Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 238 Laatste
Acties:
  • 2.163.673 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:27
Bravertal schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:07:
[...]

Als die panelen snel geplaatst worden dan zou ik voor stroom bij Eneco blijven (hoogste terugleververgoeding) en voor gas zou ik gewoon de goedkoopste leverancier zoeken.
Ik zal je zeggen dat stroom en gas los van elkaar niet in me op was gekomen 8)7 Ik ga eens onderzoeken hoe ik dat kan organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef120
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 13:58
Ik sta ondertussen in de digitale wachtrij bij Vattenvall via Whatsapp.

Ben al eerder klant geweest op een ander adres en de optie "blijven loont 10%" is nu zichtbaar maar helaas niet te activeren.

Ik laat van me horen als ik een reactie heb van een medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skozaa
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 14:24
jamaar_jamaar schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Heb je al contact gehad via chat/telefoon? Ik zou even kijken wat het meest voordelig is voor je 10% of het kado afhankelijk van verbruik en dan dit aangeven.
Ohh? Is het zo dat je daar tussen moet kiezen ? Of 10% of Cadeau bon?

Trusted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:54
Mijn contract bij Vandebron loopt binnenkort af en nu heb ik een verlengaanbod van € 1,35805 per kuub, vaste leveringskosten van 90€, 3 jaar contract. Dit is niet verkeerd als ik het goed begrijp? Als ik nu op Gaslicht kijk zie ik tarieven rond de 2€?

Qua elektriciteit is er een overschot van ~700kWh. Is het nu mogelijk om dit aanbod van Vandebron alleen voor gas te accepteren en dan voor stroom naar Eneco te gaan?
Overstapboete voor alleen gas binnen die 3 jaar zou dan maximaal 100€ zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Vaste leveringskosten van rond de €75 per jaar per product is normaal, let wel, per product. Dus dit x2 als je gas en stroom afneemt. Check dus even of jouw prijs per product is of het totaal. ;)

De gasprijs die je noemt (ik neem aan all-in) is gezien de tarieven nu netjes, maar goed wat de prijs in de lente precies doet weet niemand.

Leg je je voor 3jr vast dan komt daarmee dus idd de overstapboete in de picture, hoeveel dat maximaal kan zijn op basis van de restduur van je contract kan je checken in de voorwaarden van vd Bon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik ben al een tijdje dit topic aan het volgen, maar zie de bomen door het bos niet meer.
Mijn verbruik van het afgelopen jaar:
kWh dal: 1152
kWh normaal: 957
M3: 1154
Zon: 3197

Mijn Oxxio contract loopt per 29-01 af.
Bij niet opzeggen of met een jaar verlengen krijg ik een LosVast.
LosVast per 2022 is als ik het goed begrijp uit eerdere berichten vanochtend een maandelijks opzegbaar contract met variabele tarieven.
Momenteel zijn die tarieven dit, maar ja.. voor hoe lang:
Normaal kWh: 0,323850 incl.
Dal kWh: 0,267980 incl.
Gas m3: 1,456960 incl.
Levering p.m. totaal: 15,50

Als ik met 1 jaar vast verleng zijn dit de tarieven, lijkt me erg ongunstig:
Normaal kWh: 0,62248 incl.
Dal kWh: 0,50466 incl.
Gas m3: 2,48493 incl.
Levering p.m. totaal: 12

Heeft iemand misschien tips? Het 1 jaar vastzetten vind ik niet interessant.
Zag ook al stroom en gas los van elkaar afsluiten voorbij komen, op deze "LosVast" constructie blijven en afwachten kan...tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:06
SpeedyDH schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:42:
Lijkt mij toch dat er maar 1 variabel tarief is, anders zou je een contract hebben…
Heeft iemand deze week nog de variabele tarieven nagevraagd bij Engie?
Vanochtend (06-01) heb ik gebeld met de klantenservice van Engie. Mijn contract loopt tot en met de 27e. Als ik niks doe ga ik over naar het variabel tarief. Dit zijn inderdaad de tarieven die SpeedyDH noemde. Ze geven er wel bij aan dat de tarieven dagelijks veranderen en dat het nog niet zeker is wat het echt gaat worden. De wachttijd aan de telefoon was maar een paar minuten. Dat is dan nog een klein voordeel. :-(

Ik heb 30-12 al wel bij van de Bron aangemeld. Net telefinisch contact gehad en er werd bevestigd dat de tarieven zoals op de 30e afgesloten tot 1 juli zo blijven (gas 1,24298 en electra 0,26333) Ze sturen zo nog even een bevestiging per mail. Ik wacht de mail nog even af en als die het telefoongesprek bevestigd heb ik de 30e een hele goede keus gemaakt. en zeg ik tegen Engie ;w

Edit: De mail is al binnen. de prijzen per 28-1 gaan worden:
De totaalprijs per kWh voor enkeltarief is € 0,26333
De prijs per m³ is € 1,24298

[ Voor 6% gewijzigd door user121 op 06-01-2022 10:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor iedereen die de huidige volatiliteit aangrijpt om zo variabel mogelijk te gaan (Frank Energie e.d.), nog even de volgende overweging:

* Je zult energie nodig hebben.
* De ondergrens van de prijs is duidelijk: richting nul blijft zeldzaam, capaciteit wordt immers steeds beter regelbaar.
* De bovengrens van de prijs is onbeperkt. Er is geen reden om aan te nemen dat die beperkt blijft tot een 500%, historisch is 10x ook voorgekomen.

Hieruit volgt:
* Met een vast contract is wat je worst case teveel betaalt voorspelbaar en beperkt.
* Met een ultravariabel contract is wat je worst case teveel betaalt onbeperkt.

In feite ga je met een ultravariabel contract continu short op een levensbehoefte.
Je maakt jezelf dus behoorlijk kwetsbaar voor iets dat erg op een short squeeze lijkt. Enig voordeel dat je dacht te hebben is dan in een dag verdampt.

Zie ook https://bartroossien.com/...tricity-plan-d91f012000ed

De redenen voor de huidige volatiliteit zijn nog niet weg.
Dus als je contract nu afloopt, raad ik de day-ahead contracten alleen aan als je een goede houtkachel en flinke bos hout voor de deur hebt.
Of eigenlijk ook dan niet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamaar_jamaar
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:35
skozaa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Ik moest idd kiezen. zelf gegaan voor 10% en afgezien van kado XXL actie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38
jamaar_jamaar schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Ik moest idd kiezen. zelf gegaan voor 10% en afgezien van kado XXL actie
Ik heb net ook de 10% laten activeren via de chat. Ze gaf aan dat het welkoms cadeau ook nog aan stond.
Officieel kon het blijkbaar niet maar na overleg toch geactiveerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Bart1983 op 06-01-2022 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strudelpopje447
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-08 11:42
skozaa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Ik ben nieuwe klant en kon meteen de lonen blijft 10% korting op stroom activeren. Het cadeau krijg ik ook nog gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skozaa
Strudelpopje447 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Ik ben nieuwe klant en kon meteen de lonen blijft 10% korting op stroom activeren. Het cadeau krijg ik ook nog gewoon.
Oke thnx :) Ik zie wel verschillende resultaten bij andere tweakers :P
Wellicht heb jij dan geluk haha

Trusted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noenie1980
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-11-2024
skozaa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Ik vind die willekeur wel bizar, het lijkt erop dat je geluk moet hebben met de medewerker die je treft. Ik heb 3 jr Vattenfall (de €300 cashback optie) per 1-1, kan het ook niet online activeren. Via chat proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef120
Ik krijg via chat geen korting omdat ik al een welkoms cadeau heb.

Allemaal leuk en aardig, maar ga toch in discussie hierover.
Na gelezen te hebben wat ook de uitkomsten kunne zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noenie1980
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-11-2024
Stef120 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:16:

Laat je ff weten? Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skozaa
Stef120 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:16:

Ja ik wil ook de uitkomst weten :)

Trusted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jatweak
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-11-2024
Lightthunder schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:51:
Ik ben al een tijdje dit topic aan het volgen, maar zie de bomen door het bos niet meer.
Mijn verbruik van het afgelopen jaar:
kWh dal: 1152
kWh normaal: 957
M3: 1154
Zon: 3197

Mijn Oxxio contract loopt per 29-01 af.
Bij niet opzeggen of met een jaar verlengen krijg ik een LosVast.
LosVast per 2022 is als ik het goed begrijp uit eerdere berichten vanochtend een maandelijks opzegbaar contract met variabele tarieven.
Momenteel zijn die tarieven dit, maar ja.. voor hoe lang:
Normaal kWh: 0,323850 incl.
Dal kWh: 0,267980 incl.
Gas m3: 1,456960 incl.
Levering p.m. totaal: 15,50

Als ik met 1 jaar vast verleng zijn dit de tarieven, lijkt me erg ongunstig:
Normaal kWh: 0,62248 incl.
Dal kWh: 0,50466 incl.
Gas m3: 2,48493 incl.
Levering p.m. totaal: 12

Heeft iemand misschien tips? Het 1 jaar vastzetten vind ik niet interessant.
Zag ook al stroom en gas los van elkaar afsluiten voorbij komen, op deze "LosVast" constructie blijven en afwachten kan...tja
ik zit in hetzelfde schuitje, alleen dan zonder zonnepanelen. Los Vast lijkt vooralsnog de beste keuze (bij huidig tarief...) om te overbruggen tot 1-4 en vanaf dan verder kijken naar 1-jaar contract coolblue of MM bijvoorbeeld.
Overigens is opzegtermijn 9 dagen, geen 30 meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Susje
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-12-2022
User 21
Bedankt voor het navragen bij Van de Bron. Dus we kunnen er zeker van uitgaan dat deze tarieven gelden tot 1 juli?
Geen kleine lettertjes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Mijn buurman heeft vandaag via een collectieve inkoop stroom en gas afgesloten. Stroom voor ongeveer 0,25€ en gas voor 0,81€. Hij komt van één van de omgevallen leveranciers. Wel bijzonder, zo laag…. Bijna te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef120
Voor nu dit antwoord via chat:
"Nee sorry dat is echt niet het geval.. als je een contract met een andere korting of cadeau hebt, heb je nog geen recht op de Blijven Loont korting.."

Ik ga hier nu dieper op in.
Waarom word het dan aangeboden binnen een ingelogde persoonlijke omgeving (mijn Vattenvall)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

turkeyhakan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:23:
Mijn buurman heeft vandaag via een collectieve inkoop stroom en gas afgesloten. Stroom voor ongeveer 0,25€ en gas voor 0,81€. Hij komt van één van de omgevallen leveranciers. Wel bijzonder, zo laag…. Bijna te mooi om waar te zijn.
Prijzen kunnen wel kloppen, exclusief op- en toeslagen ;)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Susje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:22:
User 21
Bedankt voor het navragen bij Van de Bron. Dus we kunnen er zeker van uitgaan dat deze tarieven gelden tot 1 juli?
Geen kleine lettertjes?
Als het een modelcontract betreft dan staat er in de kleine lettertjes:
Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan [Leverancier] de leveringskosten ook op andere momenten aanpassen.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0038851/2016-12-08

Bijlage A 2.1 punt 3.

Maar dus altijd even in de voorwaarden van het contract kijken en verder de mededeling van de telefonische klantenservice voor kennisgeving aannemen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
skozaa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Ja ik wil ook de uitkomst weten :)
De uitkomst verschilt gewoon per medewerker. Dus gewoon blijven proberen. ;) En anders over een paar dagen weer online in je account proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbies
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-09 19:17
Dit zijn de voorwaarden van Blijven Loont bij Vattenfall. Ik zie nergens dat cadeaus of zo vervallen.

https://www.vattenfall.nl...waarden-blijven-loont.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:06
Susje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:22:
User 21
Geen kleine lettertjes?
Het betreft inderdaad een model contract dus als ze echt willen kunnen ze het vast aanpassen, maar dit is het beste wat ik nu kan krijgen. Dit is wat er in de mail staat:

Beste User121,

Onlangs hebben we telefonisch contact gehad. Naar aanleiding daarvan stuur ik je deze mail.

In ons gesprek vroeg je of je tarieven hetzelfde blijven. Bijgevoegd in deze mail is je variabele contract. Bij een variabel contract wijzigen de tarieven twee maal per jaar, de tarieven in je contract staan vast tot 1 juli 2022. Per 1 januari veranderd de overheid jaarlijks haar belastingen. Op 30-12 heb je dit contract afgesloten, het kan dus zo zijn dat deze overheidstarieven nog niet waren mee genomen in je oude contract.

Heb je nog andere vragen? We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Serviceteam Vandebron

[ Voor 4% gewijzigd door user121 op 06-01-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef120
TexMex schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:28:
[...]

De uitkomst verschilt gewoon per medewerker. Dus gewoon blijven proberen. ;) En anders over een paar dagen weer online in je account proberen.
Wellicht handig om te weten.
Worden de chat sessies via Whatsapp verwijderd bij VT?

Ik kan m'n hele gesprek historie terugzien.
Maar kunnen zij dat ook?

Anders is het een beetje rare situatie om dezelfde vraag weer te stellen na een aantal uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdyne
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-09 10:37
Bij welke collectieve inkoop was dat dan en bij welke leverancier? Heb je een link?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:23
Ugchel schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Prijzen kunnen wel kloppen, exclusief op- en toeslagen ;)
En betekent dus 8.14 cent erbij voor stroom, en 54.41 voor gas.
Ik hoop dat de buurman uitsluitsel kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmkl75
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-01 22:11
Beste mensen,
Ik als ex fenor klant zit nu met variabel contract bij Budgetenergie en mijn gas goedkoop tarief 0,92 verloopt op 15 feb 2021
Mij wordt er verteld dat er ieder maand voordat data elektriciteit verloopt 3 weken vantevoren de nieuwe tarieven bekend gaan worden per mail. Maar voor gas weten ze dit niet te vertellen voor 15 februari ondertussen 2 weken met een tarief voor gas wat ze mij nietvkunnen vertellen tot eind februari. Zal wel een hoge tarief zijn :| Medewerker BE vertelt mij eind februari IS BEKEND voor maand maart wat de nieuwe tarieven zijn voor gas.
Ze zijn zo onduidelijk. En wat een rommel wordt dat zeg.
Inmiddels moet ik morgen een factuur betalen voor maand januari en eind januari nog een factuur wat voor maand februari. Dus betaal je 2x in een maand 8)7
Als consument heb je weinig rechten
Je moe betalen en anders komen er incasso kosten bij verteld medewerker.
Hebben jullie tips wat ik het beste kan doen. Overstappen loont dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbies
Bijna te mooi om waar te zijn: geloof het dan ook niet.
In dit forum hebben we het over stroom en gasprijzen inclusief EB, ODE en btw. Als je dat erbij optelt kom je aan “normale” prijzen. En als je het over een collectieve inkoop hebt is het raadzaam welke dat is erbij te vermelden. Volgens mij zijn er op dit moment geen collectieve inkopen zoals CB en VEH.

[ Voor 4% gewijzigd door robbies op 06-01-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Ik ben altijd op zoek naar de addertjes onder het gras. Waarom krijg ik gelijk 10% korting met 'blijven loont'

Ik kan zo niet direct vinden wat daarvan eventuele consequenties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbies
maharens schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:03:
Ik ben altijd op zoek naar de addertjes onder het gras. Waarom krijg ik gelijk 10% korting met 'blijven loont'

https://www.vattenfall.nl...waarden-blijven-loont.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmkl75
Waar heeft hij dat afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmkl75
Zeker mooi :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nulant
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-11-2022
SpeedyDH schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 07:37:
Bij BE via mediamarkt krijg je blijkbaar een contract dat begin april begint. Bij de vragen staat echter :
Hoe wordt de startdatum van levering bepaald?
Het overstapproces bij Budget Energie duurt maximaal 35 dagen. Dat betekent, dat als je je nu aanmeldt, je over 35 dagen energie van ons krijgt. Als je op dit moment nog ergens anders energie afneemt, en het een contract voor bepaalde tijd is, is het dus handig om je nieuwe contract op tijd (minimaal 35 dagen voor je huidige contract afloopt) aan te vragen.

Bij Stap1 staat ook dat je de ingangsdatum kan wijzigen in je portal.

Iemand dat al gedaan?
Ja ik heb ze een screenshot gestuurd via Mijn BE startdatum wijzigen.
Daarop werd het contract automatisch aangepast naar 1-3 maar moet nog beoordeeld worden door medewerker, ben benieuwd…
Hopelijk binnen de bedenktermijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:36
Ik heb een contract bij Energie Direct tot 23 Februari 2022.

Huidig verbruik:
Piek: 2000
Dal: 1000
Gas: 2000m3

Hier betaal ik ongeveer €2200 per jaar voor. Nu kijk ik in de App en zie daar al een "scherp"verlengvoorstel staan.

"Directvoordeel Plus - Tijdelijk aanbod" met een looptijd van 1 jaar voor maar liefst €5501,- 8)7

Dit is gewoon hetzelfde bedrag als ik op de site als nieuwe klant aanmeld. (€2,19 per m3 gas
Ik ga dus van €177,- per maand naar €460,-
Wat is handig op dit moment? Blijven wachten tot einde contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Proton_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:56:
Voor iedereen die de huidige volatiliteit aangrijpt om zo variabel mogelijk te gaan (Frank Energie e.d.), nog even de volgende overweging:

* De ondergrens van de prijs is duidelijk: richting nul blijft zeldzaam, capaciteit wordt immers steeds beter regelbaar.
* De bovengrens van de prijs is onbeperkt. Er is geen reden om aan te nemen dat die beperkt blijft tot een 500%, historisch is 10x ook voorgekomen.

