leiden. Maar dat moet elke keer gewoon in het contract/algemene voorwaarden staan. Tenzij heel bijzondere zaken, en dan een beroep op redelijkheid en billijkheid. Maar GC/U kan zich op dat punt gewoon niet indekken op die grond. Daarvoor is de connectie tussen een verzekering en een energiecontract gewoon te zwak.

Een enkele voorwaarde op een website die op geen enkele manier getoetst wordt anders dan een simpel ja/nee vraagje, die niet in het contract staat is voor geen enkele rechter in Nederland voldoende.

Heel veel meer is er gewoon niet van te maken. Als GC/U dit als voorwaarde wilden had dat prima gekund. (Zij het (waarschijnlijk) slechts voor het moment van aanmelding, ivm concurrentie wetgeving en de ACM. Een driejarige binding aan een bepaalde verzekeringsmaatschappij ivm een energiecontract gaat het denk ik ook niet houden in de rechtszaal. Maar daar ben ik iets minder zeker van dan waar we het nu over hebben.) Maar dan had dat dus echt op een andere manier gerealiseerd moeten zijn dan zoals het nu gedaan is.

Het is vrij basic contractenrecht wat hier speelt, weinig buitenissigs.
Artikel 265 1.Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.
Een tekortkoming is dus nodig, en het mag geen geringe betekenis hebben.
Aan beiden voldoet het niet, omdat het en niet in de algemene voorwaarden/contract is opgenomen. Er kan dus nergens naar verwezen worden dat dat daadwerkelijk is afgesproken. Een vraag "bent u lid" is geen duidelijk onderdeel van de afspraak als het niet op schrift staat op een niet wijzigbare plek.

Daarnaast is een mogelijkheid van een lidmaatschap/verzekering van 15 euro een gering iets in vergelijking met een contract van duizend euro per jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-07-2022 14:49 ]

• El Butre
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-09 18:59
Weet niet of dit klopt. Ik zit bij budget. Variabel piektarief juli is 0,47 cent Electra en 1,92 m3 gas (beide all in en zonder trouwe klanten korting) ipv de getoonde 0,80 en 3,44.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-10 16:35
Modbreak:Mensen, houd julliezelf eens onder controle met het hier eindeloos offtopic gaan en alles er maar bijslepen. Nee, dit is geen 24Kitchen met kooktips voor gas of inductie. Ook is dit topic er niet om gasloos gaan te bespreken, daar zijn meerdere andere topics voor.

DIT TOPIC IS ENKEL VOOR HET BEPALEN EN ZOEKEN VAN DE BESTE ENERGIECONTRACTEN

[ Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 30-07-2022 15:19 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Opperpanter2
Señor Sjon schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:02:
[Modbreak]Mensen, houd julliezelf eens onder controle met het hier eindeloos offtopic gaan en alles er maar bijslepen. Nee, dit is geen 24Kitchen met kooktips voor gas of inductie. Ook is dit topic er niet om gasloos gaan te bespreken, daar zijn meerdere andere topics voor.

DIT TOPIC IS ENKEL VOOR HET BEPALEN EN ZOEKEN VAN DE BESTE ENERGIECONTRACTEN[/]
En ook die telkens herhalende posts over de juridische aspecten van GC/Univé mogen stoppen. Lees gewoon de laatste paar pagina's voordat je een verhaal begint af te ratelen.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:15
El Butre schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:49:
[...]

Weet niet of dit klopt. Ik zit bij budget. Variabel piektarief juli is 0,47 cent Electra en 1,92 m3 gas (beide all in en zonder trouwe klanten korting) ipv de getoonde 0,80 en 3,44.
Wel even de toelichting lezen
Toelichting op de tarieven
De tarieven bestaan uit het leveringstarief inclusief BTW, ODE en energiebelasting. Dit zijn de variabele tarieven op basis van het instaptarief van een modelcontract. Het instaptarief geldt wanneer je als nieuwe klant een modelcontract afsluit bij de betreffende leverancier. Elke leverancier biedt altijd een modelcontract aan. De tarieven van juli 2022 zijn op 18 juli 2022 opgevraagd. Echter kunnen de leveranciers de instaptarieven op ieder moment wijzigen. Het is dus een momentopname en de tarieven kunnen na deze datum weer veranderen. Door de BTW-wijziging zijn de tarieven vanaf 1 juli 2022 met 9% BTW in plaats van 21% BTW.
Het modelcontract is niet per definitie hetzelfde contract als een variabel contract bij dezelfde leverancier.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Boomblad5
  • Laatst online: 23-01 19:36
Wat raden jullie aan. Ik zit nu nog bij vattenfall variabel voor 1,45 per m3. Is het verstandig om de gc/unive deal te nemen waarbij ik het eerste jaar 1,95 per m3 zal betalen? Gezien de prijzen van variabel nogal is omhoog gaan.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Opperpanter2 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:59:
[...]

En ook die telkens herhalende posts over de juridische aspecten van GC/Univé mogen stoppen. Lees gewoon de laatste paar pagina's voordat je een verhaal begint af te ratelen.
Dus constant herhalen dat je met liegen het contract aangeboden kan krijgen is geen probleem maar wijzen op de juridische consequenties of risico's wel?
Sluit gewoon een verzekering af bij Univé, dan heb je ook recht op het energieaanbod. Dat is het enige juiste verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door FaceDown op 30-07-2022 16:47 ]

Groetjes, FaceDown.

• EWK
  • Niet online

EWK

Boomblad5 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:28:
Wat raden jullie aan. Ik zit nu nog bij vattenfall variabel voor 1,45 per m3. Is het verstandig om de gc/unive deal te nemen waarbij ik het eerste jaar 1,95 per m3 zal betalen? Gezien de prijzen van variabel nogal is omhoog gaan.
Tja, dat weet niemand want er is geen glazen bol.
Hou het dus vooral bij jezelf, wil je zekerheid en (ieder geval tijdelijk meer betalen) of wil de gok wagen?

Hoi!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:26
Boomblad5 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:28:
Het probleem is dat alles een gok is. Sommigen (waaronder ikzelf) gokken liever op "zekerheid" en gaan voor vast contract voor een langere tijd, met het idee dat wanneer de prijzen flink zouden dalen, je de opzegboete voor lief neemt en die uiteindelijk terug kan verdienen. Anderen gokken erop en kiezen nu bijvoorbeeld een leverancier met hoge terugleververgoeding (bij zonnepanelen). Feit is wel dat de gasprijs bij variabel op dit moment niet interessant is. In het beste geval blijft die tot eind december gelijk en heb je geen idee wat je vanaf januari gaat betalen, wanneer de koudste maanden aanbreken.

Sommigen verwachten ook dat volgend jaar pas de echte klap kan komen. Nu is er al gas ingekocht en opgeslagen, dus voor deze winter weet men wat men heeft. Dat opgeslagen gas gaat ongetwijfeld op, zeker zolang alle besparingsadviezen vrijblijvend zijn. Het is dan zaak om voor volgend jaar weer genoeg gas (of alternatieven) bij elkaar te sprokkelen, in een markt waar veel grotere landen ook actief zijn en men uit noodzaak of wellicht principe geen gas meer van Rusland neemt. Maar het kan ook zijn dat Europa 1 blok vormt en gezamenlijk inkoopt en evenredig verdeeld.

De prijzen zijn nu hoog, maar kunnen volgens mij nog veel hoger. Het kan ook nog zijn dat er een moment komt dat de huidige markt onhoudbaar is en moet veranderen. Ik heb geen idee wat er allemaal mogelijk is, juridisch gezien, maar ik hou er rekening mee dat bestaande contracten kunnen vervallen en dat er 1 tarief voor iedereen komt.

Maar goed, ik ben geen kenner en heb totaal geen idee wat een realistische verwachting is. Persoonlijk denk ik niet dat de gasprijs veel kan/zal dalen. Volgens mij kan dat alleen maar door ingrijpen door de overheid/Europa, waarbij de kosten later weer op ons bordje komen, of door het overboord gooien van kapitalisme* door landen die een dikke vinger in de pap hebben qua gaslevering.

* zal vast niet de juiste term zijn, maar wat ik bedoel is dat landen altruïstisch handelen en geen winst meer willen maken.

• ArthurMorgan
  • Niet online
FaceDown schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Dus constant herhalen dat je met liegen het contract aangeboden kan krijgen is geen probleem maar wijzen op de juridische consequenties of risico's wel?
Sluit gewoon een verzekering af bij Univé, dan heb je ook recht op het energieaanbod. Dat is het enige juiste verhaal.
Er zijn geen juridische consequenties.

