4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Die hele subsidie voor energiebesparende maatregelen is een lachertje.aaitje schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 07:43:
Hi tweakers, ik volg dit topic al een tijdje met interesse maar had tot op heden weinig toe te voegen of te vragen.
Gisteren las ik over ISDE, dat je subsidie kan aanvragen voor energiebesparende maatregelen. Maar ik kan nergens vinden hoe je vooraf kan zien hoeveel subsidie je krijgt (voor BV aanschaf warmtepomp). Weet iemand waar ik dat kan vinden?
Lucht - lucht warmtepompen zijn uitgesloten van subsidie = (de een de lusten, de ander de lasten) maar pellet houtkachels kunnen wel rekenen op een vette premie.
De duiding vanuit het ministerie is duidelijk en dat zijn de kaders.Willie Wortel schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:19:
Die hele subsidie voor energiebesparende maatregelen is een lachertje.
Lucht - lucht warmtepompen zijn uitgesloten van subsidie = (de een de lusten, de ander de lasten) maar pellet houtkachels kunnen wel rekenen op een vette premie.
Bekijk het van een positieve zijde, we krijgen subsidie, we gaan (meer) duurzamere bronnen gebruiken i.p.v. gas waar ook hier aanwezige Tweakers letterlijk last van hebben!
En waarom zou je een L/L met die prijzen nog willen subsidiëren? PV doen we toch ook niet omdat het een No Brainer is voor de TVT mensen.
[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 24-02-2016 12:25 . Reden: Typo ]
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Gisteren op teletekst een proefballonnetje gelezen dat men Electra duurder wilt maken indien weinig zonnestroom/windenergie en goedkoper tot gratis indien veel zon/wind. Per saldo, 3x raden wat het wordt, duurder of goedkoper. Hierdoor worden ook aanschaf zonnepanelen geremd.
Net als de slimme meter leugen, is alleen bedoeld om meer geld binnen te harken. Verdedig deze met je leven.
Ik heb flexibele hoog rendement panelen gekocht voor op mijn nieuwe camper, de panelen wegen geen 2kg en worden direct op het dak gelijmd. Hierdoor wordt het mogelijk met deze camper, die overigens 4 ton weegt, geheel vrij (off-grid) te wonen.
Als dit een succes wordt kopieer ik het geheel bij mij thuis, alwaar de totale verlichting in huis al 12 volt LED is. Ik monitor het gehele project met een Netduino met speciaal hiervoor geschreven software.

Het variabel prijzen van E komt er gewoon aan, waarom denk je dat op de korte termijnmarkt NL energie eraf gedrukt wordt door E uit Duitsland?
Dus net zoals de eerste PV bezitters een keuze hebben gemaakt en het nu mainstream wordt (en dus variabele prijzen gaan komen). Zullen er straks koplopers zijn die dit gaan omzeilen met accu systemen.
En dat is wel mooi want zo krijg je, ondanks dat er nog lang niet een netverstoring in zicht is, een meer gebalanceerd net.
Hier gaat er dan waarschijnlijk ook een accupack komen om dag en nacht op zonnige dagen door te kunnen draaien zonder iets van het net te halen.
Dit , hierom en hierom
Zelfs met gratis stroom betaal je nog energieheffing en transport, dus het effect is minder - vergelijk het met de olieprijs, als die nul wordt zal in Nederland de benzine nog lang niet gratis zijn.Willie Wortel schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:19:
Ollie, zou het niet zo kunnen zijn om de consument afhankelijker te maken van electra?
Gisteren op teletekst een proefballonnetje gelezen dat men Electra duurder wilt maken indien weinig zonnestroom/windenergie en goedkoper tot gratis indien veel zon/wind. Per saldo, 3x raden wat het wordt, duurder of goedkoper. Hierdoor worden ook aanschaf zonnepanelen geremd.
Net als de slimme meter leugen, is alleen bedoeld om meer geld binnen te harken. Verdedig deze met je leven.
De energieproducenten zullen toch iets moeten verdienen, aan ons verdienen ze al bijna niets meer en die groep wordt steeds groter. Totdat ze overbodig zijn maar dat duurt nog wel even.
Ik zit er overigens ook aan te denken zo'n paneel op mijn camper te leggen maar ik heb een hefdak dus moet nog eens kijken hoe ik de kabels netjes en veilig kan wegwerken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Leuk, ik heb ook een off-grid camper. En dat wil zeggen ik heb geen camping stroom nodig, terwijl ik wel een koelkast met vriesvak hebWillie Wortel schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:41:
Ben met een veel leuker energie project bezig.
Ik heb flexibele hoog rendement panelen gekocht voor op mijn nieuwe camper, de panelen wegen geen 2kg en worden direct op het dak gelijmd. Hierdoor wordt het mogelijk met deze camper, die overigens 4 ton weegt, geheel vrij (off-grid) te wonen.
Als dit een succes wordt kopieer ik het geheel bij mij thuis, alwaar de totale verlichting in huis al 12 volt LED is. Ik monitor het gehele project met een Netduino met speciaal hiervoor geschreven software.
[afbeelding]
Toegegeven, in de herfst en winter zal het niet meer zo lekker werken, tenzij je laad door rijden.
Ik heb ook gekeken naar deze panelen, echter vond ik ze te duur. Ik had ze ook wel willen hebben vanwege lage gewicht en geen verdere obstructie in de wind.
Ik heb nu voor 20 euro een 175wp paneel gescoord en erop geplakt (dat erop zetten met aluminium en sikaflex was duurder denk ik), en vervolgens een Victron BlueSolar MPPT regelaar a 85 euro.
Gaat natuurlijk als een malle, de koelkast lekker koud en ijs in de vriezer en nog is de accu vaak vol.
Heb uiteraard compressor koelkast.
Straks ook warm tapwater aan board. Eventueel wil ik die elektrisch bijverwarmen als de accu vol is, moet daarvoor iets automatiseren (de Victron lader is serieel uit te lezen dus dat is mooi)
Maar met 4 tons camper hoef je niet zo op die paar kg te letten toch?
[ Voor 3% gewijzigd door !null op 24-02-2016 13:10 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
puur uit nieuwsgierigheid: waar scoor jij een 175Wp paneel voor dat geld? Ik ben ook bezig met wat kleinschalig PV-gedoe, maar zo goedkoop zie ik ze niet vaak op martkplaats!null schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:10:
[...]
Ik heb nu voor 20 euro een 175wp paneel gescoord en erop geplakt (dat erop zetten met aluminium en sikaflex was duurder denk ik), en vervolgens een Victron BlueSolar MPPT regelaar a 85 euro.
Gaat natuurlijk als een malle, de koelkast lekker koud en ijs in de vriezer en nog is de accu vaak vol.
Op TweakersFr33z schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:20:
[...]
puur uit nieuwsgierigheid: waar scoor jij een 175Wp paneel voor dat geld? Ik ben ook bezig met wat kleinschalig PV-gedoe, maar zo goedkoop zie ik ze niet vaak op martkplaats
Maarre, mijn truuc was om dit soort grote losse panelen te kopen. Bij de kleine 12V panelen zie je dat men ook 2e hands vaak nog meer dan 1 euro per Wattp wil, terwijl je voorhetzelfde geld iets nieuw van Ebay kan kopen uit Duitsland. Bijvoorbeeld 110 euro voor 100Wp paneel.
Maar als iemand een groot los paneel van 200 Wp o.i.d. over heeft dan is dat veel minder waard. Want:
- mensen willen er vaak meerdere op het dak leggen, een stuk is niet gewild.
- voltage is te hoog (36V bijv.) voor 12V applicaties.
Maar dat laatste kun je addresseren door de juiste lader te pakken. De Victron lader die ik heb kan tot 75V.
Net een telefoontje van mijn vrienden van Essent gehad met een heel mooi voorstel (althans, dat vonden ze zelf). Tijdens het gesprek heb ik een random energievergelijk site geopend en de beste man geconfronteerd met het feit dat andere maatschappijen 200 euro goedkoper zijn...
(verschil van 450 naar 650 euro)
De beste man gaf aan geen gegevens van de concurrenten te hebben, whaha...
Hoe denkt hij dan te weten dat het voorstel goed was in eerste instantie
Ik heb hem weg gestuurd met het huiswerk dat ik graag een voorstel krijg van Essent dat onder die 450 gaat komen, ben benieuwd wat ze gaan doen
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Na zo'n tijd heb je je verbruik toch wel aardig kunnen monitoren?liquid_ice schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:55:
In mei vorig jaar in m'n nieuwe huisje ingetrokken en ik had geen enkel idee van het verbruik, de vorige bewoners hadden gerapporteerd 185 euro per maand te betalen.
Net een telefoontje van mijn vrienden van Essent gehad met een heel mooi voorstel (althans, dat vonden ze zelf). Tijdens het gesprek heb ik een random energievergelijk site geopend en de beste man geconfronteerd met het feit dat andere maatschappijen 200 euro goedkoper zijn...
(verschil van 450 naar 650 euro)
De beste man gaf aan geen gegevens van de concurrenten te hebben, whaha...
Hoe denkt hij dan te weten dat het voorstel goed was in eerste instantie
Ik heb hem weg gestuurd met het huiswerk dat ik graag een voorstel krijg van Essent dat onder die 450 gaat komen, ben benieuwd wat ze gaan doen
Die ken ik, wij hadden ze ook op de Solar boot, fijne panelen.Willie Wortel schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:41:
Ben met een veel leuker energie project bezig.
[afbeelding]
Via hier? Vraag & Aanbod overig Ik zoek ook nog zoiets om het welbekende pv-afdakje bij de voordeur te maken.!null schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:45:
[...]
Op Tweakers![]()
Maarre, mijn truuc was om dit soort grote losse panelen te kopen. Bij de kleine 12V panelen zie je dat men ook 2e hands vaak nog meer dan 1 euro per Wattp wil, terwijl je voorhetzelfde geld iets nieuw van Ebay kan kopen uit Duitsland. Bijvoorbeeld 110 euro voor 100Wp paneel.
Maar als iemand een groot los paneel van 200 Wp o.i.d. over heeft dan is dat veel minder waard. Want:
- mensen willen er vaak meerdere op het dak leggen, een stuk is niet gewild.
- voltage is te hoog (36V bijv.) voor 12V applicaties.
Maar dat laatste kun je addresseren door de juiste lader te pakken. De Victron lader die ik heb kan tot 75V.
L/L en PV hebben inderdaad geen subsidie meer nodig imho, zolang er maar duidelijkheid is over terugleveren. Pelletkachels zijn een goed alternatief voor gas, er zijn zat manieren om pellets op een fatsoenlijke manier te produceren en ze hebben een relatief schone verbranding.ollie1965 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:55:
[...]
De duiding vanuit het ministerie is duidelijk en dat zijn de kaders.
Bekijk het van een positieve zijde, we krijgen subsidie, we gaan (meer) duurzamere bronnen gebruiken i.p.v. gas waar ook hier aanwezige Tweakers letterlijk last van hebben!
En waarom zou je een L/L met die prijzen nog willen subsidiëren? PV doen we toch ook niet omdat het een No Brainer is voor de TVT mensen.
Ja toen nog het V&A topic hier.Erasmo schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 18:56:
Via hier? Vraag & Aanbod overig Ik zoek ook nog zoiets om het welbekende pv-afdakje bij de voordeur te maken.
[...]
Maar ze komen ook wel eens voorbij op marktplaats. Of BVA.
Het mooie van zo'n groot los paneel is dat men er niet zoveel mee kan. Daarom is de waarde lager.
Ja 4 ton is best veel kilootjes, maar weinig als het een heel huis blijkt te zijn.!null schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:10:
[...]
Leuk, ik heb ook een off-grid camper. En dat wil zeggen ik heb geen camping stroom nodig, terwijl ik wel een koelkast met vriesvak hebMooi voor het bushcampen.
Toegegeven, in de herfst en winter zal het niet meer zo lekker werken, tenzij je laad door rijden.
Maar met 4 tons camper hoef je niet zo op die paar kg te letten toch?
De koelkast vriezer werkt alleen op gelijkspanning (12 volt) als de klemspanning van de accu boven de 12.5 volt is anders schakelt deze over op gas (of indien aangekoppeld 230v), nu heb ik een 22 kilo LPG installatie ingebouwd met buitenvulling dus overal onderweg effe bijtanken.
Vandaag voorwerk gedaan, de bekabeling van de lader naar de EBL getrokken, Als de temperatuur boven de 10 graden uitkomt en het is lekker weer dan worden de panelen erop gelijmd. Voor de lader heb ik een Votronics aangeschaft (geen mppt ) omdat deze 2 accu's kan laden en mijn vrouw het bijbehorende display zo mooi vond.
Voor de critici onder ons, campers gebruiken op jaarbasis vele malen minder brandstof dan jullie jaarlijkse retourtje Turkije all inclusive bij Ali Baba.
http://groenecourant.nl/z...ing-zonnepaneeleigenaren/
quote:
Het gaat Eneco en LochemEnergie vooral over de principiële kwestie dat het niet rechtvaardig is dat eigenaren of huurders van zonnepanelen op andermans dak wel belasting betalen en eigenaren van zonnepanelen op het eigen dak niet, terwijl daar volgens hen geen rechtsgrond voor is.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik vermoed dat het gas verbruik ruim onder de 1000m3 gaat komen.
Het is een huis uit 1976. Spouwmuren rondom zijn al nagevuld met 4cm PUR waar al 3 cm glaswol inzat. Systeemvloer met lichtbetonbroodjes is aan onderzijde geisoleerd met 8 cm PURschuim.
Hierna nog het dak aan binnenzijde isoleren.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Maar waar gebruik je het zonnepaneel dan voor? Voor verlichting en waterpomp?Willie Wortel schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:02:
[...]
Ja 4 ton is best veel kilootjes, maar weinig als het een heel huis blijkt te zijn.Gewicht is killing als je een berg op moet, nu heb ik daar weinig last van met een 180pk diesel, gewoon het gaspedaal een beetje meer indrukken. Zo simpel kan het leven zijn. Nu heb ik met de dunne zonnepanelen weinig luchtweerstand dus dat scheelt weer.
![]()
De koelkast vriezer werkt alleen op gelijkspanning (12 volt) als de klemspanning van de accu boven de 12.5 volt is anders schakelt deze over op gas (of indien aangekoppeld 230v), nu heb ik een 22 kilo LPG installatie ingebouwd met buitenvulling dus overal onderweg effe bijtanken.
Gezien wij ook gewoon naar Verweggistan willen kunnen rijden, bouw ik het wat anders op.
Daarom wilde ik het helemaal zelfstandig hebben. Een compressor koelkast is dan onmisbaar. De koelkastjes op gas gaat hem dan niet worden met de peltzier elementen.
Heb nog wel een gasfles voor het koken. Nu een grote 5kg fles daar kun je maanden op koken.
Heb nog plek en kan het aantal panelen nog uitbreiden met 2 extra panelen, maar eerst maar eens zien met deze twee panelen die ik nu heb.
waar heb ik stroom voor nodig,:
Koelkast, deze zit erin moet zeggen doet het goed en schakelt automatisch over naar gas/electra:
http://www.dometic.nl/product/dometic-rmd-8501/
Een omvormer 12v naar 230v 800w piek die het ook nog eens een half uur vol moet houden zonder schade aan de accu's. Voor de frikadellen en bami hapjes of magnetron.
Er zit een volautomatische satellietsysteem ingebouwd met een LED tv, voor goede tijden slechte tijden.
En de huisaccu's moet het, hoe noem je dat, het hifi systeem voeden en de elektrische fietsen, de waterpomp voor warm/koud en douche en de LED huisverlichting, usb voor de telefoons en de laders voor de camera's en de ventilator van de verwarming (truma), de alarm beveiliging indien we afwezig zijn.
We willen geheel self supporting camperen, ons plan is Spanje/Portugal en Zweden/Noorwegen voor lange tijd.
http://www.lowtechmagazin...e-op-dc-gelijkstroom.html
en het vervolg:
http://www.lowtechmagazin...om-zonne-installatie.html
[ Voor 26% gewijzigd door Willie Wortel op 28-02-2016 19:23 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
In de bronnen wordt de aanname gedaan dat een DC-DC converter verliesloos is.
Alle 7805jes vervangen door een schakelende variant levert meer op dan een 12V net aanleggen.
De spanning van een zonnepaneel is vrij onbelangrijk als je een MPPT laadcontroller hebt (en als je die niet hebt, dáár is al een hoop winst te pakken).
Zeker low tech magazine zou de elegantie van een 99% efficiënte domme driefasetransformator moeten waarderen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Op hoeveel watt zit je nu dan?Willie Wortel schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:42:
Bij ons gaat de hele Electra op de schop, (ook al is de camper nieuw), we willen meer vermogen dus de zonnepanelen hebben wel wat werk.
Heb nog plek en kan het aantal panelen nog uitbreiden met 2 extra panelen, maar eerst maar eens zien met deze twee panelen die ik nu heb.
En trouwens, een Victron lader kun je serieel uitlezen, dan kun je echt alles loggen
Ja die trekt de boel zo leeg als je stilstaat, dit is volgens mij bedoelt om alleen aan te hebben tijdens het rijden.waar heb ik stroom voor nodig,:
Koelkast, deze zit erin moet zeggen doet het goed en schakelt automatisch over naar gas/electra:
http://www.dometic.nl/product/dometic-rmd-8501/
Haha ok nee dat hebben we allemaal niet.Een omvormer 12v naar 230v 800w piek die het ook nog eens een half uur vol moet houden zonder schade aan de accu's. Voor de frikadellen en bami hapjes of magnetron.![]()
Er zit een volautomatische satellietsysteem ingebouwd met een LED tv, voor goede tijden slechte tijden.
Ik dacht nog wel na over een oventje of magnetron, maar we gaan waarschijnlijk zo'n "Dutch oven" kopen, daarmee maak je van je gaspitten een oven en is redelijk compact.
Ja dat is dus een beetje hetzelfde doel alleen wel op een heel andere manier bereiktWe willen geheel self supporting camperen, ons plan is Spanje/Portugal en Zweden/Noorwegen voor lange tijd.
Punt is voor ons dat we ook buiten Europa willen, en dan kun je niet zo makkelijk meer LPG vinden. Dus daar kunnen we dan de leegtes niet mee opvullen en moet alles echt elektrisch.
Vandaar de compressor koelkast. Die is ook wat kleiner met 65 liter. Maar alles moet ook wat kleiner, het is een wat kleiner formaat bus op B rijbewijs.
Tot nu toe werkt het al supergoed, moet alleen nog warm water boiler installeren op de restwarmte van de motor en dan zijn we er.
YouTube: What Germany Can Teach Us About Home Energy
Verbeter mij als verkeerd:!null schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:38:
[...]
Op hoeveel watt zit je nu dan?
En trouwens, een Victron lader kun je serieel uitlezen, dan kun je echt alles loggen
De Victron uitlezen, ....... als ik daar een programma en uitlees oplossing voor zou schrijven dan is deze alleen toepasbaar op deze Victron. Om het universeel te houden.....Wat hebben we, met welke variabelen kunnen we werken........ de Input van de zonnepanelen en de Output van de regelaar, deze is beide meetbaar. En daar ga ik mee aan het werk. Zo kan ik dus later ook de zin en onzin van de mppt tracker monitoren/bekijken en dit programma is dan toepasbaar op alle laders.
Om te beginnen heb ik 2x 100 watt panelen. ( met plek voor nog 2)
Om de voltage laag te houden worden de panelen parallel geschakeld (plus plus, min min) naar de lader.
Ben begonnen weerstand verlies tegen te gaan heb ik de kabels middels de DC regel: (heb ik niet verzonnen)
(2 x lengte (meters) x stroom (ampère) x 0,0175) / acceptabel spanningsverlies (Volt) (0.5v)
Van lader naar accu:
2 x 3 (meter) x 14 amp x 0,0175 = 1.47 voor mij verlies 0.3v 1.47/0.3 = 4,9mm2 dus 6mm2
van de panelen naar de lader
2 x 5(meter) x 12amp x 0,0175 = 2,1 voor mij verlies 0,3v 2.1/0.3 = 7mm2 dus voor mij 6mm2 (had ik nog)
(de panelen leveren 17.1v, de lader 14.4v)
Verder met installeren in de camper ben ik nog niet, ik moet wachten op warmer weer. Wel al wat elektronica op ebay besteld.
Het klopt wel wat je zegt. Met als toevoeging dat de Victron je ook deze gegevens geeft + de ontlading (aangesloten op de load aansluiting uiteraard)Willie Wortel schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:25:
[...]
Verbeter mij als verkeerd:
De Victron uitlezen, ....... als ik daar een programma en uitlees oplossing voor zou schrijven dan is deze alleen toepasbaar op deze Victron. Om het universeel te houden.....Wat hebben we, met welke variabelen kunnen we werken........ de Input van de zonnepanelen en de Output van de regelaar, deze is beide meetbaar. En daar ga ik mee aan het werk. Zo kan ik dus later ook de zin en onzin van de mppt tracker monitoren/bekijken en dit programma is dan toepasbaar op alle laders.
Voltage meting is niet zo moeilijk maar voor ampere meten uit te lezen en te loggen moet je wel weer wat doen.
Ik vind het wel prettig dat ik de Victron alleen serieel hoef aan te sluiten op een RPi (of iets dergelijks), scheelt weer in de kosten en moeite.
Je hebt gelijk wat betreft het universeel maken. Maar gezien ik een PV paneel van 36V heb gepakt heb ik sowieso weinig alternatieven qua regelaars (er zijn er enkelen die op hoger voltage kunnen) en ben ik niet van plan te wijzigen.
Wat mooier is van het hoog voltage bereik, dat zou je ook kunnen doen met jouw 2 panelen in serie aan te sluiten: Het voltage ligt hoger dus zelfs bij minder licht of schaduw wanneer het voltage in kakt, is het voltage nog hoger dan de accu spanning. Hierdoor kun je volgens mij efficienter laden in minder goede omstandigheden. Als de zon er vol bovenop staat maakt het ook weer weinig uit denk ik.
Meten is weten, ik heb een paneel gepakt en in de keuken bij schemer aan de voltmeter gehangen.!null schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:01:
[...]
Wat mooier is van het hoog voltage bereik, dat zou je ook kunnen doen met jouw 2 panelen in serie aan te sluiten: Het voltage ligt hoger dus zelfs bij minder licht of schaduw wanneer het voltage in kakt, is het voltage nog hoger dan de accu spanning. Hierdoor kun je volgens mij efficienter laden in minder goede omstandigheden. Als de zon er vol bovenop staat maakt het ook weer weinig uit denk ik.
klik:

in de woonkamer even gekeken wat het 3000w systeem nog aangaf, was nog maar 29watt (gemeten met een eenvoudig Netdinotje), dus nagenoeg niets:
klik:

conclusie:
Het is niet echt noodzakelijk om de 2 panelen in serie te schakelen. Zelfs met nagenoeg geen licht toch nog 15.79 volt.
Wel is het zo, het voordeel van 2 serie geschakelde panelen is dat er een lagere stroomsterkte aanwezig is (amps) en daarvoor een minder dikke kabel noodzakelijk is om transport verliezen op te vangen.
Maar dc-dc omzetten naar een lager voltage gaat altijd verlies geven volgens de wet van Willie: Niets is gratis in het leven.
Tot slot: het meten van volt en ampere is geen rocket science, zeker niet met de acs712.
Maar ik ben dan ook geen elektrotechneut maar software ontwikkelaar. Dus dan maak je andere keuzes.
Ik weet ook niet helemaal of ik het eens kan zijn met je conclusie, omdat jij het voltage nu onbelast hebt gemeten. Niet dat ik weet hoe het wel zit, want ik weet niet precies hoe een MPPT tracker werkt.
Maar goed, mijn reden om het e.e.a. te loggen is eigenlijk niet het laden. Ik wil de verbruikers zien, en kijken hoe die zich gedragen. En accu voltage natuurlijk ook loggen.
Zodat ik uiteindelijk een betere keuze kan maken voor de accu capaciteit. Ik heb nu een vrij kleine accu en die staat op vakantie eigenlijk iedere dag te knipperen dat hij vol is, ook al draait de koelkast.
Maar heeft er iemand ervaring met deze beurs?
\[Ervaring} Is Solar Solutions International. wat?
Dit , hierom en hierom
Ik geloof niet dat hij in de taxonomie in de orde van hoevigen valt.Willie Wortel schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:43:
Op dit soort politiek discutabele ruif vretende randfiguren zit Nederland niet te wachten.
klik
[afbeelding]
Hoe iemand zijn geld verdient kan op verschillende manieren beoordeeld worden waarbij iedereen een eigen waarde daar aan wilt geven. Laten we zeggen dat hij vrij gemakkelijk bijverdient t.o.v. mij.
Maar daar gaat mijn vraag niet over, is het interessant voor een tweaker, of mag ik alleen foldertjes en verkoopverhalen aannemen/aanhoren.
Dit , hierom en hierom
Niet geheel onbelangrijk, de 20~30 ruggen die deze kompaan der beroepsleugenaars toucheert voor zijn gezwets zal toch opgebracht moeten worden. Of dacht jij dat het een P.R de Vries factuurtje wordt ter grootte van zo een 2500 per kwartier. Nou ja...de Vries is qua leugens een niveautje lager, dat dan weer wel.
Dat was ook al mijn volgende optie, hij is er volgens mij ook spreker geweest.noo schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:13:
Ik vrees het laatste, maar Zonnigtype komt daar vaker dus als hij hier nog meeleest kan hij vast vertellen of het de moeite is voor een tweaker...
Adem in, adem uit...... "Laat het los laat het gaan"Willie Wortel schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:14:
.............
Negatieve energie is misplaatste/misbruikte energie (verloren kan niet volgens de wet van
Je kunt jezelf nog zo druk maken over iets, maar ...................
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen.
Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien.
Franciscus van Assisi
[ Voor 51% gewijzigd door ollie1965 op 02-03-2016 16:08 ]
Dit , hierom en hierom
Dak geïsoleerd, overal dubbel glas en de meeste kieren zijn dicht. Nu nog ventilatie aanpakken en dan houdt het wel bijna op, ik heb geen spouwmuur dus die kan ik helaas ook niet isoleren. Ik moet er maar vrede bij hebben dat er bij zo'n oud huis niet heel veel te halen valt, dus het wordt waarschijnlijk extra pv leggen en elektrisch bijstoken.
Ja Olie, daar heb je gelijk in.ollie1965 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:56:
Adem in, adem uit...... "Laat het los laat het gaan"
Negatieve energie is misplaatste/misbruikte energie (verloren kan niet volgens de wet van), die je niet meer ergens anders voor kunt gebruiken. Gebruik die energie voor het positieve, of het ombuigen van.
Je kunt jezelf nog zo druk maken over iets, maar ...................
[...]
Maar had die organisatie niet een wat ludiekere manier kunnen bedenken om heeeeeeeeel veel aandacht te krijgen. Wat dachten de heren organisatoren van een jaarlijkse prijsvraag met een leuk geldbedrag daaraan vast voor het beste energie besparende idee. De prijs hoeft niet hoog te zijn, ongeveer zo hoog als de gage van Nijpels
[ Voor 28% gewijzigd door Willie Wortel op 02-03-2016 20:18 ]
Een vriend van me heeft sindskort 4860Wp op het zuidwesten liggen.
Ik heb zelf sindskort 10x210Wp=2100Wp op oost en 12x210Wp=2520 op west liggen. Totaal 4620Wp.
Nu wekt hij meer op gedurende de dag (wonen 12KM bij elkaar vandaan), soms wel 3-4kWh meer op een dag.
Wat ik me kan bedenken is dat in de winter en het voorjaar minder profiteer van oost en west omdat de zon al achter de huizen verdwijnt zo rond 15 uur. Op dit moment wek ik nog tot 18 uur op. Met andere woorden, wanneer de dagen veel langer worden zal ik langer profiteren van het opwekken op mijn west kant en bij hem zal het eerder afgelopen zijn (zuid-west) waardoor ik in de zomer meer opbrengst kan halen. Mijn panelen staan immers langer naar de zon gericht zeg maar.
Klopt dit een beetje?
Ja, je zult relatief voordeel hebben van lange dagen. Maar als de zon hoog staat wekt hij alsnog meer op, omdat zijn panelen op zuid liggen; m.a.w. zijn curve is wat dunner maar ook hoger. Hij zal altijd meer blijven opwekken; op Zuid grofweg 1000kWh per kWp per jaar, en op Oost/West is dat grofweg 850 kWh per kWp.Binnetie schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:39:
Hoe zit het nu precies met opwekken gedurende de dag bij een oost-west opstelling?
Een vriend van me heeft sindskort 4860Wp op het zuidwesten liggen.
Ik heb zelf sindskort 10x210Wp=2100Wp op oost en 12x210Wp=2520 op west liggen. Totaal 4620Wp.
Nu wekt hij meer op gedurende de dag (wonen 12KM bij elkaar vandaan), soms wel 3-4kWh meer op een dag.
Wat ik me kan bedenken is dat in de winter en het voorjaar minder profiteer van oost en west omdat de zon al achter de huizen verdwijnt zo rond 15 uur. Op dit moment wek ik nog tot 18 uur op. Met andere woorden, wanneer de dagen veel langer worden zal ik langer profiteren van het opwekken op mijn west kant en bij hem zal het eerder afgelopen zijn (zuid-west) waardoor ik in de zomer meer opbrengst kan halen. Mijn panelen staan immers langer naar de zon gericht zeg maar.
Klopt dit een beetje?
Het zal verder vooral van de hellingshoek afhangen, en eventuele schaduwen.
Op jaarbasis levert een oost-west opstelling per Wp ongeveer 80-85% van een (optimale) zuid opstelling. Er zijn twee voordelen van van een oost-west opstelling:Binnetie schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:39:
Klopt dit een beetje?
1) Meer opbrengst per dakoppervlak (bij platte daken) of het kunnen benutten van 2 dakoppervlakken (bij schuine daken)
2) Betere opbrengstverspreiding over de dag, met name in de zomer. Dit is gunstiger voor het elektriciteitsnet (piekcapaciteit) en energiebalans. Omdat hierop nog niet wordt afgerekend (ivm de nog bestaande salderingsregeling) levert dit nog geen financieel voordeel.
Hij heeft nu last van schaduw in de namiddag van bomen van de buurman. Ik heb op west geen last van schaduw. In het oosten heb ik hoge bomen staan, in het najaar en voorjaar heb ik rond 10.30 uur dat hij gaat pieken met opwek. Hoe dit precies gaat worden als de bomen in het blad zitten en de zon eerder en hoger opkomt weet ik nog niet.
We gaan het zien. Zijn verbruik is veel hoger dan wat ik verbruik. Ik hou ongeveer 800-950kWh over op jaarbasis, bij hem speelt hij net wel, net niet quitte op zijn energieverbruik (heeft een jacuzzi die hij wel eens vergeet uit te zetten met verwarmen). Daar kwam hij laatst achter na 3 weken
Oef!Binnetie schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:10:
We gaan het zien. Zijn verbruik is veel hoger dan wat ik verbruik. Ik hou ongeveer 800-950kWh over op jaarbasis, bij hem speelt hij net wel, net niet quitte op zijn energieverbruik (heeft een jacuzzi die hij wel eens vergeet uit te zetten met verwarmen). Daar kwam hij laatst achter na 3 weken
Het lijkt me dat een timertje die dat ding uit zet na een bepaalde tijd een rendabeler investering is dan die panelen dan...

Een andere vraag: ik kwam een paar keer "verdampingspanelen" tegen de laatste dagen toen ik wat aan het zoeken was. Ik zie daar geen referenties naar in dit forum. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het wat?
[ Voor 19% gewijzigd door ATS op 03-03-2016 13:32 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Ik ken de verdampingspanelen niet maar ziet er wel interessant uit. Ze passen ook onder 'hun' zonnepanelen. Nu ben ik benieuwd of ze dan een afwijkende maat hebben. Door de koeling van de panelen leveren ze meer op staat er:
•De verdampingspanelen kunnen ook onder onze zonnepanelen worden geplaatst (De zonnepanelen geven meer kWh opbrengst door koeling)
Gewoon de verdamper/radiator van een warmtepomp, vermogen beduidend lager dan een buitenunit van een warmtepomp.ATS schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:30:
Een andere vraag: ik kwam een paar keer "verdampingspanelen" tegen de laatste dagen toen ik wat aan het zoeken was. Ik zie daar geen referenties naar in dit forum. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het wat?
Door gering oppervlakte kan deze ook weinig opnemen/afgeven.
Dit , hierom en hierom
(uitgaande van het stookseizoen)
De warmste lucht is de CV afvoer.
Daarna de douche afzuiging (wanneer je doucht)
Daarna de reguliere ventilatie (wanneer die aan staat)
en daarna pas de buitenlucht.
Het valt me op dat de warmtepompen die ik tot nu toe gezien heb hier nog niet echt gebruik van maken. Of is er een technische reden hiervoor?
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
de cv afvoer is een beetje onzinnig, het is vaak of warmte pomp of cv.liquid_ice schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:29:
Als ik aan een warmtepomp denk, dan wil je daar zo warm mogelijke lucht doorheen jagen, dat komt de COP ten goede.
Het valt me op dat de warmtepompen die ik tot nu toe gezien heb hier nog niet echt gebruik van maken. Of is er een technische reden hiervoor?
(denk ook aan dat die lucht uit de cv niet helemaal zuiver is.)
maar genoeg warmte pompen te vinden die de ventilatie lucht gebruiken.
de inventum ecolution combi/solo (warmtewinner) of valliant geoterm met zijn lucht unit.
http://www.vaillant.nl/co...e-systeem-2187.nl_nl.html
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
CV staat uit wanneer warmtepomp werkt
Douche is veel te kortstondig voor een warmtepomp
Op reguliere ventilatie (staat doorgaans altijd aan) zijn genoeg warmtepomp systemen voor.
Maar nog beter, win gewoon de warmte terug met wtw-balans ventilatie. Dat scheelt een hoop stroom voor hetzelfde resultaat.
Dit is een mooie oplossing denk ik voor mensen zoals ik die geen warmtepomp aan de muur willen hebben hangen, maar wel iets op het schuine dak zouden willen doen.ATS schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:30:
vind ik een lastige.!null schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:05:
Maar nog beter, win gewoon de warmte terug met wtw-balans ventilatie. Dat scheelt een hoop stroom voor hetzelfde resultaat.
een WTW wint het ruimschoots als de temperaturen buiten <4 graden zijn.
maar een warmtepomp ventilatie wint het weer ruimschoots als het >4 graden buiten is.
je voegt dat echt warmte toe aan het huis, wat een WTW weer niet doet.
en dan vind ik het moeilijk om de 1 boven de ander te plaatsen.
het zal eerder van de technische mogelijkheden van het huis af hangen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Je moet denk ik niet naar de temperatuur kijken maar naar de energieinhoud per tijdseenheid. Een cv-ketel verbruikt in verhouding maar weinig lucht, zeker als deze moduleert of juist maar zo nu en dan aan gaat. Een centrale afzuiging daarentegen doet zo 100m3 per uur. De energieinhoud van de CA is dan veel hoger dan de CV.liquid_ice schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:29:
Als ik aan een warmtepomp denk, dan wil je daar zo warm mogelijke lucht doorheen jagen, dat komt de COP ten goede.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Rookgassen CV kun je niet heel veel mee. De meeste warmte is daar al uit gehaald door de HR functie van je ketel. Daarnaast heb je ook nog met een veiligheidsaspect te maken als je rookgassen gaat (her)gebruiken.liquid_ice schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:29:
(..)
(..)
Ventilatie met WTW zorgt ervoor dat je pas later in het seizoen hoeft te stoken. Je behoudt zo'n 85% van de warmte in de woning. In een goed geïsoleerde woning is je warmtevraag dan zodanig laag, dat je interne warmtelast en/of zoninstraling dit dekt.migjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:12:
[...]
vind ik een lastige.
maar een warmtepomp ventilatie wint het weer ruimschoots als het >4 graden buiten is.
Als de ventilatielucht door de warmtepomp gebruikt wordt, MOET de warmtepomp draaien. Anders ben je al je warmte kwijt.
Een warmtepomp die ventilatielucht gebruikt zie je eigenlijk alleen in woningen waar alleen mechanische afvoer (en natuurlijke toevoer) van ventilatielucht is. In bestaande woningen alsnog een WTW aanleggen is namelijk veelal gekkenwerk.
Dat kan toch helemaal niet?migjes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:12:
[...]
vind ik een lastige.
Hoe kan een warmtepomp nou energie toevoegen als zijn bron van warmte de lucht uit het huis is?
Een balansventilatie apparaat wat misschien 50Watt neemt maar 90% van de warmte behoudt, daar kan geen warmtepomp tegen op, ook niet boven de 4 graden lijkt me.
toch is dit mogelijk!null schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:43:
[...]
Dat kan toch helemaal niet?
Hoe kan een warmtepomp nou energie toevoegen als zijn bron van warmte de lucht uit het huis is?
Een balansventilatie apparaat wat misschien 50Watt neemt maar 90% van de warmte behoudt, daar kan geen warmtepomp tegen op, ook niet boven de 4 graden lijkt me.
stel het is 12 graden buiten, en je hebt een inventum ecolution draaien.
die zuigt dan 180m3 aan lucht uit je huis, en die lucht is dan +/- 4 graden die uit de pijp gaat naar buiten.
(zijn +/- de specs van een ecolution.
die heeft geen defrost unit, dus moet zijn uitgaande temperatuur op ongeveer 4 graden houden.
met die valliant die ik gaf is het een ander getal, maar dat is een rampzalige koppelverkoop, je moet dan ook een valliant ketel kopen. )
de nieuwe lucht die in je huis komt is dan 12 graden, maar je blaast 4 graden lucht naar buiten.
die 8 graden gaat gewoon je huis in.
dus is het op dat moment gewoon net als iedere warmte pomp een warmte bron van +/- 1,4kW.
dat kost wel meer stroom als een balans ventilatie (+/-10X zoveel), maar een beetje geisoleert huis gebruikt op dat moment ook 0m3 aan gas.
met een balans ventilatie moet je dan wel net iets bijstoken om het comfortabel te houden
(ben het er verder wel mee eens dat een balans ventilatie een mooiere oplossing is.
maar je moet het wel kunnen aanleggen in je huis.
en mijn huis lukt dat niet.
ik kan alleen niet zeggen dat de 1 beter is als de ander.
het zijn de mogelijkheden die je hebt die belangrijker zijn dan de effectiviteit van de 1 of de ander.)
Is dat echt zo? Je ziet ze op de plaatjes niet als enkel exemplaar maar juist in groepen opgesteld, en zo veel mogelijk op de zon gericht. Dan zet je ze meer (ook) in als een soort zonnecollector lijkt me.ollie1965 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:10:
[...]
Gewoon de verdamper/radiator van een warmtepomp, vermogen beduidend lager dan een buitenunit van een warmtepomp.
Door gering oppervlakte kan deze ook weinig opnemen/afgeven.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Mijn inziens kan je ook tot een hoger vermogen komen dan een standaard buitenradiator. Die standaard buitenradiator heeft wel wat vermogen met een radiator maar wordt ook geholpen door een fan.ATS schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:31:
[...]
Is dat echt zo? Je ziet ze op de plaatjes niet als enkel exemplaar maar juist in groepen opgesteld, en zo veel mogelijk op de zon gericht. Dan zet je ze meer (ook) in als een soort zonnecollector lijkt me.
Als je genoeg van deze panelen neerlegt moet je hoger uit kunnen komen.
Daarnaast is er natuurlijk het voordeel van de bijverwarming door de zon.
Ik denk dat het te vergelijken is met dat je een water/water warmtepomp toepast met water door zonnecollectoren.
Misschien mis ik dan iets, ze werden toch ook achter de PV panelen geplaatst?ATS schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:31:
[...]
Is dat echt zo? Je ziet ze op de plaatjes niet als enkel exemplaar maar juist in groepen opgesteld, en zo veel mogelijk op de zon gericht. Dan zet je ze meer (ook) in als een soort zonnecollector lijkt me.
En al zouden ze ervoor worden geplaatst, 1M2 = 1000W (maximaal) dus 5M2 is max 5kW, Kleine WP met buitenunit is maar (dus totaal) 550 x 780 x 290mm.
Ik denk wel te weten waar het meeste vermogen (per M2) uit gehaald wordt.
Wat is de prijs van +/- 5M2 van deze panelen en wat is de prijs van zo'n buiten unit?
Ergens zijn ze hier (ander topic?) al eens voorbij gekomen, conclusie van Engelse website was dat in de winter de COP dramatisch instorte
Dit , hierom en hierom
En soms zakte zo'n systeem zelfs in elkaar door veel ijsaangroeiollie1965 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:12:
[...]
Ergens zijn ze hier (ander topic?) al eens voorbij gekomen, conclusie van Engelse website was dat in de winter de COP dramatisch instorte
Mij te kritisch, vooral omdat elk paneel diverse aansluitingen heeft voor het koelmiddel.
Oorspronkelijk is het voor zuid-Europa ontworpen, dus voor een heel ander klimaat.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Verwijderd
ter voorbereiding op de toekomst de vraag alvast
ik heb nu 1 fase aansluiting met groepenkast verdeelt als volgt
1 hoofdschakelaar
daaronder 3 aardleks
en daaronder per aardlek een 3tal groepen
stel ik wil naar 3 fasen
is het dan een kwestie van 2 extra hoofdschakelaar bijplaatsen ( 1 per fase dus )
en per fase
1 hoofdschakelaar naar 1 aardlek ( en die bevat 3 groepen )
of vlieg ik nu te kort door de bocht
Even mijn oude roestige NEN1010 geheugen raadplegenVerwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:33:
even vraagje aangaande groepenkast
ter voorbereiding op de toekomst de vraag alvast
ik heb nu 1 fase aansluiting met groepenkast verdeelt als volgt
1 hoofdschakelaar
daaronder 3 aardleks
en daaronder per aardlek een 3tal groepen
stel ik wil naar 3 fasen
is het dan een kwestie van 2 extra hoofdschakelaar bijplaatsen ( 1 per fase dus )
en per fase
1 hoofdschakelaar naar 1 aardlek ( en die bevat 3 groepen )
of vlieg ik nu te kort door de bocht
Volgens mij is de eis dat een hoofdschakelaar de aansluiting in één handeling volledig spanningsloos maakt.
Dus de hoofdschakelaar moet vervangen worden voor een 3 fasen schakelaar en kun je vanuit de hoofdschakelaar naar de verschillende aardlekschakelaars gaan welke de groepen bewaken.
.
Maar mogelijk wil je gelijk een nieuwe groepenkast, want als je 3F aan gaat leggen is dat meestal ter uitbreiding van de installatie.
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
3 groepen per aardlek en 3 aardleks naar 1 hoofdschakelaar
in mijn gedachtengang stel ik ga naar 3F dan zou ik 1 aardlek per fase kunnen doen
en dan bijv die 3fase hoofdschakelaar.
kwestie van de aardleks niet alle 3 over 1 hoofdschakelaar maar omprikken naar 1 per fase
de reden hierachter is , Stel ik kom op de grens van max 25A invoeden met mijn pv
dan zou ik kunnen zeggen ik ga naar 3F
en dan per fase 1 omvormer voor mijn PV set
theoretisch 3*16A invoeden ( 25/1.6 ) is in totaal 48A
dat is meer dan nu 1F met 35A zekering oftewel max 25A invoeden vandaar
Het klinkt al als een 3P kast door de 3 ALS en 9 groepen, een 1P kast is vaak 8 groepen en 2 ALS.Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 06:40:
de huidige groepenkast is net 2jr oud en zoals beschreven in totaal 9 groepen
3 groepen per aardlek en 3 aardleks naar 1 hoofdschakelaar
in mijn gedachtengang stel ik ga naar 3F dan zou ik 1 aardlek per fase kunnen doen
en dan bijv die 3fase hoofdschakelaar.
kwestie van de aardleks niet alle 3 over 1 hoofdschakelaar maar omprikken naar 1 per fase
de reden hierachter is , Stel ik kom op de grens van max 25A invoeden met mijn pv
dan zou ik kunnen zeggen ik ga naar 3F
en dan per fase 1 omvormer voor mijn PV set
theoretisch 3*16A invoeden ( 25/1.6 ) is in totaal 48A
dat is meer dan nu 1F met 35A zekering oftewel max 25A invoeden vandaar
Is de hoofdschakelaar die er nu in zit niet gewoon 4 polig? 3P +N?
Dan heb je alles namelijk al aanwezig
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
en vervolgens 2000 wp op andere groep zitten maar wil in de toekomst nog verder uitbreiden met nog eens 2000 wp
en dan kom ik theoretisch net boven die 25A uit
mijn continu vebruik is gemiddeld 160 watt ivm sluipapparatuur en vijver
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2016 08:12 ]
Vandaag de meting maken vanaf de lader naar de accu. Kan ik ook verlies meten van het transform dc dc. (17.5 naar 14.4 volt) Het geheel wordt in de DaL software gehatseflatst met schema's en filmpje howto zodat dit eenvoudig geknutseld kan worden en overal in DC toepasbaar wordt.
Kom erachter dat ik geen internet heb (logisch in een camper) om de Netduino klok te synchroniseren zodat ik wel een breakout moet kopen bv deze : https://www.adafruit.com/product/264 heb ik besteld.
Als je het weet is het eenvoudig, zo eenvoudig kan het leven zijn.
In een reactor in Fessemheim. Frankrijk, ontstond kortsluiting in een elektrische kast nadat er water ingelopen was. Hierdoor konden de controle staven niet meer bediend worden en is boorzuur in de reactor gepompt om de kernreactie te stoppen. Het lijkt erop dat de Fransen dit in 2014 onder de pet gehouden hebben.
http://www.sueddeutsche.d...der-als-gedacht-1.2890408
Het stoppen van een commerciele kernreactor met boorzuur lijkt erg zeldzaam te zijn, ik kan alleen maar Fukushima als voorbeeld vinden waar dit noodmiddel gebruikt is
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
25A zit je al met 6000WAC , je bedoeld 35A denk ik. Maar je hebt oost west dus wat is de kans dat je zeg maar 6500WAC of groter gaat doen continue?Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 07:59:
ik heb 4320wp op 1 groep zitten
en vervolgens 2000 wp op andere groep zitten maar wil in de toekomst nog verder uitbreiden met nog eens 2000 wp
en dan kom ik theoretisch net boven die 25A uit
mijn continu vebruik is gemiddeld 160 watt ivm sluipapparatuur en vijver
Het zijn geen motoren met hoge pieken, het gaat er niet gelijk uit bij 25,1A, ligt nog aan de weerstand en lengte van de kabel enz enz.
Continue verbruik is 160W maar ik neem aan dat je overdag nog wel meer verbruikt, waarom heb je anders zoveel panelen nodig.
Ik denk dat het wel kan, maar 3 fase is wat makkelijker, kan je eventueel een dikke doorstroom verwarmer gebruiken enz.
Verwijderd
ik heb al eens een piek gehad van 6100wac en verwacht nog wel hogere pieken te krijgen.
mijn continu vebruik is vijver en sluipgebruikers
als bijv de tv of koelkast/ vriezer aanstaat is dat vebruik hoger op dat moment
met nog eens 2000wp erbij ga ik daar wel overheen met pieken
zoals rol-co ook zegt bij 35,1A gaat het zaakje niet uit, maar als je dat heel veel doet dan kan de zaak wel eens een keer misschien uit gaan.Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:45:
die 25A is gebasseerd op hoofdzekering van 35A / 1.6 is 25 A max invoeden
ik heb al eens een piek gehad van 6100wac en verwacht nog wel hogere pieken te krijgen.
mijn continu vebruik is vijver en sluipgebruikers
als bijv de tv of koelkast/ vriezer aanstaat is dat vebruik hoger op dat moment
met nog eens 2000wp erbij ga ik daar wel overheen met pieken
maar Wp is totaal niet interessant in dit verhaal.
zo heb ik 5660Wp maar de omvormer doet nooit meer leveren als 14,5A
dus mijn 35A hoofdaansluiting kan dit met gemak aan.
tel de de uitgaande A van de omvormers bij elkaar op.
en die onder de 35A houden is gewoon niet onverstandig.
(het is leveren dus selectiviteit doet er niet aan toe.
maar pas op, als je over selectiviteit heen gaat, dan kan het zijn dat je meer moet aanpassen in de meterkast
dus normaal is het niet onverstandig om je aan de selectiviteit te houden.)
(ja ik weet het, dit is de meest stompzinnige onder dimensionering die ik hier ooit heb gezien.

is maar een tijdelijke oplossing, komt nog wel een omvormer voor die wel 16A of misschien 20A gaat doen.
eerst eens even kijken hoeveel ik ga aftoppen dit jaar.
edit:
voorbeeld:
op 1x35A.
kun je met gemak 2x een 16A omvormer hangen.
per omvormer kun je dan 3850Wp op zuid hangen.
of een 5000Wp op oost-west.
maar je kunt ook nog een 30% onder dimensioneren, en dan heb je 6500Wp per omvormer.
dat heb je 13kWp op dak liggen.
met een opbrengst van +/-10.000kWh.
(hoe je dit weer gaat opmaken
lastig om dat te doen met een 1x35A.
dit je meter kast in voeren is wel wat eng.
je hebt 35A + 32A(2x16A) wat je meterkast in gaat
en die zijn meestal gemaakt voor max een 40A met een flinke marge er boven op.
een 63A kunnen ze wel hebben, maar zelfs daar ga je over heen.
ik raad dan aan om de meter kast in 2 delen te knippen.
1 kast apart af gezekerd met een 40A groep voor het huis zelf, en aparte kast voor het leveren.
en dan een stevige 3 fase schakelaar om de 2 te koppelen.
(maar zijn meer oplossingen voor te verzinnen.)
[ Voor 35% gewijzigd door migjes op 09-03-2016 11:23 ]
Maar ik heb 5650Wp die wel met pieken in april mei tot 6500WAC doen op een 25A en niks aan de hand.
Wanneer het continue boven de 25A komt is het zaak om eens na te denken over een verandering, moet je ook je verbruik er nog af halen, die marge heb je nog.
Verwijderd
de omnik4 piekt niet zo hoog namelijk
de omnik2 heeft een keer 2300 watt gedaan in een piek.
gezien de ligging van de toekomstige uitbreiding zou er max nog 6A aan piek bijkomen
dus voor de meter max 30A in een piek min nog wat eigen vebruik op dat moment dus dan is t wel te behappen met een hoofdzekering van 35A
Vreemd dat ik dit nooit in het Nederlandse nieuws ben tegengekomen. Gaat er door het gebruik van boorzuur ook nog iets defect in de reactor? Of kan dit er naderhand relatief gemakkelijk weer uit gepompt worden?styno schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:54:
Het lijkt erop dat voor het eerst in Europa een kernreactor met boorzuur gestopt is tijdens een noodstop procedure.
