Totaal advies mbt isolatie, verwarming, energie besparing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
In het kort: zijn er bedrijven die een totaal advies kunnen geven m.b.t. isolatie, verwarming, energie besparing etc?

Achtergrond: Ons huishouden verbruikt vrij veel gas vind ik, als voorbeeld afgelopen december ongeveer 5 m3 gas per dag, ik zou dit graag omlaag willen brengen.
Het is niet koud in onze woonkamer, gelukkig. Verwarming in woonkamer, keuken, hal, 1 slaapkamer, badkamer staan altijd aan. In de 2 andere slaapkamers en zonder staan deze meestal uit.

Uitgangssituatie
- Huis uit 1979, hoekhuis, rijtjes
- Woonruimte: 135 m2, woonkamer + (open)keuken: 37 m2
- Grote schuifpui, 3 meter, dubbelglas, aluminium, sinds de bouw
- plintverwarming in de keuken + convectorput in de woonkamer bij de schuifpui
- Convector is laatste in de CV leiding keten, CV temp is dus het laagst daar
- ik heb zelf een BDE (ventilatoren) op de cenvectorput geplaatst
- CV ketel: Vaillant ecoTEC plus "HR" type: VHR25-30/CW4
- Tonzon vloerisolatie
- Muren bevatten soort van glas/steenwol isolatie, vanuit de bouw

Volgende punten van aandacht
- Ik vermoed dat de verwarmingscapaciteit niet afdoende is, vroeger was er in de keuken een grote radiator die vervangen is door plint verwarming
- plintverwarming maakt vrij veel lawaai, liefst willen we hier vanaf
- Ik vermoed dat er veel warmte verloren gaat via de schuifpui
- Ik vermoed dat de convectorput het minder optimaal doet door de HR ketel = lagere water temperatuur

Ik zou graag advies willen over wat is een zinnige investering zou kunnen zijn
- Hoeveel warmte verlies ik via de schuifpui, of andere plekken? Moet ik wat isoleren?
- Is er inderdaad een warmte capaciteitsprobleem? Hoe kan ik dit oplossen? extra verwarming, maar waar, en welk type, convector, radiator, infrarood...
- Is het handig om CV leidingen om te gooien, zodat de convectorput eerder in de keten terecht komt?
- andere zaken waar ik nog niet aan gedacht hebt?

Ik verwacht iets van:
- dat ze langs komen voor een gesprek
- dat ze infrarood beelden maken
- dat ze een berekening maken, ruimte vs warmte capaciteit
- zaken inspecteren?
- kennis hebben wat er te koop is op de markt, technieken, producten, etc
- meer?

Zijn er mensen die ervaringen hebben met bedrijven die breed kijken en hier advies over kunnen uitbrengen?
Contact leggen met een CV installatie bedrijf bv zie ik niet zitten, valkuil dat deze niet breed genoeg kijkt en kan zelf voordeel hebben bij een advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Heb al wat kunnen vinden, het is een kwestie van de juiste terminologie gebruiken, maar ja, wat lastig als je niet thuis bent in dat wereldje :)

Enfin, het heet een Maatwerkadvies energiebesparing, of EPA (Energie Prestatie Advies), of EPA-W (Woning). Het heeft ook een groot raakvlak met het energielabel.

Meer info hier
http://www.milieucentraal...kadvies-energiebesparing/

http://www.rvo.nl/onderwe...nergieprestatieadvies-epa

http://qbisnl.nl/zoeken/sub/Energie-advies/Maatwerkadvies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Maatwerkadvies adviseur is een goede start. Een Maatwerkadvies zelf is vrij gestandaardiseerd en bevat veel open deuren. Infrarood is bijvoorbeeld al niet standaard. Vraag dus wel eerst even door naar de mogelijkheden van de adviseur, zodat je zeker weet dat hij meer kan dan alleen een maatwerkadvies uitbrengen.

Een maatwerkadvies zelf kost ongeveer 200-300 euro. Jij wilt meer, dus reken op zo'n 400-500 euro.

Een installatiebedrijf vragen is de bekende "Wij van WC eend ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

nosmo king schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:03:

Achtergrond: Ons huishouden verbruikt vrij veel gas vind ik, als voorbeeld afgelopen december ongeveer 5 m3 gas per dag, ik zou dit graag omlaag willen brengen.
Het is niet koud in onze woonkamer, gelukkig. Verwarming in woonkamer, keuken, hal, 1 slaapkamer, badkamer staan altijd aan. In de 2 andere slaapkamers en zonder staan deze meestal uit.
Even afgezien van je originele vraag: zo heel veel is 5m3 in een koude decembermaand ook weer niet. Wat is je totale gasverbruik?

edit: excuus, je bedoelde deze December. Dan is 5m3 wellicht wat aan de hoge kant inderdaad. Hoewel ik het niet extreem vind voor een huis uit dat bouwjaar.

[ Voor 11% gewijzigd door EddoH op 06-01-2016 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-06 10:22
nosmo king schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:03:
- Ik vermoed dat de verwarmingscapaciteit niet afdoende is, vroeger was er in de keuken een grote radiator die vervangen is door plint verwarming
- plintverwarming maakt vrij veel lawaai, liefst willen we hier vanaf
- Ik vermoed dat er veel warmte verloren gaat via de schuifpui

Ik zou graag advies willen over wat is een zinnige investering zou kunnen zijn
- Hoeveel warmte verlies ik via de schuifpui, of andere plekken? Moet ik wat isoleren?
Hoewel je benedenverdieping niet zo groot is (37m2) lijkt de warmteafgiftecapaciteit inderdaad wat aan de lage kant. Je geeft aan dat in de keuken een 'grote' radiator vervangen is door plintverwarming. Is het enigszins doenlijk om een radiator terug te plaatsen?

De schuifpui is een meter of 3 breed, en vast zo'n 2,5m hoog. Als we de kozijnen en eventuele kieren niet meetellen kun je rekenen aan standaard dubbelglas uit die periode. Dan kom je op:
2,5m * 3m * 15K * 2,6W/m2K = 292 J/s warmteverlies (uitgaande van binnen 20 en buiten 5 graden). Dat komt per dag overeen met 7kWh wat overeen komt met bijna een m3 gas. Dat is best veel ja.

De vraag is of je iets aan die schuifpui wil doen. Als je bijna een kuub gas per dag kunt besparen in een stookseizoen van zeg 150 dagen (beetje lang ingeschat) bespaar je ongeveer 100,- per jaar. Financieel is dit op papier niet snel interessant tenzij je het verhoogde comfort meeweegt en nog lang in het huis blijft wonen.

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:46
nosmo king schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 08:06:
Heb al wat kunnen vinden, het is een kwestie van de juiste terminologie gebruiken, maar ja, wat lastig als je niet thuis bent in dat wereldje :)

Enfin, het heet een Maatwerkadvies energiebesparing, of EPA (Energie Prestatie Advies), of EPA-W (Woning). Het heeft ook een groot raakvlak met het energielabel.

Meer info hier
http://www.milieucentraal...kadvies-energiebesparing/

http://www.rvo.nl/onderwe...nergieprestatieadvies-epa

http://qbisnl.nl/zoeken/sub/Energie-advies/Maatwerkadvies
Kijk ook eens bij je gemeente, vaak hebben ze een zgn. 'energieloket' voor dit soort zaken. Voor zo'n 'energiescan' kun je dan vaak subsidie krijgen waardoor het je zelf nog maar een paar tientjes kost.

Zoals genoemd wel even goed kijken wat er onder zo'n advies valt, een thermografie (warmtebeeld) onderzoek is bijv. erg nuttig, maar zal er wellicht niet standaard bij in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
ah cool, thanks, goeie tips!

Om nog even wat vragen te beantwoorden, ons gas verbruik van de afgelopen 3 jaar
2013 = 2091 m3 (toen hadden we nog een oude ketel en gas boiler)
2014 = 1249 m3
2015 = 1290 m3

houdt mijn verbruik ook via mindergas bij dagelijks,

Verwarming in de keuken, is verwijderd wegens plaatsing nieuwe keuken, en plintverwarming is de vervanger. Maakt alleen herrie, liever iets passiefs..

Energieloket, goed idee, woon in Rotterdam, eens kijken of ze dat hebben hier. En ook goed om te weten dat er een standaard advies is en dat een thermo meting daar vermoedelijk niet in zit.

Dat is ook wel het lastige, ik als leek, weet niet goed wat handige metingen kunnen zijn.

TVT... zo lijkt het alsof bijna niks rendabel is, gas rekening is geen 1000 euro, en 50% besparing lijkt me met 1 aanpassing niet haalbaar. Maar een schuifpui vervanging zou ik wel wat voor over hebben. Wellicht meteen kunststof nemen met ventilatieroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 21:58
Tussenwoning? 2onder1 kap ? Vrijstaand? :)

1290 is niet bizar slecht hoor met alle andere aspecten in acht genomen

[ Voor 21% gewijzigd door Daannn1987 op 06-01-2016 13:57 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Goed punt, hoekhuis van een rijtjes huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik vind het een prima verbruik dan. Je zit ruim onder het gemiddelde. Zelf met een jaren '70 tussenwoning met diverse isolatiemaatregelen haal ik ~950 m3 per jaar.

Neemt niet weg dat je met meer maatregelen waarschijnlijk nog lager kunt komen, maar je opmerking in de startpost "Ons huishouden verbruikt vrij veel gas vind ik" vind ik dus wel erg meevallen.

Het standaardrijtje is overigens:
- dakisolatie
- vloerisolatie
- HR++ glas
- spouwisolatie.

Vloer en spouw heb je al, de schuifpui heeft in ieder geval dubbelglas, dus het eerste wat ik zou doen is dakisolatie, dat staat ook bekend als grote bespaarder (warmte stijgt immers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Cool, bedankt voor de geruststelling EddoH :)

Blijft toch lastig vergelijken, gas verbruik, afhankelijk van zo veel factoren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 20:50

Jack

MHz Matters

Standaard stappen zijn:
- Isolatie verbeteren, zoals EddoH hierboven ook al schrijft.
Dak isolatie verbeteren levert een grote besparing en is over het algemeen goed (zelf) te doen.
- Glas vervangen door HR++.
Besparing is kleiner dan dak, maar wel meer comfort (geen koudeval). Tvt ~13 jaar, grof geschat.
-> Snelle inschatting voor het vervangen van de pui voor HR++ is 100m3 gas per jaar besparen.
- Kierdichting/luchtdichtheid verbeteren.
Liefst met warmtebeeld camera of anders zelf kieren en materiaal overgangen na lopen op tocht.
- Zonnepanelen.
Dak volgooien. Altijd goede investering.
- Warmtepomp
Interessant wanneer je af kan met een aanvoer temperatuur van lager dan 40* C. Dit vergt dus veel verwarmingscapaciteit (vloerverwarming/ oversized radiatoren) of aanzienlijk verbeterde isolatie (lagere warmtevraag).

Heb je verder nog ergens een leeg stukje muur over in de keuken voor een grote radiator?
Een grote radiator in de ruimte werkt toch altijd beter dan een convector put of plint verwarming...

Zie hier eens voor veel info en praktische voorbeelden:
https://www.rvo.nl/sites/...e%20Meter_A4_Brochure.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Jack op 06-01-2016 23:02 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Jack schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:22:

Heb je verder nog ergens een leeg stukje muur over in de keuken voor een grote radiator?
Een grote radiator in de ruimte werkt toch altijd beter dan een convector put of plint verwarming...
Bedankt voor de link. Dak isolatie lijkt wel als een goed startpunt, en iets wat je eventueel zelf nog zou kunnen doen.

Helaas geen stukje muur over in de keuken, zou ook niet weten waar we nog een verwarming zouden kunnen plaatsen zonder meubels om te gooien.
Pagina: 1