Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 07:04
Misschien dat dit bij nieuwbouw wel geldt. Daar kun je een energie prestatie bereiken door te kiezen voor een bepaald systeem. Kan goed zijn dat de combinatie warmtepomp-zonnepanelen dan net zo goed scoort als stadsverwarming. Die vergelijking is wellicht blijven hangen bij de journalist.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
T-Infinity schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:47:
Ja maar ik bedoel het nog veel simpeler eigenlijk: Wat hebben zonnepanelen te maken met gasloos gaan? Je hoeft toch niet je eigen stroom te produceren om je gas af te sluiten...
Volgens mij zit het zo: Iedereen in die (nieuwe) wijk moet verplicht aansluiten op het warmtenet. Maar je kan een ontheffing krijgen van die aansluitplicht als je ander gelijkwaardig alternatief hebt. Mensen wilden toen zonnepanelen en een warmtepomp (zoals toegestaan in het bouwbesluit) maar de gemeente vind dat de zonnepanelen niet meegeteld mogen worden. De rechter heeft nu besloten dat de gemeente niet zelf mag bepalen dat zonnepanelen niet mogen meetellen en ze de regels van het bouwbesluit moeten volgen.

Vandaar dat het dus "zonnepanelen tegen het warmtenet" is.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 08:49

T-Infinity

Heen en weer....

blissard schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:05:
Misschien dat dit bij nieuwbouw wel geldt. Daar kun je een energie prestatie bereiken door te kiezen voor een bepaald systeem. Kan goed zijn dat de combinatie warmtepomp-zonnepanelen dan net zo goed scoort als stadsverwarming. Die vergelijking is wellicht blijven hangen bij de journalist.
Ja dat zou kunnen inderdaad. Echter wordt het nu vooral uit technisch oogpunt beschreven volgens mij.
JeroenE schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:06:
[...]
Volgens mij zit het zo: Iedereen in die (nieuwe) wijk moet verplicht aansluiten op het warmtenet. Maar je kan een ontheffing krijgen van die aansluitplicht als je ander gelijkwaardig alternatief hebt. Mensen wilden toen zonnepanelen en een warmtepomp (zoals toegestaan in het bouwbesluit) maar de gemeente vind dat de zonnepanelen niet meegeteld mogen worden. De rechter heeft nu besloten dat de gemeente niet zelf mag bepalen dat zonnepanelen niet mogen meetellen en ze de regels van het bouwbesluit moeten volgen.

Vandaar dat het dus "zonnepanelen tegen het warmtenet" is.
Dat zal het zijn inderdaad. Zie nu ook het woordje 'nieuwbouw' staan inderdaad en ze hebben het over 'zonnepanelen meetellen'. Maar de context ontbreekt nogal. Nu is het net alsof dit in algemene zin geldt. Terwijl het dus specifiek gaat over mensen met nieuwbouw die onder de aansluitverplichting uit willen komen.

[Voor 50% gewijzigd door T-Infinity op 04-06-2020 15:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
T-Infinity schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:06:
Maar de context ontbreekt nogal. Nu is het net alsof dit in algemene zin geldt. Terwijl het dus specifiek gaat over mensen met nieuwbouw die onder de aansluitverplichting uit willen komen.
Het is zelfs heel specifiek voor dit project in Amsterdam omdat daar de gemeente de zonnepanelen niet mee wilde laten tellen (al zal je zien dat er een andere gemeente is die hetzelfde trucje heeft uitgehaald, ik weet dat alleen niet).

Ik weet verder niet wat Trouw er nog meer over heeft geschreven, wellicht gaan ze er van uit dat lezers de context nog kenden?

Maar op zich denk ik dat het wel klopt dat de uitspraak zal betekenen dat andere gemeentes een soortgelijk besluit ook zouden verliezen. Nu is het dus afwachten wat het hoger beroep gaat betekenen.

Persoonlijk lijkt het me nogal vreemd dat je als gemeente de business case van een groot bedrijf wil beschermen. Als bewoners zelfstandig en goedkoper hetzelfde resultaat kunnen behalen lijkt mij dat alleen maar een verbetering.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 06-07 10:53
Ik vermoed dat de gemeente al een lang lopend contract heeft met een private partij om het warmtenet aan te leggen en te exploiteren. Ze zijn met handen en voeten gebonden aan de exploitant, net als de afnemers. Het zou me niet verbazen dat de gemeente ook een financieel belang heeft bij aansluiten.

Er is een concurentie-vrij monopolie voor de exploitant, de afnemer betaalt hier de prijs voor.
In het topic Projectmatige nieuwbouw staan wat verhalen. Zo kan je een super geisoleerde nieuwbouwwoningen kopen en ben je al meer aan energie-vastrecht kwijt dan de totale energiekosten van je oudere woning.
Zonder warmtenet kan je met een een 5 kW warmtepomp met goede COP zeer milieuvriendelijk en goedkoop je huis warm houden. Ik snap wel dat mensen onder een veel duurder systeem uit willen. Wel sneu voor de mensen in bv appartementen, zij hebben geen keuze. Zij hebben een nog lagere warmtevraag en moeten dan het vastrecht opbrengen.

Mijn gevoel, de kosten/baten van grootschalige warmtedistributie klopt niet.
Net zo goed als de stelling, we hebben een probleem in Groningen. weg met de CV ketel :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:17:
[...]
Het is zelfs heel specifiek voor dit project in Amsterdam omdat daar de gemeente de zonnepanelen niet mee wilde laten tellen (al zal je zien dat er een andere gemeente is die hetzelfde trucje heeft uitgehaald, ik weet dat alleen niet).
Dit is de crux in het verhaal. De Gemeente Amsterdam hanteerde een andere methodiek om te bepalen of het alternatief even duurzaam is als het warmtenet (want dat geldt er geen aansluitplicht) dan de landelijk gehanteerde norm (NEN7120 / NEN7125) daarvoor.

De rechter heeft Amsterdam teruggefloten dat eigen methodieken hanteren niet de bedoeling is.
Nomind schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:42:
Ik vermoed dat de gemeente al een lang lopend contract heeft met een private partij om het warmtenet aan te leggen en te exploiteren. Ze zijn met handen en voeten gebonden aan de exploitant, net als de afnemers. Het zou me niet verbazen dat de gemeente ook een financieel belang heeft bij aansluiten.
De private partij is Vattenfall. In Amsterdam-ZuidOost en Almere is Vattenfall eigenaar en exploitant van het warmtenet. In Amsterdam-West en Noord is dat Westpoort Warmte (WW). WW is 50% eigendom van Vattenfall en 50% van de Gemeente Amsterdam. Vattenfall voert de gehele exploitatie uit voor WW. Het netwerk van WW wordt gevoed door de afvalverbrandingsinstallatie van het Amsterdams Afval en energiebedrijf AEB die (nog) volledig in handen is van, jawel, de Gemeente Amsterdam. En ja dat is dat noodlijdend bedrijf waar vorig jaar 80 miljoen in gepompt moest worden om de continuïteit te waarborgen.

De TransitieVisie Warmte van de Gemeente Amsterdam, gemaakt door het onafhankelijk, maar eigenlijk helemaal niet onafhankelijke adviesbureau OverMorgen, geeft aan dat de meeste wijken op het warmtenet worden aangesloten.

Er is binnen Amsterdam enorm veel weerstand tegen het warmtenet en er wordt erg veel druk vanuit de Gemeente op onafhankelijke adviesbureaus en initatieven opgelegd om maar niet in zee te gaan met alternatieven, of dat nu warmtepompen of bijv. lage temperatuur warmtenetten is.
Mijn gevoel, de kosten/baten van grootschalige warmtedistributie klopt niet.
Ik heb business cases voor warmtebedrijven doorgerekend. Er klopt weinig van. Er wordt gerekend met ROI's van ruim 8%. De business case komt niet uit, waardoor eigenaren zelf een deel van de investeringskosten moeten dragen (beter bekend als de BAK). Yup, de BAK is er om business cases rond te kunnen rekenen. Daar komt dan nog een volledig gedateerde warmtewet bij en het klokje is rond.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:49
De crux van deze duurzame warmtenetten is niet zozeer dat ze goedkoop zijn (dat zijn ze absoluut niet), maar dat je bij de afvalverbranding warmte produceert, die anders gewoon de lucht in vliegt, en dat vindt men zonde.

Natuurlijk is het financieel zinniger om gewoon direct op gas te stoken (de klassieke CV, via een goedkoop gasnet) of indirect op gas (gascentrale -> stroom -> warmtepomp, via een duur elektriciteitsnet) dan op gratis restwarmte via een fenomenaal duur warmtenet. Maar de warmte uit de afvalverbranding, die blijft komen, wat doe je ermee?

De fata morgana van "we hebben hier vlakbij gratis warmte, waarom doen we er niet iets nuttigs mee" blijft eeuwig klinken.

Toch moet ik zeggen, als je naar Denemarken kijkt daar hebben ze in de grote steden toch stadsverwarming prima draaiend (op een mix van WKK's op afvalverbranding, gas en vaste biomassa), naar min of meer algemene tevredenheid, ook al is het niet erg goedkoop. Gewenning is denk ik een grote factor.

[Voor 41% gewijzigd door Dreamvoid op 04-06-2020 16:29]

specs

• Skyaero
  • Niet online
Dreamvoid schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:14:
De crux van deze duurzame warmtenetten is niet zozeer dat ze goedkoop zijn (dat zijn ze absoluut niet), maar dat je bij de afvalverbranding warmte produceert, die anders gewoon de lucht in vliegt, en dat vindt men zonde.

Natuurlijk is het financieel zinniger om gewoon direct op gas te stoken (de klassieke CV, via een goedkoop gasnet) of indirect op gas (gascentrale -> stroom -> warmtepomp, via een duur elektriciteitsnet) dan op gratis restwarmte via een fenomenaal duur warmtenet. Maar de warmte uit de afvalverbranding, die blijft komen, wat doe je ermee?
De hoeveelheid afval neemt al jaren af. Daarnaast staan er gewoon piek-gasketels, die zo'n 20% van de warmtevraag op zich nemen. Als je geen afval meer hebt, wat ga je dan doen? Je moet 90 °C water leveren, dat lukt zelfs met geothermie nauwelijks.
Toch moet ik zeggen, als je naar Denemarken kijkt daar hebben ze in de grote steden toch stadsverwarming prima draaiend (op een mix van WKK's op afvalverbranding, gas en vaste biomassa), naar min of meer algemene tevredenheid, ook al is het niet erg goedkoop. Gewenning is denk ik een grote factor.
Denemarken heeft een heel ander model: de warmtebedrijven zijn non-profit en moeten jaarlijks hun cijfers openbaar maken. Warmtetarieven zijn gebaseerd op werkelijke kosten. Daarnaast staan de districten garant voor het kapitaal dat opgehaald moet worden voor investeringen, waardoor de kapitaallasten veel lager liggen.

• Nomind
Dreamvoid in "De Duurzame Kroeg Deel 3" De fata morgana van "we hebben hier vlakbij gratis warmte, waarom doen we er niet iets nuttigs mee" blijft eeuwig klinken.
De crux is volgens mij of het op een eerlijke betaalbare manier kan. Anders krijg je ongelijkheid en is er geen draagvlak. Dus 'duurzaam en slim' en niet 'duurzaam en duurder'. 'Niet meer dan anders' wordt in praktijk niet waargemaakt.
Ik heb even Denemarken en WKK in de google machine gegooid, interessant! Ik lees dat de overheid in Denemarken wat meer regie neemt op de prijs.

• blissard
Skyaero schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:02:
[...]

De hoeveelheid afval neemt al jaren af. Daarnaast staan er gewoon piek-gasketels, die zo'n 20% van de warmtevraag op zich nemen. Als je geen afval meer hebt, wat ga je dan doen? Je moet 90 °C water leveren, dat lukt zelfs met geothermie nauwelijks.
Klopt helemaal. Er zijn veel variabelen in deze berekening die het best een complex geheel maken. Zo speelt ook de import van afval nog een rol (met extra CO2 door transport) en de belasting die we sinds kort in Nederland op het verbranden van restafval heffen (waardoor de kosten per joule warmte toenemen en de noodzakelijke import ook toeneemt). Daarnaast de scheiding van plastic die zorgt voor een lagere verbrandingswaarde van het restafval. (en daardoor nog meer import vereist)

Ik zou me niet landelijk willen vastleggen aan een warmte leverantie van zo'n instabiel systeem. Dan is het straks onmogelijk om minder te verbranden omdat je vastzit aan een garantie op warmtelevering. Mag je gaan betalen voor de import van Italiaans huisvuil.

[Voor 3% gewijzigd door blissard op 04-06-2020 18:09]

• Dreamvoid
Skyaero schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:02:
[...]

Ik begrijp dat afval min of meer constant blijft? Maar om gas voor de piek/seizoensvraag kom je toch niet heen, ook met alle alternatieven. En ja, het economisch zinnigste is de energie via het goedkoopste net (gas) te transporteren en lokaal opstoken waar de warmte nodig is, niet centraal opstoken en vervolgens het resultaat (stroom, warmte) over dure netten naar je eindgebruikers duwen. Iedereen die zijn Excel sheet open trekt ziet dat vrij snel.

Alleen: er spelen meer dingen mee dan enkel wat financieel het zinnigst is. Het afvalbedrijf wil zijn restwarmte te gelde maken. Elke verdrongen (fossiele) gasmolekuul scheelt weer CO2 uitstoot, en de warmte sector heeft Nederland ambitieuze doelen gesteld, die haal je niet automatisch. De netbeheerders (warmte of elektriciteit) willen altijd hetzelfde: zoveel mogelijk mooie nieuwe dingen bouwen :) De eindgebruikers willen voor hun eigen gewetensrust graag dat de CO2 uitstoot liever niet bij hen zelf plaatsvindt. Het gebruiken van restwarmte past mooi in het idee van de circulaire economie, waar de kiezers (en dus de politici) dol op zijn. Het mag allemaal wat kosten, en de (klimaat) voordelen moeten lokaal zichtbaar zijn. Stadswarmte is als per definitie super lokaal project in die zin onweerstaanbaar. een windpark onzichtbaar in de Noordzee of een vergister bij de lokale waterzuivering of bij een suikerbietenfabriek is goedkoper maar niet erg sexy.

Als er iets duidelijk is geworden van de recente klimaat bewustwording, is dat mensen vooral lokaal actie willen zien: zonnepanelen op je dak, een windmolen op fietsafstand, lokale stadswarmte in je radiator, een warmtepomp tegen de muur, een elektrische auto voor de deur. De vervelende realiteit is alleen dat je de grootste CO2 reductie krijgt met saaie, grootschalige projecten buiten het zicht van de gemiddelde burger, veelal buiten Nederland. Dit botst telkens weer, overal waar je met duurzame energie bezig bent.
Denemarken heeft een heel ander model: de warmtebedrijven zijn non-profit en moeten jaarlijks hun cijfers openbaar maken. Warmtetarieven zijn gebaseerd op werkelijke kosten. Daarnaast staan de districten garant voor het kapitaal dat opgehaald moet worden voor investeringen, waardoor de kapitaallasten veel lager liggen.
Exact, maar dat geeft m.i. aan dat het vooral aan de vorm waarin het bedrijfstechnisch wordt gegoten (hoe worden de kosten/risico's verdeeld), niet zozeer de business case van stadsverwarming op zich.

Warmte afnemers in Nederland zijn uiteraard extra huiverig voor een model waar werkelijke kosten op hen worden afgewenteld (kijk alleen al naar dit topic!), en willen dat de investeerder dat risico neemt. De grote verliezen bij de afval-energiebedrijven hebben het draagvlak voor lokale overheden om nog meer van de risico's op zich te nemen nogal verminderd, en dan blijft de private sector over, en doen het niet voor niks.

[Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 04-06-2020 18:40]

specs

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 06:43
Erasmo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:39:
Hiero, als het goed is in een mooie Leaf met geswapt accupakket.
Via Muxsan gedaan?

Illusion is the ultimate weapon

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:35

Erasmo

Laadpaaljager

Ja. De Leaf zelf is nog onderweg in een container maar de nieuwe accu ligt al klaar.

Dus als iemand straks nog een leaf-accupakket wil kopen laat maar weten :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 06-07 15:47
Warmtenetten zijn niet fundamenteel een slechte oplossing, maar het is ook geen universele oplossing. Er zijn uitdagingen. In Nederland merken we vooral dat het lastig om het organisatorisch eerlijk in te richten voor de afnemers.

Daarnaast heb je de technische beperking dat warmtenetten per strekkende meter leiding een constant warmteverlies hebben 24/7. Je kunt dat technisch beperken (bij nieuwe netten) met betere isolatie en lagere temperaturen, maar het blijft aanwezig. Warmtenetten lenen zich dus vooral voor situaties waar je veel warmte kunt leveren per meter leiding, omdat dan de verliezen klein zijn in verhouding tot de geleverde warmte. Dichte bebouwing met veel energieverlies is dus ideaal.

Warmtenetten voor nieuwbouw woningen is een slecht idee. Moderne woningen hebben een heel lage warmtevraag die ook nog eens voor het grootste deel uit warm tapwater bestaat. Voor warm tapwater moet je toch minstens 60C bereiken ivm legionella, dus je kunt niet naar een LT-net overstappen zonder alsnog booster warmtepompen in de woningen te plaatsen met een buffervat. Dan ben je heel veel kosten, complexiteit, stroomverbruik en ruimtegebruik in de woningen aan het toevoegen die zo ongeveer alle voordelen voor de woningeigenaar teniet doen.

Door de lage warmtevraag in nieuwbouw gaat het aandeel warmteverlies gigantisch omhoog. Dat is alleen geen probleem als het écht om restwarmte gaat en écht duurzaam is. Het enige wat daar mogelijk voor in aanmerking komt is diepe geothermie, maar dat hebben we nog nauwelijks in Nederland. Voor alle andere bronnen is het hartstikke zonde als misschien wel de helft of meer van de warmte naar de mussen gaat.

Ik snap dus echt niet waarom Amsterdam zó graag die woningen op warmtenetten wil aansluiten.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JeroenH
Paul C schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:09:
Warmtenetten zijn niet fundamenteel een slechte oplossing,
Nououououououou....
  • Geen concurrentie, dus geen enkele prikkel voor competatieve prijzen
  • Hoge vast kosten/lage variabele kosten, dus nauwelijks prikkel om warmtevraag te verlagen
  • Hoge vaste kosten gebaseerd op luchtfietserij, bv. veronderstelde kosten van aanschaf/onderhoud CV-ketel. Allemaal zeer duur ingeschat.
  • Zogenaamd "gasloos", maar:
  • * Bij mij aan de overkant zie ik de schoorsteen van het stookhok gewoon roken, daar wordt aardgas gestookt
  • * Prijzen gekoppeld aan aardgasprijs
  • Terugleveren van warmte nauwelijks mogelijk
  • Onfrisse zaken als aansluitverplichting en afsluitboetes zijn aan de orde van de dag, omdat zo'n net met te weinig afnemers niet rendabel te krijgen is én de leveranciers alle ruimte krijgen voor dit soort zaken. Pas als ze het heel bont maken, en als een klant heel veel tijd en moeite steekt in aanvechten, geven ze schoorvoetend toe.
  • Wetgeving stelt minder stringente eisen aan isolatie van woningen indien aangesloten op warmtenet. Hierdoor (al afgezien van afsluitperikelen) minder goed mogelijk om te switchen naar bv. warmtepomp.
  • Soms koppeling met afvalstook, waarbij soms afval geïmporteerd wordt 8)7
  • Zoals je al zegt zeker bij HT-netten flink wat warmteverlies.
Vanuit het perspectief van een "klant" (ik heb er een ander woord voor maar daar reageren mensen raar op) is een warmtenet verre van optimaal.
diepe geothermie
In mijn woonplaats Hilversum zijn ze naar deze onzekere techniek aan het kijken. Zogenaamd voor het opwekken van duurzame elektriciteit, maar ik geloof daar geen bal van. Als dat er van komt gaat dat leiden tot grote warmtenetten, let maar op. Volgens mij is de temperatuur van diepe geothermie niet hoog genoeg om efficiënt elektriciteit van te maken. Zonne-energie en windenergie worden bij voorbaat afgeschreven, want VVD.
Erasmo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:26:
[...]

Ja. De Leaf zelf is nog onderweg in een container maar de nieuwe accu ligt al klaar.

Dus als iemand straks nog een leaf-accupakket wil kopen laat maar weten :P
Wat een mooi apparaat zou zijn is een slimme netgekoppelde omvormer/accumanager, met een soort universele accuconnector waar je een adapter op kunt zetten voor een Leaf-accu, i3-accu, Tesla-accu, etc. Stel dat jouw 24 kWh-accu nog een restcapaciteit heeft van 17 kWh. Bij toepassing als huisaccu gaat er nooit meer vermogen in (als voorbeeld, ongeveer) dan 3 à 4 kW, en nooit meer uit dan (als voorbeeld, ongeveer) 5 kW. Dat kan zo'n accu gerust nog 10 jaar doen, denk ik zo.

Dat zou twee vliegen in één klap slaan: een mooie bron van grote, relatief goedkope accu's voor huis-/bedrijfs-/buurtaccu's etc. en een flinke vermindering van de recycleproblematiek van EV-accu's. Een gat in de markt. Misschien iets voor Muxsan, al heeft die het druk genoeg volgens mij ;)

[Voor 32% gewijzigd door JeroenH op 05-06-2020 16:18]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Paul C schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:09:
Daarnaast heb je de technische beperking dat warmtenetten per strekkende meter leiding een constant warmteverlies hebben 24/7. Je kunt dat technisch beperken (bij nieuwe netten) met betere isolatie en lagere temperaturen, maar het blijft aanwezig.
Lage temperatuuur (<= 40 °C) is warmteverlies in de netten nauwelijks een issue. Ga je naar "bronnetten" of "kowanetten" dan zit je op temperaturen onder de 25 °C en worden de warmteverliezen in de leiding gecompenseerd door de frictieverliezen.
Moderne woningen hebben een heel lage warmtevraag die ook nog eens voor het grootste deel uit warm tapwater bestaat. Voor warm tapwater moet je toch minstens 60C bereiken ivm legionella, dus je kunt niet naar een LT-net overstappen zonder alsnog booster warmtepompen in de woningen te plaatsen met een buffervat. Dan ben je heel veel kosten, complexiteit, stroomverbruik en ruimtegebruik in de woningen aan het toevoegen die zo ongeveer alle voordelen voor de woningeigenaar teniet doen.
Bij een goed ontwerp valt dat allemaal wel mee. En hoeveel de investeringskosten iets hoger worden, een goed LT net heeft een (bijna) gratis warmtebron.
Warmtenetten voor nieuwbouw woningen is een slecht idee.
Dit is niet pertinent waar. Hoge-temperatuur warmtenetten voor nieuwbouw is gekkenwerk. Maar wat we met zijn allen vergeten (en ja ook veel professionals) is dat de koudevraag in nieuwbouwwoningen hoog is. Waar ga je die koude vandaan halen?

Je wilt dus eigenlijk warme en koude netten. Als je dat slim doet, kun je dezelfde 2-pijpen gebruiken voor warmte en koude. Dat kun je koppelen aan opslag, bijvoorbeeld een WKO. In de zomer dumpt een wijk dan de overtollige warmte in de grond (zodat het koel blijft in de woningen) en in de winter gebruik je dat weer om te verwarmen.
Ik snap dus echt niet waarom Amsterdam zó graag die woningen op warmtenetten wil aansluiten.
Heb ik al eerder geschreven: De Gemeente Amsterdam heeft financiele belangen in het warmtenet van Westpoort Warmte.
JeroenH schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:32:
[...]
Nououououououou....
Geen concurrentie, dus geen enkele prikkel voor competatieve prijzen
Hoeveel concurrentie heb je voor je wateraansluiting. En je riool? Competetieve prijzen zijn niet per se nodig, wel gereguleerde prijzen op basis van werkelijke kosten. Bijvoorbeeld zoals het Deense model.
Hoge vast kosten/lage variabele kosten, dus nauwelijks prikkel om warmtevraag te verlagen
Een probleem dat we ook met elektriciteit zullen gaan zien en zeker een issue. Heeft ook te maken dat de investeringskosten hoog zijn en exploitatielasten laag. Kan deels verholpen worden door ook koude te gaan leveren door hetzelfde net.
Hoge vaste kosten gebaseerd op luchtfietserij, bv. veronderstelde kosten van aanschaf/onderhoud CV-ketel. Allemaal zeer duur ingeschat.
Ik zou het absoluut geen luchtfietserij willen noemen. Ben het wel met je eens dat de uitgangspunten eens kritisch onder de loep gehouden zouden moeten worden. Probleem daarin is dat lagere jaarlijkse opbrengsten voor een warmtebedrijf betekent dat de BAK omhoog gaat: broekzak vestzak dus.
Zogenaamd "gasloos", maar:
* Bij mij aan de overkant die ik de schoorsteen van het stookhok gewoon roken, daar wordt aardgas gestookt
Volgens mij is er geen enkel warmtebedrijf dat claimt gasloos te zijn.
* Prijzen gekoppeld aan aardgasprijs
Wordt aangepast in de wet. Er komt een Warmtewet 2.0 die de aardgasprijs loslaat. Helaas duurt wetten maken lang. Maar schade is helaas al wel aangericht doordat de GJ prijs vorig jaar hard omhoog ging met de verhoging van aardgasbelasting. Dat is (gelukkig) dit jaar door het ACM teruggedraaid, omdat warmtebedrijven te veel rendement gingen maken. In dat opzicht begint er al een ontkoppeling te ontstaan omdat er wel degelijk grenzen aan het rendement van warmtebedrijven zit.
Terugleveren van warmte nauwelijks mogelijk
Niet in HT netten. De meer innovatieve netten bieden dat wel. Er loopt een initiatief in Haarlem om woningen met PVT uit te rusten om daarmee het warmtenet te voeden. In veel lage-temperatuur netten (we hebben er een paar in Nederland) wordt restwarmte gebruikt, of de eerdergenoemde uitwisseling tussen warmte en koude. Meer openheid van netten zou wel wenselijk zijn. Helaas lijkt daar Warmtewet 2.0 de plank wel mis te slaan. Misschien dat dat nog door de vele kritiek aangepast gaat worden.
Wetgeving stelt minder stringente eisen aan isolatie van woningen indien aangesloten op warmtenet. Hierdoor (al afgezien van afsluitperikelen) minder goed mogelijk om te switchen naar bv. warmtepomp.
Dit is sinds 2015 in de EPC-berekeningen al gecorrigeerd door ook een prestatieeis zonder warmtenet te vereisen. Vanaf 1 januari 2021 in de BENG is het al helemaal verleden tijd omdat de BENG eisen stelt aan de netto warmtevraag.

Belangrijkste probleem van warmtenetten op dit moment is dat een aantal grote partijen (Vattenfall, Eneco, HVC, Ennatuurlijk) het verknald hebben en dat de bijbehorende gemeentes er financieel vuistdiep inzitten en het nog enigszins rendabel proberen te maken. Kleinere warmtebedrijven (bijv MijnWater, Eteck) doen het duurzaam, goed en klantgericht. Warmtenetten kunnen een echt goede oplossing zijn voor de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Onze buren in o.a. Denemarken, Zweden en Groot-Brittannie hebben dat laten zien. In Nederland hebben we het organisatorisch en financieel verkeerd aangepakt en ontbreekt op dit moment ook visie. Dat is best ironisch gezien we in Nederland best wel wat innovatieve kennis en producten hebben voor warmtenetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 06-07 18:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero Meer openheid van (warmte)netten? Bedoel je hiermee dat er meerdere warmteleveranciers op een fysiek net aangesloten kunnen worden (zoiets als een warmterotonde?). - Hoe wordt dit met verschillende temperatuurniveaus en tijdvariaties in geleverd vermogen geregeld? - Dit lijkt me best complex (en duur) en het duurt heel lang om zoiets te regelen, of niet?
Heb je al een voorbeeld voor een LT-warmtenet (ca. 40°C)? Ik ben benieuwd naar een werkende realisatie.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
dunklefaser schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:53:
@Skyaero Meer openheid van (warmte)netten? Bedoel je hiermee dat er meerdere warmteleveranciers op een fysiek net aangesloten kunnen worden (zoiets als een warmterotonde?). - Hoe wordt dit met verschillende temperatuurniveaus en tijdvariaties in geleverd vermogen geregeld? - Dit lijkt me best complex (en duur) en het duurt heel lang om zoiets te regelen, of niet?
Heb je al een voorbeeld voor een LT-warmtenet (ca. 40°C)? Ik ben benieuwd naar een werkende realisatie.
Er zijn verschillende vormen van openheid. Het meest open is het model van elektriciteit: meerdere bronnen die door verschillende partijen worden geëxploiteerd, een netbeheerder en 1 of meerdere leveranciers. Complexiteit met temperatuur, tijdsvariaties e.d. is geen probleem. Het elektriciteitsnet is nog een stap complexer en daar doen we het wel. De grootste barrière zit in schaalgrootte. Wat moet je met vijf leveranciers van warmte op een net van 3.000 woningen?

Een andere vorm is dat netbeheerder los is van de bron/warmtelevering. Je ziet dat in een aantal kleinere netten, bijvoorbeeld in Zaandam (met Firan als netbeheerder en Engie die de biomassacentrale exploiteerd en warmte levert).

Dan is er nog een vorm dat je je klanten de mogelijkheid biedt om ook warmte terug te leveren. Dat kan omdat zij bijvoorbeeld zonnecollectoren op hun dak hebben, maar veel waarschijnlijker: industriele restwarmte.

Nu wil het zo zijn dat industriele restwarmte veelal voortkomt uit een koelvraag. Als je netwerken nu slim ontwerpt, zorg je dat de warme kant koude levert en de koude kant warmte levert. Je hebt dan uitwisselingsnetten, of koele warmte- en koudenetten (kowanetten). Dit zijn de vijfde generatie warmtenetten waar nu aan gewerkt wordt. Voorbeeld daarvan is Mijnwater in Heerlen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero Het laatste model, "kowa" klinkt wel zeer innovatief, Limburgse technologie voor de rest van NL en de wereld (zo heb ik het begrepen). De promotiefilm is zeker goed gemaakt.
Ik ga hopelijk nog wat meer inhoudelijke informatie vinden, m.n. de randvoorwaarden (bebouwing, beschikbaarheid restwarmte - koelhuizen, supermarkten, etc.) en de investeringskosten.
Tegelijkertijd koelen en verwarmen via een net? - Ook hier seizoensopslag nodig?
Vijf leveranciers en maar 3000 afnemers? Waarom niet - als de leveranciers maar klein genoeg zijn :)F .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:41

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

No Hands schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:30:
Laatste steentjes waren het zwaarst maar het zit er allemaal op.

Van dit:
[Afbeelding]

Naar dit:

[Afbeelding]

naar dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

hele gevel is weer als nieuw, 8cm PIR isolatie erin, en alle lelijke reparaties, kapotte stenen en scheuren weggewerkt.
Zelfs deuren weggewerkt ;)
Hoe kom je nou binnen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• JeroenE
  • Niet online
Skyaero schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:30:
Complexiteit met temperatuur, tijdsvariaties e.d. is geen probleem. Het elektriciteitsnet is nog een stap complexer en daar doen we het wel.
Ik zou eerder denken dat het grootste verschil zit in de aansluitingen. Het elektriciteitsnet is overal aan elkaar gekoppeld. Dus als je een bedrijf bent die in Duitsland elektriciteit op het net zet kan je dat in principe in Nederland aan consumenten verkopen.

Bij warmtenetten is dat helemaal niet zo, die zijn allemaal "lokaal". Als ik in Duitsland warmte produceer kan ik dat helemaal niet in Amsterdam gaan verkopen.

Elektriciteit is ook behoorlijk gestandaardiseerd; (bijna) overal in Europa kan je (ongeveer) 230V met 50Hz uit het stopcontact krijgen (de stekkers etc zijn dan natuurlijk wel weer anders). Je kan het ook relatief makkelijk transformeren tot andere voltages om het over grotere afstanden te transporteren en dat kan dat zonder al te veel verliezen.

Met warmte gaat dat allemaal (voor zover ik weet) helemaal niet zonder dat je (veel) energie moet toevoegen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero Restwarmte van datacenters? Mooie beloftes, maar nog niet waargemaakt of verplicht gesteld.
Het lijkt een groen (virtueel!) vijgenblad te worden, meer niet. (Zie het verhaal over datacenters van Microsoft en Google etc. "Polderdrama" - Agriport - Wieringermeerpolder)

• Nomind
Net het NRC artikel over het 'Polderdrama' Wieringermeer gelezen, wat een treurnis. Met goede intenties wordt er een plan gemaakt voor duurzaamheid en economische ontwikkeling. In de praktijk is het een buitenkansje voor multinationals en een tiental boeren die er milionair van te worden.

De lokale overheid is hier niet tegen opgewassen. Hier heb je een sterke overheid voor nodig die goede analyses kan of laat maken waarin duurzaamheid, (lokale) economie en andere lokale belangen goed worden verbonden. Ook borging van de doelstellingen verdient veel meer aandacht. Dit overstijgt ook het lokale niveau. Toch maken een aantal ondernemers icm, volgens het verhaal, vooral VVD politici met scoringsdrift de dienst uit. Het algemeen belang is ver te zoeken, het eigen gewin staat voorop. Zo wordt het draagvlak voor de energietransitie kapot gemaakt.

De regering schuift alles af naar de lokale overheid, zogenaamd omdat er lokaal betere afwegingen gemaakt kunnen worden. In de praktijk biedt het lobbyisten een uitgelezen kans om met mooie verhalen ondertussen het onderste uit de kan te halen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor wie zich door de andere kant wil laten "informeren": "Windpark Wieringermeer"
O ja, bijna vergeten: "Broken promises?" -
Vergelijk en trek je eigen conclusies, zou ik zeggen!

[Voor 34% gewijzigd door dunklefaser op 06-06-2020 13:51]

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 05-07 17:58

Schinnen-groen

Groen is een kleur

dunklefaser schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:49:
Voor wie zich door de andere kant wil laten "informeren": "Windpark Wieringermeer"
O ja, bijna vergeten: "Broken promises?" -
Vergelijk en trek je eigen conclusies, zou ik zeggen!
-O- Man, man, man.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Het is jammer dat het verkeerd aangepakt wordt want in bijvoorbeeld hartje Amsterdam heeft een warmtenet opzich wel zin. De warmte is er dankzij de gasverbranding/energieopwekking voorlopig nog wel, en met alles zo hutje mutje op elkaar en over het algemeen vrij oud zou het misschien beter zijn om per straat/wijk/flatgebouw op te wekken. Maar dan wel richting Deens model.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
Ironisch gezien zorgt juist het toenemende gebruik van elektrische warmtepompen (“gasloos”) rechtstreeks voor een toenemend aanbod van warmte - de WKK’s/centrales die op de koude dagen de extra stroom produceren voor die warmtepompen, produceren op hetzelfde moment ook warmte, en het is erg inefficient om die warmte gewoon de lucht in te jagen.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
JeroenE schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 08:11:
[...]
Ik zou eerder denken dat het grootste verschil zit in de aansluitingen. Het elektriciteitsnet is overal aan elkaar gekoppeld. Dus als je een bedrijf bent die in Duitsland elektriciteit op het net zet kan je dat in principe in Nederland aan consumenten verkopen.
Het elektriciteitsnet is geen koperen plaat. Hoogspanningsnetten hebben beperkte capaciteit, Je kunt dus niet onbeperkt elektriciteit inkopen in Duitsland en deze verkopen in Nederland. Sterker nog, dat levert in Nederland ook problemen op. Niet alle geproduceerde stroom in de Eemshaven of Tweede Maasvlakte kan naar Amsterdam, daarvoor is onvoldoende capaciteit. Ook met elektriciteitsnetten zit je deels vast aan lokale opwekking.
Elektriciteit is ook behoorlijk gestandaardiseerd; (bijna) overal in Europa kan je (ongeveer) 230V met 50Hz uit het stopcontact krijgen (de stekkers etc zijn dan natuurlijk wel weer anders). Je kan het ook relatief makkelijk transformeren tot andere voltages om het over grotere afstanden te transporteren en dat kan dat zonder al te veel verliezen.
Je laat onze elektrische infrastructuur nu wel heel makkelijk lijken. Er zijn heel veel aspecten die een rol spelen: blindvermogen, power quality harmonische resonaties, primaire, secundaire en tertiare regelingen etc etc.
dunklefaser schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:10:
@Skyaero Restwarmte van datacenters? Mooie beloftes, maar nog niet waargemaakt of verplicht gesteld.
Het lijkt een groen (virtueel!) vijgenblad te worden, meer niet. (Zie het verhaal over datacenters van Microsoft en Google etc. "Polderdrama" - Agriport - Wieringermeerpolder)
Het gebeurd al in de praktijk: Equinix levert aan de UVA op het Science park, het eerder genoemde Mijnwater heeft het datacenter van APPG aangekoppeld. In Eindhoven levert een KPN datacenter restwarmte aan de High Tech Campus en in Hengelo levert Previder restwarmte aan twee kantoorgebouwen.

Het "Polderdrama" is wel iets complexer dan in de artikelen afgeschilderd wordt. Het is echt niet 1 VVD wethouder uit een kleine gemeente die dit allemaal voor elkaar heeft gekregen. Er is een enorme datacenter branche, met bijbehorende vertegenwoordigingsorganisaties rond Amsterdam. Ook Microsoft zit daar in (met kantoor op Schiphol-Rijk). De grootte van een Microsoft datacenter ging never nooit passen rond Amsterdam, en zo ver weg is Wieringen nu ook weer niet.

Google zat al langere tijd in Nederland in een co-locatie (op het Zernike in Groningen). De stap naar de Eemshaven was dan ook uitermate klein, waarbij connecties met Provincie en stakeholders reeds gevestigd waren.

Persoonlijk vindt ik het negatieve rondom de datacenters overtrokken. Waar denk je dat het geld van Tata steel heen gaat? Of Akzo Nobel, of DSM? Of hoeveel Nederlandse aandeelhouders heeft Shell in Pernis. Allemaal energieslurpers.
Erasmo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:00:
Het is jammer dat het verkeerd aangepakt wordt want in bijvoorbeeld hartje Amsterdam heeft een warmtenet opzich wel zin. De warmte is er dankzij de gasverbranding/energieopwekking voorlopig nog wel, en met alles zo hutje mutje op elkaar en over het algemeen vrij oud zou het misschien beter zijn om per straat/wijk/flatgebouw op te wekken. Maar dan wel richting Deens model.
Yup, hoewel centrum Amsterdam wel weer een eigen uitdaging is. De straten en wegen langs de grachten liggen al vol met kabels en buizen. Er is eigenlijk geen ruimte voor een warmtenet. Je zou nog zinkers kunnen toepassen (de buizen laten zinken in het kanaal), maar daar zijn hogere kosten mee gemoeid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Skyaero schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:44:
Het elektriciteitsnet is geen koperen plaat. Hoogspanningsnetten hebben beperkte capaciteit, Je kunt dus niet onbeperkt elektriciteit inkopen in Duitsland en deze verkopen in Nederland. Sterker nog, dat levert in Nederland ook problemen op. Niet alle geproduceerde stroom in de Eemshaven of Tweede Maasvlakte kan naar Amsterdam, daarvoor is onvoldoende capaciteit. Ook met elektriciteitsnetten zit je deels vast aan lokale opwekking.
Tuurlijk, ik snap ook wel dat je niet 1 grote mega-super-wereld-elektriciteitscentrale kan maken en daar iedereen op de wereld mee voorzien. Het is zeker een grote versimpeling die in de praktijk wel wat ingewikkelder is.

Natuurlijk is veel van dat soort zaken ook meer administratief dan fysiek; iemand die naast een kolencentrale woont maar groene stroom afneemt bij zijn energieleverancier krijgt echt wel de "kolenstroom" binnen en de groene energie van die windmolen waar zij voor betaalt gaat naar mensen die daar in de buurt wonen.

Maar volgens mij blijft overeind dat de meeste elektriciteitsnetten wel zijn gekoppeld en warmtenetten helemaal niet. Al zou ik willen, ik kan niet eens meedoen met Mijnwater omdat ik daar niet in de buurt woon. Maar ik kan dus wel meedoen met iedere willekeurige groene elektriciteitsaanbieder. Of dat nu om de hoek is, in Zuid-Limburg of Polen, dat maakt voor mij als consument helemaal niet uit.

Hoe zou iemand in Amsterdam die op een warmtenet is aangesloten kunnen kiezen om mee te doen met Mijnwater? Dat gaat toch nooit gebeuren of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomind
Dreamvoid schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:44:
Ironisch gezien zorgt juist het toenemende gebruik van elektrische warmtepompen (“gasloos”) rechtstreeks voor een toenemend aanbod van warmte - de WKK’s/centrales die op de koude dagen de extra stroom produceren voor die warmtepompen, produceren op hetzelfde moment ook warmte, en het is erg inefficient om die warmte gewoon de lucht in te jagen.
Daarom zouden wijk wkk's voor clusters van woningen m.i. een goede oplossing zijn. Gelijktijdig warmte en stroom afgestemd op het type huizen met weinig transportverlies. In de zomer lekker stroom van de zon gebruiken.

p.s. Niet zelf bedacht, werd al in jaren 90 voorgesteld, volgens mij niet van de grond gekomen......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero Mooi dat het al gebeurd (het gebruik van de restwarmte), maar blijkbaar niet bij het nu al vrij grote Microsoft datacenter en ook niet bij het ook niet kleine, nieuwe Google datacenter in de gemeente Hollands Kroon (hierover ging het artikel namelijk - niet Eemshaven).
- O.k. waarschijnlijk wordt er wel groene stroom ingekocht (een beetje tenminste) en zeker mee geadverteerd. Hebben ze eigenlijk pv-panelen op het dak?

- Proceswarmte in de chemische industrie is toch van een wat andere kwaliteit (en temperatuur) dan de restwarmte welke bij de noodzakelijke koeling van datacenters ontstaat. Energieslurpers? Ja - in chemische processen gaat nu bijna altijd veel energie omgezet worden, zeker bij de reductie van ijzererts tot ijzer en bij petrochemische conversies. De restwarmte bij de petrochemische processen kan zeker voor warmtenetten gebruikt worden, vaak wordt de hoogwaardige restwarmte intern weer eerst in andere processen gebruikt en uiteindelijk (helaas) geloosd, soms ook weer "opgewaardeerd".

- Bij het "staalkoken" heb je waarschijnlijk i.v.m. de hoge procestemperaturen (>1000°C) problemen met de materiaalkeuze voor warmtewisselaars o.i.d..

Ik weet niet of de chemische industrie en de hoogovens altijd "voldoende" dichtbij de beoogde afnemers gevestigd zijn.

En wat doe je als de hoogovens uitdoven en de petrochemische industrie op een laag pitje moet draaien?

Dat met de zinkers in de grachten dacht ik recent nog in een YT-film "Warme huizen: warmteoplossingen in vogelvlucht". (Congres aardgasvrije wijken maar 2020) gezien te hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
Nomind schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:29:
Daarom zouden wijk wkk's voor clusters van woningen m.i. een goede oplossing zijn. Gelijktijdig warmte en stroom afgestemd op het type huizen met weinig transportverlies. In de zomer lekker stroom van de zon gebruiken.
De beperking voor zonnestroom is dat je in de zomer weinig stroomvraag hebt, dus je alsnog een oversized transportnetwerk nodig hebt om het weg te krijgen. De energiebehoefte van een huishouden is voornamelijk warmte (gemiddeld zo'n 15.000 kWh per jaar, tegen 2.800 kWh voor verlichting en elektronische apparaten), en die valt compleet verkeerd voor het opwekprofiel van zon.

Het zijn ook niet de transportverliezen, maar de kosten van een stroomnetwerk op zich. Al dat koper en die transformatoren zijn heel erg dure manier om energie te transporteren, daarom doe je de opwek het liefst zo lokaal mogelijk. Niet voor niets staan elektriciteitscentrales van oudsher dichtbij de bevolkingscentra.

Om de wamtevraag te verduurzamen heb je een duurzame energiedrager nodig die goedkoop te transporteren is en makkelijk/goedkoop langdurig is op te slaan. Vandaar ook de toenemende focus op groen gas en de diverse Power-to-X technieken.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blissard
Dreamvoid schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:31:
[...]

Het zijn ook niet de transportverliezen, maar de kosten van een stroomnetwerk op zich. Al dat koper en die transformatoren zijn heel erg dure manier om energie te transporteren, daarom doe je de opwek het liefst zo lokaal mogelijk. Niet voor niets staan elektriciteitscentrales van oudsher dichtbij de bevolkingscentra.
Zijn die kosten ook per geleverde KWh uitgewerkt ergens? Ik zou het wel interessant vinden om de kosten per geleverde joule / KWh in € en CO2 te vergelijken tussen een warmtenet en een stroomnet.

Ik had het idee dat transport in hoogspanning per geleverde joule eigenlijk heel erg goedkoop is.

[Voor 7% gewijzigd door blissard op 09-06-2020 13:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Dreamvoid schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:31:
De energiebehoefte van een huishouden is voornamelijk warmte (gemiddeld zo'n 15.000 kWh per jaar,
Maar daar is wat aan te doen, bij nieuwbouw zeer makkelijk en relatief goedkoop (overheid die zinnige regels gaat stellen) maar bij veel bestaande bouw ook wel.

Onze woning (bj 2000, opp 142 m2, 2volw/2 kind) heeft sinds wij hier wonen een warmteverbruik van ongeveer 17 GJ per jaar - voor tapwaterverwarming en woningverwarming samen. Als je dat 1 op 1 omrekent naar kWh (dan zou je het dus over elektrische kachels + doorstroomverwarmer hebben) is dat grofweg 4700 kWh per jaar. En voor die 17 GJ doen we qua gedrag geen bijster gekke dingen; de kinderen gaan gewoon in bad (ik ook af en toe), we douchen gewoon, mijn vrouw heeft de irritante gewoonte de douche aan te zetten en zich dan uit te kleden, de verwarming staat op 20 gr C, we doen een beetje aan nachtverlaging, etc. Als je dat met een warmtepomp af zou kunnen (gemiddelde COP van 2, ik voel me vrijgevig vandaag ;) ) dan heb je het over een energievraag voor warmte van minder dan 2500 kWh.

Hoe de warmtevraag van een "gemiddeld" NL huishouden dan op 15.000 kWh (factor 6....) uitkomt snap ik niet goed.... is de NL woningvoorraad zó slecht geïsoleerd? Of is er een ander effect?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@JeroenH 4700 kWh is ongeveer 500 m³ gas-equivalent.
Dat is ook voor een nieuwe woning aan de zuinige kant (ik zit op 700 m³ gas voor een hoekwoning bj 2018).

Mijn vorige huis, bj 1962 dacht ik, was een tussenwoning van 80 m². Na spouwmuurisolatie had die genoeg aan 1000 m³/jaar (~32 GJ). Huizen zoals dat zijn in elk dorp te vinden.

Daar staat tegenover dat het oude huis van mijn ouders (groot, vrijstaand, enkelsteens, her en der een paar centimeter isolatie) meer dan 10.000 m³ (=~325 GJ) per jaar nodig had.

Een gemiddelde is misleidend, enkele monumentale panden vertekenen het beeld mogelijk heel veel.
De modus is interessanter.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenH
Daarom ook het woord "gemiddeld" tussen aanhalingstekens in mijn post ;)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het gemiddelde gasverbruik van een huishouden is ook eerder 1500 m3. Ja, als je gas 1:1 omrekent naar stroom dan kom je wel aan 15.000 kWh, maar dan wordt de COP van een warmtepomp dus even vergeten. @JeroenH heeft zeker een zuinig huis, maar ook de standaardhuizen vanaf de jaren 80 zullen niet zo'n verbruik hebben.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 05-07 16:50

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenH schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Daarom ook het woord "gemiddeld" tussen aanhalingstekens in mijn post ;)
Het mooie van gemiddelden is dat deze nooit van toepassing zijn ;)

Die stelregel houd ik tegenwoordig in het achterhoofd als mensen die term geven, en dan vraag ik naar de min/max of bandbreedte. De printboer calculeerde 10k per maand, maar dat waren er dus 4x 2k op een maandag, dan moet je niet met een office printer aankomen :)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De woningbouwverenigingen roeren zich tegen de nieuwe salderingsregeling: https://www.zelfenergiepr...pdate-68&utm_medium=email

Omdat de kosten van zonnepanelen (en de baten) gedeeld moeten worden tussen verhuurder en huurder vinden de woningbouwverenigingen dat de afbouw van saldering teveel daling in opbrengst en dus verhoging in terugverdientijd oplevert.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +5Henk 'm!

• JeroenH
Deze is prachtig :+ :

(uit deze tweet)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 05-07 16:50

databeestje

Von PrutsHausen

Dit scharen we onder "buurt participatie" :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
blissard schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:55:
Zijn die kosten ook per geleverde KWh uitgewerkt ergens? Ik zou het wel interessant vinden om de kosten per geleverde joule / KWh in € en CO2 te vergelijken tussen een warmtenet en een stroomnet.

Ik had het idee dat transport in hoogspanning per geleverde joule eigenlijk heel erg goedkoop is.
Een elektriciteitsnetwerk is absoluut goedkoper dan een doorsnee warmtenet (hoeveel duurder verschilt per project), maar je moet het zien als een (dure) manier om het energie efficiency van de stroomproductie te verhogen. Zonder een bijbehorend wamtenet wordt maar ~45% van de energie van het gas (of afval, biomassa, etc) in stroom omgezet, de rest vervliegt als warmte. Gebruik je daarnaast ook die warmte in een warmtenet, dan ga je richting >80%. Je kan er natuurlijk voor kiezen om diezelfde huizen ook gewoon via het stroomnet te verwarmen, maar dan heb je aan de opwek kant bijna 2x zoveel gas nodig. Dat is met fossiel gas al vervelend (dubbel de CO2 uitstoot), en ook al kan je het klimaatneutraal doen: duurzaam gas is schaars. Feitelijk halveer je grofweg met een warmtenet je CO2 uitstoot-per-verwarmd-huis. Dat is puur de energie-kant van het verhaal, het grote pijnpunt is hier: hoeveel betalen we ervoor.

Er valt vanuit het systeem-denken uiteraard wat te zeggen voor het argument dat de verwarmers-op-elektriciteit als groep moeten meebetalen voor het inherent duurdere warmtenet wat erbij komt (immers, het bestaan van het warmtenet verlaagt hun CO2 footprint fors), maar daar voelen de stroomklanten natuurlijk individueel weinig voor.

In een toekomst waar CO2-neutrale brandstoffen (bv groen gas, syngas, waterstof, houtpellets, algen-biomassa, bio-ethanol, bio-methanol etc) bijzonder goedkoop en in grote hoeveelheden te produceren worden, dan is het inderdaad zinnig om te zeggen "wat maakt het uit, laat die wamte maar de lucht in vliegen we wekken gewoon wat extra stroom op".

specs

• JeroenE
  • Niet online
Dreamvoid schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:44:
Een elektriciteitsnetwerk is absoluut goedkoper dan een doorsnee warmtenet (hoeveel duurder verschilt per project), maar je moet het zien als een (dure) manier om het energie efficiency van de stroomproductie te verhogen.
Qua duurzaamheid is het natuurlijk heel fijn om de efficiency te verhogen. Maar als het warmtenet dan duurder is dan elektriciteit gebruiken om te verwarmen gaat er toch duidelijk ergens iets mis.

Ik snap dan ook niet waarom de overheid het dan verplicht zou kunnen maken om mee te doen aan een dure oplossing terwijl de goedkopere oplossing op individueel niveau ook duurzaam is.

Als die restwarmte het probleem is dan moet je niet consumenten verplichten om die af te nemen maar de bedrijven die ze genereren laten betalen voor het afvoeren.
"wat maakt het uit, laat die wamte maar de lucht in vliegen we wekken gewoon wat extra stroom op".
Er zijn al methodes om elektriciteit op te wekken die helemaal geen extra warmte opwekken. Zon, wind, of water. Natuurlijk die heb je niet overal staan. Maar dat zijn dus wel de technieken die de mensen uit Amsterdam die niet op een duur warmtenet aangesloten willen worden willen gaan gebruiken.

• Skyaero
  • Niet online
Aanvullend op openheid van netten. Het eerste concept van Warmtewet 2.0 leek richting volledig gesloten eigenaarschap (dus zoals Vattenfall e.d. nu opereren: bron, netwerk en levering) te gaan. Gisteren is er een manifest uitgegaan om te pleiten voor meer flexibele eigenaarschap

https://www.firan.nl/wp-c...itief-Manifest-Warmte.pdf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De tot nu toe bekende Regionale Energie Strategieën van de 30 regio's laten zien dat er een duidelijke voorkeur voor zonne-energie bestaat. Dit was natuurlijk te verwachten. NRC kopt: "Windmolenparken? Dan veel liever zonnepanelen". - Wat mij steeds opvalt: de warmte-energie krijgt weinig aandacht, vanuit het systeemdenken zou de systeemefficiency ook in deze fase veel meer aandacht moeten krijgen.

Waarschijnlijk gaat men op dit moment puur voor het laag hangend fruit en voor schijnbaar simpele oplossingen en krijgen zo, volgens mij, waarschijnlijk (relatief dure) eiland-oplossingen de voorkeur welke ook nog om schaarse resourcen concurreren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 06-07 19:18
dunklefaser schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:22:
De tot nu toe bekende Regionale Energie Strategieën van de 30 regio's laten zien dat er een duidelijke voorkeur voor zonne-energie bestaat. Dit was natuurlijk te verwachten. NRC kopt: "Windmolenparken? Dan veel liever zonnepanelen". - Wat mij steeds opvalt: de warmte-energie krijgt weinig aandacht, vanuit het systeemdenken zou de systeemefficiency ook in deze fase veel meer aandacht moeten krijgen.

Waarschijnlijk gaat men op dit moment puur voor het laag hangend fruit en voor schijnbaar simpele oplossingen en krijgen zo, volgens mij, waarschijnlijk (relatief dure) eiland-oplossingen de voorkeur welke ook nog om schaarse resourcen concurreren.
Dat heeft natuurlijk 2 kanten. Voorlopig ís er nog een heleboel laaghangend fruit, en dat kan maar beter zo snel mogelijk geplukt worden. Te vaak worden er beren op de weg gezocht of drogredenen aangevoerd ("zou het net het wel aankunnen?" "Maar wat dan als de zon niet schijnt?") om een duurzame investering uit te stellen of af te stellen. Het laatste wat we moeten willen is dat iedereen op zijn handen blijft zitten tot we 100% helder hebben hoe we in één klap het hele klimaatprobleem op kunnen lossen. Op die manier komen we er nooit.

Voorlopig hebben we in NL nog nooit een overschot van duurzame elektriciteit gehad. Laten we dus vooral door blijven plukken tot dat laaghangende fruit op is. Dan zul je zien dat het naar meer gaat smaken (lees: we ontdekken dat er echt veel geld te verdienen valt), en dan zal de vrije markt vanzelf naar manieren gaan zoeken om ook van de wat hoger hangende appeltjes te profiteren.

zcflevo.nl

• Dreamvoid
JeroenE schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:10:
[...]
Er zijn al methodes om elektriciteit op te wekken die helemaal geen extra warmte opwekken. Zon, wind, of water. Natuurlijk die heb je niet overal staan. Maar dat zijn dus wel de technieken die de mensen uit Amsterdam die niet op een duur warmtenet aangesloten willen worden willen gaan gebruiken.
De productieprofielen van zon, wind en water sluiten alleen niet aan bij het verbruiksprofiel voor verwarming. Zoals het er nu naar uit ziet gaan we naar een duurzame toekomst met gas (groen gas, of 1 van de diverse Power-to-X technieken) en biomassa voor de extra stroom in de wintermaanden voor verwarming, en al die manieren produceren warmte.

specs

• Skyaero
  • Niet online
Het vraagstuk warmte zal worden opgepakt door de WarmteTransisitieVisies. Die zijn uiterlijk 2021 klaar. Enigzins storend is wel dat er nauwelijk kruisverbanden ontstaan tussen de WTV en de RES.

Sowieso is het hele proces van de RES wat vreemd. Veel mensen betrokken met uitermate weinig kennis van energie, energievoorziening en de uitdagingen in de energietransitie. Daarbij lijkt de focus voornamelijk op de WAT te zijn, resulterende in veel grootschalige PV velden, terwijl een strategie juist over de HOE zou moeten uitweiden. Hoe al deze PV velden er gaan komen is het akelig stil over, want de business case is niet zo eenvoudig.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bij de RES lijkt het idd voornamelijk om het wat en vooral om het waar te gaan (zoekgebieden voor wind en zon). Waarbij ik soms de indruk krijg dat er bepaalde zoekgebieden al vooraf een politieke voorkeur (of afkeur?) hebben en misschien bij het vergunningstraject ook een voorkeursbehandeling kunnen verwachten. Als de procedure maar maximaal transparant wordt gemaakt (wensdenken).
Politiek wordt bijvoorbeeld ingezet op een combinatie van draagvlak en burgerparticipatie, waarbij het je met burgerparticipatie (via energiecoöperaties?) tot op zekere hoogte ook "draagvlak kan kopen".
Businesscase pv is idd niet zo eenvoudig en heeft waarschijnlijk altijd subsidies nodig (minder subsidies bij wind). Bij diverse gemeentelijke zonnedaken van mijn energiecoöperatie in mijn gemeente ging zonder forse provinciaalse subsidies waarschijnlijk niets.
De netbeheerder was trouwens steeds aangehaakt bij de diverse RES meetings en had natuurlijk af en toe bedenkingen O-) .

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Heeft iemand een idee waar de energieprijzen voor consumenten per 1 juli komen te liggen?
De bulkprijzen (olie en gas) lijken er op middelbare termijn (enkele maanden tot een jaar)
laag te blijven of misschien zelf te dalen (energietransitie gecombineerd met Coronacrisis).

En is dit dan niet een uitgelezen mogelijkheid voor de overheid om per 1 januari 2021 de EB en ODE
sterker te verhogen en met de meeropbrengst de energietransitie een boost(je) te geven?

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:43

Zebby

Gamed

Wil er niet een topic voor openen gezien het een eenvoudige vraag is.
Ik heb een Grundfos Alpha 2 Light Pomp. Kan ik hier nou wel of niet zonder problemen een pompschakelaar op doen? Hij staat nu in de hitte wel te draaien, maar voor niks...
Heb geen kalk (ontharder), mocht dat uitmaken.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:41

timovd

Voorsprong door techniek

@Zebby, je beschrijving is nogal onduidelijk. Is dat voor vloerverwarming? Dan gewoon een pompschakelaar er tussen en dan zorgt ie er voor dat ie elke 24u even draait tegen het dichtslibben.
Verwarming is een gesloten systeem, dus maakt een waterontharder niets uit, als dat überhaupt iets uitmaakt.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:43

Zebby

Gamed

timovd schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:06:
@Zebby, je beschrijving is nogal onduidelijk. Is dat voor vloerverwarming? Dan gewoon een pompschakelaar er tussen en dan zorgt ie er voor dat ie elke 24u even draait tegen het dichtslibben.
Verwarming is een gesloten systeem, dus maakt een waterontharder niets uit, als dat überhaupt iets uitmaakt.
Dat laat maar weer zien wat een verstand ik er van heb :+
Ja, dat is voor vloerverwarming, maar ik begreep dat sommige pompschakelaars niet leuk samenspelen met een modernere pomp? Deze is net 2 jaar oud.
Ik dacht dat het dichtslibben gerelateerd was aan het kalk in het water, en nu ik er over na denk had ik toen de ontkalker nog niet, dus die zal gewoon gevuld zijn met "normaal" kalkhoudend water. Dus dan wil ik zeker dat hij iedere 24u draait.

• JeroenE
  • Niet online
Dreamvoid schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:11:
De productieprofielen van zon, wind en water sluiten alleen niet aan bij het verbruiksprofiel voor verwarming.
De productie van warmte van een datacenter, fabriek of wat dan ook sluit ook niet aan bij het gebruiksprofiel voor verwarming. Tenminste, ik ken geen fabrieken die in de zomer geen warmte produceren maar in de winter wel. Een datacenter zal in de zomer ook meer warmte produceren dan in de winter al is het maar omdat ze dan zelf ook harder moeten koelen dan in de winter.
Zoals het er nu naar uit ziet gaan we naar een duurzame toekomst met gas (groen gas, of 1 van de diverse Power-to-X technieken) en biomassa voor de extra stroom in de wintermaanden voor verwarming, en al die manieren produceren warmte.
In principe komt het er dan op neer dat al die mensen uiteindelijk toch warmte krijgen die (grotendeels) met gas of biomassa is geproduceerd. Alleen dan in een grote warmtefabriek die met veel verlies de warmte naar de huizen moet transporteren. Dan kan je IMHO beter in ieder huis een klein CV-keteltje ophangen. Dan heb je de transport van warmte helemaal niet nodig.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het CPB geeft gratis advies aan Rutte III:
(NRC vandaag): "Concreet zei Hasekamp daarover dat
het kabinet reeds geplande investeringen,
bijvoorbeeld in de woningbouw [o.a. na-isolatie?]
en de energietransitie, gewoon
zou moeten uitvoeren en waar mogelijk
zelfs naar voren moet halen. ,,Dat
is een gratis advies aan Hoekstra"."

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:36:
[...]
De productie van warmte van een datacenter, fabriek of wat dan ook sluit ook niet aan bij het gebruiksprofiel voor verwarming. Tenminste, ik ken geen fabrieken die in de zomer geen warmte produceren maar in de winter wel. Een datacenter zal in de zomer ook meer warmte produceren dan in de winter al is het maar omdat ze dan zelf ook harder moeten koelen dan in de winter.
Klopt, maar ook in de winter zal een datacenter een x vermogen aan warmte kwijt moeten, en dat is juist bij een datacenter vrij stabiel.

• Dreamvoid
JeroenE schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:36:
[...]
Inderdaad, dat is dan ook niet waar de meeste warmteprojecten on Europa op draaien, die draaien op gas, afval en/of biomassa. Warmte in de zomer (ook bv aardwarmte, etc) is inderdaad min of meer waardeloos.
In principe komt het er dan op neer dat al die mensen uiteindelijk toch warmte krijgen die (grotendeels) met gas of biomassa is geproduceerd. Alleen dan in een grote warmtefabriek die met veel verlies de warmte naar de huizen moet transporteren. Dan kan je IMHO beter in ieder huis een klein CV-keteltje ophangen. Dan heb je de transport van warmte helemaal niet nodig.
Inderdaad, maar mensen willen graag "van het gas af", en zijn bereid daar extra voor te betalen.

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 00:14
Deze jongens uit Delft beweren dat ze rest warmte kunnen omzetten in electriciteit met een thermomagnetisch materiaal dat ze ontwikkeld hebben... maar ik zie nergens getallen in het artikel dus het heeft een nogal hoog "Amazing Discoveries" gehalte.

Stel je eens voor dat de efficiency van een thermomagnetische generator hoger is dan 1/cop van een warmte pomp, dan kan je electriciteit maken uit de buiten lucht door de wereld af te koelen met een warmte pomp en een thermomagnetische generator in serie....Amazing Mike!

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik zie nergens dat hij beter claimt dan het carnotrendement. Het magnetocalorisch effect is niet nieuw, dit interview is met iemand die dolblij is dat het geinig speeltje uit het lab praktische toepassing lijkt te krijgen :)
Overigens is het seebeck effect ook al meetbaar met restwarmte (met verwaarloosbaar rendement).

• PentaClover
Proton_ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:25:
Ik zie nergens dat hij beter claimt dan het carnotrendement.
Boven in de donkere balk onder de foto staat:
A fridge or air-conditioning system that uses far less energy, is quieter and needs no harmful substances to run.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Een 'klassieke' warmtepomp heeft dan ook nog ruimte voor verbetering.
In het expansieventiel alleen al raak je al makkelijk 3% rendement kwijt.
De theoretische maximum COP voor een warmtepomp die bij -10 buiten, 30 graden kan leveren is
263K/40K = 6.5, waar een praktische commerciële variant al blij is als hij de 2 haalt.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 06-07 19:18
PentaClover schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:15:

Stel je eens voor dat de efficiency van een thermomagnetische generator hoger is dan 1/cop van een warmte pomp, dan kan je electriciteit maken uit de buiten lucht door de wereld af te koelen met een warmte pomp en een thermomagnetische generator in serie....Amazing Mike!
Tuurlijk zou dat leuk zijn, even de 2e hoofdwet van de thermodynamica ontkrachten. Toch twijfel ik een beetje of dat erin gaat zitten ;)

zcflevo.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@reneeke1970

Heeft GC zijn tarieven veranderd vanaf juli? Wat betreft terugleveren.

Lever je stroom aan ons terug? Je ontvangt dan de bovengenoemde terugleververgoeding voor de netto teruglevering. Lever je netto meer terug dan 2.000 kWh dan ontvang je een terugleververgoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief. Lees de voorwaarden over netto teruglevering op: www.greenchoice.nl/voorwaarden.

• PentaClover
@Rol-Co ik zie het ook net, dat is geen goed nieuws, zou dat alleen voor nieuwe contracten gelden, of gaan ze dat ook bij lopende contracten proberen aan te passen ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:45
zolang het contract loopt krijg je 11 cent, volgens mij gaat die 2000 wel voor iedereen in
Hoge terugleververgoeding bij Greenchoice

Wij zijn trots op onze klanten die de stap hebben gezet naar eigen, groene energie opwekking. Daarom biedt Greenchoice een hogere terugleververgoeding van €0,08 voor consumenten*. Zo houd je met de salderingsregeling in 2020 een mooi extraatje over. Lever je meer dan 2.000 kilowattuur netto terug? Dan ontvang je over de meeropbrengst een vergoeding tegen je kale leveringstarief. Check de voorwaarden voor teruglevering. Deelnemers van Samen Greenchoice die terugleveren worden beloond met 1250 extra punten.
*Consumenten die een contract afsluiten vanaf 1 juli 2020 ontvangen een terugleververgoeding van 8 ct per kWh. Heb je een contract dat is afgesloten vóór 1 juli 2020? Dan ontvang je een teruglevertarief van 11 ct per kWh tot het einde van je contract.

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:44:
zolang het contract loopt krijg je 11 cent, volgens mij gaat die 2000 wel voor iedereen in

[...]

[...]
@PentaClover

Maar ik lees niets over de 2000 kWh wat eerst 10000 kWh was....dat scheelt nogal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PentaClover
@Rol-Co Precies, maar dat gaat in iedergeval geld kosten, als het niet dit jaar is, dan zeker volgend jaar want dan is mijn jaar contract afgelopen.

• twain4me
Rol-Co schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:53:
[...]

@PentaClover

Maar ik lees niets over de 2000 kWh wat eerst 10000 kWh was....dat scheelt nogal.
Uhu, ik had een prijs verlaging verwacht maar ik zit er juist vanwegen die 10k. -O-
gelukkig een WP gekocht en moet ik nog veel lassen, anders had ik nu een dik probleem, nu kom ik nog redelijk uit met de 5000kWh van powerpeers ik verwacht 5500- 6000

Wie gaat er bellen? Ik heb alvast een overstap klaar staan, mijn contract is n.l. al afgelopen |:(

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:11:
[...]

Uhu, ik had een prijs verlaging verwacht maar ik zit er juist vanwegen die 10k. -O-
gelukkig een WP gekocht en moet ik nog veel lassen, anders had ik nu een dik probleem, nu kom ik nog redelijk uit met de 5000kWh van powerpeers ik verwacht 5500- 6000

Wie gaat er bellen? Ik heb alvast een overstap klaar staan, mijn contract is n.l. al afgelopen |:(
De reden is alleen niet zo duidelijk, teveel pv ers? Corona? Groen genoeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
Rol-Co schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:15:
[...]

De reden is alleen niet zo duidelijk, teveel pv ers? Corona? Groen genoeg.
Geen idee, het lijkt meer op wat qorrent (of hoe je dat ook maar mag schrijven) had.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 08:41
Hmm, ik was in mei ook juist overgestapt naar hun vanwege de 10k teruglevering.

• twain4me
vinom schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:09:
Hmm, ik was in mei ook juist overgestapt naar hun vanwege de 10k teruglevering.
Het zal morgen wel druk worden met bellen... *O*
misschien kan ik nog net een nieuw contract krijgen onder de oude voorwaarden.

• wowly
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 23:44
Idd balen, volgende maand voor het eerst zonnepanelen. Kijken of we deze maand mijn variabele kan omzetten naar vast....

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 06:53
Erasmo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:41:
[...]

Klopt, maar ook in de winter zal een datacenter een x vermogen aan warmte kwijt moeten, en dat is juist bij een datacenter vrij stabiel.
Dan heb je lucht van 30 graden. En dan? Dat als bron gebruiken om het via een warmtepomp naar 50 te trekken en dan na leidingverlies voor LTV verwarming te gebruiken?

De kers zijn de processen waar hoge temperatuur restwarmte is. Maar dat zijn veelal gewoon verouderde processen :+

Zo'n warmtenet kost klauwen met geld om aan te leggen. Kostentechnisch vaak niet interessant. Ze moesten eigenlijk de energiebelasting aan het begin heffen in plaats van aan het eind. Dan is het direct duidelijk dat zo'n warmtenet een slecht idee is. Verliezen van 30% zijn niet ongewoon.

[Voor 33% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-06-2020 01:55]

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 06:53
dunklefaser schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:56:
Het CPB geeft gratis advies aan Rutte III:
(NRC vandaag): "Concreet zei Hasekamp daarover dat
het kabinet reeds geplande investeringen,
bijvoorbeeld in de woningbouw [o.a. na-isolatie?]
en de energietransitie, gewoon
zou moeten uitvoeren en waar mogelijk
zelfs naar voren moet halen. ,,Dat
is een gratis advies aan Hoekstra"."
In veel gevallen gaan huiseigenaren pas wat laten doen als ze er heel snel flink wat geld mee kunnen besparen. Er zijn hele wijken waar de huizen steensmuren (R=0,1) zonder isolatie hebben....

En door de vele beunhazen in de isolatiesector en de bijbehorende horrorverhalen die door het lokale krantje steevast uitvergroot worden doen veel bewoners gewoon niks. Je kunt ook prima het VWO doorlopen en nog steeds niks hebben meegekregen van isolatie en energieverbruik.

Ook zijn er nog hele volkstammen die gewoon vast blijven houden aan hun 5 cm steenwol als ze zelf de kap gaan isoleren. Ik heb een collega... heeft twee jaar geleden zijn hele zolder afgetimmerd... zonder isolatie aan te brengen. En nu vraagt hij mij naar airco's. ;(

[Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-06-2020 02:04]

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:12:
@reneeke1970

Heeft GC zijn tarieven veranderd vanaf juli? Wat betreft terugleveren.

Lever je stroom aan ons terug? Je ontvangt dan de bovengenoemde terugleververgoeding voor de netto teruglevering. Lever je netto meer terug dan 2.000 kWh dan ontvang je een terugleververgoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief. Lees de voorwaarden over netto teruglevering op: www.greenchoice.nl/voorwaarden.
Dit nieuws is verrassing voor mij, ik heb geen brief gehad

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Ik kan nu verlengen bij GC tot 5 jaar. Contract loopt nu tot 31/10/20

Klopt onderstaande wat ik beweer?
Dat zou betekenen dat ik de komende 5 jaar 11 cent krijg voor de eerste 2.000 kWh.
De rest, ongeveer 4.000 kWh is dan dus kale tarief 0.06 ct.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

kabeltjekabel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 02:02:
[...]

In veel gevallen gaan huiseigenaren pas wat laten doen als ze er heel snel flink wat geld mee kunnen besparen. Er zijn hele wijken waar de huizen steensmuren (R=0,1) zonder isolatie hebben....

En door de vele beunhazen in de isolatiesector en de bijbehorende horrorverhalen die door het lokale krantje steevast uitvergroot worden doen veel bewoners gewoon niks. Je kunt ook prima het VWO doorlopen en nog steeds niks hebben meegekregen van isolatie en energieverbruik.

Ook zijn er nog hele volkstammen die gewoon vast blijven houden aan hun 5 cm steenwol als ze zelf de kap gaan isoleren. Ik heb een collega... heeft twee jaar geleden zijn hele zolder afgetimmerd... zonder isolatie aan te brengen. En nu vraagt hij mij naar airco's. ;(
De lage energieprijzen nu (door corona en de vermoedelijk voortslepende ruzie over de olieproductie)
zouden normaalgesproken de energie- en warmtetransitie op een "laag pitje" zetten.

Maar zoals ik al eerder schreef is dit een uitgelezen mogelijkheid de belastingen op energie, m.n. gas en andere fossiele energiedragers (CO2) flink te verhogen en met de opbrengsten de energie- en warmtetransitie juist te versnellen. Er zijn uiteraard een hele reeks aan maatregelen denkbaar welke ook tot nu toe resistente huiseigenaren zouden kunnen "overtuigen". - "We all benefit", zeggen ze.

• reneeke1970
  • Nu online
JoKo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 06:36:
Ik kan nu verlengen bij GC tot 5 jaar. Contract loopt nu tot 31/10/20

Klopt onderstaande wat ik beweer?
Dat zou betekenen dat ik de komende 5 jaar 11 cent krijg voor de eerste 2.000 kWh.
De rest, ongeveer 4.000 kWh is dan dus kale tarief 0.06 ct.
Zoals ik lees is eerste 2000 voor 8 cent en daarna kaal tarief, en dat is 7 zoiets

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:57:
[...]

Zoals ik lees is eerste 2000 voor 8 cent en daarna kaal tarief, en dat is 7 zoiets
Dat kale tarief ligt aan je contract. 0.0599 bij 5 jaar vast als ik nu verleng.
Simpele rekensom bij 12.000 opwek en 6.000 kWh verbruik.
6.000 kWh teruglevering

Greenchoice.
2.000 x 8 ct = 160 euro
4.000 x 6 ct = 240 euro
Saldo 400 euro

Powerpeers
5.000 x 11ct = 550 euro
1.000 x 5 ct = 50 euro
Niet gegarandeerd
3000 x 4 ct = 120 euro (opwekkersvergoeding)
Saldo 600 euro oplopend tot max 720 euro

Leveringskosten
GC 68,99
PP 107,88
Ik heb al een vermoeden wat ik ga doen ;)

• reneeke1970
  • Nu online
JoKo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:06:
[...]

Dat kale tarief ligt aan je contract. 0.0599 bij 5 jaar vast als ik nu verleng.

[...]

Ik heb al een vermoeden wat ik ga doen ;)
Dus niet onder oude voorwaarden verlengen?? Das nou jammer...

• twain4me
@JoKo @reneeke1970 @Rol-Co @wowly @BlueTooth76

net GreenChoice gebeld: 11 cent en 10.000kWh blijft voor lopende contracten en voor nieuwe afgesloten voor 1 juli

Direct maar verlengd voor 5 jaar O-) ze gaan het nog bevestigen via de mail, daar zou ze specifiek de 10.000kWh in vermelden. Ik zou hoe dan ook bellen en er specifiek om vragen en het op papier laten bevestigen.

edit: e.e.a. lijkt tegenstrijdig met contract voorwaarden, zie hieronder

edit 2: na er specifiek om gevraagd te hebben heb ik een bevestiging zwart op wit via de mail
De gehele contractperiode blijft de terugleververgoeding voor u €0,11 per kwh met een maximum van 10.000 kwh
mijn advies blijft: vraag hierom.

[Voor 78% gewijzigd door twain4me op 18-06-2020 12:22]

• reneeke1970
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:43:
@JoKo @reneeke1970 @Rol-Co @wowly

net GreenChoice gebeld 11 cent en 10.000kWh blijft voor lopende contracten en voor nieuwe afgesloten voor 1 juli

direct maar verlengd voor 5 jaar O-) ze gaan het nog bevestigen via de mail, daar zou ze specifiek de 10.000kWh in vermelden. Ik zou hoe dan ook bellen en er specifiek om vragen en het op papier laten bevestigen.
Heb mijn jaar contract nu ook met 5 verlengd, ben toch benieuwd welke voorwaarden ik ga krijgen.
Mijn tweede aansluiting met variabel contract kan ik niet vast zetten helaas

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

twain4me schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:43:
@JoKo @reneeke1970 @Rol-Co @wowly @BlueTooth76

net GreenChoice gebeld: 11 cent en 10.000kWh blijft voor lopende contracten en voor nieuwe afgesloten voor 1 juli

Direct maar verlengd voor 5 jaar O-) ze gaan het nog bevestigen via de mail, daar zou ze specifiek de 10.000kWh in vermelden. Ik zou hoe dan ook bellen en er specifiek om vragen en het op papier laten bevestigen.
Net GC aan de lijn gehad.
Ik zou een mail krijgen waarin staat dat de terugleververgoeding en teruglevergrens hetzelfde blijven als nu.
We wachten af.

Dit staat er overigens wel in de productvoorwaarden.

Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.

https://www.greenchoice.n...tie-5-jaar-ov-plus-hf.pdf

Dus eigenlijk spreekt de telefoniste dit tegen. Ik wacht de mail maar af.

• twain4me
reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:02:
[...]

Heb mijn jaar contract nu ook met 5 verlengd, ben toch benieuwd welke voorwaarden ik ga krijgen.
Mijn tweede aansluiting met variabel contract kan ik niet vast zetten helaas
Heb jij een lopend contract kunnen verlengen of was het bij jou ook afgelopen?

• twain4me
JoKo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:07:
[...]

Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.
ja ik zag hem ook staan.. dat is idd lijnrecht tegenover wat is verteld.

Edit; Is er misschien een jurist in de zaal :D
Ik denk zodra ze het tussentijds veranderen je het recht hebt om het contract op te zeggen.

[Voor 16% gewijzigd door twain4me op 18-06-2020 10:22]

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 01:16

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Volgens mij is/was het bij GC anders dan hier wordt gesuggereerd.
Die 10.000kWh is het verbruik dat je mag salderen, bij een overschot ging alles al naar 11ct (verbruik met normaal/dal tarief telt dan niet meer).
Nieuw is dat salderen ongunstiger is zonder overschot, een deel valt onder dal tarief indien je meer in normaal tarief opwekt dan je verbruikt.
Ik heb een beperkt overschot dus veel verandert er voor mij niet.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• reneeke1970
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Heb jij een lopend contract kunnen verlengen of was het bij jou ook afgelopen?
Ik heb twee aansluitingen, eentje met jaar contract, en die kon ik verlengen.

De andere is variabel en daar lukt dat niet bij, en die valt onder voorwaarden die @JoKo liet zien, waarin ze voorwaarden mogen aanpassen...

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

De mail van GC

Naar aanleiding van ons telefoongesprek stuur ik u deze mail. Hierbij bevestigen wij een aantal voorwaarden wat betreft de aanpassing van de terugleververgoeding. U vindt hieronder meer informatie.

We verlagen de terugleververgoeding van 11 cent (excl. btw) per netto teruggeleverde kilowattuur naar 8 cent. Dat is nog steeds één van de hoogste vergoedingen in de markt. Zo blijven we het zelf opwekken van stroom stimuleren, maar wel tegen een toekomstbestendige en realistische vergoeding. De vergoeding geldt tot 2.000 kWh. Voor alle stroom die daarboven opwekt wordt ontvangt men een vergoeding die gelijk is aan het stroomtarief excl. BTW, energiebelasting (EB) en Opslag Duurzame Energie (ODE).

Het nieuwe tarief gaat in als klanten een nieuw contract afsluiten per 1 juli 2020, alle lopende contracten met tarieven blijven dus gerespecteerd. Sluit u of verlengd een contract vóór 1 juli 2020, dan geldt de terugleververgoeding van 11 cent (excl. btw) tot 10.000 kWh nog voor u en dit neemt u mee in uw contractverlenging. Voor klanten met een variabel contract gaat de 8 cent wél in op 1 juli 2020.

• reneeke1970
  • Nu online
JoKo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:44:
De mail van GC

Naar aanleiding van ons telefoongesprek stuur ik u deze mail. Hierbij bevestigen wij een aantal voorwaarden wat betreft de aanpassing van de terugleververgoeding. U vindt hieronder meer informatie.

We verlagen de terugleververgoeding van 11 cent (excl. btw) per netto teruggeleverde kilowattuur naar 8 cent. Dat is nog steeds één van de hoogste vergoedingen in de markt. Zo blijven we het zelf opwekken van stroom stimuleren, maar wel tegen een toekomstbestendige en realistische vergoeding. De vergoeding geldt tot 2.000 kWh. Voor alle stroom die daarboven opwekt wordt ontvangt men een vergoeding die gelijk is aan het stroomtarief excl. BTW, energiebelasting (EB) en Opslag Duurzame Energie (ODE).

Het nieuwe tarief gaat in als klanten een nieuw contract afsluiten per 1 juli 2020, alle lopende contracten met tarieven blijven dus gerespecteerd. Sluit u of verlengd een contract vóór 1 juli 2020, dan geldt de terugleververgoeding van 11 cent (excl. btw) tot 10.000 kWh nog voor u en dit neemt u mee in uw contractverlenging. Voor klanten met een variabel contract gaat de 8 cent wél in op 1 juli 2020.
Dus nu nog dat variabel omzetten naar vast....

• twain4me
Speedy-Andre schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:39:
Volgens mij is/was het bij GC anders dan hier wordt gesuggereerd.
Die 10.000kWh is het verbruik dat je mag salderen, bij een overschot ging alles al naar 11ct (verbruik met normaal/dal tarief telt dan niet meer).
Nieuw is dat salderen ongunstiger is zonder overschot, een deel valt onder dal tarief indien je meer in normaal tarief opwekt dan je verbruikt.
Ik heb een beperkt overschot dus veel verandert er voor mij niet.
het gaat om het terugleveren NA salderen dat mag (al een paar jaar) maximaal 10000kWh tegen 11 cent bij GC

@JoKo ik heb het zwart op wit.. mochten ze het veranderen heb ik er goede hoop op er onderuit te kunnen.
De gehele contractperiode blijft de terugleververgoeding voor u €0,11 per kwh met een maximum van 10.000 kwh

[Voor 6% gewijzigd door twain4me op 18-06-2020 12:03]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ik werd recent door Gc gebeld voor een verlenging, een beetje krom dat ze dit voor 1 juli doen als je contract pas in september afloopt O-)
Ze hebben daarbij een stomme fout gemaakt, er moest hoe dan ook gas in het contract komen dat ik al 3 jaar niet meer heb 8)7
Een protest hielp niet echt maar ik kan nog binnen de bedenktijd mijn verlenging aanpassen en dan dat stomme gas eruit laten.
Hoewel Gc belooft dat dit alleen administratief is zal het mij niet verbazen als Liander straks het gas komt aansluiten met alle kosten van dien :(
Daarom wil ik het contract zeker annuleren en dan eventueel langer dan 1 jaar stroom verlengen.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• twain4me
Speedy-Andre schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:02:
Ik werd recent door Gc gebeld voor een verlenging, een beetje krom dat ze dit voor 1 juli doen als je contract pas in september afloopt O-)
Ze hebben daarbij een stomme fout gemaakt, er moest hoe dan ook gas in het contract komen dat ik al 3 jaar niet meer heb 8)7
Een protest hielp niet echt maar ik kan nog binnen de bedenktijd mijn verlenging aanpassen en dan dat stomme gas eruit laten.
Hoewel Gc belooft dat dit alleen administratief is zal het mij niet verbazen als Liander straks het gas komt aansluiten met alle kosten van dien :(
Daarom wil ik het contract zeker annuleren en dan eventueel langer dan 1 jaar stroom verlengen.
Administratief is GC een puinhoop. Ik ken 1 van de oprichters, en dan snap je direct waar dat zijn oorsprong heeft ;)

• RvV
  • Laatst online: 08:01
Ik heb zojuist GC telefonisch gesproken en je kun je bestaande (1j) contract omzetten naar een 5 jarig contract en de oude voorwaarden van 11ct en max 10000kwh blijven dan behouden.
Aangezien ik zo'n 9.000kwh terug lever, is dat best interessant.

10.400Wp Growatt, 2600Wp APS YC600. ZW 4xL/L wp.

• JoKo
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Dank aan @Rol-Co voor de oplettendheid over de wijzigingen bij GC _/-\o_

• reneeke1970
  • Nu online
JoKo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:28:
Dank aan @Rol-Co voor de oplettendheid over de wijzigingen bij GC _/-\o_
Ja ja.... Goed gepikt uit ander forum haha

• twain4me
reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Ja ja.... Goed gepikt uit ander forum haha
beter goed gepikt dan slecht verzonnen.

"Goed nieuws! Jouw tarief gaat dalen." blijft een bijzondere titel van de GC mailing in onze gevallen :D

• reneeke1970
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:35:
[...]

beter goed gepikt dan slecht verzonnen.

"Goed nieuws! Jouw tarief gaat dalen." blijft een bijzondere titel van de GC mailing in onze gevallen :D
Ja ik vind de maandelijkse overzichten altijd zo leuk, die computer negeert de 3000 kWh opwekking, vermeld alleen de 50 kWh verbruik van s'nachts haha

• twain4me
reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:47:
[...]

Ja ik vind de maandelijkse overzichten altijd zo leuk, die computer negeert de 3000 kWh opwekking, vermeld alleen de 50 kWh verbruik van s'nachts haha
en dan de conclusie erbij: "Uw maand bedrag is telaag"
Nee pannekoek, het is tehoog... :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Goede tijd om Gc te bellen, het gas is er uit en ik blijf nog 5 jaar met de oude voorwaarden :)

Pagina: 1 ... 93 ... 96 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True