Dat is juist het punt, je moet geen goed hout de oven in stoppen maar takhout of laagwaardig hout wat bijvoorbeeld vrij komt bij de houtindustrie. En duurzaam bosbeheer toepassen, niet gewoon de zaag erin en alles met de grond gelijk maaien.Schinnen-groen schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:26:
Bossen rooien en opstoken als "milieuvriendelijke biomassa", tja, dat is niet zo mijn ding. Eigenlijk vind ik dit idioot. Mag ik dit vandaag de dag nog zeggen?
Ik hoor ook nooit iemand erover dat als je tig hectare bos weg rooit, dat alles wat daar leeft aan dieren en groeit aan planten ook naar de kl**en gaat.
'Gelukkig' hebben we teveel CO2 momenteel, voor je het nog niet wistEn ook dit nog: als je de CO2-produktie dermate gaat verlagen zoals we dat zouden willen, dan groeit straks alles langzamer (of niet meer..) en dan hebben we (gelukkig) weer een ander probleem waar we ons ongerust over moeten maken.
Welke resets? Ik ken er geen, het is echter enkel alleen maar meer down the drain gegaan - op de huidige 'reset' genaamd 'corona' na dan.Er is geen milieuprobleem dat we moeten oplossen, maar een consumeren en bevolkingsprobleem. De enige oplossing die ik, simpele ziel, zie om dit op dit moment op te lossen is een wereldwijde reset. Iets wat ons economisch stelsel in de afgelopen jaren ook regelmatig heeft gedaan.
Dit is inderdaad lastig, we blijven eindeloos doordiscussieren over wat wel/niet.Een soort back to normal.
Maar dat willen we eigenlijk niet echt, ook ik niet. Maar wat dan??
Duur is helaas niet altijd evenredig aan vervuilend/belastend en een relatief begrip. Het gaat er meer om hoeveel energie er nodig is om diezelfde co2 af te vangen, te comprimeren en naar beneden te pompen c.q. hoeveel er naderhand nog nodig is aan onderhoud van de installaties, bewaking en risico. Ik ben daar niet bekend mee hiervoor maar het klinkt als een redelijke tijdelijke oplossing. Immers blijven we fossiel stoken, en dat is eindig.Dreamvoid schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:12:
[...]
Fossiele CO2 terug opslaan in dezelfde gasvelden waar het vandaan kwam kan vrij snel gebeuren en is ook niet buitensporig duur, het probleem is in dit geval niet technisch, maar meer dat er ideologisch weinig enthousiasme voor is vanuit de kiezers. Zonder draagvlak bij het publiek kan je nog zoiets moois hebben, dan gebeurt het niet. Kijk maar naar 5G, of alcoholvrij bier
Een van de opvallende (en erg menselijke) tendensen in het hele energie debat is dat fancy high-tech oplossingen met veel zichtbaarheid bij de mensen geweldig populair zijn, en low-tech simpele maatregelen ver weg ondergesneeuwd raken in de hype.
[...]
Probleem is dat, anders dan bv zonnepanelen wat een vrij eenvoudig produkt is, biomassa een gigantische varieteit heeft, van perfect duurzaam tot bijzonder beroerd. Iedereen heeft het over andere biomassa, en dat maakt de hele discussie (vooral online) een totale chaos van mensen die langs elkaar praten.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW