Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 196 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.167.258 views

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:43
laurens0619 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:15:
[...]

Ik ben nog geen expert in salderen (verhuis over paar maanden naar gasloze woning) maar die teruglever tarieven van shell, zijn die alleen relevant als je meer opwekt per jaar dan verbruikt? Of ook al daaronder?
zoals ik het lees is het 0,10 korting per geleverd kwh. Dus ook wanneer je onder je verbruik zit.

Zero.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:51
laurens0619 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:15:
[...]

Ik ben nog geen expert in salderen (verhuis over paar maanden naar gasloze woning) maar die teruglever tarieven van shell, zijn die alleen relevant als je meer opwekt per jaar dan verbruikt? Of ook al daaronder?
Ligt eraan wat je neemt Shell is ongunstiger bij normaal/dal tarief omdat ze per tarief salderen.

Dus verbruik je 1500 kWh normaal en lever je terug 2500 kWh dan rekenen ze 1000*0,10 = €100
Verbruik je 1000 in daltarief en lever je 600 terug in daltarief dan betaal je 400 tegen levertarief - €100
Wat betreft de leveringskosten salderen wij per telwerk. Dat betekent dat we je energieverbruik op normaaltarief verrekenen met je teruglevering op normaaltarief. En dat we je verbruik op daltarief verrekenen met je teruglevering op daltarief. Zo kan het gebeuren dat je op normaaltarief meer stroom hebt teruggeleverd dan afgenomen en dus hierover onze terugleververgoeding ontvangt. En tegelijkertijd op daltarief meer afgenomen hebt dan teruggeleverd en dus wat moet betalen tegen het afgesproken daltarief.

Voorbeeld: Je hebt een normaaltarief van € 0,35 (inclusief btw), een daltarief van € 0,30 (inclusief btw) en een teruglevertarief van € 0,10 (geen btw van toepassing).

Op normaaltarief heb je na salderen 500 kWh teruggeleverd (bijv. 750 kWh verbruikt en 1250 kWh teruggeleverd). Dan krijg je hiervoor een terugleververgoeding van: 500 x € 0,10 = € 50. Tegelijkertijd kan je op daltarief na salderen 300 kWh hebben verbruikt (bijv. 700 kWh verbruikt en 400 kWh teruggeleverd). Hiervoor betaal je dan 300 x € 0,30 = € 90. Voor levering moet je dan samen € 90 - € 50 = € 40 betalen.

Bij de energiebelasting werkt dat net een beetje anders. Daarvoor salderen we op totaalniveau, wat verplicht is voor de Belastingdienst. Dat betekent dat we al je verbruik (normaal + dal) verrekenen met al je teruglevering (normaal + dal). Als je meer energie hebt teruggeleverd dan verbruikt, hoef je hierover geen energiebelasting, ODE en btw te betalen. Heb je meer verbruikt dan teruggeleverd, dan betaal je hierover de geldende belastingtarieven.
https://www.shellenergy.n...veren-salderen/index.html

[ Voor 56% gewijzigd door MdO82 op 31-05-2022 22:22 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:33
Pelox schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:12:
[...]

kom je van een vast contract direct in een modaalcontract? Ik dacht dat dat contracten zijn voor nieuwe klanten zonder leverancier.
De softwarepakketten bij Eneco hebben hun bugs en beperkingen.

Heb er melding van gemaakt en kan tot 3 weken duren. Het is een beetje druk (ook qua devops backlog) -- alleen jammer dat ik geen directere liin9 heb met de IT afdeling (van Eneco)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• bjornty
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-05 16:12
HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:20:
[...]

Ja terug levertarieven zijn relevant als je terug levert, maar daaronder niet als de leverancier het 1 op 1 wegstreept.
En laat shell nu net niet 1 op 1 wegstrepen maar per telwerk

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
bjornty schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:23:
[...]

En laat shell nu net niet 1 op 1 wegstrepen maar per telwerk
Daarom schreef ik ook 1 op 1, maar als je zonnepanelen hebt zou ik dus sowieso niet naar Shell gaan!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• HereIsTom
Pelox schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:21:
[...]

zoals ik het lees is het 0,10 korting per geleverd kwh. Dus ook wanneer je onder je verbruik zit.
Dat klopt dus niet, het is € 0,10 voor teruglevering bij Shell.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Pelox
HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:31:
[...]

Dat klopt dus niet, het is € 0,10 voor teruglevering bij Shell.
Dat is nog erger! :X

Zero.

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11 21:02

Malarky

Wils voor wat ieder

HomerJ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:33:
Ik zit ook te overwegen om 3 jaar Duurzaam Dalen van GreenChoice te nemen, kan alleen niet goed terugvinden wat de teruglevertarieven zijn als je zonnepanelen hebt. Kan iemand die vinden?
Ja, er staat dit bij een informatie-icoontje:
Lever je stroom aan ons terug? De vergoeding voor de netto teruglevering is gelijk aan het kale levertarief met een maximum van 11,5 cent per kWh exclusief btw. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden over netto teruglevering.
In het algemene voorwaarden spreken ze overigens van een Specifieke Vergoeding tot 2000 KwH en daarboven een vergoeding ter hoogte van het kale leveringstarief: https://www.greenchoice.n...teruglevering-2020-06.pdf, maar mogelijk geldt voor dit contract geen grenzen en is gewoon elke KwH dus 11,5ct ex btw.

[ Voor 22% gewijzigd door Malarky op 31-05-2022 23:02 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:11
HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:20:
[...]

Ja terug levertarieven zijn relevant als je terug levert, maar daaronder niet als de leverancier het 1 op 1 wegstreept.
Maar wat is dan precies “minder” bij shell?
Op de website lees ik

“Heb je aan het einde van het jaar meer stroom teruggeleverd dan verbruikt? Dan krijg je geld terug: de terugleververgoeding.”

Dus zolang je minder oplevert dan je gebruik is de terugleververgoeding niet relevant en wordt het van elkaar weggestreept? Of lees ik het dan verkeerd

CISSP! Drop your encryption keys!

• HereIsTom
HomerJ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:33:
Ik zit ook te overwegen om 3 jaar Duurzaam Dalen van GreenChoice te nemen, kan alleen niet goed terugvinden wat de teruglevertarieven zijn als je zonnepanelen hebt. Kan iemand die vinden?
Als je terug levert kun je beter op zoek gaan naar een leverancier met de hoogste teruglever vergoeding.
En voor gas ga je dan naar de goedkoopste.

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-11 21:59
HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:48:
[...]

Als je terug levert kun je beter op zoek gaan naar een leverancier met de hoogste teruglever vergoeding.
En voor gas ga je dan naar de goedkoopste.
Alleen als je netto teruglevert toch?

Zoals ik het zie saldeert Unive volledig. Dus bij lagere teruglevering dan verbruik ok.

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11 22:00
HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:14:
[...]

Huh… naar beneden, dan ben je denk ik de enige hier.
Helemaal niet gek dat de prijzen omlaag gaan. De inkoopprijzen liggen over het algemeen nu iets lager dan in december (toen de tarieven voor het afgelopen half jaar werden bepaald).

Het nieuws van Essent dat ze gaan verhogen is ook niet vreemd, die zaten nog erg laag. Weten we al hoeveel dat gaat worden? Ergens tussen de 1,50-1,60 per m3?

De markt reageert overigens amper op (slecht) nieuws. Meeste onzekerheid is duidelijk inmiddels wel ingeprijsd. Dus ik wacht gewoon nog lekker af.

• HereIsTom
bn12 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Alleen als je netto teruglevert toch?

Zoals ik het zie saldeert Unive volledig. Dus bij lagere teruglevering dan verbruik ok.
Als je meer verbruikt dan dat je opwekt, dan lever je dus niet terug.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Je kan met een slimme meter wel gewoon voor enkeltarief kiezen. Dan heb je de Shell truc weer ongedaan gemaakt :)
HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:52:
[...]

Als je meer verbruikt dan dat je opwekt, dan lever je dus niet terug.
Je kan ook netto verbruiker zijn tijdens daluren en netto terugleveren tijdens piekuren (als de zon schijnt). Dan maakt het wel degelijk uit.
laurens0619 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:46:
[...]

Maar wat is dan precies “minder” bij shell?
Op de website lees ik

“Heb je aan het einde van het jaar meer stroom teruggeleverd dan verbruikt? Dan krijg je geld terug: de terugleververgoeding.”

Dus zolang je minder oplevert dan je gebruik is de terugleververgoeding niet relevant en wordt het van elkaar weggestreept? Of lees ik het dan verkeerd
De truc van Shell is dat je zowel je normaalverbruik-levering als je dalverbruik-levering los worden verrekent. Dan zijn er 3 situaties mogelijk:

1) Je levert netto terug in zowel daluren als piekuren: geen verschil met andere leveranciers je krijgt hoe dan ook 10ct ex btw per KwH ongeacht de periode. Al valt er over de hoogte van die 10ct zeker te twisten.

2) Je verbruikt netto in zowel piek als daluren: even goed als elders; immers je levert vooral tussen 07:00-21:00/23:00 terug, dus je dempt vooral je duurdere piekverbruik. Bij andere leveranciers werkt het ook zo of in het ongustige geval was bij een andere leverancier evenredig je piek en dalverbruik verlaagt (je wilt vooral je piekverbruik verlagen).

3) Je verbruikt netto tijdens 1 van de 2 maar levert netto tijdens de andere periode: Shell is ongustig, immers je haalt die teruggeleverde kWh's liever van je andere periode af dan er 10ct ex btw voor krijgen. kWh's die je mag aftrekken zijn immers feitelijk zo'n 38-48ct waard.

Ik ga er even vanuit dat voor velen met een mooi setje recente zonnepanelen wel situatie 3 geldt, maar zeker niet voor iedereen. Een workaround voor Shell kan zijn om te kiezen voor enkeltarief. Dan heb je nog maar 1 verbruik en nog maar 1 teruglevering.

[ Voor 42% gewijzigd door Malarky op 31-05-2022 23:17 ]

• HereIsTom
henkebek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Helemaal niet gek dat de prijzen omlaag gaan. De inkoopprijzen liggen over het algemeen nu iets lager dan in december (toen de tarieven voor het afgelopen half jaar werden bepaald).

Het nieuws van Essent dat ze gaan verhogen is ook niet vreemd, die zaten nog erg laag. Weten we al hoeveel dat gaat worden? Ergens tussen de 1,50-1,60 per m3?

De markt reageert overigens amper op (slecht) nieuws. Meeste onzekerheid is duidelijk inmiddels wel ingeprijsd. Dus ik wacht gewoon nog lekker af.
En toch is het gek op dit moment, de prijzen zijn weer aan het stijgen, dus moeten zij ook duurder inkopen.
Onzekerheid zit nog lang niet in de prijzen als het goedkoper is dan € 2,50 per m3.

• henkebek
HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:54:
[...]

En toch is het gek op dit moment, de prijzen zijn weer aan het stijgen, dus moeten zij ook duurder inkopen.
Onzekerheid zit nog lang niet in de prijzen als het goedkoper is dan € 2,50 per m3.
Inkoopprijzen stijgen niet of nauwelijks, zijn eigenlijk al twee maanden relatief constant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtVOlzjzFq2fdgQPPVOB6XkagqQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JbkDM4NbQ54VGjFRGP9oM7c8.png?f=fotoalbum_large

Inkoopprijs voor aankomende winter is inclusief alle belastingen en toeslagen etc. ongeveer 1,50 all-in per m3. Met de lagere BTW zelfs nog minder. Dat is lager dan tijdens een groot deel van december vorig jaar. Zoals je kunt zien in de afbeelding.

Het zou zonde zijn om een gunstig Essent tarief in te leveren voor een veel duurder Shell of Mega tarief. Daarom ben ik benieuwd wat Essent gaat rekenen. Ik kom bij die 30% stijging uit rond de 1,55 per m3 maar vraag is hoe zij rekenen.

• HereIsTom
Malarky schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:53:
[...]
Je kan ook netto verbruiker zijn tijdens daluren en netto terugleveren tijdens piekuren (als de zon schijnt). Dan maakt het wel degelijk uit.
Dat lijkt me toch logisch en weet als je zonnepanelen hebt!

• HereIsTom
henkebek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:18:
[...]

Inkoopprijzen stijgen niet of nauwelijks, zijn eigenlijk al twee maanden relatief constant.

[Afbeelding]

Inkoopprijs voor aankomende winter is inclusief alle belastingen en toeslagen etc. ongeveer 1,50 all-in per m3. Met de lagere BTW zelfs nog minder. Dat is lager dan tijdens een groot deel van december vorig jaar. Zoals je kunt zien in de afbeelding.

Het zou zonde zijn om een gunstig Essent tarief in te leveren voor een veel duurder Shell of Mega tarief. Daarom ben ik benieuwd wat Essent gaat rekenen. Ik kom bij die 30% stijging uit rond de 1,55 per m3 maar vraag is hoe zij rekenen.
Met andere woorden we worden dus belazert waar we bij staan?

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-11 20:43
Ik heb net ook een jaarcontract afgesloten bij Shell. Variabel tarief bij Oxxio waar ik afgelopen jaar een contract heb gehad was qua kWh ietsjes goedkoper, maar qua gas juist duurder. Met de huidige berichten over de energieprijzen wilde ik alleen wat zekerheid en ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat de prijzen ineens weer gaan dalen.

De aanbieding van Greenchoice voor 3 jaar vond ik trouwens ook wel verleidelijk, maar uiteindelijk leek het me toch niet zo slim om in deze tijd een langjarig contract af te sluiten.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Giel1 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:24:
Met de huidige berichten over de energieprijzen wilde ik alleen wat zekerheid en ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat de prijzen ineens weer gaan dalen.
Mocht het enorm zakken kun je de handel nog altijd afkopen voor 1x of 2x 50 euro voor dat ene jaar.
Als blijkt dat net voor het stookseizoen de gasprijs gekelderd is (kans gok ik op nihil, maar toch) dan is dat makkelijk te doen en heeft die paar maanden voor een misschien wat duurder tarief in zekerheid kunnen afwachten met minimaal gasverbruik, je de kop ook niet gekost lijkt me.

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Giel1 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:24:
Ik heb net ook een jaarcontract afgesloten bij Shell. Variabel tarief bij Oxxio waar ik afgelopen jaar een contract heb gehad was qua kWh ietsjes goedkoper, maar qua gas juist duurder. Met de huidige berichten over de energieprijzen wilde ik alleen wat zekerheid en ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat de prijzen ineens weer gaan dalen.

De aanbieding van Greenchoice voor 3 jaar vond ik trouwens ook wel verleidelijk, maar uiteindelijk leek het me toch niet zo slim om in deze tijd een langjarig contract af te sluiten.
Ik heb toch ook maar een 1 jarig bij shell energy afgesloten. Zit ook nog bij oxxio met een variabel contract. Nadat ik vandaag weer een tarief verhoging voor 12-06 heb ontvangen, ging mij bij de trigger af. Dan maar een jaartje uitzitten bij shell. We gaan zien wat het volgend jaar weer doet.

• henkebek
HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:23:
[...]

Met andere woorden we worden dus belazert waar we bij staan?
Er zit een enorme risicoopslag in de tarieven.

De reden is simpel: Dalen de gasprijzen dan is de opzegboete niet hoog genoeg voor de maatschappijen om verliezen op ingekocht gas te dekken. Dus rekenen ze zoveel als ze doen nu. Wil je dat niet betalen dan kun je voor dynamische tarieven kiezen. Maar dan heb je dus te maken met dagtarieven.

Essent zat afgelopen half jaar variabel op 1,12 per m3 en 0,25 per kwh. Dus bij 30% stijging komen ze waarschijnlijk zelfs nog ver onder de 1,50 per m3 uit. (Even uitgaande van dat ze rekenen met kale tarieven zonder de belastingen).

• Pelox
[...]

Je kan met een slimme meter wel gewoon voor enkeltarief kiezen. Dan heb je de Shell truc weer ongedaan gemaakt :)
Maar 0,10 blijft toch 0,10?

Ik lever 3.000 terug en 3.500 kunnen we direct verbruiken. In totaal kopen we dus nog 6.500 kwh en leveren we 3.000 terug.

6.500 x 0,43 = 2.795,-
3.000 x 0,10 = 300,-

Netto zeg maar zo'n 2495,-

Bij een andere leverancier krijg je bijvoorbeeld 0,50 terug.

6.500 x 0,50 = 3.250
3.000 x 0,50 = 1.500,-

Is netto 1.750

Of ben ik nu gekke dingen aan het doen?

Zero.

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-11 19:01
IUser schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:34:
[...]

Ik heb toch ook maar een 1 jarig bij shell energy afgesloten. Zit ook nog bij oxxio met een variabel contract. Nadat ik vandaag weer een tarief verhoging voor 12-06 heb ontvangen, ging mij bij de trigger af. Dan maar een jaartje uitzitten bij shell. We gaan zien wat het volgend jaar weer doet.
Exact dezelfde situatie hier :P Zat bij Oxxio, nu over op Shell energy. Gaan de energieprijzen omhoog dan zit ik safe, dalen ze aanzienlijk moet ik 100,- euro lappen. Al met al hoop ik dat we over een jaar weer gezondere prijzen hebben dan waar we nu mee te maken hebben.

Voor zover ik weet, werd er gerekend met 21% btw, dus zouden de prijzen vanaf 1 juli nog wat lager liggen.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

IUser schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:34:
[...]

Ik heb toch ook maar een 1 jarig bij shell energy afgesloten.
Wat dan weer leuk is, dat alle tweakers nu via de Shell Energy klantenkorting straks voor 1 euro koffie met elkaar staan te drinken bij Shell: https://www.shell.nl/cons...n-koffie-voor-1-euro.html 8)
Pelox schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:39:
[...]

Ik lever 3.000 terug en 3.500 kunnen we direct verbruiken. In totaal kopen we dus nog 6.500 kwh en leveren we 3.000 terug.

6.500 x 0,43 = 2.795,-
3.000 x 0,10 = 300,-

Dat is een vrije wilde berekening ;) Mits je enkeltarief hebt gekozen en je 6500 verbruikt en 3000 teruglevert, betaal je uitsluitend voor 6500-3000 = 3500 * €0,419 = €1466. Die 10ct is dan helemaal niet meer relevant je levert netto immers niets terug.

[ Voor 41% gewijzigd door Malarky op 31-05-2022 23:48 ]

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Malarky schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:43:
[...]

Wat dan weer leuk is, dat alle tweakers nu via de Shell Energy klantenkorting straks voor 1 euro koffie met elkaar staan te drinken bij Shell: https://www.shell.nl/cons...n-koffie-voor-1-euro.html 8)
En mocht je een EV hebben dan kun je voor 0,35kwh ( 30% korting) snelladen tot eind van het jaar. Ik heb de korting al geactiveerd in de shell recharge app. Ik heb zelf een leasepas en hoef dit niet zelf te betalen. Ach ja ben Nederlander he. Korting is korting.

• henkebek
[...]

6.500 x 0,43 = 2.795,-
3.000 x 0,10 = 300,-

6.500 x 0,50 = 3.250
3.000 x 0,50 = 1.500,-

Is netto 1.750

Volgens mij reken je hier zonder te salderen. Hoeveel verbruik je totaal en hoeveel wekken de zonnepanelen totaal op? Ik denk dat je totaal verbruik = totale opwek?

Dan maakt t niet uit wat het tarief is. Dan is eigenlijk alleen van belang of er over telwerken wordt gesaldeerd of per telwerk, zoals Shell doet. Tenzij je in de weekenden veel weg bent, is per telwerk salderen per definitie ongunstig.

• HereIsTom
[...]

6.500 x 0,43 = 2.795,-
3.000 x 0,10 = 300,-

6.500 x 0,50 = 3.250
3.000 x 0,50 = 1.500,-

Is netto 1.750

Als je veel teruglevert kun je voor stroom beter naar Eneco, die geeft even veel terug als wat je betaald.

• Pelox
henkebek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:47:
[...]

Volgens mij reken je hier zonder te salderen. Hoeveel verbruik je totaal en hoeveel wekken de zonnepanelen totaal op? Ik denk dat je totaal verbruik = totale opwek?

Dan maakt t niet uit wat het tarief is. Dan is eigenlijk alleen van belang of er over telwerken wordt gesaldeerd of per telwerk, zoals Shell doet. Tenzij je in de weekenden veel weg bent, is per telwerk salderen per definitie ongunstig.
Verbruik is 10.000 kwh per jaar
Opbrengst is 6.500 kwh per jaar

Opbrengst grotendeels dag tarief
Verbruik 3/2 dal tarief

Van de 6.500 opwek verwerken we dus 3500 direct. 3.000 blijft over en wordt op dit moment verrekend met de eindafrekening. 1 op 1 met de normale prijs. Wat overblijft is wat we moeten betalen.

Zero.

• Pelox
HereIsTom schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:49:
[...]

Als je veel teruglevert kun je voor stroom beter naar Eneco, die geeft even veel terug als wat je betaald.
We zitten nu bij eneco.

Zero.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

henkebek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:47:
[...]
Tenzij je in de weekenden veel weg bent, is per telwerk salderen per definitie ongunstig.
Is dat zo? 5/7 dagen leveren zonnepanelen vooral in de piekuren (07:00-21:00 of tot 23:00 in Limburg/Noord-Brabant) wat op en maar 2/7 in de daluren (zaterdag en zondag overdag).

Dus stel je mocht kiezen om de opbrengsten van je zonnepanelen per telwerk te salderen (vooral piektarief dus) of evenredig over beiden telwerken, dan is de Shell-methode toch gewoon de betere optie? Ik snap dat het meest prettig is om te mogen aftrekken in de periode waar ze zijn opgewerkt (vooral piekuren) en restant van daltelwerk, maar dat is alleen relevant als je netto teruglevert tijdens piekuren.

Het wordt pas vervelend als je netto gaat terugleveren in de piekuren (bijvoorbeeld omdat je veel weg bent in het weekend!) en je krijgt van Shell maar 12ct incl btw voor die extra kWh's terwijl je ze elders nog van je dal-telwerk had mogen aftrekken en ze daarmee feitelijk ±40ct hadden opgeleverd (huidige daltarieven all-in)
Pelox schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:51:
[...]

Verbruik is 10.000 kwh per jaar
Opbrengst is 6.500 kwh per jaar

Opbrengst grotendeels dag tarief
Verbruik 3/2 dal tarief

Van de 6.500 opwek verwerken we dus 3500 direct. 3.000 blijft over en wordt op dit moment verrekend met de eindafrekening. 1 op 1 met de normale prijs. Wat overblijft is wat we moeten betalen.
Je bedoeld dat je nog 3000 kWh per jaar aftrekt van je daltelwerk terwijl je ze hebt opgewekt in de piekuren? Dan is Shell waarschijnlijk erg ongustig voor je. Shell gaat je maar 12ct incl. btw voor per kWh geven voor die 3000 kWh terwijl elders had je er effectief ±40ct voor gehad (direct afgetrokken van daltelwerk). 28ct verschil voor 3000 kWh is €840 verschil op jaarbasis.

Maar misschien drink jij momenteel wel heeeeeel veel koffie bij Shell en dat moet je wel even verrekenen met die fantastishe €1 per koffie vanaf nu :>

[ Voor 43% gewijzigd door Malarky op 01-06-2022 00:07 ]

• Pelox
Malarky schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:55:

Je bedoeld dat je nog 3000 kWh per jaar aftrekt van je daltelwerk terwijl je ze hebt opgewekt in de piekuren? Dan is Shell waarschijnlijk erg ongustig voor je. Shell gaat je maar 12ct incl. btw voor per kWh geven voor die 3000 kWh terwijl elders had je er effectief ±40ct voor gehad (direct afgetrokken van daltelwerk). 28ct verschil voor 3000 kWh is €840 verschil op jaarbasis.

Maar misschien drink jij momenteel wel heeeeeel veel koffie bij Shell en dat moet je wel even verrekenen met die fantastishe €1 per koffie vanaf nu :>
Dit bedoel ik precies! Dus het klopt ongeveer wel zoals ik dacht.

Ik drink nooit koffie bij de shell, veel te duur en dan moet ik ook nog eens helemaal omrijden. :P

Zero.

• henkebek
Malarky schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:55:
[...]

Is dat zo? 5/7 dagen leveren zonnepanelen vooral in de piekuren (07:00-21:00 of tot 23:00 in Limburg/Noord-Brabant) wat op en maar 2/7 in de daluren (zaterdag en zondag).

Dus stel je mocht kiezen om de opbrengsten van je zonnepanelen per telwerk te salderen (vooral piektarief dus) of evenredig over beiden telwerken (50% van piektarief), dan is de Shell-methode toch gewoon de betere optie?

Het wordt pas vervelend als je netto gaat terugleveren in de piekuren (bijvoorbeeld omdat je veel weg bent in het weekend!) en je krijgt van Shell maar 10ct voor die extra kWh's terwijl je ze elders nog van je dal-telwerk had mogen aftrekken.
Netto terugleveren in piek doet vrijwel iedereen. Weekend is dal en het enige moment dat je in daltarief echt wat kunt opwekken met je panelen. Je hebt dus veel netto productie van je panelen nodig in de weekenden om je weekend/avond/nachtverbruik mee te dekken. Anders moet je bij het per telwerk salderen aan het eind van je contract nog dalverbruik afrekenen. Oftewel weinig thuis in de weekenden = lager dalverbruik ;)

[ Voor 7% gewijzigd door henkebek op 01-06-2022 00:31 ]

• HereIsTom
Pelox schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:51:
[...]

We zitten nu bij eneco.
Dan kun je daar beter blijven!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Dakillerbean schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:31:
Zojuist een 1 jarig contract bij Shell energy afgesloten. Sinds 1 maart variabel tarief bij Greenchoice, en met het contract bij Shell ga ik ruim 20ct per kWh omlaag t.o.v. Greenchoice nu. Aangezien nog niet duidelijk is wat per 1 juli de tarieven worden bij GReenChoice, vermoedelijk hoger, kan dat verschil alleen maar groter worden.

We wonen in een nieuwbouw gasloze woning, een zogeheten 0 op de meter woning. Afgelopen jaar na salderen 800kWh verbruikt dus heel erg zorgen maak ik me niet, we kregen immers bij de afgelopen jaarafrekening ruim 300 euro terug, terwijl we maar 90 dagen extra verlaging energiebelasting genoten. Die komt dus grotendeels volgend jaar wel, en nog een stukje bij Greenchoice bij de afrekening.

Daarnaast sinds 1 maart ruim meer opgewekt dan verbruikt, dus de komende eindafrekening bij Greenchoice zal ook weer een teruggaaf tot gevolg hebben, een veilige overstap. Ben blij met de luxe van gasloos en een energiezuinig huis. Besef maar al te goed hoeveel mazzel wij in deze tijd hebben. Collegae en vrienden die tegen voorschotten aankijken van 400-600 euro per maand, ik geef het ze te doen…
Opzeggen nu het nog kan! Elke andere leverancier (ongeacht tarief) die wél het totaal saldeert ipv per telwerk is voordeliger. Bij Shell betaal je bij omdat je altijd meer verbruikt in Dal dan dat je opwekt en dus terug moet kopen voor het reguliere tarief van 39 cent en je Piek verkoopt voor maar 10 cent. Ik was er ook bijna ingetrapt maar gelukkig inmiddels het modelcontract van Eneco.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Dat kan, echter is een energie maatschappij niet verplicht om dit te doen.

Bij shell kan ik niet zien of ze deze mogelijkheid ondersteunen. Jij wel?
Je energiemeter
Heb je geen slimme meter? Dan betaal je altijd dezelfde prijs: het enkeltarief. Met een slimme meter betaal je het dubbeltarief. Dat betekent dat je minder betaalt in de daluren. Dat zijn uren waarin mensen minder gebruik maken van het energienet, bijvoorbeeld ‘s nachts en in het weekend. De prijs die je dan betaalt noemen we het daltarief. De rest van de dag geldt het normaaltarief.
https://www.shellenergy.n...tarieven/opbouw-tarieven/

[ Voor 39% gewijzigd door Wolly op 01-06-2022 05:06 ]

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-10 08:11
Maurice- schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 01:11:
[...]

Opzeggen nu het nog kan! Elke andere leverancier (ongeacht tarief) die wél het totaal saldeert ipv per telwerk is voordeliger. Bij Shell betaal je bij omdat je altijd meer verbruikt in Dal dan dat je opwekt en dus terug moet kopen voor het reguliere tarief van 39 cent en je Piek verkoopt voor maar 10 cent. Ik was er ook bijna ingetrapt maar gelukkig inmiddels het modelcontract van Eneco.
Volgens mij werkt haast iedere aanbieder zo, GreenChoice saldeert ook per telwerk en niet over het totaal, waardoor ik ook afgelopen jaar in het daltarief meer heb verbruikt na salderen als het piektarief. Eneco het jaar daarvoor idem dito. Dus onder aan de streep maakt het niet bijster veel uit, ook niet gezien ons verbruik. Voorlopig is een elektrische auto zeker nog niet aan de orde, in ieder geval niet het aankomende jaar, dus extreem meer verbruiken dan afgelopen jaar zal er zeker niet bij zitten.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:44
Tarieven juni bestaande klanten powerpeers;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7nBlwvaEgJB2EZjdqXly-OUb3I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5luAJcAVJ9pgTlpvpPxAtob.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2cjIAHu4MP9mJ52-HjP-U0ndM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ki44lRq35SkmKP0UckGFtINJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLd5B8auNDPldF1aOlHO82g3NSM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNJJDSzWHpdj0Ao268JsKycz.jpg?f=fotoalbum_tile

En nieuwe klanten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knOFj_8ZOU_-pGPSKarM-b-xH4o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqVAXahzEF7AqZpOhcssfr9a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qj2NgCObtg-cY_s5BODq6xRWePg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZiiDnyLSEaKg9a3zm8nJWgI.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 25% gewijzigd door LA-384 op 01-06-2022 06:37 ]

• henkebek
Dakillerbean schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 06:25:
[...]

Volgens mij werkt haast iedere aanbieder zo, GreenChoice saldeert ook per telwerk en niet over het totaal, waardoor ik ook afgelopen jaar in het daltarief meer heb verbruikt na salderen als het piektarief. Eneco het jaar daarvoor idem dito. Dus onder aan de streep maakt het niet bijster veel uit, ook niet gezien ons verbruik. Voorlopig is een elektrische auto zeker nog niet aan de orde, in ieder geval niet het aankomende jaar, dus extreem meer verbruiken dan afgelopen jaar zal er zeker niet bij zitten.
Bij GreenChoice en Eneco wordt wel over beide telwerken heen gesaldeerd. Althans, met een vast contract.

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-10 08:11
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 06:46:
[...]

Bij GreenChoice en Eneco wordt wel over beide telwerken heen gesaldeerd. Althans, met een vast contract.
Kan het zo gauw niet herleiden uit de afgelopen jaarafrekening, ik zie alleen wel dat er op piek en daltarief verbruikt is, en ook op piek en daltarief teruggeleverd is, dat laatste tegen een iets lager tarief als het verbruikstarief. Dus vermoedelijk had mijn vorige vaste contract bij GC dus een saldering per telwerk.

Echter, zal ik er in de praktijk weinig tot niets van merken. Op beide telwerken hou ik ietwat verbruik over na salderen, afgelopen jaar was dit 300 piek en 500 dal. Hou het verbruik actief bij door het uitlezen van de P1 meters, dus als het echt scheef begint te lopen, moeten we maar wat vaker wassen door de week, als de zon schijnt :-)

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:51

Honesty

kattenneus!

Ik heb in januari het modelcontract van powerpeers gekregen, ben ik dan in juli een nieuwe of bestaande klant?

Festina lente

• henkebek
Dakillerbean schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:00:
[...]

Kan het zo gauw niet herleiden uit de afgelopen jaarafrekening, ik zie alleen wel dat er op piek en daltarief verbruikt is, en ook op piek en daltarief teruggeleverd is, dat laatste tegen een iets lager tarief als het verbruikstarief. Dus vermoedelijk had mijn vorige vaste contract bij GC dus een saldering per telwerk.

Echter, zal ik er in de praktijk weinig tot niets van merken. Op beide telwerken hou ik ietwat verbruik over na salderen, afgelopen jaar was dit 300 piek en 500 dal. Hou het verbruik actief bij door het uitlezen van de P1 meters, dus als het echt scheef begint te lopen, moeten we maar wat vaker wassen door de week, als de zon schijnt :-)
Als je op beide telwerken meer verbruikt dan je teruglevert dan maakt het niet uit inderdaad.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Honesty schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:09:
[...]

Ik heb in januari het modelcontract van powerpeers gekregen, ben ik dan in juli een nieuwe of bestaande klant?
Dan hou je het modelcontract. Je kan ze actief benaderen en vragen of je de aantrekkelijke variabele deal mag.
Wolly schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 05:05:
[...]

Dat kan, echter is een energie maatschappij niet verplicht om dit te doen.

Bij shell kan ik niet zien of ze deze mogelijkheid ondersteunen. Jij wel?

[...]

https://www.shellenergy.n...tarieven/opbouw-tarieven/
Ik heb in het verleden met een slimme meter vaker explicitiet voor enkel tarief gekozen. En dat tijdens een lopend contract ook wel eens via de klantenservice gratis weer omgezet naar een dubbeltarief. Maar dat was niet bij Shell, dus zou ze vooraf erover benaderen als je zekerheid wil.

[ Voor 20% gewijzigd door Malarky op 01-06-2022 07:39 ]

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-11 15:47
Maurice- schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 01:11:
[...]

Heb jij dan geen gas afgesloten bij Eneco? Want 2,7 euro per m3 vind ik wel erg gortig, dat is bij Shell wel een stuk voordeliger.

Mijn contract loopt eind juli af, en ben me alvast aan het voorbereiden op een overstap (Stroom + gas) maar dan lijkt Shell nu wel een voordelige keus. (Ik heb wel zonnepanelen maar nauwelijks overproductie, ergens tussen 150 en 300 kWh per jaar).

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

omgwtfbbq schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:37:
[...]

Heb jij dan geen gas afgesloten bij Eneco? Want 2,7 euro per m3 vind ik wel erg gortig, dat is bij Shell wel een stuk voordeliger.

Mijn contract loopt eind juli af, en ben me alvast aan het voorbereiden op een overstap (Stroom + gas) maar dan lijkt Shell nu wel een voordelige keus. (Ik heb wel zonnepanelen maar nauwelijks overproductie, ergens tussen 150 en 300 kWh per jaar).
Het gaat erbij Shell om: hoeveel overproductie heb je origineel op dal en origineel op piek? Als je op die samen al overproductie hebt is Shell waarschijnlijk een erg slechte deal, tenzij het enkeltarief lukt. Lees hierboven maar. Je kan ook alleen gas afnemen bij ze.

Voor gemak: wat is je verbruik en teruglevering tijdens dal? Wat is je verbruik en teruglevering tijdens piek?

[ Voor 9% gewijzigd door Malarky op 01-06-2022 07:42 ]

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-11 13:53
Malarky schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:40:
[...]

Het gaat erbij Shell om: hoeveel overproductie heb je origineel op dal en origineel op piek? Als je op die samen al overproductie hebt is Shell waarschijnlijk een erg slechte deal, tenzij het enkeltarief lukt. Lees hierboven maar. Je kan ook alleen gas afnemen bij ze.

Voor gemak: wat is je verbruik en teruglevering tijdens dal? Wat is je verbruik en teruglevering tijdens piek?
Bij Shell is enkel gas afnemen niet mogelijk. Zelf zit ik bij Shell en had dit heel graag gedaan.
Ben me zelf aan het oriënteren waar ik wel enkel gas voor 1 of 3 jaar vast kan afsluiten, iemand hier tips in? Inova, Mega?

• omgwtfbbq
  • Laatst online: 13-11 15:47
Malarky schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:40:
[...]

Ah daar zit 't 'm. Ik heb nog een oud telwerk dus kan alleen maar met enkeltarief werken. Vandaar dat ik toch wel een gunstigere situatie zag.

• Recklezz
  • Laatst online: 03-09 17:06
BaBoK schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:45:
[...]

Bij Shell is enkel gas afnemen niet mogelijk. Zelf zit ik bij Shell en had dit heel graag gedaan.
Ben me zelf aan het oriënteren waar ik wel enkel gas voor 1 of 3 jaar vast kan afsluiten, iemand hier tips in? Inova, Mega?
Greenchoice, heb ik zelf ook gedaan gisteren.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
Recklezz schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:47:
[...]

Greenchoice, heb ik zelf ook gedaan gisteren.
Heb jij de bevestiging per email ontvangen? Bij mij bleef het na aanmelding stil.

• Ferio
  • Laatst online: 27-10 09:57
EWK schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:12:
[...]

Heb je het nieuws gemist gisteren?
Blijkbaar, was ziek.

• lijphoofd
  • Laatst online: 13-11 19:00
Rukapul schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:52:
[...]

Heb jij de bevestiging per email ontvangen? Bij mij bleef het na aanmelding stil.
Ik kreeg hem de volgende werkdag, dus komt goed 😉

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:58
Ik mag in september overstappen en zit een beetje op me heen te kijken wat nu de mogelijkheden zijn. Ik zie Shell, wat redelijk ongunstig schijnt te zijn bij overproductie van zonnepanelen. Green choice variabel.

Ik heb nu zonnepanelen via Zonneplan en zij bieden dagtarieven aan met hun “slimme energie”. Ik vind het eigenlijk vrij complex. Voordeel is wel dat het maandelijks opzegbaar is. Echter vind ik op internet eigenlijk geen reviews en een duidelijke objectieve uitleg. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Zonneplan slimme energie?

• studiostevus
  • Laatst online: 13-11 11:33
Ik heb een nieuwe aanbieding van Main Energie ontvangen. Ze kunnen de tarieven maar 3 maanden vastzetten (Jul-sep).

Normaaltarief per kWh: € 0.2878
Daltarief per kWh: € 0.2395
Enkeltarief per kWh: € 0.2781
Basistarief per m3: € 1.0760

Vond ik niet slecht (hoewel het wel ‘zomer tarieven’ zijn). Ik zet wel de komende weken 9600wp aan zonnepanelen op mijn dak dus zou zomaar in de overproductie kunnen gaan, wat bij main energie niet aantrekkelijk is (7-8 cent geloof ik).

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-10 22:54
jobr schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:29:
[...]

Hoe heb je dat gedaan?
Kan toch niet via de site of wel ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2ddzBQ2mvUZ2flFRUChEoXXJTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/win1DKZYrKjPf2Pxs4dp6gkn.jpg?f=fotoalbum_large

• tokjah
Pelox schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:46:
Bij eneco kan ik nergens vinden wat mijn nieuwe tarieven worden na het aflopen van ons contract.. ik zie wel de prijzen van een modelcontract, maar volgens mij is dat niet wat je gaat betalen wanneer je al klant bent. Wie wet waar ik de variabele tarieven kan vinden, of is dat per klant anders?
Ontvang je 9 dagen voor einde contract en lijkt dus persoonlijk te zijn.

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-11 20:39
Heb ook een contract met Shell afgesloten.
Ik heb wel zonnepanelen en een lichte overproductie
(300kwh). Maar heb ook een oude ferraris meter. Dus saldeer automatisch.

Heb nu nog 2 weken bedenktijd. Kan ik nog even goed oriënteren of dit de voordeligste oplossing is..

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

• curs_r
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:52:
[...]

Ik heb me gisteren (31-05) aangemeld en kreeg direct een welkomsmail.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-10 10:51
Hier ook aan het oriënteren voor een energiemaatschappij
Halverwege juni krijgen wij de sleutel van onze gasloze 2^1 kap woning. (voorzien van 14 zonnepanelen en lucht/water warmtepomp)
We gaan er vanuit zo'n 7.000 kWh te verbruiken. (al is dit wel een gokje... we wonen er immers nog niet)

Afname normaal per jaar 3500
Teruglevering normaal per jaar 2500

Afname dal per jaar 3500
Teruglevering dal per jaar 1500

Ik vermoed dat ik dus sowieso over het gehele jaar meer zal verbruiken dan opleveren.

1 jaar vast spreekt mij wel aan, een beetje zekerheid zodat je voor het eerste jaar "gebakken" zit.
Shell is zelfs goedkoper dan Innova...

Iemand advies?

• KoeRmX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:07
rmr1 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:59:
Heb ook een contract met Shell afgesloten.
Ik heb wel zonnepanelen en een lichte overproductie
(300kwh). Maar heb ook een oude ferraris meter. Dus saldeer automatisch.

Heb nu nog 2 weken bedenktijd. Kan ik nog even goed oriënteren of dit de voordeligste oplossing is..
Zit hier ook naar te kijken bij Shell , kan alleen niet opmaken of de berekening van hun site nu met 21%BTW is of al 9% .

Heeft iemand dit kunnen terugvinden?

• henkebek
Het is toch eigenlijk wel sneu dat een door de Nos niet goed uitgelegd nieuwsbericht nu zorgt voor een stormloop op hele dure vaste contracten. Ongetwijfeld ook van mensen die bij Essent op variabel zitten en daar beter kunnen blijven.

En dat allemaal terwijl de inkoopprijzen vandaag weer met 7% dalen. https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1

• Recklezz
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:35:
Het is toch eigenlijk wel sneu dat een door de Nos niet goed uitgelegd nieuwsbericht nu zorgt voor een stormloop op hele dure vaste contracten. Ongetwijfeld ook van mensen die bij Essent op variabel zitten en daar beter kunnen blijven.

En dat allemaal terwijl de inkoopprijzen vandaag weer met 7% dalen. https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1
Kun jij het dan voor ons goed uitleggen? Alvast bedankt.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Opvallend bij Greenchoice 3 jaar dalen. 1100kwh op jaarbasis is 3 euro p.m. duurder dan alleen gas afnemen 8)7

• henkebek
Recklezz schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Kun jij het dan voor ons goed uitleggen? Alvast bedankt.
De NOS zegt dat de energieprijzen verder gaan stijgen. Wat ze niet duidelijk zeggen is dat dit niet de inkoopprijzen zijn maar de tarieven voor mensen met een variabel contract zijn, en dat die prijzen bij de grote maatschappijen nog relatief laag waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOHH-ick2ynqZHNJSkeQYEp7gzc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qAj3x31sSF013vDQsHPgKIhN.png?f=user_large

Dit waren de variabele tarieven voor het afgelopen half jaar voor de vaste klanten (wat een vaste klant is, varieert kennelijk nogal per bedrijf maar dat is een andere discussie).

€ 1,12 dus bij Essent per m3. Als ze die 30% stijging eerlijk doorrekenen dan doen ze dat over het kale leveringstarief. Dus 1,12 - 0,54 (overheidsheffingen) = 0,58. 30% stijging betekent 0,75 + 0,54 = € 1,29 per m3. Rekenen ze de 30% ook over de heffingen dan kom je op € 1,45. In beide gevallen dus veel goedkoper dan Shell.

Er zijn hier ook al voorbeelden van andere aanbieders voorbij gekomen waarbij de variabele prijzen juist zijn gedaald. Dus ik zou afwachten totdat je je nieuwe tarieven hebt voordat je een mooi tarief inruilt voor een heel hoog vast tarief. Ja dan heb je zekerheid, maar wel dure zekerheid. ;)

Als je al wel weet dat je heel veel meer gaat betalen dan kan het natuurlijk nog steeds slim zijn om een vast contract af te nemen. Of in elk geval tijdelijk naar dynamische tarieven te gaan. Maar die keuze moet je zelf maken.

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-11 18:16

Je kijkt naar de prijzen van een contract voor Juli"22, die zullen inderdaad gedaald zijn omdat de meeste partijen dit allang ingekocht hebben. De laatste voorraad gaat dan nu voor minder weg.

Kijk je naar de prijzen voor komende winter en die zitten weer over de 90 https://www.theice.com/pr...a?marketId=5396828&span=2
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:54:
[...]

De NOS zegt dat de energieprijzen verder gaan stijgen. Wat ze niet duidelijk zeggen is dat dit niet de inkoopprijzen zijn maar de tarieven voor mensen met een variabel contract zijn, en dat die prijzen bij de grote maatschappijen nog relatief laag waren.

[Afbeelding]

Dit waren de variabele tarieven voor het afgelopen half jaar voor de vaste klanten (wat een vaste klant is, varieert kennelijk nogal per bedrijf maar dat is een andere discussie).

€ 1,12 dus bij Essent per m3. Als ze die 30% stijging eerlijk doorrekenen dan doen ze dat over het kale leveringstarief. Dus 1,12 - 0,54 (overheidsheffingen) = 0,58. 30% stijging betekent 0,75 + 0,54 = € 1,29 per m3. Rekenen ze de 30% ook over de heffingen dan kom je op € 1,45. In beide gevallen dus veel goedkoper dan Shell.

Er zijn hier ook al voorbeelden van andere aanbieders voorbij gekomen waarbij de variabele prijzen juist zijn gedaald. Dus ik zou afwachten totdat je je nieuwe tarieven hebt voordat je een mooi tarief inruilt voor een heel hoog vast tarief. Ja dan heb je zekerheid, maar wel dure zekerheid. ;)

Als je al wel weet dat je heel veel meer gaat betalen dan kan het natuurlijk nog steeds slim zijn om een vast contract af te nemen. Of in elk geval tijdelijk naar dynamische tarieven te gaan. Maar die keuze moet je zelf maken.
Voor heel veel mensen zijn de tarieven die jij nu aangeeft niet af te sluiten. Ik zit zelf op het moment bij vandebron inderdaad prima tarieven t/m 1 juli.

Als je echter ziet wat de prijzen zijn voor nieuwe contracten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbQnwg8vYT2Z8922ehPfjNQ5QlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xb6JewMiMXiHfo8BkZy7Xycm.png?f=fotoalbum_large

Stel dat dit ook de prijzen worden voor huidige klanten per 1 juli, dan ga je een pak meer betalen.

[ Voor 58% gewijzigd door geishin op 01-06-2022 10:00 ]

• henkebek
geishin schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Je kijkt naar de prijzen van een contract voor Juli"22, die zullen inderdaad gedaald zijn omdat de meeste partijen dit allang ingekocht hebben. De laatste voorraad gaat dan nu voor minder weg.

Kijk je naar de prijzen voor komende winter en die zitten weer over de 90 https://www.theice.com/pr...a?marketId=5396828&span=2
Al twee maanden rond de 95 inderdaad, wat zich vertaalt in een inkoopprijs van 1,50 per m3. Dus waarom dan ineens de paniek en iedereen aan een vast contract? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door henkebek op 01-06-2022 09:57 ]

• geishin
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Al twee maanden rond de 95 inderdaad, wat zich vertaalt in een inkoopprijs van 1,50 per m3. Dus waarom dan ineens de paniek en iedereen aan een vast contract? ;)
Als dat zich vertaalt in een inkoopprijs van 1.50 per m3, hoezo zou de verkoopprijs volgens jou dan onder de 1.50 per m3 komen?

Overigens geen paniek hier. Risico afweging gemaakt, mochten gasprijzen veel lager komen te liggen dan kan ik makkelijk berekenen of het zin heeft om de opzegboete te betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door geishin op 01-06-2022 10:05 ]

• henkebek
geishin schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Als je echter ziet wat de prijzen zijn voor nieuwe contracten:

[Afbeelding]

Stel dat dit ook de prijzen worden voor huidige klanten per 1 juli, dan ga je een pak meer betalen.
Dit is dezelfde discussie als in december: vrijwel altijd zijn tarieven voor nieuwe klanten hoger dan voor bestaande klanten. Dat staat dan min of meer wel weer goed in het NOS artikel:
"De verwachting is dat consumenten die al een langere tijd een variabel tarief betalen een verhoging te wachten staat", zegt Sanne de Jong van prijsvergelijker Gaslicht.com. De prijsverhoging voor mensen die een nieuw contract af moeten sluiten ligt nog veel hoger. Dat heeft te maken met de manier waarop grote energiebedrijven gas inkopen.

• henkebek
geishin schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:04:
[...]

Als dat zich vertaalt in een inkoopprijs van 1.50 per m3, hoezo zou de verkoopprijs volgens jou dan onder de 1.50 per m3 komen?

Overigens geen paniek hier. Risico afweging gemaakt, mochten gasprijzen veel lager komen te liggen dan kan ik makkelijk berekenen of het zin heeft om de opzegboete te betalen.

[...]
Omdat ze voor bestaande klanten vaak al een groot deel op hele lange termijn inkopen. Dus destijds tegen veel lagere tarieven.

• Giel1
  • Laatst online: 11-11 20:43

Je vergeet voor het gemak wel even dat een hele hoop mensen (waaronder ik) niet op zo'n aantrekkelijk variabel contract zitten bij bv. Essent. Ik kom van een jaarcontract af bij Oxxio en dergelijke partijen bieden nog veel hogere variabele prijzen aan dan nu gevraagd worden bij het afsluiten van een jaarcontract.

Wetende dat de oorlog in Oekraïne niet morgen is afgelopen en de futures voor deze winter niet ineens superlaag staan lijkt het in mijn situatie dus helemaal niet zo vreemd om een jaarcontract af te sluiten. Je weet dan in elk geval waar je aan toe bent. En mochten de prijzen ineens hard gaan dalen dan kun je toch nog altijd de opzegboete voor lief nemen, al heb ik echt niet de illusie dat dat voor of tijdens de winter van dit jaar nog gaat gebeuren.

• Recklezz
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Snap wat je bedoeld, maar misschien acht de NOS dat te technisch voor een nieuwsartikel, geen idee.

In mijn geval loopt mijn contract bij Engie over 3 weken af. Betaal nu 88 cent voor een kuup gas, hun aanbod is nu 2,26 (flexibel). Als ik dan bij Greenchoice kijk voor een 3 jaar vast, betaal je 1,85 voor het eerste jaar, dan 1,58, dan 1,45. En dat is nog met 21% btw gerekend. Dan is voor mij persoonlijk de keuze snel gemaakt en heb ik bovendien een stuk zekerheid te pakken.

Mocht toch de gasprijs opeens keihard dalen (geloof ik niks van), dan tik ik de boete wel af (50 of 100 euro) en stap ik over. Blijft de prijs hoog of wordt het nog veel hoger, dan zit ik voorlopig goed. Heeft weinig met paniek te maken, maar lijkt me een logische redenatie.

• henkebek
Giel1 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Je vergeet voor het gemak wel even dat een hele hoop mensen (waaronder ik) niet op zo'n aantrekkelijk variabel contract zitten bij bv. Essent. Ik kom van een jaarcontract af bij Oxxio en dergelijke partijen bieden nog veel hogere variabele prijzen aan dan nu gevraagd worden bij het afsluiten van een jaarcontract.
Als je al weet wat je gaat betalen dan kan het natuurlijk slim zijn om een vast contract af te sluiten als dit goedkoper is. dat lijkt me vanzelfsprekend.

Het gaat me vooral om mensen die eigenlijk een prima variabel tarief hebben, schrikken van de tarieven voor nieuwe klanten (vaak de enige die je publiekelijk ziet op de site van de maatschappijen) en dan hun relatief goede variabele tarief inruilen voor een veel duurder vast tarief.

[ Voor 4% gewijzigd door henkebek op 01-06-2022 10:13 ]

• Rukapul
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Als je al weet wat je gaat betalen dan kan het natuurlijk slim zijn om een vast contract af te sluiten als dit goedkoper is. dat lijkt me vanzelfsprekend.

Het gaat me vooral om mensen die eigenlijk een prima variabel tarief hebben, schrikken van de tarieven voor nieuwe klanten (vaak de enige die je publiekelijk ziet op de site van de maatschappijen) en dan hun relatief goede variabele tarief inruilen voor een veel duurder vast tarief.
De meeste mensen hier zie ik toch vooral handelen nadat ze een nieuw tarief van hun huidige aanbieder hebben ontvangen.

In mijn geval herken ik in het Eneco aanbod dus niets van een gunstig aanbod voor bestaande klanten met een onbepaalde tijd contract: hoge gastarieven voor komend kwartaal, loslaten jaarlijks prijsbepaling naar kwartaal, etc. Als dit komend kwartaal al hoog is dan biedt dat geen goed uitzicht voor de periode waar er daadwerkelijk gas nodig is. Tegen die tijd kun je echter geen kant meer op waarschijnlijk.

Zoals gezegd: voor 125 euro kun je een verzekering op de gasprijs kopen.
curs_r schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:13:
[...]

Ik heb me gisteren (31-05) aangemeld en kreeg direct een welkomsmail.
Ik zojuist.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 01-06-2022 10:32 ]

• henkebek
Rukapul schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:30:
[...]

De meeste mensen hier zie ik toch vooral handelen nadat ze een nieuw tarief van hun huidige aanbieder hebben ontvangen.