In een reactor in Fessemheim. Frankrijk, ontstond kortsluiting in een elektrische kast nadat er water ingelopen was. Hierdoor konden de controle staven niet meer bediend worden en is boorzuur in de reactor gepompt om de kernreactie te stoppen. Het lijkt erop dat de Fransen dit in 2014 onder de pet gehouden hebben.
Het stoppen van een commerciele kernreactor met boorzuur lijkt erg zeldzaam te zijn, ik kan alleen maar Fukushima als voorbeeld vinden waar dit noodmiddel gebruikt is
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
dus je hebt nog best wat ruimte.Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:34:
als ik zo terug kijk in mijn logs dan is mijn hoogste piek met huidige configuratie 24,6A geweest
de omnik4 piekt niet zo hoog namelijk
de omnik2 heeft een keer 2300 watt gedaan in een piek.
gezien de ligging van de toekomstige uitbreiding zou er max nog 6A aan piek bijkomen
dus voor de meter max 30A in een piek min nog wat eigen vebruik op dat moment dus dan is t wel te behappen met een hoofdzekering van 35A
de omnik 4 = 19A.
de omnik 2 = 11A.
bij elkaar is het 30A, dus heb je theoretisch 5A over.
(hier past al een:
omnik4 = 2x12x315Wp = 7560Wp
omnik2 = 1x12x315W = 3780Wp
op, dus wat is het probleem
eigenlijk had je beter een b.v. sma3600tl-21 voor de omnik kunnen gebruiken.
(omnik is op dit puntje geen toffe omvormer, is een goedkope omvormer, met goedkope specs, helaas.)
sma3600tl-21 = 16A
de omnik 2 = 11A.
bij elkaar is het 27A, dus heb je theoretisch 8A over.
nu weet ik ook wel dat je niet altijd de max uit de omvormer haalt en zeker niet met oost-west.
en dat er veel meer mogelijk is, maar dan ga je wel buiten de specificaties werken.
je mag dat gerust doen, waarschijnlijk geen probleem, maar als het dan fout gaat moet je gewoon niet piepen als er moeilijk over gedaan word. word dit je eigen verantwoording als je het doet.
(denk aan verzekeringen, brand, doorverkoop van het huis inc pv etc etc etc...
maar ook het vervangen van de hoofdgroep en boze netbeheerder.
zijn wel risico's die je moet in calculeren)
het splitsen van de meter kast is ook geen foute om even mee te nemen als je dit van plan bent.
is erg goedkoop om te doen, en slaapt lekker uit op een "zon"dag
(kun je meteen een goede logging voor het huis aanleggen, een betere als een slimme meter in ieder geval
een slim persoon bespaart niet op een paar honderd euro, maar denk aan de veiligheid.
gaan rekenen met eventueel gebruik of niet vaak die hoge opbrengsten zijn allemaal "misschien en soms" zo.
denk aan de wet van Murphy
Wikipedia: Wet van Murphy
het is slimmer om er voor te zorgen dat je omvormer wel de max halen, dan een omvormer bij te hangen
maar over gaan naar 3x25A met 3 omvormers is ook leuk. (geeft je veel meer mogelijkheden.)
(kijk ook even goed naar de kabel die je van de netbeheerder binnen krijgt.
zo heb ik 1x 6mm, maar bij mijn ouders is dat 1x10mm en toch hebben wij beide een 1x35A.
dit kan ook een probleem worden als het gruwelijk is in je wijk.
ik ken een wijk in de stad waar maar 1x4mm binnen komt en dan begint hij aan de netbeheerder kant wat krapjes te worden in sommige gevallen. )
begrijp goed: ik raad het je niet af om dit te doen, maar ik raad het ook zeker niet aan.
ik raad aan om het gezonde verstand te gebruiken.
en voor zeer kleine kosten is het allemaal perfect op te lossen,
die domme berekeningen zijn erg onzinnig, het maakt totaal niet uit of je omvormer de max haalt of niet, want je weet het niet of het niet misschien toch een keer gebeurd.
ook kun je er nooit van uitgaan dat je een sluipverbruik hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 09-03-2016 12:36 ]
Ik laat een huis bouwen en ik heb vanmiddag een gesprek met de aannemer en installateur over de nodige aanpassingen op duurzaamheidsgebied. Zo wil ik sowieso een warmtepomp (L/W) gebruiken om fossielvrij te zijn. Daarnaast staat balansventilatie op de wenslijst om de warmtevraag te verlagen, maar mijn aannemer had hier (zonder dat de installateur erbij was) zijn twijfels bij.
Omdat de aannemer er geen expert in is zit vandaag de installateur erbij. Omdat ik niet zo goed weet wat te verwachten maar me wel wil voorbereiden, vraag ik me af of er (veel) constructieve wijzigingen nodig zijn voor balansventilatie t.o.v. mechanische ventilatie (natuurlijke toevoer). Kan je rekenen op 1 toevoerbuizen per x(?) aantal vierkante meters, of per verdieping, of maakt dat weinig/niet uit als je een goede installatie hebt? Als er extra buizen zijn moeten we misschien rekening houden met een extra schacht?
(Huis is < 150 m2 verdeeld over 3 verdiepingen (binnenmaat ongeveer 9,5x5,2), betonconstructie)
Ik denk niet dat er bij een PWR wat kapot gaat aan de reactor door het boorzuur, hooguit verhoogde corrosie van het reactorvat? Opnieuw opstarten is een kwestie van het boorzuur dermate verdunnen dat de splijtingsreactie weer op gang komt. Bij BWR's zou het boor een laag vormen op de brandstofstaven, welke eerst verwijderd moet worden voordat de reactor weer kan opstarten.antonboonstra schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:53:
[...]
Vreemd dat ik dit nooit in het Nederlandse nieuws ben tegengekomen. Gaat er door het gebruik van boorzuur ook nog iets defect in de reactor? Of kan dit er naderhand relatief gemakkelijk weer uit gepompt worden?
Mijn schoonouder hebben WTW met per verdieping 1 toevoer, beneden centraal in de woonkamer, boven op de overloop.Vincm schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:24:
Hola DED'ers! Ik heb een vraagje waarvan ik het niet waard vind om een eigen topic te openen
Ik laat een huis bouwen en ik heb vanmiddag een gesprek met de aannemer en installateur over de nodige aanpassingen op duurzaamheidsgebied. Zo wil ik sowieso een warmtepomp (L/W) gebruiken om fossielvrij te zijn. Daarnaast staat balansventilatie op de wenslijst om de warmtevraag te verlagen, maar mijn aannemer had hier (zonder dat de installateur erbij was) zijn twijfels bij.
Omdat de aannemer er geen expert in is zit vandaag de installateur erbij. Omdat ik niet zo goed weet wat te verwachten maar me wel wil voorbereiden, vraag ik me af of er (veel) constructieve wijzigingen nodig zijn voor balansventilatie t.o.v. mechanische ventilatie (natuurlijke toevoer). Kan je rekenen op 1 toevoerbuizen per x(?) aantal vierkante meters, of per verdieping, of maakt dat weinig/niet uit als je een goede installatie hebt? Als er extra buizen zijn moeten we misschien rekening houden met een extra schacht?
(Huis is < 150 m2 verdeeld over 3 verdiepingen (binnenmaat ongeveer 9,5x5,2), betonconstructie)
Beneden dan volgens mij 3 afzuigpunten, boven op iedere slaapkamer en in de badkamer 1. Groot nadeel vind ik wel dat je dus moet zorgen dat de lucht vanaf de overloop op de slaapkamers kan komen.
Bij hun gebeurt dat door een grote kier onder de deuren. Dit samen met een open trap midden in de woonkamer geeft nogal wat geluidsoverlast op de slaapkamers. Bij mijn schoonouders niet zo'n groot probleem, maar bij een jong gezin zou ik het erg storend vinden.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Staat de camper normaal ook thuis? Dan kun je zelfs gaan denken over terugleveren als de accu vol isWillie Wortel schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:38:
YES......Het eerste paneel is op de camper gelijmd, meting van zonnepaneel via een Netduino incl oa een gehatseflatste shunt, veel gefinetuned, gebeld om wat expertise te leasen,maar het werkt. Gisteren hoogst gemeten voltage 17.5, ampère 4.7 (v X a = w), watt 82.
Vandaag de meting maken vanaf de lader naar de accu. Kan ik ook verlies meten van het transform dc dc. (17.5 naar 14.4 volt) Het geheel wordt in de DaL software gehatseflatst met schema's en filmpje howto zodat dit eenvoudig geknutseld kan worden en overal in DC toepasbaar wordt.
Kom erachter dat ik geen internet heb (logisch in een camper) om de Netduino klok te synchroniseren zodat ik wel een breakout moet kopen bv deze : https://www.adafruit.com/product/264 heb ik besteld.
Als je het weet is het eenvoudig, zo eenvoudig kan het leven zijn.
Bedankt voor je reactieblitzkrieg schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:31:
[...]
Mijn schoonouder hebben WTW met per verdieping 1 toevoer, beneden centraal in de woonkamer, boven op de overloop.
Beneden dan volgens mij 3 afzuigpunten, boven op iedere slaapkamer en in de badkamer 1. Groot nadeel vind ik wel dat je dus moet zorgen dat de lucht vanaf de overloop op de slaapkamers kan komen.
Bij hun gebeurt dat door een grote kier onder de deuren. Dit samen met een open trap midden in de woonkamer geeft nogal wat geluidsoverlast op de slaapkamers. Bij mijn schoonouders niet zo'n groot probleem, maar bij een jong gezin zou ik het erg storend vinden.
Ik heb wel eens eerder gehoord dat er een grotere kier nodig is onder deuren, maar ik vraag me af waar je dan aan moet denken. We wonen nu in een huurwoning uit 2008 met mechanische ventilatie (natuurlijke toevoer) en daar vind ik de kieren ook al vrij hoog.
Edit: inmiddels gesproken met de aannemer. De aanvoer/afvoer wordt andersom gedaan, namelijk aanvoer via 2 punten op de begane grond (en in elke slaapkamer), en de afvoer via het toilet en de badkamer. Op zich ook logisch. Helaas zijn koofjes wel noodzakelijk, op de 2e verdieping tegen het plafond aan naar de uiterste hoeken toe, en dan naar beneden, door de 1e verdieping (met t-splitsing) en dat komt dan op de begane grond komt het uit het plafond. Die koofjes worden ruwweg 18x18 cm. Jammer, want alle kamers waren juist zo mooi vierkant zonder gekke hoekjes. Moet nog maar even nadenken over de voordelen t.o.v. dit 'nadeel'.
[ Voor 21% gewijzigd door Vincm op 09-03-2016 20:59 ]
Frankrijk kijkt niet zo nauw zeker op het gebied van milieu en veiligheid. Al in de jaren 50~60 vorige eeuw kieperden de fransen 100duizenden tonnen radio actief afval in de noordzee. Wat je niet ziet is er niet .....toch .....styno schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:54:
Het lijkt erop dat voor het eerst in Europa een kernreactor met boorzuur gestopt is tijdens een noodstop procedure.
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/06/0619G073.htm
hurd deep
En zo is een hele lijst, een heeeeeeele lange lijst met misstanden. ooit gaat het fout.
[ Voor 8% gewijzigd door Willie Wortel op 10-03-2016 10:40 ]
Ik ga ook nieuw bouwen en ga gebruik maken van een Orcon hrc400. Als kanalen ben ik wel gecharmeerd van het HB+ systeem. Kanalen zijn ca 90mm, waarbij aanvoer via slaapkamers en woonkamer gaat en afvoer via keuken, badkamer en wc. Voordeel van het hb+ systeem is geen geluidsoverdracht via de kanalen.Vincm schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:55:
[...]
Bedankt voor je reactieWij krijgen ook een trap in de woonkamer, maar daar komt mogelijk nog een deur voor, ook vanwege geluid. Zit een trapkast onder, dus dan is dat mooi weggewerkt.
Ik heb wel eens eerder gehoord dat er een grotere kier nodig is onder deuren, maar ik vraag me af waar je dan aan moet denken. We wonen nu in een huurwoning uit 2008 met mechanische ventilatie (natuurlijke toevoer) en daar vind ik de kieren ook al vrij hoog.
Edit: inmiddels gesproken met de aannemer. De aanvoer/afvoer wordt andersom gedaan, namelijk aanvoer via 2 punten op de begane grond (en in elke slaapkamer), en de afvoer via het toilet en de badkamer. Op zich ook logisch. Helaas zijn koofjes wel noodzakelijk, op de 2e verdieping tegen het plafond aan naar de uiterste hoeken toe, en dan naar beneden, door de 1e verdieping (met t-splitsing) en dat komt dan op de begane grond komt het uit het plafond. Die koofjes worden ruwweg 18x18 cm. Jammer, want alle kamers waren juist zo mooi vierkant zonder gekke hoekjes. Moet nog maar even nadenken over de voordelen t.o.v. dit 'nadeel'.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Ik heb al wat lopen spelen met Suncalc om te zien hoe de zon op bepaalde data staat, we hebben door schaduw, laagstaande zon en positie waarin hij opkomt volgens mij 's winters niet zo heel veel profijt van de instraling. Ben alleen bang dat het zonwerend glas iets donkerder zal zijn waardoor het 's winters donkerder in de kamer wordt.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
In principe hoeft een rolluik niet breder te zijn dan het kozijn en naar beneden doen is ook geen punt als je er niet bent. Je kan ze ook via domotica/smartphone bedienen, wat natuurlijk wel mogelijkheden schept voor een Tweakerblitzkrieg schreef op zondag 13 maart 2016 @ 14:22:
Heb ik dan niet hetzelfde probleem als bij een screen?
[ Voor 3% gewijzigd door DavidZH op 13-03-2016 18:26 ]
Dus een stroomcentrale met zonnepanelen bouwen, goedkoper dan de gas concurrentie. En dat zonder subsidie.
Hopelijk heeft Henk Kamp ook gekeken...!null schreef op zondag 13 maart 2016 @ 22:07:
Net de documentaire van tegenlicht gezien? Opzich allemaal bekende verhalen die langs kwamen, behalve dan de grote misser aan mijn kant dat ik niet doorhad dat we al zover waren! Ik heb denk ik niet op zitten te letten.
Dus een stroomcentrale met zonnepanelen bouwen, goedkoper dan de gas concurrentie. En dat zonder subsidie.
Voor diegene die het gemist heeft
http://tegenlicht.vpro.nl...orbraak-van-duurzaam.html
[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 13-03-2016 23:20 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
En naar verwachting nog goedkoper gaat worden, ook leuk om te zien dat een eilandje in iets meer dan 30 jaar van geen elektriciteit en brandstoffen kopen naar volledig onafhankelijk te zijn van inkoop energie.!null schreef op zondag 13 maart 2016 @ 22:07:
Net de documentaire van tegenlicht gezien? Opzich allemaal bekende verhalen die langs kwamen, behalve dan de grote misser aan mijn kant dat ik niet doorhad dat we al zover waren! Ik heb denk ik niet op zitten te letten.
Veranda bouwen aan die kant en die voorzien van zo'n doek?blitzkrieg schreef op zondag 13 maart 2016 @ 14:15:
Knikarmscherm vind ik eigenlijk niet mooi en uitgevouwen laten staan terwijl ik niet thuis ben is ook een probleem. Screen wordt lastig doordat het kozijn doorloopt tot aan de muur van de bijkeuken die er haaks op staat.
Daar krijg je vluchtelingen van (china) en die hebben we al genoeg.Willie Wortel schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:49:
Het summum van duurzaamheid is geboortebeperking.
... en het beperken van de methaan uitstoot door de vleesindustrie: http://www.cowspiracy.com/facts/Willie Wortel schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:49:
Het summum van duurzaamheid is geboortebeperking.
De film staat ook op Netflix.Even without fossil fuels, we will exceed our 565 gigatonnes CO2e limit by 2030, all from raising animals. Reducing methane emissions would create tangible benefits almost immediately.
Toch nog vlees eten (met alle nuttige stoffen daarvan) wat ook gewoon nog lekker is, maar vele malen minder energie en uitstoot.
[ Voor 98% gewijzigd door Willie Wortel op 27-03-2016 10:59 ]
Ik denk niet dat dat waar is. Dan nog steeds is er olie nodig en andere zaken, dan is er nog steeds genoeg reden voor aanslagen en oorlogen. Gaat uiteindelijk toch om macht.Willie Wortel schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:24:
Dan zouden er de helft minder aanslagen gepleegd worden.....de helft minder oorlogen gevoerd worden,
Punt is, je kunt het niet zomaar terug draaien naar 4 miljard.
Tweede punt is, er zijn manieren om met het huidige bevolkingsaantal wel van deze planeet gebruik te kunnen maken. Maar niet op de manier zoals we nu doen.
[ Voor 103% gewijzigd door Willie Wortel op 27-03-2016 11:00 ]
Ja! Ik vond het ook een super interessante aflevering, met name de lage prijs van de centrale in Dubai, zoals je al zei.!null schreef op zondag 13 maart 2016 @ 22:07:
Aangezien duurzaamheid an sich geen echte prikkel blijkt te zijn voor de doorsnee mens, is het goed om te zien dat de financiële prikkel nu tot wasdom is gekomen. Misschien fiets ik vanavond nog even naar de centrale Bieb in Utrecht om de meet up bij te wonen.
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.