Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 200 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.282 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Tuupie schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:49:
Ik keek net ook even bij de aanbieding van Unive-Greenchoice, en dit ziet er toch wel heel goed uit. Ik weet alleen niet wat de ervaringen zijn met Greenchoice. Waar ik vooral bang voor ben is de situatie zoals in het begin van de crisis, waarin de ene na de andere kleinere aanbieder omviel. Daarom gaat mijn voorkeur naar de grotere leveranciers (Essent, Vattenfal).

Op dit moment woon ik nog in het buitenland (hier is alles voor me geregeld via mijn werkgever), maar op 30 juni ontvang ik de sleutel van mijn woning in Nederland. En om eerlijk te zijn....ik heb geen idee wat op dit moment wijsheid is. ;( :?
Greenchoice is een van de grootste kleintjes (500.000 klanten meen ik). Bovendien scoorden ze vorig jaar als een van de besten op solvabiliteit. Zou geen probleem moeten zijn dus, maar zekerheid heb je nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Zo hier ook de boel even rond gemaakt.
Morgen loopt mijn huidige contract af bij Greenchoice.
Omdat er een aantal weken geleden nog geen "leuke aanbieding" was heb ik het modelcontract genomen van Vattenfall.

Als ik mijn huidige contract door liet lopen betaal ik €2,57 per kuub gas (en gas is nu nog mijn grootste kostenpost).
Bij vattenfall is dit €1,89 nog wel aanzienlijk hoger dan mijn huidige €0,84, maar de markt is heel erg onzeker op dit moment.

Dus voor nu ga ik voor 30 dagen naar vattenfall om daarna weer terug naar greenchoice te gaan voor 3 jaar.
Hopelijk hebben we tegen het eind van die tijd weer wat rust in de wereld, maar aangezien mijn glazen bol nog altijd defect is is dat natuurlijk zeer onzeker :P

Voor nu vind ik het prima en mocht het over 2 of 3 jaar beter worden dan houdt ik reken met mijn opzegboete :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
mefjoew schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:25:
Ben aan het kijken of het voor mijn moeder nodig is om een overstap van leverancier te regelen. Zij zit op dit moment bij Essent, betaalt maandelijks € 120 euro en krijgt per 1 juli te maken met de volgende prijswijziging:
  • Stroom van € 0,25246 naar € 0,29447
  • Gas van € 1,11505 naar € 1,51371
  • Leveringskosten van € 6,49 naar € 5,84
Geschat jaarverbruik 2700 kwH en 700 m3.

Nu kan het zijn dat ik er volledig naast zit, maar volgens mij is er voor haar op dit moment geen gunstiger alternatief. De Univé-aanbieding en een snelle prijsvergelijking via de bekende sites, levert in elk geval geen voordeel op.

Voor de zekerheid toch even checken bij de beter geïnformeerden die in dit forum aanwezig zijn, aangezien ikzelf (omdat wij vorig jaar al de Greenchoice- aanbieding hebben gepakt en dus drie jaar goedzitten) niet tot in detail in de huidige energiemarkt zit (volg dit forum al wel langer overigens, juist om mijn moeder zo nodig te kunnen helpen). Vraag is dus of mijn conclusie klopt, dan wel of ik dingen over het hoofd zie.
Die nieuwe tarieven lijken me zeer redelijk in deze tijd, dus lekker blijven zitten.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mirandavan
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-01-2023
henkebek schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:53:
[...]

Greenchoice is een van de grootste kleintjes (500.000 klanten meen ik). Bovendien scoorden ze vorig jaar als een van de besten op solvabiliteit. Zou geen probleem moeten zijn dus, maar zekerheid heb je nooit.
Ik heb gister unive gebeld, via de website was mijn application toch niet goed doorgekomen. Nu is alles geregeld, ook het terugleveren. Ben er blij mee, 3 jaar vast, en 2e en 3e jaar nog korting. Gunstige saldering. Mocht de gasprijs onverhoopt kelderen, betaal ik de opzegboete en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

ArthurMorgan schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:32:
Op 2 oktober verloopt mijn contract bij pure energie. Maar hun modelcontract is echt duur, en ook een vervelende manier van salderen. (Bij mijn huidige contract was het juist fijn want daar krijg ik per opgewekt kWh in hoog tarief, meer dan ik betaal in laag tarief.)

Heb nu geprobeerd een contract bij Unive af te sluiten per die datum. Eens kijken of dat lukt. Omdat ze geen mogelijkheid geven om de opwek in te vullen heb ik bij hoog en laagtarief even 0 ingevuld. Ze zullen wel bellen een dezer dagen :D

afwachten of het gaat lukken zoals ik hoop. Of dat ik echt te vroeg ben en of ze de opwek alsnog een beetje normaal gaan verwerken.
Ze gaan niet bellen, ze kijken naar je sjv en bepalen aan de hand hiervan je voorschot.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zat even te berekenen wanneer die opzegvergoedingen uitkunnen. Maar dat is echt al bij centen minder per kuub of kWh. Het is bijna een lachertje zo. Niet dat ik erover klaag ;)
Had dat eigenlijk wel 2 jaar geleden moeten berekenen, had toen wel de intentie om een nieuw langdurig contract te doen, maar had nog 2 jaar te gaan en geen zin om het door te rekenen. Zal ik in het vervolge wel gaan doen :D

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
ArthurMorgan schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:40:
Ik zat even te berekenen wanneer die opzegvergoedingen uitkunnen. Maar dat is echt al bij centen minder per kuub of kWh. Het is bijna een lachertje zo. Niet dat ik erover klaag ;)
Had dat eigenlijk wel 2 jaar geleden moeten berekenen, had toen wel de intentie om een nieuw langdurig contract te doen, maar had nog 2 jaar te gaan en geen zin om het door te rekenen. Zal ik in het vervolge wel gaan doen :D
Dat ligt echt aan je verbruik, als je maar 1500 kWh en 300m3 verbruikt gaat het wel om iets meer dan een paar centen ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tuupie schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:49:
Ik keek net ook even bij de aanbieding van Unive-Greenchoice, en dit ziet er toch wel heel goed uit. Ik weet alleen niet wat de ervaringen zijn met Greenchoice. Waar ik vooral bang voor ben is de situatie zoals in het begin van de crisis, waarin de ene na de andere kleinere aanbieder omviel. Daarom gaat mijn voorkeur naar de grotere leveranciers (Essent, Vattenfal).

Op dit moment woon ik nog in het buitenland (hier is alles voor me geregeld via mijn werkgever), maar op 30 juni ontvang ik de sleutel van mijn woning in Nederland. En om eerlijk te zijn....ik heb geen idee wat op dit moment wijsheid is. ;( :?
Greenchoice is geen kleine aanbieder en zie ik niet snel omvallen. Zelf al een aantal keer bij gezeten en een goede energiemaatschappij.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pelox schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Ik heb het nog niet getest, wel de link gedeeld maar nog geen reactie gekregen.
Maar als je op de link klikt, dan kom je toch niet bij Univé? :)

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSrs
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-02 13:19
Green Choice geeft geen vaste contracten meer helaas.... https://www.greenchoice.n...oment-helaas-geen-aanbod/
O via deze link wel.... https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/

[ Voor 23% gewijzigd door WhySoSrs op 04-06-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:19
https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/

Is al een paar keer voorbij gekomen in het topic. Ik heb gisteren nog een contract afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valpa
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-09 10:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bDKZZ21t7Px5uTw8YIBy4YI7Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFwXLrobIKEOrm7P331DfGxK.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg nu een aanbod voor een jaarcontract van Vandebron. Goedkoper dan Shell. En eerlijker qua salderen. Dus Shell maar weer annuleren dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Wij zitten sinds oktober bij Powerpeers, alleen klopt het verbruik in het Dashboard totaal niet met wat wij verbruikt hebben.

Als voorbeeld neem ik even het gasverbruik, wij verwarmen met de airco's en gas gebruiken wij alleen voor warm water (douche).

Gasverbruik volgens powerpeers per maand vanaf contract datum met daarachter het verbruik uitgelezen in Domoticz.

2021:
Oktober komt overeen
November kom ook overeen
December: 16.61m³ - Domoticz: 11.79m³

2022:
De maanden welke redelijk kloppen:
Januari: 11.98m³ - Domoticz: 11.98m³
Februari: 8.53m³ - Domoticz: 8.54m³
Maart: 11.24m³ - Domoticz: 11.22m³

De maanden welke absoluut niet kloppen:
April: 25.91m³ - Domoticz: 7.89m³
Mei: 17.36m³ - Domoticz: 6.75m³

En nu ik toch bezig ben, teruglevering klopt ook niks van.