Hieruit volgt:
* Met een vast contract is wat je worst case teveel betaalt voorspelbaar en beperkt.

In feite ga je met een ultravariabel contract continu short op een levensbehoefte.
Je maakt jezelf dus behoorlijk kwetsbaar voor iets dat erg op een short squeeze lijkt. Enig voordeel dat je dacht te hebben is dan in een dag verdampt.

De redenen voor de huidige volatititeit zijn nog niet weg.
Dus als je contract nu afloopt, raad ik de day-ahead contracten alleen aan als je een goede houtkachel en flinke bos hout voor de deur hebt.
In theorie heb je gelijk, in de praktijk echter niet. De twee extreme voorbeelden volgens het artikel, Texas en New Zealand waarom dan geen Europees land als voorbeeld?, hebben een geïsoleerd energienetwerk waardoor die extremen hebben kunnen plaatsvinden.
In 2002, Texas had isolated its power grid from the two major national grids in a successful effort to reduce power costs in the state and deregulate its energy sector. This disconnection made it difficult for the state to import electricity from other states during the crisis.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2021_Texas_power_crisis#

Die van New Zealand is naast geïsoleerd bovendien ook verouderd en complex qua structuur.
https://en.m.wikipedia.or...ity_sector_in_New_Zealand

Het Nederlandse energienetwerk is niet geïsoleerd van het Europese netwerk en bovendien redelijk onderhouden. Grote stroomstoringen komen nauwelijks voor en wanneer was er voor het laatst geen gas?

Dus ja, als je in die twee staten woont heb je een grote kans dat je ‘een energierekening van $17,000’ kunt krijgen met een variabel dagtarief. Dat bedrag is overigens door de auteur uit zijn duim gezogen, want hoewel volgens de link in zijn artikel staat dat de prijs van $9,009.40 per megawatt-uur kortstondig piekte er nergens staat dat iemand dat daadwerkelijk betaalde.

Het verhaal klopt. Velen kregen een rekening van duizenden dollars en iemand dus die $17,000 omdat hij door de stormramp zijn lichten dagenlang aan liet staan. Echter, al die gedupeerden werden door de Texaanse overheid schadeloos gesteld. Dus geen consument heeft daadwerkelijk zo’n astronomisch energierekening betaald.

Vorig jaar op 23 december piekte de gasprijs ook boven de € 2/m³ excl belastingen. Betekent dat dat je je gehele jaarverbruik met dat bedrag moet vermenigvuldigen? Over geheel 2021 gezien was het tarief van degenen met een variabel dagtarief ca € 1,15/m³ all-in. Best schappelijk naar de huidige maatstaven.

In Europa in het algemeen en Nederland in het bijzonder is die kans, hoewel aanwezig, in werkelijkheid veel kleiner.

Variabele dagtarieven zijn echter niet voor iedereen, net als beleggen trouwens. Je moet je risico’s goed kunnen inschatten en beheersen.

[ Voor 4% gewijzigd door Superbeagle op 07-01-2022 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Stef120 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:38:
[...]

Wellicht handig om te weten.
Worden de chat sessies via Whatsapp verwijderd bij VT?

Ik kan m'n hele gesprek historie terugzien.
Maar kunnen zij dat ook?

Anders is het een beetje rare situatie om dezelfde vraag weer te stellen na een aantal uur.
Geen idee, maar dat is wellicht iets te vroeg inderdaad. Misschien kun je het ook via Facebook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

maharens schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:03:

Mee eens. De PDF die @robbies linkt, zie ik geen nadelen in. Ik kon het de afgelopen dagen niet activeren (denk omdat mijn variabel contract pas net is ingegaan, na aflopen vast contract), kreeg telkens een error als ik erop klikte. Maar nu doet hij het wel. Gaat 1,8ct/kWh besparen (de korting is alleen op het niet-btw-/overheidsheffing-deel). Scheelt dus niet veel, maar ach, waarom niet. Iemand advies waarom je het niet zou doen als je de mogelijkheid hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Enige 'addertje' wat ik zie is dat het 5% is voor nieuwe klanten ipv 10% zoals ze het doen voorkomen. Ik zie ook dat het pas stopt als je iets wijzigt, dat is mooi. Dus niet als ik van het gas afga dat ze alles alsnog met terugwerkende kracht gaan doen.

Dan ga ik het gewoon maar activeren, maar begrijpen doe ik het nog steeds niet. Waarom zou je korting geven zonder een prestatie die hier tegenover staat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nulant
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-11-2022
Rsport40 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:20:
Ik heb een contract bij Energie Direct tot 23 Februari 2022.

Huidig verbruik:
Piek: 2000
Dal: 1000
Gas: 2000m3

Hier betaal ik ongeveer €2200 per jaar voor. Nu kijk ik in de App en zie daar al een "scherp"verlengvoorstel staan.

"Directvoordeel Plus - Tijdelijk aanbod" met een looptijd van 1 jaar voor maar liefst €5501,- 8)7

Dit is gewoon hetzelfde bedrag als ik op de site als nieuwe klant aanmeld. (€2,19 per m3 gas
Ik ga dus van €177,- per maand naar €460,-
Wat is handig op dit moment? Blijven wachten tot einde contract?
Ik heb exact hetzelfde en derhalve aangemeld bij MediaMarkt BudgetEnergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
nulant schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:59:
[...]

Ik heb exact hetzelfde en derhalve aangemeld bij MediaMarkt BudgetEnergie.
Wanneer liep jouw contract af en wanneer heb je het afgesloten bij MediaMarkt BudgetEnergie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Superbeagle schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:30:
[...]
In theorie heb je gelijk, in de praktijk echter niet.
Ik ben benieuwd wat volgens jou de praktische maximum spotprijs voor energie is, en volgens welk mechanisme het niet hoger kan :)
De twee extreme voorbeelden volgens het artikel, Texas en New Zealand waarom dan geen Europees land als voorbeeld?, hebben een geïsoleerd energienetwerk waardoor die extremen hebben kunnen plaatsvinden.
Toch is het op het moment niet stabiel te noemen in EU. Yamal staat stil, dus er wordt in de praktijk aangetoond dat andere factoren dan infra en beschikbaarheid de prijs kunnen laten exploderen.
Het vrije-markt-model met rationele actoren is ook maar een model ;)
[...]
‘een energierekening van $17,000’ kunt krijgen met een variabel dagtarief. Dat bedrag is overigens door de auteur uit zijn duim gezogen
https://www.nytimes.com/2...storm-electric-bills.html
Ok, afgerond, maar het punt staat.
Vorig jaar op 23 december piekte de gasprijs ook boven de € 2/m³ excl belastingen. Betekent dat dat je je gehele jaarverbruik met dat bedrag moet vermenigvuldigen? Over geheel 2021 gezien was het tarief van degenen met een variabel dagtarief ca € 1,15/m³ all-in. Best schappelijk naar de huidige maatstaven.
Dat bereken je natuurlijk met je eigen verbruiksprofiel :) Hoe beter geïsoleerd, hoe meer je verbruik uitsluitend in de piek valt.
Bovendien: mijn gas stond tot 2024 vast op €0.79/m³. Daar mag je ook mee vergelijken.
Variabele dagtarieven zijn echter niet voor iedereen, net als beleggen trouwens. Je moet je risico’s goed kunnen inschatten en beheersen.
Inderdaad, je hebt er een hobby bij :)
Wil je die aandacht er niet dagelijks/wekelijks instoppen, is het helemaal niet geschikt voor je. Een groot verschil met beleggen is dat je daarmee hooguit je inleg verliest...

Gezien het verschil tussen opties voor (particuliere) opwek, opslag en verbruikstiming van elektra en gas zijn spotprijzen voor elektra veel zinniger dan dagprijzen voor gas, ik kan me geen scenario voorstellen waarbij ik dagprijzen voor gas zou aanraden. Yara kan de tent een maand dichtgooien, jij moet blijven stoken...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 15:49
Ons contract bij energiedirect liep begin december af. Wij zitten dus nu op variabel tarief. Maar kan iemand mij uitleggen waarom er verschil is tussen de variabele tarieven? De helpdeskmedewerker gaf aan dat de tarieven die wij nu hebben gelden omdat we pas na 1 juli 2021 naar variabel zijn overgegaan. Maar dan begrijp ik het concept van variabel niet helemaal denk ik.

Wij hebben nu de volgende tarieven bij Energiedirect (bestaande klanten):
€ 1,56 per m3 gas
€ 0,33 per Kwh

Terwijl de variabele tarieven (bestaande klanten) van Energiedirect per 1 januari 2022 zijn:
€ 1,14 per m3 gas
€ 0,25 per Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Proton_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:56:

Hieruit volgt:

De redenen voor de huidige volatititeit zijn nog niet weg.
Dit is een wel erg pessimistische weergave. Zo erg is het vaak ook weer niet.
In de basis ja: uiteraard heeft een zo variabel mogelijk contract meer risico op prijsfluctuaties.

Ten eerste is zo'n contract variabel dus je kunt elke maand weer weg. Dus er is geen echte short-squeeze, of als je het dan zo wilt noemen eentje van een wel zeer beperkte periode omdat je simpelweg kan overstappen naar iets anders. Ten tweede, meestal is het gemiddelde (ja, gemiddelde) prijsniveau lager dan dat van de gemiddelde (ja, gemiddelde) andere contracten. Dat het best case scenario "0 betalen" is en het worst case 'oneindig veel' is een mooie theoretische exercitie, maar waar het uiteindelijk elke keer weer om gaat is "hoeveel kans op welke prijs".

Daarbij: reken maar dat als de boel echt ineens heel erg stijgt (het rampscenario dus), de model / variabele contracten van andere leveranciers óók gewoon flink zullen stijgen. Precies zoals we afgelopen periode gezien hebben met alle aangeboden contracten.

Ten derde is energie wel een eerste levensbehoefte maar het kan voor bepaalde mensen wel een behoefte zijn die behoorlijk aanpasbaar is op de omstandigheden. Stel je bent iemand die low-gas of full-electric zit dus waarbij de gasprijs een minder grote rol speelt dan de meesten. Stel je hebt een elektrische auto. Wanneer laad je die op? En wanneer doe je een was? En zijn de andere apparaten met een constant / niet flexibel in het moment te gebruiken bent grotendeels energiezuinig?

Ten vierde hangt het er zoals bij elk risico (aandelen, verzekeringen) vanaf of je dit financieel kunt dragen. De een heeft een laag energieverbruik en veel geld op de bank, en wil op de lange termijn gemiddeld laag zitten met zijn tarief om zo geld te besparen. Die enkele piek met een dure maand of paar maanden ondervangt ie wel.

Een ander heeft een erg hoog energieverbruik en weinig geld op de bank, en moet aan het einde van de maand de eindjes aan elkaar knopen. Tja, dan is het niet verstandig om voor een contract te gaan waarbij een maand opeens behoorlijk duur kan worden.

Dus natuurlijk: als het om zekerheid gaat, ja: de enige manier om (voor een beperkte periode, want wat als daarna...?) zekerheid te kopen is vaste prijs contracten. Geen flexcontract, geen modelcontract.

En die zekerheid betaal je in de vorm van een opslag op de tarieven. Dus gemiddeld (ja er is altijd iemand met die ene geweldige aanbieding die achteraf(!) super is gebleken ;), maar goed gemiddeld dus) zal de prijs wat hoger liggen dan een contract met dagprijzen. En een vast contract, daar is helemaal niks mis mee, het kan een uitstekende keuze zijn waarbij je in ieder geval gemoedsrust hebt gedurende de vaste prijs periode. Zeker omdat tegenwoordig de opzegboetes te overzien zijn.

Uiteraard: heb je een heldere glazen bol en weet je zeker dat de komende maanden, jaren, ja zelfs decennium het alleen maar omhoog is met de tarieven (én, laten we dat niet vergeten) er geen zicht is op technologie die jouw persoonlijke energieverbruik zal verminderen), dan is het wel duidelijk: ga voor een vast contract tegen een redelijk tarief met een zo lang mogelijke looptijd. Zijn er nog 10 jaar contracten? :)

PS die vraag over persoonlijk energieverbruik lijkt misschien ver gezocht maar is voor mij in ieder geval in een toch beperkte periode van 10 jaar behoorlijk relevant gebleken. Ik zat eerst alleen in een kleiner huis op >1000 m3 gasverbruik en > 3000 kWh stroomverbruik. Inmiddels woon ik samen in een (groter) huis en is ons gezamelijke verbruik teruggelopen naar < 450 m3 gas en < 1500 kWh stroom, voor 2 personen dus. Nee, wij hebben geen auto. Geen fossiele maar dus duidelijk ook geen elektrische. En ook geen elektrische fietsen. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 06-01-2022 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Proton_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:05:

Ik ben benieuwd wat volgens jou de praktische maximum spotprijs voor energie is, en volgens welk mechanisme het niet hoger kan :)
Ik ben benieuwd hoe een onbeberkte maximum spotprijs voor energie eruitziet volgens jou. Aan prijzen in de praktijk zijn er voorbeelden genoeg.
Toch is het op het moment niet stabiel te noemen in EU. Yamal staat stil, dus er wordt in de praktijk aangetoond dat andere factoren dan infra en beschikbaarheid de prijs kunnen laten exploderen.
Het vrije-markt-model met rationele actoren is ook maar een model ;)
Ja, de spotprijs staat nu nog relatief hoog. En wat ie binnen nu en een paar maanden gaat doen weet niemand. Dat doet nog steeds niks aan het feit dat de situatie in Europa bij lange na niet te vergelijken is met die van Texas en New Zealand.
Fair enough. Dat neem ik terug. Wel is dat wederom een extreem geval van iemand die per ongeluk zijn lampen aan liet staan. Als ik al mijn lampen aan laat staan heb ik ook een hoge energierekening. Ook met vaste variabele tarieven.
Dat bereken je natuurlijk met je eigen verbruiksprofiel :) Hoe beter geïsoleerd, hoe meer je verbruik uitsluitend in de piek valt.
Bovendien: mijn gas stond tot 2024 vast op €0.79/m³. Daar mag je ook mee vergelijken.
Nogmaals, pieken en dalen in de spotprijzen zijn de normaalste zaak van de wereld. Op jaarbasis middelt dat zich uit ongeacht je verbruik. Je moet natuurlijk niet je ketel vergeten uit te zetten als je op vakantie gaat. ;)
Inderdaad, je hebt er een hobby bij :)
Wil je die aandacht er niet dagelijks/wekelijks instoppen, is het helemaal niet geschikt voor je.

Gezien het verschil tussen opties voor (particuliere) opwek, opslag en verbruikstiming van elektra en gas zijn spotprijzen voor elektra veel zinniger dan dagprijzen voor gas, ik kan me geen scenario voorstellen waarbij ik dagprijzen voor gas zou aanraden. Yara kan de tent een maand dichtgooien, jij moet blijven stoken...
Mee eens, er is hier op Tweakers een topic aan gewijd voornamelijk voor elektra: het grote day ahead energie prijzen topic

Een use case voor gas zou kunnen zijn als de spotprijzen later dit jaar mogelijk tot dusver zakken dat het all-inn tarief lager is dan die van de gangbare contracten.

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar volgens @Cap had hij in 2019 en 2021 lagere gaskosten dan als hij een contract had gehad met vaste variabele tarieven.

Edit:
Ook hier wordt de soep nooit zo heet opgegeten als zij wordt opgediend. Maar dat had je natuurlijk ook kunnen onderzoeken voordat je je artikel publiceerde:
During the winter storm, many Texans were struck by both power outages and high electric bills. News reports cited charges as high as $17,000, but state Attorney General Ken Paxton (R) later announced that unpaid electric bills would be forgiven as part of a bankruptcy plan with company Griddy Energy.
https://thehill.com/polic...rid-in-bid-against-abbott

[ Voor 9% gewijzigd door Superbeagle op 06-01-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Superbeagle schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:43:
[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar volgens @Cap had hij in 2019 en 2021 lagere gaskosten dan als hij een contract had gehad met vaste variabele tarieven.
Waarbij wel vermeld moet worden dat ik niet elke dag maar slechts eens in de paar maanden eens ging kijken of er een beter aanbod beschikbaar was, en met mijn verbruiksprofiel was dat nee (spoiler: ik had ultralaag vastrecht). Natuurlijk zijn er achteraf gezien geweldige deals voorbij gekomen die ik zeker had moeten sluiten. Zeker toen eind afgelopen winter de prijzen begonnen te stijgen en achteraf gezien niet meer stabiliseerden of daalden. Maar ja, om echt elke dag de beste energiedeals in de markt bij te houden, dat is ook zo wat. En dan nog, ik heb geen glazen bol dus de uiteindelijke stijging had ik toch niet zien aankomen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 06-01-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 09:25
nulant schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Ja ik heb ze een screenshot gestuurd via Mijn BE startdatum wijzigen.
Daarop werd het contract automatisch aangepast naar 1-3 maar moet nog beoordeeld worden door medewerker, ben benieuwd…
Hopelijk binnen de bedenktermijn!
Ik heb dit ook maar zo gedaan voor mijn ouders hun contract loopt af per 1 februari. Overigens is het ruim 90 euro per maand goedkoper dan ieder andere vast contract dus een paar maanden later is niet eens zo erg. Ik denk dat de prijzen niet zomaar hard gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:06
Dennuske1983 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:31:
Ons contract bij energiedirect liep begin december af. Wij zitten dus nu op variabel tarief. Maar kan iemand mij uitleggen waarom er verschil is tussen de variabele tarieven? De helpdeskmedewerker gaf aan dat de tarieven die wij nu hebben gelden omdat we pas na 1 juli 2021 naar variabel zijn overgegaan. Maar dan begrijp ik het concept van variabel niet helemaal denk ik.

€ 1,56 per m3 gas
€ 0,33 per Kwh

Terwijl de variabele tarieven (bestaande klanten) van Energiedirect per 1 januari 2022 zijn:
€ 1,14 per m3 gas
€ 0,25 per Kwh
Mijn contract liep ook begin december af en heb vergelijkbare tarieven als die jij aangeeft. Waar heb je die informatie over die lagere tarieven vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zat ook bij Naked Energie en heb me vandaag aangemeld bij MediaMarkt Budget Energie. Nu schetst mijn verbazing dat ze de ingangsdatum op april hebben gezet! Iemand anders dit ook meegemaakt? Uiteraard is de helpdesk nu alweer gesloten, dus ga morgen even bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strudelpopje447
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-08 11:42
skozaa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Ja wellicht maar dat zou wel raar zijn dan. Ik keek gewoon in de app/online en kon dat gewoon activeren, verder stond er ook niks bij de voorwaarden dat het cadeau zal vervallen. Achja toch weer 10%, al had ik die liever bij het gastarief gezien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Foutlook schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:28:
Ik zat ook bij Naked Energie en heb me vandaag aangemeld bij MediaMarkt Budget Energie. Nu schetst mijn verbazing dat ze de ingangsdatum op april hebben gezet! Iemand anders dit ook meegemaakt? Uiteraard is de helpdesk nu alweer gesloten, dus ga morgen even bellen.
Klopt. En dit vervroegen ze dus niet. Ze gaan er van uit dat per april de tarieven weer wat normaler zijn. Maar naar voren halen van deze datum zit er dus helaas niet in. Er loopt ook een gelijksoortige actie van Budget Energie via Coolblue. Daar maken ze het bij de aanvraag al duidelijk.
Toen ik belde (half uur wachttijd) boden ze alleen aan het contract te annuleren en een variabel contract te geven welke over 21 dagen kan starten.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

€ 1,56 per m3 gas
€ 0,33 per Kwh

€ 1,14 per m3 gas
€ 0,25 per Kwh
Het concept is niet anders dan bij andere contracten. Leveranciers moeten gas inkopen om te leveren aan klanten. Dat doen ze meestal maanden van tevoren. ‘Hey Gazprom ik heb morgen 5 miljoen m³ nodig voor mijn klanten. Wilt u alstublieft leveren’ werkt niet. Maar bijvoorbeeld wel ‘ik koop nu 50% in voor levering over 6 maanden, 30% over 3 maanden en 20% tegen dagprijs.’ Zo middelen ze dat uit.

Voor de klanten die vóór 1 juli 2021 aan boord zaten hebben ze dus destijds voor na 1 januari goedkoop kunnen inkopen. Deze klanten krijgen nu ook een stijging maar minder omdat ze dat waarschijnlijk deels kunnen middelen met al ingekocht gas. Inkopen doe je verspreid en niet alles in één keer. Voor nieuwe klanten zoals jij die dus na 1 juli klant werden, toen de inkoopprijzen al begonnen met stijgen, hebben ze later moeten inkopen tegen hogere inkoopkosten die ze logischerwijs doorbelasten.

Als ze voor alle cohorten de prijs zouden middelen, dan prijzen ze zichzelf direct uit de markt en gaan ook de oudere klanten lopen. Niet slim dus. Het zorgt ook voor klantenretentie. Klanten behouden is nog altijd goedkoper dan klanten werven.

[ Voor 3% gewijzigd door Superbeagle op 06-01-2022 15:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:24
Dat staat er toch ook bij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-4NNferLXoVSkWGHxSSMVMLDEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TovLYjUyOIDhDWG0AtXDcN9l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Niet online
TFHfony schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:33:
[...]

Klopt. En dit vervroegen ze dus niet. Ze gaan er van uit dat per april de tarieven weer wat normaler zijn. Maar naar voren halen van deze datum zit er dus helaas niet in. Er loopt ook een gelijksoortige actie van Budget Energie via Coolblue. Daar maken ze het bij de aanvraag al duidelijk.
Toen ik belde (half uur wachttijd) boden ze alleen aan het contract te annuleren en een variabel contract te geven welke over 21 dagen kan starten.
Ah dank voor de info. Scheelt me morgen weer een halfuur aan de lijn hangen dan. Lastig nu... of een paar maanden dik betalen bij DGB of toch maar laten omzetten naar het variabel contract bij MediaMarkt Budget Energie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Laatst online: 17:36

€ 1,56 per m3 gas
€ 0,33 per Kwh

€ 1,14 per m3 gas
€ 0,25 per Kwh
Jep dit was bij mijn oude leverancier ook zo verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Laatst online: 13:18
Hoewel ik nog steeds geen variabele tarieven voor budget energie heb kunnen vinden, is het me wel duidelijk geworden dat ik op dit moment het best nog kan wachten met verlengen...
anderhalve week terug kon ik verlengen voor >2€ m3, eergisteren was het 1,80€ en vandaag is de prijs per kuub alweer gedaald naar 1,74€.
Op basis van jaarverbruik scheelt dit echt aanzienlijk :o
Stroomprijzen blijven redelijk gelijk met 0,45/0,40

[ Voor 6% gewijzigd door frumper op 06-01-2022 16:10 ]

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Het modelcontract van Powerpeers (100% eigendom van Vattenfall) is inmiddels weer online aan te vragen: https://www.powerpeers.nl/aanvragen.

Tarieven:
Modelcontract (maandelijks opzegbaar)
Gas: € 1,582099 per m³
Stroom: € 0,329716 per kWh
Vastrecht: € 107,88 per product per jaar.
(Inclusief btw en alle heffingen; Powerpeers heeft te allen tijde het recht de gas- en stroomtarieven te wijzigen)

Volgens de spreadsheet van @Cap is dit momenteel nog steeds het voordeligste modelcontract.

Wellicht een handige optie voor de mensen die nog een tijdelijk contract nodig hebben, tot in april hun vaste contract bij Coolblue of MediaMarkt/Budget Energie ingaat. Of voor mensen die sowieso even willen afwachten hoe de tarieven zich de komende maanden ontwikkelen. De eerst mogelijke leverdatum is nu 21 januari.

@Foutlook

[ Voor 11% gewijzigd door TexMex op 06-01-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:55
Vreemd dat niemand dat gezien heeft, stond dat er vanochtend ook?
In de FAQ staat dat ze in 35 dagen kunnen leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:24
SpeedyDH schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Op 10 december stond het er ook al: dennistd in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vooruit
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-05 19:33
[...]

Ja heeft er altijd gestaan. Ik heb vorige week mediamarkt BE aangevraagd en gaat op 15 april in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iVibes
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-04 18:14

iVibes

We Were Meant to Fly

TexMex schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:14:
Het modelcontract van Powerpeers (100% eigendom van Vattenfall) is inmiddels weer online aan te vragen: https://www.powerpeers.nl/aanvragen.

Tarieven:
Modelcontract (maandelijks opzegbaar)
Gas: € 1,582099 per m³
Stroom: € 0,329716 per kWh
(Inclusief btw en alle heffingen; Powerpeers heeft te allen tijde het recht bovenstaande tarieven te wijzigen)

Volgens de spreadsheet van @Cap is dit momenteel nog steeds het voordeligste modelcontract.

Wellicht een handige optie voor de mensen die nog een tijdelijk contract nodig hebben, tot in april hun vaste contract bij Coolblue of MediaMarkt/Budget Energie ingaat. Of voor mensen die sowieso even willen afwachten hoe de tarieven zich de komende maanden ontwikkelen. De eerst mogelijke leverdatum is nu 21 januari.

@Foutlook
Plus 9 euries per product, per maand voor gebruik vh powerpeers platform?

* Building a portfolio around shitcoins is just a shitfolio *

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:58
[...]
Stond er altijd al bij, maar je leest er zo overheen (ik ook toen deze aanbieding net online was) en verder wordt het nergens vermeld als je de gegevens invult, ook niet in de banner van "jouw aanbod". Er staat zelfs (in het lichtgrijs) bij de verplichte velden alvast aangevinkt: "WANNEER START DE LEVERING?
Ik wil graag dat dit contract zo snel mogelijk ingaat."
En inderdaad in de Faq's: "Hoe wordt de startdatum van levering bepaald?
Het overstapproces bij Budget Energie duurt maximaal 35 dagen."
Blijkbaar hoopt BE dat mensen als ze zien dat het pas in april ingaat, dat ze dan toch maar blijven hangen bij BE. Het had veel duidelijker aangegeven moeten worden. Niet iedereen zit op Tweakers en wordt door mede-tweakers op zulk soort dingen gewezen.

