Stoffa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:26:
Zit bij Greenchoice. Factuur december was 221 euro. Januari nu 327. Contract is afgelopen, en dus variabel.
Nu zie ik als gastarief 1,43 staan per kuub. Ik begrijp niet helemaal waarom het verschil tussen de facturen zo enorm groot is. De gasprijs lijkt me nog mee te vallen toch? Op basis van de media, en de meldingen daarin dat het kabinet flink zou compenseren, valt me dit echt vies tegen.
Heeft iemand hier een verklaring voor? Anders morgen GC maar eens bellen.
Helaas is dit een reële stijging van je maandbedrag. En dan zit je met 1,43/m3 (en volgens mij 0,29/kwh enkeltarief) als bestaande GC klant die overgezet wordt naar variabel tarief nog best goed.

Voor "nieuwe" klanten die gedwongen naar een nieuwe leverancier moeten (faillissementen, nieuwe woningeigenaren ed) zijn de energiecontracten nu al over de 2 euro per kuub / 45-50 cent per kwh (ook bij GC).
In hoeverre je de stijging van je maandbedrag kan verkaren hangt natuurlijk af van:
-hoe is je stroom en gasverbruik: de stroomprijs wordt relatief gedempt door de overheidsmaatregelen (verlaging van belasting op elektriciteit), de gasprijs stijgt meer en de belasting daarop ook in 2022.
-wat waren de tarieven onder je inmiddels afgelopen contract, had je recht op kortingen (zoals welkomstkorting, WindVangers), die verrekend zijn in het maandbedrag en nu wegvallen
Bij huizen met gewone CV/gasinstallatie als hoofdverwarming is 70-80% van de energierekening toe te wijzen aan gasverbruik.
De meeste mensen bij wie de contracten nu aflopen hadden een gasprijs van tussen 70 en 90ct/kuub, die prijs gaat -afhankelijk van je leverancier- naar ca 1,20 tot 1,50/kuub variabel. Bij 1,43/kuub is dat zo'n 80% stijging, in combinatie met de dempende overheidsmaatregelen leidt het bij jou uiteindelijk tot +47% voor je maandbedrag (wat uiteraard slechts een inschatting is, afhankelijk van je stookgedrag en de strengheid van de winter, hier kan je zelf met wat rekensommetjes in Excel en evt. wat data uit je slimme meter een betere inschatting van maken).
Echt goedkopere opties zijn er momenteel ook niet. Wat de meeste hier doen/voorstellen is een "redelijk gunstig" variabel tarief uitzitten (die heb je wel opzich), en hopen dat de prijzen in loop van voorjaar/zomer dalen en dan een nieuw contract afsluiten. (en in de laatste weken van 2021 waren er nog enigszins gunstige 3-jaars contracten af te sluiten via loopholes, maar dat is nu ook wel voorbij). In de tussentijd: bewust en zuinig stoken en investeren in truien en elektrische dekens
[
Voor 9% gewijzigd door
davidov2008 op 06-01-2022 22:11
]