Van 28 okt 2021 tot 4 jun 2022 heb ik volgens Powerpeers 922kWh teruggeleverd, in Domoticz is dat in 2022 (dus 1 januari tot 4 juni) 1251kWh, en van 28 okt tot 4 juni 15.9kWh

Een totaal van 1266kWh afgerond.

Hebben meer mensen dit probleem? Klantenservice zegt dat ze afgaan van het verbruik wat ze doorkrijgen van de slimme meter (die ik zelf ook uitlees, maar goed). 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
BlazeMuis schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:36:
Wij zitten sinds oktober bij Powerpeers, alleen klopt het verbruik in het Dashboard totaal niet met wat wij verbruikt hebben.

Hebben meer mensen dit probleem? Klantenservice zegt dat ze afgaan van het verbruik wat ze doorkrijgen van de slimme meter (die ik zelf ook uitlees, maar goed). 8)7
bij de overstap foto's maken van de telwerken. Je kunt ook op de afrekening kijken van de oude leverancier. Uiteindelijk zijn de standen op de gasmeter en slimme meter leidend. Ik heb meer mensen gelezen met dat probleem.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pudding94
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-04-2023
HandigeHarrie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:01:
[...]

Nee, ik ook nog steeds niet na een uur.

Wel kan ik via "mijn Greenchoice" mijn aanmelding zien. Ik kan ook zien dat het, in mijn geval, nog 45 dagen duurt tot mijn contract ingaat. Dus het lijkt wel allemaal goedgegaan.
In ieder geval heb ik alles bewaard bij het invullen van de aanmelding (printscreens etc)

Bedankt overigens voor degene die de tip voor dit 3-jarig Greenchoice contract gepost had. Prima aanbieding (en zekerheid) :)
Geen enkel probleem ;-), ik kreeg het binnen van Univé als product wat ze in de toekomst prominenter willen promoten dus de link graag gedeeld :-). Wat zekerheid is in deze tijden fijn inflatie is al hoog genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Pudding94 op 04-06-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als je dit topic wat langer volgt is het wel grappig om te zien hoe de discussie steeds in golven verloopt.
Eerst is er een Meta wave, dan Frank Energy, vervolgens Shell Energy en dan nu even een Unive/GC wave.

Voor ons is vast 3 jaar met Unive/GC een te lang periode met deze prijzen en onvoorspelbaarheid. De boete bij eerder opzeggen telt dan harder mee. Het 1 jaar vast bij Shell Energy is voor ons een mooie middenweg.

Shell Energy is nieuwe speler voor consumenten en iedereen is daar nu een nieuwe klant. Ik ben dan ook heel benieuwd wat over ruim een jaar het verlengaanbod van Shell gaat worden voor de bestaande klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

TFHfony

Professional Weirdo

Als voorbeeld neem ik even het gasverbruik, wij verwarmen met de airco's en gas gebruiken wij alleen voor warm water (douche).

Gasverbruik volgens powerpeers per maand vanaf contract datum met daarachter het verbruik uitgelezen in Domoticz.

2021:
Oktober komt overeen
November kom ook overeen
December: 16.61m³ - Domoticz: 11.79m³

2022:
De maanden welke redelijk kloppen:
Januari: 11.98m³ - Domoticz: 11.98m³
Februari: 8.53m³ - Domoticz: 8.54m³
Maart: 11.24m³ - Domoticz: 11.22m³

De maanden welke absoluut niet kloppen:
April: 25.91m³ - Domoticz: 7.89m³
Mei: 17.36m³ - Domoticz: 6.75m³

En nu ik toch bezig ben, teruglevering klopt ook niks van.

Van 28 okt 2021 tot 4 jun 2022 heb ik volgens Powerpeers 922kWh teruggeleverd, in Domoticz is dat in 2022 (dus 1 januari tot 4 juni) 1251kWh, en van 28 okt tot 4 juni 15.9kWh

Een totaal van 1266kWh afgerond.

Dit probleem heb ik ook gezien.
Maar je kan je verbruikgegevens ook downloaden in je dashboard en die kloppen wel. En daar wordt je op afgerekend. Dus niets aan het handje.
Maar stom is het wel.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
valpa schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:28:
[Afbeelding]

Krijg nu een aanbod voor een jaarcontract van Vandebron. Goedkoper dan Shell. En eerlijker qua salderen. Dus Shell maar weer annuleren dan.
En gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Corrigan schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:11:
Als je dit topic wat langer volgt is het wel grappig om te zien hoe de discussie steeds in golven verloopt.
Eerst is er een Meta wave, dan Frank Energy, vervolgens Shell Energy en dan nu even een Unive/GC wave.

Voor ons is vast 3 jaar met Unive/GC een te lang periode met deze prijzen en onvoorspelbaarheid. De boete bij eerder opzeggen telt dan harder mee. Het 1 jaar vast bij Shell Energy is voor ons een mooie middenweg.

Shell Energy is nieuwe speler voor consumenten en iedereen is daar nu een nieuwe klant. Ik ben dan ook heel benieuwd wat over ruim een jaar het verlengaanbod van Shell gaat worden voor de bestaande klanten.
3 jaar vast met deze onzekerheid, maar dan heb je wel 3 jaar zekerheid!
Eén ding weet ik bijna zeker, de prijzen gaan niet echt meer naar beneden, alleen maar omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 19:31

Hier ook inderdaad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:46

In principe niet onlogisch dat de discussie steeds in golven verloopt, aangezien het aanbod ook continu veranderd. Er wordt hier steeds opnieuw consensus bereikt over wat op dat moment de beste deal is voor de meerderheid van de mensen. Juist wel prettig voor de zoekenden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online

Niet mee eens, kleine spelers vallen sneller om. Shell mag dan wel een groot concern zijn, de Energy-tak heeft er niets mee te maken. Daarnaast liever even 3 jaar geen omkijken naar, dan nu al in spanning voor het aankomend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
THE_BASE schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:26:
[...]

Niet mee eens, kleine spelers vallen sneller om. Shell mag dan wel een groot concern zijn, de Energy-tak heeft er niets mee te maken. Daarnaast liever even 3 jaar geen omkijken naar, dan nu al in spanning voor het aankomend jaar.
Ieder zijn eigen keus toch of ze voor zekerheid willen gaan of niet. Persoonlijk voelt 3 jaar voor mij momenteel ook te lang maar over 3 jaar weten we pas of het de juiste keus is geweest of niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Scrtz schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:29:
[...]

Ieder zijn eigen keus toch of ze voor zekerheid willen gaan of niet. Persoonlijk voelt 3 jaar voor mij momenteel ook te lang maar over 3 jaar weten we pas of het de juiste keus is geweest of niet ;).
Ik zeg niet dat je geen keuze hebt, toch? Ik geef alleen aan dat er meer mensen rust (Univé) willen de aankomende jaren dan voor een dubbeltje op de eerste rang (Shell Energy).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
Scrtz schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:29:
[...]

100 euro opzegboete heb je er zo uit bij een beetje modaal gasverbruik in de wintermaanden. Daar hoef je niet eens zoveel minder per m3 gas voor te gaan zitten.

En die Univé greenchoice 3 jaren aanbieding zakt per jaar met 20% qua tarieven. Ook niet verkeerd.

Tis dat wij nog tm april bij Coolblue energie zitten voor 1,14 per kuub, en Univé het contract uiterlijk over 6 maanden wil laten ingaan. Daarmee wordt het toch net iets te kostbaar (100 euro opzegboete en ca 0,75 cent per kuub verschil in de duurste wintermaanden q1’23) voor ons om nu over te gaan, anders wist ik het wel.

[ Voor 22% gewijzigd door olafmol op 04-06-2022 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gretzkyus
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:40
valpa schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:28:
[Afbeelding]

Ook maar gedaan. Gas 1.618.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:25
Vorige maand liep mijn contract bij Vandebron af, overgestapt naar Coolblue. Nu toch maar opnieuw overgestapt naar Greenchoice/Unive, scheelt €120 per maand met Coolblue. Dus overstapboete bij Coolblue (2x €50) kan makkelijk uit.

Maar... over die overstapboete zegt Greenchoice in haar voorwaarden dit:

Greenchoice vergoedt aan u de eventueel door u aan uw vorige
energieleverancier betaalde opzegvergoeding met inachtneming van de actievoorwaarden
compensatievergoeding.

Terwijl ze direct na de aanmelding op de site dit zeggen:

Het is zo ver! Je krijgt 100% groene energie bij jou thuis vanaf de door jou opgegeven datum. Let op: zorg dat je bij een overstap de einddatum van je vorige leverancier controleert. Ligt deze datum na je overstapdatum? Neem dan contact op met onze klantenservice en voorkom eventuele extra kosten bij je vorige leverancier.

Iemand al ervaring hoe Greenchoice hiermee omgaat?

Mijn contract bij Coolblue loopt pas over 11 maanden af, daar wil ik niet op wachten, ik wil dus het contract openbreken. Ik heb bij Greenchoice nu ingangsdatum 01-07-2022 opgegeven. Ik ga er vanuit dat Coolblue me de opzegboete in rekening brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:06

SomerenV

It's something!

Hier inmiddels ook voor Greenchoice gegaan na overleg met m'n vriendin. Beetje zekerheid in onzekere tijden is wel zo prettig, ook al is het maandelijks nog steeds een flinke smak geld vergeleken met wat het voorheen was. Maar goed, liever dit dan mis gokken en straks nog meer geld kwijt zijn O-)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10
Met interesse de aanbieding van Greenchoice en Univé bekeken, maar ziet niemand deze tekst?:
"Voor het product 3 jaar Duurzaam Dalen zijn ieder contractjaar andere tarieven van toepassing. Bekijk het tarievenblad voor de geldende tarieven wanneer je nu dit contract afsluit."
Dus ondanks drie jaar "vast" worden nog steeds ieder jaar de prijzen aangepast, dus hoezo "rust"? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Ja, de 20% korting in het tweede en 30% korting in het derde jaar t.o.v. de tarieven in het eerste jaar ;)

Hier de vaste tarieven voor alle drie de jaren: https://www.greenchoice.n...-dalen-unive-20220518.pdf

[ Voor 40% gewijzigd door Maestro op 04-06-2022 15:57 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
Maestro schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:49:
Ja, de 20% korting in het tweede en 30% korting in het derde jaar t.o.v. de tarieven in het eerste jaar ;)
en de belastingen veranderen ieder jaar.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Maestro schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:49:
Klopt, dat zag ik ook. Maar er wordt niet vermeld of dan ook de prijzen worden aangepast als het door tekorten/crisis/rusland nóg duurder wordt. Dus hoe "vast" zijn de prijzen dan werkelijk? Vind het niet echt duidelijk.

[edit]
Mijn huidige contract bij EnergieDirect loopt 16 juli af en ben ik bezig van het gas af te gaan. Ik hoef alleen nog maar een warmtepompboiler te (laten) plaatsen en ik kan het gas af laten sluiten want ik verwarm mijn huis al met lucht/lucht warmtepompen. Dus dat moet sowieso eerst gebeuren voordat ik een nieuw vast contract afsluit, want dat zal alleen voor elektriciteit zijn. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Tranquility op 04-06-2022 16:00 ]

Acties:
  • +54 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Tarieven laatst geüpdatet op 14 juni 2022 (alles 21% BTW):

Update met 9% tarieven te vinden in Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

LeverancierNormaal kWhDal kWhEnkel kWhSalderenTeruglever
vergoeding kWh
Gas m³ Leverings
kosten p.p. p/m
Nieuwe tarieven
Tibber--€0,002 + Inkoop p/u + taxInkoop p/u + tax (over 12mnd)Inkoop p/u-€3,99Elk uur
EnergyZero labels: Mijndomein, HVE, GroenestroomLokaal--€0,01331 + Inkoop p/u + taxInkoop p/u + €0,01331 + tax (over 12mnd)Inkoop p/u + €0,01331€0,04727* + Inkoop p/d + tax€5,00Elk uur/dag
Greenchoice Energiecoöperatie variabel€0,3569€0,2784€0,3216Beide telwerken€0,1150€1,5847€6,33331 juli (elk halfjaar)
Mega Modelcontract€0,4200€0,3346€0,3925Per tarief€0,0500€1,7708€4,84 + eventueel €300 borg p.p.1 juli (elk halfjaar)
Greenchoice Energiecoöperatie 1 jaar€0,4722€0,3900€0,4352Beide telwerken€0,1150€1,8086€5,7495Na 1 jaar
Greenchoice 3 jaar Duurzaam Dalen Univé€0,4830
€0,4027
€0,3625
€0,3989
€0,3354
€0,3036
€0,4451
€0,3724
€0,3360
Beide telwerken€0,1150€1,8451
€1,5849
€1,4548
€6,3333Na 3 jaar
Vattenfall Modelcontract€0,4583€0,4066€0,4322Beide telwerken€0,0700€1,8918€5,991 juli (elk kwartaal/halfjaar) +€20/€40 cashback
Budget Energie Variabel€0,4566€0,3959€0,4247Beide telwerken€0,2837€1,8962€5,991 juli (elke maand)
Shell Energy 1 jaar vast€0,4407€0,3866€0,4125Per telwerk€0,1000€1,8986€5,83Na 1 jaar +€50/€100 welkomstbonus
Coolblue Kwartaal Zeker€0,4697€0,4411€0,4596Beide telwerken€0,1177€1,9236€6,49Na 3 maanden
Pure Energie 1 jaar€0,5211€0,4451€0,4851Per tarief€0,0726€1,9499€6,05Na 1 jaar +€150/€300 welkomstbonus
Eneco Modelcontract€0,7899€0,5874€0,6914Beide telwerken€0,5855€2,7745€5,991 juli (elk kwartaal/halfjaar)

* Leverancierspecifiek: inkoopvergoeding ex €0,02361 + regiotoeslag ex €0,02366 per m³

- Dynamische stroom prijzen zijn: Inkoopsprijs EPEX + 21% BTW + inkoopvergoeding van jouw leverancier (meestal incl GVO's) + energiebelasting (€0,04452) + ODE/opslag duurzame energie (€0,03691).
Dus je betaald bij een Tibber een netto stroomprijs van 40ct per kWh als €0,40/1,21 - €0,002 - €0,04452 - 0,03691 = €0,2471 inkoopsprijs ex btw per kWh.
Dat is die in mei 2022 gemiddeld geen enkele dag geweest.
- Dynamische gas prijzen zijn: Inkoopsprijs LEBA + 21% BTW + inkoopvergoeding van jouw leverancier (meestal incl GVO's) + leveranciersafhankelijke regiotoeslag + energiebelasting (€0,4395) + ODE/opslag duurzame energie (€0,10467).
Dus je betaald bij de labels van EnergyZero een netto gasprijs van €1,80 per m3 als €1,80/1,21 - €0,02361 - €0,02366 - €0,4395 - €0,10467 = €0,8962 inkoopsprijs ex btw.
Dat is in mei 2022 ook ongeveer het gemiddelde over alle dagen geweest.
- Terugleververgoeding Eneco is "normaaltarief minus btw, opslag duurzame energie en energiebelasting", dus €0,78995/1,21 - €0,0305 - €0,03679 = €0,58556.
- Frank Energie is duurder dan Tibber (op stroom) door een inkoopvergoeding van
€0,0169 per kWh en duurder dan de goedkopere EnergyZero labels (op gas) door de inkoopvergoeding van €0,0967 oer m³.
- De andere bekende labels van EnergyZero zijn iets duurder in de leveringskosten: ANWB (€6,00 p/m), ZonderGas (€6,49 p/m) en EnergyZero eigen merk (€6,49 p/m);
- Rond de 16e van de maand komen de nieuwe tarieven van Budget Energie online en gelden voor nieuwe klanten.
- Shell lijkt mensen met een slimme meter altijd op dubbeltarief te zetten. Mocht je een oude meter met zonnepanelen hebben krijg je altijd enkeltarief van ze;
- MEGA geeft aan dat klanten met een slimme meter toch via de klantenservice het enkeltarief kunnen kiezen. Bij Pure Energie kun je met een slimme meter ook voor het enkeltarief kiezen om gunstiger te salderen (wanneer van toepassing).
- De meeste leveranciers adverteren met en betalen terugleververgoedingen ex btw uit. Alleen zakelijke klanten (ondernemers buiten de Kleineondernemersregeling) kunnen de BTW te ontvangen en deze alsnog verrekenen/afdragen. In de praktijk zijn er een aantal energieleveranciers (mogelijk Pure Energie) die ten onrechte een TLV incl BTW uitbetalen aan particulieren. Die zouden die BTW dan zelf moeten afdragen (je verkoopt immers stroom - dat maakt je ondernemer) maar dat kun je niet als particulier, want je hebt geen BTW-nummer of aangifte mogelijkheid.

[ Voor 134% gewijzigd door Malarky op 28-06-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 08:43
Voor wat betreft terugleveren bij Greenchoice,
Dit staat in mijn contract:

Terugleververgoeding
Volgens de gegevens van uw aansluiting levert u energie terug aan het net. De vergoeding voor de netto teruglevering is gelijk aan het kale levertarief met een maximum van €0,12 per kWh exclusief btw. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden over netto teruglevering.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
THE_BASE schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:34:
[...]

Ik zeg niet dat je geen keuze hebt, toch? Ik geef alleen aan dat er meer mensen rust (Univé) willen de aankomende jaren dan voor een dubbeltje op de eerste rang (Shell Energy).
Nu een jarenlang energie contact aangaan met deze hoge prijzen is dat je eigenlijk vooral betaald voor een verzekering. Laat dat nu net Univé verzekeringen zijn..

Je moet bij de afweging wel rekening houden dat de boete bij eerder opzeggen kan oplopen tot € 250.
Over een half jaar kan ook alles weer anders zijn, het begon ook plotseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Corrigan schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Nu een jarenlang energie contact aangaan met deze hoge prijzen is dat je eigenlijk vooral betaald voor een verzekering. Laat dat nu net Univé verzekeringen zijn..

Je moet bij de afweging wel rekening houden dat de boete bij eerder opzeggen kan oplopen tot € 250.
Dat snap ik, in mijn geval is het enkel voor stroom. Het was of Budget Energie die de tarieven enorm hebben opgehoogd, of een jaar Shell Energy of 3 jaar Univé, met eventueel een boete van ongeveer 100 euro.

Als ik beter anders had kunnen kiezen omdat het alleen stroom betreft, hoor ik het graag. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
THE_BASE schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:54:
[...]

Dat snap ik, in mijn geval is het enkel voor stroom. Het was of Budget Energie die de tarieven enorm hebben opgehoogd, of een jaar Shell Energy of 3 jaar Univé, met eventueel een boete van ongeveer 100 euro.

Als ik beter anders had kunnen kiezen omdat het alleen stroom betreft, hoor ik het graag. 8)
Klopt, het vergelijken is niet zo eenvoudig. Shell geeft ook weer een welkomstkorting. In de huidige tijd is een jaar al lang om vooruit te kijken.

De Volkskrant geeft nu een positief uitvallende analyse gemaakt dat het allemaal meevalt en er geen tekorten meer zijn te verwachten. Deze week is er veel gebeurd en is de gasprijs 10% gedaald.

Want er zijn 25 Europese energiebedrijven gezwicht voor de Russische druk en gaan toch braaf betalen in roebels.
Dreigende gastekorten in Europa? Deze grafieken vertellen een ander verhaal
https://www.volkskrant.nl...en-ander-verhaal~bbf3a64f

[ Voor 11% gewijzigd door Corrigan op 04-06-2022 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Met zonnepanelen is het aanbod van Shell niet echt goed. Door de manier van salderen daar zou ik echt meer betalen dan bij GC Univé. Dus het is wat te kort door de bocht om Shell goedkoper te noemen.

En die boete valt best mee. Het lijkt een groot bedrag. Maar hij daalt elke 6 maanden, en als de gasprijs snel daalt heb je dat er ook zo uit. (En zo niet omdat je weinig energie gebruikt betaal je sowieso toch al niet zoveel per maand)
En wederom met zonnepanelen verhuis je dan bijvoorbeeld alleen voor het gas contract, heb je ook alleen die boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Tranquility schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:55:
[...]

Klopt, dat zag ik ook. Maar er wordt niet vermeld of dan ook de prijzen worden aangepast als het door tekorten/crisis/rusland nóg duurder wordt. Dus hoe "vast" zijn de prijzen dan werkelijk? Vind het niet echt duidelijk.
Dat klopt en kan bij iedere leverancier, zelfs als je een vast contract hebt.
In de kleine lettertjes staat bij iedere leverancier;
De leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Corrigan schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:14:
[...]

De Volkskrant geeft nu een positief uitvallende analyse gemaakt dat het allemaal meevalt en er geen tekorten meer zijn te verwachten. Deze week is er veel gebeurd en is de gasprijs 10% gedaald.
Maar is het ook zinvol voor alleen stroom en geen gas, want veel gasgebruikers kiezen Univé. Maar wat kiezen de enkel stroomgebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
HereIsTom schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:11:
[...]
De leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen.
Volgens mij sluit je toch een overeenkomst af voor de vastigheid, zekerheid en de gemoedsrust van een vast contract? Als dat (blijkbaar) niets waard is, waarom dan een contract afsluiten? Wij moeten een boete betalen, maar zij mogen dus gewoon de prijzen aanpassen? Ik heb het hier natuurlijk niet over belastingen, accijnzen, etc. want daar kan niemand wat tegen doen.

Ik heb nu nog een contract tot 16 juli lopen bij EnergieDirect en betaal nog steeds hetzelfde tarieven als bij afsluiten vorig jaar, maar ik ging hier op in vanwege die tekst op de website van Univé/GC, waar het dus ook geen kleine lettertjes zijn, maar er letterlijk boven het product staat dat de tarieven na een jaar aangepast worden.

Als ze soms alleen de kortingspercentages bedoelen, dan hadden ze dat veel duidelijker kunnen formuleren, bijvoorbeeld: "Voor het product 3 jaar Duurzaam Dalen zijn is ieder contractjaar andere tarieven een hogere korting van toepassing op het vaste tarief van drie jaar. Bekijk het tarievenblad voor de geldende tarieven wanneer je nu dit contract afsluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53
HereIsTom schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:11:
[...]

Nou, elke leverancier? Bij mij staat er:
Het overeengekomen tarief staat vast voor de looptijd van het contract.
Vooralsnog geen tariefswijzigingen gehad, behalve dan ivm verlaging energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22

Dit probleem herken ik. Mijn contract bij EnergieDirect loopt deze maand af dus ging ik mijn verbruikscijfers bestuderen om de impact van de flink hogere tarieven door te rekenen.
Net zoals jij lees ik zelf de slimme meter uit. Vanaf oktober vorig jaar kloppen plots de verbruikscijfers van EnergieDirect niet meer met wat de slimme meter aangeeft. Elke maand wordt er 2 tot 5m³ gas te veel geregistreerd.
Een verschil van 1m³ of 2m³ gas per maand zou nog door afronding kunnen komen maar 3m³ tot 5m³ verschil in een maand vind ik opmerkelijk. Ook als EnergieDirect er een andere kalender op na zou houden klopt het niet, want dan zou het zich over de maanden uit moeten middelen. Ze rekenen structureel te veel.
Saillant detail is dat de tellerstanden die op de maandelijkse afschriften staan wel overeen kloppen. Door de tellerstanden op het afschrift (die exact overeenkomen met wat ik uitlees op de slimme meter) van elkaar af te trekken zouden ze zelf ook moeten kunnen zien dat hun vebruikscijfers de afgelopen vijf maanden structureel naar boven afwijken.

Ik heb geprobeerd contact met EnergieDirect te zoeken maar dat is nog niet gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
HyperH schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:53:
[...]
Vanaf oktober vorig jaar kloppen plots de verbruikscijfers van EnergieDirect niet meer met wat de slimme meter aangeeft. Elke maand wordt er 2 tot 5m³ gas te veel geregistreerd.
Gaat het hier misschien om de correctiefactoren gas? Normaal wordt deze correctie op de eindafrekening toegepast, maar mogelijk door de huidige hoge prijzen ook tussendoor. Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat een aanbieder de meterstanden zelf aanpast, maar het uiteindelijke verbruik wordt altijd aangepast met deze correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Tranquility schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:49:
[...]

Volgens mij sluit je toch een overeenkomst af voor de vastigheid, zekerheid en de gemoedsrust van een vast contract? Als dat (blijkbaar) niets waard is, waarom dan een contract afsluiten? Wij moeten een boete betalen, maar zij mogen dus gewoon de prijzen aanpassen? Ik heb het hier natuurlijk niet over belastingen, accijnzen, etc. want daar kan niemand wat tegen doen.
Jij bedoelt deze tekst, waar ik echt uit opmaak dat het over de kortingen gaat, dat staat duidelijk in de tweede zin.
Voor het product 3 jaar Duurzaam Dalen zijn ieder contractjaar andere tarieven van toepassing. Bekijk het tarievenblad voor de geldende tarieven wanneer je nu dit contract afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Zo duidelijk vind ik dat niet. Ik snap nu wel dat ze op de korting doelen, maar de zin "ieder contractjaar andere tarieven van toepassing" schept toch verwarring. Ze hadden het wel veel duidelijker kunnen formuleren zoals in mijn voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:27
Tranquility schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:54:
Zo duidelijk vind ik dat niet. Ik snap nu wel dat ze op de korting doelen, maar de zin "ieder contractjaar andere tarieven van toepassing" schept toch verwarring. Ze hadden het wel veel duidelijker kunnen formuleren zoals in mijn voorbeeld.
korting op een tarief van 5euro voor gas, blijft alsnog een hele boel geld en altijd hoger dan de rest ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
THE_BASE schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:44:
[...]

Maar is het ook zinvol voor alleen stroom en geen gas, want veel gasgebruikers kiezen Univé. Maar wat kiezen de enkel stroomgebruikers?
Wij hebben ook alleen stroom en geen zonnepanelen. Het is voor iedereen toch een afweging wat het zwaarste weegt.

Voor ons was naast de prijs het belangrijkste 1 jaar vast en hebben Shell Energy gekozen. Om nu niet vast te leggen voor nog langer met deze hoge tarieven. Univé/GC zou ook interessant zijn geweest als zij een korter contract hadden aangeboden. Volgend jaar zien we wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Flitzer schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:37:
Gaat het hier misschien om de correctiefactoren gas? Normaal wordt deze correctie op de eindafrekening toegepast, maar mogelijk door de huidige hoge prijzen ook tussendoor. Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat een aanbieder de meterstanden zelf aanpast, maar het uiteindelijke verbruik wordt altijd aangepast met deze correctie.
Dat zou kunnen. Ik wilde het aan EnergieDirect voorleggen maar heb nog geen contact kunnen krijgen met een medewerker.

Als het de correctiefactor is vind ik het wel erg slecht gecommuniceerd. Nergens op het maandoverzicht wordt toegelicht dat er een correctie heeft plaatsgevonden op het 'gemeten' verbruik.
Overigens vind ik het ook vreemd dat de afwijking altijd in mijn nadeel is. Dat zou dan toch bij de andere aanbieders ook allemaal zo moeten zijn? Er stroomt hetzelfde gas door de leidingen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
HyperH schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:39:
[...]
Als het de correctiefactor is vind ik het wel erg slecht gecommuniceerd. Nergens op het maandoverzicht wordt toegelicht dat er een correctie heeft plaatsgevonden op het 'gemeten' verbruik.
Overigens vind ik het ook vreemd dat de afwijking altijd in mijn nadeel is. Dat zou dan toch bij de andere aanbieders ook allemaal zo moeten zijn? Er stroomt hetzelfde gas door de leidingen in Nederland.
Deze correctiefactoren komen van de netwerkbeheerder en gelden voor alle leveranciers. De calorische waarde wordt door de Gasunie bepaald, verschilt per regio en is meestal in je nadeel.
Maar ik ben deze correctiefactoren alleen in eindafrekeningen tegengekomen en nooit bij tussentijdse afrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pudding94
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-04-2023
Tranquility schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:54:
Dit staat ook in een aantal van mijn Energiedirect altijd Dalen contract, klinkt onduidelijk maar is gewoon de korting op het tarief van het eerste jaar zo ver ik kan zien niet ineens een heel ander tarief dan zou het ook geen vast contract zijn ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Corrigan schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Experts verwachten dat de prijs voor gas in ieder geval tot de zomer van 2023 niet zal dalen, dus dan hebben we nog de komende prijsverhoging in juli, en eentje in januari... en misschien nog eentje in juli. Gezien de situatie in Oekraïne/Rusland en het feit dat Europa volledig van Russisch gas (en olie) af wil zal de prijs ook daarna waarschijnlijk niet hard gaan dalen. Ik verwacht ook niet snel dat Europa er werk van gaat maken gas weer (aanzienlijk) goedkoper te maken aangezien het hele verduurzamen nu opeens gedwongen in een stroomversnelling komt.

Het is inderdaad gewoon een soort zekerheid die je koopt. Ik heb geen zin constant maar te wachten wat de markt gaat doen, wetende dat het me met een beetje pech een paar honderd euro op jaarbasis extra kan gaan kosten. Ik heb liever ook geen 3-jarig contract in tijden van onzekerheid, maar van de andere kant heb ik ook liever niet nóg meer kosten in een tijd dat alles al duurder wordt. Het risico op 250 euro boete in het geval we over willen stappen wanneer de prijzen wél aanzienlijk zakken is het me dan ook meer dan waard.

Normaal ben ik niet zo van het overstappen. Als ik ergens zit en het bevalt dan blijf ik daar meestal, ook al zouden we misschien wat goedkoper uit kunnen zijn, maar nu ligt het imo toch net wat anders.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

@Tranquility @Kalentum dit is hier al een paar keer uitgebreid aan de orde geweest.

Het zijn algemene voorwaarden die hier worden aangehaald, met de nadruk op algemeen. Zo algemeen zelfs dat iedere leverancier deze algemene voorwaarden voert, dat is branchebreed afgesproken. Zoek even terug in dit topic, als ik mezelf mag aanhalen o.a. hier en hier en hier en hier.

@HereIsTom laat namelijk na de hele context van die algemene voorwaarden paragraaf aan te halen. Zal het nog eens quoten, daar staat namelijk in artikel 19 sub 3:
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst.
Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
En verderop het andere geval in artikel 19 sub 5:
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
Met andere woorden als, indien je met de leverancier hebt afgesproken dat de tarieven mogen wijzigen (variabel contract) dan 19.3... mogen ze de tarieven wijzigen als... hele rits van redenen.

Als, indien je echter expliciet met de leverancier hebt afgesproken dat de tarieven niet mogen wijzigen (vaste prijs contract) dan... 19.5 (alleen) de overheidsbelastingen op het levertarief mogen wijzigen (spreekt voor zich).

Dan vermeldt 19.6 dat de netbeheerder (natuurlijk) altijd zijn tarieven mag veranderen (spreekt voor zich).

Het staat er allemaal wel maar iemand moet het wel willen lezen. Trek zelf je conclusies. Waarschijnlijk gaat dit om de zoveel tijd op herhaling. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:33
Maar stel dat we in de zomer onze voorraden kunnen bijvullen met LNG en gas uit bijv. Noorwegen en
de prijzen voor gas gaan dalen. Zit je dan met een variabel contract nog steeds vast t/m 1 januari aan je huidige tarief / tarief per 1 juli?

EDIT:
Ik heb overigens ook vandaag mijn contract van Greenchoice / Unive ontvangen nadat ik deze gisterochtend had aangevraagd.

[ Voor 21% gewijzigd door Tuupie op 05-06-2022 10:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Voor iedereen die bang is dat GC als het allemaal tegenzit alsnog de prijzen van de vaste contracten aanpast: energiebedrijf Enstroga heeft dat eind vorig jaar geprobeerd en dat is uitgebreid besproken op Tweakers.

Eerst een waarschuwing van de ACM, toen een dwangsom, daarna energievergunning ingetrokken en in de dagen erna moet dan wel het faillissement aangevraagd worden.

Oftewel voor de ACM is het simpel: als je de vaste contracten openbreekt mag je je faillissement aan gaan vragen. Dan moet je uiteraard alsnog opzoek naar een nieuwe leverancier. Gelukkig was de solvabiliteit van Greenchoice in oktober 2021 nog meer dan afdoende.

[ Voor 24% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Tuupie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:33:
Maar stel dat we in de zomer onze voorraden kunnen bijvullen met LNG en gas uit bijv. Noorwegen en
de prijzen voor gas gaan dalen. Zit je dan met een variabel contract nog steeds vast t/m 1 januari aan je huidige tarief / tarief per 1 juli?

EDIT:
Ik heb overigens ook vandaag mijn contract van Greenchoice / Unive ontvangen nadat ik deze gisterochtend had aangevraagd.
Het eerstvolgende moment dat prijzen kunnen dalen is januari 2023. De prijsverhoging nu is gebaseerd op de de verwachting van de komende winter omdat men gas in moet kopen. Dus de prijzen blijven tot minimaal begin volgend jaar kut. Wat het in 2023 doet is koffiedik kijken, maar het moet gek lopen willen de prijzen opeens flink zakken. Alle opties die we nu hebben zijn fors duurder dan Russisch gas (geldt voor een groot deel van Europa overigens).

Maar vanaf juli verandert de baseline dus in principe. Als die gigantisch stijgt en je hebt geen vast contract dan kan dat financieel gezien best nadelig uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haicov
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-04-2024
Jarenlang was ik een slapende klant bij Essent tot dat vorig jaar oktober de prijzen gingen stijgen. Nog net op tijd heb ik een contract voor 1 jaar afgesloten bij Coolblue. Afgelopen week gebeld door Essent met een nieuw voorstel. Superdalen contract voor 3 jaar. Ik betaal van november t/m mei 2023 € 2,07 voor gas en daarna € 1,46 en het laatste jaar € 1,27. Gaan de prijzen sterk dalen dan betaal ik de boete wel, maar voor de komende 3 jaar weet ik waar ik aan toe ben. De prijzen van 2021 gaan we zeker niet snel meer betalen.

Ik kijk dan ook niet naar de korte termijn en hoop dat deze keuze uiteindelijk loont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Haicov schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:56:
Jarenlang was ik een slapende klant bij Essent tot dat vorig jaar oktober de prijzen gingen stijgen. Nog net op tijd heb ik een contract voor 1 jaar afgesloten bij Coolblue. Afgelopen week gebeld door Essent met een nieuw voorstel. Superdalen contract voor 3 jaar. Ik betaal van november t/m mei 2023 € 2,07 voor gas en daarna € 1,46 en het laatste jaar € 1,27. Gaan de prijzen sterk dalen dan betaal ik de boete wel, maar voor de komende 3 jaar weet ik waar ik aan toe ben. De prijzen van 2021 gaan we zeker niet snel meer betalen.

Ik kijk dan ook niet naar de korte termijn en hoop dat deze keuze uiteindelijk loont.
Dan betaal je de komende winter de hoofdprijs, over 3 jaar genomen is het gemiddeld 3ct/m3 goedkoper dan greenchoice / unive.

Ik ga denk ik voor greenchoice unive... Mocht de markt weer echt dalen, dan betaal ik graag een overstapboete over bv een jaar van 150,- op een jaarverbruik van 3500,- (niet normaal wat een geld voor deze 1e levenbehoefte), maar ben ik iig de komende winter goedkoper uit.

edit: die Essent superdalen zie ik niet op hun website.

[ Voor 4% gewijzigd door abalone op 05-06-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haicov
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-04-2024
abalone schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Dan betaal je de komende winter de hoofdprijs, over 3 jaar genomen is het gemiddeld 3ct/m3 goedkoper dan greenchoice / unive.

Ik ga denk ik voor greenchoice unive... Mocht de markt weer echt dalen, dan betaal ik graag een overstapboete over bv een jaar van 150,- op een jaarverbruik van 3500,- (niet normaal wat een geld voor deze 1e levenbehoefte), maar ben ik iig de komende winter goedkoper uit.

edit: die Essent superdalen zie ik niet op hun website.
Ik ben ook telefonisch benaderd door een medewerker van Essent. Wanneer ik hetzelfde verbruik voor gas en elektriciteit bij GC/Unive invoer is het maandbedrag van Essent lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:22
HyperH schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:39:
[...]

Dat zou kunnen. Ik wilde het aan EnergieDirect voorleggen maar heb nog geen contact kunnen krijgen met een medewerker.

Het gebruik van een correctiefactor is algemeen bekend en hangt van je beheerder af, niet direct van je leverancier. Hetzelfde gas geeft dezelfde calorische waarde, maar de correctiefactor houdt ook rekening met hoogte en temperatuur. Gas is makkelijk samen te persen, dus je hebt snel variatie in J/m3 tussen verschillende aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wellicht een interessant artikel van Nu.nl:

Variabele contracten worden steeds vaker (maandelijks) aangepast
https://www.nu.nl/geldzak...aandelijks-aangepast.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 15:11
Ik heb een vraag. Ik zit al vele jaren bij GreenChoice. Echter mijn contract loopt nu af. Waar ik mee zit is het volgende:

GreenChoice geeft mij een verlengaanbod:
Stroom dal 0,43
Stroom piek 0,4981
Gas 2,0081

Leveringskosten 2 x 6,333 (Gas/Stroom)

Nu heb ik even zitten kijken bij ANWB en Shell. ANWB Geeft een dagprijs af(volgens mij is dat vergelijkbaar met FrankEnergie). Greenchoice is daar niet transparant over. Dat vind ik vreemd. Waarom moet je daarvoor bellen?

Shell komt hiermee: 1 jaar vast (gegarandeerd geen verhoging)
Stroom Dal 0,3052
Stroom Piek 0,3593
Gas 1,898

Dat is echt een veel beter aanbod. Waar zit de adder onder het gras?

Bericht gewijzigd omdat ik over terugelevbering een las in het forum

[ Voor 42% gewijzigd door Kogel op 05-06-2022 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
GC saldeert over het totaal, Shell per meter.

Dus je overschot op hoog tarief wordt bij GC verrekend met het laag tarief. Bij Shell krijg je een terugleververgoeding over wat je meer produceert in het hoog tarief, en wat je te kort komt bij laag moet je echt import tarief betalen. (belastingen volgens mij wel over het geheel, maar daar ben ik niet meer ingedoken nadat ik dit zag.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kogel
ArthurMorgan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:07:
GC saldeert over het totaal, Shell per meter.

Dus je overschot op hoog tarief wordt bij GC verrekend met het laag tarief. Bij Shell krijg je een terugleververgoeding over wat je meer produceert in het hoog tarief, en wat je te kort komt bij laag moet je echt import tarief betalen. (belastingen volgens mij wel over het geheel, maar daar ben ik niet meer ingedoken nadat ik dit zag.)
Ok, maar je overschot zal je overdag hebben en niet in de avond. Wordt wel erg ingewikkeld berekenen en vergelijken zo........

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
Kogel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:20:
[...]

Ok, maar je overschot zal je overdag hebben en niet in de avond. Wordt wel erg ingewikkeld berekenen en vergelijken zo........
Lees even terug, als je zonnepanelen hebt moet je niet naar ShellEnergy gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:41
Kogel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:03:
Ik heb een vraag. Ik zit al vele jaren bij GreenChoice. Echter mijn contract loopt nu af. Waar ik mee zit is het volgende:

GreenChoice geeft mij een verlengaanbod:
Stroom dal 0,43
Stroom piek 0,4981
Gas 2,0081

Leveringskosten 2 x 6,333 (Gas/Stroom)

Nu heb ik even zitten kijken bij ANWB en Shell. ANWB Geeft een dagprijs af(volgens mij is dat vergelijkbaar met FrankEnergie). Greenchoice is daar niet transparant over. Dat vind ik vreemd. Waarom moet je daarvoor bellen?

Shell komt hiermee: 1 jaar vast (gegarandeerd geen verhoging)
Stroom Dal 0,3052
Stroom Piek 0,3593
Gas 1,898

Dat is echt een veel beter aanbod. Waar zit de adder onder het gras?

Bericht gewijzigd omdat ik over terugelevbering een las in het forum
Jouw genoemde Shell tarieven zijn ex ODE en belasting. Er komt per kWh 8,1 cent bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuinig
Kogel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:20:
[...

exact. Als je zonnepanelen hebt wordt het zo onderhand een halve studie wil je er optimaal van profiteren. Er zullen straks een hoop mensen komen die teleurstellingen gaan zien, als meerdere maatschappijen, zo "verborgen" te werk gaan in de toekomst.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:52
Zuinig schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:33:
[...]
exact. Als je zonnepanelen hebt wordt het zo onderhand een halve studie wil je er optimaal van profiteren. Er zullen straks een hoop mensen komen die teleurstellingen gaan zien, als meerdere maatschappijen, zo "verborgen" te werk gaan in de toekomst.
De komende jaren kom je er nog wel mee weg, maar als de saldering teruggeschroefd wordt en stopt, dan zijn veel zonnepanelen voor veel mensen totaal niet interessant meer. Iedereen aan de warmtepomp, in de winter geen opbrengst van je panelen en duur kopen en in de lente en zomer je energie weggeven voor niks.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
[...]
Is die saldering niet wettelijk geregeld dan? Wel vreemd dat een leverancier zelf mag gaan kiezen dat ze dag en nacht apart salderen. Straks gaan ze nog elk uur salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:41
abalone schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:39:
[...]

Is die saldering niet wettelijk geregeld dan? Wel vreemd dat een leverancier zelf mag gaan kiezen dat ze dag en nacht apart salderen. Straks gaan ze nog elk uur salderen.
Dat laatste is al realiteit bij MijnDomein, ANWB en nog een paar andere labels. Overdag krijg je op momenten letterlijk niets terug.
Terugleververgoeding Flex-contract

Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert aan het energienet ontvang je het actuele uurtarief inclusief belastingen (en inkoopkosten) in het kader van de salderingsregeling.

[ Voor 22% gewijzigd door Maurice- op 05-06-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
Pelox schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:37:
[...]

De komende jaren kom je er nog wel mee weg, maar als de saldering teruggeschroefd wordt en stopt, dan zijn veel zonnepanelen voor veel mensen totaal niet interessant meer. Iedereen aan de warmtepomp, in de winter geen opbrengst van je panelen en duur kopen en in de lente en zomer je energie weggeven voor niks.
Ik verwacht dat over een jaar of 3 accu's betaalbaar zijn. Dus dan zet ik wel een fikse stapel zout-accu's achter de garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
Maurice- schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:42:
[...]

Dat laatste is al realiteit bij MijnDomein, ANWB en nog een paar andere labels. Overdag krijg je op momenten letterlijk niets terug.

[...]
Dan begint het er dus op te lijken dat bellen om een variabel tarief voor Greenchoice niet eens zo's slechte optie is. Dan kom je lig niet in een terugleverspinnenweb terecht als ik het goed begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:52
Kogel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Ik verwacht dat over een jaar of 3 accu's betaalbaar zijn. Dus dan zet ik wel een fikse stapel zout-accu's achter de garage
Ja dat is de enige optie idd.

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kogel
HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:23:
[...]

Lees even terug, als je zonnepanelen hebt moet je niet naar ShellEnergy gaan.
Ok, Ik heb veel zitten lezen. Maar eigenlijk kom ik tot het volgende:

- Bij een dynamisch tarief (ANWB, Frank en dan ook alle andere variabele contracten op uurbasis) is niet handig als je zonnepanelen hebt. Je saldeert dan dus niet meer maar je levert tegen het dan geldende uurtarief terug. En als het zonnig is betaal je dus aan je leverancier. Dus moet je alles direct gebruiken.

-De vraag is dus hoe een variabele tarief bij bv Greenchoice er dan uitziet. Als dat niet per uur is lijkt het mij dat je teruglevering (en dus saldering want daar gaat het om tot ik accu's heb) gewoon in stand blijft. Als dat zo is dan moet ik in dat geval een hoger tarief voor lief nemen?

[ Voor 6% gewijzigd door Kogel op 05-06-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Kogel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:00:
[...]

- Bij een dynamisch tarief (ANWB, Frank en dan ook alle andere variabele contracten op uurbasis) is niet handig als je zonnepanelen hebt. Je saldeert dan dus niet meer maar je levert tegen het dan geldende uurtarief terug. En als het zonnig is betaal je dus aan je leverancier. Dus moet je alles direct gebruiken.
Tot je total je verbruik over 12 maanden krijg je wel nog de belastingen ex 8,143ct per kWh terug. Verder betaal je inderdaad voor je verbruik het inkooptarief terwijl je voor teruglevering ook het inkooptarief krijgt. Dat betekent dat je (momenteel) veel 20ct per kWh (ex belastingen) betaald (avondtarief) terwijl je 0-15ct per kWh voor al je zonnepanelen terugkrijgt (zon hoog aan de hemel).

Het meest vervelende is dat op de echt zonnige dagen als je zonnepanelen de hele maand goedmaken je inderdaad nauwgenoeg niets krijgt omdat het energieaanbod dan in heel Nederland groot is en de prijzen per uur laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Kogel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:00:
[...]

-De vraag is dus hoe een variabele tarief bij bv Greenchoice er dan uitziet. Als dat niet per uur is lijkt het mij dat je teruglevering (en dus saldering want daar gaat het om tot ik accu's heb) gewoon in stand blijft. Als dat zo is dan moet ik in dat geval een hoger tarief voor lief nemen?
Geen idee wat GreenChoice voor teruglever tarief heeft, daar doen ze heel schimmig over;

“De teruglevergoeding die je van Greenchoice ontvangt, vind je terug in Mijn Greenchoice.”

Edit; hier kun je globaal zien wat de teruglever vergoedingen zijn;

https://www.gaslicht.com/...C2%A0terugleververgoeding

[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 05-06-2022 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mirandavan
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-01-2023
HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:12:
[...]

Geen idee wat GreenChoice voor teruglever tarief heeft, daar doen ze heel schimmig over;

“De teruglevergoeding die je van Greenchoice ontvangt, vind je terug in Mijn Greenchoice.”
0.11 per kwh. En ze salderen over het hele jaar. Niet dat gedoe als met shell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
[...]
Klopt. Het kabinet wil van het hele salderen af. Met enig uitstel in 2024 naar 64% en daarna versneld naar helemaal niets. De originele investeringberekeningen met de terugverdientijd van zonnepanelen kan nu zo de prullenbak in.

Dure les is inmiddels wel dat je nooit op subsidieregelingen kunt bouwen. Het kan zo afgeschaft worden.
Dus ook volgend jaar zou het zomaar nog sneller kunnen worden afgeschaft.

Je ziet dat de energieleveranciers hier nu al rekening mee houden door het salderen eenvoudiger te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Corrigan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Klopt. Het kabinet wil van het hele salderen af. Met enig uitstel in 2024 naar 64% en daarna versneld naar helemaal niets. De originele investeringberekeningen met de korte termijn terugverdientijd van zonnepanelen kan nu zo de prullenbak in.

Dure les is inmiddels wel dat je nooit op subsidieregelingen kunt bouwen. Het kan zo afgeschaft worden.
Dus ook volgend jaar zou het zomaar nog sneller kunnen worden afgeschaft.

Je ziet dat de energieleveranciers hier nu al rekening mee houden door het eenvoudiger te houden.
De regeling zou altijd al afgeschaft worden. Hij wordt nu later afgeschaft dan eerst gepland. Hoezo kan je er niet op bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Laatst online: 22:30
[...]

De terugleververgoeding bedraagt €0,115 per kWh excl. btw.
Staat op: https://www.greenchoice.n...oom-en-gas/modelcontract/

Het 3-jaars contract van GC heeft dezelfde terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
abalone schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:18:
[...]

De regeling zou altijd al afgeschaft worden. Hij wordt nu later afgeschaft dan eerst gepland. Hoezo kan je er niet op bouwen?
Het wordt later afgeschaft maar ook in veel grotere stappen.

De tijdelijke verlaging van de btw op energie gaat ergens vandaan komen. Het zal mij niet verbazen dat het salderen van energie weer op de schop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
https://www.easyswitch.nl/terugleververgoeding/

Daar heb je een mooi overzicht van hoe de maatschappijen precies hun saldering toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:22:
https://www.easyswitch.nl/terugleververgoeding/

Daar heb je een mooi overzicht van hoe de maatschappijen precies hun saldering toepassen.
Thnx maar die lijst is al lang niet bijgewerkt. Mis veel leveranciers en bijvoorbeeld de NLE bestaat al lang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Corrigan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:26:
[...]

Thnx maar die lijst is al lang niet bijgewerkt. Mis veel leveranciers en bijvoorbeeld de NLE bestaat al lang niet meer.
Iedereen die netto teruglevert over een jaar, levert zeker netto terug in de zomer en moet dus met zijn stroomcontract als de wiedeweerga naar Eneco Modelcontract voor de 58,55ct per kWh. Je kan per maand opzeggen dus je loopt helemaal binnen in de zomer als je in de zomer meer opwekt dan verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
mirandavan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:15:
[...]

