Exact dit is mijn overweging ook geweest. Dus ook hier nu rust en volgend jaar lente zien we wel weer verder.Hp68 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:09:
[...]
Ik had ook shell genomen maar toch daarna geswitcht naar unive
Komt er volgend jaar iets goedkopers dan betaal ik de boete. Voor nu geeft het veel rust
Ja er zijn veel mensen die dat doen, lees dit topic maar eens.bn12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:38:
Voor zomermaanden overstappen op Eneco modelcontract?
Ik zit nu nog op een variabel tarief bij Eneco dat loopt tot 1 september, ong 20ct per kwh. Sinds kort zijn zonnepanelen geïnstalleerd die op jaarbasis het verbruik precies afdekken, maar uiteraard met een overschot in de zomer.
Volgens mij kan ik nu beste het huidige contract afronden, en de gebruikte elektriciteit laten afrekenen tegen 20ct. Dan overstappen op modelcontract Eneco en deze zomer over het overschot de hoge terugleververgoeding incasseren (50ct?). En dan per 1 september overstappen op een goedkoop contract (bijvoorbeeld Unive). In het nieuwe contractjaar saldeer ik dan 1 op 1.
Deze tijdelijke overstap op eneco levert dan ongeveer het overschot maal (50 min 20ct) op. Bij 1000kwh tot september ca 300 euro.
Mis ik hier iets? Zijn er mensen hier die om deze reden voor de zomer een `duur` eneco modelcontract hebben genomen?
Wat je mist is dat je er vanuit gaat dat er tegen september een goedkoop energiecontract is. Kan je bijna garanderen dat je die 20ct niet meer gaat vinden. Maar je zit toch al variabel (maar vast tot september? Geen verhoging op 1 juli?) Dus tsja...
[ Voor 2% gewijzigd door Compuchip87 op 03-06-2022 10:16 . Reden: Link vergeten ]
Dit is wat ik ook heb geadviseerd aan m'n familie. Vorig jaar hebben ze helaas m'n advies wat betreft de GC/CB deal niet opgevolgd. Nu is het gros van hen wel overgestapt. Duur, maar nu weten ze tenminste wat ze maximaal kwijt zijn aan energie.BBKing schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:11:
[...]
Exact dit is mijn overweging ook geweest. Dus ook hier nu rust en volgend jaar lente zien we wel weer verder.
Wanneer de prijzen flink dalen, dan moeten ze de opzegboete maar voor lief nemen.
Voor mijn moeder met zonnepanelen Shell maar annuleren en naar Univé. Voor mijzelf zonder zonnepanelen weinig aan de hand. Heb net de kosten doorberekend tussen Shell en Univé en Univé is het eerste jaar zo'n 3 euro per maand duurder. Dat is op jaarbasis 36 euro. Het tweede jaar ligt gelijk aan de tarieven van Shell (als er niets veranderd in de markt) en het derde jaar twee euro goedkoper per maand dan het eerste jaar Shell. Verschil (als er niets veranderd in de markt) is dan over 3 jaar uitgesmeerd: 36 euro minus 24 euro: 12 euro duurder. Daar komt de boete van eventueel zo'n 100 euro bij. Dan ben ik 112 euro duurder uit. Dat is ongeveer mijn jaarverbruik. Ik zie het over een jaar wel weer.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Heeft er iemand al de exacte nieuwe tarieven van Vattenfall?
Het is vreemd dat ze eerst de media opzoeken en hun klanten in het midden laten.
Het is vreemd dat ze eerst de media opzoeken en hun klanten in het midden laten.
Ik zit bij Shell en geen slimme meter. Voor wat betreft salderen maakt het dan niet uit. Wellicht goed om in overweging te nemen voor sommigen.
Innova saldeert je totale verbruik, maar wat je teveel levert krijg je een lagere vergoeding voor.JB schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:38:
[...]
Hier schrik ik wel van. Doet Innova dit ook zo? Weet iemand dat?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ja dat laatste is niet zo erg, maar ik snap nu pas de opmerkingen "vaatwasser al aan gehad" etcHereIsTom schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:02:
[...]
Innova saldeert je totale verbruik, maar wat je teveel levert krijg je een lagere vergoeding voor.

Mijn boefje is liev!
Over het 'gescheiden' salderen tussen piek en daltarief:
Greenchoice maakt ons al jarenlang wijs dat ze piek en dal onafhankelijk van elkaar salderen.
We zijn bij Greenchoice terecht gekomen nadat ze in 2020 onze huidige leverancier overnamen, daarom mogelijk afwijkende voorwaarden...
Hoe dan ook: er hangt hier een slimme meter met dubbele telwerken voor piek/dal. Omdat afname en levering over het jaar gezien erg dicht bij elkaar liggen, zitten we niet te wachten op 'gescheiden' saldering.
We hebben Greenchoice daarom verzocht de bemetering om laten zetten naar enkeltarief. Dit was geen enkel probleem en kon zelfs met terugwerkende kracht worden doorgevoerd.
Mogelijk is dit ook een optie voor de Shell contracten om daarmee de ongunstige salderingsregels te dempen?
Greenchoice maakt ons al jarenlang wijs dat ze piek en dal onafhankelijk van elkaar salderen.
We zijn bij Greenchoice terecht gekomen nadat ze in 2020 onze huidige leverancier overnamen, daarom mogelijk afwijkende voorwaarden...
Hoe dan ook: er hangt hier een slimme meter met dubbele telwerken voor piek/dal. Omdat afname en levering over het jaar gezien erg dicht bij elkaar liggen, zitten we niet te wachten op 'gescheiden' saldering.
We hebben Greenchoice daarom verzocht de bemetering om laten zetten naar enkeltarief. Dit was geen enkel probleem en kon zelfs met terugwerkende kracht worden doorgevoerd.
Mogelijk is dit ook een optie voor de Shell contracten om daarmee de ongunstige salderingsregels te dempen?
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Zie Wolly in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"Maestro schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:40:
Over het 'gescheiden' salderen tussen piek en daltarief:
Ik liep me al enigszins te verbazen dat het niet eerder langs was gekomen, maar dat bleek alleen in mijn beperkte beleving zo te zijn
: ik had deze gemist
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Hm, 2 maanden geleden gestart bij Shell, maar baal/twijfel nu toch wel van die keuze als ik iedereen zo hoor.
Wek 2000 per jaar op, en gebruik (1-pers huishouden en kook inductie) ongeveer net zoveel. Lijk dat ik dan wel goed zit bij ze, maar misschien toch een overstapboete slikken en naar GC ofzo?
Wek 2000 per jaar op, en gebruik (1-pers huishouden en kook inductie) ongeveer net zoveel. Lijk dat ik dan wel goed zit bij ze, maar misschien toch een overstapboete slikken en naar GC ofzo?
Uiteraard is het in veel gevallen tientjeswerk. En kan dat met een scherp gastarief worden gecompenseerd (maar zo scherp is het gastarief van Shell ook niet). Waar het om gaat is dat als je investeert in zonnepanelen, en je een jaar net zoveel opwekt als verbruikt dat het krom is dat je bij moet leggen.henkebek schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:01:
Het hele Shell salderingsverhaal wordt wel wat overdreven.
Pre corona was mijn opwek in dal bijvoorbeeld vrijwel gelijk aan verbruik in dal omdat ik in de zomermaanden veel weg was in de weekenden. En in coronajaar 2021 met heel veel thuis zijn (ook 's avons) had ik 150 Kwh meer verbruik dan opwek in dal. Tientjes werk dus (0,30 daltarief min 0,10 tergleververgoeding in piek = 0,20 x 150 = 30 euro). Volgens mij kunnen veel mensen dat snel met lagere gastarieven terugverdienen.