In mijn geval herken ik in het Eneco aanbod dus niets van een gunstig aanbod voor bestaande klanten met een onbepaalde tijd contract: hoge gastarieven voor komend kwartaal, loslaten jaarlijks prijsbepaling naar kwartaal, etc. Als dit komend kwartaal al hoog is dan biedt dat geen goed uitzicht voor de periode waar er daadwerkelijk gas nodig is. Tegen die tijd kun je echter geen kant meer op waarschijnlijk.
Wat is het aanbod dat je hebt gekregen van Eneco?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Recklezz schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Snap wat je bedoeld, maar misschien acht de NOS dat te technisch voor een nieuwsartikel, geen idee.

In mijn geval loopt mijn contract bij Engie over 3 weken af. Betaal nu 88 cent voor een kuup gas, hun aanbod is nu 2,26 (flexibel). Als ik dan bij Greenchoice kijk voor een 3 jaar vast, betaal je 1,85 voor het eerste jaar, dan 1,58, dan 1,45. En dat is nog met 21% btw gerekend. Dan is voor mij persoonlijk de keuze snel gemaakt en heb ik bovendien een stuk zekerheid te pakken.

Mocht toch de gasprijs opeens keihard dalen (geloof ik niks van), dan tik ik de boete wel af (50 of 100 euro) en stap ik over. Blijft de prijs hoog of wordt het nog veel hoger, dan zit ik voorlopig goed. Heeft weinig met paniek te maken, maar lijkt me een logische redenatie.
Hoe sluit je 3 jaar vast af bij Greenchoice? Volgens de site bieden ze geen vaste contracten aan?

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-11 19:17

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Waah schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:59:
[...]

Hoe sluit je 3 jaar vast af bij Greenchoice? Volgens de site bieden ze geen vaste contracten aan?
zie: Pudding94 in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• KoeRmX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:07
Zit hier ook nu naar te kijken , hoe zit het met de netwerkkosten? Er staat enkel Leveringskosten , lijkt mij incompleet.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-11 21:39
Giel1 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Wetende dat de oorlog in Oekraïne niet morgen is afgelopen en de futures voor deze winter niet ineens superlaag staan lijkt het in mijn situatie dus helemaal niet zo vreemd om een jaarcontract af te sluiten. Je weet dan in elk geval waar je aan toe bent. En mochten de prijzen ineens hard gaan dalen dan kun je toch nog altijd de opzegboete voor lief nemen, al heb ik echt niet de illusie dat dat voor of tijdens de winter van dit jaar nog gaat gebeuren.
+1 voor dit, want inderdaad, niet iedereen zat bij grote maatschappijen met een “gunstig” variabel contract.

Ik ben in Januari gemuteerd van een vast contract bij HVC energie naar het variabele contract. Dat was een “gunstig” moment om te muteren binnen HVCenergy want daarna is er paniekvoetbal ontstaan.

De tarieven die ze daarna voor gemuteerde klanten hanteerde zijn als volgt:
1. 1 jan 2022 t/m 28 februari 2022: €1,43028 per m3
2. 1 maart 2022 t/m 31 maart 2022: €2,31157 per m3
3. 1 april 2022 t/m 30 juni 2022: €3,66296 per m3

Met andere woorden, als je contract nu verloopt, betaald je even €3,66 per m3…..

Hetzelfde geldt voor de elektra prijzen
1. 1 jan 2022 t/m 28 februari 2022: €0,29236 per kWh normaaltarief, €0,24805 per kWh daltarief
2. 1 maart 2022 t/m 31 maart 2022: €0,66630 per kWh normaaltarief, €0,57136 per kWh daltarief
3. 1 april 2022 t/m 30 juni 2022: €0,85796 per kWh normaaltarief, €0,68539 per kWh daltarief

Je betaald nu simpelweg de hoofdprijs. Zelf heb ik het geluk dat in in Januari ben gemuteerd en daarmee op €1,43 per m3 zit tot 1 juli.

Maar ik verwacht niet dat ze per 1 juli drastisch omlaag gaan naar €1,92…. Daarom voor mij ook nu het moment om te switchen naar meer zekerheid, want de variabele contracten van Essent voor bestaande klanten zijn voor mij simpelweg niet mogelijk.
Een stukje zekerheid om de kosten onder controle te houden. En inderdaad, als het per 1 juli wel anders is…. Tja dan kan ik altijd nog de boete betalen als het gunstiger is om te switchen.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Shifty47
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:03
Dit is wel een net aanbod toch?

Ik wil graag voor stroom blijven bij NLE (want hoge terugleververgoeding) maar gas overzetten naar dit aanbod lijkt mij niet verkeerd.

Tarief (per m3) € 1,8452
Vaste leveringskosten (per maand) € 6,3333

Of zie ik iets over het hoofd?

Bij NLE ben ik op dit moment variabel € 1,97536 per m3 kwijt.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
omgwtfbbq schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:37:
[...]

We hebben gasloze nieuwbouw. Overproductie in Piek en afname op Dal maar totaal houden we over. Bij Shell zou ik 200 euro moeten bijbetalen op jaarbasis, bij Eneco krijg ik 700 euro toe!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-11 17:53
Flexibele tarieven 1 juli (9% BTW) ontvangen van Energiedirect:
Stroom Normaaltarief - € 0,43556 per kWh
Stroom Daltarief - € 0,34836 per kWh
Gas - € 1,87733 per m³
Leveringskosten per product - € 5,40
Nu is de vraag natuurlijk, hier bij blijven en hopen dat de prijs niet verder stijgt de komende 6 maanden om vervolgens weer ergens vast te kunnen gaan. Of nu een vast (maar duur) contract afsluiten om te voorkomen straks flink meer te betalen?

• geishin
Fidelity schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:37:
Flexibele tarieven 1 juli ontvangen van Energiedirect:

[...]

Nu is de vraag natuurlijk, hier bij blijven en hopen dat de prijs niet verder stijgt de komende 6 maanden om vervolgens weer ergens vast te kunnen gaan. Of nu een vast (maar duur) contract afsluiten om te voorkomen straks flink meer te betalen?
Zijn dit de prijzen obv van 9% btw of obv van 21% btw? Indien het prijzen zijn obv 9% zijn er vaste contracten te vinden met lagere tarieven, zoals bijv. Shell. Shell biedt een gasprijs van 1,92887 per m3 inc 21% btw, per 1 juli wordt dat 1.73 obv 9% btw.

Je zou ook greenchoice/unive kunnen overwegen voor 3 jaar, die zijn nog wat gunstiger: 1.85 per m3 inc. 21% btw, per 1 juli 1.66 per m3

[ Voor 17% gewijzigd door geishin op 01-06-2022 11:48 ]

• Fidelity
geishin schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Zijn dit de prijzen obv van 9% btw of obv van 21% btw? Indien het prijzen zijn obv 9% zijn er vaste contracten te vinden met lagere tarieven, zoals bijv. Shell.
Die hebben een gasprijs van 1,92887 per m3 inc 21% btw, per 1 juli wordt dat 1.73 obv 9% btw.

Je zou ook greenchoice unive kunnen overwegen voor 3 jaar, die zijn nog wat gunstiger: 1.85 per m3 inc. 21% btw, per 1 juli 1.66 per m3
Dit is met 9% BTW inderdaad! Thanks voor deze tip!! :) Ik vraag mij alleen af of je statement klopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zp16VznJVtkt5VqdUZL9BHJS4P0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5Uj5KbjtWpwYpKwoXPkFYiZY.png?f=fotoalbum_large

Shell toont alleen de kale tarieven (€ 1,35446 per m³) en laat het dus mooier lijken dan het daadwerkelijk is.

Dus als ik het totaalbedrag terugreken:
€2.724,26 / 1300 m³ = €2,09 per m³. En dus niet de €1,85 of €1,66 zoals jij aangeeft. Of reken ik nu verkeerd?

• henkebek
Fidelity schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:52:
[...]

Dit is met 9% BTW inderdaad! Thanks voor deze tip!! :) Ik vraag mij alleen af of je statement klopt?

[Afbeelding]

Shell toont alleen de kale tarieven (€ 1,35446 per m³) en laat het dus mooier lijken dan het daadwerkelijk is.

€2.724,26 / 1300 m³ = €2,09 per m³. En dus niet de €1,85 of €1,66 zoals jij aangeeft. Of reken ik nu verkeerd?
Je moet de vaste leveringskosten niet meenemen (althans dat mag je doen, maar normaal zit het niet in het all-in tarief verwerkt). Dan kom je op 1,89 per m3. Ook gedaald dus volgens mij? Het wordt allemaal steeds iets goedkoper. Fijn.

[ Voor 4% gewijzigd door henkebek op 01-06-2022 11:57 ]

• digitalus101
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:34
Waarom krijgt Frank energie weinig aandacht in dit topic? Al een tijdje liggen de dynamische prijzen een stuk lager dan de variabele tarieven van de traditionele leveranciers. Prijzen 1-6 all in inc.. btw:

Gemiddelde stroomprijs
€ 0,358 /kWh
Gasprijs tot 06:00 uur
€ 1,679 /m³
Gasprijs na 06:00 uur
€ 1,667 /m³

Op zonnige dagen betaal je tussen 12 en 16 uur vaak bijna niets en loont het om je groot verbruikende apparaten dan aan te zetten. Al met al is dit gunstiger dan een variabel contract nemen bij de overige leveranciers. De tarieven van vaste contracten liggen ook hoger, maar kan op langere termijn lonen als de prijzen stijgen. Voor nu houd ik dit aan, mijn vast contract bij ED verloopt over enkele dagen en de overstap is geregeld naar Frank.

