Ik ben het met je eens dat je titel een beetje clickbaity is, maar het zal in het overgrote deel van de gevallen wel de praktijk weergeven...
Uit het stuk: "een groot deel is geplaatst zonder de benodigde omgevingsvergunning of voldoet niet aan de voorwaarden van het vergunningsvrij bouwen". Dat betekent sowieso dat de meeste mensen "iets" zullen moeten doen. Ik ken de regels die de mensen achter dit soort beschermdstadsgezichten opstellen helaas maar al te goed, en als het in het zicht ligt voldoen alleen echt kleine installatietjes (3-4 panelen) aan de regels. Dat betekent dat vrij veel huishoudens te maken zullen krijgen met optie 3 (verplaatsen) of 4 (weghalen). Optie 3 is natuurlijk een misselijke grap: niemand gaat natuurlijk zonnepanelen verplaatsen van de optimale kant van zijn woning (ongeveer zuid) naar de andere kant.
Kortom: dit zal er op neer komen dat veel mensen hun panelen gewoon weg moeten halen. En daarmee is de titel grotendeels waar.
Ik probeer me er niet zo druk om te maken, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat dit door sommige mensen zo belangrijk gevonden wordt dat er een project wordt opgezet, gehandhaafd gaat worden enz. Je zou toch zeggen dat er een betere bestemming voor dat gemeenschapsgeld gevonden zou kunnen worden.
Als je ook een auto hebt valt dat misschien nog wel mee
Wij hebben na lang wikken en wegen ook de knoop doorgehakt om een (vaste) airco te laten plaatsen. Met ons grote overschot aan zonnestroom, en het feit dat het ding ook efficiënt kan verwarmen zie ik het niet als een onduurzame aanschaf. Ik zie het als een aanschaf die met de te verwachten steeds hetere zomers een stukje comfort brengt, zonder daarvoor heel veel stroom van het net te gebruiken. 's Winters kunnen we er misschien een stukje (of
stuk, dat zal moeten blijken) van ons aardgasgestookte warmtenet-warmte mee vervangen.
Dat gezegd hebbende, het is zeer zeker een goed idee om tegelijk iets aan zonwering the doen, dat hebben wij ook gedaan. Het zou wél onduurzaam zijn als je kunt vermijden dat je een paar kW aan zonnewarmte je huis uit moet pompen - en dat niet doet. Duurzaam/onduurzaam, het is maar hoe je het bekijkt
[
Voor 27% gewijzigd door
JeroenH op 25-06-2020 09:37
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant