Bij ons zit de schacht met leidingen in de badkamer waarin de wc is verwerkt. Die is inmiddels betegeld, dus daar kunnen we niet meer bij. Enige plek waar het nog zou kunnen is achter de meterkast, maar het lijkt me dat je daar niet zo makkelijk bij kan om daar een verticale wtw te installeren.Erasmo schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:02:
[...]
Je hebt toch wel ergens een koof waar af- en toevoer naast elkaar zitten? Je hebt ook wtw's die op de leidingen zitten.
Van zo'n apparaat heb ik nog niet eerder gehoord.. Zit je dan niet met dat de mv continue op z'n max moet draaien?!null schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:58:
[...]
Ok, dan zou ik lekker voor die zonnepanelen gaan. Dan kun je op een later moment een warmtepompboiler toepassen voor je tapwater. Dus alles op de elektrische toer ipv zonnewarmte.
Zo'n soort warmtepompboiler:
http://www.ebay.nl/itm/Mi...-Liter-Tank-/181929397514
Maar die komen ook nogal eens tweedehands voorbij.
Die zet je dan op zolder, en laat je mechanische ventilatie erdoor lopen. Ze zijn er ook met een spiraal (voor zonneboiler) tegen een kleine meerprijs.
Als ik kies voor die extra zonnepanelen, kan ik ook een close-in boiler plaatsen in de keuken voor warm water, omdat we waarschijnlijk toch wel gaan terugleveren en met zo'n boiler weer gas bespaart.. Voordat ik een beslissing ga nemen, eerst maar eens even inlezen in de materie
Die warmtepompboiler zal wat meer stroomoverschot opeten, wat je dus weer mindert in het gasverbruik. Vermoedelijk blijft dan alleen nog het gasverbruik voor het verwarmen over, wat ook weer met een warmtepomp kan, gezien je dacht ik overal vloerverwarming had? Of in ieder geval lage temperatuur.
Zo kun je vrij snel van je gas aansluiting af.
De MV zal niet op de max hoeven te draaien, maar zal wel per apparaat verschil hoe hard het precies draait.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Zonder foto van jouw meterkast valt er natuurlijk vrij weinig over te zeggen.Archiebald schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:31:
[...]
Bij ons zit de schacht met leidingen in de badkamer waarin de wc is verwerkt. Die is inmiddels betegeld, dus daar kunnen we niet meer bij. Enige plek waar het nog zou kunnen is achter de meterkast, maar het lijkt me dat je daar niet zo makkelijk bij kan om daar een verticale wtw te installeren.
lijkt op een Siebel, veel negatieve ervaringen erover, COP van 3,5 is best laag!null schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:58:
[...]
Ok, dan zou ik lekker voor die zonnepanelen gaan. Dan kun je op een later moment een warmtepompboiler toepassen voor je tapwater. Dus alles op de elektrische toer ipv zonnewarmte.
Zo'n soort warmtepompboiler:
http://www.ebay.nl/itm/Mi...-Liter-Tank-/181929397514
Maar die komen ook nogal eens tweedehands voorbij.
Die zet je dan op zolder, en laat je mechanische ventilatie erdoor lopen. Ze zijn er ook met een spiraal (voor zonneboiler) tegen een kleine meerprijs.
1400 is dan wel weer heel goedkoop voor een wp en boilervat.
diskeltische lurker
Jaar geleden nog €1200, kan dus nog betertechnopeuter schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:01:
[...]
lijkt op een Siebel, veel negatieve ervaringen erover, COP van 3,5 is best laag
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
FF een grote boodschap voordat je gaat douchen?!null schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:50:
Je hebt er ook weinig aan, als de enige afvoer een grote rioolpijp is.
"Schat, ik ben even de douche aan het voorverwarmen."
Fabrikant is Michl, volgens mij allemaal nieuwe producten. Ze hebben ze in 200 liter en 300 liter, en met en zonder zonneboiler spiralen. Dat hadden die Siebels niet, en die worden ook niet meer verkocht. Die zou ik ook niet aanraden.technopeuter schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:01:
[...]
lijkt op een Siebel, veel negatieve ervaringen erover, COP van 3,5 is best laag
valt kwa prijs ook nog redelijk mee:!null schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:05:
[...]
Fabrikant is Michl, volgens mij allemaal nieuwe producten. Ze hebben ze in 200 liter en 300 liter, en met en zonder zonneboiler spiralen. Dat hadden die Siebels niet, en die worden ook niet meer verkocht. Die zou ik ook niet aanraden.
http://www.amazon.de/Brau...schlu%C3%9F/dp/B00KA80JOO
http://www.amazon.de/Brau...schlu%C3%9F/dp/B00K82KT88
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-635575.pdf
Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE)
Zoals ik op 9 oktober jl. heb aangegeven in de aanbiedingsbrief van de NEV
2015 (Kamerstuk 30 196, nr. 363) stel ik per 1 januari 2016 een nieuwe
subsidieregeling open voor kleinschalige installaties voor de productie van
hernieuwbare energie. Dit zijn installaties zoals zonneboilers, biomassaketels
en warmtepompen met een klein vermogen. Ik constateer dat deze
mogelijkheden om hernieuwbare energie op te wekken op dit moment
onvoldoende door burgers en bedrijven worden benut, ondanks het grote
potentieel ervan. Ook is voor de stimulering van deze kleinschalige
installaties op dit moment geen geschikt overheidsinstrumentarium
beschikbaar. Ik vind het van groot belang dat we ook het potentieel van deze
kleinschalige installaties ten volle benutten voor de transitie naar een
duurzame energievoorziening in 2050. Een investeringssubsidie is het meest
geschikte instrument om deze installaties te stimuleren.
De nieuwe regeling geeft huishoudens de kans om hun warmwaterboiler te
vervangen door een zonneboiler, bedrijven om hun (proces)warmte te
produceren met een biomassaketel en woningcorporaties om warmtepompen
te installeren voor de verwarming van huurwoningen. Hiermee stimuleer ik
burgers en bedrijven om zelf hernieuwbare energie te produceren en bij te
dragen aan de hernieuwbare energiedoelstelling. Met deze regeling los ik ook
een van de knelpunten op die ik heb gesignaleerd in mijn Warmtevisie van 2
april jl. (Kamerstuk 30 196 nr. 305).
De regeling geldt voor een periode van vijf jaar, met als doel dat deze
installaties op de langere termijn zonder ondersteuning kunnen concurreren
met fossiele alternatieven. Ik zal het beschikbare budget voor deze regeling en
de maatvoering van de ondersteuning via deze regeling de komende jaren
jaarlijks tegelijkertijd met het SDE+-budget vaststellen. Op deze manier kan
ik de beschikbare middelen zo effectief mogelijk inzetten om de doelen uit
het Energieakkoord voor 2020 en 2023 te halen. In 2016 stel ik € 70 miljoen
beschikbaar voor deze regeling. De regeling past binnen de financiële kaders
en er is dus geen verhoging van de Opslag Duurzame Energie nodig.
Het instellen van de ISDE biedt mij de mogelijkheid om het instrumentarium
voor de stimulering van de productie van hernieuwbare energie te
stroomlijnen en te optimaliseren. De investeringssubsidie zal daarom de
kleinere installaties stimuleren die onder de vermogensgrenzen van de SDE+
vallen. Daarbij kan de Energie-investeringsaftrek (EIA), conform de
afspraken in het Energieakkoord, meer gericht worden op energiebesparing.
#datzoudenmeermensenmoetendoen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Het lijkt er sterk op dat de regeling landelijk kleiner word dan mijn gemeente doet...PolderPloer! schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:33:
Zo de subsidie regeling is ook weer ter sprake gekomen, maar nog steeds geen duidelijkheid:
http://www.regioalkmaar.n...gio_Alkmaar_2015-2020.pdf
#vervuilenblijftgratis#datzoudenmeermensenmoetendoen
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2015 21:11 ]
En wat heb ik daaraan als niet Alkmaarder? Voelt een beetje alsof je wilt laten zien dat je de langste hebt, voegt weinig informatie toe. Zo kan iedereen wel zijn gemeentelijke subsidiebeleid gaan posten, wordt een mooi topic dan.Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:08:
[...]
Het lijkt er sterk op dat de regeling landelijk kleiner word dan mijn gemeente doet...
[...]
#vervuilenblijftgratis
Tsja. Je hoeft het op zich niet te lezen. Als iedereen op alles wat hij leest maar hem/haar niet interesseert zo'n reactie plaatst, wordt het helemaal een mooi topic.PolderPloer! schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:52:
[...]
En wat heb ik daaraan als niet Alkmaarder? Voelt een beetje alsof je wilt laten zien dat je de langste hebt, voegt weinig informatie toe. Zo kan iedereen wel zijn gemeentelijke subsidiebeleid gaan posten, wordt een mooi topic dan.
(waar dus nog geen verwarmingstoestel is gekozen, maar iig bewust geen gasleiding is aangelegd)
[ Voor 15% gewijzigd door PolderPloer! op 09-12-2015 22:07 ]
Ok dus op het eerste oog ligt de focus op warmte. Even afwachten hoe de regeling zal zijn maar met een beetje geluk kan de VR ketel eruit en kan er een WP+ZB combi voor terug komen.PolderPloer! schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:33:
Zo de subsidie regeling is ook weer ter sprake gekomen, maar nog steeds geen duidelijkheid:
[...]
Mits ik het geld er voor bij elkaar kan schrapen want ik heb net een elektrische motor gekocht
70 miljoen dus, plus 100 miljoen ook al voor energiebesparing in woningen, als ik het goed snap. Ben benieuwd wat dáár dan onder gaat vallen aan maatregelen.PolderPloer! schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:33:
[...]
Investering duurzaamheid gebouwde omgeving
Om huiseigenaren te stimuleren energiebesparende maatregelen te nemen, maakt het kabinet in 2016 € 100 miljoen extra vrij, naast de middelen die het kabinet nu reeds beschikbaar stelt voor bijvoorbeeld het Nationaal Energiebespaarfonds (NEF). Dit levert op korte termijn zowel werkgelegenheid als vergroening op.
Bron: https://www.rijksoverheid...le-belastingplan-2016.pdf
Ze mogen inderdaad weleens komen met duidelijkheid, het is maar zo 1 jan.
There's nothing moister than an oyster.
Ik zie weinig concreets, behalve dan dat ze wat VNG en provinciale gelden gaan uitgeven.Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:08:
Het lijkt er sterk op dat de regeling landelijk kleiner word dan mijn gemeente doet...
Energiebelasting op elektriciteit gaat 2 cent/kWh omlaag. Energiebelasting op aardgas gaat 5 cent/m3 omhoog.
In ons geval levert dat een extra besparing op van tussen de 30 en 50 euro op jaarbasis. En het maakt de businesscase voor een zonneboiler en een warmtepomp weer een stukje rendabeler.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Even wat anders, leuk stukje op Floris Wouterloods site: http://www.zonnepanelen.w...-iets-nodig#disqus_thread
Een aandeel van > 40% hernieuwbare stroom is nog geen probleem voor het Duitse net, we kunnen in Nederland nog wel even vooruit met bijplaatsen.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
1,935ct eb minder op elektra.mkleinman schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:17:
Eerste "subsidie" regeling is bekend.
Energiebelasting op elektriciteit gaat 2 cent/kWh omlaag. Energiebelasting op aardgas gaat 5 cent/m3 omhoog.
In ons geval levert dat een extra besparing op van tussen de 30 en 50 euro op jaarbasis. En het maakt de businesscase voor een zonneboiler en een warmtepomp weer een stukje rendabeler.
5,104ct eb meer op gas.
maar dat is dan wel voor de BTW dus voor de particulier is het nog een 21% extra.
maar de brent olie staat nu op 40,3 dollar de barrel.
http://nl.investing.com/commodities/brent-oil
lage olie prijs lage elektra prijs.
er zijn nu al leveranciers die op 5,5ct per kWh kale prijs staan.
ik zou er niet verbaast van staan te kijken als het straks 18ct per kWh gaat worden waarmee we moeten gaan salderen.
en de verhoging op gas, met een zo lage olie prijs, het kan best wel eens zijn dat we die 5ct amper gaan merken op de rekening.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
In 1990 plaatste een Duitse lobbyclub voor de nucleaire industrie nog de volgende advertentie in kranten:drielp schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:49:
Mmm, kost mij dan 2 euro meer per jaar.
Even wat anders, leuk stukje op Floris Wouterloods site: http://www.zonnepanelen.w...-iets-nodig#disqus_thread
Een aandeel van > 40% hernieuwbare stroom is nog geen probleem voor het Duitse net, we kunnen in Nederland nog wel even vooruit met bijplaatsen.

0.9% aandeel windenergie zou in Duitsland onmogelijk zijn. 25 jaar na dato is het aandeel wind 10x groter dan het mogelijke en het aandeel wind en zon in de totale elektriciteitsproductie is zelfs ~17%.
In 1993 volgde een claim van grote Duitse energieleveranciers dat wind, zon en hydro hooguit 4% van het elektriciteitsverbruik zouden kunnen leveren maar er is gelukkig een alternatief, kernenergie:

Ondertussen zitten de Duitsers al op ~18% zon, wind en hydro en is kernenergie afgenomen tot ~16%. Het kan verkeren.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Oef. Met elektra zijn we erg zuinig, gas iets minder.. Dit kost mij € 60 op jaarbasis....mkleinman schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:17:
Eerste "subsidie" regeling is bekend.
Ja bij mij ook, als ik besluit niet te verhuizen volgend jaar.Tehh schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:12:
[...]
Oef. Met elektra zijn we erg zuinig, gas iets minder.. Dit kost mij € 60 op jaarbasis....

Geen idee uit welke krant het komt overigens.
Maar natuurlijk lachen ze ons uit over 100 jaar. 😃 Je weet alleen niet waarom. Dat dat komt omdat Nederland dan vol staat met windmolens kan, maar wellicht ziet de toekomst er anders uit. Dan zijn al die investeringen in die prachtige molens toch zinloos.marcel87 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:38:
Zouden zulke stukken niet gebaseerd zijn op rendement van oude technieken en een deel propaganda? Dat zie je tegenwoordig nog regelmatig, dat duurzaam niet uitkan of niet 100% dekkend kan worden. Inderdaad niet als we allemaal zo blijven denken, niet verder ontwikkelen, niet willen (/durven) te investeren. Kwestie van tijd, over 100 jaar lachen ze erom.
Of ze lachen als een boer met kiespijn omdat we niet eens een serieuze poging hebben gedaan om CO2 uitstoot te verminderen en Nederland uberhaupt leefbaar te houden.blissard schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:42:
[...]
Maar natuurlijk lachen ze ons uit over 100 jaar. 😃 Je weet alleen niet waarom. Dat dat komt omdat Nederland dan vol staat met windmolens kan, maar wellicht ziet de toekomst er anders uit. Dan zijn al die investeringen in die prachtige molens toch zinloos.
Voor huishoudens met zonnepanelen is het minder gunstig. Zij kopen nauwelijks nog elektriciteit, maar gaan wel meer betalen voor gas. En doordat de stroomprijs omlaag gaat is dat ook slecht voor de terugverdientijd van de panelen.!null schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:12:
Kost me 20 euro op de gasrekening, maar levert dan 40 euro op op de elektra rekening. Grofweg.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Of een andere warmtepomp.
Met deze winters blaast elke inverterairco met HR300+ een gasketel uit zijn sokken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Lachen zullen ze, maar laten we hopen dat dat de reden niet zal zijn 😃GENETX schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:20:
[...]
Of ze lachen als een boer met kiespijn omdat we niet eens een serieuze poging hebben gedaan om CO2 uitstoot te verminderen en Nederland uberhaupt leefbaar te houden.
gisteren op de radio: in het energiegebruik van kantoren en bedrijven is relatief eenvoudig 50 % te besparen. Gebouwen zijn onzuinig en installaties zijn verouderd, niet afgeregeld en worden slecht gebruikt. Als we dat nu eens zouden oplossen. Dan hebben we al meer gedaan voor duurzaamheid dan dat we heel Friesland vol zetten met windmolens (kunnen we daarna altijd nog doen).
Alleen is het lastiger om bedrijven te verplichten zuinig te zijn met energie, dan dat het is om weilanden vol windmolens te zetten. Daar zou ik over honderd jaar wel over willen lachen.
En er staan nog een mooi zwikkie bruinkoolcentrales te draaien in D, ook al is er nu een deal gesloten over de sluiting van een paar.styno schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:22:Ondertussen zitten de Duitsers al op ~18% zon, wind en hydro en is kernenergie afgenomen tot ~16%. Het kan verkeren.
Dat valt wel mee, gezien de omgevingswet ("alle energiebesparingsmaatregelen die binnen 5 jaar worden terugverdient zijn verplicht") en de recente Europese Energy Efficiency Directive (EED) artikel 8 en 14, welke audits verplicht stelt.blissard schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:27:
Alleen is het lastiger om bedrijven te verplichten zuinig te zijn met energie, dan dat het is om weilanden vol windmolens te zetten. Daar zou ik over honderd jaar wel over willen lachen.
Waar het in bedrijven en industrie echt op mank gaat is dat de energietarieven veel lager zijn. Daardoor is de terugverdientijd van zelf zoiets simpels als LED verlichting al gauw 6-8 jaar.
Los ervan dat met name de kantorensector het niet zo best doet op dit moment (vastgoedbubbel) en dus investeringsmijdend zijn.
In 1990 was het kristallijn PV record ook al ruim 16%, mono zat toen ook al rond de 20%. Een typische windturbine was al 500kW. Nee, rendement is geen argument om te stellen dat wind en zon nooit een significant aandeel in de elektriciteitsopwek zou kunnen vormen. Wat mij veel logischer lijkt voor deze uithaal van de kernlobby is dat in 1990 de publieke opinie en de politiek de 'wind' al behoorlijk in de zeilen van de RE's liet waaien. Toen werd al duidelijk dat massafabricage en zelfbeschikkingsrecht belangrijk zijn dat de burger zich geen loer hoeft te laten draaien door de grote monopolies. De industrie reageert daarop standaard met het verspreiden van FUD: met RE's gaan de lichten uit bijvoorbeeld. Je zag dezelfde strategie bij de tabaksfabrikanten, CFC's, en natuurlijk bij klimaatverandering.marcel87 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:38:
Zouden zulke stukken niet gebaseerd zijn op rendement van oude technieken en een deel propaganda? Dat zie je tegenwoordig nog regelmatig, dat duurzaam niet uitkan of niet 100% dekkend kan worden. Inderdaad niet als we allemaal zo blijven denken, niet verder ontwikkelen, niet willen (/durven) te investeren. Kwestie van tijd, over 100 jaar lachen ze erom.
Al zouden we over 100 jaar gratis fusiestroom krijgen dan zijn de investeringen in windturbines nog steeds verre van zinloos.Dan zijn al die investeringen in die prachtige molens toch zinloos.
Waarom of-of en niet en-en? Om een serieuze bijdrage te leveren zullen we beide moeten doen, bovendien versterken efficiency en meer RE opwek elkaar.blissard schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:27:
[...]
Lachen zullen ze, maar laten we hopen dat dat de reden niet zal zijn 😃
gisteren op de radio: in het energiegebruik van kantoren en bedrijven is relatief eenvoudig 50 % te besparen. Gebouwen zijn onzuinig en installaties zijn verouderd, niet afgeregeld en worden slecht gebruikt. Als we dat nu eens zouden oplossen. Dan hebben we al meer gedaan voor duurzaamheid dan dat we heel Friesland vol zetten met windmolens (kunnen we daarna altijd nog doen).
Overigens is het best moeilijk om sommigen van nut en noodzaak te overtuigen. Zo zijn er een paar no-brainers waar ik momenteel werk (een boel halogeen spots bijvoorbeeld: ~1kW die elke werkdag 9 uur aanstaan) en ik heb al uitgerekend dat die vervangen een investering is die in 2-3 jaar terugverdiend wordt maar het management wil er niet aan. Ze vragen me wel om te kijken of er zonnepanelen op het dak kunnen (het zichtbare deel) want dat is mooi voor de klanten.

Dat klopt. En afhankelijk van je prioriteiten is dat logisch of juist te gek voor woorden. Bruinkool is Duitsland's enige ruim voorradige binnenlandse energiebron, afgezien van wind en zon, en bovendien zo'n beetje de goedkoopste energiebron van de EU (externe kosten niet meegerekend). Geen enkel land heeft tot nu toe niet maximaal gebruik van zo'n situatie gemaakt.bluemoon23 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:13:
[...]
En er staan nog een mooi zwikkie bruinkoolcentrales te draaien in D, ook al is er nu een deal gesloten over de sluiting van een paar.
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Nu nog de inhoud ratificeren
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Voorlopig wel optimistisch gestemd dat er eindelijk echt iets lijkt te gaan gebeuren op grote schaal.
https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=hj445v
http://www.volvocars.com/...model/xc90/t8-twin-engine
Hij rijdt maximaal 35km elektrisch en dan plofmotor maar laad thuis en op bestemming netjes op.
Resultaat gemiddeld rijd hij 35-40% elektrisch
[ Voor 48% gewijzigd door ollie1965 op 14-12-2015 12:31 ]
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
"Smarthome" geen relevantie, beter onder "huishoudelijk" ?
Geen duurzaam alternatief .....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Lekker toeren met de tweeling. Zondag al even een stukje gefietst, en ze vinden het prachtig
(de eerste kilometers van de fiets waren wat minder duurzaam maar dat nemen we maar voor lief, ik was al lang blij dat dat op die manier ging.)
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 14-12-2015 15:54 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ja, prachtig ik herinner me nog dat we de trailer op de fietsvakanties ook altijd achter de tent (uit zicht) moesten plaatsen anders was hij er weer gelijk in gekropen.JeroenH schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:45:
Dit weekend (gebruikt) gekocht, een duurzaam vervoermiddel:
[afbeelding]
Lekker toeren met de tweeling. Zondag al even een stukje gefietst, en ze vinden het prachtig
(de eerste kilometers van de fiets waren wat minder duurzaam maar dat nemen we maar voor lief, ik was al lang blij dat dat op die manier ging.)
Er gaat een hele wereld voor ze open, zie maar hieronder.......
(vanaf 1.26)
Dit , hierom en hierom
We hadden al een "mamafiets" met een zitje voorop en achterop, maar die is een tijd terug zomaar uit onze tuin gestolen
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Maar ook deze goed vastzetten; anderen vinden 'm vast ook mooi.
Ze proberen het al wel. Dat duurt niet lang meer. Dat is trouwens ook een voordeel van zo'n fiets boven een normale fiets met zitjes: je hoeft niet zo hoog te tillen, en uiteindelijk zullen ze er inderdaad zelf in en uit kunnen klimmen. Vooral fijn voor de rug van mijn vrouw.Proton_ schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:23:
Veel plezier ermee, nog even en ze klimmen er zelf in denk ik (of misschien doen ze dat al).
Jazeker. Sowieso zit bij deze zo'n krulslot die je in het ringslot kunt prikken, daarnaast heb ik zojuist bij de Univé opgevraagd wat een diefstalverzekering kost, en dat valt reuze mee, minder dan € 50 per jaar. Dat gaan we dus wel doen voor in ieder geval één jaar.Maar ook deze goed vastzetten; anderen vinden 'm vast ook mooi.
Het is beter dan 100% op de plofmotor, laten we hybrides maar als een overgangs stuiptrekking van de ICE industrie zien.ollie1965 schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:31:
Vandaag de laatste der mohikanen zien staan, maar wel netjes aan de lader.
https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=hj445v
http://www.volvocars.com/...model/xc90/t8-twin-engine
Hij rijdt maximaal 35km elektrisch en dan plofmotor maar laad thuis en op bestemming netjes op.
Resultaat gemiddeld rijd hij 35-40% elektrisch
Het is vanaf 1 januari toch compleet klaar met de (plugin-)hybrides in Nederland. Prima zaak. Met full electrics is de eigenaar ten minste verplicht in te pluggen.Erasmo schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:06:
Het is beter dan 100% op de plofmotor, laten we hybrides maar als een overgangs stuiptrekking van de ICE industrie zien.
Verwijderd
De vraag is altijd wat je dan nog terug krijgt van de diefstal verzekering. Ondertussen sta je wel mee twee kids langs de kant van de weg. Ik heb een tijd terug ook naar deze fiets gezocht, maar helaas kon ik geen geschikte (gebruikte) vinden en nieuw vond ik toen te duur. Hier gewoon een Mama fiets, met voor en achter zitje. Al zitten de kids bij mij het liefst achter en niet voor.JeroenH schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:29:
[...]
Ze proberen het al wel. Dat duurt niet lang meer. Dat is trouwens ook een voordeel van zo'n fiets boven een normale fiets met zitjes: je hoeft niet zo hoog te tillen, en uiteindelijk zullen ze er inderdaad zelf in en uit kunnen klimmen. Vooral fijn voor de rug van mijn vrouw.
[...]
Jazeker. Sowieso zit bij deze zo'n krulslot die je in het ringslot kunt prikken, daarnaast heb ik zojuist bij de Univé opgevraagd wat een diefstalverzekering kost, en dat valt reuze mee, minder dan € 50 per jaar. Dat gaan we dus wel doen voor in ieder geval één jaar.
Dat driehoekje in het midden is wel een mooie plek voor het bevestigen van stevig slot.
De overgangsperiode is inderdaad wel voorbij ja, maar het heeft wel voor een flinke boost van laadpalen gezorgd. Kon het goedkoper en beter? Zeker maar daar valt achteraf niks aan te doen.JeroenH schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:09:
[...]
Het is vanaf 1 januari toch compleet klaar met de (plugin-)hybrides in Nederland. Prima zaak. Met full electrics is de eigenaar ten minste verplicht in te pluggen.
Net bericht gekregen dat m'n Zero echt eerst bij de dealer langs moet gaan en dat de dealer hem niet direct bij mij kan laten bezorgen.
Voor de afleveringsinspectie, je weet wel van die motor die er al 4.000 km op heeft zitten

Zo zonde dat ik het ding niet gelijk bij Zero kan kopen maar dat er weer een dealer tussen moet zitten...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Bizar.. je moet je warmtepomp/zonneboiler etc kopen, dan pas kun je subsidie aanvragen.. Die 70 miljoen is na 50000 aanvragen op en dan? Dan heb je de hoofdprijs betaald voor je warmtepomp/zonneboiler etc. en kun je fluiten naar de subsidie??
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
"Het verwarmingstoestel is uitgerust met een lucht/waterwarmtepomp, grond/waterwarmtepomp, water/waterwarmtepomp, hybride waterwarmtepomp of warmtepompboiler. Lucht/luchtwarmtepompen zijn uitgesloten."
De meest efficiënte en voor veel mensen toegankelijke (qua prijs en installatiemogelijkheden) WP's sluit men gewoon uit. Ben benieuwd naar de redenen. Zouden ze überhaupt 'te goedkoop' zijn om gesubsidieerd te worden? Mwah.
There's nothing moister than an oyster.
Dat denk ik wel, voor 700 euro heb je al een echte mitsubishi l/l staan..zeegerd schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:50:
En jawel, helaas pindakaas.
"Het verwarmingstoestel is uitgerust met een lucht/waterwarmtepomp, grond/waterwarmtepomp, water/waterwarmtepomp, hybride waterwarmtepomp of warmtepompboiler. Lucht/luchtwarmtepompen zijn uitgesloten."
De meest efficiënte en voor veel mensen toegankelijke (qua prijs en installatiemogelijkheden) WP's sluit men gewoon uit. Ben benieuwd naar de redenen. Zouden ze überhaupt 'te goedkoop' zijn om gesubsidieerd te worden? Mwah.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Als ik het goed begrijp, kan ik gewoon een losse collector kopen, dan de hele zwik installeren, en dan de rekening voor deze collector indienen. Als ik de voorwaarden goed begrijp.
Hmm een snelle blik op de site van de lokale kachelboer leert me dat ze al pelletkachels hebben vanaf €1400. Komt natuurlijk nog wel wat bij voor de schoorsteen en installatie maar met €500 eraf wordt het wel erg interessant.De subsidie is beschikbaar voor verschillende apparaten. Via een zonneboiler wordt zonlicht omgezet naar warmte voor het verwarmen van ruimtes of water. Een zonneboiler levert een gemiddeld huishouden een besparing op de energierekening op van rond de 130 euro per jaar en kost tussen de 2.000 en 5.000 euro. Een huishouden kan hiervoor gemiddeld een subsidie van € 650 euro aanvragen, afhankelijk van het type zonneboiler.
Een warmtepomp is een apparaat dat warmte uit de lucht, bodem of het grondwater warmte haalt en geschikt maakt voor het verwarmen van ruimtes of water. In bestaande woningen wordt vaak gebruik gemaakt van hybride warmtepompen, die gecombineerd worden met CV-ketels.
Een hybride warmtepomp levert een gemiddeld huishouden een besparing op de energierekening op van tussen de 200 en 300 euro per jaar en kost tussen de 5.000 en 7.000 euro. Een huishouden kan hiervoor tot 1.500 euro subsidie aanvragen, afhankelijk van het type warmtepomp.
In een pelletkachel worden houtpellets van samengeperst houtafval verbrand, waarmee een woning kan worden verwarmd. De kachel lijkt qua uiterlijk op een houtkachel, maar is veel energiezuiniger. Een pelletkachel levert een gemiddeld huishouden een besparing op de energierekening op van rond de 490 euro per jaar en kost gemiddeld 4.000 euro. Een huishouden kan hiervoor 500 euro subsidie aanvragen. Bij pelletkachels met een vermogen boven de 10 kilowatt komt hier voor iedere extra kilowatt nog 50 euro aan subsidie bovenop.
Ik woon in Duitsland, dus onbeperkt salderen is er bij mij niet bij.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Afhankelijk van je inschatting op het risico dat deze fiets ook gestolen wordt (goed slot?) is mij door een hoge pief in verzekeren geadviseerd om alleen dat te verzekeren wat je niet van je bank/spaar rekening kunt betalen. Al het andere kost je waarschijnlijk gewoon meer.JeroenH schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:29:
Jazeker. Sowieso zit bij deze zo'n krulslot die je in het ringslot kunt prikken, daarnaast heb ik zojuist bij de Univé opgevraagd wat een diefstalverzekering kost, en dat valt reuze mee, minder dan € 50 per jaar. Dat gaan we dus wel doen voor in ieder geval één jaar.
Over verzekeren gesproken. Heel mooi dat COP21 dit resultaat behaalt heeft. Natuurlijk is de overeenkomst zo zacht als boter dat al een uur uit de koelkast is maar het maakt het wel makkelijker om de overheid op zijn verplichtingen aan te spreken. En hoewel wetenschappelijk een doel van max 1.5 C beter te verdedigen is dan 2 C is het verre van reëel dat we dit daadwerkelijk gaan halen, dus dit lijkt een beetje overbodig. Maar alles wat meer actie tegen klimaatverandering aanmoedigt krijgt van mij een
Vertrouw alsjeblieft niet op het slot wat bij de fiets zit. Zeker die insteeksloten zijn gemeen:JeroenH schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:29:
Je ruilt namelijk gemak (dubbel op slot met 1 sleutel) in voor onveiligheid (want 1 slot kraken is twee sloten open). Google maar eens op axa moedersleutel.
Doe er lekker een abus iven bij: http://www.abus.com/nl/Ve...t-ketting/Iven-Chain-8210 en zet hem daarmee vast.
Wise enough to play the fool
voor vergelijken heb je meer cijfers nodig als 46ctSkyaero schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:57:
Discussie met een collega die kennelijk 46 eurocent per m3 gas betaald (van de bron). De grote jongens zitten daar gewoon 12 cent boven. De gasprijs is ontzettend laag op dit moment, maar hoe kan dit verschil zo groot zijn? Hebben de Essents e.d. gewoon verkeerd ingekocht op de futures markt?
inc/ex btw b.v.
regiotoeslag doet ook aardig wat.
olie prijs is laag, dus gas prijs is ook laag.
echt heel veel verschil zie ik meestal niet met de meeste leveranciers, maar ik houw ook niet alles bij.
(zoizo, mijn gebruik van elektra en gas is beide onder de 500, dus echt veel doet dat niet op de rekening.
vastrecht doet meer, en gelukkig is er de heffings-korting nog.)
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 15-12-2015 11:11 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zie bijvoorbeeld hier: https://www.consumentenbond.nl/energie/energiecollectief/
Klik op het icoontje 'i' naast "Gemiddelde Besparing"
Net even bij VanDeBron gekeken gas kost inc. btw, regiotoeslag zuid-holland en CO2 compensatie : € 0,49245 per m3.migjes schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:10:
[...]
voor vergelijken heb je meer cijfers nodig als 46ct![]()
inc/ex btw b.v.
regiotoeslag doet ook aardig wat.
olie prijs is laag, dus gas prijs is ook laag.
echt heel veel verschil zie ik meestal niet met de meeste leveranciers, maar ik houw ook niet alles bij.![]()
(zoizo, mijn gebruik van elektra en gas is beide onder de 500, dus echt veel doet dat niet op de rekening.
vastrecht doet meer, en gelukkig is er de heffings-korting nog.)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
het gevaar van energie vergelijkings-sites.Skyaero schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:20:
Het gaat om all-in prijzen
Zie bijvoorbeeld hier: https://www.consumentenbond.nl/energie/energiecollectief/
Klik op het icoontje 'i' naast "Gemiddelde Besparing"
ze willen maar wat graag dat je via hun overstapt.
(dat levert ze geld op namelijk, hoe onafhankelijk is die club dan eigenlijk nog?
uit ervaring via mijn werk weet ik dat een overstapper al snel een 50€+ oplevert.
b.v. de prijzen die Essent heeft staan per kWh op die site zijn van een jaar of 1 1/2 geleden.
Essent zit allang onder de 21ct per kWh.
maar ja dat aanpassen geeft natuurlijk een minder mooi marketing verhaal en potentiële overstappers een minder mooi beeld. (dus ook minder inkomsten voor hun.)
dit neemt verder niet weg dat een andere partij best wel eens betere prijzen kan bieden.
eigenlijk moet je de prijzen zelf vergelijken, maar dat is niet te doen voor jan met de pet.
er zitten vaak zoveel valkuilen en variabelen in dat een normaal iemand een vergelijkings-site nodig heeft.
maar hoe betrouwbaar waren ze eigenlijk?
wie heeft er een scherm afdruk van de vergelijkings-site gemaakt, en een jaar later ook na berekend of het ook allemaal wel klopt, niet dat er nog ergens een verborgen kosten zaten waardoor het verschil stiekem toch niet zo veel was.
(ook meenemend dat oude leverancier misschien ook wel prijzen heeft verlaagt in de tussen tijd.)
het word zo ingewikkeld om de rekening nog na te rekenen, dat ik het afgelopen jaar maar opgegeven had.
(leverancier had een fout gemaakt met het aantal dagen, 10 dagen te veel gerekend.
niet dat mijn rekening daar door niet meer klopte, maar ik kon dus niet meer terug rekenen of het wel klopte. je krijgt dan een vreemde afwijking, of te wel een lang verhaal, maar denk dan aan het prijs wijziging tussen 1 januari + 1 juli en dan de verdeling per 15 minuten
uiteindelijk weigert de leverancier om een correcte factuur te sturen, verschil was te klein volgens hun.
ik had graag die 38ct meer betaald voor een correcte factuur.)
dus ik zeg succes met het vinden van de waarheid.
marketing zul je wel vinden, maar waarheid vind ik al jaren niet meer.
De genoemde prijzen staan op contracten en facturen. Mijn collega heeft een factuur waar hij 48 eurocent per m3 all in (regiotoeslag, belastingen) betaald. Ik heb net mijn Nuon factuur gehad en betaal 62 eurocent per m3.Heb ook net een nieuw contract (DE Unie) en betaal 58 eurocent. Een familielid heeft ook net haar factuur en zit op 61 eurocent bij Essent.
Een energiedirect geeft op zijn website 53 eurocent per m3 aan, maar die heb ik nog niet kunnen bevestigen met een contract/factuur (niet genoeg collega's
Een verschil van 14 eurocent is gewoon belachelijk. Dat gaat niet meer om prijsvechten maar om inkoop. De gasprijs is het afgelopen jaar flink ingestort. huidige groothandelsprijs is zo'n 16 eurocent/m3. Tel daar zo'n 4 cent marge, 19 cent energiebelasting, 1 cent regiotoeslag, 1 cent ODE en 8 eurocent BTW, dan kom je op die 48 eurocent/m3 uit.
Een jaar geleden was de groothandelsprijs 26 eurocent/m3. Hebben de grote bedrijven, met hun snelle jongens op de handelsvloeren, nu werkelijk liggen slapen en middels futures gewoon veel te duur ingekocht? En zijn ze weggespeeld door de kleine partijtjes die alleen korte-termijn inkopen? Dat zou wel een blamage zijn.
Mijn contacten met mensen op de energiehandelsvloer zijn helaas verwaterd om na te kunnen gaan of dit het scenario is.
[ Voor 3% gewijzigd door Skyaero op 15-12-2015 12:50 ]
Ik lees
Voorwaarden voor particulieren
- U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft.
- U heeft de investering al gedaan voordat u een aanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is geïnstalleerd en in gebruik genomen.
- Het apparaat is nieuw aangeschaft en u heeft een betaalbewijs. Het is uw eigendom.
- Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd.
- U mag het apparaat niet binnen een jaar na de datum van de beslissing verwijderen.
Als ik dan zie "geïnstalleerd" ben ik bang dat de installatiebranche geld gaat verdienenEen voorbeeld...
Freek Jansen wil een zonneboiler op zijn zolder. De koopovereenkomst voor het apparaat is aangegaan op 15 januari 2016. Vanaf dit moment heeft Freek 3 maanden de tijd om subsidie aan te vragen, dus tot 15 april 2016. Binnen deze 3 maanden moet het apparaat zijn geïnstalleerd, in gebruik zijn genomen en zijn betaald. Dit moet hij aantonen bij de digitale subsidieaanvraag.
Tip: Maak goede afspraken met uw installateur. Na het overschrijden van de termijn van 3 maanden vervalt namelijk het recht op subsidie.
Zouden ze een aankoopbewijs met installatiekosten willen zien of een "installatiebedrijf. Hoop niet dat de klussers er naast grijpen. Maar anders doen we het nog steeds alleen jammer dat ik dan even in de wachtstand heb gestaan voor ongeveer 4 maanden.
Dit , hierom en hierom
ik herhaal:Skyaero schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:48:
Migjes, het gaat hier niet om de prijsvergelijkingssites.
dus ik zeg succes met het vinden van de waarheid.
marketing zul je wel vinden, maar waarheid vind ik al jaren niet meer.
sorrie, niet beter te vinden als dat, ik zou ook wel iets leukers willen vertellen.
en nog rekening houden met het feit dat al die partijen ook nog eens veel verschillende tarieven hebben voor verschillende contracten.De genoemde prijzen staan op contracten en facturen. Mijn collega heeft een factuur waar hij 48 eurocent per m3 all in (regiotoeslag, belastingen) betaald. Ik heb net mijn Nuon factuur gehad en betaal 62 eurocent per m3.Heb ook net een nieuw contract (DE Unie) en betaal 58 eurocent. Een familielid heeft ook net haar factuur en zit op 61 eurocent bij Essent.
Een energiedirect geeft op zijn website 53 eurocent per m3 aan, maar die heb ik nog niet kunnen bevestigen met een contract/factuur (niet genoeg collega's)
hoe ingewikkeld wil je het hebben.
hier kun je best wel eens gelijk in hebben.Een verschil van 14 eurocent is gewoon belachelijk. Dat gaat niet meer om prijsvechten maar om inkoop. De gasprijs is het afgelopen jaar flink ingestort. huidige groothandelsprijs is zo'n 16 eurocent/m3. Tel daar zo'n 4 cent marge, 19 cent energiebelasting, 1 cent regiotoeslag, 1 cent ODE en 8 eurocent BTW, dan kom je op die 48 eurocent/m3 uit.
Een jaar geleden was de groothandelsprijs 26 eurocent/m3. Hebben de grote bedrijven, met hun snelle jongens op de handelsvloeren, nu werkelijk liggen slapen en middels futures gewoon veel te duur ingekocht? En zijn ze weggespeeld door de kleine partijtjes die alleen korte-termijn inkopen? Dat zou wel een blamage zijn.
de kleine partijen kunnen best wel eens sneller schakelen en daardoor goedkoper inkopen in een markt met dalende prijzen.
ik verwacht wel dat ook de grotere partijen hun prijzen gaan aanpassen, zij dat dat wel wat langzamer gaat als de kleine partijen.
ik vraag me wel af hoe dat gaat lopen met stijgende prijzen.
daar probeer ik altijd vrij ver van weg te blijven.Mijn contacten met mensen op de energiehandelsvloer zijn helaas verwaterd om na te kunnen gaan of dit het scenario is.
maar persoonlijk, van mij mag de gas prijs wel naar 80-100ct gaan, heb ik geen moeite mee.
vastrecht, liefst 0€ of anders zo laag mogelijk.
op vastrecht valt niet te salderen.
dus liever de groot gebruiker laten betalen als de kleine gebruiker vastrecht in zijn maag splitsen.
maar de markt beweegt niet die kant op helaas.
lol, was ook niet een speciaal kloppende prijs, meer een prijs waar ik mee zou kunnen leven.Skyaero schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:26:
Laat de gasprijs maar niet te hard stijgen, mijn duurzame huis zal nog wel een jaar of 15 op zich laten wachtenZelf zou ik het liefst off grid gaan, maar daar is nog heel wat meer voor nodig.
eigenlijk moet je de gemiddelde gas gebruik pakken van een gezin. 1200m3
en dan de gemiddelde aansluitkosten (netbeheerder 235€
en die dan delen door 1200m3 voor de meer prijs van gas.
dus (235+35)/1200= 0.22€ op de gas prijs van nu ongeveer 0,55€, dus een prijs van +/- 0,77€ per m3 .
maar dan wel geen aansluitkosten/vastrecht meer.
(mischien wel ander getallen als ik nu geef, ik ben geen econoom dus kan niet alles berekenen.
het gaat niet over de berekening maar over het systeem. berekening is maar een voorbeeld.)
de meeste grotere gebruikers gaan dan meer betalen, de zuinige gebruikers betalen dan minder.
is een stuk duidelijker voor iedereen en maakt isoleren helemaal een no brainer.
maar ik ben bang dat ik hier mee vast beschuldigt word van een te linkse hobby te hebben.
Het hele gasverhaal laat mij nog niet los, maar goed, het is dan ook mijn werk om in dit soort dingen te graven. Wel opvallend is dat de verwachting is dat de gasprijzen de komende vijf jaar laag blijven
http://www.telegraph.co.u...Government-forecasts.html
en dat de huidige gasprijs het laagste is in 14 jaar. Mede-oorzaak: warme winters in Europa. Dus global warming helpt ons kennelijk fossiele brandstoffen te besparen
http://www.marketwatch.co...to-2012-levels-2015-12-11
Ik denk dat je schatting aardig laag is. Volgens de verschillende prijsvergelijkers zit dat zo tussen de 1700 tot 2300 kuub voor een gezin van 4 personen. Ik denk dat zij wel een aardige inschatting maken van gemiddeld.migjes schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:40:
[...]
eigenlijk moet je de gemiddelde gas gebruik pakken van een gezin. 1200m3ongeveer?
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Ik weet niet waar je woont, maar in Nederland niet hoor.Skyaero schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:03:
In dat opzicht is vastrecht best een eerlijk systeem: infrastructuurkosten worden verdeeld over de maatschappij en alleen de zwaarte van de aansluiting bepaalt de kosten. Eigenlijk net zoals onze weginfrastructuur,alleen het gewicht van de auto bepaalt de wegenbelasting..
afgezien van de auto, daar heb ik geen verstand van. (ik heb niet eens een rijbewijs, wel een drinkbewijs, lol)Skyaero schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:03:
Ben ik het niet helemaal mee eens. De zuinige gebruikers maken namelijk wel gebruik van dezelfde infrastructuur. In dat opzicht is vastrecht best een eerlijk systeem: infrastructuurkosten worden verdeeld over de maatschappij en alleen de zwaarte van de aansluiting bepaalt de kosten. Eigenlijk net zoals onze weginfrastructuur, alleen het gewicht van de auto bepaalt de wegenbelasting. In dat opzicht is je voorstel meer rechts dan links
ik vind het heel normaal als ik een pak melk koop in de supermarkt dat ik dan niet een extra bedrag hoef te betalen aan de kassa omdat het in de koeling staat.
dat soort bedragen behoren naar mijn inziens in de verkoop prijs te zitten, zodat het duidelijk is wat ik moet betalen aan de kassa.
linksom of rechtsom, voor gas en elektra vind ik dat niet anders.
ik durf nog geen voorspelling te maken voor 1 of 2 dagen verder.Het hele gasverhaal laat mij nog niet los, maar goed, het is dan ook mijn werk om in dit soort dingen te graven. Wel opvallend is dat de verwachting is dat de gasprijzen de komende vijf jaar laag blijven
http://www.telegraph.co.u...Government-forecasts.html
en dat de huidige gasprijs het laagste is in 14 jaar. Mede-oorzaak: warme winters in Europa. Dus global warming helpt ons kennelijk fossiele brandstoffen te besparen
http://www.marketwatch.co...to-2012-levels-2015-12-11
mij teveel kristalen bol werk.
maar met een dalende wereld economie + een over productie verwacht ik ook geen prijs stijgingen.
maar de politieke situaties in de wereld kunnen vrij snel omslaan, dus ook gas prijzen.
(denk aan onze zeer betrouwbare leverancier Vladimir Poetin.
euh inderdaad, aan mijn zin had toegevoegd moeten worden dat je niet* op basis van het aantal gereden kilometers wordt afgerekend. Gewicht=aansluiting, kilometers=gasverbruik, tenminste dat had de analogie moeten zijn. En ja het hangt van nog meer zaken af.AllesKan schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:19:
[...]
Ik weet niet waar je woont, maar in Nederland niet hoor.
Maar goed, ik heb alleen een fiets en betaal dus geen wegenbelasting. Ik ben alleen geld aan boterhammen met pindakaas om de fiets aan te drijven
* nog niet aka rekeningrijden
Benieuwd hoeveel particulieren een poging gaan doen, gezien de ruimere voorwaarden voor zakelijke gebruikers die 4 januari om 9 uur slecht op basis van een plan van aanschaf al een aanvraag in kunnen dienen.ollie1965 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:57:
Over de komende subsidie regeling.
Ik lees
Als ik dan zie "geïnstalleerd" ben ik bang dat de installatiebranche geld gaat verdienen
Zouden ze een aankoopbewijs met installatiekosten willen zien of een "installatiebedrijf. Hoop niet dat de klussers er naast grijpen. Maar anders doen we het nog steeds alleen jammer dat ik dan even in de wachtstand heb gestaan voor ongeveer 4 maanden.
Bij SDE+ ligt de kasuitgave op basis van beschikkingen ook op ca 35% voor werkelijk opgewekte energie
http://www.rvo.nl/subsidi...zakelijke-gebruikers-isde
Voor particulier: dient het na 1 januari te zijn en om rond 9 uur 4 januari klaar te zitten, is maar 57 uur met een weekend er in om apparaat geïnstalleerd, in gebruik genomen en betaald te hebben
[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 15-12-2015 15:01 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Melk MOET in de koeling bewaard worden.migjes schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:43:
ik vind het heel normaal als ik een pak melk koop in de supermarkt dat ik dan niet een extra bedrag hoef te betalen aan de kassa omdat het in de koeling staat.
dat soort bedragen behoren naar mijn inziens in de verkoop prijs te zitten, zodat het duidelijk is wat ik moet betalen aan de kassa.
Een flesje frisdrank niet, als hij dus wel in de koeling staat betaal je meer.
Hoe werkt dit?Domba schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:00:
[...]
Benieuwd hoeveel particulieren een poging gaan doen, gezien de ruimere voorwaarden voor zakelijke gebruikers die 4 januari om 9 uur slecht op basis van een plan van aanschaf al een aanvraag in kunnen dienen.
Ze krijgen toch pas hun geld als het geinstalleerd is? Wordt het dan gereserveerd denk je?
Zakelijke aanvragen die aan eisen voldoen, krijgen een beschikking,waarmee het beschikkingsbudget van ca €70mln steeds verder afneemt.!null schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:35:
[...]
Hoe werkt dit?
Ze krijgen toch pas hun geld als het geinstalleerd is? Wordt het dan gereserveerd denk je?
Na beschikking is er 12maanden de tijd voor realisatie en blijft het bij een plan dan valt dit voorlopig gereserveerde bedrag dus niet vrij voor 2017, de ISDE regeling loopt 5 jaar.
Regel een KvK inschrijving als particulier en je kunt 4 januari om 9 uur eerst een merk & type apparaat kiezen uit de lijst en daarna rustig offertes gaan aanvragen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik ga op 4 januari kijken welke water water warmtepomp er tussen staan, hopelijk de 2 welke ik op het oog heb en dan ga ik een besluit nemen.
Ik verwacht persoonlijk binnen een week, het is de eerste keer in dit segment en zijn ook goed bereikbaar investeringen (aldan niet binnen de 5j tvt regel bedrijven,) voor ook de kleine ondernemer & ZZP-er.PolderPloer! schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:06:
Denk je werkelijk dat de pot van 70 miljoen zo snel leeg is?
Ik ga op 4 januari kijken welke water water warmtepomp er tussen staan, hopelijk de 2 welke ik op het oog heb en dan ga ik een besluit nemen.
(Bijv monoblock L/W WP of pellet/biomassa kachels zijn niet zo installatie intensief/ingrijpend met de bestaande gas-CV als naverwarmer)
Poging kan je altijd doen, ben wel benieuwd of je voor deze een aanvraag, vooraf 't al geheel kunt voorbereiden tot op bewijs pdf/foto van de installatie na vanwegePolderPloer! schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:18:
Maar ik kan op 4 januari toch gewoon een subsidieaanvraag doen? Tegen de tijd dat deze in behandeling komt heb ik alles wel geinstalleerd en keurig met bon van 2016
U heeft de investering al gedaan voordat u een aanvraag doet.
Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is geïnstalleerd en in gebruik genomen.
Het apparaat is nieuw aangeschaft en u heeft een betaalbewijs. Het is uw eigendom.
Zo makkelijk zal dat waarschijnlijk niet gaan. Waarschijnlijk moet er ook enige omzet zijn voordat je zakelijk deze investering zal mogen doen (anders heb je een probleem met de blauwe enveloppen fabriek).Domba schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 19:55:
[...]
Regel een KvK inschrijving als particulier en je kunt 4 januari om 9 uur eerst een merk & type apparaat kiezen uit de lijst en daarna rustig offertes gaan aanvragen.
En natuurlijk een eHerkenning (ook weer iets van Euro 30,-- voor 2+)
Als het echt een verplichting is van "geïnstalleerd" (en dus niet zelf doen) ben ik zeer waarschijnlijk goedkoper uit om het zelf te doen. Jammer dat de voorwaarden en middelen pas bekend zijn bij de start en dat particulieren dus al 0-1 achterstand hebben.
Of gaan we samen (nieuwe draad in dit forum) een voorsprong nemen en http://www.dhpa-online.nl/ en http://www.hollandsolar.nl/leden.html benaderen en vragen open te publiceren welke producten bij het ministerie zijn aangemeld...
Dit , hierom en hierom
Je betaalt voor het autogebruik al sinds jaar en dag ook op basis van de kilometers. Hoe meer je rijdt hoe meer brandstof je nodig hebt en hoe meer belasting de overheid dus van je krijgt.Skyaero schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:52:
euh inderdaad, aan mijn zin had toegevoegd moeten worden dat je niet* op basis van het aantal gereden kilometers wordt afgerekend. Gewicht=aansluiting, kilometers=gasverbruik, tenminste dat had de analogie moeten zijn. En ja het hangt van nog meer zaken af.
Je kan daar wel een beetje in sturen door een zuinig auto te rijden ipv een minder zuinige. Maar dat is met gas ook niet anders. een HR-ketel is zuiniger dan een VR-ketel.
Als je elektrisch rijdt betaal je overigens ook nog steeds belasting over de energie die je nodig hebt om vooruit te komen. Relatief gezien is dat zelfs meer dan op fossiele brandstof! Als zal dat straks wel op ongeveer gelijke waardes als benzine uitkomen als er 2 cent van de energiebelasting af gaat.
Dan ga ik er natuurlijk wel even vanuit dat je geen PV installatie hebt waar je "gratis" energie mee op kan wekken, maar gewoon de tarieven die je moet betalen aan de elektriciteitsleverancier.
Wat dat betreft snapte ik destijds ook het hele gedoe met ingewikkelde poortjes om te zien waar je rijdt etc niet. Je kan gewoon de belasting op brandstof verhogen en dan ben je klaar. Alleen als je andere tarieven op andere tijden wil rekenen (wel betalen in de spits, niet er buiten) dan heb je dure systemen nodig om dat te registreren.
Dat is -neem ik aan- ook 1 van de redenen dat de energie boeren zo graag een slimme meter willen hebben in ieder huis. Dan kunnen ze over drie jaar er voor zorgen dat je weinig betaalt (en terug krijgt!) als er veel aanbod is van energie (het waait hard of de zon schijnt flink) en vervolgens mag je wel flink betalen als er weinig aanbod is (een windstille nacht en je wil net als alle buren je elektrische auto laden omdat je morgen weer op het werk wil komen).
Een beetje jammer dat een analogie zo kortzichtig wordt bekeken.JeroenE schreef op woensdag 16 december 2015 @ 05:03:
Je betaalt voor het autogebruik al sinds jaar en dag ook op basis van de kilometers. Hoe meer je rijdt hoe meer brandstof je nodig hebt en hoe meer belasting de overheid dus van je krijgt.
Motorrijtuigenbelasting was oorspronkelijk geoormerkt voor de aanleg en onderhoud van wegen. De hoogte van de belasting is niet afhankelijk van het aantal gereden kilometers. Het capaciteitstarief is geoormerkt voor de aanleg en onderhoud van de transportnetten en -leidingen. De hoogte van het capaciteitstarief is niet afhankelijk van het energiegebruik.
Elektriciteit en gas wordt door de overheid gezien als vervuilend en daarom wordt er extra energiebelasting op geheven om zo een incentive te geven om er zuinig mee om te gaan. Accijnsen op benzine zijn er op eenzelfde wijs.
Zie je nu de analogie?
Overigens is motorrijtuigenbelasting al lang niet meer geoormerkt en gaat het gewoon op de grote hoop. En de effectiviteit van (energie)belastingen en accijnzen is op zijn minst discutabel, maar dat is een heel ander verhaal.
Het doel van die poortjes was precies wat jij benoemt: in de spits een hoger tarief kunnen rekenen zodat mensen de spitsuren gaan mijden. Ook hier is de effectiviteit en business case op zijn minst discutabel.Wat dat betreft snapte ik destijds ook het hele gedoe met ingewikkelde poortjes om te zien waar je rijdt etc niet. Je kan gewoon de belasting op brandstof verhogen en dan ben je klaar. Alleen als je andere tarieven op andere tijden wil rekenen (wel betalen in de spits, niet er buiten) dan heb je dure systemen nodig om dat te registreren.
Ah, het zo vaak gehoorde argument dat de energieboeren de slimme meter wilden hebben om hun evil plan uit te kunnen voeren. Mensen schijnen zich weinig te hebben ingelezen in het proces hoe de slimme meter tot stand is gekomen.Dat is -neem ik aan- ook 1 van de redenen dat de energie boeren zo graag een slimme meter willen hebben in ieder huis. Dan kunnen ze over drie jaar er voor zorgen dat je weinig betaalt (en terug krijgt!) als er veel aanbod is van energie (het waait hard of de zon schijnt flink) en vervolgens mag je wel flink betalen als er weinig aanbod is (een windstille nacht en je wil net als alle buren je elektrische auto laden omdat je morgen weer op het werk wil komen).
Het plan voor de introductie van slimme meters kwam van de overheid. Op dat moment zaten de meetbedrijven nog onder de energieleveranciers. Wie zo rond 2007 bij Oxxio zat, heeft nog een slimme meter kunnen krijgen. De andere leveranciers hadden er absoluut geen zin in.
De meetbedrijven zijn, uit mijn hoofd, in 2008 alsnog naar de netbeheerders gegaan. Die zaten er helemaal nog niet op te wachten, zij waren nog met de nasleep van de opslitsing bezig. Uiteindelijk heeft de overheid veel druk moeten uitoefenen om de netbeheerders aan de slag te krijgen.
Op een gegeven moment hebben netbeheerder de slimme meter toch omarmd. Mede vanwege het succes in o.a. Italie. Met realiseerde zich dat, in combinatie met het moderniseren van onderstations, er veel geoptimaliseerd kon worden in de distributienetten.
De meeste energieleveranciers doen nog steeds weinig met slimme meters anders dan via ODA eventueel je gegevens tonen. Dit komt omdat de back-office systemen niet met deze hoeveelheden data op kunnen (bijvoorbeeld in combinatie met uurlijkse tarieven). Partijen als EnergyWorkx hebben daar op ingespeeld middels cloud oplossingen. Beetje jammer dat alles dan wel bij Google staat.

http://arstechnica.com/sc...-plan-to-suck-up-the-sun/
Another resident—a retired science teacher, no less—expressed concern that a proposed solar farm would block photosynthesis, and prevent nearby plants from growing. Jane Mann then went on to add that there seemed to have been a lot of cancer deaths in the area, and that no one could tell her solar panels didn't cause cancer.
Signatures zijn voor boomers.
http://thehigherlearning....k-up-all-the-suns-energy/
Zelfs slimme mensen geloven in de gekste dingen ......styno schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:50:
Verbaasd me niks. Je zou kunnen denken dat het maar een stel domme hillbillies zijn maar zelfs hele slimme mensen kunnen hele domme overtuigingen hebben. Zo hebben zelfs diverse Nobel Prijs winnaars en astronauten serieus heel bizarre dingen geclaimd buiten hun vakgebied. Angst voor nieuwe dingen, veranderingen of conflicten met de ideologie vormen sterke barrieres tot rationeel denken.
Tja, zonnepanelen werpen schaduw daar valt weinig aan te doen. Maar het lijkt me dat PV het beste eerst geplaatst kan worden waar de grond vervuild of uitgeput is. 20 jaar rust zal in dat geval meer goed doen dan kwaad. Prima land voor wat schapen.marcel3 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:15:
Toch is dat fotosyntheseverhaal niet helemaal onzin. Ik las onlangs nog een stukje in een bodemvakblad over hoe de bodem onder zonneparken verandert in een soort woestijngrond. Het pleidooi was dan ook om in NL niet aan zonneparken te beginnen zo lang er nog zoveel onbenut dakoppervlak is.
Woestijngrond zou ik in Nederland ook niet verwachten, grasvelden op het noorden in de schaduw van gebouwen is eerder te mossig dan kaal.
Wat foto's van ground mounted PV
Ik denk dat dat niet ging over Nederland? "Woestijngrond" lijkt me lastig. Natuurlijk valt op een deel van het gras er onder (verschuivende schaduw) minder zon. Ook de indirecte straling is minder. Maar daar heb je naast een gebouw ook last van en daar groeit in Nederland echt wel gras.marcel3 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:15:
Toch is dat fotosyntheseverhaal niet helemaal onzin. Ik las onlangs nog een stukje in een bodemvakblad over hoe de bodem onder zonneparken verandert in een soort woestijngrond.
Ik zou wel pleiten voor een hoge opbouw zodat de effecten minder zijn en de schapen er goed onderdoor kunnen om het allemaal netjes te houden. Daarnaast is er dan nog altijd de opbrengst van de schapen, wel minder als een open weiland maar dat is vaak al te rijk voor schapen, zeker in het voorjaar.
Koeien zijn niet handig, groot, zwaar en slopen graag wat .....
Dat is natuurlijk weer een domme uitspraak van die "expert". Ja natuurlijk moet je zoveel mogelijk op ongebruikte daken leggen maar dat betekend niet dat je niet op land parken kan aanleggen waar er ruimte voor is. We hebben ieder paneel nodig !Het pleidooi was dan ook om in NL niet aan zonneparken te beginnen zo lang er nog zoveel onbenut dakoppervlak is.
Dit is ook niet handig ....

[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 16-12-2015 10:34 . Reden: foto ]
Ik ben nieuw op dit topic
Het grootste gedeelte van het jaar leef ik op natuurlijke energy. Had vroeger altijd een windmolen op mijn boot een Windseeker amerikaanse windturbine.

Tijdens de hevige storm januari 2006 is deze met een enorme dreun neer geklapt op me deck. De tuidraad naar de lier die was gebroken gelukkig alleen verfschade op het deck windmolen total loss.
Gisteren heb ik na bijna 10 jaar weer een nieuwe windmolen besteld een Black 600.

Deze is niet te vergelijken met de Windsheeker wat een enorme herrie bak was.
De black 600 staat bekend om zijn stille werking en hoge opbrengst bij een laag toerental en bij weinig wind al behoorlijke opbrengst.
Ik hoop hem voor het weekend binnen te hebben.
[ Voor 66% gewijzigd door LEX63 op 16-12-2015 21:27 ]
En voor wat betreft verontreinigde grond: als het bodemleven inderdaad wordt beïnvloed, dan zou dat wel een mindere combinatie zijn. Voor de afbraak van organische verontreinigingen is dat bodemleven juist essentieel.
Het is helemaal wel onzin.marcel3 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:15:
Toch is dat fotosyntheseverhaal niet helemaal onzin. Ik las onlangs nog een stukje in een bodemvakblad over hoe de bodem onder zonneparken verandert in een soort woestijngrond. Het pleidooi was dan ook om in NL niet aan zonneparken te beginnen zo lang er nog zoveel onbenut dakoppervlak is.
Voor fotosythese heb je geen direkt zonlicht nodig, er zijn genoeg planten die ook in de schaduw groeien. Daarbij staat in het artikel "prevent nearby plants from growing". Aannemende dat dat niet gaat over planten onder de zonnepanelen is het volstrekte onzin.
Signatures zijn voor boomers.
marcel3 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:15:
ik ga zeker niet ontkennen dat het niet zo is.styno schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:31:
[...]
Tja, zonnepanelen werpen schaduw daar valt weinig aan te doen. Maar het lijkt me dat PV het beste eerst geplaatst kan worden waar de grond vervuild of uitgeput is. 20 jaar rust zal in dat geval meer goed doen dan kwaad. Prima land voor wat schapen.
Woestijngrond zou ik in Nederland ook niet verwachten, grasvelden op het noorden in de schaduw van gebouwen is eerder te mossig dan kaal.
Wat foto's van ground mounted PV
waar pv op de grond word gezet, ontstaat een probleem met de ondergrond.
net zo als je er een huis bouwt.
het grootste probleem is dat de meeste op de grond setjes maar met kleine rekjes worden gedaan.
en dan word het onkruid (de natuur is weerbarstig, dat spul groeit altijd precies op die plaatsten.) plat gespoten met stevig middel, want schaduw is slecht voor de opbrengst.
dit samen met een verstoorde huishouding van het water, maakt dat de grond word door spoelt en alle voedings-stoffen zullen verdwijnen.
met een mini woestijn tot gevolg.
maar zie dat wel in perspectief, haal je de pv weer weg(of het huis), dan is de grond in Nederland binnen 10 jaar weer hersteld, daar hebben we speciale planten voor in de natuur, pionier planten
maar ook een goed beheer, zonder gif, met schapen b.v. kan ook een nette ondergrond worden behouden.
het is wel dat het gras onder de panelen minder oplevert als een veldje zonder pv, maar dat hoeft geen ramp te zijn gewoon de schapen iets meer grond geven als op een veltje zonder pv.
ook niet denken dat een woestijn creëren iets is wat niet in nederland kan.
voorbeeld: neem de drunense duinen in braband.
dat is een voorbeeld hoe mensen door overmatig heide af te steken een woestijn in Nederland kunnen maken.
[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 16-12-2015 10:57 ]
Leuk, heb je nog een stukje ongebruikt dek over waar je een paneeltje neer kan leggen?LEX63 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:38:
Hoi
Ik ben nieuw op dit topic
Het grootste gedeelte van het jaar leef ik op natuurlijke energy. Had vroeger altijd een windmolen op mijn boot een Windsheeker amerikaanse windturbine.
]
Tijdens een hevige januaristorm 2006 is deze met een enorme dreun neer geklapt op me deck de tuidraad naar de lier die was gebrok gelukkig alleen verfschade op het deck.
Gisteren heb ik na bijna 10 jaar weer een nieuwe windmolen besteld een Black 600.
Deze is niet te vergelijken met de Windsheeker wat een enorme herrie bak was.
De black 600 staat bekend om zijn stille werking en hoge opbrengst bij een laag toerental en bij weinig wind al behoorlijke opbrengst.
Ik hoop hem voor het weekend binnen te hebben.
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.