[ Voor 12% gewijzigd door R0181 op 06-01-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 20:54
Hoi allemaal,

Ik ga per 1 feb samenwonen met mijn vriendin in ons koop appartement, en ik heb jullie advies nodig over het afsluiten van een energie contract aangezien dit mijn eerste keer is.
  • De woning is 0 op de meter.
  • 82 vierkante meters.
  • De woning heeft een warmtepomp van Mitsubishi, weet nog niet welk model.
  • Alleen Stroom
  • 2 zonnenpanelen
Ik werk vooral veel thuis, en heb ook nog een zware game pc. (Heb geen idee wat ons verbruik moet zijn)
Zie vooral vaak voorbij komen dat ze adviseren op 3000kWh per jaar?

Waar kan ik het best een energie contract afsluiten? Ik zie op alle vergelijk sites niet veel verschil, en via Verening eigenhuis krijg ik niet eens een aanbieding vanwege de onrust op de markt.

Ik weet dat mijn moeder nu nog op een alleen stroom contract bij Eneco zit voor 0,21c per kWh.
Wat is nu een gemiddelde prijs per kWh waar ik naar moet kijken?

Alvast bedanken voor het meehelpen van deze n00b. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbies
Als je bij de aanvraag goed had gelezen dan had je dit kunnen zien. Staat er gewoon bij. En in dit forum ook al vaker op gewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Dus eigenlijk zijn alle goedkoper aanbieders, degene die het vanaf April aanbieden. (Mediamartk, Coolblue etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
iVibes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Dat is simpelweg het vastrecht zoals elke leverancier daar een bedrag voor vraagt. Bij Powerpeers is dat € 107,88 per product per jaar. De benaming die Powerpeers hiervoor gebruikt, vind ik altijd erg onhandig. Het klinkt nu net alsof je nog een extra bedrag betaalt om klant bij Powerpeers te mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Rsport40 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:25:
Dus eigenlijk zijn alle goedkoper aanbieders, degene die het vanaf April aanbieden. (Mediamartk, Coolblue etc).
Klopt. Met daarbij de kans dat als het eenmaal april ís, andere aanbieders alweer een stuk onder die MediaMarkt- en Coolblue-tarieven zitten.

Maar goed, dat is koffiedik kijken. Het is vooraf nu eenmaal niet te bepalen wat achteraf de beste optie was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:23
TexMex schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:42:
[...]
Klopt. Met daarbij de kans dat als het eenmaal april ís, andere aanbieders alweer een stuk onder die MediaMarkt- en Coolblue-tarieven zitten.
En dat weten we dus niet. Althans, ik weet het niet.
Maar als het zo is kan je voor 100 Euro het contract afkopen.
En als het niet zo is heb je een goede keuze gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

iVibes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Yep... de reclames moeten ergens van betaald worden. Voor mij een reden om achtereenvolgens weg te gaan bij Qurrent (al die internetmarketing en extreem veel straatverkopers :X, het kostte wat), van de Bron en Powerpeers. Allemaal rap stijgend vastrecht. En dat kan je, itt verbruikskosten, niet terugverdienen door zuinig met je energie om te gaan.

De ideale leverancier is voor mij: lokale groene stroom, laag vastrecht, redelijke tarieven en zo min mogelijk geld steken in grootschalige tv/telefoon/internet-marketing, straatverkoop of colportage. En liefst ook niet al teveel geld in het oppoetsen van het kantoor, een hele dure auto voor de baas, etc.

Wat is dat ook alweer? Oh ja, energie als nutsvoorziening. :9

(Daarom destijds mijn keuze voor Mijn Domein Energie: marketing nihil, vastrecht was toen ook extreem laag, tarieven transparant. ;))
TexMex schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:25:
[...]

Dat is simpelweg het vastrecht zoals elke leverancier daar een bedrag voor vraagt. Bij Powerpeers is dat € 107,88 per product per jaar. De benaming die Powerpeers hiervoor gebruikt, vind ik altijd erg onhandig. Het klinkt nu net alsof je nog een extra bedrag betaalt om klant bij Powerpeers te mogen zijn.
Snap wat je bedoelt, vastrecht klinkt leuk, bijna alsof je een recht koopt. Inmiddels is het al een paar jaar omgedoopt naar vaste leveringskosten, maar vastrecht is nog steeds ingeburgerd. :)

Maar uiteindelijk is het idd precies dat wat iVibes zegt, een vaste vergoeding aan de leverancier om gebruik te 'mogen' maken van hun 'services'/product/administratie. Of zoals powerpeers het (terecht en transparant) noemt 'Voor het online platform en de dienstverlening van Powerpeers'.

Met als 'oneerlijke' bijkomstigheid dat je bij alle leveranciers natuurlijk óók nog eens een aardige marge op het tarief moet aftikken tov hun inkoopprijzen. :P

[ Voor 42% gewijzigd door Cap op 06-01-2022 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Cap schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:01:
[...]

Yep... de reclames moeten ergens van betaald worden. Voor mij een reden om achtereenvolgens weg te gaan bij Qurrent (al die internetmarketing en extreem veel straatverkopers :X, het kostte wat), van de Bron en Powerpeers. Allemaal rap stijgend vastrecht. En dat kan je, itt verbruikskosten, niet terugverdienen door zuinig met je energie om te gaan.

De ideale leverancier is voor mij: lokale groene stroom, laag vastrecht, redelijke tarieven en zo min mogelijk geld steken in grootschalige tv/telefoon/internet-marketing, straatverkoop of colportage. En liefst ook niet al teveel in het kantoor, de auto van de baas, etc.
Prima idealen natuurlijk. Maar ik denk dat zeker de grootverbruikers de komende drie maanden in eerste instantie gewoonweg enigszins betaalbaar willen overleven. Dat kan via een relatief gunstig geprijsd modelcontract of via een dagprijzen-leverancier. Dan komen daarna de idealen wel weer. Want dat er van alles mis is met de energiemarkt en verschillende leveranciers is natuurlijk helemaal waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@TexMex ik snap helemaal dat in de huidige situatie dit soort argumenten niet spelen. :) Net als of de energie wel (echt, 100%) groen is. Nood breekt wet, het is te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Cap schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:22:
@TexMex ik snap helemaal dat in de huidige situatie dit soort argumenten niet spelen. :) Net als of de energie wel (echt, 100%) groen is. Nood breekt wet, het is te begrijpen.
Precies! Vroeger betaalde je graag een paar euro meer voor iets groenere stroom of groener gas. Inmiddels zal die overweging voor de meesten even geen rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Cap schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:01:

Snap wat je bedoelt, vastrecht klinkt leuk, bijna alsof je een recht koopt. Inmiddels is het al een paar jaar omgedoopt naar vaste leveringskosten, maar vastrecht is nog steeds ingeburgerd. :)

Maar uiteindelijk is het idd precies dat wat iVibes zegt, een vaste vergoeding aan de leverancier om gebruik te 'mogen' maken van hun 'services'/product/administratie. Of zoals powerpeers het (terecht en transparant) noemt 'Voor het online platform en de dienstverlening van Powerpeers'.
Helemaal waar! Maar aangezien Powerpeers dit kostenonderdeel als een van de weinigen een compleet andere benaming geeft, leek enige verduidelijking voor eventuele geïnteresseerden mij wel op zijn plaats. Maar 'vaste leveringskosten' is inderdaad de gebruikelijke term. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Mijn frustratie was dus dat zowel Qurrent, vd Bron als Powerpeers er prat op gingen echt lokaal groene stroom te gebruiken (prima), maar dat het na verloop van tijd stuk voor stuk vooral enorme marketingmachines bleken die, op wat voor manier dan ook (massale straatverkoop, bellen, nietsvermoedende mensen ongevraagd lastig vallen :X) mensen aan een duur contract probeerden te krijgen. Wel schermen met groene stroom voor het goed van de aarde, maar ondertussen naïeve mensen veel te dure contracten aanpraten, dat gaat er bij mij niet in. Hypocriet.

Op Powerpeers na misschien inmiddels ook allemaal overgenomen door de grotere concurrent. De directeurtjes zullen daarbij hun zakken wel goed gevuld hebben.

Edit: inmiddels zijn deze 'groene schapen' met hun gelikte marketing allemaal onderdeel van de grote bedrijven: :)

Qurrent = Greenchoice
vdBron = Essent
Powerpeers = Vattenfall

[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 06-01-2022 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iVibes

iVibes

We Were Meant to Fly

TexMex schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:25:
[...]

Tuurlijk, maar is wel degelijk van belang bij het bepalen van m'n eventuele toekomstige totaalprijs en of het loont om over te stappen. (je moet op de kleintjes letten)
En iedere leverancier vraagt daar inderdaad een bedrag voor maar dat bedrag kan nog al eens flink uiteenlopen per aanbieder. En Powerpeers is daar nou net niet heel goedkoop mee.....

edit:
(Als ex-fenor en gedwongen BE klant zoek ik een alternatief voor alleen m'n stroomkosten. De aangeboden gasprijs door BE is redelijk)

[ Voor 7% gewijzigd door iVibes op 06-01-2022 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Cap schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:32:
Mijn frustratie was dus dat zowel Qurrent, vd Bron als Powerpeers er prat op gingen echt lokaal groene stroom te gebruiken (prima), maar dat het na verloop van tijd stuk voor stuk vooral enorme marketingmachines bleken die, op wat voor manier dan ook (massale straatverkoop, bellen, nietsvermoedende mensen ongevraagd lastig vallen :X) mensen aan een duur contract probeerden te krijgen. Wel schermen met groene stroom voor het goed van de aarde, maar ondertussen naïeve mensen veel te dure contracten aanpraten, dat gaat er bij mij niet in. Hypocriet.

Op Powerpeers na misschien inmiddels ook allemaal overgenomen door de grotere concurrent. De directeurtjes zullen daarbij hun zakken wel goed gevuld hebben.
Vandebron ging daar helemaal ver in! Daar kon je zogezegd kiezen van welk lokale project je je stroom wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 19:59

Honesty

kattenneus!

Uit paniek ook maar gebruik gemaakt van powerpeers, zie van de zomer wel weer wat ik dan doe.
Zat 3 jaar bij Energyzero maar die gingen naar 1,89 voor gas en 0,49 cent voor stroom.
Nu zijn de prijzen bij powerpeers ook meer dan wat we nu hebben maar zeker stroom tikt lekker aan.
Wij gebruiken meer stroom dan gas.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rsport40
Honesty schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:42:
Uit paniek ook maar gebruik gemaakt van powerpeers, zie van de zomer wel weer wat ik dan doe.
Zat 3 jaar bij Energyzero maar die gingen naar 1,89 voor gas en 0,49 cent voor stroom.
Nu zijn de prijzen bij powerpeers ook meer dan wat we nu hebben maar zeker stroom tikt lekker aan.
Wij gebruiken meer stroom dan gas.
Waarom dan niet easyenergy? Dat scheelt mij bijna €100,- per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
iVibes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:36:
[...]

Tuurlijk, maar is wel degelijk van belang bij het bepalen van m'n eventuele toekomstige totaalprijs en of het loont om over te stappen. (je moet op de kleintjes letten)
En iedere leverancier vraagt daar inderdaad een bedrag voor maar dat bedrag kan nog al eens flink uiteenlopen per aanbieder. En Powerpeers is daar nou net niet heel goedkoop mee.....
Absoluut, je moet het altijd terugrekenen naar je eigen verbruik! Ik heb het later overigens nog toegevoegd aan mijn post.

Maar de vaste leveringskosten zijn bij Powerpeers inderdaad aan de hoge kant. Al valt het ten opzichte van de andere modelcontracten nog mee. Die rekenen óf een vergelijkbaar vastrecht óf hun gas- en stroomtarieven zijn zo belachelijk hoog dat ze sowieso al afvallen.

En verder blijft natuurlijk gelden: wat je hier ook leest, reken het altijd even terug naar je eigen verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door TexMex op 06-01-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
@cap: je kon ze pas niet vinden, misschien handig voor in je overzicht.
de tarieven voor het modelcontract van Hem energie staan hier:
www.hem.nl/modelcontract/
niet goedkoper dan wat we hier vaakzien maar toch, dan staan ze in je overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Rsport40 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:45:
[...]

Waarom dan niet easyenergy? Dat scheelt mij bijna €100,- per maand.
Heb powerpeers geannuleerd en eays energy aangemeld omdat ik het idee van easy energy wel interessant vind. Nadeel is wel dat je bij powerpeers vaste tarieven hebt en bij eays per uur betaald maar dat maakt het ook wel leuker om te proberen. Of het echt goedkoper is moeten we nog afwachten, maar dan die 50 cent van energyzero verwacht ik toch niet.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScarAce1989
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-08 11:16
Besloten om van Essent naar Powerpeers naar CoolBlue te gaan.

Essent loopt af op 10 januari. Vanaf 11 januari t/m 20 januari heb ik enorm hoge prijzen bij Essent. Daarna t/m 31 maart €226,29 p/m en per 1 april voor 1 jaar vast €162,13 p/m.

Dit op basis van 4800 kWh en 800 m3.

Hoe werkt dit met het doorgeven van de meterstanden? En dan vooral over de periode 11 januari t/m 20 januari wanneer ik een stuk meer betaal? Ik heb geen slimme meter?

Misschien wordt het interessant om zonnepanelen te gaan plaatsen. Heeft iemand ervaring met hoe dit te realiseren met een gezamenlijk dak en een VvE van 6 woningen?

Daarnaast wil ik iedereen bedanken in dit forum die meedenken met de medemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:06
Zit bij Greenchoice. Factuur december was 221 euro. Januari nu 327. Contract is afgelopen, en dus variabel.

Nu zie ik als gastarief 1,43 staan per kuub. Ik begrijp niet helemaal waarom het verschil tussen de facturen zo enorm groot is. De gasprijs lijkt me nog mee te vallen toch? Op basis van de media, en de meldingen daarin dat het kabinet flink zou compenseren, valt me dit echt vies tegen.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Anders morgen GC maar eens bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iVibes

iVibes

We Were Meant to Fly

Honesty schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:10:
[...]

Heb powerpeers geannuleerd en eays energy aangemeld omdat ik het idee van easy energy wel interessant vind. Nadeel is wel dat je bij powerpeers vaste tarieven hebt en bij eays per uur betaald maar dat maakt het ook wel leuker om te proberen. Of het echt goedkoper is moeten we nog afwachten, maar dan die 50 cent van energyzero verwacht ik toch niet.
Als ik bij Easy Energie alleen voor stroom kies en een gebruik van zo'n 2100 kWh invul betaal ik € 1,95 euro per maand????

#raar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

dicksterk schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:02:
@cap: je kon ze pas niet vinden, misschien handig voor in je overzicht.
de tarieven voor het modelcontract van Hem energie staan hier:
www.hem.nl/modelcontract/
niet goedkoper dan wat we hier vaakzien maar toch, dan staan ze in je overzicht.
Dank je, ik had die inderdaad al toegevoegd. Zowel het modelcontract als de (alweer verdwenen geloof ik) 1 jr vast Eurowind en Aardgas deal via gaslicht.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Honesty schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:10:
[...]

'Die 50 cent van energyzero', wat bedoel je daarmee?

Heb je het over stroom? De inkoop kWh tarieven van Frank en Energyzero (Main, ANWB etc) zijn gelijk aan elkaar, die van Easy ook gelijk voor stroom en voor gas een klein beetje hoger. Dat zie je terug in de dag- en uurstatistieken die op hun sites staan.

Voorbeeldje Easy inc btw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G98cIhYm_eqORmWuWgdG_CnaqP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/spLRmuF4zM0f19a3c3hxw7cJ.png?f=fotoalbum_large

Mijn Domein inc btw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oWmSvktnSQkNNRhZxFGXv3CXbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwZ9WVZjAEMkL210TI6dmOIM.png?f=fotoalbum_large

Mijn Domein ex btw, even voor vergelijk met de ex btw grafiek van Frank:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQXDjoL6_1BHjgq2tGo_Hr9_4EM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EZQ2e9QQlFDUmpuTHXvQJuqC.png?f=fotoalbum_large

Frank ex btw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vu6K32f7BIamQcGtPSfz8Kn8pY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G1TIF2vEsQ4hg8CJ2f6ilgfI.png?f=fotoalbum_large

24 ct inc vs 24 ct inc = 20 ct ex = 20 ct ex. :P

[ Voor 53% gewijzigd door Cap op 06-01-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Laatst online: 21-09 19:33
Hier ook eens mijn verbruik aan stroom ingevuld bij Easy Energy.

Ik kom dan op een jaarverbruik van circa 5000 kWh op 63€ per maand. Dit tarief is dus naar ik begrijp volledig flexibel en dus mogelijk onderhevig aan flinke fluctuaties aan de inkoop kant.

"If it seems too good to be true, it probably is?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Cap schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:38:
[...]

Heb je het over stroom? De inkoop kWh tarieven van Frank en Energyzero (Main, ANWB etc) zijn gelijk aan elkaar, die van Easy ook gelijk voor stroom en voor gas een klein beetje hoger. Dat zie je terug in de dag- en uurstatistieken die op hun sites staan.

[Afbeelding]

Mijn Domein inc btw:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Frank ex btw:
[Afbeelding]

Ik zie het al Energyzero rekent met 32c per kwh en dan kom je met leveringskosten en belasting op 51 cent uit, dan ga ik easy ook opzeggen en blijf ik wel gewoon bij energyzero tot de zomer :+ :+
Ik heb mijn contract eind december gehad van energyzero maar de tarieven zijn nu een stuk lager zie ik op de site.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Mijn Domein inc btw:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Frank ex btw:
[Afbeelding]

Maar deze tarieven zijn exclusief de variabele overheidsheffingen, als ik het goed zie?

[ Voor 11% gewijzigd door TexMex op 06-01-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iVibes

iVibes

We Were Meant to Fly

Lord_Dain schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:49:

Ik kom dan op een jaarverbruik van circa 5000 kWh op 63€ per maand. Dit tarief is dus naar ik begrijp volledig flexibel en dus mogelijk onderhevig aan flinke fluctuaties aan de inkoop kant.

Nee hoor, heel realistisch... O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZ6otJZa_f8xe8g7OgiiqprzapU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w5EsT9gpkda1WKjeZNEM5r6h.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
[...]

Wel vreemd, want als ik 3000 stroom en 2000 gas invoer, dan kost het bij:
Easy: €245,- per maand
Frank: €335,- per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ja, inkoopprijs van de EPEX beurs, daarom zijn ze ook allemaal hetzelfde.
Wat verschilt is de "inkoopopslag / inkoopvergoeding", de laatste keer dat ik die checkte was die het laagste voor MDE en het hoogste voor Easy. Met name inkoopkosten gas verschilt erg. Dus, zoals altijd, uitkijken wat je koopt. :P
Lord_Dain schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:49:

Dat jaarverbruik kan je compleet negeren, dat is maar een (random) indicatie. Prijzen fluctueren immers elk uur voor stroom en elke dag voor gas. Het zegt dus helemaal NIETS. Vandaar ook dat de voorbeeldberekening van Easy lager uitkomt dan die van de andere twee aanbieders ondanks dat Easy iets hogere tarieven heeft. ;)

Zoals altijd: tarieven (inc inkoopopslag) vergelijken, plus vastrecht. En in geval van dit soort contracten over een langere periode. En uiteraard opletten op dingetjes als inc vs ex btw. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 06-01-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Rsport40 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Easy rekent wel met een onrealistische optimistische kwh en m3 prijs als ze je maandbedrag berekenen.
Wij hebben gerekend met een gemiddeld verwachte inkoopprijs van 15,61 cent/kWh incl. BTW. Hierboven op komen de overheidsheffingen (11,408 cent/kWh Energiebelasting incl. BTW en 3,630 cent/kWh Opslag Duurzame Energie incl. BTW), de opslag (0,968 cent/kWh) en het tarief voor de vergroening van de stroom (GvO, 0,064 cent/kWh). Het totale verwachte tarief is dus 31,68 cent/kWh incl. BTW

zoals je ziet in het lijstje hierboven was het op 6 januari gemiddeld 27c

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Rsport40 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Zie bovenstaande maandbedragen zeggen NIETS, al helemaal niet voor dag/uurflexcontracten. Dat hangt er maar net vanaf hoe de prijspipo de voorbeeldberekening heeft ingericht, met welk tarief doet ie dat. Dat van vandaag 12 uur? Of 15 uur? Of 0 uur? Of een tarief van gisteren? Of een fictief tarief, immers uurvariabel. :P

Wat weet je WEL?

- basisprijzen (en dus het variabele deel ervan) is bij alledrie gebaseerd op inkoopprijs van de EPEX voor stroom en LEBA/groothandel voor gas
- vaste inkoopopslag die per leverancier verschilt
- vaste leverkosten per maand die per leverancier kan verschillen
- het verloop van de prijzen over de afgelopen maanden, gemiddelde prijs per jaar / maand. zie de grafieken.

Op basis van die gegevens kan je een eerlijk vergelijk maken. Onderling op basis van inkoopopslag en vaste leverkosten. En met vaste prijs contracten op basis van de prijzen over een langere pediode (rekening houdend met de relatief hoge stroomprijzen bij deze flexcontacten gedurende de piekuren)

Hou ook de uurprijs in de gaten en scroll dus door de uurprijzen van een flink aantal dagen over verschillende maanden. Overdag heb je doorgaans relatief hoge prijzen, met name in de ochtend en avond, dipje in het midden. 's nachts heel goedkoop.

Wat je verder ook weet is wanneer op de dag jij VEEL verbruikt en ook welke van die dingen je evt naar goedkope uren kan verplaatsen (auto laden,vaatwas, wassen e.d.) en welke niet.

Op basis daarvan kan je zien of jij gemiddeld goedkoop uit zult zijn of juist niet. ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Cap op 06-01-2022 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
TexMex schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Maar deze tarieven zijn exclusief de variabele overheidsheffingen, als ik het goed zie?
Even verder gezocht.

Volgens easyEnergy:
De genoemde energietarieven zijn inclusief BTW, maar exclusief opslag (0,968 ct/kWh incl. BTW voor stroom en 4,7 ct/m3 incl. BTW voor gas), regiotoeslag (enkel bij gas, 2,197 ct/m3 incl. BTW), Energiebelasting (4,452 ct/kWh incl. BTW voor stroom en 43,950 ct/m3 incl. BTW voor gas) en Opslag Duurzame Energie (3,691 ct/kWh incl. BTW voor stroom en 10,467 ct/m3 incl. BTW voor gas) en kosten voor de vergoening van de stroom (GvO, 0,064 ct/kWh incl. BTW).
Het lastige daarmee is dat de meeste mensen in dit topic toch vooral naar de all-in stroom- en gastarieven kijken. Voor een echt goed overzicht zou ik die grafiekjes weleens willen zien met de all-in variabele tarieven. Maar die zijn er waarschijnlijk niet. Het zou sowieso helpen als alle leveranciers hun tarieven op dezelfde manier tonen, op welke manier dat dan ook moge zijn. Als snap ik natuurlijk ook wel weer dat ze daar zelf niet echt op zitten te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

TexMex schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Even verder gezocht.

Volgens easyEnergy:

[...]

Het lastige daarmee is dat de meeste mensen in dit topic toch vooral naar de all-in stroom- en gastarieven kijken. Voor een echt goed overzicht zou ik die grafiekjes weleens willen zien met de all-in variabele tarieven. Maar die zijn er waarschijnlijk niet. Het zou sowieso helpen als alle leveranciers hun tarieven op dezelfde manier tonen, op welke manier dat dan ook moge zijn. Als snap ik natuurlijk ook wel weer dat ze daar zelf niet echt op zitten te wachten.
enig idee wat vergoening is?
kosten voor de vergoening van de stroom (GvO, 0,064 ct/kWh incl. BTW).

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@TexMex Dat is een universeel probleem op de energiemarkt dat zich bij alle leveranciers en contractsoorten afspeelt, dus niet alleen deze flexcontracten.

De een toont alleen all-in tarieven, de ander kale tariven en apart de belastingen, weer een ander zonder btw, de ander met, of een mengvorm. Etc etc. Daarom is het bijhouden van zo'n spreadsheet met prijzen ook zo'n ku*-werk.
Je kan een leverancier niet kwalijk nemen dat hij zich niet aan de gewoonte in dit forum houdt.
Hoe dan ook, je zult dus altijd ZELF op moeten letten, het is niet anders. :P

Zolang het inclusief btw is kan je het nog wel onthouden: ongeveer 8 cent erbij voor stroom en 54 cent voor gas.

Ik doe het voor dit doel andersom: ik onthoud even wat nu een 'goed' tarief is ex belastingen, bijv 1 euro voor gas en 25 cent voor stroom, en bekijk dan de grafieken. Maar bij Frank moet je dan ook weer de btw eraf halen. :X 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 06-01-2022 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Je zou er bijna op kunnen afstuderen 8)7

De duitsers hebben toch meer gas nodig en zo moeten wij in Groningen de gasgraan verder / langer open zetten. Lekker bezig.

Groningse gaskraan weer open: dit jaar bijna dubbel zoveel gas nodig als gedacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 16:05
Staat in het klein op de pagina als je het afsluit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1nhb4-3MHx8p5oJ0-JWM2hTDHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MfuzmXPHkibIHLqufY1Trx8I.png?f=fotoalbum_large

Verder dus nergens. Moest eerst ook ff zoeken, want nadat je dus je postcode etc. invoert vind je die ingangsdatum niet meer terug.

[ Voor 8% gewijzigd door Flipswix op 06-01-2022 20:23 ]

Pagina: 1 ... 128 ... 238 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Sheet met alle aanbiedingen (let op: de prijzen zijn niet meer actueel, werk ze zelf bij om de rekentool te gebruiken): https://docs.google.com/s...osTAJ7Ic/edit?usp=sharing

Het vragen naar en aanbieden van referral links is niet toegestaan.
Tevens bespreken we hier geen gesjoemel met meterstanden

Ervaringen met terugleververgoedingen: Het grote terugleververgoeding topic en Saldering per kwartaal of jaar
Voor de hele korte contracten: het grote day ahead energie prijzen topic.

De hoge prijzen vanaf najaar 2021 kunnen hier besproken worden: Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

Duurzame praat:
De Duurzame Kroeg deel 4