Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 198 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.347 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Brent schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:43:
[...]

Zolang je tussen aanbieders overstapt, dan kan het lonen, toch? Je hebt dan (minstens) 2x/jaar een eindafrekening.
Ja als je weinig terug krijgt en bij de andere veel meer wel, maar je moet dan goed opletten hoe ze precies salderen, hoog- laagtarief of alles in één keer e.d.
Maar je bent dan de stroom die je in de zomer te veel opwekt in de winter dus weer kwijt als je overstapt!
In de winter kom je meestal te kort of je moet wel heel veel zonnepanelen hebben die perfect liggen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
Rukapul schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:52:
[...]

Dan verkoop je je teruggeleverde energie in de zomer goedkoop en koop je duur terug in de winter. Voor salderen wil je afrekenen over een vol jaar.
Afhankelijk van het teruglevertarief natuurlijk. Maar ik zie aanbieders die mij meer betalen voor het overschot nu en (uiteraard naar verwachting) in rekening brengen in de winter.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Rukapul schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:52:
[...]

Dan verkoop je je teruggeleverde energie in de zomer goedkoop en koop je duur terug in de winter. Voor salderen wil je afrekenen over een vol jaar.
Dat hangt van de tarieven af. Als je in de zomer 50 ct per kWh terug krijgt en in de winter betaal je 45 ct per kWh incl ODE en EB dan kan het lonen om tussentijds over te stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 18:02
Iemand die een variabel (Dynamisch noemen ze het zelf) contract heeft bij Frank energie? Prijzen zien er een stuk aantrekkelijker uit dan alle bizarre prijzen die de meeste aanbieders rekenenen bij variable contracten voor nieuwe klanten. Zie hier de prijzen (exclusief btw, EB en ODE): https://www.frankenergie.nl/goedkoop

Dit was zeker 25%, of meer, goedkoper dan wat ik afgelopen 2 maanden bij Oxxio heb betaald. Zit er over na te denken om het jaar contract van Shell te annuleren en naar Frankenergie te gaan, terwijl ik nog langer kijk wat de prijzen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

DMC90 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:30:
Iemand die een variabel (Dynamisch noemen ze het zelf) contract heeft bij Frank energie? Prijzen zien er een stuk aantrekkelijker uit dan alle bizarre prijzen die de meeste aanbieders rekenenen bij variable contracten voor nieuwe klanten. Zie hier de prijzen (exclusief btw, EB en ODE): https://www.frankenergie.nl/goedkoop

Dit was zeker 25%, of meer, goedkoper dan wat ik afgelopen 2 maanden bij Oxxio heb betaald. Zit er over na te denken om het jaar contract van Shell te annuleren en naar Frankenergie te gaan, terwijl ik nog langer kijk wat de prijzen doen.
Zoek even op Frank in dit topic, is al meerdere keren voorbij gekomen.
Die prijzen zeggen mij verder niets trouwens, omdat ik geen idee heb wat erbij gaat komen aan ODE, btw etc. En ook geen zin heb om dat voor iedere moment door te rekenen. Lastig vergelijken.

Als je overdag (+- tussen 10 en 17 uur en diep in de nacht) veel stroom afneemt en geen zonnepanelen hebt, kan het zeker voordelig zijn

[ Voor 16% gewijzigd door EWK op 02-06-2022 11:35 ]

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XrayCT
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-09 20:08
MrAngry schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:56:
Vandebron gaat voor bestaande klanten in het variabele tarief per 1 juli naar:
Stroom:
0,45/kwh piek (nu 0,29)
0,37/kwh dal (nu 0,27)

Gas: 1,67/m3 (nu 1,24)

Toch wel een forse stijging, maar niet zo catastrofaal als de NOS deed voorkomen.
Zojuist even gebeld met VandeBron, de ‘aanbieding’ zoals genoemd in de email van gister voor een vast contract 1 jaar kun je nu al zien als je inlogt op de website:
Gas: 1,61896
Stroom: dal 0,34425 normaal 0,43714
Alle prijzen obv 9% btw
Er komt geen scherper aanbod dan dit zo wordt mij verteld.
Als je toch variabel blijft komt er in Oktober nog een tussentijdse aanpassing en daarna weer in januari.
Op de vraag waarom sommige een hogere prijs zien als je klikt op de link in de email kreeg ik het antwoord dat dit niet klopt er is maar 1 tarief voor variabel voor alle klanten bij hen bekend en dat zijn de tarieven zoals hierboven gecommuniceerd.
Helaas dus wel een zeer forse stijging tov mijn oude tarieven van 1 januari :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 18:02
EWK schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:32:
[...]

Zoek even op Frank in dit topic, is al meerdere keren voorbij gekomen.
Ik zie het inderdaad ja. Moet zeggen nu ik terug kijk op de prijs die je als klant daadwerkelijk betaald (ze hebben een toggle in de grafiek) - dus niet de inkoopprijzen, het niet heel veel scheelt t.o.v. andere aanbieders. Daarnaast heb je ook 0 zekerheid die een vast jaar contract je wel biedt.

Gister zag ik op de website van Oxxio dat ze "komende dagen" weer met vaste contracten gaan komen, weet niet zeker of die alleen voor vaste of nieuwe klanten was. Aangezien ik nog in de bedenktijd bij Shell zit, ga ik toch even vissen wat Oxxio gaat aanbieden. Als ik meer weet zal ik het hier wel even posten. Ik hoop dat ze bestaande klanten een (iets) beter contract kunnen aanbieden dan nieuwe klanten :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Brent schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Afhankelijk van het teruglevertarief natuurlijk. Maar ik zie aanbieders die mij meer betalen voor het overschot nu en (uiteraard naar verwachting) in rekening brengen in de winter.
Daarom schreef ik ook dat het per aanbieder kan verschillen, maar over het algemeen lever je in de zomer veel meer terug en koop je in de winter veel meer in en dan is het steeds wisselen niet voordelig.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-09 10:29
Naar alle waarschijnlijkheid krijg ik over 3 weken de sleutel van mijn nieuwbouwhuis. Nu moet ik dus ook voor het eerst een energiecontract afsluiten. Ik hoop dat jullie hier wat tips voor hebben.

Het huis is gasloos, dus heb alleen een contract voor elektriciteit nodig. Op het dak liggen ±4000 kWh zonnepanelen en geschat verbruik zal denk iets van 2500 kWh zijn. Dus een overproductie van 1500 kWh.

Als ik bv een gaslicht.nl invul kom ik op Eneco modelcontract uit als een van de voordeligste ivm het terugleveren. Is dit iets wat ik gewoon kan volgen, of hebben jullie nog andere aanbevelingen?
Het is volgens mij ook nog niet duidelijk wat Eneco per 1 juli met de prijzen gaat doen en of het dan nog steeds de beste keus zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mikeol schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:44:
Naar alle waarschijnlijkheid krijg ik over 3 weken de sleutel van mijn nieuwbouwhuis. Nu moet ik dus ook voor het eerst een energiecontract afsluiten. Ik hoop dat jullie hier wat tips voor hebben.

Het huis is gasloos, dus heb alleen een contract voor elektriciteit nodig. Op het dak liggen ±4000 kWh zonnepanelen en geschat verbruik zal denk iets van 2500 kWh zijn. Dus een overproductie van 1500 kWh.

Als ik bv een gaslicht.nl invul kom ik op Eneco modelcontract uit als een van de voordeligste ivm het terugleveren. Is dit iets wat ik gewoon kan volgen, of hebben jullie nog andere aanbevelingen?
Het is volgens mij ook nog niet duidelijk wat Eneco per 1 juli met de prijzen gaat doen en of het dan nog steeds de beste keus zou zijn?
Je hebt stadsverwarming neem ik aan met dat lage verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody

Gasloos met stadsverwarming of gasloos met een warmtepomp? In het geval van het laatste, tel dan voor de grap even 2000 kWh erbij op voor de verwarming van de woning. Oftewel grofwel 2500 kWh aan eigen elektragebruik en 2000 kWh voor verwarming, warm water en koken (wat je anders met gas zou doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
mijn greenchoice verleng aanbod is ook binnen.
normaal 0,4697
dal 0,4016
vaste levering 6,33 in de maand.

Komende week maar even goed rondkijken. (ik heb alleen electra)

tarieven incl btw en 1 jaar vast

[ Voor 9% gewijzigd door Driek op 02-06-2022 13:38 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Laatst online: 05-09 10:29
Wolly schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:46:
[...]

Je hebt stadsverwarming neem ik aan met dat lage verbruik?
Ja klopt, stadsverwarming. Redelijk kleine warmtewisselaar in de meterkast. Zou goed moeten zijn voor ±7,5 l/min van 60 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Mikeol op 02-06-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom

Als je stadsverwarming hebt en veel terug levert is Eneco op dit moment het beste.
Pas als we alle tarieven weten voor 1 juli weten we meer, maar met modelcontract kun je per maand weer opzeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 02-06-2022 12:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Ik heb Vattenfall benaderd en gevraagd of ik en anderen die een aflopend vast contract hebben het variabele contract van 1,34 m3 of het modelcontract van 1,89 m3 krijgen aangeboden.

Ze bevestigen dat alle vaste klanten mogen blijven voor 1,34 m3 maar dat de prijzen wel wijzigen per 1 juli.

Precies zoals ik dacht dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik denk dat men mensen zo veel mogelijk richting variabele tarieven wilt hebben op termijn.

Dat zullen ze stap voor stap doen, zo kunnen ze de prijs steeds dynamischer maken. Dat kan soms voordelig zijn, dat geloof ik direct. Er zullen echter ook heel wat formules op de achtergrond op los gelaten worden, waardoor het gemiddeld maar de vraag is of dat gunstig is. Natuurlijk is ieder geval verschillend, wat voor de een gunstig is is voor de ander ongunstig. Vaste contracten zullen steeds minder gaan worden, verwacht ik.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:52

Ik zit bij energyzero, en in november en december betaalde ik al de hoofdprijs van 3 euro per kuub
Dat deed echt even pijn haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deDenDen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 12:42

Ik zit sinds kort bij Frank Energie. Groot verschil met andere aanbieders is dat je tarief van uur tot uur verschilt. Met name tussen 12:00 en 16:00 is het vaak een stuk goedkoper dan andere partijen. Bij ons gaan dan de grootverbruikers (wasmachine, droger, vaatwasser, etc.) aan. In het weekend wil het nog wel eens gratis zijn in de middaguren.
Wanneer de inkoopprijzen weer gaan stijgen ga je wel direct ook meer betalen. Dat maakt Frank Energie m.i. voor veel mensen niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:00

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Malarky schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:09:
Ik heb Vattenfall benaderd en gevraagd of ik en anderen die een aflopend vast contract hebben het variabele contract van 1,34 m3 of het modelcontract van 1,89 m3 krijgen aangeboden.
Ze bevestigen dat alle vaste klanten mogen blijven voor 1,34 m3 maar dat de prijzen wel wijzigen per 1 juli.
Heb een modelcontract bij hun, ben benieuwd wat de nieuwe prijzen gaan worden. 8)7
Neem enkel gas af, stroom wek ik zelf op. Van het gas af lukt voorlopig nog niet..... ;w

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-09 07:57
Eneco geeft bij mij aan dat alleen binnen tariefklasse gesaldeerd wordt.

Dus bijvoorbeeld in situatie:
Hoog tarief, opwek 6000, verbruik 4000
Laag tarief opwek 1000, verbruik 3000

Betaal je toch nog een bedrag omdat de kale terugleververgoeding in hoog lager is als de all-in prijs in laag. Terwijl netto teruglevering 0 is.

Dit is toch niet idee achter salderen? Kan dit kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

JB

Cédric roelt!

bn12 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:26:

Betaal je toch nog een bedrag omdat de kale terugleververgoeding in hoog lager is als de all-in prijs in laag. Terwijl netto teruglevering 0 is.

Lijkt me niet, dat dit mag? Er zijn ook meters zonder deze intelligentie.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 02-06-2022 14:28 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

JB schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:27:
[...]

Lijkt me niet, dat dit mag? Er zijn ook meters zonder deze intelligentie.
Dit mag en is al meedere keren ter sprake gekomen hier, shell doet het ook.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:20
Ik ben net door Greenchoice gebeld. Ik ben contractvrij vanaf 30-09-2022 en zit nu bij Vattenfall.

Ik krijg een prijs aangeboden tot en met 31-12-2022 voor gas van €1,75532 all in, inclusief 21% BTW. Dit is dan €1,58124 met 9% BTW. Electriciteit weet ik niet want ik lever meer terug dan dat ik verbruik, dus gas is mijn hoofd kostenpost.

Voor mij persoonlijk is dit niet erg interessant.. ik zit bij Vattenfall en ga hun variabele tarief vanaf 1/7/22 afwachten en dan kijken of ik de overstap wil maken. Voor 3 maanden een contract is niet echt de moeite waard mijn inziens.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56

Ja, dit mag. Maar het is wel een reden om niet voor hen te kiezen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Malarky schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:43:
[...]

NOS doet aan broddeljournalistiek door het te brengen alsof de prijzen fors stijgen voor iedereen. Terwijl de echte journalistiek is: de korting bestaande klanten verminderd ten opzichte van nieuwe klanten maar is nog steeds aanzienlijk.
Blijkbaar was de berichtgeving van de NOS gewoon juist.
Essent heeft de berichtgeving van de NOS bevestigd dat de gemiddelde klant per 1 juli tot 30 procent duurder uit is. En dat midden in de zomer.
En het verschil dat nieuwe klanten nog veel duurder uit zijn staat ook in het artikel van de NOS.

Nu nog een variabel contract nemen is een enorme gok. De markt moet eerst flink afkoelen.

https://www.trouw.nl/binn...en-met-een-kwart~b8e72dc7

[ Voor 8% gewijzigd door Corrigan op 02-06-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

Klopt, maar je betaalt geen ODE en Energiebelasting, dat wordt gewoon gesaldeerd. De BTW valt weg en je houdt netto meer over dan als alles gesaldeerd was, ook over de telwerken. 2000 * 0.58 terugleververgoeding en 2000 * 0.48 (weet de exacte getallen niet) betalen voor laag tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
Ep Woody schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:59:
[...]

Klopt, maar je betaalt geen ODE en Energiebelasting, dat wordt gewoon gesaldeerd. De BTW valt weg en je houdt netto meer over dan als alles gesaldeerd was, ook over de telwerken. 2000 * 0.58 terugleververgoeding en 2000 * 0.48 (weet de exacte getallen niet) betalen voor laag tarief.
Ok, zo hebben ze het niet uitgelegd. Want zoals ze hebben uitgelegd zou het heel onvoordelig uitpakken als Eneco bijvoorbeeld weer switcht naar laag teruglevertarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
bn12 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:02:
[...]

Ok, zo hebben ze het niet uitgelegd. Want zoals ze hebben uitgelegd zou het heel onvoordelig uitpakken als Eneco bijvoorbeeld weer switcht naar laag teruglevertarief.
Werk het eens uit dan, dan kunnen we zien hoe het volgens jou zou zijn.

Zoals het nu is, is dit voor de consument het meest interessant. En zelfs al zouden ze eerst salderen naar het laag tarief, dan nog is er weinig aan de hand. Pas als je veel meer opwekt in de daluren dan de piekuren wordt het ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
Ep Woody schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Werk het eens uit dan, dan kunnen we zien hoe het volgens jou zou zijn.

Zoals het nu is, is dit voor de consument het meest interessant. En zelfs al zouden ze eerst salderen naar het laag tarief, dan nog is er weinig aan de hand. Pas als je veel meer opwekt in de daluren dan de piekuren wordt het ingewikkeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOlzQ50DVIp4IO6p5-l7x2PvFUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7hG0qoK0ZsvuhmEFwuEvIAS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door bn12 op 02-06-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Na een eenjarig vast contract met Engie (0,23 per kWh | 0,85 per m3) nu het volgende voorstel voor variabel gekregen:

Toch blij dat ik per 1/7 een contract bij Shell Energy heb afgesloten voor 0,42 / 1.85. Niet goedkoop, maar toch beter dan dit:

Stroom
Enkeltarief
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh])
€ 0,45829

Vaste leveringskosten
€ 6,67 per maand

Inclusief btw en overheidsheffingen
Gas
Variabel leveringstarief
Tarief per m3 (Staffel 1 [0 - 5.000 m3])
€ 2,01124

Vaste leveringskosten
€ 6,67 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
  • Laatst online: 03-09 17:06
koelkast schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:31:
Na een eenjarig vast contract met Engie (0,23 per kWh | 0,85 per m3) nu het volgende voorstel voor variabel gekregen:

Toch blij dat ik per 1/7 een contract bij Shell Energy heb afgesloten voor 0,42 / 1.85. Niet goedkoop, maar toch beter dan dit:

Stroom
Enkeltarief
€ 0,45829

Vaste leveringskosten
€ 6,67 per maand

Gas
Variabel leveringstarief
€ 2,01124

Vaste leveringskosten
€ 6,67 per maand

Dat is toch al weer een stukje lager dan mijn aanbod op 31 mei.

Zie : Recklezz in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Het grappige is dat ik nu hetzelfde aanbod als jou zie staan, dus dit past zichzelf constant aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Recklezz op 02-06-2022 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Je zal wat specifieker moeten zijn qua tarieven. Aangezien de opbouw hiervan niet duidelijk is. Welke tarieven heb je weergegeven?

0.197 is tarief dal (incl of excl btw, incl of excl ODE/Energiebelasting)
0.17686 is tarief normaal (incl of excl btw, incl of excl ODE/Energiebelasting)

Als dal incl btw en normaal excl btw is, dan zou het volgens mij zo moeten worden:
0.162809917*2000=€325.
€325 - €353 = € -28

Op de eindnota zal er altijd per telwerk bekeken worden wat er gebruikt is en daarvan het kale tarief berekend worden. Daarna krijg je pas de energiebelasting, ODE en BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Net contact gehad met UnitedConsumers. Vaste kanten gaan over naar variabele tarieven, welke is nog niet bekend en kunnen nog afwijken (naar boven en beneden) van hun huidige all-in tarieven met 21% BTW, die ook op hun website staan:

Normaal: 0,5092
Dal: 0,40431
Enkel: 0,44988
Gas: 1,99846

Daarnaast wisten ze mij te vertellen omdat ik op 18 juni overstap naar variabel dat deze tarieven dan vast liggen tot 01-01-2023 en niet wijzigen op 1 juli.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Recklezz schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Dat is toch al weer een stukje lager dan mijn aanbod op 31 mei.

Zie : Recklezz in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Het grappige is dat ik nu hetzelfde aanbod als jou zie staan, dus dit past zichzelf constant aan.
OK. Ga jij op dit aanbod in? Ik heb aan Engie gemeld dat deze prijzen toch wel érg hoog zijn. Of dat serieus ook voor bestaande klanten geldt.
Komen ze met het (standaard) antwoord 'economische groei' en 'oorlog'. Tja, ik heb het nieuws ook wel gevolgd, stelletje kokmeeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
  • Laatst online: 03-09 17:06
koelkast schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:42:
[...]

OK. Ga jij op dit aanbod in? Ik heb aan Engie gemeld dat deze prijzen toch wel érg hoog zijn. Of dat serieus ook voor bestaande klanten geldt.
Komen ze met het (standaard) antwoord 'economische groei' en 'oorlog'. Tja, ik heb het nieuws ook wel gevolgd, stelletje kokmeeuwen.
Nou, dan heb je mij een telefoontje bespaard want daar wilde ik ook al over gaan bellen. Lijkt wel een modelcontract zo hoog. Ben nog aan het rondkijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

koelkast schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:31:

Stroom
Enkeltarief
€ 0,45829

Vaste leveringskosten
€ 6,67 per maand

Gas
Variabel leveringstarief
€ 2,01124

Vaste leveringskosten
€ 6,67 per maand

Vergelijk je nu niet tarieven met 21% btw (Engie) en het verlaagde btw-arief per 1/7 bij shell?

Iets over appels met appels vergelijken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door EWK op 02-06-2022 15:55 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Recklezz en @koelkast wel bijzonder dat ik een veel lager tarief van Engie kreeg 8)7 lijkt wel alsof er op alfabetische volgorde contracten wordt verlengd (m'n achternaam begint met een A :P ) en naarmate je naar de Z gaat krijg je een hoger tarief omdat de goedkopere contracten op zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:05:
@Recklezz en @koelkast wel bijzonder dat ik een veel lager tarief van Engie kreeg 8)7 lijkt wel alsof er op alfabetische volgorde contracten wordt verlengd (m'n achternaam begint met een A :P ) en naarmate je naar de Z gaat krijg je een hoger tarief omdat de goedkopere contracten op zijn...
Wat had jij voor tarief? En kom jij ook van een 1 jarig vast contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
koelkast schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Wat had jij voor tarief? En kom jij ook van een 1 jarig vast contract?
Nee ik had een modelcontract en kom van 0,23 euro/kwh en 1,07 euro/m3 en ga naar 0,34 euro/kwh en 1,488 euro/m3 (wel zelf al gecorrigeerd naar 9% btw).

Zie ook:
ArcticWolf in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

en

ArcticWolf in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 02-06-2022 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48
Zit bij energiedirect. Dacht altijd dat een variabel contract ellende zou zijn, maar valt allemaal tot nu toe erg mee.

Per 1juli elektra 0,31. Gas 1,45

Goedkoop niet, maar ik zie hier allemaal veel hogere bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prody5
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-09 21:04
Ik heb even wat vragen aangezien ik bijna geen kennis heb over de energiemarkt hier.

Ik moet een contract afsluiten met een bepaald aantal kubieke meters gas en kWh. Ik ga dit waarschijnlijk doen bij Frank Energie.

Wat gebeurt er als ik veel meer gebruik dan de schatting? Is er een penalty? Kunnen ze misschien niet genoeg gas of electriciteit leveren?

Wat gebeurt er als ik veel minder gebruik dan de schatting? Is er een penalty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17
Je verbruik vul je alleen in om je voorschot bedrag te bepalen. Achteraf vind de echte afrekening plaats.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

deDenDen schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Wanneer de inkoopprijzen weer gaan stijgen ga je wel direct ook meer betalen. Dat maakt Frank Energie m.i. voor veel mensen niet geschikt.
Frank verdiendt 1,69ct per verbruikte kWh, Tibber maar 0,2ct.

Frank verdiendt 9,67ct per verbruikte m3, de diverse white labels van EnergZero maar 2,316ct.

Frank is de bekendste maar ook de duurste speler in de markt van dynamische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-05 16:12
Malarky schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:09:

https://www.rtlnieuws.nl/...vattenfall-20-euro-omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

1,34 per kuub + 12% = 1,50 per kuub voor Vattenfall vanaf 1 juli. 9% btw zit daar al in: https://www.vattenfall.nl...we-tarieven-energiemarkt/

Altijd beter dan de 1,90 als nieuwe klant. En ook beter dan dynamische tarieven omdat de koude maanden nog moeten komen. Normaliter wijzigt Vattenfall de prijzen pas per 1 januari 2023 weer.

[ Voor 25% gewijzigd door Malarky op 02-06-2022 18:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Malarky schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:40:
Frank verdiend 1,69ct ...

Frank verdiend 9,67ct ...
Bruh...

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:22
EWK schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:54:
[...]

Vergelijk je nu niet tarieven met 21% btw (Engie) en het verlaagde btw-arief per 1/7 bij shell?

Iets over appels met appels vergelijken ;)
Is dat zo? Als je nu een contract afsluit ook al is de startdatum in juli, moeten ze toch het geldend BTW tarief van dit moment tonen. Dus als je contract dan in juli start, dan krijg je nog een correctie (21-9%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Kapotto schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:36:
[...]

Is dat zo? Als je nu een contract afsluit ook al is de startdatum in juli, moeten ze toch het geldend BTW tarief van dit moment tonen. Dus als je contract dan in juli start, dan krijg je nog een correctie (21-9%).
Ik weet niet of dat moet.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom

Er wordt meestal binnen de tariefklasse gesaldeerd, je zal bij jou stroomverbruikers van laagtarief naar hoog tarief moeten verplaatsen, dus meer apparaten juist gebruiken als doordeweeks de zon schijnt.
Ik gebruik daarvoor de Energy Sockets van Homewizard, daarmee kun je perfect instellen wanneer een apparaat aan moet gaan als je panelen stroom opwekken;

YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met EnergySaver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prody5
Klopt het dat een nieuwe klant met een variabel tarief bij Essent meer betaalt dan een bestaande klant met een variabel tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:33
Malarky schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:06:
[...]

1,34 per kuub + 12% = 1,50 per kuub voor Vattenfall vanaf 1 juli. 9% btw zit daar al in: https://www.vattenfall.nl...we-tarieven-energiemarkt/

Altijd beter dan de 1,90 als nieuwe klant. En ook beter dan dynamische tarieven omdat de koude maanden nog moeten komen. Normaliter wijzigt Vattenfall de prijzen pas per 1 januari 2023 weer.
Je loopt wel hard van stapel, op de site van Vattenfall is nog geen nieuwe prijs te vinden.
Een gemiddelde van 12 % is ook maar een aanname, van welke mediaan ga je, of Vattenfall uit?
We wachten het beter even rustig af, beter even aankijken dan hier allerlei ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40

In mijn (jaar) contract met Eneco wordt dit niet zo gedaan. Dit is de tekst uit de voorwaarden:
Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een
terugleververgoeding.

M.a.w. met jouw voorbeeld is dat inderdaad 0 aan het einde.

Dus kijk in de voorwaarden van je (beoogde) contract.
Er zijn overigens wel leveranciers die dat doen zoals je beschrijft. Daar moet je dus goed op letten.
Beide methodes is inderdaad salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:10:
Er wordt meestal binnen de tariefklasse gesaldeerd,
Dat "meestal" is dus niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
prody5 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:21:
Ik heb even wat vragen aangezien ik bijna geen kennis heb over de energiemarkt hier.

Ik moet een contract afsluiten met een bepaald aantal kubieke meters gas en kWh. Ik ga dit waarschijnlijk doen bij Frank Energie.

Wat gebeurt er als ik veel meer gebruik dan de schatting? Is er een penalty? Kunnen ze misschien niet genoeg gas of electriciteit leveren?

Wat gebeurt er als ik veel minder gebruik dan de schatting? Is er een penalty?
Als je geen verstand van de energiemarkt hebt zou ik zeker niet een contract afsluiten bij Frank Energie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
BeeJee78 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:16:
Dit zijn de nieuwe tarieven per 1 juli voor variabele contracten bij energiedirect.
Het blijft opvallend hoeveel het scheelt met nieuwe of verlopende vaste contracten.

[Afbeelding]
Kun jij aangeven of deze persoon al variabel zat of van een vast contract komt?
Ik vermoed het tweede, gezien de prijzen die ik van Energiedirect in m'n email heb en hier van andere zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
jobr schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:28:
[...]

Dat "meestal" is dus niet waar.
Misschien dan vaak wel, maar inderdaad bij Eneco niet, daar staat zelfs;
“ Het tarief voor de terugleververgoeding is gelijk aan je normaaltarief, exclusief btw en Energiebelasting Opslag Duurzame Energie.”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:39:
[...]

Misschien dan vaak wel, maar inderdaad bij Eneco niet, daar staat zelfs;
“ Het tarief voor de terugleververgoeding is gelijk aan je normaaltarief, exclusief btw en Energiebelasting Opslag Duurzame Energie.”.
Die terugleververgoeding heeft niets te maken hoe er gesaldeerd wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 02-06-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prody5
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:32:
[...]

Als je geen verstand van de energiemarkt hebt zou ik zeker niet een contract afsluiten bij Frank Energie!
Ok, wat zou jij nu doen als je nog geen contract ergens hebt en per 1 Juli een contract moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
prody5 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:42:
[...]

Ok, wat zou jij nu doen als je nog geen contract ergens hebt en per 1 Juli een contract moet hebben?
Zoeken naar een leverancier waar je goedkoop uit bent, maar niet eentje met uurtarieven waar je dan naar moet handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
[...]

Al eens gekeken op gaslicht.com? Met je geschatte verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
[...]

Waarom kies je niet gewoon voor de 3 jaar dalen actie van greenchoice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani197
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-06 18:25
Ik ben klant bij Eneco voor stroom en gas (vast) en mijn contract loopt 7 juni af en wordt automatisch omgezet in een variabel contract. De tarieven voor stroom zijn normaal per kwh €,044 en dal €0,39. Voor gas zijn de tarieven per m3 €1,9993.

Nou ga ik op 15 juli verhuizen naar een gasloze woning. De woning heeft 9 zonnepanelen. Als ik het aanbod van Greenchoice zie van 3 jaar is dat best interessant gezien de gekte op de energiemarkt, maar ik zie dat Eneco een terugleververgoeding van €0.58 heeft. Wat raden jullie aan in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
Dani197 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:13:
Ik ben klant bij Eneco voor stroom en gas (vast) en mijn contract loopt 7 juni af en wordt automatisch omgezet in een variabel contract. De tarieven voor stroom zijn normaal per kwh €,044 en dal €0,39. Voor gas zijn de tarieven per m3 €1,9993.

Nou ga ik op 15 juli verhuizen naar een gasloze woning. De woning heeft 9 zonnepanelen. Als ik het aanbod van Greenchoice zie van 3 jaar is dat best interessant gezien de gekte op de energiemarkt, maar ik zie dat Eneco een terugleververgoeding van €0.58 heeft. Wat raden jullie aan in mijn situatie?
Met je stroom mooi bij eneco blijven en je gas afsluiten bij greenchoice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
Ik zit per 1 mei bij MEGA. Weet iemand wat de nieuwe tarieven per 1 juli worden? Gaat het nu al gigantisch omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani197
bjornty schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:30:
[...]

Met je stroom mooi bij eneco blijven en je gas afsluiten bij greenchoice :)
Heb geen gas in mijn nieuwe woning, dat scheelt eeen hoop. Ook in dat geval bij Eneco blijven als ik de reacties in dit topic teruglees over de prijzen bij andere energieleveranciers en de terugleververgoeding van Eneco is toch relatief hoog vergeleken met andere aanbieders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:49

vliegnerd

Nintendo fan.

Dani197 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:40:
[...]

Heb geen gas in mijn nieuwe woning, dat scheelt eeen hoop. Ook in dat geval bij Eneco blijven als ik de reacties in dit topic teruglees over de prijzen bij andere energieleveranciers en de terugleververgoeding van Eneco is toch relatief hoog vergeleken met andere aanbieders
Ga je met 9 zonnepanelen netto terugleveren na salderen? Ik denk het niet. Dan krijg je die 58ct niet, maar je betaald wel 80ct voor je overgebleven kWh. Alleen als je na salderen nog terugleveren en dus een negatieve rekening hebt, dan blijven.

Mits Eneco modelcontract per jaar saldeert, ik denk per tariefperiode (half jaar). Dan is het sowieso slechte deal in winter.

Ik heb zelf tussen oplevering en verhuizing modelcontract Eneco genomen en netto ruim 400 kWh teruggeleverd. Mooi zakcentje.

Nu weer verder met mijn oude contract minus gas, want die prijzen zijn lager.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani197
vliegnerd schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:45:
[...]

Ga je met 9 zonnepanelen netto terugleveren na salderen? Ik denk het niet. Dan krijg je die 58ct niet, maar je betaald wel 80ct voor je overgebleven kWh. Alleen als je na salderen nog terugleveren en dus een negatieve rekening hebt, dan blijven.

Mits Eneco modelcontract per jaar saldeert, ik denk per tariefperiode (half jaar). Dan is het sowieso slechte deal in winter.

Ik heb zelf tussen oplevering en verhuizing modelcontract Eneco genomen en netto ruim 400 kWh teruggeleverd. Mooi zakcentje.

Nu weer verder met mijn oude contract minus gas, want die prijzen zijn lager.
Hmm ik denk niet dat ik netto met 9 zonnepanelen nog wat zal terugleveren. Wel weet ik dat ik met een 2-persoons huishouden niet veel stroom zal verbruiken. Ik zal dan even de berekening moet maken of ik dan met de zonnepanelen netto nog wat teruglever. Zo niet, dan is overstappen dus de beste keus?

Via gaslicht.com kom ik dan bij partijen als Innova en Gewoon Energie, maar die sla ik bewust over. Dan blijven er nog over Greenchoice, Shell Energy en die laatste kan best interessant zijn als je netto niet terug gaat leveren volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Dani197 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:13:

Gewoon bij Eneco blijven en ze vertellen dat je per 15 juli gaat verhuizen naar een gasloze woning.
Ik neem aan dat je in deze tijd nog maar weinig gas verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-09 10:38
ArcticWolf schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:05:
Mijn achternaam begint met een R en ik heb schriftelijk dezelfde tarieven voor mijn modelcontract per 1 juli gekregen als jij. :)
Ik ben nog steeds blij dat ik na het Welkom drama en de verplichte Eneco maand Engie als nieuwe leverancier heb gekozen.
Engie heeft bovendien geen tussentijdse tariefverhogingen doorgevoerd vanaf 1 januari, wat een aantal andere leveranciers wel deden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:02:
[...]

Mijn achternaam begint met een R en ik heb schriftelijk dezelfde tarieven voor mijn modelcontract per 1 juli gekregen als jij. :)
Ik ben nog steeds blij dat ik na het Welkom drama en de verplichte Eneco maand Engie als nieuwe leverancier heb gekozen.
Engie heeft ook geen tussentijdse tariefverhogingen doorgevoerd vanaf 1 januari, wat een aantal andere leveranciers wel deden.
Snap ik. Engie en Uniper waren 2 van de 3 die heel veel gas hebben ingekocht bij de Russen net nadat de oorlog uitbrak (net voor de sancties)... dus wel een beetje dubbel gevoel er bij }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Dani197 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:58:
[...]

Hmm ik denk niet dat ik netto met 9 zonnepanelen nog wat zal terugleveren. Wel weet ik dat ik met een 2-persoons huishouden niet veel stroom zal verbruiken. Ik zal dan even de berekening moet maken of ik dan met de zonnepanelen netto nog wat teruglever. Zo niet, dan is overstappen dus de beste keus?
Ik lees nu pas dat je al bij Eneco zit. Je hebt dan een gunstiger variabel contract met lagere prijzen.

Zoals hierboven gezegd wordt dan kun je (als je netto maar weinig gaat gebruiken) wellicht net zo goed blijven bij Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
vliegnerd schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Ik lees nu pas dat je al bij Eneco zit. Je hebt dan een gunstiger variabel contract met lagere prijzen.

Zoals hierboven gezegd wordt dan kun je (als je netto maar weinig gaat gebruiken) wellicht net zo goed blijven bij Eneco.
Ja en misschien kunnen er nog wel een paar zonnepanelen bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 13:32
Levering bij Mega is begonnen, ze zijn gas vergeten aan te sluiten dus alleen electriciteit. Blijkbaar is het mijn fout volgens hun. De aanvraag bij Independer heeft gewoon beiden vinkjes.

Betaal nu veel te veel voor elektra (krijg altijd geld terug omdat het verbruik laag is). Als ze binnen een week niet met een bevredigend antwoord komen ga ik weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 14:06
[...]

Ik zou dan of Shell energy vastzetten voor een jaar of Unive×Greenchoice 3 jaar dalen deal
pakken https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 10:31
Begrijp ik het goed dat bij Unive Greenchoice je niet kunt terugleveren? Maw het heeft dus geen zin om hier een contract af te sluiten als je zelf al zonnepanelen hebt? Daarnaast valt het me op dat ik heel veel mensen zie met echt behoorlijk aantrekkelijke tarieven met een variabel contract maar wanneer ik partijen benader krijg ik die tarieven niet (ik heb nu Energie direct omdat ik die vorig jaar afgesloten heb na verhuizing, daarvoor had ik ze ook al maar een andere woning, het lijkt wel alsof ik daarvoor gestraft wordt...omdat ze me niet zien als "vaste" klant. Stroom vind ik minder interessant omdat ik ca 80-90 procent van wat ik verbruik zelf opwek met zonnepanelen hebt tarieven bij Shell gekregen van 36, 5 en 31 ct exclusief belastingen en levering, volgens mij is dat een redelijk goed tarief maar zoals gezegd is dit minder interessant.

Maar wanneer ik naar gas kijk is bij de aanbiedingen die ik zie Shell Energy het meest interessant met een jaar contract en 1,38 Euro per M3, exclusief belastingen levering. Helaas betaal ik nu 81 ct dus dat gaat behoorlijk om hoog, nog iemand een tip waar dit lager kan zijn? heb inmiddels een contract liggen van Shell maar heb dus nog 14 dgn bedenktijd mocht er iets anders zijn (overigens is het tarief van Shell vandaag al weer 3 ct goedkoper (ook op stroom) gek genoeg dan 3 dagen geleden heb ze dus al even een email gestuurd

Thnx voor tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightofthegun
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 12:36
geishin schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:47:
[...]

Ik zou dan of Shell energy vastzetten voor een jaar of Unive×Greenchoice 3 jaar dalen deal
pakken https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/
Heeft iemand de opzegboetes van Unive kunnen vinden? Kon hem op de Greenchoice site niet zo snel vinden tussen de voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

nightofthegun schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:24:
[...]

Heeft iemand de opzegboetes van Unive kunnen vinden? Kon hem op de Greenchoice site niet zo snel vinden tussen de voorwaarden.
Dat zijn gewoon de standaardbedragen zoals door de acm bepaalt

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

EWK schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:37:
[...]

Dit mag en is al meedere keren ter sprake gekomen hier, shell doet het ook.
Maar het kan alleen met een slimme meter. Is ook niet heel eerlijk dan toch? Zeker als je geen piek/dal tarief in je contract hebt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 00:57
AVIR schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:04:
Begrijp ik het goed dat bij Unive Greenchoice je niet kunt terugleveren? Maw het heeft dus geen zin om hier een contract af te sluiten als je zelf al zonnepanelen hebt?
Jawel, de informatie voorziening op de website is alleen slecht. Uit mijn Green/Unive contract.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yO48EuY.png
Maar wanneer ik naar gas kijk is bij de aanbiedingen die ik zie Shell Energy het meest interessant met een jaar contract en 1,38 Euro per M3, exclusief belastingen levering. Helaas betaal ik nu 81 ct dus dat gaat behoorlijk om hoog, nog iemand een tip waar dit lager kan zijn?
Shell is goedkoop, naar naait je op de saldering, gezien ze niet de telwerken salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bn12
Voor zomermaanden overstappen op Eneco modelcontract?

Ik zit nu nog op een variabel tarief bij Eneco dat loopt tot 1 september, ong 20ct per kwh. Sinds kort zijn zonnepanelen geïnstalleerd die op jaarbasis het verbruik precies afdekken, maar uiteraard met een overschot in de zomer.

Volgens mij kan ik nu beste het huidige contract afronden, en de gebruikte elektriciteit laten afrekenen tegen 20ct. Dan overstappen op modelcontract Eneco en deze zomer over het overschot de hoge terugleververgoeding incasseren (50ct?). En dan per 1 september overstappen op een goedkoop contract (bijvoorbeeld Unive). In het nieuwe contractjaar saldeer ik dan 1 op 1.

Deze tijdelijke overstap op eneco levert dan ongeveer het overschot maal (50 min 20ct) op. Bij 1000kwh tot september ca 300 euro.

Mis ik hier iets? Zijn er mensen hier die om deze reden voor de zomer een `duur` eneco modelcontract hebben genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Cardinal schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:35:

[...]

Shell is goedkoop, naar naait je op de saldering, gezien ze niet de telwerken salderen.
Hier schrik ik wel van. Doet Innova dit ook zo? Weet iemand dat?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

JB schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:38:
[...]

Hier schrik ik wel van. Doet Innova dit ook zo? Weet iemand dat?
Google even 'gaslicht salderen' dan eerste hit, ergens halverwege de pagina staat een overzicht per leverancier.

Maar controleer voor de zekerheid nog even de voorwaarden van die leverancier. Dat staat vast wel op hun website.

EDIT: 2 seconden googlen
https://www.innovaenergie...Vaw3aImgqbPj1QWeBnqcC_92u

[ Voor 44% gewijzigd door EWK op 03-06-2022 08:46 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Je link werkt niet :)

Deze wel; https://www.innovaenergie...2017.11.28-definitief.pdf

Document oogt van 2017 en krijg ik niet 123 gevonden met "Googlen" (DDG). Het lijkt allemaal wat verstopt en accuraatheid weet ik dus ook niet :)

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 03-06-2022 09:24 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

JB schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:23:
[...]

Je link werkt niet :)

Deze wel; https://www.innovaenergie...2017.11.28-definitief.pdf

Document oogt van 2017 en krijg ik niet 123 gevonden met "Googlen" (DDG). Het lijkt allemaal wat verstopt en accuraatheid weet ik dus ook niet :)
Hier staat het toch exact uitgelegd bij 'wijze van salderen'? Niets verstopts aan vind ik.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

EWK schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:26:
[...]

Hier staat het toch exact uitgelegd bij 'wijze van salderen'? Niets verstopts aan vind ik.
Klopt, maar;

2017 (dus er vanuit gaan dat deze nog steeds geldt)
vindbaarheid via een simpele zoekactie op hun site is kansloos

Maar goed, blijkt dat ik te simpel denk over al die “addertjes” per leveranciers. Wordt flink ingezet op interpretatie regelgeving.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 21:41
Ik wil graag overstappen van ons vaste Vattenfall contract naar het variabele contract van Eneco (ivm overschot teruglevering).
Ons huidige contract staat op naam van mijn vrouw. Kan ik een nieuw contract direct op mijn eigen naam zetten? Het adres is uiteraard hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Voggy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:35:
Ik wil graag overstappen van ons vaste Vattenfall contract naar het variabele contract van Eneco (ivm overschot teruglevering).
Ons huidige contract staat op naam van mijn vrouw. Kan ik een nieuw contract direct op mijn eigen naam zetten? Het adres is uiteraard hetzelfde.
Stap 1, vattenfall opzeggen (en boete lappen) per datum X
Stap 2, nieuw contract afsluiten per datum X

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wij hebben stadsverwarming en hierdoor overgeleverd aan de tarieven van Eneco, niets aan te doen, scheelt in elk geval keuzestress.

Voor stroom is ons contract per 15 juni afgelopen bij Budget Energie, die gaan behoorlijk omhoog. Voor nu heb ik voor stroom Shell Energy voor 1 jaar aangevraagd op 30 juni en alles loopt. Kreeg al keurig e-mails over accounts en overstap.

Wordt er verwacht dat de tarieven voor stroom per 1 juli enorm gaan stijgen? Dan laat ik het voor wat het is. Anders zou ik nog kunnen kijken naar Univé voor 3 jaar, maar mijn gevoel zegt dat de prijsstijgingen zich vooral rond gas voordoen en niet zozeer qua stroom.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:43
Hier mensen die bewust gekozen hebben voor Greenchoice 3 jaar? En niet voor zeg een jaar vast Shell.
In juni sprak men in dit topic nog dat per 1 juli alles zeker ging dalen. Het verhaal is nu anders. Ik zie ook niet heel snel de boel verbeteren. Ik twijfel daarom tussen Shell 1 jaar of Greenchoice 3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
THE_BASE schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:46:
Wordt er verwacht dat de tarieven voor stroom per 1 juli enorm gaan stijgen? Dan laat ik het voor wat het is. Anders zou ik nog kunnen kijken naar Univé voor 3 jaar, maar mijn gevoel zegt dat de prijsstijgingen zich vooral rond gas voordoen en niet zozeer qua stroom.
Stroom en gas gaan omhoog, gezien die praktisch gekoppeld zijn. Sterker volgens mijn laatste berekeningen is stroom ietsiepietsie harder gestegen dan gas. (ten opzichte van mijn oude eneco contract)
burnoutpc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:49:
Hier mensen die bewust gekozen hebben voor Greenchoice 3 jaar? En niet voor zeg een jaar vast Shell.
In juni sprak men in dit topic nog dat per 1 juli alles zeker ging dalen. Het verhaal is nu anders. Ik zie ook niet heel snel de boel verbeteren. Ik twijfel daarom tussen Shell 1 jaar of Greenchoice 3 jaar.
  • Geen zonnepanelen? Shell
  • Wel zonnepanelen? geen Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:43
Cardinal schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:51:
[...]

Stroom en gas gaan omhoog, gezien die praktisch gekoppeld zijn. Sterker volgens mijn laatste berekeningen is stroom ietsiepietsie harder gestegen dan gas. (ten opzichte van mijn oude eneco contract)

[...]
  • Geen zonnepanelen? Shell
  • Wel zonnepanelen? geen Shell.
Zonnepanelen, maar zeker geen overcapaciteit. Wij kunnen 2/3e van ons verbruik opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Laatst online: 09-02 10:36
Het hele Shell salderingsverhaal wordt wel wat overdreven.

Pre corona was mijn opwek in dal bijvoorbeeld vrijwel gelijk aan verbruik in dal omdat ik in de zomermaanden veel weg was in de weekenden. En in coronajaar 2021 met heel veel thuis zijn (ook 's avons) had ik 150 Kwh meer verbruik dan opwek in dal. Tientjes werk dus (0,30 daltarief min 0,10 tergleververgoeding in piek = 0,20 x 150 = 30 euro). Volgens mij kunnen veel mensen dat snel met lagere gastarieven terugverdienen.

[ Voor 8% gewijzigd door henkebek op 03-06-2022 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

burnoutpc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:59:
[...]

Zonnepanelen, maar zeker geen overcapaciteit. Wij kunnen 2/3e van ons verbruik opwekken.
Dan dus geen Shell, want ze salderen per tarief. Hoog/laag apart. Je krijgt dan weinig voor je overschot hoogtarief en moet veel hoger tarief bijbetalen voor je tekort laag tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
burnoutpc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:59:
[...]
Dan geen shell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
bn12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:38:
Voor zomermaanden overstappen op Eneco modelcontract?

Ik zit nu nog op een variabel tarief bij Eneco dat loopt tot 1 september, ong 20ct per kwh. Sinds kort zijn zonnepanelen geïnstalleerd die op jaarbasis het verbruik precies afdekken, maar uiteraard met een overschot in de zomer.

Volgens mij kan ik nu beste het huidige contract afronden, en de gebruikte elektriciteit laten afrekenen tegen 20ct. Dan overstappen op modelcontract Eneco en deze zomer over het overschot de hoge terugleververgoeding incasseren (50ct?). En dan per 1 september overstappen op een goedkoop contract (bijvoorbeeld Unive). In het nieuwe contractjaar saldeer ik dan 1 op 1.

Deze tijdelijke overstap op eneco levert dan ongeveer het overschot maal (50 min 20ct) op. Bij 1000kwh tot september ca 300 euro.

Mis ik hier iets? Zijn er mensen hier die om deze reden voor de zomer een `duur` eneco modelcontract hebben genomen?
Ja hier. Gister opgebeld om mijn variabel contract bij Eneco om te laten zetten naar het modelcontract. Einde zomer/begin najaar kijken waar ik dan voor een jaar onder ga brengen en uit laten betalen. Opzegtermijn modelcontract is 9 dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
@AVIR
Vergelijk het tarief van Shell nog maar eens heel goed met het nieuwe variabele tarief van jouw Energie Direct. Volgens mij ligt ED lager voor gas.
€ 1,38 + energiebelasting + BTW is dichtbij de € 2,00

[ Voor 15% gewijzigd door Kroonkurk op 03-06-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Dan maakt het niet uit. Bij 2/3 opwek van verbruik is de kans groot dat je zowel op piek als op dal meer verbruikt dan teruglevert en dan maakt per telwerk salderen niet uit.

Per talwerk salderen is alleen nadelig als je netto opwekt in piek en netto afneemt in dal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
henkebek schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:01:
Het hele Shell salderingsverhaal wordt wel wat overdreven.

Pre corona was mijn opwek in dal bijvoorbeeld vrijwel gelijk aan verbruik in dal omdat ik in de zomermaanden veel weg was in de weekenden. En in coronajaar 2021 met heel veel thuis zijn (ook 's avons) had ik 150 Kwh meer verbruik dan opwek in dal. Tientjes werk dus. Volgens mij kunnen veel mensen dat snel met lagere gastarieven terugverdienen.
N=1 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Zeker. Maar voordat mensen overhaast conclusies trekken dat: zonnepanelen = geen Shell, kunnen ze beter even kijken hoe de eigen situatie is. Dat was eigenlijk mijn punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
burnoutpc schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:49:
Ik had ook shell genomen maar toch daarna geswitcht naar unive
Komt er volgend jaar iets goedkopers dan betaal ik de boete. Voor nu geeft het veel rust
Pagina: 1 ... 198 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4