Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 94 95 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 08:05
Ik heb ze ook net gebeld en de variabele omgezet naar vast voor nog 5 jaar lang 11 cent.

• Herkz
  • Registratie: augustus 2018
  • Nu online
Sinds ik mijn gascontract heb opgezegd wordt mijn meteruitlezing bij enelogic om de week eruit gegooid door de netbeheerder. Meer mensen hier ooit last van gehad? Mijn stroomcontract loopt nog wel.

5.2 kWp Panasonic HIT Kuro @ SMA, Douche-WTW, Atlantic explorer V4, Panasonic WH-MDC05H3E5

• reneeke1970
Herkz schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:19:
Sinds ik mijn gascontract heb opgezegd wordt mijn meteruitlezing bij enelogic om de week eruit gegooid door de netbeheerder. Meer mensen hier ooit last van gehad? Mijn stroomcontract loopt nog wel.
Moet je bij enelogic je gas meter verwijderen voor uitlezen

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

twain4me schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:43:
@JoKo @reneeke1970 @Rol-Co @wowly @BlueTooth76

net GreenChoice gebeld: 11 cent en 10.000kWh blijft voor lopende contracten en voor nieuwe afgesloten voor 1 juli

Direct maar verlengd voor 5 jaar O-) ze gaan het nog bevestigen via de mail, daar zou ze specifiek de 10.000kWh in vermelden. Ik zou hoe dan ook bellen en er specifiek om vragen en het op papier laten bevestigen.

edit: e.e.a. lijkt tegenstrijdig met contract voorwaarden, zie hieronder

edit 2: na er specifiek om gevraagd te hebben heb ik een bevestiging zwart op wit via de mail

[...]

mijn advies blijft: vraag hierom.
Heb je ook gevraagd of de vaste kosten van GC zelf 5 jaar gelijk blijven?

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Herkz
  • Registratie: augustus 2018
  • Nu online
reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:55:
[...]

Moet je bij enelogic je gas meter verwijderen voor uitlezen
Ik kan niet los een meter verwijderen, heb ze een mail gestuurd. Bedankt!

5.2 kWp Panasonic HIT Kuro @ SMA, Douche-WTW, Atlantic explorer V4, Panasonic WH-MDC05H3E5

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:45
klump4u schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:01:
[...]

Heb je ook gevraagd of de vaste kosten van GC zelf 5 jaar gelijk blijven?
Nee, en opzich kan mij dat ook weinig schelen.

er wordt verhoogd vanwegen een wetswijziging o.i.d.en je hebt dus geen poot om op te staan. Of GC past het uit eigen beweging aan en je contract vervalt. Het ging en gaat mij erom dat ze specifiek in het contract hebben staan dat ze de 11 cent en 10.000 mogen aanpassen, doordat ze nu (in mijn geval) nadrukkelijk hebben vermeld dat het 5 jaar 11 cent en 10000 is staan ze erg zwak als ze dat willen doen. ik zie in iedergeval geen reden dat ik dan het contract zou moeten uitzitten.
Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:41:
Klopt, maar ook in de winter zal een datacenter een x vermogen aan warmte kwijt moeten, en dat is juist bij een datacenter vrij stabiel.
Ik neem aan dat er in de zomer veel meer gekoeld moet worden dan in de winter, alleen al omdat het in de zomer warmer is dan in de winter. Het verbruik van een airco is juist precies omgekeerd aan het verbruik van een verwarming. Ook al zal in een datacenter die airco het hele jaar draaien dan nog is er in de winter veel minder warmte beschikbaar dan in de zomer.
Dreamvoid schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:12:
Inderdaad, maar mensen willen graag "van het gas af", en zijn bereid daar extra voor te betalen.
Ja, nu zijn we in cirkeltjes aan het redeneren. Die mensen in Amsterdam willen wellicht wel van het gas af, maar niet aan een verplicht en veel te duur warmtenet. Ze willen het gewoon zelf regelen voor hun eigen huis want dat is veel voordeliger.

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 03-07 13:00
RvV schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:15:
Ik heb zojuist GC telefonisch gesproken en je kun je bestaande (1j) contract omzetten naar een 5 jarig contract en de oude voorwaarden van 11ct en max 10000kwh blijven dan behouden.
Aangezien ik zo'n 9.000kwh terug lever, is dat best interessant.
Is de omzetting dan tegen je contracttarief of tegen het huidige tarief voor een 5 jaars contract?

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• peterpijpelink
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06-07 15:23
reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:04:
Ik heb ze ook net gebeld en de variabele omgezet naar vast voor nog 5 jaar lang 11 cent.
ben benieuwd of ze dit ook voor zakelijke aansluitingen gaan doen.. morgen eens bellen.

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

• RvV
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 08:01
cville schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:15:
[...]

Is de omzetting dan tegen je contracttarief of tegen het huidige tarief voor een 5 jaars contract?
Tegen het nieuwe 5 jaars tarief in de offerte. Bij mij was de offerte gunstiger voor elektra maar dat maakt toch niet zo veel uit. Gas was duurder maar ik gebruik eigenlijk enkel nog gas voor warm water.

10.400Wp Growatt, 2600Wp APS YC600. ZW 4xL/L wp.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:49
JeroenE schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:22:
Ja, nu zijn we in cirkeltjes aan het redeneren. Die mensen in Amsterdam willen wellicht wel van het gas af, maar niet aan een verplicht en veel te duur warmtenet. Ze willen het gewoon zelf regelen voor hun eigen huis want dat is veel voordeliger.
Het voordeligst is nou eenmaal verwarmen op gas. De hele infra ligt er al, cv ketels zijn goedkoop, het gasdistributienet ook, en het gas zelf is ook niet duur. Het spul brandt ook lekker schoon, geen fijnstof issues. Probleem is alleen die CO2. Je kan het wel met groen gas doen ipv fossiel aardgas, maar het wordt lastig om daar genoeg van te produceren voor de complete NL gasvraag.

Dan is de volgende stap verwarmen op elektriciteit (warmtepomp+radiator). Dat is makkelijker te verduurzamen: naast groen gas kan je een centrale ook stoken op afval, biomassa, en zoals het er naar uit ziet in de niet-zo-verre toekomst, opgeslagen groene waterstof/methanol/ammonia/syngas en andere mooie dingen. Met gecentraliseerde opwek kan je zelfs de CO2 mooi opvangen en terug de grond in duwen, voor de ultieme 'carbon-negative' droom, of recyclen voor methanol/syngas productie.

Een warmtenet is dan de laatste (en dure) stap, om nog wat extra efficiency uit die centrales te trekken, zodat je significant minder stroom hoeft op te wekken.

Ten koste van de keuzevrijheid, al heb je op een gegeven moment sowieso niet zoveel keus meer: als er geen gasaansluiting meer is, geen warmtenet, en stoken op houtpellets wordt ook steeds lastiger met de stikstof/luchtkwaliteit normen, dan heb je maar 1 optie stroom. Dan heb je ook maar te betalen wat je netbeheerder en overheid in rekening brengt. De prijsverschillen voor het leverancierstarief zijn sowieso minimaal (iedereen prijst toch vanaf dezelfde marktprijzen), en zijn een steeds kleiner deel van je kosten.

[Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 18-06-2020 17:50]

specs

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:41

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Ja ja.... Goed gepikt uit ander forum haha
Nee uit de mail.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:02:
Ik werd recent door Gc gebeld voor een verlenging, een beetje krom dat ze dit voor 1 juli doen als je contract pas in september afloopt O-)
Ze hebben daarbij een stomme fout gemaakt, er moest hoe dan ook gas in het contract komen dat ik al 3 jaar niet meer heb 8)7
Een protest hielp niet echt maar ik kan nog binnen de bedenktijd mijn verlenging aanpassen en dan dat stomme gas eruit laten.
Hoewel Gc belooft dat dit alleen administratief is zal het mij niet verbazen als Liander straks het gas komt aansluiten met alle kosten van dien :(
Daarom wil ik het contract zeker annuleren en dan eventueel langer dan 1 jaar stroom verlengen.
Waarom zou je verlengen? Stilzwijgend door lopen is ook prima toch? En langer dan een jaar is ook onzin bij GC omdat je alle tijden op mag zeggen bij ze.
Daar komt nog bij dat jij en ik niet meer dan 2000 kWh terugleveren na salderen, dus geen last, van mij mogen ze stroom een tientje per kWh maken :)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Rol-Co schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:09:
[...]

Waarom zou je verlengen? Stilzwijgend door lopen is ook prima toch? En langer dan een jaar is ook onzin bij GC omdat je alle tijden op mag zeggen bij ze.
Daar komt nog bij dat jij en ik niet meer dan 2000 kWh terugleveren na salderen, dus geen last, van mij mogen ze stroom een tientje per kWh maken :)
Tot 2023 ja, daarna betaal je dat ook niet graag voor het geen je niet meer kunt salderen😉

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:16

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

[...]

Het geeft wat rust, overstappen doe ik al jaren niet meer en overal krijg ik geld terug.
Ik wilde nu vooral van die gas onzin af die Gc opeens zelf verzon.
Normaal/dal was al niet meer van toepassing door het overschot maar zonder overschot telt het wel mee.
Tot 2000kWh zou ik toch minder voor mijn overschot gaan ontvangen?
En het overschot neemt straks toe door 9% minder salderen elk jaar.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Rol-Co

Rol-Co

@klump4u @Speedy-Andre

2023 vervalt toch alles, snap ook niet dat je een contract af kan sluiten voor 5 jaar, je weet dat ze het aan gaan passen voor die tijd. :)

Maar ik verwacht ook wat markt verschuiving en prijzen oorlog omtrend de teruglevering, ook bezig met een laadpaal om het aan de EV's te verkopen, en zoveel mogelijk zelf op maken, eigen opwek verbruiken, verbruik goedkoop inkopen omdat die alleen maar zakt.

• reneeke1970
[...]

Stilzwijgend door lopen is tegen variabel tarief en dus maar 8 cent.
En waarom zouden ze binnen 5 jaar wijzigen? Alleen omdat wiebes een wet maakt waar een minimum tarief in staat?
Maximum bepaalt leverancier altijd nog zelf toch?
Voorlopig zit ik 5 jaar goed, en bij wijziging is het reden om zonder boete op te stappen

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Wat je voor je overschot krijgt stel ik nu veilig, juist vanwege de dalende marktprijzen.
Ik kom niet verder dan mijn fiets wat een EV betreft :9
Begin dit jaar een dieseltje de deur uit gedaan omdat ik veel minder rij en lichte benzine met 1:18 er voor terug.
Wel ben ik aan het kijken hoe ik de energievraag kan verschuiven over de dag.
Zo heb ik naar PCM materialen gekeken waarmee je in huis de warmte opname en afgifte een heel eind kan vertragen waardoor de energie behoefte voor verwarmen en koelen lager wordt :)
Er zijn inmiddels wat meer voorbeelden in omloop die laten zien hoe je PCM kan verwerken in je woning.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• twain4me
reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:41:
[...]

Stilzwijgend door lopen is tegen variabel tarief en dus maar 8 cent.
En waarom zouden ze binnen 5 jaar wijzigen? Alleen omdat wiebes een wet maakt waar een minimum tarief in staat?
Maximum bepaalt leverancier altijd nog zelf toch?
Voorlopig zit ik 5 jaar goed, en bij wijziging is het reden om zonder boete op te stappen
Zoals eneco het eerder dit jaar op de meest extreme manier heeft verlaagd spreekt natuurlijk boekdelen. Alle contracten openbreken is echt een nuclaire oplossing, maar kennelijk nodig geacht. 5 jaar is lang en een blok aan het been van Greenchoice. Ze kiezen nu bewust voor de sterfhuisconstructie maar daar zullen ze denk ik wel spijt van krijgen. Ik ben blij dat ik er voorlopig gebruik van kan maken, maar ik ga er niet vanuit dat dit 5 jaar blijft duren. elk jaartje is er een zullen we maar zeggen.
Ik ging in de berekening voor mijn zonnepanelen ook uit van een gemiddelde van 9 cent voor de periode tot 2023 die 11 cent is echt niet houdbaar.

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 00:14
Ik heb eens door gerekend wat het voor mijn energie rekening doet (alleen de kWh prijs, zonder vaste kosten) bij verschillende verbruik met zowel de oude 11 cent per kWh en de nieuwe regeling.
Voor de terug verdien tijd scheelt het een jaar bij mijn huidige jaar verbruik (5000 kWh), maar als het salderen is afgelopen en ik tegen die tijd een WP heb en een jaarverbruik van 10000 kWh, dan is de rekening niet meer negatief, en dat is wel jammer.

Het lijkt nu wel beter om wat sneller aan een WP te gaan, als 1 kWh nog 0.0566 euro waard is in de terug levering.

Oud:

Nieuw:

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• reneeke1970
twain4me schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:03:
[...]

