Mooi ding!
tnx vind ik ook. en het kookt fantastisch. 600 kilo gietijzer. Maar niet zo energiezuinig ;-)
op deze manier lever je geen eigen stroom meer buiten de meter omMalarky schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:41:
[...]
Ik en anderen hier rekenen bewust zonder alle netbeheerkosten en teruggave energiekosten en weet-ik-wat omdat die toch bij iedere leverancier wettelijk gelijk zijn. We vergelijken hier daarom gewoon all-in unit prijzen per kWh of m3. Enige waar leverancier op kunnen differentieren is de leveringkosten voor gas en/of stroom per dag/maand, die staan dan ook in de tabel.
[...]
Voor jou is het simpel toch: als er iemand in Nederland een kandidaat is voor een extra meetpunt dan ben jij het wel.10.000kWh + terugleveren over meetpunt 2 met 58,55ct bij Eneco en over meetpunt 1 bij Tibber, of vastzetten bij bijv Shell. Er zijn helaas niet veel mensen met een tweede meetpunt omdat het verschil tussen TVL en verbruik per kWh pas vrij recent (paar maanden) tussen leverancier zo extreem is.
Je kan nog even ~20 juni afwachten dan worden de tarieven van 1 juli t/m 31dec bekend van o.a. Eneco.
Wat bedoel je ermee, dat je niet meer kan salderen en alleen TLV hebt?kanaaldijk schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:51:
[...]
op deze manier lever je geen eigen stroom meer buiten de meter om
nu gebruik je ook stroom rechtstreeks van de zonnepanelen dat niet door de meter gaat met twee meters niet meerMalarky schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:52:
[...]
Wat bedoel je ermee, dat je niet meer kan salderen en alleen TLV hebt?
Mooi toch. Waarom zelf stroom verbruiken wat je 25-30ct kost bij Tibber, terwijl Eneco er je 58,55ct voor wil geven?kanaaldijk schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:55:
[...]
nu gebruik je ook stroom rechtstreeks van de zonnepanelen dat niet door de meter gaat met twee meters niet meer
Nog niet geprobeerd. Helaas geen enkel lokaal initiatief in mijn postcode gebied.paskaal schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:21:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic omdat ik ook op zoek ben naar een nieuw contract. Zelf ben ik het volgende tegen gekomen bij Greenchoice: als je je aansluit bij één van de lokale energiecoöperaties (https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/), kan je momenteel een contract voor 1 jaar afsluiten met de volgende tarieven:
Dit zijn betere tarieven dan het eerste jaar GC / Univé 3 jaar dalen, maar mijn lokale coöperatie vermeld zelf op de website dat het momenteel niet mogelijk is een contract aan te vragen. De aanmeldpagina van GC werkt wel gewoon. Iemand anders dit al geprobeerd?
De teksten op de greenchoice website variëren per lokaal initiatief. Als je doorklikt naar de zelfstandige websites van deze lokale initiatieven zie je dat het vaak echt lokale projecten zijn waar de lokale gemeenschap geld bij elkaar heeft gebracht om een windmolen neer te zetten of centraal zonnepanelen plaatsen.
Meestal moet je lid worden of inkopen met certificaten. De meeste initiatieven zitten al 'vol' omdat ze al gerealiseerd zijn. Sommige lokale websites waar GC naar linkt zijn zelfs al uit de lucht.
Het is mij nu niet duidelijk of je aan voorwaarden moet voldoen, zoals wonen in het postcode gebied van de lokale energie-corporatie, maar ik ga het toch maar proberen.
Mijn gokje, GC kennende, de actie voorwaarden hebben gelezen en de 'alleen voor Unive klanten' deal meewegende: je kan gewoon met elke random link aanmelden en het komt goed.HyperH schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:30:
[...]
Nog niet geprobeerd. Helaas geen enkel lokaal initiatief in mijn postcode gebied.
Het is mij nu niet duidelijk of je aan voorwaarden moet voldoen, zoals wonen in het postcode gebied van de lokale energie-corporatie, maar ik ga het toch maar proberen.
Maar iemand moet het even proberen en dan weten we het in 3 dagen.
Heel anders zal het niet zijn. We zijn meestal een uurtje vroeger de deur uit en ook later thuis, doordeweeks 8 tot 18 van huis. Daarna moet er gekookt worden en gegeten worden. Aansluitend gaan de kinderen naar bed. Dan is het al 20 uur voor wij onze handen vrij hebben.Martin7182 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:44:
Relatief veel, maar onze ervaring met twee 9-17 voltijdsbanen is dat wij doordeweeks tot 23:00 genoeg tijd hebben om kWh's te verbruiken die we uitsparen in de daluren. Maar goed, misschien is jullie situatie heel anders.
Behalve huishoudelijke taken moet je misschien ook nog wat andere dingen doen in die avond uurtjes.
Onze 'energiezuinige' wasmachine draait gerust 3 tot 4 uur over een programma. Die draait dus regelmatig na 23 uur nog. Achteraf had ik een beter een wasmachine met timer kunnen kopen.
De droger is een noodzakelijk kwaad met kleine kinderen en vreet energie. Als het kan hangt de was buiten te drogen.
Het is niet gek dat ons dal-verbruik bijna evenveel is als het hoog-verbruik. Ik ga zeker overdenken waar wij kunnen verbeteren.
Het lokale initiatief waar ik op klikte schrijft:Malarky schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:41:
[...]
Mijn gokje, GC kennende, de actie voorwaarden hebben gelezen en de 'alleen voor Unive klanten' deal meewegende: je kan gewoon met elke random link aanmelden en het komt goed.
Zie: https://www.bergenenergie.nl/meedoen/IEDEREEN KAN MEEDOEN
Doelstelling van Coöperatie Bergen Energie is om zoveel mogelijk gezinnen en bedrijven te betrekken bij de opwek van stroom voor eigen gebruik. Hoe kun je meedoen?
Word klant
Op die manier steun je de lokale energietransitie en krijg je stroom uit onze eigen productie-installaties en leveren we gas zoals je dat gewend bent. Iedereen kan klant worden. Dus zowel huurders als huiseigenaren en grote en kleine ondernemingen
Zie nu dat alleen gas afnemen óók mogelijk is (volgens mij gisteren nog niet). Voor 1 jaar vast is 1,80 per m3 op dit moment best goed, al vermoed ik dat er de komende weken/maanden nog wel betere deals komen.Malarky schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:41:
[...]
Mijn gokje, GC kennende, de actie voorwaarden hebben gelezen en de 'alleen voor Unive klanten' deal meewegende: je kan gewoon met elke random link aanmelden en het komt goed.
Waarschijnlijk pakt ie de meeste stroom wel in de eerst uren van het programma.HyperH schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:48:
[...]
Onze 'energiezuinige' wasmachine draait gerust 3 tot 4 uur over een programma. Die draait dus regelmatig na 23 uur nog. Achteraf had ik een beter een wasmachine met timer kunnen kopen.
...
Hier ook zo'n energiezuinig ding en z'n verbruik:
:fill(white):strip_exif()/f/image/muCqG0aqSurIK391TaK4WWxL.png?f=user_large)
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Zojuist mijn variabele contract bij Van de Bron omgezet naar vast contract van 1 jaar.
1,61 €/m3 is het laagste wat ik voorbij heb zien komen. Per 1 juli zou het anders 1,67 worden op het variable contract.
Door mijn EV hoef ik totaal niet te kijken naar de terugleververgoedingen. Leasemaatschappij zal wellicht wel gaan bellen dat mijn verrekentarief hoog ligt. 0,437 € /kWh. (kom van 0,29 cent)
1,61 €/m3 is het laagste wat ik voorbij heb zien komen. Per 1 juli zou het anders 1,67 worden op het variable contract.
Door mijn EV hoef ik totaal niet te kijken naar de terugleververgoedingen. Leasemaatschappij zal wellicht wel gaan bellen dat mijn verrekentarief hoog ligt. 0,437 € /kWh. (kom van 0,29 cent)
Mag ik vragen hoe jullie allemaal van die aanbiedingen ontvangen? Sta je dan in hun bestand of ben je al klant oid? Of werkt het anders?
Ik heb al een variabel contract bij vandebron. kom met enige regelmaat op de site om mijn tarieven te controleren (ten behoeve van de laadpaal) Daar stond nu voor mij een mooi verlengaanbod.olafmol schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:35:
Mag ik vragen hoe jullie allemaal van die aanbiedingen ontvangen? Sta je dan in hun bestand of ben je al klant oid? Of werkt het anders?
Krijg toch het idee dat mensen liever voor een 1-jarig contract kiezen. Denken jullie echt dat de tarieven volgend jaar juli weer gaan dalen of nemen jullie de gok?
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Het blijft een glazenbol, maar als ik alles meeneem wat er nu allemaal speelt in de wereld, oorlog Oekraïne, die kan volgend jaar afgelopen zijn, maar dan nog zitten we dat we van Russisch gas en olie af willen en het klimaat en van het gas af gaan.THE_BASE schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:56:
Krijg toch het idee dat mensen liever voor een 1-jarig contract kiezen. Denken jullie echt dat de tarieven volgend jaar juli weer gaan dalen of nemen jullie de gok?
Dan denk ik dat de kans dat energie goedkoper wordt nog geen 5% is.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Liever dan wat? 3 jarig? Daar is bijna geen aanbod voor. Ik heb net voor 1 jaar vastgelegd. Ik koop daarmee het risico af dat het tarief in juli 2022 en januari 2023 stijgt.THE_BASE schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:56:
Het aanbod van Univé is voor 3 jaar en uitvoerig besproken.GoEV6 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:35:
[...]
Liever dan wat? 3 jarig? Daar is bijna geen aanbod voor. Ik heb net voor 1 jaar vastgelegd. Ik koop daarmee het risico af dat het tarief in juli 2022 en januari 2023 stijgt.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Yes ik gaf ook aan dat daar bijna geen aanbod voor is.THE_BASE schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:01:
[...]
Het aanbod van Univé is voor 3 jaar en uitvoerig besproken.
Mij is ook onduidelijk of de saldering van zonnepanelen bij deze initiatieven op dezelfde manier werkt als in het algemeen bij GC. Bij het aanmelden dien je wel aan te geven of je zonnepanelen hebt, maar er wordt nergens gevraagd hoeveel je opwekt.HyperH schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:30:
[...]
Nog niet geprobeerd. Helaas geen enkel lokaal initiatief in mijn postcode gebied.
De teksten op de greenchoice website variëren per lokaal initiatief. Als je doorklikt naar de zelfstandige websites van deze lokale initiatieven zie je dat het vaak echt lokale projecten zijn waar de lokale gemeenschap geld bij elkaar heeft gebracht om een windmolen neer te zetten of centraal zonnepanelen plaatsen.
Meestal moet je lid worden of inkopen met certificaten. De meeste initiatieven zitten al 'vol' omdat ze al gerealiseerd zijn. Sommige lokale websites waar GC naar linkt zijn zelfs al uit de lucht.
Misschien een domme vraag maar móeten alle leveranciers een vorm van saldering aanbieden? Of kan het ook direct verbruik zijn?
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Hoe heb je dat gedaan met zonnepanelen?THE_BASE schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:14:
Gisteren ook m’n moeder met stroom, gas en zonnepanelen overgezet naar Univé/Greenchoice. Drie jaar lijkt lang, maar in juli worden de tarieven echt nog niet voordeliger, zelfs in januari acht ik die kans niet groot. Dan pas een kans in juli volgend jaar, maar als ze eerst twee keer worden verhoogd, zullen ze nooit lager zijn dan het tarief van nu met 20% korting. Het moet dan gek lopen.
Bij 'bereken je tarief' kan ik geen teruglevering invullen.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
We hebben haar verbruik ingevuld: dus verbruik minus oplevering. Aanpassen maandbedrag kan toch altijd.henkNL schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:06:
[...]
Hoe heb je dat gedaan met zonnepanelen?
Bij 'bereken je tarief' kan ik geen teruglevering invullen.
Ok, dan gaan ze waarschijnlijk niet in de min (-), want een negatieve stand kan niet.THE_BASE schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:09:
[...]
We hebben haar verbruik ingevuld: dus verbruik minus oplevering. Aanpassen maandbedrag kan toch altijd.
Dan maar 0 invullen en later aanpassen.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Ja dat moet elke leverancier in nederland doen. Enige keuze is of over het totaal, of per meter.VidaR-9 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:05:
[...]
Misschien een domme vraag maar móeten alle leveranciers een vorm van saldering aanbieden? Of kan het ook direct verbruik zijn?
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ah ja goede. Dat zou dan ook optie voor mij moeten zijn bij zo’n coöperatie. Het hetzelfde probleem dat we niet om mijn eigen opgewekte energie wordt gevraagd.THE_BASE schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:09:
[...]
We hebben haar verbruik ingevuld: dus verbruik minus oplevering. Aanpassen maandbedrag kan toch altijd.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ik heb vandaag het contract binnengekregen en ik val niet in het postcodegebied van het lokale initiatief.Malarky schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:41:
[...]
Ik leef sinds 1aug 2021 op variabele contracten. Alles wat ik gezien heb lag vele malen hoger dan het variabele contract van vandebron. Per 1 oktober of november werd mijn variabel tarief vroegtijdig verhoogd. Ook toen geen betere contracten alleen de wetenschap dat 1 januari alles omhoog zou gaan. Ik zit vanaf 1 oktober op 1,20 per kuub. Het variabele contract wat mij per 1 juli geboden werd ging maar 45 cent omhoog. Viel mij nog mee als ik het vergelijk metalle contracten die ik gecheckt heb. Het huidige aanbod ligt lager dan het variabele contract. Bijkomend argument is dat vandebron is afgestapt van per half jaar aanpassen van de tarieven. Dit zouden zij niet doen als zij het komende jaar voorzien dat de prijzen dalen. Ik deel die verwachting dat dit najaar pas echt de problematische tarieven komen.THE_BASE schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:56:
Ja dit is net zo speculatief als crypto currency. Mijn strategie afgelopen jaar heeft mijn inziens goed uitgepakt maar ga nu toch voor meer zekerheid. Vandebron bood echter geen 3 jarig contract anders had ik het zeker beoordeeld. Vooral de gasprijs van 1,61 die ik niet op gaslicht voorbij zag komen trok mij over de streep.
Klopt, wij vinden nu 3 jaar vastleggen ook te lang met deze hoge tarieven. Ondanks dat er kortingen worden gegeven blijven het nog steeds hoge tarieven. 1 jaar is een mooie middenweg en dan kan de storm net zo goed voorbij zijn.THE_BASE schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:56:
In de pers lees je dat het er op lijkt dat we het ergste nu hebben gehad. Tijd zal het leren of dit de beste keuze is geweest.
En dat geloof je echt? Mag het hopen, maar ben bang dat ze echt niet meer naar beneden gaan, misschien een heel klein beetje, maar denk dat ze niet meer zakken of we moeten ineens een overvloed aan energie ergens vandaan krijgen.Corrigan schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:28:
[...]
Klopt, wij vinden nu 3 jaar vastleggen ook te lang met deze hoge tarieven. Ondanks dat er kortingen worden gegeven blijven het nog steeds hoge tarieven. 1 jaar is een mooie middenweg en dan kan de storm net zo goed voorbij zijn.
In de pers lees je dat het er op lijkt dat we het ergste nu hebben gehad. Tijd zal het leren of dit de beste keuze is geweest.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Jazeker. De Volkskrant had hier laatst een uitgebreide analyse over gemaakt. Waaronder over lng. Het zet het alles even in een ander perspectief. Angst is een slechte raadgever.HereIsTom schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:36:
[...]
En dat geloof je echt? Mag het hopen, maar ben bang dat ze echt niet meer naar beneden gaan, misschien een heel klein beetje, maar denk dat ze niet meer zakken of we moeten ineens een overvloed aan energie ergens vandaan krijgen.
https://www.volkskrant.nl...en-ander-verhaal~bbf3a64f
In dit artikel staat dat de voorraden gas relatief snel gevuld lijken te worden, maar dat de prijzen van gas ws hoog zullen blijven omdat voor liquid gas er ook geconcurreerd wordt met Azië/China om in te slaan.Corrigan schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:44:
[...]
Jazeker. De Volkskrant had hier laatst een uitgebreide analyse over gemaakt. Het zet het alles even in een ander perspectief. Angst is een slechte raadgever.
Als Frankrijk al zijn kernreactoren weer volle bak kan laten draaien zijn andere landen minder afhankelijk van gas voor stroom productie. Weet niet of er nog windmolen velden klaar liggen op zee die binnen nu en een half jaar gaan draaien. In Flevoland zijn ze nog steeds aan het bouwen.HereIsTom schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:36:
[...]
En dat geloof je echt? Mag het hopen, maar ben bang dat ze echt niet meer naar beneden gaan, misschien een heel klein beetje, maar denk dat ze niet meer zakken of we moeten ineens een overvloed aan energie ergens vandaan krijgen.
Jammer dat Duitsland jaren geleden heeft gekozen zijn kernreactoren te sluiten. Als ze daar nou eens wakker worden IPV in Groningen gaan vragen om meer gas.
Lees even het stukje over zomergas en wintergas. Verder is naast lng er ook kernenergie.olafmol schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:46:
[...]
In dit artikel staat dat de voorraden gas relatief snel gevuld lijken te worden, maar dat de prijzen van gas ws hoog zullen blijven omdat voor liquid gas er ook geconcurreerd wordt met Azië/China om in te slaan.
Iedereen is flink wakker geschrokken maar het ziet er nu niet meer zo slecht uit als eerder is wat ik eruit opmaak.
Wanneer de reserves voor de winter in september zijn gevuld verwacht ik wel grotere prijsdalingen.
Dan barst de concurrentie zo weer los als het kan. Het blijft natuurlijk speculeren.
Het is nu al een positief signaal dat er weer 3 jaar contracten worden aangeboden.
Ik haal er echt niet uit dat de prijzen komende winter/jaar gaan dalen.Corrigan schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:44:
[...]
Jazeker. De Volkskrant had hier laatst een uitgebreide analyse over gemaakt. Waaronder over lng. Het zet het alles even in een ander perspectief. Angst is een slechte raadgever.
De voorraden worden dan misschien wel gevuld, maar met duur gas, waar iedereen eromheen ook nog aan wil verdienen.
[ Voor 10% gewijzigd door HereIsTom op 06-06-2022 23:26 ]
Ze willen de gasopslag voor 80% vullen. Maar voor hoeveel kou is dat?. Voor een zachte winter, een strenge winter? , we weten immers niet wat het ons gaat brengen, dat is ieder jaar weer een gok en om ons te bazeren op de laatste zachte winters is ook een dikke ?.Corrigan schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:56:
[...]Wanneer de reserves voor de winter in september zijn gevuld verwacht ik wel grotere prijsdalingen.
Dan barst de concurrentie zo weer los als het kan. Het blijft natuurlijk speculeren.
Het is nu al een positief signaal dat er weer 3 jaar contracten worden aangeboden.
Het is lastig om een voorspelling/inschatting te doen van de situatie. Daarnaast zijn 3 jaarscontracten met een kaarsje te zoeken op dit moment.
[ Voor 40% gewijzigd door Zuinig op 07-06-2022 01:24 ]
MHI SRK 50 ZS-W
Wat men hier ook gemakshalve passeert over drie jaars contracten is dat je na een jaar nog 75 euro per product zou moeten betalen om vroegtijdig op te zeggen.
Wat mij betreft een prima “verzekering”, daalt het niet zit je goed. Daalt het wel significant betaal je de boete.
Wat mij betreft een prima “verzekering”, daalt het niet zit je goed. Daalt het wel significant betaal je de boete.
Wel een dure verzekering. Voor een vast contract betaal je nu 30 cent per m3 meer dan bij een dynamische aanbieder (die zitten momenteel rond de 1,53 per m3), en bij een gemiddeld gebruik van zeg 1200 m3 dan dus ook nog eens ruim 6 cent per m3 aan boete. Dan betaal je bij gelijk blijven van prijzen je eerste jaar dus al 25% meer dan nodig. Daalt het niet dan zit je dus niet per se goed, het moet eigenlijk 20% of meer stijgen om goed te zittenStrykeforce schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:37:
Wat men hier ook gemakshalve passeert over drie jaars contracten is dat je na een jaar nog 75 euro per product zou moeten betalen om vroegtijdig op te zeggen.
[ Voor 5% gewijzigd door henkebek op 07-06-2022 08:34 ]
Verwijderd
Precies dit, in het allerergste geval betaal je dus éénmalig maximaal 250 euro boete (beëindiging contract met nog 30+ maanden contract open) en kun je daarna ergens anders voordeliger een contract afsluiten. Gewoon een soort verzekering inderdaadStrykeforce schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:37:
Het gaat mij persoonlijk dan ook absoluut niet om het onderste uit de kan, maar om betaalbare termijnbedragen en weten waar je de komende jaren aan toe bent. Dat geeft mij een boel rust. Niet goed in kunnen schatten wat je de volgende maand moet verwachten vind ik erg lastig, ik wil liever ook helemaal niet mijn tijd besteden aan zulke dingen.
Overigens hebben de paniek op de energiemarkt en de hoge prijzen ons wel een stuk bewuster gemaakt van ons energieverbruik, dus dat is in ieder geval nog iets positiefs uit deze hele situatie.
Probleem is alleen dat het er niet zoveel toe doet wat de prijs van gas nu (in de zomer is). Het overgrote deel van het huishouden gasverbruik vind in de winter plaats. Afgelopen winter lagen de prijzen per kuub veel hoger, traditioneel gezien (afgelopen decennia) lagen de prijzen in de winter ook veel hoger dan nu in de zomer.henkebek schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:33:
[...]
Wel een dure verzekering. Voor een vast contract betaal je nu 30 cent per m3 meer dan bij een dynamische aanbieder (die zitten momenteel rond de 1,53 per m3), en bij een gemiddeld gebruik van zeg 1200 m3 dan dus ook nog eens ruim 6 cent per m3 aan boete. Dan betaal je bij gelijk blijven van prijzen je eerste jaar dus al 25% meer dan nodig. Daalt het niet dan zit je dus niet per se goed, het moet eigenlijk 20% of meer stijgen om goed te zittenEn zetten de dalingen van inkoopprijzen door dan wordt dat percentage alleen maar hoger natuurlijk.
Met een dynamisch contract gok je er dus min op meer of dat de trendbreuk in 2022 gaat plaatsvinden.
Precies dit. Ik wil niet de voordeligste tarieven, ik wil gunstige tarieven voor het aankomende jaar en daarna zien we wel, opzegboete of blijven omdat de tarieven nog verder gestegen zijn. Nog nooit heb ik gekozen voor iets anders dan een 1-jarig contract. Dit keer zegt mijn gevoel anders. Op ons termijn bedrag scheelt het allemaal hooguit 5 euro per maand (enkel stroom).Verwijderd schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:36:
[...]
Precies dit, in het allerergste geval betaal je dus éénmalig maximaal 250 euro boete (beëindiging contract met nog 30+ maanden contract open) en kun je daarna ergens anders voordeliger een contract afsluiten. Gewoon een soort verzekering inderdaad![]()
Het gaat mij persoonlijk dan ook absoluut niet om het onderste uit de kan, maar om betaalbare termijnbedragen en weten waar je de komende jaren aan toe bent. Dat geeft mij een boel rust. Niet goed in kunnen schatten wat je de volgende maand moet verwachten vind ik erg lastig, ik wil liever ook helemaal niet mijn tijd besteden aan zulke dingen.
Overigens hebben de paniek op de energiemarkt en de hoge prijzen ons wel een stuk bewuster gemaakt van ons energieverbruik, dus dat is in ieder geval nog iets positiefs uit deze hele situatie.
Waar baseer je dat op? Op het laatste jaar? Die gasprijzen zijn eigenlijk altijd behoorlijk constant geweest de afgelopen jaren. Heb je geen grafiek of andere data die dit staven?Malarky schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:03:
[...]
Probleem is alleen dat het er niet zoveel toe doet wat de prijs van gas nu (in de zomer is). Het overgrote deel van het huishouden gasverbruik vind in de winter plaats. Afgelopen winter lagen de prijzen per kuub veel hoger, traditioneel gezien (afgelopen decennia) lagen de prijzen in de winter ook veel hoger dan nu in de zomer.
Met een dynamisch contract gok je er dus min op meer of dat de trendbreuk in 2022 gaat plaatsvinden.
[ Voor 4% gewijzigd door henkebek op 07-06-2022 09:10 ]
Daar moet ik even naar zoeken, heb wel meermaals gelezen dat energieleveranciers altijd in de zomer de gasvoorraden vullen en er in de winter gebruik van maken, juist omdat in de winter spot kopen duurder is dan in de zomer.henkebek schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:08:
[...]
Waar baseer je dat op? Op het laatste jaar? Die gasprijzen zijn eigenlijk altijd behoorlijk constant geweest de afgelopen jaren. Heb je geen grafiek of andere data die dit staven?
:strip_exif()/f/image/LKJwWfKwAeimdYKuvRjZ9Ky5.jpg?f=fotoalbum_large)
Het heeft uitsluitend zin om de winter te putten uit zomerse voorraden als de prijs structureel lager is in de zomer, immers opslag is ook allesbehalve gratis.
Vind het wel interessant om te lezen dat die aanname er is. Ik had ook een contract en van de ene op de andere dag was die geen zak meer waard en zit je met woekerprijzen vast.Verwijderd schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:36:
[...]
Precies dit, in het allerergste geval betaal je dus éénmalig maximaal 250 euro boete (beëindiging contract met nog 30+ maanden contract open) en kun je daarna ergens anders voordeliger een contract afsluiten. Gewoon een soort verzekering inderdaad![]()
De gasmarkt zal een heikel punt blijven totdat het totale EU verbruik omlaag gaat door massaal van het gas te gaan een contract is nu een nietszeggend iets geworden.
Vooral omdat het nu lijkt alsof er genoeg gas is waardoor de prijs relatief laag is, maar dat komt voornamelijk door de hoop op een zeer milde winter.
Vanmorgen werd er namelijk weer onderstreept (op de radio) dat Groningen echt weer 100% open moet want anders is er een zeer reële kans dat er te weinig gas is aankomende winter.
Tja dat kan, maar dynamische prijzen is net zo iets als aandelen, je kan geluk hebben of pech, als er maar iets gebeurt in de wereld dan schieten de prijzen weer omhoog en de prijzen gaan in de winter meestal ook omhoog.henkebek schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:33:
[...]
Wel een dure verzekering. Voor een vast contract betaal je nu 30 cent per m3 meer dan bij een dynamische aanbieder (die zitten momenteel rond de 1,53 per m3), en bij een gemiddeld gebruik van zeg 1200 m3 dan dus ook nog eens ruim 6 cent per m3 aan boete. Dan betaal je bij gelijk blijven van prijzen je eerste jaar dus al 25% meer dan nodig. Daalt het niet dan zit je dus niet per se goed, het moet eigenlijk 20% of meer stijgen om goed te zittenEn zetten de dalingen van inkoopprijzen door dan wordt dat percentage alleen maar hoger natuurlijk.
Als je zekerheid wil zet je het voor 3 jaar vast, dan weet je waar je de komende 3 jaar aan toe bent.
Ik heb geluk gehad, dankzij @Cap hier, dat ik het net voor de oorlog voor 5 jaar vast heb kunnen zetten voor € 0,23 stroom en €1,00 gas.
Maar ook dat was toen een gok, want toen vonden we € 1,00 al duur, maar ja je ziet waar we nu zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 07-06-2022 10:32 ]
Dat is een circelredenering. De inflatie is zo hoog omdat (o.a.) de energieprijzen zo zijn gestegen. Niet andersom.Zuinig schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:26:
[...]
persoonlijk denk ik dat het niet meer terug gaat naar zeg 0,85 de kuub. Inflatie is alleen al in een jaar 10% geweest, dus dan zit je al snel boven de 1 euro per kuub. Uitzondering situaties daargelaten maar die zullen slechts kortstondig zijn. Dan moet er bijvoorbeeld een zwaar overaanbod zijn en dat zie ik niet snel gebeuren. Ze schuiven het nog eerder door binnen Europa verwacht ik.
De correctiefactor is dimensieloos. Je hebt niet meer/minder m3 gas verbruikt door die factor. maar je moet wel meer/minder euro's betalen.HyperH schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:51:
[...]
Dat er een correctiefactor wordt toegepast heb ik begrepen. De onderliggende technische reden is ook helder. Of dit fenomeen algemeen bekend is betwijfel ik echter, want heel veel mensen hebben geen idee hoe de kostenstructuren van hun energierekening zijn opgebouwd.
Ik sluit niet uit dat de correctiefactor het verschil verklaard tussen het werkelijk verbruik en het verbruik dat op het maandoverzicht staat. (overigens schrijft EnergieDirect zelf op de website dat ze dit alleen op de jaarafrekening doen en niet op het maandoverzicht)
Ik vind het vooral gek dat dit niet expliciet zo benoemd wordt op het maandoverzicht. Een sterretje met voetnoot zou een kleine moeite zijn.
