Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Bedankt! Dat was het inderdaad precies!
Yes, waarom ver reizen als het ook dichterbij huis kan.ollie1965 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 16:51:
[...]
Je gaat in Amsterdam bekijken wat ze in Eindhoven bedacht hebben
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Hopelijk gaat het niet mis. Dan is al het land voor tientallen kilometers, misschien wel honderden kilometers benedenwinds, voor eeuwen onbruikbaar.
Oh wacht...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
(In dit geval is NL, maar ook BE, DE,... je achtertuin trouwens.... http://www.rtlnieuws.nl/n...inspecteren-na-incidenten )
Ander vraagje nu.
Er zijn hier verschillende mensen met een warmtepompdroger. Hebben wij ook: een Zanussi. Deze is bevestigd aan de waterafvoer (waar de wasmachine ook op is aangesloten).
Echter, sinds we het apparaat hebben is het bij gebruik ervan zeer vochtig in de bijkeuken, waar ie staat. Ik had gehoopt dat het vocht toch grotendeels wordt afgevoerd via de afvoer, maar blijkbaar verdampt er van alles, wat in de hele ruimte vervolgens condenseert. Natte bedoening met intussen schimmel tot gevolg.
De klep onderaan, waar condensor (?), afvoer en 3e filter zitten (niet vergeten schoon te maken inderdaad) bevat enkele rubbers die suggereren dat het daar waterdicht moet zijn.
Iemand anders die ik ken met een WPdroger, zegt dat het bij hen juist helemaal niet meer vochtig is (in vergelijking met een condensdroger).
Ideeën, ervaringen,...? Bij te weinig probeer ik even een apart topic.
There's nothing moister than an oyster.
Overigens heb ik nog niet de moeite genomen hem op de afvoer aan te sluiten, ik leeg nog de opvangbak na elke droogbeurt. Als ik meer tijd zou hebben zou ik nadanken over het aansluiten van de afvoer van de droger op de stortbak van de wc.
Overigens niet supertevreden over de droogkwaliteit. Als ik de filters héél goed schoonhoud kan het er nét mee door.
-edit-
Overigens bedenk ik me net dat ik toen we hem net hadden eens de tijd genomen heb om het gewicht van de natte was, droge was en het water in de afvoertank te meten. Ik weet het niet meer heel precies, maar volgens mij zat er meer water in de afvoertank dan er water uit het wasgoed verdwenen was. Destijds trok ik de conclusie dat de droger dus vocht uit de lucht condenseert. Als je tijdelijk terug kunt switchen naar de afvoertank zou je dat ook eens kunnen doen, kijken of je droger meer of minder water produceert dan hij aan de was onttrekt.
[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 04-01-2016 15:46 ]
Praat me er niet over, zag net op het parkeerterrein hier een satelliet opstraal wagen van de RTBF .zeegerd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:30:
Oh wacht, inderdaad, een probleem met een kapotte kerncentrale in de achtertuin is misschien minder erg, ja.
Duiding: http://www.bndestem.nl/re...eid-van-burgers-1.5591697
http://www.bndestem.nl/re...e-incident-doel-1.5591434
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
http://www.bbc.co.uk/news/uk-wales-34999951
Nog altijd is Wales en Engeland leefbaar. Hij heeft zelfs de zure regen die we met al onze NOx-uitstoot hebben gemaakt overleefd.
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb vroeger wel eens dronken op mijn achterwiel gefietst (flinke tijd terug hoor...Maasluip schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:46:
Nog altijd is Wales en Engeland leefbaar.
Does not compute.
Nadeel voor B is dat ze dan echt een probleem hebben.
Ze hebben een energie tekort in België, en de interconnectie is te klein om het uit het buitenland te halen.
Dit , hierom en hierom
compute dit wel?Maasluip schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:53:
Dat is het punt. We verzieken liever dag in dag uit ons milieu met excessieve CO2, NOx en SO2 uitstoot dan... welk risico exact dat een kerncentrale ontploft?
Does not compute.
centrale draait dus 50 jaar.
pas in 2026 word hij volledig stil gezet. (11 jaar)
pas in 2105 kunnen we de laatste gebouwen daar afbreken. (90 jaar)
en dan heb je nog een stukje rest stoffen die moeten worden opgeslagen tot ......????
ik hoop dat ze heel veel winst hebben gemaakt, maar dat word nog best een grote kosten post om dat te gaan oplossen.
maar goed die kosten hoef je natuurlijk geen rekening mee te houden, dat mogen je kinderen betalen.
(ontploffen van een centrale ben ik niet zo heel bang voor, maar doorschuiven van de kosten is vrijwel een zekerheid.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Als het fout gaat met kernenergie zijn de gevolgen niet te overzien en kunnen zoals globaal zijn.Maasluip schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:53:
Dat is het punt. We verzieken liever dag in dag uit ons milieu met excessieve CO2, NOx en SO2 uitstoot dan... welk risico exact dat een kerncentrale ontploft?
Does not compute.
Highest levels of Fukushima radiation detected off the US West Coastt
http://www.sciencealert.c...ted-off-the-us-west-coast
De verborgen kosten van kernenergie zijn overigens ENORM!! Kernenergie is gewoon enorm fout en uiteindelijk met al het afval oncontroleerbaar. Maar ach.. dat afval dat mogen de volgende generaties regelen

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2016 16:52 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Afvoer schijnt zogenaamd gecondenseerd en daarmee kalk vrij water te zijn,.. handig voor in de strijkbout.. de WC stortbak heeft niet zo veel functie: je bespaard er in iedergeval geen water mee (mocht dat 't idee zijn).JeroenH schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:39:
. Als ik meer tijd zou hebben zou ik nadanken over het aansluiten van de afvoer van de droger op de stortbak van de wc.
Ik heb overigens een Miele WP droger, die ik vrijwel altijd op extra-droog zet, en dan is het echt wel droog. Ik zeg niet dat Samsung geen goede spullen maakt, maar wel dat mijn Miele het goed doet,. en das maar goed ook, want toen ik m kocht waren die WP drogers nog stervensduur.
Het drogen duurt wel vrij lang, maar geduld is iets waar ik qua wassen meestal niet om verlegen zit. Slangetje hangt in de afvoer van de wasmachine erbij, want droger staat bovenop wasmachine.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Je bent toch niet bang voor een beetje gammastraling?revolution-nl schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:40:
[...]
Als het fout gaat met kernenergie zijn de gevolgen niet te overzien en kunnen zoals globaal zijn.
Highest levels of Fukushima radiation detected off the US West Coastt
http://www.sciencealert.c...ted-off-the-us-west-coast
De verborgen kosten van kernenergie zijn overigens ENORM!! Kernenergie is gewoon enorm fout en uiteindelijk met al het afval oncontroleerbaar. Maar ach.. dat afval dat mogen de volgende generaties regelen![]()
[afbeelding]
Ik denk dat (een vorm van) kernenergie onontkoombaar is. Hopelijk middels Thorium MSR's, hoewel daar nog weinig van gebouwd zijn. De energiebehoefte van de wereld is enorm, vooral in de landen die nu aan het industrialiseren zijn. Met matiging en duurzame energie alleen komen we er echt niet.
Ik zou eerst al het dubbel glas vervangen door HR++, met bijkomend voordeel dat je verwarmingscapaciteit dan mogelijk geen probleem meer isnosmo king schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:41:
Apart topic van gemaakt: Totaal advies mbt isolatie, verwarming, energie besparing
In het kort: zijn er bedrijven die een totaal advies kunnen geven m.b.t. Isolatie, verwarming, energie besparing etc?
Achtergrond: Ons huishouden verbruikte afgelopen december ongeveer 5 m3 gas per dag, ik zou dit graag omlaag willen brengen.
Uitgangssituatie
- Huis uit 1979
- Woonruimte: 135 m2, woonkamer + (open)keuken: 37 m2
- Grote schuifpui
- plintverwarming in de keuken + convector put bij de schuifpui
- Convector is laatste in de CV leiding keten, CV temp is dus het laagst daar
- ik heb zelf een BDE (ventilatoren) op de cenvectorput geplaatst
- CV ketel: Vaillant ecoTEC plus "HR" type: VHR25-30/CW4
- Tonzon vloerisolatie
- Muren bevatten glas/steenwol isolatie
Volgende punten van aandacht
- Ik vermoed dat de verwarmingscapaciteit niet afdoende is, vroeger was er in de keuken een grote radiator die vervangen is door de plint verwarming
- plintverwarming maakt vrij veel lawaai, liefst willen we hier vanaf
Ik zou graag advies willen over wat is een goede investering is
- Hoeveel warmte verlies ik via de schuifpui, of andere plekken? Moet ik wat isoleren?
- Is er inderdaad een warmte capaciteitsprobleem? Hoe kan ik dit oplossen? extra verwarming, maar waar, en welk type, convector, radiator, infrarood...
- Is het handig om CV leidingen om te gooien, zodat de convectorput eerder in de keten terecht komt?
- andere zaken waar ik nog niet aan gedacht hebt
Is dit draadje eigenlijk de juiste plek om dit te posten? Enfin, Zijn er mensen die ervarnigen hebben met dergelijke bedrijven?
3x plof op de ca. 500 gebouwd? Dat is ca. 0,6%. Hoezo does not compute...Maasluip schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:53:
Does not compute.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Plus het winnen, transporteren en verrijken van de grondstof is ook een vrij intensief iets.franssie schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:23:
Het probleem van kerncentrales is dat ze actief gekoeld moeten worden omdat het instabiele systemen zijn en het afval is weinig duurzaam, dus nee dank je wel
Het leven bestaat uit keuzes makenmigjes schreef op maandag 04 januari 2016 @ 10:37:
[...]
ik snap wel dat je niet voor een dure water/water warmte pomp wil gaan.
maar een simpele lucht/lucht warmtepomp/airco, kan voor minder als 2000€ al aangeschaft worden geïnstalleerd en wel (en je hebt meteen een hoop extra luxes er gratis bij
denk aan ontvochtiger of juist bevochtiger voor in huis ).
Maar ik hou je betoog over een (lucht/lucht) warmtepomp zeker in gedachten.
Het is een heel interessante optie.
En wij zijn niet de rotzooi van de kolenstook van de vorige generaties aan het opruimen? Ik vind het zo kortzichtig om alleen tegen kernenergie te schoppen als je ziet welke problemen het opwekken van energie met conventionele methodes ook oplevert.revolution-nl schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:40:
[...]
De verborgen kosten van kernenergie zijn overigens ENORM!! Kernenergie is gewoon enorm fout en uiteindelijk met al het afval oncontroleerbaar. Maar ach.. dat afval dat mogen de volgende generaties regelen
En hoeveel incidenten en ongevallen zijn er niet gebeurd in conventionele centrales? Alleen hoor je daar nooit over omdat dat niet ernstig zou zijn.Bezuiniger schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:15:
[...]
3x plof op de ca. 500 gebouwd? Dat is ca. 0,6%. Hoezo does not compute...
Wikipedia: Energy accidents
Ik pik er even een paar uit.
29 October 2009: Jaipur (Indian Oil) Fire killed 12 people and injuring 300, with 500,000 people evacuated, the first explosion shattered window glass 3 km away.
October 29, 2012: Hurricane Sandy caused a ConEdison power plant to explode, causing a blackout in most of Midtown Manhattan. The blue light emitted from the arc made places as far as Brooklyn glow. No person was killed or injured.
February 7, 2010: 2010 Connecticut power plant explosion. Five people died in the explosion.[38]
[ Voor 47% gewijzigd door Maasluip op 05-01-2016 08:42 ]
betoog vind ik wat overdreven, ik zie het zelf meer als een technische uitleg en de verhoudingen die je dan tegen komt of beter rekening mee kunt houden.ElectricAlex schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:46:
[...]
Het leven bestaat uit keuzes maken![]()
Maar ik hou je betoog over een (lucht/lucht) warmtepomp zeker in gedachten.
Het is een heel interessante optie.
als je zelf een wat handigere knutselaar bent, dan kom je regelmatig (lucht/lucht) warmtepomp tegen in de bouwmarkt voor ongeveer 800€.
en echt moeilijk aansluiten is het niet met die snelkoppeling.
daar kom je ook een eind mee hoor. (zijn dan wel iets minder lux, maar dat hoeft de pret niet te drukken.)
eigenlijk zou je eens moeten uitrekenen hoeveel energie je eigenlijk gebruikt.
denk aan elektra, gas maar ook benzine/diesel of misschien nog iets anders?
en dan natuurlijk alles omrekenen naar een gelijke eenheid zodat het wat inzichtelijker word.
dan merk je waarschijnlijk dat je elektra gebruik dekken met wat pv maar het topje van de ijsberg is.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Inderdaad , vorig jaar nog in de kolencentrale Borssele een dodelijk ongeluk + een soort stof explosie met een paar gewonden .Maasluip schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 08:37:
En hoeveel incidenten en ongevallen zijn er niet gebeurd in conventionele centrales? Alleen hoor je daar nooit over omdat dat niet ernstig zou zijn.
hij zou overigens per 31 -12 stoppen , maar is door dat ongeval vorig jaar de derde week November definitief uitgezet ..
trouwens @Maasluip : daar hoor je nooit over
++ ik kan mij herinneren dat er ooit(2003) een steiger is ingestort in/bij een centrale (Amer centrale ) met 5 ! slachtoffers ...
Niet ernstig ? hoezo ...
Ik reageerde op je uitspraak "does not compute". Het aantal echte ongelukken met kerncentrales (en ook inderdaad van andere centrales) is prima uit te rekenen. Het cijfer is ook niet bijster laag, wat je uitspraak trouwens wel impliceert. Het uitvalcijfer is trouwens hoger als ik eerst dacht.Maasluip schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 08:37:
[...]
En hoeveel incidenten en ongevallen zijn er niet gebeurd in conventionele centrales? Alleen hoor je daar nooit over omdat dat niet ernstig zou zijn.
[...]

Grootste gaslek ooit haalt klimaatdoelen onderuit
quotes:
In de Californische Aliso Canyon spuit een lek gasveld sinds eind oktober 2015 ongeremd methaan de atmosfeer in. Inmiddels zo'n 77.000 ton. Methaan is een veel agressiever broeikasgas dan CO2. De gelekte hoeveelheid tot nu toe staat gelijk aan 6,5 miljoen ton CO2. Oftewel de uitstoot van zes kolencentrales.
In de Verenigde Staten bestaan er nog duizenden vergelijkbare opslagvelden, waarvan er veel ook al lek zijn. Daar wordt nog steeds niets aan gedaan, en niemand weet hoeveel methaan daar nog uit lekt.
Dit is wel precies het probleem van de discussie. De breedte waarin problemen met diverse technieken worden bekeken wordt continue naar de wens van de uitkomst aangepast. Als de een zegt dat nucleaire energie vrij is van CO2 uitstoot, haalt iemand anders de winning van de uranium erbij. Dan kan de ander de winning van de bruinkool in de dagbouw er weer bij halen en voor je het weet ben je de CO2 uitstoot van de broodtrommel van de werknemer aan het beoordelen.JAN-B schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:46:
[...]
trouwens @Maasluip : daar hoor je nooit overis hier in Zeeland uitgebreid in het nieuws geweest , hoor..
++ ik kan mij herinneren dat er ooit(2003) een steiger is ingestort in/bij een centrale (Amer centrale ) met 5 ! slachtoffers ...
Niet ernstig ? hoezo ...
Dan hangt het er maar net van af waar de pindakaas op zijn boterham vandaan komtblissard schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:24:
voor je het weet ben je de CO2 uitstoot van de broodtrommel van de werknemer aan het beoordelen.
Ik ben niet eens zo sterk tegen kernenergie. Semi-grappig zeg ik nog wel eens dat men van mij kerncentrales mag bouwen zoveel men wil - op één voorwaarde: ze verzekeren zich tegen aansprakelijkheid op precies dezelfde manier als andere thermische centrales en wind- en zonne-energie (niet meer of minder gesubsidieerd dan die andere sectoren). Gewoon bij Lloyd's of iets dergelijks. Moet je eens kijken wat dat kost, wat dat voor invloed heeft op de prijs van met kernenergie geproduceerde elektriciteit, en hoeveel centrales er dan nog gebouwd zullen worden. (spoiler alert: nul) Kwestie van kosten internaliseren. Dan mag je van mij verder de broodtrommels van de werknemers buiten beschouwing laten.
Praktisch gezien ben ik overigens echt niet voor kernenergie, om de simpele reden dat hoe theoretisch veilig het ook te maken valt, het nooit veilig zal zijn onder druk van de commercie en door menselijk falen. Dit in tegenstelling tot wind en zon. Een leuk voorbeeld is die op hol geslagen windturbine van laatst. Een paar uur spannend tot hij stopt of de wieken er af vallen, dat is alles. No big deal. Een op hol geslagen (geen goede term, ik weet het) kerncentrale daarentegen...
Ik heb iemand eens horen zeggen dat je geen kerncentrales moet plaatsen op plekken waar je niet bereid bent er een 50-jaar exclusion zone omheen te plempen van 100km in alle richtingen. Moet je eens 100km-cirkels trekken om de Nederlandse, Belgische en Duitse kerncentrales, die bestrijken een heleboel mensen.
-edit-
Eens even gekeken hoe het met die op hol geslagen windmolen is gegaan, en die is uit zichzelf gestopt. Feitelijk een non-event dus.
[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2016 10:43 ]
Hier een Bosch WP, met reservoir (dat lekt bij uitname) en helaas geen afvoermogelijkheid. Zolder (waar deze staat) blijft gewoon droogzeegerd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:30:
Oh wacht, inderdaad, een probleem met een kapotte kerncentrale in de achtertuin is misschien minder erg, ja.
(In dit geval is NL, maar ook BE, DE,... je achtertuin trouwens.... http://www.rtlnieuws.nl/n...inspecteren-na-incidenten )
Ander vraagje nu.
Er zijn hier verschillende mensen met een warmtepompdroger. Hebben wij ook: een Zanussi. Deze is bevestigd aan de waterafvoer (waar de wasmachine ook op is aangesloten).
Echter, sinds we het apparaat hebben is het bij gebruik ervan zeer vochtig in de bijkeuken, waar ie staat. Ik had gehoopt dat het vocht toch grotendeels wordt afgevoerd via de afvoer, maar blijkbaar verdampt er van alles, wat in de hele ruimte vervolgens condenseert. Natte bedoening met intussen schimmel tot gevolg.
De klep onderaan, waar condensor (?), afvoer en 3e filter zitten (niet vergeten schoon te maken inderdaad) bevat enkele rubbers die suggereren dat het daar waterdicht moet zijn.
Iemand anders die ik ken met een WPdroger, zegt dat het bij hen juist helemaal niet meer vochtig is (in vergelijking met een condensdroger).
Ideeën, ervaringen,...? Bij te weinig probeer ik even een apart topic.
diskeltische lurker
En een ander voorbeeld zou deze dan zijn http://www.rijnmond.nl/ni...ndturbine-hadden-noodtouwJeroenH schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:12:
[...]
. . Dit in tegenstelling tot wind en zon. Een leuk voorbeeld is die op hol geslagen windturbine van laatst.
Zelfde geldt voor auto/vliegtuigongelukken. Er komen vele malen meer mensen om in auto's dan in vliegtuigen. Ook hier weer: auto-ongelukken komen slechts low-level in het nieuws, misschien een stukje in het landelijke nieuws als het "extra tragisch" (...) is, maar verder lijkt het de normaalste zaak van de wereld. Vliegtuigongelukken daarentegen zijn NIEUWS* (...).
We zijn banger voor wat we niet kennen dan voor wat we wel kennen, zelfs al zijn de risico's precies omgekeerd. Raar volk, die mensen
* Of wat dan tegenwoordig doorgaat voor "nieuws"...
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2016 12:31 ]
En het ergste is dat het nog maanden gaat duren voordat de relief well klaar is om het lek te dichten. Het is wat dat betreft BP Deepwater Horizon op het vasteland.ZuinigeRijder schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 08:49:
[afbeelding]
quotes:
In de Californische Aliso Canyon spuit een lek gasveld sinds eind oktober 2015 ongeremd methaan de atmosfeer in. Inmiddels zo'n 77.000 ton. Methaan is een veel agressiever broeikasgas dan CO2. De gelekte hoeveelheid tot nu toe staat gelijk aan 6,5 miljoen ton CO2. Oftewel de uitstoot van zes kolencentrales.
In de Verenigde Staten bestaan er nog duizenden vergelijkbare opslagvelden, waarvan er veel ook al lek zijn. Daar wordt nog steeds niets aan gedaan, en niemand weet hoeveel methaan daar nog uit lekt.
ZuinigeRijder schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 08:49:
[afbeelding]
quotes:
En als we dan ook nog de gassen erbij gooien van het ontdooien van de permafrost gebieden en het droogleggen van de gekapte/platgebrande oerwouden.............Rhaelak schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:42:
[...]
En het ergste is dat het nog maanden gaat duren voordat de relief well klaar is om het lek te dichten. Het is wat dat betreft BP Deepwater Horizon op het vasteland.
Tja, het niet bestaande verhaal van de kikker in een warmer wordende pan heet water kan wel eens werkelijkheid worden voor de mensheid
Ik denk dat we er spreekwoordelijk, op het laatste moment pas uitspringen en er bij vele al verbrandingen van de huid zijn.
Dit , hierom en hierom
Het gevolg? Naast dit soort lekken zijn de gas, olie en kolenprijs in 15 jaar niet zo laag geweest, waardoor het rendement/terugverdientijd van besparingsmaatregelen en investeringen in duurzame energie veelal niet lonen.
De fossiele industrie gaat ten onder, maar probeert de duurzame "industrie" in de val mee te nemen. Hebben we dan echt niet het besef dat we niet zonder een betrouwbare energievoorziening kunnen?
Maar ach, dan is het straks een graadje warmer, hebben we in ieder geval geen last van dansende hoogspanningslijnen en slippende tankwagens.
Om zonder grote investering wat kWh's te verbruiken die ik "over" heb zie ik twee opties.
Een infrarood paneel van bv 600Watt boven de zithoek of een Econoheat achtig ding naast de zithoek.
zo'n IR paneel lijkt me dan toch geschikter omdat die met straling werkt en je dus warmte hebt zolang je eronder zit. Het kacheltje warmt de lucht op en dat gaan dan verloren in de volume van de hele woonkamer. (de beneden verdieping is één ruimte).
Of zie ik iets over het hoofd?
Boven hebben we een (kant en klare via hijskraan) dakkapel, kunststof, ik dacht RC=4, HR++, drie jaar oud. In de hoeken bij de draaikiepramen, bij het scharnier, is duidelijk een koudebrug waarneembaar (zowel met de hand als Flir, nog net geen stromende tocht). Er is nu sprake van een vochtige plek. Zie foto.
http://imgur.com/fMX54Xf
Misschien belangrijk: we hebben lang niet gestookt boven, het was ca 14 gr C intussen. Veel zichtbaar water dus aan de binnenkant van de ramen op de bovenverdieping. Er wordt verder niet veel actief gelucht (vnl roosters, geen ventilator oid).
Zou dit vocht van buiten komen (dan lijkt de constructie niet deugend) of is het door de relatief grote koude van binnen afkomstig (gecondenseerd uit binnenlucht)? In het laatste geval zou een verweer kunnen zijn: had je moeten stoken, dan heb je hier geen last van. Hoe dan ook, het is geen geringe vochtplek en geen gering warmteverlies.
Ja, Econoheat == "stralingspaneel".hjs schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:42:
Een infrarood paneel van bv 600Watt boven de zithoek of een Econoheat achtig ding naast de zithoek.
Of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 83% gewijzigd door Proton_ op 06-01-2016 14:47 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Natuurlijke convectietechnologie staat er.
Precies, en dit plaatje bevestigt dat nog eens:

Ziet eruit als een relatief duur convectiekacheltje met een strak design.
Moeilijk te zeggen zonder de gevel te kunnen inspecteren. Water kan van buiten komen, maar aangezien je zegt dat hier precies de koudebrug zit, vermoed ik eerder condensvorming.zeegerd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:45:
Zou dit vocht van buiten komen (dan lijkt de constructie niet deugend) of is het door de relatief grote koude van binnen afkomstig (gecondenseerd uit binnenlucht)? In het laatste geval zou een verweer kunnen zijn: had je moeten stoken, dan heb je hier geen last van. Hoe dan ook, het is geen geringe vochtplek en geen gering warmteverlies.
Je oplossing is niet meer stoken, maar beter ventileren. Hangen er vochtige dingen in de buurt (bijv de was?)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Okido, bedankt. Er wordt redelijk in de buurt inderdaad regelmatig was gedroogd. We kunnen inderdaad wat beter ventileren.Skyaero schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:57:
[...]
Moeilijk te zeggen zonder de gevel te kunnen inspecteren. Water kan van buiten komen, maar aangezien je zegt dat hier precies de koudebrug zit, vermoed ik eerder condensvorming.
Je oplossing is niet meer stoken, maar beter ventileren. Hangen er vochtige dingen in de buurt (bijv de was?)
Hier een FLIR-opname ervan trouwens: http://imgur.com/cL5erZv
Even los van het vocht, dit lijkt me toch wel erg matig geïsoleerd...?
Maar in het algemeen, 2,5 graden Celsius voor een muur aan de binnenzijde is niet best nee.
Verwijderd
Ik wil graag van jullie weten hoe jullie mijn woning zouden verduurzamen. Het gaat om een rijtjeshuis uit de jaren ‘70 met een spouwmuur, geen asbest aanwezig. Ik ga uit van een (zeer gemiddeld) energieverbruik van 1900m3/4000kWh.
Ik ben zelf in meer of mindere mate bekend met de volgende producten:
-Zonnepanelen
-Zonnecollectoren
-Warmtepomp
-PVT panelen
-Bodemisolatie
-Muurisolatie
In welke volgorde zouden jullie deze producten gebruiken om de woonlasten, ook met het oog op de veranderingen in energieprijzen/subsidies door het belastingplan, te verlagen? Hebben jullie andere producten die eigenlijk veel interessanter zijn, bijv. combinaties van producten, bijv. Combinatie van Zonnepanelen/warmtepomp?
Ook ben ik benieuwd naar jullie mening over financiering. Zouden jullie een duurzaamheidslening afsluiten om de woning te verduurzamen als de financiele middelen er niet zijn (of juist wel maar misschien is de lening wel erg interessant)? Ik heb zelf interesse in deze constructie omdat de panelen na de afbetaalperiode ook echt mijn eigendom zijn en mijn spaargeld staat nog op de bankrekening. Zien jullie hier nog addertjes onder het gras?
Tegenwoordig is het ook mogelijk om bijvoorbeeld zonnepanelen te huren (Zelfstroom, Zon erbij etc.). Is dit naar jullie mening interessant? Ik vind zelf de overkoopsom aan het eind van de huurperiode een grote horde ook al bespaar je wel direct op je rekening. Ik kan hierdoor wel mijn gespaarde geld in bijvoorbeeld isolatie investeren en tegelijkertijd zonnepanelen laten plaatsen, zonder investering voor de zonnepanelen. Graag jullie mening!
Ik ben zeer benieuwd naar de reacties!
Is de spouwmuur leeg, dat is dat stap 1. Vullen die hap.Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:35:
Het gaat om een rijtjeshuis uit de jaren 70 met een spouwmuur
Ik zou beginnen met:
- Besparen. Soms geen enkele aanschaf nodig, alleen maar gedragsverandering. Thermostaat graadje lager, uurtje eerder uit, zo weinig mogelijk op standby, etc. Soms een relatief kleine aanschaf nodig (LED-verlichting, tochtstrips, dat soort dingen). CV-systeem goed afregelen (druk / waterzijdig inregelen).
- Meten aan grootverbruikers zoals witgoed. In "slechte" gevallen kan daar heel veel te halen zijn. Uiteraard CV-ketel bekijken, als daar veel te halen valt: doen.
- Isolatie in het algemeen
- Zonnepanelen
- Daarna de rest
- Geen PVT (zelden aan te raden)
Re financiering. In het algemeen en naar mijn mening zou ik zeggen dat het goed is zoveel mogelijk uit eigen middelen te betalen, zeker met de huidige rentestand. Als dat niet (helemaal) kan lijken mij persoonlijk duurzame c.q. geld besparende maatregelen zo'n beetje het enige waarvoor het acceptabel is om geld te lenen. Natuurlijk moet je je niet rijk rekenen, dus wees conservatief. Wat doet bv. de verwachte toekomstige afschaffing van het salderen met de financiële opbrengst van je PV-panelen? Kunnen we nog meer verschuivingen in de belastingen op energie verwachten? Natuurlijk zijn dit soort vragen niet met zekerheid te beantwoorden, maar ik zou aanraden ze mee te nemen in de risico-afwegingen die je in mijn ogen moet maken als je geld voor zoiets leent.
Isolatie is daar al redelijk, waarschijnlijk gaan we de dakisolatie wel upgraden.
Verder komen er zonnepanelen op het dat en een nieuwe HR ketel (de huidige is uit 1998 en dus aan vervanging toe).
De financiering doen we vanuit de hypotheek, dat was in onze situatie het goedkoopste.
Maar voor jou situatie, zou ik de route die Jeroen voorsteld volgen. En als het nog kan dan de besparende maatregelen in de hypotheek meenemen, dan merk je er het minste van (besparing is bij mij zelfs een stuk meer dan de maandelijkse kosten).
Pfffffft, veegt scherm en bureau droog (was net wat aan het drinken)JeroenH schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:00:
Nooit voorrang, altijd haaietanden...
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
Heb jij daar ervaring mee? Oftewel: waar moet ik zeker weten op letten? Heb al het één en ander aan youtube filmpjes bekeken maar dat is allemaal gemaakt door de fabrikant zelf.hjs schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:38:
[...]
Is de spouwmuur leeg, dat is dat stap 1. Vullen die hap.
Sorryollie1965 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:26:
Pfffffft, veegt scherm en bureau droog (was net wat aan het drinken)
Ben n een beetje duf en daardoor een beetje melig.
Andere kroegpraat (stuk minder grappig maar ik ben er wel blij mee): mijn elf jaar oude Nikon D70 heb ik vervangen door een Nikon D5300 (het 18-70mm objectief heb ik overgezet).
Wat een sprong in de tijd is dat zeg. Live view, HD video (überhaupt video!), perfect bruikbare hoge ISO-waarden, een uitklap-LCD wat 4x zo groot is, wauw wat een ding. Ik ben er zeer blij mee.

Nu kan ik nog meer mooie foto's maken van de tweeling - want daarvan maakte ik er natuurlijk nog lang niet genoeg
[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2016 16:45 ]
wat wil je weten?Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:43:
[...]
Heb jij daar ervaring mee? Oftewel: waar moet ik zeker weten op letten? Heb al het één en ander aan youtube filmpjes bekeken maar dat is allemaal gemaakt door de fabrikant zelf.
Ik heb 6 jaar geleden onze woning laten isoleren met Supafill, een soort vlokken/wol. Kost weinig en levert veel besparing op.
Kijk eens hier, dat is niet van een fabrikant:
http://www.milieucentraal...uis/isoleren-en-besparen/
Heb ooit ook de D70 gehad (daarna overgestapt naar Pentax)JeroenH schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:44:
[...]
mijn elf jaar oude Nikon D70 heb ik vervangen
maar had onlangs de D70 van het werk ff vast, wat een stuk antiek
Maar ik kan moeilijk ontkennen dat de sensoren verbetert zijn, inderdaad video en hoge ISO waardes zonder ruis.
En vergis je niet, met een oude D100 en een goede lens kun je nog steeds erg mooie foto's maken.
Ook nog eens erg leuk als je zo'n oud lensje hebt liggen waarbij je nog zelf moet focussen, en de scherpte diepte met kleurenstreepjes staat aangegeven (in kleurtjes) afhankelijk van gekozen diafragma.
[ Voor 36% gewijzigd door !null op 06-01-2016 16:56 ]
Verwijderd
Bedankt voor je reactie!JeroenH schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:46:
Ik zou zelf beginnen met de maatregelen met de snelste tvt (vies woord hier), zodat je met de opbrengst daarvan latere acties (mede) kunt financieren.
Ik zou beginnen met:
- Besparen. Soms geen enkele aanschaf nodig, alleen maar gedragsverandering. Thermostaat graadje lager, uurtje eerder uit, zo weinig mogelijk op standby, etc. Soms een relatief kleine aanschaf nodig (LED-verlichting, tochtstrips, dat soort dingen). CV-systeem goed afregelen (druk / waterzijdig inregelen).
- Meten aan grootverbruikers zoals witgoed. In "slechte" gevallen kan daar heel veel te halen zijn. Uiteraard CV-ketel bekijken, als daar veel te halen valt: doen.
- Isolatie in het algemeen
- Zonnepanelen
- Daarna de rest
- Geen PVT (zelden aan te raden)
Re financiering. In het algemeen en naar mijn mening zou ik zeggen dat het goed is zoveel mogelijk uit eigen middelen te betalen, zeker met de huidige rentestand. Als dat niet (helemaal) kan lijken mij persoonlijk duurzame c.q. geld besparende maatregelen zo'n beetje het enige waarvoor het acceptabel is om geld te lenen. Natuurlijk moet je je niet rijk rekenen, dus wees conservatief. Wat doet bv. de verwachte toekomstige afschaffing van het salderen met de financiële opbrengst van je PV-panelen? Kunnen we nog meer verschuivingen in de belastingen op energie verwachten? Natuurlijk zijn dit soort vragen niet met zekerheid te beantwoorden, maar ik zou aanraden ze mee te nemen in de risico-afwegingen die je in mijn ogen moet maken als je geld voor zoiets leent.
Naast inderdaad gedragsverandering (die we natuurlijk graag bij iedereen zouden zien!) en de CV ben ik toch ook meer op zoek naar producten die het huis zelf meer ''energie-neutraal'' maken. Waarom zou jij PVT niet aanraden? Het klinkt bijna als de ultieme combinatie?
Wat betreft de zonnepanelen: Als de salderingsregeling over 5 jaar niet meer bestaat, is dan een thuisaccu mijn enige oplossing? Dat zou weer een klap op de begroting zijn natuurlijk (maar wel gaaf...). Wat is jouw (jullie) verwachting op dit gebied? Is dit dé reden om te wachten met het aanschaffen van zonnepanelen of zijn hier al oplossingen voor?
Ook wat betreft financiering: Dit is uiteraard niet iets wat je over één nacht slapen beslist. Het klinkt alleen als muziek in de oren als ik met de opbrengst (besparing) mijn lening+rente kan terugbetalen (en eventueel een paar 10tjes extra overhouden). Jij ziet dit dus niet als mogelijkheid om voor iedereen duurzaamheid ''bereikbaar'' te maken?
Zit al een jaar te twijfelen om een digitale (DSLR) camera te kopen, soms denk ik (weer) "doen!"
En dan zie ik wat ik (weer) kwijt zou zijn voor een volledige set en dan heb ik het er weer niet voor over.
Mijn analoog ligt mooi opgeborgen in een kist en mijn Powershot ligt in een la met bijna altijd lege (accu)batterijen als ik hem weer eens pak.
En die 20 megapixel pureview van mijn mobiel bekoort me ook al niet genoeg ondanks de directe beschikbaarheid.
Nee, fotograferen is totaal naar de achtergrond, er zijn vakanties geweest waarbij ik op één dag soms meer kosten kwijt was aan positieven (analoog > dia) dan aan eten.
Dit , hierom en hierom
Er is volgens mij geen slechte keuze. Heb zelf goede ervaringen met Supafil vezels, ikzelf ben niet gegaan voor per of losse korrels teveel negatieve ervaringen.Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:43:
[...]
Heb jij daar ervaring mee? Oftewel: waar moet ik zeker weten op letten? Heb al het één en ander aan youtube filmpjes bekeken maar dat is allemaal gemaakt door de fabrikant zelf.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Zeg 2 graden binnen is zeer slecht te noemen. Met 14 C en 80 % RV (de was droogt!) gaat dat fout.zeegerd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:45:
Nog een isolatie/materiaal/ventilatie/vochtvraagje.
Boven hebben we een (kant en klare via hijskraan) dakkapel, kunststof, ik dacht RC=4, HR++, drie jaar oud. In de hoeken bij de draaikiepramen, bij het scharnier, is duidelijk een koudebrug waarneembaar (zowel met de hand als Flir, nog net geen stromende tocht). Er is nu sprake van een vochtige plek. Zie foto.
http://imgur.com/fMX54Xf
Misschien belangrijk: we hebben lang niet gestookt boven, het was ca 14 gr C intussen. Veel zichtbaar water dus aan de binnenkant van de ramen op de bovenverdieping. Er wordt verder niet veel actief gelucht (vnl roosters, geen ventilator oid).
Het Dauwpunt is onder die luchtconditie c.a. 10,5 C, daar zit je ver onder onder en dus condensatie
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Klopt. "Stralingspaneel" had ik tussen aanhalingstekens staan omdat daar ook het meeste vermogen door convectie verloren wordt.
Een zwarte straler van 1 m² en 100 graden (celsius) dissipeert 680 watt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stefan–Boltzmann_law
Een paneel dat kouder is (want de 100 graden is een maximum voor de gelinkte panelen), de helft kleiner is en een emissiviteit<1 heeft, en toch 700 watt dissipeert, doet dat dus hoofdzakelijk op andere manieren dan straling.
Andersom heeft een paneel van 75 graden zoals de Econoheat onvermijdelijk ook een flinke hoeveelheid straling. Daarom stel ik dat ze vergelijkbaar zijn.
De budgetoplossing voor stralingswarmte is twee 500 watt halogeenbouwlampen in serie aansluiten
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Isolatie, isolatie en nog meer isolatie zou mijn eerste insteek zijn. Denk dan aan glas (minimaal HR++), dak, muur/spouw en vloerisolatie. Verder is kierdichting heel belangrijk: als de warmte wegwaait heb je er alsnog weinig aan. Als je nu last hebt van tocht zou ik daarmee beginnen, een tochtstrip verdient zich namelijk binnen maanden terug.Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:35:
...
Ik wil graag van jullie weten hoe jullie mijn woning zouden verduurzamen. Het gaat om een rijtjeshuis uit de jaren ‘70 met een spouwmuur, geen asbest aanwezig. Ik ga uit van een (zeer gemiddeld) energieverbruik van 1900m3/4000kWh.
Ik ben zelf in meer of mindere mate bekend met de volgende producten:
-Zonnepanelen
-Zonnecollectoren
-Warmtepomp
-PVT panelen
-Bodemisolatie
-Muurisolatie
In welke volgorde zouden jullie deze producten gebruiken om de woonlasten, ook met het oog op de veranderingen in energieprijzen/subsidies door het belastingplan, te verlagen? Hebben jullie andere producten die eigenlijk veel interessanter zijn, bijv. combinaties van producten, bijv. Combinatie van Zonnepanelen/warmtepomp?
Ook ben ik benieuwd naar jullie mening over financiering. Zouden jullie een duurzaamheidslening afsluiten om de woning te verduurzamen als de financiele middelen er niet zijn (of juist wel maar misschien is de lening wel erg interessant)? Ik heb zelf interesse in deze constructie omdat de panelen na de afbetaalperiode ook echt mijn eigendom zijn en mijn spaargeld staat nog op de bankrekening. Zien jullie hier nog addertjes onder het gras?
Tegenwoordig is het ook mogelijk om bijvoorbeeld zonnepanelen te huren (Zelfstroom, Zon erbij etc.). Is dit naar jullie mening interessant? Ik vind zelf de overkoopsom aan het eind van de huurperiode een grote horde ook al bespaar je wel direct op je rekening. Ik kan hierdoor wel mijn gespaarde geld in bijvoorbeeld isolatie investeren en tegelijkertijd zonnepanelen laten plaatsen, zonder investering voor de zonnepanelen. Graag jullie mening!
Ik ben zeer benieuwd naar de reacties!
Qua stroom kun je eerst stevig besparen door kritisch naar je gebruik te kijken, zuinige apparatuur aan te schaffen als het toch vervangen moet worden, etc. Pas daarna ga je energie opwekken. PV verdient nu erg goed, maar het einde is misschien al in zicht. Beperken van het verbruik is echter altijd lonend.
Lenen tegen 3% terwijl je 1% krijgt voor je spaargeld klinkt niet als een slimme zet. Ook andere constructies zijn vaak minder gunstig in financieel opzicht. De andere partij moet nl. geld verdienen aan jouw gebrek aan financiële middelen. Dat gaat allemaal van je eigen rendement af.
Thanks. Ik weet nooit zo goed hoe exact die FLIR-waarden zijn, maar het zal er niet ver naast zitten.Gasschuif schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:12:
[...]
Zeg 2 graden binnen is zeer slecht te noemen. Met 14 C en 80 % RV (de was droogt!) gaat dat fout.
Het Dauwpunt is onder die luchtconditie c.a. 10,5 C, daar zit je ver onder onder en dus condensatie
Lucht is nu ca 17 gr C, de FLIR-opname heb je gezien (volgens de opname tussen 2-11 gr C, hoogste is de muur uiteraard). Luchtvochtigheid valt op zich wel mee, vandaag bijv ca 55%. De was droogt op zolder meestal, wat niet heel direct naast dit punt is, al zal ik enkele dagen de RV bijhouden.
Ik gok dat het wel om condensatie van vochtige binnenlucht gaat ipv vocht van buiten. Maar slecht geïsoleerd lijkt het wel, met deze gevolgen; vrees dat ik de leverancier maar moet benaderen (klinkt niet als Rc = 4). En het was niet eens een goedkope leverancier.
(Aha, ik zie een garantie van 10 jaar staan... kan interessant worden.)
[ Voor 3% gewijzigd door zeegerd op 06-01-2016 21:06 ]
En een zonnebrilDe budgetoplossing voor stralingswarmte is twee 500 watt halogeenbouwlampen in serie aansluiten
Denk dat ik maar ga voor een ir-paneel aan het plafond.
[ Voor 20% gewijzigd door hjs op 06-01-2016 22:21 ]
Budget en zonder zonnebrilhjs schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:21:
[...]
En een zonnebril
Denk dat ik maar ga voor een ir-paneel aan het plafond.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat is geinig, nog nooit gezien. Misschien laat ik wel eens een 250W-versie komen, kijken of dat iets is in mijn (onverwarmde) knutselschuur.Domba schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:38:
Budget en zonder zonnebrilis Elstein straler voor E27
Gebruik wel een porseleinen fitting en stukje betere kwaliteit (tot 140C, oa siliconen) aansluitsnoer, zijn er al > 20 jaarJeroenH schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:41:
[...]
Dat is geinig, nog nooit gezien. Misschien laat ik wel eens een 250W-versie komen, kijken of dat iets is in mijn (onverwarmde) knutselschuur.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
-edit-
De laatste keer dat ik een 250W gloeilamp in mijn handen heb gehad was toen ik nog zelf printplaatjes belichtte en etste. Prutser als ik was prikte ik die natuurlijk in een gewone plastic fitting met een fannetje erop. Het werkte, maar pffff...
[ Voor 61% gewijzigd door JeroenH op 06-01-2016 22:56 ]
http://www.aliexpress.com...chText=infrared+heat+lamp
Omdat zonnepanelen beter gaan werken naarmate ze koeler zijn, en zonnecollectoren beter werken naarmate ze heter zijn. Er van uitgaande dat de PVT-panelen op een "compromis-temperatuur" werken, werken ze ze beiden buiten hun optimale gebied. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik begrijp dat ze eigenlijk alleen interessant zijn als ruimte de beperkende factor is.Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:05:
Waarom zou jij PVT niet aanraden? Het klinkt bijna als de ultieme combinatie?
Daar lijkt het op, maar voorlopig is er voorzover ik weet nog maar weinig bekend over wanneer dat precies eindigt en wat er dan precies gaat gebeuren. Maar als het "hard" eindigt dan zullen huisaccu's wel erg populair worden verwacht ik. In zeker opzicht is dat jammer - het met elkaar uitwisselen van pieken en dalen van productie en consumptie over het het is erg efficiënt. Iedereen zijn eigen voorraadje (accu) is een stuk duurder en een stuk minder efficiënt.Wat betreft de zonnepanelen: Als de salderingsregeling over 5 jaar niet meer bestaat, is dan een thuisaccu mijn enige oplossing?
Dat kan ik niet beantwoorden omdat ik een slecht idee heb over het einde van de salderingsregeling. Ik ben benieuwd wat PV-leveranciers antwoorden op deze vraag, en of ze het misschien al merken in de handel?Dat zou weer een klap op de begroting zijn natuurlijk (maar wel gaaf...). Wat is jouw (jullie) verwachting op dit gebied? Is dit dé reden om te wachten met het aanschaffen van zonnepanelen of zijn hier al oplossingen voor?
Ik denk dat het prima mogelijk is, al zou ik zelf heel conservatief te werk gaan. Maar ik moet zeggen dat dat ook het resultaat is van mijn opvoeding waar er ingehamerd is dat je niet leent. Ik heb dan dus ook altijd gespaard en heb spaargeld voor dit soort investeringen. Met de huidige spaarrente is het voor iemand met spaargeld véél interessanter om dat in te zetten voor zoiets dan om ervoor te gaan lenen. Je zou dan "jezelf terug kunnen betalen" door je besparing maandelijks weg te zetten naar je spaarrekening. Maar goed, dat gaat alleen op als je spaargeld hebt.Ook wat betreft financiering: Dit is uiteraard niet iets wat je over één nacht slapen beslist. Het klinkt alleen als muziek in de oren als ik met de opbrengst (besparing) mijn lening+rente kan terugbetalen (en eventueel een paar 10tjes extra overhouden). Jij ziet dit dus niet als mogelijkheid om voor iedereen duurzaamheid ''bereikbaar'' te maken?
Zoals iemand ergens hierboven zei kan het interessant zijn om te kijken of deze investering in je hypotheek onder te brengen is.
Ik snap dat helemaal. Ik heb mijn D70 elf jaar geleden voor € 1134 gekocht. (Door hem nu voor € 75 te verkopen heb ik een afschrijving van € 8 per maand. Voorwaar niet gek zou ik zeggenollie1965 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:23:
Tja, fotografie.......
Zit al een jaar te twijfelen om een digitale (DSLR) camera te kopen, soms denk ik (weer) "doen!"
En dan zie ik wat ik (weer) kwijt zou zijn voor een volledige set en dan heb ik het er weer niet voor over.
Minder risico en ook voor weinigzeegerd schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:02:
Of nog iets meer budget - voor degene die van iets meer risico houdt misschien... en langere transporttijden niet schuwt.
http://www.aliexpress.com...chText=infrared+heat+lamp
http://www.bol.com/nl/p/p...02945212-9000000010993403
PVT is inderdaad handig voor kleinere dakoppervlakken. PVT is ook handig als je een WKO (warmte-koude-opslag) hebt waarbij de warmtevraag de koudevraag overstijgt. Je moet dan in de zomer de bron regenereren. Door PVT panelen te gebruiken wordt de bron geregenereerd, terwijl je de PV panelen koelt.JeroenH schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:55:
Omdat zonnepanelen beter gaan werken naarmate ze koeler zijn, en zonnecollectoren beter werken naarmate ze heter zijn. Er van uitgaande dat de PVT-panelen op een "compromis-temperatuur" werken, werken ze ze beiden buiten hun optimale gebied. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik begrijp dat ze eigenlijk alleen interessant zijn als ruimte de beperkende factor is.
Batterijen zijn nog altijd erg kostbaar en zullen dat over 5 jaar nog zijn. Of de business case haalbaar is, is nog maar de vraag. Ik denk dat slimmer met de vraagkant om te gaan (bijvoorbeeld wassen als de zon schijnt) meer gaat opleveren.Daar lijkt het op, maar voorlopig is er voorzover ik weet nog maar weinig bekend over wanneer dat precies eindigt en wat er dan precies gaat gebeuren. Maar als het "hard" eindigt dan zullen huisaccu's wel erg populair worden verwacht ik. In zeker opzicht is dat jammer - het met elkaar uitwisselen van pieken en dalen van productie en consumptie over het het is erg efficiënt. Iedereen zijn eigen voorraadje (accu) is een stuk duurder en een stuk minder efficiënt.
De salderingsregeling gaat niet in deze kabinetsperiode verdwijnen. En wat het volgende kabinet wil, hangt helemaal van de kiezer af...Dat kan ik niet beantwoorden omdat ik een slecht idee heb over het einde van de salderingsregeling. Ik ben benieuwd wat PV-leveranciers antwoorden op deze vraag, en of ze het misschien al merken in de handel?
Ik denk niet dat het zo snel gaat gebeuren, alleen al omdat er een bouw- en installatielobby is die profijt heeft bij de salderingsregeling.
Vanuit een priveperspectief ben ik het helemaal met je eens. Niets uitgeven wat je niet hebt. Aan de andere kant, we financieren ook de nieuwe keuken in de hypotheek, dus waarom niet die dubbele beglazing?Ik denk dat het prima mogelijk is, al zou ik zelf heel conservatief te werk gaan. Maar ik moet zeggen dat dat ook het resultaat is van mijn opvoeding waar er ingehamerd is dat je niet leent. Ik heb dan dus ook altijd gespaard en heb spaargeld voor dit soort investeringen. Met de huidige spaarrente is het voor iemand met spaargeld véél interessanter om dat in te zetten voor zoiets dan om ervoor te gaan lenen. Je zou dan "jezelf terug kunnen betalen" door je besparing maandelijks weg te zetten naar je spaarrekening. Maar goed, dat gaat alleen op als je spaargeld hebt.
Vanuit een zakelijk perspectief wil je ook op je eigen vermogen een bepaald rendement halen omdat de aandeelhouders dit verwachten. Percentages van 5-10% op investeringen zijn niet ongewoon. De rentestand is op dit moment veel lager. Als je dus een lening kunt krijgen (omdat de bank vindt dat het afbreukrisico laag is), dan is lenen juist veel interessanter.
Ik fotografeer nog steeds met een 15 jaar oude Minolta 5D. Uiteindelijk is het de fotograaf die de kwaliteit van de foto bepaald.En met hoe mooi de foto's van de kinderen worden heb ik er ook absoluut geen spijt van. Maar zoals gezegd, ik snap helemaal dat het niet voor iedereen is.
Klopt!Skyaero schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:24:
Ik fotografeer nog steeds met een 15 jaar oude Minolta 5D. Uiteindelijk is het de fotograaf die de kwaliteit van de foto bepaald.
Zo heb ik lang met mijn Dynax 7000i en mijn apochromaat lenzen vele jaren DSLR achter me gelaten.
Zowel wat betreft kwaliteit foto als compositie.
Kapitaal geïnvesteerd, maar wel 15 jaar lol van gehad en op de draad versleten (tussenruimte van de dia werd onregelmatig/klein door slijtage van het transportsysteem).
Het materiaal (toestel, lenzen en positieven) is allemaal mooi gearchiveerd op zolder, en deels gedigitaliseerd door een DiMage Scan Dual (welke nog steeds werkt op het huidige OS door VueScan van Hamrick)
Dit , hierom en hierom
Nee dat doen we dus niet, daar sparen we voorSkyaero schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:24:
we financieren ook de nieuwe keuken in de hypotheek,
Dat ben ik voor.... 80% met je eens. Als ik op internet zie wat voor prachtige foto's mensen met een D5300 maken kan ik daar met geen mogelijkheid aan tippen. Maar, met mijn D70 kon ik bij slecht licht ('s avonds in de woonkamer) met geen mogelijkheid goede foto's maken van de kinderen, omdat op 3200 ISO er heel veel gekleurde ruis in de foto's verscheen. 800 ISO is op die camera het hoogste wat nog enigszins bruikbaar is, nou succes met het maken van scherpe foto's van beweeglijke kinderen met sluitertijden van 1/15 seconde. Nu is 3200 ISO geen probleem en durf ik als het moet zelfs tot 6400 ISO te gaan. Zelfde fotograaf, betere camera, betere foto's!Uiteindelijk is het de fotograaf die de kwaliteit van de foto bepaald.
Het is dus zeker niet alleen (meer) de fotograaf.
Ik heb nu ongeveer precies een jaar supafill ( glaswol ) isolatie in m'n muren zitten, en los van de besparing is het comfort echt verbeterd.
Opvallend is wel dat de ramen (alles enkel glas) nu het nieuwe koude punt zijn geworden en de hoeveelheid vocht (beslagen ruiten) enorm is geworden. Vroegah trok 't de muren in waarschijnlijk, nu kletsnatte ramen.
Besparing is lastig te zeggen; de winter is tot nu toe niet echt giga koud geweest. Waar ik normaal op jaarbasis op 2300 m3 zat, zit ik over 2015 van feb t/m dec op krap 1000 m3.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik slaap met t raam open, maar dat mag niet (voldoende) baten, daarnaast heb ik 2 kleine kinderen en dus dito veel was, welke ik liefst op de lijn droog. Alleen steviger was ( handdoeken, rompertjes ) gaat in de WP-droger.Skyaero schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:04:
JayPe, klinkt alsof er te weinig geventileerd wordt.
Overdag weinig thuis en zit de boel (op kieren en naden na) potdicht. Tja...
Maar deze winter is te kwakkel denk ik: relatief warm en heel vochtig weer.
Stook amper de CV, ben weinig thuis en zelfs dan gaat de kachel niet zo vaak aan. Nu de temperatuur buiten dan eindelijk zakt, gaat de kachel weer echt aan.
Condens is zeker niet gek, en ook niet helemaal te voorkomen, zeker met het weer van de afgelopen dagen: koud en nat.Terpen Tijn schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:08:
Condens aan de binnenkant vind ik niet zo gek met enkel glas. Zelfs met dubbel glas is dat niet abnormaal.
Maar continue veel condens is een indicatie dat er mogelijk niet genoeg geventileerd wordt. Dat betekent kans op schimmel en misschien zelfs een ongezonde luchthuishouding.
Schimmel: Check. Badkamer, maar ook op de kozijnen van de beslagen slaapkamerramen, en de voordeur.Skyaero schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:45:
[...]
Dat betekent kans op schimmel en misschien zelfs een ongezonde luchthuishouding.
In het halletje van de voordeur hangt sinds niet al te lange tijd een fijn dik gordijn, dat echt enorm scheelt in de koude in de gang, maar zorgt ook voor een enorme koude achter dat gordijn,, en een beslagen voordeur.
Anyhoe: meer ventileren, ik weet nog niet hoe ik dat voor mekaar ga krijgen,.. ik ga geen ramen open laten staan als ik niet aanwezig ben, en als ik er wel ben, staat er minimaal één raam open.
Als het dan nog vochtig is, moet je meer isoleren of meer stoken of een lucht ontvochtiger plaatsen. Je kunt niet alle vochtproblemen met ventileren oplossen.
[ Voor 11% gewijzigd door blissard op 07-01-2016 18:16 ]
Dat kun je niet voorkomen, er komt heel veel vocht vrij bij koken. Ik zet meestal een raampje open, maar dan nog beslaat alles. Na de afwas gooi ik het raam dicht en dan is het meeste vocht ook wel weer weg.ProudElm schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:01:
Hier nu met een beetje koken gelijk alle ramen beslagen... Echt irritant..
Heb je ventilatieroosters boven de ramen? Staan deze tegen elkaar open? Zijn ze wel eens schoongemaakt?JayPe schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:58:
Anyhoe: meer ventileren, ik weet nog niet hoe ik dat voor mekaar ga krijgen,.. ik ga geen ramen open laten staan als ik niet aanwezig ben, en als ik er wel ben, staat er minimaal één raam open.
Als je ze niet hebt, zou ik eens overwegen of je die niet zou willen plaatsen. Als dat niet mogelijk is zit je eigenlijk aan iets als een ontvochtiger vast. Helaas niet zo duurzaam...
In een goed geventileerde woning kun je in principe alle vocht kwijt die daar geproduceerd wordt. Oke, er zijn dagen dat het wat lastig is (omdat de luchtvochtigheid buiten dan ook 100% is), maar die paar dagen zorgen niet direct voor schimmel.
Het is meer dat ik er nog aan moeten wennen méér te ventileren nu de muren geisoleerd zijn en deze winter niet doorzet.
Andere jaren merkte we het vooral bij de overgang van zomer naar herfst: Waar de buitenlucht veel vochtiger werd, maar de temperaturen nog aangenaam genoeg om niet te stoken,.. dan hoopt vocht zich ook op, en gaat de houten vloer werken.
Nu de muren vooral géén vocht meer opnemen, het stook gedrag is veranderd, en de winter zo slapjes is, lijkt het wel een eeuwige herfst. :-)
Ik maak mij nog niet echt zorgen om de luchtkwaliteit; dat is zo ongeveer m'n vak, maar 't valt mij wel op dat de hoeveelheid vocht maar niet af lijkt te nemen... Daarnaast had ik dit jaar óók nog een lekkage in de kruipruimte; niet dat dit door zal werken tot in de slaapkamers boven, maar 't is duidelijk dat de vochthuishouding in z'n geheel beter moet, kan en zal worden ;-)
Dat hebben wij hier ook.. Erg jammer.. Want je merkt zeker dat de gang een stuk warmer blijft.. Alleen de voordeur is 's ochtend zeik natJayPe schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:58:
[...]
In het halletje van de voordeur hangt sinds niet al te lange tijd een fijn dik gordijn, dat echt enorm scheelt in de koude in de gang, maar zorgt ook voor een enorme koude achter dat gordijn,, en een beslagen voordeur.

Nee klopt.. Raam open doen we soms.. Maar thuis hier is het idee.. Koud buiten = ramen dicht!Skyaero schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:50:
Dat kun je niet voorkomen, er komt heel veel vocht vrij bij koken. Ik zet meestal een raampje open, maar dan nog beslaat alles. Na de afwas gooi ik het raam dicht en dan is het meeste vocht ook wel weer weg.

Wat ook helpt is zo'n brievenbusklep als je een brievengat in je deur hebt. Wij hadden tot feb. 2015 gewoon zo'n ding metalen klep aan de buitenzijde en borstels aan de binnenkant. De laatste vervangen voor een klep die automatisch met een veer dichtvalt. Scheelt toch aardig wat koude instroom.ProudElm schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:28:
[...]
Dat hebben wij hier ook.. Erg jammer.. Want je merkt zeker dat de gang een stuk warmer blijft.. Alleen de voordeur is 's ochtend zeik nat
Evt. dubbelglas i.c.m. opdeklatten gebruiken wanneer het anders niet mocht passen. Niet de meest prachtige oplossing om te zien, wel functioneel als beter glas daardoor mogelijk wordt.
Hier wilde ik dat ook, maar dat schildersbedrijf praatte het uit het hoofd bij de baas toen ik er niet was. Met wat woorden van "het is niet mooi" is het feest niet doorgegaan. Gemiste kans.
Schoongemaakt met chloor, raam gelapt, silicagel in de hoek geplakt en krimpfolie gespannen. Scheelt al heel wat kou, tzt komt er HR++ in.
Verder vind ik 10 dagen voor zo'n renovatie ook wel overdreven snel, daar zou ik al in het begin vraagtekens bij hebben. Maar ja, het is wel kwalijk zoals de situatie nu is voor die mensen. Het is immers niet niks, zowel de investeringen als de overlast.
Zal het ook niet een groot gedeelte komen door de gebruikers, die zijn van het snelle gas naar het trage wp techniek gegaan natuurlijk in vrij korte tijd.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Onze woon situatie is redelijk vergelijkbaar.nosmo king schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:41:
Apart topic van gemaakt: Totaal advies mbt isolatie, verwarming, energie besparing
In het kort: zijn er bedrijven die een totaal advies kunnen geven m.b.t. Isolatie, verwarming, energie besparing etc?
Achtergrond: Ons huishouden verbruikte afgelopen december ongeveer 5 m3 gas per dag, ik zou dit graag omlaag willen brengen.
Uitgangssituatie
- Huis uit 1979
- Woonruimte: 135 m2, woonkamer + (open)keuken: 37 m2
- Grote schuifpui
- plintverwarming in de keuken + convector put bij de schuifpui
- Convector is laatste in de CV leiding keten, CV temp is dus het laagst daar
- ik heb zelf een BDE (ventilatoren) op de cenvectorput geplaatst
- CV ketel: Vaillant ecoTEC plus "HR" type: VHR25-30/CW4
- Tonzon vloerisolatie
- Muren bevatten glas/steenwol isolatie
omdat het oude glas van de schuifpui "gaar" was hebben we gelijk de schuifpui laten vervangen door een HR+++ variant en dat scheelt enorm op het stoken.. (zit er nu 2 maanden in)
Wij hebben echter (nog) geen vloer isolatie (2cm tot 5cm is niet noemenswaardig IMHO) maar op dit moment blijft de temperatuur constant(er) en hoeven we nog nauwelijks de verwarming omhoog te gooien.
Maar we hebben wel moeten:
- glaswol in de schoorsteen v.d openhaard. zodat de warmte daar niet verdwijnt)
- gaten/kieren gedicht die voor "onnatuurlijke" ventilatie zorgde
We ventileren nu via de reguliere openingen.
Ik vraag me af of BDE (waar staat dit voor??) oftewel ventilatoren bij de convector put veel nut hebben.
We hebben een nefit trendline cw4 installatie laten aanbrengen, (de oude was van bouw van het huis) nu is
links(vanaf de CV) de slaapkamer --> convector put) en rechts(vanaf cv) de overige ruimtes in het gehele huis verwarmt ..
Na CV tunings topic gelezen te hebben, vraag ik me af of het handig is om een dynamische flow control oid te (laten) installeren zodat links en rechts evenredig veel warmte verdeling krijgen.
Zag het antwoord van niet wat hierop gegeven was .. Mea Culpa
Tja vanalles
bedankt voor je reactie.
Dubbelglas vs dubbelglas hr++ zit wel verschil in, klinkt als een zinnige investering. Nieuwe schuifpuien hebben ook als voordeel dat er ventilatieroosters in zitten.
Alle kieren enzo... ik zou graag een onderzoek laten doen, inc thermografische beelden. Heb wel al een bedrijf gemaild, maar nog geen reactie vreemd genoeg.
BDE , zie hier LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Bij het plaatsen van jullie CV, zijn de leidingen dan ook gewijzigd, of is de CV op een andere plaats komen te hangen?
ido
vso schreef op maandag 11 januari 2016 @ 00:33:
[...]
Onze woon situatie is redelijk vergelijkbaar.
omdat het oude glas van de schuifpui "gaar" was hebben we gelijk de schuifpui laten vervangen door een HR+++ variant en dat scheelt enorm op het stoken.. (zit er nu 2 maanden in)
Wij hebben echter (nog) geen vloer isolatie (2cm tot 5cm is niet noemenswaardig IMHO) maar op dit moment blijft de temperatuur constant(er) en hoeven we nog nauwelijks de verwarming omhoog te gooien.
Maar we hebben wel moeten:
- glaswol in de schoorsteen v.d openhaard. zodat de warmte daar niet verdwijnt)
- gaten/kieren gedicht die voor "onnatuurlijke" ventilatie zorgde
We ventileren nu via de reguliere openingen.
Ik vraag me af of BDE (waar staat dit voor??) oftewel ventilatoren bij de convector put veel nut hebben.
We hebben een nefit trendline cw4 installatie laten aanbrengen, (de oude was van bouw van het huis) nu is
links(vanaf de CV) de slaapkamer --> convector put) en rechts(vanaf cv) de overige ruimtes in het gehele huis verwarmt ..
Na CV tunings topic gelezen te hebben, vraag ik me af of het handig is om een dynamische flow control oid te (laten) installeren zodat links en rechts evenredig veel warmte verdeling krijgen.
Zag het antwoord van niet wat hierop gegeven was .. Mea Culpa
10 dagen is nog best lang hoor. Er zijn partijen die het in 5 doen. Vrijwel alles is tegenwoordig pre-fab of plug&play. Muurtjes metselen zoals we in de jaren 50 deden, doen we niet meer.marcel87 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:32:
Verder vind ik 10 dagen voor zo'n renovatie ook wel overdreven snel, daar zou ik al in het begin vraagtekens bij hebben. Maar ja, het is wel kwalijk zoals de situatie nu is voor die mensen. Het is immers niet niks, zowel de investeringen als de overlast.
Die korte renovatieperiode is belangrijk, want mensen moeten hun huis uit. En 5 of 10 dagen in een bungalow is nog een leuke vakantie, 3 maanden is gewoon vervelend.
Er zijn heel veel oorzaken te bedenken (kierdichtheid niet gehaald, toch ergens koudebruggen, niet goed ingeregelde installatie, installatie ondergedimensioneerd, bewoners die aan de knoppen zitten etc etc). Daarnaast kan ook het nodige opgeklopt zijn door de media.Rol-Co schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:43:
Niet warm te krijgen, vreemd. Nou weet ik niet wat ze voor systeem gebruiken om te verwarmen maar met zo'n geeisoleerd huis moet dat al bijna kunnen met een paar aanstekers toch?
Zal het ook niet een groot gedeelte komen door de gebruikers, die zijn van het snelle gas naar het trage wp techniek gegaan natuurlijk in vrij korte tijd.
Maar de praktijkervaring is wel dat bouwers moeite hebben met nul-op-de-meter. Het vereist een hoge bouwkwaliteit, en daar zijn we in Nederland niet zo goed in. Daarnaast heb ik mij altijd verbaasd over de keuzen van een lucht/lucht of lucht/water warmtepomp: als het kouder wordt presteren deze dingen minder, maar heb je wel meer warmtevraag.
Eens kijken of deze woningen binnen een programma vallen, want dan zijn er waarschijnlijk wel meet- en testrapporten beschikbaar. Ik ben wel benieuwd wat de oorzaak is.
Gasschuif schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:12:
[...]
Zeg 2 graden binnen is zeer slecht te noemen. Met 14 C en 80 % RV (de was droogt!) gaat dat fout.
Hierop terugkomend: de perilex-stekker van de centrale afzuiging bleek door de vorige bewoner 'gesaboteerd' te zijn waardoor de centrale afzuiging altijd uit stond (alleen hoogste stand werkte). Even gefixt, nu steeds nachtstand aan, warmteverlies is volgens mij zeer gering (gelukkig), maar... binnen één (1) nacht was alle vocht verdwenen op de bovenverdieping. Niet alleen de vochtplekken bij de koudebruggen op de muur (de grootste ca 50*15 cm), ook alle ramen droog. Had ik niet verwacht, wat een resultaat. Goede tip van Skyaero lijkt het.Skyaero schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:57:
[...]
Moeilijk te zeggen zonder de gevel te kunnen inspecteren. Water kan van buiten komen, maar aangezien je zegt dat hier precies de koudebrug zit, vermoed ik eerder condensvorming.
Overigens was én blijft de RV ca 55%, dus niet echt gek.
Blijft staan dat er enkele vreemde koudebruggen te vinden zijn: bij de muren lijken 2 plekken geen isolatie te hebben (de spouw met de buurman zeker niet). Ga ik nog eens naar (laten) kijken.
De koude plekken bij de draaikiepramen worden mogelijk ook veroorzaakt door de klikhorren, die een metalen frame hebben en de werking van 1 rubber grotendeels (?) ongedaan maken, omdat ze daar omheen zitten. Nu raden fabrikanten van die horren sowieso aan om ze in de winter eruit te halen vanwege meer slijtage, dus direct maar gedaan. Mocht het weer vriezen, dan gaat de Flir een kijkje nemen.
€ 70.000 !!! Als ik mijn (net nieuw berekende want net overgestapt en volgens mij te hoge) voorschotbedrag van 68 euro neem dan kan ik daar 85 jaar stroom en gas voor betalen. En dat met € 3.400 investering van zonnepanelen die ~ 70% van mijn verbruik opleveren.JeroenH schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:41:
"Nul op de meter" niet altijd een goede zet: http://www.fluxenergie.nl...ilburg-grote-tegenvaller/
Maar het blijkt dat vooral het dimensioneren van de warmtepomp nog niet zo makkelijk is.
Maar wordt het er niet veel goedkoper van als je naar de binnenruimte toe gaat. Dus een halve meter van de binnenruimte af neemt? Ja vervelend, maar het wordt er wel veel goedkoper van lijkt me.
Verder zijn het huurwoningen, dus is het een expirement van de verhuurder. De huurders zullen geen 70K betaald hebben.
Kom je dan niet al heel snel in de knoop met de plaats van ruiten en binnendeuren? Die bewoners betalen een toeslag op de huur, maar klagen over verlies van comfort.!null schreef op maandag 11 januari 2016 @ 09:34:
Men bouwt ook steeds een schil eromheen. Dat snap ik opzich wel.
Maar wordt het er niet veel goedkoper van als je naar de binnenruimte toe gaat. Dus een halve meter van de binnenruimte af neemt? Ja vervelend, maar het wordt er wel veel goedkoper van lijkt me.
Verder zijn het huurwoningen, dus is het een expirement van de verhuurder. De huurders zullen geen 70K betaald hebben.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.