Zoals eneco het eerder dit jaar op de meest extreme manier heeft verlaagd spreekt natuurlijk boekdelen. Alle contracten openbreken is echt een nuclaire oplossing, maar kennelijk nodig geacht. 5 jaar is lang en een blok aan het been van Greenchoice. Ze kiezen nu bewust voor de sterfhuisconstructie maar daar zullen ze denk ik wel spijt van krijgen. Ik ben blij dat ik er voorlopig gebruik van kan maken, maar ik ga er niet vanuit dat dit 5 jaar blijft duren. elk jaartje is er een zullen we maar zeggen.
Ik ging in de berekening voor mijn zonnepanelen ook uit van een gemiddelde van 9 cent voor de periode tot 2023 die 11 cent is echt niet houdbaar.
Ja dat zien we dan tegen die tijd weer wel. Kan altijd nog panelen verkopen of ipv met wp gewoon met elementen gaan verwarmen. Maar stroom voor weinig weg geven gaat niet gebeuren

• twain4me
reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:32:
[...]

Ja dat zien we dan tegen die tijd weer wel. Kan altijd nog panelen verkopen of ipv met wp gewoon met elementen gaan verwarmen. Maar stroom voor weinig weg geven gaat niet gebeuren
Een windmolen in de tuin en verkeerdom aansluiten en dan proberen om de wolken weg teblazen, gewoon omdat het kan :+

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 06:48
@PentaClover die wp ga je inderdaad snel terugverdienen

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• reneeke1970
twain4me schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:35:
[...]

Een windmolen in de tuin en verkeerdom aansluiten en dan proberen om de wolken weg teblazen, gewoon omdat het kan :+
De mast staat er al, alleen ventilator erop hi

• Chielos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 06-07 18:55

Chielos

Inno Mini Cooper

Ook verlengt bij Greenchoice, bestaande 3 jarig contract opengebroken. Nu dus 5 jaar, 11 cent. Ze wisten precies waarom ik belde en snappen het dus goed met de 11 cent.
Nog tot einde van de maand de kans voor iedereen die meer teruglevert dan gebruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Chielos schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:44:
Ook verlengt bij Greenchoice, bestaande 3 jarig contract opengebroken. Nu dus 5 jaar, 11 cent. Ze wisten precies waarom ik belde en snappen het dus goed met de 11 cent.
Nog tot einde van de maand de kans voor iedereen die meer teruglevert dan gebruikt.
Mijn telefoniste moest zich nog even inlezen in de interne memo's, ik had ze al gewaarschuwd, lees maar goed want er gaan er nog velen bellen haha

• Gman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 05-07 21:35
kabeltjekabel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 02:02:
[...]
Ook zijn er nog hele volkstammen die gewoon vast blijven houden aan hun 5 cm steenwol als ze zelf de kap gaan isoleren. Ik heb een collega... heeft twee jaar geleden zijn hele zolder afgetimmerd... zonder isolatie aan te brengen. En nu vraagt hij mij naar airco's. ;(
Ja ik merk het ook. Ik heb eerder dit jaar 18cm glaswol tegen het dak geplakt.
Ik sprak een oude bewoner die snapte het niet "maar die (4cm) isolatie plaat aan de buitenkant is toch ook goed?!?" :F
Na uitleg snapte die het nog niet, frustrerend. Er valt zoveel te besparen op geld en te winnen in comfort.

Daartegen: Gelukkig hebben mijn jongere buren het ook gedaan.

• cville
Ik heb ook mijn 3 jaars contract bij Greenchoice, dat nog 2 jaar zou lopen, opengebroken om het 11ct teruglevertarief voor 5 jaar vast te zetten. Daardoor meteen een forse verlaging van het gastarief meegenomen. Het proces verloopt snel en efficiënt (behalve de 11min wachttijd): nieuwe offerte binnen 1 minuut en na terugbellen (kan niet online) acceptatie binnen 5 minuten met ingangsdatum op morgen (dus voor 1 juli).

Toch leuk met een terugleveroverschot van 8534kWh.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• peterpijpelink
net gebeld, privé naar 5 jaar gegaan. Echter zakelijk gelden andere regels en is het voordeliger om niets aan te passen. Ga nog wel even goed nakijken of dit ook klopt, volgens mij is nu vast zetten voor zakelijke variabele aansluitingen ook slimmer.

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

• twain4me
cville schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:16:
Ik heb ook mijn 3 jaars contract bij Greenchoice, dat nog 2 jaar zou lopen, opengebroken om het 11ct teruglevertarief voor 5 jaar vast te zetten. Daardoor meteen een forse verlaging van het gastarief meegenomen. Het proces verloopt snel en efficiënt (behalve de 11min wachttijd): nieuwe offerte binnen 1 minuut en na terugbellen (kan niet online) acceptatie binnen 5 minuten met ingangsdatum op morgen (dus voor 1 juli).

Toch leuk met een terugleveroverschot van 8534kWh.
Heb jij om een offerte gevraagd,of is dat het proces nu? Ik kreeg direct een nieuw contract, maargoed ik was ook bij de front runners en had geen actief contract, instructies waren er duidelijk nog niet. Samen met de medewerker van Greenchoice besloten dat 5 jaar het beste zou zijn. Eigenlijk best lang met haar aan de telefoon gezeten, Ik heb haar ook gewaarschuwd dat er nog vele zouden volgen. :+

[Voor 6% gewijzigd door twain4me op 19-06-2020 15:37]

• peterpijpelink
maar mail verzonden aan GC zakelijke klantenservice

Bevestiging van het gevoerde gesprek met uw zakelijke klantenservice wat uit kwam op het volgende advies:

- variabel contract blijft voor ons het beste advies waarbij we na 1-7-2020 ook nog 10.000 kWh kunnen salderen tegen 0,11ct. Saldering boven dit bedrag is basis leveringstarief. Er is voor ons geen advies om de contracten om te zetten naar vaste looptijd om de bestaande saldering afspraken te waarborgen.

Waarvan akte en bij geen tegenbericht van u akkoord.

and now we wait :)

• reneeke1970
peterpijpelink schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:45:
maar mail verzonden aan GC zakelijke klantenservice

Bevestiging van het gevoerde gesprek met uw zakelijke klantenservice wat uit kwam op het volgende advies:

- variabel contract blijft voor ons het beste advies waarbij we na 1-7-2020 ook nog 10.000 kWh kunnen salderen tegen 0,11ct. Saldering boven dit bedrag is basis leveringstarief. Er is voor ons geen advies om de contracten om te zetten naar vaste looptijd om de bestaande saldering afspraken te waarborgen.

Waarvan akte en bij geen tegenbericht van u akkoord.

and now we wait :)
Oh we moeten gewoon allemaal zakelijk worden dus.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cville
twain4me schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:35:
[...]

Heb jij om een offerte gevraagd,of is dat het proces nu? Ik kreeg direct een nieuw contract, maargoed ik was ook bij de front runners en had geen actief contract, instructies waren er duidelijk nog niet. Samen met de medewerker van Greenchoice besloten dat 5 jaar het beste zou zijn. Eigenlijk best lang met haar aan de telefoon gezeten, Ik heb haar ook gewaarschuwd dat er nog vele zouden volgen. :+
Ja, ik heb om een offerte gevraagd omdat ik het even rustig wilde doorrekenen. Het verschil bleek echter zo groot dat het een no-brainer was.

• PentaClover
Weet iemand hoe dit zit:
Als je nu bij GC je contract omzet naar een nieuw 5 jaar contract, krijg je dan een eindafrekening op je lopende contract ?
En zo ja, rekenen ze dan de terug levering van de huidige periode af, of gaan ze je terug levering extrapoleren naar een compleet jaar (en potentieel onterecht de conclusie trekken dat je over de 10000 kWh heen zou gaan) ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Je kan toch een lopend contract verlengen en dan een andere vorm kiezen?
Dan gaat het over x maanden in en niet direct tenzij je toevallig nu al op de einddatum zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
PentaClover schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:29:
Weet iemand hoe dit zit:
Als je nu bij GC je contract omzet naar een nieuw 5 jaar contract, krijg je dan een eindafrekening op je lopende contract ?
En zo ja, rekenen ze dan de terug levering van de huidige periode af, of gaan ze je terug levering extrapoleren naar een compleet jaar (en potentieel onterecht de conclusie trekken dat je over de 10000 kWh heen zou gaan) ?
Heb ik ze gevraagd, factuur datum blijft gelijk.
Maarja, telefoniste en administratie werken nogal eens langs elkaar....

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:52:
Je kan toch een lopend contract verlengen en dan een andere vorm kiezen?
Dan gaat het over x maanden in en niet direct tenzij je toevallig nu al op de einddatum zit.
Bij variabel gaat deze vlieger niet op

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

twain4me schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:35:
[...]

Eigenlijk best lang met haar aan de telefoon gezeten.
Jaja......lekker gezellig potje beppe :+

On topic// GC contract verlengd naar 5 jr.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ik snap alleen niets van dat stomme template waar gas in zit terwijl je dat niet afneemt.
Aan de telefoon gebeurde dat opnieuw maar gelukkig direct in de mail dus daar zei ik wat van.
Dit ondanks het feit dat ik allereerst belde omdat ik van een eerdere bevestiging met gas er in af wilde :+
Het was denk ik bij iemand die thuis werkt want ik hoorde geen andere bellers op de achtergrond.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cville
PentaClover schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:29:
Weet iemand hoe dit zit:
Nee; heb ik expliciet naar gevraagd: er wordt geen nieuwe nota opgemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
Sinds wanneer is een contract met 5 jaar verlengen interessant :? Ik kan me eigenlijk geen reden bedenken.

Zelf stap ik elk jaar over i.v.m. de welkomstbonus die je overal krijgt.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Grolsch schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:06:
Sinds wanneer is een contract met 5 jaar verlengen interessant :? Ik kan me eigenlijk geen reden bedenken.

Zelf stap ik elk jaar over i.v.m. de welkomstbonus die je overal krijgt.
Vanwege de 11ct die je al die tijd voor je overschot krijgt tot 10.000kWh :)
De nieuwe voorwaarden beperken je overschot tot maar 2000kWh waar je 8ct voor krijgt en wat daar boven komt wordt de kale prijs.
Die bonus betaal je voor een deel zelf met een hoger tarief of meer vaste kosten.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:42:
[...]

De nieuwe voorwaarden beperken je overschot tot maar 2000kWh waar je 8ct voor krijgt en wat daar boven komt wordt de kale prijs.
Die bonus betaal je voor een deel zelf met een hoger tarief of meer vaste kosten.
Dan moet je al een flink overschot hebben want anders is een bonus ieder jaar voordeliger.

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:42:
[...]

Ja en wie heeft dat, zijn er vast niet zo veel
Oh wauw, 60,- verschil max tot 2000 kWh, een bonus kan meer op leveren. De overige 8000kWh kan nog een extra 160 kosten maar moet je wel 10000 over je verbruik leveren.
Niet waar, vaste kosten moet je altijd naar kijken, en met 0 verbruik heb je geen last van hoger tarief.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Het zal allemaal wel, ik zit al jaren bij Gc en daar komen er weer wat bij zonder gedoe tussendoor.
Ik zie iets geks op de 'slimme' meter, 34,8kWh opgewekt en maar 4kWh teruggeleverd op de 2 tellers ;w
Verbruik is 2,7kWh dus er gaat duidelijk iets fout hier :9

Je zou toch zeggen dat die teller vooruit had moeten gaan :z

[Voor 58% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-06-2020 21:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:01:
[...]

Ja en wie heeft dat, zijn er vast niet zo veel

[...]

Oh wauw, 60,- verschil max tot 2000 kWh, een bonus kan meer op leveren. De overige 8000kWh kan nog een extra 160 kosten maar moet je wel 10000 over je verbruik leveren.

[...]

Niet waar, vaste kosten moet je altijd naar kijken, en met 0 verbruik heb je geen last van hoger tarief.
De overige 8000 scheelt 4 cent, dus 320 euro plus de 60 van de eerste 2000 maakt toch 380 euro totaal

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

reneeke1970 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:38:
[...]

De overige 8000 scheelt 4 cent, dus 320 euro plus de 60 van de eerste 2000 maakt toch 380 euro totaal
Correctie: 5 ct. Kale tarief is 0.0599.
Dus 460 euries :*)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ach, wie kijkt er nou naar €460 ;) :+

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:38:
[...]

Voor jouw + 10MWh wel maar de rest wat hier roeptoetert heeft dat niet. Ik krijg 24 cent voor mijn 4500 kWh overschot,....... oh wacht, ik verbruik het zelf. ;)

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Rol-Co schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:57:
[...]

Voor jouw + 10MWh wel maar de rest wat hier roeptoetert heeft dat niet. Ik krijg 24 cent voor mijn 4500 kWh overschot,....... oh wacht, ik verbruik het zelf. ;)
Ik roeptoeter met 6 k kWh, 260 euro. :+
Maar moet nog zien of GC de 11 cent gestand houdt of kan houden de komende 5 jaar.

• Rol-Co

Rol-Co

JoKo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:06:
[...]

Ik roeptoeter met 6 k kWh, 260 euro. :+
Maar moet nog zien of GC de 11 cent gestand houdt of kan houden de komende 5 jaar.
Gaat nog een warmtepompje af he ;)

En ja, ga niet geloven dat het lang blijft en ga ze zeker niet trakteren op op een 5 jarig contract maar eerder een overstap.

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Rol-Co schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:09:
[...]

12 MWh van de panelen......6 verbruik.....

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:09:
[...]

En ja, ga niet geloven dat het lang blijft en ga ze zeker niet trakteren op op een 5 jarig contract maar eerder een overstap.
Als hun het toch wijzigen mag je weer gratis weg.....
Maar ja naar wie?
Al die leveranciers maken teveel winst en kopen hun eigen windmolens, hebben onze PV niet meer nodig.

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:19:
[...]

Maar ja naar wie?
Al die leveranciers maken teveel winst en kopen hun eigen windmolens, hebben onze PV niet meer nodig.
Lekker zelf verbruiken, fuck die leveranciers :)

• Rol-Co

Rol-Co

JoKo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:47:
[...]

Correctie: 5 ct. Kale tarief is 0.0599
Bij jou? Hier 7,6

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PentaClover
Ik houd ook zo'n 10000 kWh over op jaar basis denk ik, misschien toch maar eerder aan een WP of electrische auto dan geplanned ... met vanaf volgend jaar 6.91 / 5.66 cent per kWh terug lever vergoeding wordt het wel makkelijker om aan mijn vriendin uit te leggen dat verwarmen met een WP serieus goedkoper is dan met een gas CV ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Maar wat je al eerder schreef, al is ie een tientje per kWh.

[Voor 23% gewijzigd door JoKo op 21-06-2020 06:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JoKo schreef op zondag 21 juni 2020 @ 05:55:
[...]

Maar wat je al eerder schreef, al is ie een tientje per kWh.

[Afbeelding]
Ja klopt, het maakt mij ook niets uit, echter veranderd dat wel iets t.o.v de 11 cent en de na 1 juli 8 cent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
En indien je ook nog btw krijgt dan word verschil nog groter....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 05-07 17:58

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het steven hier was en is om met de opbrengst per jaar quitte te spelen. Dat is in de afgelopen ca. 9 jaar tot nu toe prima gelukt.
Nu maar hopen dat we ooit nog een keer quitte spelen met de complete installatie. Theoretisch zou dit over ongeveer 6-7 jaar zijn. Dit onder voorbehoud dat de omvormer het zolang uithoudt en ook de panelen blijven werken.

In dit scenario is het dan wel van belang om elk jaar over te stappen om de kosten per jaar (met de jaarlijkse bonus) zo laag mogelijk te houden.

Door de corona ellende/gekte wordt hier al een tijdlang thuis gewerkt. Aangezien de CV op de bovenverdieping niet berekend is op een bureauwerk temperatuur, wordt er soms bijverwarmd met een warmtepaneel. Dat maakt de zaak wel spannend, qua quitte spelen.
We zullen het zien op het einde van het jaar.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
Schinnen-groen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:42:
Het steven hier was en is om met de opbrengst per jaar quitte te spelen. Dat is in de afgelopen ca. 9 jaar tot nu toe prima gelukt.
Nu maar hopen dat we ooit nog een keer quitte spelen met de complete installatie. Theoretisch zou dit over ongeveer 6-7 jaar zijn. Dit onder voorbehoud dat de omvormer het zolang uithoudt en ook de panelen blijven werken.

In dit scenario is het dan wel van belang om elk jaar over te stappen om de kosten per jaar (met de jaarlijkse bonus) zo laag mogelijk te houden.

Door de corona ellende/gekte wordt hier al een tijdlang thuis gewerkt. Aangezien de CV op de bovenverdieping niet berekend is op een bureauwerk temperatuur, wordt er soms bijverwarmd met een warmtepaneel. Dat maakt de zaak wel spannend, qua quitte spelen.
We zullen het zien op het einde van het jaar.
Quitte spelen met je eigen verbruik? Of met je energie rekening?
Levert de PV ook een x bedrag om je gas rekening te dekken?

Bij mij namelijk wel, PV dekt volledige rekening plus de hypotheek en op paar tientjes na ook de water rekening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

reneeke1970 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Quitte spelen met je eigen verbruik? Of met je energie rekening?
Levert de PV ook een x bedrag om je gas rekening te dekken?

Bij mij namelijk wel, PV dekt volledige rekening plus de hypotheek en op paar tientjes na ook de water rekening.
Alleen elektriciteitsverbruik. Dat was de insteek, eind 2010. Voor het gasverbruik zijn andere investeringen gedaan, o.a. volledig nieuwe CV incl. radiatoren, isolatie, spouwisolatie, isolatie en isolatie. Noemde ik al isolatie? De volledige buitenmuren zijn gestraald, uitgekapt en opnieuw gevoegd. Huis is uit 1930 en vrijstaand. Hypotheek? Wat is dat? Oh ja, die hebben we ook nog: €0,07 per maand aan hypotheekkosten. Gewoon sparen als een meikever, alles zelf renoveren/(ver)bouwen, vakanties in eigen huis, auto van 22 jaar oud in eigen onderhoud, no fancy life style, zelf koken en hobby's die geld opbrengen i.p.v. dat ze geld kosten. Het kan ;) Het gasverbruik is hier ca. 1500-1600 m3 per jaar, maar daar kan niets meer van af.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

reneeke1970 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Is dat de hypotheek na renteaftrek?
Ik heb een tussenwoning, wordt wel lastig om zeg maar €3000 opbrengst per jaar bovenop de huidige opbrengst te realiseren ...
Carport over de breedte van het huis, achter een uitbouw van 4m diep en dan ben ik er nog niet :9
Nog 2 schuttingen vol hangen dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 05-07 08:45

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

In 2015, 2017 en 2018 was ik wel elektriciteit leverend, maar inmiddels dekt bij mij de PV niet meer het volledige elektriciteitsverbruik. Maar als je full-electric gaat, dan is dat ook lastig. Alle stappen die ik heb gemaakt staan hier, maar de elektrische auto heeft met 2800 kWh verbruik toch wel de grootste invloed gehad.

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
Schinnen-groen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:35:
[...]

Alleen elektriciteitsverbruik. Dat was de insteek, eind 2010. Voor het gasverbruik zijn andere investeringen gedaan, o.a. volledig nieuwe CV incl. radiatoren, isolatie, spouwisolatie, isolatie en isolatie. Noemde ik al isolatie? De volledige buitenmuren zijn gestraald, uitgekapt en opnieuw gevoegd. Huis is uit 1930 en vrijstaand. Hypotheek? Wat is dat? Oh ja, die hebben we ook nog: €0,07 per maand aan hypotheekkosten. Gewoon sparen als een meikever, alles zelf renoveren/(ver)bouwen, vakanties in eigen huis, auto van 22 jaar oud in eigen onderhoud, no fancy life style, zelf koken en hobby's die geld opbrengen i.p.v. dat ze geld kosten. Het kan ;) Het gasverbruik is hier ca. 1500-1600 m3 per jaar, maar daar kan niets meer van af.
Als je zoveel gas verbruikt heb je vast groot huis en dus plaatst voor warmtepomp en extra pv of niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:39:
[...]

