maartendd schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:46:
Heren,
Misschien is dit onderwerp interessant om een apart topic over te beginnen. Maar vroeg mij het volgende af.
Voor mijn ben ik aan het plannen voor de verbouwing van de beneden verdieping. Hierbij begin ik dit voorjaar al met de kozijnen vervangen en triple glas. Maar ben al aan het verder kijken bij de echte ingreep en dat is de hele 1e verdieping op de schop.
Op dit moment (door vorige eigenaren) is er vloerverwarming (hoofdverwarming) over de gehele begane grond. Wat ik merk is dat deze niet overal even consistent is. (hier al wat tanig voor gedaan). voor nu acceptabel maar als ik de grote verbouwing doorzet wil ik een nieuwe vloer en denk dat ja kan ik het beter gelijk goed doen.
Dan nu het onderwerp. Vloerverwarming en de verschillende aanleg methodes (nat of droogbouw) en daaronder verdeeld de verschillende technieken die bij nat en droogbouw kunnen worden toegepast.
het lijkt er op dat droogbouw efficiënter is in de opwarming (snelheid) maar denk dan ook weer dat dit sneller afkoelt, nog niet te spreken over de verschillen of je dan egaliseert of met metaal gaat werken in de legging.
Natbouw ook verschillende manier en isolatie duurt weer langeren opwarming maar blijft na mijn idee ook het langste warm.
Ik heb hier tot op heden geen echte onderzoeken van gezien zoals bij cv tunen wat nou als qua aanleg voordelen of nadelen zijn als je kijkt naar woongenot en efficiëntie.
ik heb zelf de meest "slechte" manier van een vloer verwarming in mijn huiskamer.
is eigenlijk ook bijna de enige "radiator" die aan staat in mijn huis.
grof weg, heb ik sleuven gefreesd in de vloer.
daar buis ingelegd.
en zonder verder iets te doen. (maar wel met flink wat tegel lijm.)
er een dikke natuurstenen vloer op gelegd.
dikke tegels van 1 - 2cm is dan wel nodig, dunne tegels vergeet het maar, maar die dikke tegels zijn zo een beetje de goedkoopste natuursteen die je kunt krijgen.
dat verdeeld de warmte eigenlijk al veel meer als genoeg.
ik heb wel een vrij grove steen gebruikt, met een natuurlijke breuk.
(onder kant is wel vlak gefreesd, dat is echt een stuk makkelijker leggen.

)
daardoor zijn sommige stukken tegel dikker of dunner en daar voel je wel een beetje warmte verschil.
maar warmte verschil doordat de buizen iets uit elkaar zitten heb ik totaal geen last van.
maar eigenlijk is het de bedoeling dat je het huis 24x7 je huis warm houd, en dan heb ik zelfs bij de dikkere en dunnere tegels er geen last van.
uiteindelijk is mijn "slechte" methode geen enkel probleem voor mijn huis.
ben ruimschoots te vrede, en het werkt lekker snel.
(foutjes: ja ook ik maak ze. (en die lijkt wel op ook jouw probleem.)
de invoer van de vloerverwarming zit in de keuken.
vooral in de herfst en lente wil de vloer dan wel eens warm worden in de keuken, maar het systeem kan dan niet lang genoeg door gaan om ook de vloer in de huiskamer lekker warm te gaan krijgen.
dit komt door mijn "slechte" methode.
als ik het nog een keer zou moeten doen, dan zou ik de invoer op een andere plek willen.
ik ga het eens proberen dit op te lossen met een warmte pomp, dan kan ik langer op een lagere temperatuur stoken en hoop ik hier minder "last" van te hebben.
dit kan ik maar niet voor elkaar krijgen met mijn gas ketel, die begint dan te pendelen als een malle pietje.
de warmte vraag van mijn huis is ook veel lager als de warmte levering van de cv ketel.)
het kan wel, maar al die kleine regeltjes en kosten bij elkaar maakt het elke keer maar zeer marginaal haalbaar.
per situatie is het maar net aan, of net niet.
maar mijn mening is: sociaal/financieel zwakkere hebben niks te zoeken in dit verhaal.
dit soort systemen zullen altijd gedragen moeten worden door de sterkere schouders.
die hebben de mogelijkheden het te doen.
natuurlijk wil ik zeker het niet moeilijker maken voor de sociaal/financieel zwakkere.
maar als het moet dat de sterkere er sterker van worden, dan is het maar zo.
als we genoeg sterkere in Nederland hebben, komt er genoeg belasting binnen om de zwakkere te ondersteunen, mooi, nee, maar wel de werkelijkheid, helaas.
het is in ieder geval geen excuus om het niet te doen.
eigenlijk is dat met salderen nu ook al.
je kunt beter maar niet je schulden proberen op te lossen door te lenen en pv te leggen op je dak.
dat kan te makkelijk fout gaan
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)