Ik heb er 6 op mijn stuurhut dak liggen 6x 220w kingsun sollar 88 cellen 44.7 volt word gebruikt om een 24 volt 675 AH accubank op te laden. 60AH MPPT Solarmate regelaar.
[ Voor 78% gewijzigd door LEX63 op 16-12-2015 11:38 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 78% gewijzigd door LEX63 op 16-12-2015 11:38 ]
Leuk, hoe red je het ermee?LEX63 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:09:
Ik heb er 6 op mijn stuurhut dak liggen king sun sollar 88 cellen 44.7 volt word gebruikt om een 24 volt 675 AH accubank op te laden. 60AH MPPT Solarmate regelaar.
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 16-12-2015 11:36 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
!null schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:33:
[...]
Leuk, hoe red je het ermee?
Dit stuk komt me wel bekend voor. Is het ergens in 020?![]()
Dit is heel dichtbij en fiets ik wel eens langs. Maar je hebt een boot, dus je kan zo ergens anders naar toe natuurlijk.
Het valt me ook altijd al mee hoe ver je komt met een 170Wp paneel en een compressor koelkast in de zomermaanden. Dat heb ik in/op m'n camper.
Ik heb een zelfde muur en dat in 2001 ook gedaan. Nog geen problemen gezien...Pjotter87 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:41:
Even een vraag met betrekking tot na-isolatie.
Situatie: huis uit 1930 met een 1,5 steens buiten muur zonder spouw. De balken van de verdiepingsvloer lopen tot in de muur en aan de buitenkant zitten ankers die de buitenmuren bij elkaar houd. Ik heb het huis nog niet gekocht en als ik het koop moet ik het hele huis toch van boven tot onder strippen. Nieuwbouw en hele kap constructie vervangen is geen optie van wegen budget.
Nu wil ik voor de buitenmuur aan de binnenkant een voorzetwand maken met isolatie. Nu heb ik begrepen dat door het na-isoleren je het condenspunt gaat verleggen na binnen en dat je daardoor rottende draagbalken krijgt. Is dit te voorkomen?
Ik heb gelezen dat je dan de balk moet verven en zoveel mogelijk vrij moet leggen maar dat zal moeilijk gaan in een bestaande situatie.
Als iemand hier tips voor heeft of zelf mee heeft gemaakt hoor ik het graag.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
De bedoeling is inderdaad dat de voorzetwand 3cm los komt te staan van de muur.Ik heb een zelfde muur en dat in 2001 ook gedaan. Nog geen problemen gezien...
Er blijft natuurlijk ventilatie in de spouw die ontstaat. Ik heb wel folie met gaatjes op dunne tengels tegen de buiten muur gezet.
Deze zomer de gevel laten doen (voegen, stralen en impregneren) nu loopt het water er gewoon af.
Nee bij mij niets aan de balken gedaan.Pjotter87 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:32:
[...]
De bedoeling is inderdaad dat de voorzetwand 3cm los komt te staan van de muur.
Is er bij jou gewoon strak om de balken heen geïsoleerd? En heb je ze nog behandeld of geverfd?
De reden dat ik er een beetje huiverig voor ben is omdat ik er later niet meer bij kan zonder drastisch te slopen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Aardig setje heb je, doe je het verwarmen ook met stroom?LEX63 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:45:
Yep ergens in 020.
Zonne panelen ik red me er prima mee.
Tot Eind oktober.
De panelen leveren in de winter maanden te weinig vandaar ik een windmolen koop. Nu heb ik een automatische generator die start bij 24.6 volt "zelfbouwer" word volledig gestuurd en geregeld door Adruino micro computer. Toch al ruim 100 liter diesel weg gedraaid.
[...]
Ok leuk. Als het op het lange rechte stuk is, zou ik zeggen, maak het zo dat je de rechter panelen onder een hoek kunt zetten, voor de wintertijden. Als de rechterpanelen wat meer onder een hoek staan zou je meer moeten kunnen binnenhalen. Nu komt de zon echt niet hoog.LEX63 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:45:
Yep ergens in 020.
Zonne panelen ik red me er prima mee.
Tot Eind oktober.
De panelen leveren in de winter maanden te weinig vandaar ik een windmolen koop. Nu heb ik een automatische generator die start bij 24.6 volt "zelfbouwer" word volledig gestuurd en geregeld door Adruino micro computer. Toch al ruim 100 liter diesel weg gedraaid.
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door !null op 16-12-2015 13:40 ]
l'art pour l'art
!null schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:35:
[...]
Ok leuk. Als het op het lange rechte stuk is, zou ik zeggen, maak het zo dat je de rechter panelen onder een hoek kunt zetten, voor de wintertijden. Als de rechterpanelen wat meer onder een hoek staan zou je meer moeten kunnen binnenhalen. Nu komt de zon echt niet hoog.
Je hebt daar wel behoorlijk hoge bomen natuurlijk.
Maar heb je ook je verbruik ge-analyseerd?
Ik heb een Victron Bluesolar MPPT regelaar, die heb je in allerlei maten, en die heeft ook een seriele poort waar je de boel mee kunt uitlezen. Bijv met raspberry pi.
Dan kun je niet alleen binnenkomende ampere en voltage uitlezen, maar ook uitgaande ampere en voltage, op de Load interface. Zo kun je dus je verbruik heel goed monitoren, eigenlijk net als met een slimme meter in een nieuwbouwhuis.
Beetje LED verlichting, een waterpompje, en misschien een laptopje doen niet zo veel aan stroomgebruik.
Ik weet niet of je er ook wat mee verwarmd (elektrisch boilertje)?
Een kleine compressor koelbox of koelkast zou een heel eind moeten komen.
En wat te denken van een uitklapblaar vlot met nog 4 panelen erop bijvoorbeeld? Je zit toch op het water, dus je kunt wat langszij leggen als het niet te groot wordt.
maintaining calorie intake but completely shifting to healthy foods increased energy use by 43 per cent, water use by 16 per cent and emissions by 11 per cent.
But surprisingly, even if people cut out meat and reduced their calories to USDA-recommended levels, their environmental impact would increase across energy use (38 per cent), water (10 per cent) and emissions (6 per cent).
Signatures zijn voor boomers.
Interessant maar de uitkomst is erg afhankelijk van de aannames en ik vermoed dat hier de single study syndrome [media oversimplificatie] aan het werk is. Even de reacties afwachten...Maasluip schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:01:
Over energiebehoefte en productie van vlees. We horen al jaren dat vleesproductie zo energieintensief en vervuilend is en dat je daarom minder vlees moet eten. Onderzoekers van Carnegie Mellon hebben dat onderzocht en dat blijkt niet waar te zijn.
[...]
Meer details in de link hierboven...You can’t lump all vegetables together and say they’re good,” Fischbeck said. “You can’t lump all meat together and say it’s bad.”
Some journalists emphasized the finding that calorie for calorie, producing lettuce creates more greenhouse gas (GHG) emissions than bacon. But these are only two foods. Realistically, no vegetarian is going to replace each pork calorie with a lettuce calorie. Citing this data point alone ignores the researchers' finding that kale, broccoli, rice, potatoes, spinach and wheat (just to name a few) all rank lower than pork in terms of GHG.
Similarly, in terms of “blue” water usage -- meaning fresh water that’s withdrawn from ground and surface water, as opposed to water that falls directly from the sky as rain -- produce like cherries, mushrooms and mangoes needs more water than any meat product. But corn, peanuts, carrots and wheat all use less water than all non-seafood meat.
In other words, the researchers didn't find that vegetarianism is bad for the environment. They found that not every plant product is more environmentally friendly than every meat product.
“My bottom line is that there are no simple answers to complex problems,” Fischbeck said. “Diet and the environmental impact of agriculture … is not a simple problem.”
[ Voor 64% gewijzigd door styno op 16-12-2015 18:02 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Erasmo schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:29:
[...]
Aardig setje heb je, doe je het verwarmen ook met stroom?
Je kan wellicht nog je oude windmolen ombouwen tot watermolen
Ik zie de analogie wel, maar ik vind dus niet dat je kan roepen dat je als autorijder in NL niet per gebruik wordt belast (maar wel het gasverbruiker wel).Skyaero schreef op woensdag 16 december 2015 @ 08:40:
Zie je nu de analogie?
Het zal best dat de huidige bedrijven dit niet zelf bedacht hebben. Maar ik geloof er geen jota van dat de overheid dit alleen maar heeft bedacht omdat ze op een woensdagmiddag niets anders te doen hadden.Het plan voor de introductie van slimme meters kwam van de overheid. Op dat moment zaten de meetbedrijven nog onder de energieleveranciers. Wie zo rond 2007 bij Oxxio zat, heeft nog een slimme meter kunnen krijgen. De andere leveranciers hadden er absoluut geen zin in.
En dan gewoon terecht kan komen bij iedereen die er om vraagt . Officieel moet jij wel toestemming geven, maar er is geen manier om dit te kunnen controleren.De meeste energieleveranciers doen nog steeds weinig met slimme meters anders dan via ODA eventueel je gegevens tonen.
Dat lijkt mij eerder omdat ze dat pas gaan invoeren als ze (bijna) iedereen hebben omgezet. Anders doet de rest van NL gelijk niet meer mee. En het zal ook niet vast gelijk gaan gebeuren, maar het komt heus wel. Net zoals je nu (met een slimme meter) ook prepaid energie kan kopen. Net zoals je vroeger muntjes moest kopen om in de gasmeter te gooien.Dit komt omdat de back-office systemen niet met deze hoeveelheden data op kunnen (bijvoorbeeld in combinatie met uurlijkse tarieven).
Dan zou je dus áltijd ergens een vochtpobleem hebben.Ik denk 't niet.Pjotter87 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:56:
@ Art. is het niet altijd zo dat je vocht krijgt op het dauwpunt door het vocht in de lucht en het koude en warmte verschil, ook al houd je het vocht van binnen tegen. of zie ik dit verkeerd?
Dat zal dan áltijd en bij elke woning optreden, ongeacht de isolatiemaatregelen.Heb ook al weer verhalen gelezen dat het dauwpunt zelfs in de houten balken kan liggen en je dus vocht krijgt in de balk. nou zal dit niet in een jaar gebeuren. maar ben van plan om nooit meer te verhuizen hierna dus heb geen zin om over 10 of 20 jaar met rotte balken te zitten.
l'art pour l'art
Graanproducten (vooral brood) vind ik erg lekker, maar ik neem het risico niet meer. Meneer Alessio Fasano van Harvard heeft daar veel "leuks" over gepubliceerd:styno schreef op woensdag 16 december 2015 @ 17:18:
[...]
Maar we eten geen komkommer of sla om energie te krijgen, daarvoor zijn bijv. granen veel effectiever en we eten ook meestal teveel vlees...
Nog een lekker feit: Amerikaans tarwe wordt zes weken voor oogst nog even besprenkeld met RoundUp. Enig idee wat daarvan in je broodje sojaburger blijft hangen?Gluten is een uniek eiwit dat is opgebouwd uit gliadinen en gluteninen. Mensen kunnen zo’n beetje alle denkbare eiwitten verteren, maar gluten, dat gaat niet. We missen de scheikundige scharen, de enzymen, om het elastische gluten in zijn afzonderlijke aminozuren af te breken. Er doet een verhaal de ronde dat sommige mensen dankzij een unieke ‘boeren’ darmflora wel gluten kunnen stuk knippen, maar dat is bakerpraat. Anyway, het gevolg is dat ieder mens die gluten eet slechts half kapot geknipte stukken gluten opneemt. Deze peptiden lijken toevallig als twee druppels water op het jasje van een levensgevaarlijke bacterie. Logischerwijs veroorzaken ze bij ieder mens een felle reactie van het immuunsysteem. Telkens als je gluten binnenkrijgt, wordt je immuunsysteem geactiveerd. Die peptiden doen nog iets anders. Ze zorgen bij iedereen voor een verhoogde zonulineproductie. Bij iedereen gaan de Tight Junctions na een glutenbelasting dus langer dan normaal open. Cruciaal is wat er vervolgens gebeurt. Bij de meeste mensen vernietigt het immuunsysteem de als gevaarlijke indringers geïdentificeerde glutenfracties. Er is voortdurend sprake van een alarmtoestand en een ontstekingsreactie (hoe wenselijk lijkt je dat?), maar er ontstaat geen coeliakie. Daarvoor moet je als gezegd die genetische predispositie HLA DQ2 DQ8 hebben. Bij de meeste mensen gebeurt er lange tijd vermoedelijk zelfs helemaal niks. Maar daarmee is dit verhaaltje niet uit.
[ Voor 36% gewijzigd door hansdegit op 17-12-2015 08:28 ]
There's nothing moister than an oyster.
Welnee, prachtige stropop. Maar blijf vooral lachen, da's heel gezond namelijk.DJ Henk schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:34:
Heh, ik moet altijd lachen om dat Paleo. Het argument is dat het dieet van vroeger beter was, want: daar zitten duizenden jaren van evolutionaire finetuning achter. Dus men gebruikt evolutie om uit te leggen dat de dingen vroeger beter waren![]()
De wereld van nu is heel anders, de mens van nu doet hele andere dingen. Het is niet gegeven dat een oud dieet beter is. Daarnaast, als je iets van evolutie begrijpt, dan weet je dat er niet zoiets bestaat als een 'perfect dieet'. Het is aanrommelen en prutsen met halfbakken oplossingen en andere ellende. Zolang de gemiddelde levensverwachting stijgt denk ik dat we het netto nu beter doen dan vroeger.
[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 17-12-2015 11:26 ]
Ah, dan zal ik me er meer in moeten verdiepen, excuus. Zoals ik het verwoordde is het me meerdere keren verteld. Maar altijd je eigen onderzoek doen, zo blijkt maar weer. Ik ga eens lezen...hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:23:
De idee achter paleo is dat je dingen elimineert waar je genoom niet op aangepast is en dat je vooral de dingen doet die je genoom verwacht: bewegen, slapen, beperkt aantal eetmomenten, af en toe een wondje, blootstelling aan kou, etc,etc. Dus niet alleen een dieet.
Daar heb je gelijk in maar, ben bij een aantal bedrijven geweest en die zeggen allemaal iets anders en daar zaten hele rigoureuze antwoorden bij.Het lijkt me trouwens beter om af te gaan op het advies van échte deskundigen, en niet van een internetforum.
Ah, dank voor die links. Ik vind het interessant om te lezen. De onderzoeker heeft zelf ook niet zoveel op met romantische ideaalbeelden over onze voorouders, daar kan ik mee praten.hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:23:
Paleo ( en dan vooral de low-carb variant) werkt fantastisch tegen volksvijand nr 1: diabetes. Dat neigt naar duurzaam, in de zin van vermeden zorgkosten. Het werkt in ieder geval een stuk beter dan de Schijf van Vijf:
http://ajcn.nutrition.org...015/08/12/ajcn.115.113613
Discussie op foodlog:
http://www.foodlog.nl/art...de-studie-hit-voor-paleo/
Wat die andere diëten inhouden kan ik zo snel niet vinden. Het kortetermijneffect is gemeten, maar uit deze studie kun je niet halen hoe het werkt en waar het precies aan lag. (Was het laten staan van alleen suiker en zuivel al genoeg geweest om hetzelfde effect te bereiken, bijvoorbeeld?)Included: ...vegetables (including root vegetables), fruits (including fruit oils e.g., olive oil, coconut oil, palm oil), nuts, fish, meat, and eggs...
Excluded: ...dairy, grain-based foods, legumes, extra sugar, nutritional products of industry (including refined fats, refined carbohydrates)...
Ik ben altijd voor experimenteren, maar dit dieet verschilt alleen op het vlak van granen met hetgeen ik nu al eet. Ik verwacht er daarom vooralsnog weinig van. Het is ook een hoop werk ook, ik ontbijt en lunch met brood en eet regelmatig pasta en rijst. Dus dat organiseer ik niet zomaar even.Ik kan het iedereen aanraden. Probeer het anders een maandje, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het je zou bevallen.
Ja, dat is nou typisch weer net zo'n verhaal als waar ik oorspronkelijk om moest lachen. Van dik hout zaagt men planken en alle conclusies als absolute waarheid presenteren. Betogen als dit leg ik altijd naast me neer, ongeacht het standpunt wat ze naar voren brengen.
het grote probleem is dat het lastig te vertellen is welke methode werkt met jouw huis.Pjotter87 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:58:
[...]
Daar heb je gelijk in maar, ben bij een aantal bedrijven geweest en die zeggen allemaal iets anders en daar zaten hele rigoureuze antwoorden bij.
Weet iemand hier misschien een advies bureau of instantie die onafhankelijk advies er over kan geven?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Als heel NL suiker, zuivel en graan laat staan pak je meteen al een enorm gezondheidsvoordeel.DJ Henk schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:46:
[...]
Wat die andere diëten inhouden kan ik zo snel niet vinden. Het kortetermijneffect is gemeten, maar uit deze studie kun je niet halen hoe het werkt en waar het precies aan lag. (Was het laten staan van alleen suiker en zuivel al genoeg geweest om hetzelfde effect te bereiken, bijvoorbeeld?)
Ik ontbijt nooit, lunchen doe ik slechts af en toe. Als ik dan lunch, dan is dat salade met veel olijfolie en een paar eieren. 14x brood in de week is niet heel gevarieerd, vind je ook niet?Ik ben altijd voor experimenteren, maar dit dieet verschilt alleen op het vlak van granen met hetgeen ik nu al eet. Ik verwacht er daarom vooralsnog weinig van. Het is ook een hoop werk ook, ik ontbijt en lunch met brood en eet regelmatig pasta en rijst. Dus dat organiseer ik niet zomaar even.
Meijer is vooral schrijver, daarom lezen zijn stukjes zo lekker weg. Als je de tijd hebt (genomen) om zijn hele blog door te lezen zal je merken dat hij niets als absolute waarheid neerzet; ook hij ontwikkelt zich verder en eerlijk is eerlijk: er komt -eindelijk- ook steeds meer goed onderzoek beschikbaar die meer en meer naar een paleodieet/paleoleefwijze hinten.[...]Ja, dat is nou typisch weer net zo'n verhaal als waar ik oorspronkelijk om moest lachen. Van dik hout zaagt men planken en alle conclusies als absolute waarheid presenteren. Betogen als dit leg ik altijd naast me neer, ongeacht het standpunt wat ze naar voren brengen.
Heh, daar heb je een sterk punt. Hier speelt ook mee dat ik qua koken enorm fantasieloos ben en in het algemeen erg hou van routine. (Routine en rituelen = minder keuzemomenten op een dag, geeft je meer tijd en energie om na te denken over andere dingen.)hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:17:
14x brood in de week is niet heel gevarieerd, vind je ook niet?
Ik heb 6 weken een voedingspatroon gevolgd zonder suiker en koolhydraten maar daarvoor in de plaats wel veel noten, groente, vis en vlees. ( mocht overigens wel zuurdesembrood van dit dieet ).DJ Henk schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:46:
[...]
Ik ben altijd voor experimenteren, maar dit dieet verschilt alleen op het vlak van granen met hetgeen ik nu al eet. Ik verwacht er daarom vooralsnog weinig van. Het is ook een hoop werk ook, ik ontbijt en lunch met brood en eet regelmatig pasta en rijst. Dus dat organiseer ik niet zomaar even.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Niet om je tegen te spreken, maar in mijn ervaring hoef je niet zo radicaal te veranderen om dat te bereiken. Sinds ik las over het begrip glycemische index, en daarna overschakelde op volkoren granen, was het bij mij helemaal weg. (Dat brood dat ik 14x per week eet bak ik dan weer wel zelf, met biologische ingerienten en speltmeel en zo. Wel met gist. Misschien dat ik de stap naar zuurdesem ook nog wel eens maak, maar hier draait mijn lichaam al prima op.)hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:40:
En wat ben ik blij dat ik geen last meer heb van hongerklop of after-lunch dips. Mijn vetverbranding loopt gewoon veel beter;
my 2 cents ...hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:23:Ik kan het iedereen aanraden. Probeer het anders een maandje, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het je zou bevallen.
Ach, laat maar...
De laatste Tweakers meetup was duidelijk andershansdegit schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 08:28:
Grappig dat er ook tweakers zijn die zich met voeding bezighouden; in mijn nabije omgeving vinden ze wat ik doe maar "raar". Maar dat vinden ze eigenlijk ook van mijn gepiel met fans op de radiatoren en gedoe met energie/computers whatever...
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Hey, de zakken chips zijn toch echt dicht hoor!ollie1965 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:41:
Onderstaand de foto van het eten voor de "broodjes maaltijd"
Ach, laat maar...
[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 21-12-2015 20:59 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
En dat hoeft niet perse zo te zijn.* mkleinman is intussen weer in oude patroon gevallen inclusief bijbehorende klachten.
Probleem is dat suiker verslavend is en dat merk ik elke dag weer.
Dat is nog open. is afhankelijk van de criteria bij aanvraag of wel of niet zou kunnenPolderPloer! schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:18:
Maar ik kan op 4 januari toch gewoon een subsidieaanvraag doen? Tegen de tijd dat deze in behandeling komt heb ik alles wel geinstalleerd en keurig met bon van 2016
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
[ Voor 13% gewijzigd door drielp op 22-12-2015 22:30 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
[ Voor 25% gewijzigd door Domba op 22-12-2015 23:23 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ach, laat maar...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Misschien gewoon kwestie van take a valium. Er zijn denk ik wel ergere dingen om je druk over te maken.JeroenH schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:40:
Stelling: elektrische auto's veroorzaken/verergeren parkeerproblemen.
[afbeelding]
Bovenstaande foto ergens in Hilversum genomen. Reacties?
Zwak argument, er is altijd wel iets ergers om je druk over te maken. Zullen we energiebesparing, zonnepanelen en zonneboilers ook maar laten zitten, omdat er altijd iets ergers is om ons druk over te maken?maartendd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:13:
Misschien gewoon kwestie van take a valium. Er zijn denk ik wel ergere dingen om je druk over te maken.
Rustig blijven johmaartendd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:13:
[...]
Misschien gewoon kwestie van take a valium. Er zijn denk ik wel ergere dingen om je druk over te maken.
Mensen die zich hier druk over gaan maken zijn waarschijnlijk gewoon jaloers dat ze dit zelf niet kunnen doen. Of hebben gewoon niks beters te doen dan overal maar zout over te strooien.
Maar ja zit misschien in de NL aard van overal wel ergens over moeten *&#^%@%#*
Dit , hierom en hierom
Niet mee eensJeroenH schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:40:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Kijk, daar hebben we wat aan!
Tot zover zijn we het eens.Speciale oplaadplekken of juist het gebrek eraan veroorzaken/verergeren parkeerproblemen.
We zijn het nog steeds eens. Je zei dat je het niet met me eens was!In je voorbeeld is het probleem dat als de auto er niet staat, er niet optimaal gebruik gemaakt kan worden van de publieke ruimte (als parkeerplek). Idem invalidenparkeerplaatsen en huisartsparkeerplaatsen.
Dat klinkt alsof we het nog steeds een beetje eens zijn.Op het moment is dat het (volgens mij) waard, omdat een elektrische auto een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast voor iedereen oplevert, maar op niet al te lange termijn is dit 'recht' (dit bordje mag je gewoon negeren) niet houdbaar.
Dan moet een oplaadbare auto maar gewoon zien waar hij op kan laden.
Ja, jij hebt makkelijk praten!Disclosure: Ik heb natuurlijk makkelijk praten met een laadpaal op mijn oprit.
[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 23-12-2015 11:35 ]
Niet helemaal mee eens, een oprit zorgt in veel gevallen dat er wel een deel van de publieke ruimte "onbenut blijft" omdat het geen parkeerplaats gemaakt kan worden over een breedte van 3M(?) omdat dit de inrit is.JeroenH schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:31:
-edit-
Een auto op een oprit neemt natuurlijk ook ruimte in. Weliswaar geen publieke ruimte, maar je kunt minder huizen (en daarmee minder mensen) kwijt in een wijk met een gegeven grootte als elk huis een oprit moet hebben - of men knabbelt aan de publieke ruimte om evenveel huizen kwijt te kunnen. Verder is een huis met oprit duurder dan een huis zonder oprit (CP), willen we e-auto's tot speeltjes van de rijken houden/maken?
Dit , hierom en hierom
Ik maak onderscheid of elektrische auto's het probleem zijn of de huidige invulling van de oplaadinfra.JeroenH schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:31:
[...]
We zijn het nog steeds eens. Je zei dat je het niet met me eens was!
Natuurlijk niet; een individuele burger gaat niet over de publieke ruimte. De afweging is zwart-wit door de gemeente.Dat klinkt alsof we het nog steeds een beetje eens zijn.Maar inderdaad, als het voordeel van de luchtkwaliteit groter is dan het nadeel van de langdurige inname van een specifiek stukje publieke ruimte, dan snap ik dat de afweging daarvan in het voordeel van het laatste uit kan vallen. Maar: mag de burger dat dan maar zelf beslissen?
De gemeenten staan voor een keuze: als ze de voordelen van elektrisch rijden waardevol vinden, dan investeren ze in (publieke!) infra, zie Amsterdam dat aanleg van laadpalen subsidieerde bij elke verkochte plug-in auto.Een auto op een oprit neemt natuurlijk ook ruimte in. Weliswaar geen publieke ruimte, maar je kunt minder huizen (en daarmee minder mensen) kwijt in een wijk met een gegeven grootte als elk huis een oprit moet hebben - of men knabbelt aan de publieke ruimte om evenveel huizen kwijt te kunnen. Verder is een huis met oprit duurder dan een huis zonder oprit (CP), willen we e-auto's tot speeltjes van de rijken houden/maken?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik ben van plan om van binnen uit het schuine dak te isoleren. Eerst wil ik het winddicht maken, volgens de leverancier van de glaswol kon ik hiervoor rustig EPS(piepschuim) platen voor gebruiken. De max dikte moet ik nog even nagaan van deze EPS ivm 16cm glaswol(rd 4.0) welke daar weer "onder" komt. De glaswol heeft een vochtdichte folielaag welke ik met zilvertape tot 1 vochtdicht geheel moet maken.Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:25:
[...]
Geheid dat je vochtproblemen gaat krijgen als je tempex achter de glaswol zet. Niet doen!
[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 24-12-2015 19:26 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
EPS tegen je dakbeschot klinkt als niet verstandig. Dampopen folie is daar een beter idee.Appie Heijn schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:25:
In het kader van het niet te veel off topic gaan in het gas bespaar topic:
[...]
Ik ben van plan om van binnen uit het schuine dak te isoleren. Eerst wil ik het winddicht maken, volgens de leverancier van de glaswol kon ik hiervoor rustig EPS(piepschuim) platen voor gebruiken. De max dikte moet ik nog even nagaan van deze EPS ivm 16cm glaswol(rd 4.0) welke daar weer "onder" komt. De glaswol heeft een vochtdichte folielaag welke ik met zilvertape tot 1 vochtdicht geheel moet maken.
Uiteindelijk
Gipsplaat-->folie (onderdeel van glaswol) aansluiten met zilvertape = vochtdicht-->glaswol-->eps-->dakbeschot
Is de waarschuwing van musicmasters terecht? Uiteraard waardeer ik de bezorgdheid of het nou wel of niet van toepassing isIemand die hier iets over kan roepen?
Vocht wat eventueel door het dakbeschot komt (van buiten) "land" op het eps
Vocht van binnen (leefvocht) wordt door de folie icm tape tegen gehouden.
