Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 201 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.268 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

THE_BASE schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:17:
[...]

Daarover zeg ik niets. Maar het is een losse BV. Die laat je klappen als het fout gaat. Niet het hele concern Shell.
Shell is net zoals elk groot bedrijf opgebouwd uit talloze BV's, de reputatieschade mocht het mis gaan zal ze belangrijker zijn dan een paar Euro's verlies. Winst maken ze sowieso nog lang niet hiermee.

Shell Energy is zoals gebruikelijk in New Energies wat leaner opgesteld, maar dat het niets met Shell te maken zou hebben is regelrechte onzin ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
mirandavan schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:32:
[...]

Ik heb gister unive gebeld, via de website was mijn application toch niet goed doorgekomen. Nu is alles geregeld, ook het terugleveren. Ben er blij mee, 3 jaar vast, en 2e en 3e jaar nog korting. Gunstige saldering.
Gustiger dan Shell, maar alsnog maar 11 en een halve cent per kWh, toch? Is dat echt het beste als je netto teruglevert?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirandavan
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-01-2023
Brent schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:33:
[...]

Gustiger dan Shell, maar alsnog maar 11 en een halve cent per kWh, toch? Is dat echt het beste als je netto teruglevert?
Met gunstig bedoelde ik niet dat gedoe met shell met terugleveren overdag en s avonds betalen voor dure energie:). We houden jaarlijks maar 600 kwh over, en de tarieven liggen altijd rond de 10 cent, ik ken zelf weinig betere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:06:
[...]

- 7 oktober Enstroga (slechts 450 klanten totaal) stuurde naar haar klanten met een vast contract het verzoek om de nieuwe prijzen te accepteren of het contract zou worden ontbonden.
- 9 oktober: ACM deed formele waarschuwing de deur uit.
- 22 oktober: dwangsom van ACM naar Enstroga
- 9 november: energievergunning ingetroken

Dat is gewoon zeer adequaat gereageerd van de ACM. Formele waarschuwing vrijwel direct, een dwangsom na een termijn van 2 weken heel normaal, vergunning intrekken na weer 2 weken is ook eerste mogelijkheid.
Dus hoe kom je erbij dat ze een tijd niets deden? Ze waren juist heel snel, lieten termijnen totaal niet verlopen.
Met 450 klanten en dwangsom van max 45000 is het kiezen: gas inkopen tegen de hoofdprijs of geld uitgeven dat je niet hebt, dus intrekken maar.

DGB deed hetzelfde, hebben ook dwangsom opgelegd gekregen. Die zijn er nog steeds en hebben daarna bij een ander faillissement nog even gecashed bij klanten die verplicht over moesten naar DGB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
mirandavan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Met gunstig bedoelde ik niet dat gedoe met shell met terugleveren overdag en s avonds betalen voor dure energie:). We houden jaarlijks maar 600 kwh over, en de tarieven liggen altijd rond de 10 cent, ik ken zelf weinig betere tarieven.
Er zijn en nog een paar, Delta, Eneco, die je het (dal)tarief teruggeven. Maar idd, met 600 in de minus (heb ik ook ong) is het misschien geen groot verschil (250 euro per jaar zo ong)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
mirandavan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Er zijn meerdere leveranciers die een stuk hoger zitten;
“Het kale leveringstarief conform contract excl. btw”.

Bij bijv. Eneco krijg je dan € 0,54 teruglever tarief x 600 is dat € 324,-
Is ‘iets’ meer dan € 60,-

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:49:
[...]

Terugleververgoeding Eneco Modelcontract is "normaaltarief minus btw, opslag duurzame energie en energiebelasting", dus €0,78995/1,21 - €0,0305 - €0,03679 = €0,58556 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:51:
[...]

Terugleververgoeding Eneco Modelcontract is "normaaltarief minus btw, opslag duurzame energie en energiebelasting", dus €0,78995/1,21 - €0,0305 - €0,03679 = €0,58556 per kWh.
Nog meer dus zelfs, ik had het even afgerond ;)

x600 wordt het dan € 351,-

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:53:
[...]

Nog meer dus zelfs, ik had het even afgerond ;)

x600 wordt het dan € 351,-
Wel even 0,115 vanaf trekken he ;) 279 wordt het verschil dan, om precies te zijn.

Misschien is dat nog een idee: alleen gas bij Unive/Greenchoice. Hoe gaat dat eigenlijk, kun je ook alleen het gasdeel van een modelcontract opzeggen?

[ Voor 18% gewijzigd door Brent op 05-06-2022 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mirandavan
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-01-2023
HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:49:
[...]

Oh wow, dat wist ik niet!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Brent schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Wel even 0,115 vanaf trekken he ;) 279 wordt het verschil dan, om precies te zijn.

Misschien is dat nog een idee: alleen gas bij Unive/Greenchoice. Hoe gaat dat eigenlijk, kun je ook alleen het gasdeel van een modelcontract opzeggen?
Jah: nog slimmer is om alleen het Eneco modelcontract te nemen (maandelijks opzegbaar) in de maanden dat je netto teruglevert. Dan pak je in de zomermaanden maximaal vaak die 58,55ct de kWh en in de wintermaanden neem je een ander contract eventueel. Mits je in de wintermaanden netto verbruikt.

Normaal wordt er gesaldeerd (wettelijk verplicht) over een periode van 12 maanden, maar als je maar 6 maanden klant bent…

[ Voor 8% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:01:
[...]
Mits je in de wintermaanden netto verbruikt.
Hoezo dat?
Normaal wordt er gesaldeerd (wettelijk verplicht) over een periode van 12 maanden, maar als je maar 6 maanden klant bent…
Tot einde contract, dus ook.

Hoe zit het eigenlijk als je gas afsluit tijdens een zo'n contract van 3 jaar, vervallen alle gaskosten dan of wordt daar nog moeilijk over gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Bij Zondergas heb ik met vast contract dit;
“ Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert aan het energienet ontvang je hetzelfde tarief dat je betaalt voor afgenomen elektriciteit inclusief inkoopkosten en belastingen en BTW.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:08:
Bij Zondergas heb ik met vast contract dit;
“ Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert aan het energienet ontvang je hetzelfde tarief dat je betaalt voor afgenomen elektriciteit inclusief inkoopkosten en belastingen en BTW.”
Dat is de wettelijke salderingsregel. Maar wat betalen ze als je over een periode van 12 maanden meer teruglevert dan gebruikt? Dan is het TLV tarief van toepassing en dat sowieso een ander tarief want het moet ex btw zijn.
Mocht je in sommige maanden netto verbruiker zijn en in sommige maanden netto leverancier dan wil je eigenlijk alleen in je leverancier maanden Eneco klant zijn, die andere maanden kun je dan beter elders elders voor een laag kWh verbruikstarief stroom afnemen.
Tot einde contract, dus ook.

Hoe zit het eigenlijk als je gas afsluit tijdens een zo'n contract van 3 jaar, vervallen alle gaskosten dan of wordt daar nog moeilijk over gedaan?
Je betaald een opzegboete per product per periodelengte dat je product nog loopt.

Als je veel zonnepanelen hebt en veel verbruikt kun je waarschijnlijk beter een tweede meter aanvragen: https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt, die is vrij voordelig.
Op de ene meter ga je dan verbruiken bijvoorbeeld met Tibber voor zo'n 25ct de kWh en op de andere meter ga je terugleveren voor 58,55 ct per kWh naar Eneco. Dan haal je verreweg het meest uit je zonnepanelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:10:
[...]
Als je veel zonnepanelen hebt en veel verbruikt kun je waarschijnlijk beter een tweede meter aanvragen: https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt, die is vrij voordelig.
Op de ene meter ga je dan verbruiken bijvoorbeeld met Tibber voor zo'n 25ct de kWh en op de andere meter ga je terugleveren voor 58,55 ct naar Eneco. Dan haal je verreweg het meest uit je zonnepanelen.
Enig idee wat zo’n extra meter gaat kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
[...]

Mocht je in sommige maanden netto verbruiker zijn en in sommige maanden netto leverancier dan wil je eigenlijk alleen in je leverancier maanden Eneco klant zijn, die andere maanden kun je dan beter elders elders voor een laag kWh verbruikstarief stroom afnemen.
Juist ja, dat is waarom ik een maand terug bij Eneco ben gaan zitten, om rustig betere tijden af te wachten en mijn paneeltjes een deel van de schade laat opvangen.
[...]

Je betaald een opzegboete per product per periodelengte dat je product nog loopt.

Op de ene meter ga je dan verbruiken bijvoorbeeld met Tibber voor zo'n 25ct de kWh en op de andere meter ga je terugleveren voor 58,55 ct naar Eneco. Dan haal je verreweg het meest uit je zonnepanelen.
OK, een boete. Ik weet vrij zeker dat ik de ketel door een WP ga vervangen binnen nu en drie jaar (stond op de planning dit eens rustig uit te zoeken dit jaar, en toen...), en dan ben ik gasvrij. Waar vind ik de boeteregeling voor dat Unive/Greenchoice contract, ik zie alleen maar die tarieftabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Dat is de wettelijke salderingsregel. Maar wat betalen ze als je over een periode van 12 maanden meer teruglevert dan gebruikt? Dan is het TLV tarief van toepassing en dat sowieso een ander tarief want het moet ex btw zijn.
Hetzelfde kale leveringstarief van Dal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Brent schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:16:
[...]

OK, een boete. Ik weet vrij zeker dat ik de ketel door een WP ga vervangen binnen nu en drie jaar (stond op de planning dit eens rustig uit te zoeken dit jaar, en toen...), en dan ben ik gasvrij. Waar vind ik de boeteregeling voor dat Unive/Greenchoice contract, ik zie alleen maar die tarieftabel.
Per product;
korter dan 1,5 jaar 50 EUR
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR
langer dan 2,5 jaar 125 EUR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:15:
[...]

Enig idee wat zo’n extra meter gaat kosten?
Een eenmalig bedrag op basis van een offerte aanvraag voor een extra meetpunt (werkgebied Stedin): www.mijnaansluiting.nl en vervolgens het meettarief van €23,97 incl btw per jaar (1 x 10A t/m 3 x 25A)

Liander rekent een vast tarief voor extra meetpunten aanleggen in haar werkgebied van €260,97.

Dat hebben de meeste zonnepanelen eigenaren die netto terugleveren er zo uit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:20:
[...]

Een eenmalig bedrag op basis van een offerte aanvraag voor een extra meetpunt (werkgebied Stedin): https://www.mijnaansluiting.nl/home en vervolgens het meettarief van €23,97 incl btw per jaar (1 x 10A t/m 3 x 25A)

Liander rekent een vast tarief voor extra meetpunten aanleggen in haar werkgebied van €260,97.

Dat hebben de meeste zonnepanelen eigenaren die netto terugleveren er zo uit dus.
En hier protesteren 'leveranciers' niet over? Ik kan me voorstellen dat met exact 0 levering je toch eens opgebeld zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Brent schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:22:
[...]

En hier protesteren 'leveranciers' niet over? Ik kan me voorstellen dat met exact 0 levering je toch eens opgebeld zal worden.
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar Stedin 'adverteert' met het volgende:
U wilt voor het afnemen en terugleveren van energie verschillende energieleveranciers contracteren. De energieleverancier die het aantrekkelijkste tarief biedt voor de afname van energie, is namelijk niet altijd dezelfde als die het aantrekkelijkste tarief voor de teruglevering van energie biedt.
Dat klinkt als een regelrechte oproep aan bezitters van zonnepanelen om meer geld uit die dingen te halen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:19:
[...]

Per product;
korter dan 1,5 jaar 50 EUR
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR
langer dan 2,5 jaar 125 EUR
Hmm, dat is precies omgekeerd van wat ik verwachtte; ik ga er vanuit dat de tijdsspannen hier contractduur is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:27
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:20:
[...]

Een eenmalig bedrag op basis van een offerte aanvraag voor een extra meetpunt (werkgebied Stedin): www.mijnaansluiting.nl en vervolgens het meettarief van €23,97 incl btw per jaar (1 x 10A t/m 3 x 25A)

Dan ben je de sjaak bij enexisgebied, https://www.enexis.nl/-/m...en-elektriciteit-2022.pdf 512euro :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:23:
[...]

Dat klinkt als een regelrechte oproep aan bezitters van zonnepanelen om meer geld uit die dingen te halen :+
Het was niet bij me opgekomen, maar het is volstrekt logisch levering en vraag te scheiden zolang er teruglevertarieven zijn die hoger zijn dan levertarieven. In elk geval een idee zodra de saldering verdwijnt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ah, daar gaan we, voor 500 is mijn teruglevering nu te weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Stel je verbruikt momenteel 2500 kWh per jaar en je wekt 3500 kWh op. Je hebt goed opgelet dus je zit natuurlijk al bij Eneco, dus je ontvangt 58,55ct*1000kWH = €585,56. Nu vraag je tweede meetpunt aan die je aansluit op je zonnepanelen.

Met je eerste meetpunt ga je uitsluitend verbruiken bij Tibber en komt op een tarief van 28,2ct de kWh (afgelopen 12 maanden). Je betaald 2500kWh*28,2ct = €705 per jaar

Met je tweede meetpunt ga je uitsluitend leveren en kom je op opbrengsten van 3500kWh*58,55ct = €2049,5 - meettarief van €23,97 p/j (1 x 10A t/m 3 x 25A) = €2025,53 per jaar

Netto ontvang je dus €734,97 meer dan bij Eneco only. 2023/2024 kan dan alleen maar een succes worden :P

[ Voor 23% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
Is het niet goedkoper om een volwaardige aansluiting aan te vragen? Dan krijg je immers ook nog 825 korting per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

torretje2012 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:38:
Is het niet goedkoper om een volwaardige aansluiting aan te vragen? Dan krijg je immers ook nog 825 korting per jaar.
Dat mag alleen in specifieke gevallen: https://service.liander.n..._aansluitingen_op_1_adres, denk dat daar op Tweakers al wel over gediscussieerd is. Iets met ZZP'ers en twee contracten spelen met je partner oid.

[ Voor 14% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Brent schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:23:
[...]

Hmm, dat is precies omgekeerd van wat ik verwachtte; ik ga er vanuit dat de tijdsspannen hier contractduur is?
Als je contract 1 jaar is, val je in de 2,5 jaar en betaal je dus € 125,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:32:
[...]

Stel je verbruikt momenteel 2500 kWh per jaar en je wekt 3500 kWh op. Je hebt goed opgelet dus je zit natuurlijk al bij Eneco, dus je ontvangt 58,55ct*1000kWH = €585,56.

Nu vraag je tweede meetpunt aan en je gaat verbruiken bij Tibber en komt op een tarief van 28,2ct de kWh (afgelopen 12 maanden). Dan betaal je 2500*28,2ct minus 3500*58,55ct Eneco modelcontract ontvangsten op je extra meetpunt: €705 - €2049,5 = €1344,5 op jaarbasis.

Dat €758,94 extra. Daar gaat nog het meettarief van €23,97 p/j (1 x 10A t/m 3 x 25A) vanaf, kom je op €734,97 na 1 jaar extra. 2023/2024 kan dan alleen maar een succes worden :P
1. Wie heeft dit in praktijk gedaan?
2. Mijn meterkast is niet bijzonder ruim. Heeft zo'n meetpunt nog eisen aan de meterkast?
3. (even iets heel anders) Kun je bij MEGA enkeltarief afnemen met een slimme meter, of doen ze dan een Shelletje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Brent schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:46:
[...]

3. (even iets heel anders) Kun je bij MEGA enkeltarief afnemen met een slimme meter, of doen ze dan een Shelletje?
MEGA rekent net als Shell alleen dan maar 5ct TLV: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Je andere vragen heb ik geen antwoord op.

[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Yes, heb je tabel gezien, dank daarvoor :) Maar dat is het enige dat nu mist: of je op eigen verzoek enkeltarief contract kunt afsluiten. Ivm die per telwerk TLV is maakt dat wel een verschil :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Brent schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:23:
[...]

Het is de resterende lengte van je contract op moment van opzeggen. Als je een 3-jarig contract na 9 maanden opzegt, moet je dus voor 2,25 jaar boete betalen (=100 EUR per product).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Brent schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Yes, heb je tabel gezien, dank daarvoor :) Maar dat is het enige dat nu mist: of je op eigen verzoek enkeltarief contract kunt afsluiten. Ivm die per telwerk TLV is maakt dat wel een verschil :)
Ja, dat kan bij MEGA wel, niet bij Shell.
Kan ik zomaar kiezen voor dag- en nachtstroom?
Daarvoor moet je een geschikte meter hebben. Zo'n meter registreert dan nauwkeurig hoeveel je verbruikt tijdens de dag- en nachturen. In de regel geldt dat als je een geschikte meter hebt, je automatisch gebruik maakt van het dubbele tarief. Dit kun je terugvinden in je contract.

Wil je toch liever op elk moment van de dag hetzelfde tarief betalen? Neem dan contact met ons op zodat we het enkeltarief voor je aan kunnen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Da_maniaC schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:25:
Ik zie veel mensen hier lyrisch over Greenchoice Energie van de boer.
Ik heb 12 December een modelcontract afgesloten bij Vattenfal en ben toch nog steeds wel een behoorlijk stuk goedkoper uit? :?
Nu is de gasprijs laag, maar in het najaar zal deze weer de lucht in schieten verwacht ik. Greenchoice Energie van de boer weet je waar je aan toe ben, en over een jaar 20% korting op kale variabele leveringskosten, en een jaar later nog eens 10%. Dat is een fijn vooruitzicht.

Niemand van ons weet wat in de toekomst gebeurt, maar de keuze voor dat 3-jarige Greenchoice contract met prijsdaling is ingegeven door mijn verwachting dat de prijzen alleen maar doorstijgen. De ontwikkelingen wijzen daarop, men weigert het conflict met Rusland te de-escaleren, eerdere beloftes van prijsdalingen zijn nooit uitgekomen, dit houdt niet meer op.

En stel dat ik helemaal ongelijk heb, en er ineens weer vaste contracten worden aangeboden met gas goedkoper de 1 euro per m2, dan kun je na een jaar de boete van 2x125 euro accepteren, en nog goedkoper uit zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door SvMp op 05-06-2022 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
SvMp schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:59:
[...]

men weigert het conflict met Rusland te de-escaleren
En dat is maar goed ook. Maar laten we die discussie elders voeren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:22
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:32:
[...]

Stel je verbruikt momenteel 2500 kWh per jaar en je wekt 3500 kWh op. Je hebt goed opgelet dus je zit natuurlijk al bij Eneco, dus je ontvangt 58,55ct*1000kWH = €585,56. Nu vraag je tweede meetpunt aan die je aansluit op je zonnepanelen.

Met je eerste meetpunt ga je uitsluitend verbruiken bij Tibber en komt op een tarief van 28,2ct de kWh (afgelopen 12 maanden). Je betaald 2500kWh*28,2ct = €705 per jaar

Met je tweede meetpunt ga je uitsluitend leveren en kom je op opbrengsten van 3500kWh*58,55ct = €2049,5 - meettarief van €23,97 p/j (1 x 10A t/m 3 x 25A) = €2025,53 per jaar

Netto ontvang je dus €734,97 meer dan bij Eneco only. 2023/2024 kan dan alleen maar een succes worden :P
*knip*
Aanzetten tot fraude doen we dus niet aub.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 06-06-2022 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Brent schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:00:
[...]

En dat is maar goed ook. Maar laten we die discussie elders voeren.
*off-topic*

[ Voor 33% gewijzigd door tweakduke op 05-06-2022 22:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
*off-topic*

Modereren mag je aan ons over laten :)

[ Voor 88% gewijzigd door tweakduke op 05-06-2022 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Da_maniaC schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:25:
Ik zie veel mensen hier lyrisch over Greenchoice Energie van de boer.
Ik heb 12 December een modelcontract afgesloten bij Vattenfal en ben toch nog steeds wel een behoorlijk stuk goedkoper uit? :?
Het probleem is dat Vattenfall voor bestaande klanten goedkoper is dan voor nieuwe volgens mij. Als ik nu naar de prijzen kijk van Vattenfall vs GC/ Univé, dan is GC in jaar 1 al goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
*knip*
Flamebait en op de man laten we achterwege.

[ Voor 85% gewijzigd door tweakduke op 05-06-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Oops

[ Voor 98% gewijzigd door abalone op 05-06-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans80
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 11:53
Ik heb een contract tot eind augustus bij United Consumers, en ben aan het kijken wat handig is om voor daarna af te sluiten.

Nu kreeg ik via de mail het volgende aanbod via Groepsveiling.nl, bij Mega:
Stroom
Normaal tarief (/kWh) € 0,47461
Daltarief (/kWh) € 0,37992
Vaste leveringskosten € 107,88

Gas
Tarief (/m3) € 1,74311
Vaste leveringskosten € 107,88

met een eenmalige korting van 600 euro.

De bovengenoemde tarieven worden nog op basis van 21% BTW getoond

Nu vroeg ik me af of dit een goede aanbieding is vergeleken met de veel genoemde Duurzaam Dalen van Univé, of eventuele andere opties?

Ik heb zonnepanelen, en produceer per jaar iets meer elektriciteit dan ik afneem. Dus ik ben met name geïnteresseerd in de gaskosten (en een gunstige saldering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
[...

En stel dat ik helemaal ongelijk heb, en er ineens weer vaste contracten worden aangeboden met gas goedkoper de 1 euro per m2, dan kun je na een jaar de boete van 2x125 euro accepteren, en nog goedkoper uit zijn.
persoonlijk denk ik dat het niet meer terug gaat naar zeg 0,85 de kuub. Inflatie is alleen al in een jaar 10% geweest, dus dan zit je al snel boven de 1 euro per kuub. Uitzondering situaties daargelaten maar die zullen slechts kortstondig zijn. Dan moet er bijvoorbeeld een zwaar overaanbod zijn en dat zie ik niet snel gebeuren. Ze schuiven het nog eerder door binnen Europa verwacht ik.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

hans80 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:22:
Nu vroeg ik me af of dit een goede aanbieding is vergeleken met de veel genoemde Duurzaam Dalen van Univé, of eventuele andere opties?
Ik heb gelijk even gekeken op https://www.groepsveiling.nl/aanbod/energie/wizard want dit zijn wel hele mooie tarieven, maar helaas: die tarieven zijn exclusief belastingen. Zo komt gas op 2,28728 per m3 uit.

Die 300 of 600 euro korting (afhankelijk van verbruik) na 12 maanden moet je ook maar op hopen gezien de lage solvabiliteit van MEGA.

Volgens mij is dit dezelfde deal als ook wordt aangeboden op o.a. gaslicht.com. Kies hier iets anders van uw gading: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier" :+

[ Voor 8% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:28
Edit: verzoek aan installateur om zich te melden O-)

[ Voor 41% gewijzigd door tweakduke op 06-06-2022 21:15 . Reden: Quote aangepast ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:28
Volgens mij mag dat van de wet niet .... _O-

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
[...]

Nu is de gasprijs laag, maar in het najaar zal deze weer de lucht in schieten verwacht ik. Greenchoice Energie van de boer weet je waar je aan toe ben, en over een jaar 20% korting op kale variabele leveringskosten, en een jaar later nog eens 10%. Dat is een fijn vooruitzicht.
Eigenlijk is het sommetje:

- dit jaar 20% meer betalen dan de huidige spotprijs (ca €1,53)
- volgend jaar het tarief van nu
- jaar daarop 10% korting.

Zekerheid komt met een vrij hoge prijs op dit moment. Maar dan weet je wel waar je aan toe bent :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paskaal
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 14:33
Ik lees al een tijdje mee in dit topic omdat ik ook op zoek ben naar een nieuw contract. Zelf ben ik het volgende tegen gekomen bij Greenchoice: als je je aansluit bij één van de lokale energiecoöperaties (https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/), kan je momenteel een contract voor 1 jaar afsluiten met de volgende tarieven:
Elektriciteit
Variabele kosten (normaal) € 0,4722 / kWh
Variabele kosten (dal) € 0,3900 / kWh
Vaste leveringskosten € 5,7495 / maand

Gas
Variabele kosten € 1,8086 / m3
Vaste leveringskosten € 5,74 / maand
Dit zijn betere tarieven dan het eerste jaar GC / Univé 3 jaar dalen, maar mijn lokale coöperatie vermeld zelf op de website dat het momenteel niet mogelijk is een contract aan te vragen. De aanmeldpagina van GC werkt wel gewoon. Iemand anders dit al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
paskaal schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:21:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic omdat ik ook op zoek ben naar een nieuw contract. Zelf ben ik het volgende tegen gekomen bij Greenchoice: als je je aansluit bij één van de lokale energiecoöperaties (https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/), kan je momenteel een contract voor 1 jaar afsluiten met de volgende tarieven:

[...]

Dit zijn betere tarieven dan het eerste jaar GC / Univé 3 jaar dalen, maar mijn lokale coöperatie vermeld zelf op de website dat het momenteel niet mogelijk is een contract aan te vragen. De aanmeldpagina van GC werkt wel gewoon. Iemand anders dit al geprobeerd?
Goed gevonden.

Vraag me af of je dan nog zelf zonnepanelen mag hebben? Dan kan het wel interessant zijn. Zo niet dan minder. Want de stroomtarieven zijn vrij hoog en alleen gas afnemen kan niet zo te zien (zou ook gek zijn natuurlijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

henkebek schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:35:
[...]

Goed gevonden.

Vraag me af of je dan nog zelf zonnepanelen mag hebben? Dan kan het wel interessant zijn. Zo niet dan minder. Want de stroomtarieven zijn vrij hoog en alleen gas afnemen kan niet zo te zien (zou ook gek zijn natuurlijk).
Ja, dag mag. Er staat een teruglevertarief bij elke cooperatie. En de tarieven bij allemaal (ruim 130) zijn hetzelfde. Ik vraag me af of je woonachtig of lid moet zijn van zo'n cooperatie, er staan wisselende teksten bij. GC kennende kan iedereen klant worden via zo'n link, deze bijvoorbeeld https://www.greenchoice.nl/groenehartenergie/ heeft geen dwingende eisen.

Het is zeer waarschijnlijk sowieso een marketing truc anders kun je niet via 130 intiatieven exact dezelfde tarieven bieden. Er staat ook dat GC het initiatief steunt met een bijdrage als je klant wordt via de link, het lijkt dus meer op een referal systeem dan iets anders. Heb em toegevoegd, beste deal voor mensen die 1jaar vast willen op gas: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

[ Voor 22% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Martin7182 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:32:
Het gebruik van een correctiefactor is algemeen bekend en hangt van je beheerder af, niet direct van je leverancier. Hetzelfde gas geeft dezelfde calorische waarde, maar de correctiefactor houdt ook rekening met hoogte en temperatuur. Gas is makkelijk samen te persen, dus je hebt snel variatie in J/m3 tussen verschillende aansluitingen.
Dat er een correctiefactor wordt toegepast heb ik begrepen. De onderliggende technische reden is ook helder. Of dit fenomeen algemeen bekend is betwijfel ik echter, want heel veel mensen hebben geen idee hoe de kostenstructuren van hun energierekening zijn opgebouwd.

Ik sluit niet uit dat de correctiefactor het verschil verklaard tussen het werkelijk verbruik en het verbruik dat op het maandoverzicht staat. (overigens schrijft EnergieDirect zelf op de website dat ze dit alleen op de jaarafrekening doen en niet op het maandoverzicht)
Ik vind het vooral gek dat dit niet expliciet zo benoemd wordt op het maandoverzicht. Een sterretje met voetnoot zou een kleine moeite zijn.
Het zou in mijn optiek nog logischer zijn geweest als het werkelijke verbruik en de correctiefactor expliciet getoond worden. Dan is het helemaal duidelijk wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempietje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 11:53
Hoi Allen,

Aandachtig dit topic gevolgd de laatste tijd. Ik moet ook over per 1 juli naar een andere leverancier. Nu kom ik bij veel vergelijkingswebsites erop uit dat Mega het goedkoopst is. Nu zie ik hier maar weinig dat dit wordt aangeraden. Heeft dit een reden?

Mijn situatie is dat ik ongeveer 3200 kwh verbruik en 825 m3 aan gas. Heb 10 paneeltjes van 325. Deze leveren iets van 3000 kwh op.

Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand een tip? Mijn dank is bij voorbaat groot :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Mijn contract bij Powerpeers is begin vorige maand afgelopen en ik zit daar nu als bestaande klant variabel.

Mijn stroomverbruik van juni t/m september 2021 was -627kWh*.

Begrijp ik het nou goed dat ik bij Powerpeers hiervoor (627*0,11)= 69,- krijg**
en bij Eneco (627*0,58)= 364,- euro krijg?
Ofwel, bijna 4 maanden variabel bij Eneco afnemen, 364,- in ontvangst nemen en daarna weer verder zien....

* dit is van 2021, ik weet dat dit jaar natuurlijk anders kan uitpakken.
** op jaarbasis wordt dit natuurlijk gesaldeerd.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Willempietje schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:44:
Hoi Allen,

Aandachtig dit topic gevolgd de laatste tijd. Ik moet ook over per 1 juli naar een andere leverancier. Nu kom ik bij veel vergelijkingswebsites erop uit dat Mega het goedkoopst is. Nu zie ik hier maar weinig dat dit wordt aangeraden. Heeft dit een reden?

Mijn situatie is dat ik ongeveer 3200 kwh verbruik en 825 m3 aan gas. Heb 10 paneeltjes van 325. Deze leveren iets van 3000 kwh op.

Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand een tip? Mijn dank is bij voorbaat groot :-).
Ik zie bij Mega € 2,2873 voor een m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:03:
[...]

Ik zie bij Mega € 2,2873 voor een m3 gas.
Klikkerdeklik: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Willempietje schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:44:
Hoi Allen,

Zeker, omdat MEGA per telwerk saldeert en slechts 5ct TVL geeft, dat is slecht voor jou. Jij bent een kandidaat voor de dubbele meter met Eneco en Tibber :P

Je antwoorden staan in dit draadje op de laatste pagina's. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:51
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:41:
[...]

Ja, dag mag. Er staat een teruglevertarief bij elke cooperatie. En de tarieven bij allemaal (ruim 130) zijn hetzelfde. Ik vraag me af of je woonachtig of lid moet zijn van zo'n cooperatie, er staan wisselende teksten bij. GC kennende kan iedereen klant worden via zo'n link, deze bijvoorbeeld https://www.greenchoice.nl/groenehartenergie/ heeft geen dwingende eisen.

Het is zeer waarschijnlijk sowieso een marketing truc anders kun je niet via 130 intiatieven exact dezelfde tarieven bieden. Er staat ook dat GC het initiatief steunt met een bijdrage als je klant wordt via de link, het lijkt dus meer op een referal systeem dan iets anders. Heb em toegevoegd, beste deal voor mensen die 1jaar vast willen op gas: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Bedankt voor de tip.
1 jaar vast en het gas is € 0,225 (kaal tarief, ex EB/ODE en BTW) goedkoper dan het nieuwe variabel tarief wat Energie Direct mij per 01-07-2022 aanbied. Elektra prijs is voor mij niet erg, want teruglevering is om en nabij mijn verbruik. Een kale gasprijs van € 1,045 per m3 voor 1 jaar vind ik wel een leuk tarief. Bij een flinke daling binnen 1 jaar is de opzegboete ook te overzien.
Via de site van Grrenchoice zelf kan je dit niet regelen, maar via de site van buurtmolen een paar dorpen verderop wel. Van deze buurtmolen kan ik geen lid worden, want ik woon net buiten hun postcoderoos.
Ik heb de automatische bevestiging al binnen, dus we gaan het beleven.

[ Voor 5% gewijzigd door Kroonkurk op 05-06-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
abalone schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Het afbouwen van de regeling eindigt nog steeds in 2031. De nieuwe regeling is beter voor de klant dan de oude.
[Afbeelding]

Je praat hier volgens mij vooral met je onderbuik.
Klopt, dat heet daarom ook een verwachting. 2031 is ver weg voor een subsidie. Het zal mij daarom helemaal niet verbazen als deze regeling weer wordt aangepast / lees afgeschaft. Het kabinet wil stoppen met salderen en de bezuinigingen moeten nog beginnen. Ieder jaar dat je nog kunt salderen is meegenomen.

Dat maakt het prijsvergelijken met een lopende subsidieregeling altijd onvoorspelbaarder.

[ Voor 5% gewijzigd door Corrigan op 05-06-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
ArthurMorgan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:07:
GC saldeert over het totaal, Shell per meter.

Dus je overschot op hoog tarief wordt bij GC verrekend met het laag tarief. Bij Shell krijg je een terugleververgoeding over wat je meer produceert in het hoog tarief, en wat je te kort komt bij laag moet je echt import tarief betalen. (belastingen volgens mij wel over het geheel, maar daar ben ik niet meer ingedoken nadat ik dit zag.)
Wat overdag door de zonnepanelen wordt opgewekt wordt dus alleen verrekend met het verbruik overdag? Nachtstroom betaal je dus bijna altijd volledig voor, omdat de zonnepanelen dan bijna niets terug leveren? Ook zal bij netto terugleveren overdag het overschot dus weinig meer opleveren. Dit is een groot nadeel voor zonnepaneel bezitters.

Toch lijkt het aanbod van Shell in mijn situatie gunstiger dan dat van GreenChoice.

Hoog verbruik (kWh)Laag verbruik (kWh)Hoog terug leveren (kWh)Laag terug leveren (kWh)Gas verbruik(m³)
1000100011004001500

Energie aanbiederGeschat maandtariefVoetnoot
GreenChoice 3 jaar€285,93
Shell 1 jaar€246,14Exclusief €100,- welkomstbonus die het zelfs €237,80 zou maken.
Vattenfall variabel€246,40Onduidelijk of de nieuwe prijzen hier al in verwerkt zijn.

Shell lijkt ondanks de ongunstige salderingsregeling de scherpste aanbieding. Ik heb niet heel veel nadeel van de ongunstige saldering omdat gebruik en teruglevering overdag bijna in balans zijn. Alleen in de avonduren zit een groot gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:32:
Iedereen die netto teruglevert over een jaar, levert zeker netto terug in de zomer en moet dus met zijn stroomcontract als de wiedeweerga naar Eneco Modelcontract voor de 58,55ct per kWh. Je kan per maand opzeggen dus je loopt helemaal binnen in de zomer als je in de zomer meer opwekt dan verbruikt.
Interessante tip maar zijn er aanbieders waar je uitsluitend gas zonder stroom kunt afnemen tegen een gunstig tarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

HyperH schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:51:
[...]

Toch lijkt het aanbod van Shell in mijn situatie gunstiger dan dat van GreenChoice.

Shell lijkt ondanks de ongunstige salderingsregeling de scherpste aanbieding. Ik heb niet heel veel nadeel van de ongunstige saldering omdat gebruik en teruglevering overdag bijna in balans zijn. Alleen in de avonduren zit een groot gat.
Het is ongeveer even duur.

Shell 1 jaar (totaal: €2969,86)
- Welkomstbonus = -€100
- 100kWh piek TVL * €0,1 = -€10
- 600kWh dal * €0,3866 = €231,96
- 1500m3 * €1,8986 = €2847,9

GC 3 jaar: (totaal: €2967,10)
- 500kWh dal * €0,3989 = €199,45
- 1500m3 * €1,8451 = €2767,65
HyperH schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:56:
[...]

Interessante tip maar zijn er aanbieders waar je uitsluitend gas zonder stroom kunt afnemen tegen een gunstig tarief?
Je kan bijna bij elke leverancier los gas of stroom nemen, dus dat is geen probleem. Overweeg ook 1 jaar GC, die is goedkoopst voor jou: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

[ Voor 66% gewijzigd door Malarky op 05-06-2022 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
[quote]HyperH schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:51:
[...]

Wat overdag door de zonnepanelen wordt opgewekt wordt dus alleen verrekend met het verbruik overdag? Nachtstroom betaal je dus bijna altijd volledig voor, omdat de zonnepanelen dan bijna niets terug leveren? Ook zal bij netto terugleveren overdag het overschot dus weinig meer opleveren. Dit is een groot nadeel voor zonnepaneel bezitters.

Hoog verbruik (kWh)Laag verbruik (kWh)Hoog terug leveren (kWh)Laag terug leveren (kWh)Gas verbruik(m³)
1000100011004001500

Energie aanbiederGeschat maandtariefVoetnoot
GreenChoice 3 jaar€285,93
Shell 1 jaar€246,14Exclusief €100,- welkomstbonus die het zelfs €237,80 zou maken.
Vattenfall variabel€246,40Onduidelijk of de nieuwe prijzen hier al in verwerkt zijn.

Shell lijkt ondanks de ongunstige salderingsregeling de scherpste aanbieding. Ik heb niet heel veel nadeel van de ongunstige saldering omdat gebruik en teruglevering overdag bijna in balans zijn. Alleen in de avonduren zit een groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
Hp68 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:34:
[...]

Ik krijg dan een hoger bedrag bij shell met jouw verbruik of reken ik verkeerd
Lijkt wel of shell met teruggave zonnepanelen is en GC zonder
En vattenfal ook met teruggave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:41
Jammer voor je maar dat mag niet. Beide meters moeten een eigen groepenkast met hoofdschakelaar hebben en het is niet de bedoeling dat je dat ergens met elkaar doorverbindt.

Gek genoeg kan het met een accu dan weer wel... in het gunstigste geval krijg je om 13:00 uur betaald om hem vol te laden, zet je om 18:00 de schakelaar om en krijgt nog een keer betaald om het terug te leveren. Maar als je toch tibber hebt kan dat dan ook weer op één meetpunt.

[ Voor 36% gewijzigd door tweakduke op 06-06-2022 21:16 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
HyperH schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:51:
[...]

Geen probleem, de meter gaat pas om 23:00 over van normaal naar daltarief. En het hele weekend is ook daltarief. Als je een beetje oplet met de wasmachine dan is je verbruik voor beide tarieven ongeveer gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Mooi aanbod ontvangen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwSHE1PdXnvett6i_73iNDcLCLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQTr3NiDmPinUk8sEBVYpQ9D.jpg?f=fotoalbum_large

VanDeBron. (Alleen stroom)

Had nog een variabel contract, nu weer een jaartje vast. :)

(Ik kom toch in de buurt van (of voorbij de) 0 kWh per jaar schat ik nu in, maar wilde het toch even delen hier)

[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 06-06-2022 02:38 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gisteren ook m’n moeder met stroom, gas en zonnepanelen overgezet naar Univé/Greenchoice. Drie jaar lijkt lang, maar in juli worden de tarieven echt nog niet voordeliger, zelfs in januari acht ik die kans niet groot. Dan pas een kans in juli volgend jaar, maar als ze eerst twee keer worden verhoogd, zullen ze nooit lager zijn dan het tarief van nu met 20% korting. Het moet dan gek lopen.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
@Malarky thanks voor het samenvattend overzicht 2 dagen terug 🙏🏻

Mijn contract loopt vandaag af en ik ga morgen over naar variabel bij Eneco. Nu zag ik dat Greenchoice GroeneHart voor mij goedkoper is. Ik krijg echter over 2 weken zonnepanelen. Is het praktischer qua aanmelding om hier even op te wachten? Ik heb geen zin in gehannes.

Bij het aanmelden krijg je namelijk de vraag of je panelen hebt. Nu dus niet, maar over twee weken wel. Echter heb ik volgens de Eneco app nu al panelen, omdat ik deze al heb aangemeld via de netbeheerder.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
VidaR-9 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:42:
@Malarky thanks voor het samenvattend overzicht 2 dagen terug 🙏🏻

Mijn contract loopt vandaag af en ik ga morgen over naar variabel bij Eneco. Nu zag ik dat Greenchoice GroeneHart voor mij goedkoper is. Ik krijg echter over 2 weken zonnepanelen. Is het praktischer qua aanmelding om hier even op te wachten? Ik heb geen zin in gehannes.

Bij het aanmelden krijg je namelijk de vraag of je panelen hebt. Nu dus niet, maar over twee weken wel. Echter heb ik volgens de Eneco app nu al panelen, omdat ik deze al heb aangemeld via de netbeheerder.
Je kunt het gewoon aanvragen met zonnepanelen. In de aanvraag wordt het gebruikt om je maandbedrag te schatten, meer niet. Dus je krijgt ook geen straf als je ze (nog) niet hebt. Als ze niet geplaatst worden krijg je waarschijnlijk wel over 2 a 3 maanden een bericht dat je maandbedrag te laag is naar het geschatte jaarverbruik en of je deze dan wat hoger wilt zetten.

Tenminste ik neem aan dat je een slimme meter hebt, dan wordt er bij de meeste energieleveranciers elke maand een schatting gemaakt van je jaarverbruik.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 15:11
HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:17:
[...]

18000 kWh?
Wij verwarmen hier ook met een Airco en heeft ons afgelopen winter 200 kWh gekost, met een echt koude winter zou dat misschien 500 kWh kunnen zijn. Maar we hebben dan wel 0 m3 gas verbruikt!
Wat voor fornuis heb je wel niet die 30 Kwh per dag verbruikt?
Een elektrische AGA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:32
Ik zit al een paar jaar bij Powerpeers en kan nu verlengen voor 1 jaar tegen € 1,88 per kuub gas (nu € 1,55 per kuub). Volgens mij in deze tijd een prima deal. Of heb ik wat gemist? Zie veel van Shell en Greenchoice langs komen maar daar betaal je meer per kuub.

Electra is volledig afgedekt door mijn zonnepanelen.

[ Voor 3% gewijzigd door GoEV6 op 06-06-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
GoEV6 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:38:
Ik zit al een paar jaar bij Powerpeers en nu verlengen voor 1 jaar tegen € 1,88 per kuub gas (nu € 1,55 per kuub). Volgens mij in deze tijd een prima deal. Of heb ik wat gemist? Zie veel van Shell en Greenchoice langs komen maar daar betaal je meer per kuub.

Heb je ook een overschot aan elektra? Want Powerpeers is karig met de terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Afas schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:47:
[...]

Heb je ook een overschot aan elektra? Want Powerpeers is karig met de terugleververgoeding.
Overschot is nihil. Ik vergelijk dus alleen op de prijs van gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Een fornuis dat 24/7 1kW trekt? De beste manier om je kosten te drukken is die bij het oud-ijzer zetten.
GoEV6 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Overschot is nihil. Ik vergelijk dus alleen op de prijs van gas.
Dan dus bij de laagste gasprijs gaan zitten? Veel is het niet, maar er is wel wat aanbod onder de 1,88, zie de tabel van @Malarky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 08:54
GoEV6 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:38:
Ik zit al een paar jaar bij Powerpeers en kan nu verlengen voor 1 jaar tegen € 1,88 per kuub gas (nu € 1,55 per kuub). Volgens mij in deze tijd een prima deal. Of heb ik wat gemist? Zie veel van Shell en Greenchoice langs komen maar daar betaal je meer per kuub.

Ik heb bij van de Bron (na mij eerst aangemeld te hebben voor een variabel contract) een aanbieding voor een jaarcontract gekregen met voor gas een tarief van € 1,61896 (inclusief BTW). Deze is berekend door het m³ tarief, de regiotoeslag, het CO2 compensatieproject, de energiebelasting en de Opslag Duurzame Energie bij elkaar op te tellen.
Dus eerst aanmelden voor variabel en dan wachten op een aanbod voor 1 jaar vast? Bijzondere gang van zaken....wel mooi tarief :)
Ik wist dit niet van te voren. Het overkwam me. Maar inderdaad een onverwachte gang van zaken. Het BTW-percentage is (zoals hieronder reeds bevestigd) 9%.

[ Voor 16% gewijzigd door One_Gandalf op 06-06-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
One_Gandalf schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Ik heb bij van de Bron (na mij eerst aangemeld te hebben voor een variabel contract) een aanbieding voor een jaarcontract gekregen met voor gas een tarief van € 1,61896 (inclusief BTW). Deze is berekend door het m³ tarief, de regiotoeslag, het CO2 compensatieproject, de energiebelasting en de Opslag Duurzame Energie bij elkaar op te tellen.
Dus eerst aanmelden voor variabel en dan wachten op een aanbod voor 1 jaar vast? Bijzondere gang van zaken....wel mooi tarief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
One_Gandalf schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Is dat 9% btw of 21%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:43
Ik heb hetzelfde voorstel gehad en kan bevestigen dat dit inclusief 9% BTW is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
powermarcel10 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:26:
[...]

Ik heb hetzelfde voorstel gehad en kan bevestigen dat dit inclusief 9% BTW is.
OK, dat komt dan neer op 1,80 met 21%, wat de vergelijking met andere prijzen wat vergemakkelijkt. 1,80 is een goede prijs, maar ook weer niet uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
Brent schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:54:
[...]

Een fornuis dat 24/7 1kW trekt? De beste manier om je kosten te drukken is die bij het oud-ijzer zetten.
Nee daar is hij te duur voor. Het is niet erg energie-efficiënt maar het is een geweldige manier van koken. Mijn grote hobby. Dus dat mag wel iets kosten. De warmte die hij afgeeft is lekker in huis (ik weet het dat is inefficiënte warmte). Op dit moment staat hij gewoon uit. Dan kan ik wel koken maar de ovens doen het niet. Dan moet hij eerst 8 uur opwarmen. Maar goed. Met de huidige tarieven kost het mij ongeveer 6 euro per dag. Dat is voor mij acceptabel. Echter 14 euro per dag (nieuwe tarieven) is dan weer een beetje te gortig. Hobby's kosten geld. Ik heb ook wat oldtimers en die rijden ook onzuiniger dan mijn Renault ZOE.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
ArthurMorgan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:07:
GC saldeert over het totaal, Shell per meter.

Dus je overschot op hoog tarief wordt bij GC verrekend met het laag tarief. Bij Shell krijg je een terugleververgoeding over wat je meer produceert in het hoog tarief, en wat je te kort komt bij laag moet je echt import tarief betalen. (belastingen volgens mij wel over het geheel, maar daar ben ik niet meer ingedoken nadat ik dit zag.)
Let op: als je bij je energieleverancier de kale leveringstarief vergoed krijg is salderen per meter wellicht gunstiger. Normaal gesproken wek je op hoog tarief meer op vergeleken met laag tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitsmijter
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-06-2022
Mijn energiecontract (vast 1 jaar) loopt binnenkort ook af. Ik volg dit topic dus met veel interesse!

Weet iemand hoe het zit als je tijdens een vast contract zonnepanelen laat plaatsen (en dus bij het afsluiten van dit contract nog niets aan het terugleveren/salderen bent)? Als ik het goed heb begrepen kan je wel salderen, maar kan de energieleverancier technisch gezien dan besluiten om geen terugleververgoeding te geven? Kan in dat geval beter een variabel contract afsluiten? Ik kom er niet echt uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Kogel schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Nee daar is hij te duur voor. Het is niet erg energie-efficiënt maar het is een geweldige manier van koken. Mijn grote hobby. Dus dat mag wel iets kosten. De warmte die hij afgeeft is lekker in huis (ik weet het dat is inefficiënte warmte). Op dit moment staat hij gewoon uit. Dan kan ik wel koken maar de ovens doen het niet. Dan moet hij eerst 8 uur opwarmen. Maar goed. Met de huidige tarieven kost het mij ongeveer 6 euro per dag. Dat is voor mij acceptabel. Echter 14 euro per dag (nieuwe tarieven) is dan weer een beetje te gortig. Hobby's kosten geld. Ik heb ook wat oldtimers en die rijden ook onzuiniger dan mijn Renault ZOE.......
Resistief elektrisch verwarmen is in Nederland de duurste manier van verwarmen. Pick your poison.

Kwa fornuis denk ik dat er voldoende alternatieven zijn, en is het je vooral om de oven te doen: ik kan ook niet zo goed tegen die Nederlandse inbouw-oventjes die maar tot 250 graden gaan. Ik mis af en toe mijn Franse gasoven waar een fikse kalkoen in kon en die tot 450 graden ging. Ze zijn er echter wel, 'betere' electrische inbouwovens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Uitsmijter schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:52:
Mijn energiecontract (vast 1 jaar) loopt binnenkort ook af. Ik volg dit topic dus met veel interesse!

Weet iemand hoe het zit als je tijdens een vast contract zonnepanelen laat plaatsen (en dus bij het afsluiten van dit contract nog niets aan het terugleveren/salderen bent)? Als ik het goed heb begrepen kan je wel salderen, maar kan de energieleverancier technisch gezien dan besluiten om geen terugleververgoeding te geven? Kan in dat geval beter een variabel contract afsluiten? Ik kom er niet echt uit...
Je kan informeren bij je energiemaatschappij wat bij je huidige contract jouw TLV is. Ik heb geen idee hoeveel Wp aan panelen je gaat installeren en wat je verbruik is, maar meestal ga je toch niet halverwege het contractjaar terugleveren, hooguit salderen. Salderen is opbrengst wegstrepen tegen verbruik. Is je opbrengst groter dan verbruik, dan ben je aan het terugleveren en krijg je voor het restant een TLV.

[ Voor 8% gewijzigd door GioStyle op 06-06-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Ja als je geld zat hebt met zulke hobbies en het mag wat kosten moet je ook niet klagen dat je energierekening zo hoog wordt. Misschien dan toch maar aanpassen aan de huidige energie- en klimaatcrisis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kogel
HereIsTom schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:25:
[...]

Ja als je geld zat hebt met zulke hobbies en het mag wat kosten moet je ook niet klagen dat je energierekening zo hoog wordt. Misschien dan toch maar aanpassen aan de huidige energie- en klimaatcrisis.
Ik heb niet geklaagd. Ik kijk wat de beste keuze is. En ik heb zoals gezegd mijn fornuis al 2 maanden uitstaan. Gasverbuik ben ik dit jaar al omlaag (naar inschatting) van 3200 m3 naar ongeveer 1000 m3. Stroomverbruik is dus nu ook zeer veel minder. En ik leg 24 zonnepanelen neer met de optie op nog 12. Zodra het kan (betaalbaar is) zet ik batterijen neer. Maar goed. Ieder zijn hobby. Ik vlieg nauwelijks en ga veel in NL op vakantie.
Echter volgens mij gaat het er niet over om iemand zijn belangrijkste hobby te bekritiseren. Dit topic is ervoor om elkaar te helpen begrijpen hoe de energiemarkt in elkaar steekt zodat we allemaal de beste keuze kunnen maken. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Uitsmijter schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:52:

Salderen is verrekenen tot 0. Op beide meters of per meter. TLV/terugleveren is wat je bovenop het salderen tot 0 nog opwekt.

Er wordt stevig gelinkt in dit draadje naar een tabel met de TLV per leverancier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Malarky schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:31:
Het is ongeveer even duur.

Shell 1 jaar (totaal: €2969,86)
- Welkomstbonus = -€100
- 100kWh piek TVL * €0,1 = -€10
- 600kWh dal * €0,3866 = €231,96
- 1500m3 * €1,8986 = €2847,9

GC 3 jaar: (totaal: €2967,10)
- 500kWh dal * €0,3989 = €199,45
- 1500m3 * €1,8451 = €2767,65
Shell komt teruggerekend dan op €247,49 / maand en GC op €247,26 / maand. Voor de paar eurocenten verschil wegen de voorwaarden en betrouwbaarheid van de aanbieder zwaarder. Saldering is niet het belangrijkste aspect in onze situatie, maar lijkt bij GC gunstiger. Stel dat mijn verbruik drastisch zou wijzigen (dalen) dan zou dat verschil kunnen oplopen.
Ik overweeg zeker om een 1 jarig contract van GC via een lokaal energie-initiatief af te sluiten. Moet alleen de kleine lettertjes nog wat doorpluizen of er geen gekke dingen in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Hp68 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:43:
Lijkt wel of shell met teruggave zonnepanelen is en GC zonder
En vattenfal ook met teruggave
Ik was de teruglevering bij GC vergeten mee te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Martin7182 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 00:07:
Geen probleem, de meter gaat pas om 23:00 over van normaal naar daltarief. En het hele weekend is ook daltarief. Als je een beetje oplet met de wasmachine dan is je verbruik voor beide tarieven ongeveer gelijk.
Mijn vrouw en ik werken overdag. Huishoudelijke taken vinden daardoor vooral in de avond plaats en in het weekend. De wasmachine, droger en vaatwasser draaien dus relatief veel in dal uren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Kogel schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Ik heb niet geklaagd. Ik kijk wat de beste keuze is. En ik heb zoals gezegd mijn fornuis al 2 maanden uitstaan. Gasverbuik ben ik dit jaar al omlaag (naar inschatting) van 3200 m3 naar ongeveer 1000 m3. Stroomverbruik is dus nu ook zeer veel minder. En ik leg 24 zonnepanelen neer met de optie op nog 12. Zodra het kan (betaalbaar is) zet ik batterijen neer. Maar goed. Ieder zijn hobby. Ik vlieg nauwelijks en ga veel in NL op vakantie.
Echter volgens mij gaat het er niet over om iemand zijn belangrijkste hobby te bekritiseren. Dit topic is ervoor om elkaar te helpen begrijpen hoe de energiemarkt in elkaar steekt zodat we allemaal de beste keuze kunnen maken. Toch?
Hoewel ik het met je eens ben dat dit topic niet is bedoeld om elkaar te veroordelen, kan ik wel enig begrip opbrengen voor de reacties. Een stroomverbruik van zo'n 18.000kWh is gewoon erg pittig: Met die hoeveelheid stroom komen 5 tot 6 gemiddelde gezinnen het hele jaar door.
Was je je al bewust van het feit dat de oven zo'n grootverbruiker was? Ik hoop van niet, want dan is daar meer voordeel te halen (door bewuster gebruik) dan een gunstig energiecontract.
Dit geldt overigens voor het energieverbruik in het algemeen: Bewustwording is vaak de eenvoudigste besparing. (Ja, een dooddoener. Maar met ovens die 30kW per dag wegstoken voelde ik toch de urgentie het te noemen ;) )

Daarnaast zou ik als de wiedeweerga die zonnepanelen proberen te regelen. En de 'optie voor nog 12 panelen' vervangen voor 'nog 12 panelen'. Met 36 panelen pak je al snel zo'n 12.000kWh per jaar. Als de overige 6.000kWh te besparen is, zullen je energierekeningen er de komende jaren heel anders uitzien.
Zeker als je gasverbruik weet te verplaatsen naar elektra, waar je met de airco's al een goede keuze hebt gemaakt.

Met de mogelijkheden die er imo waarschijnlijk zijn, maar buiten de scope van dit topic vallen, is het zoeken naar het beste contract nog slechts gerommel in de marge (maar nog steeds de moeite waard)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Mijn huidige energieleverancier EnergieDirect heeft een voorstel gestuurd om het aflopende contract met 1 jaar te verlegen tegen de volgende tarieven:

Normaaltarief per kWh€ 0,49017
Daltarief per kWh€ 0,38006
Vaste leveringskosten stroom per maand€ 5,99
Gas per m3€2,08402
Vaste leveringskosten gas per maand€ 5,99

Dat zou op jaarbasis 1500*2,08 + 500*0,38 + 5,99 + 5,99 = € 3321,98 zijn.
Teruggerekend naar een maandtarief is dat €276,83 / maand.

EnergieDirect zegt zelf echter dat het € 3058,- / jaar is, dus een maandtarief van €254,83. Maar dat zal wel inclusief alle tijdelijke overheidskortingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
HyperH schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:32:
Mijn huidige energieleverancier EnergieDirect heeft een voorstel gestuurd om het aflopende contract met 1 jaar te verlegen tegen de volgende tarieven:

Normaaltarief per kWh€ 0,49017
Daltarief per kWh€ 0,38006
Vaste leveringskosten stroom per maand€ 5,99
Gas per m3€2,08402
Vaste leveringskosten gas per maand€ 5,99

Dat zou op jaarbasis 1500*2,08 + 500*0,38 + 5,99 + 5,99 = € 3321,98 zijn.
Teruggerekend naar een maandtarief is dat €276,83 / maand.

EnergieDirect zegt zelf echter dat het € 3058,- / jaar is, dus een maandtarief van €254,83. Maar dat zal wel inclusief alle tijdelijke overheidskortingen zijn.
lagere btw voor een half jaar en de energiebelastingkorting is naar 825 toe gegaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

HyperH schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:32:
Ik en anderen hier rekenen bewust zonder alle netbeheerkosten en teruggave energiekosten en weet-ik-wat omdat die toch bij iedere leverancier wettelijk gelijk zijn. We vergelijken hier daarom gewoon all-in unit prijzen per kWh of m3. Enige waar leverancier op kunnen differentieren is de leveringkosten voor gas en/of stroom per dag/maand, die staan dan ook in de tabel.
[...]

Ik heb niet geklaagd. Ik kijk wat de beste keuze is.
Voor jou is het simpel toch: als er iemand in Nederland een kandidaat is voor een extra meetpunt dan ben jij het wel. :) 10.000kWh + terugleveren over meetpunt 2 met 58,55ct bij Eneco en over meetpunt 1 bij Tibber, of vastzetten bij bijv Shell. Er zijn helaas niet veel mensen met een tweede meetpunt omdat het verschil tussen TVL en verbruik per kWh pas vrij recent (paar maanden) tussen leverancier zo extreem is.

Je kan nog even ~20 juni afwachten dan worden de tarieven van 1 juli t/m 31dec bekend van o.a. Eneco.

[ Voor 113% gewijzigd door Malarky op 06-06-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Dan ben je inderdaad al goed bezig, maar vind het wel grappig dat er vaak nu het duur wordt pas naar gekeken wordt, anders had je denk ik niet zo’n fornuis gekocht.
Ik wil je niet bekritiseren, maar met zo’n verbruik mag ik er toch wel op wijzen dat dit wel erg hoog is.
Maar ik zou gelijk die 36 panelen neerleggen als daar plaats voor is, in één keer leggen is goedkoper en hoe eerder er meer liggen des te meer je nog gebruik kan maken van de Salderingsregeling tot 2025 waardoor je ze sneller hebt terugverdiend. En zo kun je met die panelen al aardig je verbruik afdekken.

P.S. Voor een energie contract zou ik kijken naar een leverancier die goed saldeert met zonnepanelen, zoals bijv. Eneco en evt. met gas naar een goedkoper leverancier.

[ Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 06-06-2022 13:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kogel
Maestro schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:30:
[...]

Hoewel ik het met je eens ben dat dit topic niet is bedoeld om elkaar te veroordelen, kan ik wel enig begrip opbrengen voor de reacties. Een stroomverbruik van zo'n 18.000kWh is gewoon erg pittig: Met die hoeveelheid stroom komen 5 tot 6 gemiddelde gezinnen het hele jaar door.
Was je je al bewust van het feit dat de oven zo'n grootverbruiker was? Ik hoop van niet, want dan is daar meer voordeel te halen (door bewuster gebruik) dan een gunstig energiecontract.
Dit geldt overigens voor het energieverbruik in het algemeen: Bewustwording is vaak de eenvoudigste besparing. (Ja, een dooddoener. Maar met ovens die 30kW per dag wegstoken voelde ik toch de urgentie het te noemen ;) )
Ik snap de vragen ook wel. Maar zoals ik al zei een hobby kost ook wat. En zoals ik ook al zei staat de oven al 2 maanden uit en blijft ook uit voorlopig. Zonnepanelen komen over 3 weken. Moest er even op wachten want het is nogal druk.
Warmtepomp komt ook. Is erg complex in een groot vrijstaand huis dus een doorsnee WP werkt ook niet. Benzine auto is er vorige week uitgegaan en er is een kleine elektrische voor in de plaats gekomen.

Dat zijn heel wat stappen in een korte tijd. Kost ook een enorme berg geld allemaal. Praat je alles bij elkaar (ook meterkast moest aangepast worden voor de auto, PV en Warmtepomp) al gauw over een 50-70 K (tweedehands auto, panelen en warmtepomp). Nu kan dat gelukkig. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet ook gewoon op de aanbiedingen in de winkel let en hier met een trui en een dekentje op de bank zit en niet op vakantie ben gegaan met Pinsteren omdat ik de prijzen absurd vind door de drukte.

Dus in mijn ogen heeft het allemaal niks te maken met OF je het kan betalen maar meer met WAAR je je geld aan uitgeeft. En ik breng het liever naar mijn kinderen dan naar de energiemarkt.

En dit forum brengt heel wat duidelijkheid. Namelijk dat het een zooi is helaas.Ik vind het echt vreemd dat er niet een eenduidige manier van aanbieden is. Ik ben nogal liberaal maar de overheid mag wat mij betreft wel eens echte eenduidige vergelijkbare prijzen afdwingen die iedereen in NL kan begrijpen zonder dat ze eerst op Tweakers om raad moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
HyperH schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:12:
[...]

Mijn vrouw en ik werken overdag. Huishoudelijke taken vinden daardoor vooral in de avond plaats en in het weekend. De wasmachine, droger en vaatwasser draaien dus relatief veel in dal uren.
Relatief veel, maar onze ervaring met twee 9-17 voltijdsbanen is dat wij doordeweeks tot 23:00 genoeg tijd hebben om kWh's te verbruiken die we uitsparen in de daluren. Maar goed, misschien is jullie situatie heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Off topic: Puur uit interesse, wat voor soort oven is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kogel
darkdesign schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:49:
[...]

Off topic: Puur uit interesse, wat voor soort oven is dat?
Een AGA DC5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKq-uWmi2f3-h74va_PX-2f7WTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PuDbUbbQTrmy7zf37ZFbn6vb.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 201 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4