Is dat de hypotheek na renteaftrek?
Ik heb een tussenwoning, wordt wel lastig om zeg maar €3000 opbrengst per jaar bovenop de huidige opbrengst te realiseren ...
Carport over de breedte van het huis, achter een uitbouw van 4m diep en dan ben ik er nog niet :9
Nog 2 schuttingen vol hangen dan?
Schuttingen zijn bij mij vol ja, nu afdak aan het bouwen van 50m2.
Mijn hypotheek met of zonder rente maakt niet veel uit aangezien hij maar 0.6 procent is. Dus die 100 per maand is peanuts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

reneeke1970 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:13:
[...]

Als je zoveel gas verbruikt heb je vast groot huis en dus plaatst voor warmtepomp en extra pv of niet?
Als ik geen kelder onder de benedenverdieping zou hebben (voor de helft) dan zou een LTV voor beneden nog doenbaar zijn. Voor de rest is alles balken met houten vloeren en stro/gips plafonds.
Als ik 30 jaar jonger zou zijn, dan zou ik het wel weten.
De zolder zou nog kunnen worden geïsoleerd. Daar kunnen gemakkelijk 3 kamers gemaakt worden met dakkapellen. Maar die ruimte is niet nodig en op de 1-ste verdieping wordt, op de werkkamer na, niet gestookt. Na-isolatie van de zolder is dan weggegooid geld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

reneeke1970 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:15:
[...]

Schuttingen zijn bij mij vol ja, nu afdak aan het bouwen van 50m2.
Mijn hypotheek met of zonder rente maakt niet veel uit aangezien hij maar 0.6 procent is. Dus die 100 per maand is peanuts
Die hypo moet ook nog een keer worden afgelost....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
Schinnen-groen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Als ik geen kelder onder de benedenverdieping zou hebben (voor de helft) dan zou een LTV voor beneden nog doenbaar zijn. Voor de rest is alles balken met houten vloeren en stro/gips plafonds.
Als ik 30 jaar jonger zou zijn, dan zou ik het wel weten.
De zolder zou nog kunnen worden geïsoleerd. Daar kunnen gemakkelijk 3 kamers gemaakt worden met dakkapellen. Maar die ruimte is niet nodig en op de 1-ste verdieping wordt, op de werkkamer na, niet gestookt. Na-isolatie van de zolder is dan weggegooid geld.
Ik zeg ook niet dat je moet isoleren, gewoon 35/40 graden door je radiators is voldoende. Iedereen die zegt dat aanpassingen nodig zijn is niet goed wijs.
In mijn 1800 huis heb ik alleen 8 cm steenwol en eenvoudig hr glas.
Onder radiators heb ik ventilators gehangen en op slaapkamers gebruikte grotere radiators aangeschaft. Woonkamer heeft 40m2 vloer verwarming, twee groepen van 175 meter en 15 hoh.
Dus eigenlijk ongeschikt. Met hooguit 33 graden blijft alles warm, van 1350 kuub gas naar 2600 kWh stroom inclusief sww.
Dus voor 275 euro per jaar is alles warm, waarom zou ik isoleren? Weg gegooid geld in mijn ogen.

Oh ja, de keuken is heel letterlijk een uitbouw dus die komt niet boven 19 graden, daar hangt ir paneel voor de 21 graden, kost 2.5 kWh per dag als rond vijf graden is

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Schinnen-groen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:32:
[...]

Die hypo moet ook nog een keer worden afgelost....
Nee dat doet levens verzekering wel....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:35:
[...]

Je hebt toch de belasting van de pv nog teruggekregen, dan duurt het nu toch geen 7-8 jaar meer om terug te verdienen?

Ik heb zolang ik pv heb de vermeden kosten weer geinvesteerd jaarlijks in overig "verdienende" dingen waardoor het jaarlijks vermeden bedrag groter is geworden, nu zo goed als klaar en kan er weer leuke dingen mee gedaan worden.
Dit jaar de pv vervangen voor nieuw, incl verkoop van de "oude" koste dat niet eens veel geld maar wel 1500Wp meer, houden we weer meer over per jaar, zuid is nog van 2012 en die verdiend lekker mee omdat het niets meer kost.
Vermeden kosten zijn 55,- per week en gaat naar een aparte investerings rekening waar ik geld uit haal voor zaken als onderhoud wp, kosten omvormer(s), vervanging panelen, enz.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:00:
[...]

Je hebt toch de belasting van de pv nog teruggekregen, dan duurt het nu toch geen 7-8 jaar meer om terug te verdienen?

Ik heb zolang ik pv heb de vermeden kosten weer geinvesteerd jaarlijks in overig "verdienende" dingen waardoor het jaarlijks vermeden bedrag groter is geworden, nu zo goed als klaar en kan er weer leuke dingen mee gedaan worden.
Dit jaar de PV vervangen voor nieuw, incl verkoop van de "oude" koste dat niet eens veel geld maar wel 1500Wp meer, houden we weer meer over per jaar, zuid is nog van 2012 en die verdiend lekker mee omdat het niets meer kost.
Vermeden kosten zijn 55,- per week en gaat naar een aparte investerings rekening waar ik geld uit haal voor zaken als onderhoud wp, kosten omvormer(s), vervanging panelen, enz.
Even de harde cijfers:
Aanschaf en plaatsing PV: €9975,- Retour BTW: €1731,-
Tot vandaag terugverdiend met €0,20 per kWh: €5197,-
Restbedrag: €3046,-

Nog even, dus. Als de omvormer niet de geest geeft...

Kosten per kWh nu ca. €0,23. Dat is dus bij een verbruik van 2600 kWh een resttijd van 5,33 jaar.

edit: ik had bij mijn eerste schatting rekening gehouden met een nieuwe Sunnyboy omvormer...

[Voor 7% gewijzigd door Schinnen-groen op 21-06-2020 15:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
Schinnen-groen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:12:
[...]

Even de harde cijfers:
Aanschaf en plaatsing PV: €9975,- Retour BTW: €1731,-
Tot vandaag terugverdiend met €0,20 per kWh: €5197,-
Restbedrag: €3046,-

Nog even, dus. Als de omvormer niet de geest geeft...

Kosten per kWh nu ca. €0,23. Dat is dus bij een verbruik van 2600 kWh een resttijd van 5,33 jaar.

edit: ik had bij mijn eerste schatting rekening gehouden met een nieuwe Sunnyboy omvormer...
3 euro per wp??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
Ja in 2009/2010 koste dat zoveel
Toen had je ook Sde voor kleine installaties
En in hilversum betaalde de gemeente 50%

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 05:33
Ik heb afgelopen 12 maanden 784 m3 gas verbruikt, precies 100 m3 minder dan het jaar ervoor. Zachtere winter denk ik? Of net iets meer houtkachel gestookt misschien.

Kan m'n huis (houtskeletbouw) prima behaaglijk houden met alleen vloerverwarming beneden, boven niets aan verwarming.

De cv ketel is pas 5 jaar oud. Gezien de langzaam stijgende gasprijs wil ik eigenlijk dat gasverbruik nog wel verder omlaag hebben. Ik heb zo'n 1000 kwh aan stroom over. Wat is nu wijsheid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aip
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 06-07 10:45
freakstar schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:17:
Ik heb afgelopen 12 maanden 784 m3 gas verbruikt, precies 100 m3 minder dan het jaar ervoor. Zachtere winter denk ik? Of net iets meer houtkachel gestookt misschien.

Kan m'n huis (houtskeletbouw) prima behaaglijk houden met alleen vloerverwarming beneden, boven niets aan verwarming.

De cv ketel is pas 5 jaar oud. Gezien de langzaam stijgende gasprijs wil ik eigenlijk dat gasverbruik nog wel verder omlaag hebben. Ik heb zo'n 1000 kwh aan stroom over. Wat is nu wijsheid?
Wij zaten ongeveer hetzelfde, maar dan zonder overschot (2x elektrische auto, 1x plugin-hybride), wilden ook graag gas nog wat drukken. Wij hebben gekozen voor een airco beneden, waardoor we de CV stukken minder gebruikt hebben. Scheelt (bij ons) zo weer 200-250M3 gas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 06-07 16:52
Gezien de langzaam stijgende gasprijs wil ik eigenlijk dat gasverbruik nog wel verder omlaag hebben. Ik heb zo'n 1000 kwh aan stroom over. Wat is nu wijsheid?
Infraroodverwarming?

https://www.infraroodverw...shop/infraroodverwarming/

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freakstar
Ik denk dat ik beter in iets kan investeren waarmee ik m'n vloerverwarming kan (voor) verwarmen. Als ik op een andere manier ga bijverwarmen (doe ik ook met de houtkachel) wordt de vloerverwarming minder effectief denk ik. Wp boiler?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? DM me

Goed dat ik hier even lees, Ik verkoop voor meer dan 500 euro stroom aan GC per jaar, en dat gaat voorlopig niet veranderen. Ik ga dus ook even bellen deze week om het 5 jaar vast te laten zetten.

Iceradio player, voor de veeleisende radioluisteraar. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Lekker duurzaam dat IR, da's wel het laatste wat ik voor hoofd verwarming zou kiezen.
Met een wpboiler kan je gas voor tapwater besparen, vloerverwarming zou ook kunnen maar da's minder efficiënt dan met een grotere L/W warmtepomp.
Ik heb een topic gemaakt over cv ondersteuning, daar raad ik aan om kleine ruimtes te verwarmen.
Vloerverwarming gaat wel beter dan radiators, als je het maar kan reguleren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH

Kan je afschatten wat de mix sww versus verwarming is?
ik denk dat een Lucht/water warmtepomp, bij voorkeur met boiler je beste optie is.
Er is nu nog best aardig subsidie op en zolang je kan salderen pak je zo 120 eur per jaar voordeel op je stroom.
als je dan ook nog van het gas afkan, helemaal mooi.

Of anders:
0/ verder isoleren
1/ kook voortaan op inductie
2/ een quooker of anderszins zeer goed geisoleerde keukenboiler (Vooral als je leiding van CV naar keuken best lang is)
3/ doorstroomverwarmer voor de douche of keukenkraan (SWW rendement CV ketel is vaak best laag ivm verwarming

nb. als je onder de 500m3 SJV komt gaat je vastrecht gas ook nog ca. eur 60 omlaag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freakstar
@BarryH sww/koken is ca. 8 m3/maand. Elektrisch koken over 2 jaar wanneer we keuken vervangen. Quooker reeds aanwezig, maar nog wel aan de warmwaterleiding. Gaat er binnenkort af, maar denk dat dat minimaal verschil is.

Qua l/w warmtepomp, kun je mij iets meer in de goede richting sturen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
@freakstar
Zo over de duim:
Vervang je cv door een 5kW lucht/water warmtepomp
Met 120-200 liter boiler
Een zgn all in one .
Voor meer info het lucht water warmtepomp topic. De OP geeft al veel info

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Yep, en geen subsidies.

Edit: even de rekeningen erbij gepakt:

Panelen+omvormer €8600,- incl. BTW
Plaatsing €1375,- incl. BTW. Installatiebedrijf kwam ergens uit de buurt van Utrecht.

Dat was incl. ophangen en aansluiten op de omvormer. De rest heb ik zelf gedaan. Eigenlijk heb ik fysiek de omvormer zelf opgehangen. Tja, tijden veranderen ;)

Edit2: op de zonneboiler had ik wel een beetje subsidie vanuit de provincie Limburg. Maar ook met deze subsidie was het veel duurder dan heden ten dage.

[Voor 64% gewijzigd door Schinnen-groen op 21-06-2020 21:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:04:
[...]

Yep, en geen subsidies.

Plaatsing €1375,- incl. BTW. Installatiebedrijf kwam ergens uit de buurt van Utrecht.

Dat was incl. ophangen en aansluiten op de omvormer. De rest heb ik zelf gedaan. Eigenlijk heb ik fysiek de omvormer zelf opgehangen. Tja, tijden veranderen ;)
En hoe heb je dat die tijd rond gerekend dan? Of had je andere belangen dan financieel ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:15:
[...]

En hoe heb je dat die tijd rond gerekend dan? Of had je andere belangen dan financieel ?
Dat was nog de tijd dat "rondrekenen" een minder prominente plek had dan milieuaspecten. Ons uitgangspunt was dat we zouden proberen om qua elektriciteit quitte te spelen en wij ons gasverbruik zoveel mogelijk wilden terugbrengen. In het gunstigste geval zouden we ooit het break-even punt kunnen bereiken.
Voor het elektriciteitsverbruik zou dit nog mogelijk kunnen zijn als de omvormer zijn best blijft doen.
Qua gasverbruik zijn we aardig omlaag gegaan. De eerste rekening voor dit huis meldde in 2006 (even opgezocht) een jaarverbruik van 3667 m3 in de originele staat van het huis. Dat ligt nu op ca. 1500-1600 m3.

[Voor 18% gewijzigd door Schinnen-groen op 21-06-2020 21:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08:07
freakstar schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:29:
@BarryH sww/koken is ca. 8 m3/maand. Elektrisch koken over 2 jaar wanneer we keuken vervangen. Quooker reeds aanwezig, maar nog wel aan de warmwaterleiding. Gaat er binnenkort af, maar denk dat dat minimaal verschil is.

Qua l/w warmtepomp, kun je mij iets meer in de goede richting sturen?
Volgens mij zou je met een 5kW monoblock van Panasonic (zie ook Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help) hier prima passen. Je zou kunnen beginnen om hem alleen te gebruiken voor verwarming en dan later wanneer je helemaal gasloos wilt gaan er een vat voor SWW bij kunnen plaatsen. Als je een beetje handig bent kun je de installatie waarschijnlijk wel zelf doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:26:
[...]

Dat was nog de tijd dat "rondrekenen" een minder prominente plek had dan milieuaspecten. Ons uitgangspunt was dat we zouden proberen om qua elektriciteit quitte te spelen en wij ons gasverbruik zoveel mogelijk wilden terugbrengen.
Is dat door de jaren veranderd? Ik bedoel, waarom gestopt bij panelen en isolatie.
In het gunstigste geval zouden we ooit het break-even punt kunnen bereiken.
Voor het elektriciteitsverbruik zou dit nog mogelijk kunnen zijn als de omvormer zijn best blijft doen.
Qua gasverbruik zijn we aardig omlaag gegaan. De eerste rekening voor dit huis meldde in 2006 (even opgezocht) een jaarverbruik van 3667 m3 in de originele staat van het huis. Dat ligt nu op ca. 1500-1600 m3.
[Afbeelding]
Leuk huis :)
Maar waarom ben je niet verder gegaan? 0 op de meter is toch een leuk doel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:50:
[...]

Is dat door de jaren veranderd? Ik bedoel, waarom gestopt bij panelen en isolatie.

[...]

Leuk huis :)
Maar waarom ben je niet verder gegaan? 0 op de meter is toch een leuk doel.
De centjes zijn op :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nog steeds? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
Schinnen-groen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:04:
[...]

Yep, en geen subsidies.

Edit2: op de zonneboiler had ik wel een beetje subsidie vanuit de provincie Limburg. Maar ook met deze subsidie was het veel duurder dan heden ten dage.
Goh dus ik ben pas vier jaar geleden begonnen maar heb alles eerder terug verdient dan jij.
Maarja iemand moet de eerste zijn die het wiel uit vind, bedankt daarvoor.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

reneeke1970 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:16:
[...]

Goh dus ik ben pas vier jaar geleden begonnen maar heb alles eerder terug verdient dan jij.
Maarja iemand moet de eerste zijn die het wiel uit vind, bedankt daarvoor.....
Geen dank O-)

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 06:34

SjoerdV nl

Ecologie = economie

reneeke1970 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:19:
[...]

Maar ja naar wie?
VandeBron zonnecollectief, 10,5 ct per kWh en 50% korting op vastrecht;

https://vandebron.nl/ener...4f-4859-84e4-a44900e10a2d

Easy :)

Sorry voor het verspillen van je tijd.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 06-07 18:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De energietransitie botst (soms) met de stroomhonger van nieuwe datacenters.
Volgens NRC trekken de windmolenparken juist reusachtige datacenters
aan welke de groen geproduceerde stroom ter plekke quasi opsouperen.
Liander versterkt het lokale stroomnet niet (uitsluitend) voor de energietransitie
maar voor de komst van de hyperscale datacenters.
En wat gebeurt met dan met de grote hoeveelheid "restwarmte" in Zeewolde?
Wordt het (dak)oppervlak (332 voetbalvelden) verplicht vol gelegd met pv-panelen?
En wie betaalt de groene stroomproductie uiteindelijk waar de tech-giganten van profiteren?

[Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 22-06-2020 09:03]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• reneeke1970
SjoerdV nl schreef op maandag 22 juni 2020 @ 06:58:
[...]

VandeBron zonnecollectief, 10,5 ct per kWh en 50% korting op vastrecht;

https://vandebron.nl/ener...4f-4859-84e4-a44900e10a2d

Easy :)
Tja het is geen 13.5 cent......
En de eigenaar van vdb.......hmm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• noo
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
Greenchoice belt nu ook pro-actief klanten over die 11 cent terugleververgoeding die per 1 juli verlaagd gaat worden. Ikzelf heb dat "probleem" opgelost door een EV te gaan rijden :-)

PVOutput

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

noo schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:10:
Greenchoice belt nu ook pro-actief klanten over die 11 cent terugleververgoeding die per 1 juli verlaagd gaat worden. Ikzelf heb dat "probleem" opgelost door een EV te gaan rijden :-)
Net ook maar verlengd. Ik kon toevallig verlengen, en heb nu de elektriciteit op 5 jaar gezet, en gas op 1 jaar. Komend jaar ga ik een serieuze poging doen om van het gas af te komen. :)

Ook voor Greenchoice lijkt het me wel een goede deal. De trend is dat elektriciteit (door het steeds grotere aandeel duurzame energie) steeds goedkoper wordt. Ik verwacht dat Greenchoice hier dan ook goed aan kan verdienen.

[Voor 19% gewijzigd door Krisp op 22-06-2020 12:53]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• DeWâl
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 22:09
Krisp schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:51:
[...]

Net ook maar verlengd. Ik kon toevallig verlengen, en heb nu de elektriciteit op 5 jaar gezet, en gas op 1 jaar. Komend jaar ga ik een serieuze poging doen om van het gas af te komen. :)

Ook voor Greenchoice lijkt het me wel een goede deal. De trend is dat elektriciteit (door het steeds grotere aandeel duurzame energie) steeds goedkoper wordt. Ik verwacht dat Greenchoice hier dan ook goed aan kan verdienen.
Zijn er meer mensen die door de aanstaande wijzigingen hun contract verlengen? 5 jaar vind ik een hele lange periode namelijk.. ik zou graag jullie overwegingen horen om dit wel of niet te doen.

• cville
DeWâl schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:18:
[...]

Zijn er meer mensen die door de aanstaande wijzigingen hun contract verlengen? 5 jaar vind ik een hele lange periode namelijk.. ik zou graag jullie overwegingen horen om dit wel of niet te doen.
1. 11ct teruglevertarief is aantrekkelijk bij mijn overschot van 8534kWh
2. gas 28% voordeliger dan in mijn huidige contract (dat nog 2 jaar looptijd had)
3. ze doen bij GC niet moeilijk over contractaanpassingen.

Pagina: 1 ... 94 95 96 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True