Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 197 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.357 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Corrigan schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:36:
[...]

Het is toch precies wat de naam zegt een variabel tarief. Je hebt geen enkele garantie of dat je straks € 4,00 per m3 moet gaan betalen wat je in het nieuws leest. Als Poetin echt losgaat en meer EU-landen gaat afsluiten krijg je een echte run. En het najaar wordt ook gebracht als een groot en zwart doemscenario. Wil je dat risico nu wel lopen is dat prima natuurlijk.

Met een wat duurder en vast contract heb je gelijk een verzekering erbij en je koopt ook rust en voorspelbare kosten. Mocht het dit najaar uit de bocht schieten dan heb je geen zorgen of anders koop je het alsnog af wanneer dit loont. Shell heeft een goed aanbod en biedt zekerheid.
Dit soort van berichten voedt de onrust natuurlijk.
https://www.telegraaf.nl/...ors-meer-betalen-voor-gas

Het loopt nu storm bij Shell Energy. De wachttijd was vanmorgen enorm lang aan de telefoon toen ik nog een vraag had. Meer dan een uur! :F

Gelukkig kon je kiezen dat zij je later zelf terugbellen wanneer je aan de beurt bent en dat deden ze ook. En nog steeds heel vriendelijk.
Hetzelfde sentiment werd hier een paar maanden geleden rond de start van de oorlog ook gedeeld (de tarieven gaan naar 4 euro per m3! Paniek!). En ondertussen is de 2 euro die je toen vast per m3 betaalde al gedaald naar 1,85 vast (Unive GreenChoice) en zitten de spotprijzen zelfs al op 1,65 per m3 (en sommige dagen al onder de 1,60).

Rust kopen is prima, als je je daar beter bij voelt, maar zekerheid komt met een prijs. De prijzen zijn ondanks best veel slecht nieuws de afgelopen maanden (meerdere landen afgesloten van gas, oorlog gaat lang duren, zelfs NL wordt deels afgesloten) dus gedaald. Kortom, de meeste onzekerheid zat al in de prijs verwerkt. Uiteraard geen garantie voor de toekomst, maar ik gok er op dat de dalende tendens doorzet.
Fidelity schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:37:
[...]

Dan zou dit zeker interessant zijn. De vraag blijft dan; is het verstandig om dit af te sluiten en dus 1 jaar zekerheid te hebben. Of (langer) afwachten? De boete betreft "slechts" €100. Dus als alles er straks rooskleurig uit ziet en er een contract is dus €50 of €100 minder in de maand is, dan kan ik makkelijk overstappen zonder nu teveel risico te lopen. Mijn idee zou dus zijn; doen! Of zie ik iets over het hoofd?
Ik wacht nog even af, omdat we nog 4 maanden van het stookseizoen afzitten. Ik snap het heel goed als je het wel vast wilt leggen. Volgens mij is Shell een prima deal, hetzelfde geldt voor de Univé GreenChoice deal.

[ Voor 6% gewijzigd door henkebek op 01-06-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

KoeRmX schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Zit hier ook nu naar te kijken , hoe zit het met de netwerkkosten? Er staat enkel Leveringskosten , lijkt mij incompleet.
Klopt dat er geen netwerkkosten bij staan maar dat zal bij elke energieleverancier gelijk zijn dus heb je dat ook niet nodig om te vergelijken. Zelf twijfel ik nu nog erg tussen Shell Energy en deze GC Univé aanbieding.

Ik was altijd van het 1 jaar vastzetten en dan kijk ik volgend jaar wel weer met een aanmeldingscashback. Nu is de keuze als je hem vast wilt zetten voor hoelang? 1 jaar Shell Energy of 3 jaar GC, waarbij het bij mij nu persoonlijk gaat om 10 euro wat GC duurder is per maand (hier geen zonnepanelen).

De gok om GC te kiezen is dat het dan volgend jaar en/of het jaar erop de prijzen hoger zijn dan de prijs die GC dan bied of dat de prijzen lager + de boete zijn.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeRmX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
Mr.Viper schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Klopt dat er geen netwerkkosten bij staan maar dat zal bij elke energieleverancier gelijk zijn dus heb je dat ook niet nodig om te vergelijken. Zelf twijfel ik nu nog erg tussen Shell Energy en deze GC Univé aanbieding.

Ik was altijd van het 1 jaar vastzetten en dan kijk ik volgend jaar wel weer met een aanmeldingscashback. Nu is de keuze als je hem vast wilt zetten voor hoelang? 1 jaar Shell Energy of 3 jaar GC, waarbij het bij mij nu persoonlijk gaat om 10 euro wat GC duurder is per maand (hier geen zonnepanelen).

De gok om GC te kiezen is dat het dan volgend jaar en/of het jaar erop de prijzen hoger zijn dan de prijs die GC dan bied of dat de prijzen lager + de boete zijn.
Ja mee eens , ik zie dat de huidige prijs van Shell en GC elkaar bijna niks ontlopen (in mijn geval) , dan kan je volgend jaar en het jaar erop de spreekwoordelijke winst in GC zien.

Lastig lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mr.Viper schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Daar zat ik ook mee, toch weer voor een jaar gekozen. In ons geval alleen stroom, want stadsverwarming. De boete is ongeveer 100 euro, de maandelijkse kosten zijn zo'n 23 euro. Als dat het tweede jaar 27 euro wordt en het jaar daarop 31 euro, heb ik het over 8 euro per maand. Dan haal ik die boete van ongeveer 100 euro er dus niet uit.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odFnQxXqbFFxjDYOPNwHJwXKhCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfQLlo0B14Tr114sxgfmcEsz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1SGr9ZabshxKOdhhfNkP-BVLr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpmwnBLtcwP4HXuxYxyXxEsl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dus alleen gas bij GC ondergebracht en vandaag contractbevestiging ontvangen.
Ik verwacht ongeveer 700m3 te gaan verbuiken.
Dus stel opzeggen kost 7500cent dan weet ik dat als de gasprijs meer dan 11 cent onder de 1,58m3 zakt volgend jaar dar opzeggen loont en vanaf 1,5 jaar is het nog maar 5000cent/700m3 dus 7 cent lager dan €1,58 of later € 1,45.
Doordat het alleen gas is en ik geen dubbele boetes hoef te pakken zijn het ook geen hele spannende bedragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 14:17
Ik heb dus alleen gas bij GC ondergebracht en vandaag contractbevestiging ontvangen.
Ik verwacht ongeveer 700m3 te gaan verbuiken.
Dus stel opzeggen kost 7500cent dan weet ik dat als de gasprijs meer dan 11 cent onder de 1,58m3 zakt volgend jaar dar opzeggen loont en vanaf 1,5 jaar is het nog maar 5000cent/700m3 dus 7 cent lager dan €1,58 of later € 1,45.
Doordat het alleen gas is en ik geen dubbele boetes hoef te pakken zijn het ook geen hele spannende bedragen :)
Vraag ik me toch af hoe je dit voor elkaar kregen hebt. Online kun je alleen stroom EN gas doen. Als ik Greenchoice bel zeggen ze me dat het via Univé moet. En als ik Univé bel staan ze helemaal voor een raadsel en kunnen ze me niet helpen.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

VanRoyal schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:11:
Mijn jaarcontract loopt eind deze maand af, dus ik moet ook weer wat gaan doen. Ik heb al een hoop gelezen, maar wil toch even een sanity check doen hier: We krijgen medio juli zonnepanelen die hopelijk 3600 kWh opleveren, ons verbruik is 4400 kWh. Dan heb ik, zolang de salderingsregeling nog bestaat, toch enkel te maken met salderen en wordt er 800 kWh afgerekend door de energieleverancier? Een hoge terugleververgoeding is enkel relevant wanneer de zonnepanelen méér opleveren dan het eigen verbruik? Het heeft dan toch geen nut om bijvoorbeeld electriciteit bij Eneco af te nemen en Gas bij Greenchoice?
Ligt eraan, waarschijnlijk ga je netto terugleveren in de piekuren: dan maakt het uit als je bijvoorbeeld Sheel neemt: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier", anders niet.
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Hetzelfde sentiment werd hier een paar maanden geleden rond de start van de oorlog ook gedeeld (de tarieven gaan naar 4 euro per m3! Paniek!). En ondertussen is de 2 euro die je toen vast per m3 betaalde al gedaald naar 1,85 vast (Unive GreenChoice) en zitten de spotprijzen zelfs al op 1,65 per m3 (en sommige dagen al onder de 1,60).

Rust kopen is prima, als je je daar beter bij voelt, maar zekerheid komt met een prijs. De prijzen zijn ondanks best veel slecht nieuws de afgelopen maanden (meerdere landen afgesloten van gas, oorlog gaat lang duren, zelfs NL wordt deels afgesloten) dus gedaald. Kortom, de meeste onzekerheid zat al in de prijs verwerkt. Uiteraard geen garantie voor de toekomst, maar ik gok er op dat de dalende tendens doorzet.

Ik wacht nog even af, omdat we nog 4 maanden van het stookseizoen afzitten. Ik snap het heel goed als je het wel vast wilt leggen. Volgens mij is Shell een prima deal, hetzelfde geldt voor de Univé GreenChoice deal.
Er is eigenlijk nog maar 1 zaak die echt het verschil kan gaan maken: gaat Putin grootverbruiker Duitsland afsluiten, nu na de kleintjes Nederland en Denemarken. Dat zal waarschijnlijk een enorm opdrijvend effect geven op de gas futures. Als dat gebeurd zet ik zonder twijfel direct vast.
KoeRmX schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Zit hier ook nu naar te kijken , hoe zit het met de netwerkkosten? Er staat enkel Leveringskosten , lijkt mij incompleet.
€6,33 per maand per product (gas + licht) bij GC/Unive. Alle andere kosten en belastingen zijn hetzelfde bij alle leveranciers, heb je geen invloed op, hoef je je dus ook niet druk over te maken.

[ Voor 81% gewijzigd door Malarky op 01-06-2022 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smspeter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:50
Mole schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:36:
[...]

Vraag ik me toch af hoe je dit voor elkaar kregen hebt. Online kun je alleen stroom EN gas doen. Als ik Greenchoice bel zeggen ze me dat het via Univé moet. En als ik Univé bel staan ze helemaal voor een raadsel en kunnen ze me niet helpen.

Tips?
gewoon schuifje rechts bij producten alleen gas selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
[...]

Tips?
https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 13:25
[...]

Tips?
Bij soort meter op enkel klikken, dat gaat namelijk over stroom. Als je die op enkel zit kun je kiezen of je gas en/of stroom wilt en kun je gewoon online afsluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
[...]

Tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojYQ0Hi9wcFiivQFmUdndV-0bzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EekZutFdaD3rFdLN5Os719jj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door tokjah op 01-06-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Laatst online: 18-09 10:24
Goedemiddag allen,

Mijn contract bij Oxxio loopt af per 1 november, maar kon me gisteren toch al aanmelden bij Innova. Dit heb ik dan ook maar gedaan. 1 jaar vast.

Kosten;
Normaal stroom: € 0,62
Dal stroom: € 0,53
Terug: € 0,45

Maakt voor mij niet uit want per saldo wek ik 500 Kwh teveel op. Lever dus alleen maar terug.

Tarief gas: € 2,20 - verbruik ca. 400m2 - we hebben een pelletkachel.

Met de welkomstbonus van € 350,00 kom ik uit op een jaarbedrag van ca. 75 euro.

Termijn hebben ze bepaald op € 35,00 - dit is het minimale bij hen geloof ik.

Denk aardig netjes zo.

Edit, plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZLLJtH800DNQ-MBGLfNqPHL_bk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FlrSThS0JR2SofYMLQsTOmN3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJmFclJfmNsYbj5coNmFVzVMN5c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4esVdzU2zR4lFWpV0EYyEEKn.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door AFCAjax op 01-06-2022 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
AFCAjax schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:45:
Goedemiddag allen,

Mijn contract bij Oxxio loopt af per 1 november, maar kon me gisteren toch al aanmelden bij Innova. Dit heb ik dan ook maar gedaan. 1 jaar vast.

Kosten;
Normaal stroom: € 0,62
Dal stroom: € 0,53
Terug: € 0,45

Maakt voor mij niet uit want per saldo wek ik 500 Kwh teveel op. Lever dus alleen maar terug.

Tarief gas: € 2,20 - verbruik ca. 400m2 - we hebben een pelletkachel.

Met de welkomstbonus van € 350,00 kom ik uit op een jaarbedrag van ca. 75 euro.

Termijn hebben ze bepaald op € 35,00 - dit is het minimale bij hen geloof ik.

Denk aardig netjes zo.
Je hebt dus je zonnepanelen met overschot, misschien een idee om ook elektrisch te verwarmen om je gasverbruik omlaag te brengen met zo’n gasprijs.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Na ruim 40 jaar NuonVattenfall de overstap naar Greenchoice/Univé gemaakt.
Altijd rechtstreeks contact voor nieuw contract.
Echter heb ik Vattenfall vandaag gebeld voor een persoonlijk aanbod (mijn contract is per vandaag vrij), geen beweging mogelijk.
Dan maar op hoop van zegen 3 jaar contract bij Greenchoice
;w NuonVattenfall

p.s. Als je al pakketkorting krijgt bij Univé: je krijgt geen extra korting met je nieuwe energiecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
raceneus968 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:35:
Na ruim 40 jaar NuonVattenfall de overstap naar Greenchoice/Univé gemaakt.
Altijd rechtstreeks contact voor nieuw contract.
Echter heb ik Vattenfall vandaag gebeld voor een persoonlijk aanbod (mijn contract is per vandaag vrij), geen beweging mogelijk.
Dan maar op hoop van zegen 3 jaar contract bij Greenchoice
;w NuonVattenfall

p.s. Als je al pakketkorting krijgt bij Univé: je krijgt geen extra korting met je nieuwe energiecontract.
Waarom weg na zolang Vattenfall, ik vind daar de Blijven loont tarieven nog best goed te doen?
Normaal € 0,250579
Dal € 0,206112
Gas € 1,342640
Alles incl.

[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 01-06-2022 14:41 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
de Blijven loont tarieven
Valt tegen, ik had veel korting op stroom in mijn laatste jaarcontract, echter viel wel de blijven loont korting weg.
Ik start per 1 juli pas weer met 10% korting
Univé/Greenchoice geeft korting over stroom én gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Laatst online: 18-09 10:24
HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:56:
[...]

Je hebt dus je zonnepanelen met overschot, misschien een idee om ook elektrisch te verwarmen om je gasverbruik omlaag te brengen met zo’n gasprijs.
Dat gaan we ook zoveel mogelijk doen! Kan dus alleen nog maar voordeliger uitpakken. :)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

raceneus968 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:41:
[...]

Valt tegen, ik had veel korting op stroom in mijn laatste jaarcontract, echter viel wel de blijven loont korting weg.
Ik start per 1 juli pas weer met 10% korting
Univé/Greenchoice geeft korting over stroom én gas
Welk tarief bood Vattenfall (zit ik ook tot 31aug) dan aan jou voor een variabel contract als bestaande klant? Toch wel beter dan die 1,88 per kuub van GC/Unive? Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:43

mno

Giel1 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:24:
Ik heb net ook een jaarcontract afgesloten bij Shell. Variabel tarief bij Oxxio waar ik afgelopen jaar een contract heb gehad was qua kWh ietsjes goedkoper, maar qua gas juist duurder. Met de huidige berichten over de energieprijzen wilde ik alleen wat zekerheid en ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat de prijzen ineens weer gaan dalen.

De aanbieding van Greenchoice voor 3 jaar vond ik trouwens ook wel verleidelijk, maar uiteindelijk leek het me toch niet zo slim om in deze tijd een langjarig contract af te sluiten.
Heb dezelfde afweging gemaakt daarnet. Overgestapt van jaarcontract bij Unitedconsumers dat afloopt op 30-6 naar jaarcontract bij Shell. Het nieuwe jaarbedrag is even schrikken, maar liever dit dan onzekerheid met variabel tarief.

Gewoon rösti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Malarky schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:15:
[...]

Welk tarief bood Vattenfall (zit ik ook tot 31aug) dan aan jou voor een variabel contract als bestaande klant? Toch wel beter dan die 1,88 per kuub van GC/Unive? Of niet?
Dit is het tarief wat wij hier hebben met Vattenfall en Blijven loont korting >20 jaar klant;

Normaal € 0,250579
Dal € 0,206112
Gas € 1,342640
Alles incl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:22
Rukapul schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:17:
[...]

Hoe / waar?

edit: even user posthistory teruggelezen - laat reactie maar zitten als het weer greentrolling / stokpaardje reactie wordt.
Bijvoorbeeld door elektriciteit of houtkachel te gebruiken i.p.v. gas. De overheid gaat gasverbruik niet aanmoedigen;

https://www.rijksoverheid...astingen/energiebelasting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remius
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2023
geishin schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Gister nog naar shell energie gekeken, toen was het 1.92887 per m3. Lijkt dus inderdaad gezakt. Stroomprijzen ook.
Ik heb gister een jaarcontract afgesloten, prijzen zijn nu inderdaad wat lager. Weet iemand of ik nu van die 14 dagen bedenktijd gebruik kan maken om vervolgens een nieuw contact bij ze af te sluiten? Ik zie in het contract zo snel geen specifieke regels hieromtrent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmiT28
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-12-2023
Remius schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:50:
[...]

Ik heb gister een jaarcontract afgesloten, prijzen zijn nu inderdaad wat lager. Weet iemand of ik nu van die 14 dagen bedenktijd gebruik kan maken om vervolgens een nieuw contact bij ze af te sluiten? Ik zie in het contract zo snel geen specifieke regels hieromtrent.
Kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 23:06
Remius schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:50:
[...]

In de e-mail die je ontvangen hebt met het contract staat dat je de klantenservice kunt bellen om je overstap te annuleren. Op https://www.shellenergy.n.../bedenktijd-en-annuleren/ staat nog meer info.

Hier ook net 2 dagen terug een contract afgesloten bij Shell. Twijfel nu ook wat handig is. Gaat voor gas om 3 cent per m3 en stroom een halve cent per kWh verschil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Mailtje van Energie Direct (daar loopt ons gascontract nog):
Je hebt stroom en/of gas van energiedirect.nl met variabele leveringstarieven. Vanaf 1 juli 2022 dalen je variabele tarieven. Je betaalt hierdoor minder voor je energie. Daarnaast verlaagt de overheid tijdelijk de btw op energie van 21% naar 9%. Goed nieuws dus!

Gas huidig € 2,08837 per m³
Gas nieuw € 1,87733 per m³
Na een korte rekensom kom ik tot de conclusie dat het verschil alleen de btw betreft. In de mail die ze schrijven is de daling tweeledig, althans, mijn interpretatie. Meer mensen met mij eens?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 07:01
Peutpeut schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:01:

[...]

Na een korte rekensom kom ik tot de conclusie dat het verschil alleen de btw betreft. In de mail die ze schrijven is de daling tweeledig, althans, mijn interpretatie. Meer mensen met mij eens?
'Daarnaast' impliceert inderdaad dat de kale prijs van je gas ook zou dalen. Marketing he..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:16
Gewoon omdat ik zin had om een overzichtje te maken van de prijsontwikkeling bij Powerpeers (de maatschappij waar ik zelf bij zit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kAkb7-P2je7h5OHq_kdQaS_OMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHG8mzwdUMBT838KgeFpaQQf.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igAJRCvlZzFcTUgD6-qInlsGdVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IBygM4WaxIo2zu5W0Fx5dz4.jpg?f=fotoalbum_large

Opvallend (voor mij) is dat de modelcontracten (voor nieuwe klanten) en variabele contracten (bestaande klanten) al 3 maanden hetzelfde zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 01-06-2022 20:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:20:
[...]

Ja terug levertarieven zijn relevant als je terug levert, maar daaronder niet als de leverancier het 1 op 1 wegstreept.
En dat doet shell niet. Check de rekentool. Ik heb dat hier al herhaaldelijk benoemd: Als je tegen normaal tarief meer opwekt dan gebruikt, en onder daltarief wel meer gebruikt dan opwerkt, dan wordt dit niet verrekend. Je verkoopt dan voor weinig en koopt duur in. Je kunt dit eenvoudig nagaan door gebruik van de rekentool.

Stel je wekt met zonnepanelen net zo veel op als je verbruikt, dan zul je bij Shell alsnog betalen. Want de verhouding tussen normaal- en daltarief is niet hetzelfde voor verbruik als opwek. Als het donker is verbruik je immers wel stroom, terwijl de zonnepanelen niets meer doen.

Voorbeeld: Verbruik normaal 1000 kWh, dal 1000 kWh. Teruglevering normaal 1200 kWh, dal 300 kWh.

Een goede energieleverancier zou dan 500 kWh in rekening brengen tegen daltarief.

Wat shell doet is het 200 kWh overschot aan opgewekte stroom tijdens de uren van het normaal tarief opkopen tegen een belachelijk lage prijs, en vervolgens 700 kWh in rekening brengen tegen daltarief, wat veel hoger ligt dan wat je terugkrijgt van shell.

Berekening (copy/paste van rekentool Shell):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Stroom
Variabele kosten

Normaaltarief                       € 0,3593 per kWh x 0 kWh = € 0,00
Daltarief                           € 0,30521 per kWh x 700 kWh = € 213,65
Teruglevering Normaaltarief     € - 0,10 per kWh x 200 kWh = € - 20,00
Teruglevering Daltarief         € - 0,10 per kWh x 0 kWh = € 0,00
Energiebelasting                    € 0,04452 per kWh x 500 kWh € 22,26
Opslag Duurzame Energie         € 0,0369 per kWh x 500 kWh = € 18,45

Zoals je ziet past shell wel de salderingsregeling toe voor belastingen. Daar betaal je voor 500 kWh. Maar er wordt wel voor 700 kWh stroom in rekening gebracht, nadat ze je maar 10 cent hebben gegeven voor de 200 kWh die je zelf hebt geproduceerd tijdens het normaal tarief. Elk energiebedrijf dat aan deze praktijken doet moet genamed en shamed worden.

[ Voor 7% gewijzigd door SvMp op 01-06-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
Malarky schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:15:
[...]

Ja, variabel per 1 juni.
En idd best wel redelijke tarieven zoals HerelsTom al beschreef ( ik zit paar cent hoger)
Echter ik wil niet 1 juli afwachten, dan gaat ook de prijs bij Vattenfall weer omhoog.
Plus dat ik persoonlijk niet verwacht dat nabije toekomst lagere energieprijzen zijn te verwachten.
Daarom persoonlijk gekozen voor die 3 jaar "zekerheid" bij Univé/Greenchoice.

edit: p.s:
kreeg ook een aanbod voor een jaarcontract, en dat zijn heel andere tarieven :/

[ Voor 6% gewijzigd door raceneus968 op 01-06-2022 20:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• valpa
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-09 10:57
Variabele tarieven Vandebron vanaf 1 juli zijn bekend. Ze gaan de komende dagen wel alle klanten aanbod doen voor eenjarig contract.

Ik zit nu in mijn 14 dagen bedenktijd bij Shell, en die is goedkoper dan Vandebron (enkel stroom, gas geen idee). Nog even hun aanbod afwachten 🤞🏻Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/van8_AUghV2aBoyMRtE9PToBI_U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hPJAc3747uBgFSGG2TemCL9C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
Peutpeut schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:01:
[...]
Misschien reken ik slecht, maar ik kom op 0.003928926 extra daling uit buiten de BTW :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Malarky schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:38:
[...]

Er is eigenlijk nog maar 1 zaak die echt het verschil kan gaan maken: gaat Putin grootverbruiker Duitsland afsluiten, nu na de kleintjes Nederland en Denemarken. Dat zal waarschijnlijk een enorm opdrijvend effect geven op de gas futures. Als dat gebeurd zet ik zonder twijfel direct vast.
Rusland sluit niets af. Is ook nooit gebeurd. Landen kiezen er zelf voor om Russisch gas/olie te boycotten (of weigeren om te betalen in roebels).

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 01-06-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
raceneus968 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:28:
[...]

Ja, variabel per 1 juni.
En idd best wel redelijke tarieven zoals HerelsTom al beschreef ( ik zit paar cent hoger)
Echter ik wil niet 1 juli afwachten, dan gaat ook de prijs bij Vattenfall weer omhoog.
Plus dat ik persoonlijk niet verwacht dat nabije toekomst lagere energieprijzen zijn te verwachten.

Ik heb hetzelfde gedaan, met dezelfde overwegingen.
Die 3 jaar bij Univé/Greenchoice bestaat ook uit een flinke prijsdaling na het eerste jaar. Ik verwacht geen grote prijsdalingen. De prijzen zouden immers dit voorjaar al dalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
SvMp schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:24:
[...]

En dat doet shell niet. Check de rekentool. Ik heb dat hier al herhaaldelijk benoemd: Als je tegen normaal tarief meer opwekt dan gebruikt, en onder daltarief wel meer gebruikt dan opwerkt, dan wordt dit niet verrekend. Je verkoopt dan voor weinig en koopt duur in. Je kunt dit eenvoudig nagaan door gebruik van de rekentool.

Stel je wekt met zonnepanelen net zo veel op als je verbruikt, dan zul je bij Shell alsnog betalen. Want de verhouding tussen normaal- en daltarief is niet hetzelfde voor verbruik als opwek. Als het donker is verbruik je immers wel stroom, terwijl de zonnepanelen niets meer doen.

Voorbeeld: Verbruik normaal 1000 kWh, dal 1000 kWh. Teruglevering normaal 1200 kWh, dal 300 kWh.

Een goede energieleverancier zou dan 500 kWh in rekening brengen tegen daltarief.

Wat shell doet is het 200 kWh overschot aan opgewekte stroom tijdens de uren van het normaal tarief opkopen tegen een belachelijk lage prijs, en vervolgens 700 kWh in rekening brengen tegen daltarief, wat veel hoger ligt dan wat je terugkrijgt van shell.

Berekening (copy/paste van rekentool Shell):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Stroom
Variabele kosten

Normaaltarief                       € 0,3593 per kWh x 0 kWh = € 0,00
Daltarief                           € 0,30521 per kWh x 700 kWh = € 213,65
Teruglevering Normaaltarief     € - 0,10 per kWh x 200 kWh = € - 20,00
Teruglevering Daltarief         € - 0,10 per kWh x 0 kWh = € 0,00
Energiebelasting                    € 0,04452 per kWh x 500 kWh € 22,26
Opslag Duurzame Energie         € 0,0369 per kWh x 500 kWh = € 18,45

Zoals je ziet past shell wel de salderingsregeling toe voor belastingen. Daar betaal je voor 500 kWh. Maar er wordt wel voor 700 kWh stroom in rekening gebracht, nadat ze je maar 10 cent hebben gegeven voor de 200 kWh die je zelf hebt geproduceerd tijdens het normaal tarief. Elk energiebedrijf dat aan deze praktijken doet moet genamed en shamed worden.
Precies dat heb ik al meerdere keren gemeld!
Je moet goed opletten wat de teruglever tarieven zijn en wat je precies terug levert in Dal en Normaal, daar zit bij veel leverancier verschil in wat je veel geld kan kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KoffieAnanas
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:54
SvMp schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:51:
[...]

Rusland sluit niets af. Is ook nooit gebeurd. Landen kiezen er zelf voor om Russisch gas/olie te boycotten.
Er is geen boycot tegen gas. Rusland eist betaling in roebels, en dat is momenteel niet toegestaan volgens de EU regels. En betaling in roebels is ook niet afgesproken in de contracten met Rosneft. Rusland sluit het gas wel degelijk af, omdat Nederland weigert te betalen in roebels. Nederland wil wel betalen in euro's, en dit weigert Rusland en Rusland sluit dus het gas af.

[ Voor 17% gewijzigd door KoffieAnanas op 01-06-2022 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
KoffieAnanas schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:56:
[...]

Er is geen boycot tegen gas. Rusland eist betaling in roebels, en dat is momenteel niet toegestaan volgens de EU regels. En betaling in roebels is ook niet afgesproken in de contracten met Rosneft. Rusland sluit het gas wel degelijk af, omdat Nederland weigert te betalen in roebels. Nederland wil wel betalen in euro's, en dit weigert Rusland en Rusland sluit dus het gas af.
Rusland stelt redelijke voorwaarden t.a.v. betaling. Het is te kort door de bocht om te stellen dat Rusland de boel afsluit, ook al wordt dit hier zo geframed. In werkelijkheid is de EU het probleem en zijn de gewone burgers de klos met onbetaalbare prijzen. Als er op een normale manier handel gedreven wordt, is er niets aan de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 01-06-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:57
Gezien Greenchoice weer 3 jaar contracten aanbied. Tevens de garantie bied dat ze de prijzen na 12 maanden gaan verlagen. Is het dan niet zo, dat zij iets weten wat wij nog niet weten? Ik verwacht dat de prijs gaat dalen, zoals iemand al eerder zei, is het niet angst dat de prijs stuwt. Nederland boort in de Waddenzee, LNG komt binnen moet ik de roze bril afzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:16
SvMp schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:51:
[...]

Rusland sluit niets af. Is ook nooit gebeurd. Landen kiezen er zelf voor om Russisch gas/olie te boycotten (of weigeren om te betalen in roebels).
Ik hoorde in de podcast van Boekstijn en De Wijk dat het allemaal sowieso een wassen neus is en we uiteindelijk genoodzaakt worden via een andere inkooppartij gas in te kopen, wat dan zeer waarschijnlijk alsnog uit Rusland gehaald zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
medu80 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:02:
Gezien Greenchoice weer 3 jaar contracten aanbied. Tevens de garantie bied dat ze de prijzen na 12 maanden gaan verlagen. Is het dan niet zo, dat zij iets weten wat wij nog niet weten? Ik verwacht dat de prijs gaat dalen, zoals iemand al eerder zei, is het niet angst dat de prijs stuwt. Nederland boort in de Waddenzee, LNG komt binnen moet ik de roze bril afzetten?
Is dat zo ? Ik kan niets vinden, heb je een link ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Danny the dog schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:55:
[...]

Blijven zitten!

Vattenfall heeft echt prima tarieven voor de bestaande klanten en hanteert zelfs nog een 'blijven loont' korting. De tarieven voor nieuwe klanten zijn aanzienlijk hoger. Dus.. zolang je geen vaste contracten voor minder af kunt sluiten, blijf zitten waar je zit en verroer je niet :)
Na wat onderzoek kom ik hier ook op uit. Ik heb dat blijven loont altijd genegeerd want de tarieven via gaslicht.com voor vattenfall voor 1 jaar waren altijd beter dan een blijven loont contract zelfs met max korting. Maar nu hebben ze het concept omgegooid en krijg je dus gelijk korting op je tarief zonder dat je contract veranderd. Geen idee hoe lang dit al zo is maar vandaag geactiveerd. Als bestaande klant krijg je prima tarieven (zoals eerder geplaatst) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:57
TvanW schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:05:
[...]

Is dat zo ? Ik kan niets vinden, heb je een link ?
Waar heb je het over? Waarvan een link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:33
Dit zijn de nieuwe tarieven per 1 juli voor variabele contracten bij energiedirect.
Het blijft opvallend hoeveel het scheelt met nieuwe of verlopende vaste contracten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmbnB1z3LmsGNYz4tqu5DYKK38U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zQ2nHgEUDTNkOvzeUn6tTT0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 106% gewijzigd door BeeJee78 op 01-06-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08
Iemand bekend hoe United Consumers omgaat qua aanbiedingen bij bestaande klanten.

Ik heb nu nog een comfortabel tarief van 1,21 all in op gas. Vul ik het als nieuwe klant in kom ik op 2,16.

Dan overweeg ik ook maar greenchoice / Univé 3 jaar. Heb al bespaar van 2000m3 naar 1500m3. Maar veel kouder in huis / minder douchen wordt toch oncomfortabel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
@BeeJee78
kleine valkuil: hier is al gerekend met 9% btw ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door raceneus968 op 01-06-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-05 16:12
raceneus968 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:19:
@BeeJee78
kleine valkuil: hier is al gerekend met 9% btw ;-)
Welke bedoel je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 08:20
BeeJee78 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:16:
Dit zijn de nieuwe tarieven per 1 juli voor variabele contracten bij energiedirect.
Het blijft opvallend hoeveel het scheelt met nieuwe of verlopende vaste contracten.

[Afbeelding]
Je postcode en huisnummer zijn zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 07:01

[Afbeelding]
Dit is het tarief wat ik als niet energiedirect klant kan krijgen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 13:39

Armada

-Wat wil je weten?-

SvMp schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:00:
[...]

Rusland stelt redelijke voorwaarden t.a.v. betaling. Het is te kort door de bocht om te stellen dat Rusland de boel afsluit, ook al wordt dit hier zo geframed.
Het juiste frame is natuurlijk dat Rusland de betalingscondities aanpast gedurende lopende contracten. Die zijn in Euro’s afgesloten en niet in roebels.
In werkelijkheid is de EU het probleem en zijn de gewone burgers de klos met onbetaalbare prijzen. Als er op een normale manier handel gedreven wordt, is er niets aan de hand.
Tja, en als Rusland geen oorlog was begonnen was er niets aan de hand. Maar dat is niet zo, dus willen we eigenlijk ook geen handel met ze drijven.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
Armada schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:23:
[...]

Het juiste frame is natuurlijk dat Rusland de betalingscondities aanpast gedurende lopende contracten. Die zijn in Euro’s afgesloten en niet in roebels.

[...]

Tja, en als Rusland geen oorlog was begonnen was er niets aan de hand. Maar dat is niet zo, dus willen we eigenlijk ook geen handel met ze drijven.
Tja, en juist daarom zal de gasprijs/olieprijs erg volatiel zijn in de nabije toekomst...
Glazen bol voor een ieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
valpa schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:33:
Variabele tarieven Vandebron vanaf 1 juli zijn bekend. Ze gaan de komende dagen wel alle klanten aanbod doen voor eenjarig contract.

Ik zit nu in mijn 14 dagen bedenktijd bij Shell, en die is goedkoper dan Vandebron (enkel stroom, gas geen idee). Nog even hun aanbod afwachten 🤞🏻[Afbeelding]
Opvallend, dat zijn andere (hogere) tarieven dan die ik zojuist in de mail ontvang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTcNhr-5nI0zlpPtvKI4eS07JQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1h9FGYOXF0cNviowWEBTgihF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
arj1o1 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:21:
[...]

Je postcode en huisnummer zijn zichtbaar
Ja kwam ik 2 seconden na plaatsing ook achter, je was er snel bij.
Zijn overigens niet van mij. Ik heb helaas veel hogere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Mania-92 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:21:
[...]

Dit is het tarief wat ik als niet energiedirect klant kan krijgen?
Was dat maar waar. Dit is voor klanten die al een variabel tarief hadden bij ED.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Stevie-P schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:36:
[...]
Opvallend, dat zijn andere (hogere) tarieven dan die ik zojuist in de mail ontvang.
valpa schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:04:
Snap er echt niks meer van…
Das logisch. Elke energieleverancier heeft maar 1 Modelcontract tarieven. Die zijn verplicht en iedere Nederlander dient die tarieven te kunnen afnemen. Of je nu al 40 jaar klant was of net je eerste huis hebt. Bij vrijwel alle leveranciers zijn de Modelcontract tarieven erg hoog op MEGA en Vattenfall na. Dit zijn dus ook de tarieven die voor iedereen hetzelfde zijn.

Daarnaast doen momenteel veel leveranciers uitsluitend aan bestaande klanten met aflopende vaste contracten nog aanbiedingen voor hun Variabele contract. Dit zijn opvallend genoeg vaak erg aantrekkelijke prijzen waar helaas alleen bestaande klanten met een aflopend vast contract en die al variabel bij die leverancier hebben voor in aanmerking komen.

Let op: zowel modelcontracten als variabele contracten krijgen elk kwartaal nieuwe prijzen, dus dat is weer per 1 juli. Budget Energie wijkt daar sinds 2022 vanaf en beweert nu elke maand ipv elke 3 maanden haar prijzen te updaten.

De NOS heeft o.a. gisteren groots op de trom geslagen dat de tarieven per 1 juli weer fors gaan stijgen, maar dat lijkt vooralsnog uitsluitend te gelden voor de bijzonder lage variabele tarieven die per 1 juli overduidelijk alsnog zeer scherp geprijs zijn (zie Vandebron, EnergieDirect, Powerpeers, etc.). Ze zijn zeker hoger, maar het valt voor de consument weer mee omdat ook per 1 juli de BTW op energie van 21% naar 9% gaat.
Volkskrant pakt groot uit dat de variabele tarieven van Essent met 25%-30% gaan stijgen maar vergeet te melden dat Essent voor zittenblijvers tot op heden slechts €1,12 per m3 rekende.

Oftewel: het is absolute broddeljournalistiek: want mensen hier en overal in Nederland staren zich blind op prijzen van €1,80-€2,00 die ze in de publieke prijsvergelijkers zien en denken dat die prijzen nog eens 30% gaan stijgen per 1 juli, wat helemaal niet waar is.
raceneus968 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:28:
[...]

Ja, variabel per 1 juni.

Ik zou dat heroverwegen: de variabele prijzen van de BIG3 (Essent, Vattenfall, Eneco) voor bestaande klanten zullen ook na 1 juli nog fors onder de marktprijzen liggen van o.a. GC/Unive. Het zou erg zonde zijn als je dat vrijwillig opgeeft. Essent rekent nu €1,12 m3 en gaat daar 25%-30% bovenop dan, dan kom je in de €1,50 regionen, altijd nog fors minder dan elders. Je ziet dat bevestigd worden door wat Powerpeers, Vandebron en EnergieDirect al gecommuniceerd hebben over 1 juli+. Stuk voor stuk hele aantrekkelijke prijzen.

[ Voor 55% gewijzigd door Malarky op 01-06-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valpa
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-09 10:57
Snap er echt niks meer van…
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

thecompany schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:46:
Zijn hier mensen met Innova met ook compleet verschillende tarieven als het contract in de mail? Neem aan dat op de website de belastingen etc. missen maar dan alsnog strookt het niet met de bedragen op het contract.

Contract zegt om en nabij 29/31 cent, laag/hoog, voor elektra en 1.30 voor gas, inclusief alles.

Dit zegt de website:

[Afbeelding]

Wat vul ik in, in DSMR is de vraag:)
Is dit afgesloten via Gezondverzekerd.nl :? In hun contract zie ik deze tarieven wel namelijk;

€ 0,21068 / kWh
€ 0,75820 / m3

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
Ik weet even niet zeker of ik dit in het goede topic vraag.
Maar wat gebeurt er met je salderingsregeling als je overstapt?
Grofweg ziet mijn verbruik er als volgt uit:
Stroomverbruik
Normaal 2500
Dal 1000

Teruglevering
Normaal 3000
Dal 1500

De verdeling normaal-dal bij terugleveren is een schatting. De panelen zijn in februari uitgebreid van 5x290wp met 12x405wp erbij.

Zoals ik het zie zou ik dus in het voorjaar moeten overstappen naar de partij met de hoogste terugleververgoeding en dan in het najaar overstappen naar partij met laagste energieprijzen.
De leverancier kan tenslotte alleen salderen over de contractperiode. Klopt die redenering zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
Malarky schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:00:
[...]

[...]

Das logisch. Elke energieleverancier heeft maar 1 Modelcontract tarieven. Die zijn verplicht en iedere Nederlander dient die tarieven te kunnen afnemen. Of je nu al 40 jaar klant was of net je eerste huis hebt. Bij vrijwel alle leveranciers zijn de Modelcontract tarieven erg hoog op MEGA en Vattenfall na. Dit zijn dus ook de tarieven die voor iedereen hetzelfde zijn.

Daarnaast doen momenteel veel leveranciers uitsluitend aan bestaande klanten met aflopende vaste contracten nog aanbiedingen voor hun Variabele contract. Dit zijn opvallend genoeg vaak erg aantrekkelijke prijzen waar helaas alleen bestaande klanten met een aflopend vast contract en die al variabel bij die leverancier hebben voor in aanmerking komen.

Let op: zowel modelcontracten als variabele contracten krijgen elk kwartaal nieuwe prijzen, dus dat is weer per 1 juli. Budget Energie wijkt daar sinds 2022 vanaf en beweert nu elke maand ipv elke 3 maanden haar prijzen te updaten.

De NOS heeft o.a. gisteren groots op de trom geslagen dat de tarieven per 1 juli weer fors gaan stijgen, maar dat lijkt vooralsnog uitsluitend te gelden voor de bijzonder lage variabele tarieven die per 1 juli overduidelijk alsnog zeer scherp geprijs zijn (zie Vandebron, EnergieDirect, Powerpeers, etc.). Ze zijn zeker hoger, maar het valt voor de consument weer mee omdat ook per 1 juli de BTW op energie van 21% naar 9% gaat.
Volkskrant pakt groot uit dat de variabele tarieven van Essent met 25%-30% gaan stijgen maar vergeet te melden dat Essent voor zittenblijvers tot op heden slechts €1,12 per m3 rekende.

Oftewel: het is absolute broddeljournalistiek: want mensen hier en overal in Nederland staren zich blind op prijzen van €1,80-€2,00 die ze in de publieke prijsvergelijkers zien en denken dat die prijzen nog eens 30% gaan stijgen per 1 juli, wat helemaal niet waar is.

[...]

Ik zou dat heroverwegen: de variabele prijzen van de BIG3 (Essent, Vattenfall, Eneco) voor bestaande klanten zullen ook na 1 juli nog fors onder de marktprijzen liggen van o.a. GC/Unive. Het zou erg zonde zijn als je dat vrijwillig opgeeft. Essent rekent nu €1,12 m3 en gaat daar 25%-30% bovenop dan, dan kom je in de €1,50 regionen, altijd nog fors minder dan elders. Je ziet dat bevestigd worden door wat Powerpeers, Vandebron en EnergieDirect al gecommuniceerd hebben over 1 juli+. Stuk voor stuk hele aantrekkelijke prijzen.
Dank @Malarky voor de wat uitgebreidere toelichting.
Ja, heroverwegen is iets wat voor mij van toepassing kan zijn.. ik heb tenslotte ook 2 weken bedenktijd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 14:06
SvMp schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:00:
[...]

Rusland stelt redelijke voorwaarden t.a.v. betaling. Het is te kort door de bocht om te stellen dat Rusland de boel afsluit, ook al wordt dit hier zo geframed. In werkelijkheid is de EU het probleem en zijn de gewone burgers de klos met onbetaalbare prijzen. Als er op een normale manier handel gedreven wordt, is er niets aan de hand.
Duidelijk een trol, wellicht wel een uit de fabriek van Yevgeny Prigozhin. Toch ga ik er op in, omdat wat je stelt zo ontzettend onjuist is.
1. Rusland stelt helemaal geen "redelijke voorwaarden". Rusland wijzigt eenzijdig voorwaarden van lopende contracten.

2. In werkelijkheid is Putin het probleem dat zonder reden een oorlog begint in een buurland.

3. Die oorlog heeft overigens maar matig invloed op de gasprijzen, want ook ruim voor de oorlog stegen de gasprijzen. De huidige prijzen voor futures zijn op hetzelfde niveau als 7 maanden terug. De oorlog is net 3 maanden oud. De stijging werd al een jaar geleden ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornty
KMvrtr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:20:
Stroomverbruik
Normaal 2500
Dal 1000

Teruglevering
Normaal 3000
Dal 1500

De verdeling normaal-dal bij terugleveren is een schatting. De panelen zijn in februari uitgebreid van 5x290wp met 12x405wp erbij.

Zoals ik het zie zou ik dus in het voorjaar moeten overstappen naar de partij met de hoogste terugleververgoeding en dan in het najaar overstappen naar partij met laagste energieprijzen.
De leverancier kan tenslotte alleen salderen over de contractperiode. Klopt die redenering zo?
Dat is een goeie vraag. Ligt er ook aan waar en wanneer je je contract bent begonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
medu80 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:10:
[...]

Waar heb je het over? Waarvan een link?
De lnk waarin Greenchoice een 3 jarig contract aanbied zoals je zegt of is dit een persoonlijk aanbod ?

Ah het wordt duidelijk je bedoelt unive/greenchoice :)

[ Voor 10% gewijzigd door TvanW op 01-06-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
valpa schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:33:

Ik zit nu in mijn 14 dagen bedenktijd bij Shell, en die is goedkoper dan Vandebron (enkel stroom, gas geen idee). Nog even hun aanbod afwachten 🤞🏻[Afbeelding]
[...]

[Afbeelding]
Het btw-tarief van 9% geldt van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2022. Vandebron is hier niet duidelijk in, omdat ze alleen vermelden "inc. btw". Wellicht zijn de prijzen van 1.77 per m3 op basis van 21% btw en de prijzen genoemd @Stevie-P op basis van 9% btw? Vandebron is hier erg onduidelijk in.

In de begeleidende email van vanavond claimt VDB dat ik nog een variabel contract hebt en ten tweede dat ik in de komende dagen een aanbod ga krijgen om prijzen vast te zetten voor 1 jaar. Dit aanbod zou gunstigere tarieven moeten hebben dan het variabele aanbod. Echter, ik heb eergister al tarieven vastgezet voor 1 jaar (ook obv 9% btw):
Gas 1.61896 per m3
normaaltarief 0.43714 per kWh
daltarief 0.34425 per kWh.

Ben benieuwd of het aanbod wat ze me over een paar dagen gaan sturen gunstiger is dan wat ik al afgesloten heb? En zo ja, of ik van dat aanbod nog gebruik kan maken?

[ Voor 65% gewijzigd door geishin op 01-06-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
raceneus968 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:32:
[...]

Dank @Malarky voor de wat uitgebreidere toelichting.
Ja, heroverwegen is iets wat voor mij van toepassing kan zijn.. ik heb tenslotte ook 2 weken bedenktijd.
Alleen als je uit vast contract komt bij vattenfall dan krijg je hoger tarief als dat je al jaren op variabel zit. Je valt dan niet onder zogenaamde vaste klanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
KMvrtr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:20:
Stroomverbruik
Normaal 2500
Dal 1000

Teruglevering
Normaal 3000
Dal 1500

Dat ligt eraan naar wie je overstap, dat verschilt per leverancier. Tot 2025 moeten ze 1 op 1 salderen, dus je verbruik wordt afgetrokken van je teruglevering, wat er over blijft (overschot) wordt bij sommige leveranciers hetzelfde aan jou betaald als wat jij ervoor betaald, maar bij sommige leveranciers krijgt je maar € 0,10 per kWh.
Dus als je veel meer terug levert (overshot) is het verstandig een leverancier te zoeken die een hoog teruglever tarief heeft.
Het afrekenen (salderen) moet per jaar. Dus in het voor- of najaar overstappen heeft geen zin.

Hier kun je er meer over lezen; https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen

[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 01-06-2022 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Hp68 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:10:
[...]

Alleen als je uit vast contract komt bij vattenfall dan krijg je hoger tarief als dat je al jaren op variabel zit. Je valt dan niet onder zogenaamde vaste klanten
Hoe kom je daarbij? Iedereen in dit topic van wie het vaste contract afliep bij Vattenfall kreeg het aantrekkelijke variabele tarief aangeboden:

Vattenfall variabel contract voor bestaande klanten: €1,343 per m3 voor gas (nieuwe tarieven per 1 juli)
Vattanfall model contract voor nieuwe klanten: €1,892 per m3 voor gas (nieuwe tarieven per 1 juli)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53
Malarky schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:30:
[...]

Hoe kom je daarbij? Iedereen in dit topic van wie het vaste contract afliep bij Vattenfall kreeg het aantrekkelijke variabele tarief aangeboden:

Vattenfall variabel contract voor bestaande klanten: €1,343 per m3 voor gas (nieuwe tarieven per 1 juli)
Vattanfall model contract voor nieuwe klanten: €1,892 per m3 voor gas (nieuwe tarieven per 1 juli)
30 juni 2022 loopt mijn vaste contract af bij Vattenfall. Als ik dit zo lees kijk ik het maar even aan daar.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Jumpman schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:31:
[...]

30 juni 2022 loopt mijn vaste contract af bij Vattenfall. Als ik dit zo lees kijk ik het maar even aan daar.
Hier net zo, we gaan het zien waar ze met komen, bevalt het me niet schakel ik wel over naar dagtarieven in deze loterij met de energieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
[...]

de tarieven per 1 juli zijn nog niet bekend toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-08 14:42

[Afbeelding]
Dit is raar, ik zit nu ook bij energiedirect met een flexibel contract en heb ook deze mail gekregen, echter met flink hogere prijzen, ja prijzen zijn per 1 july en inclusief 9% belasting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5trTKjx9TiOonuUwDUEJ73PcQLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYdkkM18FfogJGW2b4H2Yfv8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
raceneus968 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:40:
[...]

de tarieven per 1 juli zijn nog niet bekend toch?
Ik verwacht dat het nog een grote puinhoop gaat worden met de gasprijs op de vrije markt na de zomer en energieleveranciers zullen hun variabele prijzen wel vaker gaan aanpassen dan tot nu gebruikelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
[...]

Kennis die dit niet had en volgens mij ook eerder in dit topic genoemd
Kwam wel uit jaarcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Malarky schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:00:

Ik zou dat heroverwegen: de variabele prijzen van de BIG3 (Essent, Vattenfall, Eneco) voor bestaande klanten zullen ook na 1 juli nog fors onder de marktprijzen liggen van o.a. GC/Unive. Het zou erg zonde zijn als je dat vrijwillig opgeeft. Essent rekent nu €1,12 m3 en gaat daar 25%-30% bovenop dan, dan kom je in de €1,50 regionen, altijd nog fors minder dan elders.
Diverse mensen in dit topic waaronder ook hebben al aangegeven dat dit niet voor Eneco geldt. Die biedt nu voor bestaande klanten (onbepaalde en bepaalde tijd) voor de komende 3 maanden een prijs van 2 euro/m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Hp68 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:51:
[...]

Kennis die dit niet had en volgens mij ook eerder in dit topic genoemd
Kwam wel uit jaarcontract
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfWXoIomJ-oN7B_XNN3H0yCnlSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MkZnGbUKEbXTsjkTB3yQ9Zn4.png?f=fotoalbum_large

Vattenfall schrijft op haar website dat ze bestaande klanten (maarliefst 98%!) het aantrekkelijke variabele contract kunnen bieden (€1,343 per m3) en nieuwe klanten het model contract prijs krijgen (€1,892). Ik zal het morgen nog eens explicitiet bij ze navragen daar mijn vaste contract op 31aug afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Rukapul schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 00:04:
[...]

Diverse mensen in dit topic waaronder ook hebben al aangegeven dat dit niet voor Eneco geldt. Die biedt nu voor bestaande klanten (onbepaalde en bepaalde tijd) voor de komende 3 maanden een prijs van 2 euro/m2.
Ja opvallend dat Eneco zo'n dure uitschieter is ten opzichte van Essent en Vattenfall.

LeverancierModelcontract -
nieuwe klanten (tot 1 juli)
Variabel contract -
bestaande klanten (tot 1 juli)
Eneco€2,775 per m³€1,999 per m³
Vattenfall€1,892 per m³€1,343 per m³
Essent€2,117 per m³±€1,25 per m³

Het is heel wisselend allemaal. Ook dat niet iedereen het variabele tarief krijgt aangeboden....

[ Voor 9% gewijzigd door Malarky op 02-06-2022 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
[...]

Geweldig die privatisering van de energiemarkt in NL. Begint op een casino te lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Malarky schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 00:08:
[...]Vattenfall schrijft op haar website dat ze bestaande klanten (maarliefst 98%!) het aantrekkelijke variabele contract kunnen bieden (€1,343 per m3) en nieuwe klanten het model contract prijs krijgen (€1,892). Ik zal het morgen nog eens explicitiet bij ze navragen daar mijn vaste contract op 31aug afloopt.
Dit klopt. Zijn wel de prijzen tot 1 Juli, deze zijn volgens mij nog niet bekend. Maar misschien kun jij die weten te achterhalen met je telefoongesprek. Ik lees het wel hier ;)

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
Malarky schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 00:32:
[...]

Ja opvallend dat Eneco zo'n dure uitschieter is ten opzichte van Essent en Vattenfall.

Variabel contract -

Het is heel wisselend allemaal. Ook dat niet iedereen het variabele tarief krijgt aangeboden....
De Vattenfall prijzen die je noemt zijn per 1-7 en tegen 6% btw. Eneco zijn huidige prijzen tegen 21% btw.

Dan is Eneco nog steeds relatief duur, daar niet van.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

VidaR-9 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 06:39:
[...]

De Vattenfall prijzen die je noemt zijn per 1-7 en tegen 6% btw. Eneco zijn huidige prijzen tegen 21% btw.

Zeker weten? superduper in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier" hier meldt ook iemand deze Vattenfall prijzen per 1 juni, moet dan wel 21% BTW zijn toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjornty
VidaR-9 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 06:39:
[...]

Totaal niet waar. Bovengenoemde prijzen heb ik nu bij vattenfall. De nieuwe tarieven per 01-07 zijn nog niet eens bekend!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
@Malarky @bjornty

Excuses. Verkeerd gekeken, mijn fout.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:18:
[...]

Het afrekenen (salderen) moet per jaar. Dus in het voor- of najaar overstappen heeft geen zin.

Hier kun je er meer over lezen; https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen
Salderen per jaar is de hoofdregel inderdaad. Maar als het contract geen jaar loopt wordt er gesaldeerd met de eindafrekening.
Dat staat ook in de link die je zelf geeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufdkkSlG8ZWfBSG3OVUBdOVtK8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j95bFCzGDKbtrrzu56dhVbMU.png?f=fotoalbum_large

Tenminste, dat is hoe ik het lees.
Ik zie ook niet hoe twee of meer leveranciers bij de jaarrekening met elkaar af gaan stemmen hoe de saldering tussen die verschillende contracten verdeeld moet gaan worden.

Maar als iemand hier mee over weet hoor ik het graag. Dat is juist waarom ik de vraag hier stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17
VandeBron heeft mij gisteren een mail gestuurd dat ze het variabele contract flexibeler gaan maken, wat dat precies gaat betekenen laten ze in het midden, maar ze zullen vaker de tarieven aanpassen:

Je hebt op dit moment een energiecontract met variabele looptijd. Hierbij liggen je tarieven niet vast, maar worden ze gebaseerd op de actuele marktprijs. Omdat de prijzen voor stroom en gas de afgelopen tijd sterk fluctueren, zal de geldigheid van je variabele tarief flexibeler worden. We leggen je hieronder graag uit wat dit voor jou betekent.

Je variabele contract wordt flexibeler
Momenteel wijzigen je variabele tarieven in principe twee keer per jaar. Per 1 juli verandert dit. Door de sterk schommelende energieprijzen weten we niet hoe de markt er over een half jaar uitziet. Daarom worden de variabele contracten nóg flexibeler, waarbij je tarieven vaker in het jaar aangepast kunnen worden. Natuurlijk brengen we je hiervan tijdig op de hoogte en uiteraard is je variabele contract altijd kosteloos opzegbaar.

Binnen enkele dagen ontvang je van ons hierover een uitgebreidere e-mail met je nieuwe contract en het termijnbedrag dat op 1 juli in gaat. De nieuwe leveringsvoorwaarden kun je alvast hier bekijken, de nieuwe tarieven vind je hier.

De nieuwe tarieven schrik ik niet echt van op dit moment. Gas 6 cent duurder geloof ik (uit mijn hoofd).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:25

vliegnerd

Nintendo fan.

HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:55:
[...]

Precies dat heb ik al meerdere keren gemeld!
Je moet goed opletten wat de teruglever tarieven zijn en wat je precies terug levert in Dal en Normaal, daar zit bij veel leverancier verschil in wat je veel geld kan kosten.
Het is lastig terugvinden maar Coolblue berekende bij mijn vorig huis in de eindafrekening (geen zonnepanelen), het totale verbruik apart voor hoog en laag. Zo als ze het opstellen LIJKT het daar ook salderen per hoog/laag tarief apart.

Het is voor mij helaas niet terug te vinden in de voorwaarden.

Dat wordt tegen einde contract de boiler en vaatwasser midden in de winter in de ochtend en avond aanzetten :)

[ Voor 8% gewijzigd door vliegnerd op 02-06-2022 09:10 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Laatst online: 09-02 10:36
vliegnerd schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:08:
[...]

Dat wordt tegen einde contract de boiler en vaatwasser midden in de winter in de ochtend en avond aanzetten :)
Wat is de logica hiervan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 21:53
JB schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:08:
[...]
Is dit afgesloten via Gezondverzekerd.nl :? In hun contract zie ik deze tarieven wel namelijk;

€ 0,21068 / kWh
€ 0,75820 / m3
Na alles nog eens doorgerekend te hebben kom ik tot de conclusie dat de bedragen in 'Mijn Innova' zonder ODE en energiebelasting zijn. In het contract staat bijvoorbeeld bij gas: 0.62 ex BTW, dus 0.75 inc. Daar komt nog 0.36 belasting en 0.08 ODE overheen, allebei ex BTW. Dit resulteert in een totaalbedrag van 1.30 inc BTW per m3.

Zelfde geldt voor elektra, hoogtarief op 0.31 inclusief BTW, belasting en ODE.

Wel gaat van dit alles natuurlijk nog de 824 euro overheidssubsidie af per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

thecompany schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:21:
[...]

Na alles nog eens doorgerekend te hebben kom ik tot de conclusie dat de bedragen in 'Mijn Innova' zonder ODE en energiebelasting zijn. In het contract staat bijvoorbeeld bij gas: 0.62 ex BTW, dus 0.75 inc. Daar komt nog 0.36 belasting en 0.08 ODE overheen, allebei ex BTW. Dit resulteert in een totaalbedrag van 1.30 inc BTW per m3.

Zelfde geldt voor elektra, hoogtarief op 0.31 inclusief BTW, belasting en ODE.

Wel gaat van dit alles natuurlijk nog de 824 euro overheidssubsidie af per jaar.
Hier ben ik dan wel even benieuwd naar omdat er ten tijden van afsluiten Innova als gunstigste stond in die Excel sheet van @Cap :? Staan daar alleen maar bruto bedragen in voor consumenten?

edit:
Het was daar ook al helder. Ik heb de tarieven dus niet meer scherp :/

Groene stroom
€ 0,29210
per kWh
Vaste leveringskosten
€ 5,95
per maand
Gas
€ 1,30236
per m3
Vaste leveringskosten
€ 5,95
per maand

[ Voor 12% gewijzigd door JB op 02-06-2022 09:44 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:25

vliegnerd

Nintendo fan.

henkebek schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:20:
[...]

Wat is de logica hiervan? :)
Om het overschot hoog tarief op te maken, in plaats van dit tegen laag tarief te doen.

Zolang er overschot hoog tarief is tijdens salderen, is dit goedkoper (voor mij).

Voor het net en de planeet is het minder.
Maar als ik nu al overdag meer dan mijn zonnestroom ga verbruiken dan is dat goed voor planeet en net (want zonnestroom van de buren), maar ik betaal er fors voor als het niet weg te salderen is.

Dus eerst snachts gebruiken en zodra de afrekening inzicht komt op tijd overdag gaan gebruiken. Om zoveel mogelijk te salderen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:33
De hierboven voor Vattenfall genoemde gasprijs van 1,343 is per 1 april ingegaan, was 1 januari nog 1,267.
We wachten rustig af wat ze met de prijs per 1 juli gaan doen, als ook de BTW naar 9% gaat.
De verhoging per april is ongeveer het BTW verschil wat naar beneden zou gaan, wat zij echter gebruikten om de gasprijs te verhogen. Was afgelopen zomer na drie jaar vast automatisch naar variabel gegaan.
De elektrá prijs raakt me nu nog niet daar ik jaarlijks een klein overschot opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Vandebron gaat voor bestaande klanten in het variabele tarief per 1 juli naar:
Stroom:
0,45/kwh piek (nu 0,29)
0,37/kwh dal (nu 0,27)

Gas: 1,67/m3 (nu 1,24)

Toch wel een forse stijging, maar niet zo catastrofaal als de NOS deed voorkomen.

[ Voor 33% gewijzigd door MrAngry op 02-06-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
[...]

Waar zie ik dit, als (recent) bestaande klant van Eneco?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurtBarthez
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-09 15:26
Malarky schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 00:32:
[...]

Variabel contract -

Ook ik als bestaande klant heb dit tarief van Eneco aangeboden gekregen. Begrijp niet waarom dit zo verschilt van de andere grote maatschappijen.

Komt er dus op neer dat overstappen niet echt loont gezien het hogere tarief voor nieuwe klanten, maar je met 'vaste klanten tarief' ook teveel betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04

FlashBang

Hoi.

Greenchoice verlengingsaanbod (6 maanden, 1-7-22 tot 1-1-23)

Groene Stroom
Normaaltarief (per kWh) € 0,4621
Daltarief (per kWh) € 0,3848
Vaste leveringskosten (per maand) € 6,3333

Teruglevering Zonnepanelen

Bosgecompenseerd gas
Tarief (per m3) € 1,7553

Alle prijzen inclusief 21% btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
KMvrtr schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:27:
[...]

Salderen per jaar is de hoofdregel inderdaad. Maar als het contract geen jaar loopt wordt er gesaldeerd met de eindafrekening.
Dat staat ook in de link die je zelf geeft:
[Afbeelding]

Tenminste, dat is hoe ik het lees.
Ik zie ook niet hoe twee of meer leveranciers bij de jaarrekening met elkaar af gaan stemmen hoe de saldering tussen die verschillende contracten verdeeld moet gaan worden.

Maar als iemand hier mee over weet hoor ik het graag. Dat is juist waarom ik de vraag hier stel.
Ja klopt als je contract afloopt wordt er ook gesaldeerd, anders per jaarafrekening, maar je vroeg of het zin had om dan steeds in het voor- en najaar over te stappen en dat heeft het juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

MrAngry schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:56:
Stroom:
0,45/kwh piek (nu 0,29)
0,37/kwh dal (nu 0,27)

Toch wel een forse stijging, maar niet zo catastrofaal als de NOS deed voorkomen.
Minder catastrofaal omdat hier vast al een lager btw-tarief wordt berekend.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geishin
MrAngry schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:56:
Stroom:
0,45/kwh piek (nu 0,29)
0,37/kwh dal (nu 0,27)

Even rekenen:
  • 1.24 is obv 21% btw, de 1.67 is obv 9% btw
  • de nieuwe gasprijs is dus 1.85 obv 21% btw
  • dat is een stijging van 0.61
  • Oftewel een prijsstijging van 49%
Hoezo niet zo catastrofaal als de NOS deed voorkomen?

Edit: zelfs als we de nieuwe lage btw prijs nemen en de oude hoge btw prijs is het prijsverschil 0.43 ct / 34% per m3

[ Voor 9% gewijzigd door geishin op 02-06-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
FlashBang schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:15:
Greenchoice verlengingsaanbod (6 maanden, 1-7-22 tot 1-1-23)

Groene Stroom

Teruglevering Zonnepanelen

Bosgecompenseerd gas
Tarief (per m3) € 1,7553

Alle prijzen inclusief 21% btw
Gaan ze eindelijk een fatsoenlijke vergoeding geven voor de teruglevering van de zonnestroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
geishin schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:24:
[...]

Omdat ik dat BTW geintje niet doorhad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Brent schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Waar zie ik dit, als (recent) bestaande klant van Eneco?
Een paar dagen voor afloop van je huidige tariefperiode mailt Eneco nieuwe prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

geishin schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:24:
[...]

Even rekenen:
  • 1.24 is obv 21% btw, de 1.67 is obv 9% btw
  • de nieuwe gasprijs is dus 1.85 obv 21% btw
  • dat is een stijging van 0.61
  • Oftewel een prijsstijging van 49%

Edit: zelfs als we de nieuwe lage btw prijs nemen en de oude hoge btw prijs is het prijsverschil 0.43 ct / 34% per m3
Omdat het CBS in de inflatiecijfers uitgaat van klanten met geheel nieuwe contracten. Die betaalden in februari al €2 en nu nog steeds. Sterker iedereen kan zich aanmelden bij Vattenfall of Shell voor minder dan €2 per kuub.

NOS doet aan broddeljournalistiek door het te brengen alsof de prijzen fors stijgen voor iedereen. Terwijl de echte journalistiek is: de korting bestaande klanten verminderd ten opzichte van nieuwe klanten maar is nog steeds aanzienlijk.

En nogmaals: het inflatiecijfer ging al uit van €2 per kuub voor iedereen. Ook op de gasmarkt is te zien dat de prijzen al maanden niet meer echt stijgen: sterker nog: ze zijn nog steeds een stuk lager dan toen de oorlog begon

[ Voor 6% gewijzigd door Malarky op 02-06-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:15:
[...]

Ja klopt als je contract afloopt wordt er ook gesaldeerd, anders per jaarafrekening, maar je vroeg of het zin had om dan steeds in het voor- en najaar over te stappen en dat heeft het juist niet.
Zolang je tussen aanbieders overstapt, dan kan het lonen, toch? Je hebt dan (minstens) 2x/jaar een eindafrekening.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Brent schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:43:
[...]

Zolang je tussen aanbieders overstapt, dan kan het lonen, toch? Je hebt dan (minstens) 2x/jaar een eindafrekening.
Dan verkoop je je teruggeleverde energie in de zomer goedkoop en koop je duur terug in de winter. Voor salderen wil je afrekenen over een vol jaar.
Pagina: 1 ... 197 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4