• Rukapul
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Wat is het aanbod dat je hebt gekregen van Eneco?
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh enkel € 0,41410
Eneco Gas Variabel per m3 € 1,99983

• tokjah
eL_Jay schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:52:
Opvallend bij Greenchoice 3 jaar dalen. 1100kwh op jaarbasis is 3 euro p.m. duurder dan alleen gas afnemen 8)7
Omdat je de energiebelastingverlaging ontvangt op je stroomproduct. Als ik ergens ookstroom afneem gaat mn rekening lager uitvallen dan alleen gas.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:03
Rukapul schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:14:
[...]

Ik heb voor EUR125 een verzekering op de gasprijs gekocht :)
Ik zou het geen verzekering durven noemen; als de marktprijs daalt dan betaal je max. €125 extra om van je huidige prijs af te komen.
Het is een beetje jezelf rijk rekenen vanwege verminderde hoge kosten terwijl je ook standaard lage kosten zou kunnen hebben. De opzegboete is met name interessant voor grootverbruikers, dat geeft te denken.

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Mijn jaarcontract loopt eind deze maand af, dus ik moet ook weer wat gaan doen. Ik heb al een hoop gelezen, maar wil toch even een sanity check doen hier: We krijgen medio juli zonnepanelen die hopelijk 3600 kWh opleveren, ons verbruik is 4400 kWh. Dan heb ik, zolang de salderingsregeling nog bestaat, toch enkel te maken met salderen en wordt er 800 kWh afgerekend door de energieleverancier? Een hoge terugleververgoeding is enkel relevant wanneer de zonnepanelen méér opleveren dan het eigen verbruik? Het heeft dan toch geen nut om bijvoorbeeld electriciteit bij Eneco af te nemen en Gas bij Greenchoice?

• Fidelity
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:54:
[...]

Je moet de vaste leveringskosten niet meenemen (althans dat mag je doen, maar normaal zit het niet in het all-in tarief verwerkt). Dan kom je op 1,89 per m3. Ook gedaald dus volgens mij? Het wordt allemaal steeds iets goedkoper. Fijn.
Juist, maar dit is met de 9% BTW. Dus ben ik goedkoper uit bij Energiedirect momenteel. Met zowel stroom als gas. Shell heeft dus geen betere tarieven, maar... je zit dan wel 1 jaar vast.

[ Voor 14% gewijzigd door Fidelity op 01-06-2022 12:14 ]

• Rukapul
Martin7182 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:10:
terwijl je ook standaard lage kosten zou kunnen hebben
Hoe / waar?

edit: even user posthistory teruggelezen - laat reactie maar zitten als het weer greentrolling / stokpaardje reactie wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 01-06-2022 12:21 ]

• henkebek
Fidelity schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:13:
[...]

Juist, maar dit is met de 9% BTW. Dus ben ik goedkoper uit bij Energiedirect momenteel. Met zowel stroom als gas. Shell heeft dus geen betere tarieven, maar... je zit dan wel 1 jaar vast.
Zeker dat het met 9% BTW is? Volgens mij zijn de Shell tarieven die nu worden weergegeven nog gewoon met 21% BTW, dan wordt het dus straks iets van 1,70 per m3

[ Voor 9% gewijzigd door henkebek op 01-06-2022 12:24 ]

• Fidelity
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:23:
[...]

Zeker dat het met 9% BTW is? Volgens mij is het nog gewoon 21%.
99% zeker, zie op de screenshot staan:
"Vermindering energiebelasting"

Wel vreemd dat die belastingverlaging niet bij het gas wordt gerekend. Of gooit de overheid dit alleen over stroom en dus niet gas?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu-BwRN3QZG0vw6NrOLPTUFjPpQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/42R3gKH9Q1EypW1peCaX19JD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Fidelity op 01-06-2022 12:25 ]

• henkebek
Fidelity schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:23:
[...]

99% zeker, zie op de screenshot staan:
"Vermindering energiebelasting"
Dat is de korting die iedereen krijgt dit jaar, dat heeft verder niets met de BTW verlaging te maken. De BTW daling komt zelfs nog weer over die 824 euro heen :)

Misschien kan iemand met recent contract bij Shell uitsluitstel geven?

• Fidelity
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:27:
[...]

Dat is de korting die iedereen krijgt dit jaar, dat heeft verder niets met de BTW verlaging te maken. De BTW daling komt zelfs nog weer over die 824 euro heen :)

Als dat zo is, dan zou dit aanbod zeer scherp zijn. Want dan daalt het nog verder.
Maar ik zou het vreemd vinden. Want met de nieuwe 9% flexibel tarieven bij Energiedirect ben ik straks € 1,87733 per m³. En met de 21% BTW vaste tarieven van Shell ben ik dan nu € 1,89 kwijt. En straks dus veel veel minder als ook daar het 9% tarief gaat gelden? Dat kan bijna niet lijkt mij? Dan zou een 1 jaar vast contract bij Shell goedkoper zijn dan een flex contract bij Energiedirect (en andere partijen).

[ Voor 12% gewijzigd door Fidelity op 01-06-2022 12:30 ]

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Als je twijfelt of je overstap goed is gegaan, kun je ook op de dag van overgang je netbeheerder bellen. Die kunnen je zeggen bij wie je op dat moment actief bent.

MHI SRK 50 ZS-W

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11 20:48
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:27:
[...]

Staat in het contract niet vermeld, alleen dat de bedragen inclusief BTW zijn.

• henkebek
Fidelity schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Als dat zo is, dan zou dit aanbod zeer scherp zijn. Want dan daalt het nog verder.
Maar ik zou het vreemd vinden. Want met de nieuwe 9% flexibel tarieven bij Energiedirect ben ik straks € 1,87733 per m³. En met de 21% BTW vaste tarieven van Shell ben ik dan nu € 1,89 kwijt. En straks dus veel veel minder als ook daar het 9% tarief gaat gelden? Dat kan bijna niet lijkt mij? Dan zou een 1 jaar vast contract bij Shell goedkoper zijn dan een flex contract bij Energiedirect (en andere partijen).
De prijzen dalen / stabiliseren, dus het kan prima. Met een dynamisch contract betaal je nu nog minder, namelijk zo'n 1,65 per m3. Maar dat zijn dagtarieven, dus niet vast.

https://www.shellenergy.n...ndering-energiebelasting/

Hier hebben ze het nog over 21% dus ik ga er ook vanuit dat het tarief uit jouw screenshot met 21% BTW is. Even te lui om t uit te rekenen, maar volgens mij kom je dan met 9% rond de 1,70 per m3 uit. :)

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Het is toch precies wat de naam zegt een variabel tarief. Je hebt geen enkele garantie of dat je straks € 4,00 per m3 moet gaan betalen wat je in het nieuws leest. Als Poetin echt losgaat en meer EU-landen gaat afsluiten krijg je een echte run. En het najaar wordt ook gebracht als een groot en zwart doemscenario. Wil je dat risico nu wel lopen is dat prima natuurlijk. Het is nu zo onvoorspelbaar en een uitzonderlijke situatie.

Met een wat duurder en vast contract heb je gelijk een verzekering erbij en je koopt ook rust en voorspelbare kosten. Mocht het dit najaar uit de bocht schieten dan heb je geen zorgen of anders koop je het alsnog af wanneer dit loont. Shell heeft voorr ons een goed aanbod en biedt zekerheid.
Dit soort van berichten voedt de onrust natuurlijk.
https://www.telegraaf.nl/...ors-meer-betalen-voor-gas

Het loopt nu storm bij Shell Energy. De wachttijd was vanmorgen enorm lang aan de telefoon toen ik nog een vraag had. Meer dan een uur! :F

Gelukkig kon je kiezen dat zij je later zelf terugbellen wanneer je aan de beurt bent en dat deden ze ook. En nog steeds heel vriendelijk.

• Fidelity
henkebek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:35:
[...]
Even te lui om t uit te rekenen, maar volgens mij kom je dan met 9% rond de 1,70 per m3 uit. :)
Dan zou dit zeker interessant zijn. De vraag blijft dan; is het verstandig om dit af te sluiten en dus 1 jaar zekerheid te hebben. Of (langer) afwachten? De boete betreft "slechts" €100. Dus als alles er straks rooskleurig uit ziet en er een contract is dus €50 of €100 minder in de maand is, dan kan ik makkelijk overstappen zonder nu teveel risico te lopen. Mijn idee zou dus zijn; doen! Of zie ik iets over het hoofd?

• geishin
Fidelity schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:52:
[...]

[Afbeelding]

Gister nog naar shell energie gekeken, toen was het 1.92887 per m3. Lijkt dus inderdaad gezakt. Stroomprijzen ook.
Pagina: 1 ... 196 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4