De Nederlandse wet geeft geen gronden voor ontbinding.

Ik raad zelf niemand aan om hierover te liegen. Zelf zou ik in zo'n geval ook een reisverzekering nemen. Maar je blijft op basis van die mening denken dat er een gevaar aan vast zit. Dat is gewoon niet zo. En die misinformatie blijf ik tegengaan. Wat jij en ik over dat liegen vinden is gewoon niet relevant.

Mensen die dat wel gedaan hebben hebben gewoon een net zo sterk contract als leden van Univé.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
De tering. Die prijzen voor juli.
Dat gaat voor veel ellende geven komende winter.

• tweak4tweak
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
Energieleveranciers moeten hun energie inkopen op de groothandelsmarkt. Wie benieuwd is of de markt zakt of stijgt kan je hier vinden https://m2m-energy.com/future_prices.php . Uiteraard is de afgelopen maanden een flinke stijging geweest.

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-10 23:29
Gelogen? Misbruik maken? Mij is helemaal niks gevraagd. Ik las later hier pas over die voorwaarde van Univé. Toen was mijn contract al afgesloten.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Madeliefxxx schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:41:
[...]

Gelogen? Misbruik maken? Mij is helemaal niks gevraagd. Ik las later hier pas over die voorwaarde van Univé. Toen was mijn contract al afgesloten.
En je hebt alle kleine lettertjes gelezen om zeker te weten dat je er niet voor getekend hebt?
Ik zeg niet dat je liegt of zo, maar "ik heb het pas achteraf gehoord" is geen valide argument.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-10 23:29
JackBol schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:46:
[...]

En je hebt alle kleine lettertjes gelezen om zeker te weten dat je er niet voor getekend hebt?
Ik zeg niet dat je liegt of zo, maar "ik heb het pas achteraf gehoord" is geen valide argument.
Bij de contractvoorwaarden staat er helemaal niks. Die contractvoorwaarden zijn van mei 2022. Ik heb mijn contract in juli afgesloten maar deze voorwaarden gekregen.

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-10 14:36
In de contractvoorwaarden van de GC/Unive deal staat precies niks over Unive. Op de website in de (algemene) voorwaarden ook niks. Daarnaast heeft degene waar ik telefonisch mee gesproken heb hier precies niks over gezegd. Een heleboel heisa om niks dus.

https://www.greenchoice.n...-duurzaam-dalen-unive.pdf

• darkdesign
  • Niet online
besteller2019 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:45:
In de contractvoorwaarden van de GC/Unive deal staat precies niks over Unive. Op de website in de (algemene) voorwaarden ook niks. Daarnaast heeft degene waar ik telefonisch mee gesproken heb hier precies niks over gezegd. Een heleboel heisa om niks dus.

En als zij anders beweren moet jij je gelijk gaan halen. Daar zou ik geen trek in hebben. ;)

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:56

SomerenV

It's something!

Als GC/Univé al deze 'liegende klanten' niet had gewild dan hadden ze al lang en breed iets gedaan aan het proces om een contract aan te gaan. Deze populaire deal dateert al van mei en we gaan nu bijna augustus in. GC ziet ongetwijfeld ook wel dat het aantal klanten al een paar maanden hard stijgt en als ze een beetje slim zijn proberen ze ook uit te vogelen hoe dat komt én wordt het eventueel besproken met Univé. Al helemaal als er potentiële risico's verbonden zitten aan meer klanten dan waar vooraf, op basis van de hoeveelheid Unive-klanten, op gerekend was.

Die gasten zijn ook niet achterlijk :+ Maar goed. Iedereen moet gewoon doen waar ie zich goed bij voelt. Ik ben in ieder geval blij met het stukje zekerheid dat GC me voor een relatief gunstige prijs biedt.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-10 13:27
tweak4tweak schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:21:
Energieleveranciers moeten hun energie inkopen op de groothandelsmarkt. Wie benieuwd is of de markt zakt of stijgt kan je hier vinden https://m2m-energy.com/future_prices.php . Uiteraard is de afgelopen maanden een flinke stijging geweest.
En voor “onze” prijs komt hier nog een stukje winst/risico opslag bovenop en daarna nog een bak aan belastingen toch?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:23
Mijn contract (NLE) loopt ook af op 10-08-2022 dus ik moet ook wat.

