De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.850 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

nosmo king schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:43:
Hi,

bedankt voor je reactie.

Dubbelglas vs dubbelglas hr++ zit wel verschil in, klinkt als een zinnige investering. Nieuwe schuifpuien hebben ook als voordeel dat er ventilatieroosters in zitten.
de oude schuifpui was aluminium, nieuwe kunstof. Met nieuwe CV + Toon (die al geplaatst waren voor vervanging van schuifpui) was ons stook gedrag "hoog" ik kan gemakkelijk zeggen dat deze zeer ruim gehalveerd zijn na plaatsing.
Alle kieren enzo... ik zou graag een onderzoek laten doen, inc thermografische beelden. Heb wel al een bedrijf gemaild, maar nog geen reactie vreemd genoeg.
tja onderzoek ... wat bedoel je daarmee ?, Ik ga zoeken naar een mede-tweaker in bezit van FLIR camera die tegen een vergoeding wellicht eens wat wil komen schieten.. (omgeving Rotterdam)
thx
Bij het plaatsen van jullie CV, zijn de leidingen dan ook gewijzigd, of is de CV op een andere plaats komen te hangen?

ido
[...]
CV is op orginele locatie gehangen. er zijn alleen leidingen veranderd voor de nieuwe CV plaatsing .. er is niks aan de bestaande situatie gewijzigd.

Alle kieren/gaten die je vind afgezien van de ventilatie roosters zijn naar mijn ervaring het waard om te dichten.
- glaswol, isolatie band, kit spuit, alu tape, tochtstrips enzevoorts
Ik heb deze opgeschreven en ga deze later, bij verbouwingen of onderhoud grondig aanpakken. Voor nu scheelt het enorm in het stook gedrag en vloeit er geld in het verbouwings potje :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
zeegerd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:51:
Hierop terugkomend: de perilex-stekker van de centrale afzuiging bleek door de vorige bewoner 'gesaboteerd' te zijn waardoor de centrale afzuiging altijd uit stond (alleen hoogste stand werkte). Even gefixt, nu steeds nachtstand aan, warmteverlies is volgens mij zeer gering (gelukkig), maar... binnen één (1) nacht was alle vocht verdwenen op de bovenverdieping. Niet alleen de vochtplekken bij de koudebruggen op de muur (de grootste ca 50*15 cm), ook alle ramen droog. Had ik niet verwacht, wat een resultaat. Goede tip van Skyaero lijkt het.
_/-\o_
Maasluip schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:54:
€ 70.000 !!! Als ik mijn (net nieuw berekende want net overgestapt en volgens mij te hoge) voorschotbedrag van 68 euro neem dan kan ik daar 85 jaar stroom en gas voor betalen. En dat met € 3.400 investering van zonnepanelen die ~ 70% van mijn verbruik opleveren.
Jij bent niet de gemiddelde huurder ;)
Reken er maar op dat in niet gerenoveerde sociale huurwoningen je snel 200 euro per maand mag aftikken, als het niet meer is. Het komt geregeld voor dat de energiekosten hoger zijn dan de huurkosten.

70k is inderdaad (te) veel. Doel van nul-op-de-meter is 45k, maar zover zijn we nog niet. Overigens speelt er bij woningcooperaties veel meer. Deze woningen zijn in principe afgeschreven en kunnen dus gesloopt worden. Door deze renovatie toe te passen wordt de levensduur met 30+ jaar verlengd, en dat is veel goedkoper dan sloop/nieuwbouw. Los van het sociale wijkaspect (door sloop/nieuwbouw verdwijnt de sociale wijkcohesie, bij renovatie blijft deze bestaan, een niet onbelangrijk iets voor bewoners).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

zeegerd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:51:
[...]

[...]

Hierop terugkomend: de perilex-stekker van de centrale afzuiging bleek door de vorige bewoner 'gesaboteerd' te zijn waardoor de centrale afzuiging altijd uit stond (alleen hoogste stand werkte). Even gefixt, nu steeds nachtstand aan, warmteverlies is volgens mij zeer gering (gelukkig), maar... binnen één (1) nacht was alle vocht verdwenen op de bovenverdieping. Niet alleen de vochtplekken bij de koudebruggen op de muur (de grootste ca 50*15 cm), ook alle ramen droog. Had ik niet verwacht, wat een resultaat. Goede tip van Skyaero lijkt het.

Overigens was én blijft de RV ca 55%, dus niet echt gek.

Blijft staan dat er enkele vreemde koudebruggen te vinden zijn: bij de muren lijken 2 plekken geen isolatie te hebben (de spouw met de buurman zeker niet). Ga ik nog eens naar (laten) kijken.

De koude plekken bij de draaikiepramen worden mogelijk ook veroorzaakt door de klikhorren, die een metalen frame hebben en de werking van 1 rubber grotendeels (?) ongedaan maken, omdat ze daar omheen zitten. Nu raden fabrikanten van die horren sowieso aan om ze in de winter eruit te halen vanwege meer slijtage, dus direct maar gedaan. Mocht het weer vriezen, dan gaat de Flir een kijkje nemen.
Mooi man, dat zijn goede berichten :)

Als de fan al een paar jaar in bedrijf is geweest zou ik ook even het slakkenhuis en waaier nakijken.
kan vervuild zijn, en moet je hem even schoon zuigen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Skyaero schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:12:
Jij bent niet de gemiddelde huurder ;)
Reken er maar op dat in niet gerenoveerde sociale huurwoningen je snel 200 euro per maand mag aftikken, als het niet meer is. Het komt geregeld voor dat de energiekosten hoger zijn dan de huurkosten.
Mijn vriendin trok in een appartement dat net gerenoveerd was. Sloot energiecontract af bij Essent en ging 120 euro per maand betalen. Tig keer herinnering gehad dat ze minstens het dubbele moest betalen en bij opgeven meterstanden werden de standen niet geaccepteerd. Uiteindelijk na 10 maanden gaan samenwonen en de eindafrekening gehad, 850 euro terug, ze had amper gas verbruikt.

Van een 1956 tochthol-flat met dubbelglas, ongeisoleerde asbest panelen en een gaskachel in de woonkamer naar een geisoleerde spouwmuur, kunststof kozijnen met HR++(+?) glas, 20cm EPS op het dak en een klein CV keteltje. Beschimmelde badkamers hebben ze ook aangepakt, er is een mechanische ventilatiebox van Orcon aangebracht.

Vraag me af wat die renovatie op project-basis uiteindelijk gekost heeft, ik schat iets van 35K per woning, en dat voor flatgebouwen die tegen de vlakte moesten maar nu nog tig jaar staan met veel meer woongenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Hé, ik woon in zo'n tocht-hol appartement, maar dan niet gerenoveerd. Ik betaal net geen 70 euro in de maand

Het hoge voorschot heeft veelal met hele andere redenen te maken: groot percentage wanbetalers als klanten, dus ze schrapen zo veel mogelijk naar binnen.

Wat betreft het niet accepteren van een meterstand is het heel eenvoudig: Zeg tegen de leverancier dat de netbeheerder een meteropnemer laat langskomen of de opgegeven meterstand accepteert. Geen meteropnemer == standen accepteren. Daarna alsnog geen jaarrekening opmaken? => dreigen met ACM, aangezien dit als onbehoorlijke administratie kan worden aangemerkt en daardoor je leveringsvergunning kwijt kunt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:58:
[...]

In het halletje van de voordeur hangt sinds niet al te lange tijd een fijn dik gordijn, dat echt enorm scheelt in de koude in de gang, maar zorgt ook voor een enorme koude achter dat gordijn,, en een beslagen voordeur.
Ik heb ook een hele koude gang/hal en ben ook van plan om een gordijn voor de voordeur te hangen. Wat voor soort stof heb jij daarvoor gebruikt? Ik zal zelf te denken aan velours.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:54
Wil zelf dit voorjaar (medio april) de badkamer aanpakken. Dit dient grondig te gebeuren aangezien de huidige aluminium kozijnen van 20+ jaar terug altijd steenkoud zijn en zeiknat in de winter.. Koudebrug van hier tot tokio, hetzelfde geld voor de ventilatieroosters die in deze kozijnen zitten.

Afzuiging in de badkamer gaat nu ook nog rechtstreeks via een buis met buismotor naar zolder en rechtstreeks uit het dak. Hiermee gaat ook een hoop warmte verloren.. Dus in het kader van zuinig en comfortabel was mijn gedachten om de kozijnen te vervangen door nieuwe kunststof varianten zonder roosters. En voor het afzuigen / ontvochtigen niet de warme lucht rechtstreeks uit het dak te blazen maar te gaan voor een WTW unit die puur voor de badkamer zal zijn. Is een al wat ouder huis en overige ruimtes ook aansluiten op de WTW unit wordt lastig zonder meteen een hoop te moeten breken.

Dus mijn vraag is, wat zijn jullie meningen over deze plannen? Ik hoop op deze manier een tochtvrije en comfortabele badkamer te creëren en te voorkomen dat er een hoop schimmelgroei is bij de kit randen rondom de kozijnen zoals momenteel het geval is. Ik vraag me alleen af of er überhaupt units bestaan die gemaakt zijn om slechts één natte ruimte te moeten afzuigen? Meeste units die ik tegenkom gaan uit van een hele woning? Of is het verstandiger om voor een goedkopere oplossing te gaan d.m.v. een afzuiging met muurdoorvoer?

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Een lucht WTW is niet extreem duur, maar kost toch fors meer geld dan een gewone afzuiging. Ik denk dat je het geld nuttiger kunt besteden. Bovendien is het een beetje overgedimensioneerd voor een badkamer ipv een heel huis.

Maar je kunt wel een afzuiging monteren, bijvoorbeeld van Orcon, die automatisch vochtdetectie doet. Die draait dan continue. Dan zou het als het goed is minder vochtig moeten zijn over tijd.

Heb je al wel na gedacht over een Douche WTW bij het verbouwen? Kost ook niet erg veel, en bespaar je wellicht meer mee. Badkamer verbouwing is het moment om dat te doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
Zit zelf nog in dubio wat het beste is qua afzuiging. Wellicht dat een korter afvoerkanaal i.c.m. een standaard afzuigmotor met vochtsensor ook een goed alternatief is.

Douche WTW staat wel op de verlanglijst. Koof voor de standleiding komt gelukkig uit in de voorraadkast beneden en is toegankelijk door een houten paneel los te schroeven. Dus ik kan een douchepijp WTW plaatsen maar enig nadeel is dat van het afvoerputje van de douche tot de koof waar de douchepijp WTW dient te komen wel 2m afvoer tussenzit. Dus ben nu aan het uitvogelen wat dat doet voor het rendement en of wellicht een douchegoot WTW wellicht niet beter is in dat geval. (Of ik moet de afvoerbuis isoleren met wat glaswol bijvoorbeeld)

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:34
Skyaero schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:48:
Hé, ik woon in zo'n tocht-hol appartement, maar dan niet gerenoveerd. Ik betaal net geen 70 euro in de maand

Het hoge voorschot heeft veelal met hele andere redenen te maken: groot percentage wanbetalers als klanten, dus ze schrapen zo veel mogelijk naar binnen.

Wat betreft het niet accepteren van een meterstand is het heel eenvoudig: Zeg tegen de leverancier dat de netbeheerder een meteropnemer laat langskomen of de opgegeven meterstand accepteert. Geen meteropnemer == standen accepteren. Daarna alsnog geen jaarrekening opmaken? => dreigen met ACM, aangezien dit als onbehoorlijke administratie kan worden aangemerkt en daardoor je leveringsvergunning kwijt kunt raken.
hier nog een bewoner van een appartement uit de jaren 80 met half om half enkel glas en dubbel glas.Wij betalen met z'n 2n ook circa75 €/mnd aan gas en stroom. Is een redelijk slecht geïsoleerd tochthol ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
TankiEEE schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:02:
Zit zelf nog in dubio wat het beste is qua afzuiging. Wellicht dat een korter afvoerkanaal i.c.m. een standaard afzuigmotor met vochtsensor ook een goed alternatief is.

Douche WTW staat wel op de verlanglijst. Koof voor de standleiding komt gelukkig uit in de voorraadkast beneden en is toegankelijk door een houten paneel los te schroeven. Dus ik kan een douchepijp WTW plaatsen maar enig nadeel is dat van het afvoerputje van de douche tot de koof waar de douchepijp WTW dient te komen wel 2m afvoer tussenzit. Dus ben nu aan het uitvogelen wat dat doet voor het rendement en of wellicht een douchegoot WTW wellicht niet beter is in dat geval. (Of ik moet de afvoerbuis isoleren met wat glaswol bijvoorbeeld)
isoleren is niet nodig, de warmte die je daar verliest voor de wtw is niet het huis uit dus echt kwijt ben je hem niet. ;)
(je vloer moet ook water dicht blijven en de isolatie kan natuurlijk een lek worden.)

is wel beter plan als een lucht WTW (maar als ik dan de prijs zie van blitzkrieg, dan is het eigenlijk niet eens zo vreemd plan. misschien de warme lucht langs het droog rek blazen, gratis een was droger?
verzin maar iets creatiefs. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het gaat dus om een 40 of 50mm afvoerpijp naar beneden en niet de grote WC afvoerpijp he?

Maar die 2 meter zou ik me geen zorgen over maken. Dat heb ik ook, en op 10 minuten douchen bespaar ik 1/3e gas.
Klinkt als een goed plan om hem mee te nemen in de verbouwing.
Weet niet met hoeveel je er woont en of er lang gedoucht wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 11-01-2016 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Kies een douche-WTW boven een lucht-WTW, Levert veel meer besparing op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
!null schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:47:
[...]

Het gaat dus om een 40 of 50mm afvoerpijp naar beneden en niet de grote WC afvoerpijp he?

Maar die 2 meter zou ik me geen zorgen over maken. Dat heb ik ook, en op 10 minuten douchen bespaar ik 1/3e gas.
Klinkt als een goed plan om hem mee te nemen in de verbouwing.
Weet niet met hoeveel je er woont en of er lang gedoucht wordt.
Ik bedoel ook de 50mm afvoerpijp maar deze zit in dezelfde koof verwerkt als de standleiding van de WC. En qua benaming vond ik standleiding duidelijker ;) Maar gezien de vele reacties kan ik volgens mij beter het geld steken in een douche WTW voor zowel comfort als tvt.

Zijn hier met 2 personen in het huishouden maar douchen beide toch wel gauw een minuut of 10 waarvan de andere zelfs graag met 40 graden doucht. Voor mij mag het ook wat minder warm. Dus de opwarmtijd gaan we ruimschoots overheen en de besparing klinkt wel leuk! Ik neem aan dat de meeste kinderziektes uit die units verholpen zijn inmiddels? (Als je gaat Googlen dan kom je voornamelijk de eerste varianten tegen die nog wel eens gaan lekken)

Op de site van Technea zie ik allerlei verschillende lengtes en varianten. Ik kan de variant van 210cm kwijt dus dat is geen probleem maar ik zie ook verschillen qua max vermogen en hoeveelheid water? Voldoet de standaard versie als je wilt gaan voor een regendouche?

Al sla ik de link van Blitzkrieg toch even op als extra'tje. Prijs is namelijk wel redelijk gunstig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb zelf ook de 210cm variant, lijkt me prima.
Het zou zeker niet moeten gaan lekken, maar het voorschrift is wel dat je er altijd bij moet kunnen met een inspectieluik (eventueel vast geschroefd of iets).

Zolang je maar geen muur moet open bikken als er iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 17:28
Ik zit nu al een tijdje te zoeken naar een website waar je een warmteverliesberekening kan maken, deze werd recentelijk gepost in 1 van de duurzaamheids topics.

Iemand die de link nog eens wil posten?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:54

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:01:
[...]

Ik heb ook een hele koude gang/hal en ben ook van plan om een gordijn voor de voordeur te hangen. Wat voor soort stof heb jij daarvoor gebruikt? Ik zal zelf te denken aan velours.
Iets diks en zwaars van de markt :-) De stof heeft wijlen mijn vrouw uitgezocht, Het gordijn is "gevoerd'; dus aan de ene kant gewoon textiel, aan de andere kant nog een extra laag erop genaaid. Een dikke zware rand aan de onderkant ( eigenlijk omdat ie te kort was ) zorg ervoor dat ie goed op de vloer hangt.

Velours klinkt goed (als in: zwaar en isolerend)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
!null schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:53:
Ik heb zelf ook de 210cm variant, lijkt me prima.
Het zou zeker niet moeten gaan lekken, maar het voorschrift is wel dat je er altijd bij moet kunnen met een inspectieluik (eventueel vast geschroefd of iets).

Zolang je maar geen muur moet open bikken als er iets is.
Bedankt! WTW blijft bereikbaar middels de voorraadkast dus geen ramp scenario's met muur afbreken hier. Dan weet ik even voldoende en gaat de WTW op de begroting! Zag een paar aanbieders maar volgens mij is Technea de beste / bekendste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja maar je hebt ook Itho. Voorheen zaten ze rond de 400 euro of 380 euro. Klik op het linkje in m'n sig om naar het Douche WTW topic te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
!null schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:39:
Ja maar je hebt ook Itho. Voorheen zaten ze rond de 400 euro of 380 euro. Klik op het linkje in m'n sig om naar het Douche WTW topic te gaan.
Dan ga ik daar eens kijken en stoppen met dit topic te vervuilen. Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Appie Heijn schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:17:
Ik zit nu al een tijdje te zoeken naar een website waar je een warmteverliesberekening kan maken, deze werd recentelijk gepost in 1 van de duurzaamheids topics.

https://www.u-wert.net

Bijv. van mijn jaren 80 hoekwoning:
Oude muur:
http://www.u-wert.net/ber...0&Te=-5&RH_e=80&outside=0

Na-geisoleerd:
http://www.u-wert.net/ber...0&Te=-5&RH_e=80&outside=0

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
TankiEEE schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:40:
[...]
Dan ga ik daar eens kijken en stoppen met dit topic te vervuilen. Thanks! :)
achja, we maken hier wel vaker er een bruine kroeg van. >:)
onder het motto: "de bruine trend die op de wc begon en zich zelf over de gehele etablissement verspreiden."
zolang we maar groen zijn, zeg ik dan. ;)

er al aan gedacht hoe je de douche WTW gaat aansluiten?
de koud(voorverwarmd) water leiding naar de meng kraan of naar zolder naar een boiler/verwarming toestel?

welke handig is hangt wel een beetje af van wat je wil bereiken en wat je hebt.
(ook de lokatie speelt mee natuurlijk.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Appie Heijn schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:17:

Toevallig terug kunnen vinden in mijn browsegeschiedenis :)
http://www.isso-digitaal....teverliesberekening-schil

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 22:28
Skyaero schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:37:
[...]

10 dagen is nog best lang hoor. Er zijn partijen die het in 5 doen. Vrijwel alles is tegenwoordig pre-fab of plug&play. Muurtjes metselen zoals we in de jaren 50 deden, doen we niet meer.

Die korte renovatieperiode is belangrijk, want mensen moeten hun huis uit. En 5 of 10 dagen in een bungalow is nog een leuke vakantie, 3 maanden is gewoon vervelend.
Akkoord igv prefab. Nee ik denk nog terug aan de renovatie bij een oom. Dat was wellicht in 1997 of iets dergelijks, maar die hebben ook vrij lang in de zooi gezeten. Zeker als je dan bedenkt dat men in het artikel ook nog hele installaties hebben geplaatst, kan ik mij zo voorstellen dat ondanks het prefab verhaal 10 werkdagen rap is. Vooral de afwerking en instelling etc, het ruwe werk van plaatsen zal niet zoveel tijd in beslag nemen.
!null schreef op maandag 11 januari 2016 @ 09:34:
Verder zijn het huurwoningen, dus is het een expirement van de verhuurder. De huurders zullen geen 70K betaald hebben.
Zou je wel denken, maar in het artikel staat er toch wat anders. Of ik moet het verkeerd begrepen hebben?

"Ik voel me belazerd. De woonlasten blijven gelijk: geen energierekening meer, via een opslag financieren we zelf de renovatie."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:46:
[...]

Iets diks en zwaars van de markt :-) De stof heeft wijlen mijn vrouw uitgezocht, Het gordijn is "gevoerd'; dus aan de ene kant gewoon textiel, aan de andere kant nog een extra laag erop genaaid. Een dikke zware rand aan de onderkant ( eigenlijk omdat ie te kort was ) zorg ervoor dat ie goed op de vloer hangt.

Velours klinkt goed (als in: zwaar en isolerend)
Dank je. Vandaag twee 'stalen' ontvangen van de stof, maar vind het toch erg dun. Misschien dan ook maar eens langs de markt om te kijken wat daar te krijgen is. Heb alleen nog geen idee hoe ik van losse stof een gordijn ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 08:00
Naar de Hema en een gordijn laten maken? Wel zo gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blissard schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 17:17:
Naar de Hema en een gordijn laten maken? Wel zo gemakkelijk.
Zoiets zal het wel worden ja. Ik had op internet een gordijen shop gevonden met 'zware verlours', maar het is niet dikker dan 1mm. Misschien dat dit enkel 'stalen' zijn voor de kleur, dat ga ik nog even na vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hema of Kwantum kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
En als je een gang hebt die bijna net zo breed is als de deur: de gordijnrails een stuk doorzetten langs de muur, dan kun je het gordijn mooi weg schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
migjes schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:42:
[...]

achja, we maken hier wel vaker er een bruine kroeg van. >:)
onder het motto: "de bruine trend die op de wc begon en zich zelf over de gehele etablissement verspreiden."
zolang we maar groen zijn, zeg ik dan. ;)

er al aan gedacht hoe je de douche WTW gaat aansluiten?
de koud(voorverwarmd) water leiding naar de meng kraan of naar zolder naar een boiler/verwarming toestel?

welke handig is hangt wel een beetje af van wat je wil bereiken en wat je hebt.
(ook de lokatie speelt mee natuurlijk.)
Haha, het geluk is dat de CV-ketel 1 verdieping hoger hangt precies waar de koof eindigt op zolder. Dus ik kan zonder al te veel moeite meteen de WTW aansluiten op de koudwaterleiding die naar de CV loopt en tijdens de verbouwing wil ik ook de mengkraan er rechtstreeks op aansluiten (dus beide voor optimaal resultaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 22:25
Even een crosspost uit het L/W topic om daar de ruis wat te beperken.
Pascal Saul schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:24:
p.s. het laten afsluiten van gas bij Liander kost tegenwoordig ook veel geld: 605 euro per 1 januari. Ze zijn niet wijs en mijn klacht daarover is in behandeling mocht het zover komen...
Was dit vorig jaar niet nog iets van 80 euro 8)7 ?

Gaat weer lekker dus. Het Rijk lijkt eindelijk in te zetten op een verschuiving van gas naar el dmv subsidies op warmtepompen en verschuiving van de EB, maar we mogen kennelijk niet doorslaan naar helemaal gasloos, want dan komt het netbedrijf (met staatsmonopolie) even afrekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als dat voorheen echt iets van 80 euro was (ik dacht 300) dan is het belachelijk. Dan zou de overheid even getipt moeten worden, want dan zien ze misschien ook de relatie met de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 15-09 17:28
Thanks, niet degene die ik zocht maar misschien is deze nog wel beter. Die andere was een NL site van een fabrikant meen ik mij te herrineren.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
marcel3 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 07:49:

[...]

Gaat weer lekker dus. Het Rijk lijkt eindelijk in te zetten op een verschuiving van gas naar el dmv subsidies op warmtepompen en verschuiving van de EB, maar we mogen kennelijk niet doorslaan naar helemaal gasloos, want dan komt het netbedrijf (met staatsmonopolie) even afrekenen...
Voorheen was dat gratis:
https://www.liander.nl/tarieven_2015/?ref=8341

Niet dat ik mijn gasaansluiting op ga zeggen, maar baal er wel van dat Enexis z'n gasaansluitingen in Friesland over heeft gedaan aan Liander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07 17:03
marcel3 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 07:49:

[...]

Bij Liander was het zelfs gratis tot en met 31 december... Zie: https://www.liander.nl/co...tingen/tarieven/?ref=8452

Maar ja... het is een beetje krom allemaal.

Laten we het nog maar niet hebben over wat de werkzaamheden inhouden: De werkzaamheden van Liander bestaan uit het weghalen van de meter en de meterbeugel. De gasleiding op uw terrein wordt niet verwijderd maar drukloos gemaakt. In overleg kunnen we er ook voor zorgen dat de leiding definitief verwijderd wordt.

Een meterwissel is nog meer werk uitgaande van alleen het weghalen van de meter + beugel.
Maar inmiddels een oplossing:
Ik schrok even van dit bedrag, maar het valt wel mee: Liander heeft verschillende opties. Het daadwerkelijk fysiek verwijderen van de gasaansluiting is inderdaad duur, maar "LD afsluiting inpandig, via vergrendeling gaskraan/ meterbeugel" kost 'maar' €117,37 incl. BTW. Heraansluiten kost vervolgens hetzelfde.

[ Voor 42% gewijzigd door Pascal Saul op 13-01-2016 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Pascal Saul schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:05:
[...]

Bij Liander was het zelfs gratis tot en met 31 december... Zie: https://www.liander.nl/co...tingen/tarieven/?ref=8452

Maar ja... het is een beetje krom allemaal.

Laten we het nog maar niet hebben over wat de werkzaamheden inhouden: De werkzaamheden van Liander bestaan uit het weghalen van de meter en de meterbeugel. De gasleiding op uw terrein wordt niet verwijderd maar drukloos gemaakt. In overleg kunnen we er ook voor zorgen dat de leiding definitief verwijderd wordt.

Een meterwissel is nog meer werk uitgaande van alleen het weghalen van de meter + beugel.

[...]
Mooi, storm, glas etc lijkt het dus.
Dat ze iets in rekening brengen snap ik overigens wel, al kun je idd discussiëren of dat dik 100 euro moet zijn. Toen bij mij de slimme *kuch* meters werden geïnstalleerd was de monteur denk ik in 5 minuten klaar met de wissel vd gasmeter. Dit lijkt me minder werk, maar goed er hangt natuurlijk ook een hele overhead boven, voorrijkosten en eea moet administratief ook verwerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 16:57
Het verwijderen van de gasmeter was hier ongeveer 15 minuten werk met 2 man. Eentje deed het werk, de andere stond erbij en keek er naar... Kosten op 9 december 2013: 0 euro en voor de aardigheid 2 kopjes koffie...

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07 17:03
marcel3 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:30:
[...]

Mooi, storm, glas etc lijkt het dus.
Dat ze iets in rekening brengen snap ik overigens wel, al kun je idd discussiëren of dat dik 100 euro moet zijn. Toen bij mij de slimme *kuch* meters werden geïnstalleerd was de monteur denk ik in 5 minuten klaar met de wissel vd gasmeter. Dit lijkt me minder werk, maar goed er hangt natuurlijk ook een hele overhead boven, voorrijkosten en eea moet administratief ook verwerkt worden.
Ik ben net gebeld door Liander en het is echt 605 euro... Dat andere tarief heeft met het heraansluiten te maken in de tarievenlijst welke eerder is genoemd...

Iets met een aanpassing doen zonder te kijken wat het gevolg is... Intern zijn ze er nog niet over uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
OK, tijd om de hooivorken en fakkels van zolder te halen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
o o o wat wordt het gas en licht per 1 januari goedkoop, zo was er te lezen in de kranten...een lage olieprijs was de oorzaak.

Nou dachten die dieven uit DenHaag, de zieligheidIndustrie kost ons een vermogen, de olie staat laag, dit is onze kans.

https://www.greenchoice.n...=N201601&utm_term=N201601

De Energie belasting op gas van 23 naar 30 cent per kuub om ons duurzaam te stimuleren.

Als klapper op de vuurpijl verlaagde Greenchoice te teruglever vergoeding naar 11 cent. Mij zonneset krijg ik nooooooooooit meer terugverdiend. Een zoveelste door de overheid gestimuleerde kronkel die de vuilnisbak in kan. en nee, ik heb geen subsidie gehad, subsidie = de een de lusten, de ander de lasten.
En voor de mouwers, ik ben met pensioen. Dus werkenden compensatie kan ik ook naar fluiten. Het loon voor 50 jaar arbeid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Willie Wortel schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 09:38:
o o o wat wordt het gas en licht per 1 januari goedkoop, zo was er te lezen in de kranten...een lage olieprijs was de oorzaak.

Nou dachten die dieven uit DenHaag, de zieligheidIndustrie kost ons een vermogen, de olie staat laag, dit is onze kans.

https://www.greenchoice.n...=N201601&utm_term=N201601

De Energie belasting op gas van 23 naar 30 cent per kuub om ons duurzaam te stimuleren.

Als klapper op de vuurpijl verlaagde Greenchoice te teruglever vergoeding naar 11 cent. Mij zonneset krijg ik nooooooooooit meer terugverdiend. Een zoveelste door de overheid gestimuleerde kronkel die de vuilnisbak in kan. en nee, ik heb geen subsidie gehad, subsidie = de een de lusten, de ander de lasten.
En voor de mouwers, ik ben met pensioen. Dus werkenden compensatie kan ik ook naar fluiten. Het loon voor 50 jaar arbeid.
Juist de combi van een verhoging van de belasting op gas en een verlaing op de terug lever vergoeding is een hele mooie prikkel om een warmtepomp aan te schaffen en minder op met de fossiele plofketel te verwarmen.

Wat mij betreft had de verhoging op gas nog wel wat extremer gemogen. Een energie transitie kan nooit plaatsvinden zonder prijsverhoging.

Je kan man meewerken aan de transitie door te investeren of je kan klagen over het leed wat je wordt aangedaan over de grote boze overheid. Ik kies voor het eerste :)

We moeten in dit land eens ophouden met klagen. We hebben namelijk enorm goed met zijn allen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
revolution-nl schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 09:43:
[...]

Juist de combi van een verhoging van de belasting op gas en een verlaing op de terug lever vergoeding is een hele mooie prikkel om een warmtepomp aan te schaffen en minder op met de fossiele plofketel te verwarmen.

Wat mij betreft had de verhoging op gas nog wel wat extremer gemogen. Een energie transitie kan nooit plaatsvinden zonder prijsverhoging.

Je kan man meewerken aan de transitie door te investeren of je kan klagen over het leed wat je wordt aangedaan over de grote boze overheid. Ik kies voor het eerste :)

We moeten in dit land eens ophouden met klagen. We hebben namelijk enorm goed met zijn allen.
Leuk stuk over ideële belastingen : YouTube: Hoe bewijzen tweedehands auto's en dijken dat de vrije markt kan falen? (2/5)

Verder kun je je afvragen of we het hier zo goed hebben zodat we niet hoeven klagen, of dat we het zo goed hebben omdat we klagen. 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 09:43:
[...]

En ik vind het zinloos om nu weer de subsidiePot erbij te slepen om een houtkachel in het zonnetje te zetten. We steken nu al de rotmoord als die dingen in de buurt "branden".

Een warmtepomp, niet iedereen heeft er plaats of geld voor (over) om zich weer in een zinloos overheidsproject gestort te worden. Tenslotte bestaat heel politiek DenHaag + ruifvreters eromheen uit prutsers en zelfverrijkers.

Er is een rechtsongelijkheid ontstaan tussen Ferraris en slimme meters houders. Ferraris draait terug en gebruikt het net als opslag om het later wanneer het paneel niets levert weer op te nemen, dit is niet mogelijk met een slimme meter zonder bijbetaling.
hoe weet jij dat nou?

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 23-01-2016 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De slimme meter kan geweigerd worden, heb ik ook gedaan.
Ferraris kon (zo lang het nog duurt) gewoon blijven hangen.
De paneelbezitters hier in de buurt hebben allemaal de Ferraris laten hangen. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
SpeksteenWP schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 12:22:
De slimme meter kan geweigerd worden, heb ik ook gedaan.
Ferraris kon (zo lang het nog duurt) gewoon blijven hangen.
De paneelbezitters hier in de buurt hebben allemaal de Ferraris laten hangen. :)
Daarmee poets je de rechtsongelijkheid niet weg.

En de subsidie ruifvreters, hier een ander voorbeeld waarom ik meer belasting moet betalen :
http://www.volkskrant.nl/...eur-windenergie~a4230597/

Gratis geld bestaat alleen bij de ECB, die laat de geldpers op volle toeren draaien om ongedekt weg te schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 18:59
Willie Wortel; je kunt ook met een slimme meter nog steeds gewoon dat wat je jaarlijkt gebruikt wegstrepen tegen dat wat je opwekt. Pas bij een overschot krijg je het kale tarief terug.

Overigens gaat dit waarschijnlijk wel veranderen in 2020; en dat zal zonder twijfel een (verdere) versobering betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Tegen die tijd plaatsen we wel een accu, zou Willie Wortel nu al kunnen doen.
http://www.duurzaambedrij...urzaamBedrijfsleven.nl%29

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Willie Wortel schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:22:
[...]
En de subsidie ruifvreters, hier een ander voorbeeld waarom ik meer belasting moet betalen :
Grote woorden, maar een storm in een glas water (vind ik).
Nederland wil meer windenergie, maakt daarom geld vrij en dan klaag je nu dat iemand die dat goed in de gaten had het geld terecht opstrijkt?

Of wil jíj niet meer windmolens in Nederland? Dat mag natuurlijk, en na de volgende verkiezingen volgt Nederland misschien meer jouw koers.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ontdekte dat het vrij vochtig is op de bovenverdieping, dus ik dacht laat ik de (bejaarde) luchtverwarming maar eens aanslingeren. Helaas, de brander slaat niet meer aan. Paar weken geleden ging dat nog wel... :s

De waakvlam brandt, de ketel reageert op de thermostaat (ventilator gaat sneller draaien), maar de lucht wordt niet verwarmd. ;(

Is een Brink B8 MDG. Iemand een idee? Anders van de week m'n installateur maar eens laten komen.

Heb hem nu uitgeschakeld volgens het boekje, alles uit. Morgen nog eens proberen op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Willie Wortel schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:22:
de heer Stam was geen directeur van het onderzoeksinstituut ECN, hij was directeur van het kleine dochterbedrijf van ECN waarin het testpark was ondergebracht.

En twee medewerkers namen deel aan aan een energiecoöperatie? Half ECN had obligaties in windturbines, inclusief ondergetekende.

Experts op het gebied van duurzaamheid hebben passie voor het onderwerp. Zij wachten niet tot de overheid iets gaan doen, zij doen het zelf.

Gaan we nu ook alle ECN medewerkers affakkelen die zonnepanelen op hun woning hebben gelegd?

Wat een faaljournalistiek van de Volkskrant.
Beekforel schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:44:
Ontdekte dat het vrij vochtig is op de bovenverdieping, dus ik dacht laat ik de (bejaarde) luchtverwarming maar eens aanslingeren. Helaas, de brander slaat niet meer aan. Paar weken geleden ging dat nog wel... :s
Verwarmen is symptoombestrijding. Vocht los je op door meer te ventileren.

[ Voor 18% gewijzigd door Skyaero op 23-01-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mijn huis is luchtdicht, ik ventileer met die luchtverwarming. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:15
Skyaero schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 17:39:
[...]

de heer Stam was geen directeur van het onderzoeksinstituut ECN, hij was directeur van het kleine dochterbedrijf van ECN waarin het testpark was ondergebracht.

En twee medewerkers namen deel aan aan een energiecoöperatie? Half ECN had obligaties in windturbines, inclusief ondergetekende.

Experts op het gebied van duurzaamheid hebben passie voor het onderwerp. Zij wachten niet tot de overheid iets gaan doen, zij doen het zelf.

Gaan we nu ook alle ECN medewerkers affakkelen die zonnepanelen op hun woning hebben gelegd?

De anti-windmolen lobby is nog steeds in staat om verwarring te zaaien. Geeft wel aan dat de MSM nog niet rijp is voor echte veranderingen....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 14:57:
[...]

Grote woorden, maar een storm in een glas water (vind ik).
Nederland wil meer windenergie, maakt daarom geld vrij en dan klaag je nu dat iemand die dat goed in de gaten had het geld terecht opstrijkt?

Of wil jíj niet meer windmolens in Nederland? Dat mag natuurlijk, en na de volgende verkiezingen volgt Nederland misschien meer jouw koers.
Ik wil uiteraard geen windmolens in Nederland. Windmolens is zo 1600 en eerder, in April en Mei zit ik toevallig net beneden Toledo (ES) bekend om zijn.....

Laten we onze energie steken in echte vernieuwing, Nederland was toch zo een innovatie landje.... of moeten we wachten tot de "apotheker uit Allepo" met wat nieuws komt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Willie Wortel schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 18:59:
[...]
Ik wil uiteraard geen windmolens in Nederland.[...]
Laten we onze energie steken in echte vernieuwing [...][nukes]
Mag dat dan wel gesubsidieerd worden? Lockheed Martin is nu niet direct onafhankelijk van gemeenschapsgeld te noemen.
Skyaero schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 17:39:
[...]
Inderdaad. Toen ik dat stuk vanmorgen op de deurmat vond dacht ik dat ik een pagina miste; het probleem ontgaat me volledig.

[ Voor 29% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2016 19:36 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 19:33:
[...]

Mag dat dan wel gesubsidieerd worden? Lockheed Martin is nu niet direct onafhankelijk van gemeenschapsgeld te noemen.
Als dit waar is van Lockheed dan staat de wereld op zijn kop en dan zitten wij met molentjes en de "apothekers uit Aleppo". >:)

terzijde...In heel enkele gevallen kan subsidie uitkomst bieden wanneer de gehele gemeenschap er wat aan heeft en een project zich terugbetaald.

Een beetje toeschuiven van geld voor onzinnige projecten. Windmolens, houtkachels (20.000 BC)....dat is de toekomst..... sjongejonge. Durf het maar te promoten zonder te lachen....houtkachels met subsidie om duurzaamheid te stimuleren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 10:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Oh je, daar komt hij weer, ja laten we 300 miljard (totale kosten over 100.000 jaar even op een bierviltje) aan Nukes geven want fusion is het helemaal.

Als het echt zo goed is en kan waarom hebben ze het nog steeds niet na zo veel jaar voor elkaar?
Currently, it takes more energy to initiate and contain a fusion reaction than the energy it produces.

Waarom gaan ze bij een standaard reactor al tig miljard over budget en ontdekken ze fout op fout tijdens de bouw?

Einde van commentaar en mogelijke discussie over dit onderwerp door mij

Ollie weet dat medische isotopen nog steeds voornamelijk uit kernreactoren komen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
ollie1965 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 23:59:
Oh je, daar komt hij weer, ja laten we 300 miljard (totale kosten over 100.000 jaar even op een bierviltje) aan Nukes geven want fusion is het helemaal.

Als het echt zo goed is en kan waarom hebben ze het nog steeds niet na zo veel jaar voor elkaar?
Currently, it takes more energy to initiate and contain a fusion reaction than the energy it produces.

Waarom gaan ze bij een standaard reactor al tig miljard over budget en ontdekken ze fout op fout tijdens de bouw?

Einde van commentaar en mogelijke discussie over dit onderwerp door mij

Ollie weet dat medische isotopen nog steeds voornamelijk uit kernreactoren komen
Ik geloof dat je een beetje je kennis moet ophalen/bijspijkeren, gezien je bijgevoegde links.

Zo werd Tesla ook verketterd, kan niet, is te gevaarlijk, blabla, maar zijn volharding pluk jij de vruchten van, nu nog/ook. 8)

[ Voor 47% gewijzigd door Willie Wortel op 24-01-2016 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ook maar even in de kroeg.

Via een collectief is mij van de Bron aangewezen als beste energieleverancier, fijn want die had ik zelf ook al in gedachte. Nu heb ik een offerte van van de Bron ontvangen en zie ik dat ze een terugleveringsvergoeding van € 0,04971 per kWh betalen, volgens mij is dat aan de lage kant of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Henri. schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:14:

Via een collectief is mij van de Bron aangewezen als beste energieleverancier, fijn want die had ik zelf ook al in gedachte. Nu heb ik een offerte van van de Bron ontvangen en zie ik dat ze een terugleveringsvergoeding van € 0,04971 per kWh betalen, volgens mij is dat aan de lage kant of zie ik dat verkeerd?
Ik krijg toch echt 10,5 ct per kWh met vandebron 1 jaar solar vast. (over enkele maanden)
http://i68.tinypic.com/23m33tl.jpg

Maar dat was destijds zonnecollectief (uitverkocht?)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:48
Ook ik krijg bij Vandebron10,5 cent volgens het Zonnecollectief contract..
Gewoon maandag ff bellen. Dat gaat het snelst en makkelijkst...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:31

Kijk niet alleen zuiver naar teruglevertarief energierekening bestaat uit meer posten als vaste leveringskosten en eventuele korting

€ 0,04971 en collectief klinkt als de consumentenbond 4e kw 2015, vaste leveringskosten van € 16,13 per product versus €37,50 voor zonnecollectief en een korting dacht ik van € 100 per jaar
Moet je al vlot >2000 kWh netto voor terugleveren met zonnecollectief voorwaarden

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Als je nu eens schrijft via welk collectief dit is.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Domba schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:55:
[...]

Kijk niet alleen zuiver naar teruglevertarief energierekening bestaat uit meer posten als vaste leveringskosten en eventuele korting

€ 0,04971 en collectief klinkt als de consumentenbond 4e kw 2015, vaste leveringskosten van € 16,13 per product versus €37,50 voor zonnecollectief en een korting dacht ik van € 100 per jaar
Moet je al vlot >2000 kWh netto voor terugleveren met zonnecollectief voorwaarden
Dank
Het is inderdaad via de consumentenbond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
marcel3 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:35:
OK, tijd om de hooivorken en fakkels van zolder te halen... :(
Over hooivorken en zolders gesproken...
Ik was van mening dat onze zolder niet of nauwelijks was geïsoleerd. Toen ik ergens een stukje betimmering weghaalde waar vroeger de cv uitstoot pijp zat kwam ik er achter dat er riet is gebruikt als isolatie. Kent iemand dat?
Het is een huis uit 1973 met dakpannen. Onder die pannen zijn dus een soort platen van samengeperst riet (5 - 8 cm dik ofzo) met aan beide kanten een soort karton geplaatst. Ik vermoed aan beide kanten, heb alleen de onderkant gezien.
Ik kan er via Google niets over vinden, ook niet wat de isolatiewaarde van dit spul is. Volgens mij moet het redelijk isoleren al ontbreekt er een stuk warmtereflectie natuurlijk.
Het idee van riet in mijn huis staat me nog niet direct aan.
Als iemand weet hoe deze platen / vorm van isoleren heet, of er gewoon meer over weet hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002

Lief Adje

Love is in the air

Tehh schreef op maandag 25 januari 2016 @ 08:42:
[...]

Ik was van mening dat onze zolder niet of nauwelijks was geïsoleerd. Toen ik ergens een stukje betimmering weghaalde waar vroeger de cv uitstoot pijp zat kwam ik er achter dat er riet is gebruikt als isolatie. Kent iemand dat?
Het is een huis uit 1973 met dakpannen. Onder die pannen zijn dus een soort platen van samengeperst riet (5 - 8 cm dik ofzo) met aan beide kanten een soort karton geplaatst. Ik vermoed aan beide kanten, heb alleen de onderkant gezien.
Ik kan er via Google niets over vinden, ook niet wat de isolatiewaarde van dit spul is. Volgens mij moet het redelijk isoleren al ontbreekt er een stuk warmtereflectie natuurlijk.
Als iemand weet hoe deze platen / vorm van isoleren heet, of er gewoon meer over weet hoor ik het graag!
strohalm platen.... hoe het precies moet weet ik niet, ik heb deze platen zelf ook ...

edit: linkje http://bespaarzuinig.blog...-isolatie-halmplaten.html

ben er zelf ook wel benieuwd naar hoe het het beste kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Lief Adje op 25-01-2016 09:06 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het Fraunhofer institut heeft voor duitsland een terugblik geplaatst over de opwekking van duurzame energie in 2015.

Dit vind ik ook wel een leuk grafiekje (ook vanwege de layout): im- en export van stroom in Duitsland en naburige landen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Dat was in 1973 denk ik al wel een beetje uit de mode. Ik weet dat het wel gewoon was.
Ook in de 100 jaar oude 4 hoog woningen die je veel in Amsterdam hebt komt er riet achter het plafond vandaan (op de bovenste verdieping).

Het modernste wat er nu bij in de buurt komt is denk ik houtwol platen, die isoleren ook mooi. En daar kun je genoeg info over vinden in datasheets.

Maar volgens mij zijn er niet veel problemen met riet. Wellicht dat het vervelend wordt bij grote water lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Lief Adje schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:00:
[...]

strohalm platen.... hoe het precies moet weet ik niet, ik heb deze platen zelf ook ...

edit: linkje http://bespaarzuinig.blog...-isolatie-halmplaten.html

ben er zelf ook wel benieuwd naar hoe het het beste kan.
Idd. In mijn vorige huis uit de jaren '50 zaten ook van die zgn "halmplanken". Aan beide kanten gecacheerd met een soort asfaltpapier. Maar ik weet niet of die ook nog in de jaren '70 werden gebruikt. Ik heb destijds het hele beschot vervangen door EPS, omdat ze ook als zeer brandgevaarlijk bekend stonden.

[ Voor 4% gewijzigd door marcel3 op 25-01-2016 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

[...]

Het is een huis uit 1973 met dakpannen...............

....... stro halmplaten enz
Zie ook. http://www.joostdevree.nl/shtmls/stroplaat.shtml

Zoals door !Null aangegeven, in '73 (eind jaren 60 begin 70) was geperste vezelplaat al veel meer de norm.
Zolang je geen lek hebt prima om zo'n natuurlijk materiaal te hebben.
Vraag me alleen af of het asfaltpapier aan de buitenzijde nog goed is.
Bij ons, '72 maar dan met geperste vezelplaat, merkte ik bij het vervangen van de boeiboorden dat het asfaltpapier op vele plaatsen los begint te raken.
Geen nood, zolang er maar geen vochtprobleem is.
Op 1 punt wel een vezelplaat moeten vervangen vanwege een lekke aansluiting schoorsteen ,lekke kilgoot, in de overstek (buiten( de )gevel dus).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
ollie1965 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:39:
[...]

Zie ook. http://www.joostdevree.nl/shtmls/stroplaat.shtml

Zoals door !Null aangegeven, in '73 (eind jaren 60 begin 70) was geperste vezelplaat al veel meer de norm.
Zolang je geen lek hebt prima om zo'n natuurlijk materiaal te hebben.
Vraag me alleen af of het asfaltpapier aan de buitenzijde nog goed is.
Bij ons, '72 maar dan met geperste vezelplaat, merkte ik bij het vervangen van de boeiboorden dat het asfaltpapier op vele plaatsen los begint te raken.
Geen nood, zolang er maar geen vochtprobleem is.
Op 1 punt wel een vezelplaat moeten vervangen vanwege een lekke aansluiting schoorsteen ,lekke kilgoot, in de overstek (buiten( de )gevel dus).
Het gat van de oude cv-afvoer was volgepropt met glaswol/steenwol o.i.d. en dat heb ik er nog niet allemaal uitgegraaid. Zal eens kijken wat er aan de buitenkant van die halmplaten zit. Zolang de pannen nog goed op 't dak zitten laat ik de halmplaten (of: stramit) maar gewoon zitten. Van vocht gelukkig geen last.
Er zullen vast hogere isolatiewaarden te halen zijn met andere vormen van isolatie maar dat heeft dan niet de prioriteit. Eerst spouwmuren en oud dubbel glas (en nog 3 stukjes enkel) maar vervangen.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Maasluip schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:42:
Het Fraunhofer institut heeft voor duitsland een terugblik geplaatst over de opwekking van duurzame energie in 2015.
De 3e pagina deed me al grijnzen:
The slight increase compared to previous years is due to the small installation rate of only 1.4 GW.
Die "kleine toename" in 2015 is meer dan we in NL totaal hebben :D

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Hebben we de gratis ThermoCard van slimwoner.nl al aangevraagd? Ik ben meer benieuwd naar de temp. van mijn triple glas maar de muur meten kan natuurlijk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

wmeester schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 18:40:
Hebben we de gratis ThermoCard van slimwoner.nl al aangevraagd? Ik ben meer benieuwd naar de temp. van mijn triple glas maar de muur meten kan natuurlijk ook
Leuk "ding", maar je hebt je persoonlijke gegevens achtergelaten?
Heb je nog ergens moeten tekenen dat je met "bepaalde voorwaarden" akkoord ging.
Als ik op "informatie" bij de cookiebalk klik krijg ik een lege pagina (met als titel "privacy"). :?
Acceptatie van de Cookie geeft ook geen beeld in Chrome en IE, vreemd.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
ollie1965 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:27:
[...]

Leuk "ding", maar je hebt je persoonlijke gegevens achtergelaten?
Heb je nog ergens moeten tekenen dat je met "bepaalde voorwaarden" akkoord ging.
Als ik op "informatie" bij de cookiebalk klik krijg ik een lege pagina (met als titel "privacy"). :?
Acceptatie van de Cookie geeft ook geen beeld in Chrome en IE, vreemd.
Ja, dat wel. Voorwaarden waren er niet speciaal. Je kon wel het vinkje uitzetten voor de nieuwsbrief.

Ach ja, ik zit niet op andere sociale media, dan moet ik dat maar een beetje compenseren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Welke persoonlijke gegevens? Ja, je moet je NAW opgeven, maar hoe denk je anders dat ze dat ding kunnen opsturen. Goed, je moet je emailadres opgeven, maar die heeft N&M van mij toch al want anders kreeg ik de nieuwsbrief niet... En het mailadres wordt zo te zien alleen maar gebruikt om een bevestiging te sturen. Dan vul je toch een ander mailadres in.
Vinkje van de nieuwsbrief stond bij mij dus ook niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Call me paranoide

Ik ben erg gesteld op mijn persoonlijke gegevens en wil vooraf weten wat iemand met deze gegevens wilt/gaat doen en binnen welk bereik ze gebruikt worden.
Noem het beroepsdeformatie, maar buiten dat ben ik ook blij met artikel 10 van de grondwet.
Lees hem eens, reuze interessant er zijn vele andere wetten voor gemaakt om dit ene artikel nog beter uit te werken (o.a. BRP, WBP)

EDIT:

Laat het nu nou vandaag net Wikipedia: Data Privacy Day zijn

[ Voor 13% gewijzigd door ollie1965 op 28-01-2016 09:18 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
wmeester schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 18:40:
Hebben we de gratis ThermoCard van slimwoner.nl al aangevraagd?
Thanks, ik ben benieuwd...
Ik heb zowel HR+, oud dubbelglas als 'lek' dubbelglas
Ben heel nieuwsgierig naar de verschillen die het aan geeft.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:28
Vanmorgen verrassing in de krant: een " Eneco" warmtewinner voor rond de 1000 euro incl subsidie, te koppelen aan de CV.

https://www.eneco.nl/actie/warmtewinner/

Mooi om mijn teveel geproduceerde kWh af te fakkelen ...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Leuk ding. Wil wel wat meer specificaties zin. Hij doet alleen verwarming en zou 250 euro per jaar moeten kunnen besparen (extra electraverbruik meegerekend). Dat moet dan een hele hoop gas besparen. Even grof gerekend zo'n 1000 m3 denk ik. Kost dan 1750 kWh met een cop van 4.
Kom je op de genoemde 250 euro besparing.
Dan zal je huidige gasverbruik (als het erg koud is, schakelt de cv bij) toch snel richting 2,5 a 3000 m3 moeten gaan. Anders kun je nooit 1000m3 besparen.

Hier (300 m3 gas voor verwarming) kan ik misschien 150 m3 gasverbruik verminderen. Zelfs met gratis stroom en 0 onderhoud is dat dan nauwelijks recht te rekenen.

[ Voor 19% gewijzigd door blissard op 29-01-2016 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Intressant, maar hoe werkt zo'n ding?
Op zolder, waar de CV hangt is het maar koud, maar hij vervangt dan mijn ITHO ventilatie box dus gebruikt die "warme" lucht?
En dan, wordt het aangesloten op de CV-ketel en ... ?

Ik verbruik zo'n 900kuub gas en hou ruim 300kWh stroom over, dus het een inzetten om de ander lager te krijgen _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door hjs op 29-01-2016 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Uit de veelgestelde vragen: "Het hart van de WarmteWinner is een lucht/water-warmtepomp"
Dus buitenlucht naar warm water.

Wat mij interesseert is hoe hij buitenlucht aanzuigt. Gaat dat via de inlaat van de CV danwel ventilatie of moet daar een apart gat voor gemaakt worden? En wat is het geluidsniveau?

En ik verstook 1.000 m3 gas per jaar, 250 euro per jaar zou zo'n 400 m3 daarvan zijn. Ik ben benieuwd, ik heb me wel ingeschreven.

Hmm, als ik het zo lees gebruikt hij alleen binnenlucht. De combinatie met de mechanische ventilatie zal wel zijn dat de uitgang van de ventilatie die anders naar buiten ging op de WW wordt aangesloten.
Maar als je lucht van binnen gebruikt (van de zolder, waar de CV meestal hangt), dan transporteer je dus alleen warmte binnen huis en koel je de zolder.
Ik weet niet of dat zo'n goed idee is in de winter. In de zomer is daar natuurlijk wel warmte over, maar die hoeft dan ook niet de rest van het huis in.

[ Voor 59% gewijzigd door Maasluip op 29-01-2016 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Gijs Diependaal van Eneco is de 'geestelijk vader' van deze warmtepomp. Twitter hier: https://twitter.com/gijsdiependaal

Misschien dat iemand hem kan kietelen om meer technische details (het hoofdstuk Technische Specificaties op de website van Eneco is een lachertje).

Uit de FAQ van Eneco haal ik dat hij 1.4 kW levert, en:
Een van onze vakmensen installeert de WarmteWinner binnen enkele uren bij je cv-ketel. Hiervoor heb je geen mechanische ventilatie nodig. Heb je wel al een mechanische ventilatie? Dan wordt de WarmteWinner geplaatst en vervangt hij de ventilatiebox van je huidige afzuiginstallatie. Als laatste wordt de WarmteWinner aangesloten op de dakafvoer en koppelt de installateur hem aan de cv-ketel en thermostaat.
[..]
De WarmteWinner vervangt de mechanische ventilatiebox in huis. De warme lucht gaat normaal gesproken door de dakafvoer naar buiten. De WarmteWinner haalt de warmte uit de ventilatielucht en hergebruikt deze door het water in de verwarming ermee op te warmen. De WarmteWinner heeft dezelfde ventilatiemogelijkheden als een mechanische ventilatie. De bestaande dakdoorvoer wordt vervangen door een geïsoleerd exemplaar.
Hij zuigt dus geen buitenlucht aan maar gebruikt/vervangt de mechanische ventilatie.

Ding kost om en nabij €1000 (na aftrek van €1000 ISDE subsidie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 25-08 14:18
Nou, ik lees dat hij waarschijnlijk 1000 euro gaat kosten in combinatie met een serviceabonnement.
Maar over dat serviceabonnement zeggen ze verder helemaal niets?
En hij zou moeten worden verbonden met je thermostaat, dat moet dan zeker een Toon (met zijn kosten) zijn?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

sjimmie schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:22:
Nou, ik lees dat hij waarschijnlijk 1000 euro gaat kosten in combinatie met een serviceabonnement.
Maar over dat serviceabonnement zeggen ze verder helemaal niets?
En hij zou moeten worden verbonden met je thermostaat, dat moet dan zeker een Toon (met zijn kosten) zijn?
De kosten van het serviceabonnement weet Eneco ook nog niet aldus Energeia. Je hebt geen Toon nodig aldus de FAQ, wel om inzicht in je besparing te krijgen.

Dat is wel mooi van Eneco, ze hebben geen afhankelijkheden ingebouwd: je hoeft geen klant te zijn/worden, geen Toon, geen verplicht servicecontract.

[ Voor 0% gewijzigd door styno op 29-01-2016 11:44 . Reden: Correctie, met dank aan Jvdmast en Maasluip ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
styno schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:27:
geen verplicht servicecontract.
Wel toch? Ik lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
met dat ding duik ik gegarandeerd in het kookgas-tarief voor vastrecht. dat is wel leuk natuurlijk.
Daarentegen zal de besparing op gas niet veel meer dan €150 per jaar zijn. Ik heb geen LTV waardoor mijn CV retourwater niet echt een lage temperatuur heeft (onder de 40 is echt lastig) en daardoor de COP van dat ding dus ook navenant zakt.

Eigenlijk best jammer dat de prijs van soort maatregelen vaak niet heel makkelijk te rechtvaardigen is als je al zeer weinig gebruikt.

Iemand enig idee of dit een technische ontwikkeling is van Eneco zelf (eventueel met samenwerking van een fabrikant natuurlijk) of dat het echt een rebrand is van een bestaand product? (ik ben dit model nog nooit tegen gekomen, maar het kan natuurlijk zijn dat er alleen een ander kastje omheen ontworpen is)

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 29-01-2016 10:46 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:27:
[...]

geen verplicht servicecontract.
Wel, en of dat in die prijs van 1000 euro zit?
De exacte prijs moeten we nog vaststellen, maar de WarmteWinner gaat waarschijnlijk minder dan € 1.000 kosten, inclusief subsidie, transport en installatie. Dit alles in combinatie met een serviceabonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Het komt op mij over als een Inventum Ecolution, dus een wtw op je ventilatie en dat dan weer inzetten (middels een kleine boiler) voor je verwarming. En dus een stuk betaalbaarder.

Maar het is me niet duidelijk hoe dit ding werkt als er geen mechanische ventilatie is.Want gaat ie dan gewoon binnenlucht aanzuigen? Lijkt me niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Wil dan ook graag een afstandsbediening erbij dat ik de afzuiging hoger kan zetten tijdens het douche bv.
Of dat er een sensor in zit dat de mechanische ventilatie zich aanpast aan bv een hoger luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
hjs schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:04:
Wil dan ook graag een afstandsbediening erbij dat ik de afzuiging hoger kan zetten tijdens het douche bv.
Of dat er een sensor in zit dat de mechanische ventilatie zich aanpast aan bv een hoger luchtvochtigheid.
Ook dat ja. Ik heb net een paar uur geleden spulletjes op eBay besteld om via een arduino, een co2 sensor en een transmitter onze itho ecofan draadloos automatisch CO2 gestuurd te maken. 8)7
Die is nu al draadloos 3-standen regelbaar.
Als ik die moet vervangen zou het op z'n minst fijn zijn als de vervanger ook draadloos regelbaar is. Op een plaatje zag ik wel een soort remote, maar dat was niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

!null schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:00:
Het komt op mij over als een Inventum Ecolution, dus een wtw op je ventilatie en dat dan weer inzetten (middels een kleine boiler) voor je verwarming. En dus een stuk betaalbaarder.

Maar het is me niet duidelijk hoe dit ding werkt als er geen mechanische ventilatie is.Want gaat ie dan gewoon binnenlucht aanzuigen? Lijkt me niet zo handig.
Dan is het toch een simpele vorm van mechanische ventilatie met maar 1 afzuigventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja, aangenomen dat je dan in alle gevallen wel een pijp naar buiten toe moet voegen, ook als je nog geen MV hebt.
En dan is er weinig energiewinst denk ik. Het wordt er wel gezonder op in huis, maar eerder werd er dan minder of niet geventileerd, waarbij er dus ook minder/geen warmteverlies was (door ventilatie)
sjimmie schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:08:
[...]

Ook dat ja. Ik heb net een paar uur geleden spulletjes op eBay besteld om via een arduino, een co2 sensor en een transmitter onze itho ecofan draadloos automatisch CO2 gestuurd te maken. 8)7
Die is nu al draadloos 3-standen regelbaar.
Als ik die moet vervangen zou het op z'n minst fijn zijn als de vervanger ook draadloos regelbaar is. Op een plaatje zag ik wel een soort remote, maar dat was niet duidelijk.
Je weet dat je voor Itho ook een draadloze CO2 sensor kan kopen?

Heb je ook al info gevonden over het protocol?
Ik heb een Buva, maar ik weet niet wat te sturen ernaar, ik weet nog niet eens welke frequentie gebruikt wordt. Protocol zou wel soort van standaard moeten zijn.

En neem je ook luchtvochtigheid mee? Want dat is ook erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
!null schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:17:
Je weet dat je voor Itho ook een draadloze CO2 sensor kan kopen?

Heb je ook al info gevonden over het protocol?
Ik heb een Buva, maar ik weet niet wat te sturen ernaar, ik weet nog niet eens welke frequentie gebruikt wordt. Protocol zou wel soort van standaard moeten zijn.

En neem je ook luchtvochtigheid mee? Want dat is ook erg belangrijk.
Offtoptic dan ff:
Ja maar met een arduino (2 euro), een MQ135 sensor (2 euro) en de zender (6 euro) en dan nog wat dingen als een breadboard, kabeltjes en voeding, ben ik voor 10-20 euro wel klaar.
Een ITHO CO2 sensor is iets duurder dan dat en als je die wilt gebruiken dan vervalt de draadloze zender die we nu in de badkamer hebben. En die sensor is niet draadloos (wat niet handig is tussen huiskamer en zolder).

Ja, (relatieve) luchtvochtigheid kan er voor 2 euro ook bij, die sensoren heb ik al liggen (DHT22).

Aansturen: http://www.progz.nl/blog/index.php/author/rogier/

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 29-01-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Met dien verstande dat het niet echt een CO2 sensor is natuurlijk. Maar voor ventilatie maakt dat niet zoveel uit want je wilt ook ventileren op ander 'luchtjes' en gassen natuurlijk.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
De MQ135 kan aardig CO2 meten, niet zo goed als een MG811 van 36 euro maar inderdaad meer dan goed genoeg voor sturing van de afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hij zal vermoedelijk alles tegelijk meten? Dus als CO2 nauwelijks aanwezig is maar andere gassen wel, dan lijkt het nog steeds of er veel CO2 is? Zou je dit een VOC sensor kunnen noemen?

Inderdaad geen CO2 meter, maar wel acceptabel voor ventilatie. Maar ga je hem dan ook zelf kalibreren? Of naast een bestaande CO2 sensor leggen?

Wellicht even verder in het CO2 sensor/meter topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je kan natuurlijk het ding buiten leggen en dat definiëren als 'fris', en dan een tijdje gebruiken en je berekeningstjes aanpassen. Wel corrigeren voor temperatuur natuurlijk. :)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
!null schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:30:
Hij zal vermoedelijk alles tegelijk meten? Dus als CO2 nauwelijks aanwezig is maar andere gassen wel, dan lijkt het nog steeds of er veel CO2 is? Zou je dit een VOC sensor kunnen noemen?

Inderdaad geen CO2 meter, maar wel acceptabel voor ventilatie. Maar ga je hem dan ook zelf kalibreren? Of naast een bestaande CO2 sensor leggen?

Wellicht even verder in het CO2 sensor/meter topic.
Is heel veel over bekend hoor. Ook de calibatie en meting van specifiek CO2.
Voorbeeldje: https://hackaday.io/proje...363-mq135-arduino-library

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is wel mooi, want voor een paar euro per onderdeel, heb je zo iedere ruimte uitgerust met zo'n ding.
Ik wil in alle slaapkamers CO2 meten. In de woonkamer wil ik ook wel VOC meten, met oog op koken en andere zaken.
En natuurlijk luchtvochtigheid en temperatuur.

Pagina: 1 ... 12 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.