Of beter toch dampdoorlatende folie gebruiken?
[afbeelding]
Of misschien helemaal niets en gewoon alleen de glaswol aanbrengen zoals hier wordt beschreven:
https://www.eigenhuisisol...lderisolatie/stappenplan/
Verwijderd
Beter! Als je tempex tussen je dak en glaswol zet kan je dak niet meer ventileren. Tempex platen ventileren niet. Een aantal kieren met purschuim dichten kan geen kwaad maar je hele dak afsluiten met tempex gaat het echt mis. Informeer anders maar eens rechtstreeks bij Isover.Appie Heijn schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:24:
Dus:
Dakbeschot
Damopen folie (voor winddicht maken)
Glaswol met vochtwerende folie
Bovengenoemde afwerken met alutape.
Alu frame
Gipsplaatje
Normaal gesproken komt stuifsneeuw ook echt niet aan de binnenkant van je dakbeschot. Heb je nu nog helemaal geen dakbeschot (maw: kijk je tegen de pannen)?Appie Heijn schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:28:
Thanks we gaan het meemakenisover adviseert triplex onder dakbeschot voor winddicht maken. Dat ademt zeker niet voldoende. Dus maar dampopen folie om stuifsneeuw ed buiten de glaswol te houden. Heb vorig jaar een cv leiding lek gehad, vieze bende wat mij deed denken aan natte schapen
[ Voor 88% gewijzigd door Schinnen-groen op 29-12-2015 18:17 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Tsja, dat komt ook omdat wij strenge bestemmingsplannen hebben. Dat geeft ook wel weer leuke reacties hoor, er zijn heeel veel mensen die het belachelijk vinden dat je je eigen boom niet mag kappen. Maar hier moet alles goed bij elkaar passen, de gemeente moet dingen goed vinden, wat in het liberalere VS vast minder is.!null schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:29:
[...]
Maar dat zeiken zorgt er wel voor dat we dingen hier beter hebben geregeld dan elders. Ik sprak nog met een collega die even over is uit Amerika, en die vind het toch steeds wel weer grappig dat veel dingen hier beter geregeld zijn. Zo ook zichtbare dingen als parkeergarages etc, gewoon netter voor elkaar. Komt waarschijnlijk door onze kritische karakters.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik zag het ook en dat is heel netjes van GreenChoice.Schinnen-groen schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:15:
News flash (of je weet het al..):
GreenChoice maakt vanaf 1-1-2016 geen verschil meer tussen de terugleveringsvergoeding bij een ferrasdismeter en een sluwe meter.
Dat is goed nieuws voor de ferraris bezitters.
[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-12-2015 23:44 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
er komt in januari een aardige verandering in de energie belasting.ElectricAlex schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:12:
[...]
Ik zag het ook en dat is heel netjes van GreenChoice.
Nu moet ik me wel weer gaan bedenken wat te doen met het overschot in 2016![]()
De vorige 3 jaar kwamen ongeveer op 0 kWh uit aan het eind van het jaar. Maar dit jaar zag ik half oktober aankomen dat er een bescheiden 400 kWh overschot zou komen (door kinderen huis uit vooral). Dit overschot heb ik opgemaakt met electrische bijverwarming.Scheelt toch aardig in gas verbruik (gewogen graaddagen bijgehouden).
De vraag is nu: voortaan het overschot electriciteit opbrengst toch laten uitbetalen, of affakkelen.
Ik ga er eens aan rekenen. Maar als iemand daar al over nagedacht heeft dan hoor ik het graag.
oho, ook al aan het aftellen tot je weg kunt.JeroenH schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:45:
Mijn eindejaarsbonus (wat er van over was na aanschaf van de bakfiets althans) is al in de hypotheek gekieperd. De huizenmarkt trekt ook weer wat aan.... aftellen tot we hier weg kunnen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Hypotheekvrij is voor ons nog wat verder weg, eerst maar eens ervoor zorgen dat we niet meer onder water staan. Ondanks conservatief kopen en lenen hebben we een flinke douw gehad. Maar dat wordt nu in vrij hoog tempo weer rechtgetrokken, door flink extra aflossen aan de ene kant, en de aantrekkende woningmarkt aan de andere kant. Zodra het kantelpunt gepasseerd is willen we rond gaan kijken.migjes schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:54:
oho, ook al aan het aftellen tot je weg kunt.
ik moet nog tot half 2019.
dan is het huis hypo vrij en kunnen we eens gaan kijken wat we gaan doen.
Stelling, blauwe zonnepanelen en zonneboilers op jaren 30 woningen verpesten het straatbeeld.JeroenH schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:40:
[afbeelding]
Bovenstaande foto ergens in Hilversum genomen. Reacties?
[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2015 14:43 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Mooi zorevolution-nl schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:42:
Stelling, blauwe zonnepanelen en zonneboilers op jaren 30 woningen verpesten het straatbeeld.
Reacties?
Ik vind het niet hetzelfde. Verschil objectief/subjectief.Eigenlijk doe je met deze reactie exact hetzelfde als de welstandscommissie
Ja, best lelijk, dat is waarKijk eens in de spiegel Jeroen.
[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 30-12-2015 15:26 ]
omlaag duwen die hypo is altijd goed. bij voorbaat, maakt dat je kapitaal hebt voor een nieuw huis.JeroenH schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:19:
[...]
Hypotheekvrij is voor ons nog wat verder weg, eerst maar eens ervoor zorgen dat we niet meer onder water staan. Ondanks conservatief kopen en lenen hebben we een flinke douw gehad. Maar dat wordt nu in vrij hoog tempo weer rechtgetrokken, door flink extra aflossen aan de ene kant, en de aantrekkende woningmarkt aan de andere kant. Zodra het kantelpunt gepasseerd is willen we rond gaan kijken.
toch vind ik ook dat het wel heel erg veel op elkaar lijkt.JeroenH schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:21:
[...]
Ik vind het niet hetzelfde. Verschil objectief/subjectief.
De eigenaar van de EV heeft keurig een goot over de stoep gelegd, daarnaast is er nog genoeg ruimte om er met een kinderwagen langs te kunnen én kan het overige verkeer er prima langs. Functioneel is er dus geen beperking en dus gaat het feitelijk ook over aangezicht. Je buurman had ook een sjoemeldiesel kunnen nemen en daarmee de wijk s'ochtends kunnen bevuilen met het giftige noxJeroenH schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:21:
[...]
Mooi zo
Ik ben het niet met je eens.
E-auto/parkeerplaats: er is maar zoveel publieke (parkeer-)ruimte, en gereserveerde parkeerplaatsen zorgen voor een minder efficiënt gebruik van die ruimte. Zoals ik al eerder postte zouden de voordelen het de afweging waard kunnen maken, maar ik zou dat niet met zekerheid kunnen zeggen. Je zult mij niet horen zeggen dat e-auto's lelijk zijn en daarom weg moeten. (Ik zou wel zeggen dat moderne auto's in grote aantallen, onafhankelijk van wat er in de tank gaat, het straatbeeld van jaren '30 wijken verpesten. Maar dat denkt de welstandscommissie dan weer - gek genoeg - niet.)
Zonnepanelen/zonneboilers: veranderen alleen (een klein beetje) het uiterlijk van mijn woning (wat mijn privé-eigendom is). Of iets mooi/lelijk is is puur subjectief. Niemand heeft objectief last van mijn PV/ZB. Plus dat ik nu de publieke ruimte onnodig aan het vullen ben met CO2, en een ander stuk publieke ruimte (Groningen) onnodig blootstel aan aardbevingen. Het is objectief nodig om beide zaken terug te dringen.
Maar overtuig me met argumenten.
[...]
Ik vind het niet hetzelfde. Verschil objectief/subjectief.
[...]
Ja, best lelijk, dat is waar
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
... een huis met eigen dak? Hmm, niet dus.revolution-nl schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:34:
[...]
Het kan ook heel simpel zonder elkaar de tent uit te vechten en (negatieve) energie te verspillen.
- Wil je een EV dan [...] koop je een huis met privé parkeerplaats.
- Wil je een energiezuinig huis met een kleine footprint dan koop je maar [...]
[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 30-12-2015 19:37 ]
Migjes, dank voor je uitgebreide antwoord.migjes schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:54:
[...]
er komt in januari een aardige verandering in de energie belasting.
er gaat ongeveer ex BTW een 5ct op gas bij komen en een 1,8ct verminderd worden op elektra.
maar de olie prijs is laag, dus de gas prijs kan ook wel eens omlaag gaan, dus of we veel gaan merken van de stijging in de energie belasting![]()
de daling in de elektra prijs gaan we wel merken, maar ja je hebt een overschot dus je betaalt al niet voor elektra.![]()
maar goed er is meer als alleen de prijs in het leven.
maar anno 2016 is tvt zo passé.
ik zelf vind het niet erg om gewoon mijn vastrecht te betalen, en dan de heffings-korting te gebruiken voor korting op mijn elektra.
als je zo rekent dan kun je 1717kWh in de plus uit komen voor maar +/- 8ct per kWh.
en dan nog de 400kWh die je over hebt maakt een +/- 2100kWh voor maar 135€ per jaar.
als je dan een warmte pomp aanschaft kun je met die hoeveelheid waarschijnlijk makkelijk je huis verwarmen en betaal je alleen maar 135€ + vastrecht (wel geen heffings-korting meer rekenen).
zo dat geeft in ieder geval ruimte voor te experimenteren met een warmte pomp.
(2000kWh is ruim voldoende om 800-1000m3 gas te besparen met een warmte pomp.
het kan zelfs hoger uitvallen, maar ik geef het graag een beetje persimistiesch.)
later kun je natuurlijk altijd nog een paar extra panelen op het schuurtje leggen of zo.
zodat je warmte pomp ook geheel op eigen energie draait natuurlijk.
(met een warmte pomp kun je je salderings-bereik dus vergroten.)
Een enkel leuk IR paneel is nog een mogelijkheid, kan de basis ruimtetemperatuur door radiatoren ook nog wat lager.ElectricAlex schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:20:
Een warmtepomp heb ik ook al eens naar gekeken, maar met een overschot van 400 kWh is dat geen optie denk ik. Dak zit al vol, evenals het schuurtje. Ik denk dat ik voorlopig maar doorga met electrisch bijverwarmen. Het heeft zeker effect heb ik gemerkt.
Precies!Domba schreef op donderdag 31 december 2015 @ 00:14:
[...]
Een enkel leuk IR paneel is nog een mogelijkheid, kan de basis ruimtetemperatuur door radiatoren ook nog wat lager.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ach wat jammer, deze actie van de Aldi gemistSchinnen-groen schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:10:
[...]
Precies!
Wij hebben er twee aangeschaft via de Aldi. Die dingen werken prima als bijverwarming op de kamers van de bovenverdieping. Het verbruik is gering t.o.v. een hetelucht kachel en de warmte is aangenaam.
De radiator op de studeerkamer wordt niet warm genoeg om het in z'n eentje warm te stoken.
dat hoor ik wel vaker van mensen.ElectricAlex schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:20:
[...]
Migjes, dank voor je uitgebreide antwoord.
Een warmtepomp heb ik ook al eens naar gekeken, maar met een overschot van 400 kWh is dat geen optie denk ik. Dak zit al vol, evenals het schuurtje. Ik denk dat ik voorlopig maar doorga met electrisch bijverwarmen. Het heeft zeker effect heb ik gemerkt.
Resutaten gas verbruik volgens mindergas (tussenwoning 1997):
Periode.............................2014 1 jan t/m 30 dec.......................2015 jan t/m 30 dec
Totaal...............................969,00 m3 ........................................899,00 m3
Per gewogen graaddag....0,287 m3/graaddag .........................0,244 m3/graaddag >> 14,9 % minder verbruik
Aantal gewogen graaddagen 2.462...........................................2.709
Ze hebben ze 1 à 2 keer per jaar, dus er is nog hoopHenri. schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:08:
[...]
Ach wat jammer, deze actie van de Aldi gemist
[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 31-12-2015 19:45 ]
Ik vind het 'wie kijkt er nu nog naar TVT' maar onbegrijpbaar.migjes schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:54:
maar anno 2016 is tvt zo passé.
<...>
oho, ook al aan het aftellen tot je weg kunt.
ik moet nog tot half 2019.
dan is het huis hypo vrij en kunnen we eens gaan kijken wat we gaan doen.
Ach, laat maar...
https://www.google.nl/img...hUGhg8KHaZRCgoQMwgpKA4wDg Zoiets?JeroenH schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:41:
Ondanks de miezer wil ik vanavond op de valreep nog wel even naar het Amsterdam Light Festival. Kan iemand de looproute en/of de kunstwerklokaties online vinden? Boekje met route is te koop voor € 3,50, en dat wil ik best kopen, maar dat schijnt alleen te koop te zijn bij de Stopera en ik heb helemaal geen zin om daar eerst heen te gaan....
Je gaat in Amsterdam bekijken wat ze in Eindhoven bedacht hebbenJeroenH schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:41:
......Amsterdam Light Festival .........
Dit , hierom en hierom
Klinkt als een goed plan om in de woonkamer wat gericht te verwarmen door een paneel boven de tv te hangen. (en 350 kWh overschot te gebruiken ipv gas)Domba schreef op donderdag 31 december 2015 @ 00:14:
[...]
Een enkel leuk IR paneel is nog een mogelijkheid, kan de basis ruimtetemperatuur door radiatoren ook nog wat lager.
Wel Duitstalig, er is nog geen industriestandaard voor zover ik weet en daarmee een goed vergelijk mogelijk voor bijv donker stralers met >40% straling maar deze groep werkt aan een EN60675 (eerste PANEIA-test resultaten)hjs schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:21:
[...]
Klinkt als een goed plan om in de woonkamer wat gericht te verwarmen door een paneel boven de tv te hangen. (en 350 kWh overschot te gebruiken ipv gas)
Maar waar vindt ik wat neutrale info over die dingen? Ik kom alleen verkooppraat tegen.
[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 02-01-2016 19:03 ]
[ Voor 3% gewijzigd door ido_nl op 03-01-2016 19:04 ]
Warmtepomp is nog steeds iets om over na te denken inderdaad.migjes schreef op donderdag 31 december 2015 @ 18:50:
[...]
dat hoor ik wel vaker van mensen.
maar is dat niet een beetje domme reden?
ik bedoel met een voorbeeld: stel je wekt 3000kWh op, gebruikt 2000kWh voor je gewone elektra gebruik.
en als je dan een warmte pomp gebruikt die 2000kWh extra nodig heeft.
dan hoef je nog steeds maar 1000kWh te kopen (dat doe je natuurlijk lekker met groene stroom)
dus die 1000kWh kost dan maar de helft van wat je normaal zou betalen.![]()
en dan schrijf je het plan alleen maar af omdat je perse op 0kWh wil komen.
ik zeg dan: dit zijn niet de juiste prioriteiten![]()
(en dan nog mee nemend dat op 1jan de prijzen van gas en elektra gaan veranderen.
gas word duurder, elektra goedkoper, dus zelfs zonder pv kan het straks makkelijk uit.)
maar goed een lekker vraag stukje voor het nieuwe jaar.
@allen, beste wensen enzv.....
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
ik vertel het aan de hand van wat cijfers, maar zet er wel wat vraag tekens bij.ElectricAlex schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:15:
[...]
Warmtepomp is nog steeds iets om over na te denken inderdaad.
Maar voor nu ben ik een beetje low budget aan het experimenteren met het relatief bescheiden overschot van 400-500 kWh. Op de benedenverdieping (woonkamer met open keuken) heb ik zo'n Econoheat "tegel" hangen van 400 Watt. Deze staat nu bijna continu aan vanaf half oktober, behalve als de zon schijnt. In een wat grotere ruimte is dit denk ik een betere oplossing als IR panelen (en een stuk goedkoper). Die zijn vooral beter voor lokale bijverwarming van bijvoorbeeld een werkplek meen ik te begrijpen.
Besparing over de periode vanaf half oktober dus tov 2014:
.........................................2014.........................2015
Verwarming .....................309,92 m3................127,50 m3
Per gewogen graaddag: 0,344 m3/graaddag...0,168 m3/graaddag >>51,3 % minder verbruik
Ik moet het straks eens over een heel jaar bekijken, wel de 0 kWh in de gaten houden natuurlijk
Ik krijg nog jaaaaren maandelijks circa € 22,-- subsidie voor mijn paneeltjes (ok, is wel afhankelijk van electriciteits prijzen). Dat meegenomen worden de maandlasten (gas/electra) naar schattting hooguit € 50,-- (tussenwoning uit 1997).
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq