En zo te zien kan het termijnbedrag gewoon worden verlaagd. Dat beperkt het risico bij een faillissement voor de consument.pipo01 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:02:
Mijn ZonderGas aansluiting is vanaf vandaag in gegaan, nu hopen dat het allemaal goed blijft gaan.
Eerst de welkomsmail gekregen:
[Afbeelding]
En als ik inlog op de website, dan zie ik het volgende:
[Afbeelding]
Bij Greenchoice loopt het inderdaad ruim een dag achter, soms zelfs twee. Gelukkig houd ik het zelf bij met DSMR Reader.Roos79 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:14:
Hier loopt de app standaard zeker 24 uur achter, je ziet dus geen up to date info.
En ja er mag van mij gewoon uit gelezen worden.
Bij Eneco ging dit echt prima maar bij greenchoice helaas dus pas ruim een dag later in de app wat je gebruikt.
Herkenbaar voor mensen?
Zijn deze screenshots niet van het flex contract?Isildor schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:34:
[...]
En zo te zien kan het termijnbedrag gewoon worden verlaagd. Dat beperkt het risico bij een faillissement voor de consument.
Hier nog een vast contract tot 1 juli 2022, nu al aan het bekijken wat wijsheid is.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Bel even met Energyzero als de eigenlijke leverancier voor je contract (Zondergas Energiediensten = Energyzero). Zij kunnen dat voor je regelen. Je moet wel een tijd in de wacht staan wegens drukte maar je wordt altijd vriendelijk geholpen.Binnetie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:24:
[...]
Gefeliciteerd!
Ik ben al een paar dagen bezig om Zondergas te pakken te krijgen. Om mijn automatische incasso in te stellen. Via mijn bank krijg ik telkens een foutmelding dat er iets mis is gegaan.
Nope, 5 jaar contract (zie screenshot). Maandbedrag is gebaseerd op ons normaal verbruik minus 10%. We zijn (helaas) aangesloten op stadsverwarming en hebben geen zonnepanelen, dus ik denk dat ik wel veilig zit als er eventueel problemen zijn bij de leverancier.henkebek schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:42:
[...]
Zijn deze screenshots niet van het flex contract?
:strip_exif()/f/image/jiDzvX7phXfoDRPynxa0X99t.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasprijs is alweer flink terug aan het zakken. Zullen de komende dagen ook wel weer contracten aangeboden worden.
Las dat we maar voor 15% afhankelijk zijn van Russisch gas, hopelijk gaat dat nu zsm naar 0%.
Las dat we maar voor 15% afhankelijk zijn van Russisch gas, hopelijk gaat dat nu zsm naar 0%.
Daar heb ik deze week al geruime tijd in de wacht gezeten. Als er iets tussen kwam moest ik ophangen. Ben nu vrij dus tussentijds maar in de wacht terwijl ik m'n dochter in haar gasloze huisje speelCap schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:49:
[...]
Bel even met Energyzero als de eigenlijke leverancier voor je contract (Zondergas Energiediensten = Energyzero). Zij kunnen dat voor je regelen. Je moet wel een tijd in de wacht staan wegens drukte maar je wordt altijd vriendelijk geholpen.
Als we nou eens echt werk maken van de energietransitie wel, anders gaat het nog wel ff duren want gas uit Groningen blijven halen is not done, en permanent grote schepen met LNG schaliegas uit de VS zitten we ook niet op te wachten, in meerdere opzichten een ecologische ramp.henkebek schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:51:
Gasprijs is alweer flink terug aan het zakken. Zullen de komende dagen ook wel weer contracten aangeboden worden.
Precies, telefoon op speakerstand, mic op mute, en gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig was.Binnetie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:52:
[...]
Daar heb ik deze week al geruime tijd in de wacht gezeten. Als er iets tussen kwam moest ik ophangen. Ben nu vrij dus tussentijds maar in de wacht terwijl ik m'n dochter in haar gasloze huisje speel
[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 25-02-2022 09:56 ]
Cap schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:54:
[...] anders gaat het nog wel ff duren want gas uit Groningen blijven halen is not done
offtopic:
Nouja, over drie weken zijn de verkiezingen weer voorbij en dan is het taboe er weer af
Ik denk dat een hoop Nederlanders liever Gronings gas dan Russisch gas zouden willen hebben.
Nouja, over drie weken zijn de verkiezingen weer voorbij en dan is het taboe er weer af
Ik denk dat een hoop Nederlanders liever Gronings gas dan Russisch gas zouden willen hebben.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
eens maar tegelijk ook enorm lastig te bewerkstelligen. Wij wonen in een vrijstaande woning van vlak na de oorlog op het platteland. Gasloos maken kost ongeveer 50k.Cap schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:54:
[...]
Als we nou eens echt werk maken van de energietransitie wel, anders gaat het nog wel ff duren want gas uit Groningen blijven halen is not done, en permanent grote schepen met LNG schaliegas uit de VS zitten we ook niet op te wachten, in meerdere opzichten een ecologische ramp.
[...]
Precies, telefoon op speakerstand, mic op mute, en gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig was.
Voor mij niet te betalen maar ook niet te subsidiëren
Wie o wie heeft een gouden idee
16x DMEGC 370WP = 5920WP, GOODWE GW5K-DT, Bovenin Groningen volledig op zuid hellingshoek 54 graden
Eens, maar echt snelle oplossingen zijn er natuurlijk niet. Zonnepanelen en windmolens zetten te weinig zoden aan de dijk in zo'n dichtbevolkt en geïndustrialiseerd land als Nederland. Dus je blijft afhankelijk van import (waterstof) of je moet kerncentrales neerzetten.Cap schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:54:
[...]
Als we nou eens echt werk maken van de energietransitie wel, anders gaat het nog wel ff duren want gas uit Groningen blijven halen is not done, en permanent grote schepen met LNG schaliegas uit de VS zitten we ook niet op te wachten, in meerdere opzichten een ecologische ramp.
zoals al eerder aangegeven gaat Gronings gas nog veel duurder worden dan buitenlands gas importeren (waar dan ook weg)....nu is de NAM nog verantwoordelijk, als de BV Nederland besluit meer gas te gaan oppompen worden we ook zelf (lees de belastingbetaler) verantwoordelijk voor de financiële gevolgen van de aardbevingenanandus schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:58:
[...]
offtopic:
16x DMEGC 370WP = 5920WP, GOODWE GW5K-DT, Bovenin Groningen volledig op zuid hellingshoek 54 graden
Isildor schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:34:
[...]
En zo te zien kan het termijnbedrag gewoon worden verlaagd. Dat beperkt het risico bij een faillissement voor de consument.
/f/image/kxBq1r4OjTXuD9wigpYmaeIR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sBVBETbjJuP0SjFWvbDmuOqb.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat dus wel. Alleen alles via goedkeuring, zelfs voor € 10,-
En als je al een kerncentrale wilt kost het decennia voordat ie er staat, sneller lukt het niet. Waterstof werkt alleen maar als er elders een overschot aan groene energie is want het is natuurlijk alleen een energiedrager, geen energiebron. Dus ja, we hebben best een uitdaging.henkebek schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:00:
[...]
Eens, maar echt snelle oplossingen zijn er natuurlijk niet. Zonnepanelen en windmolens zetten te weinig zoden aan de dijk in zo'n dichtbevolkt en geïndustrialiseerd land als Nederland. Dus je blijft afhankelijk van import (waterstof) of je moet kerncentrales neerzetten.
Slimme constructie vind ik wel eigenlijk al zal niet iedereen het ermee eens zijn.MvdV75 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:02:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zit een hele wereld tussen 'gasloos' en je gasverbruik reduceren.MichelGrunn schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:59:
[...]
eens maar tegelijk ook enorm lastig te bewerkstelligen. Wij wonen in een vrijstaande woning van vlak na de oorlog op het platteland. Gasloos maken kost ongeveer 50k.