Het zou in mijn optiek nog logischer zijn geweest als het werkelijke verbruik en de correctiefactor expliciet getoond worden. Dan is het helemaal duidelijk wat er gebeurd.
Ze moeten die factor dus gewoon op het laatst langs het te betalen bedrag halen. Voor de leverancier simpeler, voor de lezer van de factuur simpeler en minder verwarrend...
Het afschaffen van specifiek deze regeling was wel van tevoren bekend. Maar bijvoorbeeld nog niet toen ik mijn panelen kocht.abalone schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:18:
[...]
De regeling zou altijd al afgeschaft worden. Hij wordt nu later afgeschaft dan eerst gepland. Hoezo kan je er niet op bouwen?
Kijk eens naar mensen die net een nieuwe kleine dieselauto kochten, die ze konden betalen omdat deze vrijgesteld was van houderschapsbelasting wegens lage CO2 uitstoot. Ineens was die korting eraf. Idem voor hybride auto's, PC-privé (OK, da's een oudje).
Waar het om gaat is dat als je een investering doet die 5+ jaar nodig heeft om terugverdiend te worden dan ben je eigenlijk een beetje aan het gokken als dit erg afhankelijk is van (niet contractueel vastgelegde) doorlopende subsidieregelingen.
Verwijderd
Daarom laten wij over een week een rookkanaal + pelletkachel plaatsen. Mocht het dan echt koud worden aankomende winter kan die lekker aan. 2ton pellets erbij, zien we volgend jaar wel weer. Geeft wat meer speelruimte dan alleen gas. Volgend jaar willen we de vloer isoleren en wellicht een paar airco's laten plaatsen, hebben we ook weer wat meer speelruimte.ArcticWolf schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:22:
[...]
Vind het wel interessant om te lezen dat die aanname er is. Ik had ook een contract en van de ene op de andere dag was die geen zak meer waard en zit je met woekerprijzen vast.
De gasmarkt zal een heikel punt blijven totdat het totale EU verbruik omlaag gaat door massaal van het gas te gaan een contract is nu een nietszeggend iets geworden.
Vooral omdat het nu lijkt alsof er genoeg gas is waardoor de prijs relatief laag is, maar dat komt voornamelijk door de hoop op een zeer milde winter.
Vanmorgen werd er namelijk weer onderstreept (op de radio) dat Groningen echt weer 100% open moet want anders is er een zeer reële kans dat er te weinig gas is aankomende winter.
En het wordt een dubbelwandig rookkanaal dus als we echt apocalyptische tijden tegemoet gaan kan ik die pelletkachel eraf slopen en een houtkachel erop klappen zodat ik in mijn laatste dagen op aarde in ieder geval nog de gemeentebosjes op kan stoken.
We zien allemaal wel hoe het komt, ik heb het enigsinds losgelaten. De wereld heb ik geen invloed op, we doen gewoon 'iets', meer kan je niet. En als het allemaal qua kosten echt niet meer lukt, dan maar in de kou met een fles whiskey op schoot onder de wollen deken. Fuck it
De productie van gas is natuurlijk het hele jaar door min of meer constant en de vraag is er vooral in de winter. Dus is het logisch om gas op te slaan in de zomer. De opslag wordt nu gevuld voor tarieven van rond de 1,35 all-in (dat zijn juli-augustus inkooptarieven), maar jij moet daar straks >1,80 voor betalen in de winter omdat je nu al je tarieven wil vastleggen. Opslag zal ongetwijfeld wat kosten, en spot zal wellicht duurder zijn in de winter, maar echt niet die tientallen procenten die je nu meer betaalt voor een vast contract. Dus met een vast contract speculeer je mijns inziens vooral op verdere stijging van de tarieven, terwijl de trend op dit moment duidelijk neergaand is.Malarky schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:26:
[...]
Daar moet ik even naar zoeken, heb wel meermaals gelezen dat energieleveranciers altijd in de zomer de gasvoorraden vullen en er in de winter gebruik van maken, juist omdat in de winter spot kopen duurder is dan in de zomer.
[Afbeelding]
Het heeft uitsluitend zin om de winter te putten uit zomerse voorraden als de prijs structureel lager is in de zomer, immers opslag is ook allesbehalve gratis.
Als de energiemaatschappijen uit zouden gaan van verdere stijgingen of gelijk blijven van de prijzen dan zouden er nu wel meer vaste contracten te krijgen zijn, lijkt me. Want ze kunnen nu voor een vaste prijs inkopen voor je hele contractduur en als de prijzen gelijk blijven of stijgen dan heeft dat geen impact op ze. Het probleem ontstaat als de prijzen dalen en mensen overstappen. De opzegboete is dan te laag om verlies op al ingekocht gas te dekken.
Ik zet mijn prijzen overigens ook liever vast voor het winter wordt, maar dat is nog ver weg en ik wacht rustig af op betere tarieven.
De inkoopprijzen voor aankomende winter waren toen niet eens zo heel veel lager dan dat ze nu zijn. Dus de twijfels die er destijds waren rond de EnergyZero deal lijken me nog steeds best valide. We zullen zien als het weer winter wordt of ze daadwerkelijk alles al ingekocht hebben (zoals ze zeggen), anders is het waarschijnlijk snel game-over.HereIsTom schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:23:
[...]
Tja dat kan, maar dynamische prijzen is net zo iets als aandelen, je kan geluk hebben of pech, als er maar iets gebeurt in de wereld dan schieten de prijzen weer omhoog en de prijzen gaan in de winter meestal ook omhoog.
Als je zekerheid wil zet je het voor 3 jaar vast, dan weet je waar je de komende 3 jaar aan toe bent.
Ik heb geluk gehad, dankzij @Cap hier, dat ik het net voor de oorlog voor 5 jaar vast heb kunnen zetten voor € 0,23 stroom en €1,00 gas.
Ik redeneer juist andersom. Als de energiemaatschappijen weer moeite gaan doen om klanten te binden met vaste contracten betekent het dat ze verwachten dat de variabele prijzen gaan dalen. Winst optimalisatie.henkebek schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:44:
[...]
Als de energiemaatschappijen uit zouden gaan van verdere stijgingen of gelijk blijven van de prijzen dan zouden er nu wel meer vaste contracten te krijgen zijn, lijkt me.
In ene periode dat je niet platgebeld wordt moet je juist gaan kijken naar contracten want kennelijk is het voor hen niet gunstig om klanten te binden. Automatisch voor de afnemers dus wel.
Het blijft speculeren het enige probleem is dat je in dit geval niet zonder kan.
De inflatie is zo hoog omdat de centrale banken te veel geld in de economie hebben gepompt. Daardoor is alles duurder geworden Dat was al voor de oorlog zichtbaar. Dat ze zoveel geld in de economie hebben gepompt, kan goed een reactie zijn geweest op het onderaanbod van energie wereldwijd maar dat is slechts gissen.Titusvh schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:23:
[...]
Dat is een circelredenering. De inflatie is zo hoog omdat (o.a.) de energieprijzen zo zijn gestegen. Niet andersom.
Ik had in een andere reactie een heel verhaal geschreven over waarom ik niet denk dat de prijzen significant gaan dalen maar heb dit verwijderd omdat het te veel buiten dit topic valt.
Hier kan ik me helemaal in vinden.Titusvh schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:23:
Het afschaffen van specifiek deze regeling was wel van tevoren bekend. Maar bijvoorbeeld nog niet toen ik mijn panelen kocht.
Kijk eens naar mensen die net een nieuwe kleine dieselauto kochten, die ze konden betalen omdat deze vrijgesteld was van houderschapsbelasting wegens lage CO2 uitstoot. Ineens was die korting eraf. Idem voor hybride auto's, PC-privé (OK, da's een oudje).
Waar het om gaat is dat als je een investering doet die 5+ jaar nodig heeft om terugverdiend te worden dan ben je eigenlijk een beetje aan het gokken als dit erg afhankelijk is van (niet contractueel vastgelegde) doorlopende subsidieregelingen.
MHI SRK 50 ZS-W
Mijn nieuwe variabele tarieven van Vattenfall zijn bekend. Ik ben klant sinds november '21. Als je inlogt op de website staat onder [contract->overzicht tarieven] de nieuwe tarieven per 1 juli. Onderstaande geldt voor mij per 1 juli bij enkeltarief.
1 April tot 1 juli
€ 0,276836 per kWh
€ 1,342640 per m³
Na 1 juli (nog met 21% btw ipv de 9% die ingaat per 1 juli)
€ 0,336368 per kWh
€ 1,639332 per m³
Verhoging van +- 22%.
Desondanks wordt het voor mij nog even blijven.
edit: @arj1o1 merkt goed op dat dit nog met 21% btw is.
1 April tot 1 juli
€ 0,276836 per kWh
€ 1,342640 per m³
€ 0,336368 per kWh
€ 1,639332 per m³
Verhoging van +- 22%.
edit: @arj1o1 merkt goed op dat dit nog met 21% btw is.
[ Voor 10% gewijzigd door NIB0R op 07-06-2022 12:45 ]
Ik denk dat dit ook de juiste redenatie is. Dat GC/Univé een dalend contract aan kunnen bieden wijst er op dat ze verwachten dat de markt weer naar beneden gaat. Ze doen dit natuurlijk niet uit de goedheid van hun hart, maar omdat ze de klanten alvast in locken op deze prijzen. Sommige klanten bewegen niet meer weg (toch nog mooie prijs, ook in jaar 2 en 3 versus de markt) en anderen wellicht wel, maar dan wegen de boetes hier waarschijnlijk nog wel tegen op in het totaalplaatje.Sr_Ogel schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:54:
[...]
Ik redeneer juist andersom. Als de energiemaatschappijen weer moeite gaan doen om klanten te binden met vaste contracten betekent het dat ze verwachten dat de variabele prijzen gaan dalen. Winst optimalisatie.
In ene periode dat je niet platgebeld wordt moet je juist gaan kijken naar contracten want kennelijk is het voor hen niet gunstig om klanten te binden. Automatisch voor de afnemers dus wel.
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id
De nieuwe tarieven zijn nog met 21% btw. Je ziet dit als je onderin wisselt van inclusief naar exclusief btw.NIB0R schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:02:
Mijn nieuwe variabele tarieven van Vattenfall zijn bekend. Ik ben klant sinds november '21. Als je inlogt op de website staat onder [contract->overzicht tarieven] de nieuwe tarieven per 1 juli. Onderstaande geldt voor mij per 1 juli bij enkeltarief.
1 April tot 1 juli
€ 0,276836 per kWh
€ 1,342640 per m³
Na 1 juli
€ 0,336368 per kWh
€ 1,639332 per m³
Verhoging van +- 22%.
Gas met 9% btw is 1.4767538
Inderdaad. Als ik het goed heb kopen de energieleveranciers in op de toekomst, dus als ze nu weer vaste contracten gaan aanbieden hebben ze voor die termijnen al voor een lagere prijs gas ingekocht. Als het "slot" vol is, gaan of de vaste contracten weer uit, of ze gaan door naar het volgende slot met andere tarieven.Armada schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:17:
[...]
Ik denk dat dit ook de juiste redenatie is. Dat GC/Univé een dalend contract aan kunnen bieden wijst er op dat ze verwachten dat de markt weer naar beneden gaat. Ze doen dit natuurlijk niet uit de goedheid van hun hart, maar omdat ze de klanten alvast in locken op deze prijzen. Sommige klanten bewegen niet meer weg (toch nog mooie prijs, ook in jaar 2 en 3 versus de markt) en anderen wellicht wel, maar dan wegen de boetes hier waarschijnlijk nog wel tegen op in het totaalplaatje.
In een competitieve markt is het nooit gunstig als er veel vraag is en weinig aanbod. Dus dat het automatisch gunstig is om nu een contract te tekenen omdat er weinig aanbod is, lijkt me onzin. In tegendeel zelfs.Sr_Ogel schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:54:
[...]
Maar er is natuurlijk wel een risico dat als de prijzen nog verder dalen dat klanten weglopen. Dan zit je als maatschappij met je te duur ingekochte energie en slechts een magere opzegboete ter compensatie. Een fikse afschrijving dus. Daarom zit er nu een hoge risico-opslag op vaste contracten en betaal je eigenlijk constant veel meer dan wat het de maatschappij kost om in te kopen. Geen goed moment dus voor een vast contract (tenzij je uit gaat van een verdere stijging van de prijzen)olafmol schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:21:
[...]
Inderdaad. Als ik het goed heb kopen de energieleveranciers in op de toekomst, dus als ze nu weer vaste contracten gaan aanbieden hebben ze voor die termijnen al voor een lagere prijs gas ingekocht. Als het "slot" vol is, gaan of de vaste contracten weer uit, of ze gaan door naar het volgende slot met andere tarieven.
[ Voor 3% gewijzigd door henkebek op 07-06-2022 12:42 ]
En door welke aanbieders worden jullie nu platgebeld of hoeveel aanbiedingen zijn er precies? De GCxUnive hebben we via via hier kunnen krijgen, precies 1 aanbieder die zo'n contract aanbiedt.Armada schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:17:
[...]
Ik denk dat dit ook de juiste redenatie is. Dat GC/Univé een dalend contract aan kunnen bieden wijst er op dat ze verwachten dat de markt weer naar beneden gaat. Ze doen dit natuurlijk niet uit de goedheid van hun hart, maar omdat ze de klanten alvast in locken op deze prijzen. Sommige klanten bewegen niet meer weg (toch nog mooie prijs, ook in jaar 2 en 3 versus de markt) en anderen wellicht wel, maar dan wegen de boetes hier waarschijnlijk nog wel tegen op in het totaalplaatje.
Dus volgens de logica van Sr_Orgel zouden we juist nu massaal over moeten stappen op GCxUnive
Dat hoeft niet, als de prijzen gelijk blijven dan ben je met een dynamisch contract nog steeds goedkoper uit. Ik heb geen dynamisch contract maar verbaas me wel dat velen de hoge prijs nu vastzetten voor jaren.Malarky schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:03:
[...]
Maar waarom zou er geen trendbreuk komen? Tot 2021 was de gasprijs decennia lang stabiel en toch kwam er een trendbreuk van jewelste. Op zich is er niets mis met het 'kopen' van zekerheid van een vast tarief. Maar of dat uiteindelijk het goedkoopst is, blijft koffiedik kijken.
Wij zijn hier ook voor Greenchoice gegaan. Daarbij hebben we in de beslissing van de centen ook gekeken naar de filosofie van zo’n partij. Vooral dat ze Nederlandse windenergie leveren en je door middel van maandelijks gespaarde punten landbouwgrond kunt kopen zodat zij die omzetten in natuur of allerlei energiebesparende producten kunt sparen sprak ons erg aan.
Die paar Euro die zo’n fossiele club als Shell allicht goedkoper is boeit me, zeker omdat we het ook kunnen betalen (niet onbelangrijk), een stuk minder gezien de huidige tijd.
Die paar Euro die zo’n fossiele club als Shell allicht goedkoper is boeit me, zeker omdat we het ook kunnen betalen (niet onbelangrijk), een stuk minder gezien de huidige tijd.
Ik vind dat er te veel zwart/wit geredeneerd wordt. Voor een variabel contract valt iets te zeggen, voor een vast ook. Het is maar net waar je waarde aan hecht en wat het je waard is. En wat je geloof is wat er gaat gebeuren.
In het verleden heb ik het ook eens 5 jaar vastgezet. Daar heb ik veel spijt van gehad, omdat ik de in die tijd, zeer gunstige overstap bonussen misloopte, ieder jaar. Daarna vele jaren ieder jaar geswitcht en de bonussen zien slinken tot een aalmoes.
Begin dit jaar heb ik wel weer besloten het lange tijd vast te zetten, terwijl ik me had voorgenomen dat niet meer te doen. Ik heb nu meer zoiets van: ik zie het wel, misschien krijg ik er weer spijt van, wie zal het zeggen.
In het verleden heb ik het ook eens 5 jaar vastgezet. Daar heb ik veel spijt van gehad, omdat ik de in die tijd, zeer gunstige overstap bonussen misloopte, ieder jaar. Daarna vele jaren ieder jaar geswitcht en de bonussen zien slinken tot een aalmoes.
Begin dit jaar heb ik wel weer besloten het lange tijd vast te zetten, terwijl ik me had voorgenomen dat niet meer te doen. Ik heb nu meer zoiets van: ik zie het wel, misschien krijg ik er weer spijt van, wie zal het zeggen.
MHI SRK 50 ZS-W
Da’s gek, want als dus zo‘n vervuilende partij dan een product aanbiedt dat van 100% Nederlandse wind en zon komt, dan willen we het ook niet. Terwijl dat juist gestimuleerd zou moeten worden, toch? Of eens fout, blijf je fout?Katseviool schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:56:
Wij zijn hier ook voor Greenchoice gegaan. Daarbij hebben we in de beslissing van de centen ook gekeken naar de filosofie van zo’n partij. Vooral dat ze Nederlandse windenergie leveren en je door middel van maandelijks gespaarde punten landbouwgrond kunt kopen zodat zij die omzetten in natuur of allerlei energiebesparende producten kunt sparen sprak ons erg aan.
Als je het over plat bellen hebt, dan quote je de verkeerde.geishin schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:02:
[...]
En door welke aanbieders worden jullie nu platgebeld of hoeveel aanbiedingen zijn er precies? De GCxUnive hebben we via via hier kunnen krijgen, precies 1 aanbieder die zo'n contract aanbiedt.
Dus volgens de logica van Sr_Orgel zouden we juist nu massaal over moeten stappen op GCxUnive
Ik zie alleen dat waar eerder een tijd alleen maar variabele contracten nog te krijgen zijn, langzaam de markt weer vaste contracten begint aan te bieden, Shell, GC, Vandebron, etc. En aangezien er aan die andere kant van de trade professionals zitten, neem ik aan dat men er wel vertrouwen in heeft of begint te krijgen. Als ze allemaal denken dat de hel weer losbreekt eind van dit jaar, dan zou je dit niet zien. En ja, de GC/Univé deal is misschien via via (dit topic is nou niet echt ‘een goed bewaard geheim’ of wel?), maar wel open voor iedereen en met een vast kortingspercentage van 20% in het 2e jaar en 30% derde jaar, dus als de uitzichten negatief zijn of twijfelachtig dan beginnen ze er niet aan.
Bij Shell is en blijft alles draaien om shareholder value. Ik geloof deze partij inderdaad niet omdat ze gewoon blijven investeren in vervuiling en onevenredig zorgen voor verdere opwarming van de aarde:Armada schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:59:
[...]
Da’s gek, want als dus zo‘n vervuilende partij dan een product aanbiedt dat van 100% Nederlandse wind en zon komt, dan willen we het ook niet. Terwijl dat juist gestimuleerd zou moeten worden, toch? Of eens fout, blijf je fout?
[...]
https://www.vox.com/23132...nt-quits-climate-concerns
Daarom geef ik mijn geld liever niet aan een dergelijke partij als er ook een groener alternatief voorhanden is dat gelijkwaardig geprijsd is.
Dus je kan in feite een accu opladen met Tibber en ontladen met Eneco en hier dus 30 ct per kWh mee verdienen?Malarky schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:27:
[...]
Mooi toch. Waarom zelf stroom verbruiken wat je 25-30ct kost bij Tibber, terwijl Eneco er je 58,55ct voor wil geven?
[ Voor 5% gewijzigd door Gecko123 op 07-06-2022 15:09 ]
Dit vindt ik echt een foute en ook kromme redenatie. Ik ben blij dat juist een hele grote partij als Shell ook het roer omgooit en de koers zet op duurzaam. Dat gaat natuurlijk niet van de een op de andere dag.Katseviool schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:08:
[...]
Bij Shell is en blijft alles draaien om shareholder value. Ik geloof deze partij inderdaad niet omdat ze gewoon blijven investeren in vervuiling en onevenredig zorgen voor verdere opwarming van de aarde:
Daarom geef ik mijn geld liever niet aan een dergelijke partij als er ook een groener alternatief voorhanden is dat gelijkwaardig geprijsd is.
En blijft het niet maar bij gekrabbel in de marge van een paar kleine maatschappijen die toch het verschil niet kunnen maken. Dit kan ik alleen maar toejuichen.
Met Shell Energy hebben wij ook 100% Hollandse wind- en zonne-energie. Van bijvoorbeeld het project NoordzeeWind. Dat off shore windpark heeft Shell samen met Vattenfall opgebouwd en ingericht. En is nu helemaal van Shell en zijn zij eigenaar van het eerste Nederlandse windpark op zee. En zijn er meer grote windparken in Nederland in ontwikkeling. Iedereen verdient een nieuwe kans.
https://www.shell.nl/energy-and-innovation/wind.html
:strip_exif()/f/image/CQHiXXhfHyneqHcT28rmzX7g.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kijk daar anders naar. De Shells van deze wereld investeren om te kunnen voldoen aan de energiebehoefte van de maatschappij. Ondanks de enorme investeringen deze eeuw wordt onze energiebehoefte nog steeds voor meer dan 80% ingevuld door fossiel. De overgang naar andere energiebronnen gaat zodanig langzaam dat als er nu gestopt wordt in het investeren in de toekomstige winning van fossiel er een tekort aan energie gaat ontstaan. Dan hebben we het nog niet eens over de leveringszekerheidproblematiek van wind en zon. De huidige Oekraine crisis is een goede indicatie wat de impact daar van zal zijn.Katseviool schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:08:
[...]
Bij Shell is en blijft alles draaien om shareholder value. Ik geloof deze partij inderdaad niet omdat ze gewoon blijven investeren in vervuiling en onevenredig zorgen voor verdere opwarming van de aarde:
Iets met oude schoenen niet weggooien voordat je nieuwe hebt.
Ik heb in mijn consultant tijd bij Shell heel veel meer klimaat bewustzijn gezien dan bij Saudi Aramco of het Russiche Gazprom of Rosneft. Het Indonesische Pertamina ook nooit in verband gebracht horen worden met klimaat, net zo min als Petrobas uit Brazilie. Met CNPC en Sinopec uit China geen ervaring, maar verwacht er weinig van.Katseviool schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:08:
[...]
Ik zeg niet dat jij fel tegen Shell ben maar ik verbaas mij altijd over al die Nederlanders die niets liever willen dan dat Shell ten gronde gaat. Ze lijken niet te beseffen dat de Aramco's en Rosnefts van deze wereld lachend de fossiele handel overnemen en niet eens een vertaling voor het woord klimaat hebben in de lokale taal. Van alle fossiele bedrijven moet je toch juist degene steunen die nog het meest met klimaat doet? Zelfs als het veel en veel te weinig is.
Zoiets had ik ook al geopperd, maar dan met een omvormer i.p.v. accu. Het schijnt echter niet te mogen.Gecko123 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:08:
[...]
Dus je kan in feite een accu opladen met Tibber en ontladen met Eneco en hier dus 30 ct per kWh mee verdienen?
Ja helaas ook pas nadat de rechter ze had gedwongen!Corrigan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:27:
[...]
Dit vindt ik echt een foute en ook kromme redenatie. Ik ben blij dat juist een hele grote partij als Shell ook het roer omgooit en de koers zet op duurzaam. Dat gaat natuurlijk niet van de een op de andere dag.
En blijft het niet maar bij gekrabbel in de marge van een paar kleine maatschappijen die toch het verschil niet kunnen maken. Dit kan ik alleen maar toejuichen.
Met Shell Energy hebben wij ook 100% Hollandse wind- en zonne-energie. Van bijvoorbeeld het project NoordzeeWind. Dat off shore windpark heeft Shell samen met Vattenfall opgebouwd en ingericht. En is nu helemaal van Shell en zijn zij eigenaar van het eerste Nederlandse windpark op zee. En zijn er meer grote windparken in Nederland in ontwikkeling. Iedereen verdient een nieuwe kans.
https://www.shell.nl/energy-and-innovation/wind.html
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 07-06-2022 17:36 ]
Maakt het uit? Denk maar niet dat er rechters in de andere landen met oil majors zijn die tot zulke besluiten komen. Het fossiele klasje mag dan stout zijn, Shell is nog steeds verreweg de ijverigste leerling. Laten we dat koesteren in plaats van Shell afbreken want het Chinese Sinopec neemt graag haar plaats in hoor.HereIsTom schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:35:
[...]
Ja helaas ook pas nadat de rechter ze had gedwongen!
Bizar, als ik een nieuw contract wil afsluiten betaal ik:NIB0R schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:02:
Mijn nieuwe variabele tarieven van Vattenfall zijn bekend.
€ 0,336368 per kWh
€ 1,639332 per m³
€ 0,4322 per kWh
€ 1,891859 per m3
Weet iemand de variabele tarieven van Budget Energie als je al klant bent?
Ik krijg die over een week pas.
[ Voor 12% gewijzigd door NIMIC op 07-06-2022 18:46 ]
Dat is niet juist. Shell is al veel langer aan het investeren in Nederlandse windenergie. Ruim 6 jaar geleden werd het groot neergezet.HereIsTom schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:35:
[...]
Ja helaas ook pas nadat de rechter ze had gedwongen!
Zonder Shell was er niet dat eerste Nederlands windpark op zee geweest.
[ Voor 9% gewijzigd door Corrigan op 07-06-2022 18:45 ]
Of ze hebben nu al voor 3 jaar ingekocht voor deze prijzen en verwachten dat de prijzen stijgen waardoor de klanten de 3 jaar keurig afmaken.Armada schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:17:
[.Dat GC/Univé een dalend contract aan kunnen bieden wijst er op dat ze verwachten dat de markt weer naar beneden gaat.
Ik heb eens voor de afgelopen 6 maanden de dagelijkse gas tarieven van een dynamische aanbieder binnengehaald. Gemiddelde tarief was meer dan een variabel tarief welke per 1-1-2022 verkrijgbaar was.henkebek schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:33:
Voor een vast contract betaal je nu 30 cent per m3 meer dan bij een dynamische aanbieder (die zitten momenteel rond de 1,53 per m3), en bij een gemiddeld gebruik van zeg 1200 m3 dan dus ook nog eens ruim 6 cent per m3 aan boete.
Daarnaast dagtarief en mijn dagverbruik vermenigvuldigd en ook dan zou ik met dynamische duurder uit zijn geweest.
Uiteraard geen garantie voor de toekomst :-)
Je hebt helemaal gelijk, maar het is wel een beetje makkelijk natuurlijk. Dat waren net de 6 (of 9) maanden dat je niét een dynamisch contract wilde hebben en juist wel een gunstig variabel contract, vanwege de grootste energiecrisis en oorlog in decennia in Europa. Maak de vergelijking eens voor 10 jaar of nog langer en je bent vrijwel zeker goedkoper uit met dynamische tarieven.jobr schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:57:
[...]
Ik heb eens voor de afgelopen 6 maanden de dagelijkse gas tarieven van een dynamische aanbieder binnengehaald. Gemiddelde tarief was meer dan een variabel tarief welke per 1-1-2022 verkrijgbaar was.
Daarnaast dagtarief en mijn dagverbruik vermenigvuldigd en ook dan zou ik met dynamische duurder uit zijn geweest.
Uiteraard geen garantie voor de toekomst :-)
Zo lang het verschil tussen spot en vast 20% of meer blijft ga ik in elk geval niet over op vast.
Daarom rekenen ze consumenten 30-50 cent meer dan hun inkoopprijs en bieden ze geen vaste contracten aan via hun normale site. Zoveel vertrouwen hebben ze er injobr schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:47:
[...]
Of ze hebben nu al voor 3 jaar ingekocht voor deze prijzen en verwachten dat de prijzen stijgen waardoor de klanten de 3 jaar keurig afmaken.
Misschien, maar dat betekent dat er dus marktpartijen zijn die dus verwachten dat tegen die tijd dat de marktprijzen zullen zijn.jobr schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:47:
[...]
Of ze hebben nu al voor 3 jaar ingekocht voor deze prijzen en […]
En ten aanzien van Shell, die waren al eerder er mee bezig: Shell Renewables. Destijds was de markt er blijkbaar nog niet klaar voor en hebben ze dat afgestoten. Jammer dat ze het tien jaar later weer op konden zetten.
Ben jij in nov 21 een modelcontract-klant geworden, of uit een vast contract gerold naar variabel? Ik ben benieuwd of iemand van model naar variabel gaat na x prijsaanpassingsmomenten, of dat je alleen een echte variabele klant kan worden na een vast contract en een modelcontract-klant dat gewoon blijft?NIB0R schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:02:
Mijn nieuwe variabele tarieven van Vattenfall zijn bekend. Ik ben klant sinds november '21. […]
1 April tot 1 juli
€ 0,276836 per kWh
€ 1,342640 per m³
€ 0,336368 per kWh
€ 1,639332 per m³
[…]
Van mij hoeft Shell niet ten gronde. Heb er zelf ook als consultant voor gewerkt. Maar in de nieuwe transitie kies ik dus juist niet voor Shell en ook niet voor een vervuilende Rus of Chinees maar voor een bedrijf dat is opgericht en gebaseerd op een langetermijnvisie die draait om duurzaamheid.Malarky schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:46:
[...]
Ik heb in mijn consultant tijd bij Shell heel veel meer klimaat bewustzijn gezien dan bij Saudi Aramco of het Russiche Gazprom of Rosneft. Het Indonesische Pertamina ook nooit in verband gebracht horen worden met klimaat, net zo min als Petrobas uit Brazilie. Met CNPC en Sinopec uit China geen ervaring, maar verwacht er weinig van.
Ik zeg niet dat jij fel tegen Shell ben maar ik verbaas mij altijd over al die Nederlanders die niets liever willen dan dat Shell ten gronde gaat. Ze lijken niet te beseffen dat de Aramco's en Rosnefts van deze wereld lachend de fossiele handel overnemen en niet eens een vertaling voor het woord klimaat hebben in de lokale taal. Van alle fossiele bedrijven moet je toch juist degene steunen die nog het meest met klimaat doet? Zelfs als het veel en veel te weinig is.
Maar iedereen moet vooral zelf maar bepalen hoe zwaar hij/zij bepaalde zaken meeweegt in de keuze van een leverancier. Ik kies bewust dus niet voor een club die op nummer 10 staat van meest vervuilende bedrijven ter wereld maar die wel een handvol schitterende windparken op zee heeft, zoals door @Corrigan met een mooi marketing plaatje weergegeven.
Ieder z’n keuze en geloof
Ik quote mezelf hier even omdat ik denk dat het beter hier past dan in het andere topic.
Wat een beroerde klantenservice bij Innova Energie. Als ze me bijna 8 weken geleden gewoon normaal te woord hadden gestaan en hadden geluisterd hoe de situatie nu is, dan had dat aan beide kanten een hele vracht energie gescheeld. Nu dreigen ze met een incassobureau, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die tegen dit soort praktijken aan kijkt. Ik ben immers al ver voordat de aanmaning kwam in protest gegaan tegen de betreffende rekening. Of het ook om een echte schuld gaat valt volgens mij ook te betwisten, aangezien we al veel meer betaald hebben dan onze energierekening kost.
Over 7 dagen begint Vattenfall met leveren. De contracten worden daarmee bij Innova Energie opgezegd. Er komt dan alsnog een bak geld deze kant op. Die extra aanmaningskosten neem ik daarmee wel voor lief, het wordt inmiddels ook een principekwestie. Handig? Misschien niet, maar het voelt onrechtvaardig.
Inmiddels een aanmaning ontvangen, met aanmaningskosten (€12,50). De maand juni ook reeds gestorneerd. Alweer aan de telefoon gehangen dat ik het hier niet mee eens ben. Via de mail blijven ze gewoon vol houden dat ik moet betalen en dat reeds opgemaakte facturen inclusief de aanmaningskosten niet teruggedraaid kunnen worden.Nhz schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 05:54:
Hier ook een hoop gedoe met de leverancier, Innova Energie. Na een flinke verbouwing zijn we van 400euro naar een gemiddeld verbruik van ongeveer 0 euro per maand gegaan (flink geïsoleerd, gas er af, alle apparaten vernieuwd en een vracht panelen toegevoegd). Ons contract is per januari afgelopen, dus zitten nu variabele tarief. Wilde dit even zo laten om het verloop in de energieprijzen af te wachten. Geen mega gok omdat we nagenoeg netto nul kwh gebruiken per jaar.
De maatschappij heeft echter doodleuk nog even 100 euro in de maand er bij op gedrukt, vanwege de hoge gasprijzen. Al meerdere keren aan de lijn gehangen, ik heb nu in vier maanden tijd al meer betaald dan ik in een jaar verbruik. De maand mei heb ik gestorneerd en dat ga ik met juni ook doen. De enige oplossing was om nu een nieuw contract af te sluiten, wat natuurlijk op zich al een vreemde conclusie is, maar dan bieden ze me ook nog 2x achter elkaar een contract mét gas en veel te veel voorschot voor stroom aan.
Nu dus maar een contract afgesloten bij Vattenfall. Daar ons verbruik nog een tikkie ruim ingeschat, met een voorschot van 20euro per maand.
Voor mij geen hoge voorschotten meer, bij het faillissement van Flexenergie ben ik ruim 1500euro kwijt geraakt. Dat gaat me (hopelijk) niet weer grbeuren.
Wat een beroerde klantenservice bij Innova Energie. Als ze me bijna 8 weken geleden gewoon normaal te woord hadden gestaan en hadden geluisterd hoe de situatie nu is, dan had dat aan beide kanten een hele vracht energie gescheeld. Nu dreigen ze met een incassobureau, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die tegen dit soort praktijken aan kijkt. Ik ben immers al ver voordat de aanmaning kwam in protest gegaan tegen de betreffende rekening. Of het ook om een echte schuld gaat valt volgens mij ook te betwisten, aangezien we al veel meer betaald hebben dan onze energierekening kost.
Over 7 dagen begint Vattenfall met leveren. De contracten worden daarmee bij Innova Energie opgezegd. Er komt dan alsnog een bak geld deze kant op. Die extra aanmaningskosten neem ik daarmee wel voor lief, het wordt inmiddels ook een principekwestie. Handig? Misschien niet, maar het voelt onrechtvaardig.
Groetjes
Innova heeft toch ook een online omgeving waar je het termijnbedrag kunt aanpassen?Nhz schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:52:
Ik quote mezelf hier even omdat ik denk dat het beter hier past dan in het andere topic.
[...]
Inmiddels een aanmaning ontvangen, met aanmaningskosten (€12,50). De maand juni ook reeds gestorneerd. Alweer aan de telefoon gehangen dat ik het hier niet mee eens ben. Via de mail blijven ze gewoon vol houden dat ik moet betalen en dat reeds opgemaakte facturen inclusief de aanmaningskosten niet teruggedraaid kunnen worden.
Het is dan wel geen schuld maar wel een betalingsverplichting, dat zal wel afgedekt zijn.
Je had ook zonder storneren een overstap kunnen maken, de kans dat ze in die korte periode omvallen en je de voorschotten niet terug zou krijgen lijkt me erg klein.
Ik heb me vrijdag aangemeld voor Energie van de Boer van Unive via Greenchoice, maar nog steeds geen bevestiging gehad. Ik zie ook niets in Mijn Greenchoice, waar ik mijn huidige contract had die begin deze maand is verlopen.frickY schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:38:
[...]
Straks maar even afsluiten dus, bij deze meest klantvriendelijke organisatie.
Via Whatsapp wordt niet gereageerd en telefonisch sta je oneindig in een wachtrij, zogezegd wegens drukte.
Werkt dit aanmelden bij anderen wel nog steeds?
Heb jij bevestiging gehad @burnoutpc?
Yes!frickY schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:08:
[...]
Ik heb me vrijdag aangemeld voor Energie van de Boer van Unive via Greenchoice, maar nog steeds geen bevestiging gehad. Ik zie ook niets in Mijn Greenchoice, waar ik mijn huidige contract had die begin deze maand is verlopen.
Via Whatsapp wordt niet gereageerd en telefonisch sta je oneindig in een wachtrij, zogezegd wegens drukte.
Gister aangemeld, direct account bevestiging
Zojuist mijn contract ontvangen.
Ingangsdatum 25-06.
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Klopt, echter kan je in de online omgeving maximaal 10% dalen in maandlasten. Dat terwijl ze al 25% bij het maandbedrag opgeteld hadden.dutchgio schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:02:
[...]
Innova heeft toch ook een online omgeving waar je het termijnbedrag kunt aanpassen?
Het is dan wel geen schuld maar wel een betalingsverplichting, dat zal wel afgedekt zijn.
Je had ook zonder storneren een overstap kunnen maken, de kans dat ze in die korte periode omvallen en je de voorschotten niet terug zou krijgen lijkt me erg klein.
In eerste instantie wilde ik helemaal niet overstappen, dat is pas aan de orde gekomen toen de klantenservice zo enorm beroerd bleek te zijn. Ik wilde gewoon een passend contract aangeboden krijgen, blijkbaar is dat heel lastig.
Waarschijnlijk hebben ze inderdaad de betaalverplichting wel afgedekt, maar zodra je als klant protesteert tegen de rekening mogen ze niet zonder dagvaarding verder gaan met de incassoprocedure. Die dient dan te worden opgeschort. Aangezien ik al weken voor de factuur protest heb gemaakt en dit bij ontvangst van de factuur herhaald heb, ben ik benieuwd wat het incassobureau hier over te zeggen heeft.
Groetjes
vanwaar de keuze voor greenchoice? ze zijn niet de voordeligsteR-B schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:10:
[...]
Yes!![]()
Gister aangemeld, direct account bevestiging
Zojuist mijn contract ontvangen.
Ingangsdatum 25-06.
Lees aantal laatste pagina's terug over de GC / Unive / Bij de boer actie. Wordt erg veel over gesprokenbjkmemo8 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:36:
[...]
vanwaar de keuze voor greenchoice? ze zijn niet de voordeligste
https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Welke is voordeliger?bjkmemo8 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:36:
[...]
vanwaar de keuze voor greenchoice? ze zijn niet de voordeligste
Helaas is het vast contract van mijn moeder bij Oxxio nu ook afgelopen.
Dit zijn de huidige tarieven de ze nu krijgt.
Normaal€ 0,44149 per kWh
Dal€ 0,40794 per kWh
Vaste leveringskosten€ 92,99 per jaar
Gas€ 1,98582 per m³
Vaste leveringskosten € 92,99 per jaar
Zij verbruikt echt heel veel gas(verwarming staat op 24c) en gaat nu 400 p.maand gebruiken in der eentje.
Zo ver ik kan zien greenchoice de goedkoopste nu dus ga ik daar aanmelden voor een jaar.
@kadooosh
Enkeltarief (per kWh)
€ 0,4451
Gas (per m3)
€ 1,8452
Enkeltarief (per kWh)
€ 0,4451
Gas (per m3)
€ 1,8452
Een airco installeren misschien?kadooosh schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:14:
[...]
Welke is voordeliger?
Helaas is het vast contract van mijn moeder bij Oxxio nu ook afgelopen.
Dit zijn de huidige tarieven de ze nu krijgt.
Normaal€ 0,44149 per kWh
Dal€ 0,40794 per kWh
Vaste leveringskosten€ 92,99 per jaar
Gas€ 1,98582 per m³
Vaste leveringskosten € 92,99 per jaar
Zij verbruikt echt heel veel gas(verwarming staat op 24c) en gaat nu 400 p.maand gebruiken in der eentje.
Zo ver ik kan zien greenchoice de goedkoopste nu dus ga ik daar aanmelden voor een jaar.
Ik lees hier de afgelopen weken ook mee, zoals zovelen, en heb toch jullie advies nodig.
Ons electra verbruik is 2246 kWh/jaar waarbij wij 3157 kWh/jaar terug leveren. Qua gasverbruik zitten wij op 1225m3/jaar.
Ons huidige contract bij Vandebron loopt op 13 juli af en ik twijfel wat ik het beste kan doen; nu overstappen, naar b.v. Innova of Eneco, of wachten tot de prijzen voor juli bekend zijn.
Wat zouden jullie aanraden?
Ons electra verbruik is 2246 kWh/jaar waarbij wij 3157 kWh/jaar terug leveren. Qua gasverbruik zitten wij op 1225m3/jaar.
Ons huidige contract bij Vandebron loopt op 13 juli af en ik twijfel wat ik het beste kan doen; nu overstappen, naar b.v. Innova of Eneco, of wachten tot de prijzen voor juli bekend zijn.
Proberen om je overschot van je zonnepanelen te gaan gebruiken voor verwarming zodat je gasverbruik flink naar beneden kan, dan kun je veel besparen!Patko schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:22:
Ik lees hier de afgelopen weken ook mee, zoals zovelen, en heb toch jullie advies nodig.
YouTube: 21. Kan je nog geld besparen met een airco in de maand mei?
[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 08-06-2022 21:52 ]
Allemaal nog bedankt voor jullie reactie. Ik heb besloten om niet te gaan gokken voor dit eerste jaar en heb een jaarcontract bij Shell afgesloten.prody5 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:21:
Ik heb even wat vragen aangezien ik bijna geen kennis heb over de energiemarkt hier.
Ik moet een contract afsluiten met een bepaald aantal kubieke meters gas en kWh. Ik ga dit waarschijnlijk doen bij Frank Energie.
Wat gebeurt er als ik veel meer gebruik dan de schatting? Is er een penalty? Kunnen ze misschien niet genoeg gas of electriciteit leveren?
Wat gebeurt er als ik veel minder gebruik dan de schatting? Is er een penalty?
Hieruit spreekt wel een grote portie vooroordelen. Een groot bedrijf als Shell met alle know how zal pas het verschil kunnen maken om de energie transitie mogelijk te maken. Men alleen een groen en bedrijf gericht op duurzaamheid zou het een kansloze onderneming zijn geworden. Zo'n bedrijf kan global nog geen deuk in een pakje boter slaan.Katseviool schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 00:23:
[...]
Van mij hoeft Shell niet ten gronde. Heb er zelf ook als consultant voor gewerkt. Maar in de nieuwe transitie kies ik dus juist niet voor Shell en ook niet voor een vervuilende Rus of Chinees maar voor een bedrijf dat is opgericht en gebaseerd op een langetermijnvisie die draait om duurzaamheid.
Maar iedereen moet vooral zelf maar bepalen hoe zwaar hij/zij bepaalde zaken meeweegt in de keuze van een leverancier. Ik kies bewust dus niet voor een club die op nummer 10 staat van meest vervuilende bedrijven ter wereld maar die wel een handvol schitterende windparken op zee heeft, zoals door @Corrigan met een mooi marketing plaatje weergegeven.
Ieder z’n keuze en geloof
Met 'een handvol schitterende windparken' te bagataliseren bewijs je de duurzaamheidinspannimgen geen dienst. Wereldwijd worden of zijn er veel meer projecten uitgevoerd. Lees je eens wat meer in zou ik zeggen, er gaat dan een wereld voor je open.. Hier nog zo'n mooi plaatje uit Zuid-Korea.
https://www.rechargenews....wind-off-korea/2-1-628976
:strip_exif()/f/image/6485ZxklyBRJXd5XKc3pCja5.jpg?f=fotoalbum_large)
Kreeg dag na aanmelding bevestiging binnen. En 2 dagen later nog een bevestigingfrickY schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:08:
[...]
Ik heb me vrijdag aangemeld voor Energie van de Boer van Unive via Greenchoice, maar nog steeds geen bevestiging gehad. Ik zie ook niets in Mijn Greenchoice, waar ik mijn huidige contract had die begin deze maand is verlopen.
Ik heb ook geen bevestiging gehad. Ik denk dat het komt doordat wij al bestaande klant van GC zijn. Moeten we toch maar gaan bellen, denk ik. Ik zie onderaan het webformulier twee verschillende nummers staan, die ook nog eens anders zijn dan het standaard klantenservice-nummer van GC. Geen idee welk nummer ik nu moet bellen.frickY schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:08:
[...]
Ik zou per vandaag overgaan naar Eneco modelcontract. Echter als ik inlog zie ik nog steeds "Bedankt voor je bestelling". Ook mijn oude energieleverancier heeft geen opzegging ontvangen. Volgens Eneco "loopt" er een contract maar die kunnen verder niks zien.
Gebeurd dit vaker zo?
Gebeurd dit vaker zo?
Even bellen met je netbeheerder. Die kan je vertellen wie je huidige leverancier is. Dan weet je het zeker.Mrk87 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:23:
Ik zou per vandaag overgaan naar Eneco modelcontract. Echter als ik inlog zie ik nog steeds "Bedankt voor je bestelling". Ook mijn oude energieleverancier heeft geen opzegging ontvangen. Volgens Eneco "loopt" er een contract maar die kunnen verder niks zien.
Gebeurd dit vaker zo?
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Vraagje, kun je Frank Energie eigenlijk afsluiten als je een domme meter hebt?
Ik lees hier eigenlijk niets over, volgens mij alleen dat je iedere maand je meterstanden moet doorgeven.
Lijkt me niet eens zo'n slechte optie.
Ik lees hier eigenlijk niets over, volgens mij alleen dat je iedere maand je meterstanden moet doorgeven.
Hier ging het ook fout. In mijn geval vermoed ik dat het fout ging op het gascontract wat ze erbij in hebben gedrukt zonder dat dat kan en er ook geen gasaansluiting is waarop ze kunnen leveren.Mrk87 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:23:
Gebeurd dit vaker zo?
Met als belangrijkste aandachtspunt dat het ook negatief kan zijn: dus dat je betaalt om terug te leveren. Dat kan je voorkomen door op de goedkoopste momenten zelf zo veel mogelijk stroom te gebruiken, denk aan het opladen van je auto. Of die van je buren, verdien je nog op ookMaurice- schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:42:
[...]
Dat laatste is al realiteit bij MijnDomein, ANWB en nog een paar andere labels. Overdag krijg je op momenten letterlijk niets terug.
[...]
Dan krijg je een modelcontract lees ik: https://www.frankenergie.nl/modelcontractNIMIC schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:26:
Vraagje, kun je Frank Energie eigenlijk afsluiten als je een domme meter hebt?
Tot 1-7
Stroom: € 0,4009/kWh
Gas: € 2,2140/m³
Teruglevering: € 0,10000/kWh
Vanaf 1-7
Stroom: € 0,41562/kWh
Gas: € 2,10337/m³
Teruglevering: € 0,09008/kWh
Prijzen incl. alle belastingen
Die grapjassen van Vandebron moeten toch nog even proberen om een slaatje te slaan uit mijn verlenging:
Bij het omzetten van mijn variabele contract vanaf 1 Januari naar een 1-jarig contract afgesloten eind Mei (en dus ingegaan op 1 juni) hadden ze een berekening gedaan van de maandelijkse kosten die ik zou hebben.
Nou hebben wij het afgelopen jaar ontzettend veel geinvesteerd in isolatie voor ons huis, en ben ik daarnaast ook nog eens bezig geweest om onze huidige CV te tunen. Dus onze kosten zijn gigantisch gedaald.
Bij de berekening van het jaarcontract hadden ze dat blijkbaar door want de rekentool gaf netjes iets van 120 euro per maand aan. Dat vond ik prima, dus ik heb dat contract afgesloten en zelf nog even handmatig daarna het maandbedrag vastgezet op 100 euro per maand.
Krijg ik vandaag het bevestigingsmailtje met het termijnbedrag gesteld op 345 euro per maand!
Dat zouden ze dan zelf per Juli instellen.
Dacht het even niet Vandebron!
Bij het omzetten van mijn variabele contract vanaf 1 Januari naar een 1-jarig contract afgesloten eind Mei (en dus ingegaan op 1 juni) hadden ze een berekening gedaan van de maandelijkse kosten die ik zou hebben.
Nou hebben wij het afgelopen jaar ontzettend veel geinvesteerd in isolatie voor ons huis, en ben ik daarnaast ook nog eens bezig geweest om onze huidige CV te tunen. Dus onze kosten zijn gigantisch gedaald.
Bij de berekening van het jaarcontract hadden ze dat blijkbaar door want de rekentool gaf netjes iets van 120 euro per maand aan. Dat vond ik prima, dus ik heb dat contract afgesloten en zelf nog even handmatig daarna het maandbedrag vastgezet op 100 euro per maand.
Krijg ik vandaag het bevestigingsmailtje met het termijnbedrag gesteld op 345 euro per maand!

Dat zouden ze dan zelf per Juli instellen.
Dacht het even niet Vandebron!
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4