Op pricewise.nl en gaslicht.com krijg ik er 3: Mega, Innova en Gewoon energie. Allemaal met welkomstbonus en allemaal 1 jaar vast. Mega lijkt er het beste uit te komen, maar is ook al vaak negatief langs gekomen in het topic. Eigen risico dus.Ferio schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:46:
[...]
Is er een website die 1j vaste contracten vergelijkt en ook betrouwbaar is? Ik kom alleen variabel tegen.
Okay waarom niet? En hoe bereken jij het dan?Malarky schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:24:
[...]
Ik denk dat je niet helemaal goed rekent. Bij MEGA ligt het kale gastarief op €1,0137, dat is dus lager dan wat jij van Engie poste.
Dan kan Engie nooit zo goedkoop en zeker niet de goedkoopste zijn.
1,07262 is het tarief van Engie, kaal incl 21% btw.
1,07262 * 0,88 = 0,943 kaal incl 9% btw + 0,544 euro toeslag/ODE = 1,488 euro/m3.

Deze tarieven zijn vanaf 1 juli he... 21% > 9%.
[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 31-05-2022 12:58 ]
Mooie tarieven voor ons met modelcontracten, maar heeft Engie al niet 9% BTW berekend, want dit gaat toch in op 1 juli?ArcticWolf schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:55:
[...]
Okay waarom niet? En hoe bereken jij het dan?
1,07262 * 0,88 = 0,943 kaal incl 9% btw + 0,544 euro toeslag/ODE = 1,488 euro/m3.
[Afbeelding]
Staat toch dat ze met 21% hebben gerekend?R0181 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:00:
[...]
Mooie tarieven voor ons met modelcontracten, maar heeft Engie al niet 9% BTW berekend, want dit gaat toch in op 1 juli?
Hier stond het BTW percentage niet bij en ik heb de nieuwe tarieven nog niet ontvangen.ArcticWolf schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:40:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Huidig Per 1 juli elektriciteit enkel € 0,14316 € 0,29306 elektriciteit dubbel (normaal) € 0,16622 € 0,33182 elektriciteit dubbel (dal) € 0,11759 € 0,24708 gas € 0,53241 € 1,07262 vaste leveringskosten (per dag) € 0,21918 € 0,21918
Heb ook mijn nieuwe tarieven binnen vanaf 1 juli van Engie (incl btw, excl. overheidsheffingen). Veel beter ga je het niet krijgen volgens mij op dit moment.
Edit: ik zie dat je er een afbeelding hebt bijgeplaatst waar 21% op staat.
[ Voor 4% gewijzigd door R0181 op 31-05-2022 13:10 ]
Het blijft een lastige keuze in deze tijd, maar één ding weet ik wel voor 99% zeker, de energieprijzen gaan niet meer dalen, eerder nog verder stijgen.Ferio schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:32:
Ik heb al best veel door gelezen, maar niet echt een duidelijk antwoord. Mijn vaste contract loopt over twee weken af bij oxxio. Via vergelijking sites is budgetenergie het goedkoopste, maandelijks variabel en opzegbaar. Ik heb geen zonne panelen, kook op inductie.
Ik zie vele hier toch een jaarcontract afsluiten. Verwachten we weer een flinke stijging? Voorbereiden op de winter?
Dus ja met een vast contract weet je in ieder geval een jaar lang waar je aan toe bent.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Nou, ik heb me ook aangemeld met alleen gas omdat ik met zonnepanelen/stroom nog even bij Eneco blijf.
Het zijn scherpe tarieven en ze staan open voor gas only. 3 jaar rust en zekerheid. En als de prijzen over 1,5 jaar onder de € 1,50 per m3 zijn gezakt (wat me hoogst zou verbazen) kunnen we altijd nog de boete pakken om over te stappen.
14 dagen bedenktijd. Dan ligt dit aanbod er iig.
Die 3 jaar dalen deal met greenchoice lijkt het best trouwens op het eerste oog.Ferio schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:32:
Ik heb al best veel door gelezen, maar niet echt een duidelijk antwoord. Mijn vaste contract loopt over twee weken af bij oxxio. Via vergelijking sites is budgetenergie het goedkoopste, maandelijks variabel en opzegbaar. Ik heb geen zonne panelen, kook op inductie.
Ik zie vele hier toch een jaarcontract afsluiten. Verwachten we weer een flinke stijging? Voorbereiden op de winter?
Tenzij er adders onder het gras zijn die we missen?
Ik ben aan het kijken voor mijn schoonouders, wiens contract ook over een paar weken afloopt.
Twijfel nog tussen deze of een jaar vast bij shell of coolblue.
Eneco biedt voor 3 maanden een kwartaaltarief maar dan krijg je straks na de zomer een ongunstig tarief.
Vattenfall lijkt idd ook variabel dus niet echt zekerheid.
Nee, iets verderop in het bericht staat :R0181 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:00:
[...]
Mooie tarieven voor ons met modelcontracten, maar heeft Engie al niet 9% BTW berekend, want dit gaat toch in op 1 juli?
Beetje rare vertoning. Een jaar ½ jaar lang hebben ze dus profijt van 12% te hoge maandvoorschotten.Verlaging btw op gas en stroom
Om de aanhoudende stijging van de energieprijzen te verzachten, heeft het kabinet voorgenomen om de btw op energie en netbeheerkosten tijdelijk van 21% naar 9% te verlagen. Deze maatregel zal dan gelden van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022. De btw-verlaging is niet doorgerekend in de nieuwe tarieven in deze e-mail, maar wordt in jouw jaarafrekening verrekend.
Gelet op de afgelopen faillissementen dus goede reden om je maandvoorschot dito te verlagen en dat bedrag te reserveren .............. voor als het ooit tot een jaarafrekening komt.
Want ingeval van faillissement de curator zal vást oordelen dat de teveel betaalde BTW lekker in de boedel valt.
Ik zag dat er 21% was toegepast, nadat Artic Wolf er een afbeelding daarvan had bijgeplaatst in zijn reactie.PJW9779 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:29:
[...]
Nee, iets verderop in het bericht staat :
[...]
Beetje rare vertoning. Een jaar lang hebben ze dus profijt van 12% te hoge maandvoorschotten.
Gelet op de afgelopen faillissementen dus goede reden om je maandvoorschot dito te verlagen en dat bedrag te reserveren .............. voor als het ooit tot een jaarafrekening komt.
Want ingeval van faillissement de curator zal vást oordelen dat de teveel betaalde BTW lekker in de boedel valt.
Je bedoelt waarschijnlijk vanaf 1 juli een half jaar 12% te hoge voorschotten?
Hopelijk komt er geen faillisement van Engie, want 1 van de redenen voor mij om na Welkom Energie voor Engie te kiezen, was dat ze de beste solvabiliteit hebben en ze het grootste nutsbedrijf ter wereld zijn.
Tnx, aangepast. De bijgeplaatste afbeelding zie ik niet.R0181 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:45:
[...]
Ik zag dat er 21% was toegepast, nadat Artic Wolf er een afbeelding daarvan had bijgeplaatst in zijn reactie.
Je bedoelt waarschijnlijk vanaf 1 juli een half jaar 12% te hoge voorschotten?
Hopelijk komt er geen faillisement van Engie, want 1 van de redenen voor mij om na Welkom Energie voor Engie te kiezen, was dat ze de beste solvabiliteit hebben en ze het grootste nutsbedrijf ter wereld zijn.
Ik verwacht geen faillissement, maar ik zie ook geen reden om geen voorzorgsmaatregelen te nemen.
Engie werkt met kalenderjaar, dus de afrekening over 2022 komt pas begin 2023.
Lijkt m.i. niet eens zo slim van Engie. Want iedereen krijgt medio jaar vacantiegeld, waarmee evt. tekort op voorschotten direct gedekt kan worden.
In jouw geval, of sowieso niet?MikeyMan schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:12:
[...]
Punt is vooral dat het niet handig is om nu voor gas een jaarcontract af te sluiten.
ArcticWolf in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"PJW9779 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:55:
[...]
Tnx, aangepast. De bijgeplaatste afbeelding zie ik niet.
Ik verwacht geen faillissement, maar ik zie ook geen reden om geen voorzorgsmaatregelen te nemen.
Engie werkt met kalenderjaar, dus de afrekening over 2022 komt pas begin 2023.
Lijkt m.i. niet eens zo slim van Engie. Want iedereen krijgt medio jaar vacantiegeld, waarmee evt. tekort op voorschotten direct gedekt kan worden.
Beide wellicht. Maar in mijn geval omdat ik ergens dit jaar van het gas af kan.
Ja, die had ik gezien.
Maar daar staat geen bijgeplaatste afbeelding over de verlaging tot 9& tot einde jaar.
Ohh kale tarief zonder 21% BTW is dus 1,07262 / 1,21 = €0,8865 per kuub. Dat is inderdaad wel heel erg laag, opvallend dat andere mensen die prijzen niet krijgen. Je zou haast denken dat ze foutje gemaakt hebben.ArcticWolf schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:55:
[...]
Okay waarom niet? En hoe bereken jij het dan?
[Afbeelding]
Deze tarieven zijn vanaf 1 juli he... 21% > 9%.
Mensen die wel bij hun energieleverancier zonder bankvergunning sparen zijn sowieso onnavolgbaar. Het is een gratis lening verstrekken zonder onderpand in een vrije risicovolle industrie (is gebleken). Als je zo graag gratis van je geld afwil, doe dan nog iets van een crowdfunding online waar je tenminste nog rente krijgt over je lening.PJW9779 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:29:
[...]
Nee, iets verderop in het bericht staat :
[...]
Beetje rare vertoning. Een jaar ½ jaar lang hebben ze dus profijt van 12% te hoge maandvoorschotten.
Voorschot altijd zo laag mogelijk tenzij je wellicht moeilijk met geld om kan gaan. De leverancier krijgt geld van mij en niet andersom.
[ Voor 45% gewijzigd door Malarky op 31-05-2022 15:29 ]
https://www.rijksoverheid...ngeveer%20%E2%82%AC%20140.PJW9779 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:22:
[...]
Ja, die had ik gezien.![]()
Maar daar staat geen bijgeplaatste afbeelding over de verlaging tot 9& tot einde jaar.
Verlaging btw op energie en accijns op benzine en diesel
Het kabinet wil de btw op energie (aardgas, elektriciteit en stadsverwarming) vanaf 1 juli dit jaar voor een halfjaar verlagen van 21% naar 9%. Door deze maatregel daalt de energierekening (voor een huishouden met een gemiddeld verbruik) in dit half jaar met ongeveer € 140. Daarnaast stelt het kabinet voor om ook de accijns op benzine en diesel per 1 april 2022 tot het einde van het jaar te verlagen met 21%. Dat betekent voor benzine een verlaging van 17,3 cent per liter en voor diesel 11,1 cent per liter.
[ Voor 82% gewijzigd door ArcticWolf op 31-05-2022 15:41 ]
Ja bedrag is inclusief 21% btwMalarky schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:24:
[...]
Ohh kale tarief zonder 21% BTW is dus 1,07262 / 1,21 = €0,8865 per kuub. Dat is inderdaad wel heel erg laag, opvallend dat andere mensen die prijzen niet krijgen. Je zou haast denken dat ze foutje gemaakt hebben.
De futures hebben in de winter nog op een relatief laag bedrag gestaan voor Q3 en Q4 dit jaar, huidige prijs is iets van 1 euro per m3 inkoop, ze hebben dus wel iets gemiddeld om op 0,89 uit te komen.
De volgende tarieven ontvangen voor een driejarig contract bij Essent:

Het gaat alleen om elektriciteit.
Momenteel zit degene waar ik bovenstaand contract voor wil gaan afsluiten bij Oxxio voor:
Normaaltarief: € 0,44149
Daltarief: € 0,40794

Momenteel zit degene waar ik bovenstaand contract voor wil gaan afsluiten bij Oxxio voor:
Voor degenen die geen gebruik kunnen maken van een aantrekkelijk verlengingsaanbod bij hun bestaande leverancier zijn dit denk ik de meest interessante opties.
*Eigen rekenvoorbeeld van ZonderGas gebruikt, wat uitgaat van recente prijzen.
Innova Energie biedt 1jarige contracten aan met welkomstbonussen tussen de €150 en €700 en MEGA heeft zo'n contract met €300 of €600 bonus (vanaf 1750 kWh of 750 m3). Aangezien hun per unit prijzen erg hoog zijn komen ze volgens mij nooit als 1 van de aantrekklijkste uit de bus. Als je namelijk echt zoveel verbruikt dat de €700 euro welkomstbonus van Innova voor jou van toepassing is, kan je beter direct een leverancier met lage unit prijzen nemen.
Mocht je nou bijzonder weinig verbruiken dan is MEGA 1 jaar wel interresant, want dan is die €300 natuurlijk altijd veel. Als je netto alleen gas verbruikt is Innova mogelijk weer erg interessant, want de bonus wordt niet aangepast omdat je uitsluitend netto gas verbruikt. MEGA toont geen aanbod aan mensen die terugleveren.
Leverancier | Normaal kWh | Dal kWh | Enkel kWh | Gas m³ | Leveringskosten p.p. p/m | Nieuwe tarieven |
---|---|---|---|---|---|---|
Mega Modelcontract | €0,420 | €0,335 | €0,393 | €1,771 | €4,84 | 1 juli (elk kwartaal) |
ZonderGas Flex NL* | - | - | €0,391 | €1,818 | €6,49 | Elk uur/dag |
Greenchoice 3 jaar Duurzaam Dalen Univé | €0,483 | €0,399 | €0,445 | €1,845 | €6,33 | 20% korting 2e jaar, 30% in 3e jaar op kale tarieven |
Vattenfall Modelcontract | €0,458 | €0,407 | €0,432 | €1,892 | €5,99 | 1 juli (elk kwartaal/halfjaar) +€20/€40 cashback |
Budget Energie Variabel | €0,457 | €0,396 | €0,425 | €1,896 | €5,99 | ±1 juni (elke maand) |
Shell Energy 1 jaar vast | €0,447 | €0,392 | €0,419 | €1,929 | €5,83 | Na 1 jaar +€50/€100 welkomstbonus |
Coolblue Kwartaal Zeker | €0,474 | €0,452 | €0,467 | €1,941 | €6,49 | Na 3 maanden |
*Eigen rekenvoorbeeld van ZonderGas gebruikt, wat uitgaat van recente prijzen.
Innova Energie biedt 1jarige contracten aan met welkomstbonussen tussen de €150 en €700 en MEGA heeft zo'n contract met €300 of €600 bonus (vanaf 1750 kWh of 750 m3). Aangezien hun per unit prijzen erg hoog zijn komen ze volgens mij nooit als 1 van de aantrekklijkste uit de bus. Als je namelijk echt zoveel verbruikt dat de €700 euro welkomstbonus van Innova voor jou van toepassing is, kan je beter direct een leverancier met lage unit prijzen nemen.
Mocht je nou bijzonder weinig verbruiken dan is MEGA 1 jaar wel interresant, want dan is die €300 natuurlijk altijd veel. Als je netto alleen gas verbruikt is Innova mogelijk weer erg interessant, want de bonus wordt niet aangepast omdat je uitsluitend netto gas verbruikt. MEGA toont geen aanbod aan mensen die terugleveren.
[ Voor 17% gewijzigd door Malarky op 04-06-2022 16:17 ]
Ik voorzie ook geen enkele reden tot het verlagen van de tarieven binnen nu en een half jaar. De situatie is nog steeds zeer kwetsbaar en onduidelijk, vrijwel zeker zullen de tarieven in juli gaan stijgen, maar door de btw verlaging zal dit minder lijken of op te vangen zijn.
Daarom twijfel ik of ik Shell Energy voor één jaar ga afsluiten, de voordeligste met cashback. Voor drie jaar zie dat het Univé zou kunnen worden, met de kortingsstaffels. Daar is alleen het piektarief wel een stuk duurder het eerste jaar.
Ik heb overigens alleen stroom, geen gas.
Daarom twijfel ik of ik Shell Energy voor één jaar ga afsluiten, de voordeligste met cashback. Voor drie jaar zie dat het Univé zou kunnen worden, met de kortingsstaffels. Daar is alleen het piektarief wel een stuk duurder het eerste jaar.
Ik heb overigens alleen stroom, geen gas.
[ Voor 28% gewijzigd door THE_BASE op 31-05-2022 16:16 ]
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Dit, en anders tik je de boete af en stap je over, die boete wordt ook per jaar minder.THE_BASE schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:05:
Ergens weet je wel 3 jaar lang waar je aan toe bent.
Ik zie inderdaad dat het na 1,5 jaar slechts 75 euro en na 2 jaar slechts 50 euro opzegvergoeding zou moeten zijn. Dat is te overzien. Ik geloof echt niet dat de prijzen voor boodschappen, brandstof en energie ooit weer komen op het niveau van voor de situatie in Oekraine, dus beter kiezen voor 3 jaar zegt mijn gevoel.Recklezz schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:06:
[...]
Dit, en anders tik je de boete af en stap je over, die boete wordt ook per jaar minder.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Wel rekening houden dat die boete per product geld, dus voor gas en energie apart is met 75 euro 150 euro.THE_BASE schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:15:
[...]
Ik zie inderdaad dat het na 1,5 jaar slechts 75 euro en na 2 jaar slechts 50 euro opzegvergoeding zou moeten zijn. Dat is te overzien. Ik geloof echt niet dat de prijzen voor boodschappen, brandstof en energie ooit weer komen op het niveau van voor de situatie in Oekraine, dus beter kiezen voor 3 jaar zegt mijn gevoel.
Vanaf juni volgend jaar ziet het er netjes uit, maar dat compenseren ze het aankomend jaar dan ook fors. Die tarieven zijn wel een stuk hoger dan concurrerende partijen.Schiavoni schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:59:
[Afbeelding]
Thanks, voordeel is dat ik alleen stroom heb.Daniel. schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:21:
[...]
Wel rekening houden dat die boete per product geld, dus voor gas en energie apart is met 75 euro 150 euro.
Nah, net zoals onze overheid ging ik er vanuit dat energiemaaatschappijen safe waren.Malarky schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:24:
Mensen die wel bij hun energieleverancier zonder bankvergunning sparen zijn sowieso onnavolgbaar.
En al decennia lang had ik dat liever dat ik in de zomer wat geld terug kreeg dan dat ik moest bijbetalen. 'Appeltje voor de dorst', waar de WE-curator nu 'Hartelijk dan je wel!' tegen zegt. Ook goed. Iedereen hypocriet? Dan neem ik wel tegenmaatregelen.
Neehee, de IMGUR-afbeelding laadt niet.
Zoals ik vermeldde staat iets verderop in het Engie-bericht hoe zij omgaan met die BTW-verlaging.
En die overheids-dienstmededeling neem ik voor kennisgeving aan.
Zelfs als ze SAFU zijn, verstrek je een lening zonder onderpand en zonder prioriteit bij faillissement in ruil voor 0,00% rendement. De mensuh zouden op school moeten leren dat risk/reward altijd in verhouding moeten zijn. Ongeacht waar we over praten. Als er 0,0 reward is dan moet het risico ook 0,0 zijn. Er zijn namelijk afdoende mogelijkheden om geld te stallen (als appeltje voor de dorst / dat je er niet aan kan komen) die relatief weinig rendement kennen maar ook relatief weinig risico.PJW9779 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:30:
[...]
Nah, net zoals onze overheid ging ik er vanuit dat energiemaaatschappijen safe waren.
En al decennia lang had ik dat liever dat ik in de zomer wat geld terug kreeg dan dat ik moest bijbetalen. 'Appeltje voor de dorst', waar de WE-curator nu 'Hartelijk dan je wel!' tegen zegt. Ook goed. Iedereen hypocriet? Dan neem ik wel tegenmaatregelen.
Overigens zijn tot op heden vooral kleine energie leveranciers failliet gegaan die regelmatig als cowboys te werken gingen. Als de grote - voormalige staatsfirma's - nu met het voorschotbedrag van de consument aan de haal waren gegaan vond ik het al anders.
Ik shell voor 1 jaar vast genomen. 3 jaar ook een risico als de prijzen ineens zakken. Mag hopen dan de EU dan een oplossing hebben6, gezien vele nu al niet rondkomen.
Bedankt voor de reacties!
[ Voor 7% gewijzigd door Ferio op 31-05-2022 16:39 ]
Hier ook Shell genomen. Zeker met het huidige nieuws ook blij met een vast contract.Kapotto schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:47:
[...]
Bedankt voor de tip.
Ik heb vergeleken met Shell, en die kwam 4 euro goedkoper uit (en korter contract). Uiteindelijk maar de keuze gemaakt en bij Shell afgesloten.
Ik kreeg nu ook een mail over de tijdelijke verlaging van de BTW en het advies van Shell om het maandbedrag niet aan te passen.
Wel apart dat het plan van het kabinet is om praktisch bij de start van de winter het BTW tarief weer te verhogen. Wanneer de koudste maanden nog moeten komen. Al is deze natuurlijk welkom.
Vanaf 1 juli ga je minder btw betalen
Je hebt het misschien al in het nieuws gehoord: de energieprijzen zijn continu in beweging.
Gelukkig heb jij bij ons een vast contract, en veranderen je tarieven daardoor niet. Daarnaast hebben we nog meer goed nieuws voor je: de overheid verlaagt nu ook tijdelijk de btw op stroom!
In plaats van 21%, ga jij straks maar 9% btw betalen. Dit gaat in op 1 juli 2022 en duurt tot 1 januari 2023, een halfjaar dus.
Jouw maandbedrag
Omdat deze maatregel tijdelijk is, adviseren wij jou om je maandbedrag van XXX niet aan te passen. Wil je dit toch? Als we begonnen zijn met leveren van je energie, kun je dit alsnog wijzigen in je online account.
Heb je hier vragen over?
Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze Klantenservice. Wij helpen je graag!
Met vriendelijke groet,
Het Shell Energy team
Precies ook mijn redenatie inderdaad, inmiddels ook het contract ontvangen. Opvallend dat er verder nergens over Univé gerept wordt maar dat product "biogecompenseerd gas heet". Bij de voorwaarden wordt de naam Univé wel genoemdtokjah schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:40:
[...]
Nou, ik heb me ook aangemeld met alleen gas omdat ik met zonnepanelen/stroom nog even bij Eneco blijf.
Het zijn scherpe tarieven en ze staan open voor gas only. 3 jaar rust en zekerheid. En als de prijzen over 1,5 jaar onder de € 1,50 per m3 zijn gezakt (wat me hoogst zou verbazen) kunnen we altijd nog de boete pakken om over te stappen.