Voor mij niet te betalen maar ook niet te subsidiëren
Wie o wie heeft een gouden idee
Je zou kunnen denken aan:
- Muurisolatie
- Hybride warmtepomp naast je (gas) CV ketel
- Dubbel glas
- Inductie kookplaat
- Tochtstrips in de deuren / raamkozijnen
Allemaal zaken die in praktijk qua euro's best meevallen, plus dat je subsidie krijgt als je 2 maatregelen neemt.
[ Voor 3% gewijzigd door Danny the dog op 25-02-2022 10:07 ]
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
Het hangt er maar net vanaf wat het SJV is volgens de netbeheerder gegevens denk ik. Ik kon in principe zo 50% van mijn termijnbedrag afhalen, maar heb dat niet gedaan.MvdV75 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:02:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er kunnen wel NL-ers zijn die dat willen, maar je kan het de Groningers gewoon niet aandoen, er is ook nog zoiets als fatsoen. Maar idd off-topic, ik stop hier nu, hoort meer in Energie - crisis & actualiteit oid.anandus schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:58:
[...]
offtopic:
klopt en alles bij elkaar zijn de kosten voor bovenstaande, inclusief nieuwe radiatoren ivm warmtepomp en aanpassing meterkast ongeveer 15KDanny the dog schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:06:
[...]
Er zit een hele wereld tussen 'gasloos' en je gasverbruik reduceren.
- Muurisolatie
- Dubbel glas
- Inductie kookplaat
Allemaal zaken die in praktijk qua euro's best meevallen, plus dat je subsidie krijgt als je 2 maatregelen neemt.
Mits de warmtepomp die bij je CV ketel past en aan je eisen (geluid) voldoet te leveren is en de installateur op redelijke termijn tijd heeft om alles te plaatsen
Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat 15K nog steeds meer is dan je wilt / kunt uitgeven? Want ik geef enkel opties in reactie op je eerdere stelling dat je niet 50K wilt / kunt investeren.MichelGrunn schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:12:
[...]
klopt en alles bij elkaar zijn de kosten voor bovenstaande, inclusief nieuwe radiatoren ivm warmtepomp en aanpassing meterkast ongeveer 15K
Mits de warmtepomp die bij je CV ketel past en aan je eisen (geluid) voldoet te leveren is en de installateur op redelijke termijn tijd heeft om alles te plaatsen
Het is natuurlijk enkel en alleen aan jou om je financiële mogelijkheden af te wegen tegenover je uitgaven.
Als je echt wat wilt doen, kun je ook in stapjes werken. Dan zou ik, mijn mening, eerst beginnen met het zoveel mogelijk binnen houden van de warmte: dubbel glas en muurisolatie. (oh en de tochtstrips
Waarom moeten er trouwens nieuwe radiatoren komen bij een hybride warmtepomp (kosten < € 3K) ? Er wordt toch nog steeds water warm gemaakt?
Bij de Media Markt Budget Energie 3 jr vast moet ik me meteen aanmelden en krijg ik geen tarieven te zien of jaarbedrag. Bij iemand anders die het wel lukt?
Je had in ieder geval al een begin kunnen maken.....een aantal van de genoemde maatregelen zijn beperkt qua kosten.MichelGrunn schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:12:
[...]
klopt en alles bij elkaar zijn de kosten voor bovenstaande, inclusief nieuwe radiatoren ivm warmtepomp en aanpassing meterkast ongeveer 15K
Btw hoeveel gas en electra verbruik je ?
Nou na precies een uur kreeg ik een bandje dat ze telefonisch niet bereikbaar zijn. En dat ik het de eerst volgende werkdag opnieuw moet proberen.Cap schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:54:
[...]
[...]
Precies, telefoon op speakerstand, mic op mute, en gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig was.
Ik heb een contract, een account maar dus geen machtiging afgegeven. Kreeg vanochtend wel een herinnering om die machtiging te doen.
Zondag loopt de 14 dagen bedenktermijn af. Zouden ze op deze manier onder mijn contract uit kunnen?
Komt vast goed, je zou een ticket in kunnen schieten. Daar werd bij mij vrij snel op gereageerd.Binnetie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:21:
[...]
Nou na precies een uur kreeg ik een bandje dat ze telefonisch niet bereikbaar zijn. En dat ik het de eerst volgende werkdag opnieuw moet proberen.
Ik heb een contract, een account maar dus geen machtiging afgegeven. Kreeg vanochtend wel een herinnering om die machtiging te doen.
Zondag loopt de 14 dagen bedenktermijn af. Zouden ze op deze manier onder mijn contract uit kunnen?
https://zondergasenergie.zendesk.com/hc/nl/requests/new
Nee, ze hebben een contract met jou, de bedenktermijn geldt voor consumenten.Binnetie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:21:
[...]
Ik denk dat hij bedoeld voor de machtiging van het eerste termijn bedrag wat je moet overmaken. Wat als je ze niet te pakken krijgt omdat je link niet werkt in hun mail?. Ik vraag me dat ook wel af.Cap schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:28:
[...]
Nee, ze hebben een contract met jou, de bedenktermijn geldt voor consumenten.
MHI SRK 50 ZS-W
@Binnetie probeer je machtiging eens te regelen via je mobiel in een incognito scherm, vaak gaat dat wel goedBinnetie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:24:
[...]
Gefeliciteerd!
Ik ben al een paar dagen bezig om Zondergas te pakken te krijgen. Om mijn automatische incasso in te stellen. Via mijn bank krijg ik telkens een foutmelding dat er iets mis is gegaan.
Heb nog even getwijfeld of ik naar Delta ging tot 1 juli en dan nog wat besparen d.m.v terugleveren via de zonnepanelen ivm hoge terugleververgoeding. Maar blijf toch maar bij Zondergas voor 5 jaar.
Nu nog de machtiging regelen!
Mijn jaren 40 woning (130 m2) is van F naar A label (al is het waarschijnlijk eigenlijk B-label) gegaan met alle mogelijke isolatie (dak, spouw, vloer), overal dubbel HR+ glas, zonnepanelen, nieuwe HR ketel en o.a. inductie kookplaat. Totale kosten bijna 18000 euro. Alsnog zo'n 900 m3 gasverbruik nu, ongeveer 50% minder. Een hybride warmtepomp kan daar waarschijnlijk nog een keer de helft afhalen. Maar wel zo'n 1500 kwh extra elektriciteitsverbruik natuurlijk.Danny the dog schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:06:
[...]
Er zit een hele wereld tussen 'gasloos' en je gasverbruik reduceren.
- Muurisolatie
- Dubbel glas
- Inductie kookplaat
Met de huidige energieprijzen is de terugverdientijd van de investering flink terug gelopen, maar de afgelopen jaren vond ik de besparing tov de gedane investering eigenlijk best tegenvallen.
Helden, ze bestaan nog!padsick schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:32:
[...]
@Binnetie probeer je machtiging eens te regelen via je mobiel in een incognito scherm, vaak gaat dat wel goed
Super bedankt! Het is gelukt via de smartphone, in incognito scherm
Ja helaas zie je maar bij weinig leveranciers het live verbruik, daarom hebben wij een P1 Meter, kun je meteen zien wat je verbruik is.Roos79 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:14:
Hier loopt de app standaard zeker 24 uur achter, je ziet dus geen up to date info.
En ja er mag van mij gewoon uit gelezen worden.
Bij Eneco ging dit echt prima maar bij greenchoice helaas dus pas ruim een dag later in de app wat je gebruikt.
Herkenbaar voor mensen?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik dacht ook dat het zo werkte:HereIsTom schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:55:
[...]
Ja helaas zie je maar bij weinig leveranciers het live verbruik, daarom hebben wij een P1 Meter, kun je meteen zien wat je verbruik is.
Je energieleverancier krijgt 1x per dat de standen door. En als je dat aangeeft kunnen ze dan ook per kwartier zien wat je verbruikt hebt.Maar altijd pas aan het einde vd dag, dus niet live.
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Update van het prijzenoverzicht. Niet heel veel te melden want de prijsvergelijkers tonen nog geen afsluitbare contracten, wel de bestaande nog afsluitbare contracten in de sheet bijgewerkt (geel):
- Coolblue heeft de tarieven voor 1 jr vast flink verhoogd, zowel stroom als gas.
- van de Bron idem een verhoging van beide tarieven.
- Shell en Energiedirect via GezondVerzekerd blijven ongewijzigd in tarief.
Momenteel lijkt het aanbod van Shell het meest aantrekkelijk bij de vaste contracten.
- Coolblue heeft de tarieven voor 1 jr vast flink verhoogd, zowel stroom als gas.
Momenteel lijkt het aanbod van Shell het meest aantrekkelijk bij de vaste contracten.
ben wel benieuwd of het contract ingaat.Rutger Mulder schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:52:
Blij dat ik 2 week geleden 5 jaar zondergas heb afgesloten. Nu alleen hopen dat ze niet omvallen.
zou je willen laten weten?
Om even aan te geven wat de huidige dagprijs is als je nu een modelcontract neemt, de prijzen zijn incl. belastingen e.d.
Tarieven van Eneco Modelcontract
Product Tarief
Stroom per kWh normaal € 0,78995
Stroom per kWh dal € 0,58748
Stroom per kWh enkel € 0,69149
Gas per m3 € 2,77452
Vaste leveringskosten per product per maand € 5,99
Product Tarief
Gas per m3 € 2,77452
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
in je eerste mail die je hebt gekregen van zondergas (het contract) staat ook een link om je automatische incasso te regelen. Wellicht kun je dat proberen?Binnetie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:24:
[...]
Gefeliciteerd!
Heb nog even getwijfeld of ik naar Delta ging tot 1 juli en dan nog wat besparen d.m.v terugleveren via de zonnepanelen ivm hoge terugleververgoeding. Maar blijf toch maar bij Zondergas voor 5 jaar.
Nu nog de machtiging regelen!
Misschien slim voor de ZonderGassers hier om het maandbedrag niet omlaag te zetten om zo kans op faillissement te verkleinen.
Heb ik gedaan, lukte niet.gertjan1985 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:34:
[...]
in je eerste mail die je hebt gekregen van zondergas (het contract) staat ook een link om je automatische incasso te regelen. Wellicht kun je dat proberen?
Vandaag herinnering met een linkje, lukte ook niet.
De tip van @padsick werkte wel.
Update: model/flexcontracten ook even bijgewerkt in het prijzenoverzicht. Realiseer je dat de leveranciers wettelijk verplicht zijn het modelcontract aan te bieden, is het niet direct afsluitbaar op de site van de leverancier, bel ze dan.Cap schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:09:
Update van het prijzenoverzicht. Niet heel veel te melden want de prijsvergelijkers tonen nog geen afsluitbare contracten, wel de bestaande nog afsluitbare contracten in de sheet bijgewerkt (geel):
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 25-02-2022 11:43 ]
kraanwagen schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:37:
Misschien slim voor de ZonderGassers hier om het maandbedrag niet omlaag te zetten om zo kans op faillissement te verkleinen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
kraanwagen schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:37:

Toch groot verschil want bij Eneco wel redelijk direct zicht maar greenchoice loopt dus een ruime dag achter.pms1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:03:
[...]
Ik dacht ook dat het zo werkte:
Je energieleverancier krijgt 1x per dat de standen door. En als je dat aangeeft kunnen ze dan ook per kwartier zien wat je verbruikt hebt.Maar altijd pas aan het einde vd dag, dus niet live.
En bij beide zelfde toestemmingen gegeven
Gewoon je maand bedrag op je verbruik afstemmen.
In de winter wat je verbruikt en dan in de zomer wat lager zetten
Ook een idee?
[ Voor 48% gewijzigd door Roos79 op 25-02-2022 12:54 ]
Dank. Nadeel van GC in deze situatie is dan m.i. enkel dat je niet kan 'profiteren' van de stijgende tarieven doordat de terugleververgoeding op €0,08 blijft hangen.Dakillerbean schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:29:
[...]
Exact mijn zelfde gedachte. Contract is per vandaag afgelopen bij GC en loop nu op variabel tarief. Tot oktober lever ik nu meer terug dan ik verbruik in onze gasloze “0-op-de-meter” woning, en per saldo loop ik tot die tijd geen risico, want ik verbruik niets na salderen als ik overstap, en bij een nieuw contract begint de 12 maanden teller weer opnieuw, en bekijk ik het dan wel weer.
Nu werken de actuele gebeurtenissen niet in ons voordeel maar tussen nu en oktober zal het (hopelijk) wel ergens wat goedkoper wezen. En met een jaarverbruik van 700kWh na salderen zal ik hooguit bij de tarieven van nu €30 per maand gaan betalen ipv de €15 nu. Maar ik voel wel mee met de mensen die er anders voorstaan. Laatste jaarafrekening in onze oude jaren 40 woning met 3.500kWh en 1.400m3 gas was 2 jaar geleden al een flinke kluif, en nu helemaal niet meer te betalen. Ben nu spekkoper en blij dat we de stap naar gasloze nieuwbouw hebben gemaakt en hebben kunnen maken. Helaas niet voor iedereen weggelegd.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Shantira op 11-04-2022 14:59 ]
Wauw...HereIsTom schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:31:
Om even aan te geven wat de huidige dagprijs is als je nu een modelcontract neemt, de prijzen zijn incl. belastingen e.d.
Product Tarief
Gas per m3 € 2,77452
12 dagen geleden nog delta energie afgesloten voor 58/48ct terugleveren.
Dit is alweer een stuk hoger t/m 1 juli?
Ja dat is waar we voor iedereen naartoe moeten imho. Wat mij betreft mag de ACM dit afdwingen: werkelijke verbruik in de volgende maand afrekenen. 2 voordelen: 1 je betaalt altijd wat je verbruikt, ook bij faillissement. 2 mensen worden bewuster van wanneer ze wat verbruiken: dit verrassingen en bespaart bij velen energie.Roos79 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:53:
[...]
Gewoon je maand bedrag op je verbruik afstemmen.
In de winter wat je verbruikt en dan in de zomer wat lager zetten
Ook een idee?
Zou mensen zeker meer bewust maken van de kosten!Cap schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:48:
[...]
Ja dat is waar we voor iedereen naartoe moeten imho. Wat mij betreft mag de ACM dit afdwingen: werkelijke verbruik in de volgende maand afrekenen. 2 voordelen: 1 je betaalt altijd wat je verbruikt, ook bij faillissement. 2 mensen worden bewuster van wanneer ze wat verbruiken: dit verrassingen en bespaart bij velen energie.
Daar ben ik het mee eens.
Maar veel mensen kunnen niet met geld omgaan. Die geven dan in de goedkope (gas) maanden hun geld dan aan andere dingen uit want "geld over". En dan later geen geld om de die koude maand te kunnen betalen.
Denk dat het huidige systeem voor die mensen is opgetuigd.
Dat is echt een slecht idee vind ik. juist voor mensen met minder geld werkt dit beter. stel dat jouw systeem was ingevoerd en dat er toch faillissementen waren: dan zouden wij in de zomer gespaard hebben voor de winter met een gasprijs van 80 cent. valt je leverancier om, betaal je ineens 1,80 per m3 en 80ct voor stroom(bij dgb in ons geval). met een uitkering heb ej geen buffer want dar is het gewoon te weinig voor zeker in ene tijd van inflatie. dus dan dwing je mensen in energiearmoede met dat systeem van werkeljik verbruik afrekenen. dan wordt het een gedwongen keuze tussen eten en een warm huis. het huidige systeem si echt veel beter, in de zomer betaal je wat voor de winter en in de winter betaal je dus minder dan je normala zou doen. ook nu bij de overstap nar hve, het voorschot is zo laag omdat ze de zomer meewegen dus ook in de winter betaal ik wat minder omdat ik in de ozmer minder verbruik. als je op trustpilot kijk bij reviews van bijvoorbeled frank enerige dan zie je dat mensen soms 500 euro moeten aftikken in de winter, een gemiddelde uitkering ligt rond de 1030 euro, haal daar 500 vanaf voor een amand stroom, 350 voro huur(de andere 350 komt uit huurtoeslag dus telt even niet mee) zorgverzekering eraf(120) waar wil je dan van eten? reken even met en slecht geisoleerde tochtige sociale huurwonign die je zlef niet kan isoleren. mensen emt meer geld zijn heel makkeljik in zeggen; dan maar kou lijden,, of 3 truien en een dekentje, maar het werkelijk verbruik system zou mensen echt in energiearmoede storten, is dus allene geschikt voor de rijken onder onsCap schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:48:
[...]
Ja dat is waar we voor iedereen naartoe moeten imho. Wat mij betreft mag de ACM dit afdwingen: werkelijke verbruik in de volgende maand afrekenen. 2 voordelen: 1 je betaalt altijd wat je verbruikt, ook bij faillissement. 2 mensen worden bewuster van wanneer ze wat verbruiken: dit verrassingen en bespaart bij velen energie.
Lang verhaal en op zich juist. Maar de issue is dat juist die mensen een probleem hebben als de energie maatschappij failliet gaat. Het is de vraag of je (snel) je teveel betaalde voorschot terugkrijgt. Met een ton op je spaarrekening is dat niet zo'n ding, maar als je elk dubbeltje moet omdraaien, heb je echt een probleem. Je wordt nog eens driedubbel genaaid omdat je ook je welkomstbonus niet krijgt en op het slechtste moment een nieuw energiecontract moet vernieuwen (of nog slechter, de acm toestaat dat je verplicht overgaat).dicksterk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:49:
[...]
Dat is echt een slecht idee vind ik. juist voor mensen met minder geld werkt dit beter. stel dat jouw systeem was ingevoerd en dat er toch faillissementen waren: dan zouden wij in de zomer gespaard hebben voor de winter met een gasprijs van 80 cent. valt je leverancier om, betaal je ineens 1,80 per m3 en 80ct voor stroom(bij dgb in ons geval). met een uitkering heb ej geen buffer want dar is het gewoon te weinig voor zeker in ene tijd van inflatie. dus dan dwing je mensen in energiearmoede met dat systeem van werkeljik verbruik afrekenen. dan wordt het een gedwongen keuze tussen eten en een warm huis. het huidige systeem si echt veel beter, in de zomer betaal je wat voor de winter en in de winter betaal je dus minder dan je normala zou doen. ook nu bij de overstap nar hve, het voorschot is zo laag omdat ze de zomer meewegen dus ook in de winter betaal ik wat minder omdat ik in de ozmer minder verbruik. als je op trustpilot kijk bij reviews van bijvoorbeled frank enerige dan zie je dat mensen soms 500 euro moeten aftikken in de winter, een gemiddelde uitkering ligt rond de 1030 euro, haal daar 500 vanaf voor een amand stroom, 350 voro huur(de andere 350 komt uit huurtoeslag dus telt even niet mee) zorgverzekering eraf(120) waar wil je dan van eten? reken even met en slecht geisoleerde tochtige sociale huurwonign die je zlef niet kan isoleren. mensen emt meer geld zijn heel makkeljik in zeggen; dan maar kou lijden,, of 3 truien en een dekentje, maar het werkelijk verbruik system zou mensen echt in energiearmoede storten, is dus allene geschikt voor de rijken onder ons
Ik denk dat je een constructie wilt die
1) niet meer geld aan de energiemaatschappij betaalt dan wat er is verbruikt (= geen tegenpartij risico)
2) het wel mogelijk maakt om het maandbedrag constant te maken (ter bescherming van lage inkomers)
3) een dynamische component toevoegt die het maandbedrag aangepast als het gerealiseerde verbruik anders is dan het geschatte verbruik (geen verrassingen na een jaar).
4) iets verzint op de welkomstbonus (die niet uitgekeerd wordt bij faillisement, maar ook niet als je een betaling mist).
When life gives you lemons, start a battery factory
Morgen gaat mijn nieuwe contract in bij Zondergas. Maar is dat altijd om 12 uur s'nachts of is dat ergens in de loop van de dag?
Er staat online bij de status: in afwachting van start levering per 26-2.
Je betaalt niet minder, dus wat dat betreft maakt het niet uit. Ik heb als student jaren onder het niveau geleefd en zorgde dat ik altijd voldoende op mijn rekening had voor de maandelijkse kostenposten. Je zult het binnen het lopende jaar toch moeten betalen, vooruitschuiven helpt niet. In tegendeel, het is het standaard recept voor problemen.dicksterk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:49:
[...]
Dat is echt een slecht idee vind ik. juist voor mensen met minder geld werkt dit beter.
Je bedoet stel dat dit systeem van maandelijks betalen wat je werkelijk verbruikt was ingevoerd dan zouden we in de zomer NIET gespaard hebben voor de winter denk ik.stel dat jouw systeem was ingevoerd en dat er toch faillissementen waren: dan zouden wij in de zomer gespaard hebben voor de winter met een gasprijs van 80 cent. valt je leverancier om, betaal je ineens 1,80 per m3 en 80ct voor stroom(bij dgb in ons geval). met een uitkering heb ej geen buffer want dar is het gewoon te weinig voor zeker in ene tijd van inflatie. dus dan dwing je mensen in energiearmoede met dat systeem van werkeljik verbruik afrekenen.
Klopt, als je leverancier dan omvalt dan moet je inderdaad meer betalen bij een nieuwe leverancier. Maar dat moet je net zo goed doen als je leverancier omvalt terwijl je wél maandelijks "spaart" in de zomer. En dan was je je gespaarde geld ook nog eens kwijt geweest aan het faillissement.
Het prijsverloop speelt op zich geen rol in de keuze. Prijzen kunnen stijgen of dalen, het verloop valt toch niet goed te voorspellen. Onder de streep betaal je niet meer als je maandelijks het echte bedrag afrekent dan als je elke maand een vast bedrag afrekent.
Dat er mensen zijn die het krap hebben en/of niet met geld om kunnen gaan is waar, maar dat is eigenlijk wel een ander issue.
PS als je er naartoe wilt dat in zo'n maandelijks het werkelijke verbruik factureren situatie leveranciers eerder omvallen OMDAT je niet in de zomer meer betaald hebt als 'spaarpotje' voor de leveancier: dat is uiteraard niet zo.
Want als alle leveranciers van de ACM maandelijks het werkelijke verbruik moeten factureren is er een eerlijk speelveld en houden ze er allemaal rekening mee in hun bedrijfsvoering, dus ze vallen niet sneller om dan bij het huidige syteem.
Dat is heel iets anders dan in de huidige situatie massaal proberen je maandbedrag zo dicht mogelijk bij de nul te krijgen en aan het einde van de rit bij de jaarafrekening betalen. Als iedereen dat opeens doet kan dat natuurlijk wel leveranciers in de problemen brengen w.b. de liquiditeit.
Mee eens, al zou ik het zo willen doen dat het getoonde maandbedrag (en uiteraard verbruik) niet constant is (voor de bewustwording), maar er voor mensen die dat willen in de betaling dan idd een soort zoveel mogelijk constante component obv geschat verbruik in zit. Een soort maandelijkse aflossing obv een prognose. Dan kan je weer zeggen "ja maar, de mensen die krap zitten en niet verantwoordelijk zijn kiezen dan in de zomer toch voor goedkoop waardoor ze aan het einde van de rit in de problemen komen". Maar ja... dat is nu ook al zo. Als iemand echt alleen denkt aan het nu en minimale lasten wil zet ie zijn maandbedrag onwerkelijk laag en steekt zijn kop in het zand totdat de jaarrekening komt. Dus wat dat betreft zie ik weinig verschil.KabouterSuper schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:25:
[...]
1) niet meer geld aan de energiemaatschappij betaalt dan wat er is verbruikt (= geen tegenpartij risico)
2) het wel mogelijk maakt om het maandbedrag constant te maken (ter bescherming van lage inkomers)
3) een dynamische component toevoegt die het maandbedrag aangepast als het gerealiseerde verbruik anders is dan het geschatte verbruik (geen verrassingen na een jaar).
4) iets verzint op de welkomstbonus (die niet uitgekeerd wordt bij faillisement, maar ook niet als je een betaling mist).
[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 25-02-2022 16:18 ]
Mee eens. Het is eigenlijk hetzelfde als vakantiegeld. Een vorm van betutteling die nodig is voor een aantal mensen.pms1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:19:
[...]
Zou mensen zeker meer bewust maken van de kosten!
Daar ben ik het mee eens.
Maar veel mensen kunnen niet met geld omgaan. Die geven dan in de goedkope (gas) maanden hun geld dan aan andere dingen uit want "geld over". En dan later geen geld om de die koude maand te kunnen betalen.
Denk dat het huidige systeem voor die mensen is opgetuigd.
Is dat erg relevant? Vannacht om 00:01 of een uur later, of morgenochtend staat er "Begonnen met energielevering sinds 26-02-2022. Noteer je meterstanden om 24:00 en je hebt het exacte afrekenmoment als je de leveranciers daar aan wilt houden. Hoewel die paar m³ en kWh tegen een iets ander tarief die je evt fout zit natuurlijk weinig uit maken.LLEEDD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:35:
Morgen gaat mijn nieuwe contract in bij Zondergas. Maar is dat altijd om 12 uur s'nachts of is dat ergens in de loop van de dag?
Dit geldt altijd als een prijsvechter omvalt door stijgende prijzen, onafhankelijk van het betalingssysteem dat je kiest.dicksterk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:49:
[...]
stel dat jouw systeem was ingevoerd en dat er toch faillissementen waren: dan zouden wij in de zomer gespaard hebben voor de winter met een gasprijs van 80 cent. valt je leverancier om, betaal je ineens 1,80 per m3 en 80ct voor stroom(bij dgb in ons geval).
- Lage tarieven weg.
- Kans om bij een betrouwbare partij een redelijke deal te sluiten weg (opportunity cost).
- En eventueel opgebouwde voorschotten weg.
Dan verlies je dus driedubbelop. En daar worden inderdaad helaas de arme mensen vaak de pineut van. Mede door het voorschottensysteem en een weinig gecontroleerde markt waar bedrijven makkelijk tot toe kunt treden en waar consumenten vrijwel alleen naar prijs kijken.
[ Voor 4% gewijzigd door henkebek op 25-02-2022 15:55 ]
@henkebek helemaal eens, het is ontzettend naar dat arme mensen altijd in de hoek zitten waar de klappen vallen, en dat deze meer beschermd moeten worden door regelgeving in hun voordeel.henkebek schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:53:
[...]
Dit geldt altijd als een prijsvechter omvalt door stijgende prijzen, onafhankelijk van het betalingssysteem dat je kiest.
- Lage tarieven weg.
- Kans om bij een betrouwbare partij een redelijke deal te sluiten weg (opportunity cost).
- En eventueel opgebouwde voorschotten weg.
Dan verlies je dus driedubbelop. En daar worden inderdaad helaas de arme mensen vaak de pineut van. Mede door het voorschottensysteem en een weinig gecontroleerde markt waar bedrijven makkelijk tot toe kunt treden en waar consumenten vrijwel alleen naar prijs kijken.
ik kies nooit voor een welkomsbonus. vaka is je voorschot dan nog hoog omdat je die welkomsbonus pas aan het eind verrekent krijgt. ik kies altijd voor een laag tarief.KabouterSuper schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:25:
[...]
Lang verhaal en op zich juist. Maar de issue is dat juist die mensen een probleem hebben als de energie maatschappij failliet gaat. Het is de vraag of je (snel) je teveel betaalde voorschot terugkrijgt. Met een ton op je spaarrekening is dat niet zo'n ding, maar als je elk dubbeltje moet omdraaien, heb je echt een probleem. Je wordt nog eens driedubbel genaaid omdat je ook je welkomstbonus niet krijgt en op het slechtste moment een nieuw energiecontract moet vernieuwen (of nog slechter, de acm toestaat dat je verplicht overgaat).
je mag in de bijstand nieteens zoveel sparen. stel iemdn heeft een goedkoop autotje(mag) beetje geld gespaard voor onvoorziene omstandigheden(kapotte wasmachine hoge tandartsrekening etc) dan kom je met je energiebuffer boven het toegestane spaarbedrag uit. en mensen die krap zitten in 1 adem noeme met mensen die niet met geld kunne omgaan vind ik erg vvd-achtig, als de bijstand of een uitkering fatsoenlijk waren qua hoogte had je geljk maar het is gewoon te krap, zeker in een tidj van inflatie waarin het absoluut niet meebeweegtCap schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:48:
[...]
Is dat erg relevant? Vannacht om 00:01 of een uur later, of morgenochtend staat er "Begonnen met energielevering sinds 26-02-2022. Noteer je meterstanden om 24:00 en je hebt het exacte afrekenmoment als je de leveranciers daar aan wilt houden. Hoewel die paar m³ en kWh tegen een iets ander tarief die je evt fout zit natuurlijk weinig uit maken.
*knip*
Naam verwijderd + off-topic.
Naam verwijderd + off-topic.
[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 25-02-2022 18:45 ]
Ik zeg 'mensen die krap zitten en niet verantwoordelijk zijn', én dus. Ik zeg en boedel dus uitdrukkelijk niet dat mensen die krap zitten niet verantwoordelijk zijn. Verder niet echt relevant maar als ik iets niet ben is VVD achtig, ik heb dat nog nooit gestemd laat staan iets wat daar maar in de buurt komt, juist het tegenovergestelde. Zie ook mijn reactie op @henkebek Ik vind dat mensen in de bijstand beter beschermd moeten worden tegen hoge rekeningen achteraf en ik vind sowieso dat ze veel teveel verdacht en gecontroleerd worden.dicksterk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:36:
[...]
en mensen die krap zitten in 1 adem noeme met mensen die niet met geld kunne omgaan vind ik erg vvd-achtig, als de bijstand of een uitkering fatsoenlijk waren qua hoogte had je geljk maar het is gewoon te krap, zeker in een tidj van inflatie waarin het absoluut niet meebeweegt
Nog maar een update van het prijzenoverzicht.
- Coolblue heeft zijn energieaanbod nu helemaal ingetrokken.
- Energiebesteding.nl 1 jaar vast toegevoegd, grappig genoeg wederverkoper energie van Servicehouse B.V., wat weer onderdeel is van... Coolblue.
- Coolblue heeft zijn energieaanbod nu helemaal ingetrokken.
- Energiebesteding.nl 1 jaar vast toegevoegd, grappig genoeg wederverkoper energie van Servicehouse B.V., wat weer onderdeel is van... Coolblue.
het ging hier over het veranderen van voorschotbetaling naar betaling op basis van werkelik verbruik. misshcien dat het hele onderwerp niets met overstappen te maken heeft maar dan miszeg ik niets als ik zeg dat dat voor mensen met geld geen werkbaar model is. en zou je ALSJEBLIEFT je post willen wijzigen en mij volledige naam willen veranderen in mijn username dicksterk? ik heb geen belangstellign voro het feit dat dit topic de komene 30 jar omhoog komt als iemand mijn naam op google invoert.robbies schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:08:
Dicksterk: dit forum gaat over “overstappen naar een nieuwe energieleverancier”. Misschien kan je een nieuw forum starten over “mensen die het minder breed hebben en toch hun energierekening moeten betalen”. Ik begrijp dat dit vervelend is maar dat hoeft toch niet voortdurend herhaald te worden.
Voor de zekerheid maar Shell Energy 1 jr aangevraagd met 1.66m3 en 0.38kWh
Is eigenlijk het enige redelijke (naast Shell 3 jr een fractie goedkoper) wat er nu nog is.
In ieder geval 14 dagen om het aan te kijken.
Is eigenlijk het enige redelijke (naast Shell 3 jr een fractie goedkoper) wat er nu nog is.
In ieder geval 14 dagen om het aan te kijken.
ex-FENOR en krijg zojuist dit mailtje van Budget Energie:

Toch wel netjes.. zouden ze opeens een geweten hebben gekregen ofzo..

Je zou het ook positief kunnen bekijken, dat het wellicht niet slecht gaat met BE financieel gezien.Lord_Dain schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:43:
ex-FENOR en krijg zojuist dit mailtje van Budget Energie:
[Afbeelding]
Anders zou je dat als bedrijf eerder meepakken.
Ik ga 14 Maart over naar een nieuwe woning (starter)
Heb 24-02-22 een contract afgesloten net voordat de boel op slot ging bij Pure Energie.
Krijg vandaag een mailtje;
We starten met het leveren van jouw Pure Energie op 17-3-2022. We houden hiermee rekening met jouw wettelijke bedenktijd* van 14 dagen. Indien je ons schriftelijk (door bijvoorbeeld deze e-mail te beantwoorden) te kennen geeft dat je van deze wettelijke bedenktijd afziet, kunnen wij jouw contract eventueel eerder in laten gaan.
Is dit niet chantage? Hoe zit dat met die 2 a 3 dagen tussen de 14e en de 17e? Betaal ik dan tijdelijk aan de energieleverancier van de huidige bewoner? Heb nu niets qua leveranciers uiteraard.
Heb 24-02-22 een contract afgesloten net voordat de boel op slot ging bij Pure Energie.
We starten met het leveren van jouw Pure Energie op 17-3-2022. We houden hiermee rekening met jouw wettelijke bedenktijd* van 14 dagen. Indien je ons schriftelijk (door bijvoorbeeld deze e-mail te beantwoorden) te kennen geeft dat je van deze wettelijke bedenktijd afziet, kunnen wij jouw contract eventueel eerder in laten gaan.
Is dit niet chantage? Hoe zit dat met die 2 a 3 dagen tussen de 14e en de 17e? Betaal ik dan tijdelijk aan de energieleverancier van de huidige bewoner? Heb nu niets qua leveranciers uiteraard.
Eh…. Ik denk eerder dat je blij kunt zijn dat je leverancier zo mee wilt bewegen en de datum voor je kan vervroegen. De reden dat ze zwart op wit willen dat je afziet van die laatste paar dagen bedenktermijn, is enkel en alleen om aan de wet te voldoen. Anders kun jij er nog vanaf zien nadat de levering is gestart.Manny Calavera schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:25:
….
Alternatief is niks doen en zien wat er gebeurt. Grote kans dat je die 3 dagen de hoofdprijs aan de dan geldende dag tarieven betaalt aan de default leverancier. Waarschijnlijk geen prijsvechter.
Dat wordt automatisch geregeld? Als ik er bij wijze van spreken over 10 dagen vanaf zie, en ik regel dan nog een ander, krijg ik dan via die leverancier vanaf moment van leveren (rond de 20e ofzo) een hogere rekening om dat stukje nog te verrekenen?Danny the dog schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:29:
[...]
Eh…. Ik denk eerder dat je blij kunt zijn dat je leverancier zo mee wilt bewegen en de datum voor je kan vervroegen. De reden dat ze zwart op wit willen dat je afziet van die laatste paar dagen bedenktermijn, is enkel en alleen om aan de wet te voldoen. Anders kun jij er nog vanaf zien nadat de levering is gestart.
Alternatief is niks doen en zien wat er gebeurt. Grote kans dat je die 3 dagen de hoofdprijs aan de dan geldende dag tarieven betaalt aan de default leverancier. Waarschijnlijk geen prijsvechter.
Ik weet niet wat je bedoelt dat er automatisch geregeld wordt. Ik was trouwens het woordje ‘kosteloos’ vergeten.Manny Calavera schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:31:
[...]
Dat wordt automatisch geregeld? Als ik er bij wijze van spreken over 10 dagen vanaf zie, en ik regel dan nog een ander, krijg ik dan via die leverancier vanaf moment van leveren (rond de 20e ofzo) een hogere rekening om dat stukje nog te verrekenen?
Als jij voor contract einddatum weg wilt bij je nieuwe leverancier, betaal je een boete.
Als je nu gebruik maakt van je bedenktermijn en het contract voortijdig beëindigd, betaal je geen boete.
Ga er in dat geval dat het een maand duurt voordat een andere leverancier je aan kan sluiten. Deze zal geen schappelijke tarieven afgeven nu, plus je betaalt in de tussentijd de dagprijzen. Dus, ik denk echt dat je beter dat mailtje kunt sturen en in zee gaan met je nieuwe leverancier.
Huh, kom net uit driejarig contract bij Engie en variabel tarief februari is per maand €595, vs ~275 onder vast contract.R0181 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:25:
[...]
Ik had begin november na faillisement van Welkom bij Engie een per 3 december ingaand modelcontract afgesloten en had tot 1 januari een nog goedkoper variabel tarief, ik werd als bestaande klant gezien en kreeg deze tarieven vanaf 1 januari tot 1 juli.
Ik heb dinsdag rond 12:15 gebeld en kreeg meteen iemand aan de lijn. Was puur omdat ons huisnr ook een a-variant heeft en ze zeker wouden weten dat ik het goed had ingevuld.crispo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:48:
[...]
Ik had 14-2 ook dit bericht gekregen, heb toen gelijk een mail met uitleg verstuurd naar het klantenservice mailadres en daarna ook meerdere keren in de wacht gehangen, maar omdat ik tussendoor steeds werd gebeld door andere mensen, lukte het mij maar niet om iemand te spreken te krijgen (1 keer zelf 50 minuten 'gehangen'). Hoewel in het portaal wel gewoon een contract staat (met status onbekend) ben ik heel bang dat ik nu geen gunstig contract meer van ze ga krijgen
Paar uurtjes later meteen al mail van Energiedirect dat m’n contract beeindigd is.
En morgen weer op 1,194 (excl belastingen) en 1,823 (incl)LLEEDD schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:13:
[...]
Morgen is bij Frank Energie de gasprijs 1,593 (excl belastingen) en € 2,222 incl.
Bijna 50% stijging ten opzichte van gister.
De markt lijkt een beetje te zijn bekomen van de schrik.
ik weet even niet waar danny het over heeft maar zo is het bij mijn verhuizingen nooit gegaan.Manny Calavera schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:25:
volgens mij werkt het alsvolgt:
- stel jij treekt op 14 maart in een huis en je contract gaat op 17 maart in, dan krijgt je nieuwe energieleverancier gewoon de meterstand van je netbeheerder die de eindstand was van de vorige bewoner. wat jij in de tussentijd hebt gebruikt wordt dus gewoon opgeteld bij je jaarverbruik. besluit jij dat je na 14 dagen toch een ander wil en zeg je je huidige contract binnen 14 dagen op dan kan je bij een nieuwe leverancier met bewijs van koop of huurcontract ook afzine van de bedenktijd en gaat je nieuwe contract gewoon vroeger in. maar zlefs als ze de 30 dagen levertijd zouden hanteren kan je je netbeheerder gewoon zeggen dat je enerigecontract in aanvraag is. eerst krijg je een brief, na een maand ofzo komt er een medewerker langs die je waarschuwt dat als hij/zij wer komt dat hij dan komt afsuiten(heb je weer 20 fo 30 dagen0 en dan pas gebeurd er iets. en dan nog geldt: die nieuwe leverancier krijgt de eindstand van de vorige bewoner door en het wordt opgeteld bij ej jarverbruik. dus niks dure tarieven van de default levedranicer, want darmee heb jij geen overenkomst.
Dank voor het meedenken. Ik wacht even af en kijk of ik over een paar dagen goedkoper kan.dicksterk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:45:
[...]
ik weet even niet waar danny het over heeft maar zo is het bij mijn verhuizingen nooit gegaan.
volgens mij werkt het alsvolgt:
- stel jij treekt op 14 maart in een huis en je contract gaat op 17 maart in, dan krijgt je nieuwe energieleverancier gewoon de meterstand van je netbeheerder die de eindstand was van de vorige bewoner. wat jij in de tussentijd hebt gebruikt wordt dus gewoon opgeteld bij je jaarverbruik. besluit jij dat je na 14 dagen toch een ander wil en zeg je je huidige contract binnen 14 dagen op dan kan je bij een nieuwe leverancier met bewijs van koop of huurcontract ook afzine van de bedenktijd en gaat je nieuwe contract gewoon vroeger in. maar zlefs als ze de 30 dagen levertijd zouden hanteren kan je je netbeheerder gewoon zeggen dat je enerigecontract in aanvraag is. eerst krijg je een brief, na een maand ofzo komt er een medewerker langs die je waarschuwt dat als hij/zij wer komt dat hij dan komt afsuiten(heb je weer 20 fo 30 dagen0 en dan pas gebeurd er iets. en dan nog geldt: die nieuwe leverancier krijgt de eindstand van de vorige bewoner door en het wordt opgeteld bij ej jarverbruik. dus niks dure tarieven van de default levedranicer, want darmee heb jij geen overenkomst.
Gelukkig ging mijn leverancier (Welkom Energie) op het 'goede' moment failliet, toen er net nog gunstige contracten konden worden afgesloten.donaldk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:36:
[...]
Huh, kom net uit driejarig contract bij Engie en variabel tarief februari is per maand €595, vs ~275 onder vast contract.
Vandaag is mijn contract bij HVE ingegaan, waar ik vanochtend ook een e-mail over ontving. Maar als ik inlog dan staat er nog steeds 'het verzoek om meterstanden uit de slimme meter te lezen is inmiddels aangevraagd'.
Dat stond er al weken maar nu het contract in ingegaan, nog steeds. Ik heb inmiddels als een e-mail gestuurd, maar wellicht weet iemand hier de reden hiervan.
Dat stond er al weken maar nu het contract in ingegaan, nog steeds. Ik heb inmiddels als een e-mail gestuurd, maar wellicht weet iemand hier de reden hiervan.
@Pierre_nr1 Bij mij stond dat er gister (ingangsdatum contract) ook nog maar vandaag krijg ik in ieder geval het overzicht te zien. De standen staan echter nog op 0 met de melding "nog geen standen beschikbaar". Dus ik denk dat ik nog even geduld moet hebben voordat ze verschijnen.
Maar goed, ondertussen red ik het ook wel met slimmemeterportal.nl (gratis, handig voor het overzicht want blijft werken als je wisselt van leverancier) en mijn P1 meter.
Maar goed, ondertussen red ik het ook wel met slimmemeterportal.nl (gratis, handig voor het overzicht want blijft werken als je wisselt van leverancier) en mijn P1 meter.
Dank voor je snelle reactie! Dan wachten we het nog maar even af.Cap schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:17:
@Pierre_nr1 Bij mij stond dat er gister (ingangsdatum contract) ook nog maar vandaag krijg ik in ieder geval het overzicht te zien. De standen staan echter nog op 0 met de melding "nog geen standen beschikbaar". Dus ik denk dat ik nog even geduld moet hebben voordat ze verschijnen.
vanmorgen welkomstmail gehad van zondergas dat ik over ben, meterstanden staan nog in afwachting.
bij huidige leverantesier staat alles op inactief eind afrekening krijg ik februari 2023 staat er,. van de rest nog niets vernomen van de huidige wacht het maar af.
bij huidige leverantesier staat alles op inactief eind afrekening krijg ik februari 2023 staat er,. van de rest nog niets vernomen van de huidige wacht het maar af.
Over een jaar pas de eindafrekening?dirk38 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:47:
vanmorgen welkomstmail gehad van zondergas dat ik over ben, meterstanden staan nog in afwachting.
Je bedoelt vermoedelijk 2022 denk ik?
Ben benieuwd of de app up tot date gegevens gaat laten zien of ook achter loopt.
Hmm… die Zondergas app is niet echt iPhone friendly.. Het menu icoontje zit achter het batterij icoon en het Zondergas logo achter de klok. De rest zie je niet eens, dat zit achter de notch.
Naja…. Dan maar via de website.
Naja…. Dan maar via de website.
Is er een manier om erachter te komen welke energieleveranciers Russisch gas afnemen?
Zodat ik "Ruslandvrije" gas en electra heb?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Leveranciers hebben niks te zeggen over welk gas of welke stroom verkocht wordt. Het is gewoon 1 groot net.anandus schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:43:
Is er een manier om erachter te komen welke energieleveranciers Russisch gas afnemen?
Voor de partijen die aangeven groene stroom te verkopen, betekent het enkel dat zij handelen in groencertificaten. Die stroom hoeft niet eens in NL opgewekt te zijn, de handel is internationaal.
Goed bedacht maar dat is natuurlijk niet te zien als eindgebruiker.. Dan zou je op zoek moeten naar een leverancier die 100% lokaal levert, weet niet eens of ze bestaan (wel dat ze het beweren, maar er zal op elk netwerk wel eens van buitenaf aangevoerd moeten worden of bijgestookt moeten worden).anandus schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:43:
Wat ik me van MijnDomein Energie kan herinneren is dat ze het dagelijkse verbruik tonen, dus t/m gisteren, omdat de huidige dag natuurlijk nog niet voorbij is. Dus net als Slimmemeterportal.nl. Het is natuurlijk geen complete P1 meter die live data weergeeft.Roos79 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:54:
[...]
Over een jaar pas de eindafrekening?
Je bedoelt vermoedelijk 2022 denk ik?
Ben benieuwd of de app up tot date gegevens gaat laten zien of ook achter loopt.
[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 26-02-2022 11:25 ]
Zo heb ik het ook begrepen. Dat de netwerkbeheerder eind vd dag de gegevens van de hele dag( als je daar toestemming voor hebt gegeven) aan je energieleverancier geeft.Cap schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:24:
[...]
Wat ik me van MijnDomein Energie kan herinneren is dat ze het dagelijkse verbruik tonen, dus t/m gisteren, omdat de huidige dag natuurlijk nog niet voorbij is. Dus net als Slimmemeterportal.nl. Het is natuurlijk geen complete P1 meter die live data weergeeft.
Maar ik heb hier reakties gezien van mensen die bijna live zouden kunnne meekijken in de app/website van hun leverancier.
Ik heb eigenlijk nog nooit een leverancier gehad die het actuele of live verbruik lieten zien.Cap schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:24:
[...]
Wat ik me van MijnDomein Energie kan herinneren is dat ze het dagelijkse verbruik tonen, dus t/m gisteren, omdat de huidige dag natuurlijk nog niet voorbij is. Dus net als Slimmemeterportal.nl. Het is natuurlijk geen complete P1 meter die live data weergeeft.
Daarom heb ik ook de P1 Meter waarmee je direct je verbruik kan zien.
Via enelogic en https://youless.nl/home.html kun je het leverancier onafhankelijk regelen.
Ik heb de model- en flexcontracten een flinke update gegeven in het prijzenoverzicht. Wijzigingen:
- Greenchoice variabel en Coolblue flexibel zijn niet meer af te sluiten.
- Coolblue model is flink omhoog gegaan, Vattenfall en Powerpeers zijn sky-high gegaan.
- van het van de Bron modelcontract kan ik online geen tarieven meer vinden, dat wordt dus bellen als je die wilt weten (ze zijn verplicht het aan te bieden).
- Coolblue model is flink omhoog gegaan, Vattenfall en Powerpeers zijn sky-high gegaan.
- van het van de Bron modelcontract kan ik online geen tarieven meer vinden, dat wordt dus bellen als je die wilt weten (ze zijn verplicht het aan te bieden).
Is er dat je weet een verschil in functionaliteit met het niet merk/winkelgebonden Slimmemeterportal.nl? Is het een dagelijkse update of doet deze het vaker (zo snel als je meter het toestaat)?wjvh schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:19:
Via enelogic en https://youless.nl/home.html kun je het leverancier onafhankelijk regelen.
[ Voor 51% gewijzigd door Cap op 26-02-2022 13:04 ]
@Binnetie graag gedaan, goed om te lezen dat het is gelukt!Binnetie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:38:
[...]
Heb ik gedaan, lukte niet.
Vandaag herinnering met een linkje, lukte ook niet.
De tip van @padsick werkte wel.
Deze oplossing heb ik ook al een aantal jaar en daarnaast ook nog een koppeling met energiemanageronline.nlwjvh schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:19:
Ik heb toen echt flink zitten vergelijken, weet niet of slimmemeterportal.nl er toen al tussen zat maar qua mogelijkheden en prijs kwam voor mij toen de Youless met Enelogic als beste uit de bus.Cap schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:58:
Ik heb de model- en flexcontracten een flinke update gegeven in het prijzenoverzicht. Wijzigingen:
[...]
Is er dat je weet een verschil in functionaliteit met het niet merk/winkelgebonden Slimmemeterportal.nl? Is het een dagelijkse update of doet deze het vaker (zo snel als je meter het toestaat)?
Als je Home Assistant hebt kun je een P1 naar USB kabel van een tientje rechtstreeks in de Home Assistant (in mijn geval een NUC) prikken en krijg je elke 10 seconden een update. Zo volg ik mijn meters, het opgewekte vermogen en verbruik. Ook gas trouwens.HereIsTom schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:55:
[...]
Ik heb eigenlijk nog nooit een leverancier gehad die het actuele of live verbruik lieten zien.
Daarom heb ik ook de P1 Meter waarmee je direct je verbruik kan zien.
Groetjes, FaceDown.
Ligt aan het type dsmr meter je hebt. Die van mij doet electra elke seconden. Handig is het zeker.FaceDown schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:41:
[...]
Als je Home Assistant hebt kun je een P1 naar USB kabel van een tientje rechtstreeks in de Home Assistant (in mijn geval een NUC) prikken en krijg je elke 10 seconden een update. Zo volg ik mijn meters, het opgewekte vermogen en verbruik. Ook gas trouwens.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Ik vermoed dat het hetzelfde is als slimmemeterportal. Updates gaan zo snel als de meter het toelaat.Cap schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:58:
[...]
Is er dat je weet een verschil in functionaliteit met het niet merk/winkelgebonden Slimmemeterportal.nl? Is het een dagelijkse update of doet deze het vaker (zo snel als je meter het toestaat)?
Bij Zonder Gas is alleen nog maar een flexibel tarief (Flex NL) af te sluiten met €0.39281 kWh enkeltarief en €1,78469 m3. Deze staat niet in het overzicht?Cap schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:58:
[...]
Oh wacht, ik zie het al: dit is een P1 meter, je moet dus een apparaat bijkopen. Vergelijkbaar met de Homewizard Energy P1 meter. De data worden dan idd bijgewerkt zo snel als je meter dat toestaat.wjvh schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:28:
[...]
Ik vermoed dat het hetzelfde is als slimmemeterportal. Updates gaan zo snel als de meter het toelaat.
Slimmemeterportal leest eens per dat je meterstanden uit maar het is natuurlijk wel gratis zonder dat een apparaat nodig is, en ook onafhankelijk van een leverancier. Handig om erbij te hebben dus. Dus handig voor mensen die wel dagelijks hun meterstanden willen in kunnen zien met uitgebreide statistieken zonder abonnement of apparaat.
[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 26-02-2022 16:01 ]
Nee klopt, die tabbladen zijn gericht op de modelcontracten en de normale flexcontracten, niet de flexcontracten met dagelijks wisselende uur/dagprijzen als Zondergas, ANWB, MijnDomein, Energyzero, Frank, EasyEnergy, etc. Dat soort contracten valt natuurlijk echt niet bij te houden. En hoe zou ik überhaupt de uurlijkse stroomprijs moeten noteren?R0181 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:42:
[...]
Bij Zonder Gas is alleen nog maar een flexibel tarief (Flex NL) af te sluiten met €0.39281 kWh enkeltarief en €1,78469 m3. Deze staat niet in het overzicht?
Het termijnbedrag wat ze bij dit soort contracten tonen slaat natuurlijk nergens op, je weet van tevoren helemaal niet hoeveel je gaat betalen. (Weer iets voor de ACM om te verbieden
Enelogic heeft ook de mogelijkheid om zonder youless te werken. Dan is het inderdaad eens per dag en lijkt het vast op slimmemeterportal.Cap schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:59:
[...]
Oh wacht, ik zie het al: dit is een P1 meter, je moet dus een apparaat bijkopen. Vergelijkbaar met de Homewizard Energy P1 meter. De data worden dan idd bijgewerkt zo snel als je meter dat toestaat.
Slimmemeterportal leest eens per dat je meterstanden uit maar het is natuurlijk wel gratis zonder dat een apparaat nodig is, en ook onafhankelijk van een leverancier. Handig om erbij te hebben dus. Dus handig voor mensen die wel dagelijks hun meterstanden willen in kunnen zien met uitgebreide statistieken zonder abonnement of apparaat.
Wat moet de ACM verbieden. ??? Ik ben 2 maanden klant bij Zonneplan, en dat gaat prima. Maar je kan pas na een jaar bekijken of dat het zinvol is. De verwachting is dat dit soort contracten voor meer mensen interessant kan worden. Maar dan moet er nog wel veel meer aan huisautomatisering gedaan worden.Cap schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:06:
[...]
Nee klopt, die tabbladen zijn gericht op de modelcontracten en de normale flexcontracten, niet de flexcontracten met dagelijks wisselende uur/dagprijzen als Zondergas, ANWB, MijnDomein, Energyzero, Frank, EasyEnergy, etc. Dat soort contracten valt natuurlijk echt niet bij te houden. En hoe zou ik überhaupt de uurlijkse stroomprijs moeten noteren?![]()
Het termijnbedrag wat ze bij dit soort contracten tonen slaat natuurlijk nergens op, je weet van tevoren helemaal niet hoeveel je gaat betalen. (Weer iets voor de ACM om te verbieden).
Dit topic is gesloten.
Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing
Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden
Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.
De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4