Ik heb een netto stroomverbruik van +- 1000kWh per jaar (verbruik 7000, PV 6000)

Ik maak gebruik van een warmtepomp, dus geen gasaansluiting.

NLE aanbieding:

Totaal normaaltarief € 0,46129
Totaal daltarief € 0,41996

Terugleververgoeding 50% excl. BTW

Nu wil ik komend jaar nog wel PV bij gaan leggen op een nieuw te bouwen garage, dus ik verwacht straks overschot te hebben.

Nu lees ik hier dat vooral de GreenChoice / Univé deal een goede is op dit moment.

Maar elders lees ik dat GC saldeert per maand, dat zou voor mij met m'n WP namelijk zeer nadelig zijn, ik wil salderen per jaar :P Ik kom 's winters zwaar stroom te kort, wat zomers wordt gecompenseerd.

Sites als gaslicht.com geven volgens mij lang niet alle opties weer? Eigenlijk helemaal geen vaste contracten :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:25

Oekol

waka waka hey hey

Jaarcontract energie loopt eind augustus af. Bij energiedirect.nl

Heb dak vol liggen met zonnepanelen sinds 15 juli. 7,125 Wp met een verbruik van 2800 kWh zonder airco's. Gaan deze winter verwarmen op airco's dus laten we zeggen dat dat ons 2000 kWh gaat kosten. Leveren we nog een kleine 3000 kWh terug. Huidig aanbod voor variabel is

0,42466 kWh stroom
1,96170 M3 gas

Teruglevering is 5 of 6 eurocent, maar je saldeert toch eerst. Volgend jaar overstappen op de hoogste TLV na de winter (op moment dat ik meer opbreng dan verbruik).

Moet ik nog ergens opletten met modelcontract VS variabel contract met opzegtermijnen eventuele boetes of zijn beide benamingen voor 1 product?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:41

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Grolsch schreef op zondag 31 juli 2022 @ 07:19:
[…]

Maar elders lees ik dat GC saldeert per maand, dat zou voor mij met m'n WP namelijk zeer nadelig zijn, ik wil salderen per jaar :P Ik kom 's winters zwaar stroom te kort, wat zomers wordt gecompenseerd.

[…]
Waar lees je dat? Wij zitten al jaren bij GC en saldering is gewoon per jaar.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Opperpanter2
FaceDown schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Beide opties zijn tot in den treure besproken en hoeven niet steeds herhaald te worden. Zeker de juridische details horen in een ander topic.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:27
@Grolsch Salderen moet per jaarrekening. Dus niet per maand of kalenderjaar.

Voor zover nu bekend word salderen per 2025 beperkt om 2031 helemaal te stoppen. Daarna ben je afhankelijk van je energieboer wat deze gaat doen.
Het is nog een voorstel, laten we maar hopen dat het niet door gaat.
https://www.milieucentraa...20niets%20meer%20salderen.

[ Voor 70% gewijzigd door habbekrats op 31-07-2022 09:03 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-10 22:40
besteller2019 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:45:

Eens, ik ken heel Univé niet. Heb via de website van GC een contract afgesloten en zowel daar als in contract stond nergens vermeld dat je een verzekering bij Unive moet hebben. Als ze proberen op goed geluk contracten te ontbinden zal de ACM ingrijpen en riskeren ze veel negatieve publiciteit.

• tweak4tweak
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
Supershiva schreef op zondag 31 juli 2022 @ 05:37:
[...]

En voor “onze” prijs komt hier nog een stukje winst/risico opslag bovenop en daarna nog een bak aan belastingen toch?
Ja, je betaalt aan de netbeheerder, energiebelasting aan de overheid en een stukje marge energieleverancier.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:23
Tomba schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:47:
[...]

Waar lees je dat? Wij zitten al jaren bij GC en saldering is gewoon per jaar.
Stond laatst in de krant, ik dacht dat GC dat ook deed.

https://www.ad.nl/wonen/e...elt-kamervragen~af3540d0/

Saldering per kwartaal of jaar

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2022 11:14 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• besteller2019
Klopt niet. Greenchoice verrekent per jaar. Ook voor nieuwe contracten (tussen nu en paar weken terug afgesloten).

• Yoghurtbeker
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-06 19:26
Iets meer eigen inzet mag ook

[ Voor 160% gewijzigd door Outerspace op 03-08-2022 16:09 ]

Verwijderd

Ons is helemaal niets gevraagd omtrent het klant zijn bij Univé, tevens kan ik daar niets over terug vinden in de correspondentie met Green Choice.

En als ze ons eruit flikkeren dan doen ze hun best maar, ik stook deze winter sowieso iedereen de moeder, ook al gaat het naar een joetje de kuub.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhDeGZwtRZh4WAOb_FlxYdKW9Dg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6bfObrOjVrWwzByzUWy6Fl3a.jpg?f=user_large

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:25

Oekol

waka waka hey hey

Yoghurtbeker schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:18:
Dit biedt mijn huidige leverancier energiedirect (variabel)

Totaal elektriciteit incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie Normaaltarief (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,47371 / kWh
Totaal elektriciteit incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie Daltarief (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,37561 / kWh
Totaal gas incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (1 t/m 170.000 m³)
€ 1,96170 / m³

Iemand advies of dit iets is wat ik zou moeten accepteren?
Ik heb dezelfde tarieven echter dan met een enkel tarief gekregen voor vanaf 30-8, dan loopt ons jaarcontract af.
Je tarieven (incl. 9% BTW)
Totaal elektriciteit incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie Enkeltarief (1 t/m 10.000 kWh)
€ 0,42466 / kWh
Totaal gas incl. energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (1 t/m 170.000 m³)
€ 1,96170 / m³
Wij hebben net het hele dag vol laten leggen met zonnepanelen en hebben zo'n 3000 kWh 'over' is onze verwachting. Gaan verwarmen op elektra via warmtepomp lucht/lucht en hierdoor zal de elektra gebruik vooral in de winter sterk omhoog gaan.

Als ik zo'n beetje de normale spelers bij langs ga met een normale solvabiliteit volgens het bekende overzicht van vorig jaar kom ik overal -veel- duurder uit. Gas gaat naar 3-4 euro per m3 (we douchen nog wel op gas en koken ook, voor douchen wordt dan mega duur). Elektra is ook geen 43 eurocent, maar meer 60-80 eurocent. Zelfs als je nu modelcontract googled via energiedirect is dat een stuk duurder.

Denk dat er niks anders opzit dan blijven zitten tot komend voorjaar en dan overstappen voor in ieder geval elektra naar diegene met de hoogte TLV.

Oh en BTW. Innova zal ik nooit heen gaan, vorig jaar al een slechte solvabiliteit en zolang er geen nieuw rapport is zal ik er met grote bogen omheen lopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Oekol op 31-07-2022 21:19 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-10 15:22
Het lijkt er op dat greenchoice de telefoon niet meer op wil nemen. Ben er al 3x uit gegooid en wachtrij loopt nu niet meer af.

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-10 19:49
Ik heb GC 3 jaar dalen afgesloten en heb het contract en voorwaarden per mail ontvangen.
Wat me opvalt is dat de algemene voorwaarden vermelden:

Artikel 19 Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?

19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.

19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.

19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.

Ik vraag me nu af hoe zeker de 3-jaars tarieven zijn. Hoe zien jullie dat?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 14:37
Gommert69 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:04:
Ik heb GC 3 jaar dalen afgesloten en heb het contract en voorwaarden per mail ontvangen.

19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.

19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.

Niet echt 3-jaars wanneer artikel 19.3 in werking treed dus ;)

Maar is dat tegenwoordig niet overal zo?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:41

Deze voorwaarden zijn woord voor woord identiek aan bijvoorbeeld de voorwaarden van Vattenfall. Dit kom je denk ik tegen bij elke energieleverancier.

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-10 19:49
Inderdaad. Ik volg de discussie hier al een tijd en lees dat veel mensen zeggen dat ze tarief zekerheid willen en daarom voor GC 3-jaar dalen kiezen.

Ik vraag me dus nu af hoeveel zekerheid dit is...

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

• shadowkid053
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-10 20:06
Ewivis schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

19.3
Variabel contract

19.5
vast contract (dus 3 jaar)

• besteller2019
In tijdens van crises is er voor elke energieleverancier contractuele ruimte om de werkelijke kosten door te belasten aan hun klanten.

Je zit met een 5 jarige contract uit 2020 of een 3 jarig contract uit 2022 dus in principe net zo safe. Als straks echt de pleuris uitbreekt gaan we gewoon met z'n allen de werkelijke kosten van gas en elektra betalen. Ook iedereen op vast contract.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

besteller2019 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:29:
In tijdens van crises is er voor elke energieleverancier contractuele ruimte om de werkelijke kosten door te belasten aan hun klanten.

Je zit met een 5 jarige contract uit 2020 of een 3 jarig contract uit 2022 dus in principe net zo safe. Als straks echt de pleuris uitbreekt gaan we gewoon met z'n allen de werkelijke kosten van gas en elektra betalen. Ook iedereen op vast contract.
Waar zit die ruimte volgens jou in het contract, kan je dat aanwijzen?

(Hopelijk gaan we dan niet voor de tigste keer de verwijzing in de branchebreed overkoepelende algemene voorwaarden voor zowel vaste als variabele contracten bespreken, zoals hierboven aangehaald ;) )

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
De vaste contracten zelf staan geen eenzijdige tarief vanuit de energieleverancier toe. Dat zal dan waarschijnlijk vanuit de overheid komen dmv een extra belasting. Volgens mij zit er zoiets in Duitsland ook aan te komen.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:41

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

RadioAir schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:17:
Het lijkt er op dat greenchoice de telefoon niet meer op wil nemen. Ben er al 3x uit gegooid en wachtrij loopt nu niet meer af.
Ik kwam er direct doorheen, contract is ook al rond.

Per 1-9 verdubbeling van voorschot :'(
Hopelijk krijg ik dat gecompenseerd door met de dit jaar geïnstalleerde L/L pomp flink op t gas te besparen….

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-10 12:39

19.3 en 19.5 is een "of" situtatie. Aangezien je bij de GC/Unive deal een vast contract aangaat, is 19.3 niet van toepassing en wordt dus 19.5 gebruikt.

Je zit dus gewoon veilig en goed met je contract. :)
Ewivis schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

19.3 treedt dus niet in werking. :)

[ Voor 11% gewijzigd door dehardstyler op 01-08-2022 10:51 ]

• Olrac.Srednjim
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-10-2022
Ik heb ook net GC unive 3 jaar dalen afgesloten.

Werd wel gevraagd of ik verzekeringen had bij unive en dat was niet het geval... dan kan ik u helaas niet verder helpen....
Direct de goedkoopste verzekering van 1.15 per maand afgesloten en opnieuw gebeld, nu kon het wel.

12-9 loopt mijn contract bij eneco af ik zou dan geen modelcontract krijgen maar "familie contract" omdat ik al jaren bij eneco zat krijgen.

Aanbieding zou dan met de bedragen die vastgesteld worden voor september gaan gelden maar die zijn nog niet bekend vertelde ze mij....
Voor augustus;
2,24 per m3 gas
0,53 per kw/h
En dan heb ik een variabel contract die per kwartaal veranderd...

Snel GC unive afgesloten.

Dell XPS 15 9550 FHD

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:49

Frituurman

Mjam!

Zo de knetter. Ik heb er even een tijdje niet naar gekeken, maar het is echt niet leuk meer. Kreeg eind juni een 'verlengingsaanbod' voor een jaar vaste tarieven. Ons maandbedrag (4450kWh / 1100m3) zou uitkomen op 369 euro. Kon alleen pas verlengen vanaf 6 juli. Kijk ik op 6 juli, verlengingsaanbod weg, nieuwe tarief 415 euro per maand. Nu is ons verbruik daarbij wel wat hoger ingeschat (+250kWh / + 250m3), maar met het oog op nog verder stijgende tarieven heb ik het toch maar laten staan op dit flex-contract. 415 is nog wel op te hoesten. Als ik mijn daadwerkelijke verbruik (2021/22) nu invul bij Essent, dan komt mijn nieuwe termijnbedrag uit op een whopping 620 euro. Zeshonderdtwintig euro. De zorgverzekering lijkt bijkans op wisselgeld als je het daarmee vergelijkt. Dat is nogal een schril contrast met de netto 155 euro die ik tot en met juni betaalde voor alles. :(

Tot overmaat van ramp zijn er leveringsproblemen voor de zonnepanelen die we al in juni zouden krijgen. Dat wordt nu op z'n vroegst november.

Je zou haast Oekraïne aan Rusland doneren. Man man man.

Los daarvan blijft de investering in zonnepanelen en mogelijk een warmtepomp staan op de korte termijn, maar ik hoop inmiddels voor mijn eigen portemonnee dat er snel rust en vrede komt daar verderop.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Pagina: 1 ... 225 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4