14 dagen bedenktijd. Dan ligt dit aanbod er iig.
[ Voor 3% gewijzigd door indifined1 op 31-05-2022 16:44 ]
Het gold altijd ook als risicoloos. Dat blijkt ook uit de relevante wet- en regelgeving, en uit het overheidsbeleid incl. ACM.Malarky schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:36:
Als er 0,0 reward is dan moet het risico ook 0,0 zijn. Er zijn namelijk afdoende mogelijkheden om geld te stallen (als appeltje voor de dorst / dat je er niet aan kan komen) die relatief weinig rendement kennen maar ook relatief weinig risico.
Dezelfde overheidheid overigens die er vanuit ging dat er altijd gas uit Groningen zou stromen. Hetgeen op mijn lagere en middelbare school reeds werd weerlegd.
Hoe krijg je dan die essent aanbiedingSchiavoni schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:59:
[Afbeelding]
Het is een afweging die je moet maken.Ferio schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:39:
Ik shell voor 1 jaar vast genomen. 3 jaar ook een risico als de prijzen ineens zakken. Mag hopen dan de EU dan een oplossing hebben6, gezien vele nu al niet rondkomen.
Hogere energieprijzen voor 1 jaar vast of 3 jaar vast met lagere prijzen waarbij je afhankelijk van de duur 50-250 euro aan boete moet betalen.
Mochten de prijzen dusdanig dalen en je bij een nieuw contract bijvoorbeeld 50,- per maand minder betalen dan haal je die boete er wel uit. Sommige leveranciers betalen zelfs de boete bij een overstap (in goede tijden?).
Heb je het nieuws gemist gisteren?Ferio schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:32:
Hoi!
1,61896 / 1,09 * 1,21 = €1,7972 per kuub voor huidige 21% BTW prijzen. Is gewoon een hele mooie prijs. Opvallend dat zoveel leveranciers hun huidige klanten zulke mooie prijzen kunnen aanbieden maar nieuwe klanten niet. Juist dat is afgelopen 15 jaar zoveel anders geweest.Untouchablezz20 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:39:
Naar aanleiding van het nieuwsbericht met vandebron gebeld waar ik al klant ben. Ze hebben mij het volgend aanbod gedaan;
[Afbeelding]
kj1k
Lijkt me voor nu een prima aanbod, toch? Is voor een jaar.
Ik raad iedereen aan die binnenkort een nieuw contract nodig heeft om bijvoorbeeld rondom 18 juni deze af te sluiten. Dan kan je nog even spieken wat de prijzen her en der doen per 1 juli (zonder opgaaf van reden 14 kalenderdagen annuleren van contract), hoewel die volgens de NOS sowieso fors omhoog gaan: https://nos.nl/artikel/24...-nog-veel-meer-per-1-juli
[ Voor 19% gewijzigd door Malarky op 31-05-2022 17:24 ]
Ik zit een beetje in dubio. Ik krijg 1 augustus de sleutel van mijn nieuwe huis (nu nog thuiswonend), maar zie nu berichten dat het per 1 juli eigenlijk alleen maar duurder wordt, in plaats van goedkoper. Is het slim om bijvoorbeeld nu een contract af te sluiten bij Shell voor een jaar, of toch zo lang mogelijk te wachten. Kan dat überhaupt? Nu afsluiten voor de huidige tarieven voor een levering per 1 augustus?
[ Voor 3% gewijzigd door dannyvdb1997 op 31-05-2022 17:29 ]
Dat kan al zeker, maar dat ligt aan de leverancier: hier kan je checken: https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment geldt ook voor nieuwe contracten.dannyvdb1997 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:27:
Ik zit een beetje in dubio. Ik krijg 1 augustus de sleutel van mijn nieuwe huis, maar zie nu berichten dat het per 1 juli eigenlijk alleen maar duurder wordt, in plaats van goedkoper. Is het slim om bijvoorbeeld nu een contract af te sluiten bij Shell voor een jaar, of toch zo lang mogelijk te wachten. Kan dat überhaupt? Nu afsluiten voor de huidige tarieven voor een levering per 1 augustus?
https://nos.nl/artikel/24...-nog-veel-meer-per-1-juli
Zit nog met een variabel contract bij Vattenfall. Zit erg te twijfelen om het voor 1 jaar vast te zetten.
Zit nog met een variabel contract bij Vattenfall. Zit erg te twijfelen om het voor 1 jaar vast te zetten.
Ja dat is mogelijk, heb ik zelf ook gedaan. Ik heb voor de 3 jaar dalen Greenchoice/Univé optie gekozen voor gas. Stroom ga ik voor iets variabels ivm zonnepanelen in de toekomstdannyvdb1997 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:27:
Ik zit een beetje in dubio. Ik krijg 1 augustus de sleutel van mijn nieuwe huis, maar zie nu berichten dat het per 1 juli eigenlijk alleen maar duurder wordt, in plaats van goedkoper. Is het slim om bijvoorbeeld nu een contract af te sluiten bij Shell voor een jaar, of toch zo lang mogelijk te wachten. Kan dat überhaupt? Nu afsluiten voor de huidige tarieven voor een levering per 1 augustus?
Ik heb vandaag inderdaad hetzelfde aanbod gezien en ik heb deze ook afgenomen.Untouchablezz20 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:39:
Naar aanleiding van het nieuwsbericht met vandebron gebeld waar ik al klant ben. Ze hebben mij het volgend aanbod gedaan;
[Afbeelding]
Ik zat tot nog toe op variabele tarieven sinds Januari (EUR 0.26 / kWh stroom enkeltarief en EUR 1.26/m3 gas) dus deze prijzen vond ik zeker nog te overzien.
Zeker aangezien sinds de tweede helft van 2021 heel veel gedaan hebben om ons huis stevig te isoleren, dus we voorzien dat zeker het gasgebruik flink gaat dalen.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik heb dat variabele contract juist net afgesloten. Weet niet of ik nu toch voor de vaste prijzen van Shell moet gaan. Is er toevallig iemand die wat duiding kan geven bij het artikel?Arietje schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:30:
https://nos.nl/artikel/24...-nog-veel-meer-per-1-juli
Zeker prima tarieven, alleen dit zijn wel de prijzen per 1 juli obv 9% btw. Dat staat nergens, maar heb t zelf gister afgesloten en kreeg toch 1.79 per m3 ipv 1.61Untouchablezz20 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:39:
[Afbeelding]
Als je op dit moment twijfelt zou ik eigenlijk vandaag nog een jaarcontract afsluiten bij Shell. Je hebt dan 14 dagen bedenktijd. Dat geeft je de tijd om rustig te bekijken wat vanaf morgen de prijzen doen bij de leveranciers die op dit moment maandelijks hun tarieven aanpassen. Gaan de tarieven omlaag dan kan je het contract bij Shell weer stop zetten en deze handeling aan het einde van de komende maand herhalen. De prijzen zullen echt wel hoog blijven, maar je kan met deze strategie op jaarbasis behoorlijk wat besparen en een jaarcontract geeft je ook zekerheid voor het komende jaar.dannyvdb1997 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:27:
Ik zit een beetje in dubio. Ik krijg 1 augustus de sleutel van mijn nieuwe huis (nu nog thuiswonend), maar zie nu berichten dat het per 1 juli eigenlijk alleen maar duurder wordt, in plaats van goedkoper. Is het slim om bijvoorbeeld nu een contract af te sluiten bij Shell voor een jaar, of toch zo lang mogelijk te wachten. Kan dat überhaupt? Nu afsluiten voor de huidige tarieven voor een levering per 1 augustus?
Ik zit in hetzelfde schuitje als jou, maar ik krijg volgende week de sleutel van mijn nieuwe appartement en heb net bij Greenchoice voor drie jaar vastgezet. Met het nieuws van gisteren en 14 dagen bedenktijd kan ik het nog een weekje aankijken.dannyvdb1997 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:27:
Contract gaat pas in september in bij mij.geishin schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:35:
[...]
Zeker prima tarieven, alleen dit zijn wel de prijzen per 1 juli obv 9% btw. Dat staat nergens, maar heb t zelf gister afgesloten en kreeg toch 1.79 per m3 ipv 1.61
dat geloof ik graag, maar de huidige btw verlaging is slechts tot 1 jan 2023. Ga er dus vanuit dat je per 1 jan 2023 weer naar 1.79 gaat.Untouchablezz20 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:42:
[...]
Contract gaat pas in september in bij mij.
Dat is best slim. Mijn contract loopt 15 juni af, maar kan best vandaag nog afsluiten en desnoods annuleren. Ik heb alleen stroom en die rijzen niet de pan zo uit als gas voor mijn gevoel.Flying35 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:39:
[...]
Als je op dit moment twijfelt zou ik eigenlijk vandaag nog een jaarcontract afsluiten bij Shell. Je hebt dan 14 dagen bedenktijd. Dat geeft je de tijd om rustig te bekijken wat vanaf morgen de prijzen doen bij de leveranciers die op dit moment maandelijks hun tarieven aanpassen. Gaan de tarieven omlaag dan kan je het contract bij Shell weer stop zetten en deze handeling aan het einde van de komende maand herhalen. De prijzen zullen echt wel hoog blijven, maar je kan met deze strategie op jaarbasis behoorlijk wat besparen en een jaarcontract geeft je ook zekerheid voor het komende jaar.
[ Voor 14% gewijzigd door THE_BASE op 31-05-2022 18:58 ]
Toevallig nog gebeld en hier een terugkoppeling van gekregen?aaaido schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:51:
Bij bereken je tarief van Energie van je boeren kan je geen teruglevering van je zonnepanelen invoeren. Iemand die weet hoe ik een juiste berekening kan maken?
https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/
Ik heb ze gechat, hadden ze het over € 0,115 per kWh. In het contract stond echter € 0,08. Niet echt veel, zeker in vergelijk met de afnameprijs.Tromp.et schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:59:
[...]
Toevallig nog gebeld en hier een terugkoppeling van gekregen?
Dalende prijzen hoef je niet te verwachten de komende tijd. Nu vastzetten voor 1 jaar zoals bijvoorbeeld bij Shell is nu de meest logische keuze.AMD1800 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:14:
[...]
Ik heb dat variabele contract juist net afgesloten. Weet niet of ik nu toch voor de vaste prijzen van Shell moet gaan. Is er toevallig iemand die wat duiding kan geven bij het artikel?
Essent heeft een forse prijsverhoging van 1 juli nu al aangekondigd. Dat zullen de andere leveranciers vast gaan volgen.
https://www.telegraaf.nl/...lant-bijna-50-duurder-uit
Wij zitten nu variabel bij Vattenfall, ik heb even gekeken bij gaslicht wat de mogelijkheden zijn voor een jaarcontract. Daar komt innova uit, mede door de welkomstbonus van 600 euro.
In verhouding gaan we daardoor op jaarbasis net zoveel betalen als nu. Waar zit het addertje.
In verhouding gaan we daardoor op jaarbasis net zoveel betalen als nu. Waar zit het addertje.
Dat je €2,21 per kuub gas betaald en 56,33ct per kWH. Er zijn meer mogelijkheden, kijk eens naar: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"nautic schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:18:
Wij zitten nu variabel bij Vattenfall, ik heb even gekeken bij gaslicht wat de mogelijkheden zijn voor een jaarcontract. Daar komt innova uit, mede door de welkomstbonus van 600 euro.
De welkomstbonus van Innova is tussen de €150 en €700, afhankelijk van je daadwerkelijke verbruik. Als je echt weinig verbruikt is het 1jarig contract van MEGA interessant, die geven €300.
[ Voor 14% gewijzigd door Malarky op 31-05-2022 19:26 ]
Hoe heb je dat gedaan?tokjah schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:40:
Nou, ik heb me ook aangemeld met alleen gas
Kan toch niet via de site of wel ?
Ik zit zelf nog te twijfelen.
1 jaar shell is erg interessant.
Ik had een 1 jaar contract bij Greenchoice, maar hun variabele tarieven vind ik helaas wat minder.
Betaal straks €2,57 per kuub gas.
Kan helaas niet van het gas af.
Heb nu voor het modelcontract gekozen van Vattenfall voor €1,89 per kuub, maar de berichten zijn niet erg positief.
Ik heb nu even de tijd tot eind juni, maar geloof niet dat het beter gaat worden
1 jaar shell is erg interessant.
Ik had een 1 jaar contract bij Greenchoice, maar hun variabele tarieven vind ik helaas wat minder.
Betaal straks €2,57 per kuub gas.
Kan helaas niet van het gas af.
Heb nu voor het modelcontract gekozen van Vattenfall voor €1,89 per kuub, maar de berichten zijn niet erg positief.
Ik heb nu even de tijd tot eind juni, maar geloof niet dat het beter gaat worden

2250 WP Zuid PVoutput
Het addertje is dat Innova als een van de eerste failliet zal gaan en ze die 600 euro dan nooit uit zullen betalen. Nu is het een lokkertje om zoveel mogelijk klanten binnen te harken. Lukt het en stijgen de prijzen niet meer al te veel dan zullen ze misschien het hoofd boven water houden. Ik zou in elk geval niet op die 600 euro rekenen bij vergelijken van maandbedragen.nautic schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:18:
Groetjes, FaceDown.
Stroom maakt niet zo veel uit, we wekken met de zonnepanelen meer op dan ons verbruik, de terug leververgoeding is ook best oke. Mega net geprobeerd op de website, die doet het niet.Malarky schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:23:
[...]
Dat je €2,21 per kuub gas betaald en 56,33ct per kWH. Er zijn meer mogelijkheden, kijk eens naar: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
De welkomstbonus van Innova is tussen de €150 en €700, afhankelijk van je daadwerkelijke verbruik. Als je echt weinig verbruikt is het 1jarig contract van MEGA interessant, die geven €300.
Ik snap zeg maar niet wat er ongunstig aan zou zijn, mijn maandbedrag is dan gelijk/minder dan nu, ondanks dat de prijs per kuub 2,20 is. Het gaat toch om wat er onder de streep uit komt? Misschien ben ik niet zo snugger hoor...
Dan kan het inderdaad interessant zijn omdat je eigenlijk alleen voor gas duurder uit bent en niet voor stroom (omdat je toch teruglevert). Opvallend genoeg geeft Innova dezelfde welkomstbonussen aan mensen die alleen netto gas verbruiken.nautic schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:35:
[...]
Stroom maakt niet zo veel uit, we wekken met de zonnepanelen meer op dan ons verbruik, de terug leververgoeding is ook best oke. Mega net geprobeerd op de website, die doet het niet.
Ik snap zeg maar niet wat er ongunstig aan zou zijn, mijn maandbedrag is dan gelijk/minder dan nu, ondanks dat de prijs per kuub 2,20 is. Het gaat toch om wat er onder de streep uit komt? Misschien ben ik niet zo snugger hoor...
Je bent wel afhankelijk dat ze niet kopje onder gaan, want je krijgt die 'welkomstbonus' pas na zo'n 13 maanden daadwerkelijk gestort. Maar het hogere gastarief betaal je direct al.
MEGA adverteert inderdaad niet op mensen die stroom terugleveren, dan vallen ze gelijk uit het aanbod.
Op de aanmeld pagina van Greenchoice/Unive staat dit wel in een informatie icoon over zonnepanelen:Tromp.et schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:59:
[...]
Hier kan je meer vinden over de terugleverings voorwaarden: https://www.greenchoice.n...teruglevering-2020-06.pdfLever je stroom aan ons terug? De vergoeding voor de netto teruglevering is gelijk aan het kale levertarief met een maximum van 11,5 cent per kWh exclusief btw. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden over netto teruglevering.
[ Voor 72% gewijzigd door Malarky op 31-05-2022 20:14 ]
Je zou ook voor een los gas contract voor 1 of 3 jaar vast kunnen gaan en dan voor elektra naar Eneco model contract met de hoge teruglevergoeding van zon 58 cent per kwh kunnen gaan (voor zo lang het duurt natuurlijk). gas en stroom hoeft niet van dezelfde leverancier te komennautic schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:35:
[...]
Stroom maakt niet zo veel uit, we wekken met de zonnepanelen meer op dan ons verbruik, de terug leververgoeding is ook best oke. Mega net geprobeerd op de website, die doet het niet.
Heb jij de contractvoorwaarden van die Greenchoice optie gevonden? Lijkt niet in de lijst op de site te staan.indifined1 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:30:
[...]
Ja dat is mogelijk, heb ik zelf ook gedaan. Ik heb voor de 3 jaar dalen Greenchoice/Univé optie gekozen voor gas. Stroom ga ik voor iets variabels ivm zonnepanelen in de toekomst
Ja, ze kunnen een berekening en voorstel doen via de telefoon. Viel uiteindelijk tegen...Tromp.et schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:59:
[...]
Heb ik pas gekregen nadat ik het had afgesloten, maar staat volgens mij niks spannends in:Rukapul schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:51:
[...]
Heb jij de contractvoorwaarden van die Greenchoice optie gevonden? Lijkt niet in de lijst op de site te staan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Probeer net bij shell energy een jaar contract af te sluiten maar deze geeft op 3 apparaten de melding dat er iets fout is gegaan en ik het opnieuw moet proberen. Na een aantal keren proberen nu even opgegeven.
Het vermelde telefoonnummer is helaas enkel op kantooruren bereikbaar.
Is het iemand hier vandaag nog wel gelukt via de website ?
[LTS][MTS][HTS]
Letterlijk een minuut geleden jaarcontract met vast tarief bij Shell afgesloten:Emiel1984 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:23:
Probeer net bij shell energy een jaar contract af te sluiten maar deze geeft op 3 apparaten de melding dat er iets fout is gegaan en ik het opnieuw moet proberen. Na een aantal keren proberen nu even opgegeven.
Bedankt, we gaan voor je aan de slag
Binnenkort krijg jij energie van ons. Op dit moment hoef je niks meer te doen: wij gaan voor je aan de slag.
Binnen 5 dagen krijg je een bevestigingsmail, met daarin alles over je overstap.
Hoe heb je je aanvraag ervaren? Geef je mening.
Probleempje met je browser misschien?
Bij mij net wel gelukt.Emiel1984 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:23:
Ik krijg begin augustus de sleutels van mijn eerste huis. Nu is het advies minimaal 14 dagen van te voren een energiecontract af te sluiten. Maar stel dat ik het nu zou doen, blijven dan de tarieven van nu gelden tot aan augustus (ook als deze in de tussentijd zouden stijgen)? Of ben ik nu nog te vroeg
Maarja hij kan het termijn bedrag laag houden.FaceDown schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:35:
[...]
Het addertje is dat Innova als een van de eerste failliet zal gaan en ze die 600 euro dan nooit uit zullen betalen. Nu is het een lokkertje om zoveel mogelijk klanten binnen te harken. Lukt het en stijgen de prijzen niet meer al te veel dan zullen ze misschien het hoofd boven water houden. Ik zou in elk geval niet op die 600 euro rekenen bij vergelijken van maandbedragen.
Je moet even geduld hebben kreeg ook telkens de melding adres onjuist terwijl ik er toch echt woonEmiel1984 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:23:
Na enkele pogingen toch gelukt (nog niet afgesloten)
2250 WP Zuid PVoutput
Nou het lukt niet hoor. ipad laptop, telefoon.
steeds bij de laatste stap... vpn.. zonder vpn.. wifi.. 5G...
"Sorry, er gaat iets mis...
We konden je aanvraag helaas niet verwerken. Zullen we het opnieuw proberen? Als het weer mislukt, dan helpen we je graag verder via 085 208 70 07."
steeds bij de laatste stap... vpn.. zonder vpn.. wifi.. 5G...
"Sorry, er gaat iets mis...
We konden je aanvraag helaas niet verwerken. Zullen we het opnieuw proberen? Als het weer mislukt, dan helpen we je graag verder via 085 208 70 07."
[LTS][MTS][HTS]
Ik twijfel nog tussen 3 jaar Greenchoice (Vast dalend) en 1 jaar Shell. Iemand die een idee heeft wat de opzegboete’s zijn bij Greenchoice (uitgaande van het 3 jaar contract)?
Zelf gevonden!
- Minder dan 18 maanden €50
- 18 tot 24 maanden €75
- 24 tot 30 maanden €100
- Meer dan 30 maanden €125
Dit is denk ik per product, dus als je gas én stroom hebt x2 doen.
Zelf gevonden!
- 18 tot 24 maanden €75
- 24 tot 30 maanden €100
[ Voor 37% gewijzigd door DMC90 op 31-05-2022 21:11 ]
oke.. ons contract bij eneco loopt op 19 juli af. Nu zat ik te kijken naar shell maar als ik dan kijk naar de teruglevering van onze zonnepanelen dan is wellicht blijven bij eneco toch een betere keuze,. Iemand hier met een zelfde situatie?
We verbruiken zo'n 10.000 kwh per jaar waarvan 6.000 in dal en 3 a 4.000 in normaal.
Gasverbruik is zo'n 750 m3 per jaar.
De zonnepanelen wekken ongeveer 6.500 a 7.000 kwm per jaar op.
Is hier een makkelijk sommetje voor te maken?
We verbruiken zo'n 10.000 kwh per jaar waarvan 6.000 in dal en 3 a 4.000 in normaal.
[ Voor 13% gewijzigd door Pelox op 31-05-2022 21:13 ]
Zero.
Ik heb voor EUR125 een verzekering op de gasprijs gekochtDMC90 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:10:
Ik twijfel nog tussen 3 jaar Greenchoice (Vast dalend) en 1 jaar Shell. Iemand die een idee heeft wat de opzegboete’s zijn bij Greenchoice (uitgaande van het 3 jaar contract)?
Zelf gevonden!
- 18 tot 24 maanden €75
- 24 tot 30 maanden €100
Stroom laat ik vooralsnog bij Eneco (variabel), want heb op jaarbasis een klein overschot. Een meerjarig vast contract biedt daar nu geen meerwaarde.
Exact dezelfde situatie, alleen wat kleiner huishouden en dus minder verbruik. Pas net begonnen met oriënteren. Shell leek mij inderdaad niet gunstig vanwege salderingsregeling. Blijven bij Eneco lijkt betere optie, maar geen idee wat de prijzen zullen worden.Pelox schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:10:
oke.. ons contract bij eneco loopt op 19 juli af. Nu zat ik te kijken naar shell maar als ik dan kijk naar de teruglevering van onze zonnepanelen dan is wellicht blijven bij eneco toch een betere keuze,. Iemand hier met een zelfde situatie?
Ligt eraan hoelang het contract nog loopt, dit is per product. Dus als je beide opzegt (gas en stroom) dan betaal je dubbel.DMC90 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:10:
Zelf gevonden!
- 18 tot 24 maanden €75
- 24 tot 30 maanden €100
< 1,5 jaar
50 euro
1,5 tot 2 jaar
75 euro
2 tot 2,5 jaar
100 euro
> 2,5 jaar
125 euro
Mijn ouders na het nieuws van Essent toch maar voor een jaar laten verlengen bij Energiedirect. kost ze 2 euro per kuub (1100m3 per jaar), stroom hebben ze volledig gedekt met PV.
Zou ze eerst overzetten naar Vattenval, die was goedkoper dan EnergieDirect, maar als daar per 1 juli een kwart bij komt aan gasprijs is het voordeel direct weg.
Maargoed, allang blij dat ze 3000Wp op het dak hebben liggen en hun 1956 huis volledig hebben aangepakt qua isolatie.
Zou ze eerst overzetten naar Vattenval, die was goedkoper dan EnergieDirect, maar als daar per 1 juli een kwart bij komt aan gasprijs is het voordeel direct weg.
Maargoed, allang blij dat ze 3000Wp op het dak hebben liggen en hun 1956 huis volledig hebben aangepakt qua isolatie.
Zojuist een 1 jarig contract bij Shell energy afgesloten. Sinds 1 maart variabel tarief bij Greenchoice, en met het contract bij Shell ga ik ruim 20ct per kWh omlaag t.o.v. Greenchoice nu. Aangezien nog niet duidelijk is wat per 1 juli de tarieven worden bij GReenChoice, vermoedelijk hoger, kan dat verschil alleen maar groter worden.
We wonen in een nieuwbouw gasloze woning, een zogeheten 0 op de meter woning. Afgelopen jaar na salderen 800kWh verbruikt dus heel erg zorgen maak ik me niet, we kregen immers bij de afgelopen jaarafrekening ruim 300 euro terug, terwijl we maar 90 dagen extra verlaging energiebelasting genoten. Die komt dus grotendeels volgend jaar wel, en nog een stukje bij Greenchoice bij de afrekening.
Daarnaast sinds 1 maart ruim meer opgewekt dan verbruikt, dus de komende eindafrekening bij Greenchoice zal ook weer een teruggaaf tot gevolg hebben, een veilige overstap. Ben blij met de luxe van gasloos en een energiezuinig huis. Besef maar al te goed hoeveel mazzel wij in deze tijd hebben. Collegae en vrienden die tegen voorschotten aankijken van 400-600 euro per maand, ik geef het ze te doen…
We wonen in een nieuwbouw gasloze woning, een zogeheten 0 op de meter woning. Afgelopen jaar na salderen 800kWh verbruikt dus heel erg zorgen maak ik me niet, we kregen immers bij de afgelopen jaarafrekening ruim 300 euro terug, terwijl we maar 90 dagen extra verlaging energiebelasting genoten. Die komt dus grotendeels volgend jaar wel, en nog een stukje bij Greenchoice bij de afrekening.
Daarnaast sinds 1 maart ruim meer opgewekt dan verbruikt, dus de komende eindafrekening bij Greenchoice zal ook weer een teruggaaf tot gevolg hebben, een veilige overstap. Ben blij met de luxe van gasloos en een energiezuinig huis. Besef maar al te goed hoeveel mazzel wij in deze tijd hebben. Collegae en vrienden die tegen voorschotten aankijken van 400-600 euro per maand, ik geef het ze te doen…
Ik zit ook te overwegen om 3 jaar Duurzaam Dalen van GreenChoice te nemen, kan alleen niet goed terugvinden wat de teruglevertarieven zijn als je zonnepanelen hebt. Kan iemand die vinden?
Tarieven voor 1e jaar zijn al goedkoper dan als ik nu 1 jaar vast bij Innova doe waar ik nu zit. En dan gaat het nog elk jaar dalen. Dit is nu mijn aanbod
Tarieven voor 1e jaar zijn al goedkoper dan als ik nu 1 jaar vast bij Innova doe waar ik nu zit. En dan gaat het nog elk jaar dalen. Dit is nu mijn aanbod
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| All-in tarief normaal (€) incl. btw € 0,57044 All-in tarief dal (€) incl. btw € 0,46551 All-in tarief gas (€) incl. btw € 2,05763 Vaste leveringskosten elektricteit per jaar (incl. btw) € 71,39 Vaste leveringskosten gas per jaar (incl. btw) € 71,39 Korting per jaar (incl. btw) € 165,00 |
[ Voor 7% gewijzigd door HomerJ op 31-05-2022 21:33 ]
Hallo ik zit in de volgende situatie.
Modelcontract vattenfall sinds dec 2021 wat nu nog 1.36 m3 is. Stroom heb ik nu ook nog bij vattenfall en wil ik daar ook housen ivm de afrekening opwek vs verbruik. Nu zit ik eraan te denken om unive 3 jaar dalen af te sluiten met de 14 dagen bedenktijd voor gas. ( neem aan dat vattenfall binnen nu en 14 dagen wel een bericht de deur uit doet vwb hun nieuwe tarieven) en hier vervolgens een beslissing uit nemen.
Delen jullie mijn mening dat dit de beste optie is wat er nu beschikbaar is?
Modelcontract vattenfall sinds dec 2021 wat nu nog 1.36 m3 is. Stroom heb ik nu ook nog bij vattenfall en wil ik daar ook housen ivm de afrekening opwek vs verbruik. Nu zit ik eraan te denken om unive 3 jaar dalen af te sluiten met de 14 dagen bedenktijd voor gas. ( neem aan dat vattenfall binnen nu en 14 dagen wel een bericht de deur uit doet vwb hun nieuwe tarieven) en hier vervolgens een beslissing uit nemen.
Delen jullie mijn mening dat dit de beste optie is wat er nu beschikbaar is?
Bij shell is het inderdaad minder gunstig om een normaal/dal tarief af te sluiten.WouterJulianKok schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:15:
[...]
Exact dezelfde situatie, alleen wat kleiner huishouden en dus minder verbruik. Pas net begonnen met oriënteren. Shell leek mij inderdaad niet gunstig vanwege salderingsregeling. Blijven bij Eneco lijkt betere optie, maar geen idee wat de prijzen zullen worden.
Ik weet niet hoeveel gas je verbruikt en of je gas verbruikt, maar wellicht tegen enkeltarief een optie ?
2250 WP Zuid PVoutput
Nieuwe variabel tarief bij Energie Direct voor bestaande klanten per 01-07-2022 incl BTW (9%) en energiebelasting
Stroom normaal tarief van € 0,52913 per kWh naar € 0,43556 per kWh
Stroom dal tarief van € 0,48073 per kWh naar € 0,34836 per kWh
Gas van € 2,23817 per m3 naar € 1,87733 per m3
[ Voor 39% gewijzigd door Kroonkurk op 31-05-2022 21:51 ]
Vraag me wel af of die maatschappijen zich op een gegeven moment niet gaan beroepen op een force majeure bij langlopende vaste contracten. Als er echt een gas tekort ontstaat dan heb je namelijk weinig aan die lange termijn contracten als die uitgegeven zijn door een club als Gazprom.
Bij eneco kan ik nergens vinden wat mijn nieuwe tarieven worden na het aflopen van ons contract.. ik zie wel de prijzen van een modelcontract, maar volgens mij is dat niet wat je gaat betalen wanneer je al klant bent. Wie wet waar ik de variabele tarieven kan vinden, of is dat per klant anders?
Zero.
om en nabij de 1100MdO82 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:38:
[...]
Bij shell is het inderdaad minder gunstig om een normaal/dal tarief af te sluiten.
Ik weet niet hoeveel gas je verbruikt en of je gas verbruikt, maar wellicht tegen enkeltarief een optie ?
Ik kreeg 12 dagen van tevoren een email met nieuwe tarieven.Pelox schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:46:
Bij eneco kan ik nergens vinden wat mijn nieuwe tarieven worden na het aflopen van ons contract.. ik zie wel de prijzen van een modelcontract, maar volgens mij is dat niet wat je gaat betalen wanneer je al klant bent. Wie wet waar ik de variabele tarieven kan vinden, of is dat per klant anders?
In die tarieven herkende ik overigens niet dat ik al enige jaren klant was bij Eneco.
Zat al op variabel (wel jaar vast tarief waar Eneco nog hoog van op gaf), maar bizar genoeg bieden ze nu onder exact dezelfde voorwaarde kwartaaltarieven.
Mijn schoonouders kregen dus van eneco een contract voorgeschoteld vorige week waarbij de tarieven per kwartaal veranderen.Pelox schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:46:
Vooralsnog 0,4 voor elektra en 1,999 per m3 gas.
Dan is shell of unive beter.
Nou 0,4 en 1,999 klinkt niet eens heel gek als ik alles zo bekijk.razbunare schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:53:
[...]
Mijn schoonouders kregen dus van eneco een contract voorgeschoteld vorige week waarbij de tarieven per kwartaal veranderen.
Zero.
Idem hierrazbunare schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:53:
[...]
Mijn schoonouders kregen dus van eneco een contract voorgeschoteld vorige week waarbij de tarieven per kwartaal veranderen.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Maar voor het komende kwartaal. Ik ben bang dat die tarieven straks een stuk hoger zijn en dat het in de winter en begin 2023 flink aan gaat tikken.Pelox schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:54:
[...]
Nou 0,4 en 1,999 klinkt niet eens heel gek als ik alles zo bekijk.
Ja, maar we krijgen wel 1 op 1 de opgewekte stroom terug op de rekening bij 0,4 is dat al 4x meer dan de 0,1 korting bij shell bijvoorbeeld. Shell is volgens mij gewoon niet interessant als je zonnepanelen hebt.razbunare schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:57:
[...]
Maar voor het komende kwartaal. Ik ben bang dat die tarieven straks een stuk hoger zijn en dat het in de winter en begin 2023 flink aan gaat tikken.
Zero.
Ja dat zou best kunnen inderdaad, dat weet ik niet.Pelox schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:02:
[...]
Ja, maar we krijgen wel 1 op 1 de opgewekte stroom terug op de rekening bij 0,4 is dat al 4x meer dan de 0,1 korting bij shell bijvoorbeeld. Shell is volgens mij gewoon niet interessant als je zonnepanelen hebt.
Maar die mensen bv zitten in de sociale huur met energielabel D. In zo'n geval loont een Shell wellicht wel meer nu.
ja de kale prijs is prima.razbunare schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:04:
[...]
Ja dat zou best kunnen inderdaad, dat weet ik niet.
Maar die mensen bv zitten in de sociale huur met energielabel D. In zo'n geval loont een Shell wellicht wel meer nu.
Zero.
Prijs modaalcontract mei-22, afgerond op hele eurocenten:WouterJulianKok schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:15:
[...]
Exact dezelfde situatie, alleen wat kleiner huishouden en dus minder verbruik. Pas net begonnen met oriënteren. Shell leek mij inderdaad niet gunstig vanwege salderingsregeling. Blijven bij Eneco lijkt betere optie, maar geen idee wat de prijzen zullen worden.
Stroom:
79 cent / kwh normaal
58 cent / kwh dal
Gas:
Gasregio 3 - 278 cent / m3
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
kom je van een vast contract direct in een modaalcontract? Ik dacht dat dat contracten zijn voor nieuwe klanten zonder leverancier.D_Jeff schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:07:
[...]
Prijs modaalcontract mei-22, afgerond op hele eurocenten:
Stroom:
79 cent / kwh normaal
58 cent / kwh dal
Gas:
Gasregio 3 - 278 cent / m3
Zero.
Huh… naar beneden, dan ben je denk ik de enige hier.Kroonkurk schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:40:
Nieuwe variabel tarief bij Energie Direct voor bestaande klanten per 01-07-2022 incl BTW (9%) en energiebelasting
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik zag nog een mailtje / aanbod van Vattenfall voor 1 jaar vast zitten in m’n inbox. (Vind het maar onduidelijk en weet niet of dit nu goedkoper is dan het contract van Shell wat ik net heb afgesloten. Morgen maar verder kijken.
Jouw prijsopbouw
Stroom
€ 860,94
Totaal variabele kosten
€ 1.359,58
Totaal variabele leveringskosten enkeltarief (0 - 10.000 kWh)
€ 1.359,58
3.104 kWh * € 0,438008 per kWh
Variabele leveringskosten enkeltarief: € 0,356587 per kWh
Overheidsheffingen: € 0,081421 per kWh
Totaal vaste kosten
€ -498,64
Vaste leveringskosten (€ 5,99 per maand)
€ 71,87
365 dagen * € 0,196915 per dag
Vermindering energiebelasting (€ -68,73 per maand)
€ -824,77
365 dagen * € -2,259650 per dag
Netbeheerkosten (Stedin 3x25) (€ 21,19 per maand)
€ 254,26
365 dagen * € 0,696597 per dag
Gas
€ 1.795,58
Totaal variabele kosten
€ 1.536,67
Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m³)
€ 1.536,67
761 m³ * € 2,019272 per m³
Variabele leveringskosten: € 1,475111 per m³
Overheidsheffingen: € 0,544161 per m³
Totaal vaste kosten
€ 258,91
Vaste leveringskosten (€ 5,99 per maand)
€ 71,87
365 dagen * € 0,196915 per dag
Netbeheerkosten (Stedin G6 < 4000 m3) (€ 15,59 per maand)
€ 187,04
365 dagen * € 0,512435 per dag
Jaartotaal eerste jaar inclusief btw
€ 2.656,52
Shell:
Stroom
Variabele kosten
Normaaltarief
€ 0,36587 per kWh
Daltarief
€ 0,31079 per kWh
Energiebelasting
€ 0,04452 per kWh
Opslag Duurzame Energie
€ 0,0369 per kWh
Vaste kosten
Vaste leveringskosten
€ 5,83 per maand
Netbeheerkosten
€ 21,25 per maand
Vermindering energiebelasting
€ - 68,73 per maand
Gas
Variabele kosten
Gastarief
€ 1,38471 per m³
Energiebelasting
€ 0,4395 per m³
Opslag Duurzame Energie
€ 0,10466 per m³
Vaste kosten
Vaste leveringskosten
€ 5,83 per maand
Netbeheerkosten
€ 15,63 per maand
[ Voor 15% gewijzigd door Kepro op 31-05-2022 22:15 ]
Ik ben nog geen expert in salderen (verhuis over paar maanden naar gasloze woning) maar die teruglever tarieven van shell, zijn die alleen relevant als je meer opwekt per jaar dan verbruikt? Of ook al daaronder?Pelox schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:02:
[...]
Ja, maar we krijgen wel 1 op 1 de opgewekte stroom terug op de rekening bij 0,4 is dat al 4x meer dan de 0,1 korting bij shell bijvoorbeeld. Shell is volgens mij gewoon niet interessant als je zonnepanelen hebt.
CISSP! Drop your encryption keys!
Ja terug levertarieven zijn relevant als je terug levert, maar daaronder niet als de leverancier het 1 op 1 wegstreept.laurens0619 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:15:
[...]
Ik ben nog geen expert in salderen (verhuis over paar maanden naar gasloze woning) maar die teruglever tarieven van shell, zijn die alleen relevant als je meer opwekt per jaar dan verbruikt? Of ook al daaronder?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4