0.11 per kwh. En ze salderen over het hele jaar. Niet dat gedoe als met shell.
Als ik nu verleng met Greenchoice voor 1 jaar krijg ik dit:

piek 49,81 cent
dal 34 cent
gas 2,0071 euro

teruglever is gelijk aan het dal en piektarief

En boetes bij voortijdige beëindiging vind ik verwaarloosbaar (https://www.consumentenbo...ct-tussentijds-beeindigen)

[ Voor 17% gewijzigd door Kogel op 05-06-2022 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Corrigan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Het wordt later afgeschaft maar ook in veel grotere stappen.

De tijdelijke verlaging van de btw op energie gaat ergens vandaan komen. Het zal mij niet verbazen dat het salderen van energie weer op de schop gaat.
Het afbouwen van de regeling eindigt nog steeds in 2031. De nieuwe regeling is beter voor de klant dan de oude.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV57mD0-ctZzs8OA2z06EQluxeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qmuyz0YumBopsktRuTiSApMO.jpg?f=fotoalbum_large

Je praat hier volgens mij vooral met je onderbuik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Corrigan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:26:
[...]

De NLE bestaat nog wel. Hoewel je momenteel alleen variabele contracten bij ze kan afsluiten.

Wat zijn de meningen over Coolblue energie? Lijkt ook wel aardige tarieven en geen rare saldering zo als Shell zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

[...]

Op de aanmeld pagina van Greenchoice/Unive staat dit in een informatie icoon over zonnepanelen:
Lever je stroom aan ons terug? De vergoeding voor de netto teruglevering is gelijk aan het kale levertarief met een maximum van 11,5 cent per kWh exclusief btw. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden over netto teruglevering.
Kogel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Als ik nu verleng met Greenchoice voor 1 jaar krijg ik dit:

piek 49,81 cent
dal 34 cent
gas 2,0071 euro

teruglever is gelijk aan het dal en piektarief
Is dit goedkoper: https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/ en nee salderen is gelijk aan piek/dal tarief (dat is wettelijk), TLV (dat is alles wat je meer opwekt over 12 maanden dan verbruikt) is 11,5 ct.

[ Voor 39% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Is dit goedkoper: https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/ en nee salderen is gelijk aan piek/dal tarief (dat is wettelijk), TLV (dat is alles wat je meer opwekt over 12 maanden dan verbruikt) is 11,5 ct.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiMLg1LvbpJn5nSEs_1Tj3rGEwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ImCQYW4efSsAaO1uMwhtlyDP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
1150 per maand? wat verbruik je wel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
ArthurMorgan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:40:
[...]

1150 per maand? wat verbruik je wel niet?
Ik verbruikte 3000 m3 gas en 18000 stroom.
Heb een paar maanden geleden airco's laten plaatsen en verwacht te kunnen zakken naar 1200 m3 gas.
Stroom kan ik 30 kw per dag besparen door mijn fornuis uit te zetten. Maar de airco's verbruiken natuurlijk wel wat (als verwarming hoofdzakelijk)

tevens net een kleine elektrische auto gekocht maar die heeft nog niets geladen hier. En met deze tarieven is laden op straat goedkoper dan aan mijn eigen laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-09 10:38
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:39:
Gelukkig was de solvabiliteit van Greenchoice in oktober 2021 nog meer dan afdoende.
Het artikel over de solvabiliteit is dan wel van oktober 2021, maar gebaseerd op jaarcijfers van 2020, dus van voor de explosieve stijging van de energieprijzen en zou er nu zomaar heel anders uit kunnen zien voor diverse aanbieders.
"Onderzoek solvabiliteit. Op basis van de laatst bekende jaarcijfers 2020 tenzij anders vermeld."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:34:
[...]

[...]

Verschil van 2 cent in piektarief. De rest is gelijk. met 18000 kw stroom is dan dan 360 euro per jaar goedkoper ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Kogel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Verschil van 2 cent in piektarief. De rest is gelijk. met 18000 kw stroom is dan dan 360 euro per jaar goedkoper ja.
Met zulke extreme verbruikerscijfers zou ik aan een tweede meter gaan denken. Meter op zonnepanelen met Eneco modelcontract en verbruikersmeter op Tibber. Haal je er dan toch zo uit? https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt

Stedin noemt dit letterlijk een goed idee voor mensen als jij ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Kogel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:43:
[...]

Ik verbruikte 3000 m3 gas en 18000 stroom.
Heb een paar maanden geleden airco's laten plaatsen en verwacht te kunnen zakken naar 1200 m3 gas.
Stroom kan ik 30 kw per dag besparen door mijn fornuis uit te zetten. Maar de airco's verbruiken natuurlijk wel wat (als verwarming hoofdzakelijk)

tevens net een kleine elektrische auto gekocht maar die heeft nog niets geladen hier. En met deze tarieven is laden op straat goedkoper dan aan mijn eigen laadpaal.
18000 kWh?
Wij verwarmen hier ook met een Airco en heeft ons afgelopen winter 200 kWh gekost, met een echt koude winter zou dat misschien 500 kWh kunnen zijn. Maar we hebben dan wel 0 m3 gas verbruikt!
Wat voor fornuis heb je wel niet die 30 Kwh per dag verbruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:22
Pelox schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:37:
[...]

Als we straks een redelijke terugleververgoeding krijgen dan is er niets aan de hand. Hoge vergoedingen zijn er nu al bij een paar leveranciers. En als je nu panelen legt dan heb je die tegen die tijd allang terugverdiend.
abalone schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:39:
[...]

Volgens mij is bij wet vastgelegd dat salderen gaat per jaar en mogelijk per tariefsoort normaal/dal zoals geregistreerd door je meter. Het is dus niet dag/nacht apart of per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:42
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:39:
Voor iedereen die bang is dat GC als het allemaal tegenzit alsnog de prijzen van de vaste contracten aanpast: energiebedrijf Enstroga heeft dat eind vorig jaar geprobeerd en dat is uitgebreid besproken op Tweakers.

Eerst een waarschuwing van de ACM, toen een dwangsom, daarna energievergunning ingetrokken en in de dagen erna moet dan wel het faillissement aangevraagd worden.

Oftewel voor de ACM is het simpel: als je de vaste contracten openbreekt mag je je faillissement aan gaan vragen. Dan moet je uiteraard alsnog opzoek naar een nieuwe leverancier. Gelukkig was de solvabiliteit van Greenchoice in oktober 2021 nog meer dan afdoende.
Nou nee. ACM doet maar weinig aan handhaven, vooral aan pamperen. Enstroga was technisch al failliet toen ze de contracten aanpasten of beëindigden. Dat was de laatste noodsprong. ACM heeft vervolgens na een tijd niks doen een dwangsom opgelegd waardoor ze dat voor een groot deel moesten terugdraaien. Vervolgens hebben ze zelf de vergunning in laten trekken en daarna faillissement aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

_JGC_ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:58:
[...]

Nou nee. ACM doet maar weinig aan handhaven, vooral aan pamperen. Enstroga was technisch al failliet toen ze de contracten aanpasten of beëindigden. Dat was de laatste noodsprong. ACM heeft vervolgens na een tijd niks doen een dwangsom opgelegd waardoor ze dat voor een groot deel moesten terugdraaien. Vervolgens hebben ze zelf de vergunning in laten trekken en daarna faillissement aangevraagd.
- 7 oktober Enstroga (slechts 450 klanten totaal) stuurde naar haar klanten met een vast contract het verzoek om de nieuwe prijzen te accepteren of het contract zou worden ontbonden.
- 9 oktober: ACM deed formele waarschuwing de deur uit.
- 22 oktober: dwangsom van ACM naar Enstroga
- 9 november: energievergunning ingetroken

Dat is gewoon zeer adequaat gereageerd van de ACM. Formele waarschuwing vrijwel direct, een dwangsom na een termijn van 2 weken heel normaal, vergunning intrekken na weer 2 weken is ook eerste mogelijkheid.
Dus hoe kom je erbij dat ze een tijd niets deden? Ze waren juist heel snel, lieten termijnen totaal niet verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

THE_BASE schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:26:
[...]

Hoe kom je daar bij? Zelfs de klantenservice-medewerkers zijn vast in dienst bij Shell.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Hoe kom je daar bij? Zelfs de klantenservice-medewerkers zijn vast in dienst bij Shell.
Daarover zeg ik niets. Maar het is een losse BV. Die laat je klappen als het fout gaat. Niet het hele concern Shell.

Pagina: 1 ... 200 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4