De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.846 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-09 08:54
Afbeeldingslocatie: http://i969.photobucket.com/albums/ae178/lex6363/P1010717_zps3d021cec.jpg

Ik heb er 6 op mijn stuurhut dak liggen 6x 220w kingsun sollar 88 cellen 44.7 volt word gebruikt om een 24 volt 675 AH accubank op te laden. 60AH MPPT Solarmate regelaar.

[ Voor 78% gewijzigd door LEX63 op 16-12-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
LEX63 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:09:

Ik heb er 6 op mijn stuurhut dak liggen king sun sollar 88 cellen 44.7 volt word gebruikt om een 24 volt 675 AH accubank op te laden. 60AH MPPT Solarmate regelaar.
Leuk, hoe red je het ermee?

Dit stuk komt me wel bekend voor. Is het ergens in 020? :+
Dit is heel dichtbij en fiets ik wel eens langs. Maar je hebt een boot, dus je kan zo ergens anders naar toe natuurlijk.

Het valt me ook altijd al mee hoe ver je komt met een 170Wp paneel en een compressor koelkast in de zomermaanden. Dat heb ik in/op m'n camper.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 16-12-2015 11:36 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:17
Even een vraag met betrekking tot na-isolatie.

Situatie: huis uit 1930 met een 1,5 steens buiten muur zonder spouw. De balken van de verdiepingsvloer lopen tot in de muur en aan de buitenkant zitten ankers die de buitenmuren bij elkaar houd. Ik heb het huis nog niet gekocht en als ik het koop moet ik het hele huis toch van boven tot onder strippen. Nieuwbouw en hele kap constructie vervangen is geen optie van wegen budget.

Nu wil ik voor de buitenmuur aan de binnenkant een voorzetwand maken met isolatie. Nu heb ik begrepen dat door het na-isoleren je het condenspunt gaat verleggen na binnen en dat je daardoor rottende draagbalken krijgt. Is dit te voorkomen?

Ik heb gelezen dat je dan de balk moet verven en zoveel mogenlijk vrij moet leggen maar dat zal moeilijk gaan in een bestaande situatie.

Als iemand hier tips voor heeft of zelf mee heeft gemaakt hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Yep ergens in 020.

Zonne panelen ik red me er prima mee.

Tot Eind oktober.

De panelen leveren in de winter maanden te weinig vandaar ik een windmolen koop. Nu heb ik een automatische generator die start bij 24.6 volt "zelfbouwer" word volledig gestuurd en geregeld door Adruino micro computer. Toch al ruim 100 liter diesel weg gedraaid.
!null schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:33:
[...]

Leuk, hoe red je het ermee?

Dit stuk komt me wel bekend voor. Is het ergens in 020? :+
Dit is heel dichtbij en fiets ik wel eens langs. Maar je hebt een boot, dus je kan zo ergens anders naar toe natuurlijk.

Het valt me ook altijd al mee hoe ver je komt met een 170Wp paneel en een compressor koelkast in de zomermaanden. Dat heb ik in/op m'n camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Pjotter87 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:41:
Even een vraag met betrekking tot na-isolatie.

Situatie: huis uit 1930 met een 1,5 steens buiten muur zonder spouw. De balken van de verdiepingsvloer lopen tot in de muur en aan de buitenkant zitten ankers die de buitenmuren bij elkaar houd. Ik heb het huis nog niet gekocht en als ik het koop moet ik het hele huis toch van boven tot onder strippen. Nieuwbouw en hele kap constructie vervangen is geen optie van wegen budget.

Nu wil ik voor de buitenmuur aan de binnenkant een voorzetwand maken met isolatie. Nu heb ik begrepen dat door het na-isoleren je het condenspunt gaat verleggen na binnen en dat je daardoor rottende draagbalken krijgt. Is dit te voorkomen?

Ik heb gelezen dat je dan de balk moet verven en zoveel mogelijk vrij moet leggen maar dat zal moeilijk gaan in een bestaande situatie.

Als iemand hier tips voor heeft of zelf mee heeft gemaakt hoor ik het graag.
Ik heb een zelfde muur en dat in 2001 ook gedaan. Nog geen problemen gezien...
Er blijft natuurlijk ventilatie in de spouw die ontstaat. Ik heb wel folie met gaatjes op dunne tengels tegen de buiten muur gezet.
Deze zomer de gevel laten doen (voegen, stralen en impregneren) nu loopt het water er gewoon af.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
Ik heb een zelfde muur en dat in 2001 ook gedaan. Nog geen problemen gezien...
Er blijft natuurlijk ventilatie in de spouw die ontstaat. Ik heb wel folie met gaatjes op dunne tengels tegen de buiten muur gezet.
Deze zomer de gevel laten doen (voegen, stralen en impregneren) nu loopt het water er gewoon af.
De bedoeling is inderdaad dat de voorzetwand 3cm los komt te staan van de muur.
Is er bij jou gewoon strak om de balken heen geïsoleerd? En heb je ze nog behandeld of geverfd?
De reden dat ik er een beetje huiverig voor ben is omdat ik er later niet meer bij kan zonder drastisch te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Pjotter87 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:32:
[...]
De bedoeling is inderdaad dat de voorzetwand 3cm los komt te staan van de muur.
Is er bij jou gewoon strak om de balken heen geïsoleerd? En heb je ze nog behandeld of geverfd?
De reden dat ik er een beetje huiverig voor ben is omdat ik er later niet meer bij kan zonder drastisch te slopen.
Nee bij mij niets aan de balken gedaan.
Je kan de uiteinden waar ze de muur in gaan met loodmenie (die oranje rommel) behandelen. Baat het niet dan schaad het niet ....

Die voorzet wanden moeten goed lucht dicht zijn naar binnen toe, dan is de isolatie optimaal.
Als ik het nu zou doen nam ik een dikkere isolatie laag (is nu 8cm tussen 2x4 balken)

Doe je zelf een plezier lijm eerst 12 mm hecht hout op het houten frame van de voorzet wand en daarna pas gips platen. Dan kan je overal wat ophangen zonder ingewikkelde gips schroeven die niet werken....
En alle hout verbindingen lijmen met PU lijm (zo'n spuitkoker)! nooit problemen met krakende muren.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
Ok goed idee van de menie.
Zat zelf te denken aan een wall in one oplossing dit omdat het goed isoleert, je geen koude bruggen krijgt en het snel werkt (geen gedoe met folies en isolatie netjes opmaat snijden) wel een nadeel is idd dat je er geen hout achter kunt maken. Was wel d e bedoeling om een rc waarde van 3,85 te krijgen op de wand.

Als er nog andere meningen zijn over de balken of voorzetwand dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

LEX63 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:45:
Yep ergens in 020.

Tot Eind oktober.

De panelen leveren in de winter maanden te weinig vandaar ik een windmolen koop. Nu heb ik een automatische generator die start bij 24.6 volt "zelfbouwer" word volledig gestuurd en geregeld door Adruino micro computer. Toch al ruim 100 liter diesel weg gedraaid.

[...]
Aardig setje heb je, doe je het verwarmen ook met stroom?

Je kan wellicht nog je oude windmolen ombouwen tot watermolen :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
LEX63 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:45:
Yep ergens in 020.

Tot Eind oktober.

[...]
Ok leuk. Als het op het lange rechte stuk is, zou ik zeggen, maak het zo dat je de rechter panelen onder een hoek kunt zetten, voor de wintertijden. Als de rechterpanelen wat meer onder een hoek staan zou je meer moeten kunnen binnenhalen. Nu komt de zon echt niet hoog.
Je hebt daar wel behoorlijk hoge bomen natuurlijk.

Maar heb je ook je verbruik ge-analyseerd?

Ik heb een Victron Bluesolar MPPT regelaar, die heb je in allerlei maten, en die heeft ook een seriele poort waar je de boel mee kunt uitlezen. Bijv met raspberry pi.
Dan kun je niet alleen binnenkomende ampere en voltage uitlezen, maar ook uitgaande ampere en voltage, op de Load interface. Zo kun je dus je verbruik heel goed monitoren, eigenlijk net als met een slimme meter in een nieuwbouwhuis.

Beetje LED verlichting, een waterpompje, en misschien een laptopje doen niet zo veel aan stroomgebruik.
Ik weet niet of je er ook wat mee verwarmd (elektrisch boilertje)?
Een kleine compressor koelbox of koelkast zou een heel eind moeten komen.

En wat te denken van een uitklapblaar vlot met nog 4 panelen erop bijvoorbeeld? Je zit toch op het water, dus je kunt wat langszij leggen als het niet te groot wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door !null op 16-12-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

@ Pjotter87 Na onze verherbouwing is de schil van onze hele woning (oorsponkelijk éénsteens uit 1927) van buiten naar binnen: baksteen - vlaswol - osb - gipsplaat - stuc.

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/vlaswol_osb.jpg

Uitleg van de aannemer en de bouwbegeleider: Damp trekt uit je woning van binnen naar buiten. Ergens halverwege je isolatie komt 't het dauwpunt tegen, condenseert daar en veroorzaakt allerlei ellende, ook in je vloerbalken. De binnenkant van je isolatie moet dus dampdicht zijn, en je moet het vocht op een andere manier uit je woning wegventileren. No surprises there. Voor mij was nieuw dat de osb-plaat volgens opgave van de fabrikant voldoende dampdicht is voor dit doeleind. Deze opzet is wel afhankelijk van het secuur afplakken van élke naad met heel duur zwitsers plakband 8) Bijkomend voordeel is dat ik in élke buitenwand kan schroeven zonder gedoe met boren of (hollewand)pluggen, ook om er een zware tv o.i.d aan te hangen, en de gipsplaat plus stuc bufferend werkt voor de luchtvochtigheid in huis.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
:) Kan me hele boot wel vol met zonnepanelen hangen het moet ook nog een boot blijven hé.

Zit alleen met een zonnepaneel dat kapot is, vermoedelijk door een steen die gelanseert is door een tractor grasmaaier.

Ik ben op zoek naar een Kingsun zonnepaneel model JYM220 88 cell van hetzelfde model bestaan ook panelen met 96 cellen.

Deze paneel is niet meer leverbaar bij mijn dealer. Als iemand er een te-koop weet dan verneem ik dit graag.

P.S. bestaan er geen bedrijven die het kapotte glas kunnen vervangen?

Lex
!null schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:35:
[...]

Ok leuk. Als het op het lange rechte stuk is, zou ik zeggen, maak het zo dat je de rechter panelen onder een hoek kunt zetten, voor de wintertijden. Als de rechterpanelen wat meer onder een hoek staan zou je meer moeten kunnen binnenhalen. Nu komt de zon echt niet hoog.
Je hebt daar wel behoorlijk hoge bomen natuurlijk.

Maar heb je ook je verbruik ge-analyseerd?

Ik heb een Victron Bluesolar MPPT regelaar, die heb je in allerlei maten, en die heeft ook een seriele poort waar je de boel mee kunt uitlezen. Bijv met raspberry pi.
Dan kun je niet alleen binnenkomende ampere en voltage uitlezen, maar ook uitgaande ampere en voltage, op de Load interface. Zo kun je dus je verbruik heel goed monitoren, eigenlijk net als met een slimme meter in een nieuwbouwhuis.

Beetje LED verlichting, een waterpompje, en misschien een laptopje doen niet zo veel aan stroomgebruik.
Ik weet niet of je er ook wat mee verwarmd (elektrisch boilertje)?
Een kleine compressor koelbox of koelkast zou een heel eind moeten komen.

En wat te denken van een uitklapblaar vlot met nog 4 panelen erop bijvoorbeeld? Je zit toch op het water, dus je kunt wat langszij leggen als het niet te groot wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Over energiebehoefte en productie van vlees. We horen al jaren dat vleesproductie zo energieintensief en vervuilend is en dat je daarom minder vlees moet eten. Onderzoekers van Carnegie Mellon hebben dat onderzocht en dat blijkt niet waar te zijn.
maintaining calorie intake but completely shifting to healthy foods increased energy use by 43 per cent, water use by 16 per cent and emissions by 11 per cent.

But surprisingly, even if people cut out meat and reduced their calories to USDA-recommended levels, their environmental impact would increase across energy use (38 per cent), water (10 per cent) and emissions (6 per cent).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
@ Art. is het niet altijd zo dat je vocht krijgt op het dauwpunt door het vocht in de lucht en het koude en warmte verschil, ook al houd je het vocht van binnen tegen. of zie ik dit verkeerd?

Heb ook al weer verhalen gelezen dat het dauwpunt zelfs in de houtenbalken kan liggen en je dus vocht krijgt in de balk. nou zal dit niet in een jaar gebeuren. maar ben van plan om nooit meer te verhuizen hierna dus heb geen zin om over 10 of 20 jaar met rotte balken te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Maasluip schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:01:
Over energiebehoefte en productie van vlees. We horen al jaren dat vleesproductie zo energieintensief en vervuilend is en dat je daarom minder vlees moet eten. Onderzoekers van Carnegie Mellon hebben dat onderzocht en dat blijkt niet waar te zijn.

[...]
Interessant maar de uitkomst is erg afhankelijk van de aannames en ik vermoed dat hier de single study syndrome [media oversimplificatie] aan het werk is. Even de reacties afwachten...

Edit:
Na een quick scan van de studie abstract:
De studie is veel genuanceerder dan wat je op veel plekken leest: Sommige groenten zijn energie intensiever dan vlees als het om de calorische waarde gaat en als je net zoveel vlees eet om aan de ADH te komen. Maar we eten geen komkommer of sla om energie te krijgen, daarvoor zijn bijv. granen veel effectiever en we eten ook meestal teveel vlees...

Edit:
Yep, dat is het zo ongeveer. De onderzoekers hebben gereageerd op de internet storm:
You can’t lump all vegetables together and say they’re good,” Fischbeck said. “You can’t lump all meat together and say it’s bad.”

Some journalists emphasized the finding that calorie for calorie, producing lettuce creates more greenhouse gas (GHG) emissions than bacon. But these are only two foods. Realistically, no vegetarian is going to replace each pork calorie with a lettuce calorie. Citing this data point alone ignores the researchers' finding that kale, broccoli, rice, potatoes, spinach and wheat (just to name a few) all rank lower than pork in terms of GHG.

Similarly, in terms of “blue” water usage -- meaning fresh water that’s withdrawn from ground and surface water, as opposed to water that falls directly from the sky as rain -- produce like cherries, mushrooms and mangoes needs more water than any meat product. But corn, peanuts, carrots and wheat all use less water than all non-seafood meat.

In other words, the researchers didn't find that vegetarianism is bad for the environment. They found that not every plant product is more environmentally friendly than every meat product.

“My bottom line is that there are no simple answers to complex problems,” Fischbeck said. “Diet and the environmental impact of agriculture … is not a simple problem.”
Meer details in de link hierboven...

[ Voor 64% gewijzigd door styno op 16-12-2015 18:02 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• LEX63
Voor de verwarming heb ik een Inverter inimax soort Zibro laser "zonderkous" opgloeien en branden. Heel zuinig 12 uur op een liter.

Verder een grote accubank 24v 675 AH. Trojan accu's
Erasmo schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:29:
[...]

Aardig setje heb je, doe je het verwarmen ook met stroom?

Je kan wellicht nog je oude windmolen ombouwen tot watermolen :P

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zie de analogie wel, maar ik vind dus niet dat je kan roepen dat je als autorijder in NL niet per gebruik wordt belast (maar wel het gasverbruiker wel).
Het plan voor de introductie van slimme meters kwam van de overheid. Op dat moment zaten de meetbedrijven nog onder de energieleveranciers. Wie zo rond 2007 bij Oxxio zat, heeft nog een slimme meter kunnen krijgen. De andere leveranciers hadden er absoluut geen zin in.
Het zal best dat de huidige bedrijven dit niet zelf bedacht hebben. Maar ik geloof er geen jota van dat de overheid dit alleen maar heeft bedacht omdat ze op een woensdagmiddag niets anders te doen hadden.
De meeste energieleveranciers doen nog steeds weinig met slimme meters anders dan via ODA eventueel je gegevens tonen.
En dan gewoon terecht kan komen bij iedereen die er om vraagt . Officieel moet jij wel toestemming geven, maar er is geen manier om dit te kunnen controleren.
Dit komt omdat de back-office systemen niet met deze hoeveelheden data op kunnen (bijvoorbeeld in combinatie met uurlijkse tarieven).
Dat lijkt mij eerder omdat ze dat pas gaan invoeren als ze (bijna) iedereen hebben omgezet. Anders doet de rest van NL gelijk niet meer mee. En het zal ook niet vast gelijk gaan gebeuren, maar het komt heus wel. Net zoals je nu (met een slimme meter) ook prepaid energie kan kopen. Net zoals je vroeger muntjes moest kopen om in de gasmeter te gooien.

Bijhouden moeten ze het toch al, anders kunnen ze niemand er toegang toe geven. Dat ze het uiteindelijk ook gaan gebruiken voor hun eigen doeleinden is slechts een kwestie van tijd.

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Pjotter87 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:56:
@ Art. is het niet altijd zo dat je vocht krijgt op het dauwpunt door het vocht in de lucht en het koude en warmte verschil, ook al houd je het vocht van binnen tegen. of zie ik dit verkeerd?
Dan zou je dus áltijd ergens een vochtpobleem hebben.Ik denk 't niet.
Heb ook al weer verhalen gelezen dat het dauwpunt zelfs in de houten balken kan liggen en je dus vocht krijgt in de balk. nou zal dit niet in een jaar gebeuren. maar ben van plan om nooit meer te verhuizen hierna dus heb geen zin om over 10 of 20 jaar met rotte balken te zitten.
Dat zal dan áltijd en bij elke woning optreden, ongeacht de isolatiemaatregelen.

Het lijkt me trouwens beter om af te gaan op het advies van échte deskundigen, en niet van een internetforum. 8)

l'art pour l'art

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
styno schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:18:
[...]
Maar we eten geen komkommer of sla om energie te krijgen, daarvoor zijn bijv. granen veel effectiever en we eten ook meestal teveel vlees...
Graanproducten (vooral brood) vind ik erg lekker, maar ik neem het risico niet meer. Meneer Alessio Fasano van Harvard heeft daar veel "leuks" over gepubliceerd:
https://scholar.google.nl...=nl&as_sdt=0%2C5&as_vis=1

Allerlei auto-immuun leed door vooral de WGA en gluten in tarwe. Fasano probeert een zonulineblokker te patenteren. Volgens mij is het eenvoudiger om graanproducten te mijden.

https://melchiormeijer.wo...glutengerelateerd-lijden/
https://melchiormeijer.wordpress.com/tag/tarwe/
Gluten is een uniek eiwit dat is opgebouwd uit gliadinen en gluteninen. Mensen kunnen zo’n beetje alle denkbare eiwitten verteren, maar gluten, dat gaat niet. We missen de scheikundige scharen, de enzymen, om het elastische gluten in zijn afzonderlijke aminozuren af te breken. Er doet een verhaal de ronde dat sommige mensen dankzij een unieke ‘boeren’ darmflora wel gluten kunnen stuk knippen, maar dat is bakerpraat. Anyway, het gevolg is dat ieder mens die gluten eet slechts half kapot geknipte stukken gluten opneemt. Deze peptiden lijken toevallig als twee druppels water op het jasje van een levensgevaarlijke bacterie. Logischerwijs veroorzaken ze bij ieder mens een felle reactie van het immuunsysteem. Telkens als je gluten binnenkrijgt, wordt je immuunsysteem geactiveerd. Die peptiden doen nog iets anders. Ze zorgen bij iedereen voor een verhoogde zonulineproductie. Bij iedereen gaan de Tight Junctions na een glutenbelasting dus langer dan normaal open. Cruciaal is wat er vervolgens gebeurt. Bij de meeste mensen vernietigt het immuunsysteem de als gevaarlijke indringers geïdentificeerde glutenfracties. Er is voortdurend sprake van een alarmtoestand en een ontstekingsreactie (hoe wenselijk lijkt je dat?), maar er ontstaat geen coeliakie. Daarvoor moet je als gezegd die genetische predispositie HLA DQ2 DQ8 hebben. Bij de meeste mensen gebeurt er lange tijd vermoedelijk zelfs helemaal niks. Maar daarmee is dit verhaaltje niet uit.
Nog een lekker feit: Amerikaans tarwe wordt zes weken voor oogst nog even besprenkeld met RoundUp. Enig idee wat daarvan in je broodje sojaburger blijft hangen?

Gewoon lekker vlees eten van schotsehooglanders.nl (of elk ander grasgevoerd beest). Mensen zijn niet aangepast om graszaden (o.a. graan) te verteren. Nee, ook spelt niet.

Even een N=1 van mijn kant; sinds ik geen graan meer eet:
- geen pukkels meer
- geen astmamedicatie meer nodig
- bloeddruk omlaag
- scherper van geest (moet je ervaren, is slecht uit te leggen)
- 10 kg lichter (komt deels ook door mijn toegenomen consumptie van vet)

[ Voor 36% gewijzigd door hansdegit op 17-12-2015 08:28 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:28
Heh, ik moet altijd lachen om dat Paleo. Het argument is dat het dieet van vroeger beter was, want: daar zitten duizenden jaren van evolutionaire finetuning achter. Dus men gebruikt evolutie om uit te leggen dat de dingen vroeger beter waren 8)7

De wereld van nu is heel anders, de mens van nu doet hele andere dingen. Het is niet gegeven dat een oud dieet beter is. Daarnaast, als je iets van evolutie begrijpt, dan weet je dat er niet zoiets bestaat als een 'perfect dieet'. Het is aanrommelen en prutsen met halfbakken oplossingen en andere ellende. Zolang de gemiddelde levensverwachting stijgt denk ik dat we het netto nu beter doen dan vroeger.

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 14:13
Hebben we in Parijs onlangs iets gehoord over minder vlees eten trouwens? Of ging het vooral over industrie, vervoer en een partij huishoudens?

Ter herinnering bijv:
http://www.theguardian.co...-footprint-more-than-cars

There's nothing moister than an oyster.

• hansdegit
DJ Henk schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:34:
Heh, ik moet altijd lachen om dat Paleo. Het argument is dat het dieet van vroeger beter was, want: daar zitten duizenden jaren van evolutionaire finetuning achter. Dus men gebruikt evolutie om uit te leggen dat de dingen vroeger beter waren 8)7

De wereld van nu is heel anders, de mens van nu doet hele andere dingen. Het is niet gegeven dat een oud dieet beter is. Daarnaast, als je iets van evolutie begrijpt, dan weet je dat er niet zoiets bestaat als een 'perfect dieet'. Het is aanrommelen en prutsen met halfbakken oplossingen en andere ellende. Zolang de gemiddelde levensverwachting stijgt denk ik dat we het netto nu beter doen dan vroeger.
Welnee, prachtige stropop. Maar blijf vooral lachen, da's heel gezond namelijk.

De idee achter paleo is dat je dingen elimineert waar je genoom niet op aangepast is en dat je vooral de dingen doet die je genoom verwacht: bewegen, slapen, beperkt aantal eetmomenten, af en toe een wondje, blootstelling aan kou, etc,etc. Dus niet alleen een dieet.

Paleo ( en dan vooral de low-carb variant) werkt fantastisch tegen volksvijand nr 1: diabetes. Dat neigt naar duurzaam, in de zin van vermeden zorgkosten. Het werkt in ieder geval een stuk beter dan de Schijf van Vijf:
http://ajcn.nutrition.org...015/08/12/ajcn.115.113613

Discussie op foodlog:
http://www.foodlog.nl/art...de-studie-hit-voor-paleo/

Ik kan het iedereen aanraden. Probeer het anders een maandje, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het je zou bevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 17-12-2015 11:26 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• DJ Henk
hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:23:
De idee achter paleo is dat je dingen elimineert waar je genoom niet op aangepast is en dat je vooral de dingen doet die je genoom verwacht: bewegen, slapen, beperkt aantal eetmomenten, af en toe een wondje, blootstelling aan kou, etc,etc. Dus niet alleen een dieet.
Ah, dan zal ik me er meer in moeten verdiepen, excuus. Zoals ik het verwoordde is het me meerdere keren verteld. Maar altijd je eigen onderzoek doen, zo blijkt maar weer. Ik ga eens lezen...

• Pjotter87
Het lijkt me trouwens beter om af te gaan op het advies van échte deskundigen, en niet van een internetforum. 8)
Daar heb je gelijk in maar, ben bij een aantal bedrijven geweest en die zeggen allemaal iets anders en daar zaten hele rigoureuze antwoorden bij.

Weet iemand hier misschien een advies bureau of instantie die onafhankelijk advies er over kan geven?

• DJ Henk
hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:23:
Paleo ( en dan vooral de low-carb variant) werkt fantastisch tegen volksvijand nr 1: diabetes. Dat neigt naar duurzaam, in de zin van vermeden zorgkosten. Het werkt in ieder geval een stuk beter dan de Schijf van Vijf:
http://ajcn.nutrition.org...015/08/12/ajcn.115.113613

Discussie op foodlog:
http://www.foodlog.nl/art...de-studie-hit-voor-paleo/
Ah, dank voor die links. Ik vind het interessant om te lezen. De onderzoeker heeft zelf ook niet zoveel op met romantische ideaalbeelden over onze voorouders, daar kan ik mee praten. ;)

Maar toch kan ik nog niet zoveel met dit onderzoek. Als ik het goed begrijp, dan is gekeken welk effect een aantal diëten op korte termijn hebben op de variabelen van het 'metabolic syndrome', wat op zijn beurt weer een voorspeller is voor het krijgen van diabetes. Het is gebleken de onderzochte versie van paleo daar erg goed op scoort. Die versie van paleo bestaat uit het volgende:
Included: ...vegetables (including root vegetables), fruits (including fruit oils e.g., olive oil, coconut oil, palm oil), nuts, fish, meat, and eggs...
Excluded: ...dairy, grain-based foods, legumes, extra sugar, nutritional products of industry (including refined fats, refined carbohydrates)...
Wat die andere diëten inhouden kan ik zo snel niet vinden. Het kortetermijneffect is gemeten, maar uit deze studie kun je niet halen hoe het werkt en waar het precies aan lag. (Was het laten staan van alleen suiker en zuivel al genoeg geweest om hetzelfde effect te bereiken, bijvoorbeeld?)

Zoals de onderzoeker zelf ook betoogt: deze studie bewijst niks en conclusies voor het dagelijkse leven kun je er niet uit trekken. Het is een noodzakelijke eerste stap, er is een effect gemeten, maar er moet nog bergen onderzoek worden gedaan van hier voordat je bij een dieetadvies bent. (Begrijp me goed, ik ben blij dat deze stap gezet is en ben benieuwd naar het vervolg, maar verder...)
Ik kan het iedereen aanraden. Probeer het anders een maandje, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het je zou bevallen.
Ik ben altijd voor experimenteren, maar dit dieet verschilt alleen op het vlak van granen met hetgeen ik nu al eet. Ik verwacht er daarom vooralsnog weinig van. Het is ook een hoop werk ook, ik ontbijt en lunch met brood en eet regelmatig pasta en rijst. Dus dat organiseer ik niet zomaar even.
Ja, dat is nou typisch weer net zo'n verhaal als waar ik oorspronkelijk om moest lachen. Van dik hout zaagt men planken en alle conclusies als absolute waarheid presenteren. Betogen als dit leg ik altijd naast me neer, ongeacht het standpunt wat ze naar voren brengen.

(Verder gaat het trouwens allemaal weldegelijk heel erg over eten.)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Pjotter87 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:58:
[...]

Daar heb je gelijk in maar, ben bij een aantal bedrijven geweest en die zeggen allemaal iets anders en daar zaten hele rigoureuze antwoorden bij.

Weet iemand hier misschien een advies bureau of instantie die onafhankelijk advies er over kan geven?
het grote probleem is dat het lastig te vertellen is welke methode werkt met jouw huis.
je hebt altijd 2 problemen die je allebei in 2e kunt opsplitsen.

water van buiten (b.v. regen) en water van binnen (wat je uitademt, planten, douche etc..).
water in de vorm van gas en in de vorm van vloeistof.

in gas vorm dringt het heel erg diep in materialen, in vloeistof vorm is het makkelijk af te voeren.

om deze redenen is mijn muur opgebouwd uit:
buitenmuur van steen, glaswol(geen damp remmende laag), binnenmuur.
de fundering is van beton om optrekkend water tegen te gaan.
de buiten muur heeft gaten(kleine sluiven tussen een stel stenen) zodat het glaswol een beetje kan ademen en per ongeluk er in geraakt vocht kan verliezen.
en binnen moet ik ventileren om vocht kwijt te raken.

het is dus heel erg verschillend wat voor muur je hebt en hoe je huis is opgebouwd welke methode gekozen moet worden.
echt heel veel ervaring is er niet met het isoleren van huizen zonder een spouw, dus verwacht maar een hoop antwoorden die niet altijd even handig zijn.

maar denk nu niet dat het moeilijk of onmogelijk is.
het geeft echt niet zo snel problemen dat de balken weg rotten, het grootste probleem is dat je vocht plekken op de muur zou kunnen krijgen als je het fout doet.
als je die vocht plekken dan 10 jaar laat zitten zonder er iets aan te doen, dan pas kun je gevaar krijgen met je balken. ;)
het kan echt zonder problemen, maar situatie en kosten kunnen wel veel verschillen per lokatie. ;)

succes met zoeken. (je krijgt waarschijnlijk als je 10x vraagt ook 10x een andere mening >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• hansdegit
DJ Henk schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:46:
[...]

Wat die andere diëten inhouden kan ik zo snel niet vinden. Het kortetermijneffect is gemeten, maar uit deze studie kun je niet halen hoe het werkt en waar het precies aan lag. (Was het laten staan van alleen suiker en zuivel al genoeg geweest om hetzelfde effect te bereiken, bijvoorbeeld?)
Als heel NL suiker, zuivel en graan laat staan pak je meteen al een enorm gezondheidsvoordeel.
Ik ben altijd voor experimenteren, maar dit dieet verschilt alleen op het vlak van granen met hetgeen ik nu al eet. Ik verwacht er daarom vooralsnog weinig van. Het is ook een hoop werk ook, ik ontbijt en lunch met brood en eet regelmatig pasta en rijst. Dus dat organiseer ik niet zomaar even.
Ik ontbijt nooit, lunchen doe ik slechts af en toe. Als ik dan lunch, dan is dat salade met veel olijfolie en een paar eieren. 14x brood in de week is niet heel gevarieerd, vind je ook niet?
[...]Ja, dat is nou typisch weer net zo'n verhaal als waar ik oorspronkelijk om moest lachen. Van dik hout zaagt men planken en alle conclusies als absolute waarheid presenteren. Betogen als dit leg ik altijd naast me neer, ongeacht het standpunt wat ze naar voren brengen.
Meijer is vooral schrijver, daarom lezen zijn stukjes zo lekker weg. Als je de tijd hebt (genomen) om zijn hele blog door te lezen zal je merken dat hij niets als absolute waarheid neerzet; ook hij ontwikkelt zich verder en eerlijk is eerlijk: er komt -eindelijk- ook steeds meer goed onderzoek beschikbaar die meer en meer naar een paleodieet/paleoleefwijze hinten.

Vaak gaat het over eten, want het begint volgens mij met wat je naar binnen gooit. Maar ook gaat het over bewegen, koudestress, slapen.

En verder is er inmiddels een enorme N=1 databank van goed geslaagde paleo-interventies (waaronder die op ondergetekende). Zijn blog staat er vol van (maar ook met berichten van niet geslaagde interventies).

Wel leuk dat je even bent gaan kijken daar!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 16:25
Wij gaan binnenkort (hopelijk) verhuizen en ik ben wat onderzoek aan het doen om het huis (vrijstaand gebouwd omstreeks 1975) meteen zo energiezuinig mogelijk te krijgen.
Allereerst staat een PV installatie op de planning, die zal zo ongeveer ons (huidige) jaar verbruik afdekken, ik ga er vanuit dat het verbruik niet gauw zal veranderen, leefstijl en dergelijke blijft immers hetzelfde.
Isolatie is bij het huis al prima in orde, spouwmuurisolatie is al aanwezig, net als dubbele ramen en Isolatie in de kruipruimte. Het dak is ook geisoleerd maar dat lijkt een achterhaald systeem te zijn (heel dun) dus hier gaan we waarschijnlijk meteen iets aan doen.
Verder zit er nog een oude CV ketel en losse boiler in. Die gaan dus ook vervangen worden.
Nu zit ik eigenlijk te denken om een combinatie te maken, Zonneboiler die op de CV is aangesloten en die eventueel nog electrisch bijgestookt kan worden (met een overschot van de PV als ik een paar panelen extra plaats). Maar ik vind eigenlijk nergens daar goede informatie over.
Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft, of een plek waar meer informatie over zo'n gecombineerd systeem te vinden zou zijn?

Een andere optie zou zijn om nu te beginnen met de PV om het verbruik af te dekken. Daarnaast gewoon een standaard HR CV-ketel en later een aantal extra PV panelen op de garage plaatsen om een lucht/lucht warmtepomp (airco) aan te sturen en daarmee het gasverbruik omlaag te brengen. Hiervan weet ik in ieder geval wel al zeker dat het zinvol is en dat het werkt maar de vrouw is wel weer een beetje huiverig voor die grote airco bakken in de huiskamer en boven.

Wat zouden jullie doen?

flickr iRacing Profiel

• DJ Henk
hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:17:
14x brood in de week is niet heel gevarieerd, vind je ook niet?
Heh, daar heb je een sterk punt. Hier speelt ook mee dat ik qua koken enorm fantasieloos ben en in het algemeen erg hou van routine. (Routine en rituelen = minder keuzemomenten op een dag, geeft je meer tijd en energie om na te denken over andere dingen.)

Mijn vriendin is compleet tegenovergesteld: zij maakt voor zichzelf al meer dan twee jaar lang elke dag iets anders klaar als lunch. Ik zou dat nooit kunnen. Gelukkig brengt zij wat variatie in het eten.

Meer variatie en minder alcohol, als ik dat nog eens voor elkaar kan krijgen word ik 120.

• hansdegit
Ik snap het wel. Brood is makkelijk en lekker. Pasta is makkelijk en lekker. Niet eten is makkelijker, maar minder lekker. :)

Een blikje vis heb je zo open, eitje is snel gekookt. Grappig aan paleo is ook dat je spontaan minder tot je neemt en tegelijkertijd méér energie hebt. En minder vitamine C en D nodig hebt (tarwe schopt je D metabolisme in de war).

En wat ben ik blij dat ik geen last meer heb van hongerklop of after-lunch dips. Mijn vetverbranding loopt gewoon veel beter; ik kan rustig 50km fietsen op een lege maag. Ik hoef dan alleen wat water mee te nemen op de fiets.

120 of 80 maakt me niet uit, als het maar in goede gezondheid gaat.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

DJ Henk schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:46:
[...]

Ik heb 6 weken een voedingspatroon gevolgd zonder suiker en koolhydraten maar daarvoor in de plaats wel veel noten, groente, vis en vlees. ( mocht overigens wel zuurdesembrood van dit dieet ).

Eerste week strontberoerd gevoeld. Daarna energie voor 10.

* mkleinman is intussen weer in oude patroon gevallen inclusief bijbehorende klachten.

Probleem is dat suiker verslavend is en dat merk ik elke dag weer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• DJ Henk
hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:40:
En wat ben ik blij dat ik geen last meer heb van hongerklop of after-lunch dips. Mijn vetverbranding loopt gewoon veel beter;
Niet om je tegen te spreken, maar in mijn ervaring hoef je niet zo radicaal te veranderen om dat te bereiken. Sinds ik las over het begrip glycemische index, en daarna overschakelde op volkoren granen, was het bij mij helemaal weg. (Dat brood dat ik 14x per week eet bak ik dan weer wel zelf, met biologische ingerienten en speltmeel en zo. Wel met gist. Misschien dat ik de stap naar zuurdesem ook nog wel eens maak, maar hier draait mijn lichaam al prima op.)

• hansdegit
Glycemische index is niet zo boeiend, glycemische load des te meer. De load van een broodje met pindakaas is net zo hoog als een snickers... Eet je een snickers als ontbijt?

Begrijp me goed hoor, ik vind dat je lekker zelf moet weten wat je eet. Maar ook jouw biologisch graan staat stijf van WGA (een lectine) en gluten. Je mist niets zonder graan. O, jawel: allerlei anti-nutrienten.

Maar het allerbelangrijkst: vermijd stress. Stress doet ieder gezond dieet teniet.

Dus: ga lekker door met genieten en luister naar je lijf.
als je je nu al lekker voelt, probeer je dan eens voor te stellen hoe fantastisch je lijf zou voelen zonder graan en zuivel!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:23:Ik kan het iedereen aanraden. Probeer het anders een maandje, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het je zou bevallen.
my 2 cents ...

Het is ietwat onpraktisch om 100% over te gaan op paleo, maar ik ben sinds een paar maanden wel veel minder koolhydraten gaan eten en de melk laten staan (yogurt/kaas/boter niet). En absoluut geen zoetigheid meer (deed ik sowieso al erg weinig)
Ik eet nu 1 of 2 scheppen rijst/aardappels/pasta in plaats van 4 of 5 en ook minder brood.
In plaats daarvan heb ik bij de lunch nu een bordje (gevulde) salade met vooral veel olijfolie erbij.

Wat ik ervan merk? Afgezien van een effect op de weegschaal (-3kg) heb ik eigenlijk nooit meer een energiedip als ik fysiek bezig ben (denk aan naar werk/huis fietsen, klussen). Vroeger had ik dat 4-uurtje (zoetigheid) hard nodig en deed ik alsnog 25+min deur2deurover 5 km (+ diverse verkeerslichten enzo). Dat gaat nu in iets meer dan 15 minuten _/-\o_

Heeft ook nadelen. Heb meer energie en kan nu niet zo goed meer stilzitten ;-)

Anyway, next step is om de avondmaaltijden meer paleo achtig te krijgen. Ze zijn nog niet vet genoeg om het (een tijdje) helemaal zonder graan te doen.

Enneh, hebben aardappelen, bonen, linzen en rijst dezelfde problemen met anti-nutricients als graan?

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Wat ik ervan denk te weten: bonen en linzen bevatten ook allemaal lectines. Lectines zorgen voor een "leaky gut'.
Rijst is volgens mij de minst kwalijke van alle graszaden.
Het is lastig om je te overeten aan aardappelen. Zelf trek ik ze heel slecht; ik krijg er enorme insulinepieken van. Maar in het algemeen is typisch Hollandse kost (aardappelen, groentje, vlees/vis) heel erg paleo.

Gefermenteerde melk (zoals jij het gebruikt in de vorm van kaas of yoghurt) is geloof ik wel oké. Van kaas weet ik dat de caseïne redelijk gecompenseerd wordt door de vitamine K.

Het feit dat we melk verdragen (althans, de meesten van ons) wil niet zeggen dat het goed is...Integendeel.

Laten we voorkomen dat dit een voedingstopic wordt en vooral het duurzame aspect van evolutionair gezond eten benadrukken. Fasano stelt: "gluten in toxic for everybody, but not everybody gets sick (immediately)". Graan, suiker en zuivel gaan niet vrijuit in het ontstaan van bijvoorbeeld diabetes type 1. Als we door voeding dit soort autoimmuunziektes kunnen voorkomen, zou dat de gezondheidszorg een stuk goedkoper maken. De begroting van minister Schippers is geloof ik 75 miljard euro per jaar? Nou, ik zie wel kansen....

Grappig dat er ook tweakers zijn die zich met voeding bezighouden; in mijn nabije omgeving vinden ze wat ik doe maar "raar". Maar dat vinden ze eigenlijk ook van mijn gepiel met fans op de radiatoren en gedoe met energie/computers whatever... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
Ik interpreteer duurzaam als leven in harmonie met de wereld. Dat betekent energie besparen, maar ook zorgen dat je goed en gezond in je vel zit en zo. Voor mij valt elke dag mediteren er bijvoorbeeld ook onder.

De besparingen op gezondheidszorg kunnen met wat aanpassingen in voeding inderdaad gigantisch zijn. Maar dat is alleen nog maar het directe voordeel. Wat ik vooral van al die fratsen met koud douchen, gezonder eten en dergelijke geleerd heb is hoeveel van je dagelijks leven is gebaseerd op gewoonte en dat het eigenlijk helemaal niet moeilijk is om te veranderen. Probeer iets geks twee maanden vol te houden en verbaas je dan hoe normaal je het opeens vindt om dat te doen.

En dan komen we weer terug bij de inhoud van dit topic. Want volgens mij valt het meeste wat hier besproken wordt wel in het stramien: ik wil mezelf/mijn huis/m'n omgeving structureel veranderen om duurzamer te worden, hoe doe ik dat en hoe zorg ik ervoor dat het (voor mij) normaal wordt om zo te leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als ik met voedsel bezig ben, dan is dat toch echt voornamelijk voor mezelf. Zie ik niet echt als iets duurzaams (behalve dan duurzaam voor mezelf :P ). Ok, ik eet weinig vlees dus dat is misschien een plusje, maar verder, toch echt op mezelf gericht.

Energiebesparing e.d. is wel gericht op duurzaamheid. Niet dat ik de illusie heb de wereld te kunnen redden. Maar ik vind het belangrijk dat we niet zo afhankelijk zijn van andere landen als het aan komt op energie.
En tegelijkertijd, als prijzen abrupt stijgen vanwege globale ontwikkelingen, dan treft ons dat veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:34

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

hansdegit schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 08:28:

Grappig dat er ook tweakers zijn die zich met voeding bezighouden; in mijn nabije omgeving vinden ze wat ik doe maar "raar". Maar dat vinden ze eigenlijk ook van mijn gepiel met fans op de radiatoren en gedoe met energie/computers whatever... ;)
De laatste Tweakers meetup was duidelijk anders
Onderstaand de foto van het eten voor de "broodjes maaltijd" :+
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/5g3tc4u6y/WP_20151105_17_37_57_Pro.jpg

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Niet online
ollie1965 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:41:
Onderstaand de foto van het eten voor de "broodjes maaltijd" :+
Hey, de zakken chips zijn toch echt dicht hoor! :+

Ach, laat maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Zorgen om veiligheid lithium-ion batterijen

Ik zie niets wat me zorgen baart. Toevallig had ik het hier een paar weken terug met een collega die bij de brandweer zit over, en zijn mening was simpel: je wil niet weten hoeveel huishoudens meerdere kilo's vuurwerk op zolder hebben liggen, gasflessen in de garage of schuur hebben staan, tanks benzine (voor boot, brommer enz.) in huis hebben etc. etc. etc. Daar hoor je niemand over omdat het al heel lang gemeengoed is - maar het zijn aanzienlijke risico's voor brandweerlieden. Die accu's zijn een reëel risico, maar naar zijn idee niet groter dan de net genoemde zaken.

Het is een beetje zoals elektrische auto's. Eens in de zoveel tijd gaat er een Model S in vlammen op en dat is dat GROOTNIEUWSOMGWTFBBQ 8)7 Maar als je naar de cijfers kijkt gaan er per jaar vele malen meer brandstofauto's in vlammen op. Zo'n geval krijgt misschien vijf regels in een lokaal sufferdje. Het verschil is "oud en vertrouwd" en "nieuw en onbekend".

Ik heb het ook met hem over zonnepanelen gehad. De komkommertijdpers meldt eens in de zoveel tijd weer dat die (brand)gevaarlijk zouden zijn. Daar had hij ook een mening over: hij zegt dat de brandweerlieden zich over de elektrische veiligheid niet zo'n zorgen maken, ze krijgen daar tegenwoordig trouwens ook training in. Een groter risico is als de houders van panelen op een schuin dak smelten of zwak worden door hitte, en dat de panelen naar beneden komen zeilen.

Een interessante blik uit de praktijk, niet gekleurd door sensatiezucht van de pers.

(Ze gebruiken in deze uitzending dan wel weer de eenheid kilowattuur correct. Dat verraste me prettig.)

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 21-12-2015 20:59 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* mkleinman is intussen weer in oude patroon gevallen inclusief bijbehorende klachten.

Probleem is dat suiker verslavend is en dat merk ik elke dag weer.
En dat hoeft niet perse zo te zijn.
Deze gek is al meer dan twee jaar bezig om zo min mogelijk suiker te gebruiken als het maar kan.
/me is er blij mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:09
PolderPloer! schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:18:
Maar ik kan op 4 januari toch gewoon een subsidieaanvraag doen? Tegen de tijd dat deze in behandeling komt heb ik alles wel geinstalleerd en keurig met bon van 2016
Dat is nog open. is afhankelijk van de criteria bij aanvraag of wel of niet zou kunnen
Ze zijn er intern nog niet uit afhankelijk welk contact of het voor particulier blijft bij steekproef controles tot foto product met telefoon/app met GPS locatie info (wordt ook mee voldaan aan installatie-eis dat die in Nederlands is)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Ik hoorde net Ed Nijpels op TV zeggen dat 400 miljoen subsidie ligt te wachten, [url="investeringssubsidie-duurzame-energie-isde"]deze[/url] site zegt weer 70 miljoen. Volgens mij raakt iedereen een beetje in paniek na de klimaatconferentie. We hebben een beetje achterstand in te halen, maar nu gaat elke politicus aan de haal met het milieu.
Ben benieuwd wat we de komende tijd aan nieuwe plannen gaan langs zien komen.....

De 400 miljoen van Ed;
http://nos.nl/artikel/207...-maken-van-nederland.html

[ Voor 13% gewijzigd door drielp op 22-12-2015 22:30 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Kolencentrales staan laatste tijd ter discussie (klimaatdoel) en daarmee ook de miljarden voor biomassa (motie TK met kans op meerderheid is vorige week aangehouden tot na kerstreces) die goed zou zijn voor 1,2% en over enkele uren is stemming Wet Stroom waarbij Min Kamp zonder ruimte te bieden lijnrecht tegenover een meerderheid van eerste kamer staat.
Wat vertraging geeft voor Wind op Zee zodat waarschijnlijk de eerste molens nog niet draaien in 2020 en kunnen meetellen voor 14% duurzame energie doel

Edit wet stroom (nieuwe Elektriciteits- en gaswet) is met 37 voor 38 tegen door 1e kamer niet aangenomen

ISDE is voor kleinschalige warmte er zijn nog meer potjes als energiebesparen sportclubs etc

[ Voor 25% gewijzigd door Domba op 22-12-2015 23:23 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Niet online
heel ander onderwerp ... heeft iemand ervaring met tonzon muurisolatie?
Dit komt neer op het maken van smalle compartimenten in een spouw. Zie http://tonzon.nl/muurisolatie/

Het wordt wel mooi gepresenteerd, en lijkt heel makkelijk maar ik ben bang dat dit heel erg gevoelig is voor foute montage. Meningen?

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Stelling: elektrische auto's veroorzaken/verergeren parkeerproblemen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/Capture.JPG

Bovenstaande foto ergens in Hilversum genomen. Reacties?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk dat die stelling voor jou in jouw buurt wel klopt in ieder geval :+

Ik woon nu zelf in een nieuwbouw vinex wijk, waar de meeste hun eigen op rit hebben. Het staat er bol van de lease auto's, en dus ook vele nieuwe lease plug-in hybrids. En een Tesla. Allen worden keurig op de eigen oprit geladen. Dus we hebben niet zo'n last van "stoepladers" en ik vind het mooi om te zien dat de plug-in hybrids ook daadwerkelijk elektrisch gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:38
JeroenH schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:40:

[afbeelding]

Misschien gewoon kwestie van take a valium. Er zijn denk ik wel ergere dingen om je druk over te maken.

Mensen die zich hier druk over gaan maken zijn waarschijnlijk gewoon jaloers dat ze dit zelf niet kunnen doen. Of hebben gewoon niks beters te doen dan overal maar zout over te strooien.

Maar ja zit misschien in de NL aard van overal wel ergens over moeten *&#^%@%#*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
maartendd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:13:
Misschien gewoon kwestie van take a valium. Er zijn denk ik wel ergere dingen om je druk over te maken.
Zwak argument, er is altijd wel iets ergers om je druk over te maken. Zullen we energiebesparing, zonnepanelen en zonneboilers ook maar laten zitten, omdat er altijd iets ergers is om ons druk over te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
maartendd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:13:
[...]

Mensen die zich hier druk over gaan maken zijn waarschijnlijk gewoon jaloers dat ze dit zelf niet kunnen doen. Of hebben gewoon niks beters te doen dan overal maar zout over te strooien.

Maar ja zit misschien in de NL aard van overal wel ergens over moeten *&#^%@%#*
Rustig blijven joh :P

Punt is wel, dat dit niet eenmalig is. Ik zet me auto ook wel eens op de stoep her en der, maar dag in dag uit zou ik toch proberen betere oplossing voor te vinden. Maar toch een pluspuntje dat hij wel elektrisch gebruikt wordt, want het is waarschijnlijk een plug-in hybrid.

Maar dat zeiken zorgt er wel voor dat we dingen hier beter hebben geregeld dan elders. Ik sprak nog met een collega die even over is uit Amerika, en die vind het toch steeds wel weer grappig dat veel dingen hier beter geregeld zijn. Zo ook zichtbare dingen als parkeergarages etc, gewoon netter voor elkaar. Komt waarschijnlijk door onze kritische karakters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@Stelling
Dat is het leuke van een stelling, het geeft altijd reuring.
Ik ken de parkeer situatie lokaal niet, maar als ik de verharding zie op de stoep lijkt het dat er op de stoep geparkeerd mag worden. Ik weet niet of de BGT van Hilversum al gepubliceerd is?
http://pdokviewer.pdok.nl/

Het enigste zou dan zijn "dat men de plaats vrij moet houden", is dat erg? Soms is het wel handig als iedereen een "eigen plek" aanhoud. Totdat er te weinig plaatsen voor iedere deur zijn en er geparkeerd moet gaan worden op pleintjes.

Heeft de persoon een eigen (grond) parkeerplaats net om de hoek?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tsjah ik zie het als een tijdelijke groeistuip tot er bij de de meeste parkeerplaatsen een laadpaal of iets anders(inductielader oid) staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Is nog een mooie soap geweest hier op het forum.

Oplaadkabelgate: we've got her!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Niet mee eens :)

Speciale oplaadplekken of juist het gebrek eraan veroorzaken/verergeren parkeerproblemen.
In je voorbeeld is het probleem dat als de auto er niet staat, er niet optimaal gebruik gemaakt kan worden van de publieke ruimte (als parkeerplek). Idem invalidenparkeerplaatsen en huisartsparkeerplaatsen.

Op het moment is dat het (volgens mij) waard, omdat een elektrische auto een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast voor iedereen oplevert, maar op niet al te lange termijn is dit 'recht' (dit bordje mag je gewoon negeren) niet houdbaar.
Dan moet een oplaadbare auto maar gewoon zien waar hij op kan laden.

Disclosure: Ik heb natuurlijk makkelijk praten met een laadpaal op mijn oprit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Kijk, daar hebben we wat aan! :)
Speciale oplaadplekken of juist het gebrek eraan veroorzaken/verergeren parkeerproblemen.
Tot zover zijn we het eens. :)
In je voorbeeld is het probleem dat als de auto er niet staat, er niet optimaal gebruik gemaakt kan worden van de publieke ruimte (als parkeerplek). Idem invalidenparkeerplaatsen en huisartsparkeerplaatsen.
We zijn het nog steeds eens. Je zei dat je het niet met me eens was! ;)
Op het moment is dat het (volgens mij) waard, omdat een elektrische auto een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast voor iedereen oplevert, maar op niet al te lange termijn is dit 'recht' (dit bordje mag je gewoon negeren) niet houdbaar.
Dan moet een oplaadbare auto maar gewoon zien waar hij op kan laden.
Dat klinkt alsof we het nog steeds een beetje eens zijn. ;) Maar inderdaad, als het voordeel van de luchtkwaliteit groter is dan het nadeel van de langdurige inname van een specifiek stukje publieke ruimte, dan snap ik dat de afweging daarvan in het voordeel van het laatste uit kan vallen. Maar: mag de burger dat dan maar zelf beslissen? En is het een glijdende schaal of een kantelpunt? Dat vraag ik omdat ik met mijn auto 1 op 21 rijd en mijn buurman 1 op 10 (oldtimer Mercedes). Grofweg zou je kunnen zeggen dat hij de luchtkwaliteit per km twee keer zoveel verslechtert dan ik. Heb ik dan twee keer zoveel recht op een parkeerplek (hoeft geen vaste, ik kan niet laden) als hij?
Disclosure: Ik heb natuurlijk makkelijk praten met een laadpaal op mijn oprit.
Ja, jij hebt makkelijk praten! :P

-edit-

Een auto op een oprit neemt natuurlijk ook ruimte in. Weliswaar geen publieke ruimte, maar je kunt minder huizen (en daarmee minder mensen) kwijt in een wijk met een gegeven grootte als elk huis een oprit moet hebben - of men knabbelt aan de publieke ruimte om evenveel huizen kwijt te kunnen. Verder is een huis met oprit duurder dan een huis zonder oprit (CP), willen we e-auto's tot speeltjes van de rijken houden/maken?

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 23-12-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat laatste is ook wel een algemener probleem. Een oprit kost op zich niet zo veel, het is meer dat de vierkante meters dan voor rekening van de bewoner komen ipv de gemeente.

Maar die auto blijft toch die ruimte innemen. Of het nou een elektrische auto is of niet. Dat blijft kostbaar en vervelend.

Ik heb zelf wel een oprit maar er is ook een rijtje die dat niet heeft. En de parkeerruimtes zijn weer ouderwets zuinig bedeeld. Wat het nog erger maakt is dat mensen hun oprit niet gebruiken en hem op de publieke plekken neergooien, lekker makkelijk, maar irritanter voor degene zonder parkeerplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:31:
-edit-

Een auto op een oprit neemt natuurlijk ook ruimte in. Weliswaar geen publieke ruimte, maar je kunt minder huizen (en daarmee minder mensen) kwijt in een wijk met een gegeven grootte als elk huis een oprit moet hebben - of men knabbelt aan de publieke ruimte om evenveel huizen kwijt te kunnen. Verder is een huis met oprit duurder dan een huis zonder oprit (CP), willen we e-auto's tot speeltjes van de rijken houden/maken?
Niet helemaal mee eens, een oprit zorgt in veel gevallen dat er wel een deel van de publieke ruimte "onbenut blijft" omdat het geen parkeerplaats gemaakt kan worden over een breedte van 3M(?) omdat dit de inrit is.

Bij huizen met een oprit (vanaf de planning/bouw) wordt er tegenwoordig gewoon geëist dat er 2 auto's moeten kunnen parkeren op eigen terrein.
In nieuwe wijken is de parkeernorm redelijk goed, ik zeg bewust niet "goed" omdat er soms wel eens in een straat "bezit is boven de norm" en dat heeft dan gelijk effect op alle straten erom heen.

Oudere wijken zijn tegenwoordig met een norm van 1,7 auto's duidelijk vol, Maar ja gebouwd toen de norm 0,5(?) was.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenH schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:31:
[...]
We zijn het nog steeds eens. Je zei dat je het niet met me eens was! ;)
Ik maak onderscheid of elektrische auto's het probleem zijn of de huidige invulling van de oplaadinfra.
En dan concludeer ik dat de auto's niet het probleem zijn, maar de gereserveerde plekken.
Plekken reserveren als er al schaarste is, is niet fijn.
Je voorbeeld is overigens niet rechtsgeldig; iedereen mag daar parkeren. Het is een (niet zo subtiel of vriendelijk) verzoek om de parkeerplek vrij te houden.
Zo te zien is de voortuin ook wel groot genoeg voor de Golf, dus lijkt het me fijner als de bewoner een opritvergunning aanvraagt. Kost waarschijnlijk ook een halve parkeerplaats trouwens, maar dan kijkt iedereen tenminste tegen zijn eigen blik aan.

Gedachte-experiment: als 50% van de auto's elektrisch is, is het dan nog een probleem als 10% van de parkeerplekken alleen voor elektrische auto's is?
Dat klinkt alsof we het nog steeds een beetje eens zijn. ;) Maar inderdaad, als het voordeel van de luchtkwaliteit groter is dan het nadeel van de langdurige inname van een specifiek stukje publieke ruimte, dan snap ik dat de afweging daarvan in het voordeel van het laatste uit kan vallen. Maar: mag de burger dat dan maar zelf beslissen?
Natuurlijk niet; een individuele burger gaat niet over de publieke ruimte. De afweging is zwart-wit door de gemeente.
De gemeenten staan voor een keuze: als ze de voordelen van elektrisch rijden waardevol vinden, dan investeren ze in (publieke!) infra, zie Amsterdam dat aanleg van laadpalen subsidieerde bij elke verkochte plug-in auto.
Vinden ze het niet waardevol, dan hebben EVs de ruimte te delen met de ICEs. Gevolg is dan dat de oprit/garage/carportbezitters wel thuis kunnen opladen en de appartementbezitters niet, wat de acceptatie van EVs vertraagt tot de techniek zo ver is dat de mensen zonder thuislader met éénmaal per week laden rond komen. Zou niet mijn keuze zijn, maar kan ik ook begrijpen.

Je foto is een slechte uitvoering van een goed idee als de gemeente dit bedacht heeft (want de publieke paal ontbreekt, waardoor dit effectief een parkeerplaats is voor één specifiek huishouden), en erg brutaal als dit niet van de gemeente komt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 17:28
In het kader van het niet te veel off topic gaan in het gas bespaar topic:
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:25:
[...]

Geheid dat je vochtproblemen gaat krijgen als je tempex achter de glaswol zet. Niet doen!
Ik ben van plan om van binnen uit het schuine dak te isoleren. Eerst wil ik het winddicht maken, volgens de leverancier van de glaswol kon ik hiervoor rustig EPS(piepschuim) platen voor gebruiken. De max dikte moet ik nog even nagaan van deze EPS ivm 16cm glaswol(rd 4.0) welke daar weer "onder" komt. De glaswol heeft een vochtdichte folielaag welke ik met zilvertape tot 1 vochtdicht geheel moet maken.

Uiteindelijk
Gipsplaat-->folie (onderdeel van glaswol) aansluiten met zilvertape = vochtdicht-->glaswol-->eps-->dakbeschot

Is de waarschuwing van musicmasters terecht? Uiteraard waardeer ik de bezorgdheid of het nou wel of niet van toepassing is :) Iemand die hier iets over kan roepen?

Vocht wat eventueel door het dakbeschot komt (van buiten) "land" op het eps
Vocht van binnen (leefvocht) wordt door de folie icm tape tegen gehouden.

Of beter toch dampdoorlatende folie gebruiken?
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/90046_isolatie_daken_45_1.jpg

Of misschien helemaal niets en gewoon alleen de glaswol aanbrengen zoals hier wordt beschreven:
https://www.eigenhuisisol...lderisolatie/stappenplan/

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 24-12-2015 19:26 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Appie Heijn schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:25:
In het kader van het niet te veel off topic gaan in het gas bespaar topic:

[...]

Ik ben van plan om van binnen uit het schuine dak te isoleren. Eerst wil ik het winddicht maken, volgens de leverancier van de glaswol kon ik hiervoor rustig EPS(piepschuim) platen voor gebruiken. De max dikte moet ik nog even nagaan van deze EPS ivm 16cm glaswol(rd 4.0) welke daar weer "onder" komt. De glaswol heeft een vochtdichte folielaag welke ik met zilvertape tot 1 vochtdicht geheel moet maken.

Uiteindelijk
Gipsplaat-->folie (onderdeel van glaswol) aansluiten met zilvertape = vochtdicht-->glaswol-->eps-->dakbeschot

Is de waarschuwing van musicmasters terecht? Uiteraard waardeer ik de bezorgdheid of het nou wel of niet van toepassing is :) Iemand die hier iets over kan roepen?

Vocht wat eventueel door het dakbeschot komt (van buiten) "land" op het eps
Vocht van binnen (leefvocht) wordt door de folie icm tape tegen gehouden.

Of beter toch dampdoorlatende folie gebruiken?
[afbeelding]

Of misschien helemaal niets en gewoon alleen de glaswol aanbrengen zoals hier wordt beschreven:
https://www.eigenhuisisol...lderisolatie/stappenplan/
EPS tegen je dakbeschot klinkt als niet verstandig. Dampopen folie is daar een beter idee.

• Appie Heijn
Dus:
Dakbeschot
Damopen folie (voor winddicht maken)
Glaswol met vochtwerende folie
Bovengenoemde afwerken met alutape.
Alu frame
Gipsplaatje
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appie Heijn schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:24:
Dus:
Dakbeschot
Damopen folie (voor winddicht maken)
Glaswol met vochtwerende folie
Bovengenoemde afwerken met alutape.
Alu frame
Gipsplaatje
:)
Beter! Als je tempex tussen je dak en glaswol zet kan je dak niet meer ventileren. Tempex platen ventileren niet. Een aantal kieren met purschuim dichten kan geen kwaad maar je hele dak afsluiten met tempex gaat het echt mis. Informeer anders maar eens rechtstreeks bij Isover.

Ik heb een huis uit 1978 en daar liggen op het dak aan de buitenkant van die purplaten waar ik al niet echt blij mee ben maar na inspectie zitten daar zoveel scheuren in dat ik de gok maar heb genomen. Liefst had ik het hele dak kaal gemaakt maar dat is een heidense klus.

Bevestig je glaswol ook direct tegen het dakbeschot, geen tussenruimte, voor de beste isolatie.

Succes en bereid je voor op een flinke klus. Ik heb na 2 weken toch maar een klusbedrijf ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Thanks we gaan het meemaken :) isover adviseert triplex onder dakbeschot voor winddicht maken. Dat ademt zeker niet voldoende. Dus maar dampopen folie om stuifsneeuw ed buiten de glaswol te houden. Heb vorig jaar een cv leiding lek gehad, vieze bende wat mij deed denken aan natte schapen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:25
Appie Heijn schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:28:
Thanks we gaan het meemaken :) isover adviseert triplex onder dakbeschot voor winddicht maken. Dat ademt zeker niet voldoende. Dus maar dampopen folie om stuifsneeuw ed buiten de glaswol te houden. Heb vorig jaar een cv leiding lek gehad, vieze bende wat mij deed denken aan natte schapen }:O
Normaal gesproken komt stuifsneeuw ook echt niet aan de binnenkant van je dakbeschot. Heb je nu nog helemaal geen dakbeschot (maw: kijk je tegen de pannen)?

Overigens, ik volg de hele hysterie rond vocht en daken toch niet zo. Die befaamde stuifsneeuw bijv. komt zo zelden voor dat het in ons land nauwelijks een probleem vormt. Een normaal opgebouwd pannendak is zo goed belucht dat het kleine beetje vocht dat er af en toe doorheen glipt ook zo weer weg is. Het is er zo droog dat onbehandelde vuren panlatten zomaar een eeuw meegaan. Wat zal je je dan druk maken met dampopen folies etc. Het beschot is je dampopen laag.
Als je van binnenuit gaat isoleren moet je je vooral druk maken om de vochtbelasting van binnen, die is veel groter. En niet zozeer vanwege alle spookverhalen rond condensatie, maar vooral omdat het ten koste gaat vd isolerende waarde van glaswol. Glaswol met aluminium cachering krijg je in de praktijk nooit goed dampdicht met alutape. Je zult dus nog een extra dampdichte folie aan moeten brengen tussen isolatie en afwerklaag (en nauwkeurig werken!). Normaal gesproken is isolatie met EPS of pir daarom een prima optie aangezien dat ongevoelig is voor vocht van binnenuit en dus luistert het allemaal wat minder nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

News flash (of je weet het al..):

GreenChoice maakt vanaf 1-1-2016 geen verschil meer tussen de terugleveringsvergoeding bij een ferrasdismeter en een sluwe meter.

Dat is goed nieuws voor de ferraris bezitters.

Betreft: Nieuwe terugleververgoeding

Beste heer xxxxx,

Als opwekker van zonnestroom levert u stroom terug aan het net via een analoge meter. Wij voeren in januari 2016 een wijziging door die voor u van belang kan zijn. Namelijk een nieuwe terugleververgoeding voor netto teruglevering. Wij vinden het belangrijk dat u goed weet wat er verandert en waarom, daarom leggen wij dit in deze brief uitgebreid aan u uit. Natuurlijk kunt u na het lezen van de brief altijd nog contact met ons opnemen als u vragen heeft.

Wat is netto teruglevering?
Als een klant meer stroom opwekt dan verbruikt, dan levert hij netto stroom terug aan het net. Voor deze netto teruggeleverde stroom ontvangen onze klanten een vergoeding.

Wat verandert er precies?
De vergoeding voor de netto teruggeleverde stroom hebben wij per 15 januari 2016 verhoogd voor klanten met een analoge meter.

Wat betekent dit voor mij?
Of het nieuwe tarief invloed heeft op uw jaarnota is afhankelijk van uw persoonlijke situatie.

1. Ik lever niet meer terug dan ik verbruik: Als u minder stroom opwekt dan uzelf verbruikt verandert er niets aan uw situatie. Salderen blijft gewoon hetzelfde.
2. Ik lever meer terug dan ik verbruik: Als u netto stroom teruglevert met uw analoge meter dan was uw vergoeding circa 5 cent per kilowattuur (het kale leveringstarief). Vanaf 15 januari wordt dit 11 cent per kilowattuur. Daarbij zit een maximum van 10.000 kilowattuur netto teruglevering per jaar. Daarmee biedt Greenchoice het hoogste teruglevertarief dat er is.
3. Ik lever meer dan 10.000 kilowattuur terug: Levert u meer dan 10.000 kilowattuur terug dan blijft de situatie voor u hetzelfde als voorheen. Voor al uw netto teruggeleverde stroom ontvangt u van ons een vergoeding gelijk aan uw kale leveringstarief.

Waarom verandert de netto terugleververgoeding?
Per 15 januari 2016 ontvangen klanten met een digitale meter voortaan een jaarnota met daarop zowel de levering als de teruglevering. Een lang gekoesterde wens van onze klanten en van onszelf. Dit is voor ons ook een goede aanleiding geweest om ons terugleverbeleid eens opnieuw onder de loep te nemen en te actualiseren. Wij willen geen onderscheid maken tussen klanten met een analoge of digitale meter. Daarom is de nieuwe terugleververgoeding gelijk getrokken voor zowel digitale als analoge meters.

Hoogste terugleververgoeding
Wij bieden daarmee de hoogste terugleververgoeding die op dit moment beschikbaar is. Zo willen we de juiste stimulans blijven geven om zelf stroom op te wekken. Deze nieuwe terugleververgoeding is niet voor eeuwig. We volgen de markt en wet- en regelgeving en kunnen de regeling verder ontwikkelen of aanpassen als daar gegronde redenen toe zijn. Greenchoice is daarom gerechtigd om het tarief van de terugleververgoeding eenzijdig te wijzigen. Natuurlijk stellen we u daarvan dan op de hoogte als dit het geval is.

We hopen dat de informatie in deze brief helder is en dat u ervoor blijft kiezen om samen met ons te werken aan steeds meer groene energie en een schonere wereld. Als u toch nog vragen heeft of meer uitleg wilt, neemt u dan gerust contact met ons op. Dat kan via het vragen@greenchoice.nl of door te bellen met 010 747 02 15.

Vriendelijke groet,

Jos Heubers
Greenchoice

[ Voor 88% gewijzigd door Schinnen-groen op 29-12-2015 18:17 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:01
!null schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:29:
[...]
Maar dat zeiken zorgt er wel voor dat we dingen hier beter hebben geregeld dan elders. Ik sprak nog met een collega die even over is uit Amerika, en die vind het toch steeds wel weer grappig dat veel dingen hier beter geregeld zijn. Zo ook zichtbare dingen als parkeergarages etc, gewoon netter voor elkaar. Komt waarschijnlijk door onze kritische karakters.
Tsja, dat komt ook omdat wij strenge bestemmingsplannen hebben. Dat geeft ook wel weer leuke reacties hoor, er zijn heeel veel mensen die het belachelijk vinden dat je je eigen boom niet mag kappen. Maar hier moet alles goed bij elkaar passen, de gemeente moet dingen goed vinden, wat in het liberalere VS vast minder is.

Overigens vind ik die regeling van Greenchoice na 10 000 kWh maar raar. Waarom gaat alles naar 5 cent als je meer teruglevert? Waarom niet alleen dat boven de 10 000 kWh? Nu is het letterlijk goedkoper om gewoon een verwarmingselement buiten te zetten in de zomer, als je anders 11 MWh terug zou leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ben weer lekker aan het code kloppen. Ben bezig met een nieuwe versie van jSunnyreports. Wat schermprintjes :)

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/12/barchart_month-1170x661.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/12/kwh_cummulative.jpg

Schiet lekker op zo.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:34
Schinnen-groen schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:15:
News flash (of je weet het al..):

GreenChoice maakt vanaf 1-1-2016 geen verschil meer tussen de terugleveringsvergoeding bij een ferrasdismeter en een sluwe meter.

Dat is goed nieuws voor de ferraris bezitters.
Ik zag het ook en dat is heel netjes van GreenChoice.
Nu moet ik me wel weer gaan bedenken wat te doen met het overschot in 2016 :)
De vorige 3 jaar kwamen ongeveer op 0 kWh uit aan het eind van het jaar. Maar dit jaar zag ik half oktober aankomen dat er een bescheiden 400 kWh overschot zou komen (door kinderen huis uit vooral). Dit overschot heb ik opgemaakt met electrische bijverwarming.Scheelt toch aardig in gas verbruik (gewogen graaddagen bijgehouden).
De vraag is nu: voortaan het overschot electriciteit opbrengst toch laten uitbetalen, of affakkelen.
Ik ga er eens aan rekenen. Maar als iemand daar al over nagedacht heeft dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Er vindt in 2016 een forse belastingverschuiving plaats van elektra naar gas.
Het loont om middels een warmtepomp te gaan verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-12-2015 23:44 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een aardige combinatie van recente nieuwsitems:Dat "rekenfoutje" van de gemeente heeft natuurlijk in ieder geval één gevolg: verhoging van de gemeentelijke belastingen. Dat kost ons als burgers extra geld.

Doordat ons door de gemeente verboden is een zonneboiler neer te leggen, kunnen wij onze aardgasrekening niet verlagen. Dat kost ons als burgers extra geld.

De belasting op aardgas gaat komend jaar (flink) omhoog. Het zonneboilerverbod verhindert dat wij deze verhoging kunnen vermijden. Dat kost ons als burgers extra geld.

Door het zonneboilerverbod kunnen we geen energielabel-sprong kunnen maken van C naar B, en dat scheelt dus flink in de waarde van onze woning. Dat kost ons als burgers extra geld.

Vier manieren dus waarop de gemeente ons een poot uitdraait. Lekker bezig gemeente Hilversum! Iedereen die met droge ogen beweert dat het beschermd stadsgezicht bedoeld is "voor het behoud van de wijk" moet zich na laten kijken.

De oplossing is simpel: weg met dat beschermd gezicht. Waarschijnlijk dicht dat het "gaatje" in de begroting en het scheelt de burgers in ieder geval een boel geld.

(De WOZ zou dan wel omlaag gaan, dat is in eerste instantie in ons voordeel, maar dat scheelt de gemeente belastinginkomsten en dat komen ze toch wel weer bij de burgers, bij mij dus, halen. Linksom of rechtsom, mijn geld krijgen ze toch wel...)

Mijn eindejaarsbonus (wat er van over was na aanschaf van de bakfiets althans) is al in de hypotheek gekieperd. De huizenmarkt trekt ook weer wat aan.... aftellen tot we hier weg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ElectricAlex schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:12:
[...]

Ik zag het ook en dat is heel netjes van GreenChoice.
Nu moet ik me wel weer gaan bedenken wat te doen met het overschot in 2016 :)
De vorige 3 jaar kwamen ongeveer op 0 kWh uit aan het eind van het jaar. Maar dit jaar zag ik half oktober aankomen dat er een bescheiden 400 kWh overschot zou komen (door kinderen huis uit vooral). Dit overschot heb ik opgemaakt met electrische bijverwarming.Scheelt toch aardig in gas verbruik (gewogen graaddagen bijgehouden).
De vraag is nu: voortaan het overschot electriciteit opbrengst toch laten uitbetalen, of affakkelen.
Ik ga er eens aan rekenen. Maar als iemand daar al over nagedacht heeft dan hoor ik het graag.
er komt in januari een aardige verandering in de energie belasting.
er gaat ongeveer ex BTW een 5ct op gas bij komen en een 1,8ct verminderd worden op elektra.
maar de olie prijs is laag, dus de gas prijs kan ook wel eens omlaag gaan, dus of we veel gaan merken van de stijging in de energie belasting :?
de daling in de elektra prijs gaan we wel merken, maar ja je hebt een overschot dus je betaalt al niet voor elektra. ;)

maar goed er is meer als alleen de prijs in het leven.
maar anno 2016 is tvt zo passé.
ik zelf vind het niet erg om gewoon mijn vastrecht te betalen, en dan de heffings-korting te gebruiken voor korting op mijn elektra.
als je zo rekent dan kun je 1717kWh in de plus uit komen voor maar +/- 8ct per kWh.
en dan nog de 400kWh die je over hebt maakt een +/- 2100kWh voor maar 135€ per jaar.
als je dan een warmte pomp aanschaft kun je met die hoeveelheid waarschijnlijk makkelijk je huis verwarmen en betaal je alleen maar 135€ + vastrecht (wel geen heffings-korting meer rekenen).

zo dat geeft in ieder geval ruimte voor te experimenteren met een warmte pomp.
(2000kWh is ruim voldoende om 800-1000m3 gas te besparen met een warmte pomp.
het kan zelfs hoger uitvallen, maar ik geef het graag een beetje persimistiesch.)
later kun je natuurlijk altijd nog een paar extra panelen op het schuurtje leggen of zo.
zodat je warmte pomp ook geheel op eigen energie draait natuurlijk.
(met een warmte pomp kun je je salderings-bereik dus vergroten. ;) )

de gasleiding (meter laten verwijderen + buis verzegelen) geheel uit het huis laten zetten is nog altijd een lastige.
het levert niet veel op en is meer een keuze als een winst.
persoonlijke visie er op verschilt veel, en als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, moet je erg goed kunnen rekenen. ;)
JeroenH schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:45:
Mijn eindejaarsbonus (wat er van over was na aanschaf van de bakfiets althans) is al in de hypotheek gekieperd. De huizenmarkt trekt ook weer wat aan.... aftellen tot we hier weg kunnen.
oho, ook al aan het aftellen tot je weg kunt.
ik moet nog tot half 2019.
dan is het huis hypo vrij en kunnen we eens gaan kijken wat we gaan doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
migjes schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:54:
Hypotheekvrij is voor ons nog wat verder weg, eerst maar eens ervoor zorgen dat we niet meer onder water staan. Ondanks conservatief kopen en lenen hebben we een flinke douw gehad. Maar dat wordt nu in vrij hoog tempo weer rechtgetrokken, door flink extra aflossen aan de ene kant, en de aantrekkende woningmarkt aan de andere kant. Zodra het kantelpunt gepasseerd is willen we rond gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[afbeelding]

Stelling, blauwe zonnepanelen en zonneboilers op jaren 30 woningen verpesten het straatbeeld.
Reacties?

Eigenlijk doe je met deze reactie exact hetzelfde als de welstandscommissie 8)7
Kijk eens in de spiegel Jeroen.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2015 14:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:42:
Stelling, blauwe zonnepanelen en zonneboilers op jaren 30 woningen verpesten het straatbeeld.
Reacties?
Mooi zo 8)

Ik ben het niet met je eens.

E-auto/parkeerplaats: er is maar zoveel publieke (parkeer-)ruimte, en gereserveerde parkeerplaatsen zorgen voor een minder efficiënt gebruik van die ruimte. Zoals ik al eerder postte zouden de voordelen het de afweging waard kunnen maken, maar ik zou dat niet met zekerheid kunnen zeggen. Je zult mij niet horen zeggen dat e-auto's lelijk zijn en daarom weg moeten. (Ik zou wel zeggen dat moderne auto's in grote aantallen, onafhankelijk van wat er in de tank gaat, het straatbeeld van jaren '30 wijken verpesten. Maar dat denkt de welstandscommissie dan weer - gek genoeg - niet.)

Zonnepanelen/zonneboilers: veranderen alleen (een klein beetje) het uiterlijk van mijn woning (wat mijn privé-eigendom is). Of iets mooi/lelijk is is puur subjectief. Niemand heeft objectief last van mijn PV/ZB. Plus dat ik nu de publieke ruimte onnodig aan het vullen ben met CO2, en een ander stuk publieke ruimte (Groningen) onnodig blootstel aan aardbevingen. Het is objectief nodig om beide zaken terug te dringen.

Maar overtuig me met argumenten.
Eigenlijk doe je met deze reactie exact hetzelfde als de welstandscommissie 8)7
Ik vind het niet hetzelfde. Verschil objectief/subjectief.
Kijk eens in de spiegel Jeroen.
Ja, best lelijk, dat is waar ;)

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 30-12-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:19:
[...]

Hypotheekvrij is voor ons nog wat verder weg, eerst maar eens ervoor zorgen dat we niet meer onder water staan. Ondanks conservatief kopen en lenen hebben we een flinke douw gehad. Maar dat wordt nu in vrij hoog tempo weer rechtgetrokken, door flink extra aflossen aan de ene kant, en de aantrekkende woningmarkt aan de andere kant. Zodra het kantelpunt gepasseerd is willen we rond gaan kijken.
omlaag duwen die hypo is altijd goed. bij voorbaat, maakt dat je kapitaal hebt voor een nieuw huis. ;)
lekker mee doorgaan dus.
(leuk hoor die hypotheek rente aftrek, maar je krijgt een 500 aan rente die je moet betalen en je kunt maar een +/- 250€ van terug krijgen. 0€ betalen en 0€ terug krijgen is nog steeds leuker.
zelf uitrekenen hoe het precies uit komt in jouw geval, dit is maar indicatief. ;) )

doordat we de woz waarde van het huis heel erg veel omlaag kregen (flink lopen klagen bij de gemeente), konden we meer aflossen boete vrij.
dat gekoppeld met de regeling van Dijsselbloem (schenking van ouders.) maakte het voor ons erg makkelijk.
gekocht voor 150k€ (met hypo van 160k€ - 10k€ eigen inleg in spaarhypo), woz naar de 130k€ gekregen, nu gestegen naar de 140k€.
maar ik weet al dat ik het huis makkelijk verkocht krijg voor een 150k€.
(wel wat verbeterd aan het huis, zoals een wc op de boven verdieping etc etc etc.)
hypotheek nu 50k€ - 25k€ in spaarpot.
maandelijkse kosten nu een 300€, en als we dan 5,5k€ per jaar extra aflossen zijn we klaar op het einde van de rente vast periode(10 jaar).

het leek er even op dat we onderwater stonden, maar eigenlijk is dat nooit zo geweest.
ik heb de woz waarde kunstmatig omlaag gedrukt en zo veel kunnen aflossen zonder boete.
het land zit een beetje in de paniek mode(en de banken ook), terwijl het eigenlijk niet voor iedereen zo is.
(regeltjes van de bank tegen hun gebruikt. ik heb ze een aardig poot uitgerukt.)

de woz waarde is een slechte indicator, heb je de tijd dan krijg je je huis verkocht boven de woz waarde en staat de zaak misschien wel niet onderwater zoals je denkt.
neemt niet weg dat sparen een slimme optie is voor nu.
(jij bent wel een stuk minder flexibel als ik, geen kinderen scheelt een hoop, desnoods gaan we weer bij de ouders wonen een tijdje(wooooei, never, nee, niet nooit!, geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt, maar kan wel.))
JeroenH schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:21:
[...]
toch vind ik ook dat het wel heel erg veel op elkaar lijkt. ;)
maar ook ik vind, dat sommige zaken voor andere zaken moeten gaan.

verder geen problemen hoor. ga gewoon door. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:21:
[...]

Mooi zo 8)

Ik ben het niet met je eens.

E-auto/parkeerplaats: er is maar zoveel publieke (parkeer-)ruimte, en gereserveerde parkeerplaatsen zorgen voor een minder efficiënt gebruik van die ruimte. Zoals ik al eerder postte zouden de voordelen het de afweging waard kunnen maken, maar ik zou dat niet met zekerheid kunnen zeggen. Je zult mij niet horen zeggen dat e-auto's lelijk zijn en daarom weg moeten. (Ik zou wel zeggen dat moderne auto's in grote aantallen, onafhankelijk van wat er in de tank gaat, het straatbeeld van jaren '30 wijken verpesten. Maar dat denkt de welstandscommissie dan weer - gek genoeg - niet.)

Zonnepanelen/zonneboilers: veranderen alleen (een klein beetje) het uiterlijk van mijn woning (wat mijn privé-eigendom is). Of iets mooi/lelijk is is puur subjectief. Niemand heeft objectief last van mijn PV/ZB. Plus dat ik nu de publieke ruimte onnodig aan het vullen ben met CO2, en een ander stuk publieke ruimte (Groningen) onnodig blootstel aan aardbevingen. Het is objectief nodig om beide zaken terug te dringen.

Maar overtuig me met argumenten.

[...]

[...]

Ja, best lelijk, dat is waar ;)
De eigenaar van de EV heeft keurig een goot over de stoep gelegd, daarnaast is er nog genoeg ruimte om er met een kinderwagen langs te kunnen én kan het overige verkeer er prima langs. Functioneel is er dus geen beperking en dus gaat het feitelijk ook over aangezicht. Je buurman had ook een sjoemeldiesel kunnen nemen en daarmee de wijk s'ochtends kunnen bevuilen met het giftige nox :r. Daar had je geen problemen mee gehad?

Maar anderzijds heb je gelijk. De buurman had ook met de fiets naar zijn werk gekund, maar ook jij heb geen zonneboiler of PV nodig om je Co2 footprint te verkleinen. Dit kan ook met een lucht/lucht warmtepomp, extra isolatie en winddelen.

Het kan ook heel simpel zonder elkaar de tent uit te vechten en (negatieve) energie te verspillen.
- Wil je een EV dan laad je maar bij Fastned of koop je een huis met privé parkeerplaats.
- Wil je een energiezuinig huis met een kleine footprint dan koop je maar moderne A-label woning.

Iedereen blij :*) Hoewel ik persoonlijk meer ben van het motto "leven en laten leven"

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:34:
[...]
Het kan ook heel simpel zonder elkaar de tent uit te vechten en (negatieve) energie te verspillen.
- Wil je een EV dan [...] koop je een huis met privé parkeerplaats.
- Wil je een energiezuinig huis met een kleine footprint dan koop je maar [...]
... een huis met eigen dak? Hmm, niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb een super energiezuinig huis met prive parkeerplaats :D alleen nog geen EV :(

Maar ik denk toch dat onze ranzige 4x4 diesel camper de gezinswagen moet worden (die overigens merkwaardig weinig roet voor zo'n oude diesel), en dat er dan een EM moet komen. Een elektrische motor. Want als je met de energie van een droogbeurt in een oude condensdroger (~5 kwh) 100km kan rijden, dan is de energie vraag echt heel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het kan zelfs verder :P Ik weet niet wat je budget is maar in Duitsland kun je een '14 demo Zero voor €9000 kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 30-12-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Dan moet je wel heel langzaam rijden, 1 kWh per 10 km is realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
[...]

er komt in januari een aardige verandering in de energie belasting.
er gaat ongeveer ex BTW een 5ct op gas bij komen en een 1,8ct verminderd worden op elektra.
maar de olie prijs is laag, dus de gas prijs kan ook wel eens omlaag gaan, dus of we veel gaan merken van de stijging in de energie belasting :?
de daling in de elektra prijs gaan we wel merken, maar ja je hebt een overschot dus je betaalt al niet voor elektra. ;)

maar goed er is meer als alleen de prijs in het leven.
ik zelf vind het niet erg om gewoon mijn vastrecht te betalen, en dan de heffings-korting te gebruiken voor korting op mijn elektra.
als je zo rekent dan kun je 1717kWh in de plus uit komen voor maar +/- 8ct per kWh.
en dan nog de 400kWh die je over hebt maakt een +/- 2100kWh voor maar 135€ per jaar.
als je dan een warmte pomp aanschaft kun je met die hoeveelheid waarschijnlijk makkelijk je huis verwarmen en betaal je alleen maar 135€ + vastrecht (wel geen heffings-korting meer rekenen).

zo dat geeft in ieder geval ruimte voor te experimenteren met een warmte pomp.
(2000kWh is ruim voldoende om 800-1000m3 gas te besparen met een warmte pomp.
het kan zelfs hoger uitvallen, maar ik geef het graag een beetje persimistiesch.)
later kun je natuurlijk altijd nog een paar extra panelen op het schuurtje leggen of zo.
zodat je warmte pomp ook geheel op eigen energie draait natuurlijk.
(met een warmte pomp kun je je salderings-bereik dus vergroten. ;) )
Migjes, dank voor je uitgebreide antwoord.
Een warmtepomp heb ik ook al eens naar gekeken, maar met een overschot van 400 kWh is dat geen optie denk ik. Dak zit al vol, evenals het schuurtje. Ik denk dat ik voorlopig maar doorga met electrisch bijverwarmen. Het heeft zeker effect heb ik gemerkt.
Resutaten gas verbruik volgens mindergas (tussenwoning 1997):

Periode.............................2014 1 jan t/m 30 dec.......................2015 jan t/m 30 dec
Totaal...............................969,00 m3 ........................................899,00 m3
Per gewogen graaddag....0,287 m3/graaddag .........................0,244 m3/graaddag >> 14,9 % minder verbruik
Aantal gewogen graaddagen 2.462...........................................2.709

• Domba
ElectricAlex schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:20:
Een warmtepomp heb ik ook al eens naar gekeken, maar met een overschot van 400 kWh is dat geen optie denk ik. Dak zit al vol, evenals het schuurtje. Ik denk dat ik voorlopig maar doorga met electrisch bijverwarmen. Het heeft zeker effect heb ik gemerkt.
Een enkel leuk IR paneel is nog een mogelijkheid, kan de basis ruimtetemperatuur door radiatoren ook nog wat lager.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Domba schreef op donderdag 31 december 2015 @ 00:14:
[...]

Een enkel leuk IR paneel is nog een mogelijkheid, kan de basis ruimtetemperatuur door radiatoren ook nog wat lager.
Precies!

Wij hebben er twee aangeschaft via de Aldi. Die dingen werken prima als bijverwarming op de kamers van de bovenverdieping. Het verbruik is gering t.o.v. een hetelucht kachel en de warmte is aangenaam.
De radiator op de studeerkamer wordt niet warm genoeg om het in z'n eentje warm te stoken.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:10:
[...]

Precies!

Wij hebben er twee aangeschaft via de Aldi. Die dingen werken prima als bijverwarming op de kamers van de bovenverdieping. Het verbruik is gering t.o.v. een hetelucht kachel en de warmte is aangenaam.
De radiator op de studeerkamer wordt niet warm genoeg om het in z'n eentje warm te stoken.
Ach wat jammer, deze actie van de Aldi gemist -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Misschien wat vroeg, maar er is dan ook nog maar ongeveer 0,1% van het jaar over ;) en ik ga zo offline.

Ik wil iedereen een gezond, gelukkig, interessant en duurzaam (in wat voor vorm dan ook) 2016 wensen. Dat 2016 in alle opzichten voor iedereen maar beter mag zijn dan 2015.

Tabee!

• migjes
ElectricAlex schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:20:
[...]

Migjes, dank voor je uitgebreide antwoord.
Resutaten gas verbruik volgens mindergas (tussenwoning 1997):

Periode.............................2014 1 jan t/m 30 dec.......................2015 jan t/m 30 dec
Totaal...............................969,00 m3 ........................................899,00 m3
Per gewogen graaddag....0,287 m3/graaddag .........................0,244 m3/graaddag >> 14,9 % minder verbruik
Aantal gewogen graaddagen 2.462...........................................2.709
dat hoor ik wel vaker van mensen.
maar is dat niet een beetje domme reden?
ik bedoel met een voorbeeld: stel je wekt 3000kWh op, gebruikt 2000kWh voor je gewone elektra gebruik.
en als je dan een warmte pomp gebruikt die 2000kWh extra nodig heeft.
dan hoef je nog steeds maar 1000kWh te kopen (dat doe je natuurlijk lekker met groene stroom ;) )
dus die 1000kWh kost dan maar de helft van wat je normaal zou betalen. :?
en dan schrijf je het plan alleen maar af omdat je perse op 0kWh wil komen.
ik zeg dan: dit zijn niet de juiste prioriteiten ;)

(en dan nog mee nemend dat op 1jan de prijzen van gas en elektra gaan veranderen.
gas word duurder, elektra goedkoper, dus zelfs zonder pv kan het straks makkelijk uit.)

maar goed een lekker vraag stukje voor het nieuwe jaar.

@allen, beste wensen enzv.....

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Henri. schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:08:
[...]

Ach wat jammer, deze actie van de Aldi gemist -O-
Ze hebben ze 1 à 2 keer per jaar, dus er is nog hoop :)

Beste wensen, mensen !

[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 31-12-2015 19:45 ]

• Honolulu
  • Niet online
<...>
Ik vind het 'wie kijkt er nu nog naar TVT' maar onbegrijpbaar.
Je zou wel gek zijn als je het niet deed.

TVT is helemaal niet passé, zeker niet als je aan het aftellen bent...

TVT is wel:
- een nuttige KPI om investeringen te sorteren (laaghangend fruit)
- een nuttig gegeven bij het bepalen of je een investering in je huidige of je nieuwe woning gaat doen
- een essentieel gegeven als je moet of wilt lenen om een investering te financieren

TVT moet alleen niet de enige beslissingsfactor worden. Je vergeet dan namelijk andere KPI's (comfort, waardetoename, verminderde milieubelasting, ...)

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ondanks de miezer wil ik vanavond op de valreep nog wel even naar het Amsterdam Light Festival. Kan iemand de looproute en/of de kunstwerklokaties online vinden? Boekje met route is te koop voor € 3,50, en dat wil ik best kopen, maar dat schijnt alleen te koop te zijn bij de Stopera en ik heb helemaal geen zin om daar eerst heen te gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:00
JeroenH schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:41:
Ondanks de miezer wil ik vanavond op de valreep nog wel even naar het Amsterdam Light Festival. Kan iemand de looproute en/of de kunstwerklokaties online vinden? Boekje met route is te koop voor € 3,50, en dat wil ik best kopen, maar dat schijnt alleen te koop te zijn bij de Stopera en ik heb helemaal geen zin om daar eerst heen te gaan....
https://www.google.nl/img...hUGhg8KHaZRCgoQMwgpKA4wDg Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:41:
......Amsterdam Light Festival .........
Je gaat in Amsterdam bekijken wat ze in Eindhoven bedacht hebben :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Domba schreef op donderdag 31 december 2015 @ 00:14:
[...]

Klinkt als een goed plan om in de woonkamer wat gericht te verwarmen door een paneel boven de tv te hangen. (en 350 kWh overschot te gebruiken ipv gas)

Maar waar vindt ik wat neutrale info over die dingen? Ik kom alleen verkooppraat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
hjs schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:21:
[...]

Klinkt als een goed plan om in de woonkamer wat gericht te verwarmen door een paneel boven de tv te hangen. (en 350 kWh overschot te gebruiken ipv gas)

Maar waar vindt ik wat neutrale info over die dingen? Ik kom alleen verkooppraat tegen.
Wel Duitstalig, er is nog geen industriestandaard voor zover ik weet en daarmee een goed vergelijk mogelijk voor bijv donker stralers met >40% straling maar deze groep werkt aan een EN60675 (eerste PANEIA-test resultaten)

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 02-01-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Apart topic van gemaakt: Totaal advies mbt isolatie, verwarming, energie besparing

In het kort: zijn er bedrijven die een totaal advies kunnen geven m.b.t. Isolatie, verwarming, energie besparing etc?

Achtergrond: Ons huishouden verbruikte afgelopen december ongeveer 5 m3 gas per dag, ik zou dit graag omlaag willen brengen.

Uitgangssituatie
- Huis uit 1979
- Woonruimte: 135 m2, woonkamer + (open)keuken: 37 m2
- Grote schuifpui
- plintverwarming in de keuken + convector put bij de schuifpui
- Convector is laatste in de CV leiding keten, CV temp is dus het laagst daar
- ik heb zelf een BDE (ventilatoren) op de cenvectorput geplaatst
- CV ketel: Vaillant ecoTEC plus "HR" type: VHR25-30/CW4
- Tonzon vloerisolatie
- Muren bevatten glas/steenwol isolatie

Volgende punten van aandacht
- Ik vermoed dat de verwarmingscapaciteit niet afdoende is, vroeger was er in de keuken een grote radiator die vervangen is door de plint verwarming
- plintverwarming maakt vrij veel lawaai, liefst willen we hier vanaf

Ik zou graag advies willen over wat is een goede investering is
- Hoeveel warmte verlies ik via de schuifpui, of andere plekken? Moet ik wat isoleren?
- Is er inderdaad een warmte capaciteitsprobleem? Hoe kan ik dit oplossen? extra verwarming, maar waar, en welk type, convector, radiator, infrarood...
- Is het handig om CV leidingen om te gooien, zodat de convectorput eerder in de keten terecht komt?
- andere zaken waar ik nog niet aan gedacht hebt

Is dit draadje eigenlijk de juiste plek om dit te posten? Enfin, Zijn er mensen die ervarnigen hebben met dergelijke bedrijven?

[ Voor 3% gewijzigd door ido_nl op 03-01-2016 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Nosmo King, via Energiesprong.nl kan je volgens mij wel in contact komen met adviseurs.
Verder zijn dit vrij specifieke vragen dus lijkt het mij handiger om hier een eigen topic voor te maken.

Zomaar wat vragen: Heb je verder nog klachten betreft de CV opwarmsnelheid? Wordt het overal gelijkmatig/gelijktijdig warm? Heb je last van koudeval bij de glazen pui of andere comfort klachten? Hoe groot is de schuifpui eigenlijk?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Bedankt Jack, heb al iets leuks kunnen vinden via Energiesprong. Ik ga er ook een topic van maken, ipv hier, is weer wat gerichter inderdaad.

Om nog even terug te komen op je vragen. Geen klachten wat betreft de opwarmsnelheid. Overal warm, maar je merkt dat bij de convector put, laatste in de reeks, dat de leidingen daar minder warm zijn dan bv de eerste verwarming in de keten.
De pui, deze is 3 meter, is van aluminium, wel dubbel glas, maar zit er denk ik al 30 jaar in. Staan nu wel condens druppels op elke ochtend. Ik vermoed dat ik vrij veel warmte verlies via deze route, maar ja, het meetbaar maken is wat lastig, Ik hoop dat zo'n adviesbedrijf dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
migjes schreef op donderdag 31 december 2015 @ 18:50:
[...]

dat hoor ik wel vaker van mensen.
maar is dat niet een beetje domme reden?
ik bedoel met een voorbeeld: stel je wekt 3000kWh op, gebruikt 2000kWh voor je gewone elektra gebruik.
en als je dan een warmte pomp gebruikt die 2000kWh extra nodig heeft.
dan hoef je nog steeds maar 1000kWh te kopen (dat doe je natuurlijk lekker met groene stroom ;) )
dus die 1000kWh kost dan maar de helft van wat je normaal zou betalen. :?
en dan schrijf je het plan alleen maar af omdat je perse op 0kWh wil komen.
ik zeg dan: dit zijn niet de juiste prioriteiten ;)

(en dan nog mee nemend dat op 1jan de prijzen van gas en elektra gaan veranderen.
gas word duurder, elektra goedkoper, dus zelfs zonder pv kan het straks makkelijk uit.)

maar goed een lekker vraag stukje voor het nieuwe jaar.

@allen, beste wensen enzv.....
Warmtepomp is nog steeds iets om over na te denken inderdaad.
Maar voor nu ben ik een beetje low budget aan het experimenteren met het relatief bescheiden overschot van 400-500 kWh. Op de benedenverdieping (woonkamer met open keuken) heb ik zo'n Econoheat "tegel" hangen van 400 Watt. Deze staat nu bijna continu aan vanaf half oktober, behalve als de zon schijnt. In een wat grotere ruimte is dit denk ik een betere oplossing als IR panelen (en een stuk goedkoper). Die zijn vooral beter voor lokale bijverwarming van bijvoorbeeld een werkplek meen ik te begrijpen.
Besparing over de periode vanaf half oktober dus tov 2014:

.........................................2014.........................2015
Verwarming .....................309,92 m3................127,50 m3
Per gewogen graaddag: 0,344 m3/graaddag...0,168 m3/graaddag >>51,3 % minder verbruik

Ik moet het straks eens over een heel jaar bekijken, wel de 0 kWh in de gaten houden natuurlijk :)
Ik krijg nog jaaaaren maandelijks circa € 22,-- subsidie voor mijn paneeltjes (ok, is wel afhankelijk van electriciteits prijzen). Dat meegenomen worden de maandlasten (gas/electra) naar schattting hooguit € 50,-- (tussenwoning uit 1997).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:54

JayPe

Ondertitel

Een zonnige start van het nieuwe jaar allemaal!

Ik heb zojuist getekend voor 2520Wp met 8x 315 LG NeON2's op een Solar Edge 3000 :-)

Whoeehoo. Plaatsing Februari.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ElectricAlex schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:15:
[...]

Warmtepomp is nog steeds iets om over na te denken inderdaad.
Maar voor nu ben ik een beetje low budget aan het experimenteren met het relatief bescheiden overschot van 400-500 kWh. Op de benedenverdieping (woonkamer met open keuken) heb ik zo'n Econoheat "tegel" hangen van 400 Watt. Deze staat nu bijna continu aan vanaf half oktober, behalve als de zon schijnt. In een wat grotere ruimte is dit denk ik een betere oplossing als IR panelen (en een stuk goedkoper). Die zijn vooral beter voor lokale bijverwarming van bijvoorbeeld een werkplek meen ik te begrijpen.
Besparing over de periode vanaf half oktober dus tov 2014:

.........................................2014.........................2015
Verwarming .....................309,92 m3................127,50 m3
Per gewogen graaddag: 0,344 m3/graaddag...0,168 m3/graaddag >>51,3 % minder verbruik

Ik moet het straks eens over een heel jaar bekijken, wel de 0 kWh in de gaten houden natuurlijk :)
Ik krijg nog jaaaaren maandelijks circa € 22,-- subsidie voor mijn paneeltjes (ok, is wel afhankelijk van electriciteits prijzen). Dat meegenomen worden de maandlasten (gas/electra) naar schattting hooguit € 50,-- (tussenwoning uit 1997).
ik vertel het aan de hand van wat cijfers, maar zet er wel wat vraag tekens bij.
het is gewoon moeilijk om het voor iedere situatie precies te vertellen, dus afwijkingen zijn mogelijk, en ik ga van het slechtste geval uit, dus kan altijd beter. ;)

1m3 gas = +/-9,2kWh in theorie.
maar de cv ketel heeft ook wat rendements-verlies die je met elektra niet hebt.
dus ik ga uit van:
1m3 gas = +/-8kWh.

elektra kost vandaag de dag +/- 0,195€/kWh en gas zit rond de 0,65€/m3

verwarmen met een elektra kachel/Econoheat of ander ir paneel kost dus per m3 gas ongeveer:
0,195€ * 8 = 1,56€/m3 vervanging. :-(
(nu heb je een kleine uitzondering op deze regel.
als je zo slim bent om de termostaat een graatje lager te zetten als normaal.
en je zorgt dat je in de straling zit van het ir paneel, dan is de gevoels-temperatuur al snel hoger.
en bespaar je meer gas.
dit noem ik een knuffelzone.)
500kWh wat je dan over hebt, levert een besparing op van 500/8= 63m3 gas.

pak je een simpele warmte pomp.
(dat word gewoon een airo genoemd die ook kan verwarmen.)
dan blijft de regel staan van 1m3 gas = +/-8kWh.
maar iedere kWh is een factor 2,5-4 extra effectief.
(de effectiviteit word bepaald door de buiten temperatur+hoeveelheid vocht in de lucht en nog wat etc..
ik reken even met 2,5 voor het gemak.)
dan is 500/8*2,5 = 155m3 gas besparing.

maar wat dan ook gebeurd.
0,195€ * 8 / 2,5 = 0,62€/m3 vervanging.
dus je hoeft dan niet meer op 0kWh uit te komen.
het is dan net zo effectief als met gas stoken.
en dan reken ik nog in de slechtste situatie voor een warmte pomp, de praktijk van mensen geven soms wel eens een factor van 3,5, en dan word het zelfs erg interessant om gewoon stroom te kopen.
0,195€ * 8 / 3,5 = 0,45€/m3 vervanging.
dus laat je niet tegen houden door de domme gedachten ik moet op 0kWh uit komen. ;)
dat zit echt alleen maar in je hoofd.

ik snap wel dat je niet voor een dure water/water warmte pomp wil gaan.
maar een simpele lucht/lucht warmtepomp/airco, kan voor minder als 2000€ al aangeschaft worden geïnstalleerd en wel (en je hebt meteen een hoop extra luxes er gratis bij ;)
denk aan ontvochtiger of juist bevochtiger voor in huis ).

dus ik zou zeggen laat de 0kWh los, en doe gewoon wat nodig is.

Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen
(ben even het lucht/lucht topic kwijt?)

Pagina: 1 ... 10 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.