Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 94 95 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dreamvoid
  • Registratie: August 2001
  • Laatst online: 00:49
dunklefaser schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:00:
De energietransitie botst (soms) met de stroomhonger van nieuwe datacenters.
En wie betaalt de groene stroomproductie uiteindelijk waar de tech-giganten van profiteren?
Doorgaans sluiten de datacenters PPA's (Power Purchase Agreements) af met groene stroomproducenten, dus die betalen iig voor de stroom en GvO's.

Ik blijf het een beetje een rare discussie vinden - datacenters en andere energie-intensieve industrie worden altijd al daar neergezet waar de energie het goedkoopst is, vroeger was dat in de Eemshaven of de Maasvlakte met de kolen/gascentrales naast de deur, nu is dat dus naast een windpark aan de dijk. Het duurste aan stroom is nou eenmaal het transportnet, dan wil je zo dicht mogelijk op de bron zitten.

Inderdaad wel jammer dat je in zo'n dunbevolkt gebied weinig zinnigs kan doen met de restwarmte.

[Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 23-06-2020 11:33]

specs

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:45
DeWâl schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:18:
[...]

5 jaar vind ik een hele lange periode namelijk..
Ik ook ,ik heb het wel gedaan. Zelfs met welkoms bonus is overstappen niet handig voor mij, daarnaast verwacht ik dat na enenco en Greenchoice ook de rest zal volgen in de race om prijzen en voorwaarden te verlagen voor terugleveren. Voor mij is het meer dan ik gemiddeld rekening mee heb gehouden tijdens het doorrekenen van de instalatie, elk jaar wat met 11 cent wordt gehonoreerd is er 1, wel heb ik op papier laten bevestigen dat het het 5 jaar 11 cent is, voor 10.000kWh. indien ze afwijken stap ik op.

• dunklefaser
  • Registratie: October 2012
  • Laatst online: 06-07 18:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dreamvoid schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:32:
[...]

Doorgaans sluiten de datacenters PPA's (Power Purchase Agreements) af met groene stroomproducenten, dus die betalen iig voor de stroom en GvO's.
Mijn idee is:
Uiteindelijk betaalt de belastingbetaler ook deze groene stroomproductie via EB/ODE en de verstrekte subsidies voor windparken en zonnepaneelparken.
Just my 2 mWh

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:43
Op afgelopen jaarafrekening van GC 2500kwh teruggeleverd met 9 maanden zonnepanelen op dak dus ook maar eens bellen om contract langer vast te zetten. Hopelijk kunnen ze nog mooi aanbod doen voor gastarief

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

• twain4me
Bjorn180179 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:33:
Op afgelopen jaarafrekening van GC 2500kwh teruggeleverd met 9 maanden zonnepanelen op dak dus ook maar eens bellen om contract langer vast te zetten. Hopelijk kunnen ze nog mooi aanbod doen voor gastarief
Ik zou met een dergelijk beperkte hoeveeheid terugleveren +gascontract gewoon voor het overstappen+bonus gaan. powerpeers is voor jou waarschijnlijk nu beter, de meeste mensen die nu hebben verlengt zitten rond de 7000kWh terugleveren na salderen.

• murphsy
  • Registratie: January 2009
  • Laatst online: 01-07 09:24

murphsy

Thinkingbig.nl

Wij staan op het punt om de meest onduurzame keuze van ons leven te maken: een airco aanschaffen. De afgelopen drie jaar zijn we tot de conclusie gekomen dat ons mooie jaren 30 huis gemakkelijk opwarmt en onmogelijk afkoelt.

Kom ik daarvoor de kroeg binnenvallen? Nee!

Ik hoop dat er nog een alternatief is, in de vorm van zonnescreens op de begane grond en eerste verdieping. Maar werkt dat echt? En welke zijn goed?

Ik zoek:

- laten installeren (geen tijd om zelf te doen)
- liefste aansluitbaar op Google Home (we gebruiken Nest en Google Home actief), maar ook direct aanstuurbaar
- zoveel mogelijk warmtewerend, het is nu al 28 graden op de eerste verdieping (ja, véél warmer dan buiten)
- een beetje betaalbaar
- voor het huis zitten we direct aan de stoep, dus een markies of uitschuifscherm zit er niet in (werkt beter dan een screen vrees ik)
- achter op de verdieping zou wel een markies kunnen eventueel

Iemand ervaring met een goede oplossing?

Ik schrijf over geld en leven, bijv. Zo onbelangrijk is rendement voor FO »

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:54

Proton_

Team Welles

@murphsy
je kunt ook beide doen :)
Met screens heeft een airco het makkelijker en vreet dus minder stroom.

Met screens houd je het niet koel, je hebt waarschijnlijk weinig (dak)isolatie. Het kan wel zorgen dat het niet meer superheet wordt.
Een rolluik op de slaapkamer maakte het bij mij iets van drie graden koeler, van 28 graden naar 25 graden.

Mocht je een airco nemen, zorg dan dat hij ook kan verwarmen. Dat is namelijk goedkoper dan verwarmen op gas, zeker als het niet vriest.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• murphsy

murphsy

Thinkingbig.nl

We hebben een geïsoleerd dak. Het warmte probleem is door het hele huis, op zolder wel het ergste (niet gek, gezien de neiging van warme lucht om op te stijgen). Zonneschermen op de dakramen lijkt een makkelijke, goedkope en logische eerste stap. Zo'n € 100 per dakraam voor handmatige screens. Prima voor op zolder. Maar daar verwachten we weinig echte impact van.

Zonnescreens op de eerste verdieping en begane grond komen al snel op ±€3.000 (inclusief montage), dus daarvoor willen we wel wat echte impact. Drie graden zou een goed resultaat zijn. In de straat heeft helaas nog niemand het toegepast, dus geen ervaringen. Het is geen rijke straat, dus we verwachten ook niet dat iemand ze wel gaat aanschaffen 😉

Als je rolluik zegt, bedoel je dan die dikke witte variant of een screen? Een luik gaan wij sowieso niet plaatsen, een screen is het 'hoogst' haalbare. Vanwege esthetische eisen 😅

• Dreamvoid
dunklefaser schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:52:
[...]

Mijn idee is:
Uiteindelijk betaalt de belastingbetaler ook deze groene stroomproductie via EB/ODE en de verstrekte subsidies voor windparken en zonnepaneelparken.
Just my 2 mWh
Da's ook de bedoeling, zoveel mogelijk stroomproductie vergroenen. Doe je dat niet, dan zetten ze het datacenter in de Eemshaven neer naast de kolen (ok, tegenwoordig gas) centrale.

specs

• Schinnen-groen
  • Registratie: June 2011
  • Laatst online: 05-07 17:58

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als ik al die posts zo teruglees, zou een naamswijziging voor dit forum niet verkeerd zijn 8)

Maar oké, er zit ook een verdienmodel in de hele milieu problematiek/business en als jullie het niet doen, dan doen anderen het wel. Ik begrijp dit als de beste.

No hard feelings.

*Schinnen-groen gaat het vogelvoer bijvullen*

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• klump4u
  • Registratie: February 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Dacht ook om met de 700kWh overschot naar GC te gaan maar heb al iets anders voor het overschot gevonden 😎

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: March 2002
  • Laatst online: 01:16

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

klump4u schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:57:
Dacht ook om met de 700kWh overschot naar GC te gaan maar heb al iets anders voor het overschot gevonden 😎
[Afbeelding]
Er is geen droogte hoor dus plemp al die zwembaden maar vol met drinkwater :/

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:13:
[...]

Er is geen droogte hoor dus plemp al die zwembaden maar vol met drinkwater :/
Bier was niet in de aanbieding😉
750 liter en zit er al 3 weken in.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Dat gaat nog wel, elders vond iemand het nodig om er een met 19 kuub inhoud te plaatsen |:(
ik wens hem veel plezier met reinigen en verwarmen.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:31:
Dat gaat nog wel, elders vond iemand het nodig om er een met 19 kuub inhoud te plaatsen |:(
ik wens hem veel plezier met reinigen en verwarmen.
Gewoon met een zonneboiler en afvullen met regenwater ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Schinnen-groen schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:23:
[...]

Gewoon met een zonneboiler en afvullen met regenwater ;)
Dat is de theorie, nu eens tellen hoe vaak dat gebeurt :9
Daar stond een warmtepomp naast, op zich al beter dan een inductieplaat erin mieteren :')

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:29:
[...]

Bier was niet in de aanbieding😉
750 liter en zit er al 3 weken in.
Ik neem aan dat hier een filter in zit? Voor bier hoeft dit niet, daar zit al alcohol . :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:35:
[...]

Daar stond een warmtepomp naast, op zich al beter dan een inductieplaat erin mieteren :')
Als het regenwater is, is die inductieplaat geen probleem. Zelfs een strijkijzer of je broodrooster kan dan ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 00:14
murphsy schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:08:
Wij staan op het punt om de meest onduurzame keuze van ons leven te maken: een airco aanschaffen. De afgelopen drie jaar zijn we tot de conclusie gekomen dat ons mooie jaren 30 huis gemakkelijk opwarmt en onmogelijk afkoelt.

Ik hoop dat er nog een alternatief is, in de vorm van zonnescreens op de begane grond en eerste verdieping. Maar werkt dat echt? En welke zijn goed?

Ik zoek:

- liefste aansluitbaar op Google Home (we gebruiken Nest en Google Home actief), maar ook direct aanstuurbaar
- zoveel mogelijk warmtewerend, het is nu al 28 graden op de eerste verdieping (ja, véél warmer dan buiten)
- een beetje betaalbaar
- voor het huis zitten we direct aan de stoep, dus een markies of uitschuifscherm zit er niet in (werkt beter dan een screen vrees ik)

Ja, airco laten installeren :D Tenzij je enorme glas partijen hebt (niet erg waarschijnlijk in een jaren 30 huis) komt de opwarming doordat de massa van je huis opwarmt, dat hou je niet tegen met een paar screens voor de ramen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• murphsy

murphsy

Thinkingbig.nl

PentaClover schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:08:
[...]

Ja, airco laten installeren :D Tenzij je enorme glas partijen hebt (niet erg waarschijnlijk in een jaren 30 huis) komt de opwarming doordat de massa van je huis opwarmt, dat hou je niet tegen met een paar screens voor de ramen.
Klopt, het huis heeft weinig massa. Veel houtskelet en dunne muurtjes. Warmt daardoor erg enthousiast op. Actieve koeling zou voor ons een laatste stap zijn, dat is zo milieuonvriendelijk.

Ons plan is nu:
  • Zonnescreens op de dakramen (buitenkant), hebben we nu nog niet
  • Zonnescreens op de slaapkamerramen (buitenkant) eerste verdieping
  • Warmtewerendefolie op het badkamerraam
  • Warmtewerendefolie op de bijkeukenramen
Dan kijken of we daarmee de maximale temperatuur een paar graden omlaag kunnen brengen. Eventueel dan nog een mobiele airco toevoegen voor de kinderkamer, voor de echt gekke dagen.

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-06 16:29
murphsy schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:22:
[...]

Ons plan is nu:
  • Zonnescreens op de dakramen (buitenkant), hebben we nu nog niet
Goed plan!
We hebben een standaard Velux dakraam in de keuken, op het oosten. Bloedheet.
De 'lichtvlek' van dit raam op de vloer is ca 1.5m2.
Zonder (buiten) zonnescreen werd de vloer ter plaatse van de 'lichtvlek' in de zomer zo'n 40 graden.
Met zonnescherm is de vloer zo'n 20 graden koeler, oftewel:

Zonder zonnescreen is het alsof je een straalkacheltje van ruim 200W continue aan hebt staan. 8)7
Screen voor Velux raam kost bij de Hornbach 70 Euro, en is binnen 5 minuten super simpel te monteren.

[Voor 6% gewijzigd door kaasmakert op 24-06-2020 09:43]

Gasloos sinds 03-2018, bouwjaar '55 | 7kW Panasonic Monoblock | Atlantic Explorer V3 | 4.1kWp PV

• Skyaero
  • Registratie: July 2005
  • Niet online
Zonneschermen aan de buitenzijde zijn uitermate effectief. Het merendeel van opwarming in de zomer komt door directe zoninstraling.

Je hebt weinig thermische massa. Dat zou betekenen dat je gedurende de nacht de woning ook weer snel kan afkoelen als je voldoende ventileert.

• assje
  • Registratie: March 2007
  • Laatst online: 07:13
Schinnen-groen schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:38:
Als het regenwater is, is die inductieplaat geen probleem. Zelfs een strijkijzer of je broodrooster kan dan ook.
Wat bedoel je hier precies mee?

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Proton_

Proton_

Team Welles

@assje Dat water met een lage EC (zoals schoon regenwater en gedemineraliseerd/gedestilleerd water) slecht geleidt. Je kunt er dan in theorie blote stroomkabels in leggen zonder dat er veel gebeurt.
Helaas blijft water niet lang schoon op het moment dat een mens ondergedompeld wordt, dus het is ook in theorie een HEEL DOM IDEE ;)

• murphsy

murphsy

Thinkingbig.nl

Skyaero schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:17:
Zonneschermen aan de buitenzijde zijn uitermate effectief. Het merendeel van opwarming in de zomer komt door directe zoninstraling.

Je hebt weinig thermische massa. Dat zou betekenen dat je gedurende de nacht de woning ook weer snel kan afkoelen als je voldoende ventileert.
Dat afkoelen valt helaas tegen. Maar opwarming voorkomen wordt een goede eerste stap.
kaasmakert schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:40:
[...]
Zonder zonnescreen is het alsof je een straalkacheltje van ruim 200W continue aan hebt staan. 8)7
Screen voor Velux raam kost bij de Hornbach 70 Euro, en is binnen 5 minuten super simpel te monteren.
Heel herkenbaar. Wij hebben 3 behoorlijk grote dakramen, dus ik verwacht er wel wat van. Ik ga wel opzoek naar de schermen van Velux zelf. Huismerk materiaal heb ik erg slechte ervaringen mee inmiddels.

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-06 16:29
murphsy schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:39:

Heel herkenbaar. Wij hebben 3 behoorlijk grote dakramen, dus ik verwacht er wel wat van. Ik ga wel opzoek naar de schermen van Velux zelf. Huismerk materiaal heb ik erg slechte ervaringen mee inmiddels.
Dit zijn 'echte' Velux buitenzonweringen!

Ik vond het zelf ook erg meevallen, zeker gezien de (hoofd)prijzen die je normaal betaald als ergens een Velux sticker opzit.

Gasloos sinds 03-2018, bouwjaar '55 | 7kW Panasonic Monoblock | Atlantic Explorer V3 | 4.1kWp PV

• PentaClover
murphsy schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:22:
[...]
Actieve koeling zou voor ons een laatste stap zijn, dat is zo milieuonvriendelijk.

....
Dan kijken of we daarmee de maximale temperatuur een paar graden omlaag kunnen brengen. Eventueel dan nog een mobiele airco toevoegen voor de kinderkamer, voor de echt gekke dagen.
Ik heb ~2.5 jaar geleden airco in het hele huis laten installeren en vanwege het idee dat dat misschien veel stroom zou gebruiken, ook meteen 12 zonnepanelen op mijn garage gelegd.

Achteraf blijken de moderne airco's (lucht/lucht warmte pompen) belachelijk efficient te zijn. Zowel vorig jaar als het jaar ervoor, met de warme zomers, heb ik iets minder stroom verbruikt met de airco's dan dat slechts 2 van die 12 panelen hebben opgewekt in een heel jaar.

Ander voordeeltje is dat je ze ook voor efficient verwarmen kan gebruiken en zeker in het voor en najaar is dat een prima manier om minder gas te verstoken.

Mobiele airco's daarentegen zijn absoluut niet efficient en zou ik zeker niet aanschaffen als je het milieu een belangrijk puntje vind.

Afgelopen januari heb ik op 3 van de 4 dakvlakken van mijn huis ook zonnepanelen laten leggen, en ik merk nu dat op zolder het een stuk minder warm is, ondanks dat daar nu 2 omvormers hangen die warmte afgeven.
De panelen werken als een parasol voor het dak, de warmte van de zon gaat in de panelen zitten en door de luchtlaag tussen de panelen en de dakpannen komt er heeeeeel veel minder warmte in het dak.

Mocht je nog geen zonnepanelen hebben, dan zou ik het dak vol laten leggen, scheelt echt veel warmte.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• assje
Proton_ schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:18:
@assje Dat water met een lage EC (zoals schoon regenwater en gedemineraliseerd/gedestilleerd water) slecht geleidt. Je kunt er dan in theorie blote stroomkabels in leggen zonder dat er veel gebeurt.
Helaas blijft water niet lang schoon op het moment dat een mens ondergedompeld wordt, dus het is ook in theorie een HEEL DOM IDEE ;)
Aaah, ik dacht dat het een energetische boodschap was in de trend van "als je maar regenwater gebruikt is het geen propleem om die met een COP van 1 op te gaan warmen".

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• assje
murphsy schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:39:
Dat afkoelen valt helaas tegen. Maar opwarming voorkomen wordt een goede eerste stap.
Bij ons zijn een paar weken geleden beneden nieuwe kozijnen met triple glas geplaatst en is de spouw nageisoleerd met aminotherm. Een jaren 70 woning met bijna alleen maar glas op de begane grond en voorzijde pal op het zuiden, zipscreens staan in de planning maar even wachten tot de boel geschilderd is.

Alsnog al wel het idee profijt te hebben van de verbeterde isolatie, op dit moment is het nog 22 graden binnen en gevoelsmatig was dat voorheen nu al hoger geweest. Een huis met alle vloeren beton dus een graad opwarmen of afkoelen duurt echt een eeuwigheid.

Dit was ook een grappige gewaarwording bij het plaatsen van de kozijnen, een ochtend lang hebben op de benedenverdieping alle kozijnen/glas eruit gelegen. Het was buiten ongeveer 14/15 graden dus binnen ook. Toen het nieuwe glas er eenmaal instond was het in no-time binnen weer 20 graden zonder de verwarming aan gehad te hebben (zon scheen ook nauwelijks).

Plaatje bij het praatje:

Vooral de tochtige voordeur met enkelglas/brievenbus/kattenluik scheelt wel een jas:

[Voor 45% gewijzigd door assje op 24-06-2020 12:52]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

assje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:09:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Het was een grap....

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

News flash voor de spaarders en beleggers:

https://www.businessinsid...ox-3-2022-gaat-niet-door/

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Schinnen-groen schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:36:
[...]

Ik neem aan dat hier een filter in zit? Voor bier hoeft dit niet, daar zit al alcohol . :+
Yep filter, cop 1 verwarming, maar voor alcohol vrij bier geld die filter ook.

[Voor 6% gewijzigd door klump4u op 24-06-2020 15:00]

• assje
Schinnen-groen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:47:
News flash voor de spaarders en beleggers:
Potverdikkie voor niks alles uitgegeven aan isolatie

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:57:
[...]

Yep filter, cop 1 verwarming, maar voor alcohol vrij bier geld die filter ook.
Alcohol vrij bier is hetzelfde als de vegetarische slager. Noem het dan gewoon limonade met biersmaak en de vleesvervangerwinkel. :+

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Das mooi, wilde al gaan stoppen met beleggen

• JeroenH
  • Registratie: January 2003
  • Laatst online: 06:43
Er zijn weer mensen heel druk hun geld te verdienen met zéér belangrijke zaken

https://solarmagazine.nl/...nenstad-laten-verwijderen

:N

Illusion is the ultimate weapon

• Rukapul
  • Registratie: February 2000
  • Laatst online: 22:20

Rukapul

Moderator General Chat
Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:35:
[...]

Mensen met zo'n setup kiezen tegenwoordig voor passieve verwarming met EPDM matten. Kost een paar kWh voor de pomp die in het normale geval draait als PV het ook doet. Veel efficiënter nog als een warmtepomp.

Het water gaat een heel seizoen mee. (Onderschat ook niet het werk om het water te lozen. Makkelijker om het te onderhouden.)

Zo'n Jacuzzi zal meer energie kosten door de hoge doeltemperatuur.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

JeroenH schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:14:
Er zijn weer mensen heel druk hun geld te verdienen met zéér belangrijke zaken

https://solarmagazine.nl/...nenstad-laten-verwijderen

:N
Duurzaamheid heeft tenminste de aandacht daar :+
Wel weer een titel die het verhaal geen recht doet, het is de laatste optie als andere acties geen effect hebben.

• HereIsTom
  • Registratie: October 2010
  • Laatst online: 06-07 16:52

Ik zoek:

- een beetje betaalbaar

Wij hebben paar jaar gelden alle ramen in de zon van screens laten voorzien, dat scheelde ruim 10° binnen en toen het vorig jaar 40° was, was het hier binnen met alles dicht 25°.
Als je muren warm worden binnen is het misschien ook een idee om de muren te laten isoleren.

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• JeroenH
Speedy-Andre schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:37:
Wel weer een titel die het verhaal geen recht doet, het is de laatste optie als andere acties geen effect hebben.
Ik ben het met je eens dat je titel een beetje clickbaity is, maar het zal in het overgrote deel van de gevallen wel de praktijk weergeven...

Uit het stuk: "een groot deel is geplaatst zonder de benodigde omgevingsvergunning of voldoet niet aan de voorwaarden van het vergunningsvrij bouwen". Dat betekent sowieso dat de meeste mensen "iets" zullen moeten doen. Ik ken de regels die de mensen achter dit soort beschermdstadsgezichten opstellen helaas maar al te goed, en als het in het zicht ligt voldoen alleen echt kleine installatietjes (3-4 panelen) aan de regels. Dat betekent dat vrij veel huishoudens te maken zullen krijgen met optie 3 (verplaatsen) of 4 (weghalen). Optie 3 is natuurlijk een misselijke grap: niemand gaat natuurlijk zonnepanelen verplaatsen van de optimale kant van zijn woning (ongeveer zuid) naar de andere kant.

Kortom: dit zal er op neer komen dat veel mensen hun panelen gewoon weg moeten halen. En daarmee is de titel grotendeels waar.

Ik probeer me er niet zo druk om te maken, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat dit door sommige mensen zo belangrijk gevonden wordt dat er een project wordt opgezet, gehandhaafd gaat worden enz. Je zou toch zeggen dat er een betere bestemming voor dat gemeenschapsgeld gevonden zou kunnen worden.
Wij staan op het punt om de meest onduurzame keuze van ons leven te maken: een airco aanschaffen
Als je ook een auto hebt valt dat misschien nog wel mee ;)

Wij hebben na lang wikken en wegen ook de knoop doorgehakt om een (vaste) airco te laten plaatsen. Met ons grote overschot aan zonnestroom, en het feit dat het ding ook efficiënt kan verwarmen zie ik het niet als een onduurzame aanschaf. Ik zie het als een aanschaf die met de te verwachten steeds hetere zomers een stukje comfort brengt, zonder daarvoor heel veel stroom van het net te gebruiken. 's Winters kunnen we er misschien een stukje (of stuk, dat zal moeten blijken) van ons aardgasgestookte warmtenet-warmte mee vervangen.

Dat gezegd hebbende, het is zeer zeker een goed idee om tegelijk iets aan zonwering the doen, dat hebben wij ook gedaan. Het zou wél onduurzaam zijn als je kunt vermijden dat je een paar kW aan zonnewarmte je huis uit moet pompen - en dat niet doet. Duurzaam/onduurzaam, het is maar hoe je het bekijkt :)

[Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 25-06-2020 09:37]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Jammer voor wie illegaal te werk ging, maar dat wisten ze donders goed.
Deze actie moet voorkomen dat er straks nog meer geplaatst wordt, een stevig signaal kan ik wel begrijpen.
Het is de vraag hoeveel inzet dit projectje van de gemeente vraagt, als ze met een drone vliegen kunnen ze
het op hun gemakje doen en wellicht worden er mensen 'met afstand tot de arbeidsmarkt' ingezet.
Ik weet hoe Harlingen eruit ziet en kan me goed voorstellen dat grote lappen met panelen daar niet mooi ogen.
Het kan altijd erger zoals in Alminde®, overal bos en bomen kappen en dan die achterlijke Floriade willen |:(
Dat er een woonwijk komt is het enige goede aan die financiële beerput.

• twain4me
JeroenH schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:08:
[...]

Ik ben het met je eens dat je titel een beetje clickbaity is, maar het zal in het overgrote deel van de gevallen wel de praktijk weergeven...

Uit het stuk: "een groot deel is geplaatst zonder de benodigde omgevingsvergunning of voldoet niet aan de voorwaarden van het vergunningsvrij bouwen". Dat betekent sowieso dat de meeste mensen "iets" zullen moeten doen. Ik ken de regels die de mensen achter dit soort beschermdstadsgezichten opstellen helaas maar al te goed, en als het in het zicht ligt voldoen alleen echt kleine installatietjes (3-4 panelen) aan de regels. Dat betekent dat vrij veel huishoudens te maken zullen krijgen met optie 3 (verplaatsen) of 4 (weghalen). Optie 3 is natuurlijk een misselijke grap: niemand gaat natuurlijk zonnepanelen verplaatsen van de optimale kant van zijn woning (ongeveer zuid) naar de andere kant.

Kortom: dit zal er op neer komen dat veel mensen hun panelen gewoon weg moeten halen. En daarmee is de titel grotendeels waar.

Ik probeer me er niet zo druk om te maken, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat dit door sommige mensen zo belangrijk gevonden wordt dat er een project wordt opgezet, gehandhaafd gaat worden enz. Je zou toch zeggen dat er een betere bestemming voor dat gemeenschapsgeld gevonden zou kunnen worden.

[...]
Vergunningsplichtig is vergunningsplichtig en vergunningsvrij is vergunningsvrij, hoe moeilijk kan het zijn.
Zouden ze zich aan de regels houden was gebruik van het gemeenschapsgeld voor handhaving ook niet nodig. ;)

• Herkz
  • Registratie: August 2018
  • Laatst online: 06-07 16:01
Tekort aan panelen, iemand hier al last van gehad?

https://www.telegraaf.nl/...6/tekort-aan-zonnepanelen

5.2 kWp Panasonic HIT Kuro @ SMA, Douche-WTW, Atlantic explorer V4, Panasonic WH-MDC05H3E5

• JeroenH
twain4me schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:57:
Vergunningsplichtig is vergunningsplichtig en vergunningsvrij is vergunningsvrij, hoe moeilijk kan het zijn.
Zouden ze zich aan de regels houden was gebruik van het gemeenschapsgeld voor handhaving ook niet nodig. ;)
Veel mensen hebben simpelweg geen idee dat zoiets simpels als zonnepanelen plaatsen iets met vergunningen te maken zouden kunnen hebben. Ik zag toevallig gisteren nog zonnepanelen geplaatst worden op een woning in de straat waar ik eerste woonde (vergunning nodig), en ik weet toevallig dat daar de schoonouders van een kennis wonen. Even gauw nagevraagd, die hadden geen idee, dus geen vergunning aangevraagd... En is dat fout? Ja, iedereen zou in theorie alles moeten weten. Maar gvd, we hebben het over zonnepanelen, niet over een torenflat zeg. Je verandert niets aan de vorm van je huis, je maakt geen onomkeerbare wijzigingen, etc. Ik snap wel dat als je niet in de materie zit je daar niet aan denkt. En als je op de site van de gemeente een beetje rondbladert heeft men de mond vol van duurzaamheid, ook niet iets wat leken aan het denken zet dat de gemeente het plaatsen van zonnepanelen ontmoedigt.

Ze vroegen aan mij wat ze nu moeten doen, en ik heb geen idee. Het is een lekker grote installatie, gaat nooit aan de regeltjes van de neezeggers voldoen. Maar als de zonnepanelengestapo hier een keer een rondje gaan vliegen met hun drone zijn ze er bij en kunnen ze ze weghalen.

Een potentieel trieste situatie. Ik ben blij dat ik baas op het dak ben van de woning die mijn eigendom is, en dat mijn 4,7 kWp al meer dan een jaar lekker draait.
Misschien binnenkort voor weinig tweedehands te koop in Harlingen....

[Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 25-06-2020 11:14]

• twain4me
JeroenH schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Veel mensen hebben simpelweg geen idee dat zoiets simpels als zonnepanelen plaatsen iets met vergunningen te maken zouden kunnen hebben.

Ik zag toevallig gisteren nog zonnepanelen geplaatst worden op een woning in de straat waar ik eerste woonde (vergunning nodig), en ik weet toevallig dat daar de schoonouders van een kennis wonen. Even gauw nagevraagd, die hadden geen idee, dus geen vergunning aangevraagd... En is dat fout? Ja, iedereen zou in theorie alles moeten weten. Maar gvd, we hebben het over zonnepanelen, niet over een torenflat zeg. Ik snap wel dat als je niet in de materie zit je daar niet aan denkt. En als je op de site van de gemeente een beetje rondbladert heeft men de mond vol van duurzaamheid.
Wie bepaald dan waar de grens ligt wat wel en niet mag? zelf zeg je wel zonnepanelen en geen torenflat.. maar ik heb daar misschien wel hele andere ideeen over en wil wel torenflats en geen zonnepanelen..
Gelukkig hoeven we daar helemaal niet over na te denken, daar hebben we al wetten en regels voor.
"Ik wist het niet" is een slap excuus, dan vraag je het aan iemand die het weet, de vergunningen check is enorm goed toegankelijk, iedereen kan het zelf nakijken en opzoeken.
Het zijn gewoon regels en die regels gelden voor iedereen, en als jij ze breekt mag iemand om handhaving vragen.. zelf een beetje gaan beslissen dat dit, omdat het duurzaam is, ineens niet onder het democratisch proses zou moeten vallen is pas boosmakend.
Ze vroegen aan mij wat ze nu moeten doen, en ik heb geen idee. Het is een lekker grote installatie, gaat nooit aan de regeltjes van de neezeggers voldoen. Maar als de zonnepanelengestapo hier een keer een rondje gaan vliegen met hun drone zijn ze er bij en kunnen ze ze weghalen.
Bewuste keuze toch? en ja ik zou om handhaving eisen als ik er naast zou wonen. Je kan ook kiezen voor een oplossing die wel mag. of je gaat verhuizen. Wie denken ze wel dat ze zijn? ben je het niet eens met de regels dan doe je je best om de regels te veranderen, gewoon maar besluiten dat ze niet voor je gelden want ikke duurzaam of ikke zielig is natuurlijk gewoon dikke kolder.

• JeroenH
twain4me schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:26:
of je gaat verhuizen.

ben je het niet eens met de regels dan doe je je best om de regels te veranderen,
Ik heb er een paar jaar geleden dan ook best veel tijd ingestoken om dat voor elkaar te krijgen. In ieder geval kreeg ik voor elkaar dat de leges van ruim € 300 naar € 0 gegaan zijn, maar verder dan dat wilde de door D66/VVD/CDA gedomineerde raad niet gaan. En uiteindelijk dus verhuisd. Dus ik heb precies gedaan wat je daar allemaal roept :P
gewoon maar besluiten dat ze niet voor je gelden want ikke duurzaam of ikke zielig is natuurlijk gewoon dikke kolder.
Dat is niet wat ik zeg, en dat is niet wat ik bedoel. Wat ik schreef was is dat ik denk dat het bij veel mensen niet bekend is. Ik denk dat er maar bar weinig mensen zijn die het weten en ondanks die kennis geen vergunning aanvragen.
"Ik wist het niet" is een slap excuus, dan vraag je het aan iemand die het weet,
Zie mijn opmerking hierboven, ik denk dat veel mensen er niet bij stilstaan. Ik denk eerlijk waar niet dat het om veel gevallen van onwil gaat. Je zou wel gek zijn om je de ellende op hals te halen. Dat je dat gebrek aan kennis niet goed vindt, ok, prima, kan. Ik vind wél dat de installateurs steken laten vallen, ik ben van mening dat die hier van zouden moeten weten en hun klanten hierover moeten inlichten. Ik durf niet te zeggen of het uit gemakzucht niet gebeurt, of dat men bij zichzelf denkt "ze liggen op het dak, ik heb mijn geld binnen", durf ik niet te zeggen.

-edit-

Het is mijn mening dat dingen als beschermd stadsgezicht, en de impact op de plaatsing van dingen als zonnepanelen e.d., een slechte zaak zijn. Ik snap prima dat (lang) niet iedereen die mening deelt. Maar wat ik maar heel moeilijk kan snappen is de wrijving tussen de uitsluitend subjectieve redenen hiervoor ("mooi", "niet mooi", "historie") en de objectieve noodzaak voor een energietransitie waarvan zonnepanelen een integraal onderdeel zijn. Dat, samen met het feit dat zonnepanelen (opdak-systemen) in een middag van het dak te halen zijn zonder een spoor achter te laten (iit dakkapellen, uitbouwen, e.d. die structurele aanpassingen aan een woning zijn) vind ik een argument om de plaatsing van zonnepanelen niet zo te hinderen als nu het geval is.

[Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 25-06-2020 12:02]

• Rotaderp2
  • Laatst online: 04-07 22:02
Wij krijgen binnen 4 weken 13 panelen op ons dak ( Aeg 310Wp )
plat dak, geen schaduw dus ideaal te plaatsen.

wat is nu de beste energie aanbieder om naar over te stappen ?
we hebben nu Eneco.

GC heeft nog een paar dagen de goede voorwaarden, powerpeers lijkt ook wel goed te zijn.

• Skyaero
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:05:
[...]
Ja, iedereen zou in theorie alles moeten weten. Maar gvd, we hebben het over zonnepanelen, niet over een torenflat zeg.
Elke woningeigenaar hoort gewoon te weten dat alles wat hij aan de woning of tuin doet, of dat nu zonnepanelen, een ander dak, uitbouw, opbouw, boom weghalen, andere kleurstelling, andere kozijnen of binnenmuren wegslopen is, er een vergunning nodig kan zijn.

Sterker nog, het uitgangspunt is: je hebt een vergunning nodig, tenzij je voldoet aan de uitzonderingssituatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: February 2011
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Rotaderp2 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:58:
Wij krijgen binnen 4 weken 13 panelen op ons dak ( Aeg 310Wp )
plat dak, geen schaduw dus ideaal te plaatsen.

wat is nu de beste energie aanbieder om naar over te stappen ?
we hebben nu Eneco.

GC heeft nog een paar dagen de goede voorwaarden, powerpeers lijkt ook wel goed te zijn.
Hier staat wel het antwoord. Daar sluit ik me bij aan.
twain4me in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• twain4me
[quote]
JeroenH schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:53:
[...]

Ik heb er een paar jaar geleden dan ook best veel tijd ingestoken om dat voor elkaar te krijgen. In ieder geval kreeg ik voor elkaar dat de leges van ruim € 300 naar € 0 gegaan zijn, maar verder dan dat wilde de door D66/VVD/CDA gedomineerde raad niet gaan. En uiteindelijk dus verhuisd. Dus ik heb precies gedaan wat je daar allemaal roept :P
Ik doelde niet op jou :+

Maar opzich is dat al heel netjes ik weet n.l. wat het kost om een aanvraag te behandelen ;)
Dat is niet wat ik zeg, en dat is niet wat ik bedoel. Wat ik schreef was is dat ik denk dat het bij veel mensen niet bekend is. Ik denk dat er maar bar weinig mensen zijn die het weten en ondanks die kennis geen vergunning aanvragen.
Je hoeft maar te kijken in het zonnepanelen topic om te zien dat alle vergunningsvrije beperkingen maar zelde als harde grens worden aangehouden, ook als mensen dondersgoed weten waar die grens ligt.. want ja, 10 cm extra en er kan meer wp op het dak. "Er is toch geen handhaving!" wordt ook nog wel eens als advies meegegeven.
Mede om die reden dit topic geopend
Welke wetten mag je wel adviseren om te breken? *
Zie mijn opmerking hierboven, ik denk dat veel mensen er niet bij stilstaan. Ik denk eerlijk waar niet dat het om veel gevallen van onwil gaat. Je zou wel gek zijn om je de ellende op hals te halen. Dat je dat gebrek aan kennis niet goed vindt, ok, prima, kan. Ik vind wél dat de installateurs steken laten vallen, ik ben van mening dat die hier van zouden moeten weten en hun klanten hierover moeten inlichten. Ik durf niet te zeggen of het uit gemakzucht niet gebeurt, of dat men bij zichzelf denkt "ze liggen op het dak, ik heb mijn geld binnen", durf ik niet te zeggen.
Opzich snap ik dat je zou verwachten dat een instalateur hierin mee denkt, maar vooral de beschermde stads en dorps gezichten zijn hierin natuurlijk lastig.
Ik denk dat het verschil tussen vergunningsplichtig en vergunnings vrij in algemene zin wel iets meer op het conto van de instalateur zou mogen, maar niemand weet beter dat ze in een beschermd dorpsgezicht wonen dan de bewoners zelf.. sommige mensen mogen hun heg nieteens in een andere vorm knippen, maar grote glimmende dingen op het dak zou prima mogen? beetje zelf nadenken mag toch ook wel ;)

En iemand mag zich prima vergissen, ik pleit niet voor de doorstraf ofzo :D Die mensen krijgen gewoon de kans om te herstellen meestal zonder enorme boetens, bij enkele zal verwijderen de enige optie zijn, en hoewel jammer is dat het einige juiste.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De VVD heeft op 23 juni voor de zoveelste? keer een motie ingediend om de invoering van het "Nieuwe energielabel" uit te stellen en voorlopig? het huidige simpele energielabel te behouden (misschien in een nog onbekende aangepaste vorm).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• twain4me
JeroenH schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:53:
[

Het is mijn mening dat dingen als beschermd stadsgezicht, en de impact op de plaatsing van dingen als zonnepanelen e.d., een slechte zaak zijn. Ik snap prima dat (lang) niet iedereen die mening deelt. Maar wat ik maar heel moeilijk kan snappen is de wrijving tussen de uitsluitend subjectieve redenen hiervoor ("mooi", "niet mooi", "historie") en de objectieve noodzaak voor een energietransitie waarvan zonnepanelen een integraal onderdeel zijn. Dat, samen met het feit dat zonnepanelen (opdak-systemen) in een middag van het dak te halen zijn zonder een spoor achter te laten (iit dakkapellen, uitbouwen, e.d. die structurele aanpassingen aan een woning zijn) vind ik een argument om de plaatsing van zonnepanelen niet zo te hinderen als nu het geval is.
Ik snap dit punt en het is best een goed punt. en je zou kunnen denken dat het wellicht mogelijk is om bv tijdelijk (voor 20 jaar) toestemming te geven. misschien is er tegen die tijd een oplossing die beter bij het plan past. Maar je kan kan ook als je geen plek hebt voor zonnepanelen investeren in winddelen of zonnestroom op afstand. en ik denk dat dit een tegenargument is en blijft. Er zijn gewoon andere opties.
We hebben juist beschermde stadsgezichten, monumenten etc omdat niet iedereen de waarde inziet, we hebben het met zijn allen al best vaak de fout gemaakt om toch dingen aan te passen op een voor dat moment handige manier. Die fout willen ze nu niet maken, en ergens snap ik dat heel goed.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: October 2006
  • Niet online
Nee. Wel tekort aan vrije dakruimte. :+

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: August 2018
  • Laatst online: 06-07 16:01
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:32:
[...]

Nee. Wel tekort aan vrije dakruimte. :+
Jij hebt al genoeg vermogen op het dak liggen :P

5.2 kWp Panasonic HIT Kuro @ SMA, Douche-WTW, Atlantic explorer V4, Panasonic WH-MDC05H3E5

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@JeroenH
Toen wij op het punt stonden om ons huis te kopen, heb ik met de gemeente gebeld of het oké was om zonnepanelen te plaatsen en een zonneboiler. Verder heb ik nagevraagd wat het beleid was m.b.t. het kappen van bomen op ons eigen erg. Dat waren we nl. van plan.
Elke gemeente heeft een telefoonnummer, althans in Zuid-Limburg. Zo moeilijk is het allemaal toch niet?
Als ik nul op het rekest had gehad, waren we verder op zoek gegaan naar een huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
Herkz schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:40:
[...]

Jij hebt al genoeg vermogen op het dak liggen :P
Hey, buurman! jij ook hier.. :P

twain4me in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[Voor 19% gewijzigd door twain4me op 25-06-2020 14:55]

• JoKo
  • Registratie: February 2011
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Ja @twain4me , wat ligt er bij jou? 10 kWp?

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• twain4me
JoKo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:12:
Ja @twain4me , wat ligt er bij jou? 10 kWp?
48 * 310 = 14.88 kWp (op dit moment formeel 47 maar dat is een ander verhaal)

• murphsy

murphsy

Thinkingbig.nl

Ziet er mooi uit @assje

Wij hebben toevallig vorig jaar ook al het glas en sommige kozijnen vervangen. Onze voordeur en het glas / kozijn is nog wel oud. Maar die van ons is origineel jaren 30 glas-in-lood. Kortom: prachtig om te zien. Dat vervangen voelt toch een beetje als afwaarderen van ons huis.

Nu wachten op de levering van de dakraamschermen. Komend weekend langs een leverancier van buitenzonwering van o.a. Luxaflex.

@JeroenH een vaste airco wordt snel kostbaar met een kamer voor, eentje achter en de zolder. En dan ook meteen van die dikke kasten aan de gevel. Dat houdt ons een beetje tegen. We hebben geen zonnepanelen, en verwachten hier ook niet lang genoeg te wonen om die rendabel te kunnen neerleggen (maximaal 10 jaar nog).

• twain4me
murphsy schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:23:
Ziet er mooi uit @assje

Wij hebben toevallig vorig jaar ook al het glas en sommige kozijnen vervangen. Onze voordeur en het glas / kozijn is nog wel oud. Maar die van ons is origineel jaren 30 glas-in-lood. Kortom: prachtig om te zien. Dat vervangen voelt toch een beetje als afwaarderen van ons huis.

Nu wachten op de levering van de dakraamschermen. Komend weekend langs een leverancier van buitenzonwering van o.a. Luxaflex.

@JeroenH een vaste airco wordt snel kostbaar met een kamer voor, eentje achter en de zolder. En dan ook meteen van die dikke kasten aan de gevel. Dat houdt ons een beetje tegen. We hebben geen zonnepanelen, en verwachten hier ook niet lang genoeg te wonen om die rendabel te kunnen neerleggen (maximaal 10 jaar nog).
Kan die buiten unit niet op een dakkapel ofzo, je hebt ook monoblocks die alleen een unit binnen hebben (niet te verwarren met die mobiele airco's) dan heb je alleen wat roosters in de gevel nodig. waarschijnlijk maakt het wel meer herrie.

Wat betreft zonnepanelen.
Zelf leggen kan rendabel (als we het alleen over de tvt hebben) al vanaf 3 a 4 jaar. Laten leggen kan met een beetje mazzel met een tvt van rond de 5 jaar. indien koophuis is het financieel doorgaans veel sneller rendabel ivm waarde stijging woning.

• Rotaderp2
  • Laatst online: 04-07 22:02
twain4me schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:38:
[...]

Kan die buiten unit niet op een dakkapel ofzo, je hebt ook monoblocks die alleen een unit binnen hebben (niet te verwarren met die mobiele airco's) dan heb je alleen wat roosters in de gevel nodig. waarschijnlijk maakt het wel meer herrie.

Wat betreft zonnepanelen.
Zelf leggen kan rendabel (als we het alleen over de tvt hebben) al vanaf 3 a 4 jaar. Laten leggen kan met een beetje mazzel met een tvt van rond de 5 jaar. indien koophuis is het financieel doorgaans veel sneller rendabel ivm waarde stijging woning.
wij zitten met een VVE en we moeten het waarschijnlijk ( collectief ) laten leggen als je het wilt.
ik kom op een tvt van ongeveer 5 jaar ( 13 x 310 Wp ) met AEG panelen.

ze komen het binnen 4 weken plaatsen.
woning is trouwens wel eigendom van ons maar we gaan/willen niet meer weg hier dus de waardestijging heeft ook weinig nut.

[Voor 6% gewijzigd door Rotaderp2 op 25-06-2020 23:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:41:
@JeroenH
Toen wij op het punt stonden om ons huis te kopen, heb ik met de gemeente gebeld of het oké was om zonnepanelen te plaatsen en een zonneboiler. Verder heb ik nagevraagd wat het beleid was m.b.t. het kappen van bomen op ons eigen erg. Dat waren we nl. van plan.
Elke gemeente heeft een telefoonnummer, althans in Zuid-Limburg. Zo moeilijk is het allemaal toch niet?
Als ik nul op het rekest had gehad, waren we verder op zoek gegaan naar een huis.
Ik merk dat veel mensen stellen "dat moet je maar weten", en zoals ik een paar posts hoger schrijf is daar in thoerie niet veel tegenin te brengen.

Wat ik in de praktijk zie is echter anders: veel mensen in mijn oude wijk hadden/hebben werkelijk geen idee dat ze in een wijk met beschermd stadsgezicht wonen, en nog minder een idee wat dat inhoudt. Hoe dat komt? Geen idee. Als je de wijk ziet zou je niet denken dat dat er is. Het is niet alsof het Muiderslot er staat oid. Slechte communicatie van de gemeente? Zou kunnen, geen idee.

Maar dit is de praktijk...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: March 2009
  • Laatst online: 07:00

vectormatic

In a distant future long ago

Kort PV vraagje, ik woon sinds feb in een huis met zonnepanelen op t dak (een stuk of 11/12x245w geloof ik), maar als ik zo naar het huidig vermogen kijk op de omvormer (i know, momentopname), dan blijft de opbrengst nu achter tov de goede dagen in april/mei. Ik heb in begin mei een piek gezien van ~2700w, en nu blijft het bij ~2100w hangen, terwijl ik toch andersom zou verwachten. Nu heb ik twee vragen

- klopt dit? of is er iets mis met de setup
- waar komt dit door? Wat ik zelf kan bedenken is warmere panelen, dus lagere efficientie, en dat de panelen op grofweg 45 graden liggen, en dat in mei de zon dus een betere hoek had dan nu tov de panelen.

When the dark lord comes we will shoot the laser guns, for the glory of mighty Dundee!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
vectormatic schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:29:
Wat ik zelf kan bedenken is warmere panelen, dus lagere efficientie, en dat de panelen op grofweg 45 graden liggen, en dat in mei de zon dus een betere hoek had dan nu tov de panelen.
Ik denk dat je het goed hebt, vooral de flink warmere panelen. Ik zie ook flink lagere piekopbrengsten dan in bv. mei.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: March 2009
  • Laatst online: 07:00

vectormatic

In a distant future long ago

JeroenH schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:32:
[...]

Ik denk dat je het goed hebt, vooral de flink warmere panelen. Ik zie ook flink lagere piekopbrengsten dan in bv. mei.
Okee, fijn om te weten dat er in ieder geval niks gigantisch fout/kapot is, maar wel zonde. Ik moet sowieso nog een aantal vogelnesten weghalen en gaas/borstels plaatsen (was de vorige bewoner nooit aan toegekomen..), maar eerst het huis binnen afmaken.

Ik had zelf dus (ietwat naief) verwacht nu de hoogste piek te hebben, want langste dagen, veel zon, maar sowieso ben ik er nu dus achter dat bij die langere dagen ook hoort dat de zon meer dan 180 graden draait :P dus aan de ene kant achter mijn panelen opkomt, en aan de andere kant achter de panelen ondergaat (derp, je denkt er nooit over na, maar langer doen over dezelfde gradenhoek zou kwa draaisnelheid/versnelling van de aarde vrij vervelend zijn, en verschillende seizoenen tussen het oostelijk en westelijk halfrond opleveren, niet noord/zuid)

When the dark lord comes we will shoot the laser guns, for the glory of mighty Dundee!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JeroenH
Wacht maar tot er eens een koele (als in 15 graden of zo) bewolkte dag voorbijkomt, en de zon piept ineens rond het middaguur achter de wolken vandaan. Dan heb je koele panelen, goede zoninstraling en de wolken die de rest van de hemelkoepel erg licht maken. Dan kun je kort piekopbrengsten zien van meer dan het vermogen van je zonnepanelen, als je omvormer dat aankan natuurlijk.

De meeropbrengst van de zomermaanden zit hem niet in hogere piekopbrengsten, maar in meer uren zon-/daglicht per dag, en meer onbewolkte dagen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
https://www.installatie.n...m-haalt-seizoenstruc-uit/
Ff lekker linkdroppen 8)

Jammer dat dit soort ontwikkelingen altijd weer lang duren voordat de glasboer om de hoek het heeft. Want ik heb nog een glaswand die er een keer uit moet en dit zou toch wel erg interessant zijn...

Overigens verbaasd het me soms wel hoeveel ontwikkeling er toch nog overal in zit. Of je het hebt over warmtepompen, PV of dit soort bouwtechniek. Elke paar jaar maken we toch weer een stapje....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
TheGhostInc schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:25:
https://www.installatie.n...m-haalt-seizoenstruc-uit/
Ff lekker linkdroppen 8)

Jammer dat dit soort ontwikkelingen altijd weer lang duren voordat de glasboer om de hoek het heeft. Want ik heb nog een glaswand die er een keer uit moet en dit zou toch wel erg interessant zijn...

Overigens verbaasd het me soms wel hoeveel ontwikkeling er toch nog overal in zit. Of je het hebt over warmtepompen, PV of dit soort bouwtechniek. Elke paar jaar maken we toch weer een stapje....
Even uit interesse, wat word er volgens jou in WP land nog significant verbeterd? Buiten de verplichte overgang naar milieuvriendelijkere koudemiddelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:51:
Even uit interesse, wat word er volgens jou in WP land nog significant verbeterd?
Inverter techniek is een hele grote geweest. Vroeger was het echt aan of uit.
Maar de COP verbeterd toch stiekem elke keer weer een beetje en met minder herrie.
(Overigens bij PV zie je hetzelfde, elke jaar een paar tienden rendement erbij, na 10 jaar overwegen mensen om zelfs te upgraden...)

Maar kijk naar de warmtepompboiler, zowel op lucht (ventilatie) als nu ook op water (vloerverwarming). En nu weer WP's met collectoren op de nok en achter zonnepanelen.

Wie of wat gaat winnen weet ik niet, maar saai is het alvast niet ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ENGIE maakt hier lokaal volop reclame met een nieuw zonnepark van 6,000 MW
wat voldoende stroom voor 1800 huishoudens zou leveren. https://www.engie.nl/beuningen
Ik vraag me af of ze de reclame stoppen als ze via deze link 1800 (lokale) huishoudens binnengehaald hebben.
(Ze gebruiken o.a. ipdata.co voor de geolocation)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kwam gisteren met de trein ergens waar ik nog niet geweest was.
Halde Plattberg met 11.600 panelen uit 2008. Wat zullen dat zijn, 200 wp panelen? Dan kom je aan 2,32 MWp wat al 12 jaar stroom ligt op te wekken. "Gewoon" op een vrij industriedak.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: March 2011
  • Laatst online: 06:48
Vraagje over de efficiency van een gasketel (HR) versus een warmtepomp die op stroom uit een gasgestookte energiecentrale draait:
ik heb gelezen dat een gascentrale een rendement van ca. 60% heeft
Mag ik dat vertalen naar:
1/ een HR ketel heeft een rendement van ca. 100%
2/ een warmtepomp een SCOP van ca. 4 , dus 4* 60% = 240%
of mis ik dan nog een factor voor b.v. energieverlies door transport?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@BarryH Het sommetje klopt zo'n beetje, als de restwarmte van de gascentrale ook gebruikt wordt komt de warmtepomp op ca 2,7 x zoveel warmte voor dezelfde kuub gas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:44:
Vraagje over de efficiency van een gasketel (HR) versus een warmtepomp die op stroom uit een gasgestookte energiecentrale draait:
ik heb gelezen dat een gascentrale een rendement van ca. 60% heeft
Mag ik dat vertalen naar:
1/ een HR ketel heeft een rendement van ca. 100%
2/ een warmtepomp een SCOP van ca. 4 , dus 4* 60% = 240%
of mis ik dan nog een factor voor b.v. energieverlies door transport?
Het sommetje klopt ruwweg. 60% is wel het rendement van een moderne gascentrale zonder aansluiting op een warmtenet. De huidige elektriciteitsmix heeft een rendement (combinatie van kolen, gas en duurzame energie) die iets lager ligt. Ik geloof op dit moment ergens tussen de 45% en 50%, maar dat zou ik na moeten zoeken. Verliezen in het elektriciteitsnet zijn ruwweg 4%. Je komt dan op iets van 180% uit.

Seizoensrendement van een ketel ligt doorgaans iets lager dan 100%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-07 19:18
Jup. En er spelen natuurlijk nog veel meer factoren mee. Zo is niet alle elektriciteit afkomstig uit aardgas, maar ook een groot deel uit steenkool. Daar tegenover komt natuurlijk ook weer een deel uit hernieuwbare bronnen en kernenergie.
Verder kent het gasnet ook verliezen, en een HR-ketel haalt op zijn best 96% rendement BSW, in de praktijk vaak veel minder.

Afhankelijk van hoe je rekent en wat je allemaal meerekent zal je (op dit moment) waarschijnlijk inderdaad ergens tussen de 150% en 250% uitkomen voor het cradle-to-cradle rendement van een warmtepomp.

zcflevo.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
mcDavid schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:33:
Verder kent het gasnet ook verliezen, en een HR-ketel haalt op zijn best 96% rendement BSW, in de praktijk vaak veel minder.
Zeker, hoeveel HR-ketels staan worden er bij de installatie niet "gewoon" op de hoogste aanvoertemperatuur gelaten, zodat het condenseren nauwelijks plaatsvindt? Dat drukt het rendement enorm.

Tegelijk is 60% een erg optimistisch rendement voor een thermische centrale. Zoals hierboven gezegd zou dat gehaald kunnen worden als de restwarmte nuttig gebruikt wordt, maar zoek bij NL centrales maar eens op in hoeveel gevallen dat zo is (hint: koeltorens naast de centrale en/of plaatsing aan een rivier of zee zijn een indicatie dat de restwarmte zonder meer wordt gedumpt).

Ik denk dat 40% dichter bij de praktijk ligt, vooral bij oudere centrales.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:26:
[...]
Tegelijk is 60% een erg optimistisch rendement voor een thermische centrale. Zoals hierboven gezegd zou dat gehaald kunnen worden als de restwarmte nuttig gebruikt wordt
Ik zei precies het omgekeerde :) De modernste gascentrales hebben een elektrisch rendement van zo'n 62% als zij GEEN restwarmte leveren.

Bij het leveren van restwarmte gaat 1 van de elektriciteitsopwekstappen (lage druk turbine) deels verloren, waardoor het elektrisch rendement lager komt te liggen.
Ik denk dat 40% dichter bij de praktijk ligt, vooral bij oudere centrales.
Cijfers uit 2017 hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/...ktriciteitsproductie-2017

De centrales, exclusief duurzame energie zitten gemiddeld op bijna 45% rendement (referentiemethode). Met duurzame energieopwek (integrale methode) zitten we op 50%.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
Skyaero schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:40:
[...]

Cijfers uit 2017 hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/...ktriciteitsproductie-2017

De centrales, exclusief duurzame energie zitten gemiddeld op bijna 45% rendement (referentiemethode). Met duurzame energieopwek (integrale methode) zitten we op 50%.
bijna 45% LHV ja. Da's dus een goeie 40% HHV (uitgaande van aardgas).

Moderne centrales halen inderdaad tegen de 60% elektrisch rendement, maar draaien lang niet altijd op hun piek efficiëntie. Veel oude centrales die gewoon dagelijks gebruikt worden, scoren nog een stuk beroerder. De praktijk is helaas dus weerbarstig.

Maar, al met al neemt dit niet weg dat stoken en rijden op elektriciteit een stuk beter voor het mileu is dan zelf koolwaterstoffen verbranden.

[Voor 29% gewijzigd door mcDavid op 29-06-2020 11:05]

zcflevo.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: March 2011
  • Laatst online: 06:48
Klopt dan de volgende samenvatting:

1. Met een WP verstook je minder aardgas (zelfs bij COP van 2.5 bij flinke vorst)
2. je loopt het risico dat er een kolen of kerncentrale wordt ingezet, wat niet CO2 / "toekomstig gezonde planeet" positief is
3. tegelijkertijd kan er ook met wind/ beetje zon stroom gemaakt worden en dan is het voordeel groot.

Kortom:
WP is CO2 zuiniger dan gasketel, muv scenario kolencentrale (en wellicht is het dan ook nog vergelijkbaar)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:01:
[...]
bijna 45% LHV ja. Da's dus een goeie 40% HHV (uitgaande van aardgas).
Je hebt gelijk. Verwarrende Excel sheet, waarin integraal wel in de laatste kolom HHV doet en referentie niet. Vrij slordig van het CBS.
BarryH schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:35:

1. Met een WP verstook je minder aardgas (zelfs bij COP van 2.5 bij flinke vorst)
Correct.
2. je loopt het risico dat er een kolen of kerncentrale wordt ingezet, wat niet CO2 / "toekomstig gezonde planeet" positief is
Vandaag de dag: dat is geen risico, dat is een zekerheid.
3. tegelijkertijd kan er ook met wind/ beetje zon stroom gemaakt worden en dan is het voordeel groot.
Elektriciteitsmix kan inderdaad verduurzaamd worden. Let wel dat zon en wind veelal geen gelijktijdigheid hebben met wanneer een warmtepomp draait, waardoor opslag een noodzaak wordt.
WP is CO2 zuiniger dan gasketel, muv scenario kolencentrale (en wellicht is het dan ook nog vergelijkbaar)
Met betrekking tot CO2-emissies kun je het volgende stellen:
Een aardgasgestookte CV ketel op 95% rendement stoot 203 gram CO2 per kWh netto warmtevraag uit.
Een warmtepomp met SCOP 4 stoot bij een onbekend stroomlabel respectievelijk grijs stroomlabel 119 gram resp 139 gram CO2 per kWh netto warmtevraag uit.

cijfers van https://www.co2emissiefac...dstoffen_energieopwekking

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
BarryH schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:35:
Ihkv elektricificatie (van verwarming, vervoer, wat dan ook) is er nog een onderbelicht voordeel: je maakt het eindgebruik onafhankelijk van de primaire energiebron. Een benzineauto kan maar moeizaam op wat anders rijden dan benzine, maar een EV lust alle soorten stroom, van windenergie tot kolenenergie en alles er tussenin. Idem voor de CV-ketel, die is niet eenvoudig iets anders te voeren dan aardgas (en ook nog hier in NL specifiek laagcalorisch aardgas), maar een warmtepomp maakt het niet uit waar zijn stroom vandaan komt.

Dat heeft als voordelen flexibiliteit en, er van uitgaande dat onze stroommix gaandeweg verduurzaamd gaat worden, een verduurzaming van je apparaat zonder vervanging van of wijziging aan het apparaat in kwestie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
Een gascentrale kan uiteraard ook op verschillende bronnen gestookt worden, groen gas, waterstof, fossiel gas, syngas etc. Gas, stroom en ook olie zijn slechts energiedragers, die op verschillende manieren geproduceerd kunnen worden.

Focussen op enkel energetische efficiency is niet het primaire doel, als de efficiency verhogen heel duur is dan is het zinniger om extra (duurzame) opwek bij te plaatsen. Dit voert ook weer terug naar warmtenetten, wat een heel dure manier is om de efficiency te verhogen.

[Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 29-06-2020 13:17]

specs

• PentaClover
mcDavid schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:33:
Wat bedoel je met BSW ? die afkorting ben ik nog niet eerder tegen gekomen.

• mcDavid
Bovenste stookwaarde. Geen idee of het gangbaar is het zo af te korten

zcflevo.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PentaClover
mcDavid schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:25:
Bovenste stookwaarde. Geen idee of het gangbaar is het zo af te korten
Aha denk het niet, BW heb ik wel meerdere malen gezien als afkorting, maar dan snap ik in iedergeval wat je bedoeld, met 96% van de BSW: 96% van 9.77 kWh per m3 aardgas.

Ik heb afgelopen winter een rendement van ~99.5% van BW gerealiseerd met mijn mijn HR ketel
(Gemeten met gecertificeerde Kamstrup warmte meter en gecorrigeerd voor warmte veroorzaakt door het electra verbruik van de pomp van de CV ketel).
Dus beter dan 96% kan wel, maar is inderdaad niet iets dat zomaar met een paar instellingen wijzigen lukt. Je afgifte systeem moet je echt geschikt maken voor lage temperaturen om maximaal condensatie rendement te halen. Mijn retour temperatuur kwam meestal niet boven de 25oC uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: January 2000
  • Laatst online: 05-07 12:58
assje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:27:
[...]

Bij ons zijn een paar weken geleden beneden nieuwe kozijnen met triple glas geplaatst en is de spouw nageisoleerd met aminotherm. Een jaren 70 woning met bijna alleen maar glas op de begane grond en voorzijde pal op het zuiden, zipscreens staan in de planning maar even wachten tot de boel geschilderd is.

Alsnog al wel het idee profijt te hebben van de verbeterde isolatie, op dit moment is het nog 22 graden binnen en gevoelsmatig was dat voorheen nu al hoger geweest. Een huis met alle vloeren beton dus een graad opwarmen of afkoelen duurt echt een eeuwigheid.

Dit was ook een grappige gewaarwording bij het plaatsen van de kozijnen, een ochtend lang hebben op de benedenverdieping alle kozijnen/glas eruit gelegen. Het was buiten ongeveer 14/15 graden dus binnen ook. Toen het nieuwe glas er eenmaal instond was het in no-time binnen weer 20 graden zonder de verwarming aan gehad te hebben (zon scheen ook nauwelijks).

Plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]
Vooral de tochtige voordeur met enkelglas/brievenbus/kattenluik scheelt wel een jas:
[Afbeelding]
oefff.... ventilatieroosters in tripple glas als ik het goed zie? Waarom geen andere manier van ventilatie?

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

Acties:
  • +3Henk 'm!

• assje
technopeuter schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:03:
[...]

oefff.... ventilatieroosters in tripple glas als ik het goed zie? Waarom geen andere manier van ventilatie?
Lang verhaal, zie:
assje in "(balans)ventilatie & isolatie rijtjeswoning 1976"
assje schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:52:
Dit gaat voor ons dus zeker op. In plaats van balansventilatie denk ik dus dat ik maar het volgende ga doen:
  • Afzuigbuis aanleggen om badkamer aan MV te koppelen (ipv seperaat)
  • Afzuigventiel op zolder realiseren
  • Co2 en vochtgestuurde ventilator kopen (krijg ik ook nog wat voor via SEEH)
Dat wil dan dus zeggen dat er wel tochtroosters in de ramen gaan komen.
In het kort, gekozen om niet voor balansventilatie te gaan maar dat triple glas dan geen zin zou hebben is onzin (het is niet alsof het één het ander opheft).Je moet het ook in perspectief van de woning zien, het betonelementen boven mijn raam is een gigantisch koudelek bijvoorbeeld.

Nu isoleert mijn glas bijna even goed als de muren nadat de spouw nagisoleerd is. Als triple geen zin zou hebben had die spouwmuurisolatie ook geen zin gehad. Het voordeel zonder balansventilatie is dat ik een veel groter temperatuurverschil tussen boven en beneden kan houden, dat vind ik prettig.

Verder is er een financiële overweging, echter als de kozijnen toch al vervangen worden is de meerprijs van triple gering. Sterker nog, ik vraag de SEEH subsidie aan op basis van triple maar het is de vraag of dat geaccepteerd wordt ivm houten kozijnen, zie:
SEEH subsidie controle isolatiewaarde houten kozijn

Als dit wél geaccepteerd wordt is triple zelfs een heel stuk goedkoper dan dubbel (in nieuwe kozijnen), zeker met de recent verhoogde subsidie.

Uiteindelijk is het doel een 5-jarenplan van het gas af, dat ga ik zonder balansventilatie ook wel redden denk ik:
assje schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:53:
Gegevens:
  • Tussenwoning uit 1976, 119m2 alle vloeren beton
  • Vloer nageisoleerd ?cm schuim (was reeds aanwezig)
  • Dak nageisoleerd 16cm glaswol
  • Muren spouw 5cm nageisoleerd aminotherm (vorige week)
  • Benedenverdieping triple glas (vorige week geplaatst)
  • Bovenverdieping HR++
  • Type C ventilatie, gaat nu Co2 gestuurd worden
Gezin met twee jonge kinderen (dochters). Gasverbruik was de afgelopen jaren 900-1.100m3 per jaar. Na het isoleren van de spouw en vervangen van het glas beneden (voordeur was nog enkel glas) verwacht ik dat we nu richting de 700m3 gaan. Verbruik wordt al een jaar bijgehouden op "energiemanager online" dus geeft goed inzicht per periode/graaddagen etc.
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Vorige week nog wel de oude AC ventilator vervangen voor een DC vraaggestuurd (Co2 & vocht), ook dit komt in aanmerking voor SEEH subsidie.
Oud:

Nieuw:

Alles qua isolatie en ventilatie is nu eigenlijk gedaan, wat nog resteert:
  • Aanleggen lage temperatuur verwarming (vloerverarming op de begane grond
  • Elektrische boiler in keuken (Quooker)
  • Koken op inductie (inclusief nieuw aanrechtblad)
  • Infraroodpaneel in de badkamer en/of vloerverwarming
  • CV vervangen voor warmtepomp met boilervat

[Voor 85% gewijzigd door assje op 01-07-2020 10:34]

• Nox
  • Registratie: March 2004
  • Laatst online: 00:52

Nox

Noxiuz

Vanmorgen zette ik het nieuws aan en zag overal dat de biomassacentrales zsm gestopt moeten worden want ze zijn niet duurzaam.

We zouden weer aan het gas (fossiele co2) moeten gaan. Vraag ik me af, waarom is die biomassa zo niet-duurzaam dan? Is dat omdat we het op plekken halen waar we het niet vandaan moeten halen? Gebruiken we té goed hout? Gaan we niet zorgvuldig met de bossen om die dit leveren? Is het zoveel minder efficient om energie te winnen per ton co2 uitstoot?

Volgens mij kan je het best duurzaam maken, mits je heel streng met deze massa om gaat (kop- en takhout uit Nederlandse productiebossen voor bouwhout bijv.). Want of we nou co2 uit de grond halen die er al miljoenen jaren zit of dat we co2 van het land halen die we recentelijk hebben opgeslagen... fossiele co2 terug opslaan gaat namelijk heel veel langer duren.

Als je gaat googlen kom je uiteraard 300 verschillende meningen tegen waar je niks aan hebt, ik ken de reportages dat 'wij Nederlanders' complete bossen wegkappen in de VS om het hier op te stoken maar andere cijfers weerspreken dat weer (de biomassa zou juist weer voornamelijk uit europa komen).

[Voor 3% gewijzigd door Nox op 01-07-2020 13:06]

Overlever van KampeerMeet 4.1
Give me your corks!!11
All your Acer belongs to /dev/null

• mcDavid
Nox schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:05:
Vanmorgen zette ik het nieuws aan en zag overal dat de biomassacentrales zsm gestopt moeten worden want ze zijn niet duurzaam.
Volgens mij is dat niet helemaal wat er gezegd werd. Er is een rapport dat adviseert subsidies voor biomassacentrales in te perken. Dat is iets anders dan stoppen met biomassa.

Het lijkt mij op zich een goed idee om groene subsidies vooral te steken in minder omstreden energieopwekking zoals zon en wind. Biomassa is in principe weinig mis mee, mits er goed gebruik wordt gemaakt van afvalstromen en lokale kap. Door het te subsidiëren heb je nu dat er bomen de hele wereld over reizen om verbrand te worden, met als voornaamste doel de subsidie opstrijken.

zcflevo.nl

• Skyaero
  • Niet online
Ik neem aan dat het gaat om het rapport van de SER? De SER zegt dat biomassa als energiebron (dus verbranden) geen goede zaak is, omdat de beperkte beschikbare biomassa harder nodig is als grondstof voor materialen.

• Nox
  • Registratie: March 2004
  • Laatst online: 00:52

Nox

Noxiuz

Dan heb ik niet op zitten letten :') maar dat klinkt logisch.

Overlever van KampeerMeet 4.1
Give me your corks!!11
All your Acer belongs to /dev/null

• assje
Skyaero schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:28:
Ik neem aan dat het gaat om het rapport van de SER? De SER zegt dat biomassa als energiebron (dus verbranden) geen goede zaak is, omdat de beperkte beschikbare biomassa harder nodig is als grondstof voor materialen.
Voor dat doel dus veel logischer om subsidie te geven op het gebruik van hout als grondstof, het kan dan mooi kunststof/beton/staal vervangen. Bijkomend voordeel is dat er onvermijdelijk ook grotere reststromen zullen zijn, die kunnen wellicht alsnog in aanmerking komen voor verbranding van biomassa.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:37

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Zo, lang niet van mij laten horen hier.
Maar dan toch maar even, in de afwikkeling van het beëindigen van een relatie moest er voor de verkoop van de woning een Energielabel gehangen worden aan de woning.
Ondanks de belabberde berekeningsmethode waarin veel dingen niet worden gewaardeerd (dikte isopakket in stappen geen Ug waarde opname enz enz enz), wil ik toch wel even mededelen dat een A(++) label niet is toebehouden aan nieuwe woningen. Zie het resultaat van het nieuwe label t.o.v. het oude.
Van 1,57 (C, bijna D) naar 0,41(dikke A).
Zonder foto's geen bewijs :+

Het kan dus wel!

En dan nu?
Ik ben opzoek naar een lapje grond om een + + size Tiny House te gaan bouwen en gecertificeerd als een Passief Premium woning.
De woning zelf wordt een HSB waarbij ik ga voor het maximaal haalbare wat betreft duurzaam materiaal gebruik. Ook de isolatienorm van Passief gaat dik overschreden worden.
En al het andere wat ik kan bedenken (en het geld toelaat ;) )

Put your money where you're mouth is

Dus als er iemand een lapje grond in West-Brabant weet wat niet gewoon op de markt is, laat me horen!
En als ik start met ontwerpen/bouw zal ik hier wel gaan posten/linken (wil voornamelijk alles zelf doen wat kan).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid

We zouden weer aan het gas (fossiele co2) moeten gaan. Vraag ik me af, waarom is die biomassa zo niet-duurzaam dan? Is dat omdat we het op plekken halen waar we het niet vandaan moeten halen? Gebruiken we té goed hout? Gaan we niet zorgvuldig met de bossen om die dit leveren? Is het zoveel minder efficient om energie te winnen per ton co2 uitstoot?

Volgens mij kan je het best duurzaam maken, mits je heel streng met deze massa om gaat (kop- en takhout uit Nederlandse productiebossen voor bouwhout bijv.). Want of we nou co2 uit de grond halen die er al miljoenen jaren zit of dat we co2 van het land halen die we recentelijk hebben opgeslagen... fossiele co2 terug opslaan gaat namelijk heel veel langer duren.
Fossiele CO2 terug opslaan in dezelfde gasvelden waar het vandaan kwam kan vrij snel gebeuren en is ook niet buitensporig duur, het probleem is in dit geval niet technisch, maar meer dat er ideologisch weinig enthousiasme voor is vanuit de kiezers. Zonder draagvlak bij het publiek kan je nog zoiets moois hebben, dan gebeurt het niet. Kijk maar naar 5G, of alcoholvrij bier :)

Een van de opvallende (en erg menselijke) tendensen in het hele energie debat is dat fancy high-tech oplossingen met veel zichtbaarheid bij de mensen geweldig populair zijn, en low-tech simpele maatregelen ver weg ondergesneeuwd raken in de hype.
Als je gaat googlen kom je uiteraard 300 verschillende meningen tegen waar je niks aan hebt, ik ken de reportages dat 'wij Nederlanders' complete bossen wegkappen in de VS om het hier op te stoken maar andere cijfers weerspreken dat weer (de biomassa zou juist weer voornamelijk uit europa komen).
Probleem is dat, anders dan bv zonnepanelen wat een vrij eenvoudig produkt is, biomassa een gigantische varieteit heeft, van perfect duurzaam tot bijzonder beroerd. Iedereen heeft het over andere biomassa, en dat maakt de hele discussie (vooral online) een totale chaos van mensen die langs elkaar praten.

[Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 02-07-2020 12:17]

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bossen rooien en opstoken als "milieuvriendelijke biomassa", tja, dat is niet zo mijn ding. Eigenlijk vind ik dit idioot. Mag ik dit vandaag de dag nog zeggen? 7(8)7

Ik hoor ook nooit iemand erover dat als je tig hectare bos weg rooit, dat alles wat daar leeft aan dieren en groeit aan planten ook naar de kl**en gaat.

En ook dit nog: als je de CO2-produktie dermate gaat verlagen zoals we dat zouden willen, dan groeit straks alles langzamer (of niet meer..) en dan hebben we (gelukkig) weer een ander probleem waar we ons ongerust over moeten maken.

Er is geen milieuprobleem dat we moeten oplossen, maar een consumeren en bevolkingsprobleem. De enige oplossing die ik, simpele ziel, zie om dit op dit moment op te lossen is een wereldwijde reset. Iets wat ons economisch stelsel in de afgelopen jaren ook regelmatig heeft gedaan.

Een soort back to normal.

Maar dat willen we eigenlijk niet echt, ook ik niet. Maar wat dan??

[Voor 71% gewijzigd door Schinnen-groen op 02-07-2020 16:52]

• Erasmo
  • Registratie: July 2004
  • Laatst online: 23:35

Erasmo

Laadpaaljager

Biomassa is meer dan dat, ook bijvoorbeeld vergisten van mest of snoeiafval. Ik ben er zelf ook niet een super van fan maar als de bron goed beheerd wordt dan is het een mogelijke transitie voor warmte en stroom.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• HereIsTom
  • Registratie: October 2010
  • Laatst online: 06-07 16:52
Schinnen-groen schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:26:
Bossen rooien en opstoken als "milieuvriendelijke biomassa", tja, dat is niet zo mijn ding. Eigenlijk vind ik dit idioot. Mag ik dit vandaag de dag nog zeggen? 7(8)7

Ik hoor ook nooit iemand erover dat als je tig hectare bos weg rooit, dat alles wat daar leeft aan dieren en groeit aan planten ook naar de kl**en gaat.

En ook dit nog: als je de CO2-produktie dermate gaat verlagen zoals we dat zouden willen, dan groeit straks alles langzamer (of niet meer..) en dan hebben we (gelukkig) weer een ander probleem waar we ons ongerust over moeten maken.

Er is geen milieuprobleem dat we moeten oplossen, maar een consumeren en bevolkingsprobleem. De enige oplossing die ik, simpele ziel, zie om dit op dit moment op te lossen is een wereldwijde reset. Iets wat ons economisch stelsel in de afgelopen jaren ook regelmatig heeft gedaan.

Een soort back to normal.

Maar dat willen we eigenlijk niet echt, ook ik niet. Maar wat dan??
Biomassa van bomen stoken is het meest achterlijke dat men ooit heeft kunnen bedenken!
Ten eerste het verbranden, ten tweede verbrand een boom in een paar minuten en duurt het minstens 25 jaar voordat die weer is terug gegroeid en ten derde het transport ervan enz.
En daar dan ook nog zo achterlijk veel subsidie in pompen 8)7

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • +4Henk 'm!

• assje
HereIsTom schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:58:
Biomassa van bomen stoken is het meest achterlijke dat men ooit heeft kunnen bedenken!
Persoonlijk vind ik enorm stellig, luidkeels verkondigde meningen zonder enige nuance of onderbouwing een groter kwaad op de wereld.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

assje schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:42:
[...]

Persoonlijk vind ik enorm stellig, luidkeels verkondigde meningen zonder enige nuance of onderbouwing een groter kwaad op de wereld.
Dit is een mooie samenvatting van het grootste deel van de hedendaagse politiek. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Wat echter houtstook betreft (en geen snoeiafval o.i.d.), daar is veel info over te vinden. Maar je moet wel de moeite nemen om het op te zoeken. Dat ga ik niet voor je doen ;)

• assje
Schinnen-groen schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:52:
[...]

Dit is een mooie samenvatting van het grootste deel van de hedendaagse politiek. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Wat echter houtstook betreft (en geen snoeiafval o.i.d.), daar is veel info over te vinden. Maar je moet wel de moeite nemen om het op te zoeken. Dat ga ik niet voor je doen ;)
Toevallig was hierover afgelopen week nog een leuk artikel op wattisduurzaam;
De biomassaladder: Wat ‘mag’ op biomassa?
Energie uit biomassa kent vele vormen, met uiteenlopende voor- en nadelen. Net als waterstof kan biomassa de transitie zowel helpen als schaden. Net als waterstof is het verstoken van biomassa véél eenvoudiger dan het duurzaam vergaren ervan. Net als waterstof is biomassa bruikbaar voor van alles, maar te schaars om voor alles een oplossing te zijn.

Wat te doen met alle tinten groen?
Genuanceerd denken over biomassa is niet nieuw, de beste zoekterm is cascaderen. Met de verkiezingen in aantocht is het vooral zaak de nuance in debatten rond biomassa te herpakken.
Hoef je voor mij niets te zoeken, als je dit nou gewoon eens even leest en je de volgende keer iets genuanceerder uitlaat over het onderwerp zijn we allemaal blij.

Pagina: 1 ... 94 95 96 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True