Kogel schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:30:
[...]
Ik heb niet geklaagd. Ik kijk wat de beste keuze is. En ik heb zoals gezegd mijn fornuis al 2 maanden uitstaan. Gasverbuik ben ik dit jaar al omlaag (naar inschatting) van 3200 m3 naar ongeveer 1000 m3. Stroomverbruik is dus nu ook zeer veel minder. En ik leg 24 zonnepanelen neer met de optie op nog 12. Zodra het kan (betaalbaar is) zet ik batterijen neer. Maar goed. Ieder zijn hobby. Ik vlieg nauwelijks en ga veel in NL op vakantie.
Echter volgens mij gaat het er niet over om iemand zijn belangrijkste hobby te bekritiseren. Dit topic is ervoor om elkaar te helpen begrijpen hoe de energiemarkt in elkaar steekt zodat we allemaal de beste keuze kunnen maken. Toch?
Hoewel ik het met je eens ben dat dit topic niet is bedoeld om elkaar te veroordelen, kan ik wel enig begrip opbrengen voor de reacties. Een stroomverbruik van zo'n 18.000kWh is gewoon erg pittig: Met die hoeveelheid stroom komen 5 tot 6 gemiddelde gezinnen het hele jaar door.
Was je je al bewust van het feit dat de oven zo'n grootverbruiker was? Ik hoop van niet, want dan is daar meer voordeel te halen (door bewuster gebruik) dan een gunstig energiecontract.
Dit geldt overigens voor het energieverbruik in het algemeen: Bewustwording is vaak de eenvoudigste besparing. (Ja, een dooddoener. Maar met ovens die 30kW per dag wegstoken voelde ik toch de urgentie het te noemen

)
Daarnaast zou ik als de wiedeweerga die zonnepanelen proberen te regelen. En de 'optie voor nog 12 panelen' vervangen voor 'nog 12 panelen'. Met 36 panelen pak je al snel zo'n 12.000kWh per jaar. Als de overige 6.000kWh te besparen is, zullen je energierekeningen er de komende jaren heel anders uitzien.
Zeker als je gasverbruik weet te verplaatsen naar elektra, waar je met de airco's al een goede keuze hebt gemaakt.
Met de mogelijkheden die er imo waarschijnlijk zijn, maar buiten de scope van dit topic vallen, is het zoeken naar het beste contract nog slechts gerommel in de marge (maar nog steeds de moeite waard)
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat