Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 170 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.556 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Sturmer93 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:21:
[...]

Energyzero support line neemt al de hele ochtend de telefoon niet meer op. Slecht teken denk ik.
Verbaast me niets. Ze gaan nooit kunnen leveren op die massaal afgesloten lange termijn contracten met prijzen rond de 1,-. Ik denk dat ze gegokt en verloren hebben. Het probleem met de prijzen zal ook zeker niet op korte termijn opgelost zijn.

Groetjes, FaceDown.

• robbies
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-09 19:17
Prutsertje13 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:53:
Zojuist na meer dan een uur aan de telefoon gehangen te hebben is het toch gelukt om bij Essent een jaarcontract af te sluiten voor slechts 1.81/m3 :)F
Is dit een grapje van je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-09 18:07
FaceDown schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Verbaast me niets. Ze gaan nooit kunnen leveren op die massaal afgesloten lange termijn contracten met prijzen rond de 1,-. Ik denk dat ze gegokt en verloren hebben. Het probleem met de prijzen zal ook zeker niet op korte termijn opgelost zijn.
Ik denk dat jij niet helemaal weet of je weet het wel maar je hebt een hekel aan Energyzero of alle onbekendere energieboeren - dat er termijncontracten zijn waar een xxxx aantal klanten onder vallen en dat het geen natte vingerwerk is. Maar ja door @Cap is aan jou ook al hierover geschreven een paar dagen terug herinner ik.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De gebeurtenissen in Oekraïne mogen dus in Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne

Tweakers Discord

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

FaceDown schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Stop nou ff met invullen / paniek zaaien. Je komt er nu telefonisch niet doorheen. Energieleveranciers hebben het nu sowieso allemaal loeidruk. Het heeft geen zin om daar weer de bekende negatieve conclusies aan te verbinden, dat heb je nu wel genoeg gedaan bij zowat elk recent bericht aangaande Energyzero waarbij er iets niet duidelijk was of geen klantenservice contact was bij een forumlid.

Iedereen kan bij elke scheet die er plaatsvindt (geen aanbod, storing site, klantenservice overbelast, geen antwoord op mail, etc) bij een willekeurige energieleverancier doemscenario's gaan schetsen over die leverancier, Het is alleen totaal voorbarig om dat te doen op het moment dat de oorlog een paar uur geleden is uitgebroken. Dit voegt niets toe en zorgt er alleen maar voor dat er mensen in de paniek schieten.

Laten we de ontwikkelingen wat langer (dagen, weken) afwachten voordat we er conclusies aan gaan verbinden. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 24-02-2022 13:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:24
Als je niks moet doen, zou ik nu niks doen. De situatie in Oekraïne zat voor een groot gedeelte al ingeprijsd. Tarieven schieten nu uit paniek omhoog. Laat eerst het stof maar eens neerdalen en kijken waar de prijzen later in het voorjaar zijn.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 16:11
CarpeVentum schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:21:
Als je niks moet doen, zou ik nu niks doen. De situatie in Oekraïne zat voor een groot gedeelte al ingeprijsd. Tarieven schieten nu uit paniek omhoog. Laat eerst het stof maar eens neerdalen en kijken waar de prijzen later in het voorjaar zijn.
Inderdaad, nu iets doen lijkt mij ook niet verstandig. Al koop je natuurlijk wel een stukje risico af, maar dan wel weer voor een absurd tarief.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Meer mensen die contract van Innova hebben ontvangen met onjuist geschat/opgegeven verbruik?

Hier lijkt het aantal kWh wel bij elkaar opgeteld tussen verbruik/opwek;
Elektriciteit enkel; 11.248 kWh
8)7

Mijn boefje is liev!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:58

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik dacht mijn variabele contract bij HVC nog een paar maanden uit te zitten, maar ik heb zojuist maar 1 jaar vast contact afgesloten via Coolblue. (Gaat natuurlijk over 21 dagen pas in). Hopelijk gaat dat ook lukken, want de variabele tarieven van HVC vanaf 1 maart zijn echt niet mals.

(Ik verhuis over 2 maanden naar gasloos en zal dus de opzegboete voor de gasaansluiting moeten betalen en volgens de voorwaarden mag Coolblue de tarieven wijzigen bij verhuizen, als je meer/minder gaat gebruiken. Maar dat zal meevallen).

Ik zat de afgelopen jaren heel bewust bij de "groene" leveranciers zoals HVC, Vandebron en greenchoice. En daar betaal ik graag een paar tientjes voor, maar 150 euro per maand is het mij niet waard. Dan maar fossiele greenwashstroom bij prijsvechters. ;w
(Als HVC tijdens de bedenktijd contact opneemt met een gunstig 1 jaar tarief, dan blijft ik natuurlijk gewoon bij de groenen. Maar ik voel mij nu gedwongen om mezelf te "verzekeren" tegen nog hogere tarieven)

[ Voor 11% gewijzigd door vliegnerd op 24-02-2022 13:27 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

CarpeVentum schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:21:
Men heeft de afgelopen weken massaal strubbelingen in Oekraine ingeprijsd, maar geen all-out war scenario.

Dus ik denk dat het voor de mensen die variabel zitten en nog niets geregeld hebben het helemaal niet onhandig is om nu het beste 1 jarig vaste contract wat je kan krijgen af te sluiten.

Je hebt immers 14 dagen bedenktermijn. In die tijd kan je dus kijken wat de ontwikkelingen zijn en heb je 'gratis' de verzekering van dat afgesloten contract. Is over 1 of 2 weken de situatie iets beter of hetzelfde dan annuleer je dat contract en sluit je weer een nieuwe af tegen een beter tarief. En dan beginnen je 14 dagen bedenktermijn weer opnieuw. Zo kan je toch een beetje zekerheid inbouwen tegen nog onverhoedsere stijgingen.

Zit je voorlopig nog op een vaste prijs, inderdaad, blijf dan inderdaad zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door Cap op 24-02-2022 14:47 ]

• CarpeVentum
Cap schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:27:
Nou, ik denk dat het voor de mensen die variabel zitten en nog niets geregeld hebben het helemaal niet onhandig is om nu het beste 1 jarig vaste contract wat je kan krijgen af te sluiten.

Je hebt 14 dagen bedenktermijn. In die tijd kan je dus kijken wat de ontwikkelingen zijn en heb je 'gratis' de verzekering van dat afgesloten contract. Is over 1 of 2 weken de situatie iets beter dan annuleer je dat contract en sluit je weer een nieuwe af tegen een beter tarief. En dan beginnen je 14 dagen bedenktermijn weer opnieuw. Zo kan je toch een beetje zekerheid inbouwen tegen nog onverhoedsere stijgingen.
En met variabel bedoel je dan de variabele contracten of echte flex/dagtarieven? Mijn tarieven worden in principe in juli pas weer aangepast, tenzij... Dat kunnen we afwachten. Vaste contracten zijn schaars sinds vandaag, maar die komen wel weer terug.

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 15:24
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:25:
Meer mensen die contract van Innova hebben ontvangen met onjuist geschat/opgegeven verbruik?

[...]

8)7
De mijne is gebaseerd op mijn huidige verbruik, in totaal 9000Kwh. Dat is niet realistisch meer want heb de jacuzzi uitstaan en ik wek 4600 op. Gelukkig hebben ze m'n maandbedrag laten staan op 150 euro.

• Phoolie
CarpeVentum schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:29:
[...]

En met variabel bedoel je dan de variabele contracten of echte flex/dagtarieven? Mijn tarieven worden in principe in juli pas weer aangepast, tenzij... Dat kunnen we afwachten. Vaste contracten zijn schaars sinds vandaag, maar die komen wel weer terug.
Dat hangt van je leverancier af. Ik zit (tot vandaag) nog bij Energiedirect, daar passen ze in principe maar 2 keer per jaar de tarieven aan. Overigens mogen ze het wel vaker aanpassen.

Ik denk dat voor zowel variabel als dagtarieven het slim is om te kijken of vastzetten een optie is.

• JB

JB

Cédric roelt!

thecompany schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:31:
[...]

De mijne is gebaseerd op mijn huidige verbruik, in totaal 9000Kwh. Dat is niet realistisch meer want heb de jacuzzi uitstaan en ik wek 4600 op. Gelukkig hebben ze m'n maandbedrag laten staan op 150 euro.
Maandbedrag klopt hier ook maar niet icm jaar totaal en verbruik. Lijkt te rammelen van fouten qua cijfers...

10K kWh + 1600 m3 gas voor 170 euro per maand. Kan nooit kloppen 8)7

Mijn boefje is liev!

• Cap
  • Niet online

Cap

CarpeVentum schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Ook de gewone variabele / modelcontracten. Kijk in de (leverings en algemene) voorwaarden van je contract, je zult er waarschijnlijk zien staan dat de tarieven in principe eenmaal of tweemaal jaars gewijzigd worden, maar ook tussentijds gewijzigd mogen worden ivm bijzondere marktomstandigheden. Dit is precies zo'n geval. Waarschijnlijk moet je leverancier dit wel minimaal een maand van tevoren aan je laten weten, dus in die zin heb je nog niet direct haast. Maar als in die maand de prijzen nog verder exploderen...

Een gratis verzekering van een contract met 14 dagen bedenktermijn is zo gek nog niet. Wel op tijd herroepen mbv het herroepingsformulier van de energieleverancier. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 24-02-2022 13:35 ]

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:41
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:25:

[...]

8)7
Heb je je teruglevering als -1234 ingevoerd? Want dan is het - - ... wat dan weer plus wordt.

> 10.000 kWh afname val je trouwens niet meer in de normale consumenten categorie en gelden andere voorwaarden.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• JB

JB

Cédric roelt!

Danny the dog schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:33:
[...]

Heb je je teruglevering als -1234 ingevoerd? Want dan is het - - ... wat dan weer plus wordt.

> 10.000 kWh afname val je trouwens niet meer in de normale consumenten categorie en gelden andere voorwaarden.
Precies...Ik heb gewoon verbruik en opwek ingevuld, ga er vanuit dat die website intelligent is. Beetje gek om opwek erbij op te tellen... Verder kan dat nooit stroken met 170 euro per maand.

De 1e contract PDF van gezondverzekerd klopt wel. Is gewoon fout overgenomen of bewust gedaan :?

[ Voor 13% gewijzigd door JB op 24-02-2022 13:39 ]

Mijn boefje is liev!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:40
Cap schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Is niet meteen reden tot wanhopen. Ik en meerdere mensen met mij met een contract per 25 of 26 feb ingangsdatum, heb tot een paar dagen geleden ook 'status onbekend' gehad. Nu staat het netjes op "in afwachting van levering per 25-2-2022". Zoek even in dit topic en je vindt het.
Gelukt! Na 65 minuten in de wacht een alleraardigst meisje aan de telefoon gehad, meternummers/adressen doorgegeven en het is geregeld! Alleen nog even eerste betaling afwachten en dan krijgen we 26 maart geleverd. Nogmaals @Cap en anderen die dit topic van informatie voorzien: bedankt! Jullie hebben onze VvE waarschijnlijk veel geld bespaard de komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:58
Phoolie schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Dat hangt van je leverancier af. Ik zit (tot vandaag) nog bij Energiedirect, daar passen ze in principe maar 2 keer per jaar de tarieven aan. Overigens mogen ze het wel vaker aanpassen.

Ik denk dat voor zowel variabel als dagtarieven het slim is om te kijken of vastzetten een optie is.
Energie Direct was de eerste die afweek van het 2x per jaar aanpassen en liet de mensen in Oktober ipv Januari al de verhoogde prijzen betalen.

• Cap
  • Niet online

Cap

crispo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Gelukt! Na 65 minuten in de wacht een alleraardigst meisje aan de telefoon gehad, meternummers/adressen doorgegeven en het is geregeld! Alleen nog even eerste betaling afwachten en dan krijgen we 26 maart geleverd. Nogmaals @Cap en anderen die dit topic van informatie voorzien: bedankt! Jullie hebben onze VvE waarschijnlijk veel geld bespaard de komende jaren.
Houd het in deze tijden wel goed in de gaten, mochten de energieprijzen de pan uit gaan gieren en leveranciers bij bosjes om gaan vallen is het wel noodzaak er bovenop te zitten en snel te handelen. Zorg ook dat het termijnbedrag dat de VVE betaalt niet hoger is dan nodig. Liever wat te laag en aan het einde van het jaar bijbetalen dan te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 03:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 11:26
Cap schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:27:
[...]
Je hebt immers 14 dagen bedenktermijn. In die tijd kan je dus kijken wat de ontwikkelingen zijn en heb je 'gratis' de verzekering van dat afgesloten contract. Is over 1 of 2 weken de situatie iets beter dan annuleer je dat contract en sluit je weer een nieuwe af tegen een beter tarief. En dan beginnen je 14 dagen bedenktermijn weer opnieuw. Zo kan je toch een beetje zekerheid inbouwen tegen nog onverhoedsere stijgingen.
Het bovenstaande is de enige reden waarom ik eergister (toen Poetins aanval imminent was) 1 jr BE via Gaslicht heb afgesloten. Niet omdat ik dat zo'n geweldig aanbod vond. Op 31 mrt eindigt mijn vaste prijs contract bij Vattenfall. Van hen verwacht ik in de huidige/verwachte situatie geen gunstig verlengingsaanbod.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hoe kom je via gezondverzekerd bij Innova uit?
Krijg daar alleen aanbod Energiedirect en Essent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ik ontvang in mijn mailbox momenteel allemaal verzoeken tot wijzigingsrechten op de prijzensheet, helaas zijn dit mails met no-reply adressen die via google lopen, dus ik kan daar niet op antwoorden. Dus in de hoop dat er mensen zijn die hier, via de link naar dit topic in de sheet, meelezen:

Je moet de sheet zelf downloaden, dan kan je wijzigen. Zoals in veld H3 van de sheet staat in rode letters:
Eigen verbruik invullen? Download de spreadsheet via Bestand, Downloaden. Vul jaarverbruik gas en stroom in + de netwerkkosten van de netbeheerder op jouw adres. Check ook bij de leverancier zelf de welkomstbonus, die is vaak afhankelijk van het verbruik. DOE JE DAT NIET DAN ZIJN DE BEDRAGEN NIET CORRECT!

• CarpeVentum
Cap schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:33:
[...]

Ook de gewone variabele / modelcontracten. Kijk in de (leverings en algemene) voorwaarden van je contract, je zult er waarschijnlijk zien staan dat de tarieven in principe eenmaal of tweemaal jaars gewijzigd worden, maar ook tussentijds gewijzigd mogen worden ivm bijzondere marktomstandigheden. Dit is precies zo'n geval. Waarschijnlijk moet je leverancier dit wel minimaal een maand van tevoren aan je laten weten, dus in die zin heb je nog niet direct haast. Maar als in die maand de prijzen nog verder exploderen...

Een gratis verzekering van een contract met 14 dagen bedenktermijn is zo gek nog niet. Wel op tijd herroepen mbv het herroepingsformulier van de energieleverancier. ;)
Als de teruglevertarieven maar meestijgen vind ik het allemaal best voorlopig!

• Cap
  • Niet online

Cap

CarpeVentum schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Als de teruglevertarieven maar meestijgen vind ik het allemaal best voorlopig!
Zeker maar dat is een totaal andere situatie, energie als verdienmodel voor mensen die hun zaakjes al goed geregeld hebben.

Waar het hier nu vooral om gaat is overleven voor de mensen die niet van het gas af zijn en/of geen zonnepanelen hebben, die willen zelf niet omvallen dankzij hun energierekening.

• Cap
  • Niet online

Cap

sambalbaj schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:50:
Hoe kom je via gezondverzekerd bij Innova uit?
Krijg daar alleen aanbod Energiedirect en Essent.
Dan is die ook weer verwijderd / gewijzigd, ik zal het aanpassen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Bijzonder, het systeem lijkt mank te gaan op een aantal zaken;

- domme meter (dus geen inzicht)
- pas sinds januari panelen dus opwek is eigen schatting die ik heb opgegeven obv Wp

Contract heeft dus een realistisch maandbedrag, maar niet obv kWh. Helpdesk gaf aan dat ze geen nieuw contract kunnen versturen, maar wel het termijn bedrag aan konden passen naar deze inschatting waardoor ik nu op mail het volgende heb;
Hartelijk dank voor de wijziging van uw termijnbedrag. Wij hebben de wijziging als volgt verwerkt in onze administratie:

Nieuw termijnbedrag elektriciteit:€ 5
Nieuw termijnbedrag gas: € 86 +
Totaal nieuw termijnbedrag: € 91

Gebaseerd op een verbruik van :
Verbruik stroom : 5800 KwH
Teruglevering stroom : 6000 KwH
Gas : 1550M3
Voelt niet helemaal lekker maar we wachten af...

Mijn boefje is liev!

• Phoolie
Cap schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:53:
[...]

Zeker maar dat is een totaal andere situatie, energie als verdienmodel voor mensen die hun zaakjes al goed geregeld hebben.

Waar het hier nu vooral om gaat is overleven voor de mensen die niet van het gas af zijn en/of geen zonnepanelen hebben, die willen zelf niet omvallen dankzij hun energierekening.
Wij hebben verbouwplannen. CV ketel moet ook vervangen worden dan. Toch nog maar eens alle gas-arme oplossingen goed gaan bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 03:00
Cap schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Goed dat je het meldt! (y) Des te meer reden om de prijzen van vanochtend te laten staan in de sheet.
Ik ga de aanbiedingen bij de leveranciers zelf alleen niet toevoegen nu, het wijzigt te snel en is teveel werk om vanaf elke leverancier individueel toe te voegen en ook nog up to date te houden. Komt er een hele goede optie langs dan zet ik hem er uiteraard wel bij. Maar eerst moet het stof even opwaaien de komende uren / dagen.
Ook bij energyzero zelf op de website enkel nog flextarieven 565 per maand, zondergas 5 jaar afgesloten voor 350 euro per maand.

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik ben nu echt blij dat ik om half 1 in de nacht op 26 januari besloot dat ik mijn domein flex toch niet andurfde voor de komende maanden met dat rusland-gedoe, en toch voor de hve-deal ben gegaan. die gaat morgen in, morgen reist de dagprijs van gas waarschijnijjk de pan uit dus ben net op tijd weg.
ik vraag em trouwens af of dit jaar het einde betekent van de levensvatbaarheid van het flex-contract. vorige jaren was het vaak goedkoper lees ik uit ervaringenv an anderen. maar nu wordt het al de 2e keer in korte tijd, eerst in december en nu weer, dat je met flex(dag/uurprijzen) echt de hoofdprijs betaalt. energyzero is zo slim geweest een klantenbestand aan vaste contracten op te bowuen in ene periode dat dat kon. ik vraag me af of bedrijven als frank energie en easy energy dei dat niet hebben overeind gaan blijven9in de zin van dat er klanten blijven) ik denk niet dat dat soort bedrijven snel omvallen want ze neemn geen risico qua inkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Cumulus-1 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Het bovenstaande is de enige reden waarom ik eergister (toen Poetins aanval imminent was) 1 jr BE via Gaslicht heb afgesloten. Niet omdat ik dat zo'n geweldig aanbod vond. Op 31 mrt eindigt mijn vaste prijs contract bij Vattenfall. Van hen verwacht ik in de huidige/verwachte situatie geen gunstig verlengingsaanbod.
Dat kan best nog wel eens meevallen. Juist de slapers bij de grote drie energiemaatschappijen hebben behoorlijk redelijke tarieven, tot nu toe. Ik meen dat je bij Vattenfall iets van 1,25 per m3 en 0,26 euro per kwh betaalt. Waarschijnlijk omdat voor deze mensen al is ingekocht en de schommelingen dus relatief weinig effect hebben. Dus daar in variabel blijven hangen is wellicht nog niet zo'n gek idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOHH-ick2ynqZHNJSkeQYEp7gzc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qAj3x31sSF013vDQsHPgKIhN.png?f=user_large

Zo waren de variabele tarieven per 1 januari. (de waardeloze opmaak ligt aan de krant: https://www.pzc.nl/geld/e...alen-hoofdprijs~affa797e/ )

[ Voor 23% gewijzigd door henkebek op 24-02-2022 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
henkebek schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:05:
[...]

Dat kan best nog wel eens meevallen. Juist de slapers bij de grote drie energiemaatschappijen hebben behoorlijk redelijke tarieven, tot nu toe. Ik meen dat je bij Vattenfall iets van 1,25 per m3 en 0,26 euro per kwh betaalt. Waarschijnlijk omdat voor deze mensen al is ingekocht en de schommelingen dus relatief weinig effect hebben. Dus daar in variabel blijven hangen is wellicht nog niet zo'n gek idee.
Ik (en velen in dit topic) hangen bewust in variabel van Vattenfall. Pak deze winter dus redelijke tarieven mee, en in of na de zomer kijken we wel weer verder. Dan is ook iedereen weer gewend aan oorlog...

• Cap
  • Niet online

Cap

henkebek schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:05:
[...]

Tot nu toe, niemand heeft deze ontwikkeling helemaal ingeprijsd. We zullen dus moeten afwachten wat de leveranciers gaan doen met de variabele prijzen. Ze mogen immers wijzigen maar moeten het volgens mij wel ruim van tevoren aankondigen om hiervoor goedkeuring van de ACM te krijgen. Wat voor termijn er aan vast hangt weet ik niet. Je hoort er in ieder geval bericht van te krijgen. Mensen met een variabel contract moeten het dus goed in de gaten blijven houden.

Modelcontracten zeggen:
  • De tarieven voor de levering van elektriciteit en gas (de tarieven per kWh en m3) en de vaste leveringskosten behorende bij het Modelcontract worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
  • Leverancier kan de tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, hierbij hanteren wij de op dat moment geldende marktprijzen.
  • Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Leverancier de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 24-02-2022 14:13 ]

• henkebek
dicksterk schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:04:
Ik ben nu echt blij dat ik om half 1 in de nacht op 26 januari besloot dat ik mijn domein flex toch niet andurfde voor de komende maanden met dat rusland-gedoe, en toch voor de hve-deal ben gegaan. die gaat morgen in, morgen reist de dagprijs van gas waarschijnijjk de pan uit dus ben net op tijd weg.
ik vraag em trouwens af of dit jaar het einde betekent van de levensvatbaarheid van het flex-contract. vorige jaren was het vaak goedkoper lees ik uit ervaringenv an anderen. maar nu wordt het al de 2e keer in korte tijd, eerst in december en nu weer, dat je met flex(dag/uurprijzen) echt de hoofdprijs betaalt. energyzero is zo slim geweest een klantenbestand aan vaste contracten op te bowuen in ene periode dat dat kon. ik vraag me af of bedrijven als frank energie en easy energy dei dat niet hebben overeind gaan blijven9in de zin van dat er klanten blijven) ik denk niet dat dat soort bedrijven snel omvallen want ze neemn geen risico qua inkoop.
EnergyZero is in principe ook een flexverkoper zie ANWB, MijnDomein. Waarom ze ineens onder markttarieven vaste contracten konden aanbieden weten we niet, maar ik hoop voor iedereen hier dat het goed komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

henkebek schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:13:
[...]

EnergyZero is in principe ook een flexverkoper zie ANWB, MijnDomein. Waarom ze ineens onder markttarieven vaste contracten konden aanbieden weten we niet, maar ik hoop voor iedereen hier dat het goed komt.
De 1-jaars tarieven waren marktconform, de 3-jaars tarieven ook redelijk vergelijkbaar met een Mediamarkt aanbieding. Het grootste verschil was dat ze (nog goedkopere) 5-jaars contracten aanboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
Cap schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:12:
[...]

Tot nu toe, niemand heeft deze ontwikkeling helemaal ingeprijsd. We zullen dus moeten afwachten wat de leveranciers gaan doen met de variabele prijzen. Ze mogen immers wijzigen maar moeten het volgens mij wel ruim van tevoren aankondigen om hiervoor goedkeuring van de ACM te krijgen. Wat voor termijn er aan vast hangt weet ik niet. Je hoort er in ieder geval bericht van te krijgen. Mensen met een variabel contract moeten het dus goed in de gaten blijven houden.

Modelcontracten zeggen:
  • De tarieven voor de levering van elektriciteit en gas (de tarieven per kWh en m3) en de vaste leveringskosten behorende bij het Modelcontract worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
  • Leverancier kan de tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, hierbij hanteren wij de op dat moment geldende marktprijzen.
  • Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Leverancier de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen.
De prijzen zijn nog steeds bijna (correctie, inmiddels is het ongeveer) 30% lager dan in december. Als ze toen met deze tarieven konden komen, dan zal dat nu nog steeds kunnen, denk ik. Time will tell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 12:35
Cheesy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:09:
[...]
Ik (en velen in dit topic) hangen bewust in variabel van Vattenfall. Pak deze winter dus redelijke tarieven mee, en in of na de zomer kijken we wel weer verder. Dan is ook iedereen weer gewend aan oorlog...
Precies, ik zit tot 1 juli met een goedkoop variabel tarief bij Engie, ook al zijn de tarieven in de zomer hoog, dan verbruik je amper iets. Eer dat dan het stookseizoen gaat beginnen ben je weer maanden verder, om nu al paniek te zaaien voor wat er misschien wel of niet komen gaat? Misschien is tegen die tijd, als de tarieven hoog blijven, de overheid wel zo genereus om alle belastingen op energie te laten vervallen.

• JB

JB

Cédric roelt!

R0181 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:17:
[...]

Precies, ik zit tot 1 juli met een goedkoop variabel tarief bij Engie, ook al zijn de tarieven in de zomer hoog, dan verbruik je amper iets. Eer dat dan het stookseizoen gaat beginnen ben je weer maanden verder, om nu al paniek te zaaien voor wat er misschien wel of niet komen gaat? Misschien is tegen die tijd, als de tarieven hoog blijven, de overheid wel zo genereus om alle belastingen op energie te laten vervallen.
Wat zijn die tarieven dan? Benieuwd wat men gunstig noemt :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:18:
[...]
Wat zijn die tarieven dan? Benieuwd wat men gunstig noemt :)
€0,22458 kWh (enkeltarief)
€1,07657 m3
;)

• JB

JB

Cédric roelt!

R0181 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:20:
[...]

€0,22458 kWh (enkeltarief)
€1,07657 m3
;)
En dat is obv aflopend contract? Want dan zeg ik Innova nu nog op :+ (zit ook bij Engie nu, loopt 2-4 af maar verlengcontract is alles behalve deze tarieven...).

[ Voor 11% gewijzigd door JB op 24-02-2022 14:23 ]

Mijn boefje is liev!

• R0181
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:22:
[...]
En dat is obv aflopend contract? Want dan zeg ik Innova nu nog op :+ (zit ook bij Engie nu, loopt 2-4 af maar verlengcontract is alles behalve deze tarieven...).
Ik had begin november na faillisement van Welkom bij Engie een per 3 december ingaand modelcontract afgesloten en had tot 1 januari een nog goedkoper variabel tarief, ik werd als bestaande klant gezien en kreeg deze tarieven vanaf 1 januari tot 1 juli.

[ Voor 5% gewijzigd door R0181 op 24-02-2022 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indoow
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-01 14:53
Ben blij, zoals de meeste hier, met mijn 5-jarig contract bij Zondergas laag: 0,20872/hoog: 0,24718 en gas 1,06876.

Heb een voorschot betaald en nu maar hopen dat ze een aantal maanden overeind blijven. Dan hebben de meeste hun winst al behaald.

• JB

JB

Cédric roelt!

R0181 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Ik had begin november na faillisement van Welkom bij Engie een per 3 december ingaand modelcontract afgesloten en had tot 1 januari een nog goedkoper variabel tarief, ik werd als bestaande klant gezien en kreeg deze tarieven vanaf 1 januari tot 1 juli.
Bijzonder... Engie chat zegt dit;
Ik zie dat jouw overeenkomst afloopt op 2 april. Helaas weten wij nu nog niet wat het dan geldende variabele tarief is.

Gezien de huidige markt kan het per uur wijzigen...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phoolie
indoow schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:26:
Ben blij, zoals de meeste hier, met mijn 5-jarig contract bij Zondergas laag: 0,20872/hoog: 0,24718 en gas 1,06876.

Heb een voorschot betaald en nu maar hopen dat ze een aantal maanden overeind blijven. Dan hebben de meeste hun winst al behaald.
Je weet het natuurlijk zeker. Maar de koude dagen zijn achter ons, dus gaan we minder gas verbruiken. Denk dat als er leveranciers om gaan vallen, dat pas echt zal zijn na de zomer.

Al is dat ook een beetje hoop, ik zit met de zelfde tarieven 5 jaar bij HVE. Nou ja, ik hoop natuurlijk dat ze helemaal niet omvallen :)

• henkebek
Phoolie schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:39:
[...]

Je weet het natuurlijk zeker. Maar de koude dagen zijn achter ons, dus gaan we minder gas verbruiken. Denk dat als er leveranciers om gaan vallen, dat pas echt zal zijn na de zomer.

Al is dat ook een beetje hoop, ik zit met de zelfde tarieven 5 jaar bij HVE. Nou ja, ik hoop natuurlijk dat ze helemaal niet omvallen :)
Dan zit je wel hier mee als je elke maand je gemiddelde verbruik als termijn aftikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOHmPFg5ackfVvuGW8LZ3QwWYvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PGCjmuMoXg3z8xE8whhGTJkf.png?f=fotoalbum_large

Als ze niet levensvatbaar blijken te zijn, dan mag je hopen dat ze zsm omvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indoow
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-01 14:53
henkebek schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:45:
[...]

Dan zit je wel hier mee als je elke maand je gemiddelde verbruik als termijn aftikt:

[Afbeelding]

Als ze niet levensvatbaar blijken te zijn, dan mag je hopen dat ze zsm omvallen.
Daarom je maandelijks voorschot laag inschatten, achteraf bijbetalen is makkelijker dan achteraf geld terug proberen te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:34:
[...]
Bijzonder... Engie chat zegt dit;
[...]
Klopt, ik had het geluk dat ik nog de variabele tarieven kreeg die golden tot 1 januari en daarna de tarieven tot 1 juli voor de bestaande klanten die variabele contracten hadden, daarna heeft Engie die tarieven veranderd voor aflopende contracten die overgaan naar variabel.

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik zie door de bomen het bos even niet meer, klopt mijn logica rondom jaarafrekeningen e.d.?

Casus:
-Variabel contract, enkel elektra, bij Greenchoice.
-Tarieven, geldig t/m 31-3-22: 0,34 / 0,28 (normaal / dal).
-Verbruik over een jaar genomen, na verrekening van mijn teruglevering, is maximaal 1.000kWh.

Mijn huidige jaarafrekening loopt over de periode 12-3-21 t/m 11-3-22. Ik ga hoe dan ook er qua tarief op achteruit. Is het dan slim om mijn huidige variabele contract voort te zetten, met waarschijnlijk een significante tariefstijging per 1-4-22, tot halverwege de zomer wanneer mijn verbruik per saldo 0 (of positief) is en vervolgens elders een nieuw contract af te sluiten (ervan uitgaande dat de prijzen dan gunstiger zijn)? Het enige aandachtspunt zou mi. dan zijn dat ik dan een jaar bij die aanbieder blijf zitten om weer rond de 1.000kWh/jaar te betalen.

Maak ik hier wellicht een denkfout?

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:26
Hmm ik was even benieuwd wat de recente ontwikkelingen voor invloed hebben en of er nog steeds langere contracten ( > 1 jaar) aangeboden worden. Dus ik kijk naar even naar het BudgetEnergie / Mediamarkt aanbod, maar klopt het dat daar nergens tarieven staan? Of ben ik gewoon helemaal blind?

Ik kan een postcode en verbruik invullen maar vervolgens kom ik direct op een aanmeldpagina waar ik moet aangeven dat ik akkoord ga met de tarieven, maar er staan nergens getallen? Dat is wel een beetje raar toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UR1T_NQuoHN3BKrnByyS0XJX89U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IpkgoRdeTkwJxu5xyrJxmVfo.png?f=fotoalbum_large

• Phoolie
henkebek schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:45:
[...]

[Afbeelding]

Volgens mij valt het (in mijn situatie) nog wel mee. Ik start morgen, zit dus nog een volledige maand Maart waar ik meer verbruik dan betaal. Daarna komt wel de periode waar je de tegoeden op gaat bouwen. Maar als je het gewoon een beetje goed in de gaten blijft houden, dan ben je volgens mij nog prima gedekt met de 2 maanden die je kan storneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
rgras schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:13:
Ik zie door de bomen het bos even niet meer, klopt mijn logica rondom jaarafrekeningen e.d.?

Casus:
-Verbruik over een jaar genomen, na verrekening van mijn teruglevering, is maximaal 1.000kWh.

Mijn huidige jaarafrekening loopt over de periode 12-3-21 t/m 11-3-22. Ik ga hoe dan ook er qua tarief op achteruit. Is het dan slim om mijn huidige variabele contract voort te zetten, met waarschijnlijk een significante tariefstijging per 1-4-22, tot halverwege de zomer wanneer mijn verbruik per saldo 0 (of positief) is en vervolgens elders een nieuw contract af te sluiten (ervan uitgaande dat de prijzen dan gunstiger zijn)? Het enige aandachtspunt zou mi. dan zijn dat ik dan een jaar bij die aanbieder blijf zitten om weer rond de 1.000kWh/jaar te betalen.

Geen enkele leverancier sluit deze week contract af. Pas volgende week weer. Staat op nu.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Compuchip87 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:20:
Hmm ik was even benieuwd wat de recente ontwikkelingen voor invloed hebben en of er nog steeds langere contracten ( > 1 jaar) aangeboden worden. Dus ik kijk naar even naar het BudgetEnergie / Mediamarkt aanbod, maar klopt het dat daar nergens tarieven staan? Of ben ik gewoon helemaal blind?

Ik kan een postcode en verbruik invullen maar vervolgens kom ik direct op een aanmeldpagina waar ik moet aangeven dat ik akkoord ga met de tarieven, maar er staan nergens getallen? Dat is wel een beetje raar toch?

[Afbeelding]
Ja is raar, quote ik mezelf even:
Cap schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:13:
[...]

...grondige update van het prijzenoverzicht van vandaag:

- De prijzen zijn momenteel alleen ter referentie, ze kunnen niet via de prijsvergelijkers worden afgesloten maar je kunt altijd proberen of het bij de leverancier zelf nog kan. Ik haal ze nog niet weg, het kan nu allemaal snel veranderen.

- Het Mediamarktaanbod geeft geen prijs meer weer.
Dit is blijkbaar hun manier om de boel "ff uit te zetten".

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:26
Cap schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:25:
[...]

Ja is raar, quote ik mezelf even:

[...]

Dank, ik had in een ochtend 10 ongelezen pagina's ofzo :-)
Ik zou me kunnen aanmelden en meteen weer herroepen, maar zó graag wil ik het nou ook weer niet weten.

Mijn huidige leverancier zegt nu dat ze "vanwege de schommelende energieprijzen alleen een variabel contract aanbieden". Alsof dat gunstig voor is voor de consument.

• Cap
  • Niet online

Cap

Hp68 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:23:
[...]

Geen enkele leverancier sluit deze week contract af. Pas volgende week weer. Staat op nu.nl
Dat klopt niet helemaal, zie de prijzensheet. Zo te zien werken de vast contract aanbiedingen van Shell, Coolblue en Energiedirect via GezondVerzekerd nog steeds. En als je op de sites van de leveranciers zelf gaat kijken is er her en der misschien ook nog wat mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Energieleveranciers zijn toch nog steeds wettelijk verplicht om modelcontracten aan te bieden? Kan zijn dat je moet bellen en dat de tarieven relatief hoog liggen, maar overstappen kan altijd nog itt bijv. het nu.nl bericht.

• jeroen028
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-01 12:38
Allemaal paniek..

Mijn contract loopt af per 10 maart en heb Eneco. Ze hebben mij een "aanbieding" gedaan voor weer 1 jaar. Gas EUR 1.86960 per m3. Wat is wijsheid?? Doen of niet??

• Max-H
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-04-2024
Cap schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:25:
[...]

Ach, dan heb jij ook even rust. Het heeft voorlopig geen zin om de sheet te updaten. Het veranderd al tijdens het aanpassen ;) .

• MevrouwDeKat
  • Laatst online: 20:28

MevrouwDeKat

Miauw

Deze ochtend nog geprobeerd om het 3 jarig contract van Budget Energie + MM te regelen. Ik kreeg ook geen tarieven te zien, maar wel een bevestiging dat ik het contract snel zou ontvangen. Vanwege de 14dagen na denk tijd wilde ik het wel gokken. Niks ontvangen vandaag, en de dame aan de lijn van de klantenservice kon mijn hele contractaanvraag ook niet vinden.

• JB

JB

Cédric roelt!

MevrouwDeKat schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:05:
Deze ochtend nog geprobeerd om het 3 jarig contract van Budget Energie + MM te regelen. Ik kreeg ook geen tarieven te zien, maar wel een bevestiging dat ik het contract snel zou ontvangen. Vanwege de 14dagen na denk tijd wilde ik het wel gokken. Niks ontvangen vandaag, en de dame aan de lijn van de klantenservice kon mijn hele contractaanvraag ook niet vinden.
Hoe laat was dat? Hier voor mijn moeder om 9:48 bevestiging ontvangen :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajvk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09 16:35
jeroen028 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:30:
Allemaal paniek..

Mijn contract loopt af per 10 maart en heb Eneco. Ze hebben mij een "aanbieding" gedaan voor weer 1 jaar. Gas EUR 1.86960 per m3. Wat is wijsheid?? Doen of niet??
Mijn contract liep af op 15-02 en heb nu het flexibele tarief wat goedkoper is dan het 1-jarig aanbod wat ze nu doen. Kreeg overigens van Eneco ook het advies om nu flexibel te kiezen.

Dal stroom --> €0,33082 kWh
Normaal stroom --> €0,37575 kWh
Gas --> €1,60728 m3

• MevrouwDeKat
  • Laatst online: 20:28

MevrouwDeKat

Miauw

JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:13:
[...]

Hoe laat was dat? Hier voor mijn moeder om 9:48 bevestiging ontvangen :)
Rond 11:30 denk ik. Stonden er bij jullie toen nog wel tarieven vermeld? En staat er in het contract nog het oude aanbod, of hoger dan hier in de Excel sheet genoemd wordt?

[ Voor 36% gewijzigd door MevrouwDeKat op 24-02-2022 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:58
Vandaag is de gasprijs inmiddels met ruim 62% gestegen. Vraag me af waar dit gaat eindigen ;(

Ik denk dat we in onze handjes mogen knijpen, dat het de afgelopen periode en de komende weken bijzonder warm is (10 graden overdag) voor de tijd van het jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQSwrBwaLGZaVDtj4EPG9wb6R_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8Qayj0Z12u0D6QAokqLHZRj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Rsport40 op 24-02-2022 16:59 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

MevrouwDeKat schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:30:
[...]

Rond 11:30 denk ik. Stonden er bij jullie toen nog wel tarieven vermeld? En staat er in het contract nog het oude aanbod, of hoger dan hier in de Excel sheet genoemd wordt?
Jep ik had er tarieven bij staan :)

Mijn boefje is liev!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Cap schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:29:
[...]

Dat klopt niet helemaal, zie de prijzensheet. Zo te zien werken de vast contract aanbiedingen van Shell, Coolblue en Energiedirect via GezondVerzekerd nog steeds. En als je op de sites van de leveranciers zelf gaat kijken is er her en der misschien ook nog wat mogelijk.
Als je de mail ontvangen hebt heb je geloof ik 14 dagen bedenktijd. Is dat nou ook zo voor de leverancier?

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
ik weet niet hoe erg de prijzen in de prijzensheet zijn gestegen maar zijn de prijzen van www.mega.nl die vorige week erg hoog waren in de markt van nu misschien goedkoper omdat alles nu duur is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Koptelefoontje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:41:
[...]

Als je de mail ontvangen hebt heb je geloof ik 14 dagen bedenktijd. Is dat nou ook zo voor de leverancier?
Nee, dat is een consumentenrecht.

• R0181
dicksterk schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:56:
ik weet niet hoe erg de prijzen in de prijzensheet zijn gestegen maar zijn de prijzen van www.mega.nl die vorige week erg hoog waren in de markt van nu misschien goedkoper omdat alles nu duur is?
Mega energie blijkt ook geen prijsvechter te zijn, rekent bij een 3 jarig contract zo'n €1,83 m3 en €0,42 kWh voor enkeltarief.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:47
Heb Vattenfall model contract, wil ook niet overstappen maar toch even verzekerd met een 1jr shell contract

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
rgras schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:13:

Casus:

Exact mijn zelfde gedachte. Contract is per vandaag afgelopen bij GC en loop nu op variabel tarief. Tot oktober lever ik nu meer terug dan ik verbruik in onze gasloze “0-op-de-meter” woning, en per saldo loop ik tot die tijd geen risico, want ik verbruik niets na salderen als ik overstap, en bij een nieuw contract begint de 12 maanden teller weer opnieuw, en bekijk ik het dan wel weer.

Nu werken de actuele gebeurtenissen niet in ons voordeel maar tussen nu en oktober zal het (hopelijk) wel ergens wat goedkoper wezen. En met een jaarverbruik van 700kWh na salderen zal ik hooguit bij de tarieven van nu €30 per maand gaan betalen ipv de €15 nu. Maar ik voel wel mee met de mensen die er anders voorstaan. Laatste jaarafrekening in onze oude jaren 40 woning met 3.500kWh en 1.400m3 gas was 2 jaar geleden al een flinke kluif, en nu helemaal niet meer te betalen. Ben nu spekkoper en blij dat we de stap naar gasloze nieuwbouw hebben gemaakt en hebben kunnen maken. Helaas niet voor iedereen weggelegd.

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:19
Even een vraagje.
Wij hebben nu al een tijdje variabel tarief Essent.
Sinds 1 januari weer 'vast' tot 1 juli.

Zijn de 1 en 3 jarige tarieven van leveranciers nu ook allemaal vast tot 1 juli.

Oftewel maakt het verschil of ik nu kies voor bv 3 jaar vast of pas midden juni?

• CarpeVentum
p.d.akkerman schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:06:
Even een vraagje.
Wij hebben nu al een tijdje variabel tarief Essent.
Sinds 1 januari weer 'vast' tot 1 juli.

Zijn de 1 en 3 jarige tarieven van leveranciers nu ook allemaal vast tot 1 juli.

Oftewel maakt het verschil of ik nu kies voor bv 3 jaar vast of pas midden juni?
Tja, dat is voor jou een vraag… en voor mij ook :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 17:54
Ze nemen gewoon geen nieuwe klanten aan op dit moment. Was 3-4 weken geleden ook het geval toen de prijzen de pan uit rezen en ook andere leveranciers (o.a. Greenchoice) doen dit al een tijdje.

Wat een tijden zeg; jaren lang was het een sport om hier en daar €100 te winnen bij een verbruik van €600-700 op jaarbasis. Nu gaat het ineens om bedragen van €1.500 of €2.800 voor hetzelfde huis (het thuiswerken speelt daar ook een rol in). Voor heel veel mensen is dit allemaal niet te volgen/in te schatten, in sommige gevallen zelfs betalen. Hier op Tweakers zit wel wat kennis en anders het vermogen om zaken uit te zoeken/monitoren en onderaan de streep wordt het ook wel makkelijk betaald, maar voor de meerderheid geldt dat niet.

De energiemaatschappijen maken het je ook niet echt makkelijk, ieder voor zich lijkt het.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 24-02-2022 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier64
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 16:01
Hier ex-klant van WelkomEnergie en nu een open vordering van € 280.-
Heb wat %#%$@^%# toen ze omvielen en ik verplicht naar Eneco, voor toen, torenhoge prijzen moest.
Dankzij dit forum-draadje de Vattenvall 3-jarige vasteprijs aanbieding genomen per half januari.
Contract met WelkomEnergie liep tot 1 maart 2022 en ergens ben ik nu wel blij dat ze omgevallen zijn en daardoor versneld gedwongen werd wat anders te kiezen.
Die gasprijzen komen nooit meer onder ruim een euro per kuub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:32
Nee totals prijs per m3 1.81, kon alleen jaarcontract afsluiten langer kon niet meer. Heb er wel een uur voor in de wacht gezeten. Zat op variabel sinds deze maand voor 2.27/m3

• Manny Calavera
  • Laatst online: 19-07 12:32
Ben een starter, vorige week al eens wat prijzen vergeleken, onderhand nog harder gestegen.
Vanochtend na het lezen van de nieuwsberichten schoot me te binnen dat dit nog wel eens invloed kon hebben op mijn energieprijzen.

Consumentenbond liet 1 zien voor 2800 per maand (alleenstaand, tussenwoning)
Dacht 1500KWH bij 1000 kuub.

Pricewise liet nog wel Pure Energie zien voor 0,42 normaal tarief, en 1.76 per kuub gas.
Heb hem nog ingevuld rond half 11 vanochtend, "Je overstap is geregeld" maar geen directe mail van Pure Energie. Betreft een jaarcontract enkel tarief.
Nou heb ik geen ervaring met zulke dingen, heb ik in die zin nu dus "beet" of vervalt dit gewoon zoals te lezen op verschillende nieuwssites?

Hoop gewoon te kunnen cancelen als de prijs eventueel nog naar beneden gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 18:44
Manny Calavera schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:24:

Hoop gewoon te kunnen cancelen als de prijs eventueel nog naar beneden gaat.
Dan nu alles 14 dagen goed volgen dan kan je deze annuleren als je een betere ziet.

• Manny Calavera
Roos79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:26:
[...]

Dan nu alles 14 dagen goed volgen dan kan je deze annuleren als je een betere ziet.
Pricewise liet trouwens bij de schatting bij een 1-persoons huishouden 750KWH zien per jaar ipv de 1800KWH of 1500KWH die andere vergelijkingssites of websites aangeven. Kan ik dit nog aanpassen of betaal ik gewoon straks meer aan het eind van het jaar dan de verwachting was? Of is dit nog aan te passen?

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Manny Calavera schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:28:
[...]

Pricewise liet trouwens bij de schatting bij een 1-persoons huishouden 750KWH zien per jaar ipv de 1800KWH of 1500KWH die andere vergelijkingssites of websites aangeven. Kan ik dit nog aanpassen of betaal ik gewoon straks meer aan het eind van het jaar dan de verwachting was? Of is dit nog aan te passen?
Als je contract ingaat, krijg je een voorstel voor een voorschotbedrag. Dat voorschotbedrag is berekend aan de hand van de sjv van de woning.
Als daar een oud vrouwtje heeft gewoon die altijd thuis was met de kachel op 24,zal het voorstel voorschotbedrag dus veel hoger zijn. Maar dat kun je natuurlijk aanpassen.

Hoi!

• EWK
  • Niet online

EWK

vliegnerd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:28:
Ik verhuis binnenkort naar een gasloze nieuwbouwwoning. In de tussentijd is mijn vaste contract (HVC Groep) afgelopen en dacht ik de laatste maanden wel uit te zingen met het variabele contact.
Wat was hier je logica van? Waarom niet gewoon verlengd?

Hoi!

• henkebek
Rsport40 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:46:
Vandaag is de gasprijs inmiddels met ruim 62% gestegen. Vraag me af waar dit gaat eindigen ;(

Ik denk dat we in onze handjes mogen knijpen, dat het de afgelopen periode en de komende weken bijzonder warm is (10 graden overdag) voor de tijd van het jaar.

[Afbeelding]
Inkoop voor de energiemaatschappij (exclusief belasting) is bij dit soort prijzen al ongeveer 1,40 per m3. :o ;w

• Roos79
Manny Calavera schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:28:
[...]

Wat denk je zelf te gaan verbruiken en voor de zekerheid een potje voor de jaarrekening maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 09:49
LLEEDD schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:55:
Zit momenteel nog even bij Frank Energie met een dynamische energieprijs. Ondervind de prijsstijgingen dus dagelijks.

Eergister 0,982
Gister 1,067
Vandaag 1,186
Morgen 1,5? 2,-?

Dit zijn niet de prijzen die andere leveranciers hanteren want bestaat alleen uit inkoopprijs, inkoopvergoeding en btw. Er missen nog belastingen die jammer genoeg niet meer gecommuniceerd worden door ze.

Gelukkig voor mij begint overmorgen mijn 5 jarig Zondergas contract. Vind het nog even spannend of die echt gaan leveren dan. En of Energyzero het gaat overleven komende tijd. We gaan het zien.

Er zijn helaas mensen in de Oekraïne die er een stuk minder warmpjes bij zitten. 😥
Morgen is bij Frank Energie de gasprijs 1,593 (excl belastingen) en € 2,222 incl.
Bijna 50% stijging ten opzichte van gister.

• Manny Calavera
Roos79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:06:
[...]

Wat denk je zelf te gaan verbruiken en voor de zekerheid een potje voor de jaarrekening maken.
Als starter is dit natuurlijk moeilijk inschatten voor mij. Komend van een huis zonder gas al helemaal :) Gelukkig gaan we snel de zomer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 18:44
Blij dat ik 2 week geleden 5 jaar zondergas heb afgesloten. Nu alleen hopen dat ze niet omvallen.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Rutger Mulder schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:52:
Blij dat ik 2 week geleden 5 jaar zondergas heb afgesloten. Nu alleen hopen dat ze niet omvallen.
Dat hoop ik ook, bij mij gaat het zaterdag in.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beetwee
  • Laatst online: 04-09-2024
Chris12 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:59:
[...]

Die doen volgens mij alleen 3 jarige contracten, ik sluit er altijd 1 voor 1 jaar af.
Je kan altijd de boete pakken. Dat is een afweging die je zelf moet maken uiteraard. Als is er op dit moment weinig te kiezen.

Erg zorgelijke ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

EWK schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:51:
[...]

Wat was hier je logica van? Waarom niet gewoon verlengd?
Boete na opzeggen gascontract bij verhuizing. Contract voor 1 jaar, verhuizen na 3 maanden. Uiteindelijk verhuizing uitgesteld (Corona, oplevering nieuwbouw later). En natuurlijk de prijsstijging onderschat. 2 tientjes per maand teveel betalen is niet erg (ook: want even hoog als de boete) Maar dubbele prijs is andere koek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

vliegnerd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:27:
[...]

Boete na opzeggen gascontract bij verhuizing.
Dat iemand daar een boete voor krijgt, gebeurt volgens mij niet.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

EWK schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:35:
[...]

Interessant, dan had ik gas voor 5 jaar moeten vastzetten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
EWK schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:35:
[...]

@vliegnerd

Dat klopt niet. Als je een energiecontract met een bepaalde looptijd beeindigt vanwege een verhuizing, dan mag een energieleverancier een opzegvergoeding in rekening brengen. Als dat niet zo is, dan moet de verhuizing uitzondering expliciet in je contract vermeld staan.

Zie bijvoorbeeld consuwijzer
Wilt u verhuizen en tegelijk van energieleverancier veranderen? Zeg dan uw contract op en kies een nieuwe leverancier. Denk aan de opzegtermijn van 30 dagen en een boete die u misschien moet betalen. Dat geldt ook als u bijvoorbeeld gaat samenwonen of emigreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-09 17:18
Ik lees hier dat vanaf 1 maart weer nieuwe contracten afgesloten worden en nu niet, waarom is dat?
Ik sta op het punt om een offerte voor zonnepanelen te ondertekenen maar moet ook de energielevering elders onderbrengen (op andere naam zetten, liefst met zo hoog mogelijk teruglevertarief), maar dat werkt nu dus niet/amper? Ik zie een paar aanbieders met allemaal halfjaarcontracten, dat is me te onzeker. Ik wil minimaal een jaar. Beter toch even een paar dagen uitzingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

pdukers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:22:
[...]

@vliegnerd

Dat klopt niet. Als je een energiecontract met een bepaalde looptijd beeindigt vanwege een verhuizing, dan mag een energieleverancier een opzegvergoeding in rekening brengen. Als dat niet zo is, dan moet de verhuizing uitzondering expliciet in je contract vermeld staan.

Zie bijvoorbeeld consuwijzer

[...]
We praten langs elkaar heen denk ik ;).
Als jij nu een vast contract hebt voor stroom + gas en je gaat verhuizen naar een gasloze woning. Dan krijg je geen boete voor het gasgedeelte. Althans, dat heb ik nog nooit meegemaakt of gehoord.

Jij hebt het over het stoppen van het gehele contract en overstappen naar een andere leverancier

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
@Pannencouque Vanwege alles wat nu speelt in o.a Rusland.

[ Voor 3% gewijzigd door Roos79 op 25-02-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
EWK schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:36:
[...]

We praten langs elkaar heen denk ik ;).
Als jij nu een vast contract hebt voor stroom + gas en je gaat verhuizen naar een gasloze woning. Dan krijg je geen boete voor het gasgedeelte. Althans, dat heb ik nog nooit meegemaakt of gehoord.

Jij hebt het over het stoppen van het gehele contract en overstappen naar een andere leverancier
Ah, dat aspect heb ik gemist. Maar zal dat eerder coulance zijn dan een wettelijke bepaling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 13:46
EWK schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:36:
Dat verschilt volgens mij per leverancier. Oxxio bijvoorbeeld probeert het wel maar na klachten op consumentenfora zoals radar schelden ze de boete 'uit coulance' kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pipo01
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:54
Mijn ZonderGas aansluiting is vanaf vandaag in gegaan, nu hopen dat het allemaal goed blijft gaan.

Eerst de welkomsmail gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXznsxttUNYgRgjs7T8Pg5yK3wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOge6O0mb30SEuozOdcHb1pA.jpg?f=fotoalbum_large

En als ik inlog op de website, dan zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-H2vs1bC_VsXJM2zkTdfsyvdcQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pCcq5pR8VOetBbLwTnMs6wyC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
Hier loopt de app standaard zeker 24 uur achter, je ziet dus geen up to date info.
En ja er mag van mij gewoon uit gelezen worden.
Bij Eneco ging dit echt prima maar bij greenchoice helaas dus pas ruim een dag later in de app wat je gebruikt.
Herkenbaar voor mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53
Pannencouque schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:32:
Ik lees hier dat vanaf 1 maart weer nieuwe contracten afgesloten worden en nu niet, waarom is dat?
Ik sta op het punt om een offerte voor zonnepanelen te ondertekenen maar moet ook de energielevering elders onderbrengen (op andere naam zetten, liefst met zo hoog mogelijk teruglevertarief), maar dat werkt nu dus niet/amper? Ik zie een paar aanbieders met allemaal halfjaarcontracten, dat is me te onzeker. Ik wil minimaal een jaar. Beter toch even een paar dagen uitzingen?
Dit komt omdat de bedrijven zelf aan het rekenen zijn voor wat en hoe ze kunnen en gaan inkopen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 12:17
pipo01 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:02:
Mijn ZonderGas aansluiting is vanaf vandaag in gegaan, nu hopen dat het allemaal goed blijft gaan.

Eerst de welkomsmail gekregen:
[Afbeelding]

En als ik inlog op de website, dan zie ik het volgende:
[Afbeelding]
Gefeliciteerd!

Ik ben al een paar dagen bezig om Zondergas te pakken te krijgen. Om mijn automatische incasso in te stellen. Via mijn bank krijg ik telkens een foutmelding dat er iets mis is gegaan.

Heb nog even getwijfeld of ik naar Delta ging tot 1 juli en dan nog wat besparen d.m.v terugleveren via de zonnepanelen ivm hoge terugleververgoeding. Maar blijf toch maar bij Zondergas voor 5 jaar.
Nu nog de machtiging regelen!
Pagina: 1 ... 170 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4