[ Voor 12% gewijzigd door SvMp op 03-06-2022 12:32 ]
Je zou moeten kijken hoe de verhouding tussen normaal/dal tarief is, bij verbruik en opwek, en dan een berekening maken. Als het alleen om stroom gaat is de overstapboete 50 euro, en het kan zijn dat het niet de moeite waard is, want soms is het echt tientjeswerk op jaarbasis. En dan moet je ook nog rekening houden met het feit dat er al 2 maanden om zijn, in de zomermaanden, dus je zult bij overstappen de eindafrekening krijgen en jouw overproductie (het is immers zomer!) kun je niet meer salderen voor de belastingen met verbruik in de winter en je krijgt er een luizige 10 cent per kWh voor. Ik denk dat gewoon die 10 maanden uitzitten de enige optie is.Basekid schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:55:
Hm, 2 maanden geleden gestart bij Shell, maar baal/twijfel nu toch wel van die keuze als ik iedereen zo hoor.
Waarom had je voor Shell gekozen en niet voor Coolblue? Die lijken qua tarieven erg op elkaar, en Coolblue saldeert wel de totale opwek met het totale verbruik bij het bepalen van de variabele kosten.
[ Voor 28% gewijzigd door SvMp op 03-06-2022 12:20 ]
Als je zeker weet dat je niet meer opwekt dan je verbruikt heeft het geen zin.Basekid schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:55:
Als je 500 kWh of meer teveel opwekt is het 500 x 0,10 = € 50,- en kun je daarvan de opzegboete betalen.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Dat is veel te simpel gesteld...HereIsTom schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:20:
[...]
Als je zeker weet dat je niet meer opwekt dan je verbruikt heeft het geen zin.
Als je 500 kWh of meer teveel opwekt is het 500 x 0,10 = € 50,- en kun je daarvan de opzegboete betalen.
Ik leg het nog eens uit.
Lage terugleververgoedingen zijn eerder regel dan uitzondering. Daarin doet Shell niets bijzonders. Het gaat om hun manier van salderen.
Stel je gebruikt op jaarbasis 2000 kWh, die je ook opwerkt. Normaal gesproken zou je dan 0 variabele kosten moeten hebben (je betaalt alleen vast leveringstarief + kosten netbeheerder). Maar niet bij Shell..
Stel in het daltarief gebruik je 1000 kWh en normaaltarief ook 1000 kWh.
Maar de opwek vindt plaats tijdens normaaltarief voor 1400 kWh en tijdens daltarief 600 kWh. Tijdens de daluren schijnt immers de zon meestal niet (alleen in het weekend overdag).
Stel je de volgende situatie voor:
Het kale daltarief is 28 cent per kWh en het kale piektarief is 33 cent per kWh.
Terugleververgoeding 10 cent per kWh.
Normaaltarief verbruik: 1000 kWh
Normaaltarief opwek: 1400 kWh
Per saldo: 400 kWh teruglevering normaaltarief
Daltarief verbruik: 1000 kWh
Daltarief opwek: 600 kWh
Per saldo 400 kWh verbruik daltarief
De meest gunstige (en imho nette) werkwijze is
Verrekenen met overschot normaaltarief: 400 - 400 = 0 kWh.
Per saldo kwijt aan variabele kosten stroom: € 0 (want verbruik 0 en ook per saldo geen teruglevering)
De werkwijze van Shell
Teruglevering normaaltarief: 400 kWh x € 0,10 = € 40,00 te ontvangen
Verbruik daltartief: 400 kWh x 0,28 = € 112,00 te betalen
Per saldo kwijt aan variabele kosten stroom: € 112 - € 40 = € 72,00 (door de wettelijke salderingsregeling t.a.v. energiebelasting wordt over die 72 euro geen energiebelasting gerekend)
[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 03-06-2022 12:31 ]
Zucht. Dat is toch precies wat ik hier voorreken? Je krijgt 10 cent teruglevering in hoog (ipv wegstrepen tegen dalverbruik) dus betaal je 20 cent per Kwh in dalverbruik (30 cent - 10 cent). Bedragen ex btw en heffingen, want die zijn wettelijk verplicht wel gesaldeerd.SvMp schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:10:
[...]
Het gaat niet om de lage terugleververgoeding. Het gaat er om dat Shell de eigen opwek per telwerk verrekent, en je vervolgens op één energienota je opgeleverde stroom laat verkopen tegen een bodemprijs en je duur stroom laat inkopen. Dat noem ik afzetterij.
[ Voor 6% gewijzigd door henkebek op 03-06-2022 12:30 ]
Klopt. Heb ik overheen gelezen. Daarom heb ik de eerste alinea van mijn reactie weggehaald.henkebek schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:29:
[...]
Zucht. Dat is toch precies wat ik hier voorreken? Je krijgt 10 cent teruglevering in hoog (ipv wegstrepen tegen dalverbruik) dus betaal je 20 cent per Kwh in dalverbruik (30 cent - 10 cent). Bedragen ex btw en heffingen, want die zijn wettelijk verplicht wel gesaldeerd.
Thanks voor de uitleggen en voorbeelden. Omdat ik net ben verhuisd en een andere gezinssamenstelling heb, is het aardig lastig in te schatten hoeveel ik nu gebruik etc. Denk dat ik het voor nu even aankijk. Met een overstap heb je ook meteen weer stuk hogere gasprijzen dus dat telt natuurlijk ook mee.
Ja inderdaad zo rekent ShellEnergy, maar ik had het voor de makkelijkheid zo voorgerekend, met zo’n laag overschot gaat het om paar tientjes per jaar.SvMp schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:29:
[...]
Dat is veel te simpel gesteld...
Ik leg het nog eens uit.
Lage terugleververgoedingen zijn eerder regel dan uitzondering. Daarin doet Shell niets bijzonders. Het gaat om hun manier van salderen.
Stel je gebruikt op jaarbasis 2000 kWh, die je ook opwerkt. Normaal gesproken zou je dan 0 variabele kosten moeten hebben (je betaalt alleen vast leveringstarief + kosten netbeheerder). Maar niet bij Shell..
Stel in het daltarief gebruik je 1000 kWh en normaaltarief ook 1000 kWh.
Maar de opwek vindt plaats tijdens normaaltarief voor 1400 kWh en tijdens daltarief 600 kWh. Tijdens de daluren schijnt immers de zon meestal niet (alleen in het weekend overdag).
Stel je de volgende situatie voor:
Het kale daltarief is 28 cent per kWh en het kale piektarief is 33 cent per kWh.
Terugleververgoeding 10 cent per kWh.
Normaaltarief verbruik: 1000 kWh
Normaaltarief opwek: 1400 kWh
Per saldo: 400 kWh teruglevering normaaltarief
Daltarief verbruik: 1000 kWh
Daltarief opwek: 600 kWh
Per saldo 400 kWh verbruik daltarief
De meest gunstige (en imho nette) werkwijze is
Verrekenen met overschot normaaltarief: 400 - 400 = 0 kWh.
Per saldo kwijt aan variabele kosten stroom: € 0 (want verbruik 0 en ook per saldo geen teruglevering)
De werkwijze van Shell
Teruglevering normaaltarief: 400 kWh x € 0,10 = € 40,00 te ontvangen
Verbruik daltartief: 400 kWh x 0,28 = € 112,00 te betalen
Per saldo kwijt aan variabele kosten stroom: € 112 - € 40 = € 72,00 (door de wettelijke salderingsregeling t.a.v. energiebelasting wordt over die 72 euro geen energiebelasting gerekend)
Maar algemeen advies als je zonnepanelen hebt neem niet ShellEnergy als je wilt overstappen!
En greenchoice werken die ook zo? Ik twijfel nu nog tussen blijven bij eneco of overstappen naar greenchoice.HereIsTom schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:22:
[...]
Ja inderdaad zo rekent ShellEnergy, maar ik had het voor de makkelijkheid zo voorgerekend, met zo’n laag overschot gaat het om paar tientjes per jaar.
Maar algemeen advies als je zonnepanelen hebt neem niet ShellEnergy als je wilt overstappen!
Zero.
Ik ben ook overgestapt naar Shell- heb zonnepanelen maar geen slimme meter, alleen enkeltarief. Dan heb ik toch geen last van die problematiek van salderen van Shell?HereIsTom schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:22:
[...]
Ja inderdaad zo rekent ShellEnergy, maar ik had het voor de makkelijkheid zo voorgerekend, met zo’n laag overschot gaat het om paar tientjes per jaar.
Dat is juist. Er kan immers niet afzonderlijk tegen hoog- of laagtarief afgerekend worden.mirandavan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:22:
[...]
Ik ben ook overgestapt naar Shell- heb zonnepanelen maar geen slimme meter, alleen enkeltarief. Dan heb ik toch geen last van die problematiek van salderen van Shell?
Hartelijk dank!pleasure schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:30:
[...]
Dat is juist. Er kan immers niet afzonderlijk tegen hoog- of laagtarief afgerekend worden.
Hmmm...maar aangezien de slimme meter voor teruglevering veprlicht zou worden in 2023, twijfel ik nu toch over Shell energy...pleasure schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:30:
[...]
Dat is juist. Er kan immers niet afzonderlijk tegen hoog- of laagtarief afgerekend worden.
Slimme meter verplichten lijkt me stug. Kan wel dat ze je huidige afkeuren. Maar een domme zou moeten volstaan want als je een domme meter hebt, krijg je automatisch enkeltarief zover ik weet. Er blijft dan 1 telwerk stilstaan.mirandavan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:44:
[...]
Hmmm...maar aangezien de slimme meter voor teruglevering veprlicht zou worden in 2023, twijfel ik nu toch over Shell energy...
Mijn boefje is liev!
Nee Greenchoice doet het gelukkig wel op een normale nette manier:Pelox schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:15:
[...]
En greenchoice werken die ook zo? Ik twijfel nu nog tussen blijven bij eneco of overstappen naar greenchoice.
- https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/
- https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf
- En dan specifiek de volgende tekst:
U krijgt meer geleverd dan u heeft teruggeleverd:
Levering Teruglevering Jaarnota
Normaalperiode 1.400 2.000
Dalperiode 1.200 200
Totaal 2.600 2.200 Verbruik 400
In dit voorbeeld levert u in de normaalperiode meer terug dan u geleverd krijgt. Het overschot van 600
kilowattuur wordt verrekend met de aan u geleverde stroom in de dalperiode. Alle door u teruggeleverde
stroom wordt zo verrekend met de aan u geleverde stroom. Als u een slimme meter heeft, ziet u dit op uw
gespecificeerde jaar- of eindnota doordat per periode hetzelfde tarief is gehanteerd voor de aan u geleverde
stroom als voor de door u teruggeleverde stroom. Er is dan geen sprake van nettoteruglevering. Het verbruik
van 400 kilowattuur wordt door Greenchoice na afloop van het leveringsjaar afgerekend tegen het daarvoor
overeengekomen tarief per kilowattuur.
Kortom: als je kan kiezen voor dubbel-tarief (normaal EN dal) dan moet je dat zeker doen omdat je dan in bovenstaand voorbeeld die 400 kwh verbruik afrekent tegen het dal / nacht tarief.
Shell saldeert per telwerk.Pelox schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:15:
[...]
En greenchoice werken die ook zo? Ik twijfel nu nog tussen blijven bij eneco of overstappen naar greenchoice.
Wat je in hoogtarief teveel hebt krijg je tegen 10 cent betaalt.
Greenchoice gooit alles op 1 hoop en saldeert eerst tegen hoogtarief en wat er nog overblijft tegen daltarief
@BBKing was mij voor
[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 03-06-2022 15:00 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Zojuist 3 jaar Greenchoice afgesloten. Alles bekeken en in jaar 2 ga ik hetzelfde betalen voor gas als wat ik nu doe. Prima. Ook de boetetarieven niet gek. 3 jaar zekerheid. Fijn dit topic zo!
Met 3960wp niet echt een spannende hoeveelheid zonnepanelen.henkebek schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:07:
[...]
Dan maakt het niet uit. Bij 2/3 opwek van verbruik is de kans groot dat je zowel op piek als op dal meer verbruikt dan teruglevert en dan maakt per telwerk salderen niet uit.
Per talwerk salderen is alleen nadelig als je netto opwekt in piek en netto afneemt in dal.
Normaal 1515 verbruik, 1885 teruglever
Dal 1360 verbruik, 797 teruglever
Das 370 * (0.42-0.10) = 159.10 Euro om mijn eigen stroom terug te kopen.
I.v.m afbouw salderingsregeling zou het verplicht worden per jan 2023, maar ik kan nergens vinden of dat uitgesteld wordt...:JB schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:48:
[...]
Slimme meter verplichten lijkt me stug. Kan wel dat ze je huidige afkeuren. Maar een domme zou moeten volstaan want als je een domme meter hebt, krijg je automatisch enkeltarief zover ik weet. Er blijft dan 1 telwerk stilstaan.
https://www.consumind.nl/...me-meter-bij-zonnepanelen
@mirandavan uitgesteld tot 2025 https://solarmagazine.nl/...ot-2025-volledig-salderen
[ Voor 5% gewijzigd door Cardinal op 03-06-2022 15:35 ]
Ja, dat is goed nieuws he? Maar zijn ze nu ook zo slim dat de verplichting tot een slimme meter dan uitgesteld wordt? dat staat nergens expliciet.
Mijn einddatum bij eneco is 19 juli.. is de einddatum de laatste dag van het contract of is de einddatum de dag waarop het contract is gestopt? Of te wel moet ik een nieuw contract afsluiten per 19 of per 20 juli?
@THE_BASE thanks!
Zojuist aangemeld voor 3 jaar greenchoice, zeker dalen.
@THE_BASE thanks!
Zojuist aangemeld voor 3 jaar greenchoice, zeker dalen.
[ Voor 16% gewijzigd door Pelox op 03-06-2022 15:46 ]
Zero.
19e is de einddatum van het contract. Dus de 18e is de allerlaatste dag.Pelox schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:39:
Mijn einddatum bij eneco is 19 juli.. is de einddatum de laatste dag van het contract of is de einddatum de dag waarop het contract is gestopt? Of te wel moet ik een nieuw contract afsluiten per 19 of per 20 juli?
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Anders benader je Shell of je naar enkeltarief mag? Wellicht mag dat gewoon en is er helemaal niets aan de handBasekid schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:55:
Same here, ik ga Shell annuleren en voor 3 jaar zekerheid. Liever aankomend jaar een paar euro meer betalen en het tweede jaar de tarieven die Shell nu hanteert. Voorlopig geen omkijken meer na, kan me overigens niet voorstellen dat de tarieven het aankomend jaar enorm gaan dalen.Basekid schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:55:
Heeft Shell aan jou dan letterlijk bevestigd dat je geen enkeltarief mag? Ik mocht altijd overal enkeltarief met een slimme meter.THE_BASE schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:49:
[...]
Same here, ik ga Shell annuleren en voor 3 jaar zekerheid. Liever aankomend jaar een paar euro meer betalen en het tweede jaar de tarieven die Shell nu hanteert. Voorlopig geen omkijken meer na, kan me overigens niet voorstellen dat de tarieven het aankomend jaar enorm gaan dalen.
Gaat niet over enkeltarief, salderen of zonnepanelen. Die heb ik niet. Gaat gewoon om zekerheid. Bij Shell mag ik volgend jaar weer kijken wat de tarieven doen, ik geloof niet dat ze gaan dalen. Dan liever Univé/Greenchoice, dan heb ik volgend jaar in elk geval de tarieven van nu (i.v.m. de kortingsregeling).Malarky schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:52:
[...]
Heeft Shell aan jou dan letterlijk bevestigd dat je geen enkeltarief mag? Ik mocht altijd overal enkeltarief met een slimme meter.
Ik kijk nu ook naar Unive, maar ik kan nergens invullen dat ik zonnepanelen heb, noch kan ik vinden hoe het salderen gaat,]....wie heeft een link voor me?THE_BASE schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:53:
[...]
Gaat niet over enkeltarief, salderen of zonnepanelen. Die heb ik niet. Gaat gewoon om zekerheid. Bij Shell mag ik volgend jaar weer kijken wat de tarieven doen, ik geloof niet dat ze gaan dalen. Dan liever Univé/Greenchoice, dan heb ik volgend jaar in elk geval de tarieven van nu (i.v.m. de kortingsregeling).
Verwijderd
Hier zojuist ook overgestapt. Eind januari verliep ons contract bij Budget Energie, wat een feest. Huidige tarieven daar variabel:burnoutpc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:01:
Zojuist 3 jaar Greenchoice afgesloten. Alles bekeken en in jaar 2 ga ik hetzelfde betalen voor gas als wat ik nu doe. Prima. Ook de boetetarieven niet gek. 3 jaar zekerheid. Fijn dit topic zo!
:strip_exif()/f/image/HsDpeCZ3WdZIWlVQYETRbNkP.jpg?f=fotoalbum_large)
Doe er iets leuks mee! Het leukste wat ik kon bedenken is overstappen.
Nu 3 jaar zekerheid, heerlijk gevoel in deze onstuimige tijden. We hebben ons verbruik wat lager ingezet, want ruim de eerste mWh al opgewekt met onze nieuwe zonnepanelen en over 2 weken wordt hier een pelletkachel geplaatst voor de winterse koude dagen. Dus nu een maandbedrag waar we ons erg comfortabel mee voelen.
Zal mij benieuwen of we over 2 jaar die boete pakken omdat het gas weer gratis bij een pak cornflakes komt of dat we in onze handjes mogen wrijven met deze deal.
Ik vermoed dat laatste.
Ik hoef zeker niet het onderste uit de kan, maar weten waar je aan toe bent geeft mij persoonlijk rust.
Hoe heb je dat geregeld? Op hun website zie ik alleen maar modelcontracten...of was je al klant bij ze?burnoutpc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:01:
Ik kom ook niet verder, je kunt alleen verbruik zonder zonnepanelen invullen en nergens uitleg over salderenolafmol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:08:
[...]
Hoe heb je dat geregeld? Op hun website zie ik alleen maar modelcontracten...of was je al klant bij ze?
https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/olafmol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:08:
[...]
Hoe heb je dat geregeld? Op hun website zie ik alleen maar modelcontracten...of was je al klant bij ze?
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Waar vind je 3 jaar Greenchoice? Of hebben jullie het over Univé via Greenchoice?Verwijderd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:05:
[...]
Hier zojuist ook overgestapt. Eind januari verliep ons contract bij Budget Energie, wat een feest. Huidige tarieven daar variabel:
Ik hoef zeker niet het onderste uit de kan, maar weten waar je aan toe bent geeft mij persoonlijk rust.
Laat maar, ik zie het al hierboven.
[ Voor 4% gewijzigd door THE_BASE op 03-06-2022 16:12 ]
maar daar kun je geen zonnepanelen en terugleveren invullen...
Niet eens zo slecht idd, ervan uitgaande dat de gasprijzen zeker niet omlaag zullen gaan de komende tijd. Zit nu bij Coolblue energie voor 1,14 per m3, en een schamele 0,11 per kwh voor teruglevering. Dat contract loopt ergens volgend jaar Q2 af, dus mogelijk interessant om dit tegen die tijd in te laten gaan.
Lees idd nergens iets over salderings-tarieven, of ingangsdatum...
Onderaan de pagina -> voorwaarden -> voorwaarden nettoteruglevering juli 2022mirandavan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:13:
[...]
maar daar kun je geen zonnepanelen en terugleveren invullen...
Zero.
Moest ook even zoeken op de site maar zie dit staan:
Wek je stroom op met zonnepanelen? Dan trekken we de door jou opgewekte hoeveelheid stroom van je totale stroomverbruik af op je jaarnota. Dit kan zowel minder stroom zijn dan je opwekt, of evenveel. We noemen dit salderen.
Met onze salderingsregeling ontvang je voor de stroom die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt voor stroom die je afneemt.
Wek je stroom op met zonnepanelen? Dan trekken we de door jou opgewekte hoeveelheid stroom van je totale stroomverbruik af op je jaarnota. Dit kan zowel minder stroom zijn dan je opwekt, of evenveel. We noemen dit salderen.
Met onze salderingsregeling ontvang je voor de stroom die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt voor stroom die je afneemt.
I’m not superstitious, but I am a little stitious.
Voor eenieder die net als mij een overzicht zoekt van de terugleververgoedingen van verschillende aanbieders:
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Is dit trouwens een "verstopt" product? Ik twijfel nl om te bellen met ze hierover, om te voorkomen dat de link eraf gehaald wordt...
Ik vraag me ook af of ze dit lang online laten staan, Greenchoice zelf zit niet op 3-jarige contracten te wachten. Waarom dan wel via Univé?olafmol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:39:
[...]
Is dit trouwens een "verstopt" product? Ik twijfel nl om te bellen met ze hierover, om te voorkomen dat de link eraf gehaald wordt...
Kreeg je direct bevestiging? Ik na een uur nog niets, geen mail.oid.burnoutpc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:01:
Nee, ik ook nog steeds niet na een uur.mirandavan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:51:
[...]
Kreeg je direct bevestiging? Ik na een uur nog niets, geen mail.oid.
Wel kan ik via "mijn Greenchoice" mijn aanmelding zien. Ik kan ook zien dat het, in mijn geval, nog 45 dagen duurt tot mijn contract ingaat. Dus het lijkt wel allemaal goedgegaan.
In ieder geval heb ik alles bewaard bij het invullen van de aanmelding (printscreens etc)
Bedankt overigens voor degene die de tip voor dit 3-jarig Greenchoice contract gepost had. Prima aanbieding (en zekerheid)
Geen idee, ik lees ook alleen maar mee en hoop snel een keuze te kunnen maken aangezien mijn vaste contract over 2 weken afloopt en geen aanbieding ga krijgen van UnitedConsumers en de variabele tarieven liggen dan nog hoger dan die van de aanbieding van GC Univé. De andere keuze is Shell voor 1 jaar vast. Wil eigenlijk geen modelcontract want ik denk niet dat de prijzen zullen dalen richting de winter dus dat zal niet goedkoper zijn.olafmol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:39:
[...]
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Bevestiging pas volgende dagmirandavan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:51:
[...]
Dank, ik vind t ook een goed product en maar spannend:). Ik heb maar 1 kwh energie ingevuld omdat ik de zonnepanelen optie niet kon vinden....
Net zoals bij de verhoging van 1-4 communiceren ze nu geen exacte tarieven. Zowel in krant als website gaat het over 'een bedrag per maand' dat je meer gaat betalen bij één of ander fictief verbruik.arj1o1 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:52:
Heeft er iemand al de exacte nieuwe tarieven van Vattenfall?
Dit komt omdat ze voor verschillende klanten verschillende tarieven hebben.
De vorige verhoging was meen ik 11 euro per maand, voor mij concreet een gasprijsverhoging van ongeveer 1,25 naar 1,35 eur/m3
Dus als ik de 20 euro fictieve verhoging van nu op dezelfde manier omreken kom ik op 1,53 eur/m3. Dat vind ik niet gek in deze tijden.
Het lijkt erop dat deze tarieven gelden voor iedereen met een modelcontract van voor de jaarwisseling en nog steeds voor bestaande klanten die nu een aflopend vast contract hebben en worden overgezet op variabel.
Ik heb geen idee of in die 20 euro ook de BTW verlaging zit verstopt, maar dat zal wel.
Naar de elektriciteitstarieven heb ik niet gekeken omdat die peanuts zijn vergeleken met mijn gasrekening...
Dat is prima, maar ze hadden ook tegelijkertijd Mijn Vattenfall kunnen updaten met de nieuwe tarieven.Titusvh schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:12:
[...]
Net zoals bij de verhoging van 1-4 communiceren ze nu geen exacte tarieven. Zowel in krant als website gaat het over 'een bedrag per maand' dat je meer gaat betalen bij één of ander fictief verbruik.
Dit komt omdat ze voor verschillende klanten verschillende tarieven hebben.
Nou ik heb ook geen bevestiging van greenchoice dus kan niks zienHandigeHarrie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:01:
[...]
Nee, ik ook nog steeds niet na een uur.
Wel kan ik via "mijn Greenchoice" mijn aanmelding zien. Ik kan ook zien dat het, in mijn geval, nog 45 dagen duurt tot mijn contract ingaat. Dus het lijkt wel allemaal goedgegaan.
In ieder geval heb ik alles bewaard bij het invullen van de aanmelding (printscreens etc)
Bedankt overigens voor degene die de tip voor dit 3-jarig Greenchoice contract gepost had. Prima aanbieding (en zekerheid)
Komt bij dat het product vooral in lijkt gestoken om lokale zonnestroom te verkopen maar vervolgens best vaak zonder stroom wordt verkocht.THE_BASE schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:40:
[...]
Ik vraag me ook af of ze dit lang online laten staan, Greenchoice zelf zit niet op 3-jarige contracten te wachten. Waarom dan wel via Univé?
Het zal wel vooral een zaak zijn van marketing: Univé is in het oosten van het land een "oude" verzekeraar, ontstaan uit soort coöperatie.
Timmert aardig aan de weg, en met deze energieactie krijgen ze natuurlijk flink aandacht.
(Verder begrijp ik als Univéklant dat ik dit energiecontract nergens zal terugzien in "mijn univé" )
Timmert aardig aan de weg, en met deze energieactie krijgen ze natuurlijk flink aandacht.
(Verder begrijp ik als Univéklant dat ik dit energiecontract nergens zal terugzien in "mijn univé" )
Een slimme meter kun je ook dom maken dus ik geloof niet dat ze een slimme meter gaan verplichten?mirandavan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:26:
[...]
I.v.m afbouw salderingsregeling zou het verplicht worden per jan 2023, maar ik kan nergens vinden of dat uitgesteld wordt...:
https://www.consumind.nl/...me-meter-bij-zonnepanelen
Mijn boefje is liev!
Het is gewoon te benaderen via de unive site. De meeste mensen zoeken gewoon via een of andere vergelijkingssite. Het komt niet bij ze op om gewoon eens een rondje langs maatschappijen te maken, laat staan via een site als dit. Ik kwam hier ook stom toevallig terecht omdat ik schijnbaar net de juiste zoekwoorden via google had ingetoetst, waardoor ik hier actuele discussie's vond.olafmol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:39:
[...]
MHI SRK 50 ZS-W
Check. Want bij greenchoice staat er knalgroot op de homepage dat ze geen vaste contracten meer verkopen.Zuinig schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:27:
[...]
Het is gewoon te benaderen via de unive site. De meeste mensen zoeken gewoon via een of andere vergelijkingssite. Het komt niet bij ze op om gewoon eens een rondje langs maatschappijen te maken, laat staan via een site als dit. Ik kwam hier ook stom toevallig terecht omdat ik schijnbaar net de juiste zoekwoorden via google had ingetoetst, waardoor ik hier actuele discussie's vond.
Mijn vraag; wie o wie kan mij helpen?
Momenteel zitten wij bij Essent, stroom en gas beide variabel. We hebben 24 zonnepanelen en krijgen in september onze lucht-water warmtepomp. Vandaag een nieuw overzicht ontvangen van Essent met de nieuwe tarieven van stroom en gas, beide variabel. Gas wil ik lekker zo laten gezien we dat vanaf september niet meer nodig zijn. Nu zit ik er aan te denken om het stroom voor een jaar(of langer) vast te zetten ipv variabel maar ben er nog niet uit of dat wijs is! Contact opgenomen met Essent, dat is dus niet mogelijk! Of beide vastzetten of beide variabel, 1 van de twee is niet mogelijk! Dit maakt dus dat ik op zoek moet naar een andere aanbieder voor stroom…….Wanneer ik bij de aanbieders de gegevens in vul van gebruik en het hebben van zonnepanelen komen er mooie bedragen uit van wat we terug krijgen. Natuurlijk is dit een vertekend beeld omdat we straks veel meer stroom gaan gebruiken door onze warmtepomp. Wat ik vreemd vind is dat er geen enkele aanbieder is welke vraagt of je een warmtepomp hebt, dit moeten ze toch ook mee kunnen nemen in de vergelijking! Ook vind ik het lastig om in te schatten wat het stroomverbruik straks zal zijn van onze nieuwe lucht-water warmtepomp. Iemand die mij kan helpen hoe ik dit het best kan oplossen/vergelijken? Wat is wijsheid om nu te doen? Hoe kom ik er achter wat onze lucht-water warmtepomp straks op jaarbasis ongeveer aan stroom gaat verbruiken? En wanneer ik overstap voor stroom moet ik dan kiezen voor enkel of dubbel tarief met de zonnepanelen en mijn warmtepomp welke er aan komt?
Momenteel zitten wij bij Essent, stroom en gas beide variabel. We hebben 24 zonnepanelen en krijgen in september onze lucht-water warmtepomp. Vandaag een nieuw overzicht ontvangen van Essent met de nieuwe tarieven van stroom en gas, beide variabel. Gas wil ik lekker zo laten gezien we dat vanaf september niet meer nodig zijn. Nu zit ik er aan te denken om het stroom voor een jaar(of langer) vast te zetten ipv variabel maar ben er nog niet uit of dat wijs is! Contact opgenomen met Essent, dat is dus niet mogelijk! Of beide vastzetten of beide variabel, 1 van de twee is niet mogelijk! Dit maakt dus dat ik op zoek moet naar een andere aanbieder voor stroom…….Wanneer ik bij de aanbieders de gegevens in vul van gebruik en het hebben van zonnepanelen komen er mooie bedragen uit van wat we terug krijgen. Natuurlijk is dit een vertekend beeld omdat we straks veel meer stroom gaan gebruiken door onze warmtepomp. Wat ik vreemd vind is dat er geen enkele aanbieder is welke vraagt of je een warmtepomp hebt, dit moeten ze toch ook mee kunnen nemen in de vergelijking! Ook vind ik het lastig om in te schatten wat het stroomverbruik straks zal zijn van onze nieuwe lucht-water warmtepomp. Iemand die mij kan helpen hoe ik dit het best kan oplossen/vergelijken? Wat is wijsheid om nu te doen? Hoe kom ik er achter wat onze lucht-water warmtepomp straks op jaarbasis ongeveer aan stroom gaat verbruiken? En wanneer ik overstap voor stroom moet ik dan kiezen voor enkel of dubbel tarief met de zonnepanelen en mijn warmtepomp welke er aan komt?
Ik zou zeggen begin hier eens te lezen: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10Mulderjari schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:48:
Kom je vast situatie's tegen die ongeveer vergelijkbaar zijn met jou.
MHI SRK 50 ZS-W
Toffe tip die van Unive/GC! Ook voor de 3 jaarcontract gegaan 
Neem aan dat GC mn contract van Shell opzecht voor mij, en dat Shell me dan een opzegboete stuurt?
Die kunnen ze dan sws verreken met mn opgewekte elektriciteit...
Neem aan dat GC mn contract van Shell opzecht voor mij, en dat Shell me dan een opzegboete stuurt?
[ Voor 18% gewijzigd door Basekid op 03-06-2022 19:35 ]
Heb jij direct een bevestigingsmail ontvangen? Ben een half uur verder en nog niets binnen… wel gegevens in m’n oude account met nieuwe startdatum.Basekid schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:35:
Toffe tip die van Unive/GC! Ook voor de 3 jaarcontract gegaan
Wat zijn dit voor grappen
Gister is mijn 3-jaar vast bij Greenchoice afgelopen dus nu krijg ik hun variabele tarieven;
Groen&Vrij Wind en Zon
Groene stroom (via Univé € 0,4451)
Normaaltarief (per kWh)
€ 0,58418
Daltarief (per kWh)
€ 0,52279
Bosgecompenseerd gas (via Univé € 2,0618)
Tarief (per m3)
€ 2,56752
Maandelijks voorschot schoot van €140 naar €380. Via die Univé link ook een altijd-opzegbaar variabel contract maar dan met een voorschot van €240
Straks maar even afsluiten dus, bij deze meest klantvriendelijke organisatie.
[ Voor 9% gewijzigd door frickY op 04-06-2022 12:17 ]
Geen mail, maar online lijkt het wel gekoppeld te zijn aan mijn oude account:THE_BASE schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:38:
[...]
Heb jij direct een bevestigingsmail ontvangen? Ben een half uur verder en nog niets binnen… wel gegevens in m’n oude account met nieuwe startdatum.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ew9OSS7XYf4wGeVOHv0lqnyP.png?f=user_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Basekid op 03-06-2022 19:43 ]
Dag erna komt bevestigingBasekid schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:41:
[...]
Geen mail, maar online lijkt het wel gekoppeld te zijn aan mijn oude account:
[Afbeelding]
Mijn contract met powerpeers loopt volgende maand af en ik heb nu dus een aanbod voor verlenging.
Dit aanbod is veel gunstiger dan de prijzen die je krijgt bij overstappen. Kan dat kloppen of zie ik iets verkeerd?
Voorheen was de overstapbonus altijd doorslaggevend in de totale jaarprijs.
Dit aanbod is veel gunstiger dan de prijzen die je krijgt bij overstappen. Kan dat kloppen of zie ik iets verkeerd?
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Welkom in 2022...pingkiller schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:59:
Mijn contract met powerpeers loopt volgende maand af en ik heb nu dus een aanbod voor verlenging.
Weet je dat wel zeker? Mijn einddatum was 2 december en dat heb ik ook zo doorgegeven bij de overstap via gaslicht. De nieuwe leverancier begon pas op 3 december met leveren, dan is toch de einddatum de allerlaatste dag en niet de dag ervoor? Het zou vervelend zijn om in december een dag in de kou en het donker te zitten.THE_BASE schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:40:
19e is de einddatum van het contract. Dus de 18e is de allerlaatste dag.
Doe je gasverbruik x2,5 of x3 en je zit op het aantal kWh.Mulderjari schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:48:
Energielevering werkt al jaren niet meer zo. Je leverancier is puur administratief. Je netbeheerder sluit je aan en af. En die komen echt niet langs als jij 1 dag geen energieleverancier hebt.grun93 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:05:
[...]
Weet je dat wel zeker? Mijn einddatum was 2 december en dat heb ik ook zo doorgegeven bij de overstap via gaslicht. De nieuwe leverancier begon pas op 3 december met leveren, dan is toch de einddatum de allerlaatste dag en niet de dag ervoor? Het zou vervelend zijn om in december een dag in de kou en het donker te zitten.
Je zult nooit afgesloten worden. Ook al geef je een foutieve datum in, ze hebben contact bij een overstap. Bij een nieuwe woning ligt het anders.grun93 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:05:
[...]
Weet je dat wel zeker? Mijn einddatum was 2 december en dat heb ik ook zo doorgegeven bij de overstap via gaslicht. De nieuwe leverancier begon pas op 3 december met leveren, dan is toch de einddatum de allerlaatste dag en niet de dag ervoor? Het zou vervelend zijn om in december een dag in de kou en het donker te zitten.
De oude leverancier krijgt pas op de dag van de overstap (of de dag ervoor) een bericht dat je overstapt. Ze krijgen dus niet weken van te voren de datum door.grun93 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:05:
[...]
Dus je komt nooit zonder contract te zitten
soms wel hoor. In mijn geval kreeg ik kort na de aanvraag bij de nieuwe, al de mededeling van de oude leverancier, dat ik zou stoppen bij hun. Dit terwijl de werkelijke overstap nog weken op zich liet wachten. Ze wisten het dus al heel snel.jobr schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:13:
[...]
De oude leverancier krijgt pas op de dag van de overstap (of de dag ervoor) een bericht dat je overstapt. Ze krijgen dus niet weken van te voren de datum door.
Dus je komt nooit zonder contract te zitten
MHI SRK 50 ZS-W
wouw, deze is wel erg interessant. Met acceptabele boetes als je toch wilt overstappen!
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Ik zie veel mensen hier lyrisch over Greenchoice Energie van de boer.
Ik heb 12 December een modelcontract afgesloten bij Vattenfal en ben toch nog steeds wel een behoorlijk stuk goedkoper uit?
Ik heb 12 December een modelcontract afgesloten bij Vattenfal en ben toch nog steeds wel een behoorlijk stuk goedkoper uit?
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Ik zit ook bij vattenfall. Met de 9%btw gerekend kom je dan denk ik uit op 1.55 m3 wat dus in januari weer belast word met 21% (reken maar uit afhankelijk van je tarief.Da_maniaC schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:25:
Ik zie veel mensen hier lyrisch over Greenchoice Energie van de boer.
Dat betekent dus in mijn situatie dat ik dan nog maar net onder de 1.85 zit van GC dchat ik
Dus ik heb wel voor 3 jaar zekerheid gekozen.
En het eerste half jaar van GC betaal ik 1.66 ivm de 9% btw
Nee, maar mijn greenchoice omgeving is wel al live, met zoveel dagen tot levering. Dus ga ervanuit dat het gewoon gefixt is zomirandavan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:51:
[...]
Ik zit nu ook even te kijken naar die aanbieding van Univé, maar ik vind 3 jaar vast zo... lang
Met een beetje geluk gaan de energieprijzen van kwaad naar erger en zit je dan ondanks de lange looptijd gewoon safe én (relatief gezien) voordelig. Met een beetje pech daalt de gasprijs binnen een jaar aanzienlijk en ben je fors duurder uit.
Gezond verstand zegt overigens dat de gasprijs niet meer aanzienlijk gaat zakken de komende tijd (jaren?). Rusland was de hofleverancier voor Europa. Groningen blijft redelijk op slot. Vloeibaar gas hebben we hier niet veel volgens mij dus moet geïmporteerd worden. En Nederland/Europa lijkt alleen maar meer en feller in te zetten op verduurzaming en van het gas af gaan nu want 'we zijn te afhankelijk'. Valt natuurlijk wat van te zeggen, maar als je in een huurhuis zit met een huurbaas die het liefste geen geld uitgeeft dan kun je gewoon geen kant op. Daarbij stijgen de lonen niet of nauwelijks terwijl we nu al minstens het dubbele betalen voor met name gas. Dus het is een kutsituatie of het is een kutsituatie
Momenteel zitten we nog variabel bij Eneco á 1,78 per m3 zo uit m'n hoofd dus bij Univé gaan we er weinig op achteruit maar zitten we er 3 jaar aan vast. Blijven we variabel dan wordt het in ieder geval dit hele jaar nog huilen met de pet op. Iemand hier die deze knoop door kan hakken?

Gezond verstand zegt overigens dat de gasprijs niet meer aanzienlijk gaat zakken de komende tijd (jaren?). Rusland was de hofleverancier voor Europa. Groningen blijft redelijk op slot. Vloeibaar gas hebben we hier niet veel volgens mij dus moet geïmporteerd worden. En Nederland/Europa lijkt alleen maar meer en feller in te zetten op verduurzaming en van het gas af gaan nu want 'we zijn te afhankelijk'. Valt natuurlijk wat van te zeggen, maar als je in een huurhuis zit met een huurbaas die het liefste geen geld uitgeeft dan kun je gewoon geen kant op. Daarbij stijgen de lonen niet of nauwelijks terwijl we nu al minstens het dubbele betalen voor met name gas. Dus het is een kutsituatie of het is een kutsituatie
Momenteel zitten we nog variabel bij Eneco á 1,78 per m3 zo uit m'n hoofd dus bij Univé gaan we er weinig op achteruit maar zitten we er 3 jaar aan vast. Blijven we variabel dan wordt het in ieder geval dit hele jaar nog huilen met de pet op. Iemand hier die deze knoop door kan hakken?

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 04-06-2022 01:26 ]
Drie jaar lang? Zeg dat maar tegen de mensen die vorig jaar een 1-jarig contract hebben geregeld. Zij balen ervan dat ze niet voor 3 of 5 jaar hebben getekend.SomerenV schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 01:24:
Ik zit nu ook even te kijken naar die aanbieding van Univé, maar ik vind 3 jaar vast zo... langMet een beetje geluk gaan de energieprijzen van kwaad naar erger en zit je dan ondanks de lange looptijd gewoon safe én (relatief gezien) voordelig. Met een beetje pech daalt de gasprijs binnen een jaar aanzienlijk en ben je fors duurder uit.
Gezond verstand zegt overigens dat de gasprijs niet meer aanzienlijk gaat zakken de komende tijd (jaren?). Rusland was de hofleverancier voor Europa. Groningen blijft redelijk op slot. Vloeibaar gas hebben we hier niet veel volgens mij dus moet geïmporteerd worden. En Nederland/Europa lijkt alleen maar meer en feller in te zetten op verduurzaming en van het gas af gaan nu want 'we zijn te afhankelijk'. Valt natuurlijk wat van te zeggen, maar als je in een huurhuis zit met een huurbaas die het liefste geen geld uitgeeft dan kun je gewoon geen kant op. Daarbij stijgen de lonen niet of nauwelijks terwijl we nu al minstens het dubbele betalen voor met name gas. Dus het is een kutsituatie of het is een kutsituatie![]()
Je hebt drie jaar zekerheid wat betreft de prijzen. Mochten de prijzen opeens flink dalen, dan kan je toch gewoon opzeggen? Voordat je opzegt uiteraard wel even uitrekenen of de verwachte besparing meer is dan de opzegboete.
Een paar dingen:
Moet je een overstapboete betalen, maar je kunt zelf uitrekenen bij welk prijsverschil dat uit kan. Bij een daling kan dat al snel uit. Ondertussen heb je wel de zekerheid dat het in ieder geval niet omhoog gaat.
Dat geeft juist zekerheid in deze onzekere energiemarkt en is dus fijn lijkt meSomerenV schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 01:24:
Ik zit nu ook even te kijken naar die aanbieding van Univé, maar ik vind 3 jaar vast zo... lang
Ook positiefMet een beetje geluk gaan de energieprijzen van kwaad naar erger en zit je dan ondanks de lange looptijd gewoon safe én (relatief gezien) voordelig.
Als dat zo is, dan stap je toch over?Met een beetje pech daalt de gasprijs binnen een jaar aanzienlijk en ben je fors duurder uit.
Moet je een overstapboete betalen, maar je kunt zelf uitrekenen bij welk prijsverschil dat uit kan. Bij een daling kan dat al snel uit. Ondertussen heb je wel de zekerheid dat het in ieder geval niet omhoog gaat.
Vastzetten als je dat denktGezond verstand zegt overigens dat de gasprijs niet meer aanzienlijk gaat zakken de komende tijd (jaren?).
Huh? Vloeibaar gas is gewoon normaal gas, alleen onder extreme druk samengedrukt dat het vloeibaar wordt. Zo kun je 600x meer vervoeren. Na vervoer gaat in de terminal de druk er af is het weer normaal gas.Rusland was de hofleverancier voor Europa. Groningen blijft redelijk op slot. Vloeibaar gas hebben we hier niet veel volgens mij dus moet geïmporteerd worden.
Dankzij hugo de jonge lijkt dit nu te gaan veranderenEn Nederland/Europa lijkt alleen maar meer en feller in te zetten op verduurzaming en van het gas af gaan nu want 'we zijn te afhankelijk'. Valt natuurlijk wat van te zeggen, maar als je in een huurhuis zit met een huurbaas die het liefste geen geld uitgeeft dan kun je gewoon geen kant op. Daarbij stijgen de lonen niet of nauwelijks terwijl we nu al minstens het dubbele betalen voor met name gas. Dus het is een kutsituatie of het is een kutsituatie
Lijkt me duidelijk toch? Weinig te verliezen lijkt me.Momenteel zitten we nog variabel bij Eneco á 1,78 per m3 zo uit m'n hoofd dus bij Univé gaan we er weinig op achteruit maar zitten we er 3 jaar aan vast. Blijven we variabel dan wordt het in ieder geval dit hele jaar nog huilen met de pet op. Iemand hier die deze knoop door kan hakken?
Hoi!
Hmm ik zit nog in mijn 2 weken bedenktijd bij shell. Ik wil ook gaan voor drie jaar bij unive/GC. Maar hebben jullie eerst een unive verzekering afgesloten en dan pas aangemeld voor de drie jarig energie contract? Weet iemand wat de opzegboetes zijn?
Dat het toen een goed idee was om lang vast te zetten betekent niet dat het dat nu ook isMawlana schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 02:20:
[...]
Drie jaar lang? Zeg dat maar tegen de mensen die vorig jaar een 1-jarig contract hebben geregeld. Zij balen ervan dat ze niet voor 3 of 5 jaar hebben getekend.
Je hebt drie jaar zekerheid wat betreft de prijzen. Mochten de prijzen opeens flink dalen, dan kan je toch gewoon opzeggen? Voordat je opzegt uiteraard wel even uitrekenen of de verwachte besparing meer is dan de opzegboete.
Kon de opzeg boetes van het 3 jaar dalen Univé contract niet echt vinden. Kan iemand helpen? Bvdhenkebek schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:36:
[...]
Dat het toen een goed idee was om lang vast te zetten betekent niet dat het dat nu ook isWaarschijnlijk niet zelfs. Maar we zullen het zien
Gelukkig vallen de boetes redelijk mee.
Tip je kan via iemand die al een contract getekend heeft bij greenchoice een referral krijgen voor 50 euro korting. Referrals delen mag hier niet neem ik aan, maar weet dat het er is.
Zero.
Heb niks bij unive lopen of afgesloten en heb mijn contract voor alleen gas al wel binnen.IUser schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:35:
Hmm ik zit nog in mijn 2 weken bedenktijd bij shell. Ik wil ook gaan voor drie jaar bij unive/GC. Maar hebben jullie eerst een unive verzekering afgesloten en dan pas aangemeld voor de drie jarig energie contract? Weet iemand wat de opzegboetes zijn?
Aantal maanden geleden 0,22 kWh/ 1,02m3 voor 5jaar vastgezet. Nu dus erg blij mee (en hopen dat ze niet omvallen deze winter).SomerenV schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 01:24:
Ik zit nu ook even te kijken naar die aanbieding van Univé, maar ik vind 3 jaar vast zo... langMet een beetje geluk gaan de energieprijzen van kwaad naar erger en zit je dan ondanks de lange looptijd gewoon safe én (relatief gezien) voordelig. Met een beetje pech daalt de gasprijs binnen een jaar aanzienlijk en ben je fors duurder uit.
Gezond verstand zegt overigens dat de gasprijs niet meer aanzienlijk gaat zakken de komende tijd (jaren?). Rusland was de hofleverancier voor Europa. Groningen blijft redelijk op slot. Vloeibaar gas hebben we hier niet veel volgens mij dus moet geïmporteerd worden. En Nederland/Europa lijkt alleen maar meer en feller in te zetten op verduurzaming en van het gas af gaan nu want 'we zijn te afhankelijk'. Valt natuurlijk wat van te zeggen, maar als je in een huurhuis zit met een huurbaas die het liefste geen geld uitgeeft dan kun je gewoon geen kant op. Daarbij stijgen de lonen niet of nauwelijks terwijl we nu al minstens het dubbele betalen voor met name gas. Dus het is een kutsituatie of het is een kutsituatie![]()
Op 2 oktober verloopt mijn contract bij pure energie. Maar hun modelcontract is echt duur, en ook een vervelende manier van salderen. (Bij mijn huidige contract was het juist fijn want daar krijg ik per opgewekt kWh in hoog tarief, meer dan ik betaal in laag tarief.)
Heb nu geprobeerd een contract bij Unive af te sluiten per die datum. Eens kijken of dat lukt. Omdat ze geen mogelijkheid geven om de opwek in te vullen heb ik bij hoog en laagtarief even 0 ingevuld. Ze zullen wel bellen een dezer dagen
afwachten of het gaat lukken zoals ik hoop. Of dat ik echt te vroeg ben en of ze de opwek alsnog een beetje normaal gaan verwerken.
Heb nu geprobeerd een contract bij Unive af te sluiten per die datum. Eens kijken of dat lukt. Omdat ze geen mogelijkheid geven om de opwek in te vullen heb ik bij hoog en laagtarief even 0 ingevuld. Ze zullen wel bellen een dezer dagen
afwachten of het gaat lukken zoals ik hoop. Of dat ik echt te vroeg ben en of ze de opwek alsnog een beetje normaal gaan verwerken.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ben aan het kijken of het voor mijn moeder nodig is om een overstap van leverancier te regelen. Zij zit op dit moment bij Essent, betaalt maandelijks € 120 euro en krijgt per 1 juli te maken met de volgende prijswijziging:
Nu kan het zijn dat ik er volledig naast zit, maar volgens mij is er voor haar op dit moment geen gunstiger alternatief. De Univé-aanbieding en een snelle prijsvergelijking via de bekende sites, levert in elk geval geen voordeel op.
Voor de zekerheid toch even checken bij de beter geïnformeerden die in dit forum aanwezig zijn, aangezien ikzelf (omdat wij vorig jaar al de Greenchoice- aanbieding hebben gepakt en dus drie jaar goedzitten) niet tot in detail in de huidige energiemarkt zit (volg dit forum al wel langer overigens, juist om mijn moeder zo nodig te kunnen helpen). Vraag is dus of mijn conclusie klopt, dan wel of ik dingen over het hoofd zie.
- Stroom van € 0,25246 naar € 0,29447
- Gas van € 1,11505 naar € 1,51371
- Leveringskosten van € 6,49 naar € 5,84
Nu kan het zijn dat ik er volledig naast zit, maar volgens mij is er voor haar op dit moment geen gunstiger alternatief. De Univé-aanbieding en een snelle prijsvergelijking via de bekende sites, levert in elk geval geen voordeel op.
Voor de zekerheid toch even checken bij de beter geïnformeerden die in dit forum aanwezig zijn, aangezien ikzelf (omdat wij vorig jaar al de Greenchoice- aanbieding hebben gepakt en dus drie jaar goedzitten) niet tot in detail in de huidige energiemarkt zit (volg dit forum al wel langer overigens, juist om mijn moeder zo nodig te kunnen helpen). Vraag is dus of mijn conclusie klopt, dan wel of ik dingen over het hoofd zie.
Ik denk niet dat het werkt, je krijgt een link en die gaat direct naar Greenchoice en niet naar Univé.Pelox schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:13:
Tip je kan via iemand die al een contract getekend heeft bij greenchoice een referral krijgen voor 50 euro korting. Referrals delen mag hier niet neem ik aan, maar weet dat het er is.
Danheb je niet goed gezocht in dit topic :-)olafmol schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:04:
[...]
Kon de opzeg boetes van het 3 jaar dalen Univé contract niet echt vinden. Kan iemand helpen? Bvd
Zijn standaard bedragen door de acm vastgesteld.
hoe lang zou het nog duren voordat het contract afloopt? hoeveel moet u maximaal betalen?
korter dan 1,5 jaar 50 EUR
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR
langer dan 2,5 jaar 125 EUR
Let op
Uw energieleverancier mag dit voor gas en voor elektriciteit aan u vragen. Stopt u met allebei? Dan betaalt u maximaal het dubbele bedrag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze bedragen vastgesteld
https://www.consuwijzer.n...ergie/alles-over-opzeggen
Lijken me redelijke prijzen maar hou er rekening mee dat het een variabel contract is. Dus op zijn laatst per 1 januari 2023 worden deze tarieven weer aangepast. Als het gedonder in Oekraïne dan nog steeds voortduurt en het stookseizoen barst los heb je best kans dat die gasprijs door het dak gaat. Aan de andere kant, als het een zachte winter wordt en we zijn weer vriendjes met de Russen dan kan het ook weer lager worden. Dus je moet samen met je moeder even bedenken of je het risico neemt of toch 'afkoopt' door het nu een jaar of langer vast te zetten.mefjoew schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:25:
Ben aan het kijken of het voor mijn moeder nodig is om een overstap van leverancier te regelen. Zij zit op dit moment bij Essent, betaalt maandelijks € 120 euro en krijgt per 1 juli te maken met de volgende prijswijziging:Geschat jaarverbruik 2700 kwH en 700 m3.
- Stroom van € 0,25246 naar € 0,29447
- Gas van € 1,11505 naar € 1,51371
- Leveringskosten van € 6,49 naar € 5,84
Ik heb het nog niet getest, wel de link gedeeld maar nog geen reactie gekregen.THE_BASE schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:33:
[...]
Ik denk niet dat het werkt, je krijgt een link en die gaat direct naar Greenchoice en niet naar Univé.
Zero.
Ik keek net ook even bij de aanbieding van Unive-Greenchoice, en dit ziet er toch wel heel goed uit. Ik weet alleen niet wat de ervaringen zijn met Greenchoice. Waar ik vooral bang voor ben is de situatie zoals in het begin van de crisis, waarin de ene na de andere kleinere aanbieder omviel. Daarom gaat mijn voorkeur naar de grotere leveranciers (Essent, Vattenfal).
Op dit moment woon ik nog in het buitenland (hier is alles voor me geregeld via mijn werkgever), maar op 30 juni ontvang ik de sleutel van mijn woning in Nederland. En om eerlijk te zijn....ik heb geen idee wat op dit moment wijsheid is.
Op dit moment woon ik nog in het buitenland (hier is alles voor me geregeld via mijn werkgever), maar op 30 juni ontvang ik de sleutel van mijn woning in Nederland. En om eerlijk te zijn....ik heb geen idee wat op dit moment wijsheid is.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4